14-11-2008 17:45:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
Kon geen topic vinden (naast dat van de nieuwe VIRM's) om een en ander bij te houden over de oude(re) Virm's. Vandaar. Vandaag uit Haarlem een nieuw samengestelde 9473 met de middenbakken 380 8073 en 380 8331 waarmee hij binnengekomen was (eind augustus), met de kopbakken 290 8563 (uit de 8639, sinds januari in Hlm) en de 290 8619 (uit de 8660, sinds september). Laatst bewerkt door sfj op 14-10-2014 21:36 |
14-11-2008 17:49:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nieuw: vanaf rond de nieuwe dienst zal een afdeling eerste klasse van alle VIRM zesjes permanent gedeclasseerd zijn. Zoals bekend hebben de zesjes ten opzichte van de vieren en van ander materieel een overmatige hoeveelheid eerste klasse en daar wordt nu verandering in gebracht. Het zal voorshands echt om declasseren gaan, dus alleen de aanduidingen --> dan weet de ware liefhebber (en straks de forens) waar hij/zij zijn moet in een zesje%06%. Dat weet ik nu nog niet %03% omdat ik nog geen bevestiging heb welke afdeling het zal zijn. Ik zou het slim vinden om de bovenverdieping van de ABv6 te nemen; daarmee worden de ABv6-en dan hetzelfde voor zowel vieren als zessen. Laatst bewerkt door broek53 op 14-11-2008 17:50 |
14-11-2008 18:33:02 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Dat zou inderdaad slim zijn. Groot nadeel zou dan zijn dat daarmee ook de zesjes de stilte zones boven hebben bij de Vis-a-Vis%04%. Wat nodigt uit om eens lekker te babbelen?? %06%Hadden zie stiltezones niet beter beneden kunnen doen? Hier hebben ze ook coach opstelling op verzoek van de eenzame reiziger. EDIT: Bedankt voor de info trouwens!%08% Groet Patrick Laatst bewerkt door kleine_man op 14-11-2008 18:33 |
14-11-2008 18:38:01 | ||
---|---|---|
bjornl
|
De cijfertjes A/B, met dank aan Railfaneurope: VIRM-IV: 1/5,3 VIRM-VI: 1/3,4 VIRM-VI declassé: 1/4,4 ICM-III: 1/4,3 ICMm-III: 1/4,7 ICM-IV: 1/3,3 VIRM-VI blijft dus redelijk ruim in z'n eerste klas zitten%08% |
14-11-2008 21:03:02 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
In dit topic https://www.somda.nl/www/forum/4671/ werden de bakwisselingen ook al bijgehouden. Maar laten we maar in dit topic verder gaan. |
14-11-2008 21:09:08 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Een goed idee, alleen vraag je je natuurlijk wel af waarom daar van te voren niet goed aan gerekend is. |
17-11-2008 22:12:42 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Tussen theorie en praktijk zit in veel gevallen verschil. De oorzaak: de onvoorspelbare mens. |
20-11-2008 13:59:19 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Is er eigenlijk een reden dat er boven geen coachopstelling is gemaakt? |
20-11-2008 14:16:44 | ||
---|---|---|
mren
|
Veel mensen vinden die vierzitsplekken ruimer en fijner. |
20-11-2008 14:29:01 | ||
---|---|---|
mdj
|
Geen plaats voor bagagerekken boven, dus dan maar ruimte tussen de banken in? ( onder de rugleuningen, zegmaar) |
20-11-2008 16:25:04 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Toch valt het me op, in ieder geval in de 1e klas, dat de meeste forensen naar beneden hollen in de vIRM-en. Bovenin is het vaak veel rustiger. |
20-11-2008 16:28:09 | ||
---|---|---|
mren
|
Afhankelijk van de drukte denk ik. Druk = beneden zitten voor privacy en rustig = boven zitten voor meer ruimte. |
20-11-2008 18:10:57 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ik zit altijd beneden, anders word ik scheel |
20-11-2008 21:11:18 | ||
---|---|---|
lucky
|
Ik zit ook altijd beneden, maar dat heeft niks met de opstelling te maken van de stoelen. Het rechte raam en de rijeigenschappen spelen onder andere mee. |
20-11-2008 21:43:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Ik vind die coachopstelling inderdaad ook erg irritant, met vierzitters heb je meer ruimte. Daarnaast geeft de coachopstelling minder sociale controle en is daardoor meer vandalismegevoelig. |
20-11-2008 21:43:17 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Dat sommige mensen vanwege "functionele beperkingen" zich moeilijk over de bovenverdieping kunnen bewegen %08%, heeft niets te maken stoelindeling. |
21-11-2008 20:06:32 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ik slaap ook altijd boven (veel 4-zitters onbezet en je kunt je hoofd tegen de wand leggen, beneden niet), dat zal de reden dan wel zijn dat de rest naar beneden holt met zijn laptop! %08% |
21-11-2008 20:08:58 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Snurk jij zo erg dan ? %08% Shqiperise-lopers? |
21-11-2008 20:18:47 | ||
---|---|---|
keesje
|
Mooi moment om het weer over VIRM-en te hebben!%08% |
06-12-2008 20:29:06 | ||
---|---|---|
MVB87
|
Quote Welnu, de nieuwe dienstregeling nadert zijn aanvang, is er al wat meer bekend over de declassering (wanneer/waar/wat)? |
06-12-2008 20:35:48 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Ik denk dat Broek53 ons niet vergeet als hij het weet... Groet, Spiketrain |
06-12-2008 20:43:06 | ||
---|---|---|
keesje
|
Ik meen aan de 8730 al ontdekt te hebben dat deze een 1e klas afdeling mist bovenin, waarschijnlijk de ABv6 8397. Laatst bewerkt door keesje op 06-12-2008 20:45 |
08-12-2008 15:54:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
De te declasseren afdeling bij de zesjes is inderdaad de bovenverdieping van de ABv6. De declassering gebeurt alleen met stickers binnen (en zover ik begrepen heb, nog niet buiten). Het is een actie die dezer dagen van start moet gaan. Laatst bewerkt door broek53 op 10-12-2008 18:24 |
10-12-2008 21:10:02 | ||
---|---|---|
bjornl
|
En dat na alle moeite die gedaan is om de ABv5's aan de buitenkant correct belijnd & bestickerd te krijgen |
10-12-2008 21:55:30 | ||
---|---|---|
peterselie
|
Wat mij betreft mogen ze de 9561 nog wel eens nakijken. Stel reed nogal schokkerig en het leek alsof de vering nog wat te hard afgesteld was. |
10-12-2008 22:11:48 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Behalve andere stickers zaten er in de bewuste bak van de 8730 ook 2e klasse stoelen op de voormalige 1e klas afdeling. De scheiding tussen de dan twee 2e klasse ontstane coupe's bestaat nog wel uit een mat glazen wand en idem deur. Laatst bewerkt door keesje op 10-12-2008 22:12 |
10-12-2008 22:42:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, de bakken worden zeker niet van ander interieur voorzien, althans: voorlopig zeker niet. Dat zou een heel grote constructiewijziging opleveren en dat is voor deze bliksemactie helemaal niet gepland. De bak in de 8730 is een ABv6 die oorspronkelijk in de viertje zat, namelijk de 9516. Die is dus nooit verbouwd de andere kant op. Dat komt, meen ik, in een of twee andere zessen ook voor. Laatst bewerkt door broek53 op 10-12-2008 22:47 |
10-12-2008 23:11:58 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Op het moment van typen heeft treinstam 8610 ook een ABv6 van een viertje. Deze heeft op de bovenverdieping alleen 2e klas. Deze stam zou je kunnen beschouwen als voorbeeld hoe de scheve verhouding recht getrokken werd. Wellicht dat bij een revisie of schadeherstel het interieur ook gelijk wordt gemaakt aan die van de vieren, kunnen tevens ook de (voormalige) scheidingswanden en klapdeur ook meteen verwijderd worden. |
11-12-2008 11:06:23 | ||
---|---|---|
jeanne
|
En, e waar bergen we al die uitgenomen scheidingswanden en klapdeuren dan weer op? Want ooit komt weer er eens een moment ............. Laatst bewerkt door jeanne op 11-12-2008 11:07 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-12-2008 23:44:18 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk dat je niet wilt weten wat Nedtrain allemaal opgeslagen heeft, dus dat lijkt me geen probleem.... |
12-12-2008 00:31:58 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Waarom halen ze die wanden überhaupt weg! Bij DDM1/DD-AR ex-Abv's heb je ook gewoon nog scheidingswanden, die zijn niet of nauwelijks weg te halen, maartoch. Tussen 2e klas coupé's in zitten ook zovaak scheidingswanden. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
12-12-2008 00:34:55 | ||
---|---|---|
lucky
|
Er staat helemaal nergens dat ze eruit worden gehaald! Dus als we daar ook niet een heel verhaal om gaan breien, krijgen we ook geen onzin in de wereld. |
12-12-2008 01:08:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik vind het wel mooi zoals zulke verhalen in de wereld komen. Lees een stukje terug dat ik gemeld heb dat de hele declassering alleen gedaan wordt met een paar stickers en nu zijn we de scheidingswanden van geheel verbouwde coupé's er al aan het uithalen en opslaan |
12-12-2008 08:35:52 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Ik neem aan dat die verbouwde coupé's dan wel de nieuwe VIRM-4-banken krijgen? (GRAPJE, mensen, GRAPJE!) |
18-12-2008 22:49:54 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Even een vraagje voor tussendoor. Hoelang is de 9565 al in dienst. Ik merk dat de VIRM4-tjes niet in het actuele nieuwsbericht staan over de Passagiers-treinstellen. |
18-12-2008 23:00:20 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Ja en nee. VIRM-stellen zijn geen klassieke treinstellen zoals bijvoorbeeld ICM, maar treinstammen zoals DD-AR. Ook bij VIRM bestaat de mogelijk om het aantal bakken te variëren. Zo kan de vierdelige treinstam 9401 uitgebreid worden tot een zesdelige treinstam 8601. Daarom staat bij VIRM op de plek die jij bedoeld vrij weinig informatie. Voor een compleet overzicht van VIRM-stellen in de huidige samenstellingen kun je kijken bij de matsms: https://www.somda.nl/www/matsms/ en daar op IRM klikken. Overigens staat nergens op Somda wanneer willekeurig welk stel dan ook in dienst gekomen is (m.u.v. het forum), dit kan je gewoon zelf opzoeken in de spots. |
19-12-2008 05:59:04 | ||
---|---|---|
lucky
|
Wat ik eruit opmaak is dat de indienststelling van de nieuwe VIRM IV's niet in het gedeelte staat waar wel altijd staat als een ICM voor revisie gaat, of weer terug komt uit revisie. Daardoor is het lastig vast te stellen vanaf wanneer een nieuw stel in dienst is. |
19-12-2008 15:22:27 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Bijvoorbeeld de spots bekijken, als een nieuwe VIRM in de reeizigersdienst komt wordt hij bijna altijd meerdere malen gespot. Dan zie je bijvoorbeeld vijf spots van GDST, en daaronder begint het rijtje met 800, 3000, 2100 enz.... Het is wel heel handig om en nieuwsbericht te krijgen als er weer een nieuwe in dienst is, maar of het echt nodig is... http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
19-12-2008 15:25:42 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Tsja, ik snap het probleem wel, maar ik vraag me af wat het toevoegt. De 6e opmerking wordt immers altijd verwijderd zodat de indienststellingsdatum dan weer verdwijnt. Overigens zijn die data niet de data waarop de stellen officiëel in dienst gesteld worden, maar de data waarop het overzicht bijgewerkt wordt. |
20-12-2008 00:19:48 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Precies, en als er dan veel dingen in een korte tijd gebeuren op dat gebied (meer dan vijf), mis je ook nog dingen. Ik zou zeggen, houd gewoon de recente spots, de opvallende dagtopics en het VIRM-topic in de gaten. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
03-01-2009 15:47:35 | ||
---|---|---|
lucky
|
We zijn ondertussen een tijdje verder. Zijn er al enkele stellen welke "verbouwd" zijn? Of is er ondertussen een andere koers ingeslagen? |
03-01-2009 21:42:55 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Stam 8735 heeft in de bewuste eerste klasseafdeling geen "1"-sticker, maar of je dan kunt spreken van een declassering ... Ik heb er in ieder geval niet durven plaatsnemen Andere VIRM-zessen die ik vandaag ben tegengekomen waren ook niet gedeclasseerd. Aangezien het verder ook stil blijft rond deze declassering, vraag ik mij ook af of überhaupt mee begonnen is %03% Laatst bewerkt door luytjes op 03-01-2009 21:44 |
12-01-2009 12:14:17 | ||
---|---|---|
keesje
|
Nog niet gemeld kennelijk: Afgelopen vrijdag (9/1) kwam de 9575 via Vl de grens over en staat nu in Amf. |
12-01-2009 13:07:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er is een ander topic voor de Nieuwe VIRM's. Dat is ook niet actueel bijgehouden, maar ja... |
12-01-2009 13:20:59 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wist even niet meer van het bestaan van dat topic af, maar goed, een nieuwe VIRM is ook een ontwikkeling. |
12-01-2009 14:40:27 | ||
---|---|---|
mark
|
Deze dus: https://www.somda.nl/www/forum/4163 |
05-03-2009 21:46:05 | ||
---|---|---|
lucky
|
We zijn weer 2 maand verder, en nog steeds niks over het "ombouwen" van de eerste klas. Zo te zien is het plan definitief van de baan nu er ook wat meer materieel beschikbaar is? (En minder 2de klas plaatsen nodig zijn) |
05-03-2009 22:21:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen: er wordt een kunstje geflikt, populair gezegd. De logistieke planning rekent namelijk wel met meer tweedeklas-plaatsen, en NSR Materieel verrekt het om het daarvoor nodige te laten doen. |
06-03-2009 14:15:04 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Lekker is dat . |
04-04-2009 20:13:09 | ||
---|---|---|
john563
|
pas op, aankomende weekenden gaan de virm stammen weer zoveel mogelijk terug gecombineerd worden naar hun "oude" situatie, dit weekend was dat met de 9416 en een 9500, die hun kopwagens terug wisselden. let daarom op rond haarlem. |
04-04-2009 21:22:24 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Wat is het doel hiervan? |
04-04-2009 21:27:32 | ||
---|---|---|
mdj
|
*Denk* *denk* *kraak* *kraak *denkt verder* Was het niet zo dat VIRM1 een revisie nodig had? Iets net vloeren meen ik te herinneren. (?) |
05-04-2009 00:00:13 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Heb pas twee stellen kunnen ontdekken waar dit is aangepast. De 8730 weet ik zeker en meen ook de 8610 (of 8615) met een 1e klas bovencoupe minder te hebben gezien. |
05-04-2009 00:05:20 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Ik meen me te herinneren uit het 'insider' VIRM4-promotiefilmpje dat er in de toekomst informatieschermen geplaatst worden in de treinstellen. Zullen die vergelijkbaar zijn met de schermen in SLT (route, snelheid & verstoringen e.d.), en is er eigenlijk nog een plan 'oudere' VIRMs (en ander 'blijvend' materieel, maar dat is niet helemaal dit topic) ooit te voorzien van informatieschermen, of is dat technisch niet mogelijk (danwel te duur)? Laatst bewerkt door davidov08 op 05-04-2009 00:06 |
05-04-2009 00:22:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDe 8610 en 8730 hebben ABv6-en die afkomstig zijn uit viertjes, die daarom "van zichzelf" al geen eerste klasse bovenin hebben. Zij zijn dus niet speciaal aangepast. Omgekeerd lopen er enkele vieren met ABv6-en die uit zesjes afkomstig zijn en daarom dus veel te veel eerste klasse hebben. Zover ik weet/kan vinden zijn dat de 9401, 9420 en 9516. |
05-04-2009 02:09:52 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Het Virm 1 materieel is inmiddels 15 jaartjes oud bijna en zal waarschijnlijk een technische en een intrieur verbouwing gaan krijgen binnekort denk ik |
05-04-2009 09:16:00 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteBijzonder dat zoiets al maanden kan duren, zeker als je bedenkt waar het nu eigenlijk om gaat: een stickertje vervangen... |
05-04-2009 10:05:01 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Zo ken ik er meer hoor. Arriva heeft bijvoorbeeld vanaf september vorig jaar tot nu ook nog niet de moeite genomen om de namen van de treinen op de 502, 503 en 407 te plakken... 'Okeh' |
05-04-2009 11:33:41 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Die hebben volgens mij een jaartje of 2 geleden een revisie (LT1) gehad. Ze zouden er weer even tegen kunnen. |
05-04-2009 11:37:23 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Plus dan zou je tijdelijk wel heelv eel mat. kwijt zijn aan revisie: ICM, DD-AR én VIRM. |
05-04-2009 16:15:11 | ||
---|---|---|
john563
|
Quote het doel is heel simpel, op het moment zijn we in haarlem bezig met een serie wijzigingen in zowel de software als het klimaat, virm-1 heeft al een paar wijzigingen gehad in de LT1 beurt, dus om discussies te voorkomen e.d. en de pretaties in de computer weer gelijk te trekken heeft men besloten om zoveel mogelijk alles weer bij het oude te krijgen. De VIRM-1 die al geweest zijn kan je herkennen door het missen van de witte unit in de cabine. |
05-04-2009 16:22:19 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
En dan is het inderdaad gunstig om alles weer zoveel mogelijk bijelkaar te hebben. Dacht dat deze beurt pas in 2010 opgestart zou gaan worden. @ john563: Bedankt voor de info. |
06-04-2009 00:46:05 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, maar als het materieel daaraan toe is, is het daaraan toe natuurlijk... Is natuurlijk niet gelijk de hele serie die je niet meer in kunt zetten als het in revisie gaat... |
06-04-2009 08:37:32 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Ja, duh... Maar per serie vraagt het wel 3 tot 4 stellen die je niet in kunt zetten. En ikw eet niet of daar ruimte voor is... |
06-04-2009 12:39:30 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Dat is vooral een kwestie van de regelkraan die äfvoer Mat '64" heet ietsje dichtdraaien... |
06-04-2009 14:49:03 | ||
---|---|---|
keesje
|
De 9586 is vanmiddag bezig met een slag Amf-Gv. Die zal dus waarschijnlijk een dezer dagen de dienst ingaan. |
06-04-2009 16:29:18 | ||
---|---|---|
fugazi
|
Check van deze 9586 om 16.06 door Hvs richting Amf. |
09-04-2009 17:46:08 | ||
---|---|---|
mdj
|
Blijkbaar doet het VIRM zo goed, de eerste VIRM in Noord-Korea is gesignaleerd: http://img219.imageshack.us/img219/5875/briefmarken1boc8.jpg *ik kon het niet laten, wel jammer is dat de duitse BR425 (?) duurder is...:o:$* Laatst bewerkt door mdj op 09-04-2009 17:46 |
09-04-2009 17:55:25 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Kijk eens aan, onze vaderlandse trots op een Noord-Koreaanse postzegel! %08% |
09-04-2009 17:58:57 | ||
---|---|---|
keesje
|
Inderdaad heel leuk opgemerkt! Zouden die Noord-Koreanen dan eindelijk een beetje pro-Westers worden? |
26-04-2009 17:33:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
De eerder aangekondigde terugwisseling van VIRM-1 bakken uit VIRM-2/3-stellen is volgens mijn info begonnen in het weekend van 18 april. De 9416 en 9504 hebben toen de mBvk's 290 8531 en 290 8665 uitgewisseld. |
27-04-2009 10:00:33 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Weet iemand waarom veel DD-IRM bakken (dus de oudste generaties) op de balkons voorzien zijn van VIRM-stoelen (dus met stof)? De enige reden die ik kan bedenken is om wat kunstleerstoelen ter beschikking te krijgen om een stukje bovenverdieping 1e klas te verbouwen tot 2e klas (veel bakken hebben op de bovenverdieping 1 'venster' 1e klas moeten afstaan ten gunste van 2e?) Opmerkelijk trouwens dat de aflevering van DD/V-IRM nu al 15 jaar duurt; april 1994 kwam het eerste stel naar Nederland. Plan T/V werd geleverd van 1964-1976 wat aanmerkelijk korter is (de 501 niet meegerekend), en ICM van 1977-1994. Oké, er zitten gaten tussen van diverse jaren wat bij mat '64 niet zo was, maar toch werd dat materieel in mijn beleving gekenmerkt door een enorme leverperiode. En nu is VIRM al minstens even ver. Het lijkt of het gister was. Conclusie: naarmate ik ouder word, vliegt de tijd sneller. |
27-04-2009 10:12:04 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Op de balkons moesten deels nieuwe stoelen geplaatst worden omdat daar meer ruimte kwam door het verdwijnen van toiletruimte. De naar 1e klas verbouwde ABv5-bovenverdieping in de zesjes is in sommige gevallen ook met "nieuwe" stoelen gedaan. |
27-04-2009 11:07:34 | ||
---|---|---|
nielske90
|
Quoteis dus 17 jaar. Bovendien gaat het hier niet om één bestelling van VIRM. De oorspronkelijke bestelling is al vele jaren geleden afgerond. Nu had de NS bij de vernieuwing van haar materieelpark ook een nieuw type kunnen laten ontwikkelen, maar het nogmaals bestellen van VIRM is dan net wat handiger. Laatst bewerkt door nielske90 op 27-04-2009 11:07 |
27-04-2009 13:37:00 | ||
---|---|---|
jorgo
|
ICM duurde ook lang ja. Mat '64 en ICM was overigens ook niet één bestelling. Toch is de eerste IRM in mijn beleving pas geleden. Raar, want diverse gebruikers van dit forum waren waarsch. nog niet geboren, toen het proefbedrijf op Dordrecht-Roosendaal begon ! Maar eigenlijk werden ze bijna aansluitend geleverd aan de laatste viertjes ICM. Mogen wij dus ook na afronding van de ombouw tot ICMm rekenen op een mooie interieurrevisie van de oude bakken DD-IRM? %08% |
29-07-2009 20:42:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
In het kader van de wisseling van "VIRM-1"bakken naar VIRM-1-treinstammen (zie een stukje hierboven) is in juni gebakwisseld tussen de 9420 en 8730. De mBvk 290 8684 van de 9420 is gewisseld tegen de 290 8579 van de 8730. Vreemd genoeg zijn de ABv6-bakken óók gewisseld: de 380 8386 uit de 9420 tegen de 380 8397 van de 8730. |
29-07-2009 22:34:19 | ||
---|---|---|
keesje
|
Weet iemand waarom de indienststelling van de 9597 zo lang op zich laat wachten? |
29-07-2009 23:01:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, maar wel dat het in deze rubriek niet thuishoort %08% |
29-07-2009 23:15:14 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dan moet ik de vraag anders stellen: Weet iemand hoe het zit met het afronden van de laatste vervolgserie VIRM-stellen? %08% |
03-08-2009 10:14:15 | ||
---|---|---|
verschuyl
|
Ik kan mij herinneren dat er een aantal jaren geleden een website was waar het nieuws over VIRM en zo stond. Daar stond ook de samenstelling bij en wanneer de stellen afgeleverd waren en zo. Heeft iemand die website voor mij? Ik kan hem niet meer vinden. Groet'n uut Tubberg'n, Jacco |
03-08-2009 13:42:49 | ||
---|---|---|
Bollie
|
Ja, vanwege vakantie van de mannen van Bombardier en de aflevering van een reserve bak (mBvk1 290 8861) voor de 9578 (mBvk1 290 8821). De 9597 heeft eerst proefgereden met deze reserve kopbak om afgelopen woensdag een proefrit te hebben gemaakt met zijn eigen kopbak (mBvk1 290 8859) Groeten, Nico |
03-08-2009 21:34:21 | ||
---|---|---|
sik214
|
Om 16.30 uur reed de 9597 in Amf van spoor 8 richting de Bokkeduinen met proefritmannetjes aan boord. Toch een nieuwe proefrit nodig gehad?? |
03-08-2009 21:45:42 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Er waren er minimaal 2. Eentje was er van mij: www.virmspotter.tk maar die heb ik al in geen eeuwen meer onderhouden. Ik weet niets eens oftie nog werkt |
04-08-2009 12:55:52 | ||
---|---|---|
verschuyl
|
Die site doet wel Maar nu weet ik niet meer of dat wel of niet de goede was Maar in ieder geval bedankt voor de link Groet'n uut Tubberg'n, Jacco |
04-08-2009 19:34:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJawel, en hoewel het niet in dit topic hoort, maar bij de Nieuwe VIRM's, hier toch maar de melding dat het stel vandaag de rijdende dienst in gaat. De nieuwe mBvk 290 8861, mogelijk de allerlaatste nieuw-gebouwde VIRM-bak, is vorige week in Haarlem in de 9578 geplaatst (ter vervanging van de 290 8821) en naar nnen gegaan, dus deze kan binnenkort ook op de baan verwacht worden. |
04-08-2009 20:47:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ontwikkelingen in de categorie "leuk voor wie er oog voor heeft", resp. een uitgebreide administratie voert. In Haarlem is vorige week de 8668 binnengelopen, die zijn ABv 3/4 (de 380 8068 dus) gewisseld heeft tegen de van schade herstelde ABv 380 8131. Omdat de ABv 3/4 het treinstamnummer bepaalt, verliet dus niet de 8668 het RB, maar de 8731. Nu is dit een minder vreemde wisseling dan het lijkt, want het is in feite het terugdraaien van een wisseling uit maart 2008, toen het omgekeerde plaatsvond vanwege schade aan de genoemde 380 8131. De 8668 is sindsdien dus een stel met vijf nieuwe bakken VIRM-3 en 1 "oude" ABv 3/4 geweest, hetgeen nu weer rechtgezet is. Aangezien er verder geen bakwisselingen geweest zijn, heeft de 8731 nu weer geheel dezelfde samenstelling als voor maart 2008. In Haarlem staan nu nog drie "oude" schadebakken: de mBvk 290 8539 (november 2005) die een nieuwe kop heeft gekregen, de ABv6 380 8420 (januari 2008) met brandschade en de mBvk 290 8523 (juni 2008) met botsschade. Het heeft er alle schijn van dat deze bakken, samen met de nu binnengekomen ABv 3/4 380 8068 (van de 8668) een treinstam 9468 gaan vormen. Of dat binnenkort al gaat plaatsvinden, weet ik echter niet. @ edit: afelevring van de 9468 in de samenstelling als boven vermeld, wordt daadwerkelijk/voorlopig voorzien voor medio september. Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2009 10:28, reden: @ edit: geplande aflevering 9468 |
04-08-2009 20:47:31 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Wordt de bak van de 9578 wel hersteld? Zijn VIRM-4 bakken eigenlijk gewoon te combineren met oudere VIRM's? |
04-08-2009 21:57:50 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Zal vast wel hersteld worden, anders moet het wel een hele flinke schade zijn. En zover ik weet is alles universeel koppelbaar, dat is redelijk uitgebreid getest. VIRM-4 wijkt volgens mij ook maar weinig af van VIRM-3 |
04-08-2009 22:02:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Alles is koppelbaar en het werkt nog ook, getuige het ontvlechten van een aantal bont samengestelde treinstammen de laatste tijd. (Ik bedoel dus niet het feit dat ze ontvlecht worden, maar dat ze een hele tijd in gemengde samenstelling gereden hebben.) (Dat ontvlechten gebeurt met het oog op een aantal technische wijzigingen, die wel weer per generatie VIRM verschillen en waarvoor het dus onpraktisch is dat bakken uit verschillende generaties in 1 treinstam zitten.) De bak van de 9578 was bij een rangeerbotsing mild beschadigd, dus ik denk dat er gewoon praktisch gebuik gemaakt is van het feit dat er een extra mBvk geleverd werd waar men voorlopig toch niets effectiefs mee kan, om een stel sneller op de baan te kunnen helpen. Ik denk dat er op die manier, na herstel van de beschadigde 290 8821, voorlopig best wel eens zo'n "doorschuifbak" op reserve in Haarlem kan komen te staan. Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2009 05:05 |
05-08-2009 00:29:58 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Wat is eigenlijk de mogelijkheid om van de 290 8821, 380 8128, 380 8301 en de 290 8718 de stam 9528 te fabriceren? Zit dat er aan te komen na herstel van de 290 8821 en aanpassing van het reservecasco tot 290 8718? Laatst bewerkt door Rob... op 05-08-2009 00:30, reden: typfout |
05-08-2009 04:57:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Uiteindelijk was en is zoiets wel de bedoeling; om een complete stam van de schadebakken te maken die in Amersfoort staan, is de extra mBvk uiteindelijk besteld. Het daadwerkelijk op de baan komen van die stam hangt vooral af van het opbouwen van een van de reservecasco's tot 290 8718. Daar is NedTrain in Haarlem ooit wel mee begonnen (in 2006), maar dat zat zodanig tegen dat men er ook weer mee is opgehouden. Het schijnt dat Bombardier eraan te pas moet komen om die bak te voltooien. |
14-10-2009 01:51:03 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Afgelopen weken is stel 9468 gespot in Hlmwp! Staat het stel nu al in deze volgorde van bakken al gereed voor vertrek? |
15-10-2009 13:47:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Op 15 oktober heeft de 9468 Hlmwph verlaten. Dat mag voor die ene motorbak die bijna 4 jaar buiten dienst is geweest, wel een mijlpaal genoemd worden! Haarlem heeft nu bij mijn weten geen langdurige schades aan VIRM binnen staan; de "oudste" schadebakken zijn nu degene die in Amf in de loods staan (zie hier een stukje boven). Laatst bewerkt door broek53 op 15-10-2009 14:39 |
15-10-2009 14:36:32 | ||
---|---|---|
2296
|
Dat stel is tussendoor (medio September) nog een keer naar Onnen geweest om achterstallige CW's uit te laten voeren. Daarna is het stel weer retour gekomen naar Haarlem voor nog wat nawerk puntjes en storingen. De mBvk's zien er weer schoon en fris uit. |
15-10-2009 17:23:46 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Netjes. Was zo'n zelfde soort verzameling schadebakken als de 8227 (ofzo), die jaren aan de kant hebben gestaan tot de boel in het kader van ombouw tot VIRM wel hersteld móest worden. Benieuwd of ze nog eens verder gaan met de herbouw van de 290 8718!! |
23-10-2009 11:56:21 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Weet iemand wat precies de schade is van "stam" 9528? Dit zijn de bakken 290 8821, 380 8128, 380 8301 en de 290 8718. De 8718 moet volledig opnieuw opgebouwd worden, en bak 290 8821 zou botsschade hebben? Maar wat is er aan de hand met de tussenbakken? Gaan deze naar Haarlem? |
12-11-2009 08:58:37 | ||
---|---|---|
jaques
|
Mischien gemist op dit forum maar ik zag gisteren de 8711 in Ehv met op alle deuren een pictogram van een bewakingskamera; wie weet meer? |
12-11-2009 09:21:43 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat heeft dat stel al enkele jaren (dacht ik zo ongeveer?), maar de camera's die het ooit had zijn (deels) alweer verwijderd. |
12-11-2009 09:41:25 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
In OdR van november zag ik staan dat veel VIRM-IV en VIRM-VI stellen in Hlmwph behandeld worden voor "vervanging hoogspanningskabels". Ik heb geen idee wat dit voor moet stellen, maar ik vond het wel opvallend dat er nu ook VIRM 4 stellen behandelt worden daarvoor, aangezien dit toch vrij nieuwe stellen zijn. |
12-11-2009 15:14:56 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Misschien een klein beetje OT maar bij VIRM (of eigenlijk DD-IRM) viel me een aantal dingen op die ik niet kan plaatsen: 1) De oudere kunstleerbanken (de zittingen en rugleuningen) van de tweede klasse vertonen twee kleuren. Je hebt er die paarsroze zijn en je hebt er die meer naar het blauw neigen. Dit is m.i. duidelijk niet het gevolg van het verschieten van kleur, want er zijn geen tussenvarianten. Per treinstel is meestal één kleur overheersend, bijv. paarseroze banken met een enkele blauwpaarse zitting of rugleuning. Iemand enig idee of dit in de beginjaren consequent verdeeld was en later gemengd (bijv. blauw=nieuwer)? Of het beleid was of een toevallig verschil tussen leveringen? 2) In (bijna?) elke reizigersafdeling is een stoel uitgerust met een sleutelkastje gemonteerd tegen de achterkant van de hoofdsteun. Is dit nieuw? Waarvoor dient dit? |