Bijsturingsperikelen bij calamiteiten
Forum: Algemeen - Algemeen
22-09-2014 17:05:59
nougo
nougo
Quote
trdl85 (ma 22 sep 2014 17:01:00 https://www.somda.nl/forum/15395/p509248/):
Quote
DingeZ (ma 22 sep 2014 13:39:13 https://www.somda.nl/forum/15395/p509226/): Maatregel door de stremming voor Asdz - Shl zijn oa:
Alleen de 5700 rijdt door.
3100 rijdt tot Asdz
4300 rijdt ook tot Asdz
3500 rijdt niet
3000 stopt extra te Dvd
800 stopt extra te Asb
Dat hadden ze nou net andersom moeten doen nu heb je een 25-5 ligging op Ut-Asb. Daarnaast sluit de 3000 totaal niet aan op de 4300 en de 800 wel.


3500 had volgens maatregel moeten keren op spoor 1 te Shl (Asdz-Shl LSP)
Maar de bijsturing kreeg het niet voor elkaar om de maatregel personeel technisch uit te voeren.
4300 serie werd er ook al uitgehaald omdat deze niet meer te bemensen was...


- Moet ik dat niet te bemensen lezen als: Vanwege krapte van personeel (al dan niet structureel of tijdens deze dienst niet oproepbaar);
- of moet ik dat lezen als onvoldoende werkplekken om die veranderingen daadwerkelijk te kunnen doorvoeren ?

Vr Gr, Noud

Laatst bewerkt door sfj op 23-09-2014 13:42, reden: titel na splitsen aangepast
 

22-09-2014 20:44:49
broek53
broek53
Quote
nougo (ma 22 sep 2014 17:05:59 https://www.somda.nl/forum/15395/p509249/): @ trdl85:

- Moet ik dat niet te bemensen lezen als: Vanwege krapte van personeel (al dan niet structureel of tijdens deze dienst niet oproepbaar);
- of moet ik dat lezen als onvoldoende werkplekken om die veranderingen daadwerkelijk te kunnen doorvoeren ?

Vr Gr, Noud
Het aloude liedje: het aantal bij te regelen personeelsdiensten bij een grove verstoring op Schiphol is zo groot dat het met de bemensing van de Bijsturing niet te behappen is. Daarnaast zijn de diensten zo complex (van alles gaat op van alles over in Hoofddorp Opstel) dat er hoe dan ook gaten vallen in het daadwerkelijk bemensen van de treinen die nog wel rijden.
 

23-09-2014 11:11:20
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (ma 22 sep 2014 20:44:49 https://www.somda.nl/forum/15395/p509283/):
Quote
nougo (ma 22 sep 2014 17:05:59 https://www.somda.nl/forum/15395/p509249/): @ trdl85:

- Moet ik dat niet te bemensen lezen als: Vanwege krapte van personeel (al dan niet structureel of tijdens deze dienst niet oproepbaar);
- of moet ik dat lezen als onvoldoende werkplekken om die veranderingen daadwerkelijk te kunnen doorvoeren ?

Vr Gr, Noud
Het aloude liedje: het aantal bij te regelen personeelsdiensten bij een grove verstoring op Schiphol is zo groot dat het met de bemensing van de Bijsturing niet te behappen is. Daarnaast zijn de diensten zo complex (van alles gaat op van alles over in Hoofddorp Opstel) dat er hoe dan ook gaten vallen in het daadwerkelijk bemensen van de treinen die nog wel rijden.
Maar waarom wordt het computerprogramma dan niet ingezet dat de bijsturing heeft? Niet dat het programma optimaal fungeert, verre van zelfs, maar ben benieuwd wat er dan uitgekomen had.

Laatst bewerkt door rolandrail op 23-09-2014 11:13
 

23-09-2014 11:56:03
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (ma 22 sep 2014 20:44:49 https://www.somda.nl/forum/15395/p509283/): Het aloude liedje: het aantal bij te regelen personeelsdiensten bij een grove verstoring op Schiphol is zo groot dat het met de bemensing van de Bijsturing niet te behappen is. Daarnaast zijn de diensten zo complex (van alles gaat op van alles over in Hoofddorp Opstel) dat er hoe dan ook gaten vallen in het daadwerkelijk bemensen van de treinen die nog wel rijden.


Euh.. Versimpelen van de personeelsdiensten? Toch maar eens doen? Wat is daar ook weer op tegen..
 


23-09-2014 12:02:05
Bert13
Bert13
Niet weer zo'n discussie... Is al tamelijk vaak hier voorbij gekomen, probeer op https://www.somda.nl/forum/zoeken/ eens te zoeken op "personeelsdiensten", "rondje om de kerk", etc.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-09-2014 12:29:02
broek53
broek53
De hardnekkigheid waarmee NS het vertikt om hieraan structureel iets te doen, vind ik overigens opvallend genoeg. Waarmee ik niet zeg dat ik de discussie-die-geen-discussie-is nog weer een keer zou willen herkauwen - maar opvallend blijft het.  

23-09-2014 12:37:06
279
279
Quote
rolandrail (di 23 sep 2014 11:11:20 https://www.somda.nl/forum/15395/p509350/):
Quote
broek53 (ma 22 sep 2014 20:44:49 https://www.somda.nl/forum/15395/p509283/):
Quote
nougo (ma 22 sep 2014 17:05:59 https://www.somda.nl/forum/15395/p509249/): @ trdl85:

- Moet ik dat niet te bemensen lezen als: Vanwege krapte van personeel (al dan niet structureel of tijdens deze dienst niet oproepbaar);
- of moet ik dat lezen als onvoldoende werkplekken om die veranderingen daadwerkelijk te kunnen doorvoeren ?

Vr Gr, Noud
Het aloude liedje: het aantal bij te regelen personeelsdiensten bij een grove verstoring op Schiphol is zo groot dat het met de bemensing van de Bijsturing niet te behappen is. Daarnaast zijn de diensten zo complex (van alles gaat op van alles over in Hoofddorp Opstel) dat er hoe dan ook gaten vallen in het daadwerkelijk bemensen van de treinen die nog wel rijden.
Maar waarom wordt het computerprogramma dan niet ingezet dat de bijsturing heeft? Niet dat het programma optimaal fungeert, verre van zelfs, maar ben benieuwd wat er dan uitgekomen had.


dit programma (niet lachen: Solver genaamd) heeft men - zo vernam ik van een nfl- getracht op te starten gisteravond. het programma kwam er (weer) niet uit.
waarschijnlijk vanwege de complexiteit in de diensten rondom Shl / Hfdo ...
 

23-09-2014 13:26:27
stefanvdw
stefanvdw
Als laatste wil ik toch nog even de discussie afsluiten (ja Roland ik hap toch), Solver is niet ingezet vanwege meerdere factoren, van een slecht resultaat etc. is totaal geen sprake aangezien hij niet eens heeft gedraaid Meer ga ik er op het internet niet over melden  

23-09-2014 13:34:24
Bert13
Bert13
Haha, wanneer zet je zo'n programma dan in? Dit lijkt me toch een uitgelezen moment om de complexiteit aan een computer over te laten met de huidige bezetting van de bijsturing.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-09-2014 20:34:52
rolandrail
rolandrail
De keren dat het wel wordt ingezet wemelt het van de diensten die niet kloppen, het programma laat regelmatig een hc of mcn in A aankomen om daarna een volgende trein in B te moeten rijden maar hoe de mcn van A naar B komt heeft het programma niet bedacht. Ook negatieve keringen resp. overstappen komen voor evenals voortijd resp. natijd negeren. Ook worden diensten gewijzigd die helemaal niets met het betroffen traject van doen hebben laat staan in de buurt komen. Het programma gooit álle diensten overhoop i.p.v. alleen de diensten die aangepast zouden moeten worden. Solver is gewoon een kansloos programma, enige pluspunt is dat het met de huidige "kwaliteit" de bijsturing niet overbodig maakt want als het programma eenmaal is gebruikt is de bijsturing de hele dag bezig met orde op zaken stellen.  

23-09-2014 20:38:36
Bert13
Bert13
Als ik het zo hoor, begin ik ineens te snappen waarom ze hem niet hebben laten draaien


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-09-2014 20:54:21
rolandrail
rolandrail
Als je gaat googlen op b.v. NS Crew Solver kom je o.a. pdf's van onderzoeken en proefen en dan kom je o.a. vergelijkingen met mieren tegen. Verklaart een hoop %08% Maar als je die pdf's leest dan krijg ik de indruk dat NS een programma is gaan gebruiken wat helemaal niet af is of verre van geschikt. Of het is onvoldoende voorzien van parameters voor het gebruikte algoritme.
Op zich niet verbazingwekkend: waar bij maken van de jaarplanning allerlei tijdsnormen (looptijd, ombouwtijd, schaft, voor/na-tijd, enz.) terecht moeten worden gerespecteerd, gebeurde dat tot voor kort door de bijsturing niet en nog steeds probeert bijsturing die tijdsnormen te negeren als het hun beter uitkomt.
Ik mag hopen dat al die normtijden in Solver zijn ingevoerd maar gezien de praktijkervaringen denk ik van niet en anders kunnen ze worden genegeerd door Solver.
 

23-09-2014 22:44:45
Wellie
Wellie
Normtijden, bakkennormen, schafttijden ... ze gooien alles op "calamiteit" en dan mag bijna alles!

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-09-2014 22:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!


Machinist NSR
 

24-09-2014 06:44:25
mdeen
mdeen
Quote
rolandrail (di 23 sep 2014 20:34:52 https://www.somda.nl/forum/15406/p509438/): De keren dat het wel wordt ingezet wemelt het van de diensten die niet kloppen, het programma laat regelmatig een hc of mcn in A aankomen om daarna een volgende trein in B te moeten rijden maar hoe de mcn van A naar B komt heeft het programma niet bedacht. Ook negatieve keringen resp. overstappen komen voor evenals voortijd resp. natijd negeren.

Dat zijn toch de meest basale parameters waarvan je weet dat ze onmogelijk zijn? Wie heeft dat verzonnen en wie heeft dat (niet) getest? Doet men bij NS niet aan calamiteitentraining en wordt daar geen real-world scenario getest?
Of is de enige test van het kaliber "Venlo is versperd, laten we alle IC's maar in Eindhoven keren"?
 

24-09-2014 09:08:22
greyhound
greyhound
Waarom mag er niet over de daadwerkelijke oplossing van het probleem (ingewikkelde personeeldiensten opgedrongen door de vakbonden)gesproken worden. Op Dordrecht-Geldermalsen hebben we nooit last van verstoringen tussen Dordrecht en Rotterdam of Geldermalsen en Utrecht.  

24-09-2014 09:34:29
rolandrail
rolandrail
Omdat de ingewikkelde diensten niet de oorzaak zijn en simpele diensten geen oplossing. Zowel de bijsturing zelf als Solver zijn incapabel om bij een verstoring alles op rolletjes te laten lopen, ook niet bij een simpele diensten opzet.
Vanuit Ddr hebben jullie inderdaad geen last van verstoring maar op Gdm wel degelijk zie ik in de praktijk. Een deel ervan wordt simpelweg in minuten verminderd in Gdm door de te vertrekken als de overstappende reizigers nog komen aanhollen, ja zo kan ik ook zeggen dat ik er geen last van heb.
 

24-09-2014 09:59:43
rolandrail
rolandrail
Quote
mdeen (wo 24 sep 2014 06:44:25 https://www.somda.nl/forum/15406/p509461/):
Quote
rolandrail (di 23 sep 2014 20:34:52 https://www.somda.nl/forum/15406/p509438/): De keren dat het wel wordt ingezet wemelt het van de diensten die niet kloppen, het programma laat regelmatig een hc of mcn in A aankomen om daarna een volgende trein in B te moeten rijden maar hoe de mcn van A naar B komt heeft het programma niet bedacht. Ook negatieve keringen resp. overstappen komen voor evenals voortijd resp. natijd negeren.

Dat zijn toch de meest basale parameters waarvan je weet dat ze onmogelijk zijn? Wie heeft dat verzonnen en wie heeft dat (niet) getest? Doet men bij NS niet aan calamiteitentraining en wordt daar geen real-world scenario getest?
Of is de enige test van het kaliber "Venlo is versperd, laten we alle IC's maar in Eindhoven keren"?
Het is één keer getest, van te voren aangekondigd, op een zaterdag moesten we een nieuw dienstkaartje uitdraaien maar er waren die dag geen (nep)calamiteiten/werkzaamheden en dus is het geen fatsoenlijke test. Het is wel typerend voor hoe iets succesvol wordt verklaard. Mooi voorbeeld is de anti-icing installatie, die werd succesvol verklaard want er waren geen brokken sneeuw in de wissels gevallen e.d. Geen kunst want die winter viel er praktisch geen sneeuw.
 

24-09-2014 10:08:14
ZJ37
ZJ37
Quote
rolandrail (wo 24 sep 2014 09:34:29 https://www.somda.nl/forum/15406/p509472/): Omdat de ingewikkelde diensten niet de oorzaak zijn en simpele diensten geen oplossing. Zowel de bijsturing zelf als Solver zijn incapabel om bij een verstoring alles op rolletjes te laten lopen, ook niet bij een simpele diensten opzet.
Vanuit Ddr hebben jullie inderdaad geen last van verstoring maar op Gdm wel degelijk zie ik in de praktijk. Een deel ervan wordt simpelweg in minuten verminderd in Gdm door de te vertrekken als de overstappende reizigers nog komen aanhollen, ja zo kan ik ook zeggen dat ik er geen last van heb.
Ik denk dat greyhound het anders bedoelt.

Wat je nu vaak ziet is dat bij forse verstoringen ook treinseries worden geraakt die in feite niks met de verstoring te maken hebben. Zo is een verstoring in Gd soms al voldoende om de spitspendels Rtd-Vdg eruit te gooien. De materieelomloop heeft er geen last van, maar de personeelsdiensten zitten zodanig verweven dat er kennelijk geen oplossing is om een machinist die uit Ut moet komen dat slagje Vdg te rijden.

Als, hoe saai ook, de Hoekse Lijn separate personeelsdiensten zou hebben, dan zal er nooit meer een spitspendel sneuvelen zodra er heel ergens anders wat aan de hand is en personeel aan de verkeerde zijde van de verstoring gestrand is. Niets is makkelijker voor de bijsturing om e.e.a. te verlichten en er her en der wat extra treinseries uit te gooien.

Bovenstaande is natuurlijk een keus cq beleid van NS om wel alle personeelsdiensten te verweven, de gevolgen bij verstoringen kennen we ook.
 

24-09-2014 10:49:39
rolandrail
rolandrail
In de praktijk krijg ik de indruk dat bepaalde treinseries worden opgeheven om zo de bijsturing meer personeel beschikbaar te geven. Dus het is andersom: Voor de pendel naar Vdg is wel personeel beschikbaar maar ze gebruiken dat liever om het treinverkeer rond Gd aan de gang te houden.
Dienstvereenvoudiging is verder een discussie die weinig met bijsturingsperikelen te maken heeft. Zoals ik al heb opgemerkt: het is geen oplossing voor de problemen van de incapabele bijsturing en het te gebrekkig functionerende Solver-programma.
 

24-09-2014 11:08:23
ZJ37
ZJ37
Dat het opheffen van meer treinseries dan noodzakelijk een rol speelt om de bijsturing met hun beperkte middelen aan personeel te kunnen komen, wil ik nog wel geloven. Anderzijds: treinseries die tegenwoordig al over behoorlijke lengte worden opgeheven, zorgen er mijn inziens ook voor dat er veel personeel over is. Maar goed, die moeten nog bereikt worden en toevallig niet allemaal op bijna einde diensttijd zitten om ze nog de andere kant op te willen sturen. Als je je personeel al weet te bereiken...  

24-09-2014 11:18:34
treinfan
treinfan
Quote
rolandrail (di 23 sep 2014 20:54:21 https://www.somda.nl/forum/15406/p509444/): Als je gaat googlen op b.v. NS Crew Solver kom je o.a. pdf's van onderzoeken en proefen en dan kom je o.a. vergelijkingen met mieren tegen. Verklaart een hoop %08% Maar als je die pdf's leest dan krijg ik de indruk dat NS een programma is gaan gebruiken wat helemaal niet af is of verre van geschikt. Of het is onvoldoende voorzien van parameters voor het gebruikte algoritme.
Op zich niet verbazingwekkend: waar bij maken van de jaarplanning allerlei tijdsnormen (looptijd, ombouwtijd, schaft, voor/na-tijd, enz.) terecht moeten worden gerespecteerd, gebeurde dat tot voor kort door de bijsturing niet en nog steeds probeert bijsturing die tijdsnormen te negeren als het hun beter uitkomt.
Ik mag hopen dat al die normtijden in Solver zijn ingevoerd maar gezien de praktijkervaringen denk ik van niet en anders kunnen ze worden genegeerd door Solver.
Met google komsik zo snel enkel uit op papers over het systeem dat wordt gebruikt om de roosters op wijzigingsblad- en weekniveau te maken (een implementatie van TURNI). Dat lijkt prima te werken, dus waarom kan dat syteem niet uitgebreid worden om te werken voor de bijsturing?
 

24-09-2014 11:35:52
gvttreinen
gvttreinen
Hoe gaat het met PHS straks als men nu kwartierdiensten niet kan handelen, hoe dan met 10` diensten?
Nog meer treinseries die geschrapt moeten worden en wat er dan nog wel blijft rijden zal dan on-bijstuurbaar zijn geworden, chaos in aantocht!
 

24-09-2014 11:55:31
rolandrail
rolandrail
Quote
ZJ37 (wo 24 sep 2014 11:08:23 https://www.somda.nl/forum/15406/p509482/): Dat het opheffen van meer treinseries dan noodzakelijk een rol speelt om de bijsturing met hun beperkte middelen aan personeel te kunnen komen, wil ik nog wel geloven. Anderzijds: treinseries die tegenwoordig al over behoorlijke lengte worden opgeheven, zorgen er mijn inziens ook voor dat er veel personeel over is. Maar goed, die moeten nog bereikt worden en toevallig niet allemaal op bijna einde diensttijd zitten om ze nog de andere kant op te willen sturen. Als je je personeel al weet te bereiken...
Andersom is bij grotere calamiteiten de bijsturing vaak onbereikbaar (lees: constant in gesprek) en dus gaat personeel zichzelf bij sturen (lees: passagieren richting standplaats) als eind dienst gaat naderen. Personeel vinden lukt prima als je goed bijhoudt wat er in een dienst gewijzigd is of waar hij gestrand. Bijsturing is vaak zo druk dat dat goed bijhouden er bij inschiet. Zeker savondslaat wordt het moeilijk en dan komt misbruik van wel flexibel personeel voor: 3 uur later overwerken zonder iets te willen regelen voor de volgende dag (iets later beginnen), geen taxi naar de standplaats of naar huis willen regelen enz. Een volgende keer is dat personeel dus niet meer flexibel. Kortom: er is heel veel te verbeteren op bij de bijsturing zelf, aan het rijdend personeel ligt het aan de basis niet.
 

24-09-2014 13:46:04
nougo
nougo
@ Roland: Even voor mijn beeld (en dank voor je openheid in deze). Moet ik dat hierboven lezen als dat een substantieel deel van het personeel "Zichzelf gaat bijsturen (lees passagieren naar de standplaats)" zonder overleg *en* akkoord van zijn / haar dienstdoende leidinggevende en of bijsturing ?(wat daar dan ook de reden van moge zijn).

Ik stel me maar niet voor wat er zou gebeuren als andere beroepsgroepen dat zouden doen .....

Laatst bewerkt door nougo op 24-09-2014 13:47
 

24-09-2014 15:43:54
rolandrail
rolandrail
Ja dat lees je goed maar dan moet je voorstellen dat diegene al een half uur of langer de bijsturing niet te pakken krijgt (ook als alle lijnen bezet zijn krijgen we geen in gesprek toon maar lijkt het of er niet wordt opgenomen, erg handig...) en diegene z'n einde diensttijd nadert en diegene nog een stuk van z'n standplaats is verwijderd of zelf kans ziet z'n dienst elders op te pakken diegene dan zelf initiatief neemt. Het klinkt absurd maar de bijsturing maakt het ook absurd. Praktijkvoorbeeld: ik strand in Nm en krijg door de chaos (springer bij Rs, kapotte tr bij Ahz) de bijsturing Nm een half uur lang niet te pakken. Ik bel uiteindelijk bijsturing Vl (de llt Nm-Vl die ik moest rijden stond nog in Em had ik achterhaald via de plp/knoco in Nm) en stel voor te passagieren met de enerlaatste trein van Veolia naar Vl om daar mijn dienst op te kunnen pakken (leeg mat Rtd, nachtnet Rtd-Asd-Ut). Bijsturing Vl weigerde dat toe te staan, ik viel onder bijsturing Nm en dus mocht hij niet beslissen stelde hij. Ik heb 2x keer aangedrongen met mijn onderbouwde plan. Hij bleef weigeren. Omdat hij bleef weigeren ben ik in Nm gebleven, wetende dat mijn dienst eraan zou gaan. Pas 1,5 uur later (ik zat dus al 2uur in Nm) kreeg ik bijsturing Nm pas te pakken. Die was niet blij, had ook nog steeds geen goed overzicht, wilde niet dat ik ging passagieren met een ledig mat Nm-Rtd want die trein kon ze niet vinden in haar systeem (mcn+mat aanwezig, sein even later veilig), ik moest met een taxi naar Ah en kon dan passagieren naar Ut. Taxinr hebben ik en een hc die ook mee moest aan de plp gegeven die met 40 reizigers voor het station stond, wij mee met ledig mat tot Ah en daar ben ik overgestapt op de extra stoptr naar Ut (het was koninginnenacht maar dat terzijde). In Ut weer gebeld zoals bijsturing wilde en toen hadden ze door dat ik toch niet meer op tijd in Rtd kon zijn met een taxi en dus kon ik in Ut blijven en een reservemcn was de klos voor het nachtnet. Had ik toch eigen initiatief genomen was er weinig aan de hand geweest, de belangrijkste trein had ik dan wel zelf kunnen rijden, nu deed ik de rest van de nacht niets meer. Mind you, ik kwam alleen maar in Nm omdat ik dat afdwong bij de trdl, die mijn trein ook wilde opheffen, in Ah die alle treinen uit Nm naar Ah wel liet rijden maar niet andersom en we zijn op eigen inititaief met 10 overvolle bakken VIRm (de vorige 6 treinen waren opgeheven) als stoptrein naar Nm gereden.
Dergelijke praktijkverhalen zijn geen uitzondering en ik kan me voorstellen dat als je al einde diensttijd heb bereikt en nog steeds niet op je standplaats bent je dan eigen initiatief neemt. Enig nadeel daarvan is dat diegene dan dus onvindbaar is voor als er nog een trein mee te nemen valt naar z'n standplaats. Zolang diegene nog niet op z'n standplaats is, is die nog steeds in dienst en mag dus een trein rijden. Maar daar denken de meesten niet aan als ze naar huis willen.
Kortom: het eigen initiatief lijkt recalcitrant maar wordt in de hand gewerkt door de praktijk. Ik heb het niet over een substantieel deel, nog afgezien van dat dat een ongedefinieerde indicatie is die te snel overtrokken wordt. Ik schets slechts de praktijk.
Het rijdend personeel wil echt wel, snapt dondersgoed dat de reiziger hun belegde boterham verzorgt maar het rijdend personeel wordt te vaak aan hun lot overgelaten door een kapot bezuinigde bijsturing.
 

24-09-2014 19:17:15
sjoerd
sjoerd
Dank voor de informatie. Wegbezuinigd: ik ben altijd op zoek naar feiten. Zitten er te weinig mensen? Hoeveel zaten er dan eerst en niet alleen midden op de dag maar ook in de late avond? Kennen ze het buitengebeuren? Zijn ze bekend in hun omgeving? Hebben ze voldoende hulpmiddelen? Als de hulpdiensten klagen over bereikbaarheid, hebben deze werknemers dan ook een punt? Waar zijn reservepersonelen en hoeveel?
Is het lukraak opheffen van treinen niet bijten in je eigen staart in deze zaak?
Ik snap wel waarom een verlate trein eerder moet keren, maar wie heeft er baat bij als hij stampvol zat?
Wat helpt het als we alle diensten weer integreren binnen een bedrijf?
Vragen, vragen. In neem aan dat de teamleiders hier bovenop zitten. Want het is droevig gesteld. Zeer droevig. En we laten het zo.
 

24-09-2014 19:39:00
Bert13
Bert13
Er zijn gevallen waarin men van bijvoorbeeld 7 naar 3 man is gegaan, omdat die best het werk van andere mensen kunnen overnemen. En dat gaat ook prima... totdat er een grote verstoring is. Zo voorspelbaar, maar het geld bepaalt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-09-2014 20:08:54
berendtrei
berendtrei
Quote
greyhound (wo 24 sep 2014 09:08:22 https://www.somda.nl/forum/15406/p509471/): Waarom mag er niet over de daadwerkelijke oplossing van het probleem (ingewikkelde personeeldiensten opgedrongen door de vakbonden)gesproken worden. Op Dordrecht-Geldermalsen hebben we nooit last van verstoringen tussen Dordrecht en Rotterdam of Geldermalsen en Utrecht.

Deze stelling is maar ten dele waar.
Een aantal personeelsleden van Arriva woont in de Rotterdamse regio en komt met de trein naar het werk. Zal niet de eerste keer zijn dat de eerste dienst vervalt.
En verstoringen op Utrecht-Geldermalsen hebben wel degelijk invloed op de Merwede-Lingelijn dienstuitvoering. Door het gezamenlijk traject Geldermalsen - Tricht ontstaan er spontaan plusjes van 5, 6,7 of soms nog meer.
Een Arriva-manier om grotere vertraging te elimineren is om de trein naar Geldermalsen te Beesd op te heffen.
Vanwege de vele kruisingen en korte keertijden is de dienstregeling dan al snel uitermate rommelig en onvoorspelbaar.
Kortom, ook niet DE oplossing.


berendtrein
 

24-09-2014 20:45:32
sjoerd
sjoerd
Berendtrein heeft gelijk, zolang het traject Geldermalsen Aansluting - Geldermalsen fysiek niet vrijligt van de sporen van en naar Utrecht, maar dat was niet de essentie van het betoog van Greyhound.
De essentie was dat lijngebonden treinpersoneel en lijngebonden materieel de zaak overzichtelijker en beheersbaarder maakt, juist als er extra calamiteiten zijn. Dat er hoe dan ook op de enkelsporige lijn Dordrecht - Geldermalsen een halfuurdienst mogelijk is en op het eerste deel zelfs een kwartierdienst, met vrijwel alleen enkelspoor, is een topprestatie, zoals ook elders in den lande op deze wijze wordt gewerkt.
Ik ken de discussie van het rondje om de kerk bij NS uit de jaren 70 en daarna. Maar uit deze topprestatie zou je ook kunnen afleiden dat er lering uit te trekken is. Al was het maar dat je durft toe te geven dat ieder nadeel se foordeel hep.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-09-2014 20:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-09-2014 20:54:27
greyhound
greyhound
Door eenvoudige dienstrooster kan Arriva in ieder geval makkelijk improviseren als er tussen Geldermalsen en Tricht of ergens anders op de lijn problemen zijn en blijft de overlast tot een minimum beperkt. Wachten op een vertraagde stoptrein is er inderdaad vaak niet bij in Geldermalsen vanwege de gevolgen voor de punctualiteit op de rest van het enkelsporige baanvak (en het daardoor missen van aansluitingen in Dordrecht).

Ik ging laatst met de IC van Den Bosch naar Heerlen. Zowel in Eindhoven als Sittard werd van machinist gewisseld. Dat is vragen om problemen bij verstoringen. Zoiets is met geen mogelijkheid bij te sturen.

Laatst bewerkt door greyhound op 24-09-2014 20:58
 

25-09-2014 09:58:20
rolandrail
rolandrail
Dat is prima bij te sturen zolang een ieder z'n werk doet resp. kán doen bij de bijsturing en programma's heeft die doen wat ze moeten doen. Makkelijk voorbeeld: een bijstuurder krijgt op zijn scherm pas een melding dat ik een overstap niet kan redden als ik nog maar 0 of negatieve minuten heb. Dat is dus rijkelijk te laat.
Ook ziet bijsturing regelmatig over het hoofd dat een mcn of hc niet (op tijd) bij de trein is. Dat kan komen door ziek, vertraging of dat die bijgestuurd is en dat dat niet goed is ingevoerd, maar hoe dan ook benadrukt het systeem absoluut onvoldoende de ontstane problemen in een dienst. En dan heb ik dus niet over Solver maar over het standaardprogramma waar mee wordt gewerkt.
Je kan dus de dienstinhoud versimpelen tot het maximum, het lost niets op als je de bijsturing niet goed op orde hebt.
 

25-09-2014 10:12:41
greyhound
greyhound
Het lost in zoverre wat op dat je bij eenvoudige dienstroosters veel minder hoeft bij te sturen  

25-09-2014 10:35:10
rolandrail
rolandrail
Ik denk dat dat met de frequenties en handelswijze van Prorail bij een stremming een illusie is. NSR heeeft op een paar zijlijnen na al heel snel met veel treinen en veel personeel te maken.  

25-09-2014 10:52:05
john2
john2
Quote
greyhound (wo 24 sep 2014 20:54:27 https://www.somda.nl/forum/15406/p509539/): Door eenvoudige dienstrooster kan Arriva in ieder geval makkelijk improviseren als er tussen Geldermalsen en Tricht of ergens anders op de lijn problemen zijn en blijft de overlast tot een minimum beperkt. Wachten op een vertraagde stoptrein is er inderdaad vaak niet bij in Geldermalsen vanwege de gevolgen voor de punctualiteit op de rest van het enkelsporige baanvak (en het daardoor missen van aansluitingen in Dordrecht).

Ik ging laatst met de IC van Den Bosch naar Heerlen. Zowel in Eindhoven als Sittard werd van machinist gewisseld. Dat is vragen om problemen bij verstoringen. Zoiets is met geen mogelijkheid bij te sturen.

De IC Sittard - Heerlen v.v. heeft een aparte machinisten dienst. Heb al vaker opgemerkt dat er voor de IC naar en vanaf Heerlen te Sittard van machinist word gewisseld.
 

25-09-2014 10:55:28
ZJ37
ZJ37
Op dat traject rijden machinisten uit een groot deel van het land hoor. En in de ene dienst met overstap te Std en in de andere dienst weer niet. Of bedoel je iets anders?  

25-09-2014 11:19:23
daniel81
daniel81
Quote
rolandrail (do 25 sep 2014 10:35:10 https://www.somda.nl/forum/15406/p509574/): Ik denk dat dat met de frequenties en handelswijze van Prorail bij een stremming een illusie is. NSR heeeft op een paar zijlijnen na al heel snel met veel treinen en veel personeel te maken.

De oplossing hiervoor zou dan moeten zitten in de bij NSR / Prorail verheerlijkte en hier verguisde corridorgedachte moeten zitten: als je zorgt dat op één dag zowel het personeel als het materieel binnen één corridor blijven, kun je niet de situatie krijgen dat er op trajecten buiten de verstoring ook gevolgen zijn.
Maar aangezien dat zowel bij personeel als bij de mensen van de centen bezwaar oproept (planning wordt dan immers minder efficiënt) is de keuze dan al gauw gemaakt om het maar zo te laten.
 

25-09-2014 11:21:07
Klaasje
Klaasje
Quote
greyhound (do 25 sep 2014 10:12:41 https://www.somda.nl/forum/15406/p509572/): Het lost in zoverre wat op dat je bij eenvoudige dienstroosters veel minder hoeft bij te sturen

Quote
rolandrail (do 25 sep 2014 10:35:10 https://www.somda.nl/forum/15406/p509574/): Ik denk dat dat met de frequenties en handelswijze van Prorail bij een stremming een illusie is. NSR heeeft op een paar zijlijnen na al heel snel met veel treinen en veel personeel te maken.

De bijsturing van een verstoring bestaat uit twee delen:
1. Het optreden van een verstoring, hoe groter, hoe complexer.
2. De complexiteit van de dienstroosters, hoe groter hoe, hoe meer afstemming er nodig is bij een bijstuuractie en hoe kleiner de kans is dat de bijstuuractie slaagt.

Van het eerste kan je vaak Prorail wel de schuld geven. En slechte communicatie kan het gevolg van die eerste verergeren. Echter blijft het lastiger om bij te sturen als een machinist of conducteur ver bij de standplaats vandaan allemaal tussenslagjes moet maken dan wanneer dat niet het geval is. Gaat er iets mis waardoor de tussenslagjes niet tijdig worden afgemaakt dan heb je twee problemen:
1. Hoe voorzie ik de treinen van de machinist die niet op tijd is van personeel
2. Hoe zorg ik ervoor dat die machinist een beetje tijdig terugkomt op de standplaats.

Die problemen zorgen weer voor andere problemen. Als de verwevenheid minder is, is het makkelijker om het goed op te lossen.
 

25-09-2014 11:23:40
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel81 (do 25 sep 2014 11:19:23 https://www.somda.nl/forum/15406/p509586/):
Quote
rolandrail (do 25 sep 2014 10:35:10 https://www.somda.nl/forum/15406/p509574/): Ik denk dat dat met de frequenties en handelswijze van Prorail bij een stremming een illusie is. NSR heeeft op een paar zijlijnen na al heel snel met veel treinen en veel personeel te maken.

De oplossing hiervoor zou dan moeten zitten in de bij NSR / Prorail verheerlijkte en hier verguisde corridorgedachte moeten zitten: als je zorgt dat op één dag zowel het personeel als het materieel binnen één corridor blijven, kun je niet de situatie krijgen dat er op trajecten buiten de verstoring ook gevolgen zijn.
Maar aangezien dat zowel bij personeel als bij de mensen van de centen bezwaar oproept (planning wordt dan immers minder efficiënt) is de keuze dan al gauw gemaakt om het maar zo te laten.

Dat is erg rigide. Je zou al kunnen beginnen met het land opknippen in drie of vier gebieden waarbij er geen dienstovergang van het ene naar het ander gebied op een dag voorkomt. Het nadeel van dingen te rigide aanpakken is dat de oplossing nooit tot stand zal komen.
 

25-09-2014 11:26:03
john2
john2
Quote
ZJ37 (do 25 sep 2014 10:55:28 https://www.somda.nl/forum/15406/p509582/): Op dat traject rijden machinisten uit een groot deel van het land hoor. En in de ene dienst met overstap te Std en in de andere dienst weer niet. Of bedoel je iets anders?

Ik bedoel dat het IC traject Sittard - Heerlen een pendel traject is, dat een machinist een IC die uit Heerlen vertrek door een machinist naar Sittard word gereden en te Sittard de volgende IC naar Heerlen weer terug rijd. Naar en vanaf Sittard rijden weer andere machinisten naar en vanaf wel station heb ik niet paraat.
 

25-09-2014 11:56:25
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (do 25 sep 2014 11:23:40 https://www.somda.nl/forum/15406/p509588/):
Quote
daniel81 (do 25 sep 2014 11:19:23 https://www.somda.nl/forum/15406/p509586/):
Quote
rolandrail (do 25 sep 2014 10:35:10 https://www.somda.nl/forum/15406/p509574/): Ik denk dat dat met de frequenties en handelswijze van Prorail bij een stremming een illusie is. NSR heeeft op een paar zijlijnen na al heel snel met veel treinen en veel personeel te maken.

De oplossing hiervoor zou dan moeten zitten in de bij NSR / Prorail verheerlijkte en hier verguisde corridorgedachte moeten zitten: als je zorgt dat op één dag zowel het personeel als het materieel binnen één corridor blijven, kun je niet de situatie krijgen dat er op trajecten buiten de verstoring ook gevolgen zijn.
Maar aangezien dat zowel bij personeel als bij de mensen van de centen bezwaar oproept (planning wordt dan immers minder efficiënt) is de keuze dan al gauw gemaakt om het maar zo te laten.

Dat is erg rigide. Je zou al kunnen beginnen met het land opknippen in drie of vier gebieden waarbij er geen dienstovergang van het ene naar het ander gebied op een dag voorkomt. Het nadeel van dingen te rigide aanpakken is dat de oplossing nooit tot stand zal komen.

Het land opknippen in 'gebieden' is op zich een handig idee omdat het ervoor zorgt dat de mcn in de buurt van z'n standplaats is. Alleen een beetje jammer dat dit voorstel door DSSU en aanverwanten praktisch onuitvoerbaar wordt (dit betekent dan immers ook dat je aan de randen van die gebieden gelegenheid moet hebben om in geval van calamiteiten te keren)
 

25-09-2014 12:16:32
ZJ37
ZJ37
Quote
john2 (do 25 sep 2014 11:26:03 https://www.somda.nl/forum/15406/p509589/):
Quote
ZJ37 (do 25 sep 2014 10:55:28 https://www.somda.nl/forum/15406/p509582/): Op dat traject rijden machinisten uit een groot deel van het land hoor. En in de ene dienst met overstap te Std en in de andere dienst weer niet. Of bedoel je iets anders?

Ik bedoel dat het IC traject Sittard - Heerlen een pendel traject is, dat een machinist een IC die uit Heerlen vertrek door een machinist naar Sittard word gereden en te Sittard de volgende IC naar Heerlen weer terug rijd. Naar en vanaf Sittard rijden weer andere machinisten naar en vanaf wel station heb ik niet paraat.
Als je in de machinistendiensten kijkt op ns4ns.nl dan zie je bijvoorbeeld in de diensten van Hrl dat bijna elke machinist op de 3500 er niet te Std afgaat, maar allemaal doorgaan naar Ehv.
 

25-09-2014 12:20:17
john2
john2
Dan ben ik telkens in Sittard als er te Sittard gewisseld word, daarom had ik het idee dat er te Sittard gewisseld word.  

25-09-2014 18:44:03
berendtrei
berendtrei
Bijsturing op de Merwede-Lingelijn gaat soms verdraaid snel (compliment!) maar ook daar kan het wel eens 2 uur duren eer alle treinen rijden.
En ook daar komt het voor dat treinpersoneel de bijsturing telefonisch handige tips geeft om de dienst na een verstoring snel op te starten maar dat de bijsturing er geen chocolade van kan maken en de boel nog een half uurtje laat staan.
Ik kan, als passagier, geen onderbouwde reden geven waarom het opstarten soms snel gaat en soms iets minder snel.
De oplossing is daarom denk ik niet alleen gelegen in beperkt inzetgebied van treinstellen en personeel.


berendtrein