Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2015
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 14 december 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-10-2014 00:27:27
broek53
broek53
De dienstregeling 2015 verschilt maar weinig van die van 2014 & de materieelomloop loopt daarom eigenlijk in zijn ontwikkeling gewoon door vanuit 2014. Alvast een paar in het oog springende wijzigingen, overigens veel als gevolg van ontwikkelingen die we al een tijdje kennen.
* 11 diensten DDAR: serie 4800, 5400 en 3 stuks in de 4400/9600
* TD7 terug van 10 naar 6 diensten in de 3600
* DDZ6 in de 3600 van 2 naar 6 diensten
* series 1700 en 11700 gaat van ICM over naar VIRM
* serie 3500 gaat van VIRM over naar ICM
* verrassend: aantal diensten plan V blijft (nog) gelijk; 14 diensten in de 4400/9600 (thans 11), 6 in de 7000 (thans 14)(de rest is weer SGM), 8 in de 5200 (thans 0) en 12 in de 6800/6900.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2014 00:27
 

16-10-2014 00:32:33
mren
mren
Wat is de logica in de materieelwisseling en (1)1700 en 3500? Lijkt me voor de inzetten/omlopen en verwevenheid met 1600 en 800 een recept voor allerhande ellende bij verstoringen. Om nog maar te zwijgen over de capaciteit in de drukkere 3500'en (10 bakken VIRM) of het comfort op de langere afstand (maar dat is subjectief en eigenbelang). Voordeel: we zijn in Twente van de losse ICM-III'tjes af in de daluren.

Laatst bewerkt door mren op 16-10-2014 00:32
 

16-10-2014 00:34:58
Bert13
Bert13
Daarom zou de drukste 3500 met ICM12(!) gaan rijden - en verder zijn de afstanden vergelijkbaar lang natuurlijk


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-10-2014 01:11:06
broek53
broek53
De achtergrond van de inzet van VIRM in de (1)1700 is de verbouwing van Utrecht C. In de loop van het jaar ontstaat door lange buitendienststellingen capaciteitsgebrek qua perronsporen en door het ontbreken van wissels kan er niet meer geschoven worden in de spooropstelling. De oplossing wordt gezocht in het combineren en splitsen van de (1)1700 met de 2000 en 2800.  


16-10-2014 01:28:59
mren
mren
Splitsen te Gd neem ik dan aan, zoals nu in het weekend gebeurt?  

16-10-2014 07:03:04
broek53
broek53
Zover ik weet, ouderwets in Utrecht. Maar hang me daar niet aan op.  

16-10-2014 07:58:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor het perrongebruik maakt het niet zo gek veel uit waar je die trein splitst natuurlijk. Tenzij die 3 minuten dat je een perron langer bezet houdt net kritisch zijn.

Bijkomstigheid is natuurlijk ook dat je bij hele drukke treinen wat minder snel tegen de beperkingen van de lengte van de perrons op Amfs aan loopt. Al is de vraag in hoeverre reizigers naar Gvc blij worden van maximaal VIRM-6 i.p.v. ICM-10 in sommige spitstreinen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-10-2014 08:42:52
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Bert13 (do 16 okt 2014 00:34:58 https://www.somda.nl/forum/15554/p512077/): Daarom zou de drukste 3500 met ICM12(!) gaan rijden - en verder zijn de afstanden vergelijkbaar lang natuurlijk


Je zegt het inderdaad goed "zou" eerst zien dan geloven. 12 bakken icmm is qua capaciteit wel ongeveer gelijk aan 10 bakken virm als men calculaties goed zijn. Maar dan moet het materieel wel allemaal beschikbaar zijn.

Verder de 3600 wel interessant vooral omdat de dienst bekend staat als de schroot lijn waar de afdankertjes rijden. Niks op tegen ben er zelfs blij mee ma de icrm zullen we gaan missen is toch wel iets geworden van deze serie.

Daarnaast de DDAR gaan ze dit echt halen omdat ik in het DDAR topic las dat in december als ik het mij goed herinner pas de eerste 3 stammen op de baan kwamen.

Ben benieuwd naar de nieuwe dienstregeling en we gaan het allemaal wel zien!
 

16-10-2014 10:17:55
R1-2010
R1-2010
Hmm, verrassend, maar niet onplezierig, ICM in 'mijn' 3500. Ik hoop dat in de treinen die nu met 10 bakken VIRM (3520, 3522) minimaal 12 bakken ICM zit. Anders hebben we toch een probleempje in de spits....  

16-10-2014 10:28:31
broek53
broek53
3 x 4, resp. 4 x 3.  

16-10-2014 10:33:10
jorgo
jorgo
Quote
Dead_Devil (do 16 okt 2014 08:42:52 https://www.somda.nl/forum/15554/p512090/):
Je zegt het inderdaad goed "zou" eerst zien dan geloven. 12 bakken icmm is qua capaciteit wel ongeveer gelijk aan 10 bakken virm als men calculaties goed zijn. Maar dan moet het materieel wel allemaal beschikbaar zijn.

Verder de 3600 wel interessant vooral omdat de dienst bekend staat als de schroot lijn waar de afdankertjes rijden. Niks op tegen ben er zelfs blij mee ma de icrm zullen we gaan missen is toch wel iets geworden van deze serie.




Plannen wijken altijd af van de realiteit; het komt ook vaker voor dat de huidige tien bakken VIRM niet worden gerealiseerd. Dus als je daarvan sceptisch moet worden is het einde wel een beetje zoek.

Wat betreft ICM:
Ik vind altijd dat bij ICM het gebruik van drietjes of viertjes een wereld van verschil maakt - daarbij tel ik snel vensters eerste klasse. Ieder eerste klasse venster gaat ten koste van tweede klasse capaciteit of desgewenst anders om.
Als 12 bakken 3 x IV is heb je 30 vensters 1e.
Is het 4 x III dan heb je er 24.
Als 13 bakken mogelijk zou zijn (zal wel niet, hoewel vroeger paste in de 800 12 rijtuigen + lok = bijna even lang), dan heb je 28 vensters eerste klasse, wat minder is dan 12 bakken met 3 x IV. Dus dan zou de tweede klasseboost enorm zijn...

Wat betreft de 3600 als schrootlijn:
Dat idee is inmiddels wel achterhaald. Dat het oudste materieel écht vooral in die verbinding was terug te vinden is eigenlijk na M2 (tot 1994) niet meer gebeurd! De laatste hondekopomlopen (in 1995/6) bevatten op de IJssellijn alleen een ochtendslag Deventer-Zwolle, verder reden ze vooral in de 3500. Daarna zijn er wel nog wat seizoenen met Plan T geweest, maar de laatste Plan T's werden niet in de 3600 maar in Zuid-Limburg ingezet. En wanneer heeft Plan V nog vaste diensten in de 3600 gedraaid? Dat is al wat jaartjes terug denk ik zo.
Afgelopen jaren rijdt er een mix van DDZ, ICM, ICR en IRM en dat is zo oud niet en zelfs voorzien van airco en aardige stoelen. Als de 20 vensters eerste klasse in een TD7 niet teveel waren (zelfs méér dan ICM-IX...) zou men zelfs gaan juichen en klappen van zulke capaciteit, schroot of niet.

Laatst bewerkt door jorgo op 16-10-2014 10:48
 

16-10-2014 10:41:26
Apda
Apda
Wat is het verschil tussen dit topic en het topic "Dienstregeling 2015 Wat is waar?" https://www.somda.nl/forum/14351/Dienstregeling+2015+Wat+is+waar%3F/  

16-10-2014 11:58:23
broek53
broek53
In mijn beeld gaat dit over de materieelinzet, het topic over de Dienstregeling over de dienstregeling  

16-10-2014 13:20:23
maxje
maxje
SLT Vervalt dus in de 5200 voor MAT maar de 6400 blijft wel SLT. Handig zo'n eiland bedrijfje met SLT in het zuiden van het land. Broek weet jij of de extra stellen mat in de 9600/4400 het setje SGM vrijspelen?  

16-10-2014 13:41:36
broek53
broek53
In de 4400/9600 zit alleen DDAR en mat '64, ja.  

16-10-2014 15:14:08
DingeZ
DingeZ
Om even te komen op de capaciteit van de 3500.
(Cijfers kunnen lichtelijk afwijken, bij VIRM hangt het af van de deelserie)
VIRM-IV+VI = 670 x 2e klas + 190 x 1e klas + 42 klapzittingen
3xICM-IV = 633 x 2e klas + 177 x 1e klas + 93 klapzittingen
4xICM-III = 652 x 2e klas + 140 x 1e klas + 112 klapzittingen

Als je klapzittingen meerekent ga je er dus juist op vooruit. Alleen de eerste klas komt er wat bekaaid mee af, vooral bij 4xICM-III.
 

16-10-2014 15:20:28
Bert13
Bert13
Het zou mij ten zeerste verbazen als er eerste klas-plaatsen tekort zouden zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-10-2014 16:14:56
MasterE
MasterE
Is dienstregeling 2015 niet een beter titel.


Mcn Asd
 

16-10-2014 16:18:49
train85
train85
Die hebben wij al.  

16-10-2014 16:20:58
sfj
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 11:58:23 https://www.somda.nl/forum/15554/p512119/): In mijn beeld gaat dit over de materieelinzet, het topic over de Dienstregeling over de dienstregeling

Lijkt me een goed idee om dat zo uit elkaar te houden inderdaad. Misschien om verwarring te bestrijden de titel 'materieelinzet dienstregeling 2015' of iets dergelijks te adopteren?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-10-2014 16:26:09
Bert13
Bert13
Liever niet, omdat het na het februari zo weer anders kan zijn en je het overzicht in een jaar tijd kwijtraakt. Daarom kreeg ieder wijzigingsblad altijd een eigen topic...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-10-2014 16:36:38
broek53
broek53
Dat laatste suggereert dat de materieelinzet de hele drgl 2015 niet zou veranderen, en wij weten wel beter

@ edit: ik bedoel exact hetzelfde als Bert 13

Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2014 16:37
 

16-10-2014 18:27:51
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 01:11:06 https://www.somda.nl/forum/15554/p512080/): De oplossing wordt gezocht in het combineren en splitsen van de (1)1700 met de 2000 en 2800.

Als je de 11700 met de 2800 gaat combineren wordt het wel krap op Ut-Gvc/Rtd, want dan zit je met max VIRM10 en moeten Rtd en Gvc dus strootjes trekken wie het viertje krijgt. Voor beide is een VIRM viertje in de spits echt te krap, welke rekenmethode je ook toepast met vergelijken van de capaciteit.

Wat betreft de 3500, of ICM12 ipv VIRM10 voldoende is kan je zonder telcijfers niet zeggen. Een ICM12 heeft mindere capaciteit dan een VIRM10, maar dat is alleen een probleem indien de treinen met VIRM10 nu helemaal zitvol rijden, en gezien de grote stappen in de materieelinzet bij VIRM zul je weinig treinen hebben die precies zitvol zitten. Ook de verhouding 1e en 2e klas schommelt nogal, ICM4 en VIRM6 stellen hebben relatief veel 1e klas vergeleken met ICM3 en VIRM4. En tot slot ICM heeft vergeleken met VIRM veel meer klapzittingen, en dan vooral de drietjes. Je moet dus de bezettingsgraad én verdeling 1e/2e klas weten om precies te beoordelen of het wel of niet kan, omdat de verhoudingen heel erg uiteen lopen.
 

16-10-2014 18:39:31
RickBu
RickBu
off-topic: Dit lijkt mij dan wel een erg goed moment om toch Amersfoort Schothorst naar 340m door te trekken. Kijkende naar de laatste foto's van Google Maps en Bing Maps moet dat toch makkelijk kunnen, je zit dan alleen in de richting Vathorst met een sein wat té dichtbij hangt op spoor 2 (sein 332) waardoor je effectief (mocht het sein daar blijven hangen) een meter of 300 hebt, maar daar hoeven over het algemeen toch geen 12 bakken naar toe.  

16-10-2014 19:02:17
michaben
michaben
Gewoon ProRail tippen dat er 3 wissels uitgespaard kunnen worden als Amfs spoor 2 een kopspoor wordt en je weet niet hoe snel die wissels op de klem liggen en sein 332 afgekruist wordt en er een juk geplaatst wordt. En dan is er ruimte zat om het perron te verlengen.  

16-10-2014 19:06:35
kleine_man
kleine_man
Ik kom resp uit op 904, 903 en 904 zitplaatsen. De NS maakt al geen verschil meer tussen zitplaatsen. Per saldo gaat om 1 zitplaats in de 3500.

Ik dacht dat nagenoeg alle knooppunt stations in de randstad op 12 zit. Gouda zelfs op 16, evenals Utrecht. Waarom mag er dan maar 10 bakken ingezet worden? In de praktijk zal het wel 4+4 worden. Dat is veel makkelijker.
 

16-10-2014 19:08:07
michaben
michaben
Amfs is ook het enige (semi) IC station in de Randstad waar geen 12 bakken passen volgens mij.

Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2014 19:09
 

16-10-2014 19:18:06
RickBu
RickBu
Quote
michaben (do 16 okt 2014 19:02:17 https://www.somda.nl/forum/15554/p512163/): Gewoon ProRail tippen dat er 3 wissels uitgespaard kunnen worden als Amfs spoor 2 een kopspoor wordt en je weet niet hoe snel die wissels op de klem liggen en sein 332 afgekruist wordt en er een juk geplaatst wordt. En dan is er ruimte zat om het perron te verlengen.
%08%
Mocht dat om één of andere reden niet mogelijk zijn (ik ga er niet vanuit als er wissels bespaard kunnen worden ) kunnen ze altijd nog perron 1 verlengen, aangezien daar genoeg ruimte is en de 11700/11600 tussen de 5600/5800 ligt (mocht er één vertraagd zijn dan kan die over spoor 2)
 

16-10-2014 19:44:05
broek53
broek53
Ter geruststelling: Amfs wordt verlengd naar 12 bakken.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-10-2014 20:02:38
michaben
michaben
Als ik in de reisplanner kijk lijkt de (1)1700 voorlopig echter vooral een solo VIRM6 serie te worden tot men daadwerkelijk gaat combineren. Op de 11720 en 1722 na staan alle treinen naar Gvc ingepland op ut8a, waar max 6 bakken passen. Andere kant op komt alles uit Gvc op de 11719, 1759 en 1763 na op 11b binnen, opnieuw max 6 bakken hier. Lijkt dus zo snel op 11719/11720/1763 met VIRM8 en 1722/1759 met VIRM10, de 1731/1742/11751/11752, 1770/11775/11776/1787 en 1774 met solo VIRM4 en de rest solo VIRM6.

Edit: dit is trouwens de vrijdag, op maandag lijkt er een VIRM8 setje meer te rijden in de spits.

Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2014 20:09
 

16-10-2014 21:57:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah, 11720 met VIRM8 i.p.v. de huidige max ICM10 zal die trein waarschijnlijk wel van z'n top 10-notering op volletreinen.nl af helpen, maar anders spitstreinen naar VIRM6 lijkt qua capaciteit niet het meest wenselijk.
Zou trouwens sowieso oppassen met de vrijdag bekijken want die kende in het verleden vaak nog kortere treinen in de (1)1700 gedurende de ochtendspits. De maandag heeft die in het verleden ook gekend.

Quote
michaben: Als je de 11700 met de 2800 gaat combineren wordt het wel krap op Ut-Gvc/Rtd, want dan zit je met max VIRM10 en moeten Rtd en Gvc dus strootjes trekken wie het viertje krijgt. Voor beide is een VIRM viertje in de spits echt te krap, welke rekenmethode je ook toepast met vergelijken van de capaciteit.
Scheelt de plek van splitsen hierin niet? De reizigers in Gd hebben nog altijd de neiging de eerste trein die langskomt te nemen, dus doe je het combineren en splitsen daar al dan heb je allicht al een betere verspreiding over de capaciteit die geboden wordt.
Helpt andersom ook want je kan er natuurlijk op wachten dat anders alle reizigers die van Amf naar Gd willen in het treindeel gaan zitten wat als eerste in Gd aankomt. Met forensen duurt het vast niet lang voor ze dat door hebben

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 16-10-2014 21:58


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-10-2014 22:13:47
wouter15
wouter15
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 01:11:06 https://www.somda.nl/forum/15554/p512080/): De achtergrond van de inzet van VIRM in de (1)1700 is de verbouwing van Utrecht C. In de loop van het jaar ontstaat door lange buitendienststellingen capaciteitsgebrek qua perronsporen en door het ontbreken van wissels kan er niet meer geschoven worden in de spooropstelling. De oplossing wordt gezocht in het combineren en splitsen van de (1)1700 met de 2000 en 2800.

Maar hoe willen ze dat dan gaan doen? Dat betekend wel datof Ut - Gvc of Ut - Rtd in frequentie omlaag. Als ze de (1)1700 willen koppelen aan de 2000/2800 lopen ze tegen wat problemen aan:

1. Wat doe je met de 8800 als die van de 2000 word losgehaald? Als je die op zichzelf laat keren of koppelt aan de 2800 heb je te Ut wel een erg lange kering. En we hebben al zo weinig plek te Ut.
 

16-10-2014 22:18:38
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (do 16 okt 2014 21:57:25 https://www.somda.nl/forum/15554/p512182/): Zou trouwens sowieso oppassen met de vrijdag bekijken want die kende in het verleden vaak nog kortere treinen in de (1)1700 gedurende de ochtendspits.

De rest van de week lijken de 1718, 11751/11752, 11759/11760 en 1771 inderdaad nog extra met VIRM8 te rijden, plus wat slagjes in de daluren die dan niet ontkoppeld worden. VIRM8 ipv ICM10 is op zich maar 40 extra zitplaatsen, maar daar komt wel bij dat er naast de 40 extra zittende reizigers ook 60 reizigers van een klapstoel op het balkon naar een echte zitplaats in de coupe gaan.

Wat betreft de 2800, op Gd-Rta zit die ook goed gevuld met ICM8, daar wil je minstens VIRM6 voor terug als deze serie weer VIRM zou worden. Weet iemand trouwens of de (1)1700 in het weekend ook VIRM wordt, wanneer deze in Gd aan de (hernummerde) 12800 vast zit? Ik zie wel heel veel 8 en 10 bakken staan in het weekend in de (1)1700, dus het lijkt er wel op. Dan zal de 12800 wel VIRM4 worden vanwege het combineren in Gd en het deel naar Gvc gemixt VIRM4 en VIRM6.
 

16-10-2014 23:24:07
DDZ7504
DDZ7504
Je weet dat er geen 12800 bestaat?

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat de 2800 in het weekend overvol zit met een ICM4, laat staan een ICM3. Een VIRM zou dus wel erg handig zijn daar
 

16-10-2014 23:25:35
martw
martw
Even goed lezen, @michaben heeft het niet voor niets over een hernummerde 12800. Vanaf december 2014 bestaat die dus wel.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-10-2014 23:45:34
DDZ7504
DDZ7504
Oeps, een paar berichten over het hoofd gezien, dat krijg je als je net de eiffeltoren met al die lichtjes hebt gezien.

En ook al ben ik niet zo'n fan van VIRM, de 1759 met 10 bakken DD is wel fijn!
 

17-10-2014 00:14:46
scooter
scooter
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 00:27:27 https://www.somda.nl/forum/15554/p512075/): De dienstregeling 2015 verschilt maar weinig van die van 2014 & de materieelomloop loopt daarom eigenlijk in zijn ontwikkeling gewoon door vanuit 2014. Alvast een paar in het oog springende wijzigingen, overigens veel als gevolg van ontwikkelingen die we al een tijdje kennen.
* 11 diensten DDAR: serie 4800, 5400 en 3 stuks in de 4400/9600
* TD7 terug van 10 naar 6 diensten in de 3600
* DDZ6 in de 3600 van 2 naar 6 diensten
* series 1700 en 11700 gaat van ICM over naar VIRM
* serie 3500 gaat van VIRM over naar ICM
* verrassend: aantal diensten plan V blijft (nog) gelijk; 14 diensten in de 4400/9600 (thans 11), 6 in de 7000 (thans 14)(de rest is weer SGM), 8 in de 5200 (thans 0) en 12 in de 6800/6900.

Wat betreft de 5200,even snel rekenen betekent dit 2 setjes van 3 stellen en 1 van 2 stellen.Er zal dan wel na de spits 1 stel afgehaald worden.En de gebruikelijke drukke 5222/5221 en 5224/5223 zullen wel die met 3 stellen zijn
 

17-10-2014 00:17:08
broek53
broek53
Quote
wouter15 (do 16 okt 2014 22:13:47 https://www.somda.nl/forum/15554/p512188/):
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 01:11:06 https://www.somda.nl/forum/15554/p512080/): De achtergrond van de inzet van VIRM in de (1)1700 is de verbouwing van Utrecht C. In de loop van het jaar ontstaat door lange buitendienststellingen capaciteitsgebrek qua perronsporen en door het ontbreken van wissels kan er niet meer geschoven worden in de spooropstelling. De oplossing wordt gezocht in het combineren en splitsen van de (1)1700 met de 2000 en 2800.

Maar hoe willen ze dat dan gaan doen? Dat betekend wel datof Ut - Gvc of Ut - Rtd in frequentie omlaag. Als ze de (1)1700 willen koppelen aan de 2000/2800 lopen ze tegen wat problemen aan:

1. Wat doe je met de 8800 als die van de 2000 word losgehaald? Als je die op zichzelf laat keren of koppelt aan de 2800 heb je te Ut wel een erg lange kering. En we hebben al zo weinig plek te Ut.
Je hebt 'm een beetje, maar nog niet helemaal. De 8800 gaat inderdaad weer op zichzelf keren. Er is geen sprake van frequentievermindering op Ut - Gvc of Ut - Rtd; wat er verandert, is dat de 2800 niet in Utrecht keert, maar combineert met de (1)1700 en het materieel dan meegaat naar Schorthorst, resp. (in de meeste gevallen) Deventer.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-10-2014 09:03, reden: serie 2000 uit het bericht gehaald
 

17-10-2014 06:50:29
daniel_ddr
daniel_ddr
De 2000 zal vast niet aan de (1)1700 koppelen maar aan de (12)500, anders sta je zo lang te wachten


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2014 09:06:54
broek53
broek53
Excuus, ik wek de hele tijd de suggestie dat de 2000 ook gaat combineren, en dat is niet zo. Het gaat dus steeds om de 2800 die met de (1)1700 combineert.
Let overigens wel; dat gebeurt pas in de loop van 2015. In het wbl dec 2014 wordt dus alleen ter voorbereiding erop het materieel in de (1)1700 en de 3500 gewisseld om VIRM in de (1)1700 te krijgen, meer niet.
 

17-10-2014 09:08:17
R1-2010
R1-2010
Quote
Bert13 (do 16 okt 2014 15:20:28 https://www.somda.nl/forum/15554/p512137/): Het zou mij ten zeerste verbazen als er eerste klas-plaatsen tekort zouden zijn.
In die treinen is juist een gebrek aan 1e klas plaatsen, niet aan 2e klas plaatsen. Oorzaken: NS, ProRail en Rabobank-medewerkers. Maargoed, qua comfort gaan we er op vooruit.
 

17-10-2014 11:02:15
NDS
NDS
Word de nieuwe 17600 Nm-Wc v.v.( ik neem aan dat die ritten niet in de 4400 genummerd blijven zoals het ene treinpaar nu?) een los staande treinserie of zit die materieel technisch in de 4400/9600 of de 7600 verweven?(, en is er al bekend wat daar op ingezet word).

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-10-2014 12:17:02
gvttreinen
gvttreinen
Quote
R1-2010 (vr 17 okt 2014 09:08:17 https://www.somda.nl/forum/15554/p512217/):
Quote
Bert13 (do 16 okt 2014 15:20:28 https://www.somda.nl/forum/15554/p512137/): Het zou mij ten zeerste verbazen als er eerste klas-plaatsen tekort zouden zijn.
In die treinen is juist een gebrek aan 1e klas plaatsen, niet aan 2e klas plaatsen. Oorzaken: NS, ProRail en Rabobank-medewerkers. Maargoed, qua comfort gaan we er op vooruit.
Zal per 1-1-2015 wel anders worden wanneer NS`ers en Prorailers alleen een 2e klasse kaart krijgen en bij bijbetaling pas een 1e klasse kaart (partners krijgen alleen een 2e klasse kaart...)
Oftewel, het wordt drukker in de tweede klasse en ik weet niet of NS daar aan gedacht heeft.
 

17-10-2014 13:39:03
IC140
IC140
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 medewerker is die geen 15 euro in de maand voor een 1e klas upgrade over heeft. Partners en kinderen zullen wel naar de 2e klasse worden verbannen.

Laatst bewerkt door IC140 op 17-10-2014 13:40
 

17-10-2014 14:02:16
reisthijs
reisthijs
Quote
NDS (vr 17 okt 2014 11:02:15 https://www.somda.nl/forum/15554/p512231/): Word de nieuwe 17600 Nm-Wc v.v.( ik neem aan dat die ritten niet in de 4400 genummerd blijven zoals het ene treinpaar nu?) een los staande treinserie of zit die materieel technisch in de 4400/9600 of de 7600 verweven?(, en is er al bekend wat daar op ingezet word).
Volgens de reisplanner gaat de 17600 in Nm keren op 3b, terwijl de 7600 en 4400 net als nu op 4a en 4b keren. Dan wordt het dus een losstaande serie.
 

17-10-2014 14:12:17
train85
train85
Quote
IC140 (vr 17 okt 2014 13:39:03 https://www.somda.nl/forum/15554/p512249/): Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 medewerker is die geen 15 euro in de maand voor een 1e klas upgrade over heeft. Partners en kinderen zullen wel naar de 2e klasse worden verbannen.
Ik heb er 15 euro voor over hoor per maand. Maar ik heb ook meerdere mensen hier o kantoor gehoord, die toch overwegen naar 2e klasse te gaan, omdat ze de kaart toch alleen maar zakelijk gebruiken. Is toch een besparing van 180 euro per jaar.
 

17-10-2014 15:39:33
koosmat64
koosmat64
Ik neem aan aangezien de 3500 ICM wordt, de 20800 ook met ICM gaat rijden?
En blijft de 23500 gewoon met Plan-V rijden?

Laatst bewerkt door koosmat64 op 17-10-2014 15:39
 

17-10-2014 15:52:29
john2
john2
Quote
train85 (vr 17 okt 2014 14:12:17 https://www.somda.nl/forum/15554/p512251/):
Quote
IC140 (vr 17 okt 2014 13:39:03 https://www.somda.nl/forum/15554/p512249/): Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 medewerker is die geen 15 euro in de maand voor een 1e klas upgrade over heeft. Partners en kinderen zullen wel naar de 2e klasse worden verbannen.
Ik heb er 15 euro voor over hoor per maand. Maar ik heb ook meerdere mensen hier o kantoor gehoord, die toch overwegen naar 2e klasse te gaan, omdat ze de kaart toch alleen maar zakelijk gebruiken. Is toch een besparing van 180 euro per jaar.

Is het voor zakelijk gebruik niet belasting aftrekbaar door een werkgever of door iemand die alleen voor zich zelf werk.
 

17-10-2014 15:55:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
Graag weer terug naar het wijzigingsblad 14 december.


Groet, Spiketrain
 

17-10-2014 19:10:30
abcde
abcde
Quote
broek53 (vr 17 okt 2014 09:06:54 https://www.somda.nl/forum/15554/p512216/): Excuus, ik wek de hele tijd de suggestie dat de 2000 ook gaat combineren, en dat is niet zo. Het gaat dus steeds om de 2800 die met de (1)1700 combineert...

Gaat dat combineren in Gouda gebeuren, zoals nu op zat,zondag , of in Utrecht ?
 

17-10-2014 20:49:39
michaben
michaben
Welke winst geeft het combineren van de 2800 en de (1)1700 eigenlijk? De 2800 heeft sowieso al geen eigen spoor in gebruik te Ut, maar gebruikt hetzelfde spoor waar de 2000 op de 8800 keert. Dus tenzij je ook de 2000 met de (12)500 gaat combineren blijf je hetzelfde aantal sporen nodig hebben, alleen ontstaat er een venter waarbinnen je een andere trein op dit spoor kwijt kan. Ik zie echter geen treinen die in dit vrijgekomen venster dat spoor zouden willen gebruiken.  

17-10-2014 21:26:59
anton_
anton_
Quote
michaben (vr 17 okt 2014 20:49:39 https://www.somda.nl/forum/15554/p512307/): Welke winst geeft het combineren van de 2800 en de (1)1700 eigenlijk? De 2800 heeft sowieso al geen eigen spoor in gebruik te Ut, maar gebruikt hetzelfde spoor waar de 2000 op de 8800 keert. Dus tenzij je ook de 2000 met de (12)500 gaat combineren blijf je hetzelfde aantal sporen nodig hebben, alleen ontstaat er een venter waarbinnen je een andere trein op dit spoor kwijt kan. Ik zie echter geen treinen die in dit vrijgekomen venster dat spoor zouden willen gebruiken.

Als ik Broek53 ( zie onder) goed begrijp is helemaal niet de bedoeling om in dec. al een spoor vrij te spelen. Deze icm / VIRM uitwisseling is alleen een voorbereiding voor wat later er in 2015 gaat gebeuren.

Quote
broek53 (do 16 okt 2014 01:11:06 https://www.somda.nl/forum/15554/p512080/): De achtergrond van de inzet van VIRM in de (1)1700 is de verbouwing van Utrecht C. In de loop van het jaar ontstaat door lange buitendienststellingen capaciteitsgebrek qua perronsporen en door het ontbreken van wissels kan er niet meer geschoven worden in de spooropstelling. De oplossing wordt gezocht in het combineren en splitsen van de (1)1700 met de 2000 en 2800.
 

17-10-2014 21:33:28
anton_
anton_
Quote
michaben (do 16 okt 2014 18:27:51 https://www.somda.nl/forum/15554/p512158/): Als je de 11700 met de 2800 gaat combineren wordt het wel krap op Ut-Gvc/Rtd, want dan zit je met max VIRM10 en moeten Rtd en Gvc dus strootjes trekken wie het viertje krijgt. Voor beide is een VIRM viertje in de spits echt te krap, welke rekenmethode je ook toepast met vergelijken van de capaciteit.



een vraagje: waarom zie je aan max een VIRM10 vast?
Een paar jaar geleden reed er tussen Zwolle en Utrecht toch ook VIRM14. Dat moet dus nu ook kunnen tussen Amersfoort en Utrecht ( en waarschijnlijk ook wel naar/van Deventer )
 

17-10-2014 21:38:09
DDZ7504
DDZ7504
Omdat voorlopig Amfs (alleen de 11700 dus) maar 10 bakken heeft...


DDZ in dienst, ik blij!
 


17-10-2014 21:48:46
anton_
anton_
Gelukkig lees ik hier boven dat Amfs verlengd wordt  

17-10-2014 21:53:07
michaben
michaben
Wordt ja, dus nog niet met dit wijzigingsblad

Quote
anton_ (vr 17 okt 2014 21:26:59 https://www.somda.nl/forum/15554/p512312/):
Deze icm / VIRM uitwisseling is alleen een voorbereiding voor wat later er in 2015 gaat gebeuren.

Dat veranderd toch helemaal niets aan mijn vraag?
 

17-10-2014 22:08:43
abcde
abcde
Quote
broek53 (vr 17 okt 2014 00:17:08 https://www.somda.nl/forum/15554/p512202/): De 8800 gaat inderdaad weer op zichzelf keren... .

Waarom blijft de 8800 niet op de 2000 keren ? Dit vraagt nu een kering van amper 10 min. in Utrecht. Waarom wordt dit straks voor beide series een lange kering in het zo krappe Ut ?
 

17-10-2014 22:19:53
broek53
broek53
Over een aantal van de bovenstaande opmerkingen: ik was al bang voor de ontstane verwarring. Let op:
* Per december 2014 wordt alleen en uitsluitend de materieelomloop gewijzigd.
* Er is nog geen sprake van combineren/splitsen van (1)1700 en 2800.
* Schothorst wordt nog niet verlengd.
* De 8800 en 2000 blijven op elkaar keren.

Het gaat dus om de inleidende manoevre om in de loop van het jaar 2015, als de verbouwing van Utrecht dat vergt, de 2800 en (1)1700 daadwerkelijk te gaan combineren en splitsen.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-10-2014 22:20
 

17-10-2014 22:44:48
wouter15
wouter15
Je zou dan zelfs ook de 2000 kunnen koppelen aan de (12)500 waardoor je spoor 9 in Ut vrijspeelt. En een lange kering van de 8800 op spoor 18a kan geen kwaad lijkt me.  

17-10-2014 22:52:07
michaben
michaben
Ik heb even zitten puzzelen, enige manier waarop in een perronspoor uitgespaard krijg zo is de 2000 in beide richtingen 2 minuten uitbuigen tussen Wd en Ut, zodat de kering 2000/8800 in beide richtingen op 18a kan plaatsvinden. Dan moet de 2800 inderdaad wijken van 18a, en dan zou je dus 8, 9 of 11 buiten dienst kunnen nemen. Zo snel kijkend lijkt dit wel uit te komen met de 6100/9800 vanaf spoor 19a. Ik dacht dat uitbuigen echter uit den boze was.  

19-10-2014 15:59:03
meltrain
meltrain
Blijft het SGM in de 5000 / 5100 / 15100?
Ik zat even een reis op mijn vaste traject te plannen en in elk geval daar zijn de tijden weer hetzelfde als in 2013, toen er SLT reed.
Afgelopen december zijn de reistijden iets langer geworden, ik dacht omdat er toen SGM kwam te rijden.

En dat DDZ in de 3600 komt dan uit de 4400 / 9600, neem ik aan?

Laatst bewerkt door meltrain op 19-10-2014 16:02
 

19-10-2014 16:42:18
DDZ7504
DDZ7504
Zit er in de 4400/9600 dan DDZ6? Hoewel er wel logica in zit. Daar gaan idd mogelijk viertjes uit, die naar IC diensten gaan waar nu zesjes rijden?  

19-10-2014 16:47:22
Bert13
Bert13
Er zijn ook nog 5 viertjes die verbouwd gaan worden naar zesjes. Deze viertjes rijden nu nog in (o.a.) de 4400/9600 en gaan dan straks op papier naar de 3600.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-10-2014 18:58:20
DDZ7504
DDZ7504
O ja, bijna vergeten. Dat moet dan wel ja!  

19-10-2014 19:48:45
broek53
broek53
In de 5000 en 5100 blijft SGM, ja.
DDAR vervangt DDZ4 in de meeste stopdiensten, zoals in de eerste post vermeld. Vijf DDZ4-en worden dan alsnog verlengd tot DDZ6 en daarvan worden er vier extra ingezet in de 3600. Interessant is misschien ook nog wel dat er nog een DDZ6 bijkomt in de omloop van de series 2000/8800 (in plaats van VIRM4 + 4, in 2018 enz.) en ook interessant dat een combi DDZ4 + 4 de andere VIRM4 + 4 vervangt in deze series (in 2020 enz.)
In de 1900 verdwijnt een DDZ6, maar komen 2 combi's DDZ4 + 4 te lopen.
 

19-10-2014 19:57:05
michaben
michaben
Het viel me inderdaad al op dat de 8823 ingekort was en de 8825 niet langer vanaf 4b maar vanaf spoor 1 ging vertrekken in Ledn. Maar DDZ8 is inderdaad net dat beetje korter zodat deze wel op spoor 1 past binnen de nuttige perronlengte.

Maar het indienststellen van DDAR en verlengen van DDZ zal vast niet in een avondje gedaan worden, hier zal nog wel een overgangsperiode ontstaan via het dagplan en/of bijsturing dan dat deze wijzigingen op 14 december in een klap uitgerold worden?
 

19-10-2014 20:43:19
broek53
broek53
Het aardige is dat begin november spoor 1 in Leiden door seinverplaatsing zodanig verlengd wordt dat er weer 2 x VIRM past, maar dat terzijde

De feitelijke indienststelling van het DDAR is mij sowieso een raadsel - ik ga er nog maar steeds vanuit dat men geen lange rijen DDAR dat gereed is voor de dienst, gaat opstellen tot het 14/12 geworden is - maar je weet maar nooit. Er wordt op gerekend dat er in Dagplan e.e.a. geregeld moet worden om de vijf DDZ4-en daadwerkelijk tot zessen te laten verlengen - maar lang zal dat niet duren. Zeker niet gezien het feit dat er voorlopig maar 17 DDZ6-en (van de 20) ingezet worden.
 

19-10-2014 21:12:32
DDZ7504
DDZ7504
Dus de 8800 blijft toch op de 2000 keren?

Edit: bericht waarin dit al stond over het hoofd gezien, sorry. Ik geloofde nog dat ze los werden
 

19-10-2014 21:16:43
sfj
Lees even het topic, dat is hierboven al een aantal malen vermeld.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-10-2014 21:40:22
bossie186
bossie186
Quote
broek53 (do 16 okt 2014 00:27:27 https://www.somda.nl/forum/15554/p512075/): De dienstregeling 2015 verschilt maar weinig van die van 2014 & de materieelomloop loopt daarom eigenlijk in zijn ontwikkeling gewoon door vanuit 2014. Alvast een paar in het oog springende wijzigingen, overigens veel als gevolg van ontwikkelingen die we al een tijdje kennen.

* verrassend: aantal diensten plan V blijft (nog) gelijk; 14 diensten in de 4400/9600 (thans 11), 6 in de 7000 (thans 14)(de rest is weer SGM), 8 in de 5200 (thans 0) en 12 in de 6800/6900.


Halen ze die omlopen van de 5200 dan uit de 7500 en 28300 serie?
 

19-10-2014 22:06:28
broek53
broek53
Nou, vooral uit de serie 7000 zo te zien, en inderdaad: de 7500 wordt voortaan door SGM gereden. En ik heb geen idee wat de 28300 is.  

19-10-2014 22:12:11
Bert13
Bert13
Het V'tje uit de museumpendel Ut-Utm - daar hangt de hele 4400 van af


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-10-2014 22:36:02
koosmat64
koosmat64
Ben zelf ook benieuwd of de 23500 met Plan-V blijft rijden. Ik verwacht het eigenlijk wel aangezien deze serie eigenlijk samenhangt met de 6900, en Virm hier wel erg overkill is.  

01-11-2014 20:07:12
MCNAlkmaar
Ik zag bij onze diensten dat trein 4814 vanaf 14-12 gereden gaat worden met DDAR. Dat betekent vanaf 14-12 nu nog maar 3 rijtuigen dubbeldeksmaterieel. Nu rijdt er DDZ en dat is al te kort.
Paar jaar gerug hadden we DDAR. Dat ging net, MDDM was al te krap. 6 bakken SGMm ging ook net. Dit wordt weer veevervoer en achterblijvers aldaar.
Het lijkt er wel op dat bij ieder wijzigingsblad de daarvoor gedane verbeteringen weer ongedaan worden gemaakt.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 01-11-2014 20:07


De groeten uit Schagen
 

01-11-2014 20:46:51
Iceman
Iceman
Nu maakt een DDZ4 en een DDAR3 qua capaciteit niet heel veel uit, maar krap is het zeker ja. SGM6 of SLT10 zou wat netter zijn.  

01-11-2014 20:54:14
NS1707
NS1707
Ik neem aan dat de DDAR3 ook weer gaat koppelen door de BSI koppelingen op de locs dus misschien worden sommige spitstreinen gekoppeld, mits de nodige perronlengte klopt  

01-11-2014 22:52:41
icetha
icetha
Bovenstaande berichten over gewijzigde materieelinzet gaat voornamelijk over ma t/m vr.
Vraag dus: hoe zal het veranderen in het weekend?
Te denken valt o.a ICM in 3500, en DDZ6 in 3600.
 

01-11-2014 22:59:30
broek53
broek53
Quote
NS1707 (za 01 nov 2014 20:54:14 https://www.somda.nl/forum/15554/p514254/): Ik neem aan dat de DDAR3 ook weer gaat koppelen door de BSI koppelingen op de locs dus misschien worden sommige spitstreinen gekoppeld, mits de nodige perronlengte klopt
Voorshands wordt er alleen DDZ4 1:1 vervangen door DDAR3.
 

08-11-2014 08:47:34
michaben
michaben
Quote
broek53 (zo 19 okt 2014 19:48:45 https://www.somda.nl/forum/15554/p512532/): In de 5000 en 5100 blijft SGM, ja.

En daarop lijkt men nu toch teruggekomen te zijn:
http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2014_244476_adviesaanvraag_wijzigingsblad_december_2014.aspx

Reden is dat het SLT materieel net iets sneller is waardoor de overstap op Gv op de 2200/2600 formeel weer haalbaar wordt, en de 5000 hoeft niet meer een aantal keer per dag Ddzd over te slaan vanwege conflicterende goederenpaden.
 

08-11-2014 09:21:31
broek53
broek53
Dat klopt; mijn eerste reactie was verkeerd (verkeerde kolom gekeken); er zit een hele berg SLT in de 5000/5100.  

08-11-2014 10:42:19
Klaasje
Klaasje
Waar komt dat SLT wel niet vandaan dan? 4300? 5700/4900?  

08-11-2014 10:50:14
Bert13
Bert13
Ik meen te hebben gehoord dat een aanzienlijk deel van de 4000 (en aanverwanten) weer met SGM gaat rijden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2014 11:02:46
broek53
broek53
Dat klopt. In de cluster 4000/4700/7400/17400 bestaat voornamelijk uit SGM, er zitten nog 4 SLT6-en en 5 SLT4-en in, tegenover 19 SGM3 en 8 SGM2.

Qua SGM-bestuurbaarheid wordt de 5800 een oase: daar zitten uitsluitend combinaties van 2 x SGM3 in.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2014 11:04
 

08-11-2014 11:12:22
DDZ7504
DDZ7504
Als ik het mag vragen, gaat er nog iets veranderen aan de lengtes van het SLT in de 9800/19800? Uit ervaring kan ik zeggen dat de SLT zesjes (waarvan ik denk dat ze gepland zijn) aan de krappe kant zijn voor enkele spitstreinen, en dat er dagelijks viertjes rijden geen goed beeld is... Komen er slagjes 4+4 in te rijden of blijven het zesjes? (of worden het zelfs solo 4tjes in de spits?)


DDZ in dienst, ik blij!
 

08-11-2014 11:13:36
broek53
broek53
In de (1)9800 zitten uitsluitend SLT6-en.  

08-11-2014 12:31:18
AgentX
AgentX
Quote
Bert13 (za 08 nov 2014 10:50:14 https://www.somda.nl/forum/15554/p515117/): Ik meen te hebben gehoord dat een aanzienlijk deel van de 4000 (en aanverwanten) weer met SGM gaat rijden.


Dat rijdt het nu al. Tijdens mijn dagelijkse ritten Wd-Rta vv kom ik al een aanzienlijk deel SGM tegen. Of dat gelijk staat met de door Michiel genoemde cijfers, weet ik niet.
 

08-11-2014 12:33:05
Bert13
Bert13
Nou, nu valt het op zich qua planning nog erg mee: de 4018, 4027, 4727 rijden met SGM6, maar al het rest is SLT.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2014 13:51:52
BGM104
BGM104
Speciaal voor de Zaanlijn Sprinter liefhebbers:
4750 5 bakken SGM
4752 6 bakken SLT
4754 6 bakken SLT
 

08-11-2014 14:11:45
Bert13
Bert13
Haha, die 4754, bij SLT10 worden excuses gemaakt: de trein is nog steeds te vol maar zou niet langer kunnen rijden, en nu wordt ie doodleuk terug verkleind. Ik sta perplex. Doordat deze trein steeds te klein rijdt heeft deze een 3-minutenpunctualiteit te Kzd van ongeveer 7% (iets minder dan het gemiddelde...)  

08-11-2014 16:08:45
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (za 08 nov 2014 11:02:46 https://www.somda.nl/forum/15554/p515119/): Dat klopt. In de cluster 4000/4700/7400/17400 bestaat voornamelijk uit SGM, er zitten nog 4 SLT6-en en 5 SLT4-en in, tegenover 19 SGM3 en 8 SGM2.

Qua SGM-bestuurbaarheid wordt de 5800 een oase: daar zitten uitsluitend combinaties van 2 x SGM3 in.


De SLT's zijn als het goed is dan de ETCS stellen.


Mcn Asd
 

08-11-2014 18:11:36
michaben
michaben
Zo te zien komt er op vrijdag nog wat meer VIRM in de 500 te rijden, te weten de 516/527/540/551/564/575. Deze 527 rijdt nu op vrijdag al korter dan de overige dagen (ICM8 ipv ICM11), en een VIRM6 ipv een ICM8 is wel een acceptabele ruil (uitgaande dat het inderdaad een zesje wordt en geen viertje).  

09-11-2014 18:18:18
broek53
broek53
Quote
Bert13 (za 08 nov 2014 14:11:45 https://www.somda.nl/forum/15554/p515138/): Haha, die 4754, bij SLT10 worden excuses gemaakt: de trein is nog steeds te vol maar zou niet langer kunnen rijden, en nu wordt ie doodleuk terug verkleind. Ik sta perplex. Doordat deze trein steeds te klein rijdt heeft deze een 3-minutenpunctualiteit te Kzd van ongeveer 7% (iets minder dan het gemiddelde...)
Heel leerzaam is dat deze samenstelling gebaseerd is op een bezetting van 371 reizigers, d.w.z. van 85%. Van die telcijfers deugt dus blijkbaar echt geen bal.
 

09-11-2014 20:58:24
guuglurg
guuglurg
De diensten staan blijkbaar al eerder hierop (deels, alleen van Ut lijkt): http://roostercommissie.com/Bestanden_wbl1.htm, hier (http://roostercommissie.com/Bestanden.html) lijken ook dagplannen op te staan, maar ik heb geen idee hoe actueel deze worden gehouden.  

09-11-2014 21:21:50
fugazi
fugazi
Quote
broek53 (zo 09 nov 2014 18:18:18 https://www.somda.nl/forum/15554/p515245/):
Quote
Bert13 (za 08 nov 2014 14:11:45 https://www.somda.nl/forum/15554/p515138/): Haha, die 4754, bij SLT10 worden excuses gemaakt: de trein is nog steeds te vol maar zou niet langer kunnen rijden, en nu wordt ie doodleuk terug verkleind. Ik sta perplex. Doordat deze trein steeds te klein rijdt heeft deze een 3-minutenpunctualiteit te Kzd van ongeveer 7% (iets minder dan het gemiddelde...)
Heel leerzaam is dat deze samenstelling gebaseerd is op een bezetting van 371 reizigers, d.w.z. van 85%. Van die telcijfers deugt dus blijkbaar echt geen bal.
Telcijfers kloppen inderdaad niet. Is bij veel planners bekend, maar zij doen ook enkel wat hun opgedragen wordt...
 

09-11-2014 21:44:44
Mat75
Mat75
Interessant te vernemen dat de 3500 met ICMm gaat rijden.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken aangezien halteren met ICMm in mijn optiek langer duurt dan met VIRM mn in de propvolle spits. Daarover lees ik hierover overigens niets , alleen over stoelcapaciteit. Leuk dat die ongeveer gelijk is maar hetzelfde volume moet door hetzelfde aantal deuren maar wel aanmerkelijk smaller en ook nog enkeldeks dus opstoppingen in de gangpaden voor het uitstappen en langzamer instappen.
.
De 3500 Shl-Ut reis ik dagelijks mee in de spits en ben ZEER ONTEVREDEN over de on time performance van deze trein waardoor ik en vele reizigers met mij regelmatig aansluitingen missen te Ut. De 3500 vertrekt vaker niet dan wel op tijd vanuit Shl , Asdz & Asb .
Als de performance niet verbetert zie ik de situatie verergeren.
Uiteraard wil ik niet te veel op zaken vooruitlopen die er wellicht niet gaan zijn , al maak ik mij o.b.v. mijn ervaringen wel enigszins zorgen.

We zullen het allemaal gaan beleven.

Laatst bewerkt door Mat75 op 09-11-2014 21:48
 

09-11-2014 21:59:05
koosmat64
koosmat64
Ik ben vooral benieuwd hoe dat in de ochtendspits zal gaan.
De 3524 en 3526 rijden nu bijde met 2x Virm-IV, dus het is te hopen dat ook daar 3 stellen ICM voor terug komen.
De 3528 was ooit de bekende ICR, vervolgens ook 2x Virm-IV en nu een karige Virm-Vl. Ook een trein die je dus niet met 7 bakjes ICM wilt laten karren denk ik zo...

Maar laten we eerlijk zijn, ook als een trein met 10 bakken rijdt proppen reizigers zich in de voorste 6 en zijn de achterste 4 half leeg.
 

09-11-2014 22:08:09
treinfan
treinfan
Quote
Jurre (zo 09 nov 2014 21:21:50 https://www.somda.nl/forum/15554/p515257/):
Quote
broek53 (zo 09 nov 2014 18:18:18 https://www.somda.nl/forum/15554/p515245/):
Quote
Bert13 (za 08 nov 2014 14:11:45 https://www.somda.nl/forum/15554/p515138/): Haha, die 4754, bij SLT10 worden excuses gemaakt: de trein is nog steeds te vol maar zou niet langer kunnen rijden, en nu wordt ie doodleuk terug verkleind. Ik sta perplex. Doordat deze trein steeds te klein rijdt heeft deze een 3-minutenpunctualiteit te Kzd van ongeveer 7% (iets minder dan het gemiddelde...)
Heel leerzaam is dat deze samenstelling gebaseerd is op een bezetting van 371 reizigers, d.w.z. van 85%. Van die telcijfers deugt dus blijkbaar echt geen bal.
Telcijfers kloppen inderdaad niet. Is bij veel planners bekend, maar zij doen ook enkel wat hun opgedragen wordt...
Met een goede Hollandse mentaliteit trekt een planner die dat weet toch gewoon z'n bek open in plaats van braaf als een hondje te luisteren? Ik ben overigens wel benieuwd waarom die telcijfers zoveel afwijken...
 

09-11-2014 22:09:48
broek53
broek53
Quote
koosmat64 (zo 09 nov 2014 21:59:05 https://www.somda.nl/forum/15554/p515263/): Ik ben vooral benieuwd hoe dat in de ochtendspits zal gaan.
De 3524 en 3526 rijden nu bijde met 2x Virm-IV, dus het is te hopen dat ook daar 3 stellen ICM voor terug komen.
De 3528 was ooit de bekende ICR, vervolgens ook 2x Virm-IV en nu een karige Virm-Vl. Ook een trein die je dus niet met 7 bakjes ICM wilt laten karren denk ik zo...
Maar laten we eerlijk zijn, ook als een trein met 10 bakken rijdt proppen reizigers zich in de voorste 6 en zijn de achterste 4 half leeg.
3524: 4 x IC3
3526: IC4 + IC3 + IC3
3528: IC4 + IC3
 

10-11-2014 10:28:07
nougo
nougo
Hier wordt dus gesteld dat de telcijfers niet kloppen *en* dat dat ook bekend is. En toch werken we met deze telcijfers. Als dat echt zo is en ook landelijk dan lopen er een aantal dingen goed scheef. Ik mag toch eigenlijk aannemen dat een NS Directeur als de wiedeweerga allereerst zijn telcijfers op orde gaat krijgen. Daar hangt immers zijn hele bedrijfsvoering aanvast.

- Inzet materieel;
- Inzet personeel;
- Capaciteit voorzieningen;
- Planning en toekomstplanning dienstregelingen en infrastructuur;
- Toekomstplanning materieel (bestellingen etc) en....

- Wie leverde de cijfers met aantal reizigers voor de aanbestedingen serie 6800 / 6900. Die kloppen dus niet ? Poeh poeh. Dat worden weer hoofdpijndossiers...

Of kloppen ze niet in termen van telcijfers per exacte trein maar over het uur gemiddeld kloppen ze wel. Dan is het al heel wat minder spannend, maar toch.
 

10-11-2014 11:15:20
broek53
broek53
Er wordt van een mug een olifant gemaakt. Ik heb althans niet gezegd dat DE telcijfers niet kloppen (dat ze ongeveer kloppen, bewijst 99% van de treinsamenstellingen wel). Ik heb alleen gesteld dat de telcijfers van trein 4054 ma-vr (blijkbaar, gezien de dramatische toestanden) nergens op slaan.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2015
RailWiki.nl