12-10-2014 18:05:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Is het theoretisch, praktisch en technisch mogelijk om de dubbeltractie in de vorm van trek en duw uit te voeren? Dus met andere woorden een loc trekken en een loc duwen. Laatst bewerkt door sfj op 12-10-2014 21:27, reden: afgesplitst van technisch dubbeltractie topic |
12-10-2014 18:06:57 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Hint:Quote He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
12-10-2014 19:57:29 | ||
---|---|---|
ns1300
|
Quote In België zie je dat vaak, bijvoorbeeld met locs Reeks 21 / 27. |
12-10-2014 20:41:35 | ||
---|---|---|
Sully123
|
En ACTS destijds met 2 loc's. Ook om met hun 1200 sneller weg te zijn. Het was wel een diesel wat er achter zat, maar wel dubbeltractie! De mcn kon vanuit de 1200 de diesel bedienen. |
12-10-2014 20:55:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Die 6700 zat daar gewoon achter om de trein überhaupt van zijn plek af te krijgen, want voor een 1200 waren die aardig aan het gewicht of zelfs te zwaar. Omgekeerd werd de 1200 gebruikt voor de ATB plicht, en de trein op snelheid te houden zodat de diesel zijn brandstof kon sparen. Feitelijk was het in voorspan rijden. |
12-10-2014 21:41:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Was met de NS-ertstreinen ook; 1300 en 1600 met 2 2200'en. Ook de 1000'en konden in treinschakeling rijden. |
12-10-2014 22:00:57 | ||
---|---|---|
mdj
|
Daar (1600+2200) zaten 2 machinisten op toch? (zie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/5_Feijenoordse%20meesters.htm#8 ) Bij twijfel: gebruik beton. |
12-10-2014 22:06:53 | ||
---|---|---|
Sully123
|
Dat dus wel! Maar zoals je nu aangeeft. 3 loc's met 2 mcn. Dus een setje in multiple schakeling. |
12-10-2014 22:10:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Zoals het artikeltje op de link al zei, in de achterste cabine van de E-lok werd een lamp geplaatst met snoer en stekker die in de aansluiting van de verlichting van de dienstregelinghouder van de vooroplopende cabine werd gestopt. Door even op het drukknopje van de verlichting van de dienstregelinghouder te drukken ging achterop de lamp branden, zodat men in de 2200 kon zien dat men mocht opschakelen. Het was immers nog de tijd van voor de porto's en telefoons |
12-10-2014 22:53:27 | ||
---|---|---|
ns1300
|
Om terug te komen op de vraag van de TS: ik doelde in mijn eerste reactie op een setje loc - rijtuigen - loc, waarbij beide locs verbonden zijn en tractie geven. Dat is een ander geval dan een 1200, met daarachter een 6700 en een sleep cargo. In Nederland zag je begin 21ste eeuw setjes van ICR(m) met aan beide kanten een loc (in bedrijf). In België kun je deze vorm anno vandaag tegenkomen in de vorm van Reeks 21 met daartussen M4-rijtuigen geklemd. @thom, in België hadden e-locs van bijvoorbeeld type 23 een geavanceerder systeem hiervoor. Ze hadden boven het rechter cabineruit vijf lampjes op een rij voor communicatie met de mcn van een niet geschakelde loc. |
13-10-2014 00:24:08 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Als reactie op de initiele vraag: Ja dat kan, Een Nederlands voorbeeld was de opvolger van de klompentrein met aan beide zijden een 2200 lok, waarbij de bijbehorende plan E's de stuurstroom bekabeling hadden. Ook in het heden komt dit bij zowel DB als ÖBB voor en niet alleen als er een stuurrijtuig defect is.%02% Ook in Zwitserland is het af en toe te zien en b.v. in Zürich wordt nog wel eens de reserve trein in gezet met voor en achter een RBe motorwagen en meestal 6 rijtuigen er tussen. Ciao. |
13-10-2014 00:30:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Oh ja , en de Traxx loks van ( nog twee en een halve maand) Hispeed/HSA kunnen het ook ( mag momenteel (nog) niet). Maar voor ingebruikname van de HSLzuid, noordsectie heeft een zo geschakelde combinatie in opdracht van Prorail het stof uit de Groene Hart tunnel gereden. Laatst bewerkt door cuneo56 op 13-10-2014 00:31 |
13-10-2014 08:24:00 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Trek/duw is de dagelijkse praktijk voor de Thalys: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Thalys_Trooz.jpg Die trein bestaat uit twee gestroomlijnde locomotieven met een stam rijtuigen ertussen. Die locomotieven geven allebei tractie wanneer de Thalys rijdt. In 2008 is een Thalys na een ongeval afgesleept door één locomotief los te koppelen en met zijn neus tegen de andere locomotief te plaatsen: http://www.nicospilt.com/montages/20081000_ACTS_TGV_Rtd.JPG |
13-10-2014 16:43:55 | ||
---|---|---|
JulienO
|
In België, op de verbinding Eupen (provincie Luik) - Oostende (kust) wordt dagelijks met een trekkende en duwende locomotief gereden (Reeks 18 dacht ik, zo'n Siemens Vectron geval) en dan tot 15 rijtuigen M6 ertussen (dubbeldeks), en dat gaat dan met 200 km/u over de HSL-2 van Luik naar Leuven, is ook leuk om erin te zitten, ervaring van afgelopen vakantie. |
13-10-2014 17:00:06 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Met ddar 7400 ging het ook. Zelfs met 8 bakken dubbeldeks er tussen. |
13-10-2014 17:09:32 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Om het even binnen onze landgrens te houden: naast bovengenoemde trein in "sandwich-tractie" was er in het verleden nog een trein tussen dieselloks is 'sandwich-tractie': 6400+6400(als EW)+3ICR+6400 toen het baanvak Hvs - Ut door werkzaamheden geen spanning op de bovenleiding had en tevens een test was om te onderzoeken of 6400'en met reizigerstreinen konden rijden (als verre opvolger van de "klompentreinen"?), waarbij een "energie-6400" [6461-6475 waren/zijn geschikt om spanning te leveren] de spanning voor de rijtuigen kon leveren. De 6400-en waren wat betreft de stuurstroom via de UIC-kabels met elkaar doorverbonden. 1700-en kunnen ook in "sandwich-tractie" rijden: als DDM2/3 [ook wel bekend als DDAR] is genoegzaam bekend neem ik aan. Ook op de IJsellijn kwam het voor ten tijden van de revisie van ICR: de stuurstandrijtuigen waren nog niet geleverd, laat staan dat ze het toelatings-circus hadden doorlopen, maar de tussenrijtuigen hadden wel de 61-aderige stuurstroomkabels (waarvan sommige tijdelijk, zoals nog niet gereviseerde A rijtuigen en BKD's en later de AB afkomstig uit de BNL-dienst). Ook hier reden de 1700-en in "sandwich-tractie" |
13-10-2014 17:38:55 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDe reeks 18 komt inderdaad van Siemens maar is absoluut geen Vectron, ook al lijkt hij er sprekend op. De reeks 18 is de laatste generatie Eurosprinter (gebaseerd op de Taurus). Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
13-10-2014 20:47:39 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Even een tip: een UIC-kabel is wat anders dan een stuurstroomkabel. De stuurstroomkabel is primair voor tractie-signalen en signalering. De signalen voor het deursysteem en de omroep gaan via de UIC-kabel en is een universeel systeem. Verder hoeft een energie-6400 ook niet met een stuurstroomkabel doorverbonden te zijn met de rijdende 6400. De energie-6400 hoeft alleen energie te leveren aan de rijtuigen, maar verder niet aangestuurd te worden omdat deze loc geen tractie hoeft te geven. Groetjes, Emiel |
13-10-2014 21:15:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik weet niet of het bij een 6400 ook daadwerkelijk zo werkt, maar volgens mij kan een UIC kabel (Mits de goede, er zijn meerdere soorten UIC kabels) wel degelijk ook gebruikt voor stuurstroom signalen... |
13-10-2014 21:29:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Als ik het mij goed herinner wat me toendertijd bij het experiment met de 6400 'en op Hvs - Ut is verteld, dan werd er een soort verloop stekker tussen de UIC kabels / stekkers van de 6400'en en die van de rijtuigen geplaatst. En hoewel je eigenlijk niet van stuurstroom signalen meer spreekt die via de UIC bekabeling tussen loks/ stuurrijtuigen wordt uitgewiseld, ligt het steeds belangrijker worden daarvoor van die bekabeling wel ten grondslag aan de overgang van 13 naar 18 polige UIC leiding. |
13-10-2014 23:12:55 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Technisch zijn het uiteraard signalen op stuurstroomniveau. Maar UIC-kabels worden niet gebruikt voor de specifieke signalen ten behoeve van multiple rijden. Dan zijn signalen ten behoeve van tractiestanden en de EP-rem en de doorgifte van signalen ten behoeve van meters en lampjes op de stuurtafel. Even opgezocht: In de materieelbeschrijving van de 6400 heeft men het ook specifiek over de multiplekabel en niet over een UIC-kabel. De 1700/DDAR heeft zowel een 61-aderige stuurstroomcontactdoos als een (op dat moment) 13 aderige UIC-contactdoos. Door de UIC-kabel gaan de treintelefoon (omroep) en de bediening van de treinverlichting. Via de 18-aderige kabel gaat ook de signalen van het deursysteem, maar in de documentatie die ik hier heb, staat de 18-aderige variant niet in. Via de 61-aderige stuurstroom gaan, als ik het lijstje zo volg specifieke tractiesturingen, meldingen, controledraden en 110V- en 72V-boordnetleidingen. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 13-10-2014 23:13 |
13-10-2014 23:20:46 | ||
---|---|---|
jeanne
|
UIC Kabel http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Kabel Jeanne Kok |
14-10-2014 01:30:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
De beschreven functies gaan over de Nederlandse situatie. Duitsland gebruikt bij mijn weten helemaal geen aparte stuurstroomkabels, maar gebruikt daarvoor de UIC-kabel. |
14-10-2014 02:54:09 | ||
---|---|---|
maigoda
|
In principe is het gelinkte UIC-kabel-systeem internationaal als het gaat om rijtuigen die ook daadwerkelijk internationaal rijden. Voor binnenlands verkeer kan daar dus van afgeweken worden, wat ook uit de link blijkt: Nicht normierte Funktionen: Draden 14/15: speziell als Datenleitung verdrillt (Zugbus) für WTB nach UIC 556 Waarbij WTB staat voor een wendezugsteuerung via een databus. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 14-10-2014 02:56 |
14-10-2014 09:32:36 | ||
---|---|---|
Apda
|
Dat laatste klopt niet helemaal. WTB = Wire Train Bus (http://de.wikipedia.org/wiki/Wire_Train_Bus). De Wendezugsteuerung- en Mehrfachtraktion-signalen kunnen via de WTB worden overgebracht. |
14-10-2014 10:41:14 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ik neem aan dat hier slechts één van beide 2200-en tractie gaf? https://www.flickr.com/photos/39688615@N05/6443283949 (foto: kokerrok) Want Plan W had geen stuurstroomkabels? Of de ex-Beneluxen misschien wel nog? |
14-10-2014 11:10:45 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Daar loopt de achterste gesleept mee, Plan W had geen 2200 stuurstroom bekabeling. Ook te zien aan manco uitlaatgassen en knipperbol als sluitsein i.p.v. de rode pitjes bovenaan de lok. ( in opzending/gesleept, dus batterij schakelaar uit) Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-10-2014 11:11 |
14-10-2014 11:29:41 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Zowel de oude DB als de DR hadden hun eigen stuurstroom bekabeling,( natuurlijk niet de zelfde!). Zowat alle loks van de DB einheitstypes hadden/ hebben die, maar waren of voor gebruik met stuurstand of voor dubbel tractie. Sandwich gebruik volgens mij officieel niet. Er zijn zelfs types die met beide systemen( stuurstroom leiding en UIC leiding)uit de voeten konden.( 111 b.v.) |
14-10-2014 17:12:52 | ||
---|---|---|
mich
|
UIC kabel wordt in nederland wel degelijk ook gebruikt voor de stuurstroom, o.a. bij g1206, traxx, 189, v100. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2015 20:59:17 | ||
---|---|---|
mtlx
|
QuoteQuote De Traxx-locs worden inderdaad gelimiteerd, maar niet op een bepaald percentage. In sandwichbedrijf heb je in principe de volledige power tot je beschikking (je ziet in het diagnose display bijvoorbeeld gewoon de som van het vermogen van beide locs), alleen niet onder 1500 volt. De limitatie is afhankelijk van onder andere de lijnspanning. De computer zorgt er simpel gezegd voor dat je niet het hele onderstation onderuit haalt (bij wijze van spreken) doordat je te veel vermogen met de motoren vraagt. Bij één loc is dit al gelimiteerd onder 1500 volt, met twee locs is dat dus zeker het geval. Meer dan dubbeltractie is in Nederland niet toegestaan; in Duitsland mogen ze met z'n drieën gekoppeld rijden. Technisch zijn vier locs mogelijk. Laatst bewerkt door moderator op 08-08-2015 16:52 |
05-08-2015 23:10:15 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Een beetje hetzelfde verhaal als met 1700 multiple dus, met name bij de aanzet zal het vermogen gelimiteerd zijn. |
06-08-2015 01:55:07 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
QuoteQuote En dat was bij 10 bak trek-duw ICR en 1700 niet het geval? En waarom zou die Traxx 50% geven? Onder 1500 V DC moet je zorgen dat je trein onder de 4000 A blijft. Onder 25 kV is een beperking niet eens nodig vermoed ik. Bij een loc 1700 in multiple bedrijf wordt de lijnstroom beperkt tot zo'n 1800 A. Vanaf zo'n 60 Ã 70 km/u heb je daar 'last' van. Dan wordt de aanzet flink minder. Laatst bewerkt door kiekkiek op 06-08-2015 02:03 |
08-08-2015 05:30:55 | ||
---|---|---|
lex_t
|
En hoe zit dat dan bij de Thalys? Toch ook een sandwich? |
08-08-2015 10:32:46 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Ja. Een thalys is in principe ook gewoon een sandwich. Daar geven de moterwagens ook gewoon 50% tractie. Bij de ICE 1 volgens mij precies het zelfde verhaal. |
08-08-2015 12:03:00 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Het is maar wat je met 50% tractie bedoeld. 50% van het totaal van de trein / treinstel of 50% van het vermogen van het tractie voertuig. |
08-08-2015 12:08:40 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat is toch hetzelfde? |
08-08-2015 12:12:55 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Ik bedoel beide motorrijtuigen 50%. Volgens mij bedoelde @kiekkiek dat met beide tractievoertuigen. |
08-08-2015 12:23:11 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Voorzover ik het begrijp is dat nog steeds hetzelfde. Of je nou als "trein" in z'n geheel 50% van het vermogen levert, of elke x aantal motoren op 50% laat draaien. In beide gevallen is de uitkomst gelijk. |
08-08-2015 12:47:02 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Op die manier wel weer ja. |
08-08-2015 13:11:54 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteNee. 50% van het totaal van de trein per motorrijtuig is gewoon vol vermogen. |
08-08-2015 17:39:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Tja. Het is maar hoe je het bekijkt... |
08-08-2015 18:04:42 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Om even op de vraag van Lex terug te komen: volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/TGV_Thalys_PBKA geldt er bij de Thalys onder 25 kV geen vermogensbeperking (8,8 MW totaal). Onder 1500 V is het vermogen wel beperkt, naar ongeveer 40% (3680 kW) van het maximum beschikbare vermogen. |
08-08-2015 18:26:39 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Het typische van de 1700 is dat dat juist niet zo is. Tussen 0 en 40 km/h is de 1700 bijvoorbaat al begrensd en wordt het vermogen geheel niet teruggeschroeft. Tussen de 40 en de 80 km/h zal het motorvermogen worden teruggeschroeft. Dat is te zien aan de amperemeters van de motorstroom. Boven de 80 km/h zal niet meer dan 1000 A per motor worden uitgestuurd, terwijl bij solo rijden 2000 A per motor kan worden uitgestuurd. Dit alles is zelf waargenomen enige jaren geleden bij het rijden op de loc met twee DDAR-stammen gekoppeld. Groetjes, Emiel |
08-08-2015 19:48:25 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote De motorwagens leveren gewoon 100% vermogen, en dat is voor elke motorwagen dan weer 50% van de totale tractie... Maar je kunt er een sport van maken om iets simpels zo ingewikkeld mogelijk te brengen... Laatst bewerkt door thom op 08-08-2015 19:48 |
08-08-2015 21:14:48 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Precies! Dus als een treinstel begrenst is op 50% tractie, geven alle motoren (indien het er twee zijn) 50% van hun eigen vermogen, of 25% van het totale vermogen. |
09-08-2015 10:59:12 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Nog een voorbeeld over de grens: De TMST stammen van Eurostar werken ook op sandwich, volgens mij. Dat met 18 bakken tussen 2 locs |
09-08-2015 11:30:08 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
De eerste twee generaties ICE kunnen in ook in sandwich rijden. Het gebeurt in de praktijk zelfs wel eens dat een motorrijtuig van een ICE 1 defect is en word vervangen door een exemplaar van een ICE 2. |
09-08-2015 12:38:56 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik weet niet of we treinstammen waar toevallig de motoren voorin en achterin zitten nou echt sandwich moeten gaan noemen. Dagelijk gaan we VIRM-IV nog een sandwichstam noemen. |
09-08-2015 12:42:13 | ||
---|---|---|
gose91
|
Hahaha!!! SGM-3 dan ook natuurlijk |
09-08-2015 13:08:03 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Je kunt inderdaad veel materieel op noemen waar de motoren voor en achter zitten. ICE 1 en TGV vindt ik toch een beetje een grensgeval. Het principe is op het algemeen het zelfde. Dat zijn in feite ook gewoon locomotieven met rijtuigen ertussen en daarom misschien best vermeldingswaardig in dit topic. |
09-08-2015 13:30:27 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Multi-tractie kan natuurlijk alleen als solo bedrijf ook mogelijk is, anders is het gewoon een treinstel. Dus alleen locs kunnen dat dus. Laatst bewerkt door MasterE op 09-08-2015 13:58 Mcn Asd |
09-08-2015 16:52:00 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dan zou je een mABk in principe kunnen meerekenen. Die kan ook solo rijden, wat ook wel gebeurd is in het verleden. Alleen kun je er dan maar één kant mee op rijden. Ergens moeten keren door een versperring zit er dan niet in. Groetjes, Emiel |
09-08-2015 21:10:13 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Net als de ICE-1 motorwagens. http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-1/145-ice-1-testfahrten-und-abnahme-im-aw-opladen-3 |
09-08-2015 21:30:00 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Bij een Thalys wordt onder 1,8 Kv geen vermogen beperkt zoals dat bij b.v. 2 multiple geschakelde 1700 gebeurd, maar is dit mindere vermogen het gevolg van hoe de installatie geconstrueerd is. (en omdat er onder gelijkspanning toch geen 320 Km/h gereden wordt is dat ook niet erg) |
09-08-2015 22:37:40 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Quote Het kan zowiezo met de eerste twee generaties ICE. Het gebeurd in de praktijk nog wel eens dat vanwege een werkplaats bezoek los op de baan verschijnt. Ik zeg niet voor niks dat een TGV een 'grensgeval' is. Een kopbak van TGV kan technisch gezien ook zo de baan op. |
10-08-2015 13:51:26 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Doordat de discussie afgesplitst is is het een beetje eigen leven gaan leiden. Hij begon met de uitspraak dat bij het trek-duw bedrijf met Traxx'en de lokken beperkt zouden moeten worden in hun vermogen omdat ProRail bang was dat de rijtuigen zijdelings tegen de spoorstaven gedrukt zouden worden en dus voor een hogere slijtage zouden zorgen. Zoals inmiddels dus opgesomd is, is er dus niets nieuws aan treinen met tractie in het eerste en laatste voertuig van de trein en lijkt het verhaal dus nergens op te slaan... |
10-08-2015 16:39:45 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zoals in wel meer HSL-kwesties trouwens. Het is gewoon de grote onbekendheid van het principe HSL in Nederland, waarbij niemand de verantwoordelijkheid durft te nemen. In dezelfde onzincategorie valt m.i. het fietsenverbod dat elders al uitvoerig besproken is, of de extreem lange buitendienststellingen bij storingen. |