Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
12-12-2013 17:40:44
broek53
broek53
Het lijkt mij vnl een prioritering van wat je in Amf binnen en buiten zet.  

12-12-2013 18:58:20
sik214
sik214
Quote
rob46 (do 12 dec 2013 16:16:01 https://www.somda.nl/forum/7685/p479047/): En sinds 8 oktober 2012 ook nog drie 1700-en.
Oh, welke 3 dan?
Ik kan alleen de 1781 bedenken, de andere ex-DDM1 gangbare 1700'en zijn in dienst gehad voor NS Hispeed of zijn naar Dgr gegaan, toch?

Edit:
Ik kwam toch tot 3 loc's in Amf in de loods: 1772, 1775 en 1781

NS Hispeed:
1774
1777
1778
1779
1780

Dgr:
1769
1773
1776

Mt:
1770

Laatst bewerkt door sik214 op 12-12-2013 19:06
 

15-12-2013 12:06:23
NS1707
NS1707
Ik heb zonet van een mcn vernomen dat de 1700'en in de 1900 terug komen vanaf februari
En dat de DD-AR gaat rijden tussen Ut-Gvc
 

15-12-2013 13:02:02
rob46
rob46
Quote
sik214 (do 12 dec 2013 18:58:20 https://www.somda.nl/forum/7685/p479052/):
Quote
rob46 (do 12 dec 2013 16:16:01 https://www.somda.nl/forum/7685/p479047/): En sinds 8 oktober 2012 ook nog drie 1700-en.
Oh, welke 3 dan?
Ik kan alleen de 1781 bedenken, de andere ex-DDM1 gangbare 1700'en zijn in dienst gehad voor NS Hispeed of zijn naar Dgr gegaan, toch?

Edit:
Ik kwam toch tot 3 loc's in Amf in de loods: 1772, 1775 en 1781

NS Hispeed:
1774
1777
1778
1779
1780

Dgr:
1769
1773
1776

Mt:
1770

Op de Dgr staat ook de 1771, alle 4 Dgr-locs zijn defect en niet inzetbaar.
Overigens komt de complete lijst met terzijdestellingen van al het materieel in de volgende editie (25) van het boek SPOOR.


57 jaar OV-fotografie.
 


15-12-2013 14:55:04
Frontier
Frontier
Maar de 1771 is nooit een DDM1-loc geworden dus dat zal de reden waarom die niet genoemd is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-12-2013 00:16:13
Frontier
Frontier
Aan de spots te zien is de 1774 sinds vandaag, naast de gebruikelijke overbrengingsritten van PRIO/Benelux rijtuigen, ook weer ter beschikking voor de normale dienst.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-12-2013 17:59:32
timtrein
timtrein
Als in, IC Berlijn? Of als trek-duw voor ICR??  

16-12-2013 18:01:06
Frontier
Frontier
Dat eerste, plus EN/CNL en dergelijke.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-12-2013 20:02:16
279
279
Quote
Frontier (ma 16 dec 2013 00:16:13 https://www.somda.nl/forum/7685/p479469/): Aan de spots te zien is de 1774 sinds vandaag, naast de gebruikelijke overbrengingsritten van PRIO/Benelux rijtuigen, ook weer ter beschikking voor de normale dienst.


is 1774 de afgelopen maanden niet gesignaleerd in de rijdende dienst?
 

16-12-2013 21:05:38
daniel81
daniel81
Nee, zelfs meer dan een jaar lang niet.  

16-12-2013 22:16:59
Frontier
Frontier
Inderdaad, al meer dan een jaar niet, enkel gesignaleerd bij overbrengingsritten. Zodoende vond ik het wel opvallend genoeg om te vermelden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-12-2013 21:39:52
Frontier
Frontier
Quote
279 (zo 08 dec 2013 23:52:30 https://www.somda.nl/forum/7685/p478647/):
Quote
279 (za 23 nov 2013 23:16:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p476738/):
Quote
broek53 (za 23 nov 2013 10:56:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p476694/): De 1747, van die Vreselijke Rookontwikkeling van begin oktober bij Olst (?), is gisteren hersteld door Haarlem RB afgeleverd.


is de lok na vrijdag 22/11 nog ergens gesignaleerd?



Quote
Frontier (ma 09 dec 2013 00:11:01 https://www.somda.nl/forum/7685/p478648/): Ja, dat weet ik, maar in het OD van 22 november lezen we:
Quote
gvttreinen (vr 22 nov 2013 15:05:26 https://www.somda.nl/forum/14239/p476616/): 15.02 door Ut ri Utva (Ah?), NSR lok 1747 als llt.

En na die rit weer terug naar Hlmwph? Dat leek me niet erg logisch (maar waar de 1747 dan wel gebleven is is ook een raadsel %08%) dus zodoende vraag ik me af of het wellicht de 1742 is (ervanuitgaande dat de 1747 elders in het land verblijft)...

Wel, het raadsel is opgelost. %08% Zowel de 1742 als de 1747 staan achter elkaar binnen in de loods te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-01-2014 16:09:01
rob46
rob46
Vanmorgen haalde VR een zestal 1700-en van de Dgr naar Aswplz. De eerste aanzet tot herintreding van 1700+DD-AR.


57 jaar OV-fotografie.
 

18-01-2014 05:10:46
Rolffiej19
Rolffiej19
Vanacht mocht ik met de 1768 vanaf de Wgm naar Ldd als tr89070 om daar de 1706 op te halen en die naaar Aswplz te slepen als tr89152 ( http://www.flickr.com/photos/23128087@N04/12012166923/sizes/l/in/photostream/ ) aldaar de 1706 achtergelaten en de 1777 aangehaakt om vervolgensweer naar de Wgm te brengen

Te Aswpl staan overgens de volgende locs binnen :
1711*1719*1720*1709*1712*1705

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 18-01-2014 15:34, reden: Foto toegevoegd


MCN ASD
 

20-01-2014 22:01:50
sammy
sammy
Vanmorgen stonden de 1710 en de 1725 voor de werkplaats in Maastricht. Zullen dus waarschijnlijk ook weer in dienst komen? Of plukloc?  

21-01-2014 01:33:37
Hoera63
Hoera63
Dat zijn locs die waarschijnlijk weer met DDAR gaan rijden, dus inspectie misschien?  

21-01-2014 12:23:23
timtrein
timtrein
De 1710 heeft volgens de berichtgeving een tijd geleden zijn wielstellen afgestaan. Er zijn iets van 29 DDAR-locs, dus ze zijn natuurlijk niet allemaal nodig.  

30-01-2014 14:53:20
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (za 18 jan 2014 05:10:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p483243/): Vanacht mocht ik met de 1768 vanaf de Wgm naar Ldd als tr89070 om daar de 1706 op te halen en die naaar Aswplz te slepen als tr89152 ( http://www.flickr.com/photos/23128087@N04/12012166923/sizes/l/in/photostream/ ) aldaar de 1706 achtergelaten en de 1777 aangehaakt om vervolgensweer naar de Wgm te brengen

Te Aswpl staan overgens de volgende locs binnen :
1711*1719*1720*1709*1712*1705
De locs zijn maandag 27/1 teruggezet op de Dijksgracht. anders dan wij vermoedden, zijn ze niet bekeken op bruikbaarheid op korte termijn of zo, maar van een aantal bruikbare onderdelen ontdaan.
 

30-01-2014 21:35:52
sjaak72
sjaak72
Er blijven dan nog precies 19 oude DD-AR locs over voor de nieuw te vormen stammen. Ik weet niet of ik het correct heb, maar er stonden volgens mij ook nog iets van 7 pluk locs in Maastricht. Deze locs worden weer hersteld of gaat men 1700 locs met hogere nummers inzetten? Afgelopen zaterdag zag ik wel een 4 of 6 tal 1700 (of 1800) locs in Haarlem staan naast een aantal DD-AR bakken. Ik heb helaas de nummers niet kunnen zien.  

31-01-2014 07:40:00
KvdLee
KvdLee
In Hlm staan in de driehoek de 1708 + 1718 naast twee rijen DDAR, bedoel je die?  

31-01-2014 08:01:43
sjaak72
sjaak72
Klopt, die bedoel ik.  

15-02-2014 14:17:17
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (za 23 nov 2013 10:56:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p476694/): De 1747, van die Vreselijke Rookontwikkeling van begin oktober bij Olst (?), is gisteren hersteld door Haarlem RB afgeleverd.

De 1747 is niet hersteld en staat in de sporendriehoek te Hlm ( http://www.flickr.com/photos/treinflorian/12538110584/ ). De brandschade is te groot gebleken om te herstellen (zoals snelschakelaarkast afgefikt en thyristorenkast afgefikt).
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 15-02-2014 14:17
 

15-02-2014 15:42:53
KvdLee
KvdLee
Bij de 1747 staat ook de 1742 te Hlm als vierspan met 1708 en 1718. (spoor 24 achter de RF 23)


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

21-05-2014 20:33:55
stel172
stel172
Geschiedenis loc 1770 na de Sandite treinen?
Op dit moment ben ik bezig de ontwikkelingen van de serie 1700 van de afgelopen 5 jaar op papier te zetten. Daarbij werd me het lot van loc 1770 niet helemaal duidelijk, vanaf het moment dat deze loc werkloos werd in Amersfoort na het dienen als Sandite loc. Uit de meest recente meldingen blijkt de loc ter zijde te staan in Maastricht. Uit alle meldingen, zowel hier op het forum als in de bladen vermoed ik het volgende en dat roept de volgende vragen op:
1. heeft de loc daadwerkelijk als voorverwarmingsloc gediend op de Brinckhorst en op Watergraafsmeer?- Hij is niet veel gemeld op de Brinckhorst als zijnde gespot, terwijl dit zijn standplaats zou zijn volgens eerder berichten;
2. Is de loc nu officieel ter zijde en per wanneer?
Wie weet meer over deze loc, zodat ik ook bij deze een compleet overzicht kan weergeven?

Alvast hartelijk dank.

De ook in dienst gestelde ex DDM-1 1774, 1777-1779 zijn overduidelijk in dienst voor overbrengingsritten en de IC Bentheim - Amsterdam(-:

Laatst bewerkt door stel172 op 21-05-2014 20:35, reden: detail
 

21-05-2014 20:49:44
sfj
De 1770 stond afgelopen zaterdag nog op de Watergraafsmeer.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-05-2014 21:00:17
stel172
stel172
Dan is de meest voor de hand liggende verklaring dat deze loc toch een functie heeft als energieleverancier voor rijtuigen en dus na zijn verblijf in Mt (melding 15-12-2013) weer teruggekomen is voor deze functie?

Laatst bewerkt door stel172 op 21-05-2014 21:01
 

21-05-2014 21:03:38
Frontier
Frontier
Quote
stel172 (wo 21 mei 2014 20:33:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p495019/):1. heeft de loc daadwerkelijk als voorverwarmingsloc gediend op de Brinckhorst en op Watergraafsmeer?- Hij is niet veel gemeld op de Brinckhorst als zijnde gespot, terwijl dit zijn standplaats zou zijn volgens eerder berichten;

De 1770 wordt gebruikt voor overbrengingsritten tussen Mt en Bkh en tussen Bkh en Wgm. Waarom deze loc niet net als de 1774 en 1777 t/m 1780 ook wordt ingezet voor de ICB en/of EN/CNL is mij tot op de dag van vandaag een groot raadsel.

Quote
stel172 (wo 21 mei 2014 20:33:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p495019/):2. Is de loc nu officieel ter zijde en per wanneer?
Wie weet meer over deze loc, zodat ik ook bij deze een compleet overzicht kan weergeven?

Neen, de 1770 is gewoon in dienst, zij het alleen voor overbrengingsritten.

Quote
stel172 (wo 21 mei 2014 20:33:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p495019/): De ook in dienst gestelde ex DDM-1 1774, 1777-1779 zijn overduidelijk in dienst voor overbrengingsritten en de IC Bentheim - Amsterdam(-:

De 1780 kun je daar nog aan toevoegen. Verder is het niet zo gek dat deze locs voornamelijk in de ICB en/of EN/CNL gesignaleerd worden, ze kunnen namelijk niet veel anders meer.

Laatst bewerkt door Frontier op 21-05-2014 21:06


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-05-2014 21:24:06
stel172
stel172
thanks, ik heb nog wat details gecorrigeerd in de tekst van mijn bestand. en bedankt voor de mooie checklist na mijn bericht

Laatst bewerkt door stel172 op 21-05-2014 21:27, reden: aanvulling
 

21-05-2014 21:25:17
Frontier
Frontier
Voor de statistieken:

loc - status - locatie
1701 - terzijde - Mt
1702 - terzijde - Dgr
1703 - terzijde - Mt
1704 - terzijde - Dgr
1705 - terzijde - Dgr
1706 - terzijde - Dgr
1707 - terzijde - Dgr
1708 - terzijde - Hlm (driehoek)
1709 - terzijde - Dgr
1710 - terzijde - Mt
1711 - terzijde - Dgr
1712 - terzijde - Dgr
1713 - terzijde - Mt
1714 - terzijde - Dgr
1715 - terzijde - Dgr
1716 - terzijde - Dgr
1717 - terzijde - Dgr
1718 - terzijde - Hlm (driehoek)
1719 - terzijde - Dgr
1720 - terzijde - Dgr
1721 - terzijde - Dgr
1722 - terzijde - Mt
1723 - terzijde - Dgr
1724 - terzijde - Dgr
1725 - terzijde - Mt
1726 - terzijde - Dgr
1727 - terzijde - Mt
1728 - terzijde - Dgr
1729 - terzijde - Dgr
1730 - in dienst
1731 - in dienst
1732 - in dienst
1733 - in dienst
1734 - in dienst
1735 - gesloopt
1736 - in dienst
1737 - in dienst
1738 - in dienst
1739 - in dienst
1740 - in dienst
1741 - in dienst
1742 - defect - Hlm (driehoek)
1743 - in dienst
1744 - in dienst
1745 - in dienst
1746 - in dienst
1747 - defect - Hlm (driehoek)
1748 - in dienst
1749 - in dienst
1750 - in dienst
1751 - in dienst
1752 - in dienst
1753 - in dienst
1754 - terzijde - Dgr
1755** - in dienst
1756 - in dienst
1757 - in dienst
1758 - in dienst
1759 - in dienst
1760 - in dienst
1761 - in dienst
1762 - in dienst
1763 - in dienst
1764 - in dienst
1765 - in dienst
1766 - in dienst
1767 - in dienst
1768 - in dienst
1769 - terzijde - Dgr
1770*** - in dienst
1771 - terzijde - Dgr
1772 - terzijde - Amf (loods)
1773 - terzijde - Dgr
1774* - in dienst
1775 - terzijde - Amf (loods)
1776 - terzijde - Dgr
1777* - in dienst
1778* - in dienst
1779* - in dienst
1780* - in dienst
1781 - terzijde - Amf (loods)

*1774, 1777, 1778, 1779, 1780 doen uitsluitend dienst als getrokken treinen, inzet in trek-duw bedrijf met ICR is niet meer mogelijk.
**1755 wordt enkel gebruikt voor verwarmingsdoeleinden op de Wgm.
***1770 wordt enkel gebruikt voor ICR overbrengingsritten van/naar Bkh/Wgm/Mt.

Aanvullingen/opmerkingen welkom.

Laatst bewerkt door Frontier op 21-05-2014 23:29


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-05-2014 21:39:44
AJT
AJT
Quote
sfj (wo 21 mei 2014 20:49:44 https://www.somda.nl/forum/7685/p495023/): De 1770 stond afgelopen zaterdag nog op de Watergraafsmeer.


Zaterdagochtend heb ik deze ook gezien te wgm.
 

21-05-2014 23:18:20
thom
thom
Is die 1770 niet gewoon verhuurd aan HiSpeed waardoor hij alleen die onderhoudsslagen rijdt soms ?  

22-05-2014 14:06:03
timtrein
timtrein
HiSpeed bestaat als zodanig niet meer toch, vanaf 1 januari? Dus dat onderscheid zou dan merkwaardig zijn.  

25-05-2014 17:51:18
stel172
stel172
En dan was er nog een 1700 waar geen duidelijkheid over was en ook bij Somda Wiki rail geen ter zijde datum is ingevuld: de 1718.
Dit raadsel laat zich met alle puzzelstukjes uit het forum en de berichtgeving uit Odr wel oplossen. De loc is van 27-02-2012 tot en met 24-01-2013 in de werkplaats Haarlem geweest met verbrande rijweerstanden. Daarna is het alleen nog maar gespot in de driehoek van Haarlem. Ter zijde stelling is een ruim begrip dus houd ik voor mijn administratie 27-02-2012 aan als meest logische terzijde datum.
Tenzij iemand aanvullingen heeft natuurlijk

Laatst bewerkt door stel172 op 25-05-2014 17:55
 

25-05-2014 18:01:53
rob46
rob46
Och die duidelijkheid is er wel hoor, admnr.terzijde nov.2012. Dit gegeven en alle andere data van al het Tz-mat. in :https://www.flickr.com/photos/rob46/14063445319/


57 jaar OV-fotografie.
 

25-05-2014 18:15:44
stel172
stel172
En die ga ik ook aanschaffen (evenals 24), want ik heb de laatste weken al goede ervaringen met deel 23( welke ik al wel in mijn bezit heb) gehad bij het uitzoeken van gegevens. Doen ze ook aan quantum korting %08%

Laatst bewerkt door stel172 op 25-05-2014 18:17
 

25-05-2014 18:23:07
279
279
Quote
AJT (wo 21 mei 2014 21:39:44 https://www.somda.nl/forum/7685/p495037/):
Quote
sfj (wo 21 mei 2014 20:49:44 https://www.somda.nl/forum/7685/p495023/): De 1770 stond afgelopen zaterdag nog op de Watergraafsmeer.


Zaterdagochtend heb ik deze ook gezien te wgm.


volgens een nfl die opleest uit de interne systemen:
1770 te Wgm - slechts in gebruik als voorverwarmingslok.

is 1775 bevestigd in de loods Amf?
 

25-05-2014 19:55:06
stel172
stel172
Volgens de gegevens die ik vond in Op de Rails zou deze loc samen mt de 1779-1781 in september 2012 gedroogd zijn in TC Watergraafsmeer en uiteindelijk op 8 oktober 2012 opgeborgen zijn in de loods van Amersfoort. De 1779 en 1780 zijn uiteindelijk weer in dienst gesteld. Tot nu toe zelf nergens gesignaleerd/gelezen dat de 1775 en 1781 daar weer weg zijn.

Verder is de 1706 ook een groot raadsel. Het lijkt er opdat deze al jaren als onderdelenleverancier bij een werkplaats stond. CORRECTIE: 1706 is in november nog gespot op Somda met de 7462 en op 25 februari 2012 nog in de 7432.

Laatst bewerkt door stel172 op 25-05-2014 20:12, reden: aanvulling correctie
 

28-05-2014 02:16:33
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 1706 heeft vanaf januari 2012 (terzijdestelling) tot aan januari 2014 in Leidschendam gestaan.  

28-05-2014 09:20:47
sarino78
sarino78
weet iemand welke 1700 locs weer ingezet gaan worden voor de DD-AR stammen?  

28-05-2014 10:59:57
thom
thom
Dat wordt nou net uitvoerig besproken in het "tweede leven DDAR" topic  

30-05-2014 22:18:11
montrose
montrose
Is 1770 soms de vervanger van 1755, die zich al geruime tijd ophoudt te Mt.
Indien ja , is 1755 dan terzijde ?
 

31-05-2014 00:58:08
ricohallo
ricohallo
Volgens de Railwiki is deze loc op 11 mei 2010 al terzijde gesteld, en op de Wgm als verwarmingsloc gebruikt.  

31-05-2014 12:48:21
Mearten279
Mearten279
Ik zag afgelopen woensdag de 1755 nog in Mt (zie https://www.flickr.com/photos/mearten279/14110783190/) in een rijtje 1700's die nog gewoon in dienst zijn, dus niet op de Wgm als verwarmingsloc. De 1842 is een plukloc voor de 1700's. Bovendien heb ik niet de bekende 'materieel niet inzetbaar'-stickers op de 1755 gezien.  

31-05-2014 20:23:13
Frontier
Frontier
Beschrijving klopt alleen niet: 'De 1842 staat samen met soorgenoten, namelijk de 1755, 1761, 1748, 1774 en de 1738 terzijde te Maastricht Werkplaats.' Alleen de 1842 staat terzijde (plus eventueel de 1755, waarvan de status twijfelachtig is), de overige locs zijn gewoon in dienst en staan er voor onderhoud en/of geen dienst.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-06-2014 01:08:41
stel172
stel172
Vandaag helaas geen 'DDM-1'1700-en meer gezien op de trein naar Bentheim. Wel gezien: 1739-1741... 1755 zou verhuurd zijn aan NS hispeed na ter zijde stelling.1755 zou nu dus in Mt staan. Wie weet meer? OH om weer terug te komen als energieloc op de Wgm of nu echt einde oefening?

Gelukkig hebben wij in Hardenberg de 1835 nog regelmatig langs de deur%02%
 

01-06-2014 02:12:00
Frontier
Frontier
Behalve de 1739, 1740 en 1741 was ook de 1746 (die maandag in Amf en woensdag in Bh gestrand was, dus men durft wel. %08%) vandaag actief in de ICB, de 1779 stond reserve in de Zaanstraat, die heb je dus net gemist. Kwestie van de spots in de gaten houden, kun je namelijk zo zien welke locs er op dat moment zo'n beetje present zijn, het wisselt bij vlagen namelijk, de ene keer allemaal 'reguliere' exemplaren, de andere keer allemaal 'DDM1' exemplaren.

Wat betreft de 1755, op de foto van Mearten279 kun je zien dat die momenteel in Mt staat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-06-2014 17:12:29
bnv
bnv
Quote
Frontier (zo 01 jun 2014 02:12:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p496021/): Behalve de 1739, 1740 en 1741 was ook de 1746 (die maandag in Amf en woensdag in Bh gestrand was, dus men durft wel. %08%) vandaag actief in de ICB, de 1779 stond reserve in de Zaanstraat, die heb je dus net gemist. Kwestie van de spots in de gaten houden, kun je namelijk zo zien welke locs er op dat moment zo'n beetje present zijn, het wisselt bij vlagen namelijk, de ene keer allemaal 'reguliere' exemplaren, de andere keer allemaal 'DDM1' exemplaren.

Wat betreft de 1755, op de foto van Mearten279 kun je zien dat die momenteel in Mt staat.


Wat er allemaal present is............OK, maar hoeveel 1700'en zijn er met ingang van het wijzigingsblad van 14 juni benodigd? Dus nog voor het opnieuw in omloop brengen van DDAR.
Ik kan op Somda geen 1700 omloop vinden.(?).
 

01-06-2014 17:17:54
Frontier
Frontier
Zo even uit het hoofd:

ICB: 5 (incl. 1 reserve)
CNL: 2
ICR TD7: 10
ICR TD9: 2?

Plus nog een stuk 4 voor overbrengingsritjes en wellicht nog 1 a 2 als reserve op de Wgm.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-06-2014 18:30:36
marciekemp
marciekemp
Met de gedachte dat de 2 locs voor de CNL er vanaf augustus ook uit kunnen  

07-06-2014 13:51:57
treinefan
treinefan
Is men bezig om de 1700'en van hun stadswapens te ontdoen?

Gisteren zag ik de 1746 te Amf zonder stadswapen. De gele kleur op de plaats van het stadswapen zag er ook nog wat verser uit dan de rest van de loc.
Recent zag ik te Amf ook de 1741 zonder stadswapen. Ik twijfelde toen nog of het wapen bij die loc misschien aan één kant zou zitten, maar met de 1746 is mijn zekerheid nu toch een stuk sterker.
 

07-06-2014 14:54:54
sfj
Is mij ook al opgevallen bij toevallig ook die twee locs. Ga er beter op letten nu! Kan natuurlijk net als de dieren op de ddm1 stammen een (van wat ik destijds begreep, correct me if i'm wrong) bezuinigingsmaatregel zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-06-2014 18:07:27
V64
V64
Quote
treinefan (za 07 jun 2014 13:51:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p496712/): Is men bezig om de 1700'en van hun stadswapens te ontdoen?

Gisteren zag ik de 1746 te Amf zonder stadswapen. De gele kleur op de plaats van het stadswapen zag er ook nog wat verser uit dan de rest van de loc.
Recent zag ik te Amf ook de 1741 zonder stadswapen. Ik twijfelde toen nog of het wapen bij die loc misschien aan één kant zou zitten, maar met de 1746 is mijn zekerheid nu toch een stuk sterker.


Vandaag 1746 te Apd gezien met wapen van Castricum (tr.242).
Waarschijnlijk is het dus aan één kant verdwenen.

Laatst bewerkt door V64 op 07-06-2014 18:38
 

07-06-2014 18:29:36
sfj
Check daarvan nu net in ICB 144 te Amf nog een wapen van Castricum aan de zijde ri. Asd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-06-2014 20:08:37
train85
train85
Quote
sfj (za 07 jun 2014 14:54:54 https://www.somda.nl/forum/7685/p496722/): Is mij ook al opgevallen bij toevallig ook die twee locs. Ga er beter op letten nu! Kan natuurlijk net als de dieren op de ddm1 stammen een (van wat ik destijds begreep, correct me if i'm wrong) bezuinigingsmaatregel zijn.
Betalen ze soms de stad die er als wapen opstaat? Anders snap ik de bezuinigingsregel niet daarvan.
 


07-06-2014 21:05:11
treinfan
treinfan
Het is makkelijker om bij beschadigingen het stadswapen weg te halen dan om het te herstellen  

07-06-2014 21:06:34
sfj
Die stickers van stadswapens zijn geen serie-order, zoals 1 t/m 0 of a t/m z die vrij algemeen gebruikt worden. Maar op maat gemaakte zaken van uiterst duurzaam material (want Castricum zag er nog prima uit). Nogmaals corrigeer me met meer informatie maar voor zover ik weet worden/warden die dieren niet meer onderhouden omdat de overeenkomst met WNF allang was verlopen en het toch wel wat meerwerk was.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-06-2014 00:01:56
thom
thom
Zo bijzonder is die zwarte folie nou ook weer niet hoor

Het is gewoon een hoop werk om de logo's te laten snijden en op de lok aan te brengen. En dan niet zozeer het plakken zelf, maar regelen dat de sticker besteld wordt, op de plek is waar de lok ook staat en dan iemand die daar ook nog de tijd voor heeft om hem te plakken.

Een echte meerwaarde heeft een stadswapen op de lok nou ook weer niet, dus ik kan me voorstellen dat ze bij beschadiging of na graffiti schade ervoor kiezen om het logo in het geheel te verwijderen en achterwege te laten.
 

08-06-2014 00:14:40
Wellie
Wellie
Meerwaarde heet het inderdaad niet, maar is jammer dat het bedrijf ze eerst met enige trots presenteerde, het nu laat verpieteren.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-06-2014 05:58, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!


Machinist NSR
 

08-06-2014 11:04:11
stel172
stel172
En er moest als ik me het goed herinner in elk geval toen de 1700-en gedoopt werden voor betaald worden. Daarom is er bijvoorbeeld geen Hardenberg, maar wel een Gramsbergen ( is intussen opgegaan in Hardenberg) en een Dalen.

En het was vooral mooi%02%

Laatst bewerkt door stel172 op 08-06-2014 11:04
 

08-06-2014 11:16:15
sjaak72
sjaak72
De in rood gespoten 1600 locs van DB krijgen wel een nieuwe stadswapen in een witte folie.  

08-06-2014 11:19:11
sfj
Ja en de 9908 van Locon ook, maar dat zijn 1600'en geen 1700'en en van een heel ander bedrijf.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-06-2014 11:38:52
sjaak72
sjaak72
Dat klopt. Ik wil alleen maar even aangegeven dat andere bedrijven anders (netter) omgaan met deze stadswapens.  

08-06-2014 15:11:48
maigoda
maigoda
Dat de 9908 (ex 1830) het stadswapen van Zwolle heeft, is ook alleen maar omdat Locon hun hoofdkantoor in Zwolle heeft. Op de andere 9900den zitten ze niet meer.
groetjes,
Emiel
 

08-06-2014 15:26:40
jeanne
jeanne
Over netter omgaan gesproken. Ten tijde dat de stadswapens op de locomotieven verschenen, waren kosten van de uitvoeren voor de betreffende gemeente, omdat NS er eigenlijk geen geld voor over had. Vind je het dan gek dat zo vele jaren later er zo mee omgegaan wordt?


Jeanne Kok
 

08-06-2014 22:43:37
gvttreinen
gvttreinen
Was het niet de bedoeling om stadswapens van de 1300'n over te zetten naar de 1700'n wanneer de 1300'n afgevoerd werden?  

08-06-2014 22:45:30
sfj
Dat is inderdaad ooit ook een plan geweest, daar heb ik diverse malen over gelezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-06-2014 22:47:21
maigoda
maigoda
Dat is bij maarliefst 1 1700 gebeurd, namelijk de 1759, die het stadswapen van Best van de 1311 heeft overgenomen.
Groetjes,
Emiel
 

09-06-2014 03:47:28
oranjebank
oranjebank
Waarom is de 1748 opeens terzijde? Die heb ik nog niet zolang geleden in dienst gezien in de 3600.

En jammer dat ze uit de CNL gaan. Komt er traxx voor in de plaats?

Laatst bewerkt door oranjebank op 09-06-2014 03:48
 

09-06-2014 08:20:27
sfj
Is die ter zijde dan? Recent nog gespot?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-06-2014 08:55:17
Bert13
Bert13
Die staat inderdaad niet terzijde, voor zover mijn informatie reikt. @Frontier gaf dat overigens ook aan enkele posts hierboven.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-07-2014 09:14:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
Om het hier ook maar even te archiveren: Op 9 juli 2014 zijn de 1707 - 1728 - 1715 - 1717 - 1705 - 1711 vanuit Amsterdam naar Maastricht overgebracht door de 203-3 van VolkerRail. De 1707 en 1728 zijn voor onderhoud overgebracht.  

10-07-2014 09:24:19
nohab
nohab
Quote
Bert13 (ma 09 jun 2014 08:55:17 https://www.somda.nl/forum/7685/p496899/): Die staat inderdaad niet terzijde, voor zover mijn informatie reikt. @Frontier gaf dat overigens ook aan enkele posts hierboven.
De 1748 is gewoon in dienst, gisteravond gezien met de 243.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-07-2014 10:58:49
Maxtrein
Maxtrein
Dan hoop ik dat de andere locomotieven ook een onderhoudsbeurt krijgen, er waren toch geruchten dat de ICR locomotieven de locs 1701-1729 ging vervangen?  

10-07-2014 11:42:52
broek53
broek53
Het is het een of het ander: als de DDAR-locs zouden worden gereactiveerd, dan gaan de ICR-locs aan de kant. Er worden geen zeventig locs in de vaart gehouden voor 19 DDAR-stammen, de ICB en een paar losse treintjes.  

10-07-2014 12:10:59
timtrein
timtrein
Het zal ook wel een kwestie van tijd zijn: als er nu nog geen of onvoldoende solitaire locs gemist kunnen worden, komen er dus een aantal DDAR-locs in dienst. Later gaan dan andere weer terzijde.
Sowieso mag je ervan uitgaan dat hoofddelen als draaistellen (tractiemotoren met wielstellen) gewoon opgereden worden...
 

07-08-2014 16:16:49
rob46
rob46
Als donor voor de om te bouwen DDAR-locs zijn in juli aangewezen: 1701, 1703, 1710, 1713 en 1725. Deze locs hebben de status ' terzijde'.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-08-2014 18:58:21
Sander_mcn
Sander_mcn
Zo juist in Mt in ieder geval loc 1762 met blinkende BSI koppeling gezien. Werd kop gemaakt op spoor 10.  

08-08-2014 19:05:49
rob46
rob46
Is eerste DDAR-loc, tweede wordt 1756.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-08-2014 19:19:34
Frontier
Frontier
Gaat men lukraak nummers nemen of komt er nog enige vorm van logica in?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-08-2014 21:45:33
timtrein
timtrein
De logica is dat men locs neemt die rijvaardig en beschikbaar zijn.  

08-08-2014 22:02:55
Frontier
Frontier
Joh, je meent het! Maar aangezien er veel meer rijvaardige en beschikbare locs zijn dan men nodig heeft en aangezien men in het verleden bijvoorbeeld bij het DDM1 gebeuren de twaalf hoogst genummerde (minus de 1771) heeft genomen ben ik dus benieuwd of er nu wederom aaneengesloten nummers (voor zover mogelijk) genomen worden. 1756 en 1762 zou kunnen duiden op 1756 tot en met 1768, en dan nog een stuk of wat anderen (1748 tot en met 1753 ofzo), maar voor hetzelfde geld wordt het net zo'n willekeurig 'zooitje' als bij DDZ4/6, vandaar dus de vraag.

Laatst bewerkt door Frontier op 08-08-2014 22:03


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-08-2014 22:15:40
MasterE
MasterE
Bij DDZ was het zeker geen willekeur daar is het beste materieel uitgezocht.
Dat zal hier ook gebeuren lijkt mij.


Mcn Asd
 

08-08-2014 23:15:30
bnv
bnv
Als het bericht waar is dat de 1700'en en ICR al eind dit jaar uit de 3600 verdwijnt, (hoewel Broek 53 zich dat nog niet kan voorstellen, gelezen in het ICT topic,),dan is dat mogelijk niet zo zeer om ICR dan al beschikbaar te hebben voor revisie (kan nog tijd hebben), maar om voldoende 1700'en paraat te krijgen die geen last van stilstand schade hebben.
Uit berichten in het DDAR topic begrepen dat alle 19 stammen DDAR in de loop van de winter/voorjaar 2015 in dienst komen.
Zal het inderdaad zo mogen zijn dat het die 1700'en uit de 3600 zijn, dan is van een aaneensluitende nummering geen sprake tenzij men het nodig acht die 19 loc'n in een aparte nummerserie onder te brengen.
 

12-08-2014 18:24:33
rob46
rob46
De derde ombouw tot DDAR-loc is 1740.


57 jaar OV-fotografie.
 

13-08-2014 08:52:49
lex_t
lex_t
Quote
Frontier (vr 08 aug 2014 22:02:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p504004/): .. maar voor hetzelfde geld wordt het net zo'n willekeurig 'zooitje' als bij DDZ4/6, vandaar dus de vraag.


Dat zooitje valt wel mee, ze zitten toch vast aan hun stammetje gekoppeld. En gaan dan door 't leven als 73XX.
 

13-08-2014 10:37:15
M-BASS
M-BASS
Ik denk dat ie bedoelt dat het niet 7501-7530 en 7631-7650 is, wat een stuk overzichtelijker is.

Overigens is nu dus ook duidelijk dat het geen opeenvolgende nummers zullen worden van de 1700's, 1740-1762 is 23 min 1742 & 1747.

Laatst bewerkt door M-BASS op 13-08-2014 10:38
 

13-08-2014 12:16:04
nougo
nougo
In geval van een gezonde bedrijfsvoering mag er vanuit worden gegaan dat men een lijstje maakt van de beschikbare loks en op tevoren vastgestelde criteria de besten eruit zoekt. Als je bijvoorbeeld 5 oude fietsen in de schuur hebt staan en je moet daar 2 goede van maken dan pak je die met een goed frame, ketting, trapas en wielen en zet daar de beste bandjes, bel en verlichting op. Je neemt dan niet het afgeragde barrel met kromme spaken waarvan het zadel zo lekker zit.

Heeft iemand overigens enig idee hoeveel kilometers de loks gelopen hebben en of daar veel onderling verschil in zit ?

Grtz,

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 13-08-2014 12:16
 

13-08-2014 12:29:57
mich
mich
Km's rond de 2 miljoen. Zit veel verschil in, maar praktijk geeft nogal eens aan dat de meest gelopen loccen de beste zijn.
Overigens zijn ze technisch nog lang niet op want een 1800 heeft wel 4 miljoen op de teller en komt nog fluitend zijn onderhoudsbeurten door.

Laatst bewerkt door mich op 13-08-2014 12:31
 

13-08-2014 12:32:05
2296
2296
Er zit onderling wel verschil in de kilometerstand. Denk aan lokken die terzijde hebben gestaan als gevolg van schade. Gemiddeld hebben de lokken ongeveer 2 miljoen kilometer op de teller staan. Er zijn ook uitzonderingen die er meer op hebben staan.

Laatst bewerkt door 2296 op 13-08-2014 13:04
 

13-08-2014 13:08:38
broek53
broek53
Quote
mich (wo 13 aug 2014 12:29:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p504405/): Km's rond de 2 miljoen. Zit veel verschil in, maar praktijk geeft nogal eens aan dat de meest gelopen loccen de beste zijn.
Overigens zijn ze technisch nog lang niet op want een 1800 heeft wel 4 miljoen op de teller en komt nog fluitend zijn onderhoudsbeurten door.
De 1800-en hebben dan ook wel een grote revisie gehad in good old Tilburg, de 1700-en niet.
 

13-08-2014 16:09:53
robert001
robert001
Quote
mich (wo 13 aug 2014 12:29:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p504405/): Km's rond de 2 miljoen. Zit veel verschil in, maar praktijk geeft nogal eens aan dat de meest gelopen loccen de beste zijn.



Gezien de leeftijd van de loccen is dat een gemiddelde jaarprestatie van ongeveer 100.000 km. Dat is toch niet veel voor een railvoertuig.
Ik heb een boek waar in staat dat de jaarprestatie van de 1200-en richting de 300.000 km per jaar ging na invoering van spoorslag '70.
 

13-08-2014 16:43:05
nougo
nougo
.. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de oorzaak hiervan mede voortkomt uit de splitsing reizigers-, en goederen vervoer. Concreet: Die 1200én gingen na hun laatste dienst met een reizigerstrein zo snel mogelijk de nachtelijke goederendienst in om de volgende ochtend weer vrolijk met Maastrichtenaren naar Zandvoort te rijden.

Grtz,

Noud
 

13-08-2014 16:50:39
sfj
Dat deed men tot halverwege de jaren '90 ook met de ddm1 1600'en.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-08-2014 22:22:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet zo heel gek dat die dus, inmiddels als zijnde 1800, het dubbele aan kilometers op de teller hebben staan, dat hebben de 1700 (vrijwel) niet meegemaakt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-08-2014 22:49:56
timtrein
timtrein
En dan te bedenken dat sommige van de oudste serie Franse soortgenoten al over de 10 miljoen zitten...  

14-08-2014 06:08:49
nohab
nohab
Maar die zijn dan ook gebouwd vanaf 1976, dus 5 jaar ouder dan de 1600'en. En hebben vanaf het begin altijd in het lange-afstandsverkeer gezeten.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-08-2014 14:55:34
Leo
Leo
Quote
Sander_mcn (vr 08 aug 2014 18:58:21 https://www.somda.nl/forum/7685/p503987/): Zo juist in Mt in ieder geval loc 1762 met blinkende BSI koppeling gezien. Werd kop gemaakt op spoor 10.


Ik zie dat vandaag 3 spots gemeld zijn van 1762, de eerste loc voor DD-AR, in het Amsterdamse.
Betekent dit, dat er toch spoedig gestart wordt met herindienststelling van DD-AR??
 

31-08-2014 15:23:12
plant
plant
Er is tot nu toe steeds 'september' genoemd als instroommoment voor het DDAR-materieel, dus dat is wel aannemelijk. Ik weet zo even uit mijn hoofd niet of er binnenkort een nieuw wijzigingsblad aankomt, maar afdeling dagplan kan natuurlijk ook prima aan de slag met DDAR.


Youri
 

31-08-2014 15:55:36
PimTH
PimTH
Morgen komt er een nieuw wijzigingsblad.  

31-08-2014 16:22:10
marciekemp
marciekemp
Morgen komt er inderdaad een nieuw wijzigingsblad, al zal het DDAR niet gelijk in dienst komen met ingang van het wijzigingsblad