Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl
09-09-2014 18:31:47
NS1707
NS1707
Eerst in Februari? Toen april toen werd het september en nu december? Ze blijven uitstellen, met geluk hebben we de DD-AR gereactiveerd eind 2015!  

09-09-2014 18:37:28
sfj
Wat je nu roept is onzin, de plannen waren april beginnen met opknappen, augustus of september dienst in en dat is ook wel terug te lezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-09-2014 18:39:05
Frontier
Frontier
Quote
NS1707 (di 09 sep 2014 18:31:47 https://www.somda.nl/forum/15313/p507644/): Eerst in Februari? Toen april toen werd het september en nu december? Ze blijven uitstellen, met geluk hebben we de DD-AR gereactiveerd eind 2015!

'We'? Help je mee dan? %08% Zoals sfj al zegt, van plannen voor inzet eerder dan per augustus/september is nooit sprake geweest.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-09-2014 18:43:12
NS1707
NS1707
Oke, maar 'We'? ik heb nergens we geschreven.  


09-09-2014 18:45:44
michaben
michaben
Op pagina 1 van dit topic wordt toch april gezegd als een van de eerste prognoses (die toen overigens al achterhaal was).  

09-09-2014 18:46:52
KvdLee
KvdLee
"met geluk hebben we de DD-AR gereactiveerd eind 2015!" impliceert dat jij meehelpt met opknappen, bedoeld @Frontier (Maar dit is OT)


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

09-09-2014 19:10:42
NS1707
NS1707
Ohw excuus, ik bedoelde het voor de reizigers en voor ons als spotters, maar idd Off-Topic.  

10-09-2014 13:35:30
renew40
renew40
Deze bakken zijn inmiddels zo uitgebleekt dat je ze toch niet meer met goed fatsoen kan voorzetten aan je duur betalende klanten, bij hun buitendienststelling was het al niet meer om aan te zien.  

10-09-2014 13:48:48
broek53
broek53
Als je ervan uitgaat dat de klanten duur betalen voor een glimmende bak, dan heb je gelijk. Ik denk niet dat dat zo is, maar goed.  

10-09-2014 13:55:39
sfj
Ik denk dat mensen eerder geld over hebben voor het vervoerd worden, en dan het liefst nog op een stoel. Dat het er niet uit ziet, tja, niet leuk, maar het moet niet ten koste gaan van veel cruciale verbeteringen die nog plaats mogen vinden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-09-2014 13:57:15
Klaasje
Klaasje
Bij een glimmende bak zal het interieur en het gebrek aan airco een enorme desillusie gaan vormen.. De glimmende bak lijkt mij dan even niet zo belangrijk.  

10-09-2014 14:01:56
renew40
renew40
Maar als iets er verwaarloost uitziet denk je toch sneller aan slechter onderhoud, als je kan kiezen een oude gedeukte taxi of een nieuwe is de keus snel gemaakt.

Bij een voorrijdende trein gaat dat iets minder makkelijk maar toch speelt dat wel mee toch?
 

10-09-2014 14:05:01
Klaasje
Klaasje
Je kunt ze wel oppoetsen maar zolang je het interieur niet meeneemt zal niemand daar blij van worden. Aangezien het een tijdelijke oplossing voor een jaartje of 3 á 4 is, is dat waarschijnlijk niet een prioriteit. Hoewel ik het wel eens ben dat het er eigenlijk niet meer uit ziet. Straks komen op deze trajecten ook SLT's of SNG te rijden.  

10-09-2014 14:06:30
sfj
Ongetwijfeld, maar Klaasje haalt een heel goed punt aan mbt interieur en airco. Sowieso is er een persbericht geweest, niet dat dat door iedereen gelezen wordt natuurlijk, maar dat dit tijdelijke treinen zijn kan wellicht nog met een poster in het interieur benadrukt worden?
edit: reactie primair op het bericht boven dat van klaasje, en zijn/haar bericht daar weer boven.

Laatst bewerkt door sfj op 10-09-2014 14:07


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-09-2014 14:21:43
treinjoop
treinjoop
De gereviseerde DM'90's glimmen ook weer terwijl die ook nog maar een jaar of 4/5 mee gaan (bij elektrificatie van Zwolle - Wierden en Zwolle - Kampen). Van binnen is het natuurlijk allemaal iets moderner dan DD-AR, maar volgens mij ook zonder airco en met nog steeds het oude jaren '90 interieur.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

10-09-2014 14:32:58
sfj
Die zijn dan ook niet opgeknapt om in een tekort te voorzien, maar omdat ze gepland nog vele jaren dienst moeten doen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-09-2014 14:37:46
lex_t
lex_t
Quote
renew40 (wo 10 sep 2014 13:35:30 https://www.somda.nl/forum/15313/p507735/): Deze bakken zijn inmiddels zo uitgebleekt dat je ze toch niet meer met goed fatsoen kan voorzetten aan je duur betalende klanten, bij hun buitendienststelling was het al niet meer om aan te zien.


Al lang vóór hun buitendienststelling ook trouwens..
Overplakken geen optie? Desnoods reklames?
 

10-09-2014 15:50:14
sjaak72
sjaak72
VIRM 94.. en 86.. zijn ook al jaren bleekgeel.

Ik denk dat de meeste reizigers graag willen zitten in een schone trein op een comfortabele stoel met voldoende beenruimte.
 

10-09-2014 16:33:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zullen we weer teruggaan naar de ontwikkelingen en dergelijke discussies tot de shout of chat beperken?  

10-09-2014 17:03:33
broek53
broek53
Over DM '90:
Quote
sfj (wo 10 sep 2014 14:32:58 https://www.somda.nl/forum/15313/p507745/): Die zijn dan ook niet opgeknapt om in een tekort te voorzien, maar omdat ze gepland nog vele jaren dienst moeten doen.
ik denk dat DDAR haast nog wel langer gepland in dienst zal blijven dan DM'90, maar dat terzijde.
 

20-09-2014 17:07:50
Frontier
Frontier
De eerste twee stammen zijn naar verwachting over twee weken gereed, daarna ongeveer één stam per week, totdat het totaal van 18 stammen wordt bereikt, begin 2015 moeten dus alle stammen gereed zijn is nu de planning. De vertraging is ontstaan doordat de levering van bepaalde onderdelen op zich liet/laat wachten. Bron: een enthousiaste welingelichte NedTrain medewerker hedenmiddag te Hlmwph. %02%

Wat betreft DM90: toen de eerste stellen gereed waren en de klant (lees: NSR) kwam kijken vonden ze bij nader inzien dat het geen gezicht was en kwam er zodoende extra budget voor een verse laag verf. Bij DDAR staat het vooralsnog niet in de planning, maar zeg nooit nooit, misschien bedenkt men zich nog na het zien van de eerste complete stammen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-09-2014 18:34:53
aarclay
aarclay
Er is wel een DD-AR die aan de bakovergang behoorlijk verbrand is (ik meen IJsselbrug-brandje) en opgeknapt wordt. Een nieuwe schilderbeurt wordt zeker onvermijdelijk voor deze. Deze staat op de schadeherstel-afdeling.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-09-2014 18:35


Choo choo.....
 

20-09-2014 18:37:39
Frontier
Frontier
Dat betreft de 7508.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-09-2014 21:25:00
AgentX
AgentX
7508 was toch die bak met eerste klasse stoelen in groen? Is die op het laatste moment in vlammen opgegaan?  

20-09-2014 21:31:47
vrijgezel
vrijgezel
De 280 7508 ging de laatste jaren door als BBv maar was afgeleverd als ABv 380 7508. Had brandschade opgelopen tijdens een winter toen deze achter een mABv liep ergens tussen Nm en Ht.  

21-09-2014 00:22:05
AgentX
AgentX
Ja, dat snap ik, maar is dat dan recentelijk gebeurd? Is die "een winter" in 2013, of in 1997 geweest?  

21-09-2014 00:25:08
sfj
7829 ergens jaartje of anderhalf twee geleden bij Rosmalen dacht ik.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-09-2014 01:22:48
Ovindel
Ovindel
Had die brandschade rond het balkon? Dan heb ik die misschien zien staan tijdens de open dag van NedTrain in Haarlem. Ik kon het baknummer niet zien, maar er zat een gele sticker op de plek waar vroeger een blauwe lijn van 1e klas zou kunnen hebben gezeten zoals die op ABv's zitten.  

21-09-2014 10:05:30
sfj
Jep dat was die inderdaad. 280 7508 stond nog op de zijkant.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-09-2014 21:29:42
broek53
broek53
De eerste DDAR-stam wordt, zoals een tijd gepland, de 7338. In de loods van de Zaanstraat staat hij nu compleet met de 1762 ervoor, dus er begint schot in de zaak te komen.

@ edit: als de voortekenen niet bedriegen en de glazen bol niet tezeer beslagen is, gaat de 7338 maandag 29/9 de eerste proefritten maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-09-2014 14:23
 

26-09-2014 14:26:28
sfj
Met 7260 en 7278 en dus een 'ABvk' 7038 ? Ben benieuwd!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-10-2014 15:09:10
broek53
broek53
De 7338 heeft inderdaad een proefritje naar Den Haag gemaakt op 29/9 en is op 30/9 overgebracht naar Maastricht, waar het werkplaatspersoneel instructie krijgt op de DDAR. Het DDAR komt daar in onderhoud.  

06-10-2014 09:12:52
rob46
rob46
De 7310 is ook compleet, staat in Aswplz met 1763.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-10-2014 17:36:20
sebasss
sebasss
Wat zijn de laatste verwachtingen van een data voor de her-indiensttreding van de DAR?  

27-10-2014 17:41:54
broek53
broek53
Toevallig zijn de 7310 en 7338 vandaag in dienst gesteld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook in de reizigersdienst komen. Aan de mate van instructie te oordelen, heeft men zich daar (weer eens) flink op verkeken en moet de halve wereld weer instructie hebben....  

27-10-2014 19:57:42
DingeZ
DingeZ
Er staat een 7300-stam te Amf op het jaarinstructiespoor, maar ik kon niet zien welke, want er staat nog steeds een ICM voor.  

27-10-2014 19:58:56
NS1707
NS1707
Gezien de foto's op facebook de 1763 met 7310, zou kunnen dat die weer weg gehaald is.

Laatst bewerkt door NS1707 op 27-10-2014 19:59
 

27-10-2014 20:13:43
sfj
Berichten over materieelbevoegdheid en instructie afgesplitst:
https://www.somda.nl/forum/15637/p513446/Materieelbevoegdheid+en+instructie/

De stam die in Amf staat is de 7310 met loc 1763, ergens afgelopen week overgebracht werd in een OD-topic vermeld.

Laatst bewerkt door sfj op 27-10-2014 20:17


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-10-2014 21:21:46
Dead_Devil
Dead_Devil
worden het weer de 4 bakken + loc combinaties of zijn er verschillenden? en hoeveel komen er eigenlijk uiteindelijek? (sorry kon niet zo gouw iets vinden in het topic)  

27-10-2014 21:40:21
thom
thom
Na, een beetje zoeken in het forum moet wel resultaten geven, dat is in zoveel topics al besproken...
Maar zelfs als ik de eerste pagina van dit topic terug lees;
Quote
sfj (ma 24 mrt 2014 14:05:26 https://www.somda.nl/forum/15313/p489598/): Ook dat is iets wat tot in den treure besproken is op het forum, er zijn na de revisie van DDZ inclusief de zesjes nog slechts 7 ABv's, 31 Bv's en 25 Bvk's. Daar kan je veel minder viertjes mee maken dan drietjes, bovendien zouden er dan veel Bvk's overblijven terwijl de capaciteit wel gewenst is.

Dat verteld al dat het 3 bakken met lok worden en het werden 19 stammen

Lol, ik kreeg de melding dat er nog een bericht gepost was tijdens mijn schrijven, en toch staat het bericht van Bert nog onder dat van mij

Laatst bewerkt door thom op 27-10-2014 21:41
 

27-10-2014 21:40:22
Bert13
Bert13
DDAR3, samenstelling is echt tig keer besproken ben ik bang... Tot waar de eerste klas komt aan toe. (A)Bvk+Bv+Bv+1700.  

27-10-2014 21:44:27
broek53
broek53
Zo zie je maar hoe lastig het soms te volgen i s %08%. Het worden uiteindelijk niet 19, maar 18 stammen en er zijn ook stammen met Bvk, ABv en Bv (namelijk zoveel als er ABv's zijn).  

27-10-2014 21:45:33
Frontier
Frontier
6x Bvk-ABv-Bv-loc
12x ABvk-Bv-Bv-loc

Laatst bewerkt door Frontier op 27-10-2014 21:51


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-10-2014 21:50:14
sfj
6x ABv want de 380 7555 wordt voor zover ik weet niet opgeknapt. Tijdens de parade in Amf zien staan en die ziet er niet best uit. De 380 7508 wordt wel weer opgeknapt en gereclasseerd tot ABv.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-10-2014 22:25:06
timtrein
timtrein
Worden er nog een reserve Bv en Bvk opgeknapt, of weet niemand dat?  

28-10-2014 12:16:16
yappa
yappa
Mijn eerste gedachte bij bovenstaande gesprek was "ABvk, dat heb je toch alleen bij DDZ?" Omdat ik in de drie pagina's feiten en vermoedens ook even de draad kwijt was, hierbij een quote van het bericht waarin de ABvk's worden geïntroduceerd:

Quote
broek53 (do 28 aug 2014 20:11:16 https://www.somda.nl/forum/15638/p506223/): Bericht van het front:
Het inbouwen van eerste klassen op de benedenverdieping van Bv's gaat niet door, aldus de spreekwoordelijke betrouwbare bron. In plaats daarvan worden van 13 Bvk's de bovenverdiepingen eerste klasse (!)
 

28-10-2014 13:48:32
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik zit me af te vragen of ddar3 genoeg plek bied voor de spits treinen van de 4400 want als je ze koppelt wordt het al gouw te lang... Momenteel is 3x mat 64 de max of 2x sgmm3  

28-10-2014 13:56:35
Duitje
Duitje
Met een DDAR3 heb je sowieso meer plek dan 3x mat64
Waar je je meer zorgen om moet maken is de 4800, de spitstreinen waren voorheen met DDAR4 al propvol...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

28-10-2014 17:34:04
TSNL250
TSNL250
Dan kunnen ze altijd nog koppelen met nog een DDAR stam  

28-10-2014 17:39:26
michaben
michaben
Quote
Duitje (di 28 okt 2014 13:56:35 https://www.somda.nl/forum/15638/p513572/): Met een DDAR3 heb je sowieso meer plek dan 3x mat64

3xPlan V heeft toch wel meer capaciteit dan een DDAR3 hoor, zelfs de originele stellen met bagageafdeling (384 zitplaatsen en 84 klapzittingen voor drie stellen) waren ruimer dan DDAR3 (Bvk+Bv+ABv heeft 356 zitplaatsen plus 63 klapzittingen/zitvlakken. Bij SGM zou ik het niet weten, de oorspronkelijke SGM stellen verslaan een DDAR3 wel met gemak (de oorspronkelijke SGM-II had 144 zitplaatsen, met drie stuks dus 432 plus 42 klapzittingen) maar bij de revisie tot SGMm zijn er wel zitplaatsen verloren gegaan (door de klapzittingen bij de kopdeuren en bij de drietjes door de extra deur in de middenbak). Maar toch lijkt me SGM6 ruimer dan DDAR3.

Laatst bewerkt door michaben op 28-10-2014 17:40
 

29-10-2014 09:18:02
V64
V64
Quote
broek53 (ma 27 okt 2014 17:41:54 https://www.somda.nl/forum/15638/p513444/): Toevallig zijn de 7310 en 7338 vandaag in dienst gesteld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook in de reizigersdienst komen. Aan de mate van instructie te oordelen, heeft men zich daar (weer eens) flink op verkeken en moet de halve wereld weer instructie hebben....


Is het overdreven te stellen, dat dit een gebed zonder end aan het worden is?
Langzaamaan dondert, nog voor herfst en winter goed zijn begonnen, de hele materieelpositie in elkaar, niet alleen de Sprinters, maar door het doorschuiven ook de IC's.
Kortere treinen en uitval van series: de slagvaardigheid van dit bedrijf is inmiddels wel tot 0 gereduceerd. Arm spoorbedrijf, en arme passagiers.
 

29-10-2014 09:20:48
daniel81
daniel81
Quote
michaben (di 28 okt 2014 17:39:26 https://www.somda.nl/forum/15638/p513591/):
Quote
Duitje (di 28 okt 2014 13:56:35 https://www.somda.nl/forum/15638/p513572/): Met een DDAR3 heb je sowieso meer plek dan 3x mat64

3xPlan V heeft toch wel meer capaciteit dan een DDAR3 hoor, zelfs de originele stellen met bagageafdeling (384 zitplaatsen en 84 klapzittingen voor drie stellen) waren ruimer dan DDAR3 (Bvk+Bv+ABv heeft 356 zitplaatsen plus 63 klapzittingen/zitvlakken. Bij SGM zou ik het niet weten, de oorspronkelijke SGM stellen verslaan een DDAR3 wel met gemak (de oorspronkelijke SGM-II had 144 zitplaatsen, met drie stuks dus 432 plus 42 klapzittingen) maar bij de revisie tot SGMm zijn er wel zitplaatsen verloren gegaan (door de klapzittingen bij de kopdeuren en bij de drietjes door de extra deur in de middenbak). Maar toch lijkt me SGM6 ruimer dan DDAR3.

Maar NSR rekent bij sprinters niet in zitplaatsen, maar bij het aantal mensen dat in een trein past. En met die gigabalkons en trappen is 3x plan V dan wellicht verslaanbaar.
 

29-10-2014 11:23:56
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (ma 27 okt 2014 17:41:54 https://www.somda.nl/forum/15638/p513444/): Aan de mate van instructie te oordelen, heeft men zich daar (weer eens) flink op verkeken en moet de halve wereld weer instructie hebben....


*..iets over rondjes om een godshuis mompelt*
 

29-10-2014 13:36:00
marciekemp
marciekemp
De eerste stammen zijn inmiddels beschikbaar en kunnen indien nodig worden ingezet door de bijsturing, vanaf december worden de eerste 11 stammen planmatig ingezet, daar komen in februari nog 6 stammen bij. De stammen worden ingezet op de treinseries 4400/9600, 4800, 5400 en per februari ook op de serie 5600.

Laatst bewerkt door marciekemp op 29-10-2014 13:37
 


29-10-2014 13:38:58
Bert13
Bert13
Zeker dat ze beschikbaar zijn voor de bijsturing? Die had ze anders ongetwijfeld allang gebruikt voor de VIRM-VI die al bijna 2,5 dag in dienst van een DDZ-IV in de 5400 rijdt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-10-2014 13:41:53
marciekemp
marciekemp
Ja, tenminste ik ga er van uit dat de interne info klopt  

29-10-2014 13:55:01
daniel81
daniel81
@Bert13, de verklaring hiervoor is een paar dagen geleden al gegeven
Quote
broek53 (ma 27 okt 2014 17:41:54 https://www.somda.nl/forum/15638/p513444/): Toevallig zijn de 7310 en 7338 vandaag in dienst gesteld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook in de reizigersdienst komen. Aan de mate van instructie te oordelen, heeft men zich daar (weer eens) flink op verkeken en moet de halve wereld weer instructie hebben....
 

29-10-2014 13:57:31
Bert13
Bert13
Niet echt een zaligmakende verklaring, hè? Vervolgens betoogden namelijk zowat alle machinisten dat ze wel degelijk mat-bekendheid hadden...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-10-2014 19:25:48
broek53
broek53
Iemand de 7310 al zien vertrekken van het instructiespoor, dan?  

29-10-2014 20:37:11
mantaray
mantaray
Vis net een papier uit mijn post kastje betreffende DD-AR en hier in staat
Dat machinisten die bevoegd zijn voor DDZ en e loc 1700 ook op de DD-AR mogen rijden inzet vanaf december 2014 maar bijsturing kan indien nodig eerder gaan in zetten in de serie,s 4400, 4800,5400,9600 en per februari ook in de 5600
 

29-10-2014 21:14:54
michaben
michaben
Dan zal een van die series een mix moeten worden, want de 4400, 4800, 5400, 5600 en 9600 hebben nu bij elkaar 19 DDZ4 stellen in de omloop, exclusief reserve.

Quote
daniel81 (wo 29 okt 2014 09:20:48 https://www.somda.nl/forum/15638/p513657/): Maar NSR rekent bij sprinters niet in zitplaatsen, maar bij het aantal mensen dat in een trein past.

Dat is natuurlijk wel heel erg zwart-wit. Volgens de concessie moet de NS zich wel inspannen voor een redelijke zitplaatskans. Daarnaast is een trein met volle gangpaden en trappen vertragend bij het in- en uitstappen. Dus tenzij NS naast de volnorm ook nog een propnorm gaat invoeren denk ik niet dat het verschil in aantal staanplaatsen echt van belang is. En dan kan SGM ook een aardige concurrent zijn met 3 balkons per bak, balkons blijven populairder voor staanplaatsen dan gangpaden.
 

29-10-2014 21:28:16
thom
thom
Quote
Bert13 (wo 29 okt 2014 13:57:31 https://www.somda.nl/forum/15638/p513707/): Niet echt een zaligmakende verklaring, hè? Vervolgens betoogden namelijk zowat alle machinisten dat ze wel degelijk mat-bekendheid hadden...

Gelukkig zitten niet alle machinisten hier op het forum
Dat zijn er echt maar een paar, en die hebben vaak nogwel een iets andere instelling dan vele andere machinisten... %02%
 

29-10-2014 21:39:45
rogier
rogier
Mag een DD-AR gekoppeld rijden met een DDZ?


Reiziger met hoofdletter R......
 

29-10-2014 21:43:49
DDZ7504
DDZ7504
Nee.  

29-10-2014 21:45:21
broek53
broek53
Ter adstructie : het is niet eens een kwestie van mogen, het kan ook niet, heb ik mij laten vertellen, door de toegevoegde en gewijzigde functies in de DDZ.  

29-10-2014 22:08:00
rogier
rogier
Dus dat wordt nog wat in de 5600 straks?


Reiziger met hoofdletter R......
 

29-10-2014 22:26:13
broek53
broek53
Jawel, als men, zoals gesuggereerd schijnt te worden, in februari planmatig in de 5600 zowel DDAR als DDZ gaat inzetten, is dat een weinig handige move. Overigens ook weer niet onhandiger dan een paar SGM-diensten ertussen.  

29-10-2014 23:18:18
timtrein
timtrein
Je kan er op wachten dat iemand het toch eens een keer gaat proberen, al dan niet aangemoedigd door een bijgestuurde planning die het zo uit laat komen dat er twee stellen samenkomen die op papier gekoppeld moeten worden  

29-10-2014 23:39:00
279
279
en om dat te voorkomen zullen de mensen op de knoop en de bijsturing geïnstrueerd moeten worden.  

29-10-2014 23:45:47
Ovindel
Ovindel
Doet me denken aan die keer dat ze in Ehv een VIRM komende uit Vl wilden aankoppelen aan de ICM die voor versterking van die trein klaar stond aan het perron. %08%  

30-10-2014 13:15:14
rob46
rob46
Heeft iemand de huidige samenstelling van de stammen 7310 en 7375.?


57 jaar OV-fotografie.
 

30-10-2014 15:51:33
Bert13
Bert13
Toevallig net even opgelet bij de 7375 die langs kwam op Sloterdijk na een testrit Aswplm - Gv v.v.:
loc 1737 - Bv 7259 - Bv 7298 - ABvk 7075 (waarbij de eerste klas alleen bovenin zit, over de gehele bak)

Laatst bewerkt door Bert13 op 30-10-2014 15:51


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-10-2014 16:16:49
rob46
rob46
Quote
vrijgezel (za 20 sep 2014 21:31:47 https://www.somda.nl/forum/15638/p508979/): De 280 7508 ging de laatste jaren door als BBv maar was afgeleverd als ABv 380 7508. Had brandschade opgelopen tijdens een winter toen deze achter een mABv liep ergens tussen Nm en Ht.
Brandschade Geffen op 09-02-2013.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-10-2014 13:16:32
martijnham
martijnham
Quote
rob46 (do 30 okt 2014 13:15:14 https://www.somda.nl/forum/15638/p513862/): Heeft iemand de huidige samenstelling van de stammen 7310 en 7375.?


Stam 7310: 1763 + Bv 280 7286 + ABv 380 7574 + Bvk 270 7010
 

31-10-2014 13:43:42
lex_t
lex_t
Is het niet zinnig , gezien de afwijkende samenstelling er 2 reeksjes van te maken? bv. 7400 voor de versie met ABvk?  

31-10-2014 13:53:21
thom
thom
Uiteindelijk zitten er toch evenveel zitplaatsen in, en rijden ze in dezelfde diensten dus dan is onderscheid niet echt aan de orde.  

31-10-2014 14:13:21
martijnham
martijnham
Quote
Bert13 (do 30 okt 2014 15:51:33 https://www.somda.nl/forum/15638/p513894/): Toevallig net even opgelet bij de 7375 die langs kwam op Sloterdijk na een testrit Aswplm - Gv v.v.:
loc 1737 - Bv 7259 - Bv 7298 - ABvk 7075 (waarbij de eerste klas alleen bovenin zit, over de gehele bak)


Is de ABvk nog steeds als 270 7075 genummerd?
 

31-10-2014 14:14:56
Bert13
Bert13
Ja. (Zie https://pbs.twimg.com/media/B1NUMwwCIAAiBO9.jpg voor een impressie van het uiterlijk.) Bv's hebben nog steeds "voorvoegsel" 280.

Laatst bewerkt door Bert13 op 31-10-2014 14:16


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-10-2014 15:38:52
IC140
IC140
Ik zie dat ze de eersteklas-streep met stoepkrijt hebben gemaakt?...  

31-10-2014 16:45:51
mich
mich
Iets meer aandacht aan het uiterlijk kan wellicht geen kwaad...  

31-10-2014 16:49:56
Duitje
Duitje
Er is niets mis mee toch. Hoe lelijker, hoe beter %08% Dit heeft zo zijn charmes. Een glimmende DDAR, nee, dat is geen gezicht!


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

31-10-2014 17:37:51
thom
thom
Volgens mij is de prioriteit van DDAR dat er reizigers mee vervoerd kunnen worden, dan lijkt geleuter over een eerste klas streep me weinig interessant.

Als ze ze een volledige casco beurt gegeven had, had dat waarschijnlijk niet plaat kunnen vinden op de Zaanstraat maar in Hlm gemoeten en had de doorlooptijd veel langer geweest als Hlm op deze termijn überhaupt plek had gehad.
 

31-10-2014 17:50:34
broek53
broek53
Als mijn tante wieltjes had, dan was ze een omnibus.
Als Haarlem geweten had wat het nu weet, had het nooit Noorse treinstellen in revisie genomen, maar versneld ingezet op ICR en het DDAR wel een fatsoenlijke behandeling gegeven. Voor een zichzelf respecterend bedrijf is dit geen show, vind ik - en moet jij eens zien wat dit gaat doen met de publiciteit over die te kleine treinen met die k*** banken etc.
 

31-10-2014 18:49:41
thom
thom
Blijft natuurlijk ook de vraag of de opdrachtgever van het opknappen van DDAR dat ook gewild had of er juist zo voor gekozen heeft...

Maar wat je zegt, er zal ongetwijfeld gezeur op leveren ja.
 

31-10-2014 18:53:31
sebasss
sebasss
Vergeet niet dat dit een versterk inzet is, ofwel het rijd maar een paar jaar en het is gewoon om de huidige drukte en mat tekort (deels) op te lossen.  

31-10-2014 19:01:31
Frontier
Frontier
Het rijdt waarschijnlijk langer dan DM90 terwijl die wel volledig nieuw gespoten zijn, de logica is dus weer ver te zoeken naar mijn idee.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-10-2014 22:16:52
broek53
broek53
Quote
sebasss (vr 31 okt 2014 18:53:31 https://www.somda.nl/forum/15638/p514121/): Vergeet niet dat dit een versterk inzet is, ofwel het rijd maar een paar jaar en het is gewoon om de huidige drukte en mat tekort (deels) op te lossen.
Het zijn niet zomaar een paar spitstreinen per dag, het zal het enige materieel zijn dat bijvoorbeeld de stoptreinreiziger tussen Amsterdam en Haarlem de komende jaren voorgeschoteld krijgt. Ook midden op de dag.
Verder moet het dus nog jaren mee enerzijds en had men al maandenlang naar hartelust kunnen schilderen, zolang wordt er al aan het spul geklooid.
 

31-10-2014 22:45:11
timtrein
timtrein
Tsja, als je alles ven tevoren weet hadden ze het materieel überhaupt nooit aan de kant gezet...  

01-11-2014 11:11:10
lex_t
lex_t
En als er één materieelsoort al járen aan verfje toe was.. Die dingen waren vrijwel onmiddelijk vaal.  

01-11-2014 19:58:10
gvttreinen
gvttreinen
Tja, verf op waterbasis meen ik.  

01-11-2014 20:44:37
train85
train85
Quote
DingeZ (ma 27 okt 2014 19:57:42 https://www.somda.nl/forum/15638/p513465/): Er staat een 7300-stam te Amf op het jaarinstructiespoor, maar ik kon niet zien welke, want er staat nog steeds een ICM voor.
Heeft vandaag op Bkd een reinigingsbeurt gehad van de 2 plakken graffiti.
 

02-11-2014 00:57:51
thom
thom
Quote
gvttreinen (za 01 nov 2014 19:58:10 https://www.somda.nl/forum/15638/p514241/): Tja, verf op waterbasis meen ik.

Dat is tegenwoordig zo'n groot probleem al niet meer, die technieken daarvan zijn inmiddels een stuk verder ontwikkeld, maargoed DDAR is natuurlijk ookal weer van een paar jaar geleden
 

04-11-2014 09:52:39
dan2tem
dan2tem
Heeft er iemand al foto's van het interieur van deze DD-AR's? Of is het interieur vrijwel gelijk gebleven?  

04-11-2014 09:57:02
Bert13
Bert13
Hoe hadden we die moeten maken dan?  

04-11-2014 09:59:32
sik214
sik214
Machinisten zat op dit forum. Mogelijk heeft er één een herinstructie op Amf bijgewoond.  

04-11-2014 10:09:29
snowie
snowie
Duh, dan is die mcn aan het werk..... Zal dan geen tijd hebben voor ff een foto van het interieur van een bak...

Laatst bewerkt door snowie op 04-11-2014 10:11
 

04-11-2014 10:34:52
sik214
sik214
Duhh, met je mobieltje is die zo gemaakt als 'ie wil. Zo'n momentje is er echt wel.  

04-11-2014 10:50:33
train85
train85
Quote
dan2tem (di 04 nov 2014 09:52:39 https://www.somda.nl/forum/15638/p514556/): Heeft er iemand al foto's van het interieur van deze DD-AR's? Of is het interieur vrijwel gelijk gebleven?
Interieur is hetzelfde gebleven. Afgelopen zaterdag gekeken in de DD-AR op de Bkd.
 

04-11-2014 10:51:50
timtrein
timtrein
Uitgezonderd de DDAR's met ABvk natuurlijk.  

04-11-2014 23:55:14
RBNrd
RBNrd
Helaas heb ik geen foto van 1e klas van de ABvk. Maar de 1e klas banken zijn gewoon de 2e klas banken die donker blauw gespoten zijn. Meer niet.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl