Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-07-2019 00:35:29
aarclay
aarclay
Quote
IJsbergsla (wo 03 jul 2019 17:10:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p707519/): Als het nummer niet zichtbaar is, blijven spotters weg? Wat een hoogst interessante theorie.

Blijkbaar om het treinspotten tot een uitdaging te maken, zoals je hierboven leest %08%

Maar serieus bedacht: Zou het echt iets te maken hebben met belasting-technische regelingen? Hoe zit het tegenwoordig met verkoop van NS-locs? In veel recente situaties hebben deze locs een nieuw nummer gekregen (Locon, RailPromo).
Zou het verwijderen van het NS-nummer tegenwoordig een verplichting van de NS zijn bij een verkoop? Ook nummers lijken te kunnen worden geassocieerd met NS-treinen (als iemand bijvoorbeeld 'NS1700'-serie leest).

Misschien is het dus gewoon een regel in het standaard verkoopcontract die in dit geval met de sloper wordt getekend.

Misschien moeten we dus gewoon niet te diep zoeken naar de reden?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-07-2019 00:51


Choo choo.....
 

04-07-2019 01:04:25
Oldskool
Oldskool
@Frontier: Je hebt er werk van gemaakt, om het mysterie te ontrafelen %08%%08%  

04-07-2019 01:27:38
Frontier
Frontier
Mwah, meer dan een paar minuutjes was het niet hoor.

@ aarclay: Als het werkelijk zoiets zou zijn dan zou men toch ook allang de nummers bij alle locs die op de Dgr stonden hebben verwijderd? Wat broek53 zegt klinkt best plausibel, een of andere infantiele technieker aldaar in Mtwpl met kennelijk te veel tijd. Tijd die men beter eens in het onderhoud zou kunnen steken, daar dat al jaren niet om over naar huis te schrijven is, maar dat terzijde.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-07-2019 01:32:26
aarclay
aarclay
We zullen zien, als er een keertje een paar locs doorglippen mét nummers, dan zal diegene een vrije dag hebben


Choo choo.....
 


04-07-2019 01:40:51
Basher
Basher
De Duitsers oversteken van de nummers [maar niet erg goed]

https://www.flickr.com/photos/124805141@N02/14391326234
 

04-07-2019 09:21:15
broek53
broek53
Quote
Frontier (do 04 jul 2019 01:27:38 https://www.somda.nl/forum/15506/p707567/): Mwah, meer dan een paar minuutjes was het niet hoor.

@ aarclay: Als het werkelijk zoiets zou zijn dan zou men toch ook allang de nummers bij alle locs die op de Dgr stonden hebben verwijderd? Wat broek53 zegt klinkt best plausibel, een of andere infantiele technieker aldaar in Mtwpl met kennelijk te veel tijd. Tijd die men beter eens in het onderhoud zou kunnen steken, daar dat al jaren niet om over naar huis te schrijven is, maar dat terzijde.
Het gaat niet over iemand uit Mt wpl (was het maar waar, dan hadden we er bij andere slooptransporten geen last van).
 

04-07-2019 09:38:59
dennisk
dennisk
Quote
broek53 (wo 03 jul 2019 20:37:34 https://www.somda.nl/forum/15506/p707548/):
Overigens heb ik het destijds ook al eens gezegd en geloof mij nou maar: het is echt niet meer dan de boel zieken door een sociaal gestoorde. Helaas degene die het bij het afvoeren van materieel voor het zeggen heeft.
Zolang we de echte reden niet weten, is het volgens mij niet echt respectvol om deze aannamen te doen. Als je een beetje oplet en je huiswerk doet, zijn de baknummers toch wel te achterhalen.

Laatst bewerkt door dennisk op 04-07-2019 09:39
 

04-07-2019 09:45:50
broek53
broek53
Het is geen aanname, het is een feit. Overigens staat dat los van het feit dat de nummers meestal wel alsnog te achterhalen zijn (en misschien vinden mensen het puzzelen zelfs wel leuker dan het zomaar voorgeschoteld krijgen), maar daar ging het hier niet om.  

04-07-2019 12:24:53
thom
thom
Quote
aarclay (do 04 jul 2019 00:35:29 https://www.somda.nl/forum/15506/p707565/):
Quote
IJsbergsla (wo 03 jul 2019 17:10:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p707519/): Als het nummer niet zichtbaar is, blijven spotters weg? Wat een hoogst interessante theorie.

Blijkbaar om het treinspotten tot een uitdaging te maken, zoals je hierboven leest %08%

Maar serieus bedacht: Zou het echt iets te maken hebben met belasting-technische regelingen? Hoe zit het tegenwoordig met verkoop van NS-locs? In veel recente situaties hebben deze locs een nieuw nummer gekregen (Locon, RailPromo).
Zou het verwijderen van het NS-nummer tegenwoordig een verplichting van de NS zijn bij een verkoop? Ook nummers lijken te kunnen worden geassocieerd met NS-treinen (als iemand bijvoorbeeld 'NS1700'-serie leest).

Misschien is het dus gewoon een regel in het standaard verkoopcontract die in dit geval met de sloper wordt getekend.

Misschien moeten we dus gewoon niet te diep zoeken naar de reden?

Als het linken aan NS een probleem was dan hadden ze de vishaken wel afgedekt ipv het nummer

Een verplichting van het veranderen van nummers is er niet bij verkoop, dat is gewoon eigen initiatief van de kopende partijen geweest.
 

04-07-2019 16:10:34
broek53
broek53
Ook hier even de melding dat heden 4/7 de bak van de 1730 van Mtwpl naar Awhv HKS is getransporteerd.  

04-07-2019 19:59:56
diesels
diesels
Quote
broek53 (wo 03 jul 2019 20:37:34 https://www.somda.nl/forum/15506/p707548/):
Quote
nohab (wo 03 jul 2019 18:04:40 https://www.somda.nl/forum/15506/p707530/): Het enigste dat ik zou kunnen bedenken is een belastingtechnische reden. De locs hebben hun afschrijvingstermijn nog niet gehad maar zijn al wel afgeschreven.
En dan denk je dat te kunnen verstoppen of verbergen achter een plakplaatje? Dat snap ik niet.

Overigens heb ik het destijds ook al eens gezegd en geloof mij nou maar: het is echt niet meer dan de boel zieken door een sociaal gestoorde. Helaas degene die het bij het afvoeren van materieel voor het zeggen heeft.


Dan geloof ik dat meteen als jij het zegt en die felle bewoordingen zijn ook luid en duidelijk.
Ik durf te wedden dat betreffende persoon zelf ook een latente spoorwegliefhebber is %02%
Ach, we kunnen erom lachen, de mensen die het belangrijk vinden komen er toch wel uit welke het zijn geweest (en wellicht leidt het voor hun tot leuke zoektochten) en uiteindelijk laat iemand zich vreselijk kennen - dus het is ergens best hilarisch.
 

04-07-2019 21:55:11
thom
thom
Of iemand die gewoon met zijn werk bezig is en niet zit te wachten op het geneuzel van nieuwsgierige hobbïsten, die kans is groter hoor  

04-07-2019 21:57:38
broek53
broek53
Nee, als je de nummers gast verbergen, krijg je natuurlijk veel minder geneuzel.????

Laatst bewerkt door broek53 op 04-07-2019 21:58
 

04-07-2019 22:57:19
sjoerd
sjoerd
Waar is de tijd gebleven dat menige spotter in Roosendaal of Breda onttakeld materieel afstruinde om alles eruit en eraf te schroeven waardoor NS zelf niet meer kon zien welk treinstel of welke loc het was?%02%  

05-07-2019 01:57:30
thom
thom
Quote
broek53 (do 04 jul 2019 21:57:38 https://www.somda.nl/forum/15506/p707618/): Nee, als je de nummers gast verbergen, krijg je natuurlijk veel minder geneuzel.????
Nee eens, maar vertel dat iemand maar die dat idee wel heeft

Laatst bewerkt door thom op 05-07-2019 01:57
 

05-07-2019 12:35:57
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 04 jul 2019 21:55:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p707617/): Of iemand die gewoon met zijn werk bezig is en niet zit te wachten op het geneuzel van nieuwsgierige hobbïsten, die kans is groter hoor

Er zijn ook hobbyisten die die nummertjes niet echt boeit. Als ze echt geen pottenkijkers wouden hebben, dan hadden ze beter de hele trein in kunnen pakken, en 's nachts de boel transporteren.

Maar goed, het komt er op neer dat treinspotters niet te verslaan zijn, en genoeg foto's en bewijsmateriaal hebben om aan een afgestreept locnummer alsnog te kunnen zien om welke loc het gaat. En de wijzen zullen vast niet met puppyoogjes aan de poorten van de sloperij hangen om binnen te komen.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-07-2019 12:39


Choo choo.....
 

05-07-2019 14:03:01
TiesSalden
TiesSalden
In Maastricht zijn inderdaad zoals jullie al zeiden de 1730, 1734 en 1753 per weg vervoerd. De nummers waren inderdaad afgeplakt zodat niemand voor het hek bij de sloper zou staan voor foto's/onderdelen. De 1734 en 1753 waren 3 juli weggebracht, samen met een vrachtauto met één draaistel en dakonderdelen. 4 juli werd de 1730 (bedankt Nedtrain voor het plaatje) weggebracht, samen met nog 2 vrachtauto's met één draaistel per oplegger en meerdere dakdelen. Volgens het OB blijven er de komende 5 jaar nog 10 locs in actieve dienst voor de DDAR/DDM-1 (zolang het nog rijdt) en de ICB. Onderhoud blijft plaats vinden in Mt.  

05-07-2019 17:51:08
thom
thom
Die tien lokken ben je al kwijt aan de ICB, dus helemaal kloppen doet het verhaal nog niet.  

05-07-2019 18:21:34
DDZ7504
DDZ7504
ICB wordt toch dagelijks met 5 locs gereden?  

05-07-2019 18:24:41
thom
thom
Plus wat reserve, wil je dan met 2 DDAR'en blijven rijden?  

05-07-2019 19:12:26
rob46
rob46
Stand 1700-en per 1 juli:
NSI 8 stuks
NSR DDAR 16 stuks
NSR DDM1 9 stuks


57 jaar OV-fotografie.
 

05-07-2019 19:19:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Op het DDAR na is dat al enkele jaren de stand van zaken. Tien haarlokken voor de ICB zijn er allang niet meer.  

05-07-2019 19:43:39
rob46
rob46
Nee hoor niet enkele jaren, bij NSI én DDM zijn in 2018 ieder 2 locs terzijde gegaan.


57 jaar OV-fotografie.
 

05-07-2019 19:55:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Zonder een semantische discussie te beginnen: locomotieven 1738, 1753, 1774 en 1777 - de laatste twee met hun stam DDM-1 - zijn ergens begin 2017 terzijde gezet. Dat zou op dat moment ook in de omloop moeten zijn verwerkt.  

05-07-2019 20:43:06
yappa
yappa
En om de semantische discussie te verklaren: die tijdelijke maatregel is in 2018 tot definitief geworden, toen bleek dat die vermindering van de reserve eigenlijk geen probleem in de uitvoering had opgeleverd.  

06-07-2019 12:47:15
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (vr 05 jul 2019 19:55:17 https://www.somda.nl/forum/15506/p707681/): Zonder een semantische discussie te beginnen: locomotieven 1738, 1753, 1774 en 1777 - de laatste twee met hun stam DDM-1 - zijn ergens begin 2017 terzijde gezet. Dat zou op dat moment ook in de omloop moeten zijn verwerkt.
Nu ja, wat de locs voor de ICB aangaat, viel er geen omloop aan te passen, want die veranderde niet, alleen de TR (technische reserve) werd kleiner (en die staat niet in de omloop). De omloop van het DDM-1 is pas in 2018 officieel verminderd met twee diensten, toen was gebleken dat er maar acht diensten zinvol ingezet konden worden en 1 reserve voldoende was.
 

06-07-2019 13:51:20
broek53
broek53
Nog eenmaal (de laatste keer) over het anonymiseren van het sloopmaterieel. Ik heb mij over de reden en de dader in voor mij ongebruikelijk scherpe bewoordingen uitgelaten. Mij is erop gewezen dat dat zonder harde bewijzen niet kan c.q. niet netjes is en daar heeft men gelijk in. Uit de aard van de zaak heb ik zulke bewijzen niet. Mijn excuses zijn inmiddels gemaakt. Daarnaast is mij rechtstreeks bezworen dat het dwarszitten van wie dan ook niet de reden voor het ontnummeren is, hetgeen ik hier graag doorgeef. Helaas niet met de oplossing wat de reden dan wel is, want dat wordt niet onthuld. Jammer genoeg - al opent dat dit platform wel weer voor alle vormen van speculatie.  

19-07-2019 13:37:58
MikeMike
MikeMike
Vandaag werd op Facebook een foto gedeeld van loc 1701 op een dieplader. Die zal waarschijnlijk worden gesloopt in Amsterdam  

19-07-2019 13:40:29
broek53
broek53
Ja, de foto is volgens mij op de inrit van het terrein van HKS.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2019 18:37:45
nsnoord
nsnoord
is er ook een link van de foto?  

19-07-2019 20:04:25
NS1707
NS1707
Vandaag zijn de 1713, 1701 en 1771 van de ACT in de Houtrakpolder naar HKS Metals in de Westhaven afgevoerd. Klomp uit Zwolle verzorgde dit transport. Zelf de 1771 vast kunnen leggen. Vertrek van de 1771, die als laatste ging, was omstreeks half twee hedenmiddag.

Laatst bewerkt door NS1707 op 20-07-2019 00:34, reden: Verkeerde bedrijfsnaam
 

20-07-2019 00:42:43
BusNL
BusNL
Dit zou moeten werken: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1612636615538758&set=gm.2361186017462078&type=3&theater .  

20-07-2019 07:46:17
rob46
rob46
Quote
NS1707 (vr 19 jul 2019 20:04:25 https://www.somda.nl/forum/15506/p708384/): Vandaag zijn de 1713, 1701 en 1771 van de ACT in de Houtrakpolder naar HKS Metals in de Westhaven afgevoerd. Klomp uit Zwolle verzorgde dit transport. Zelf de 1771 vast kunnen leggen. Vertrek van de 1771, die als laatste ging, was omstreeks half twee hedenmiddag.
ACT is allang historie, werd daarna HCT en tegenwoordig TMA-terminal.


57 jaar OV-fotografie.
 

25-07-2019 13:33:20
dennisk
dennisk
Vandaag zijn er een viertal 1700'n afgevoerd vanaf de TMA terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder naar HKS metals in Amsterdam Westhaven.  

25-07-2019 16:10:22
rob46
rob46
In de vroege ochtend ging als eerste NSR 1708 op pad naar HKS Metals: https://www.flickr.com/photos/rob46/48372913812/in/dateposted-public/


57 jaar OV-fotografie.
 

25-07-2019 16:38:03
Frontier
Frontier
En de overige ongelukkigen zouden de 1712, 1773 en 1776 betreffen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

27-08-2019 12:30:33
marotrans
marotrans
Quote
nsnoord (vr 19 jul 2019 18:37:45 https://www.somda.nl/forum/15506/p708379/): is er ook een link van de foto?


En een filmpje van de vervoerder... https://www.facebook.com/614850751877913/videos/369718223724140/
 

27-08-2019 13:00:35
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag met eigen ogen kunnen zien dat de bakken ("kasten") van de 1718 en 1728 een enkeltje HKS kregen aangeboden. Ook de 1769 en nog een onbekende zullen nog gaan, die transporten niet meer afgewacht (het is wel erg warm vandaag...).  

27-08-2019 17:14:54
BC
BC
Is de TMA nu leeg qua 1700 locs? Of gaan er nog een paar volgen en zo ja wanneer is het transport of waar kan ik dat vinden.  

27-08-2019 17:25:15
rob46
rob46
Ja bijna leeg...nog 26 stuks af te voeren.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2019 20:06:24
vrijgezel
vrijgezel
Quote
BC (di 27 aug 2019 17:14:54 https://www.somda.nl/forum/15506/p710946/): Is de TMA nu leeg qua 1700 locs? Of gaan er nog een paar volgen en zo ja wanneer is het transport of waar kan ik dat vinden.


Vooralsnog is het de bedoeling om iedere dinsdag sloopritten uit te voeren. Afhankelijk hoe vlot het verloopt en vooral hoeveel capaciteit er is op het terrein van HKS 3 tot 4 transporten.
 

27-08-2019 20:25:05
Daan!
Daan!
1715 ook enkeltje sloop vandaag volgens Daan van Wichen op FB 1600/1700 groep.

Laatst bewerkt door Daan! op 27-08-2019 20:25
 

11-09-2019 16:01:47
joahn93
joahn93
Vanmiddag rond 14:00u de 1703 op de vrachtwagen gezien t.h.v. het kruispunt basisweg/noordzeeweg in het Amsterdamse havengebied. Vrachtwagen reed richting kruispunt radarweg

Laatst bewerkt door joahn93 op 11-09-2019 16:02


FR1908
 

11-09-2019 19:05:32
treinefan
treinefan
Vanmorgen zijn ook achtereenvolgens de 1705 en 1754 afgevoerd van TMA naar HKS. 1703 dus vanmiddag ook. Of er vandaag nog een 4e is afgevoerd is mij helaas niet bekend.


Met vriendelijke groet,
 

11-09-2019 19:07:07
thom
thom
Voor de nu reeds genoemde nummers stond de 1726 nog in de rij, dus de kans is reëel dat die ook vertrokken is.  

15-09-2019 15:38:13
broek53
broek53
Elders las ik dat op 4 september ook vier locs naar HKS zijn gebracht: 1707, 1716, 1719 en 1724.  

16-09-2019 13:05:52
dennisk
dennisk
Quote
joahn93 (wo 11 sep 2019 16:01:47 https://www.somda.nl/forum/15506/p711875/): Vanmiddag rond 14:00u de 1703 op de vrachtwagen gezien t.h.v. het kruispunt basisweg/noordzeeweg in het Amsterdamse havengebied. Vrachtwagen reed richting kruispunt radarweg
Zeker weten dat het de 1703 was en niet de 1705? 1703 staat verder naar voren in de rij en zou dus eigenlijk in de volgende batch moeten zitten, vandaar.

Laatst bewerkt door dennisk op 16-09-2019 13:09
 

16-09-2019 13:58:22
thom
thom
Zowel de 1703 als de 1705 zijn afgevoerd die dag.  

18-09-2019 09:30:14
NRuys
NRuys
Vanmorgen zijn er 3 de poorten van HKS binnen gereden. De nummers van de eerste 2 heb ik helaas niet kunnen lezen, de derde was de 1710.

Laatst bewerkt door NRuys op 18-09-2019 10:05
 

18-09-2019 10:22:13
dennisk
dennisk
Quote
NRuys (wo 18 sep 2019 09:30:14 https://www.somda.nl/forum/15506/p712232/): Vanmorgen zijn er 3 de poorten van HKS binnen gereden. De nummers van de eerste 2 heb ik helaas niet kunnen lezen, de derde was de 1710.
Ik was er vrij vroeg en naar mijn weten zijn er pas 2 afgevoerd. 1722 en zojuist de 1710 naar binnen. De andere vrachtwagen rijdt met draaistellen, dus zo rap gaat het ook niet en de 1722 was de eerste in de rij om eruit te gaan.
 

18-09-2019 11:59:12
NRuys
NRuys
Je hebt gelijk ja, de eerste die ik zag was een draaistel geweest.  

18-09-2019 19:25:30
ToH
ToH
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/09/18/de-ns-ruimt-op-van-locomotief-tot-schroot-in-anderhalve-dag/

Interessant artikel over de sloop van de 1700'en, inclusief fotoreportage.
 

19-09-2019 00:03:31
TSNL250
TSNL250
Op 18-9 zijn de 1722, 1710, 1709 en 1717 afgevoerd van TMA naar HKS Amsterdam.  

19-09-2019 02:40:32
Frontier
Frontier
-

Laatst bewerkt door Frontier op 25-04-2020 01:39


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


19-09-2019 10:17:23
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Ik heb 10 september nog in stam 7375 met loc 1737 gezeten als IC 3958 van Ehv tot Ht. Dus ergens in je lijst gaat iets fout.  

19-09-2019 10:45:24
Rolffiej19
Rolffiej19
Sterker nog ik rij er vandaag mee in de 7000 %08%


MCN ASD
 

19-09-2019 17:43:40
Frontier
Frontier
Daar was enige verwarring over onlangs, edoch is het aangepast, dank u.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-09-2019 14:04:20
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag met eigen ogen kunnen zien dat (in die volgorde) de 1723 en 1702 van Hrp naar het terrein van HKS (waar nieuwe borden zijn geplaatst). Naar het schijnt zou later ook de 1720 volgen, daar echter niet op gewacht vanwege andere verplichtingen. Misschien dat iemand anders dit laatste kan bevestigen of desnoods ontkennen.  

25-09-2019 20:10:07
jmv
jmv
De 1723 werd in elk geval voorafgegaan door de 1706. Dat was de eerste voor die dag.  

26-09-2019 20:41:32
Frontier
Frontier
De vierde zou gisteren de 1727 zijn geweest naar verluid.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-09-2019 21:31:52
Daan!
Daan!
Dat wordt bevestigd door de foto op de RM-fotogroep.  

02-10-2019 14:05:13
nohab
nohab
De 1729 is vandaag (2-10) naar HKS vervoerd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-10-2019 14:29:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Tezamen met andere locomotieven, zo viel op Instagram en andere media te lezen.  

02-10-2019 14:50:05
Jan-Mark
Jan-Mark
Vandaag inderdaad de 1720, 1721, 1704 en 1729.  

09-10-2019 15:08:15
MikeMike
MikeMike
Vandaag een foto voorbij zien komen van loc 1777 op een dieplader  

09-10-2019 15:47:41
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag met eigen ogen gezien (en in die volgorde) dat de bakken van de 1714, 1777 en de 1774 de laatste rit maakte (zij het op een dieplader). Tevens werden ook de nodige draaistellen overgebracht.

Wat de bakken betreft ging de kast van de 1840 er nog aan vooraf. Deze echter niet zelf gezien, wel dat deze van het TMA (hrp) terrein verdwenen is.
 

10-10-2019 00:16:27
TSNL250
TSNL250
1772 en 1781 rijden inmiddels weer rond. 1775 onbekend.  

10-10-2019 13:53:56
wouterder
wouterder
Heeft tegenwoordig Railpromo livery en is vlak voor/na faillissement naar de Wgm gesleept. Maar heeft volgensmij nog niet zelfstandig rondgereden.

Laatst bewerkt door wouterder op 10-10-2019 13:54
 

10-10-2019 17:28:59
sjoerd
sjoerd
De loc met Railpromo livrei is dus de 1775?  

10-10-2019 18:01:09
diesels
diesels
Nee dit zijn de drie locs in Railpromo kleurstelling (101001-101003). Het noemen van de oude nummers wekt (voorspelbare) onnodige verwarring.  

10-10-2019 18:21:38
sjoerd
sjoerd
Snappik, maar ik snapte Wouterder niet.  

16-10-2019 15:12:36
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag werden de laatste aanwezige bakken van 1700-en overgebracht van Hrp naar HKS; in volgorde: 1738, 1711 en 1725.

Kleine afdwaling van dit hoofdstuk: rest alleen nog de bakken van DDM1, DDM2 en DDM3 die nog in Hrp over zijn aan voorraad (naast de "bewaarde" koppen van ABk + Bk 951).
 

17-12-2019 15:25:13
wouterder
wouterder
Iemand ook bekend of de terzijde gestelde 1700'en de NSI vloot nog gaan versterken?  

17-12-2019 16:14:35
frenque
frenque
de 1700'en die bij DDM-1 ingezet zijn, zullen in ieder geval niet meer ingezet worden. deze locs waren aangepast voor DDM-1 en kunnen zonder grote aanpassingen alleen maar in combinatie met DDM-1 ingezet worden.  

17-12-2019 16:54:51
DDZ7504
DDZ7504
Dat gaat niet helemaal op: de locs die TCS (voormalig Railpromo) gebruikt zijn ook DDM locs, en daarnaast heeft 1 van de locs die tot vorige week nog met DDM reed, gisteren op eigen kracht een transport van locs en stuurstandrijtuigen van Dgr naar Amf gebracht.  

17-12-2019 17:15:04
FLIRT2525
FLIRT2525
Er is eerder dit jaar zelfs geprobeerd een DDM-1 van z'n loc te beroven om zo de vloot van NSI wat te spekken toen ze daar met veel defecten zaten. Dat ging toen niet door omdat de 1779 incompleet bleek, en daarna NSI zelf weer voldoende loc's beschikbaar had. Ik meende ook gelezen te hebben dat het de bedoeling was om de vloot van NSI weer op 10 stuks te brengen (het zijn er nu 8), maar of dat nog actueel is weet ik niet.  

17-12-2019 17:44:11
thom
thom
Quote
frenque (di 17 dec 2019 16:14:35 https://www.somda.nl/forum/15506/p718138/): de 1700'en die bij DDM-1 ingezet zijn, zullen in ieder geval niet meer ingezet worden. deze locs waren aangepast voor DDM-1 en kunnen zonder grote aanpassingen alleen maar in combinatie met DDM-1 ingezet worden.

Dat heeft de maken met aanpassingen in de stuurstroombekabeling, daardoor denkt de DDM1 Bvk dat deze gewoon met met een 16/800 communiceerd.
De beperking is danook dat een aangepaste lok niet meer overweg kan met een DDAR Bvk omdat die dan geen 1700 meer 'ziet' en een aantal functie's op andere plekken bedraad zijn.

Inzet als solitaire lok voor getrokken treinen staat daar volledig los van want daar hoeft niets meer met de lok de communiceren,
 

17-12-2019 18:01:48
dennistd
dennistd
Was het niet de DDM-stam die aangepast is op de 1700?  

17-12-2019 18:20:32
VIRMm1
VIRMm1
Correct.

Maar bij de DDAR en DDM 1700-en is 1 cabine vaak niet compleet (omdat die toch niet gebruikt wordt)
 

17-12-2019 18:41:57
broek53
broek53
Niet correct, de 1700en zijn in het TC Wgm aangepast voor DDM-1 en niet andersom.  

17-12-2019 20:42:51
frenque
frenque
Er was zelfs een sticker op de 1700 locs geplaatst met de tekst om de loc niet te koppelen aan ICRm-BD of DDM2/DDM3.

de volledige tekst was:
"UITSLUITEND KOPPELBAAR MET DDM1 RIJTUIGEN
Deze loc niet koppelen met ICRm-BDs rijtuigen of DDM2/DDM3 rijtuigen in verband met gevolgschade"

Eigen foto gemaakt in Alkmaar bij de afscheidsrit:
https://i.imgur.com/gChSbgh.jpg

Laatst bewerkt door frenque op 17-12-2019 20:43
 

17-12-2019 20:52:41
DDZ7504
DDZ7504
Ja, dat is precies wat @thom zegt, dat maakt dus niet uit voor solitaire locs met gewone getrokken treinen. Leuk detail; die sticker is op de TCS locs ook nog aanwezig.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-12-2019 20:53
 

17-12-2019 20:53:00
yappa
yappa
En om in herhaling te vervallen: dat klopt als je er met binnenlandse blik naar kijkt, want niets (technisch) belet dat type loc om een stuk of 9 rijtuigen naar Bad Bentheim en weer terug te trekken, zolang de cabines beide nog compleet functioneren.

Ben zelf ook benieuwd of NS Int nog profiteert van het huidige overschot aan lokken.
 

17-12-2019 21:00:00
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Misschien niet helemaal de juiste topic om dit te vragen maar ik doe het toch maar hier. Ik hoor namelijk van de een dat alleen de kopbak van 7208 naar het museum gaat, de ander zegt de hele 7208 incl 1768. De ene meld alleen de 1768 met kopbak en de ander meld 2 rijtuigen uit de 7208 incl kopbak.


Iemand die hier meer vanaf weet? Ik persoonlijk zou heel blij worden van de 1768 in het museum.
 

17-12-2019 21:18:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Dan moet ik je teleurstellen want alleen de Bvk van de 7208 gaat naar het NSM en de Abv618 maar die staat daar al


MCN ASD
 

17-12-2019 22:31:39
VIRMm1
VIRMm1
Dat sluit niet uit dat er in de toekomst alsnog een 1700 aan de collectie wordt toegevoegd. Maar voor nu nog niet iig.  

17-12-2019 22:37:44
daniel81
daniel81
Maar het NSM heeft al een 1600, en dat is toch de lok die van oorsprong bij DDM-1 hoort. Dus een directe reden om ook een 1700 te bewaren is er in dat opzicht niet  

17-12-2019 22:51:01
DDZ7504
DDZ7504
Er rijden ook nog gewoon 1700'en bij NSI rond. Ik vermoed dat er pas sprake zal komen van een NSM 1700 wanneer ze bij NSI definitief buiten dienst gaan.  

17-12-2019 23:31:19
broek53
broek53
Ik vermoed (en meen te weten) dat er helemaal geen 1700 bewaard zal blijven, althans niet in het Spoorwegmuseum.  

17-12-2019 23:51:35
Frontier
Frontier
Quote
yappa (di 17 dec 2019 20:53:00 https://www.somda.nl/forum/15506/p718156/): En om in herhaling te vervallen: dat klopt als je er met binnenlandse blik naar kijkt, want niets (technisch) belet dat type loc om een stuk of 9 rijtuigen naar Bad Bentheim en weer terug te trekken, zolang de cabines beide nog compleet functioneren.

Hetgeen dan inderdaad ook structureel heeft plaatsgevonden tussen 2012 en 2017. Het enige nadeel is dat de ATB anders staat afgesteld. Waar bij de reguliere locs het signaal dat de remmen gelost mogen worden zo'n 10 km/u boven de beoogde snelheid komt, komt dit signaal bij de DDM-1 locs pas zo'n beetje bij de beoogde snelheid zelf. Tegen de tijd dat de remmen dan volledig gelost zijn zit je al ruim onder de beoogde snelheid, wat natuurlijk zonde is. %08%

Quote
Ben zelf ook benieuwd of NS Int nog profiteert van het huidige overschot aan lokken.

Eerder dit jaar klonken er vanuit het Maastrichtse de berichten dat het aantal NSI locs van 8 naar 10 zou gaan.

Quote
broek53 (di 17 dec 2019 23:31:19 https://www.somda.nl/forum/15506/p718172/): Ik vermoed (en meen te weten) dat er helemaal geen 1700 bewaard zal blijven, althans niet in het Spoorwegmuseum.

Dat zou bijzonder spijtig zijn, de 1700 is mijns inziens toch wel de meest ultieme loc van de Nez Cassé familie.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-12-2019 00:37:36
thom
thom
In dat optiek zou het bewaren van een 1700 wel de afsluiting zijn van een tijdperk en bouwserie zijn ook al heeft die bouwserie natuurlijk zijn roots in Frankrijk, maar was het de NS die destijds nog een serie lokken bestelde van het ontwerp Nez-Cassé terwijl de Fransen daar zelf al vanaf gestapt waren.

Één ding is zeker, naast de reeds in collectie zijnde ABv en de nu terug komende Bvk zal het kwa DDM1 daar verder bij blijven. Deze twee rijtuigen zijn al een aanslag op de ruimte (ook vanwege de hoogte, ze kunnen bijvoorbeeld niet overal naar binnen in de loods Blerick), laat staan een hele stam

Laatst bewerkt door thom op 18-12-2019 00:56
 

18-12-2019 01:10:47
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (wo 18 dec 2019 00:37:36 https://www.somda.nl/forum/15506/p718175/): In dat optiek zou het bewaren van een 1700 wel de afsluiting zijn van een tijdperk en bouwserie zijn ook al heeft die bouwserie natuurlijk zijn roots in Frankrijk, maar was het de NS die destijds nog een serie lokken bestelde van het ontwerp Nez-Cassé terwijl de Fransen daar zelf al vanaf gestapt waren.

Het zou wel een prachtige weergave van de Nederlandse mentaliteit zijn: deze hebben we maar bewaard omdat we net niet de laatste waren die dit loctype heeft besteld. En aangezien we goed zijn in het verspillen van het geld van de belastingbetaler staat deze loc al halverwege zijn levensduur in het museum.
 

18-12-2019 01:17:45
thom
thom
Gaap...

Daarnaast, je dacht werkelijk dat de lokken een beoogde levensduur van 54 jaar hadden?

Laatst bewerkt door thom op 18-12-2019 01:23
 

18-12-2019 01:41:57
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (wo 18 dec 2019 01:17:45 https://www.somda.nl/forum/15506/p718178/): Daarnaast, je dacht werkelijk dat de lokken een beoogde levensduur van 54 jaar hadden?


Ze scheuren er in Frankrijk anders al vrolijk 48 jaar mee rond. En daar worden ze als de meest betrouwbare locs aller tijden beschouwd.
 

18-12-2019 07:36:11
geert
geert
Quote
Henk1619 (wo 18 dec 2019 01:10:47 https://www.somda.nl/forum/15506/p718177/):
Quote
thom (wo 18 dec 2019 00:37:36 https://www.somda.nl/forum/15506/p718175/): In dat optiek zou het bewaren van een 1700 wel de afsluiting zijn van een tijdperk en bouwserie zijn ook al heeft die bouwserie natuurlijk zijn roots in Frankrijk, maar was het de NS die destijds nog een serie lokken bestelde van het ontwerp Nez-Cassé terwijl de Fransen daar zelf al vanaf gestapt waren.

Het zou wel een prachtige weergave van de Nederlandse mentaliteit zijn: deze hebben we maar bewaard omdat we net niet de laatste waren die dit loctype heeft besteld. En aangezien we goed zijn in het verspillen van het geld van de belastingbetaler staat deze loc al halverwege zijn levensduur in het museum.
Nou ja de 1781 is wel de laatst gebouwde nez casse, dus wel de afsluiting van een tijdperk. Dus zou de moeite zijn om die ter nagedachtenis aan Paul Arzens te bewaren, op een sokkel in Belfort oid
 

18-12-2019 08:22:52
Marco
Marco
Spoorwegmaterieel kan natuurlijk ook heel lang mee als je het blijft onderhouden. Kijk waar de Amerikanen nog mee rondrijden. Dat onderhoud is alleen bij de NS niet gebeurd %02%

Dat is niet onlogisch, want binnenlandse treinen zijn tegenwoordig treinstellen en buitenlandse treinen hebben ERTMS en andere stroomsystemen nodig. Misschien kan het de komende jaartjes nog zonder, maar zeker geen tientallen jaren meer. Ook moeten we van 1500 V op de bvl af.

Lokwissels zijn zeker romantisch, maar als je de vliegtuigreizigers wil aantrekken zul je ook snelheid moeten bieden.

Laatst bewerkt door Marco op 18-12-2019 08:25
 

18-12-2019 10:32:26
waalkade
waalkade
Je zou er van een wel het front van kunnen bewaren.
Inclusief een werkende cabine op een kort stukje "rails".
Zou prachtig speelgoed zijn voor in een interactief spoorweg museum.
 

18-12-2019 11:23:26
thom
thom
Quote
geert (wo 18 dec 2019 07:36:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p718182/):
Quote
Henk1619 (wo 18 dec 2019 01:10:47 https://www.somda.nl/forum/15506/p718177/):
Quote
thom (wo 18 dec 2019 00:37:36 https://www.somda.nl/forum/15506/p718175/): In dat optiek zou het bewaren van een 1700 wel de afsluiting zijn van een tijdperk en bouwserie zijn ook al heeft die bouwserie natuurlijk zijn roots in Frankrijk, maar was het de NS die destijds nog een serie lokken bestelde van het ontwerp Nez-Cassé terwijl de Fransen daar zelf al vanaf gestapt waren.

Het zou wel een prachtige weergave van de Nederlandse mentaliteit zijn: deze hebben we maar bewaard omdat we net niet de laatste waren die dit loctype heeft besteld. En aangezien we goed zijn in het verspillen van het geld van de belastingbetaler staat deze loc al halverwege zijn levensduur in het museum.
Nou ja de 1781 is wel de laatst gebouwde nez casse, dus wel de afsluiting van een tijdperk. Dus zou de moeite zijn om die ter nagedachtenis aan Paul Arzens te bewaren, op een sokkel in Belfort oid

Mwa, voorlopig is die nog niet met uitsterven bedreigd %08%
 

18-12-2019 11:25:11
Daan!
Daan!
Het gerucht dat er extra 1700’en naar NSI zouden gaan, blijkt niet te kloppen.  

18-12-2019 11:27:15
thom
thom
Zoals ik het gehoord heb is niet dat de lokken direct als inzetbare en operationele lok naar NSI zouden gaan, maar wel als 'lauwe' reserve daarvoor gereserveerd zijn.