Materieelsoorten die multi-tractie kunnen rijden
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
12-10-2014 18:05:30
john2
john2
Is het theoretisch, praktisch en technisch mogelijk om de dubbeltractie in de vorm van trek en duw uit te voeren? Dus met andere woorden een loc trekken en een loc duwen.

Laatst bewerkt door sfj op 12-10-2014 21:27, reden: afgesplitst van technisch dubbeltractie topic
 

12-10-2014 18:06:57
Bert13
Bert13
Hint:
Quote
kleine_man (zo 12 okt 2014 14:17:15 https://www.somda.nl/forum/15505/p511595/): Dat kunnen ze. In 2002 redden getrokken treinen in de 3600. Omdat men bang was dat een 1700 de toendertijd geldende rijtijden niet kon halen gaf de achterop lopende 1700 ook tractie.



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-10-2014 19:57:29
ns1300
ns1300
Quote
john2 (zo 12 okt 2014 18:05:30 https://www.somda.nl/forum/15505/p511627/): Is het theoretisch, praktisch en technisch mogelijk om de dubbeltractie in de vorm van trek en duw uit te voeren? Dus met andere woorden een loc trekken en een loc duwen.


In België zie je dat vaak, bijvoorbeeld met locs Reeks 21 / 27.
 

12-10-2014 20:41:35
Sully123
Sully123
En ACTS destijds met 2 loc's. Ook om met hun 1200 sneller weg te zijn. Het was wel een diesel wat er achter zat, maar wel dubbeltractie! De mcn kon vanuit de 1200 de diesel bedienen.  


12-10-2014 20:55:31
thom
thom
Die 6700 zat daar gewoon achter om de trein überhaupt van zijn plek af te krijgen, want voor een 1200 waren die aardig aan het gewicht of zelfs te zwaar.
Omgekeerd werd de 1200 gebruikt voor de ATB plicht, en de trein op snelheid te houden zodat de diesel zijn brandstof kon sparen.

Feitelijk was het in voorspan rijden.
 

12-10-2014 21:41:41
mren
mren
Quote
Sully123 (zo 12 okt 2014 20:41:35 https://www.somda.nl/forum/15535/p511660/): En ACTS destijds met 2 loc's. Ook om met hun 1200 sneller weg te zijn. Het was wel een diesel wat er achter zat, maar wel dubbeltractie! De mcn kon vanuit de 1200 de diesel bedienen.

Was met de NS-ertstreinen ook; 1300 en 1600 met 2 2200'en. Ook de 1000'en konden in treinschakeling rijden.
 

12-10-2014 22:00:57
mdj
mdj
Daar (1600+2200) zaten 2 machinisten op toch?
(zie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/5_Feijenoordse%20meesters.htm#8 )


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-10-2014 22:06:53
Sully123
Sully123
Dat dus wel! Maar zoals je nu aangeeft. 3 loc's met 2 mcn. Dus een setje in multiple schakeling.  

12-10-2014 22:10:33
thom
thom
Zoals het artikeltje op de link al zei, in de achterste cabine van de E-lok werd een lamp geplaatst met snoer en stekker die in de aansluiting van de verlichting van de dienstregelinghouder van de vooroplopende cabine werd gestopt.

Door even op het drukknopje van de verlichting van de dienstregelinghouder te drukken ging achterop de lamp branden, zodat men in de 2200 kon zien dat men mocht opschakelen.

Het was immers nog de tijd van voor de porto's en telefoons
 

12-10-2014 22:53:27
ns1300
ns1300
Om terug te komen op de vraag van de TS: ik doelde in mijn eerste reactie op een setje loc - rijtuigen - loc, waarbij beide locs verbonden zijn en tractie geven. Dat is een ander geval dan een 1200, met daarachter een 6700 en een sleep cargo.

In Nederland zag je begin 21ste eeuw setjes van ICR(m) met aan beide kanten een loc (in bedrijf). In België kun je deze vorm anno vandaag tegenkomen in de vorm van Reeks 21 met daartussen M4-rijtuigen geklemd.

@thom, in België hadden e-locs van bijvoorbeeld type 23 een geavanceerder systeem hiervoor. Ze hadden boven het rechter cabineruit vijf lampjes op een rij voor communicatie met de mcn van een niet geschakelde loc.
 

13-10-2014 00:24:08
cuneo56
cuneo56
Als reactie op de initiele vraag:
Ja dat kan,
Een Nederlands voorbeeld was de opvolger van de klompentrein met aan beide zijden een 2200 lok, waarbij de bijbehorende plan E's de stuurstroom bekabeling hadden.
Ook in het heden komt dit bij zowel DB als ÖBB voor en niet alleen als er een stuurrijtuig defect is.%02%
Ook in Zwitserland is het af en toe te zien en b.v. in Zürich wordt nog wel eens de reserve trein in gezet met voor en achter een RBe motorwagen en meestal 6 rijtuigen er tussen.
Ciao.
 

13-10-2014 00:30:57
cuneo56
cuneo56
Oh ja , en de Traxx loks van ( nog twee en een halve maand) Hispeed/HSA kunnen het ook ( mag momenteel (nog) niet).
Maar voor ingebruikname van de HSLzuid, noordsectie heeft een zo geschakelde combinatie in opdracht van Prorail het stof uit de Groene Hart tunnel gereden.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 13-10-2014 00:31
 

13-10-2014 08:24:00
hellfire
hellfire
Trek/duw is de dagelijkse praktijk voor de Thalys:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Thalys_Trooz.jpg

Die trein bestaat uit twee gestroomlijnde locomotieven met een stam rijtuigen ertussen. Die locomotieven geven allebei tractie wanneer de Thalys rijdt. In 2008 is een Thalys na een ongeval afgesleept door één locomotief los te koppelen en met zijn neus tegen de andere locomotief te plaatsen:

http://www.nicospilt.com/montages/20081000_ACTS_TGV_Rtd.JPG
 

13-10-2014 16:43:55
JulienO
JulienO
In België, op de verbinding Eupen (provincie Luik) - Oostende (kust) wordt dagelijks met een trekkende en duwende locomotief gereden (Reeks 18 dacht ik, zo'n Siemens Vectron geval) en dan tot 15 rijtuigen M6 ertussen (dubbeldeks), en dat gaat dan met 200 km/u over de HSL-2 van Luik naar Leuven, is ook leuk om erin te zitten, ervaring van afgelopen vakantie.  

13-10-2014 17:00:06
kleine_man
kleine_man
Met ddar 7400 ging het ook. Zelfs met 8 bakken dubbeldeks er tussen.  

13-10-2014 17:09:32
vrijgezel
vrijgezel
Quote
cuneo56 (ma 13 okt 2014 00:24:08 https://www.somda.nl/forum/15535/p511689/): Als reactie op de initiele vraag:
Ja dat kan,
Een Nederlands voorbeeld was de opvolger van de klompentrein met aan beide zijden een 2200 lok, waarbij de bijbehorende plan E's de stuurstroom bekabeling hadden.



Om het even binnen onze landgrens te houden: naast bovengenoemde trein in "sandwich-tractie" was er in het verleden nog een trein tussen dieselloks is 'sandwich-tractie': 6400+6400(als EW)+3ICR+6400 toen het baanvak Hvs - Ut door werkzaamheden geen spanning op de bovenleiding had en tevens een test was om te onderzoeken of 6400'en met reizigerstreinen konden rijden (als verre opvolger van de "klompentreinen"?), waarbij een "energie-6400" [6461-6475 waren/zijn geschikt om spanning te leveren] de spanning voor de rijtuigen kon leveren. De 6400-en waren wat betreft de stuurstroom via de UIC-kabels met elkaar doorverbonden.

1700-en kunnen ook in "sandwich-tractie" rijden: als DDM2/3 [ook wel bekend als DDAR] is genoegzaam bekend neem ik aan.
Ook op de IJsellijn kwam het voor ten tijden van de revisie van ICR: de stuurstandrijtuigen waren nog niet geleverd, laat staan dat ze het toelatings-circus hadden doorlopen, maar de tussenrijtuigen hadden wel de 61-aderige stuurstroomkabels (waarvan sommige tijdelijk, zoals nog niet gereviseerde A rijtuigen en BKD's en later de AB afkomstig uit de BNL-dienst). Ook hier reden de 1700-en in "sandwich-tractie"
 

13-10-2014 17:38:55
nohab
nohab
Quote
JulienO (Reeks 18 dacht ik, zo'n Siemens Vectron geval)
De reeks 18 komt inderdaad van Siemens maar is absoluut geen Vectron, ook al lijkt hij er sprekend op. De reeks 18 is de laatste generatie Eurosprinter (gebaseerd op de Taurus).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-10-2014 20:47:39
maigoda
maigoda
Quote
vrijgezel (ma 13 okt 2014 17:09:32 https://www.somda.nl/forum/15535
Om het even binnen onze landgrens te houden: naast bovengenoemde trein in "sandwich-tractie" was er in het verleden nog een trein tussen dieselloks is 'sandwich-tractie': 6400+6400(als EW)+3ICR+6400 toen het baanvak Hvs - Ut door werkzaamheden geen spanning op de bovenleiding had en tevens een test was om te onderzoeken of 6400'en met reizigerstreinen konden rijden (als verre opvolger van de "klompentreinen"?), waarbij een "energie-6400" [6461-6475 waren/zijn geschikt om spanning te leveren] de spanning voor de rijtuigen kon leveren. De 6400-en waren wat betreft de stuurstroom via de UIC-kabels met elkaar doorverbonden.

Even een tip: een UIC-kabel is wat anders dan een stuurstroomkabel. De stuurstroomkabel is primair voor tractie-signalen en signalering. De signalen voor het deursysteem en de omroep gaan via de UIC-kabel en is een universeel systeem.

Verder hoeft een energie-6400 ook niet met een stuurstroomkabel doorverbonden te zijn met de rijdende 6400. De energie-6400 hoeft alleen energie te leveren aan de rijtuigen, maar verder niet aangestuurd te worden omdat deze loc geen tractie hoeft te geven.
Groetjes,
Emiel
 

13-10-2014 21:15:40
thom
thom
Ik weet niet of het bij een 6400 ook daadwerkelijk zo werkt, maar volgens mij kan een UIC kabel (Mits de goede, er zijn meerdere soorten UIC kabels) wel degelijk ook gebruikt voor stuurstroom signalen...  

13-10-2014 21:29:24
cuneo56
cuneo56
Als ik het mij goed herinner wat me toendertijd bij het experiment met de 6400 'en op Hvs - Ut is verteld, dan werd er een soort verloop stekker tussen de UIC kabels / stekkers van de 6400'en en die van de rijtuigen geplaatst.
En hoewel je eigenlijk niet van stuurstroom signalen meer spreekt die via de UIC bekabeling tussen loks/ stuurrijtuigen wordt uitgewiseld, ligt het steeds belangrijker worden daarvoor van die bekabeling wel ten grondslag aan de overgang van 13 naar 18 polige UIC leiding.
 

13-10-2014 23:12:55
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 13 okt 2014 21:15:40 https://www.somda.nl/forum/15535/p511822/): Ik weet niet of het bij een 6400 ook daadwerkelijk zo werkt, maar volgens mij kan een UIC kabel (Mits de goede, er zijn meerdere soorten UIC kabels) wel degelijk ook gebruikt voor stuurstroom signalen...

Technisch zijn het uiteraard signalen op stuurstroomniveau. Maar UIC-kabels worden niet gebruikt voor de specifieke signalen ten behoeve van multiple rijden. Dan zijn signalen ten behoeve van tractiestanden en de EP-rem en de doorgifte van signalen ten behoeve van meters en lampjes op de stuurtafel.

Even opgezocht:
In de materieelbeschrijving van de 6400 heeft men het ook specifiek over de multiplekabel en niet over een UIC-kabel. De 1700/DDAR heeft zowel een 61-aderige stuurstroomcontactdoos als een (op dat moment) 13 aderige UIC-contactdoos. Door de UIC-kabel gaan de treintelefoon (omroep) en de bediening van de treinverlichting. Via de 18-aderige kabel gaat ook de signalen van het deursysteem, maar in de documentatie die ik hier heb, staat de 18-aderige variant niet in. Via de 61-aderige stuurstroom gaan, als ik het lijstje zo volg specifieke tractiesturingen, meldingen, controledraden en 110V- en 72V-boordnetleidingen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 13-10-2014 23:13
 

13-10-2014 23:20:46
jeanne
jeanne
UIC Kabel http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kabel


Jeanne Kok
 

14-10-2014 01:30:58
broek53
broek53
De beschreven functies gaan over de Nederlandse situatie. Duitsland gebruikt bij mijn weten helemaal geen aparte stuurstroomkabels, maar gebruikt daarvoor de UIC-kabel.  

14-10-2014 02:54:09
maigoda
maigoda
In principe is het gelinkte UIC-kabel-systeem internationaal als het gaat om rijtuigen die ook daadwerkelijk internationaal rijden. Voor binnenlands verkeer kan daar dus van afgeweken worden, wat ook uit de link blijkt:

Nicht normierte Funktionen:
Draden 14/15: speziell als Datenleitung verdrillt (Zugbus) für WTB nach UIC 556

Waarbij WTB staat voor een wendezugsteuerung via een databus.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 14-10-2014 02:56
 

14-10-2014 09:32:36
Apda
Apda
Dat laatste klopt niet helemaal. WTB = Wire Train Bus (http://de.wikipedia.org/wiki/Wire_Train_Bus). De Wendezugsteuerung- en Mehrfachtraktion-signalen kunnen via de WTB worden overgebracht.  

14-10-2014 10:41:14
jorgo
jorgo
Ik neem aan dat hier slechts één van beide 2200-en tractie gaf?
https://www.flickr.com/photos/39688615@N05/6443283949 (foto: kokerrok)
Want Plan W had geen stuurstroomkabels? Of de ex-Beneluxen misschien wel nog?
 

14-10-2014 11:10:45
cuneo56
cuneo56
Daar loopt de achterste gesleept mee, Plan W had geen 2200 stuurstroom bekabeling. Ook te zien aan manco uitlaatgassen en knipperbol als sluitsein i.p.v. de rode pitjes bovenaan de lok. ( in opzending/gesleept, dus batterij schakelaar uit)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-10-2014 11:11
 

14-10-2014 11:29:41
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (di 14 okt 2014 01:30:58 https://www.somda.nl/forum/15535/p511840/): De beschreven functies gaan over de Nederlandse situatie. Duitsland gebruikt bij mijn weten helemaal geen aparte stuurstroomkabels, maar gebruikt daarvoor de UIC-kabel.

Zowel de oude DB als de DR hadden hun eigen stuurstroom bekabeling,( natuurlijk niet de zelfde!).
Zowat alle loks van de DB einheitstypes hadden/ hebben die, maar waren of voor gebruik met stuurstand of voor dubbel tractie. Sandwich gebruik volgens mij officieel niet.
Er zijn zelfs types die met beide systemen( stuurstroom leiding en UIC leiding)uit de voeten konden.( 111 b.v.)
 

14-10-2014 17:12:52
mich
mich
UIC kabel wordt in nederland wel degelijk ook gebruikt voor de stuurstroom, o.a. bij g1206, traxx, 189, v100.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-08-2015 20:59:17
mtlx
mtlx
Quote
Quote
gose91 (wo 05 aug 2015 18:44:30 https://www.somda.nl/forum/323/p548119/): quote%Hoera63 (wo 05 aug 2015 01:42:27 https://www.somda.nl/forum/323/p548065/): Even een vraagje over sandwich bedrijf, geven beide locs ook tractie in sandwich of alleen de voorste?

Elke TRAXX geeft 50%. Deels omdat één TRAXX op 100% al overdone is, maar ook omdat ProRail bang is dat het spoor sneller slijt als de duwende loc de rijtuigen in een bocht naar buiten duwt.


De Traxx-locs worden inderdaad gelimiteerd, maar niet op een bepaald percentage. In sandwichbedrijf heb je in principe de volledige power tot je beschikking (je ziet in het diagnose display bijvoorbeeld gewoon de som van het vermogen van beide locs), alleen niet onder 1500 volt. De limitatie is afhankelijk van onder andere de lijnspanning. De computer zorgt er simpel gezegd voor dat je niet het hele onderstation onderuit haalt (bij wijze van spreken) doordat je te veel vermogen met de motoren vraagt.
Bij één loc is dit al gelimiteerd onder 1500 volt, met twee locs is dat dus zeker het geval.
Meer dan dubbeltractie is in Nederland niet toegestaan; in Duitsland mogen ze met z'n drieën gekoppeld rijden. Technisch zijn vier locs mogelijk.

Laatst bewerkt door moderator op 08-08-2015 16:52
 

05-08-2015 23:10:15
timtrein
timtrein
Een beetje hetzelfde verhaal als met 1700 multiple dus, met name bij de aanzet zal het vermogen gelimiteerd zijn.  

06-08-2015 01:55:07
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Quote
gose91 (wo 05 aug 2015 18:44:30 https://www.somda.nl/forum/323/p548119/): quote%Hoera63 (wo 05 aug 2015 01:42:27 https://www.somda.nl/forum/323/p548065/): Even een vraagje over sandwich bedrijf, geven beide locs ook tractie in sandwich of alleen de voorste?

Elke TRAXX geeft 50%. Deels omdat één TRAXX op 100% al overdone is, maar ook omdat ProRail bang is dat het spoor sneller slijt als de duwende loc de rijtuigen in een bocht naar buiten duwt.

En dat was bij 10 bak trek-duw ICR en 1700 niet het geval? En waarom zou die Traxx 50% geven? Onder 1500 V DC moet je zorgen dat je trein onder de 4000 A blijft. Onder 25 kV is een beperking niet eens nodig vermoed ik.
Bij een loc 1700 in multiple bedrijf wordt de lijnstroom beperkt tot zo'n 1800 A. Vanaf zo'n 60 à 70 km/u heb je daar 'last' van. Dan wordt de aanzet flink minder.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 06-08-2015 02:03
 

08-08-2015 05:30:55
lex_t
lex_t
En hoe zit dat dan bij de Thalys? Toch ook een sandwich?  

08-08-2015 10:32:46
nathanvos2
nathanvos2
Ja. Een thalys is in principe ook gewoon een sandwich. Daar geven de moterwagens ook gewoon 50% tractie. Bij de ICE 1 volgens mij precies het zelfde verhaal.  

08-08-2015 12:03:00
kiekkiek
kiekkiek
Quote
nathanvos2 (za 08 aug 2015 10:32:46 https://www.somda.nl/forum/323/p548349/): Ja. Een thalys is in principe ook gewoon een sandwich. Daar geven de moterwagens ook gewoon 50% tractie. Bij de ICE 1 volgens mij precies het zelfde verhaal.

Het is maar wat je met 50% tractie bedoeld. 50% van het totaal van de trein / treinstel of 50% van het vermogen van het tractie voertuig.
 

08-08-2015 12:08:40
AgentX
AgentX
Dat is toch hetzelfde?  

08-08-2015 12:12:55
nathanvos2
nathanvos2
Ik bedoel beide motorrijtuigen 50%. Volgens mij bedoelde @kiekkiek dat met beide tractievoertuigen.  

08-08-2015 12:23:11
AgentX
AgentX
Voorzover ik het begrijp is dat nog steeds hetzelfde.

Of je nou als "trein" in z'n geheel 50% van het vermogen levert, of elke x aantal motoren op 50% laat draaien. In beide gevallen is de uitkomst gelijk.
 

08-08-2015 12:47:02
nathanvos2
nathanvos2
Op die manier wel weer ja.  

08-08-2015 13:11:54
treinfan
treinfan
Quote
AgentX (za 08 aug 2015 12:08:40 https://www.somda.nl/forum/323/p548358/): Dat is toch hetzelfde?
Nee. 50% van het totaal van de trein per motorrijtuig is gewoon vol vermogen.
 

08-08-2015 17:39:53
AgentX
AgentX
Tja. Het is maar hoe je het bekijkt...  

08-08-2015 18:04:42
treinfan
treinfan
Om even op de vraag van Lex terug te komen: volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA geldt er bij de Thalys onder 25 kV geen vermogensbeperking (8,8 MW totaal). Onder 1500 V is het vermogen wel beperkt, naar ongeveer 40% (3680 kW) van het maximum beschikbare vermogen.  

08-08-2015 18:26:39
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (wo 05 aug 2015 23:10:15 https://www.somda.nl/forum/15535/p548145/): Een beetje hetzelfde verhaal als met 1700 multiple dus, met name bij de aanzet zal het vermogen gelimiteerd zijn.

Het typische van de 1700 is dat dat juist niet zo is. Tussen 0 en 40 km/h is de 1700 bijvoorbaat al begrensd en wordt het vermogen geheel niet teruggeschroeft. Tussen de 40 en de 80 km/h zal het motorvermogen worden teruggeschroeft. Dat is te zien aan de amperemeters van de motorstroom. Boven de 80 km/h zal niet meer dan 1000 A per motor worden uitgestuurd, terwijl bij solo rijden 2000 A per motor kan worden uitgestuurd. Dit alles is zelf waargenomen enige jaren geleden bij het rijden op de loc met twee DDAR-stammen gekoppeld.
Groetjes,
Emiel
 

08-08-2015 19:48:25
thom
thom
Quote
nathanvos2 (za 08 aug 2015 10:32:46 https://www.somda.nl/forum/15535/p548349/): Ja. Een thalys is in principe ook gewoon een sandwich. Daar geven de moterwagens ook gewoon 50% tractie. Bij de ICE 1 volgens mij precies het zelfde verhaal.

De motorwagens leveren gewoon 100% vermogen, en dat is voor elke motorwagen dan weer 50% van de totale tractie...
Maar je kunt er een sport van maken om iets simpels zo ingewikkeld mogelijk te brengen...

Laatst bewerkt door thom op 08-08-2015 19:48
 

08-08-2015 21:14:48
AgentX
AgentX
Precies!

Dus als een treinstel begrenst is op 50% tractie, geven alle motoren (indien het er twee zijn) 50% van hun eigen vermogen, of 25% van het totale vermogen.
 

09-08-2015 10:59:12
Lovers83
Lovers83
Nog een voorbeeld over de grens: De TMST stammen van Eurostar werken ook op sandwich, volgens mij. Dat met 18 bakken tussen 2 locs  

09-08-2015 11:30:08
nathanvos2
nathanvos2
De eerste twee generaties ICE kunnen in ook in sandwich rijden. Het gebeurt in de praktijk zelfs wel eens dat een motorrijtuig van een ICE 1 defect is en word vervangen door een exemplaar van een ICE 2.  

09-08-2015 12:38:56
michaben
michaben
Ik weet niet of we treinstammen waar toevallig de motoren voorin en achterin zitten nou echt sandwich moeten gaan noemen. Dagelijk gaan we VIRM-IV nog een sandwichstam noemen.  

09-08-2015 12:42:13
gose91
gose91
Hahaha!!! SGM-3 dan ook natuurlijk  

09-08-2015 13:08:03
nathanvos2
nathanvos2
Je kunt inderdaad veel materieel op noemen waar de motoren voor en achter zitten. ICE 1 en TGV vindt ik toch een beetje een grensgeval. Het principe is op het algemeen het zelfde. Dat zijn in feite ook gewoon locomotieven met rijtuigen ertussen en daarom misschien best vermeldingswaardig in dit topic.  

09-08-2015 13:30:27
MasterE
MasterE
Multi-tractie kan natuurlijk alleen als solo bedrijf ook mogelijk is, anders is het gewoon een treinstel. Dus alleen locs kunnen dat dus.

Laatst bewerkt door MasterE op 09-08-2015 13:58


Mcn Asd
 

09-08-2015 16:52:00
maigoda
maigoda
Dan zou je een mABk in principe kunnen meerekenen. Die kan ook solo rijden, wat ook wel gebeurd is in het verleden. Alleen kun je er dan maar één kant mee op rijden. Ergens moeten keren door een versperring zit er dan niet in.
Groetjes,
Emiel
 

09-08-2015 21:10:13
timtrein
timtrein
Net als de ICE-1 motorwagens. http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-1/145-ice-1-testfahrten-und-abnahme-im-aw-opladen-3  

09-08-2015 21:30:00
cuneo56
cuneo56
Quote
treinfan (za 08 aug 2015 18:04:42 https://www.somda.nl/forum/15535/p548386/): Om even op de vraag van Lex terug te komen: volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA geldt er bij de Thalys onder 25 kV geen vermogensbeperking (8,8 MW totaal). Onder 1500 V is het vermogen wel beperkt, naar ongeveer 40% (3680 kW) van het maximum beschikbare vermogen.

Bij een Thalys wordt onder 1,8 Kv geen vermogen beperkt zoals dat bij b.v. 2 multiple geschakelde 1700 gebeurd, maar is dit mindere vermogen het gevolg van hoe de installatie geconstrueerd is.
(en omdat er onder gelijkspanning toch geen 320 Km/h gereden wordt is dat ook niet erg)
 


09-08-2015 22:37:40
nathanvos2
nathanvos2
Quote
timtrein (zo 09 aug 2015 21:10:13 https://www.somda.nl/forum/15535/p548499/): Net als de ICE-1 motorwagens. http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-1/145-ice-1-testfahrten-und-abnahme-im-aw-opladen-3

Het kan zowiezo met de eerste twee generaties ICE. Het gebeurd in de praktijk nog wel eens dat vanwege een werkplaats bezoek los op de baan verschijnt.

Ik zeg niet voor niks dat een TGV een 'grensgeval' is. Een kopbak van TGV kan technisch gezien ook zo de baan op.
 

10-08-2015 13:51:26
thom
thom
Quote
michaben (zo 09 aug 2015 12:38:56 https://www.somda.nl/forum/15535/p548456/): Ik weet niet of we treinstammen waar toevallig de motoren voorin en achterin zitten nou echt sandwich moeten gaan noemen. Dagelijk gaan we VIRM-IV nog een sandwichstam noemen.

Doordat de discussie afgesplitst is is het een beetje eigen leven gaan leiden.

Hij begon met de uitspraak dat bij het trek-duw bedrijf met Traxx'en de lokken beperkt zouden moeten worden in hun vermogen omdat ProRail bang was dat de rijtuigen zijdelings tegen de spoorstaven gedrukt zouden worden en dus voor een hogere slijtage zouden zorgen.

Zoals inmiddels dus opgesomd is, is er dus niets nieuws aan treinen met tractie in het eerste en laatste voertuig van de trein en lijkt het verhaal dus nergens op te slaan...
 

10-08-2015 16:39:45
daniel81
daniel81
Zoals in wel meer HSL-kwesties trouwens. Het is gewoon de grote onbekendheid van het principe HSL in Nederland, waarbij niemand de verantwoordelijkheid durft te nemen. In dezelfde onzincategorie valt m.i. het fietsenverbod dat elders al uitvoerig besproken is, of de extreem lange buitendienststellingen bij storingen.