Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl
Ontwikkelingen lease-TRAXX'en bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
14-10-2014 18:55:39
Sully123
Sully123
Ik zag zaterdag wel dat er een aantal rode traxx meerdere landen op de zijkant hadden. Oa B, A en D. Volgens mij zijn dat Belgie, Oostenrijk en Duitsland. Dus dat zou dan wel kunnen in de ICB. (overigens op 5-5-2013 reed de 186 120 de 144)

Dit was op de zijkant van de 186 111 te Shl
https://picasaweb.google.com/116153464607077604189/13Oktober2014#6069664473956683794

Laatst bewerkt door moderator op 07-01-2015 08:18
 

14-10-2014 19:01:20
sfj
Topic even afgesplitst van het NS Traxxen topic. Raakvlakken hebben die twee zeker maar voor het overzicht lijkt het me niet zinnig dat topic af te laten dwalen.

Denk persoonlijk dat ze het RIC rooster niet hebben aangepast, een klein cosmetisch foutje.

Laatst bewerkt door sfj op 14-10-2014 19:14


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2014 19:02:49
AlexNL
AlexNL
B-A-D? Dat kan dan drie dingen betekenen:

1) De software van die locomotieven is gedowngrade naar een oudere versie, waarmee de locs niet meer op de HSL mogen rijden maar weer wel naar het buitenland mogen. Wellicht voor de Benelux, of inzet voor bijv. CNL in plaats van de 189.
2) De huidige softwareversie is ook toegelaten in het buitenland.
3) Men heeft, zoals hierboven gezegd, het rooster niet aangepast na het upgraden van de software.

Het tweede lijkt me eigenlijk niet, Oostenrijk is nogal ver buiten het beoogde inzetgebied van de locs en ik denk niet dat men de toelating van die software tegelijk met B en D heeft rondgekregen.

Laatst bewerkt door AlexNL op 14-10-2014 19:03
 

14-10-2014 19:12:29
Sully123
Sully123
Dat kan wel kloppen. Maar vergeet niet dat de locs ooit Angels waren. Dus groen. Dat zou dus de toelating verklaren. Ze rijden ZEKER over de HSL. De loc op de foto kwam uit Breda. Verder vraag ik mij af, waarom de nieuwe generatie nog niet is toegelaten in Duitsland. Ze maken daar al enkele test ritten over een "teststrecke". Waarom men dan niet gelijk de toelating regelt is dan ook een raadsel. T zal wel een financiele kwestie zijn.

Laatst bewerkt door Sully123 op 14-10-2014 19:13
 


14-10-2014 20:10:15
Frontier
Frontier
Quote
Sully123 (di 14 okt 2014 18:55:39 https://www.somda.nl/forum/15546/p511934/): Volgens mij zijn dat Belgie, Oostenrijk en Duitsland. Dus dat zou dan wel kunnen in de ICB. (overigens op 5-5-2013 reed de 186 120 de 144)

En dat was behalve de eerste keer ook meteen de laatste keer, aangezien die locs geen toelating in Duitsland hebben. Men hoopte er stiekem mee weg te komen, maar achteraf is er toch gezeik over geweest, zodoende is het daarna dus niet meer voorgevallen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-10-2014 20:11:19
sfj
Er bestaat toch een regel dat je altijd het eerste station na de grens mag bereiken, of was die al afgeschaft ?  

14-10-2014 20:21:51
Frontier
Frontier
Die zal wel afgeschaft zijn? Want anders zou NS ook met vervangend materieel naar Bh (en tot voor kort Em) kunnen rijden in geval van verstoringen bij de internationale treinen, maar aangezien dat op een verdwaalde ICM3 of Plan V nagenoeg nooit gebeurd vermoed ik dat die regel dus niet meer van toepassing is...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-10-2014 20:27:14
Sully123
Sully123
En dan heb je ook 186-ers die wel door mogen. Misschien wel andere software, dat weet ik niet. Maar ik noem een Captrain vroeger, de Ruhrtahl enz.  

14-10-2014 21:03:28
Rolffiej19
Rolffiej19
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000006&file=bomb_186008_51&action=image
En dit mag dan weer wel ?%08%


MCN ASD
 

14-10-2014 21:04:55
DingeZ
DingeZ
Dual boot?  

14-10-2014 21:05:00
PimTH
PimTH
Andere softwareversie erop?  

14-10-2014 21:41:05
timtrein
timtrein
De regels voor het "grensverkeer" zijn of worden binnenkort weer aangepast / teruggedraaid. Daarmee mag je dus weer gewoon naar het grensstation rijden.  

14-10-2014 21:46:42
Sully123
Sully123
Deze staat voor as maandag op programma. Zal wel op de "teststrecke" zijn. Daar rijden ze met als ik het goed heb, ontheffing.  

14-10-2014 22:00:25
broek53
broek53
Quote
timtrein (di 14 okt 2014 21:41:05 https://www.somda.nl/forum/15546/p511964/): De regels voor het "grensverkeer" zijn of worden binnenkort weer aangepast / teruggedraaid. Daarmee mag je dus weer gewoon naar het grensstation rijden.
Ik denk dat er een paar dingen door elkaar gehaald worden. Er is nooit een regel geweest dat je naar hartenlust naar het eerste station over de grens mag rijden. In de NS-tijd (toen NS dus nog NS was) en lang daarna waren er per grensbaanvak bilaterale overeenkomsten. Uit die tijd dateren de lijstjes materieelsoorten die wel en niet in Bentheim en Emmerich welkom waren, alsmede in Maastricht en Roosendaal. Recent hebben we het omgekeerde gehad, waren er geen grensovereenomsten meer en werd gevonden dat materieel alleen de grens over mocht als het in het hele betreffende land was toegelaten. Dat nu is weer versoepeld tot een beperkte toelating, uitsluitend op een grensstation; zie de Oostenrijkse locs die de treinen van EETC nu wel mogen halen en brengen in Venlo. "Gewoon" doorrijden zal volgens mij nooit kunnen; stel dat je met een loc de grens over komt waar de beveiliging van het buurland van gaat flipperen, bijvoorbeeld.
 

14-10-2014 23:57:04
jeanne
jeanne
Als een doorkijkje wil ik hier een stukje vrij vertaalt uit bahnforum.ch plaatsen over de nieuwe dubbeldekstreinstellen serie 502 van de SBB:
Quote
Uiterlijk eind dit jaar wordt het eerste TWINDEXX treinstel in Hennigsdorf volledig samengevoegd met de eind rijtuigen uit Görlitz, zodat de software engineers hun de gang kunnen. Ze hopen dat het stel iets langer dan de gebruikelijke planning ter beschikking krijgen en misschien zelfs nog een tweede stel om alles in te kunnen regelen. De ETCS vormt hier het probleem. In Duitsland moet de PZB / LZB als STM worden uitgevoerd, in overeenstemming met de van toepassing zijnde specificaties. Dat betekend dat de PZB / LZB als onderdeel van ETCS-apparatuur moet worden uitgevoerd. Maar de EBA tolereert (nog) niet dat ETCS apparatuur actief is op de Duitse sporen. Echter, aan de grens met Nederland zal nog dit jaar een traject met ETCS in gebruik genomen worden. Het is te hopen dat men voor komende zomer ook de ETCS in de TRAXX 187 aan de praat krijgt. Wanneer deze datum niet gehaald wordt, heeft dat mogelijk ook gevolgen voor het TWINDEXX project, omdat de ETCS in TWINDEXX principe gelijk is aan die van de TRAXX. De TWINDEXX wordt voorbereid voor gebruik in DE en AT. Ook BLS Cargo wacht nog steeds op een functionerende ETCS systeem in de 187. De start van TWINDEXX exploitatie tussen St. Gallen en Genève staat nog steeds gepland voor eind 2015.

En zo zie je maar weer dat alles in elkaar grijp!

Laatst bewerkt door jeanne op 15-10-2014 10:25


Jeanne Kok
 

20-10-2014 18:06:52
SGMm2137
SGMm2137
Hoe zit het precies met Traxx 186 148, 149 en 239. Worden deze locomotieven in de toekomst ook nog ingezet in de Interciy direct diensten ?  

21-10-2014 16:07:23
waalkade
waalkade
Quote
jeanne (di 14 okt 2014 23:57:04 https://www.somda.nl/forum/15546/p511979/): Als een doorkijkje wil ik hier een stukje vrij vertaalt uit bahnforum.ch plaatsen over de nieuwe dubbeldekstreinstellen serie 502 van de SBB:
Quote
Uiterlijk eind dit jaar wordt het eerste TWINDEXX treinstel in Hennigsdorf volledig samengevoegd met de eind rijtuigen uit Görlitz, zodat de software engineers hun de gang kunnen. Ze hopen dat het stel iets langer dan de gebruikelijke planning ter beschikking krijgen en misschien zelfs nog een tweede stel om alles in te kunnen regelen. De ETCS vormt hier het probleem. In Duitsland moet de PZB / LZB als STM worden uitgevoerd, in overeenstemming met de van toepassing zijnde specificaties. Dat betekend dat de PZB / LZB als onderdeel van ETCS-apparatuur moet worden uitgevoerd. Maar de EBA tolereert (nog) niet dat ETCS apparatuur actief is op de Duitse sporen. Echter, aan de grens met Nederland zal nog dit jaar een traject met ETCS in gebruik genomen worden. Het is te hopen dat men voor komende zomer ook de ETCS in de TRAXX 187 aan de praat krijgt. Wanneer deze datum niet gehaald wordt, heeft dat mogelijk ook gevolgen voor het TWINDEXX project, omdat de ETCS in TWINDEXX principe gelijk is aan die van de TRAXX. De TWINDEXX wordt voorbereid voor gebruik in DE en AT. Ook BLS Cargo wacht nog steeds op een functionerende ETCS systeem in de 187. De start van TWINDEXX exploitatie tussen St. Gallen en Genève staat nog steeds gepland voor eind 2015.

En zo zie je maar weer dat alles in elkaar grijp!
Zit er geen vertaalfoutje in?
Bij mijn weten gaat de voorkeur in Duitsland uit naar een aparte installatie PZB / (LZB) en een aparte ETCS installatie.
Zodat bij een storing aan de ETCS installatie men door kan i.p.v. stil staan.
 

21-10-2014 17:04:17
jeanne
jeanne
Zou dat waar zijn dan is dat niet een vertaal foutje maar een foutje van de bron. Dat laatste denk ik echter niet, want anders waren er in Zwitserland geen problemen met de Br 187 die (nu nog) niet van ETCS level 2 trajecten gebruik mag/kan maken.

Laatst bewerkt door jeanne op 21-10-2014 17:04


Jeanne Kok
 

24-10-2014 15:27:19
aarclay
aarclay
Volgens RailMagazine is de 186.114 onderweg naar Dessau voor een controlebeurt. tevens zal deze daarna ook in het geel-blauw op de baan verschijnen, net als de NS-TRAXX'en van de NS zelf.

Ik neem aan dat de rest van de Lease-TRAXX'en ook achtereenvolgens het nieuwe jasje zullen krijgen?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-10-2014 15:27


Choo choo.....
 

24-10-2014 18:26:39
Daan!
Daan!
Ja dat kan niet anders.  

25-12-2014 16:32:06
ehbk2006
ehbk2006
De 186 114 (in een nieuw jasje) staat vandaag in Hagen Vorhalle wachtend op doorvoer naar Nederland. http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,7227932  

29-12-2014 18:37:41
Frontier
Frontier
En een kiekje daarvan: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/p180x540/1526617_883019305081802_7105791357091306581_n.jpg?oh=86797247b8792e427dff918de6a945c2&oe=54FB7FA9&__gda__=1429378011_24aa412ff12e8f7269171361738ac3f6


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-12-2014 21:52:28
gose91
gose91
Deze omstickering kunnen wij niet anders dan goedkeuren, toch?  

30-12-2014 10:30:39
phantom
phantom
Goedgekeurd of niet ze doen het toch wel hoor.
Staat die loc nog altijd in hagen ?
Dat zou best raar zijn 4 dagen achter elkaar staan te niksen in Duitsland.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-12-2014 10:34:06
michael123
michael123
Volgens een bericht van Rail Magazine op facebook staat de 186 114 momenteel op Kfh
https://www.facebook.com/Railmagazinenl/posts/616078661831740

Laatst bewerkt door michael123 op 30-12-2014 10:34
 

30-12-2014 13:38:03
aarclay
aarclay
Quote
gose91 (ma 29 dec 2014 21:52:28 https://www.somda.nl/forum/15546/p521212/): Deze omstickering kunnen wij niet anders dan goedkeuren, toch?

Laten we het maar op omschildering houden

Vrij uniek overigens dat leaselocs worden omgeschilderd.


Choo choo.....
 

30-12-2014 17:31:15
Sully123
Sully123
Hoezo uniek dat ze ns-kleur hebben? Ze waren officieel groen/grijs als de reeks28 van België. Daarna pas de rode kleur gekregen. (weet niet of dit wel sticker was)  

30-12-2014 17:57:09
kleine_man
kleine_man
De rode kleur was folie. Als je er dicht genoeg opstaat zie je nog steeds de ATE groene vlak als lijn door het folie lopen.

Laatst bewerkt door moderator op 30-12-2014 18:09, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

30-12-2014 18:13:56
gose91
gose91
Omschildering, wat je wilt. Als ze er maar zo uit komen zien.

Rood is inderdaad folie. Als je nu om een rode Traxx heen loopt komt het groene en grijze er aan alle kanten doorheen na vele jaren slijtage
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-12-2014 18:29:04
Sully123
Sully123
Dat had ik al wel paar keer gezien. Maar eigenlijk nooit zo goed naar gekeken. Maar ze zien er wel weer mooi uit zo  

30-12-2014 20:16:04
Frontier
Frontier
Locs 186 148 en 186 149, welke tot op heden op een enkele testrit na voornamelijk het opsieren van de Watergraafsmeer als doel leken te hebben, is NS van plan in te gaan zitten in de City Night Line: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=7143&action=dview


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-12-2014 20:37:40
marciekemp
marciekemp
Dit klopt inderdaad, de machinisten uit Ah en Nm die deze treinen rijden hebben ook al instructie op de traxx gehad, dus deze kan zo ingezet worden als ze toegelaten zijn in Duitsland (ivm software versie)  

30-12-2014 21:30:47
dennistd
dennistd
En daarvoor zal de software-versie nodig zijn die ook in de goederenlocs op de Betuweroute gebruikt wordt? Dat die de maximumsnelheid omlaag haalt naar 140km/h is voor deze inzet immers geen bezwaar.  

30-12-2014 21:41:28
rob46
rob46
Quote
Frontier (di 30 dec 2014 20:16:04 https://www.somda.nl/forum/15546/p521320/): Locs 186 148 en 186 149, welke tot op heden op een enkele testrit na voornamelijk het opsieren van de Watergraafsmeer als doel leken te hebben, is NS van plan in te gaan zitten in de City Night Line: http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=7143&action=dview
Per 14-1 worden beide Traxxen voor CNL ingezet.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-12-2014 15:09:20
rob46
rob46
Vandaag reed NS 186 149 haar ETCS-proefritten waarbij in vier slagen Zv-Em het ETCS werd getest.

Laatst bewerkt door rob46 op 01-01-2015 08:38


57 jaar OV-fotografie.
 

31-12-2014 20:31:20
sjoerd
sjoerd
Het blijft toch wat vaag. ETCS of ECTS. Een slag lijkt me ook al vv.  

01-01-2015 01:38:49
AgentX
AgentX
ETCS = European Train Control System (Treinbeveiliging)
ECTS = European Credit Transfer System (Studiepunten)

Do the math.
 

01-01-2015 11:40:17
sjoerd
sjoerd
Ja, ik denk dat Rob dat ook wel weet maar hij had denk ik last van slips of the typewriter... Terug maar on topic.  

01-01-2015 12:47:47
rob46
rob46
Was inderdaad een slipper, niettenin dank voor de opmerking Sjoerd. Tekst is inmiddels aangepast.


57 jaar OV-fotografie.
 

01-01-2015 13:08:44
AgentX
AgentX
Quote
sjoerd ~ 01-01-2015 11:40:17
Ja, ik denk dat Rob dat ook wel weet maar hij had denk ik last van slips of the typewriter...


Ik twijfel niet aan Rob hoor, maar herhaling is wel eens handig voor mensen die niet weten wat die termen betekenen.
 

01-01-2015 23:02:13
5001516
5001516
Wat ik me gezien het omschilderen afvraag... Zijn het nog wel leaselocs? Of zouden ze nu ook eigendom van NS(R?) zijn?  

02-01-2015 00:36:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Schilderen is meer werk dan stickeren, maar ik denk niet dat NSR de leaselocs nu direct heeft gekocht. Het is dan denk ik eenvoudiger om de bestelling van de kooplocs wat uitgebreider te doen en de leaselocs terug te geven aan de leasemaatschappij.  

02-01-2015 09:22:37
robert55
robert55
Als ze toch aan een schilderbeurt toe zijn [bijv. omdat de huisstijl van verhuurder veranderd is] en het huurcontract lang genoeg is ...  

02-01-2015 10:49:34
Jorrit
Jorrit
De NS/HSA huurt deze reeks locs al vanaf 2007 en zal dat nog een tijdje blijven doen. Dan kan er wel een schilderbeurt vanaf bij de verhuurder denk ik. Of komen dit soort leasetermijnen meer voor in de spoorwereld?  

02-01-2015 10:56:17
nohab
nohab
In het goederenvervoer zeker. Daar zitten locs bij die al meer dan 10 jaar worden geleased door dezelfde vervoerder.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-01-2015 11:33:07
thom
thom
Quote
SleutelMan (vr 02 jan 2015 00:36:27 https://www.somda.nl/forum/15546/p521455/): Schilderen is meer werk dan stickeren, maar ik denk niet dat NSR de leaselocs nu direct heeft gekocht. Het is dan denk ik eenvoudiger om de bestelling van de kooplocs wat uitgebreider te doen en de leaselocs terug te geven aan de leasemaatschappij.

Of dat is juist de reden dat ze ze als lease lokken houden, als ze tzt overbodig raken is een contract zo opgezegd
 

02-01-2015 16:18:10
mren
mren
Quote
Jorrit (vr 02 jan 2015 10:49:34 https://www.somda.nl/forum/15546/p521471/): komen dit soort leasetermijnen meer voor in de spoorwereld?


Ja hoor, flinke delen van de NMBS-vloot worden geleased.
 

02-01-2015 16:39:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
thom (vr 02 jan 2015 11:33:07 https://www.somda.nl/forum/15546/p521474/):
Quote
SleutelMan (vr 02 jan 2015 00:36:27 https://www.somda.nl/forum/15546/p521455/): Schilderen is meer werk dan stickeren, maar ik denk niet dat NSR de leaselocs nu direct heeft gekocht. Het is dan denk ik eenvoudiger om de bestelling van de kooplocs wat uitgebreider te doen en de leaselocs terug te geven aan de leasemaatschappij.

Of dat is juist de reden dat ze ze als lease lokken houden, als ze tzt overbodig raken is een contract zo opgezegd


Aan de ene kant wel, aan de andere kant verklaart dat niet de aankoop van de andere locs (hoezo zou je niet gewoon 18 locs extra leasen tot 2021?). Maar dat is weer een andere discussie.
 

02-01-2015 17:21:54
thom
thom
Een lopend leasecontract kan weleens andere voorwaarden hebben en voordeliger zijn dan vandaag de dag een nieuw contract afsluiten, dat zou bv een reden kunnen zijn.  

02-01-2015 20:51:16
gose91
gose91
We lopen misschien een beetje van het topic af als ik dit vraag:

Is er ergens een flauw gerucht dat de NS de eigen locs langer wil houden dan wanneer de HSL door een echte HST wordt bereden? Kan het me slecht voorstellen hoor. Zo'n Traxx is relatief zwaar en spoorbelastend voor een reizigersdienst in Nederland...
 

02-01-2015 21:09:04
michaben
michaben
Een TRAXX is niet zwaarder dan een 1700, dus op lijnen waar nu ICR met 1700 inzet zou ook de TRAXX + ICR kunnen rijden. En zo gek is inzet van ICR met TRAXX in binnenlandse dienst nadat ICNG in 2021 intreed op de HSL niet. Vanaf 2022 moeten namelijk alle treinen van ERTMS voorzien zijn, en de TRAXXen hebben dat al, dan kan hoeft men zich niet zo te haasten om voor 2022 alle stellen ICM, DDZ en VIRM verbouwt te hebben. Als je de vrijkomende ICR+TRAXX uit de HSL doorschuift om ICM-III te vervangen hoef je die niet om te bouwen voor ERTMS, en zodra er voldoende ICNG afgeleverd is kunnen de TRAXXen alsnog verkocht worden.  

02-01-2015 21:29:41
timtrein
timtrein
Tegen de tijd dat het 2022 is denk ik dat er toch echt wel langzamerhand afscheid genomen gaat worden van ICR (als er tegen die tijd HSL-treinstellen zijn). Zal trouwens ook voorde Traxx'en gelden, exclusief een handjevol voor internationale treinen.  

02-01-2015 21:53:12
michaben
michaben
ICR en ICM zijn gelijktijdig ontwikkeld en gebouwd, over de gehele serie is ICR iets ouder dan ICM, maar de bouw van beide series heeft jaren geduurd, waardoor de ICR-4 deelserie is nieuwer dan de ICM-1 deelserie. In 2021 stroomt ICNG in, in 2022 moeten alle binnenlandse treinen ERTMS hebben. Aangezien men ICNG als eerste op de HSL wil instromen heb je in 2022 nog niet voldoende ICNG binnen om ICM drietjes te vervangen. Dus kun je voor die paar jaar ERTMS inbouwen bij de ICM drietjes, of je laat het van de HSL afkomstige ICR weer los in de 3600.

Voor de duidelijkheid: dit is puur speculatie, er moet eerst een BDs met werkende ERTMS toegelaten zijn, dan moeten de ERTMS plannen ook doorgaan (politiek...) en moet de aflevering van ICNG op het gewenste schema plaatsvinden. Vanwege deze onzekerheden is het nog te vroeg voor definitieve plannen.
 

02-01-2015 22:27:38
gose91
gose91
Quote
michaben (vr 02 jan 2015 21:09:04 https://www.somda.nl/forum/15546/p521520/): Een TRAXX is niet zwaarder dan een 1700, dus op lijnen waar nu ICR met 1700 inzet zou ook de TRAXX + ICR kunnen rijden.

Wat ik begreep is dat de TRAXX die de NS least en bezit een spoorbelastende loc is door de tramophanging. Hoe een 1700 is opgebouwd weet ik niet, kan ik ook zo niet vinden. Als die "ingenieuze tandwielkast" wat ik wel steeds lees niet bij het onafgeveerde gewicht hoort, is een 1700 toch echt "lichter".

Anyhoe, we dwalen af. Leuk dat er al zo veer vooruit wordt gedacht hier!
 


02-01-2015 23:03:44
TSNL250
TSNL250
We zullen zien, de lease traxxen zullen in 2021 denk ik mondjesmaat aan de leasemaatschappij worden teruggegeven, verwacht ik. Ik denk dat ICRm nog wel tot 2025-2030 meegaat. Aangezien de rijtuigen die gereviseerd zijn in c.a. 2004-2006 nu weer een revisie krijgen. Het zou zonde zijn als ze er met 5 jaar al uit gaan.  

02-01-2015 23:07:28
TSNL250
TSNL250
Traxxen verkopen lijkt me vreemd. Ik hoorde nog geruchten over nog meer traxxen. Het zou gaan om een stuk of 20. Of dat waar is is de vraag.  

02-01-2015 23:18:49
sfj
Dat lijkt me sterk, heel erg sterk ! Laten we daar maar niet over verder gaan tot er feiten over zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-01-2015 00:46:05
cuneo56
cuneo56
Toch klopt het wel een beetje. De huidige Traxx order heeft natuurlijk een paar opties op meer loks.
O.a om mocht het ombouwen van ICR stuurstand rijtuigen naar gebruik met ETCS en Traxx in Internationale inzet niet lukken iets achter de hand te hebben.
 

03-01-2015 01:30:40
AgentX
AgentX
Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Niet zeker was, of de ombouw van de BDs'n zou lukken, en indien zo, zou er een vervolgbestelling van nog eens 20 stuks komen. Dat worden dan de E186 020 t/m E186 039.  

03-01-2015 11:42:09
TSNL250
TSNL250
Ik heb ook geruchten gehoord dat BDs niet als stuurstand voorop gaat rijden.  

03-01-2015 12:19:03
sjoerd
sjoerd
Als fan van ICR weet je vast wel dat dit geen gerucht is. Er is immers een stuurstand omgebouwd, en proeven zullen volgen. Van een collega bij Loyds Registerr hoor ik dat er nog veel moet gebeuren om toelating te krijgen, maar daaruit valt af te leiden dat het loopt. Vergeet geruchten en doe niet mee aan onzin in de wereld helpen die weer een eigen leven gaat leiden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-01-2015 12:20
 

03-01-2015 12:42:19
TSNL250
TSNL250
Ach ja, er zijn hier zoveel geruchten. We wachten af.  

03-01-2015 13:48:19
martijn
martijn
Haha misschien moet je ze dan niet steeds melden en inderdaad gewoon afwachten.  

03-01-2015 20:50:08
timtrein
timtrein
We dwalen wat af maar de 1700 heeft een monomotor-aandrijving, dus met één tractiemotor per draaistel. Dat is een wezenlijk andere constructie dan een Duitse Traxx. Hoe zo'n monomotor is afgeveerd moet ik helaas schuldig blijven, maar het zal me niet verbazen als dit volledig is afgeveerd. De Franse zusterlocs (BB 15000) rijden er ook hoge snelheden mee.  

03-01-2015 22:03:32
mich
mich
Ja, volledig afgeveerd en met een flexibele koppeling in de overbrenging naar de assen.  

03-01-2015 22:39:00
Ovindel
Ovindel
Ik heb dan ook wel eens gelezen dat de maximumsnelheid van 1600/1700/1800'en 180 km/u is. Het enige wat dit belemmerd is de ATB en de lage baanvaksnelheid in Nederland.  

03-01-2015 23:38:13
timtrein
timtrein
En de toelating...  

03-01-2015 23:41:33
broek53
broek53
Die flauwekul is van veel later datum dan de 1600 en 1700 in dienst kwamen. Er was geen andere instantie dan NS zelf die "toelating" verleende.
Maar dit terzijde.
 

05-01-2015 17:44:51
gose91
gose91
Zoals te zien op de Facebook van NedTrain is de 186-114 in z'n nieuwe jasje de Wgm opgetrokken door de 189-078.  

06-01-2015 12:46:32
train85
train85
Traxx 186119 is de volgende die naar Dessau gaat. Wordt vandaag verwacht op de Kijfhoek.  

06-01-2015 13:01:17
Sully123
Sully123
als het goed is, is deze al op Kijfhoek. Zag foto's op de Facebook pagina van Railmagazine.

Edit. Foto is op de Westhaven!

Laatst bewerkt door Sully123 op 06-01-2015 13:02
 

07-01-2015 00:26:05
DingeZ
DingeZ
Even tussendoor, kan de titel van dit topic even correct gemaakt worden? Nu staat er dat het over de lease gaat, maar het gaat over de TRAXX'en, dus moet het lease-TRAXX'en zijn.  

07-01-2015 07:39:47
AgentX
AgentX
Maak er dan maar "lease-TRAXXen" van.  

07-01-2015 08:18:19
sfj
Bij deze


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-01-2015 19:58:07
moderator
Moderator
moderator
Topic opgeschoond. On-topic verder a.u.b..


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

07-01-2015 22:21:32
aarclay
aarclay
Hoeveel worden er uiteindelijk tegelijkertijd behandeld in Dessau? Want er zijn nog een kleine 20 te gaan namelijk

Laatst bewerkt door aarclay op 07-01-2015 22:22


Choo choo.....
 

07-01-2015 22:24:12
Ovindel
Ovindel
Ik zie ook niet echt een reden waarom dit sneller zou moeten. Die dingen doen het tenslotte gewoon volgens mij, of houdt het ook een technische revisie in?

Laatst bewerkt door Ovindel op 07-01-2015 22:24, reden: typfout
 

07-01-2015 22:33:10
thom
thom
Het onderhoud van materieel gebeurd voornamelijk preventief, dus dat de lokken nog prima rijden is geen belemmering om ze niet op revisie te sturen.

De revisie zal juist voornamelijk technisch zijn, was het alleen een ander kleurtje dan had het wel gewoon een schilderbeurt genoemd.
 

12-03-2015 16:46:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Kickje :
De 186 114 is op 27-02 voor het eerst ingezet in de IC-Direct dienst
De 186 119 kwam op 07-03 het land weer binnen en is op 10-03 naar de Wgm gebracht vanaf de Kfh
De 186-113 + 186-118 zijn op 29-03 achter een DBS-6400 als 60061 naar de Kfh/Dessau.
11-6 de 186-113+186-118 zijn inmiddels weer op de Wgm

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 12-06-2015 12:41


MCN ASD
 

12-06-2015 10:09:48
gose91
gose91
Ik heb in het OD topic niks gezien, dus de 113 en 118 zijn stilletjes terug gekomen. Nu glimmend opgesteld op opstel Wgm  

12-06-2015 10:25:00
HZwoferink
HZwoferink
Ligt eraan welke kanalen je volgt, gisteravond stond het gewoon op RolandRail, beeld zie https://www.facebook.com/Railmagazinenl/photos/a.279598235479786.53029.268960009876942/685678344871771/?type=1&theater


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

12-06-2015 10:57:24
treinfan
treinfan
Uhm, verkeerde link gepakt? Die linkt niet naar rolandrail  

12-06-2015 10:59:58
sfj
Nee maar wel naar een beeld van die loccentrein, dus lijkt me niks aan de hand.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-06-2015 12:15:33
PimTH
PimTH
Op 17-6 is de LC 9908 met NS 186 239 via Bh naar aannemelijk Wgm gereden.  

02-08-2015 20:38:02
DDZ7504
DDZ7504
Railcolor meldt dat het niet lang meer zal duren voor de 186 117 en 122 terugkomen uit Dessau na de revisie. Dus ze zullen deze maand nog wel terug komen.


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-08-2015 12:18:31
broek53
broek53
Ergens heb ik het al gezien, maar nog niet hier: NS heeft de 186 237 en 238 van Macquarie in lease genomen. De 238 komt binnenkort naar de Wgm, de 237 in september.  

14-08-2015 13:00:04
TSNL250
TSNL250
Krijgen deze 2 locs ook het NS uiterlijk of blijven ze grijs?  

14-08-2015 13:26:59
broek53
broek53
Dat lijkt mij een vraag die in dezelfde mate geldt voor de andere grijze lease-traxxen. En ook daar weet ik het antwoord niet op, ook al heb ik het sterke vermoeden dat ze op enig moment wel geel/blauw gemaakt zullen worden.

@edit: de 238 wordt op 15 augustus overgebracht naar de Wgm vanuit Krefeld.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-08-2015 14:25
 

14-08-2015 14:23:13
sik214
sik214
Zijn die nieuwe (237 en 238) ook nodig in het totale TRAXX-plaatje. Of slechts tijdelijk tot de bestelde serie geleverd is.  

14-08-2015 15:06:23
DDZ7504
DDZ7504
Ook dat is iets wat voor alle grijze Traxx'en geldt. Wat zeker is is dat de NS ze binnenkort nodig gaat hebben, als de AmRo ook daadwerkelijk elk uur gaat rijden straks moet er ook nog een reserve beschikbaar zijn.


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-08-2015 16:17:20
broek53
broek53
Zeker, maar met 10 of 12 locs voor de AmRo-shuttle heb je aan 19 stuks eigen locs voorshands meer dan genoeg. Voor de ICD zijn er al leaselocs genoeg. Pas als Gvc - Ehv als sandwich gaat rijden, moet je gaan oppassen hoeveel locs er eigenlijk zijn.  

14-08-2015 16:21:32
wouterder
wouterder
Misschien voor de ICB? Aangezien deze naar Duitsland mogen.  

14-08-2015 16:46:28
broek53
broek53
Zolang er nog een hele vloot 1700-en is, heb je ze daarvoor ook niet nodig.  

14-08-2015 17:12:30
DDZ7504
DDZ7504
Op dit moment zijn er dan voor de ICD/AmRo 14 lease+18 eigen locs beschikbaar voor 10 ICD+12 AmRo diensten. Inderdaad een behoorlijke marge  

14-08-2015 20:40:53
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53 (vr 14 aug 2015 16:46:28 https://www.somda.nl/forum/15546/p549063/): Zolang er nog een hele vloot 1700-en is, heb je ze daarvoor ook niet nodig.


In hoeverre zijn er nog 1700 locs nodig op het totale bestand van NSR? DD-AR even uitgezonderd, hoeveel treinen rijden er nu nog met een 1700? Als je de ICB ook met TRAXX zou doen daalt de hoeveelheid treinen die een loc nodig hebben nog verder, dan zouden meer 1700'en aan de kant kunnen... maar dat is meer voor het 1700 topic.
 

14-08-2015 21:01:37
vrijgezel
vrijgezel
De TRAXX-en (zowel lease als eigen) hebben een "HSL-pakket" en zijn niet toegelaten in Duitsland zelfs niet tot aan het grensstation! [uitgezonderd 186 148 + 186 149].
Daarom (al begint het hiermee enigzins af te dwalen richting het 1700 topic) zijn de 1700-en nodig.
Naast de 1700-en die met DDM2/3 [alias DD-AR] worden ingezet zijn er ook nog 1700-en die met DDM1 gaan rijden. Die zijn in tegenstelling tot de DD-AR niet exclusief voor DDM1 en kunnen dus ook de Berliner IC rijden!
 

14-08-2015 21:57:40
thom
thom
Alleen zijn die 1700 kwa beschikbaarheid onderverdeeld in NSR en NSI, en zul je DDM-1 lokken niet snel voor ICB gaan zien.
Daarnaast zal de reserve voor DDM1 ook niet zo groot zijn dat je ze makkelijk 'uitleend'.

Verder zou ik me voor kunnen stellen dat een 1700 in het onderhoud een stuk goedkoper is dan een Traxx, en men dus graag de 1700 voor de ICB houdt.
 

14-08-2015 22:25:52
DDZ7504
DDZ7504
Hoe zit dat eigenlijk met de 186 142? Deze rijdt in de BNL, maar stel dat zowel de 148 en 149 niet beschikbaar zijn en er ook geen 1700 over is, zou de 186 142 dan in de ICB mogen rijden?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-09-2015 17:21


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-08-2015 22:42:35
Frontier
Frontier
Neen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-08-2015 23:03:33
cuneo56
cuneo56
De 186-148+149 hebben software versie 7A en mogen daarmee naar Bentheim en Emmerich.
De 186-142 heeft Sofware 6D en daarmee mag niet naar die twee gereden worden.
De twee loks (237/238)die er binnenkort bij komen hebben nu nog software 7A.
Of dat zo blijft??
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Baureihe 186/TRAXX
RailWiki.nl