Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl
13-06-2014 17:27:18
oranjebank
oranjebank
Precies! In januari kwamen ze met een ''nood wzbld '' dus zouden ze nu ook vanaf 7 juli een ''nood wzbld'' kunnen invoeren en deze 2 weken de actieve 1700 locs combineren met DDAR stammen en vanaf 7 juli inzetten.
[ En geweldig dat de 1200 de autoslaaptreinen trekken %08%%02% ]
 

13-06-2014 17:50:11
broek53
broek53
Zoals de plannen ervoor staan - zover mij bekend dan - gaan er dit jaar geen TD7 buiten dienst en dat betekent dus dat er ook niet meer 1700-en beschikbaar komen dan er vanaf volgende week zijn.  

13-06-2014 18:35:38
thom
thom
Men gaat vast gene noodwijzigingsblad maken voor iets wat men al een half jaar weet, ongetwijfeld is er een plan hoe men die DDAR'en in gaat zetten alleen weet die beste man dat goed geheim te houden  

13-06-2014 21:00:12
taigagaai
Moderator
taigagaai
Rare gedachte kronkel misschien. Kan 1 locomotief overweg met twee stammen? Hierbij is de locomotief in het midden geplaatst en zitten de Bvk rijtuigen aan de uiteinden. De te gebruiken locomotieven hoeven op deze manier niet voorzien te worden van een BSI koppeling en kunnen zo ingezet worden.  


13-06-2014 21:06:56
treinfan
treinfan
Simpelweg nee.  

13-06-2014 21:07:32
dh3201
dh3201
Zal vast wel mis gaan met het groene lamp circuit...


Shqiperise-lopers?
 

13-06-2014 21:21:30
edje
edje
Het zou in principe moeten kunnen.  

13-06-2014 21:36:02
bnv
bnv
Quote
broek53 (vr 13 jun 2014 17:50:11 https://www.somda.nl/forum/14667/p497425/): Zoals de plannen ervoor staan - zover mij bekend dan - gaan er dit jaar geen TD7 buiten dienst en dat betekent dus dat er ook niet meer 1700-en beschikbaar komen dan er vanaf volgende week zijn.


Als ik ga rekenen ben ik de draad een beetje kwijt in die zin dat in het 1700 topic een aantal weken langs is gekomen dat er niet meer dan ongeveer 25 stuks in de omloop zitten. Op een bestand van tegen de 80 is natuurlijk niet alles beschikbaar, de terzijde gestelde exemplaren en de lage nummers t/m de 1728, maar er zouden toch voldoende exemplaren over moeten zijn om alvast een aantal DDAR stammen te trekken. Of komt het inzetbare bestand momenteel inderdaad niet veel boven de 25 uit.
En als er geen TD 7 stammen uitgaan dit jaar, en men wil in september al gaan rijden (hoeveel stammen?) dan moet er toch wat beschikbaar komen.
Of er wordt gewoon niet gereden voor december, en staat het opgeknapte DDAR voor de rest van het jaar aan de kant. Misschien is DDAR dan ook tot dan niet nodig nu de DDZ zesjes er aan zitten te komen.

Laatst bewerkt door bnv op 13-06-2014 21:42
 

13-06-2014 21:39:03
Frontier
Frontier
Quote
taigagaai (vr 13 jun 2014 21:00:12 https://www.somda.nl/forum/14667/p497456/): Rare gedachte kronkel misschien. Kan 1 locomotief overweg met twee stammen? Hierbij is de locomotief in het midden geplaatst en zitten de Bvk rijtuigen aan de uiteinden. De te gebruiken locomotieven hoeven op deze manier niet voorzien te worden van een BSI koppeling en kunnen zo ingezet worden.

Maar wat schiet je er mee op? %08% Vlak voor het combineren van twee stammen een loc af koppelen en aan de kant zetten lijkt me onnodig tijdrovend en ingewikkeld, dan kun je net zo goed twee locs door middel van de normale koppeling aan elkaar koppelen in zo'n geval.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-06-2014 21:57:54
maigoda
maigoda
Quote
taigagaai (vr 13 jun 2014 21:00:12 https://www.somda.nl/forum/14667/p497456/): Rare gedachte kronkel misschien. Kan 1 locomotief overweg met twee stammen? Hierbij is de locomotief in het midden geplaatst en zitten de Bvk rijtuigen aan de uiteinden. De te gebruiken locomotieven hoeven op deze manier niet voorzien te worden van een BSI koppeling en kunnen zo ingezet worden.

Ik ben toch wel benieuwd naar je beweegreden 1700den niet te willen voorzien van BSI-koppelingen? Wat is nou precies het probleem? Elke 1700 kan worden voorzien van een BSI-koppeling en elke 1700 kan via de stuurstroom vanuit een DDAR-Bkv bediend worden. Daarin ben je niet specifiek beperkt tot de 1701 t/m 1732.
Groetjes,
Emiel
 

13-06-2014 22:00:23
Frontier
Frontier
Quote
bnv (vr 13 jun 2014 21:36:02 https://www.somda.nl/forum/14667/p497462/): Als ik ga rekenen ben ik de draad een beetje kwijt in die zin dat in het 1700 topic een aantal weken langs is gekomen dat er niet meer dan ongeveer 25 stuks in de omloop zitten. Op een bestand van tegen de 80 is natuurlijk niet alles beschikbaar, de terzijde gestelde exemplaren en de lage nummers t/m de 1728, maar er zouden toch voldoende exemplaren over moeten zijn om alvast een aantal DDAR stammen te trekken. Of komt het inzetbare bestand momenteel inderdaad niet veel boven de 25 uit.
En als er geen TD 7 stammen uitgaan dit jaar, en men wil in september al gaan rijden (hoeveel stammen?) dan moet er toch wat beschikbaar komen.
Of er wordt gewoon niet gereden voor december, en staat het opgeknapte DDAR voor de rest van het jaar aan de kant. Misschien ook niet nodig nu de DDZ zesjes er aan zitten te komen.

Als we er vanuit gaan dat de volgende locs niet beschikbaar zijn:
-1701 t/m 1728 (oorspronkelijke DDAR locs)
-1729, 1754, 1755, 1771 (al langdurig (defect) terzijde)
-1742, 1747 (met brandschade terzijde)
-1769, 1770, 1772 t/m 1781 (niet beschikbaar vanwege DDM1 ombouw en/of terzijde)

Blijven er over:
1730 t/m 1734, 1736 t/m 1741, 1743 t/m 1746, 1748 t/m 1753, 1756 t/m 1768, totaal 34 dus. Eerder werd gemeld dat men er voor DDAR 21 wil hebben. Daarnaast heb je er nog 10 nodig voor de TD7 stammen, blijven er nog 3 over, niet een heel ruime reserve naar mijn mening. De ICB heeft er 5 nodig (4 inzet, 1 reserve), daar heb je dan de DDM1 exemplaren voor beschikbaar, wellicht dat de rest van die exemplaren (1770, 1772, 1773, 1775, 1776, 1781) ook weer in dienst gesteld kunnen worden, want er zullen ook nog wel wat locs nodig zijn voor overbrengingsritjes en dergelijke.

Laatst bewerkt door Frontier op 13-06-2014 22:02


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-06-2014 00:53:33
thom
thom
@Emiel & Taigagaai;
Quote
thom (vr 13 jun 2014 18:35:38 https://www.somda.nl/forum/14667/p497435/): Ongetwijfeld is er een plan hoe men die DDAR'en in gaat zetten alleen weet die beste man dat goed geheim te houden

Als we het gewoon afwachten komen we er vanzelf achter wat ze willen, er zijn zoveel optie's dat gissen naar gekke optie's niet zo heel veel zin heeft denk ik.

Laatst bewerkt door thom op 14-06-2014 00:55
 

14-06-2014 13:04:06
maigoda
maigoda
Heel veel fantasie heb je nu ook weer niet nodig om te bedenken dat het gewoon weer een 7300 gaat worden puur sang. De zitplaatsen zijn hard nodig, met name in de spits. Is het dan handig als ze niet gecombineerd kunnen rijden? Niet echt lijkt me. Ik ken zo snel geen inzetgebied waar je in de spits kan volstaan met maar 1 stel.
Groetjes,
Emiel
 

14-06-2014 14:48:30
michaben
michaben
En toch zijn er complete treinseries waar planmatig nooit gecombineerd gereden wordt. En een DDAR van 3 rijtuigen + loc heeft de capaciteit van een SGM5. Het lijkt me dus eerder het tegenovergestelde, er zijn maar weinig treinen waar het wel gewenst is dat er gekoppeld gereden gaat worden. Natuurlijk is een DDAR3 niet voor elke treinserie gewenst, maar dat hoeft ook niet, treinseries met grotere vervoerswaarde kunnen met SGM6 of SLT8 rijden, en dan heb je nog SLT10 als er nog een schepje bovenop moet.

Bovenstaande op basis van de cijfers van wikipedia en treinwiki, 1e en 2e klas en klapzittingen samen:
DDAR3 (Bvk+ABv+BV): 399 zitplaatsen
SGM2: 142 zitplaatsen
SGM3: 222 zitplaatsen
SLT4: 216 zitplaatsen
SLT6: 322 zitplaatsen
DDZ4: 372 zitplaatsen (ik weet niet of dit inclusief de loungebank is, maar de DDZ4 heeft sowieso dankzij coachopstelling en 2x1 1e klas minder zitplaatsen dan voor de verbouwing).

Als je kijkt naar de huidige omlopen, dan zijn er volgens mij genoeg die nu met DDZ4 of SGM5 rijden die zonder probleem door DDAR3 overgenomen kunnen worden, zonder dat er aan gekoppelde inzet gedacht hoeft te worden. Ik tel er zo snel al 17, en meer heb je er ook niet nodig. Gekoppelde inzet zou qua capaciteit overeenkomen met DDZ8, SGM10 of SLT14, en dat komt amper voor bij sprinters (de drie omlopen met DDZ8 in de 5600 zijn de enige van die capaciteit).

Laatst bewerkt door michaben op 14-06-2014 14:51
 

14-06-2014 15:01:08
fugazi
fugazi
Je vergeet het meest essentiële in je berekening: staanplaatsen. DDAR3 is bestemd voor de Sprinterseries, waardoor DDAR6 nooit gelijk zal staan aan SLT14, gezien er in de Sprinters op de acceptabel-/volnorm gepland wordt. Je vergeet de staanplaatsen mee te rekenen, dus je conclusie klopt niet.  

14-06-2014 15:59:21
michaben
michaben
Die volnorm is bedacht voor trajecten waar reizigers slechts kort in de trein zitten, en dan specifiek voor in de spits. De praktijk is echter dat lang niet alle sprinters over korte afstanden rijden, de 5600 is wat dat betreft ook eigenlijk geen sprinter, al noemt de NS het wel zo. Volnorm is daarnaast ook geen 100% van de staanplaatsen, er is een zekere marge omdat reizigers niet gelijkmatig over de hele trein verdeeld zullen zijn, en omdat de exacte capaciteit nooit 100% overeenkomt met de vereiste capaciteit.

Je kunt dus niet een 100% accurate vergelijking maken tussen twee materieelsoorten puur op basis van capaciteit, want een DDZ8 op een kort spitssprintertraject heeft andere eisen dan een DDZ8 in een lang stoptreintraject. Maar de verhouding in het aantal staan- en zitplaatsen loopt naar mijn idee niet zover uiteen (zeker omdat de volnorm dus niet 100% is) dat er echt significante verschillen zijn.

Laatst bewerkt door michaben op 14-06-2014 15:59
 

14-06-2014 16:28:01
NS1707
NS1707
Waarom worden eigenlijk de ICR locs gebruikt en niet de oude DDAR locs, die kunnen ook nig rijden denk ik!  

14-06-2014 16:30:00
john2
john2
Dat niet gelijkmatig over een hele trein verdeeld zijn zal wel te maken hebben dat reizigers op het vertrek en/of aankomst stations niet al teveel loopafstand willen hebben. Ik reageer op michaben.

Laatst bewerkt door john2 op 14-06-2014 16:30, reden: Meer tekst er bij gezet
 

14-06-2014 16:52:39
dennistd
dennistd
Als ik zo naar de zitplaatscapiteit kijk zoals michaben ze hierboven neerzet zouden losse stammen in de 7000 en 7600 kunnen gaan rijden. De 7500 is het een maatje te groot voor, maar daar kun je wel losse stellen mee vrij maken voor langere treinen in andere series.  

14-06-2014 16:56:41
sfj
Zoals altijd maken in dat licht natuurlijk de 3400/5400/4800/huidige 14500 ook een goede kans. Het is dicht bij Hlmwph en Aswpl ook nog.
Iemand die al weet waar het ddar straks onderhouden gaat worden? Ldd, Aswpl, Mt ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-06-2014 17:23:22
broek53
broek53
De inzet waaraan gedacht werd toen het project vorm kreeg, was DDAR in alle stoptreindiensten waarin op dat moment losse DDZ zat (heb ik eerder in het topic genoemd), zijnde de 4800, 5400 en 4400/9600. Dat zijn 16 diensten, voor losse DDAR-stammetjes.
Nu zijn dat soort plannen vaak dagkoersen, maar het geeft een aardige richting. Het is natuurlijk logisch dat het DDZ juist in de stoptreindiensten wordt vervangen.

(vergeleken met de huidige materieelinzet komt men dan overigens tamelijk ruim in het materieel te zitten, bedenk ik mij. Maar dat terzijde.)
 

14-06-2014 20:59:04
Ovindel
Ovindel
Quote
broek53 (za 14 jun 2014 17:23:22 https://www.somda.nl/forum/14667/p497546/): (vergeleken met de huidige materieelinzet komt men dan overigens tamelijk ruim in het materieel te zitten, bedenk ik mij. Maar dat terzijde.)

Waar we denk ik niet over moeten klagen; hoe vaak worden er wel niet diensten opgeheven of met minder bakken gereden vanwege materieeltekort! En niet te vergeten altijd handig voor als we weer een koude winter krijgen.
 

14-06-2014 23:30:39
NS1707
NS1707
Ik had een keer gehoord dat ze in de 9800 gaan rijden, kan dat kloppen?  

15-06-2014 12:11:05
DutchFL
DutchFL
Nee dat is er onlogisch, daar rijdt momenteel ook geen DDZ.  

15-06-2014 13:17:25
bnv
bnv
Quote
broek53 (za 14 jun 2014 17:23:22 https://www.somda.nl/forum/14667/p497546/): De inzet waaraan gedacht werd toen het project vorm kreeg, was DDAR in alle stoptreindiensten waarin op dat moment losse DDZ zat (heb ik eerder in het topic genoemd), zijnde de 4800, 5400 en 4400/9600. Dat zijn 16 diensten, voor losse DDAR-stammetjes.
Nu zijn dat soort plannen vaak dagkoersen, maar het geeft een aardige richting. Het is natuurlijk logisch dat het DDZ juist in de stoptreindiensten wordt vervangen.

(vergeleken met de huidige materieelinzet komt men dan overigens tamelijk ruim in het materieel te zitten, bedenk ik mij. Maar dat terzijde.)


Dat laatste: er zal toch capaciteit beschikbaar moeten komen om in 2015 de 900'en Plan V te vervangen die in 2015 aan het eind van hun bestaan komen. (teruggaan naar 20 diensten in 2015 kwam langs zonder dat ik andere vervanging zie). Zo lost dat probleem zich vanzelf weer op.
 

15-06-2014 17:36:18
broek53
broek53
Jawel, ik had het over de tweede helft van dit jaar. Als DDZ6 in dienst is en het DDAR waar het hier over gaat, terwijl de TD7's ICR nog in dienst zijn. In 2015 wordt het, met het verdwijnen van de TD7's en een deel van plan V inderdaad weer een andere zaak.  

15-06-2014 17:46:13
Ovindel
Ovindel
Als de toelating rond gekoppeld rijden van DDZ6 rond is, dan is er toch eigenlijk geen probleem? Dan heb je een tijdje treinen die wat langer zijn, dus? Zijn de treinen eindelijk niet te kort, zijn ze weer te lang. %03%
En als op bepaalde routes het dan te lang wordt voor de perrons is er heus wel wat te wisselen met andere treinseries.
 

15-06-2014 17:53:31
sjoerd
sjoerd
Je hebt zelfs kans dat velen straks weer de trein pakken nu er weer plaats is.%08%  

16-06-2014 09:36:05
treinjoop
treinjoop
Even terug naar de werkelijkheid. Ik heb eerder voorbij zien komen dat het gaat om slechts 5 stammen DD-AR vanaf september en de over gebleven 14 pas in DRGL 2015. Dus zo veel ruimer in materieel zit NS dan ook weer niet. Met die 14 stammen die er vanaf september bij komen lijkt men in te gaan spelen op het terug brengen van de inzet Plan V van maximaal 50 naar 20 stellen.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-06-2014 09:47:04
broek53
broek53
Je kunt zomaar gelijk hebben, maar dat het in september maar om 5 DDAR-stammen gaat, heb ik dan duidelijk gemist.
In dat verband is het bijzonder vreemd dat alle rijtuigen wel zijn opgeknapt. De meeste staan in dit geval dan dus weer een half jaar stil, en dan kan je ten dele weer opnieuw beginnen met herindienststellingswerkzaamheden.
 

16-06-2014 09:48:58
salieri
salieri
Misschien een gek idee, maar wellicht dat ze die stammen om de zoveel tijd omwisselen, zoals destijds met het carrousel met plan V?  

16-06-2014 10:37:13
broek53
broek53
Zou op zichzelf verstandig zijn, dat wel. Maar dan moet je dus wel 19 1700-en regelen, en daar lijkt nu net de schoen te wringen / omheen gewerkt te worden.  

16-06-2014 10:54:33
treinjoop
treinjoop
Het is maar net hoe je dat wilt aanpakken. Niet alle 14 stammen die je in de theorie van @salieri overhoud hebben continue een 1700 nodig. 6 of 7 stuks lijkt mij voldoende.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

16-06-2014 11:45:45
broek53
broek53
En dan voortdurend 1700-en wisselen? Daar heeft Nedtrain een bloedhekel aan, maar het kan.
Ik snap alleen steeds maar niet waarom je het jezelf zo verschrikkelijk moeilijk zou willen maken, als spoorbedrijf.
 

16-06-2014 12:25:51
treinjoop
treinjoop
Het is inderdaad niet erg handig, maar de enige manier om stammen te wisselen met een beperkt aantal locomotieven.

Het lijkt mij beter de straks tijdelijk overgebleven rijtuigen conditieritten te laten doen i.p.v. ze afwisselend in te zetten.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

16-06-2014 12:52:52
salieri
salieri
Ik kan eroverheen gelezen hebben, maar waarom wil men de 1700'en die voorheen op de DD-AR zaten niet inzetten? Heb je ook geen problemen met de koppelingen overzetten voor als je wel gecombineerd wilt rijden.  

16-06-2014 18:08:56
treinefan
treinefan
Mede omdat die nu al een poosje aan de kant staan en daardoor in slechtere toestand zijn dan de nog rijdende. (er zijn ook onderdelen geplukt)  

16-06-2014 20:31:00
timtrein
timtrein
Koppelingen overzetten is natuurlijk een relatief klein klusje, dat kan veel minder werk zijn dan locs weer completeren. Maar verder... ze zullen toch niet allemaal geplukt zijn?  

18-06-2014 10:49:39
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (zo 23 mrt 2014 23:43:45 https://www.somda.nl/forum/14667/p489517/): Uit de Zaanstraat wordt bericht dat er in tweeploegendienst door ploegen uit Haarlem gewerkt wordt of gaat worden. Er worden onderdelen uitgenomen ter revisie en er is interieur verwijderd - wat met het oog op de verbouwing tot 1e klasse niet vreemd is. Alle rijtuigen worden in ieder geval voorzien van nieuwe buisbalgen, dat was wel duidelijk. Niet duidelijk is of de gevormde stammen wel of niet nog naar Haarlem moeten. De hier in behandeling zijnde rijtuigen zijn allemaal op nummer uitgezocht en blijkbaar horen ze tot de betere exemplaren.

Quote
jorgo (ma 24 mrt 2014 13:28:36 https://www.somda.nl/forum/14667/p489587/): Als er oude eerste klasse banken uit reeds tot DDZ verbouwde bakken gebruikt gaan worden, kun je een indeling maken zoals een 'echte' ABv, want dat past precies. Alleen beschikken de 4 vierzits dan over 5 vensters. Maar daar is goed mee te leven.
Weet iemand of het mogelijk is de banken vast te schroeven op een positie die niet precies tussen twee ramen valt? Want dat zou natuurlijk wel een voorwaarde zijn voor die indeling. Iedere vierzits krijgt zo nl. 1,25 tweedeklasse venster.


Weet iemand de stand van zaken van de eerste-klasseverbouwing? Dit gaat toch wel een interessant rijtuigtype opleveren, benieuwd hoe eea ingedeeld is.
 

10-07-2014 12:48:29
molenaar12
molenaar12
Vooralsnog is de volgende planning bekend voor de inzet van de stammen:

Vanaf BDU sept. 2014, 4 stammen
Vanaf BDU dec. 2014, 12 stammen
Vanaf BDU febr. 2015, 16 stammen
Vanaf BDU juni 2015, 19 stammen

Deze fasering is afgestemd op de instroom van Traxx loccen bij Internationaal, welke dan 1700 locs vrijmaken voor de inzet met DDAR.
 

10-07-2014 13:40:51
broek53
broek53
Ja, dat klopt in de zin dat NSR Materieel zelf denkt dat dat zo is. Het is inhoudelijk flauwekul natuurlijk: de instroming van Traxx-en heeft niets te maken met de uitstroming van 1700-en.  

10-07-2014 13:44:35
Ovindel
Ovindel
Nou ja, de Traxx'en vervangen toch de 1700'en bij de ICR stammen?  

10-07-2014 13:54:46
broek53
broek53
Ja, over de langere termijn wel. Maar de komst van de Traxxen deze zomer heeft geen fluit te maken met het buiten dienst gaan van de TD7-ens volgend jaar, en de 1700-en van de TD9-stammen zijn al een tijd werkeloos.  

10-07-2014 15:53:19
molenaar12
molenaar12
Zo werd het gecommuniceerd. Eerst maar september afwachten...  

10-07-2014 16:03:00
broek53
broek53
Die stammetjes komen er wel, daar ben ik niet bang voor. Maar het verband met de Traxxen is dus onzin.  

10-07-2014 21:59:03
sjaak72
sjaak72
Ik tel als ik het 1700 forum en de spots doorspit op dit moment circa 38 rijvaardige 1700 locs. Naast de 19 locs die bestemd zijn voor de DD-AR rijtuigen, blijven er dus nog 19 (excl. 1707 + 1728) over voor andere treindiensten. Ik kan helaas niet bepalen voor welke, maar ik neem aan dat iemand mijn bericht waarschijnlijk wel verder kan aanvullen.  

10-07-2014 22:19:25
Klaasje
Klaasje
ICB, wat rijtuigen voor onderhoud verslepen en dat was het dan als ICR+1700 straks over is.  

10-07-2014 22:30:22
Frontier
Frontier
En dat zal heden wel het probleem zijn, want zolang er nog TD7-stammen met 1700's rijden zijn er, als je tenminste niet buitengewoon krap in je (reserve)capaciteit wilt zitten, niet voldoende 1700's uit de 1729-1781 serie beschikbaar. Daarom zal men wel besloten hebben om dan maar, wellicht tijdelijk, locs uit de oorspronkelijke serie (1701-1728) voor de DD-AR stammen te gaan gebruiken.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-07-2014 23:16:05
broek53
broek53
Mogelijk, al snap ik dan niet waar alle locs van de TD 9 stammen zijn gebleven.
Overigens zitten we in het verkeerde topic met deze discussie.
 

10-07-2014 23:31:33
Frontier
Frontier
%08% Verkeerde topic inderdaad, maar goed...

Je zou inderdaad zeggen dat Mt 'vol' moet staan met, in theorie, inzetbare locs, zeker sinds het verdwijnen van de TD9's. Wel zijn de 1742 (rookontwikkeling) en 1747 (brand) vorig jaar defect gegaan en terzijde gesteld, dus dat zijn er sowieso al twee minder. Verder is de 1731 na z'n rookontwikkeling in mei j.l. ook niet meer gezien, dus wellicht nog een derde die helaas terzijde is/gaat?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-07-2014 00:06:14
5001516
5001516
Wat ik me eigenlijk nog afvraag: wordt er nog iets aan uiterlijk van zowel locomotieven als rijtuigen gedaan? De 1700'en zien er niet best meer uit (zal wel in het oprijdenbeleid passen), maar de DD-AR bakken (waar uiteindelijk toch de reizigers mee in contact komen) zien er ronduit afgeleefd uit. Zou het goed begrijpen als het uit kostenoverwegingen achterwege gelaten wordt, maar anderzijds wil je als organisatie toch iets meer uitstralen als het gemiddelde spoorwegbedrijf op de Krim doet?  

11-07-2014 05:48:31
KvdLee
KvdLee
De rijtuigen die bij Hlmwph (en ook Aswplz?) een oplapbeurt hebben gekregen hebben alleen wat 'postzegels' op de aangepakte plekken gekregen, vwb uiterlijk. Het ziet er inderdaad niet echt fraai uit. Een uitgebreide sticker/schilderbeurt zit er schijnbaar niet in. Ook wel begrijpelijk voor materieel wat maar een paar jaar (?) mee hoeft te gaan.  

11-07-2014 06:14:25
karsten
karsten
ik ben eigenlijk wel benieuwd of de instroom van het DDAR materieel onder het personeel een beetje vlekkeloos loopt. Ik kan me goed voorstellen dat de DDAR bekendheid voor een hoop verloren zal zijn. Tuurlijk is het in groote lijnen hetzelfde als DDZ, maar als je het certificaat niet (meer) bezit ben je officieel niet bevoegd met DDAR materieel. Straks komen er weer spoedcursussen net als mat 64%08%

Laatst bewerkt door karsten op 11-07-2014 06:15
 

11-07-2014 07:19:01
molenaar12
molenaar12
We mochten ook DDZ rijden met de DDAR instructie. En we hebben allemaal nog de bevoegdheid voor de 1700.  


11-07-2014 13:26:48
karsten
karsten
klopt, maar voor DDZ is nu inmiddels ook een apart certificaat.  

11-07-2014 14:47:46
maigoda
maigoda
Sterker nog: in de materieellijst in de Railpocket staat dewoon DDAR. En mocht men benieuwd zijn hoe dat kan (hint!): de einddatum is gelijk aan die van DDZ.
Groetjes,
Emiel
 

24-07-2014 17:45:04
TSNL250
TSNL250
Zijn er misschien al data 's bekend wanneer DDAR terugkeert?  

24-07-2014 17:54:41
Bert13
Bert13
Hierboven werd wbl september genoemd, verder is het totaal zinloos om hiernaar te vragen.  

24-07-2014 19:18:13
hans_verm
hans_verm
Op de Locov site is een document geplaatst over de herfstmaatregelen in 2014. Daarin wordt melding gemaakt van inzet van DDAR naar Zandvoort vanaf wijzigingsblad september.

Laatst bewerkt door hans_verm op 24-07-2014 20:03
 

08-08-2014 19:13:09
sfj
In het 1700-topic wordt melding gemaakt van de 1762 met een bsi-koppeling, en dat de 1756 loc numero twee wordt!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-08-2014 20:11:16
broek53
broek53
Bericht van het front:
Het inbouwen van eerste klassen op de benedenverdieping van Bv's gaat niet door, aldus de spreekwoordelijke betrouwbare bron. In plaats daarvan worden van 13 Bvk's de bovenverdiepingen eerste klasse (!)
 

29-08-2014 08:37:42
110573
110573
Snap het aan een kant wel. Hoeft men maar één compartiment om te bouwen. In ander geval had men zelf compartimenten moeten creëeren. Je zit nu alleen wel met stammen met een afwijkende indeling.  

29-08-2014 08:45:58
broek53
broek53
D'r wordt niks omgebouwd, de banken krijgen een ander stofje...  

29-08-2014 09:04:39
AgentX
AgentX
Wat is er eigenlijk gebeurd met de banken die aanvakelijk in DDAR zaten? Van de tweede klasse is de bekleding gebruikt voor tasjes, maar de 1e klasse dan?  

29-08-2014 09:17:23
lex_t
lex_t
Quote
110573 (vr 29 aug 2014 08:37:42 https://www.somda.nl/forum/14382/p506261/): Je zit nu alleen wel met stammen met een afwijkende indeling.


Afwijkend waarvan? DDZ heeft ook eerste klas in de kopbak. En DDAR is verder exit.
 

29-08-2014 09:21:37
broek53
broek53
Je krijgt zes stammen met een ABv erin, en 13 stammen met een ABvk.  

29-08-2014 09:23:49
MasterE
MasterE
13 Bvk's worden ABvk's en er blijven dus 6 Bvk's over. Dus een verschil in de zelfde materieelsamenstelling.  

29-08-2014 09:31:58
jorgo
jorgo
Gelukkig kunnen de tweede klassebanken van DDAR gemakkelijk voor eerste klasse door. Ook is de steek royaal. Beetje ventilatorruis erbij, wat wil je nog meer? Ik denk dat het aantal eerste klasseabo's op de stamtrajecten zelfs gaat toenemen. Voor zulk een verwennerij zou ik met liefde 100% meer betalen in plaats van 70%.  

29-08-2014 09:38:33
Bert13
Bert13
Sarcasme, een lust voor het oog  

29-08-2014 10:56:31
sfj
Quote
broek53 (vr 29 aug 2014 09:21:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p506270/): Je krijgt zes stammen met een ABv erin, en 13 stammen met een ABvk.

Is dan mijn aanname correct dat de (A)Bv 7508 weer als ABv wordt ingezet, en de 7555 (zoals eigenlijk wel verwacht) niet meer wordt opgeknapt ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 12:53:29
broek53
broek53
Waarschijnlijk wel, in de zin dat de 7508 in Haarlem staat en al bekeken is, en de 7555 nog op geen enkel lijstje voorkomt.  

29-08-2014 13:17:07
lex_t
lex_t
Quote
MasterE (vr 29 aug 2014 09:23:49 https://www.somda.nl/forum/14382/p506271/): 13 Bvk's worden ABvk's en er blijven dus 6 Bvk's over. Dus een verschil in de zelfde materieelsamenstelling.


Oh, da's niet zo handig nee. Geen foutjes maken met recombineren..
 

29-08-2014 13:19:39
sfj
Maakt toch op zich niet uit, een BSI koppeling kijkt niet naar het interieur van een trein (en een Scharfenberg of andere soort ook niet).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 13:28:26
thom
thom
Ik denk dat Lex bedoeld dat je geen rijtuigen onderling in de stammen moet gaan wisselen  

29-08-2014 14:39:11
mijack1985
mijack1985
Even een korte vraag tussendoor. Is het wel eens voorgekomen dat er een setje van drie DDARtjes (dus 12 bakken) of drie DDZ IV's in een dienst verscheen?? Kan dat eigenlijk wel überhaupt?? Reden voor deze vraag is dat er schijnbaar weer 3x VIRM IV in dienst was gezien.  

29-08-2014 14:45:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Kan niet, een DD-AR kan slechts 4 cassettes tegelijk aan (in iedere cabine zit één besturingscassette), dus 2 treinstellen is het maximale.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-08-2014 14:52:52
mijack1985
mijack1985
Ah oke bedankt voor de (snelle) reactie  

30-08-2014 09:38:13
sjaak72
sjaak72
De BVK bakken hebben in tegenstelling tot de BV bakken zachtere banken. De reizigers in de 1e klas hebben op deze manier meer comfort dan de reizigers in de 2e klas. Ik vermoed dat daarom ook is gekozen om 13 BVK bakken te voorzien van 1e klas afdeling.  

30-08-2014 09:41:37
sjaak72
sjaak72
@sjf; In het geval men de 7555 had willen inzetten, waren het vast wel 20 3-delige stammen geworden ipv 19.  

30-08-2014 09:50:11
sfj
Daar zijn sowieso dan nog niet genoeg bakken voor.

79 Bvk - 4 sloop/schade, 50 ddz = 25
102 Bv - 2 sloop/schade, 70 ddz = 30
77 ABv - 70 ddz = 7
Daarmee kan je geen twintigste stam van drie meer vormen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-08-2014 10:24:35
michaben
michaben
Met bovenstaande getallen kom je niet eens op 19 stammen uit  

30-08-2014 11:08:59
sjaak72
sjaak72
@sjf; je hebt helemaal gelijk er zijn precies genoeg bakken voor 19 stammen. Het houdt wel in dat bv 7272 opgeknapt moet worden om 19 stammen te kunnen formeren. Ik ging ervan uit dat de twee bakken met botsschade niet meer hergebruikt zouden worden.  

30-08-2014 12:00:56
1855
1855
Reeds een aantal maanden geleden is al besloten om niet 19 maar 18 stammen terug op de baan te brengen, inderdaad vanwege de te slechte staat van een aantal rijtuigen.  

31-08-2014 08:24:24
jorgo
jorgo
Quote
sjaak72 (za 30 aug 2014 09:38:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p506438/): De BVK bakken hebben in tegenstelling tot de BV bakken zachtere banken. De reizigers in de 1e klas hebben op deze manier meer comfort dan de reizigers in de 2e klas. Ik vermoed dat daarom ook is gekozen om 13 BVK bakken te voorzien van 1e klas afdeling.


Zo zwart-wit is het toch niet? Zie dit oude draadje:
https://www.somda.nl/forum/10140/Verschillende+banken+in+DD-AR/
Inderdaad hebben de meeste Bvk's Compinbanken. Het kan natuurlijk zijn dat alle huidige resterende Bvk's Compinbanken hebben, maar dat lijkt me toch sterk. Volgens het 'Tweede leven DDAR'-draadje zijn iig de 7016 en 7017 van de partij en die zouden Emstabanken hebben.

https://www.somda.nl/forum/14667/2/Tweede+leven+DD-AR/ Gebruiken we dat niet meer?

Laatst bewerkt door jorgo op 31-08-2014 08:25
 

31-08-2014 13:23:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Aantal berichten uit DDZ topic verhuist naar deze discussie  

31-08-2014 18:11:45
sebasss
sebasss
En, gaat het morgen echt gebeuren? Hlm-Zvt?  

31-08-2014 18:13:48
Mat64Rens
Mat64Rens
Zou wel mooi zijn, ben benieuwd naar het wijzigingsblad.  

31-08-2014 18:16:30
michaben
michaben
Dat wijzigingsblad heeft z'n eigen topic waarin dit al gesproken is. In het wijzigingeblad gaat de 5400 met DDAR rijden, echter in het dagplan is dit voorlopig naar DDZ veranderd bij gebrek aan DDAR.  

31-08-2014 18:19:24
Bert13
Bert13
Het is op dit forum toch al meermaals duidelijk geworden dat DDAR de deadline van 1 september niet gehaald heeft...? Daarnaast lijkt het me handig als de stammen eerst wat proefkilometers hebben gemaakt, iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-08-2014 18:35:36
Mat64Rens
Mat64Rens
Oke, t zal wel goed komen joe  

01-09-2014 00:49:34
broek53
broek53
De montage van de eerste stam zou net begonnen moeten zijn, dus reken maar dat het nog wel even duurt voor de eerste rijdt.  

09-09-2014 12:17:13
279
279
heden van een nfl vernomen dat het "project" DDAR ongeveer
3 maanden vertraging heeft opgelopen. dus medio december...
 

09-09-2014 12:29:55
Daan!
Daan!
Enige opgaaf van reden?  

09-09-2014 12:32:23
Bert13
Bert13
De 1700'n met BSI-koppeling staan op de Zaanstraat netjes naast driedelige DDAR-stammen, er zouden zo twee stamnen kunnen gaan proefrijden. Dan zal er wel iets ernstigs aan de hand zijn.  

09-09-2014 14:14:50
timtrein
timtrein
Nog steeds wachten op onderdelen en/of inbouw 1e klas?  

09-09-2014 14:47:32
sjaak72
sjaak72
of zijn er pas in december 18 1700-locomotieven beschikbaar?  

09-09-2014 14:49:14
sfj
Dat is ook een non-argument, er zijn er sowieso nu al twee gereed dus een proefbedrijf zou moeten kunnen, en ze dan 1 voor 1 in laten stromen.
Ik hoop dat er snel informatie komt over de reden. Speculeren vervuilt het topic alleen maar.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-09-2014 15:28:44
daniel81
daniel81
Quote
timtrein (di 09 sep 2014 14:14:50 https://www.somda.nl/forum/15313/p507607/): Nog steeds wachten op onderdelen en/of inbouw 1e klas?


Ombouw naar 1e klas kan niet de reden zijn, want er zijn nog 6 originele ABv's beschikbaar.
 

09-09-2014 16:45:23
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (di 09 sep 2014 14:47:32 https://www.somda.nl/forum/15313/p507610/): of zijn er pas in december 18 1700-locomotieven beschikbaar?
Er zijn nu al 1700-en aangepast, die vormen het knelpunt zker niet. 18 stuks in december was nooit het plan. Een deel van de 1700-en steekt pas over van de ICR-dienst naar de DDAR als de bijbehorende ICR-stam buiten dienst gaat, en dat gebeurt in een paar stappen tussen december 2014 en juni 2015. Bijgevolg komen de DDAR-stammen dus ook niet allemaal in december in dienst - zoals gezegd, dat was en is ook niet het plan.
 

09-09-2014 17:22:25
michaben
michaben
In het wijzigingsblad van 6 oktober zijn de 3 DDAR diensten in de 5400 inderdaad ook weer veranderd naar DDZ, zoals nu ook al in het dagplan.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl