Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
26-09-2011 11:36:31
Hoera63
Hoera63
De 1700'en uit de DDAR vloot moeten toch ook weer omgebouwd worden?  

26-09-2011 11:55:46
OBASD
OBASD
Inmiddels is de eerste DDM1-1700 combinatie toegelaten en dus een feit.  

26-09-2011 12:19:11
meestertje
meestertje
Quote
broek53 (ma 20 jun 2011 12:48:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p340927/): Op 16/6 is de 1759 in Mt terzijde gesteld en op 21/6 gebeurt hetzelfde met de 1779 (beide locs gaan domweg niet in onderhoud).
De 1755, terzijde sinds midden mei, is sinds enige tijd aan Hispeed verhuurd en dient als verwarmingsloc voor Traxx-loos opgestelde stammen op de Wgm.


De 1779 zag ik gisteravond in Ehv met een soortgenoot op een kopspoortje staan. Toch weer in dienst? Als dat zo is, is dat dan wel mooi. Is namelijk een zeer prettige machine om mee te rijden.

meestertje
 

26-09-2011 14:14:18
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (ma 26 sep 2011 11:36:31 https://www.somda.nl/forum/7685/p356914/): De 1700'en uit de DDAR vloot moeten toch ook weer omgebouwd worden?
Zeker. Het gaat er maar om dat men niet zo snel met locs te weinig te maken zal krijgen, ook niet als DDM-1 nog heel lang winterreserve zou blijven en het ICR terug begint te komen van Hispeed.
 


26-09-2011 14:16:22
broek53
broek53
Quote
meestertje (ma 26 sep 2011 12:19:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p356924/):
Quote
broek53 (ma 20 jun 2011 12:48:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p340927/): Op 16/6 is de 1759 in Mt terzijde gesteld en op 21/6 gebeurt hetzelfde met de 1779 (beide locs gaan domweg niet in onderhoud).
De 1755, terzijde sinds midden mei, is sinds enige tijd aan Hispeed verhuurd en dient als verwarmingsloc voor Traxx-loos opgestelde stammen op de Wgm.

De 1779 zag ik gisteravond in Ehv met een soortgenoot op een kopspoortje staan. Toch weer in dienst? Als dat zo is, is dat dan wel mooi. Is namelijk een zeer prettige machine om mee te rijden.
Het wordt een DDM-1-loc (dat worden de 1769 - 1781, minus de 1771)
 

26-09-2011 14:36:23
meestertje
meestertje
Dank je wel broek53, heb ik over iets heengelezen wat betreft de 1779 voor de DDM-1.

meestertje
 

26-09-2011 20:46:44
broek53
broek53
Voor de administratie: de 1781 is vandaag formeel overgegaan naar de DDM-1-status. Voor de betreffende locs (tot nu toe: 1769, 1772, 1777, 1779 en 1781) houdt die status in dat ze formeel terzijde gesteld zijn - maar zoals men begrijpen zal aan wat er buiten gebeurt, is dat niet veel meer dan een formele status. Reeds terzijde en bestemd voor DDM-1-ombouw zijn de 1770, 1774 en 1775 (alle op de Wgm, afkomstig van de Dijksgracht).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-09-2011 09:37
 

27-09-2011 09:07:07
279
279
in de 2e zin ontbreekt bij de 3e lok een cijfer. ik gok de 3...  

27-09-2011 09:37:35
broek53
broek53
Geen koelkast: er moet nog een 7 achter. Ik heb 't aangepast.  

30-09-2011 00:58:58
broek53
broek53
De 1773 is nu ook gereserveerd voor de ombouw (op 29 september officieel).  

30-09-2011 18:11:19
Rolffiej19
Rolffiej19
En als het goed is is de 1777 zo goed als klaar met z`n stam en zal morgen overgebracht worden voor Graffiti reiniging naar Aswplz (Aanemelijk dat ie dan daar Maandag de 14500 in de middag gaat rijden)

Stam met de 1769 was defect vandaag (ATB problemen) en is van Aswpl naar de Wgm verhuisd inplaats van dat ie vanmiddag de 14500 zou gaan rijden


MCN ASD
 

30-09-2011 18:51:25
2296
2296
Quote
Rolffiej19 Stam met de 1769 was defect vandaag (ATB problemen) en is van Aswpl naar de Wgm verhuisd inplaats van dat ie vanmiddag de 14500 zou gaan rijden

ATB probleem was vanmorgen (10:00) al weer herstelt . Is voor ander nawerk naar de Wgm gegaan.

Laatst bewerkt door 2296 op 30-09-2011 18:51
 

30-09-2011 20:30:01
erjen
erjen
Quote
meestertje (ma 26 sep 2011 12:19:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p356924/):
Quote
broek53 (ma 20 jun 2011 12:48:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p340927/): Op 16/6 is de 1759 in Mt terzijde gesteld en op 21/6 gebeurt hetzelfde met de 1779 (beide locs gaan domweg niet in onderhoud).
De 1755, terzijde sinds midden mei, is sinds enige tijd aan Hispeed verhuurd en dient als verwarmingsloc voor Traxx-loos opgestelde stammen op de Wgm.


De 1779 zag ik gisteravond in Ehv met een soortgenoot op een kopspoortje staan. Toch weer in dienst? Als dat zo is, is dat dan wel mooi. Is namelijk een zeer prettige machine om mee te rijden.

meestertje


Is vanmorgen vroeg richting MT gegaan voor de ombouw naar DDM-1
 

30-09-2011 21:49:13
SGMm2137
SGMm2137
Dit is wel raar dan. Heb deze Dinsdag 20 Sept. gespot te Tgra toen die van Mt afkwam.%03%  

30-09-2011 23:18:24
279
279
Quote
erjen (vr 30 sep 2011 20:30:01 https://www.somda.nl/forum/7685/p357738/):
Quote
meestertje (ma 26 sep 2011 12:19:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p356924/):
Quote
broek53 (ma 20 jun 2011 12:48:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p340927/): Op 16/6 is de 1759 in Mt terzijde gesteld en op 21/6 gebeurt hetzelfde met de 1779 (beide locs gaan domweg niet in onderhoud).
De 1755, terzijde sinds midden mei, is sinds enige tijd aan Hispeed verhuurd en dient als verwarmingsloc voor Traxx-loos opgestelde stammen op de Wgm.


De 1779 zag ik gisteravond in Ehv met een soortgenoot op een kopspoortje staan. Toch weer in dienst? Als dat zo is, is dat dan wel mooi. Is namelijk een zeer prettige machine om mee te rijden.

meestertje

Is vanmorgen vroeg richting MT gegaan voor de ombouw naar DDM-1


maar het aanpassen gebeurt toch in de Wgm?
 

30-09-2011 23:30:09
daniel81
daniel81
Als ik de spoorse logica goed begrijp gaat het bij dit exemplaar in 2 etappes
Quote
broek53 (vr 23 sep 2011 16:44:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p356621/): Yep, en in die zin is het zeer spoorse logica - en dat vind ik dus minder negatief dan de bijklank die er altijd aan gegeven wordt.
In praktische zin komt het ook niet slecht uit: Maastricht geeft onderhoud aan de ex-terzijde-locs en de Wgm bouwt locs om voor het DDM-1-gebeuren, dus dat zit elkaar niet in de weg.


Laatst bewerkt door daniel81 op 30-09-2011 23:30
 

30-09-2011 23:47:10
1855
1855
Loc 1730 is weer actief: gisteren gezien met ICRm tussen Rsd en Zl vv.  

01-10-2011 02:57:20
MDDM
MDDM
Quote
Rolffiej19 (vr 30 sep 2011 18:11:19 https://www.somda.nl/forum/7685/p357713/): En als het goed is is de 1777 zo goed als klaar met z`n stam en zal morgen overgebracht worden voor Graffiti reiniging naar Aswplz
Waren ze om 1:00 mee bezig op de Wgm. Staat helemaal achterop, aan de kant van Dmn.


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2011 11:37:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Spiketrain: spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-10-2011 11:56


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-10-2011 10:11:19
broek53
broek53
Vandaag zijn de terzijde gestelde 1731 en 1737 (die vorige week gespot werden toen ze naar Mt werden gebracht) administratief weer in dienst gesteld. De 1776 daarentegen is nu officieel "in between jobs", en net als de andere DDM-1-locs formeel in ombouw.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-10-2011 10:11
 

05-10-2011 11:37:02
ErikFB
ErikFB
1776 gisteravond gezien in een treintje van 3 1700'en door Htn richting Ut. Vermoedelijk van Mt naar WGM ihkv bovenstaande.  

06-10-2011 16:33:10
broek53
broek53
Ja: de 1773, 1776 en 1779 staan sindsdien bij het TC Watergraafsmeer. De 1774 en 1775 (ex-Dgr) stonden daar eerst en zijn nu (kennelijk) binnengenomen voor verbouwing.  

14-10-2011 21:01:17
broek53
broek53
De 1748 (ex-Dgr) is per heden ook weer opgenomen in het materieelpark. De 1731 en 1737 waren dat al eerder (zie hierboven), maar zijn nog niet feitelijk in dienst gekomen. Als ze dat wel doen, gaan de 1778 en 1780 richting de ombouw DDM-1.  

08-11-2011 10:55:34
broek53
broek53
En we hebben er weer eentje: de 1734 is ingaande vandaag niet meer terzijde. Maastricht is er nog wel mee bezig 'm weer op de baan te krijgen.  

25-11-2011 14:55:32
rob46
rob46
De status van de 1755, is die nog steeds verwarmingsloc tbv HiSpeed.

Laatst bewerkt door rob46 op 25-11-2011 16:35


57 jaar OV-fotografie.
 

26-11-2011 20:56:59
jmt
jmt
En blijven de 1729, 1754 en 1762 nog altijd buiten dienst of zullen ook deze laatste drie tzt weer terug in dienst komen?  

27-11-2011 09:40:58
rob46
rob46
Voeg daarbij nog de defecte 1771.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-11-2011 16:43:42
broek53
broek53
Of die locs terugkomen, hangt sterk af van de ontwikkelingen bij het ICR in de wat verdere toekomst. In ieder geval komen ze niet terug in het kader van het DDM-1-project, dat is nu voltooid.  

27-11-2011 19:59:07
jmt
jmt
Ok duidelijk, en mja @rob46, omdat die 1771 defect is had ik deze loc niet genoemd, ik ging er nl al niet vanuit dat hij ooit nog hersteld wordt... (of toch wel?) We zullen het vanzelf wel merken  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2011 21:37:58
SGMm2137
SGMm2137
Is Loc 1725 defect. Deze staat al enige tijd te Hlmwph.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 20-12-2011 21:38
 

21-12-2011 06:33:30
nedtrain25
nedtrain25
deze staat al sinds september in Ldd  

21-12-2011 15:29:42
Frontier
Frontier
Is de 1725 niet afkomstig van de stam die, zodra DDZ in dienst gaat, met de mABk 7739 gaat rijden?  

21-12-2011 15:45:04
nedtrain25
nedtrain25
1725 staat in Ldd te wachten op draaistelbehandeling daarna is het een reserveloc voor het DD-AR  

21-12-2011 17:22:51
110573
110573
Quote
Frontier (wo 21 dec 2011 15:29:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p370657/): Is de 1725 niet afkomstig van de stam die, zodra DDZ in dienst gaat, met de mABk 7739 gaat rijden?


Er is nog geen DD-AR stam met loc binnengenomen voor revisie
 

05-01-2012 11:16:35
broek53
broek53
Voor de liefhebbers van locs; de nog op de Dijksgracht terzijde staande 1729, 1754, 1762 en 1771 gaan naar Maastricht, waarbij er twee weer in dienst gesteld worden (wsl 1754 en 1762) en de twee andere alleen 'bijgewerkt' wat betreft tussentijds aangebrachte wijzigingen op de 1700'en.  

05-01-2012 23:52:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Ik heb de discussie over het gebruik van elocs t.o.v. treinstellen even afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/11388/Gebruik+van+locomotieven+t.o.v.+treinstellen/

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-01-2012 23:52
 

06-01-2012 00:09:17
110573
110573
Okee dan is men kennelijk toch nog van plan om de 1771 te gaan gebruiken bij terugkomst van de buurland ICR in de binnenlandse dienst in 2013.

Ben trouwens benieuwd wat er tegen die tijd gaat gebeuren omtrent de DDM-1 locs, die dan weer nodig zullen zijn voor het ICR. Misschien kan men tegen die tijd daar wel overtollige DD-AR exemplaren voor gaan gebruiken. Op die manier kan DDM-1 blijven rijden (als dat nog nodig is). Dan is het natuurlijk wel de vraag of het ombouwen van een DD-AR loc voor getrokken dienst niet te veel geld kost...
 

06-01-2012 00:21:46
broek53
broek53
Het is maar net hoe lang DDM-1 nog zonder revisie op de baan mag blijven cq NSR het op de baan wil houden. Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.  

06-01-2012 00:39:31
110573
110573
Ja daar zeg je me zoiets... In dat geval lijkt terugkeer mij ook vrij onwaarschijnlijk, net als ik dit voorheen ook al niet logisch vond overigens...  

06-01-2012 00:46:15
Pim530
Pim530
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 00:09:17 https://www.somda.nl/forum/7685/p372470/): Okee dan is men kennelijk toch nog van plan om de 1771 te gaan gebruiken bij terugkomst van de buurland ICR in de binnenlandse dienst in 2013.

Ben trouwens benieuwd wat er tegen die tijd gaat gebeuren omtrent de DDM-1 locs, die dan weer nodig zullen zijn voor het ICR. Misschien kan men tegen die tijd daar wel overtollige DD-AR exemplaren voor gaan gebruiken. Op die manier kan DDM-1 blijven rijden (als dat nog nodig is). Dan is het natuurlijk wel de vraag of het ombouwen van een DD-AR loc voor getrokken dienst niet te veel geld kost...
Zou het niet veel logischer zijn om met het park DD-AR dat niet wordt gereviseerd door te rijden dan met DDM-1?

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-01-2012 06:40, reden: Dubbele quoot verwijderd.
 

06-01-2012 00:52:38
110573
110573
In dat geval zou je dus twee keer een loc moeten verbouwen (DDM-1 tot ICR en DD-AR tot DDM-1). Komt op mij zo op het eerste gezicht wat omslachtig over.
Zou daarentegen het ombouwen van zo'n DD-AR loc te veel geld gaan kosten, waarbij je vooral moet denken aan het inrichten van de 'kale' cabine, kan je conclusie toch nog wel eens de juiste zijn.

Edit: begreep het verkeerd idd tot het verdwijnen van DD-AR naar revisie uiteraard wel...

Laatst bewerkt door 110573 op 06-01-2012 00:58
 

06-01-2012 00:53:50
jeanne
jeanne
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:21:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p372471/): Het is maar net hoe lang DDM-1 nog zonder revisie op de baan mag blijven cq NSR het op de baan wil houden. Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.


Je privé-theorie kan nooit ver naast de toekomstige waarheid zitten, want ook ik kan me zo snel geen ander toegelaten materiaal voorstellen. Het blijft nakaarten, maar uiteindelijk maakt dit wel duidelijk hoe lichtzinnig —in mijn beleving— met de Benelux Bs-en omgesprongen is. Deze hadden met een revisie en een nieuwe Traxx cabine prima voor de Prio-diensten gebruikt kunnen worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 06-01-2012 00:55
 

06-01-2012 00:55:24
broek53
broek53
@ Pim 530: Met dien verstande dat DDAR aan revisie toe is en DDM-1 dat al gehad heeft. Maar zolang DDAR nog zonder revisie mag rijden, is dat inderdaad praktischer en voordeliger dan DDM-1.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-01-2012 00:56
 

06-01-2012 00:56:34
110573
110573
@jeanne Die revisie kun je op dit moment net zo goed toepassen op de overtollige BDs 023-032...

Laatst bewerkt door 110573 op 06-01-2012 01:07
 

06-01-2012 00:57:21
broek53
broek53
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 00:52:38 https://www.somda.nl/forum/7685/p372480/): In dat geval zou je dus twee keer een loc moeten verbouwen (DDM-1 tot ICR en DD-AR tot DDM-1). Komt op mij zo op het eerste gezicht wat omslachtig over.
Zou daarentegen het ombouwen van zo'n DD-AR loc te veel geld gaan kosten, waarbij je vooral moet denken aan het inrichten van de 'kale' cabine, kan je conclusie toch nog wel eens de juiste zijn.
Waarbij ik dan denk dat je die locs ook met de blinde kant tegen een ICR-trekduw aan kunt zetten.
 

06-01-2012 01:01:33
110573
110573
Uiteraard, dan zullen er wel vaste samenstellingen à la DD-AR moeten komen, maar waarom ook niet

Dan zit je overigens wel met twee verschillende uitvoeringen 1700 aan een type rijtuig, namelijk een dubbele en enkele cabine. Dat probleem heb je bij weer niet als je deze locs expliciet voor DDM-1 gaat gebruiken.

Laatst bewerkt door 110573 op 06-01-2012 01:08
 

06-01-2012 01:04:16
broek53
broek53
Quote
jeanne (vr 06 jan 2012 00:53:50 https://www.somda.nl/forum/7685/p372482/):
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:21:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p372471/): Het is maar net hoe lang DDM-1 nog zonder revisie op de baan mag blijven cq NSR het op de baan wil houden. Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.


Je privé-theorie kan nooit ver naast de toekomstige waarheid zitten, want ook ik kan me zo snel geen ander toegelaten materiaal voorstellen. Het blijft nakaarten, maar uiteindelijk maakt dit wel duidelijk hoe lichtzinnig —in mijn beleving— met de Benelux Bs-en omgesprongen is. Deze hadden met een revisie en een nieuwe Traxx cabine prima voor de Prio-diensten gebruikt kunnen worden.
Ik weet van zeer nabij dat er bepaald niet lichtzinig mee is omgegaan, maar op een gegeven moment moet je iets beslissen. Het hele Prio-gebeuren op de HSL is nooit voor langere tijd bedoeld geweest en vermoedelijk zou iedereen NS voor stapelgek verklaard hebben als de stuurstanden een jaar gebruikt zouden zijn en dan afgevoerd omdat de V250 klaar was.
Overigens is het lichtelijk de kool en de geit, want tegenover 11 te reviseren en te verbouwen Bs'en staat een ongeveer gelijk aantal reeds duur verbouwde BDs-en werkeloos te zijn. En die zouden dat blijven als je Benelux-Bs-en zou gaan verbouwen.
Zo bezien kun je in dat geval beter 10 terzijde staande BDs-en een Traxx-inrichting geven. Effect is hetzelfde, maar de kosten een stuk lager en er staan dan geen rijtuigen meer brodeloos aan de kant.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2012 16:38
 

06-01-2012 01:27:42
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:57:21 https://www.somda.nl/forum/7685/p372486/): Waarbij ik dan denk dat je die locs ook met de blinde kant tegen een ICR-trekduw aan kunt zetten.

Even tussendoor uit pure interesse door een niet-kenner. De blinde kant, is dat de (vieze) kant die altijd tegen de DD-AR rijtuigen aanzit? Waarom wordt die kant de blinde kant genoemd? Want dat je door die zwarte ramen niet naar buiten kan kijken zal niet de reden zijn denk ik? %08%
 

06-01-2012 01:40:12
110573
110573
De cabine van kan niet zo 1,2,3 worden gebruikt, een aantal componenten ontbreken.. Een van buiten duidelijk zichtbaar punt is de ontbrekende cabine-airco (kast). De precieze details zou iemand anders je moeten vertellen.
Uitzonderingen zijn overigens de 1729-1731, deze zijn multifunctioneel.
 

06-01-2012 20:44:23
robert55
robert55
Quote
broek53
Zo bezien kun je in dat geval beter 10 terzijde staande BDs-en een Traxx-inrichting geven. Effect is hetzelfde, maar de kosten een stuk lager en er staan dan geen rijtuigen meer brodeloos aan de kant.


Maar nog steeds denk ik een vrij prijzige aanpak voor wat toch niet meer dan een vrij korte termijn oplossing [5 - 10 jaar vanaf 2015] kan zijn?
 

06-01-2012 20:49:56
110573
110573
Ja, en ik zie daarnaast ook weinig voordelen die deze investering eruit zouden halen... Het lukt nu toch immers ook zonder stuurstand  

06-01-2012 23:46:45
broek53
broek53
Whatever.  

07-01-2012 00:47:31
cuneo56
cuneo56
.
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 20:49:56 https://www.somda.nl/forum/7685/p372602/): Ja, en ik zie daarnaast ook weinig voordelen die deze investering eruit zouden halen... Het lukt nu toch immers ook zonder stuurstand

Ach op minimaal 2 punten 3 rangeerders stellen per dag en ten minste een mogelijkheid die treinen buiten de eindpunten te keren bij de,uit ervaring, niet zelden voorkomende verstoringen op de lijn naar Venlo.
Ciao.
 

07-01-2012 16:41:28
broek53
broek53
Quote
Frontier (vr 06 jan 2012 01:27:42 https://www.somda.nl/forum/7685/p372495/):
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:57:21 https://www.somda.nl/forum/7685/p372486/): Waarbij ik dan denk dat je die locs ook met de blinde kant tegen een ICR-trekduw aan kunt zetten.

Even tussendoor uit pure interesse door een niet-kenner. De blinde kant, is dat de (vieze) kant die altijd tegen de DD-AR rijtuigen aanzit? Waarom wordt die kant de blinde kant genoemd? Want dat je door die zwarte ramen niet naar buiten kan kijken zal niet de reden zijn denk ik? %08%
Ach, het is maar een uitdrukking, nietwaar? Zo wordt de niet-perronzijde van een halterende trein ook 'de blinde kant' genoemd. Ongetwijfeld omdat het treinpersoneel daar dan geen zicht op heeft.
 


07-01-2012 21:49:11
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:21:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p372471/): Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.

Maar dat ís dan toch de binnenlandse dienst? Gv-Ehv is in feite de 1900.
Alleen zijn het dan geen 1700-en maar Traxxen die in de binnenlandse dienst rijden. Hoewel, een andere oplossing die ik eens bedacht heb: Traxxen alleen als voorspan op de HSL inzetten.
Stel dat bijvoorbeeld de 2100 via de HSL gaat rijden, dan hoef je alleen op de HSL een 25 kV lok te hebben, op het stuk daarna kan de 1700 gewoon het werk doen. Dan hoef je dus minder Traxxen te leasen en de 1700-en hebben ze toch al.
 

07-01-2012 21:59:41
MDDM
MDDM
Waarom dubbel op?


Gr Joop mcn Lls
 

07-01-2012 22:07:18
daniel81
daniel81
Omdat bijplaatsen / afkoppelen veel sneller gaat dan een lokwissel

Laatst bewerkt door daniel81 op 07-01-2012 22:07
 

07-01-2012 22:29:24
MDDM
MDDM
Nog sneller is gewoon doorrijden met een traxx


Gr Joop mcn Lls
 

07-01-2012 22:48:27
MasterE
MasterE
Ik mag toch aannemen dat er een aantal VIRM wordt omgebouwd.


Mcn Asd
 

07-01-2012 23:43:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik denk eerder dat er een topic ontspoord is...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-01-2012 23:47:08
daniel81
daniel81
Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling ik beperk me dan maar tot deze vraag:
Quote
daniel81 (za 07 jan 2012 21:49:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p372729/):
Quote
broek53 (vr 06 jan 2012 00:21:46 https://www.somda.nl/forum/7685/p372471/): Ook kun je inmiddels je lichte twijfel hebben bij de terugkomst van ICR van Hispeed in de binnenlandse dienst. Als NS al in 2015 bij de nieuwe concessie diensten over het hoofdnet via de HSL wil gaan rijden (Gv - Ehv en Rtd - Alm worden genoemd), dan kan dat feitelijk alleen door ICR (= Prio-rijtuigen) met Traxx te laten rijden - zo luidt althans mijn geheel eigen privé-theorie. Maar dat terzijde.

Maar dat ís dan toch de binnenlandse dienst? Gv-Ehv is in feite de 1900.
 

08-01-2012 00:15:39
broek53
broek53
Dan had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoelde te zeggen dat van oorsprong NSH de Prio-rijtuigen bij NSR zou inleveren voor dienst als gewone ICR, op het gewone net. Dan zouden ze gereviseerd en wel voorzien worden van de terzijde staande BDs-en en 1700-en.
De veronderstelling is nu dat de Prio's gebruikt zullen worden voor de voorspelde doorgaande diensten via de HSL. Vanwege de HSL zal dat met Traxxen gebeuren of desnoods een ander type loc, maar zeker niet met 1700-en. En dat is waar het in dit topic over gaat.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-01-2012 00:16
 

08-01-2012 00:30:03
ICMm4250
ICMm4250
Ik begreep dat in het revisieplan van DD-AR naar DDZ,dat er 6 wagenstellen en 4-wagenstellen uit het huidige park DD-AR en MDDM worden geformeerd,waarbij de 1700-en niet meer zullen worden gebruikt,maar dat een stam zal bestaan uit een Bvk,5 of 3 tussenrijtuigen en een MDDM,waardoor er 50 treinstellen DDZ ontstaan.

Ook zouden er dan ongeveer 60 rijtuigen DD-AR niet worden meegenomen met het revisieplan DDZ,(geen kritiek op NSR)want die zullen daar ongetwijfeld een achterliggende gedachte bij hebben,maar het lijkt mij zonde om deze rijtuigen en loc"s na 20 jaar dienst aan de kant te zetten.

Ik vraag me af hoe ze het reizigers aanbod in de randsteden willen gaan bolwerken als deze 60 rijtuigen DD-AR en 30 locs aan de kant zetten.

Wat zou het probleem zijn om van de overblijvende rijtuigen DD-AR en de 1700-en een DDZ trek/trek stam te maken,ik noem maar een voorbeeld: 1700,5 of 6 tussen rijtuigen,1700 bij 5 tussen rijtuigen kan je dan 11 formaties maken dus 22x 1700,55 rijtuigen DD-AR en hou je 5 rijtuigen voor reserve over.

Maar nogmaals dit is mijn gedachtengang en geen kritiek op NSR.
 

08-01-2012 00:36:05
dlm4yjp
dlm4yjp
ik weet niet hoe je komt op die 60 bakken, maar volgensmij tel je DDM-1 bij DDM-2/3 op... en aangezien enkel DDM-2/3 word gereviseerd is het verhaaltje snel klaar...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-01-2012 00:45:04
ICMm4250
ICMm4250
Ik heb dat toen eens ergens gelezen,ik meen de rail magazine.
en DDM-1 zouden ze nu er een x aantal 1700-en voor zijn aangepast,en wat ook het nodige gekost heeft,incl herinstructie voor mcn"s ook over na kunnen denken om de rijtuigen in het revisieplan op te nemen dan kunnen ze daar ook weer 20 jaar mee vooruit.

Waarbij bij mij tevens de vraag opkomt hoe dat over een tijdje met ICRm moet gaan?,de ICR rijtuigen werden tussen 2000/2005 gereviseerd waarbij een 22 tal Bkd rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstand rijtuig en 1700-en als trek duw kracht daarvoor werden gebruikt,echter zouden alle rijtuigen tot plus/minus 2020/2025 mee moeten kunnen gaan,terwijl de 1700-en die voor deze composities worden gebruikt in 2015 wel aan hun midlife beurt zitten,dan ondergaan ze een zelfde lot als de toendertijd gereviseerde 1800-en: Midlife beurt om vervolgens na 7/8 jaar als de ICR rijtuigen hun revisie termijn bereiken aan de kant te moeten!!!
Of er zou dan besloten moeten worden ICRm vervroegd uit dienst te nemen om zo de 1700-en geen midlife beurt te hoeven geven,volgens mij is hier nog niet over nagedacht.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 08-01-2012 01:04
 

08-01-2012 00:47:48
DingeZ
DingeZ
Quote
ICMm4250 (zo 08 jan 2012 00:30:03 https://www.somda.nl/forum/7685/p372764/):

Wat zou het probleem zijn om van de overblijvende rijtuigen DD-AR en de 1700-en een DDZ trek/trek stam te maken,ik noem maar een voorbeeld: 1700,5 of 6 tussen rijtuigen,1700 bij 5 tussen rijtuigen kan je dan 11 formaties maken dus 22x 1700,55 rijtuigen DD-AR en hou je 5 rijtuigen voor reserve over.



Je vergeet dat van die 60, er 29 Bvk's zijn. En om nou met 3 Bvk's in één stam te rijden lijkt me niet zo'n goed idee. Realistisch gezien kun je of 6 stammen van 6 (5 tussen 1 Bvk, dan hou je 23 Bvk's over) of 10 van 4 laten zoals ze zijn (dan hou je 19 Bvk's over).
 

08-01-2012 01:08:30
ICMm4250
ICMm4250
Je hebt inderdaad gelijk,maar dan nog is het rendabeler om het te doen zoals jij het schetst dan de hele bubs terzijde te zetten.

Ik ben van mening (maar dat is mijn idee erover)zoals er vele meningen en gedachtes zijn onder de somda gebruikers,dat de huidige composities gehandhaafd hadden moeten,blijven zoals eerder gezegd blijven er 31 rijtuigen DD-AR en 29 Bvk rijtuigen en ongeveer 30 1700-en over,die terzijde zullen komen te staan.
Doordat er perse "treinstellen" DDZ geformeerd moeten worden (MDDM 5/3 tussen rijtuigen+Bvk) waarbij er onnodig DD-AR rijtuigen (31 rijtuigen) +(29 Bvk"s) en 30 1700-en aan de kant komen te staan terwijl dubbeldeks rijtuigen in de randstad juist zo hard nodig zijn.
dat kan ik echt niet snappen,als je de huidige composities had gereviseerd inclusief loc"s had de gehele vloot gereviseerd geworden om nog 20 jaar mee te gaan!! zonder dat er bakken en 30 loc"s na nog geen 20 jaar dienst terzijde te worden gesteld (maar goed ik heb er ook niet voor door geleerd)

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 08-01-2012 01:27
 

08-01-2012 01:12:40
MasterE
MasterE
De stammen bestaan straks uit een MDDM, 2 of 4 tussenrijtuigen en een stuurrijtuig.


Mcn Asd
 

08-01-2012 01:31:30
ICMm4250
ICMm4250
Je bedoeld MDDM,3 of 4 tussen rijtuigen en Bvk?,dus feitelijk MDDM+4 tussen rijtuigen+Bvk,(is een 6 wagenstel) en MDDM+3 tussen rijtuigen+Bvk?(is een 4 wagenstel)dus 4 en 6 wagenstellen DDZ? althans dat was het revisie plan.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 08-01-2012 01:36
 

08-01-2012 01:52:34
MasterE
MasterE
Nee, dat bedoel ik dus niet.


Mcn Asd
 

08-01-2012 02:44:00
110573
110573
In de DDZ revisie bevond zich voorheen ook een 2e fase, waarin de door jullie genoemde overtollige DD-AR rijtuigen zouden worden gereviseerd in combinatie met tussenrijtuigen DDM-1, waardoor de 1700en dus niet werkeloos zouden zijn straks. Alleen is deze optie al snel weer van het toneel verdwenen...

Voor de huidige revisie is nodig:
50 mABk (0 over)
50 Bvk (27 over, 2 gesloopt)
70 ABv (7 over)
70 Bv (31 over, 1 gesloopt)

Er blijven dus 65 DD-AR rijtuigen over...

Laatst bewerkt door 110573 op 08-01-2012 02:50
 

08-01-2012 02:51:05
110573
110573
Kan deze discussie overigens niet beter richting het DDZ-topic?  

08-01-2012 07:39:56
AgentX
AgentX
Quote
ICMm4250: "MDDM+3 tussen rijtuigen+Bvk?(is een 4 wagenstel)"(...)


Dat klopt niet. mDDM + 3 rijtuigen + Bvk = 5 bakken...
 

08-01-2012 09:33:34
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we ons hier weer op de 1700'en gaan richten?


Groet, Spiketrain
 

08-01-2012 11:22:25
broek53
broek53
Quote
ICMm4250 (zo 08 jan 2012 01:08:30 https://www.somda.nl/forum/7685/p372769/): Je hebt inderdaad gelijk,maar dan nog is het rendabeler om het te doen zoals jij het schetst dan de hele bubs terzijde te zetten.

Ik ben van mening (maar dat is mijn idee erover)zoals er vele meningen en gedachtes zijn onder de somda gebruikers,dat de huidige composities gehandhaafd hadden moeten,blijven zoals eerder gezegd blijven er 31 rijtuigen DD-AR en 29 Bvk rijtuigen en ongeveer 30 1700-en over,die terzijde zullen komen te staan.
Doordat er perse "treinstellen" DDZ geformeerd moeten worden (MDDM 5/3 tussen rijtuigen+Bvk) waarbij er onnodig DD-AR rijtuigen (31 rijtuigen) +(29 Bvk"s) en 30 1700-en aan de kant komen te staan terwijl dubbeldeks rijtuigen in de randstad juist zo hard nodig zijn.
dat kan ik echt niet snappen,als je de huidige composities had gereviseerd inclusief loc"s had de gehele vloot gereviseerd geworden om nog 20 jaar mee te gaan!! zonder dat er bakken en 30 loc"s na nog geen 20 jaar dienst terzijde te worden gesteld (maar goed ik heb er ook niet voor door geleerd)
Laatste bericht hierover (anders blijft het allemaal zo in de lucht hangen): Revisie van DDM in hun bestaande toestand is geblokkeerd doordat stoptreinmaterieel conform afspraken met het Rijk een gelijkvloerse instap moeten hebben/krijgen. Voor IC-materieel hoeft dat voorlopig nog niet. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven om DDAR te verbouwen van het stoptrein- naar het IC-segment, waarmee 1:1 revisie van de baan was.
Dat daarbij bewust aangestuurd is op het niet-gebruiken van Elocs, is duidelijk. Dat kon omdat er al veel (te veel) intercitymaterieel is. Maar als er om de een of andere reden toch meer IC-spul nodig is, is het mogelijk om in tweede instantie meer DDZ te bouwen en daar locs voor te zetten.
 

08-01-2012 13:28:01
ICMm4250
ICMm4250
Oke dat is een heel helder verhaal.

Het gaat nog de nodige tijd duren, maar wat zijn de plannen voor de 1700-en die nu gebruikt worden voor de ICRm stammen? Want die gaan hun revisie termijn eerder bereiken dan de rijtuigen .

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 08-01-2012 13:29
 

08-01-2012 13:33:26
broek53
broek53
Het laatste dat ik vernomen heb, is dat de rijtuigen een soort revisie krijgen en dan tot ruim 2020 in dienst kunnen blijven. Dan zal er aan de locs ook wat moeten gebeuren, maar of dat een complete revisie zal zijn..?  

08-01-2012 13:46:18
timtrein
timtrein
Het is denk ik verstandig om eerst maar eens te wachten totdat er duidelijkheid is over het nieuwe-conceccie+HSL-verhaal. Tot die tijd kan er nog erg veel veranderen!  

08-01-2012 17:12:46
thom
thom
Quote
110573 (vr 06 jan 2012 01:40:12 https://www.somda.nl/forum/7685/p372499/): De cabine van kan niet zo 1,2,3 worden gebruikt, een aantal componenten ontbreken.. Een van buiten duidelijk zichtbaar punt is de ontbrekende cabine-airco (kast). De precieze details zou iemand anders je moeten vertellen.
Uitzonderingen zijn overigens de 1729-1731, deze zijn multifunctioneel.

Volgens mij valt dat aantal ontbrekende componenten wel mee.
De Airco ontbreekt en ik dacht dat de GSM-R nooit ingebouwd aan die zijde maar meer kan ik me zo 123 niet bedenken.

Verder zullen er wat kleine dingen onbreken maar dat is zondermeer aan te vullen.
 

09-01-2012 05:05:02
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Het gaat in dit topic over 1700'en.


Groet, Spiketrain
 

27-01-2012 00:27:55
kevinevers
kevinevers
Quote
broek53 (do 05 jan 2012 11:16:35 https://www.somda.nl/forum/7685/p372322/): Voor de liefhebbers van locs; de nog op de Dijksgracht terzijde staande 1729, 1754, 1762 en 1771 gaan naar Maastricht..
De 1771 en de 1729 staan buiten naast de werkplaats. De 1754 is binnengenomen voor onderhoud.
 

27-01-2012 03:02:53
bertwiegel
bertwiegel
Ben wel benieuwd waar de 1762 is gebleven.
En weet iemand ook hoe erg het defect van de 1771 is?

Laatst bewerkt door bertwiegel op 27-01-2012 03:04
 

27-01-2012 10:20:34
rob46
rob46
1762 op Dgr sinds 23-02-2011

Laatst bewerkt door rob46 op 27-01-2012 10:22


57 jaar OV-fotografie.
 

27-01-2012 11:12:14
Jannn2009
Jannn2009
Quote
broek53 (do 05 jan 2012 11:16:35 https://www.somda.nl/forum/7685/p372322/): Voor de liefhebbers van locs; de nog op de Dijksgracht terzijde staande 1729, 1754, 1762 en 1771 gaan naar Maastricht, waarbij er twee weer in dienst gesteld worden (wsl 1754 en 1762) en de twee andere alleen 'bijgewerkt' wat betreft tussentijds aangebrachte wijzigingen op de 1700'en.


Dit werd eerder vermeld. De 1762 is dus helemaal niet verplaatst?
 

27-01-2012 16:07:16
279
279
Quote
rob46 (vr 27 jan 2012 10:20:34 https://www.somda.nl/forum/7685/p375390/): 1762 op Dgr sinds 23-02-2011


heb je die laatstelijk nog gelezen?
volgens insiders zou hij ook in Mt zijn beland....
 

27-01-2012 16:34:59
rob46
rob46
Interessant, wanneer is die dan vanaf de Dgr naar Mt overgebracht ?


57 jaar OV-fotografie.
 

27-01-2012 16:37:23
broek53
broek53
Mijn inlichtingen luiden: 1742, 1762 en 1771 op 13/1 in Mt beland, 1729 en 1754 op 14/1.  

27-01-2012 17:37:25
kevinevers
kevinevers
Ik zal eens kijken wat er buiten nog allemaal staat..voor het Ob stonden ook nog een stuk of 5 locs.

Laatst bewerkt door kevinevers op 27-01-2012 17:37
 

27-01-2012 18:45:23
bertwiegel
bertwiegel
Worden deze locs dan als extra warme reserve gesteld of is er binnenkort meer werk voor de locs te verwachten?  

27-01-2012 18:58:45
bart84
Moderator
bart84
Dit zal je vraag grotendeels beantwoorden:
Quote
broek53 (do 05 jan 2012 11:16:35 https://www.somda.nl/forum/7685/p372322/): Voor de liefhebbers van locs; de nog op de Dijksgracht terzijde staande 1729, 1754, 1762 en 1771 gaan naar Maastricht, waarbij er twee weer in dienst gesteld worden (wsl 1754 en 1762) en de twee andere alleen 'bijgewerkt' wat betreft tussentijds aangebrachte wijzigingen op de 1700'en.



Mvg. Bart
 

27-01-2012 19:18:51
bertwiegel
bertwiegel
Had ik zelf inderdaad moeten zien, deed ik alleen niet . Mijn dank.  

17-02-2012 22:00:53
ICMm4250
ICMm4250
Afgelopen woensdag zag ik dat de NSR 1730 weer herindienst is gesteld.

Het viel op dat op de cabine deuren de restanten van de stickers nog aanwezig waren,en dat de voorkant "gitzwart" was.
Ik heb de loc vast weten te leggen op Gvc zie: http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/6893081271/in/set-72157628473291571

Wie weet wanneer de 1730 weer in dienst is gekomen en waar deze tijdens de "terzijde"status verbleef?
 

17-02-2012 22:03:10
sik214
sik214
Hij schijnt alweer eventjes in dienst te zijn, getuige:

Quote
1855 (vr 30 sep 2011 23:47:10 https://www.somda.nl/forum/7685/p357789/): Loc 1730 is weer actief: gisteren gezien met ICRm tussen Rsd en Zl vv.


Volgens mij in terzijde-periode op Dgr gestald.
 

17-02-2012 22:08:24
ICMm4250
ICMm4250
Dat is inderdaad alweer een aardige tijd.
Ik was hem nog niet eerder tegen gekomen vandaar.

Bedankt voor de info
 

17-02-2012 22:20:33
edward
edward
Quote
ICMm4250 (vr 17 feb 2012 22:00:53 https://www.somda.nl/forum/7685/p378960/): Afgelopen woensdag zag ik dat de NSR 1730 weer herindienst is gesteld.

Het viel op dat op de cabine deuren de restanten van de stickers nog aanwezig waren,en dat de voorkant "gitzwart" was.
Ik heb de loc vast weten te leggen op Gvc zie: http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/6893081271/in/set-72157628473291571

Wie weet wanneer de 1730 weer in dienst is gekomen en waar deze tijdens de "terzijde"status verbleef?


De langste tijd in Mt (zie spotmeldingen) gestaan en een tijdje gebivakkeerd op Wgm.

Weet iemand ook of met de herindienststelling de 1730 ook geschikt is gemaakt voor trek-duw ICRm-bedrijf of is dit al eerder geweest?
 

17-02-2012 22:30:58
ICMm4250
ICMm4250
Ik heb hem met een ICRm stam met BDS aan de haak vast gelegd te Gvc,dus is hij geschikt voor trek/duw bedrijf met ICRm  

17-02-2012 22:59:00
5431
5431
Quote
edward (vr 17 feb 2012 22:20:33 https://www.somda.nl/forum/7685/p378980/):
Weet iemand ook of met de herindienststelling de 1730 ook geschikt is gemaakt voor trek-duw ICRm-bedrijf of is dit al eerder geweest?
Was al eerder en die neus is al die tijd al zo smerig.
 

17-02-2012 23:10:11
PlanX
PlanX
Die smerige neus kom van de DDAR dienst waar ie in gezeten heeft. en is daar naar niet meer schoon gemaakt. dit was al op 1-5-2010 zo. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6893434183/in/photostream

Laatst bewerkt door PlanX op 17-02-2012 23:11
 

17-02-2012 23:20:33
ICMm4250
ICMm4250
Die smerige neus kom van de DDAR dienst waar ie in gezeten heeft. en is daar naar niet meer schoon gemaakt. dit was al op 1-5-2010 zo.

Kwalijke zaak!! terwijl het niet nodig is bij Nedtrain te Ldd driehoeken ze regelmatig 1700-en van DD-AR en worden de neuzen grondig gereinigd,misschien kan de 1730 daar eens langs,want dit is geen gezicht toch?
 

17-02-2012 23:23:18
MDDM
MDDM
Hoe kom je daar nou bij? Dat zou betekenen dat ze regelmatig de boel om moeten bouwen van ene cabine naar de andere cabine. En de cabine die aan de stam kant vast zit, is 1 grote grijze stof bende.


Gr Joop mcn Lls