Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Ontwikkelingen IC Berlijn

Zondag 02 jan 2011 - 15:18:42
forum
forum
Wat is de rijtuigvolgorde van de IC Berlijn - Amsterdam?

Zal graag de namen van de rijtuigen willen weten.

alvast bedankt voor de medewerking.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 22 feb 2017 om 17:47:14

Zondag 02 jan 2011 - 15:51:10
5431
5431
Rijtuigvolgorde richting Duitsland:
4 DB Bpmdz (2e klas, open afdeling met fietsengedeelte)
5 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
6 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
7 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
8 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
9 DB Bpmbz (2e klas, open afdeling geschikt voor minder validen)
10 DB Bvmsz (2e klas gemengd coupés/open afdeling)
11 DB ARkimbz (ex-IR 1e klas/Bistrorijtuig)
12 DB Avmz (1e klas coupérijtuig)
Zie voor dit soort samenstellingen ook fernbahn.de

Zondag 02 jan 2011 - 16:36:54
NS-APD
NS-APD
Twitter DB4055 Facebook Dave5126
Het is trouwens de IC Berlijn - Schiphol

Werkzaam bij Arriva

Zondag 02 jan 2011 - 18:01:54
mdj
mdj
Als je dan toch precies wilt weten: Bad Bentheim-Schiphol, Hannover-Schiphol, Berlin Ostbahnhof-Schiphol. (Dus Regio Berlin - Regio Amsterdam)

Bij twijfel: gebruik beton.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 02 jan 2011 - 18:40:15
rh_ii
rh_ii
Vergeet Szczecin Glówny-Schiphol niet (hoewel dat dichter bij Berlin ligt dan Bad Bentheim of Hannover...)

Bas

Zondag 02 jan 2011 - 19:03:48
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die directe verbinding bestaat sinds de nieuwe dienstregeling niet meer.

Zondag 02 jan 2011 - 19:16:15
Apda
Apda
En om het lijstje eindpunten in de dienstregeling 2011 te completeren hebben we ook nog Berlin Hbf en Amersfoort (alleen eindpunt op 31 dec.)

Zondag 02 jan 2011 - 19:25:06
BjarneK
BjarneK
Twitter BjarneHgl Flickr bjarnekosmeijer
Quote
5431: [knip]
4 DB Bpmdz (2e klas, open afdeling met fietsengedeelte)
5 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
6 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
7 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
8 DB Bpmz (2e klas, open afdeling)
[knip]
Rijtuig 4 en rijtuig 8 moeten omgewisseld worden!
Op Hgl hoor ik altijd 'U wordt verzocht uw fietsen in rijtuig 8 te plaatsen' (o.i.d.) en mijn bron (www.vagonweb.cz) geeft ook dat de Bpmdz op de positie van rijtuig 8 moet!

Zondag 02 jan 2011 - 19:30:38
Roland55
Roland55
dan is jouw bron onjuist in dit geval: sinds 12 december jl zit het rijtuig voor de fietsen aan het andere einde van de trein dan het eerste klas rijtuig, richting Duitsland dus op kop / aan de lok

Zondag 02 jan 2011 - 19:40:03
Apda
Apda
Deze bron is wel bijgewerkt: www.grahnert.homepage.t-online.de

Zondag 02 jan 2011 - 19:44:14
edje
edje
Flickr spoorkeerl
lekker vriendelijk voor de 1e klas reiziger met een fiets bij zich, die kunnen bij aankomst en vertrek eventjes de hele trein door klauteren.

Heb trouwens hier nog een koersbordje hangen, uit de tijd dat de IC 145 nog een echte internationale trein was, met een eigen omloop.
www.flickr.com

Laatst bewerkt door edje op Zondag 02 jan 2011 om 19:47:00


Zondag 02 jan 2011 - 22:41:07
orselinus
orselinus
Quote
Apda: En om het lijstje eindpunten in de dienstregeling 2011 te completeren hebben we ook nog Berlin Hbf en Amersfoort (alleen eindpunt op 31 dec.)
EN 30 April?

Zondag 02 jan 2011 - 23:52:40
forum
forum
Quote
edje:[...]
Heb trouwens hier nog een koersbordje hangen, uit de tijd dat de IC 145 nog een echte internationale trein was, met een eigen omloop.
www.flickr.com
Dus toen maakte de trein aanzienlijk minder stops dan nu het geval is zoals ik het hier lees.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Maandag 03 jan 2011 om 01:51:03, reden: quote toegevoegd

Maandag 03 jan 2011 - 01:51:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Klopt, vroeger was het echt een losse omloop (zoals edje al zei), niet gekoppeld aan de Noordoost (tegenwoordig is het om en om met de serie 1600).


Maandag 03 jan 2011 - 10:14:41
Apda
Apda
Quote
orselinus:
Quote
Apda: En om het lijstje eindpunten in de dienstregeling 2011 te completeren hebben we ook nog Berlin Hbf en Amersfoort (alleen eindpunt op 31 dec.)
EN 30 April?
Tja, goeie vraag. Waarom zou de ene uitzondering wel vantevoren in de jaardienstregeling zijn geregeld en de andere niet?

Maandag 03 jan 2011 - 10:19:59
AlbertP
AlbertP
De treinaanwijzer van Deventer gaf overigens op zondag de 12e nog gewoon Szcz als bestemming aan voor de 145, maar dit klopte inderdaad niet. Op de trein zelf (en op de schermen binnen) stond wel Berlijn als bestemming.

Verder is de omloop van de 140 nog steeds niet aan de NO gekoppeld, ze rijden beide met eigen materieel en dus ook met eigen omlopen.

Laatst bewerkt door AlbertP op Maandag 03 jan 2011 om 10:20:56

Maandag 03 jan 2011 - 10:33:04
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Ook al rijdt het met eigen materieel, het is wel een omloop in de NoordOost tussen Shl en Hgl. En is daar dus ook wel (ergens) aan gekoppeld.

Maandag 03 jan 2011 - 11:02:12
mdj
mdj
Nee, de DB-rijtuigen rijden niet in de 500, 700, 1600, 1700 (2000 en 2800)*, 10140, 10500, 10700, 12500, 12700, 20500 en/of 21700. Dus zitten niet in de omloop.

Het is 'verweven' in de NO, het rijdt ipv de 1600. Maar dat zegt niet dat het in de omloop van de NO zit.

*2000 en 2800: Tja, hoort het bij de NO?

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 03 jan 2011 - 11:16:48
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Ja, oke. Als je het op die manier bekijkt, heb je inderdaad gelijk.

De 2000 vind ik sowieso niet bij de NO horen, de 2800 wel, want komt ook regelmatig in Dv. En het materieel van de 2800 keert in Rtd ook wel op de 20500/21700 enzo

Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 03 jan 2011 om 11:17:33

Maandag 03 jan 2011 - 11:34:17
AlbertP
AlbertP
De omlopen van de 2000 zijn voor zover ik weet nergens aan de NO gekoppeld, dus die maakt er ook geen deel van uit. Er is ook geen goede overstap op de 2800 en de rest van de NO. En dat er VIRM in rijdt zegt voor mij al genoeg. De 2000 is geen NO-deel maar een restant van de doorgaande verbinding met Nijmegen die er in 2008 nog was.

Laatst bewerkt door AlbertP op Maandag 03 jan 2011 om 11:34:31

Maandag 03 jan 2011 - 12:46:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Zullen we weer ontopic gaan?


Maandag 03 jan 2011 - 13:22:51
orselinus
orselinus
Quote
Apda:
Quote
orselinus:
Quote
Apda: En om het lijstje eindpunten in de dienstregeling 2011 te completeren hebben we ook nog Berlin Hbf en Amersfoort (alleen eindpunt op 31 dec.)
EN 30 April?
Tja, goeie vraag. Waarom zou de ene uitzondering wel vantevoren in de jaardienstregeling zijn geregeld en de andere niet?
Zojuist de HAFAS geprobeerd: 30-04-2011 niet verder dan Amf.

Maandag 03 jan 2011 - 13:43:36
Apda
Apda
Inderdaad. De vraag is dus: waarom staat dit niet in de NS-tabellen (www.ns.nl) en de NS-reisplanner?

Vrijdag 14 jan 2011 - 17:26:54
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een vraag die hier wel past: heeft de serie 140/240 een gesloten omloop, of is er in Duitsland uitwisseling met andere series? En welke treinen uit Nederland keren op treinen naar Nederland?


Vrijdag 14 jan 2011 - 19:07:16
Apda
Apda
Het is een gesloten omloop met enkele binnenlandse Duitse ritten als opvulling.
De omloop van de afgelopen 2 jaren vind je hier: www.somda.nl Met de huidige dienstregeling is de omloop veranderd. Tot nu toe ziet het er nogal onregelmatig uit. (Dat kwam slechts voor een deel door winterse perikelen en andere ontregelingen.)

Vrijdag 14 jan 2011 - 20:22:18
robins
robins
kleine toevoeging:

Tegenwoordig zijn er geen ledigmat-ritten van en naar de WGM. Hierdoor is er in NL geen mogelijkheid meer tot driehoeken van de stam.

mvg,
Robin

Zaterdag 15 jan 2011 - 12:44:52
glenn189
glenn189
oh jah wel hoor zat driehoeks mogelijkheden, rondje Shl, Dmnz, Wgm, Asd, Ass en Shl en stammetje staat weer anders om.

Zaterdag 15 jan 2011 - 12:46:59
MDDM
MDDM
En dat is gisteren avond nog gebeurd

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 15 jan 2011 - 12:57:54
broek53
broek53
Ik denk dat Robin het andersom bedoelde: doordat de nachtoverstand vroeger op de Wgm zat, liep je een flink risico dat de stammen in de nacht onvrijwillig driehoekten doordat ze over de Zuidtak heen en de Westtak terug of omgekeerd gingen. Dat risico is er nu dus niet meer, maar ALS ze verkeerd staan, kun je ze in het Amsterdamse op die manier driehoeken (of eigenlijk: rondrijden).

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:42:05
Apda
Apda
Het draaien van stammen kwam en komt (volgens mijn waarnemingen) niet zo vaak voor. Een voorbeeld: de stam die gisteren als IC 142 aankwam, reed sinds 3 januari achterstevoren en heeft sindsdien 4 keer in Nederland overnacht zonder te worden gedraaid.
Het onbedoeld draaien van een stam bij de nachtoverstand in Nederland kwam vrijwel nooit voor.

Zaterdag 15 jan 2011 - 22:24:37
robins
robins
Ik bedoel idd wat Broek53 schrijft.

Het komt in de dienst alleen voor na een stremming elders zodat er voor een omweg gekozen wordt. Voorheen was er in de nacht een keermogelijkheid door de trein heen via een andere route te laten rijden dan terug, dus via Asd of via zuidtak. Deze mogelijkheid is er niet meer, dus als de trein verkeerd om staat, dan is de kans groot dat dat na de nachtoverstand op Hfdo nog steeds zo is.

@apda:
met de oude drgl had de stam allang andersom gestaan, vermoedelijk zelfs direct na de eerste overnachting.

mvg,
Robin

Laatst bewerkt door robins op Zaterdag 15 jan 2011 om 22:26:52

Zondag 16 jan 2011 - 00:14:51
cuneo56
cuneo56
Quote
Apda: Het onbedoeld draaien van een stam bij de nachtoverstand in Nederland kwam vrijwel nooit voor.
Helaas moet ik dat tegenspreken.
Het kwam namelijk meer dan eens voor dat zonder dat de verantwoordelijke vervoerder/besturings organisatie dat wist de heen of terug rit Hfdo-Wgm v.v. waren gewijzigd voor b.v. een (kleine) nachtelijke aanpassing o.i.d.
Als degene die dat dan plande vervolgens zich niet realiseerde ook de tegentrein te moeten aanpassen dan stond er weer een stam "verkeerd om".
Hetgeen er toe leidde dat de bijsturing van Hispeed elke dag de betrokken paden moest gaan checken om geen verrassing te krijgen.

Ciao.

Zondag 16 jan 2011 - 08:16:05
kleine_man
kleine_man
Quote
dennistd: Een vraag die hier wel past: heeft de serie 140/240 een gesloten omloop, of is er in Duitsland uitwisseling met andere series? En welke treinen uit Nederland keren op treinen naar Nederland?
Het eerste deel is: Ja, F2 406. Het tweede deel heb ik niet kunnen vinden zo gauw. Ze zaten ook in de IC's tussen Berlijn en Münster. Deze zijn dacht ik opgeheven en nu rijdt alles over de as Schiphol-Bad Bentheim-Berlijn.

De tweede vraag is ingewikkelder, dit wisselt per dag. Als je ff hebt, dan zoek ik het uit. Als je niet kan wachten, kijk dan op www.desiro.net hier staat de gehele Zugbildungsplan.

Zondag 16 jan 2011 - 12:15:11
Apda
Apda
Quote
cuneo56:
Quote
Apda: Het onbedoeld draaien van een stam bij de nachtoverstand in Nederland kwam vrijwel nooit voor.
Helaas moet ik dat tegenspreken.
Het kwam namelijk meer dan eens voor dat zonder dat de verantwoordelijke vervoerder/besturings organisatie dat wist de heen of terug rit Hfdo-Wgm v.v. waren gewijzigd voor b.v. een (kleine) nachtelijke aanpassing o.i.d.
Als degene die dat dan plande vervolgens zich niet realiseerde ook de tegentrein te moeten aanpassen dan stond er weer een stam "verkeerd om". Hetgeen er toe leidde dat de bijsturing van Hispeed elke dag de betrokken paden moest gaan checken om geen verrassing te krijgen.
Ciao.
OK, "vrijwel nooit" is te sterk uitgedrukt. Ik bedoelde te zeggen dat het geen loterij was, maar dat de stammen in verreweg de meeste gevallen 's ochtends in dezelfde rijtuigvolgorde Nederland verlieten als dat ze 's avonds aankwamen.
Wel goed om te lezen dat er een afdeling is die zich (o.a.) bezighoudt met de rijtuigvolgorde, want je krijgt wel eens de indruk dat niemand dat iets kan schelen. Zo rijdt de stam van IC 240 van vandaag al tenminste sinds 1 januari verkeerd om.

Maandag 17 jan 2011 - 23:05:27
forum
forum
Het huidige materiaal is afkomstig van een oudere versie rijtuigen.

Om welke rijtuigen ging het eigenlijk.

En heeft iemand misschien foto's van het nieuwe interieur van deze treinen want ik hoorde dat de huidige rijtuigen weer een nieuw interieur krijgen.


Maar vorig jaar in een apart stel gezeten. was tweede klas maar het leken wel eerste klas stoelen grote brede stoelen de schots en scheef stonden.

Alsof ze scotish whiskey hadden gedronken

Dinsdag 18 jan 2011 - 00:17:25
robins
robins
ik heb hedenavond twee treinen doorgelopen, maar niets gezien dat op een ander interieur leek.

Overigens komt het zo af en toe voor dat er een ander rijtuig mee komt. Dit is meer als reserve als er te veel defecten zijn. dit rijtuig heeft een interieur ala ICL (ex interregio)

mvg,
Robin

Dinsdag 18 jan 2011 - 07:30:23
mdeen
mdeen
Dat is inderdaad dat interieur dat "schots en scheef" staat. Tegen de koppen zijn een paar coupé's met 5 stoelen en 1 opklabbaar kinderstoeltje (tegen het raam) en in de grote afdeling staan de stoelen afwisselend 3 naast elkaar en 2+kinderstoeltje. En dan staan de 3 naast elkaar een beetje versprongen van de 2+kinderstoeltje.

Was niet echt een succes, en door die vreemde opstelling zijn er ook nog eens erg weinig zitplaatsen.

Dinsdag 18 jan 2011 - 08:57:31
Apda
Apda
Foto's van het interieur van de Bimz en soortgelijke rijtuigen: www.railfaneurope.net
Van 6 t/m 12 januari reed er voor het laatst een Bimdz mee (i.p.v. de Bpmdz) in de Berlijn-treinen.

Dinsdag 18 jan 2011 - 12:36:13
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Waarbij ook opgemerkt moet worden dat het Bistro-rijtuig (rijtuig 11, de ARkimbz) nog wel uit de Interregio-familie afkomstig is. Dat zie je nog duidelijk aan de opstelling van de 1e klas stoelen in dit type rijtuig.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 18 jan 2011 - 14:42:52
fugazi
fugazi
Eind februari ga ik met 4 anderen naar Berlijn. Hiervoor hebben we de volgende (2e klas) reserveringen.

Heenreis:
Wagen 10, Plätze 32 33 34 35 36, Nicht raucher

Terugreis:
Rijtuig 9, zitplaats 031 032 033 037 038 (Niet rokers)

Mijn vraag hierbij is: is dit beide keren een coupé? Dat is wel zo fijn als je met z'n vijfen bent . Alvast bedankt voor het antwoord.

Dinsdag 18 jan 2011 - 14:58:03
mdj
mdj
Hokjes zitten in rijtuig 10, (Bvmsz).

Volgens razeni.idos.cz heb je op de heenweg dus het hokje

Maar of precies dit type in de Berlijners zitten?

Laatst bewerkt door mdj op Dinsdag 18 jan 2011 om 15:03:10

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 18 jan 2011 - 15:00:15
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Volgens mij heeft de tweede klas geen coupés. Was meende ik alleen bij rijtuig 11 en 12, eerste klas rijtuig dus.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Dinsdag 18 jan 2011 om 15:00:36

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Dinsdag 18 jan 2011 - 15:04:56
mdj
mdj
Kijk eens in de tweede post (of eerste reactie) van dit topic

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 18 jan 2011 - 15:13:36
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Hmm. Nu je het zegt weet ik het ook wel..

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Dinsdag 18 jan 2011 - 15:21:44
Apda
Apda
Quote
Jurre: Eind februari ga ik met 4 anderen naar Berlijn. Hiervoor hebben we de volgende (2e klas) reserveringen.

Heenreis:
Wagen 10, Plätze 32 33 34 35 36, Nicht raucher

Terugreis:
Rijtuig 9, zitplaats 031 032 033 037 038 (Niet rokers)

Mijn vraag hierbij is: is dit beide keren een coupé? Dat is wel zo fijn als je met z'n vijfen bent . Alvast bedankt voor het antwoord.
Zoals mdj al zei: heenreis zijn 5 plaatsen in een coupé met 6 plaatsen.
Terugreis is een open rijtuig (Bpmbz). 31, 33 en 37 zijn naast elkaar; 31 bij het raam; tussen 33 en 37 is het gangpad. 32 en 38 zijn de plaatsen voor 31 en 33, met de rug naar 32 en 38. 32 is aan het raam; 38 aan het gangpad.

Dinsdag 18 jan 2011 - 16:02:09
fugazi
fugazi
Thnx!

Dinsdag 18 jan 2011 - 17:07:25
jorgo
jorgo
Kijk vooral ook eens hier voor een visuele verheldering:
kursbuch.bahn.de

En dat ze in spoorwegland aub eindelijk eens beginnen met het aanklikbaar maken van gewenste vrije plaatsen op een plattegrond. Dit soort gepuzzel en afwegingen (bij het loket in Duitsland heb je kans dat de loketbediende bereid is gewenste plaatsen te selecteren, maar ja, internet is beter te doen) kom ik al tegen zolang ik stoelen reserveer, alle nieuw materieel ten spijt. Maar dit terzijde.

Woensdag 19 jan 2011 - 07:45:31
mdeen
mdeen
Ja, ik erger me er al aan dat je aan het loket wel lounge (ICE3 achter de machinist) kunt boeken maar op internet niet. Kom zeg, dat is toch geen rocket science.

Woensdag 19 jan 2011 - 14:31:26
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Ik ben in augustus met de IC naar Berlijn v.v. gereisd met in totaal 8 personen.

Onze organisator had, behalve groepsbiljetten Hengelo - Berlijn v.v., reserveringsbewijzen die in Rostock waren afgegeven.
Helaas zaten we niet in twee carré's (zoals 2x2 plaatsen schijnen te heten) maar in coach-opstelling.

Weet iemand hoe een carré in het Duits heet? en of je dat bij het reserveren (zowel in NL als in D) kunt opgeven?

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Woensdag 19 jan 2011 - 14:44:43
frer
frer
In D kun je "Tisch" aangeven; oftewel plaats aan een tafel.

Donderdag 21 apr 2011 - 19:38:46
Gert1
Gert1
Naar ik vernomen heb komen af en toe Bvsmz- en Bpmdz-rijtuigen met drukdichte overgangen in Nederland, hoewel ze hier eigenlijk geen toelating hebben.

Nu ben ik benieuwd of iemand ook wel eens Bpmz-rijtuigen in de Berlijn-trein met drukdichte overgangen heeft gespot. Ik hoor het graag. En foto's zouden natuurlijk helemaal geweldig zijn!

mvg,
Gert

Donderdag 21 apr 2011 - 19:50:22
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Al jaren geleden zo'n rijtuig gespot, zijn overigens gewoon toegelaten, stond NL in het toelatingsraster.


Donderdag 21 apr 2011 - 20:47:47
geert
geert
En hebben ook jaren in de EC's Asd - Keulen gereden

Donderdag 21 apr 2011 - 22:39:54
Gert1
Gert1
En was dat toen dat al met drukdichte overgangen? Dat is toch iets van de laatste tijd?

mvg,
Gert

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 21 apr 2011 - 23:03:23
thom
thom
Als het gewoon RIC rijtuigen zijn is er niets aan de hand.

Daarnaast zou ik niet weten waarom het drukdicht zijn, een reden is om niet toegelaten te zijn...?

Donderdag 21 apr 2011 - 23:10:00
Rinse
Rinse
De eerste IC rijtuigen zijn bij mijn weten drukdicht gemaakt in 1989 voor de toen nieuw geopende Neubaustrecke tussen Mannheim en Stuttgart.

Op www.youtube.com zie je overigens bij 6:28 en 6:31 twee drukdichte rijtuigen in een EC van Amsterdam naar Keulen zitten (te herkennen aan de kleine sluitseinen aan de buitenkant van het rijtuig).

Donderdag 21 apr 2011 - 23:46:12
Gert1
Gert1
Ik ook niet, maar dat had ik zo begrepen van een mede modelspoorder.
Omdat ik graag zekerheid wil dat rijtuigen mét drukdichte overgangen thans ook voorkomen in de Berlijn-treinen heb ik de vraag maar eens hier gesteld. Voor mij is dit goed nieuws omdat ik ze nu dus natuurgetrouw in kan zetten!

mvg,
Gert

Donderdag 21 apr 2011 - 23:46:52
ferdy
ferdy
Ze komen regelmatig in NL hoor! Zal morgen eens kijken welke het is, volgens mij zit er standaard eentje in de trein.

Donderdag 21 apr 2011 - 23:49:28
Gert1
Gert1
Nou Ferdy, als je eens zou willen kijken, dan heel graag.
En een foto zou helemaal geweldig zijn!

mvg,
Gert

Vrijdag 22 apr 2011 - 00:46:54
cuneo56
cuneo56
Ik wil de feestvreugde niet helemaal te niet doen, maar volgens mij is het zo dat een rijtuig met de sluitseinen "op de hoek" niet automatisch ook voorzien van zo'n platte SIG overgang.
Deze zijn trouwens sowiso op hun retour.

Vrijdag 22 apr 2011 - 00:59:53
ferdy
ferdy
Quote
Gert1 (do 21 apr 2011 23:49:28 www.somda.nl): Nou Ferdy, als je eens zou willen kijken, dan heel graag.
En een foto zou helemaal geweldig zijn!
zal niet veel te zien zijn, het betreft nooit een koprijtuig.

maar zal morgen mijn camera mee nemen.

Vrijdag 22 apr 2011 - 16:46:54
ferdy
ferdy
Vandaag 4 ICB´s bekeken, en geen enkele had nog een druk/dichte overgang.

Wel is het zo dat de rijtuigen met de sluitlichten op de hoek van de bak het gehad hebben, de resten zijn in de kasten nog duidelijk zichtbaar.

Dinsdag 26 apr 2011 - 18:18:06
Gert1
Gert1
Dank voor je reactie. Maar wat zou dan de reden zijn dat ze die drukdichte overgangen weer verwijderd hebben? Ik bedoel maar: verwijderen koste geld en ook al heb je ze om wat voor reden niet meer nodig, dan ik het toch goedkoper om ze maar gewoon te laten zitten?

mvg,
Gert

Dinsdag 26 apr 2011 - 21:55:00
thom
thom
Overgezet op andere rijtuigen war ze wel gebruikt kunnen worden?

Donderdag 28 apr 2011 - 11:12:00
Gert1
Gert1
Dat zou je bijna denken ja, maar op zich is het dan toch veel logischer om de rijtuigen zelf dan in te zetten in diensten waar ze wel gebruikt kunnen worden? Drukdichte overgangen overzetten naar andere rijtuigen lijkt me een nogal omslachtige operatie.

mvg,
Gert

Donderdag 28 apr 2011 - 11:46:45
mart.h
mart.h
De druk-dichte overgangen bij de rijtuigen worden allemaal verwijderd. De drukdichte overgangen zijn duur in onderhoud, zijn vaak defect en het beoogde, berekende, effect wordt niet gehaald.

De rijtuigen worden nu al door elkaar gebruikt en daarom is de noodzaak voor een aparte omloop voor druk-dichte rijtuigen er niet meer.

Mart

Donderdag 28 apr 2011 - 12:51:59
thom
thom
Quote
Gert1 (do 28 apr 2011 11:12:00 somda.nl): Dat zou je bijna denken ja, maar op zich is het dan toch veel logischer om de rijtuigen zelf dan in te zetten in diensten waar ze wel gebruikt kunnen worden? Drukdichte overgangen overzetten naar andere rijtuigen lijkt me een nogal omslachtige operatie.

mvg,
Gert
Nou lees ik dat het niet meer van toepassing is, maar had het natuurlijk gekund dat het rijtuig waarnaartoe ze overgezet zijn ook nog van iets voorzien was wat dat andere rijtuig weer niet had

Zaterdag 30 apr 2011 - 22:27:48
Gert1
Gert1
Dank voor jullie reacties. Het is goed te weten dat ze hier in Nederland in ieder geval hebben gereden en af en toe nog rijden. Helpt mij bij het nabootsen van deze trein in schaal H0!

mvg,
Gert

Maandag 23 mei 2011 - 23:06:59
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ik kwam zaterdag een rijtuig eerste klasse met andere (naar mijn mening minder comfortabele) tegen in de 140/240. Heeft iemand daar meer info over?


Maandag 23 mei 2011 - 23:20:39
mark
mark
Dat zal wel een Apmz: www.grahnert.de of een Aimz: allgaeubahn.net geweest zijn. Die verdwalen nog weleens in de serie 140.

Maandag 23 mei 2011 - 23:29:10
jorgo
jorgo
Aimz lijkt me sterk, die heeft Fernverkehr alleen nog maar cosmetisch in oceaanblauw-beige in hun weekend-IC van Keulen naar Noord-Duitsland meelopen.
De ARkimbz www.abload.de heeft overigens gelijksoortige stoelen, maar deze rijdt altijd mee (dit is het rijtuig met bistro en eerste klasse).

Of een Apmz minder comfortabel is een beetje een kwestie van smaak. Wat in ieder geval minder comfortabel is is de enkele Amvz die er rondrijdt met 6 ICE-3 stoelen in elke coupé in plaats van de oude ruime luxe banken. Dat is nogal een miskleun.

Dinsdag 24 mei 2011 - 10:15:02
Apda
Apda
In de 140/240 reden zaterdag alleen de gebruikelijk Avmz en ARkimbz. Alleen van IC 145 ben ik niet helemaal zeker.
Aimz heb ik de laatste jaren niet gezien. Apmz was hier voor het laatst op vrijdag 4 maart; dat was niet in een gewone stam, maar in een 'Ersatz'-compositie.

Dinsdag 24 mei 2011 - 11:41:29
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
jorgo

Of een Apmz minder comfortabel is een beetje een kwestie van smaak. Wat in ieder geval minder comfortabel is is de enkele Amvz die er rondrijdt met 6 ICE-3 stoelen in elke coupé in plaats van de oude ruime luxe banken. Dat is nogal een miskleun.
Die bedoel ik. Echter zijn ze wel grijs, niet zwart. Begrijp ik het goed dat niet alle rijtuigen deze stoelen krijgen?


Dinsdag 24 mei 2011 - 13:13:16
Janno97
Janno97
Twitter Janno97 Flickr Niels97
i1135.photobucket.com

Deze bedoelen we.
Dus inderdaad, die zijn het volgensmij wel.

Laatst bewerkt door Janno97 op Dinsdag 24 mei 2011 om 13:14:47

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 24 mei 2011 - 18:02:21
Apda
Apda
Volgens Eisenbahn-Revue International 6/2011 wordt van ongeveer 800 IC-rijtuigen het interieur vernieuwd. De 1e klas krijgt stoelen met lederen bekleding. Het is de bedoeling het interieurcomfort op ICE-niveau te brengen.

Dinsdag 24 mei 2011 - 23:29:33
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Naar ICE-niveau te verlagen dus. Echt doodzonde dat men hiervoor kiest. Is het ook bekend wanneer de operatie klaar moet zijn?


Woensdag 25 mei 2011 - 11:19:16
Joff-10242
Joff-10242
Aimz komt nog wel voor bij DB Fernverkehr, in Berlijn heb ik er eentje (in IC-kleuren) gezien in een IC naar Dresden vorige week

Woensdag 25 mei 2011 - 15:06:21
jorgo
jorgo
Laten we het de Duitsers zelf vragen.
www.drehscheibe-foren.de (let niet op het geruzie).

Of hier www.drehscheibe-foren.de

Eens kijken of zich daar nog iemand meldt die hetzelfde gezien heeft als jij. Een foto van een ICE-witte Aim(z) heb ik nog nooit gezien dus ik ben benieuwd.

Woensdag 25 mei 2011 - 19:22:13
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Het betrof volgens mij gewoon een Amvz, buitenkant was ook gewoon grijs. Overigens is mijn Duits maar zozo en snap ik er echt niks van


Vrijdag 27 mei 2011 - 21:36:33
5431
5431
Quote
jorgo (wo 25 mei 2011 15:06:21 www.somda.nl): Een foto van een ICE-witte Aim(z) heb ik nog nooit gezien dus ik ben benieuwd.
Toch hebben die wel bestaan, zij het maar een paar.

Donderdag 03 nov 2011 - 13:00:24
yappa
yappa
Vraagje: het is een tijdje voorgekomen dat de restauratiewagens regelmatig 'verschwunden' waren. Nu ben ik van plan om morgen mijn avondmaal te nuttigen in trein 243.

Is er een (algemene) manier om te achterhalen of de restauratiewagen van die trein wel meegekomen is? Ik vermoed dat de tegentrein 146 is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Donderdag 03 nov 2011 - 13:54:06
Apda
Apda
Of je ergens kunt zien of het Bistrorijtuig ontbreekt, weet ik niet. Maar ik weet wel dat er de laatste tijd in elke trein een aanwezig was. De laatste keer dat er een keer een Bistro ontbrak, was midden september.
En ja, de tegentrein van de 243 is de 146.

Donderdag 03 nov 2011 - 15:29:33
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ik heb de laatste tijd ook geen stammen meer gezien waarin Bistro's misten, alleen afgelopen dinsdag nog een stam waar een Avmz (het 1e klas-rijtuig) manco was, in mijn herinnering was dat in trein 148.

Nog een ander rijtuignieuwtje over de Berlijn-IC's, de fietsenbakken (Bpmdz, in de Berlijn-IC rijdend als rijtuig 4) zijn in revisie gegaan vanaf 1 november. Deze rijtuigen worden in die periode vervangen door normale 2e klas rijtuigen (Bpmz), hierdoor is het in deze winter niet mogelijk om fietsen mee te nemen in de Berlijn-IC. De planning is dat alle fietsrijtuigen eind maart 2012 weer ingezet worden, als het nieuwe fietsseizoen weer start.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 03 nov 2011 - 15:50:32
mdj
mdj
Misschien waren ze daar dinsdag al mee bezig, maar in trein 145 zat een ICL-achtig rijtuig in. Een Bim(d)(z)(weetikveelnogmeerletters)

Laatst bewerkt door mdj op Donderdag 03 nov 2011 om 15:51:07

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 03 nov 2011 - 21:23:13
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
maurits (do 03 nov 2011 15:29:33 somda.nl): Ik heb de laatste tijd ook geen stammen meer gezien waarin Bistro's misten, alleen afgelopen dinsdag nog een stam waar een Avmz (het 1e klas-rijtuig) manco was, in mijn herinnering was dat in trein 148.

Nog een ander rijtuignieuwtje over de Berlijn-IC's, de fietsenbakken (Bpmdz, in de Berlijn-IC rijdend als rijtuig 4) zijn in revisie gegaan vanaf 1 november. Deze rijtuigen worden in die periode vervangen door normale 2e klas rijtuigen (Bpmz), hierdoor is het in deze winter niet mogelijk om fietsen mee te nemen in de Berlijn-IC. De planning is dat alle fietsrijtuigen eind maart 2012 weer ingezet worden, als het nieuwe fietsseizoen weer start.
Is hiermee de revisie van de A-rijtuigen afgerond?


Woensdag 09 nov 2011 - 16:29:27
Apda
Apda
Quote
maurits (do 03 nov 2011 15:29:33 www.somda.nl):Nog een ander rijtuignieuwtje over de Berlijn-IC's, de fietsenbakken (Bpmdz, in de Berlijn-IC rijdend als rijtuig 4) zijn in revisie gegaan vanaf 1 november. Deze rijtuigen worden in die periode vervangen door normale 2e klas rijtuigen (Bpmz), hierdoor is het in deze winter niet mogelijk om fietsen mee te nemen in de Berlijn-IC. De planning is dat alle fietsrijtuigen eind maart 2012 weer ingezet worden, als het nieuwe fietsseizoen weer start.
De website van NS Hispeed zegt:
Quote
Tussen 1 november 2011 en 31 maart 2012 worden de fietsrijtuigen van InterCity Berlijn gerenoveerd. Hierdoor is het in deze periode niet mogelijk uw fiets mee te nemen aan boord van InterCity Berlijn.
Tot nu toe loopt het niet zo'n vaart. Eén stam heeft een Bimz (dus zonder fietsafdeling) i.p.v. het standaard fietsrijtuig. Een andere stam heeft een Bimdz (dus met fietsafdeling) i.p.v. het standaard fietsrijtuig. In de overige stammen rijdt nog steeds de standaard Bpmdz mee.
Vandaag werd te Apd voor binnenkomst van IC 145 omgeroepen dat er geen fietsen konden worden meegenomen. Daarna kwam (voor dezelfde trein) het omroepbericht dat fietsen in rijtuig 4 geplaatst konden worden. Het tweede bericht was juist.

Woensdag 09 nov 2011 - 16:51:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat die rijtuigen in revisie gaan, is prima. Maar dat HiSpeed/DB eenvoudigweg eigenlijk geen vervanging wil stellen, is natuurlijk idioot. Fietsen worden het hele jaar met de trein meegenomen. En de NO is nu met ICM materieel flink krap, dus als dan ook nog eens verbindingen tussen vallen, is het helemaal huilen met de pet op.

Dick van den Hoven

Woensdag 09 nov 2011 - 20:50:47
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Voor de binnenlandse dienst is het niet beschikbaar stellen van fietsplaatsen inderdaad niet zo handig, er zijn nog genoeg mensen die ook in de winter fietsen meenemen. Internationaal ligt dat anders, fietsvakanties worden nauwelijks tot niet in de winter gemaakt.

Misschien zou het een idee zijn om de 1700'en in de Berlijn-IC in deze winterperiode te voorzien van een BDs direct aan de loc, daar staan er toch genoeg van terzijde vanwege de inzet van het ICRm in de Fyra. Of is dat met zaken als deursluiting en inzet tot Bad Bentheim problematisch?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 09 nov 2011 - 20:56:32
MarkJB
MarkJB
Zover ik weet is ICRm niet in Duitsland toegelaten, dat gaat hem dus niet worden.

Vaarwel Mat'64...

Woensdag 09 nov 2011 - 21:06:44
treinen94
treinen94
dan is het ook geen ic berlijn meer he als de trein maar tot bad bentheim met icr+bds gaat rijden

of je moet een paar duitse locs ombouwen die met icr om kunnen gaan?

Woensdag 09 nov 2011 - 21:41:01
broek53
broek53
Tot Bentheim onder Nederlandse spanning, daarvoor bestaat zoiets als grensovereenkomsten. In het verleden reden zelfs rijtuigen plan E mee 'met de buurlandtreinen tot Bentheim. RD's, onder andere voor het vervoer van fietsen...

Woensdag 09 nov 2011 - 21:49:45
train85
train85
Ach daarvan staat er nog een aantal in Amf.

www.stichtingde3.nl en www.mat64.nl

Woensdag 09 nov 2011 - 21:53:35
broek53
broek53
Dat zijn Df's, maar dat komt qua gebruik op hetzelfde neer ja.

Woensdag 09 nov 2011 - 21:58:31
dh3201
dh3201
Op een na zijn die Df's voormalige plan E's. Alleen de 002 is een voormalige plan L.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 09 nov 2011 - 23:00:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
En ook die kwamen wel in Duitsland, onder andere met bloementreinen Arnhem - Oberhausen. Zie ook pagina 276 van het boek DE locomotieven serie 2200/2400 van S. Dierdorp en D. Beumer.

Laatst bewerkt door taigagaai op Woensdag 09 nov 2011 om 23:09:24

Woensdag 09 nov 2011 - 23:10:37
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
treinen94 (wo 09 nov 2011 21:06:44 www.somda.nl): dan is het ook geen ic berlijn meer he als de trein maar tot bad bentheim met icr+bds gaat rijden
Misschien was ik een beetje onduidelijk, ik bedoelde rijden van Schiphol naar Bentheim met 1700+BDs+DB rijtuigen. In Bad Bentheim koppel je de 1700+BDs af en terug rij je met BDs+1700+DB rijtuigen. Een soort van mini trek-duw-stam die de DB-rijtuigen trekt. In de BDs heb je de beschikking over fietsplaatsen en het geeft ook wat extra capaciteit voor de drukste Berlijn IC's binnen Nederland.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 10 nov 2011 - 00:05:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Lichtelijk OT ivm Plan W rijtuigen en loc 1315. Het idee is hetzelfde. Dat zal er dan ongeveer zo uit zien dan: www.flickr.com

Donderdag 10 nov 2011 - 06:14:32
bjornl
bjornl
Quote
maurits (wo 09 nov 2011 23:10:37 www.somda.nl): Misschien was ik een beetje onduidelijk, ik bedoelde rijden van Schiphol naar Bentheim met 1700+BDs+DB rijtuigen. In Bad Bentheim koppel je de 1700+BDs af en terug rij je met BDs+1700+DB rijtuigen. Een soort van mini trek-duw-stam die de DB-rijtuigen trekt.
Dus je rijdt 1 van de twee ritten met BDs voorop? Dan kan het treinpersoneel niet door de hele trein lopen, en je creeert twee losse circuits voor deursluiting (en remming?), lijkt me.

Donderdag 10 nov 2011 - 07:38:34
sik214
sik214
Ik denk dat gewoon zoals "vroeger" bedoeld wordt: toen hing náár Duitsland een ICR Bkd achterop. In Bh loopt de loc om, pakte de Bkd en vertrok naar kopspoortje. Na aankomst van de trein uit Berlijn/Hannover duwde die de Bkd weer tegen de trein aan en vertrok naar NL.

Laatst bewerkt door sik214 op Donderdag 10 nov 2011 om 08:27:01

Donderdag 10 nov 2011 - 08:26:39
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
bjornl (do 10 nov 2011 06:14:32 www.somda.nl): Dus je rijdt 1 van de twee ritten met BDs voorop? Dan kan het treinpersoneel niet door de hele trein lopen, en je creeert twee losse circuits voor deursluiting (en remming?), lijkt me.
Je zou inderdaad zowel op de heen- als terugrit twee losse treindelen creëren. Bij de heenreis staat de BDs met de cabine tegen de DB-rijtuigen aan, terug loopt de BDs voorop, vervolgens de 1700 en daarna de DB-rijtuigen.

Het issue van treinpersoneel dat niet door de hele trein kan lopen zal niet belangrijk zijn voor NS, dat speelde immers ook geen rol bij het afsluiten van de doorloopkoppen van ICM. Remtechnisch moet het ook wel kunnen, een BDs heeft bij mijn weten gewoon een schroefkoppeling en bijbehorende rem, hoogspannings- en UIC-kabels op de kop.

Wat dan nog overblijft is de deursluiting (wellicht kan dat in UIC-modus) en eventuele beperkte toelating op het grensbaanvak naar Bad Bentheim.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)