Spooruitbreiding Noord Holland
Forum: Algemeen - Algemeen
06-03-2011 19:54:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zie, niet zonder veel verbazing, het zoveelste bericht (http://andijkernieuws.net/2011/03/06/enkhuizen-aansluiten-op-hanzelijn-met-goede-busverbinding/) dat men plannen heeft om het spoortraject tussen Hnk-Ekz en Hn-Hwd te verdubbelen.

Bij mij begint nu toch wel de vraag te branden waarom hier nog steeds niks gebeurd.
Vrijwel alle infrastructurele hindernissen zijn er niet meer omdat bijna alles al dubbel is uitgevoerd (Denk aan de bruggen, extra brede spoordijk, etc.).
Het enige probleem is de spoorbrug bij Ekz, echter zal deze in de komende jaren sowieso al verdwijnen (de betreffende weg er onder word omgelegd).
Vooral bij DRGL 2009 was het erg duidelijk dat het enkelsporige traject het niet meer aankon zodra er een verstoring was, of vele vertragingen.
Vooral in de spits lijdt dit tot grote problemen omdat de 14500 alle reservebuffers wegneemt.
(En dan heb ik nog niet eens gesproken over de 's avonds 1x per uur rijdende 3400, welke soms wegens een te grote vertraging in Amr, Hwd of Obd keert i.p.v. Hn. Mooi een uur wachten dus!)

Bij mij de vraag: weet iemand of er daadwerkelijk doorgang zal gaan vinden of wederom uitstelling tot het �cht een keer vastloopt?

Laatst bewerkt door sfj op 16-10-2014 22:09


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-03-2011 20:04:56
Hoera63
Hoera63
Dit is (voor mij) een van de eerste keren dat ik verneem dat er plannen zijn de lijn Hwd - Hn te verbeteren. Ik dacht dat ze eerder zouden inzetten op Zd - Hn.

Maar spottechnisch gezien zou ik er dolblij mee zijn. %08% Je moet er dan wel aan denken dat ook Hwd op de schop moet, maar daar zijn naar mijn weten al langer plannen voor...

Laatst bewerkt door Hoera63 op 06-03-2011 20:09
 

06-03-2011 20:08:48
Pim530
Pim530
Zd-Hn is toch al dubbel? En wat dacht men van het spoor richting Hdr?  

06-03-2011 20:11:58
Hoera63
Hoera63
Ja, maar om nou Hn - Hwd te gaan verdubbelen lijkt mij wat overdreven. Als je kijkt naar de kosten van het verdubbelen en upgraden naar 140 km/h (wat dan ook gedaan wordt neem ik aan) ben je veel geld kwijt om misschien 7 dagen per jaar een aantal treinen om te leiden tijdens de verstoringen.

En wat betreft de lijn naar Hdr: daar is meer spoor gewoonweg niet nodig. Eens in het half uur een trein is voor Hdr meer dan genoeg, en een spoorlijn Hn - Sgn (-Hdr) lijkt mij ook te duur.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 06-03-2011 20:12
 


06-03-2011 21:16:59
maigoda
maigoda
Alleen al het verdubbelen van Hn-Hwd kan bij vertraging het veroorzaken van vertraging op de tegenrichting voorkomen. Daar hoeft opzich de baanvaksnelheid niet voor omhoog. Hetzelfde geldt ook voor Sgn-Hrd, waar een vertraagde trein richting Hdr voor een tegentrein tot in Mt kan doorwerken en leidt tot overstap-mislopen op de hele lijn. In die zin vind ik een verdubbeling wel een goed idee.
Groetjes,
Emiel
 

06-03-2011 21:28:49
edegroot
edegroot
Er zijn al zo'n 20(?) jaar plannen voor in ieder geval verdubbeling van Hwd - Obd.
Ik kan mij herinneren dat er al een extra duiker was aangebracht ergens op dit traject. Helaas dacht de toenmalige minister V&W heel anders over dit stukje en is de verdubbeling er nooit gekomen. Verdubbeling Sgn-Hdr door dezelfde minister afgeschoten dacht ik. Alleen Hn-Hnk en Hwd-Sgn zijn toen wel uitgevoerd. De winst op dit soort trajecten is ook wel minimaal te noemen.
 

06-03-2011 21:36:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt helemaal, op de Oostdijk, (Obd-Hwd) zit een dubbele duiker, zie http://maps.google.nl/maps?q=52.678747,4.877533&num=1&t=h&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.74015,3.735352&hl=nl&ie=UTF8&ll=52.679095,4.878203&spn=0.001451,0.003777&z=18 (Overig leuk detail: kijk bij Obd, daar staan 2x plan T op de sattelietfoto ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-03-2011 22:05:49
bart
bart
De spoorweg/waterwegkruising bij de Oostdijk, dat noem je geen dubbele duiker, maar een heuse dubbele spoorbrug...!! Er ligt daar een 2e spoorbrug al bijna 20 jaar te wachten op een eventueel toekomstig spoortje....

Was een goed voorbeeld geweest voor het TV-programma "Over de balk" (ging over weggegooid geld)....
 

06-03-2011 22:09:15
bart
bart
Quote
dlm4yjp (zo 06 mrt 2011 19:54:02 https://www.somda.nl/forum/10020/p322225/): Ik zie, niet zonder veel verbazing, het zoveelste bericht (http://andijkernieuws.net/2011/03/06/enkhuizen-aansluiten-op-hanzelijn-met-goede-busverbinding/) dat men plannen heeft om het spoortraject tussen Hnk-Ekz en Hn-Hwd te verdubbelen.


Heb je al gezien waar dit nieuwsbericht vandaan komt? Een Andijker dorpskrantje!
Is een dorp wat niet eens aan een spoorlijn gesitueerd is, laat staan dat ze wat nuttigs over het spoor te zeggen hebben....

Dit is een beetje onnodig ouwe koeien uit de sloot halen.
 

06-03-2011 22:18:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan moet je maar is verder lezen van wat ik zei...
Het is namelijk het zoveelste bericht over dit onderwerp, of het nou de landelijke krant is, of een lokaalkrantje, het verhaal blijft rollen, alleen de vraag waar de bal naartoe rolt blijft nog altijd onbekend.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-03-2011 22:39:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bart (zo 06 mrt 2011 22:05:49 https://www.somda.nl/forum/10020/p322254/): De spoorweg/waterwegkruising bij de Oostdijk, dat noem je geen dubbele duiker, maar een heuse dubbele spoorbrug...!! Er ligt daar een 2e spoorbrug al bijna 20 jaar te wachten op een eventueel toekomstig spoortje....

Was een goed voorbeeld geweest voor het TV-programma "Over de balk" (ging over weggegooid geld)....
20 jaar pas, dat valt nog wel mee hoor... tussen Ddr en Bmbr liggen vier viaducten al zeker 25 jaar te wachten op 'n tweede spoor (waarvan er twee dit jaar, 26 jaar na de bouw, eindelijk een 2e spoor krijgen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-03-2011 22:48:42
john563
john563
Quote
Hoera63 (zo 06 mrt 2011 20:11:58 https://www.somda.nl/forum/10020/p322229/): Ja, maar om nou Hn - Hwd te gaan verdubbelen lijkt mij wat overdreven. Als je kijkt naar de kosten van het verdubbelen en upgraden naar 140 km/h (wat dan ook gedaan wordt neem ik aan) ben je veel geld kwijt om misschien 7 dagen per jaar een aantal treinen om te leiden tijdens de verstoringen.

En wat betreft de lijn naar Hdr: daar is meer spoor gewoonweg niet nodig. Eens in het half uur een trein is voor Hdr meer dan genoeg, en een spoorlijn Hn - Sgn (-Hdr) lijkt mij ook te duur.


eens in het half uur? moet je 's morgens eens kijken dan echt wel eens in het kwartier en toch wel druk ook. Spits treinen naar maastricht.
 

06-03-2011 23:06:00
Pim530
Pim530
Hoelang ligt de lijn Dv-Ost er al klaar voor verdubbeling bij?  

06-03-2011 23:15:29
mdj
mdj
Daar heeft al een spoor naast gelegen... (Maar weer weggehaald door de oosterburen.)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-03-2011 23:39:49
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, dat is niet waar. Even terug: alle door de Staat aangelegde hoofdspoorwegen hebben een onderbouw die geschikt is voor dubbelspoor. Dat betekent dat er een tracébreedte werd onteigend van 20 tot hier en daar wel 40 m breedte. Voor lokaalspoorwegen werd 6 tot 12 meter aangehouden. De Staatslijn Arnhem - Zwolle - Leeuwarden kent ook die dubbelsporige onderbouw. Niet altijd werd het baanlichaam tot bovenbouwhoogte opgeworpen; wel werden viaducten en duikers dubbelsporig opgemetseld. Op Arnhem - Zwolle was het talud wel meteen dubbelsporig aanwezig. Op grote gedeelten van de lijn werd echter enkelspoor aangelegd waarbij Deventer - Zwolle na WO II nog enkelspoor kende. Olst - Zwolle werd in 1953 bij het maken van automatisch blokstelsel en de elektrificatie dubbelsporig. Deventer - Olst bleef handbediend blokstelsel en enkelspoor. Dat baanvak zat in de planning voor dubbelspoor bij de aanleg van CVL in 1970. Hiertoe zijn toen in enkele te vernieuwen overwegen te Deventer al twee sporen aangebracht. Maar de bezuinigingen sloegen ook toen al toe en het kwam er niet van. Deventer - Olst heeft wel de dubbele betonnen portalen.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-03-2011 02:00, reden: Bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

06-03-2011 23:57:39
thom
thom
Quote
bart (zo 06 mrt 2011 22:05:49 https://www.somda.nl/forum/10020/p322254/): De spoorweg/waterwegkruising bij de Oostdijk, dat noem je geen dubbele duiker, maar een heuse dubbele spoorbrug...!! Er ligt daar een 2e spoorbrug al bijna 20 jaar te wachten op een eventueel toekomstig spoortje....

Was een goed voorbeeld geweest voor het TV-programma "Over de balk" (ging over weggegooid geld)....

Het geld is pas over de balk, als besloten wordt om een spoor niet te verdubbelen en het bouwwerk af te breken. Dan was het bouwwerk nutteloos.

Zolang het bouwwerk er nog ligt en in gebruik genomen kan worden lijkt het me gewoon een investering voor de toekomst.
25 jaar geleden was bv een brug ook goedkoper om aan te laten leggen dan wanneer je dat nu zou doen. Zeker als zoiets toen meegebouwd werd in een breder project dan dat je dat nu als solo project zou moeten doen.
 

07-03-2011 09:58:00
mercurious
mercurious
Een beetje historie: Rail 21 was een toekomstvisie van NS ontwikkeld in de jaren 80. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rail_21) In die visie werd gesproken van de spoorverdubbelingen tussen Hwd-Hn en Hwd-Hdr. Door de politieke ontwikkelingen (verzelfstandiging/privatisering NS) is Rail 21 maar gedeeltelijk uitgevoerd. Omdat tussen Hwd en Hn de toenmalige spoorbruggen en duikers niet geschikt waren om met de zware Eloc 1700 met DDARrijtuigen erover te rijden, zijn de meeste spoorbruggen/duikers vervangen en gelijk geschikt gemaakt voor dubbelspoor. Ook de lichte bovenleidingconstructie is toen voorzien van een versterkingsleiding. Concrete plannen tot spoorverdubbeling zijn er bij mijn weten niet. Bij aanleg van nieuwe infra (zoals de Westfrisiaweg) wordt wel rekening gehouden met spoorverdubbeling. Op zich zegt dat niets, het viadukt in de A7 bij Hoorn is al sinds aanleg geschikt voor dubbelspoor.  

07-03-2011 12:58:16
daniel81
daniel81
Dergelijke reserveringen en voorbereidingen zijn volgens mij meer regel dan uitzondering. Apd-Zp is ook grotendeels geschikt voor dubbelspoor, in de zin dat het tunneltje Vossenweg en de viaducten van de A1/A50 zodanig zijn aangelegd dat er zo een 2e spoor naast kan worden gelegd. Ook bij nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen wordt er een reservering t.b.v. eventuele spoorverdubbeling aangehouden.  

07-03-2011 15:31:19
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (ma 07 mrt 2011 12:58:16 https://www.somda.nl/forum/10020/p322339/): Apd-Zp is ook grotendeels geschikt voor dubbelspoor, in de zin dat het tunneltje Vossenweg en de viaducten van de A1/A50 zodanig zijn aangelegd dat er zo een 2e spoor naast kan worden gelegd.

Ja, en dat komt omdat het baanvak Apd - Zp deel uitmaakt van de voormalige HSM hoofdlijn Amsterdam - Amersfoort - Apeldoorn - Zuphen - Winterswijk - Grens. Deze is in zijn geheel aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg, al werd het tweede spoor na Apeldoorn niet meteen gebouwd. Alleen op Vorden - Ruurlo lag tot 1942 een tweede spoor, dat op last van de bezetter door NS is opgebroken.
Er hoeft dus niets gereserveerd of aangekocht te worden want het is al een dubbelsporig tracé. Op dit laatste bestaan kleine stukjes uitzondering, maar dat komt dan omdat bij de aanleg geen rekening werd gehouden met bovenleidingsmasten en schakelkasten.
De zijlijn Apeldoorn - Deventer was van ouds her een lokaalspoorweg die dan ook geheel enkelsporig is aangelegd en pas later is verdubbeld.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-03-2011 15:31
 

07-03-2011 15:49:51
Totreintje
Totreintje
En hoe zit het met Sgn - Hdr? Is dat enkeldsporig of dubbelsporig uitgevoerd? De spoordijk is namelijk best breed.  

07-03-2011 16:35:41
maigoda
maigoda
Sgn-Hdr is enkelsporig uitgevoerd. Alleen de stations op de lijn (Ana en Hdrz) zijn dubbelsporig uitgevoerd zodat er gekruist kan worden.
Groetjes,
Emiel
 

07-03-2011 16:48:10
reisthijs
reisthijs
Alleen ging de vraag hier over de onderbouw. Sgn-Hdr is gezien de breedte van spoordijk en bruggehoofden duidelijk voorbereid op dubbelspoor, zoals gebruikelijk bij een door de staat aangelegde hoofdspoorweg.  

07-03-2011 19:20:32
sjoerd
sjoerd
Reisthijs heeft gelijk.
Thans: In Noord-Holland is alleen (Alkmaar -)Heerhugowaard - Hoorn een lokaalspoorweg met een enkelsporige onderbouw. In Zuid-Holland heeft Woerden - Leiden een enkelsporige onderbouw maar Gouda - Alphen heeft een dubbelsporige onderbouw. In Friesland en Groningen hebben alle lijnen een dubbelsporige onderbouw, behalve Sauwerd - Roodeschool. Ook Stadskanaal - Zuidbroek heeft een dubbelsporige onderbouw! Herfte - Emmen heeft van oorsprong een enkelsporige onderbouw. Voorts hebben Zevenaar - Winterswijk, de Kippenlijn en Den Dolder - Soest een enkelsporige lokaalspoorwegonderbouw. Alle andere oudere spoorwegen in ons land hebben een dubbelsporige onderbouw, al is er op veel plekken enkelspoor op te vinden. Sittard - Born is een voormalige tramlijn; die tel ik niet mee.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-03-2011 19:23
 

07-03-2011 20:26:18
timtrein
timtrein
Stadskanaal-Zuidbroek een subbelsporige onderbouw? Dan bedoel je de breedte van de aangekochte gronden? De spoordijk is toch echt maar enkelspoor...  

07-03-2011 20:35:29
spiketrain
Moderator
spiketrain
Omdat het niet meer alleen over Hn-Ekz en Hn-Hwd gaat, heb ik de topictitel wat algemener gemaakt.


Groet, Spiketrain
 

07-03-2011 23:51:20
sjoerd
sjoerd
Quote
timtrein (ma 07 mrt 2011 20:26:18 https://www.somda.nl/forum/10020/p322441/): Stadskanaal-Zuidbroek een subbelsporige onderbouw? Dan bedoel je de breedte van de aangekochte gronden? De spoordijk is toch echt maar enkelspoor...

Zoals al eerder vermeld, werd het baanlichaam niet altijd dubbelsporig op hoogte gebracht. De bruggen en duikers op Stadskanaal - Zuidbroek (en dat waren er nogal wat) waren alle dubbelsporig opgemetseld. De beweegbare bruggen te Stadskanaal (ook voor de ooit echt dubbelsporige lijn Gasselternijeveen - Stadskanaal!), en voorts te Bareveld, Meeden-Muntendam en Veendam waren alle geheel dubbelsporig. Alleen die te Bareveld werd dubbelsporig gebruikt. Op de lijn Stadskanaal - Ter Apel waren alle duikers en bruggen overigens enkelsporig.
Je kunt het beste naar de gemetselde duikers en bruggen kijken; niet naar de taluds. Op de enkelsporige lijn Lage Zwaluwe - Den Bosch is dit ook goed te zien: alles is opgemetseld voor dubbelspoor, zelfs de intussen prachtig gerestaureerde brug over de Moerputten nabij Den Bosch.
 

08-03-2011 00:01:00
timtrein
timtrein
Sorry, maar dat klopt toch echt niet. Sommige kunstwerken zijn dubbelsporig uitgevoerd, maar een heleboel kleinere ook enkelsporig. Tenzij die ooit enkelsporig zijn herbouwd, maar dat geloof ik eigenlijk niet. En ik ken de lijn nogal goed, kan eigenlijk alle bruggen wel dromen.

Overigens ook een leuke is de brug te Zuidbroek (oostzijde), die al jaaaaaren dubbelsporig is maar het 2e spoor op de brug is nooit aangesloten (de dwarsliggers inmiddels verrot)
 

08-03-2011 17:01:59
sjoerd
sjoerd
Ik ga kijken timtrein. Dat wordt een avondje archiefspeuren op mijn zolder.  

08-03-2011 23:10:58
timtrein
timtrein
Leuke dia van de brug oostelijk van Zuidbroek inmiddels ingescand!
http://home.solcon.nl/fhjgoorman/temp/2239kl.jpg

Laatst bewerkt door timtrein op 12-03-2011 21:47
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2011 23:43:56
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (di 08 mrt 2011 00:01:00 https://www.somda.nl/forum/10020/p322484/): Overigens ook een leuke is de brug te Zuidbroek (oostzijde), die al jaaaaaren dubbelsporig is maar het 2e spoor op de brug is nooit aangesloten (de dwarsliggers inmiddels verrot)

Het baanvak Groningen-Zuidbroek-Winschoten is ooit dubbelsporig geweest, even terugzoekend op een spoorkaart uit 1931. De brug aldaar is van een veel latere datum (eind jaren 60/begin jaren 70), toen Zuidbroek-Winschoten enkelsporig was. Kennelijk had men toen nog voor oog het baanvak ooit weer een keer dubbelsporig te maken.
Groetjes,
Emiel
 

17-03-2011 00:05:36
timtrein
timtrein
De brug ligt ook in een klein slingertje, het tracé is iets aangepast bij de bouw van deze brug (zie topografische kaart!)  

17-03-2011 00:30:17
maigoda
maigoda
Klopt, het "normale" traject liep gewoon rechtdoor. De brug is ernaast gebouwd en het traject na ingebruikname van de brug zo'n 120 meter "omgelegd".
Groetjes,
Emiel