Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-10-2013 23:33:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik wou net zeggen, dan mogen ze de ICE 3M ook aan de kant gooien, want ook die heeft vaak genoeg het spoor plat gelegd door een technisch mankement.
Treinen rijden eenmaal veel kilometers, worden zwaar belast maar gaan toch een eeuwigheid mee.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-10-2013 00:30:22
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 22:19:58 https://www.somda.nl/forum/7685/p469062/): Uit welke informatie maak jij op dat NSR het niet eens zo heel erg vind dat er weer een dienstvaardige loc naar de knoppen is dan?


NSR zal het ongetwijfeld jammer vinden, puur voor de inzet. Verder hoef je alleen maar te kijken naar huidige (uiterlijke) staat van sommige locomotieven, het aantal terzijde gestelde locomotieven en het niet meer willen investeren in rijtuigen voor locomotieven. De 1746 zal dan ook niet meer worden hersteld, zegt eigenlijk toch genoeg.
 

02-10-2013 00:48:45
MDDM
MDDM
Zegt helemaal niks.

Enne....als je even de hsl topic doorleest dan kan je daar in vinden dat er multiefinctionelere loc's komen. En ook dat er gekeken gat worden of en hoe de BDs rijtuigen aangepast kunnen worden om met traxx loc's te kunnen rijden.

Niet zo drammerig doen en proberen zonder concrete informatie je gelijk te halen.


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2013 01:02:53
aarclay
aarclay
Heeft iemand een idee hoeveel 1700-locs de NS nog rijvaardig beschikbaar heeft buiten de DD-AR diensten (die hebben BSI-koppeling)?

Op de Dijksgracht staat er een heel zooitje. Allemaal af defect of staan er ook enkele 1700-jes gewoon rijvaardig terzijde?


Choo choo.....
 


02-10-2013 01:31:51
Frontier
Frontier
DD-AR diensten zijn inmiddels al een tijdje verleden tijd, die locomotieven staan allen terzijde her en der.

Als ik me niet vergis zijn de volgende locomotieven in dienst: 1730 tot en met 1734, 1736 tot en met 1753, 1755 tot en met 1768, 1770, 1774, 1777 tot en met 1780. Echter zijn de 1770, 1774 en 1777 momenteel enkel in dienst voor onderhoudsritten met Beneluxrijtuigen. Verder moet nog opgemerkt worden dat de 1778, 1779 en 1780 (evenals de 1770, 1774 en 1777, maar dat is momenteel niet van toepassing) alleen nog met getrokken materieel kunnen rijden en niet meer met ICRm trek-duw-stammen.

Terzijde staan dus 1701 tot en 1729, 1754, 1769, 1771 tot en met 1773, 1775, 1776 en 1781. Oh, en wellicht na vandaag de 1747 indien de schade groot is, maar dat zal hier dan t.z.t. wel vermeld worden.

Laatst bewerkt door Frontier op 02-10-2013 01:34


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-10-2013 08:48:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Wellerd (wo 02 okt 2013 00:30:22 https://www.somda.nl/forum/7685/p469085/):
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 22:19:58 https://www.somda.nl/forum/7685/p469062/): Uit welke informatie maak jij op dat NSR het niet eens zo heel erg vind dat er weer een dienstvaardige loc naar de knoppen is dan?


NSR zal het ongetwijfeld jammer vinden, puur voor de inzet. Verder hoef je alleen maar te kijken naar huidige (uiterlijke) staat van sommige locomotieven, het aantal terzijde gestelde locomotieven en het niet meer willen investeren in rijtuigen voor locomotieven. De 1746 zal dan ook niet meer worden hersteld, zegt eigenlijk toch genoeg.
De 1746 reed vanochtend nog in de 3625, je zal de 1747 bedoelen. Als je zo gaat beginnen, kan je ook gaan zeggen dat het verval eigenlijk 10 jaar geleden al is begonnen met het niet meer herstellen van de 1735. Waar overigens diverse mogelijkheden van herstel voor zijn onderzocht. De 1747 zal eerst wel aan de bots/brandschade reserve worden toegevoegd.
 

02-10-2013 09:02:00
marciekemp
marciekemp
De loc (1747) schijnt in Zwolle al een ATB storing te hebben gehad, daar is toen een storingsmonteur bij geweest, er is toen ook een brandlucht geroken maar de loc is toen gewoon weggestuurd, het vervolg weten we nu dus;), de loc inclusief stam staan overigens nu in Haarlem  

02-10-2013 09:21:06
nsr1855
nsr1855
Stam is al foetsie, andere 1700 heeft het spul opgehaald uit Hlm.  

02-10-2013 11:22:32
maigoda
maigoda
Quote
marciekemp (wo 02 okt 2013 09:02:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p469121/): De loc (1747) schijnt in Zwolle al een ATB storing te hebben gehad, daar is toen een storingsmonteur bij geweest, er is toen ook een brandlucht geroken maar de loc is toen gewoon weggestuurd, het vervolg weten we nu dus;), de loc inclusief stam staan overigens nu in Haarlem

Dat er een brandlucht geroken is, heb ik de betreffende monteur niet horen zeggen.
Groetjes,
Emiel
 

02-10-2013 11:31:51
MasterE
MasterE
En dan nog, als elke trein geen meter meer mag rijden als je iets ruikt kunnen we wel stoppen.
Gewoon een gevalletje pech. Gelukkig is het snel opgemerkt en zijn persoonlijke ongelukken uit gebleven.


Mcn Asd
 

02-10-2013 11:59:13
aarclay
aarclay
Quote
Frontier (wo 02 okt 2013 01:31:51 https://www.somda.nl/forum/7685/p469090/): DD-AR diensten zijn inmiddels al een tijdje verleden tijd, die locomotieven staan allen terzijde her en der.


Bedankt voor je lijst. Dat DD-AR terzijde staat, daar was ik me wel zeker bewust van, maar deze 1700-locs heb ik uit de scope gelaten omdat ze toch alleen voor DD-AR bedoeld zijn vanwege hun koppeling, en er niks mee gebeurt nu.


Choo choo.....
 

02-10-2013 12:08:29
marciekemp
marciekemp
Dat van die brandlucht heb ik vernomen van iemand die dat weer had van een zwolse mcn  

02-10-2013 12:28:53
thom
thom
En op die manier krijg je de wildste verhalen de wereld dus juist in  

02-10-2013 12:29:54
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (wo 02 okt 2013 00:48:45 https://www.somda.nl/forum/7685/p469086/): Zegt helemaal niks.

Enne....als je even de hsl topic doorleest dan kan je daar in vinden dat er multiefinctionelere loc's komen. En ook dat er gekeken gat worden of en hoe de BDs rijtuigen aangepast kunnen worden om met traxx loc's te kunnen rijden.

Niet zo drammerig doen en proberen zonder concrete informatie je gelijk te halen.


Heeft niks met drammerig te maken, meer met een gezonde kijk op de realiteit.

Er zijn TRAXX locomotieven besteld en zullen er nog wel een kleine 10 jaar rijtuigen blijven rijden van NSR. Daarna is het feest der locomotieven gewoon voorbij bij de NS. Ik snap dat je als machinist graag op een loc rijdt (persoonlijk vind ik het nog steeds de enige vorm van echt trein rijden), maar sommige zaken kun je niet negeren.

- het aantal 1700/1800 dat nu werkeloos/defect ter zijde staat
- uiterlijk/technische staat vloot 1700-en
- aantal BD-en dat ter zijde staat
- overheveling van ICR rijtuigen naar HiSpeed
- leeftijd ICR rijtuigen
 

02-10-2013 12:33:03
maigoda
maigoda
Quote
marciekemp (wo 02 okt 2013 12:08:29 https://www.somda.nl/forum/7685/p469140/): Dat van die brandlucht heb ik vernomen van iemand die dat weer had van een zwolse mcn

In gewone mensentaal dus: je hebt het van horen zeggen. Is doorgaans geen betrouwbare bron, lijkt me. Ik heb de betreffende storingsmonteur zelf gesproken.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 02-10-2013 12:34
 

02-10-2013 12:40:55
MDDM
MDDM
Sorry Wellerd, maar je blijkt dus een discussie te willen voeren met onderbuikgevoelens en niet met enige vorm van realisme. Dat de getrokken treinen er uit gaan is simpel......Kostenplaatje.

Technische staat van de rijvaardige vloot is niks mis mee hoor. Dat ze niet schoon en blinkend over het spoor denderen met een glimmende stam ICB of ICRm, tja dat zegt gewoon niks over de staat van de vloot. Degene die uit de dienst zijn,jammer, maar het is gewoon niet anders. Kan er niet wakker van liggen, ook al is een getrokken trein het leukste om te rijden.


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2013 13:02:15
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (wo 02 okt 2013 12:40:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p469150/): Sorry Wellerd, maar je blijkt dus een discussie te willen voeren met onderbuikgevoelens en niet met enige vorm van realisme. Dat de getrokken treinen er uit gaan is simpel......Kostenplaatje.

Technische staat van de rijvaardige vloot is niks mis mee hoor. Dat ze niet schoon en blinkend over het spoor denderen met een glimmende stam ICB of ICRm, tja dat zegt gewoon niks over de staat van de vloot. Degene die uit de dienst zijn,jammer, maar het is gewoon niet anders. Kan er niet wakker van liggen, ook al is een getrokken trein het leukste om te rijden.


Ze zijn inderdaad niet schoon en blinkend, maar dat is ook niet erg. Wel een 1900 rijden met 9 rijtuigen waarvan op elk rijtuig aan de buitenzijde corrosie vertoont, een loc waar de corrosie door beide deuren is heen gevreten. Dat bedoel ik met de staat en daaruit concludeer IK dat NSR er niks meer om geeft. Het is inderdaad een mening, en volgens mij mag je die hier gewoon uiten.
 

02-10-2013 13:13:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Iedere trein roest, zelfs SLT doet dat al, V-IRM barst van de plakplaatjes om de roest weg te moffelen, zelfs een niet nader te noemen splinternieuwe HSL trein roest...
Kortom, iedere trein roest, en dat is ook niet zo gek ook als je ziet wat voor invloeden een trein dag in dag uit heeft.
Dat heeft dus echt totaal niets met de staat van het materieel te maken, roest is acceptabel, zolang het maar binnen de marge's is, en dat is het ruimschoots bij NSR.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-10-2013 13:14


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-10-2013 13:19:06
broek53
broek53
Ik begrijp niet dat iedereen maar wil ontkennen of vergoeilijken wat je zo kunt zien en begrijpen, namelijk dat wat Wellerd ook noemt: NS hanteert een uitsterfbeleid voor de 1700-en en dat is logisch ook, in de zin dat het beleid er in het recente verleden op gericht was het ICR (ook) af te voeren. in afwachting van e.e.a. worden er geen grote beurten aan 1700-en uitgevoerd en staat er geen revisie op het programma, waar ze eigenlijk wel aan toe zijn.
dat de defectenstand van zo'n serie in zo'n geval wat gaat oplopen, lijkt mij ook niet zo vreemd.
 

02-10-2013 13:22:07
MDDM
MDDM
Defectenstand valt wel mee hoor. De sterfhuisconstructie zie ik wel, en dat heb ik eerder al gezegd waardoor dat komt. Kostenplaatje.


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2013 13:32:46
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
maigoda (wo 02 okt 2013 12:33:03 https://www.somda.nl/forum/7685/p469149/):
Quote
marciekemp (wo 02 okt 2013 12:08:29 https://www.somda.nl/forum/7685/p469140/): Dat van die brandlucht heb ik vernomen van iemand die dat weer had van een zwolse mcn

In gewone mensentaal dus: je hebt het van horen zeggen. Is doorgaans geen betrouwbare bron, lijkt me. Ik heb de betreffende storingsmonteur zelf gesproken.
Groetjes,
Emiel
Ik ken die betreffende storingsmonteur zeer en zeer goed en die heeft geen brandlucht geroken... Anders had hij hem echt niet weg laten gaan vanuit Zwolle... Er was ook geen ATB storing, maar de ATB stond uit waardoor de Snelschakelaar niet in kwam. Gewoon een toevallige bedieningsfout dus.
De brand heeft er dus werkelijk niets mee te maken... En nogmaals horen zeggen is inderdaad geen goede bron..

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 02-10-2013 13:34
 

02-10-2013 14:14:18
mich
mich
Quote
broek53 (wo 02 okt 2013 13:19:06 https://www.somda.nl/forum/7685/p469159/): Ik begrijp niet dat iedereen maar wil ontkennen of vergoeilijken wat je zo kunt zien en begrijpen, namelijk dat wat Wellerd ook noemt: NS hanteert een uitsterfbeleid voor de 1700-en en dat is logisch ook, in de zin dat het beleid er in het recente verleden op gericht was het ICR (ook) af te voeren. in afwachting van e.e.a. worden er geen grote beurten aan 1700-en uitgevoerd en staat er geen revisie op het programma, waar ze eigenlijk wel aan toe zijn.
dat de defectenstand van zo'n serie in zo'n geval wat gaat oplopen, lijkt mij ook niet zo vreemd.


Klopt. Dit was bij de 1800 ook zo te zien aan de storingsgeschiedenis. Ik zou alleen zelf een parkje loccen wat je voorlopig nodig hebt wel goed onderhouden(en dan bedoel ik de componenten die aan hun termijn zitten vervangen door nieuw en de hoogspanningsruimtes goed schoonhouden)Het lijkt er namelijk op dat je op die manier zelfs met een oude 1800 vrijwel storingsvrij kunt rijden en daarmee ook weer kosten bespaard.
 

04-10-2013 16:34:04
Wellie
Wellie
Nu is er weer brand ontstaan in een 1700, de 1742 rijdende in de 1900 serie. Is dit nog steeds allemaal toeval?  

04-10-2013 16:55:16
erjen
erjen
Quote
thom (di 01 okt 2013 23:23:45 https://www.somda.nl/forum/7685/p469076/): Die defecten waren er altijd wel, alleen zijn ze juist op gaan vallen toen ze in hun oudere dagen kwamen en men steeds sneller om kleinere defecten lokken aan de kant ging zetten.

De tijd daarvoor gebeurde dat ook, alleen toen werd het materieel gewoon hersteld en wist niemand dat er ook maar iets aan de hand geweest is.

Ik denk ook dat de meeste hier geen idee hebben hoevaak er eigenlijk iets aan de hand is met materieel, defecten worden door de dienstdoend storingsmonteur verholpen en de buiten wereld merkt er niets van...

En dat gebeurd meer genoeg



Klopt helemaal thom
 

04-10-2013 17:01:48
edje
edje
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 16:34:04 https://www.somda.nl/forum/7685/p469410/): Nu is er weer brand ontstaan in een 1700, de 1742 rijdende in de 1900 serie. Is dit nog steeds allemaal toeval?


Nee!! Het is een duivels complot van de directie van de NS, ze willen af van de NS serie 1700, waarom??? Dat kan ik niet zeggen, ik ben bang dat ze me komen halen,... o jee Daar zijn ze al help, HELP!!! NEE NIET DOE.............



Even serieus, ja het is puur toeval. Het is en blijft techniek wat al een zekere leeftijd heeft. Maar zoveel schade is inderdaad vervelend en opvallend.
 

04-10-2013 18:50:22
maigoda
maigoda
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 16:34:04 https://www.somda.nl/forum/7685/p469410/): Nu is er weer brand ontstaan in een 1700, de 1742 rijdende in de 1900 serie. Is dit nog steeds allemaal toeval?

(samenzweringstheorie aan) Nee hoor, NSR heeft een manager materieelstoringen en bepaald vooraf wanneer welk materieel de geest geeft en op welke manier... (samenzweringstheorie uit).

Stel dat die brand een half jaar later was geweest met exact dezelfde oorzaak. Zou dat het minder toevallig maken? Bestudeer eens hoe de locs 1000 zich in de laatste jaren van hun bestaan hielden en vraag je daarbij meteen even af waarom ze zoveel mogelijk in het zuiden reden, dichtbij Hoofdwerkplaats Tilburg...
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-10-2013 18:51
 

04-10-2013 19:32:42
Arjan73
Arjan73
Toeval of niet. Het is wel koren op de molen van de Ansaldo Breda directie. NS verwaarloosd haar materieel.  

04-10-2013 19:45:47
Wellie
Wellie
Quote
maigoda (vr 04 okt 2013 18:50:22 https://www.somda.nl/forum/7685/p469431/):
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 16:34:04 https://www.somda.nl/forum/7685/p469410/): Nu is er weer brand ontstaan in een 1700, de 1742 rijdende in de 1900 serie. Is dit nog steeds allemaal toeval?

(samenzweringstheorie aan) Nee hoor, NSR heeft een manager materieelstoringen en bepaald vooraf wanneer welk materieel de geest geeft en op welke manier... (samenzweringstheorie uit).

Stel dat die brand een half jaar later was geweest met exact dezelfde oorzaak. Zou dat het minder toevallig maken? Bestudeer eens hoe de locs 1000 zich in de laatste jaren van hun bestaan hielden en vraag je daarbij meteen even af waarom ze zoveel mogelijk in het zuiden reden, dichtbij Hoofdwerkplaats Tilburg...
Groetjes,
Emiel


Ik hou de volgende storingen van de 1700 weer met veel interesse in de gaten. Ik hoop dat we niet een keer andere berichten lezen over zo'n type trein is gestrand met brand in een van de vele tunnels op de treinserie 1900.
 

04-10-2013 20:20:24
rogier
rogier
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 19:45:47 https://www.somda.nl/forum/7685/p469441/):
Ik hou de volgende storingen van de 1700 weer met veel interesse in de gaten. Ik hoop dat we niet een keer andere berichten lezen over zo'n type trein is gestrand met brand in een van de vele tunnels op de treinserie 1900.
Nee joh, kennelijk is het in dit land normaal dat er meerdere keren per week treinen in de hens vliegen.
En uiteraard is de veiligheid gewoon gegarandeerd....

Laatst bewerkt door rogier op 04-10-2013 20:20


Reiziger met hoofdletter R......
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-10-2013 20:20:53
thom
thom
Als ik jullie was, zou ik niet meer met de trein reizen, véééls te gevaarlijk hoor...  

04-10-2013 20:22:15
maigoda
maigoda
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 19:45:47 https://www.somda.nl/forum/7685/p469441/): Ik hou de volgende storingen van de 1700 weer met veel interesse in de gaten. Ik hoop dat we niet een keer andere berichten lezen over zo'n type trein is gestrand met brand in een van de vele tunnels op de treinserie 1900.

Hou dan meteen ook even bij hoeveel ritten er wel goed gaan. Dan hebben we pas een goed beeld van de werkelijke uitval van materieel. Anders wordt het al snel zo'n telegraaf-achtig geschreeuw om niets.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2013 20:23:58
maigoda
maigoda
Quote
rogier (vr 04 okt 2013 20:20:24 https://www.somda.nl/forum/7685/p469446/):
Quote
Wellie (vr 04 okt 2013 19:45:47 https://www.somda.nl/forum/7685/p469441/):
Ik hou de volgende storingen van de 1700 weer met veel interesse in de gaten. Ik hoop dat we niet een keer andere berichten lezen over zo'n type trein is gestrand met brand in een van de vele tunnels op de treinserie 1900.
Nee joh, kennelijk is het in dit land normaal dat er meerdere keren per week treinen in de hens vliegen.
En uiteraard is de veiligheid gewoon gegarandeerd....

Zet het nou eens weg tegen zo'n 5200 treinen die per dag rijden. Om hoeveel procent materieel-uitval-door-storing zou het dan gaan?
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2013 20:28:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou thom, je kan het ook overdrijven, ik weet dat je de locs graag promoot (zie ze zelf ook liever maargoed ), maar ik had echt niet graag willen zien wat er zou gebeuren als die loc van Olst datzelfde gedonder had in een tunnelbuis.
Dan had je echt 100% zeker gewonden gehad voornamelijk door rookinhalatie.
Er zit een grens van wat wel en niet te doen qua onderhoud, maar dit gaat duidelijk te ver, pech hebben kan altijd gebeuren, maar brand nooit.

@maigoda: Pech hebben kan en hoort er ook bij, brand niet.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-10-2013 20:29


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 20:31:50
edje
edje
brand valt ook onder pech, als brand altijd beheersbaar zou zijn, dan zouden de helden van de brandweer het wel verdomd rustig hebben.  

04-10-2013 20:36:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Brand ontstaat niet zomaar, al helemaal niet in een trein zonder verbrandingsmotor.
Er is maar een heel klein percentage waardoor brand zonder slecht onderhoud kan ontstaan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 20:39:08
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (vr 04 okt 2013 20:28:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p469451/): @maigoda: Pech hebben kan en hoort er ook bij, brand niet.

Dus als ik jouw moet geloven, is brand altijd een gevolg van slecht onderhoud? Een gesneuvelde bovenleiding die zodanig de loc beschadigd heeft dat er brand in ontstaan is, behoord dus kennelijk niet tot de mogelijkheden, ook niet in tunnels? Zolang er geen oorzaak is gevonden waarom de 1747 brand heeft gehad, lijkt het me wat onzinnig om een oorzaak "aan te wijzen".
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2013 20:41:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Een gesneuvelde bovenleiding = Pech.
Al kan het natuurlijk altijd nog slecht onderhoud aan de bovenleiding geweest zijn
Bovendien spreek ik over het materieel van NS een knallende bovenleiding valt onder een van de externe factoren waardoor er inderdaad brand kan onstaan, maar brand door slecht onderhoud kan gewoon niet.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-10-2013 20:44


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 21:16:23
thom
thom
Als het iig maar te verwijten valt aan iemand, dan is het wel goed hé...

En die 1747 in een tunnel, vergeet niet dat rookontwikkeling bij stilstand enorm toeneemt en de Mcn volgens mij zelf de trein neergezet heeft.
Als het in een tunnel was geweest, had de trein er echt nog wel uitgekomen...

Het enige wat ik hier eerder trouwens bedoelde, is dat de lok die vandaag een probleem gehad heeft niet per definitie hetzelfde heeft gehad als de 1747 eerder van de week.
Soms kunnen de meest lullig kleine onderdelen rookwolken produceren waar je u tegen zegt en hoeft er maar weinig aan de hand te zijn.
Tel er bij op dat het knallen van een hoogspanningszekering als een goeie ontploffing kan klinken en je hebt weer het verhaal van de dag

Laatst bewerkt door thom op 04-10-2013 21:18
 

04-10-2013 21:25:31
mich
mich
Heb laatst een rookwolk in een 1800 gehad omdat de kachel in de achterste cabine aanstond en ik geloof de weerstand van de ventilator met pensioen was gegaan...

Maargoed als je hoogspanningsinstallaties, met name de stekkers en blootliggende koperstrips niet goed schoonhoud heb je echt kans op kortsluiting met alle gevolgen van dien. Ook koeling moet goed functioneren, slechte accucellen vervangen en elektromotoren met te lage weerstandswaarde idem.

Als je dat allemaal doet en er gaat dan wat mis, dan heb je pech. In principe kan ouderdom weinig kwaad doen, slijtage(=stukje onderhoud) en vuil(=stukje onderhoud) wel.
 

04-10-2013 22:43:37
trein00
trein00
Quote
thom (vr 04 okt 2013 20:20:53 https://www.somda.nl/forum/7685/p469448/): Als ik jullie was, zou ik niet meer met de trein reizen, véééls te gevaarlijk hoor...


Als het alleen om deze twee brandjes ging zou ik ook nog zeggen, puur pech kan gebeuren, maar de laatste tijd gaan deze locs toch wel erg vaak kapot.

Het is eerder al opgenoemd, maar de laatste tijd zie ik dit type wel erg vaak defect staan. Afgelopen paar maanden: Defect bij Best, olie verloren in Den Bosch, halve dag spoor 1 geblokkeerd in Tilburg en nu twee keer in de week een ernstige storing met in elk geval flinke rook ontwikkeling . . .

In de winter was het ook al vaak raak met de 1700/ICr combinatie.

Ik vraag me toch serieus af of het onderhoud niet beter kan/moest. Hierbij kan ook nog gedacht worden aan fouten bij onderhoud, en niet alleen aan te weinig onderhoud. Stel dat een aantal onderdelen vervangen zijn, misschien is er wel wat mis met deze onderdelen of de montage ervan.

Aan degene die de bovenleiding als oorzaak aanwijzen, hoe kan deze dan voor brand zorgen? Zou men bij het ontwerpen van de 1700 geen rekening gehouden hebben met de situatie dat de bovenleiding knapt? Ik kan me wel flinke vonkvorming voorstellen boven op de trein als dat gebeurd, maar daar zou toch echt wel wat aan te doen zijn.

Laatst bewerkt door trein00 op 04-10-2013 22:47
 

04-10-2013 22:49:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Betreft de bovenleiding: Die kan heel wat hebben en is ook wel beveiligd, maar net zoals bij je stoppenkast thuis: je zult eerst over de zekeringswaarde heen moeten gaan voordat deze doorslaat.
Zowel de treinen alsmede de onderstations van de bovenleidingen hebben "zekeringen".
Bij een trein zijn het nog echte doorslagzekering (welke dus met een flinke plof gepaard gaat als deze door de zekeringswaarde heen gaat), bij een onderstation gaat dat net even anders.

Maargoed, voordat je de doorslagspanning van een onderstation hebt bereikt, kan je allang al goeie fik hebben hoor, aangezien die pas doorslaat bij 4000 ampere, dat is 250 keer hoger dan je stoppenkast thuis!

Voor een indicatie wat voor vlam dat geeft voordat het onderstation uitschakeld, een test van een gecontroleerde kortsluiting in een onderstation: http://www.youtube.com/watch?v=f_y3wLh1J3I

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-10-2013 22:52


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 22:52:27
thom
thom
Naast die hoogspanningszekeringen heeft het huidige materieel ook een snelschakelaar aan boord die bij te hoge stromen uitschakelt maar daarna weer in te schakelen is.

Laatst bewerkt door thom op 04-10-2013 22:52
 

04-10-2013 23:00:33
trein00
trein00
Quote
dlm4yjp (vr 04 okt 2013 22:49:05 https://www.somda.nl/forum/7685/p469468/):
Maargoed, voordat je de doorslagspanning van een onderstation hebt bereikt, kan je allang al goeie fik hebben hoor, aangezien die pas doorslaat bij 4000 ampere, dat is 250 keer hoger dan je stoppenkast thuis!

Voor een indicatie wat voor vlam dat geeft voordat het onderstation uitschakeld, een test van een gecontroleerde kortsluiting in een onderstation: http://www.youtube.com/watch?v=f_y3wLh1J3I


Maar in zo'n geval gaat een locomotief nog niet branden? Stel er vind ergens overbelasting plaats, lijkt mij eerder dat het onderstation flink op z'n donder krijgt dan een rijdende loc. Andersom kan ik me wel voorstellen, dat de loc veel meer stroom trekt dan normaal (maar niet genoeg om een onderstation uit te schakelen) en daardoor gaat branden. Al zou je verwachten dat er dan een zekering of snelschakelaar gaat . . .

Laatst bewerkt door trein00 op 04-10-2013 23:01
 

04-10-2013 23:10:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Nouhjah, zoals je zag was dit gecontroleerd en niet eens direct contact, tevens werd er een gecontroleerde vonkboog gecreëerd.
Je kan je vast wel voorstellen als zo kabel direct op het dak van de loc valt, of erger: ergens in de loc zelf hier wat mis gaat, dat zoiets behoorlijke gevolgen kan hebben. Dat blijkt ook wel uit diverse treinbranden inmiddels (en dan spreek ik algemeen, dus niet enkel de 1700 serie, want V-IRM kan en heeft net zo goed dit overkomen).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-10-2013 23:11


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 23:12:06
Pim530
Pim530
Er gaan onderhand zelfs roddels rond dat de loc in de brand is gevlogen doordat er onderhoud is gepleegd: prima onderhoud dus. Je moet alleen je gereedschap niet vergeten mee te nemen.  

04-10-2013 23:15:05
dlm4yjp
dlm4yjp
"roddels" doen we hier niet aan %07%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 23:17:06
Pim530
Pim530
Dan noemen we het een mogelijke uitkomst van het onderzoek, met mij kun je alle kanten op.  

04-10-2013 23:20:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Ook niet, door dat wilde gegok hier komen de gekste verzinselen en geruchten en daar heeft niemand wat aan, feiten doen we het voor, roddelen kan iedereen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2013 23:26:29
Pim530
Pim530
Gokken is iets anders dan geluiden opvangen als je het mij vraagt, maar het is uiteraard je goedrecht om het niet serieus te nemen. Daar wil ik het graag bij laten.  

04-10-2013 23:31:53
sjoerd
sjoerd
Soms denk ik: er wordt niet gelezen hier, want het is al diverse malen gezegd dat dit normale verschijnselen zijn. Zie in het topic over SGM maar eens hoe nonchalant men hier met het onderhoud omgaat (maar niet heus). Heren, hier is wel degelijk sprake van betrokkenheid, het bundelen van vakmanschap en de gezamenlijke wil om storingen te voorkomen.
Hebben de complotdenkers thuis ook nooit een week waarin ineens meerdere dingen een defect vertonen? Ligt dat dan ook aan jullie zwakke onderhoud?
Je laat het toch als bedrijf ook wel uit je hoofd om zoveel mogelijk reizigers te laten balen van je eigen tekortkomingen, zeker als de beeldvorming toch al onder druk staat?? En dan nog wat: ik kom hier steeds meer lieden tegen die zich beter niet meer met het spoor kunnen bemoeien want die mopperen alleen maar. Als spoorfan probeer je toch je idolen bij te staan, in plaats van ze af te vallen? Vaak heb je niet eens de info voor een goed oordeel. Laat dan ook maar.
 

05-10-2013 00:28:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Pim530 (vr 04 okt 2013 23:26:29 https://www.somda.nl/forum/7685/p469479/): Gokken is iets anders dan geluiden opvangen als je het mij vraagt, maar het is uiteraard je goedrecht om het niet serieus te nemen. Daar wil ik het graag bij laten.


Geluiden opvangen en aannemen als een feit? Erg gewaagd, al helemaal als het iemands andere zaken zijn, ik zal je wel even vertellen wat roddels kunnen doen...

Enkele jaren geleden heeft een Fokker 100 een noodlanding moeten maken omdat er een verloren schroevendraaier op de verkeerde plek terecht was gekomen en een stuurvlak blokkeerde. De technicus die de avond er voor aan had gewerkt werd direct opgepakt en verhoord, echter vond een van zijn collega's het grappig om een geintje te maken: "oh hij weer? Is hij nou weer zijn spullen aan het rondslingeren?".
Die zin heeft er voor gezorgd dat het bij de verkeerde persoon uitkwam met het verkeerde humeur: de onschuldige technicus heeft paar jaar in de bak gezeten wegens poging tot doodslag door nalatigheid.
Per toeval ontbrak namelijk in zijn gereedschapkist zijn schroevendraaier...
Na zijn vrijlating kwam hij weer thuis, wilde zijn werkkleren weggooien en trof in een zijn zakken een schroevendraaier aan.

Oftewel: de schroevendraaier die in de Fokker lag was niet van hem, maar bleek er al langer te liggen.

Conclusie: Maak geen geintjes of roddels over dit soort dingen, je weet nooit wie er meeleest en hoe dit word opgepakt!
De betreffende technicus zit anno 2013 nogsteeds door dit voorval werkloos thuis, hou het bij feiten!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-10-2013 00:51:48
Wellie
Wellie
Quote
dlm4yjp (za 05 okt 2013 00:28:05 https://www.somda.nl/forum/7685/p469487/):
Quote
Pim530 (vr 04 okt 2013 23:26:29 https://www.somda.nl/forum/7685/p469479/): Gokken is iets anders dan geluiden opvangen als je het mij vraagt, maar het is uiteraard je goedrecht om het niet serieus te nemen. Daar wil ik het graag bij laten.


Geluiden opvangen en aannemen als een feit? Erg gewaagd, al helemaal als het iemands andere zaken zijn, ik zal je wel even vertellen wat roddels kunnen doen...

Enkele jaren geleden heeft een Fokker 100 een noodlanding moeten maken omdat er een verloren schroevendraaier op de verkeerde plek terecht was gekomen en een stuurvlak blokkeerde. De technicus die de avond er voor aan had gewerkt werd direct opgepakt en verhoord, echter vond een van zijn collega's het grappig om een geintje te maken: "oh hij weer? Is hij nou weer zijn spullen aan het rondslingeren?".
Die zin heeft er voor gezorgd dat het bij de verkeerde persoon uitkwam met het verkeerde humeur: de onschuldige technicus heeft paar jaar in de bak gezeten wegens poging tot doodslag door nalatigheid.
Per toeval ontbrak namelijk in zijn gereedschapkist zijn schroevendraaier...
Na zijn vrijlating kwam hij weer thuis, wilde zijn werkkleren weggooien en trof in een zijn zakken een schroevendraaier aan.

Oftewel: de schroevendraaier die in de Fokker lag was niet van hem, maar bleek er al langer te liggen.

Conclusie: Maak geen geintjes of roddels over dit soort dingen, je weet nooit wie er meeleest en hoe dit word opgepakt!
De betreffende technicus zit anno 2013 nogsteeds door dit voorval werkloos thuis, hou het bij feiten!


Heb jij een link over het bovenstaande verhaal? Of een datum van de noodlanding?
 

05-10-2013 01:18:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Die quote is niet nodig hè

Maar dat zal ik dan moeten opzoeken, ik heb het te horen gekregen tijdens een voorlichting van de EASA, inclusief beeldmateriaal toendertijd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-10-2013 02:10:06
Pim530
Pim530
-Het spijt me dat ik mijn eigen voornemen (hier wil ik het bij laten) aan de kant schuif-

Ah, ook van horen zeggen, begrijp ik.
 


05-10-2013 05:10:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Horen en gezien, mét bronvermelding.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-10-2013 07:16:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Zullen we weer verder gaan met feiten over de 1700'en?


Groet, Spiketrain
 

05-10-2013 11:14:31
edje
edje
Hoe zit het trouwens met de controlebeurten van de Eloks bij NS, is dat nog steeds een 24 uurscontrole of is dat ondertussen naar een 48 of 72 uurs controle.
In geval van het laatste is het dan niet handiger om dan 24 uurs controle aan te houden?

Iets wat eigenlijk toch niet verkeerd is, aangezien loks tegenwoordig de halve tijd onbemand rond crossen en zo afwijkingen in het materiaal minder opvallen.
 

05-10-2013 13:15:28
Wellie
Wellie
Quote
edje (za 05 okt 2013 11:14:31 https://www.somda.nl/forum/7685/p469528/): Hoe zit het trouwens met de controlebeurten van de Eloks bij NS, is dat nog steeds een 24 uurscontrole of is dat ondertussen naar een 48 of 72 uurs controle.
In geval van het laatste is het dan niet handiger om dan 24 uurs controle aan te houden?

Iets wat eigenlijk toch niet verkeerd is, aangezien loks tegenwoordig de halve tijd onbemand rond crossen en zo afwijkingen in het materiaal minder opvallen.


Locomotieven hebben nog steeds de 24 uurs controle.

Laatst bewerkt door Wellie op 05-10-2013 16:02
 

05-10-2013 14:23:15
MDDM
MDDM
Vraag een snuffelstage aan bij NedTrain en je weet het. Je kan ook navraag doen bij een stmt.


Gr Joop mcn Lls
 

05-10-2013 14:49:46
Frontier
Frontier
Quote
edje (za 05 okt 2013 11:14:31 https://www.somda.nl/forum/7685/p469528/): Hoe zit het trouwens met de controlebeurten van de Eloks bij NS, is dat nog steeds een 24 uurscontrole of is dat ondertussen naar een 48 of 72 uurs controle.
In geval van het laatste is het dan niet handiger om dan 24 uurs controle aan te houden?

Iets wat eigenlijk toch niet verkeerd is, aangezien loks tegenwoordig de halve tijd onbemand rond crossen en zo afwijkingen in het materiaal minder opvallen.

Wat in de praktijk veelal neerkomt op een 48 uurs controle (als je de gemiddelde controlelijst ziet ), en wat volgens mij ook niet verboden is aangezien een monteur pas contact met het LBM moet opnemen als een controle langer dan 48 uur geleden is uitgevoerd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-10-2013 15:13:35
MDDM
MDDM
Quote
Frontier (za 05 okt 2013 14:49:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p469553/):
Quote
edje (za 05 okt 2013 11:14:31 https://www.somda.nl/forum/7685/p469528/): Hoe zit het trouwens met de controlebeurten van de Eloks bij NS, is dat nog steeds een 24 uurscontrole of is dat ondertussen naar een 48 of 72 uurs controle.
In geval van het laatste is het dan niet handiger om dan 24 uurs controle aan te houden?

Iets wat eigenlijk toch niet verkeerd is, aangezien loks tegenwoordig de halve tijd onbemand rond crossen en zo afwijkingen in het materiaal minder opvallen.

Wat in de praktijk veelal neerkomt op een 48 uurs controle (als je de gemiddelde controlelijst ziet ), en wat volgens mij ook niet verboden is aangezien een monteur pas contact met het LBM moet opnemen als een controle langer dan 48 uur geleden is uitgevoerd.
Monteur hoeft geen contact op te nemen met MBN. Ze hebben tegenwoordig een iPad en daarin staat van elk materieel die op hun terrein komt exact wat er gebeuren moet.


Gr Joop mcn Lls
 

05-10-2013 15:14:55
Frontier
Frontier
Quote
MDDM (za 05 okt 2013 15:13:35 https://www.somda.nl/forum/7685/p469556/): Monteur hoeft geen contact op te nemen met MBN. Ze hebben tegenwoordig een iPad en daarin staat van elk materieel die op hun terrein komt exact wat er gebeuren moet.

Dan is het papierwerk kennelijk achterhaald, want daar staat het nog steeds nadrukkelijk op vermeld.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-10-2013 15:30:22
edje
edje
Jeetje wat veranderd er veel....
Vroeger had ik gewoon een A4-tje met alle treinstellen en loks erop, die ik in Es of Hgl ter overnachting had en bij elk stelletje stond of C van Controle of een R van Remproef. veel makkelijker meenemen A4-tje maak je klein en stop je in je jas.
Een Ipad..... waar laat je dat ding tijdens je werk als je per nacht meer dan 60 keer een trein in of uit moet stappen vanuit het ballast?
En waar is de PCL gebleven in dit verhaal?

Zucht ik wordt oud.
 

05-10-2013 15:57:27
admin
Moderator
admin
Discussie is wat opgeschoond, de auteurs van de verwijderde berichten snappen wel waarom.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-10-2013 16:38:21
MDDM
MDDM
Quote
edje (za 05 okt 2013 15:30:22 https://www.somda.nl/forum/7685/p469558/):
Een Ipad..... waar laat je dat ding tijdens je werk als je per nacht meer dan 60 keer een trein in of uit moet stappen vanuit het ballast?
In een handig tasje die ze om hun nekkie kunnen hangen.
Quote
En waar is de PCL gebleven in dit verhaal?
Tegenwoordig heet dat Werkvoorbereider. De functie van PCL is in tweeën gesplitst. Je hebt nu een treindienstleider en werkvoorbereider. Erg handig tijdens het retten, NOT

Quote
Zucht ik wordt oud.
Daar hebben we allemaal last van


Gr Joop mcn Lls
 

05-10-2013 20:03:32
Harrstein
Harrstein
Quote
edje (za 05 okt 2013 15:30:22 https://www.somda.nl/forum/7685/p469558/): Jeetje wat veranderd er veel....
Vroeger had ik gewoon een A4-tje met alle treinstellen en loks erop, die ik in Es of Hgl ter overnachting had en bij elk stelletje stond of C van Controle of een R van Remproef. veel makkelijker meenemen A4-tje maak je klein en stop je in je jas.
Een Ipad..... waar laat je dat ding tijdens je werk als je per nacht meer dan 60 keer een trein in of uit moet stappen vanuit het ballast?
En waar is de PCL gebleven in dit verhaal?

Zucht ik wordt oud.


Zelfs in Hengelo City is dit doorgedrongen. Ik heb wel eens een aanbod gekregen via studentenwerk om instuctie met die ipads te geven daar.
 

06-10-2013 06:07:34
oranjebank
oranjebank
Maar even serieus , is de kans groot dat de 1742 weer gemaakt kan worden en weer gaat rijden?  

06-10-2013 08:00:31
nohab
nohab
Vermoedelijk zal eest gekeken worden of die (en de 1747) gemist kan worden, zo niet, zal gekeken worden of er geen andere loc (er staan er genoeg op de Dijksgracht) is die makkelijker (lees goedkoper) weer rijvaardig gemaakt kan worden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-10-2013 10:56:18
timtrein
timtrein
De locs op de Dijksgracht zijn toch alleen de DDAR-locs? De kans is ook best aanwezig dat Maastricht nog wat heeft staan waar ze graag de onderdelen van de 1747 voor kunnen gebruiken. Aan de voor DDM-1 verbouwde locs zullen ze zich misschien niet wagen, of ze moeten al een aparte omloop voor de IC Berlijn maken, dan hebben ze nog meer keuze. Maar echt krap zit NS volgens mij niet in de 1700'en.  

06-10-2013 11:00:08
nohab
nohab
Quote
timtrein (zo 06 okt 2013 10:56:18 https://www.somda.nl/forum/7685/p469650/): De locs op de Dijksgracht zijn toch alleen de DDAR-locs?
Ja, en? Die AK kan er af.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-10-2013 11:12:42
broek53
broek53
...en de onbediende cabine (de zwarte kant) moet ingericht worden.
Overigens staan er op de Dijksgracht ook een paar 1700-en die niet van het DDAR af komen. Een paar daarvan zijn maanden geleden zelfs nog in Maatricht geweest om de constructiewijzigingen bij te houden.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-10-2013 11:13
 

06-10-2013 11:18:16
trein00
trein00
Volgens mij staat er momenteel (zeker inclusief de ex DDAR locs) meer dan genoeg reserve. Als de kosten hoog uitvallen dan lijkt mij het me dat ze gewoon aan de kant gaan.

Ben wel benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak nu is, al is het maar de vraag of dit ooit openbaar gemaakt wordt.

Laatst bewerkt door trein00 op 06-10-2013 11:23
 

06-10-2013 14:07:38
nohab
nohab
Quote
broek53 (zo 06 okt 2013 11:12:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p469658/): ...en de onbediende cabine (de zwarte kant) moet ingericht worden.
Zijn die dan leeggehaald?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-10-2013 14:10:13
timtrein
timtrein
De zwarte kant heeft in elk geval geen cabine-airco gekregen en wat ik begreep is dat ook niet bijgehouden qua onderhoud. En of je de ruiten nog schoon krijgt is ook een interessante vraag  

06-10-2013 14:19:00
KvdLee
KvdLee
Bij DDAR locs is cabine-1 niet echt up to date nee. Ruitjes komen niet schoon geloof ik, maar wat kosten per loc nou twee ruitjes (gelaagd?) glas?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

06-10-2013 14:24:00
bart84
Moderator
bart84
Als de voormalig DDAR loc gebruikt worden voor een ICRm TD7/9 dan hoeven die ruitjes toch ook niet perse schoon. Er is maar een kant van de loc nodig. Moet je wel zorgen dat die schone kant wel aan de juiste kant zit.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-10-2013 07:18, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

06-10-2013 14:29:45
Wellie
Wellie
Quote
timtrein (zo 06 okt 2013 14:10:13 https://www.somda.nl/forum/7685/p469684/): De zwarte kant heeft in elk geval geen cabine-airco gekregen en wat ik begreep is dat ook niet bijgehouden qua onderhoud. En of je de ruiten nog schoon krijgt is ook een interessante vraag


- geen aircounit
- geen GSM-R (telerail hangt er nog in)

Of er nog andere wijzigingen niet zijn doorgevoerd weet ik niet. Verder zal het schoonmaken flink veel werk verschaffen, maar alles kan!
 

06-10-2013 14:36:00
broek53
broek53
Kweenie hoe dat nu precies zit, maar destijds hadden die cabines geen airco en geen Telerail, dus nu geen GSM-R. En wat er aan cw's op de cabines is losgelaten, is daarin ook niet gebeurd.
De optie om ze met de blinde kant tegen de rijtuigen aan te zetten, vind ik overigens wel slim.
Dit alles ervan uitgaande dat er enige behoefte aan juist die locs bestaat, natuurlijk. Zoals hier een stuk eerder vermeld, staat er ook een aantal locs terzijde uit de hogere nummerseries, die niet per ze defect zijn. Ik geloof ook nog een loc met botsschade die niet hersteld is omdat er toch locs genoeg waren.
 

06-10-2013 16:30:05
2296
2296
Quote
broek53 (zo 06 okt 2013 14:36:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p469690/): Ik geloof ook nog een loc met botsschade die niet hersteld is omdat er toch locs genoeg waren.

1754 met een in elkaar gedrukte bufferbalk.
 

06-10-2013 16:48:59
timtrein
timtrein
Er zijn toch maar 19 ICR-trekduwstammen? Ik kom op plusminus 35 gewone 1700'en die beschikbaar zijn, als er daarvan nog een stuk of drie met schade afvallen dan hou je nog zat over voor die paar internationale treinen. En daar zijn ook nog een stuk of tien hoog genummerde locs voor beschikbaar. Dus dat NS geen grote bedragen meer in die karren investeert kan ik begrijpen, nu wel duidelijk is dat ICR in de binnenlandse dienst niet terug gaat komen.  

06-10-2013 16:53:21
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (zo 06 okt 2013 14:36:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p469690/):
De optie om ze met de blinde kant tegen de rijtuigen aan te zetten, vind ik overigens wel slim.


Opzich wel, ware het niet dat dan wel de onderhoudsomlopen veranderd dienen te worden, omdat een deel van de locs na ICRm-diensten nog een paar weken IC Berlijn e.d. rijden, en dat laatste is dan weer niet handig als een kant van de loc blind is. %08%

Quote
broek53 (zo 06 okt 2013 14:36:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p469690/):
Dit alles ervan uitgaande dat er enige behoefte aan juist die locs bestaat, natuurlijk. Zoals hier een stuk eerder vermeld, staat er ook een aantal locs terzijde uit de hogere nummerseries, die niet per ze defect zijn. Ik geloof ook nog een loc met botsschade die niet hersteld is omdat er toch locs genoeg waren.

Behalve de 1754 staan er nog de 1729 en 1771 (maar waren die niet ook al heel lang defect?) en verder nog een stuk of wat hoge, maar die doen het niet meer met ICRm sinds begin vorig jaar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-10-2013 17:11:11
mich
mich
Quote
timtrein (zo 06 okt 2013 10:56:18 https://www.somda.nl/forum/7685/p469650/): De locs op de Dijksgracht zijn toch alleen de DDAR-locs? De kans is ook best aanwezig dat Maastricht nog wat heeft staan waar ze graag de onderdelen van de 1747 voor kunnen gebruiken. Aan de voor DDM-1 verbouwde locs zullen ze zich misschien niet wagen, of ze moeten al een aparte omloop voor de IC Berlijn maken, dan hebben ze nog meer keuze. Maar echt krap zit NS volgens mij niet in de 1700'en.


Er zitten ex ddm1 1700den in omloop met de ic Berlijn.
 

06-10-2013 17:18:58
timtrein
timtrein
Ja, maar niet uitsluitend toch?  

06-10-2013 17:22:06
mich
mich
Ik meen dat die niet met ICR samen kunnen, maar kan het fout hebben.  

06-10-2013 18:45:34
ricohallo
ricohallo
Klopt, maar andersom wel, en daarom rijden er als het goed is ook ICRm locs voor de internationale treinen inclusief IC Berlijn.  

06-10-2013 18:54:23
sik214
sik214
Quote
broek53 (zo 06 okt 2013 14:36:00 https://www.somda.nl/forum/7685/p469690/): Kweenie hoe dat nu precies zit, maar destijds hadden die cabines geen airco en geen Telerail, dus nu geen GSM-R. En wat er aan cw's op de cabines is losgelaten, is daarin ook niet gebeurd.
De optie om ze met de blinde kant tegen de rijtuigen aan te zetten, vind ik overigens wel slim.
Dit alles ervan uitgaande dat er enige behoefte aan juist die locs bestaat, natuurlijk. Zoals hier een stuk eerder vermeld, staat er ook een aantal locs terzijde uit de hogere nummerseries, die niet per ze defect zijn. Ik geloof ook nog een loc met botsschade die niet hersteld is omdat er toch locs genoeg waren.
Er staan toch ook enkele DDAR 1700'en terzijde die snel ingezet konden worden voor overige diensten, ik meen de 1728-1731.
 

06-10-2013 19:21:07
broek53
broek53
1728 kan zijn, 1729 was er zeker eentje, maar die staat al een hele tijd terzijde, de hogere locs waren de laatste jaren niet meer in de DDAR-diensten actief.  

06-10-2013 19:21:47
timtrein
timtrein
Het waren altijd de 1730-34, en die rijden daar dus al mee rond. Of in recenter jaren er nog een of twee extra zijn omgebouwd durf ik niet te zeggen en kan ik ook niet vinden...  

06-10-2013 19:49:29
Frontier
Frontier
De 1729 is er ook een, die reed in het begin met DDAR maar heeft de laatste jaren voor de terzijdestelling ook met ICRm stammen in de rondte gereden. De 1728 hoort er niet bij volgens mij, die heeft in z'n bestaan ook nooit iets anders dan DDAR gereden voor zover ik weet.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-10-2013 21:32:50
sjaak72
sjaak72
De 1728 heeft tot aan zijn terzijde stelling aan stam 7418 gekoppeld gezeten.  

12-10-2013 21:03:51
iraj-smile
iraj-smile
Hallo,
Weet iemand welke 1700'en er in hlm op spoor 25 staan bij de rijtuigen DD-AR?
 

12-10-2013 21:45:28
bertwiegel
bertwiegel
1707, 1708, 1718  

12-10-2013 22:29:19
KvdLee
KvdLee
Momenteel geen Jari. Er staan twee locs op de schoonmaaksporen bij de noordelijke splitsing. Een andere is naar Aswplz meen ik.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

12-10-2013 23:04:48
279
279
uit het topic DDAR: 1707 is verdwenen uit Hlm .  

12-10-2013 23:17:01
sfj
De locs op de schoonmaaksporen, bedoel je dan de sporen bij de vroegere treindienstleiderspost? Daar zag ik namelijk vandaag de 1738 en 1766 staan.

Even opgezocht, het zijn sporen 29 en 30 welke ik bedoel.

Laatst bewerkt door sfj op 12-10-2013 23:17


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-10-2013 00:01:40
lesley001
lesley001
Er stonden een tijdje geleden ook 1700'en in de sporendriehoek. Op de bedoelde sporen 25 + 26 staat op dit moment alleen nog een aantal DD-AR rijtuigen. Loc's zijn inmiddels verhuisd naar de Zaanstraat.  

13-10-2013 14:58:00
maigoda
maigoda
Die 1700den stonden vorige week zaterdag nog in de driehoek, toen we daar met de 115 bezig waren.
Groetjes,
Emiel
 

13-10-2013 16:19:08
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
279 (za 12 okt 2013 23:04:48 https://www.somda.nl/forum/7685/p470660/): uit het topic DDAR: 1707 is verdwenen uit Hlm .


Staat inmiddels te Aswpl


MCN ASD
 

13-10-2013 23:36:13
broek53
broek53
Dat heb ik hier nu twee keer gemeld en in het OD nog een keer. Leest er hier iemand wel eens wat, eigenlijk %03%  

14-10-2013 10:20:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou ik wordt denk ik dan kippig maar er staat in dit topic voorderest niks over de 1707 te Awpl alleen datie uit haarlem verdwenen is%03%


MCN ASD