Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-06-2011 16:46:49
klaass16
klaass16
Uit het OD-toppic van vandaag:

Quote
5431 (di 21 jun 2011 16:27:14 https://www.somda.nl/forum/10498/p341185/): De terzijde te stellen 1779 kwam met 7 ICR om 13.42 aan op spoor 5 in Arnhem uit de richting Velperpoort.


Wanneer gaat de loc nu definitief terzijde?

Laatst bewerkt door klaass16 op 21-06-2011 16:47


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

21-06-2011 17:04:55
dlm4yjp
dlm4yjp
je kunt natuurlijk ook is een keer wat lezen, het antwoord staat welgeteld 2 berichten hiervoor %09%
Quote
broek53 op 21/6 gebeurt hetzelfde met de 1779


Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-06-2011 17:06


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-06-2011 17:07:03
thom
thom
En met een beetje logisch nadenken zal dat dus einde dienst vandaag zijn...  

21-06-2011 17:19:28
klaass16
klaass16
Helaas,, gelukkig heb ik de 1779 met ICRm stam op de foto%08%

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/5821473091/in/photostream

Laatst bewerkt door klaass16 op 21-06-2011 17:21


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 


21-06-2011 17:20:15
edje
edje
Nu nog een vereniging oprichten die de 1779 wil bewaren. %08%%08%%08%  

21-06-2011 17:22:07
klaass16
klaass16
Gaan alle 1700 locs terzijde? Of blijven er nog wel een paar rijden voor de ICRm stammen?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

21-06-2011 17:38:53
edje
edje
Ja voor een ICRm stam zul je toch een 1700 nodig hebben, net zoals voor de ICB en de beatrixsleurhut.  

21-06-2011 19:51:36
279
279
uit OD van vandaag (21/6):

"aangezien er hier een aantal lieden de beschikking hebben over T&T, waar hangt loc 1764 ergens uit, al in Mt? Stond gisteren volgens de spotlijst nog op Ahb. Volgens mijn bron heeft de 1764 namelijk afgelopen weekeinde een "hoogspanningsproef" in Em gehad. Schijnt niet goed gegaan te zijn.

meestertje"

gelukkig zaten er twee lokken bij de CNL....
 

21-06-2011 20:25:23
SGMm2137
SGMm2137
E-Loc 1764 stond gisteren (20/6) samen met de 1741 GDST te Ehv.
http://www.flickr.com/photos/nsplanv925/5852921717/in/photostream

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 21-06-2011 20:25
 

21-06-2011 22:13:23
thom
thom
Quote
klaass16 (di 21 jun 2011 17:22:07 https://www.somda.nl/forum/7685/p341208/): Gaan alle 1700 locs terzijde? Of blijven er nog wel een paar rijden voor de ICRm stammen?

Er wordt toch alleen maar gemeld dat er 2 lokken terzijde gaan, waarom gelijk doemdenken dat alles aan de kant gaat als je met logisch verstand kunt bedenken dat dat helemaal niet kan... %03%
 

22-06-2011 06:51:05
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: off-topic bericht verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

22-06-2011 15:32:28
klaass16
klaass16
Wat ik bedoel is,, gaan alle 1700 locs terzijde? Zoja,, wanneer moeten alle 1700 terzijde staan dan?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

22-06-2011 15:40:33
train85
train85
Voorlopig gaan nog niet alle 1700en terzijde zijn nog nodig voor de bedevaartreinen en alpenexpressen, ICBerlijn en ICRm stammen. Op termijn zal de 140 serie vervangen gaan worden door de ICx en EETC gaat zijn ritten zelf rijden. Dus voorlopig een aantal jaren zullen ze wel blijven rijden. Denk niet dat er nu echt een eindjaar is dat ze niet meer nodig zijn. Zal ooit wel komen, maar geen idee wanneer.

Laatst bewerkt door train85 op 22-06-2011 15:41
 

22-06-2011 15:41:59
john563
john563
volgens mij krijgt hij gewoon geen onderhoud dus niet rijden, is wat anders als terzijde.  

22-06-2011 16:03:00
AgentX
AgentX
En DDZ gaat ook niet met de bij behorende 1700'n rijden.  

22-06-2011 16:26:11
mren
mren
Dus heeft DDZ helemaal geen bijbehorende 1700'en  

22-06-2011 16:26:31
dvdhoven
dvdhoven
Quote
train85 (wo 22 jun 2011 15:40:33 https://www.somda.nl/forum/7685/p341394/): Op termijn zal de 140 serie vervangen gaan worden door de ICx en EETC gaat zijn ritten zelf rijden.
Dat is nog een hele ruime termijn. Volgens de berichten in de spoortijdschriften komt ICx pas eind 2016 op de baan. Wel is Berlijn - Schiphol volgens de huidige plannen als een van de eerste aan de beurt.
En we weten inmiddels wat aflevertermijnen, die bij de ondertekening van het contract genoemd worden, waard zijn. Dus neem maar een flinke baal zout mee.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-06-2011 16:28


Dick van den Hoven
 

22-06-2011 16:33:57
broek53
broek53
Tsjonge, en dat omdat uit het overschot aan 1700-en twee locs niet onderhouden worden en daarmee terzijde gaan... 1700-en blijven er rijden zolang er ICR-stammen zijn, en dat is volgens de jongste inzichten tot ergens rond 2022...  

22-06-2011 16:39:09
edje
edje
2022 dan zijn de loks ook een jaar of 30 en dan klopt het allemaal precies met de levensduur van het spul.
De techniek is dan zover dat de 1700'en hopeloos verouderd zijn, het is immers nog steeds de techniek van een 1800 met enkele aanpassingen.

Laatst bewerkt door edje op 22-06-2011 16:40
 

22-06-2011 16:46:50
AgentX
AgentX
Quote
mren (wo 22 jun 2011 16:26:11 https://www.somda.nl/forum/7685/p341410/): Dus heeft DDZ helemaal geen bijbehorende 1700'en


Als je het zo bekijkt niet, nee
 

23-06-2011 12:17:41
nstrein
nstrein
Wat gaat er gebeuren met de Traxxen van HS als de BNL uitdienst gaat en de V250 in de dienst?  

23-06-2011 12:50:39
train85
train85
Denk gewoon terug naar de lease maatschappij of worden daar aan terug gegeven.  

23-06-2011 17:10:23
edje
edje
Quote
nstrein (do 23 jun 2011 12:17:41 https://www.somda.nl/forum/7685/p341561/): Wat gaat er gebeuren met de Traxxen van HS als de BNL uitdienst gaat en de V250 in de dienst?


Die Traxxen mogen van mij wel voor de ICBerlijn, zonder lokwissel van Berlijn naar Schiphol.
 

23-06-2011 17:10:42
broek53
broek53
Precies. Terug naar de leasemaatschappij, bedoel ik dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-06-2011 17:11
 

23-06-2011 19:40:49
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu maar weer terug naar de 1700'en.


Groet, Spiketrain
 

29-06-2011 15:07:50
broek53
broek53
Voor de snelle speurders & fanatieke fotografen: als hij nog rijdt, rijdt de 1732 morgen voorlopig voor het laatst. Daarna krijgt hij, net als zijn twee voorgangers van een paar weken terug, geen onderhoud en gaat hij in Mt terzijde.  

29-06-2011 16:13:28
ZJ37
ZJ37
De 1732 is momenteel in de INT Shl-Bh actief. Kwam als 147 aan te Bh en zal wel als 144 terugkomen.  

30-06-2011 06:35:20
maigoda
maigoda
Vanochtend zag ik vanuit de 1418 dat de 1732 geparkeerd staan te Asd, spoortje 51 aan het juk.
Groetjes,
Emiel
 

30-06-2011 09:08:55
rob46
rob46
Quote
broek53 (wo 29 jun 2011 15:07:50 https://www.somda.nl/forum/7685/p342793/): Voor de snelle speurders & fanatieke fotografen: als hij nog rijdt, rijdt de 1732 morgen voorlopig voor het laatst. Daarna krijgt hij, net als zijn twee voorgangers van een paar weken terug, geen onderhoud en gaat hij in Mt terzijde.
Een klein stukje historie; de splinternieuwe 1732 reed op 28-10-1992 stoorstroommetingen tussen Zv-Em v.v. in combinatie met DB-meeteenheid+DB 218 238. De 1732 was de eerste 1700 die op eigen kracht in Emmerich kwam. In die tijd weinig fotografen langs de baan. Plaatje zie: Spoor & Trein - deel 4 blz.75 midden.


57 jaar OV-fotografie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2011 12:20:45
HansBeeker
HansBeeker
1732+1772+1761 kwamen te Asd aan rond 12uur op spoor 6. 1732 is gaan omlopen, en word zometeen tegen de 1761 gezet. Volgorde ri Mt: 1732+1761+1772. vertrektijd Asd is mij nog onbekend.

Laatst bewerkt door HansBeeker op 30-06-2011 12:21
 

30-06-2011 13:57:43
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rob46 (do 30 jun 2011 09:08:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p342976/):
Quote
broek53 (wo 29 jun 2011 15:07:50 https://www.somda.nl/forum/7685/p342793/): Voor de snelle speurders & fanatieke fotografen: als hij nog rijdt, rijdt de 1732 morgen voorlopig voor het laatst. Daarna krijgt hij, net als zijn twee voorgangers van een paar weken terug, geen onderhoud en gaat hij in Mt terzijde.
Een klein stukje historie; de splinternieuwe 1732 reed op 28-10-1992 stoorstroommetingen tussen Zv-Em v.v. in combinatie met DB-meeteenheid+DB 218 238. De 1732 was de eerste 1700 die op eigen kracht in Emmerich kwam. In die tijd weinig fotografen langs de baan. Plaatje zie: Spoor & Trein - deel 4 blz.75 midden.
Minstens 2 fotografen
 

23-07-2011 16:46:25
luytjes
luytjes
Ik vroeg me dus af of de afwijkende 1700'en die voor DDM-1 geschikt worden gemaakt, nog op een bepaalde manier herkenbaar worden gemaakt ten opzichte van de 1700'en die dat niet zijn.
In dat kader kwam er een discussie over de 1701 t/m 1728. Deze zijn inderdaad ook afwijkend van de overige locs, met als meest in het oog springende afwijking de BSI-koppeling. Zijn er nog meer dingen die de genoemde locs speciaal geschikt maakt voor DD-AR, waardoor je de overige locs niet zomaar in een DD-AR-stam kunt zetten?

Verder kwam er nog een aantal berichten langs over de 1858 die tijdelijk op een aantal punten geschikt was gemaakt aan de serie 1700 en daarbij het administratieve nummer 1799 kreeg. Wat was daar de reden van?

Die berichten zijn helaas uit het topic over DDM-1 verwijderd en ik kan ze nergens terugvinden, dus ik plaats het hier maar alsnog.
 

23-07-2011 16:48:52
mren
mren
Stukje over de 1799 heb ik -heel logisch- in het topic van de 1800'en gezet  

23-07-2011 16:54:03
luytjes
luytjes
Geweldig! Dankjewel  

23-07-2011 17:24:01
bart84
Moderator
bart84
Quote
luytjes (za 23 jul 2011 16:46:25 https://www.somda.nl/forum/7685/p347065/):
Verder kwam er nog een aantal berichten langs over de 1858 die tijdelijk op een aantal punten geschikt was gemaakt aan de serie 1700 en daarbij het administratieve nummer 1799 kreeg. Wat was daar de reden van?

Dat is enkel voorgesteld, maar is nooit doorgevoerd. Een 1799 heeft dus niet bestaan.


Mvg. Bart
 

23-07-2011 17:38:51
Pim530
Pim530
Volgens mij werd je al verwezen naar het 1800-topic, en daar staat dan ook duidelijk beschreven dat het inderdaad nooit is doorgevoerd.  

23-07-2011 19:31:08
edje
edje
Quote
luytjes (za 23 jul 2011 16:46:25 https://www.somda.nl/forum/7685/p347065/): Ik vroeg me dus af of de afwijkende 1700'en die voor DDM-1 geschikt worden gemaakt, nog op een bepaalde manier herkenbaar worden gemaakt ten opzichte van de 1700'en die dat niet zijn.
Ja ze zijn herkenbaar aan de DDM rijtuigen die ongetwijfeld er permanent achter zullen hangen. %08%
 

23-07-2011 19:36:49
MDDM
MDDM
Quote
edje (za 23 jul 2011 19:31:08 https://www.somda.nl/forum/7685/p347086/):
Quote
luytjes (za 23 jul 2011 16:46:25 https://www.somda.nl/forum/7685/p347065/): Ik vroeg me dus af of de afwijkende 1700'en die voor DDM-1 geschikt worden gemaakt, nog op een bepaalde manier herkenbaar worden gemaakt ten opzichte van de 1700'en die dat niet zijn.
Ja ze zijn herkenbaar aan de DDM rijtuigen die ongetwijfeld er permanent achter zullen hangen. %08%
Let vooral op de rode bankjes %02%


Gr Joop mcn Lls
 

25-07-2011 09:53:13
aarclay
aarclay
Uit het DDM1-topic, de stappen die men moet nemen om een 1700-loc geschikt te krijgen voor DDM-1.
Quote

Maar even uit mijn hoofd, je hoeft maar 1 van de drie stuurkabels aan te passen, en dan nog zijn het maar een ader of 12 a 13, dan het stuurijtuig zal een 1700 RVDD cassette moeten hebben lenen van BDs of DDAR stuurrijtuig, dan het verhaal EP rem gewoon uitzetten in loc als BDs, dan de ATB fase 3 en de dru in het stuurrijtuig, gewoon je plafond verhoging overbruggen die je met de 1800 wel had.
(ongeveer 8 draadjes).relais in stuur rijtuig voor lamp deur 72 naar 100 volt.


Nu vroeg ik me af wat die RVDD cassette inhield? Iets met de automatische rit-registratie o.i.d.?

Laatst bewerkt door aarclay op 25-07-2011 09:54


Choo choo.....
 

25-07-2011 10:37:18
daniel81
daniel81
Wat ik in het DDM-1 topic nog niet terug kon vinden: zullen de omgebouwde 1700-en door hun ombouw ook de mogelijkheid verliezen om met ICRm te rijden?  

25-07-2011 12:43:17
dutchtrain
dutchtrain
Als ze het goed doen niet..

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-07-2011 22:51, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

25-07-2011 12:47:03
john563
john563
Quote
aarclay (ma 25 jul 2011 09:53:13 https://www.somda.nl/forum/7685/p347298/): Uit het DDM1-topic, de stappen die men moet nemen om een 1700-loc geschikt te krijgen voor DDM-1.
Quote

Maar even uit mijn hoofd, je hoeft maar 1 van de drie stuurkabels aan te passen, en dan nog zijn het maar een ader of 12 a 13, dan het stuurijtuig zal een 1700 RVDD cassette moeten hebben lenen van BDs of DDAR stuurrijtuig, dan het verhaal EP rem gewoon uitzetten in loc als BDs, dan de ATB fase 3 en de dru in het stuurrijtuig, gewoon je plafond verhoging overbruggen die je met de 1800 wel had.
(ongeveer 8 draadjes).relais in stuur rijtuig voor lamp deur 72 naar 100 volt.


Nu vroeg ik me af wat die RVDD cassette inhield? Iets met de automatische rit-registratie o.i.d.?


RVDD cassette is je tractie cassette die op trein nivo comminucatie maakt met meerdere cassetes. zie als master/slave. Daarin zit ook als je meer als drie cassettes in een stam hebt dat je halve kracht rijd.Ofwel elke loc of stuurstand heeft er 1. De codering RVDD is een franse afkorting.

Laatst bewerkt door john563 op 25-07-2011 12:48
 

25-07-2011 19:47:09
thom
thom
Quote
dutchtrain (ma 25 jul 2011 12:43:17 https://www.somda.nl/forum/7685/p347323/): Als ze het goed doen niet..

Antwoord je nu omdat je het ook weet en gewoon niet meer wilt vertellen of omdat dat je mening erover is?

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-07-2011 22:52, reden: Quoot oorspr. ber. verwijderd
 

25-07-2011 22:49:30
dutchtrain
dutchtrain
Het is mijn mening...  

29-07-2011 10:42:09
Klaasje
Klaasje
Quote
john563 (ma 25 jul 2011 12:47:03 https://www.somda.nl/forum/7685/p347324/):

RVDD cassette is je tractie cassette die op trein nivo comminucatie maakt met meerdere cassetes. zie als master/slave. Daarin zit ook als je meer als drie cassettes in een stam hebt dat je halve kracht rijd.Ofwel elke loc of stuurstand heeft er 1. De codering RVDD is een franse afkorting.

Meer dan 3 cassettes in een stam voor halve tractie geldt alleen bij 1700-en neem ik aan? Bij 2xmDDM blijft het vermogen van een losse VIRM VI voor 8 bakken over als het vermogen gehalveerd wordt. Ik kan me zo voorstellen dat het dan wat te traag wordt voor een stopdienst.
In ieder geval bedankt voor de uitleg.%02%
 

29-07-2011 10:52:57
thom
thom
Dat is natuurlijk net wat voor software je in zo'n cassette stopt
maar mDDM blijft inderdaad op volledig vermogen rijden volgens mij...
 

29-07-2011 11:37:06
maigoda
maigoda
Dat op "halve tractie schakelen" doet alleen de 1700. Waarbij het "op halve tractie schakelen" iets genuanceerder is dan het klinkt.

Ik heb er namelijk eens op gelet toen ik met twee stammen reed (DDAR+mDDM, loc voorop) en onder de 40 km/h rijdt de loc gewoon op normaal vermogen. Tussen de 40 km/h en de 80 km/h zie je pas dat de amperemeter (bij volledige uitsturing) terugloopt van 4000 A naar 2000 A. Rijdend met alleen een DDAR of loc+ICR-stam gebeurd dat niet.

Dus pas vanaf 80 km/h is er sprake van het rijden op half vermogen bij gekoppeld rijden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 29-07-2011 11:38
 

30-07-2011 08:19:36
treinfan
treinfan
Het reduceren van het vermogen zou inderdaad rond de 60 km/h moeten gebeuren en dan alleen als de stam met de BSI-koppeling aan een andere stam gekoppeld is. De praktijkervaring klopt dus met de theorie.  

02-08-2011 17:00:59
NDS
NDS
Kan iemand mij vertellen of 1700en ook ingezet zijn voor de D treinen Eindhoven-Köln eind jaren 90( een foto'tje erbij zou helemaal mooi zijn). Ik heb die trein namelijk in model met een Br103 ervoor maar ik heb die Br103 voor iets anders nodig en heb nog wel een 1700 liggen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

02-08-2011 18:04:09
cuneo56
cuneo56
Ja.
Bij de aflevering van de bestelling van de DDAR'en liep de levering van de lokken voor op de stammen.
Er heeft toen een tijdlang een omloop voor ca 5 loks bestaan die bijna alleen Gvc- Vl reden.
En het was meen ik eerder begin jaren '90 en de lok nummers lagen rond de 1730-1735 als m'n geheugen niet al te slecht is.
Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-08-2011 18:04
 

02-08-2011 18:07:46
martijn
martijn
1735-1741  

02-08-2011 18:39:14
NDS
NDS
Ja dat is ook interessant, ik heb zelf een stam A+B+2xBKD staan zoals die D treinen standaard samengesteld waren. Ik weet niet wat begin jaren 90 de samenstelling precies was van de treinen Den Haag-Venlo maar in de jaren 80 reden er zat treinen van 4 bakken als ik foto's in boeken bekijk.

Meer info is welkom, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

02-08-2011 21:06:57
jorgo
jorgo
Na het invoeren van de studentenkaart werden vier ICR's behalve inderdaad later tussen Ehv en Keulen wel tamelijk zeldzaam.

Die 1700-en reden rond 1993 ook wat goederentreinen, zoals de 1741 in dit filmpje van kokerrok01 http://www.youtube.com/watch?v=L5xh46J9BCc vanaf 2:20. De rest laat zich trouwens ook goed aanzien.
 

04-08-2011 09:42:33
yappa
yappa
Quote
NDS (di 02 aug 2011 18:39:14 https://www.somda.nl/forum/7685/p348678/): Ja dat is ook interessant, ik heb zelf een stam A+B+2xBKD staan zoals die D treinen standaard samengesteld waren.


Dat zal dan wel als de brandweer hebben gereden?
Als je ziet hoe een 1700 er al met 4 DDARretjes vandoor gaat...
 


04-08-2011 10:33:35
qj7141
qj7141
Quote
jorgo (di 02 aug 2011 21:06:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p348704/): Na het invoeren van de studentenkaart werden vier ICR's behalve inderdaad later tussen Ehv en Keulen wel tamelijk zeldzaam.

Die 1700-en reden rond 1993 ook wat goederentreinen, zoals de 1741 in dit filmpje van kokerrok01 http://www.youtube.com/watch?v=L5xh46J9BCc vanaf 2:20. De rest laat zich trouwens ook goed aanzien.


Ook hier te zien: http://www.flickr.com/photos/67492399@N00/5067740618/in/photostream
 

04-08-2011 23:05:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
jorgo (di 02 aug 2011 21:06:57 https://www.somda.nl/forum/7685/p348704/): Na het invoeren van de studentenkaart werden vier ICR's behalve inderdaad later tussen Ehv en Keulen wel tamelijk zeldzaam.

Die 1700-en reden rond 1993 ook wat goederentreinen, zoals de 1741 in dit filmpje van kokerrok01 http://www.youtube.com/watch?v=L5xh46J9BCc vanaf 2:20. De rest laat zich trouwens ook goed aanzien.


Op zich geinig om te horen hoe de DD-AR deurfluit toen nog wel in dienst was, te horen op: 1.34 en 4.08
Klinkt toch wel erg V-IRM/ICR achtig


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-08-2011 00:28:55
broek53
broek53
De aanpassing van 1700-en aan DDM-1 gaat volgens de jongste berichten eind augustus van start met de 1769. Het worden er in principe 12 en als ze met DDM-1 kunnen omgaan, kunnen (of mogen) ze dat niet meer met ICR/BDs.  

12-08-2011 09:16:38
jorgo
jorgo
De 1769 is niet één van de locs die afgelopen jaar op reserve is gezet. Is er dan nu een overschot van 12 actieve locs die gemist kunnen worden uit de reguliere intercitydiensten?  

12-08-2011 14:40:33
dutchtrain
dutchtrain
Quote
broek53 (vr 12 aug 2011 00:28:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p350121/): De aanpassing van 1700-en aan DDM-1 gaat volgens de jongste berichten eind augustus van start met de 1769. Het worden er in principe 12 en als ze met DDM-1 kunnen omgaan, kunnen (of mogen) ze dat niet meer met ICR/BDs.
Slechte zaak dat ze dan niet meer overweg kunnen met ICRm/BDs...
 

12-08-2011 14:42:26
MDDM
MDDM
Leg eens uit waarom het een slechte zaak is?


Gr Joop mcn Lls
 

12-08-2011 14:43:34
ns1700
ns1700
12 stuks maar tegenover hoeveel ICRm-Composities? dat maakt dan toch niet uit?


groeten uit Spoorzone
 

12-08-2011 15:06:51
broek53
broek53
Het gaat in principe om 1700-en die nu terzijde staan of binnenkort terzijde zouden gaan. Uiteraard gaat het niet ten koste van de ICR-stammen of de ICB.  

12-08-2011 20:31:48
thom
thom
Quote
dutchtrain (vr 12 aug 2011 14:40:33 https://www.somda.nl/forum/7685/p350180/):
Quote
broek53 (vr 12 aug 2011 00:28:55 https://www.somda.nl/forum/7685/p350121/): De aanpassing van 1700-en aan DDM-1 gaat volgens de jongste berichten eind augustus van start met de 1769. Het worden er in principe 12 en als ze met DDM-1 kunnen omgaan, kunnen (of mogen) ze dat niet meer met ICR/BDs.
Slechte zaak dat ze dan niet meer overweg kunnen met ICRm/BDs...

Niks slechte keuze, t'is een keuze tussen communiceren met DDM-1 ÓF met ICR.

De aansturing van elk is gewoon anders, dus is er een technische wijziging in de lok nodig welke op dat moment het rijden met de ander onmogelijk maakt.
Heeft niks met een slechte zaak te maken dus maar met techniek...

Laatst bewerkt door thom op 12-08-2011 20:32
 

12-08-2011 22:27:18
timtrein
timtrein
Ten tijde van een locoverschot lijkt het me geen ramp, hooguit onhandig. Zeker zolang die DDM1-1700'en gewoon bij hun stam blijven en niet elke nacht gewisseld worden ofzo  

12-08-2011 22:30:24
mdj
mdj
Als je die 1700'den die voor DDM1 geschikt zijn, dusdanig markeert dat ze vooral niet aan ICR moet hangen, moet dat geen probleem zijn toch? Gebeurde met de 1800'den toch ook niet?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-08-2011 18:54:07
bart84
Moderator
bart84
Quote
mdj (vr 12 aug 2011 22:30:24 https://www.somda.nl/forum/7685/p350239/): Gebeurde met de 1800'den toch ook niet?

Dat is natuurlijk iets te kort door de bocht. Je kon/kan alle 1800'en voor/achter DDM1 zetten, dus daar hoefde je niet te kijken welke 1800 je pakte. Bij de 1700'en heb je wel verschil tussen de diverse groepen (binnenkort dus drie soorten)
1. 1700 t.b.v. DDAR (uiteraard zal dit met DDZ later minder worden)
2. 1700 t.b.v. Trek-Duw (ICRm), ICB en andere getrokken treinen.
3. 1700 t.b.v. Trek-Duw (DDM1).

Waarbij ik me dan nog afvraag of niet alle 1700'en een trein kunnen trekken (al zal dat met deursluiting, etc. misschien lastig worden voor de eerste en derde categorie.


Mvg. Bart
 

13-08-2011 20:33:25
timtrein
timtrein
Ja, een gewone getrokken trein zonder extra fratsen kan altijd (al zal dat vanuit de "ongebruikte" 1700-voor-DD-AR cabine een beetje moeilijk gaan met zwarte ramen en een BSI-koppeling tegen het rijtuig aan...)  

13-08-2011 20:53:25
edje
edje
och ik mag aannemen, dat de ruitenwissers van de cab1 van de DD-AR lok, gewoon functioneren, oke.... je zal er een complete tank ruitenwisservloeistof door heen jagen, maar goed.
Ik denk eerder dat het lastig is met de GSM-R, die zou je toch echt moeten ombouwen.
 

13-08-2011 21:43:27
thom
thom
Quote
bart84 (za 13 aug 2011 18:54:07 https://www.somda.nl/forum/7685/p350318/):
Quote
mdj (vr 12 aug 2011 22:30:24 https://www.somda.nl/forum/7685/p350239/): Gebeurde met de 1800'den toch ook niet?

Dat is natuurlijk iets te kort door de bocht. Je kon/kan alle 1800'en voor/achter DDM1 zetten, dus daar hoefde je niet te kijken welke 1800 je pakte. Bij de 1700'en heb je wel verschil tussen de diverse groepen (binnenkort dus drie soorten)


Volgens mij hebben we er hier meer stress om dan NSR zelf.
Ik heb nog nooit een getrokken trein gezien waar per ongeluk ineens een DDAR geschikte lok voor stond namelijk...

Daarnaast hebben we het maar over een nummertje, zou het "probleem" weg zijn als NSR ze omnummerde in een aparte nummerserie, bv 1900 ?
 

14-08-2011 01:29:48
maigoda
maigoda
Enige maanden geleden is er een DDAR-loc in de omloop terecht gekomen van de getrokken treinen tussen Asd en Bh. Zowel herkenbaar aan het nummer (geen idee meer welke het was overigens), maar ook aan dat richting Asd de "niet schone" zijde voorop reed.
Groetjes,
Emiel
 

14-08-2011 12:30:24
AgentX
AgentX
Het kán dus wel  

14-08-2011 13:55:45
railhopper
railhopper
Niet zomaar, de loc moet wel eerst een bezoek brengen aan de werkplaats, voor een paar kleine werkzaamheden voordat de loc als 'normale' 1700 ingezet wordt.
Maar ik meende dat de 1729-1732 met minimale werkzaamheden te hoeven worden omgebouwd zodat ze naar vraag worden ingezet (óf als DD-AR loc, of als normale 1700).

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-08-2011 14:03, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

14-08-2011 19:20:20
Hoera63
Hoera63
Maar vroegâh werden DDM en ICR toch door elkaar heen ingezet (onder andere in 800)? Zie http://www.youtube.com/watch?v=_TKEuJ5JAsQ ter hoogte van 2:10. In het desbetreffende filmpje staat er ook een 1700 voor.

Of gaat het hier puur om communicatie met het stuurstandrijtuig?
 

14-08-2011 19:31:56
broek53
broek53
Ja, de trein op het filmpje is nog een gewone getrokken trein, dus zonder stuurrijtuig en zelfs zonder centrale deurvergrendeling. Het DDM-1 erin is aangepast om als gewoon getrokken rijtuig te kunnen rijden. Daar kun je elke locomotief voor zetten die je wilt.  

14-08-2011 19:40:42
110573
110573
Dat waren aangepaste rijtuigen DDM-1, vernummerd en verbouwd met statische omzetter. De laatste jaren zijn de 26-501 t/m 508, 511 t/m 512, 514 en 515 nog voorzien van een andere stekker om de signalen van een 1700 te kunnen doorgeven in de stuurstroomkabel, i.p.v. een 1800.
Dit gebeurde in 2001 al eerder met de rijtuigen 26-512 t/m 516 die op de IJssellijn werden ingezet tussen twee 1700en.

Het huwelijk met de 1700 is dus inderdaad niet voor het eerst.
 

17-08-2011 16:01:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Uit het topic aanvullingen op reizigersinvoerrichtlijnen:
Quote
broek53 (wo 17 aug 2011 15:16:36 https://www.somda.nl/forum/3802/p350891/): Update van de terzijde staande 1700-en (Dijksgracht en Maastricht): 1729, 1730, 1731, 1732, 1734, 1737, 1748, 1754, 1755, 1759, 1762, 1770, 1771, 1772, 1774, 1775 en 1779. Waarbij opgemerkt dat de 1755 niet echt terzijde staat, maar is verhuurd aan NS Hispeed.

Per wanneer zijn de 1730, 1731 en 1772 ter zijde gesteld? Ik weet het, hadden we HOV nog maar....
 

18-08-2011 00:25:32
jmt
jmt
Hmmm, de 1772 ook al 'ineens' terzijde..?! Heb ik dan ff gemist of daar werd idd niets over vermeld in dit topic, behalve dat deze loc samen met de 1761 en de 1732(die wel b.d. gesteld was) naar Mt gebracht werden op 30 juni j.l., zie https://www.somda.nl/forum/7685/p343010/Locomotieven+serie+1700/
Echter heeft de 1772 daarna wel nog een poosje in de 4xx dienst gezeten, en de 1761 is vandaag nog in de 1900 gespot.

Daarnaast was de 1731 (of was t nu de 1730) toch ook weer (semi) in dienst gesteld? (Zelfde soort verhaal als met de 1755)
 

18-08-2011 01:59:07
cuneo56
cuneo56
Quote
taigagaai (wo 17 aug 2011 16:01:53
Per wanneer zijn de 1730, 1731 en 1772 ter zijde gesteld? Ik weet het, hadden we HOV nog maar....

1730 : 06-04-2011.
1731 : 28-12-2010.
1772 : 11-07-2011.
Althans dat zijn de data zoals in VPT gemeld.
( en in datzelfde systeem staan de 1730+1772 in Paris)
Ciao.
 

18-08-2011 17:33:22
mich
mich
loc 1730 rangeerde zonet met een Fyra stam de loods op de wgm in.  

18-08-2011 20:42:58
Bert13
Bert13
Zeker dat dat de 1730 was? Gezien het bericht erboven, brengt toch enkele twijfels...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-08-2011 21:19:32
sik214
sik214
Mistery solved, de 1755 en 1730 zijn op de Wgm om Fyra-ICR voor te verwarmen.

Quote
jmt (do 18 aug 2011 00:25:32 https://www.somda.nl/forum/7685/p350968/):
Daarnaast was de 1731 (of was t nu de 1730) toch ook weer (semi) in dienst gesteld? (Zelfde soort verhaal als met de 1755)
 

19-08-2011 17:30:55
mich
mich
@ Bert13: Ik had het goed gezien ja.

Laatst bewerkt door mich op 19-08-2011 17:31
 

23-08-2011 16:17:50
broek53
broek53
Voor de administratie dan alsnog: formele terzijdestellingsmoment van de 1730 en 1731 was 17 juni 2010, de 1772 11 juli 2011.
Dat formele terzijdestelling niet altijd betekent dat locs helemaal niets meer doen, bewijzen de exemplaren die in Haarlem als krachtbron gestaan hebben, de 1730 en 1755 op de Wgm en de 1731 die zelfs nog naar Wildenrath is geweest.
 

24-08-2011 08:57:03
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hartelijk dank voor de data  

24-08-2011 11:30:58
broek53
broek53
Nu we toch zo lekker bezig zijn: de 1759 is in onderhoud gegaan en ingaande heden weer in het actieve park 1700-en opgenomen.
De DDM-1-locs (als het lukt) worden de 1769, 1770, 1772-1781 (de 1771 is nogal ernstig defect).
 

24-08-2011 12:58:09
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 1771 staat al vanaf 9 november 2009 terzijde. Is het mogelijk ernstig geplukt en zodoende defect?  

24-08-2011 13:56:34
broek53
broek53
Dat zou best eens kunnen, maar omgekeerd zal er wel een reden zijn dat speciaal die loc zo vroeg terzijde is gesteld. Kip-of-ei vraag  

25-08-2011 00:04:27
salieri
salieri
En wat als het configureren van de 1700 niet lukt voor het DDM-1? Heeft NSR daar al een back-up plan voor gemaakt?  

25-08-2011 00:14:36
broek53
broek53
NedTrain de deur uit zetten, vermoed ik %08%  

25-08-2011 05:12:26
dutchtrain
dutchtrain
Gewoon de serie 1800 een aantal van her-indienst stellen. Zo blijven ze in conditie voor de verkoop. En wij hebben weer een doel extra om die treinen dan te gaan spotten

Laatst bewerkt door dutchtrain op 25-08-2011 05:13
 

25-08-2011 10:37:08
AgentX
AgentX
Dat laatste houdt NSR natuurlijk geen rekening mee  

26-08-2011 21:49:13
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (do 25 aug 2011 00:14:36 https://www.somda.nl/forum/7685/p352042/): NedTrain de deur uit zetten, vermoed ik %08%


Dat is geen optie!! Uiteindelijk lost dat het probleem om 1700'n als trekduwkracht voor DDM1 te gebruiken niet op.
Bovendien kan ik nog wel een ander blik open trekken, maar ook dat voegt niets toe aan hoe het is.

Mocht de dienstregeling instorten en 1700 is nog niet beschikbaar voor DDM1, mag je er rustig vanuit gaan dat er 1800'n van stal worden gehaald. Wat men absoluut wenst te voorkomen zijn situaties zoals we de afgelopen 2 jaar gehad hebben. Sterker nog, men realiseert zich dat een rottige herfst ook het park kan laten instorten.

Mr.Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 26-08-2011 21:50
 

27-08-2011 00:32:32
dutchtrain
dutchtrain
Misschien is het een keertje goed dat het instort, dan worden ze eens wakker bij NSR. Zonder pardon relatief jong materieel aan de kant zetten. En vooral als DDZ straks allemaal klaar is, dan hebben ze een dijk aan DDM materieel over, waar niks mee word gedaan!  

27-08-2011 00:46:25
broek53
broek53
En wat zou een wakker geworden NS moeten doen dan?  

27-08-2011 10:17:03
MDDM
MDDM
Quote
dutchtrain (za 27 aug 2011 00:32:32 https://www.somda.nl/forum/7685/p352333/): Misschien is het een keertje goed dat het instort, dan worden ze eens wakker bij NSR. Zonder pardon relatief jong materieel aan de kant zetten.
NSR wil op den duur van getrokken materieel af, dus is het logisch dat het nu aan de kant gaat, in de hoop en verwachting er nog een leuk prijsje voor te krijgen is.Wat zou er in moeten storten? Zie niet in waarom je deze populistisch piet praat moet bezigen.

Laatst bewerkt door MDDM op 27-08-2011 10:20


Gr Joop mcn Lls
 

27-08-2011 10:28:01
dlm4yjp
dlm4yjp
En toch heeft hij ergens gelijk, ik bedoel, wie heeft er nou intresse in een éénspanningsloc?
Hooguit een handje vol om te rangeren en binnenlandse cargodiensten...
Das verreweg het aantal wat NS kwijt wilt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-08-2011 10:33:24
broek53
broek53
Jullie halen oorzaak en gevolg door elkaar, en bovendien 1700, 1800 en DDM.  

27-08-2011 12:06:38
aarclay
aarclay
Even een vraag: Er worden dus 1700'jes omgebouwd voor die dienst met de DDM-1.

Is het de NSR die deze opdracht geeft, of is het NedTrain die NSR hierover adviseert, nadat NSR vraagt of NedTrain weer DDM-1 in dienst kan stellen.

Was er even benieuwd naar over hoe de samenwerking tussen beide partijen speelt.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-08-2011 12:09


Choo choo.....
 

27-08-2011 12:17:50
dutchtrain
dutchtrain
Quote
broek53 (za 27 aug 2011 00:46:25 https://www.somda.nl/forum/7685/p352334/): En wat zou een wakker geworden NS moeten doen dan?
De 1800 met DDM-1 gewoon in dienst laten, en ook renoveren! Want waarom niet alle DDZ stammen ombouwen tot 6-wagenstammen? Nee, wat doet NS, ze gaan straks alles wat over is van die renovatie aan de kant zetten. Die locomotieven 1701 tot 1728 staan dan gewoon aan de kant, 20 jaar terug voor een fors bedrag aangeschaft! En de kaartjes maar duurder blijven maken. Zoiets kan ik gewoon niet bij met m'n pet. DDM-1 en de 1800 kunnen zeker nog wel 10 jaar mee, dan gaan ze ongeveer gelijk met het ICRm terzijde, en ben je in 1 klap van je getrokken materieel af.
 

27-08-2011 13:12:09
broek53
broek53
Quote
dutchtrain (za 27 aug 2011 12:17:50 https://www.somda.nl/forum/7685/p352359/):
Quote
broek53 (za 27 aug 2011 00:46:25 https://www.somda.nl/forum/7685/p352334/): En wat zou een wakker geworden NS moeten doen dan?
De 1800 met DDM-1 gewoon in dienst laten, en ook renoveren! Want waarom niet alle DDZ stammen ombouwen tot 6-wagenstammen? Nee, wat doet NS, ze gaan straks alles wat over is van die renovatie aan de kant zetten. Die locomotieven 1701 tot 1728 staan dan gewoon aan de kant, 20 jaar terug voor een fors bedrag aangeschaft! En de kaartjes maar duurder blijven maken. Zoiets kan ik gewoon niet bij met m'n pet. DDM-1 en de 1800 kunnen zeker nog wel 10 jaar mee, dan gaan ze ongeveer gelijk met het ICRm terzijde, en ben je in 1 klap van je getrokken materieel af.
Tsja, jouw tirade (inclusief de duurdere kaartejs) komt met enige regelmaat terug en ik heb niet de indruk dat je daarvan af te brengen bent. Paar dingen toch maar even:
1. renovaties en grote revisies kosten ook veel geld
2. waarom zou je DDM-1 en 1800-en in dienst houden als er geen werk meer voor is?
3. er is op het moment geen emplooi voor nog meer IC-waardig materieel
4. er is nog altijd de optie om door te gaan met de renovatie/verbouwing tot DDZ, al naar gelang de behoefte zich de komende jaren ontwikkelt. Alsdan komen eventueel stammen met 1700 weer in beeld.
5. DDM/AR in de stopdiensten houden is geen optie, vanwege de hoge instap (overeenkomst met het Rijk ivm het programma Toegankelijkheid (vind ik op zichzelf een zwakke, maar het is wel de realiteit van het moment).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2011 13:23