Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Vertrekpunctualiteit per station

Woensdag 08 okt 2014 - 13:17:24
gjbrandsma
gjbrandsma
Aardige interactieve kaart op de website van NRC. Voor alle treinen is de vertrekpunctualiteit per station verzameld van 1 januari 2013 tot en met 7 oktober 2014. Dit is wat NRC schrijft over de methode:


"Deze [kaart] is tot stand gekomen op basis van informatie die de NS zelf digitaal beschikbaar stelt. Een computerprogrammaatje heeft de afgelopen anderhalf jaar voor NRC automatisch vijftigduizend keer per dag de actuele gegevens opgevraagd – van elke vertrekkende trein op bijna elk station.

De cijfers zijn gebaseerd op de vertrektijden van 3.504.576 treinen die tussen januari 2013 en gisteren van een van de 382 gemeten NS-stations vertrokken. Er zijn dus twee zomers en één winter gemeten, waardoor de cijfers een klein beetje vertekenen: in de winter ligt het percentage vertraagde treinen ruim een procentpunt hoger.

Over de aankomstvertraging zijn geen nauwkeurige gegevens beschikbaar; het kan zijn dat een vertraging bij vertrek tijdens de rit weer wordt goedgemaakt."

De kaart zelf is hier te vinden:

www.nrc.nl

Groet, Gijs Jan

Woensdag 08 okt 2014 - 14:01:25
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Zeker interessant. Wat me opvalt is dat de andere vervoerders wel erg "groen" scoren (minder dan 2% te laat). Ik wil best geloven dat hier meer treinen op tijd rijden, maar de scepticus in mij vraagt zich af of de gegevens in die gebieden wel juist zijn.
Maar verder mooie gegevens. Bij sommige stations verbaas ik me erg over het percentage uitgevallen treinen, dat vooral in januari rustig richting de 10% oploopt. Ongetwijfeld de gevolgen van de winterdienstregeling in 2013.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Woensdag 08 okt 2014 - 14:36:12
nougo
nougo
Ook interessant:

- vergelijk het aantal uitgevallen treinen op de kleine stopstations eens met Goes op de Zeeuwse lijn. Het verschil loopt in de 2%...... waarbij dat verschil dus het overslaan van de stations is voor de aankomstpunctualiteit in Vlissingen (danwel richting Roosendaal).

- En in Belgie.... (zie station Eijsden ) gaat het niet veel beter...

Laatst bewerkt door nougo op Woensdag 08 okt 2014 om 14:37:14

Woensdag 08 okt 2014 - 16:46:25
Klaasje
Klaasje
Quote
Bert13 (wo 08 okt 2014 14:01:25 somda.nl): Zeker interessant. Wat me opvalt is dat de andere vervoerders wel erg "groen" scoren (minder dan 2% te laat). Ik wil best geloven dat hier meer treinen op tijd rijden, maar de scepticus in mij vraagt zich af of de gegevens in die gebieden wel juist zijn.
Maar verder mooie gegevens. Bij sommige stations verbaas ik me erg over het percentage uitgevallen treinen, dat vooral in januari rustig richting de 10% oploopt. Ongetwijfeld de gevolgen van de winterdienstregeling in 2013.
Ga er maar vanuit dat het wel klopt. Over het algemeen werken vertragingen daar veel minder ver door in het hele net. Daarnaast kan je met eenmansbediening relatief meer tijd goedmaken bij vertragingen tijdens rustige tijdstippen dan met tweemansbediening. Verder zit er bij Arriva in het noorden wat extra speling in de dienstregeling aangezien de treinen in de ochtendspits iets voor patroon rijden. Als er vertraging optreed, dempt dat veel sneller uit omdat dat dan overeen komt met het dagpatroon.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 08 okt 2014 - 20:20:41
broek53
broek53
Ik denk dat de vertragingsgegevens uit het geheel vervoerdersonafhankelijke systeem TROTS worden afgeleid, of is dat niet zo?

Woensdag 08 okt 2014 - 21:23:47
charta
charta
Als de cijfers uit hetzelfde programma komen, waarmee een aantal jaren geleden ook de punctualiteit werd gemeten, neem ik de cijfers met eenn korrel(tje) zout.

Woensdag 08 okt 2014 - 21:32:27
ari
ari
Quote
broek53 (wo 08 okt 2014 20:20:41 www.somda.nl): Ik denk dat de vertragingsgegevens uit het geheel vervoerdersonafhankelijke systeem TROTS worden afgeleid, of is dat niet zo?
Metingen uit TROTS zijn inderdaad de basis. Het meettijdstip uit TROTS wordt nog gecorrigeerd (met een per meetpunt verschillend aantal seconden) om tot een aankomst of vertrektijdstip te komen.

De reden voor deze correctie is dat TROTS alleen kan detecteren wanneer een trein een sectiescheiding passeert, en niet wanneer een trein daadwerkelijk stilstaat bij aankomst of weer in beweging komt bij vertrek.

Donderdag 09 okt 2014 - 12:32:57
gjbrandsma
gjbrandsma
Ook vreemd: de cijfers van Rosmalen. In de laatste maanden lijkt de punctualiteit daar nogal dramatisch vergeleken met buurstation Oss West. 's-Hertogenbosch Oost staat dan weer niet op de kaart...

Donderdag 09 okt 2014 - 12:45:09
daniel81
daniel81
Heeft dat niet te maken met de werkzaamheden aan de oostzijde van Ht, waardoor er tussen Ht en Hto maar één spoor beschikbaar was? Ik weet niet meer of dat in die periode was, maar ik zou geen andere verklaring kunnen verzinnen.

Vrijdag 10 okt 2014 - 00:44:13
Amazonous
Amazonous
Quote
broek53 (wo 08 okt 2014 20:20:41 somda.nl): Ik denk dat de vertragingsgegevens uit het geheel vervoerdersonafhankelijke systeem TROTS worden afgeleid, of is dat niet zo?
50.000 keer per dag, precies het limiet van één NS-API-account. En geen aankomsttijden, precies wat daar mist. Oftewel; men heeft gewoon de actuele vertrektijden van alle stations zitten pollen. Dat mag je max 50.000 keer per dag doen, en daarmee krijg je geen fantastisch totaalbeeld. Ik heb daar ervaring mee. Tegenwoordig zou het met hogere resolutie data kunnen overigens (als in: ARNU dan wel DVS push).

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 10 okt 2014 om 03:32:53

Zaterdag 11 okt 2014 - 13:52:46
umbusko
umbusko
Quote
nougo (wo 08 okt 2014 14:36:12 somda.nl):

- En in Belgie.... (zie station Eijsden ) gaat het niet veel beter...
Die Belgische boemel is inderdaad een ramp, ik spreek uit ervaring
Als je naar de grafiek bij Eijsden kijkt zie je ook mooi dat hij even hoog is bij zowel spits als dal en dat de meeste vertraging niet in de winter ontstond, maar juist in juni

Zondag 12 okt 2014 - 12:13:52
BGM104
BGM104
De punctualiteit op het gehele Belgische net is een ramp