Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Dubbeldeks vs. enkeldeks

Maandag 06 okt 2014 - 18:14:50
Iceman
Iceman
Virm6 en ICM7 gaat elkaar minder ontlopen dan je denkt..

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 06 okt 2014 om 19:26:52

Maandag 06 okt 2014 - 18:22:26
michaben
michaben
Een VIRM6 heeft zo'n 40% meer zitplaatsen dan ICM7, het lijkt me toch dat dit wel op prijs gesteld wordt in de spits.

Maandag 06 okt 2014 - 18:28:53
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ojee. VIRM6 is twaalf bakken enkeldeks, 12-7 = 5, en 5/12 = 40%, dus heeft VIRM6 40% meer zitplaatsen? VIRM6 is inderdaad iets groter, maar dat neigt meer naar 40 zitplaatsen meer ipv 40% Incl. sta/trapcapaciteit zie ik overigens ook liever VIRM6, daar niet van.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 06 okt 2014 - 18:44:37
michaben
michaben
Quote
Bert13 (ma 06 okt 2014 18:28:53 somda.nl): Ojee. VIRM6 is twaalf bakken enkeldeks, 12-7 = 5, en 5/12 = 40%, dus heeft VIRM6 40% meer zitplaatsen?
Even een opfriscursus rekenen: van 7 naar 12 bakken zou 70% zijn Exact percentage zal tussen de 30% en 40% schommelen, afhankelijk van of je klapzittingen wel of niet volwaardig meetelt (ik zou zeggen van niet want met overvolle balkons krijg je die toch niet uitgeklapt). Als vuistregel kun je aanhouden dat dubbeldeksmaterieel zich met de factor 1,5 verhoudt tot enkeldeksmaterieel, op die manier is ook het ICR9 door DDZ6 vervangen heeft in de 1900.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 06 okt 2014 - 18:50:03
Iceman
Iceman
In de 1500 zijn een aantal jaren geleden alle Virm zessen vervangen door ICM7. Dat was echt niet gebeurd als die 2 soorten elkaar 40% ontlopen.

In de tijd van DDAR en DDM1 kon je enkeldeks nog wel verpulveren qua capaciteit, maar tegenwoordig niet echt meer.

Maandag 06 okt 2014 - 19:04:55
michaben
michaben
Het enige waarin VIRM6 en ICM7 elkaar evenbeeld zijn is de HC norm, vandaar de NS graag wil dat ze uitwisselbaar zijn. Maar diverse series waarin VIRM6 door ICM7 vervangen is (2800, 8800) zijn onlangs juist verlengd omdat dit te krap bleek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar cijfers waaruit zou blijven dat ICM7 en VIRM6 gelijkwaardig zouden zijn, want volgens mij zouden het toch meer dan 100 zitplaatsen verschil moeten zijn.

Maandag 06 okt 2014 - 19:22:46
robbertc
robbertc
Totaal aantal zitplaatsen ICM7 is 527, IRM6 is 597

Maandag 06 okt 2014 - 19:46:27
daniel81
daniel81
Nou, volgens de Railwiki heeft ICM7 443 zitplaatsen excl klapzittingen en heeft een viertje 27 klapzittingen. Het aantal klapzittingen in een drietje staat er niet bij, maar dat zijn er zeker geen 57
Van de VIRM staan op de railwiki helaas geen capaciteitsgegevens

Maandag 06 okt 2014 - 19:59:00
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
michaben (ma 06 okt 2014 18:44:37 somda.nl):
Quote
Bert13 (ma 06 okt 2014 18:28:53 somda.nl): Ojee. VIRM6 is twaalf bakken enkeldeks, 12-7 = 5, en 5/12 = 40%, dus heeft VIRM6 40% meer zitplaatsen?
Even een opfriscursus rekenen: van 7 naar 12 bakken zou 70% zijn
Dat vind ik ook, maar ik was wanhopig op zoek naar een achterliggende reden voor de 40%. Met klapzitjes zal je inderdaad om en nabij de 500 zitplaatsen uitkomen. Nou, als je 700 man in een VIRM6 propt, zitten de trappen ook allemaal ruim vol! Er zit inderdaad een dusdanig verschil in (bijv. dat je in een serie als de 8800 met ICM7 ineens te weinig capaciteit hebt), maar die 40% leek me overdreven. Vandaar mijn reactie.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 06 okt 2014 - 20:03:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Nog maar even een wat verloren stuk van een bericht van mij in het OD ook hier...

Wat de capaciteit betreft: volgens de getallen op Wikipedia kunnen in ICM7 346 reizigers zitten en in IRM6 ca. 440 in de 2e klasse. Scheelt dus 20%.
Dit is exclusief klapzittingen want dat aantal staat niet op Wikipedia voor ICM.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 06 okt 2014 om 20:03:54

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 06 okt 2014 - 20:19:58
broek53
broek53
Grappig is dat een ICM7 op de volnorm juist meer aankan. Dat komt overigens omdat voor de norm de trappen niet worden meegeteld.

Maandag 06 okt 2014 - 20:21:24
michaben
michaben
Er bestaat volgens mij vooral onduidelijkheid over hoeveel zitplaatsen elk materieel nou heeft, verschillende bronnen melden verschillende cijfers. Ik heb hier even de bouwtekening van de ICM-4 erbij gepakt en deze had voor de verbouwing 253 zitplaatsen (59 1e en 194 2e klas) en 27 klapstoelen. Dat komt overeen met de cijfers op wikipedia. Nu zijn er bij de verbouwing wel wat bijgekomen volgens mij, op de plaats van de bagageafdeling en fietsenrekken in de kopbakken passen zo te zien 14 zitplaatsen 2e klas, plus misschien enkele klapstoelen erbij in plaats van de toiletten (hoewel er ook weggehaald zijn, vroeger had je 3 klapzittingen op de balkons met toilet, nu nog maar 1). Dus dan kom je op 267 uit voor een viertje. Van de drietjes heb ik geen tekening, maar als de verhouding hetzelfde is zit je op zo'n 200, en een ICM7 dus op zo'n 467. VIRM6 is volgens wikipedia 572, DDZ6 zou zelfs 626 zijn, al kan het zijn dat dit laatste inclusief klapzittingen en loungebank is. Een andere bron meld juist weer 616 voor VIRM6, dus wat nou wel en niet waar is, wie weet het antwoord?

Laatst bewerkt door michaben op Maandag 06 okt 2014 om 20:22:37

Maandag 06 okt 2014 - 21:18:12
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Zit er niet een verschil tussen de 8600 en 8700 series?

Maandag 06 okt 2014 - 22:50:48
maigoda
maigoda
Quote
michaben (ma 06 okt 2014 19:04:55 somda.nl): Het enige waarin VIRM6 en ICM7 elkaar evenbeeld zijn is de HC norm, vandaar de NS graag wil dat ze uitwisselbaar zijn.
Dat is nu nog zo, maar vanaf 1-1-2015 niet meer. Dan wordt VIRM6 gelijkgetrokken met DDZ6, waar de Hc-norm al gesteld is op 2 Hc's.
Groetjes,
Emiel

Maandag 06 okt 2014 - 23:32:36
lol
lol
Hoe zit het dan als er onverhoopt een HC ontbreekt? Bijvoorbeeld bij 8 bakken VIRM wordt er 1 stel afgesloten. Hoe zit dat bij DDZ6 en VIRM-VI?

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Dinsdag 07 okt 2014 - 06:02:16
marciekemp
marciekemp
Het gaat er meer om dat ze niet met maar 1 HC mogen worden gepland, als er door een verstoring een HC minder is, dan kan er in overleg worden besloten dat de HC deze toch alleen mee neemt

Dinsdag 07 okt 2014 - 08:03:32
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Klopt, maar als die hc weigert blijft de trein gewoon staan.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 07 okt 2014 - 08:12:25
broek53
broek53
Ja, een misstand waar elk verstandig bedrijf razendsnel een eind aan zou maken.

Dinsdag 07 okt 2014 - 12:28:53
rh_ii
rh_ii
Plannorm is 2 HC's, veiligheidsnorm is 1 HC. Zolang die HC de veiligheid (met name tijdens het vertrekproces) kan garanderen zal een trein in principe niet blijven staan (en laten we wel wezen, een VIRM VI is normaliter geen probleem, een DDZ VI evenmin). HC's die geen goede reden hebben om de trein te laten staan kunnen mijns inziens een stevig gesprek met de wachtdienst tegemoet zien. Als er wel goede redenen zijn om de trein te laten staan (als de veiligheid in het geding komt bijvoorbeeld) moet de HC daar wat mij betreft voor kiezen...

Bas

Dinsdag 07 okt 2014 - 13:12:43
daniel81
daniel81
Bij het vertrekproces kan er per definitie geen probleem zijn. Dan is er immers geen enkel verschil tussen enkeldeks en dubbeldeksmaterieel (6 bakken VIRM/DDZ hebben evenveel deuren als 6 bakken ICM).
Dus die veiligheid gaat dan met name om de 'binnenkant' en dan ligt het er m.i. veel meer aan wat voor soort reizigers je hebt (uitgaanspubliek of forenzen?) dan hoeveel het er zijn

Dinsdag 07 okt 2014 - 13:19:12
Klaasje
Klaasje
Ook voor dat laatste is het volkomen arbitrair om te werken met een norm op basis van het aantal bakken.

Dinsdag 07 okt 2014 - 18:06:21
michaben
michaben
Daarnet even een ICMm-3 nageteld, ik kwam uit op:
163 zitplaatsen 2e klas (waarvan 28 stiltecoupe)
35 zitplaatsen 1e klas (waarvan 12 stiltecoupe)
28 klapzittingen

Getallen op wikipedia waar ik eerst vanuit ging zijn dus van voor de ombouw tot ICMm toen er nog meer toiletten, bagage- en fietsenruimte waren waar nu zitplaatsen zijn, dus het verschil is wel iets kleiner geworden. De viertjes heb ik nog niet kunnen natellen, maar als beide kopbakken na de verbouwing net als de drietjes 17 rijen met stoelen gekregen hebben zou je op 469 zitplaatsen uitkomen voor een ICM7, plus zo'n 60 klapstoelen. Komt dus neer op ongeveer 65 zitplaatsen per bak gemiddeld.

Van VIRM heb ik helaas nog geen betrouwbare cijfers, ik heb alleen een bouwtekening van dusdanig lage resolutie dat soms niet duidelijk is of iets een zitplaats of technische installatie is, maar ik kom uit op zo'n 562 zitplaatsen en 18 klapzittingen volgens die tekening. En dat laatste is ook het grote verschil waarschijnlijk, wel of niet meetellen van klapzittingen, want daarvan heeft de ICM er gewoon relatief veel (doordat ze ook hinderlijk voor de deuren geplaatst zijn). In geval van een flink te korte trein (wat de aanleiding van deze discussie was) zou ik zeggen van niet, want die dingen krijg je niet uitgeklapt met propvolle balkons, vandaar ik die ook niet meenam in mijn vergelijking. De klapstoelen in de VIRMs zitten minder hinderlijk in de weg en zijn bij drukte ook goed bruikbaar. Neem je de klapstoelen bij ICM wel mee dan is een VIRM6 slechts zo'n 10% ruimer dan een ICM7 qua zittende reizigers (tenzij je weer de trappen meetelt als zitplaats, dan is het weer 20%).

Woensdag 08 okt 2014 - 17:13:08
michaben
michaben
En zojuist de ICMm-4 nageteld, ik kom uit op 270 zitplaatsen en 31 klapzittingen (de bank als twee klapzittingen meegeteld). Oorspronkelijk waren dit 253 zitplaatsen en 30 klapzittingen, bij de verbouwing heeft ICM dus zo'n 6% meer zitplaatsen gekregen ten koste van bagage en fietsenruimten. Cijfers op wikipedia zijn dus nog van ICM en niet van ICMm dus het verschil tussen VIRM6 en ICMm7 is iets kleiner geworden, al blijft een VIRM6 ruimer, om een zitvolle VIRM6 door ICM te vervangen is een ICM8 echt het minimum, en dan moeten er een aantal reizigers die in een VIRM een echte stoel hadden bij het ICM met een klapstoel genoegen nemen.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 08 okt 2014 om 17:16:07

Woensdag 08 okt 2014 - 17:55:22
robbertc
robbertc
En dan kom je weer uit op.....
Quote
robbertc (ma 06 okt 2014 19:22:46 somda.nl): Totaal aantal zitplaatsen ICM7 is 527, IRM6 is 597

Woensdag 08 okt 2014 - 18:01:59
michaben
michaben
Waarvan bij ICM 11% uit klapstoeltjes bestaat en bij VIRM slechts 3%, wat toch wel vermeldingswaardig detail is. Als je een zitvolle VIRM6 vervangt voor een ICM7 zullen er dus 70 reizigers moeten staan (of op de trap gaan zitten) en zo'n 40 krijgen een downgrade van een volwaardige zitplaats naar een klapzitting op het balkon.