Ontwikkelingen locomotieven serie 1700
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
27-07-2017 18:50:15
jg64
jg64
In Hrl staan de loc-loze stammen: 7335,7338 en 7343
In Mt staan de loc-loze stammen 7339 en 7373.
 

01-08-2017 22:56:17
Frontier
Frontier
Voor de statistieken: vandaag zijn de 1753, 1758 en 1774 werden vandaag door VolkerRail van Amf naar OB Mt overgebracht.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-08-2017 22:58:30
Frontier
Frontier
-

Laatst bewerkt door Frontier op 08-11-2017 17:27


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-08-2017 08:32:33
limbotrein
limbotrein
staan daar voor afscherming van het poets perron na meerder incidenten is me gezegd het zicht wegnemen gehoord heb ik dat van een medewerker van nedtrain  


02-08-2017 11:03:34
jorgo
jorgo
Nog een keer?  

02-08-2017 11:08:29
Jan-Mark
Jan-Mark
'Ze staan in Mt om het zicht op het poetsperron weg te nemen. Deze maatregel is genomen na meerdere incidenten, zo zei een medewerker van NedTrain.' Zoiets maak ik ervan  

02-08-2017 12:17:44
limbotrein
limbotrein
sorry meende de 3 stammen in HRL  

20-09-2017 22:47:04
TSNL250
TSNL250
De 1753, 1774 en 1758 zijn na een kort bezoekje aan de loods in amf weer naar mt gebracht samen met de 1743 en 1748
Dit gebeurde op 15-09-17 door volkerrail 203-4
 

20-09-2017 22:50:09
TSNL250
TSNL250
De NSI 1738 (afkomstig uit de loods in amf) is vandaag samen met de 712 van Nedtrain (eerder op de dag opgehaald in Zl) van amf naar whz gebracht door Shunter 203 102. Wat de 1738 op whz te zoeken heeft is mij een raadsel.  

30-09-2017 18:58:23
TSNL250
TSNL250
Tijdens de open dag van de NS Techniek werkplaats in Maastricht was de 1748 binnen in de werkplaats te zien. Mij is verteld dat de loc binnen afzienbare tijd weer in dienst komt, met een DDAR stam. De loc wordt daar nu weer rijvaardig gemaakt. Er zullen meerdere locs volgen, werd mij verteld.  

30-09-2017 19:41:57
rob46
rob46
Correct, NSR 1748 heeft een nieuwe smoorspoelenbak.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-09-2017 20:42:46
broek53
broek53
Dar zal dan waarschijnlijk de terugkeer in de dienst inluiden van DDAR 7335.  

30-09-2017 20:43:01
wouterder
wouterder
Ik zie in het bovenstaande schema dat de 1738 weer van Whz naar Amf loods is gesleept. Wat is met deze loc gedaan bij Whz (neem aan Shunter)?  

30-09-2017 21:22:15
TSNL250
TSNL250
Afgelopen week heeft de 1738 even in het rijtje van de terzijde staande DBC 1600'en gestaan op whz, volgens een Nfl.  

04-10-2017 19:03:58
TSNL250
TSNL250
Weet iemand wat er aan de 1738 is gedaan bij Shunter?  

04-10-2017 20:02:11
wouterder
wouterder
En waarom zijn de 1753, 1774 en 1775 weer terug naar Amf gesleept. Zijn deze weer gerepareerd, of wachten zij nog langer?  

04-10-2017 21:10:58
Frontier
Frontier
Volgens de berichten zouden die allen nieuwe smoorspoelenbakken hebben gekregen, maar waarom ze dan nu weer terug naar Amersfoort zijn gebracht ontgaat mij de logica van.

De 1738 is voor een zelfde behandeling naar Shunter geweest, maar waarom dat ineens uitbesteed werd in plaats van dat NedTrain het zelf heeft gedaan ontgaat mij eveneens de logica van.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-10-2017 21:22:58
wouterder
wouterder
Misschien omdat er geen plek is bij Nedtrain uitbesteed aan Shunter?  

04-10-2017 22:38:08
jeanne
jeanne
Of meer ervaring?


Jeanne Kok
 

04-10-2017 23:00:56
thom
thom
Ik heb niet het idee dat Maastricht de 1700 pas net in onderhoud heeft opzich...

Laatst bewerkt door thom op 04-10-2017 23:12
 

04-10-2017 23:19:04
jeanne
jeanne
Dacht meer aan het werk wat vroeger in Tilburg aan deze machines werd gedaan en niet zozeer het reguliere onderhoud Maastricht.


Jeanne Kok
 

04-10-2017 23:26:23
TSNL250
TSNL250
Als de machines weer terug zijn gebracht naar Amf, dan zullen ze niet gerepareerd zijn lijkt mij. Je gaat geen goede 1700'en in een loods zetten terwijl de DDAR/DDM buiten, zonder loc, staan te wachten op inzet.  

04-10-2017 23:27:24
Frontier
Frontier
Quote
thom (wo 04 okt 2017 23:00:56 https://www.somda.nl/forum/15506/p627609/): Ik heb niet het idee dat Maastricht de 1700 pas net in onderhoud heeft opzich...

En toch gaf men zaterdag zelf toe dat er wat betreft DDAR en DDM-1 maar vooral wat betreft de 1700 serie dikwijls te weinig kennis en ervaring aanwezig is, toen ik er naar vroeg.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-10-2017 23:33:35
thom
thom
Oh, dat valt me dan wel een beetje tegen, die lokken komen er al wat jaartjes zou je zeggen :/  

04-10-2017 23:41:52
TSNL250
TSNL250
Ik bedenk me nu net: De 1775 is al sinds 2012 niet meer ingezet in de dienst, heeft die dan ook Nieuwe smoorspoelbakken gekregen???  

04-10-2017 23:43:52
maarten83
maarten83
Quote
Frontier (wo 04 okt 2017 23:27:24 https://www.somda.nl/forum/15506/p627615/):
Quote
thom (wo 04 okt 2017 23:00:56 https://www.somda.nl/forum/15506/p627609/): Ik heb niet het idee dat Maastricht de 1700 pas net in onderhoud heeft opzich...

En toch gaf men zaterdag zelf toe dat er wat betreft DDAR en DDM-1 maar vooral wat betreft de 1700 serie dikwijls te weinig kennis en ervaring aanwezig is, toen ik er naar vroeg.


Zaten de 1700 niet in Ldd in onderhoud ipv Mt vanwege DDAR?
 

04-10-2017 23:57:11
thom
thom
Correct, maar de Solitaire lokken waren toch jarenlang in onderhoud in Mt staat me bij.  

05-10-2017 00:28:29
broek53
broek53
Zeker, zoals alle Elocs  

05-10-2017 00:39:10
broek53
broek53
Op te merken is wel dat de 1743 niet naar Amf is. Net als de herstelde 1748 is dat een DDAR-loc en als deze ook hersteld wordt, klopt dat met de info die tot mij kwam dat de prioriteit bij DDAR gelegd is.

Waarom dat herstel zo lang duurt, weet ik overigens ook niet.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-10-2017 00:55:45
Frontier
Frontier
Wellicht dat de rest later weer opgehaald wordt als ze aan de beurt zijn voor herindienststelling? Anders zouden ze namelijk voor langere duur buiten in weer en wind staan te Maastricht, wat natuurlijk niet bevorderlijk is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-10-2017 01:16:17
broek53
broek53
Dat kan, en blijkbaar hebben die herstellingen een behoorlijke doorlooptijd. Overigens is de loods in Amf dan misschien niet zo handig om ze in te zetten, want sinds 1 oktober kan de BAM zomaar beginnen met het openbreken van het voorterrein en staan ze een paar maanden opgesloten (zoals ook de koninklijke trein). Maar dat opbergen zal anderzijds vast wel in overleg gebeurd zijn.  

05-10-2017 08:36:24
mich
mich
Onderhoudswerkzaamheden zijn heel wat anders dan revisie en herstel werkzaamheden. Onderhoud is grotendeels een lijst met werkbeschrijvingen afwerken, revisie en herstel vergt diepgaande kennis en kunde.  

05-10-2017 11:22:13
thom
thom
Nou, voor revisie werk zijn er eveneens werkbeschrijvingen voorhanden hoor, anders gaat elke monteur met zijn kunde ander werk afleveren dan zijn collega's

Laatst bewerkt door thom op 05-10-2017 11:22
 

05-10-2017 18:35:36
wouterder
wouterder
Was de koninklijke trein laatst niet naar de Wgm gegaan oid?  

05-10-2017 18:47:06
IJsbergsla
IJsbergsla
...en daarna weer naar Amersfoort.  

07-10-2017 21:13:36
sik214
sik214
Vrijdag 6 oktober soms de 1748 weer gecombineerd met een DDAR-stam op de opstelsporen van Mtwpl.  

11-10-2017 23:42:10
TSNL250
TSNL250
De 1759 heeft weer aan gestaan, want de loc zendt weer gps signalen uit. Na een tijd terzijde te hebben gestaan. De loc bevind zich nu bij de werkplaats in Maastricht  

11-10-2017 23:44:14
thom
thom
De 1759 staat in Frontiers lijst toch gewoon als inzetbare lok?  

12-10-2017 00:03:16
aarclay
aarclay
Die reed toch de 7339? Blijkbaar was de GPS-device ervan eventjes kapot??


Choo choo.....
 

12-10-2017 00:10:07
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (do 12 okt 2017 00:03:16 https://www.somda.nl/forum/15506/p628375/): Die reed toch de 7339? Blijkbaar was de GPS-device ervan eventjes kapot??

Aannemelijk langer dan verwacht in onderhoud (dat is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering in Mt) of een defecte GPS, net zoals de 1755, 1764 en 1768 dat hebben.

Laatst bewerkt door Frontier op 12-10-2017 02:52, reden: spelfout


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-10-2017 00:16:16
aarclay
aarclay
1764 staat in de GPS bekend onder het stamnummer 7374

Laatst bewerkt door aarclay op 12-10-2017 00:16


Choo choo.....
 

13-10-2017 12:52:09
TSNL250
TSNL250
In de Rail magazine van deze maand stond dat de 1759 langdurig staat te wachten op herstel. Dat herstel vind nu plaats.  

13-10-2017 13:14:05
Frontier
Frontier
Regulier onderhoud sinds 08-06-2017, maar wellicht zat er iets tegen waarvan het herstel lang duurt. De loc is ieder geval niet terzijde geweest voor zover mij bekend.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-11-2017 12:59:34
VIRMm1
VIRMm1
Vanaf morgen t/m begin Maart zullen er zo'n 38 1700-elocs in Ehv gedemonteerd gaan worden, om vervolgens naar de sloop gebracht te worden.  

06-11-2017 13:44:51
lex_t
lex_t
Ik neem aan oa de lage nummers. Dat ruimt op in Amsterdam!  

06-11-2017 15:03:15
Frontier
Frontier
Aannemelijk 1701 t/m 1728, 1729, 1730, 1754, 1767, 1769, 1771, 1773 en 1776. Mis ik er nog twee...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-11-2017 15:20:34
SunKeeper
SunKeeper
Quote
VIRMm1 (ma 06 nov 2017 12:59:34 https://www.somda.nl/forum/15506/p630909/): Vanaf morgen t/m begin Maart zullen er zo'n 38 1700-elocs in Ehv gedemonteerd gaan worden, om vervolgens naar de sloop gebracht te worden.


Transport over de weg zoals Plan V? Of gedemonteerd excl. draaistellen en casco en dan over het spoor?
 

06-11-2017 15:23:24
VIRMm1
VIRMm1
Dat durf ik niet te zeggen. Aannemelijk het 2e aangezien er in Ehv geen mogelijkheid bestaat de zware draaistellen van de 1700 te liften momenteel, maar een mobiele kraan is ook zo besteld natuurlijk.  

06-11-2017 15:25:06
rob46
rob46
Dat hangt ongetwijfeld van de slooplocatie af, kan wel in het buitenland zijn. Aanbesteding was tenslotte Europees.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-11-2017 16:00:04
Sully123
Sully123
Quote
Frontier (ma 06 nov 2017 15:03:15 https://www.somda.nl/forum/15506/p630922/): Aannemelijk 1701 t/m 1728, 1729, 1730, 1754, 1767, 1769, 1771, 1773 en 1776. Mis ik er nog twee...


optie voor de 1744 en 1745? Gezien dat ze al enige tijd in Mt zijn?
 

06-11-2017 16:51:05
IJsbergsla
IJsbergsla
Euhmmm, die zijn gewoon in dienst alleen redt OB Maastricht het bijna nooit meer om het onderhoud in een week uit te voeren... NSI heeft wel twee locs die tijdelijk terzijde staan, maar dat zijn de 1738 en 1753.  

06-11-2017 17:32:37
Hoera63
Hoera63
Wordt er niet eens een poging ondernomen het spul te verkopen? Ik denk dat enkele goederenboeren nog wel interesse hebben voor de serie 1700.  

06-11-2017 17:38:34
lex_t
lex_t
Ik weet niet of je die wrakken in Amsterdam nog wel eens gezien hebt..  

06-11-2017 17:39:19
ToH
ToH
En ik denk dat de interesse eerder ligt bij locs die met meerdere spanningen en beveligingssystemen overweg kunnen.  


06-11-2017 19:08:43
timtrein
timtrein
Een wéék voor onderhoud en dat redden ze dan nog niet?
Die twee DDAR-rijtuigen zullen dan wel een voorbode van deze sloop zijn. Goed dat er weer eens wat onbruikbaar spul wordt opgeruimd.
 

06-11-2017 19:28:43
Marco
Marco
Quote
ToH (ma 06 nov 2017 17:39:19 https://www.somda.nl/forum/15506/p630946/): En ik denk dat de interesse eerder ligt bij locs die met meerdere spanningen en beveligingssystemen overweg kunnen.
Die zijn uiteraard een stuk universeler, maar ik denk ook een stuk duurder. Voor puur binnenlands vervoer zou je best een 1700 kunnen gebruiken. Alleen moeten die wel in goede staat zijn natuurlijk, ik denk dat andere locs populairder zijn.
 

06-11-2017 19:36:43
DDZ7504
DDZ7504
De meeste locs (186, 189) worden nu gehuurd van leasemaatschappijen als Railpool en MRCE, een loc kopen is veelal niet rendabel in vergelijking met huren. Dat zal allicht ook meespelen  

06-11-2017 19:41:16
Frontier
Frontier
Quote
timtrein (ma 06 nov 2017 19:08:43 https://www.somda.nl/forum/15506/p630966/): Een wéék voor onderhoud en dat redden ze dan nog niet?

Neen, het is huilen met de pet op de laatste maanden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-11-2017 19:44:57
bnv
bnv
Quote
Sully123 (ma 06 nov 2017 16:00:04 https://www.somda.nl/forum/15506/p630928/):
Quote
Frontier (ma 06 nov 2017 15:03:15 https://www.somda.nl/forum/15506/p630922/): Aannemelijk 1701 t/m 1728, 1729, 1730, 1754, 1767, 1769, 1771, 1773 en 1776. Mis ik er nog twee...


optie voor de 1744 en 1745? Gezien dat ze al enige tijd in Mt zijn?


En hoe zit het dan met de 1772, 1775 en 1781? Volgen het overziohtje met update van 4 oktober staan deze al vijf jaar aan de kant.
 

06-11-2017 19:46:42
Frontier
Frontier
Twee van de drie daarvan zou een mogelijkheid kunnen zijn ja. Echter is dan wel de vraag waarom men de afgelopen jaren dan de moeite heeft genomen om deze locs met enige regelmaat naar Maastricht heen en weer te slepen om het een en ander bij te houden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-11-2017 19:53:05
Oldskool
Oldskool
Quote
VIRMm1 (ma 06 nov 2017 12:59:34 https://www.somda.nl/forum/15506/p630909/): Vanaf morgen t/m begin Maart zullen er zo'n 38 1700-elocs in Ehv gedemonteerd gaan worden, om vervolgens naar de sloop gebracht te worden.
Dat ruimt lekker op!%08%
 

06-11-2017 21:45:24
thom
thom
Quote
Hoera63 (ma 06 nov 2017 17:32:37 https://www.somda.nl/forum/15506/p630943/): Wordt er niet eens een poging ondernomen het spul te verkopen? Ik denk dat enkele goederenboeren nog wel interesse hebben voor de serie 1700.

Het gaat juist om lokken die reeds geplukt zijn, en dus nog verder geplukt zullen worden om het onderdelen magazijn aan te vullen voor de resterende rijdende exemplaren.
 

07-11-2017 06:48:56
nohab
nohab
Quote
Hoera63 (ma 06 nov 2017 17:32:37 https://www.somda.nl/forum/15506/p630943/): Wordt er niet eens een poging ondernomen het spul te verkopen? Ik denk dat enkele goederenboeren nog wel interesse hebben in de serie 1700.
De markt voor locs voor alleen 1500V is allang verzadigd. Locon had er 9 en ze hadden nooit genoeg werk om het bezit van 9 locs te rechtvaardigen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

07-11-2017 12:10:58
aarclay
aarclay
Misschien is er vast wel iemand die er een last-mile loc van gaat maken die dus hybride is %08%%08%%08%


Choo choo.....
 

07-11-2017 12:42:30
DDZ7504
DDZ7504
Shunter ja, maar dat is ook nooit van de grond gekomen...  

07-11-2017 12:56:15
SunKeeper
SunKeeper
Dat project met Booster 1823?  

07-11-2017 12:59:27
aarclay
aarclay
Jep...

https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/505104559590183
Zie hier de aanpassingen.


Choo choo.....
 

07-11-2017 14:46:43
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (ma 06 nov 2017 17:32:37 https://www.somda.nl/forum/15506/p630943/): Wordt er niet eens een poging ondernomen het spul te verkopen? Ik denk dat enkele goederenboeren nog wel interesse hebben voor de serie 1700.

juist deze 1700-en hebben te koop gestaan, maar niemand wil ze in de staat waarin ze nu verkeren.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-11-2017 14:47
 

07-11-2017 14:59:59
treinfan
treinfan
Is de staat van deze 1700'en dan zoveel slechter dan de ex-Locon 1600'en die wel verkocht waren, of is de vraagprijs zoveel hoger?  

07-11-2017 15:03:36
mich
mich
Beide. Deze 1700den hebben veelal geen electronica, snelschakelaar en tractiemotoren meer en behoeven een revisie. Daarbij zijn ze zonder aanpassing niet goederen geschikt. (remsysteem). Aanpassing krijgt je weer met toelating te maken.

De ex locon loccen waren grotendeels rijvaardig en behoeven slechts enkele revisiewerkzaamheden en bij een paar loccen nieuwe wielen.
 

07-11-2017 18:51:52
TSNL250
TSNL250
Volgens Rail Magazine hebben de 1738, 1743 en 1748 nieuwe smoorspoelen gekregen. Opvallend genoeg zijn ze alledrie nog niet in de dienst verschenen.  

07-11-2017 19:55:01
timtrein
timtrein
Als de werkplaats Mt al een week voor gewoon onderhoud nodig heeft, dan zullen ze met herstel van locs wel helemaal uit de planning schieten...  

07-11-2017 22:01:50
Henk1619
Henk1619
Bijkomend probleem bij de 1700-en is dat prorail steeds blijft dreigen om het kapitaal van de vervoerders te vernietigen met wilde plannen als 3 kV op de bovenleiding en het verwijderen van ATB (samen met een verplichting om ERTMS in te bouwen). Als je pech hebt gaat de restlevensduur waarover je de extra kosten van aanschaf en revisie moet terugverdienen dan plotsklaps van 20 naar 5 jaar.

Het blijft natuurlijk wel een brevet van onvermogen als je locs op de helft van de levensduur aan de kant zet en daarna zo laat verwaarlozen dat je ze 5 jaar later alleen nog als schroot kunt verkopen.

Verstandiger was geweest om een aantal loccen een grote revisie te geven en daarna te koop aan te bieden. Als er dat nog steeds geen interesse voor is heb je in ieder geval weer voor 20 jaar een betrouwbare trekkracht voor de IC Berlin.
 

07-11-2017 22:05:48
thom
thom
Beetje naïef om te denken dat de IC Berlijn nog 20 jaar in deze ongewijzigde vorm zal blijven staan.

En die aan de kant staande lokken zijn geplukt om de rijdende vloot rijdend te houden, dat is economisch zo dom nog niet want je kan op je vingers tellen dat je nooit 30 van die lokken gaat verkopen in Nederland.
 

07-11-2017 22:28:33
broek53
broek53
Verstandig of niet, maar volgens de plannen van al wat langer geleden zou NS op het ogenblik alleen nog locomotieven nodig hebben voor de ICB.  

07-11-2017 22:29:37
VIRMm1
VIRMm1
In diezelfde plannen had 1700-icr-bds ook nog gewoon gereden.  

07-11-2017 22:47:49
Henk1619
Henk1619
Inmiddels kunnen we de mensen die 20 jaar geleden riepen dat het naïef is om te denken dat de IC Berlijn nog 20 jaar in deze ongewijzigde vorm zal blijven bestaan smalend uitlachen. Dure meerspannings ICE's waren de toekomst...

Locs halverwege de levensduur tot nul waarde afschrijven kost miljoenen, vele malen meer dan de aanschafprijs van wat onderdelen. Anders kun je ook wel Traxxen gaan plukken. Of je 5 of 50 locs kunt verkopen is niet voorspellen. Met doemdenkerij waren er ook nooit zo veel 1600-en verkocht en als er meer beschikbaar waren geweest dan waren er nog meer verkocht. In het buitenland zie je ook dat er voor kwalitatief goede en gunstig geprijsde tweedehands locs voldoende belangstelling is.
 

07-11-2017 23:50:37
thom
thom
Ik denk dat het makkelijk oordelen is als je de financiële plaatjes niet zo voor je neus hebt liggen en deze dus ook inzichtelijk is. Normaliter krijgen lokken halverwege hun levensduur een flinke revisie, en de 1700'en hebben dat nooit echt gehad en die revisiekosten hoef je dus ook niet af te schrijven nu.

Laten we even niet vergeten dat de vooruitgang in techniek ontzettend hard gaat, en daarmee een 1700 op een hoop onderdelen al hopeloos verouderd is en ook niet zo gangbaar meer verkrijgbaar is en dat drijft de prijs ook op.

Een vergelijking met Traxxen gaat dan ook nergens over, want die zijn gewoon nog nieuw te verkrijgen en problemen met onderdelen spelen danook helemaal niet.

Laatst bewerkt door thom op 07-11-2017 23:51
 

07-11-2017 23:57:39
Frontier
Frontier
Dat onderdelen lastig verkrijgbaar zijn is een fabeltje van NedTrain, volgens Shunter is alles nog prima leverbaar uit Frankrijk, zelfs voor 1600'en welke nota bene nog ruim 10 jaar ouder zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

08-11-2017 07:41:13
lex_t
lex_t
De 1700'en waren in een soort paniek besteld, men had snel veel materieel nodig, en bestelde toen dat merkwaardige DDAR. Die enorme bulk aan loks nam men voor lief. Beetje zoals nu met al die TRAXXen. Die staan er over 10 jaar zo bij denk ik.  

08-11-2017 07:42:18
treinfan
treinfan
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, waarvan er nog ruim 200 rondrijden. De 1700 heeft enkele wijzigingen, waarbij ik me kan voorstellen dat onderdelen daardoor iets minder snel beschikbaar zijn.  

08-11-2017 07:59:20
mdeen
mdeen
Quote
Henk1619 (di 07 nov 2017 22:01:50 https://www.somda.nl/forum/15506/p631095/): Bijkomend probleem bij de 1700-en is dat prorail steeds blijft dreigen om het kapitaal van de vervoerders te vernietigen met wilde plannen als 3 kV op de bovenleiding en het verwijderen van ATB (samen met een verplichting om ERTMS in te bouwen). Als je pech hebt gaat de restlevensduur waarover je de extra kosten van aanschaf en revisie moet terugverdienen dan plotsklaps van 20 naar 5 jaar.


Je hoeft geen glazen bol te hebben om te voorspellen dat van 3kV in Nederland de komende 5 of zelfs 10 jaar helemaal niets terecht komt. Zelfs 20 lijkt me nog heel erg de vraag.
ERTMS inbouwen (ook niet de komende 5 jaar) is nog te behapstukken.
 

08-11-2017 08:15:57
broek53
broek53
Quote
lex_t (wo 08 nov 2017 07:41:13 https://www.somda.nl/forum/15506/p631118/): De 1700'en waren in een soort paniek besteld, men had snel veel materieel nodig, en bestelde toen dat merkwaardige DDAR. Die enorme bulk aan loks nam men voor lief.
Even de historie iets meer recht doen: DDAR was inderdaad een soort noodsprong vanwege de invoering van de OV-studentenkaart, maar er zat wel een vervolggedachte achter voorde 1700-en. Die werden afgelost door het mDDM (dat eerst nog ontwikkeld moest worden) en vervingen vervolgens alle oude locs serie 1100, 1200 en 1300. Dat de opsplitsing van het bedrijf daarna de zaken verstoorde, is iets anders.
 

08-11-2017 08:31:17
mvd
mvd
Quote
timtrein (di 07 nov 2017 19:55:01 https://www.somda.nl/forum/15506/p631072/): Als de werkplaats Mt al een week voor gewoon onderhoud nodig heeft, dan zullen ze met herstel van locs wel helemaal uit de planning schieten...
De 1745 bleef na onderhoud in Mt vanwege een defect. Niet zomaar iets roepen zonder verdere informatie...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

08-11-2017 08:46:11
nathanvos2
nathanvos2
Om nog even aan te haken bij de opmerking van broek53. De flop van de SM90 had er ook nog mee te maken. Aangezien er met dit materieel veel problemen waren en er besloten werd om niet over te gaan op serieproductie ontstond er behoefte aan nieuwe dubbeldekkers.  

08-11-2017 08:53:09
geert
geert
Quote
Frontier (di 07 nov 2017 23:57:39 https://www.somda.nl/forum/15506/p631111/): Dat onderdelen lastig verkrijgbaar zijn is een fabeltje van NedTrain, volgens Shunter is alles nog prima leverbaar uit Frankrijk, zelfs voor 1600'en welke nota bene nog ruim 10 jaar ouder zijn.
Zeker van de BB 7200 staan er zoveel buiten dienst dat daar vast de nodige onderdelen verkrijgbaar zijn....
 

08-11-2017 08:54:27
geert
geert
Quote
treinfan (wo 08 nov 2017 07:42:18 https://www.somda.nl/forum/15506/p631119/): De 1600 is afgeleid van de BB 7200, waarvan er nog ruim 200 rondrijden. De 1700 heeft enkele wijzigingen, waarbij ik me kan voorstellen dat onderdelen daardoor iets minder snel beschikbaar zijn.
Niet overdrijven, per 3 oktober j.l. nog 151 (en 14 BB 7600 en)
 

08-11-2017 09:02:12
dh3201
dh3201
Quote
nathanvos2 (wo 08 nov 2017 08:46:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p631129/): Om nog even aan te haken bij de opmerking van broek53. De flop van de SM90 had er ook nog mee te maken. Aangezien er met dit materieel veel problemen waren en er besloten werd om niet over te gaan op serieproductie ontstond er behoefte aan nieuwe dubbeldekkers.

Dus men wist in 1991/1992 al dat SM'90 in 1994 zou floppen?


Shqiperise-lopers?
 

08-11-2017 09:12:50
SunKeeper
SunKeeper
Met ''nieuwe dubbeldekkers'' (nathanvos2) wordt dan mDDM (aanschaf 1996) bedoeld, maak ik eruit op. Al heb ik daarin die tweede verdieping nooit gevonden overigens. %08%

Want DD-AR reed oorspronkelijk ook (net als nu) met 3 bakken+loc en omdat je in een loc geen reizigers kan stoppen en in een mDDM wel, is daarmee destijds de capaciteit wel uitgebreid.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 08-11-2017 09:14
 

08-11-2017 09:37:50
Marco
Marco
Quote
lex_t (wo 08 nov 2017 07:41:13 [...]Die enorme bulk aan loks nam men voor lief. Beetje zoals nu met al die TRAXXen. Die staan er over 10 jaar zo bij denk ik.

Bij Traxx'en heb je echter onze buurlanden als extra afzetmarkt: Duitsland, Belgie en Oostenrijk. Qua bovenleidingsspanning kan hij heel Europa aan, en ik denk dat het landenpakket ook relatief simpel aangepast kan worden. Deze moeten toch wel veel gemakkelijker afgezet kunnen worden.
 

08-11-2017 09:41:54
thom
thom
Quote
nathanvos2 (wo 08 nov 2017 08:46:11 https://www.somda.nl/forum/15506/p631129/): Om nog even aan te haken bij de opmerking van broek53. De flop van de SM90 had er ook nog mee te maken. Aangezien er met dit materieel veel problemen waren en er besloten werd om niet over te gaan op serieproductie ontstond er behoefte aan nieuwe dubbeldekkers.

Ach, het was zo'n flop dat de techniek met de verbeteringen meegaan is naar de IRM
 

08-11-2017 09:49:27
VIRMm1
VIRMm1
In zekere zin was het wel een flop omdat SM90 eigenlijk het Mat64 had moeten vervangen.

Uiteindelijk zijn DM90 en VIRM wel veel afgeleid van SM90 dus helemaal nutteloos zijn ze niet geweest.
 

08-11-2017 10:09:37
sjoerd
sjoerd
En daarbij was volgens mij een belangrijk argument om ze terzijde te stellen dat een kleine serie op de been houden relatief meer kost. Ze liepen toch niet op hun laatste benen?  

08-11-2017 10:11:07
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
mvd (wo 08 nov 2017 08:31:17 https://www.somda.nl/forum/15506/p631128/):
Quote
timtrein (di 07 nov 2017 19:55:01 https://www.somda.nl/forum/15506/p631072/): Als de werkplaats Mt al een week voor gewoon onderhoud nodig heeft, dan zullen ze met herstel van locs wel helemaal uit de planning schieten...
De 1745 bleef na onderhoud in Mt vanwege een defect. Niet zomaar iets roepen zonder verdere informatie...
Dan hebben we het nog over een week of zes (sinds 29 september). Het geeft een deja vu: de 1746 stond er namelijk ook al zes weken tot eind september. En het is inderdaad niet mogelijk om iets te roepen, omdat niemand die verdere informatie krijgt. Iedereen die wel bij de spoorwegen werkt, maar niet bij NedTrain Maastricht ziet namelijk enkel staan dat de locomotief in onderhoud is, met een steeds verschuivende prognose voor beschikbaarheid in de rijdende dienst...
 

08-11-2017 10:26:14
SunKeeper
SunKeeper
Quote
sjoerd (wo 08 nov 2017 10:09:37 https://www.somda.nl/forum/15506/p631142/): Ze liepen toch niet op hun laatste benen?


Dat niet, maar wel vanaf het begin wankel op de benen. Eerst weigerde de verwarming, toen vielen de transformatoren uit. Vervolgens een stel wat compleet dood viel onderweg en toen zijn ze uit de dienst gehaald om alleen nog proefbedrijf te rijden.

Wat er vervolgens is gebeurd staat niet veel over beschreven, maar blijkbaar niet goed genoeg om er meer te laten bouwen. Begin 2003 werden de assen afgekeurd i.v.m. scheurtjes.
 

08-11-2017 10:57:00
sjoerd
sjoerd
Elk materieeltype had en heeft specifieke kuren totdat het uiteindelijk betrouwbaar functioneert. Het is goed voorstelbaar dat een kleine serie, die klein zal blijven, het onverantwoord maakt om ze op de been te houden. Bij de diesellocs 2600 (Beelen) en bij de 2801 (Kreupele Marie) speelde dat zeker ook een rol.  

08-11-2017 13:11:58
broek53
broek53
SM'90 was een protoserie a la ICM-0. Ik heb in mijn hele spoorcarrière geen materieel meegemaakt dat meer stuk was en vaker gewijzigd werd dan de 4001-4007. Toch is daar het succesvolle ICM-1 en hoger uit voortgekomen. hetzelfde verhaal (ongeveer) vertelden ouderen mij over de eerste plan T's en hun eerste inzet op de Zaanlijn. Kortom: als het spoor het spoor was gebleven, hadden er nu al jaren series SM'90 (maar dan met een andere naam) rondgereden.
De ontwikkeling van het materieel was echter nog niet ver genoeg om het in serie te kunnen laten bouwen toen de OV-Studentenkaart eraan kwam en NS op korte termijn veel materieel/zitplaatsen nodig had. Los van het feit dat het beeld was dat men de hoogte in moest voor zoveel vervoer (10-wagentreinen stoptreinmaterieel pasten toen bijvoorbeeld nog lang niet overal). Daar is het DDAR op basis van DDM-1 uit voortgekomen en de vraag aan Alsthom om het oude type Eloc nog een keer en op korte termijn te kunnen leveren.
Zo is de 1700 er gekomen (en zijn plannen voor een nieuw te ontwikkelen loc definitief in de afvalbak gegaan), maar - zoals gezegd - wel met een duidelijk beeld over het verdere gebruik ervan.
 

08-11-2017 14:09:48
gvttreinen
gvttreinen
Heb wel eens een ontwerp 1700 afgeleid van de Sybic (BB26000) gezien, helaas niet doorgezet.  

08-11-2017 15:37:38
geert
geert
Als het aan Alstom had gelegen was die er ook gekomen de productielijn voor de nez-casse was al opgedoekt maar NS durfde dat niet aan ivm mogelijke verlate levering/toelating.  

08-11-2017 16:13:07
Frontier
Frontier
Wees blij, de nez cassé locs zijn toch wel een heel stuk stijlvoller dan de BB26000.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'