Materieelbevoegdheid en instructie
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
27-10-2014 17:47:36
Wellie
Wellie
In mijn materieelbekenheid staat geen DDZ vermeld, maar nog steeds MDDM en DD-AR + natuurlijk E-loc 1700.

Zijn er dan standplaatsen die niet op de eerder genoemde materieelsoorten rijden!?


edit: deze berichten vinden hun oorsprong in het ontwikkelingen DD-AR topic:
https://www.somda.nl/forum/15313/Ontwikkelingen+DD-AR/

Laatst bewerkt door sfj op 27-10-2014 20:14, reden: titel aangepast na afsplitsen, en link toegevoegd


Machinist NSR
 

27-10-2014 18:06:06
sebasss
sebasss
Ik dacht dat de instructie DD-AR, DDZ en mDDM gewoon één instructie was ofwel als je nu een geldige instructie DDZ en 1700 hebt mag je de DD-AR rijden. DDZ is het probleem niet zo, die rijd bijna iedere MCN tegenwoordig wel, maar 1700 is andere koek....  

27-10-2014 18:22:37
thom
thom
Als dat zo makkelijk zou zijn, zou men nu vast geen DDAR op de instructie sporen gehad hebben  

27-10-2014 18:28:38
MasterE
MasterE
Volgens mij loopt bij elke Mcn die gewoon herinstructie heeft gehad in 2012, de certificaten voor DD-AR en 1700 af per 31-12-2015.

Overigens staat in mijn matbekendheid alles apart vermeld:

1700 31-12-15
DD-AR 31-12-15
DDZ 31-12-16

@Wellie, daar mag je dan wel achteraan want nu ben je officieel niet bevoegd om DDZ te rijden.


Mcn Asd
 


27-10-2014 19:08:43
Wellie
Wellie
Zal het eens navragen. Staat de MDDM er bij jou helemaal niet meer in?

DD-AR: 28-11-2016
E-loc: 20-11-2016
MDDM: 28-11-2016


Machinist NSR
 

27-10-2014 19:23:26
MasterE
MasterE
Nee.


Mcn Asd
 

27-10-2014 19:32:57
thom
thom
Lijkt me toch dat mDDM ookwel bij DDZ inzit, anders kom je daar niet ver mee  

27-10-2014 20:02:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Even ter opheldering als je een DDZ en een 1700 mag rijden dan mag je gewoon een DDAR3 rijden daar is geen apparte instructie voor nodig%05%


MCN ASD
 

27-10-2014 23:45:43
maigoda
maigoda
Dat laatste betwijfel ik. Bij mij staat DD-AR en 1700 in de lijst tot 31-12-2015 en DDZ tot 31-12-2016.
Groetjes,
Emiel
 

28-10-2014 06:56:51
sebasss
sebasss
Ik heb het althans tzt van een toen nog Aspirant gehoord dat DD-AR, mDDM en DDZ gewoon 1 instructie zou zijn (geldig op alle 3), maar blijkbaar is dat dus niet? Want als DDZ langer meegaat dan de DAR instructie..  

28-10-2014 08:00:53
Bert13
Bert13
Is DDZ niet een bevoegdheid die puur op papier moet worden toegevoegd, maar die echt wel moet worden toegevoegd? Vervelend in ieder geval dat er onduidelijkheid is onder de machinisten, als je de verkeerde treft, is dat niet zonder problemen.  

28-10-2014 10:21:17
maigoda
maigoda
Quote
sebasss (di 28 okt 2014 06:56:51 https://www.somda.nl/forum/15637/p513516/): Ik heb het althans tzt van een toen nog Aspirant gehoord dat DD-AR, mDDM en DDZ gewoon 1 instructie zou zijn (geldig op alle 3), maar blijkbaar is dat dus niet? Want als DDZ langer meegaat dan de DAR instructie..

Zo had ik het ook ooit begrepen. Maar ik heb het idee dat daar dan toch deels van is efgeweken. Kennelijk is het niet alleen afhankelijk van de DDZ, maar ook van de 1700. De DD-AR was namelijk uit de lijst verdwenen en toen bekend werd dat het weer zou gaan rijden weer toegevoegd. Zo heb ik een certificaat gekregen op 7 augustus 2014 voor de DD-AR geldig tot 31-12-2015, terwijl m'n laatste daadwerkelijke herinstructie is gegeven op 19-11-2008. Kennelijk heeft men het gekoppeld aan de DDZ, maar ook aan de 1700, omdat de 1700 ook op 31-12-2015 afloopt.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 28-10-2014 10:22
 

29-10-2014 20:59:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Even uit het DDAR topic gekopieerd :
Quote
mantaray (wo 29 okt 2014 20:37:11 https://www.somda.nl/forum/15638/p513761/): Vis net een papier uit mijn post kastje betreffende DD-AR en hier in staat
Dat machinisten die bevoegd zijn voor DDZ en e loc 1700 ook op de DD-AR mogen rijden inzet vanaf december 2014 maar bijsturing kan indien nodig eerder gaan in zetten in de serie,s 4400, 4800,5400,9600 en per februari ook in de 5600


Gelukkig wordt ik toch niet gek


MCN ASD
 

29-10-2014 23:12:37
maigoda
maigoda
Mmm... Van de week maar eens in m'n postvakje kijken.
Groetjes,
Emiel
 

30-10-2014 08:08:33
Rolffiej19
Rolffiej19
Haha die ligt inmiddels vol denk ik emiel %08%


MCN ASD
 

30-10-2014 11:31:07
thom
thom
Met stof?  

30-10-2014 15:25:06
maigoda
maigoda
Quote
Rolffiej19 (do 30 okt 2014 08:08:33 https://www.somda.nl/forum/15637/p513815/): Haha die ligt inmiddels vol denk ik emiel %08%

Ik zal eens kijken. Vorige week in elk geval nog niets van gezien.
Groetjes,
Emiel
 

30-10-2014 17:12:00
rolandrail
rolandrail
Gisterenavond ook niets in het kastje daarover maar zowiezo gaan zulke dingen in Utrecht opvallend langzamer dan elders.  

30-10-2014 17:14:46
mtlx
mtlx
Het document staat ook op de vakpagina machinisten, voor als je het niet in je postvakje hebt gehad  

30-10-2014 20:49:55
sjoerd
sjoerd
Ik kan me wederom niet aan de indruk onttrekken dat niet elke collega even goed op de hoogte is van wat er wel en niet is toegelaten en voor wie. Dan zijn de dienstindelers dat al zeker niet. Ik kan me de discussie nog herinneren toen uit onderzoek naar de oorzaak van een heftige ontsporing bij Hoofddorp bleek dat niet iedereen de TSB's (tijdelijke snelheidsbeperkingen) had gekregen...  

30-10-2014 21:27:44
thom
thom
Even buiten het feit dat ik niet weet hoelang dat geleden is, maar dat zou toch iets zijn waarvan elke machinist dondersgoed weet dat ie dat bij zich moet hebben....  

30-10-2014 21:52:42
sjoerd
sjoerd
Ja, Thom, en dat was toen niet zo, zodat dat ongeluk kon gebeuren omdat de betrokken meester de TSB niet had gekregen. En nu lijkt dat weer zo te zijn inzake bevoegdheden voor materieel: als het de meesters al niet geheel duidelijk is, hoe moeten de dienstindelers het dan weten? Lekker handig als je bij een voor jou verboden cabine staat.  

30-10-2014 22:02:42
rolandrail
rolandrail
Waarom dat nou weer opgerakelt moet worden? Het gaat hier alleen om een informatieve brief. De dienstindelers weten waar we mogen rijden en waarmee we mogen rijden. DDAR is nu even een puntje van discussie geweest alleen omdat het bedrijf incapel blijkt het korps machinisten bijtijds en tegelijk te informeren. Het gaat niet over iets essentieels als een TSB, het op één lijn trekken van ogenschijnlijke onduidelijkheid over materieelbevoegdheid is één stap te ver.  

30-10-2014 22:13:22
sjoerd
sjoerd
Het was voor mij duidelijk en het is toch nog duidelijker geworden.  

31-10-2014 04:24:33
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (do 30 okt 2014 21:52:42 https://www.somda.nl/forum/15637/p513958/): Ja, Thom, en dat was toen niet zo, zodat dat ongeluk kon gebeuren omdat de betrokken meester de TSB niet had gekregen. En nu lijkt dat weer zo te zijn inzake bevoegdheden voor materieel: als het de meesters al niet geheel duidelijk is, hoe moeten de dienstindelers het dan weten? Lekker handig als je bij een voor jou verboden cabine staat.

Maar in wezen is het niet echt onduidelijk gebleken: voor het hele NSR-korps staat keurig in de railpocket bij de materieelbekendheid dat DD-AR tot eind 2015 geldig is. En dit op basis van de DDZ- en 1700-bevoegdheid, die zijn weer verkregen via het LHM-programma waar elke NSR-machinist heen gaat. Er is dus op geen enkele wijze sprake van "een machinist komt bij een trein en heeft geen materieelbevoegdheid". Het enige wat NSR hierin vergeten is de machinisten eenduidig in te lichten op welke basis de DD-AR bevoegdheid gegeven is.

En dat heeft lijkt me op geen enkele wijze binding met de in 1992 aanwezig zijnde situatie dat "het in bezit hebben van TSB-informatie niet gegarandeerd was". TSB's werden in die tijd gewoon in de kastjes gegooid en er was geen enkele garantie dat machinisten het ook echt kregen. Toen de ontsporing in november 1992 te Hfd had plaatsgevonden en het plaatsvinden ervan kon door dit TSB-systeem, is de regeling aangepast. Sindsdien MOET je de TSB-weekpublicatie én de TSB-dagpublicatie gewoon bij je hebben, anders mag je niet rijden.

Omdat de bekendheid voor al het electrische materieel voor alle NSR-machinist gelijk is, hoeft de dienstindeling daar ook niet naar te kijken. Alleen voor DM'90 doen ze dat, want dat gaat buiten de LHM om en wordt geregeld per standplaats. Tevens is DM'90 gekoppeld aan de baanvakken waar het rijdt, dus er is een dubbele controle erop dat er geen diensten met DM'90 gegeven worden aan machinisten die dat niet hebben.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 31-10-2014 04:26
 

31-10-2014 09:02:59
AgentX
AgentX
Quote
Sindsdien MOET je de TSB-weekpublicatie én de TSB-dagpublicatie gewoon bij je hebben, anders mag je niet rijden.


Vraagje: wie controleert dit vervolgens?
 

31-10-2014 09:11:29
marciekemp
marciekemp
ILenT mochten ze bij je aan de trein komen. Je bent er zelf gewoon verantwoordelijk voor dat je kennis neemt van de info die er in staat en dat je ze bij je hebt  

31-10-2014 09:14:59
AgentX
AgentX
Niemand dus. Precies.
Je kunt wel vanalles verplicht stellen, maar als er vervolgens slechts zeer incidenteel gecheckt wordt of alles volgens plan verloopt, werkt dat natuurlijk nog niet.
 

31-10-2014 10:05:44
Duitje
Duitje
Je hebt het boekje niet voor de controleurs in je tas zitten


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2014 10:19:03
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (vr 31 okt 2014 09:14:59 https://www.somda.nl/forum/15637/p514006/): Niemand dus. Precies.
Je kunt wel vanalles verplicht stellen, maar als er vervolgens slechts zeer incidenteel gecheckt wordt of alles volgens plan verloopt, werkt dat natuurlijk nog niet.
Fijn dat je zo veel vertrouwen hebt in de machinisten.
Gelukkig voor jou moeten we in de railpocket de voor de dienst geldende TSB's afvinken. Alle andere staan er natuurlijk ook in, zodat als de dienst gewijzigd wordt naar andere baanvakken we de beperkingen kunnen opzoeken.

Laatst bewerkt door rolandrail op 31-10-2014 10:28
 

31-10-2014 10:47:46
thom
thom
Quote
AgentX (vr 31 okt 2014 09:14:59 https://www.somda.nl/forum/15637/p514006/): Niemand dus. Precies.
Je kunt wel vanalles verplicht stellen, maar als er vervolgens slechts zeer incidenteel gecheckt wordt of alles volgens plan verloopt, werkt dat natuurlijk nog niet.
Als jij in de auto stapt,komt toch ook niemand controleren of je je rijbewijs wel bij je hebt?
 

31-10-2014 11:17:43
sjoerd
sjoerd
Het is zeker niet de bedoeling om de betrouwbaarheid van machinisten in twijfel te trekken. Integendeel. Ze zijn opgeleid en dan mag je toch wel uitgaan van vakmanschap. Niets is vervelender dan als vakman, wat je ook doet, alsmaar gechecked te worden. Dat moet niet nodig zijn.
Dat machinisten echter niet altijd de juiste ondersteuning en instructies krijgen, en zij niet alleen, wordt echter steeds opnieuw duidelijk. Daarbij is de veiligheid niet altijd in het geding, maar het maakt het functioneren als vakman er niet altijd gemakkelijker op. Dat roept frustraties op als je voor je vak staat. En uiteraard is de klant, de reiziger (oh ja!) daar al snel de dupe van.
 

31-10-2014 11:39:21
thom
thom
Maar als ik het even goed begrijp gaat er inmiddels een brief rond hoe het exact zit met de bevoegheid op DDAR, en ondertussen is er nog geen enkele stam in de rijdende dienst. Niks aan de hand toch?  

31-10-2014 11:42:31
Bert13
Bert13
Qua veiligheid is alles in orde door het niet in te zetten. Alleen vraagt nog steeds iedereen zich af waarom het niet wordt ingezet, als alle machinisten (enkele uitzonderingen op papier daargelaten) bevoegd voor DDAR zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-10-2014 14:25:40
maigoda
maigoda
Quote
AgentX (vr 31 okt 2014 09:14:59 https://www.somda.nl/forum/15637/p514006/): Niemand dus. Precies.
Je kunt wel vanalles verplicht stellen, maar als er vervolgens slechts zeer incidenteel gecheckt wordt of alles volgens plan verloopt, werkt dat natuurlijk nog niet.

Het typische van het vak van machinist is, is dat er zo veel voorgeschreven is, zonder dat daar voorafgaande of tijdens het werk controle op is. Alleen bij een ILT-controle of een vakinhoudelijke begeleiding wordt nagegaan of je alles bij je hebt wat is voorgeschreven en tijdens het werk de regels in acht neemt. En bij veiligheidsincidenten wordt er nog meer bekeken. Dan wordt standaard de rit-registratie uitgelezen, moet je een alcohol-controle ondergaan en een verklaring afleggen en wordt als ILT daar om vraag, je dossier en een overzicht van je werktijden van de afgelopen weken doorgeplozen.

Machinist is een veiligheidsfunctie. Dat neemt met zich mee dat het werk en alles wat daar bij hoort geen vrijblijvende aangelegenheid is. Daar wordt je ook op geselecteerd middels de psychologische keuring (standvastigheid). Kort door de bocht genomen: ze willen geen watjes op de trein.
Groetjes,
Emiel
 

02-11-2014 09:12:17
sfj
Er zijn een aantal berichten afgesplitst over veiligheidscontroles, zero-tolerance beleid: https://www.somda.nl/forum/15672/Veiligheidsregels+en+-controle+rijdend+personeel/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.