Grote werkzaamheden herfstvakantie 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
25-09-2014 14:29:45
daniel81
daniel81
In het nieuwsoverzicht kwam ik dit opmerkelijke bericht tegen

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/prorail-zaagt-in-apeldoorn-voorst-en-empe-stuk-van-perron-er-af-1.4549667

Sinds een paar weken draait in Apd 5 minuten voor vertrek van de 17800 een bandje dat de instap lager is dan het perron (zijn ze daar na meer dan 1,5 jaar pas achtergekomen?), nu wordt de perronhoogte kennelijk op de standaard gebracht.
(die 5 minuen voor vertrektijd is overigens een erg onlogisch moment: door de belabberde aansluiting op de Noordoost stappen de meeste reizigers in na binnenkomst, dus ruim 10 minuten voor vertrek, maar daar houden de systemen natuurlijk geen rekening mee%03%)

Laatst bewerkt door sfj op 25-09-2014 21:38, reden: Titelfix
 

25-09-2014 17:30:15
AJT
AJT
Dat spoor 3 te Apd straks lagere perrons kent, is dat ook de reden dat de ICs richting Amf vanaf spoor 1 vertrekken?  

25-09-2014 17:40:14
daniel81
daniel81
Nee. De perrons worden lager, maar niet 'te laag'. Trouwens het is onmogelijk om de gehele Noordooost in beide richtingen op spoor 1 af te wikkelen.  

25-09-2014 17:42:28
V64
V64
Het zou me niets verbazen als alleen spoor 4 verlaagd zou worden.
Er staat me iets van bij dat dit spoor in de nieuwe layout kopspoor zou worden voor de 17800.
En 1 en 3 voor de doorgaande NS-treinen. Die hoeven dan niet verzaagd te worden.
 


25-09-2014 19:04:29
adital
adital
Er bestaat toch zoiets als een (volgens mij zelfs Europese) norm voor perronhoogte t.b.v. toegankelijkheid? Oudere perrons zijn hoger, waardoor bij lagevloermaterieel een afstap ontstaat. De instap van SLT komt ook regelmatig lager uit dan het perron. Dus als men het perron gaat verlagen, zal dit, zoals op zoveel stations, wel tot op normhoogte zijn.  

25-09-2014 19:07:31
Apda
Apda
Dat klopt. De norm is 76 cm. Apd heeft nog 84 cm.
De vloer van Spurt en SLT is ook 76 cm.
 

25-09-2014 20:21:14
martijn
martijn
Sinds wanneer ligt Apeldoorn trouwens in de Achterhoek? Snap dat de kop van het artikel uit de Stentor komt, maar in het hele verhaal hierboven is nog geen Achterhoek voorgekomen  

25-09-2014 20:34:34
dvdhoven
dvdhoven
Achterhoek zou ook beter uit de titel kunnen. Dan kunnen andere werkzaamheden in de herfstvakantie hier ook besproken worden. Oa Tilburg gaat geheel op de kop en Zutphen grotendeels, maar daar kun je nog van zeggen dat het Achterhoek is, niet geheel juist, maar oké.


Dick van den Hoven
 

25-09-2014 21:05:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Zutphen - Winterswijk - Doetinchem gaat ook nog op de schop, dat valt toch wel onder Achterhoek Betreft daar aanpassingen aan de beveiliging en het mogelijk maken van doorgaand verkeer over het perronspoor in Ww (waarmee treinen vanuit Ah dus door zouden kunnen rijden naar Zp)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-09-2014 21:33:48
reisthijs
reisthijs
Quote
Apda (do 25 sep 2014 19:07:31 https://www.somda.nl/forum/15415/p509648/): Dat klopt. De norm is 76 cm. Apd heeft nog 84 cm.
De vloer van Spurt en SLT is ook 76 cm.
Het blijft jammer dat ProRail dat in 2006 zogenaamd nog niet wist. Als de perrons van De Maten en Voorst-Empe toen alvast volgens de nieuwe norm waren gebouwd hadden ze nu niet verlaagd hoeven worden...
 

25-09-2014 23:23:42
waalkade
waalkade
Als ze nou de in Duitsland gebruikelijke S-Bahn hoogte van ik dacht 96 cm hadden genomen.
Dan had de nieuwere generatie stoptreinen niet van binnen op een apenrots hoeven lijken.%08%
 

26-09-2014 10:36:36
rolandrail
rolandrail
Quote
reisthijs (do 25 sep 2014 21:33:48 https://www.somda.nl/forum/15415/p509661/):
Quote
Apda (do 25 sep 2014 19:07:31 https://www.somda.nl/forum/15415/p509648/): Dat klopt. De norm is 76 cm. Apd heeft nog 84 cm.
De vloer van Spurt en SLT is ook 76 cm.
Het blijft jammer dat ProRail dat in 2006 zogenaamd nog niet wist. Als de perrons van De Maten en Voorst-Empe toen alvast volgens de nieuwe norm waren gebouwd hadden ze nu niet verlaagd hoeven worden...
Het probleem is niet het (niet) weten maar zoals ook al uitgelegd in het spoorsanering-topic de communicatie tussen de verschillende afdelingen. Het zal dus wel bekend geweest zijn maar de aanbestedende afdeling is een andere afdeling dan de ontwerpende.
 

26-09-2014 10:38:50
Edb3
Edb3
Quote
daniel_ddr (do 25 sep 2014 21:05:09 https://www.somda.nl/forum/15415/p509659/): Zutphen - Winterswijk - Doetinchem gaat ook nog op de schop, dat valt toch wel onder Achterhoek Betreft daar aanpassingen aan de beveiliging en het mogelijk maken van doorgaand verkeer over het perronspoor in Ww (waarmee treinen vanuit Ah dus door zouden kunnen rijden naar Zp)
Dat doorrijden hebben treinen altijd gekund in Ww, zij het met wat handelingen door de VL. In 1992 bijv. moest de Ultrasoonwagen van Ah naar Zp rijden via Ww en werd dan in Ww 'opgesloten' tussen de kerende treinen naar Zp (een DE II) en Ah (een DE III). Dat waren nog eens tijden

Laatst bewerkt door Edb3 op 26-09-2014 10:39
 

26-09-2014 10:43:58
sfj
Er wordt in Winterswijk een volledige beveiliging aangelegd, onder andere voor het door kunnen rijden, maar ook voor de rangeersporen. Hoort bij het project waarin de laatste tprb-lijnen ook onder controle van een treindienstleider komen die de seinen gaat bedienen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-09-2014 10:46:45
dvdhoven
dvdhoven
Quote
waalkade (do 25 sep 2014 23:23:42 https://www.somda.nl/forum/15415/p509670/): Als ze nou de in Duitsland gebruikelijke S-Bahn hoogte van ik dacht 96 cm hadden genomen.
Dan had de nieuwere generatie stoptreinen niet van binnen op een apenrots hoeven lijken.%08%
Die S-bahn hoogte van 96 cm geldt alleen voor bepaalde oudere S-bahnen zoals Berlijn en dat levert weer de nodige problemen op met eventueel medegebruik door andere treinen. Voor het overige heeft Duitsland een ratjetoe aan perronhoogtes, dat ooit ook op een standaard hoogte moeten worden gebracht.


Dick van den Hoven
 

26-09-2014 11:31:12
reisthijs
reisthijs
Quote
rolandrail (vr 26 sep 2014 10:36:36 https://www.somda.nl/forum/15415/p509695/):
Quote
reisthijs (do 25 sep 2014 21:33:48 https://www.somda.nl/forum/15415/p509661/): Het blijft jammer dat ProRail dat in 2006 zogenaamd nog niet wist. Als de perrons van De Maten en Voorst-Empe toen alvast volgens de nieuwe norm waren gebouwd hadden ze nu niet verlaagd hoeven worden...
Het probleem is niet het (niet) weten maar zoals ook al uitgelegd in het spoorsanering-topic de communicatie tussen de verschillende afdelingen. Het zal dus wel bekend geweest zijn maar de aanbestedende afdeling is een andere afdeling dan de ontwerpende.
Ja, precies wat ik zeg dus. Zogenaamd van niets weten. De verklaring van het ministerie was wel net wat anders http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/06/08/beantwoording-kamervragen-lid-slob-over-de-mogelijk-inefficiente-uitvoering-van-de-aanpassing-van-perronhoogtes-door-prorai.html : Prorail bouwt alleen volgens de norm en tot 2008 was de norm 84 cm. (Helaas geen antwoord op de vraag waarom vervoerbedrijven zich daar niks van aan hoefden te trekken.)