Stopcontacten in de trein
Forum: Algemeen - Algemeen
17-09-2014 20:50:15
Frontier
Frontier
Quote
Ovindel (wo 17 sep 2014 20:20:53 https://www.somda.nl/forum/15364/p508551/):
Wat betreft die stopcontacten moet ik hiervan bijna huilen: "Alhoewel de treinen comfortabeler worden, krijgen de treinen in de 2e klas nog geen stopcontact. Dat is wel een wens van de Tweede Kamer, maar NS wijst naar lopend onderzoek op dit punt. In de 1e klas krijgen de vernieuwde treinen wel een stopcontact, want ook die is er nog niet."
Ik wordt echt moe van NS die niet gewoon denkt van 'laten we iets doen om service te bieden' en dan maar van die politieke antwoorden geeft.

Eensch! Waarom moet men zoiets überhaupt 'onderzoeken'? %03% Ik kan werkelijk geen enkele goede reden verzinnen waarom er anno 2014 geen 'massale' behoefte aan stopcontacten in de tweede klas zou zijn...

Laatst bewerkt door spiketrain op 19-09-2014 07:23


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-09-2014 00:10:32
thom
thom
Natuurlijk zal iedereen die je vraagt of ie geïnteresseerd is dat volmondig met 'Ja' beantwoorden. Maar ik kan me voorstellen dat NS zich eerst afvraagt hoe veel mensen er nou daadwerkelijk gebruik van zullen maken.

Daarnaast wil onze overheid het ook graag, maar zijn die ook bereid om daaraan mee te betalen? Immers staat het niet in de concessie en heeft NS dus eigenlijk geen enkele verplichting om het uit te rollen...

Bedenk dan eens wat zo'n extraatje allemaal niet extra gaat kosten bij zo'n revisie.
Een stukje engineering en certificering, de vraag hoe moeilijk het is om het in te bouwen (Is er ruimte beschikbaar? Capaciteit boordnet voldoende? Extra omzetter? Moet er delen van materieel speciaal bereikbaar gemaakt worden? Etc..) Wat kost de hardware en de manuren om het in te bouwen?

Uiteindelijk heb je het toch over een investering die voor dit aantal bakken makkelijk een paar miljoen beslaat. Aangezien je dat geld maar 1x kan uitgeven kan ik me voorstellen dat dat een overweging en onderzoek waard is.

Bedoel, uiteindelijk heb je het alleen maar over een toegevoegde luxe van een paar stopcontacten die gebruikt worden om een paar telefoons op te laden en eigenlijk weinig met het reizen ansich van doen heeft.
Als iedereen gewoon thuis s'nachts zijn telefoon oplaadt, optijd een nieuwe batterij koopt als de batterij zijn levensduur gehad heeft en de telefoon wereld ook zorgt dat die hedendaagse dingen weer zo lang meegaan als de Nokia's van 10 jaar terug hebben we heel die stopcontacten niet nodig...

Laatst bewerkt door spiketrain op 19-09-2014 07:27, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing
 

18-09-2014 00:41:42
AlexNL
AlexNL
Ik had pasgeleden ergens gelezen dat een vervoerder in de 2e klas USB-poorten had laten inbouwen, zodat men daarmee de telefoon kon opladen. In de 1e klas waren daarnaast volwaardige stopcontacten geïnstalleerd voor laptops e.d.

De stopcontacten in de meeste treinen zijn ingericht op het leveren van een vermogen van zo'n 90 tot 100 Watt. Een USB-poort levert 5 Watt wat voldoende is om een smartphone mee op te laden. Met hetzelfde vermogen kun je dus makkelijk 20 smartphones opladen.

Best een mooie oplossing, vind ik.
 

18-09-2014 01:12:06
Frontier
Frontier
Zelfs gloednieuwe telefoons (als mede ook tablets, laptops e.d.) zijn na een halve dag leeg als ze intensief gebruikt worden, dus het advies om 's nachts op te laden en zorgen dat je een goede batterij in je telefoon hebt zitten is goed bedoeld, maar ietwat aan de naïeve kant. Of jij moet nog zo'n persoon uit de prehistorie zijn met een Nokia 3310 in plastic hoesje aan z'n riem die zelden gebruikt wordt en dus dagenlang niet opgeladen hoeft te worden? In dat geval kan ik je naïeve reactie wel begrijpen. %08% Het is gewoon een feit dat apparaten als smartphones en tablets steeds intensiever gebruikt worden en daarmee de behoefte aan stopcontacten toeneemt.

Verder maak je de fout door het als 'extraatje' te zien. Het is vandaag de dag geen extraatje meer, maar gewoon een basisbehoefte, net zoals internet, airconditioning, toilet, etc. En bovendien, NS is toch zo'n voorstander van de digitale informatievoorziening en online je zaken regelen? Zorg dan dat je daar als NS ook de faciliteiten voor levert, dus naast internettoegang ook toegang tot elektriciteit om je apparaten te kunnen bij - en/of opladen.

En dan de kosten, de totale revisie kost een half miljard of iets dergelijks? Stopcontacten een paar miljoen, waar hebben we het dan over? %03% Plus dat het natuurlijk goedkoper is om het nu tijdens de revisie te doen dan het later alsnog te moeten doen onder druk van de politiek en/of de reiziger, denk je ook niet? Wat betreft het technische aspect, als het in de eerste klas mogelijk is moet het toch ook wel mogelijk zijn in de tweede klas? Desnoods een belletje naar Duitsland, aangezien alle ICE's en alle gereviseerde IC rijtuigen daar al jaren onder elk paar stoelen in de tweede klas een stopcontact hebben zitten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


18-09-2014 01:45:52
thom
thom
Daarom zei ik ook, als de hedendaagse telefonie wereld nou ook weer eens zorgt dat de batterijen tegenwoordig weer zo lang meegaan als de Nokia's van toen, dan hadden we dit probleem niet Dat is echt de groostste achteruitgang ooit in telefonieland.

En wel aanbrengen in de 1e klas, kan best een keuze zijn die mogelijk is met de huidige spanningsvoorziening, maar die niet voldoende vermogen heeft voor de gehele trein.

Maar ik zie niet in waarom je dit een basis behoefte zou moeten noemen. Punt blijft dat het je reis zeker veraangenaamd en erg makkelijk is, maar ik kan me reis prima maken zonder dus dan kan ik dat echt geen basis behoefte noemen.

Ik denk dat ze zelfs nog weleens flink kan vergissen in het aantal mensen wat helemaal geen smartfone heeft, of zelfs helemaal geen telefoon op zak heeft en die komen ook op hun plek aan
 

18-09-2014 02:15:06
Frontier
Frontier
Ik bespeur bij jou helaas een aanzienlijk azijnpisser-gehalte, zo van 'ik vind het niet nodig dus dan is het voor de rest van de mensen ook niet nodig.' Dat jij je als treinnerd prima kan vermaken is mooi, maar kijk je wel eens om je heen in de trein? Nagenoeg iedereen zit met een smartphone, tablet of laptop, reken maar dat een aanzienlijk deel daarvan graag stopcontacten zou zien, zeker als het langere treinreizen betreft.

En wat betreft het aantal mensen dat een smarphone heeft, daar doen firma's als GfK dikwijls onderzoek naar. Eind 2013 waren er 8,5 miljoen mensen (67%) met een smartphone (dat aantal was afgelopen juni verder gestegen naar 9 miljoen mensen). Daarnaast waren er eind 2013 bijna 7 miljoen mensen (53%) met een tablet. Beide aantallen zijn nog steeds stijgende. Verder zijn er ook nog zo'n 9,8 miljoen mensen met een laptop.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-09-2014 06:06:35
sfj
Leuk om te zien dat de discussie gevoerd wordt, maar zullen we termen als 'azijnpisser' en 'treinnerd' maar achterwege laten? Dat komt niet echt respectvol over en bevordert het gesprek ook niet. Thanks!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-09-2014 07:11:15
jor[D]1
jor[D]1
Volgens de project leider wordt over stopcontacten 2e klas nog met de overheid overlegd. Staat deze ochtend in Metro.  

18-09-2014 07:57:05
Pim530
Pim530
Volgens mij is het per se willen opladen van je telefoon, laptop of elektrische tandenborstel een uitermate goede reden om een eerste klas vervoerbewijs aan te schaffen. Als je dat te duur is dan weet je dus dat je die dingen enkel thuis, op kantoor of in je badkamer (en als je daar om veiligheidsredenen geen stroomaansluiting hebt op je nachtkastje) op kunt laden. Aangezien je het grootste gedeelte van de dag wel op één van die locaties bent lijkt mij dat in zijn geheel geen probleem.  

18-09-2014 18:14:22
dh3201
dh3201
Ik zat laatst nog bij een collega in zijn nieuwe Audi. Daar zat ook geen stopcontact in. Dus zelfs de nieuwe auto's voldoen anno 2014 niet aan de basisbehoeften %08%.
Hebben de plug-in auto's eigenlijk ook stopcontacten aan de binnenkant? Of alleen aan de buitenkant?
Maar goed, ik behoor vast nog tot de ouderwetse generatie die in de trein nog gewoon uit het raampje kijkt of in een papieren Op de Rails zit te lezen .


Shqiperise-lopers?
 

18-09-2014 18:49:49
sjoerd
sjoerd
Ik probeer ook vat te krijgen op dit vraagstuk, en eerlijkheidshalve: ik ben een naarbuitenkijker en maak bovendien nog keuzes in mijn leven. Zo doe ik niet aan diepzeeduiken, sportuitzendingen kijken en parachutespringen en ook niet aan alsmaar online zijn. Daardoor mis ik ongetwijfeld veel maar ik heb daardoor wel veel rust en tijd om te werken plus twee tijdrovende hobbies.
Wat is dan een basisbehoefte, zo vroeg ik me af. In de trein een zitplaats, een asbak, een jashaakje, frisse lucht, warmte, reinheid binnen en doorzichtig glas. Kennelijk ook een stopcontact.
Maar je hebt ook geen stopcontact in de klas, in de collegezaal, in de winkel, in het restaurant, in de kroeg, op het terras, in de bus, in de tram, op de wc, in de bioscoop, in de schouwburg, en nu zou er in de trein wel een moeten zijn en liefst vier per hokje anders hebben er drie geen stopcontact.
Nogmaals: ik probeer het te begrijpen. Wie overtuigt me van de absolute noodzaak of wordt het eens hoog tijd om heel erg hoog onze schouders op te halen?
 

18-09-2014 18:53:56
treinfan
treinfan
Quote
Frontier (do 18 sep 2014 01:12:06 https://www.somda.nl/forum/15367/p508578/): Zelfs gloednieuwe telefoons (als mede ook tablets, laptops e.d.) zijn na een halve dag leeg als ze intensief gebruikt worden, dus het advies om 's nachts op te laden en zorgen dat je een goede batterij in je telefoon hebt zitten is goed bedoeld, maar ietwat aan de naïeve kant. Of jij moet nog zo'n persoon uit de prehistorie zijn met een Nokia 3310 in plastic hoesje aan z'n riem die zelden gebruikt wordt en dus dagenlang niet opgeladen hoeft te worden? In dat geval kan ik je naïeve reactie wel begrijpen. %08% Het is gewoon een feit dat apparaten als smartphones en tablets steeds intensiever gebruikt worden en daarmee de behoefte aan stopcontacten toeneemt.
Er zijn genoeg accupacks met USB-aansluitingen op de markt en als je dat te duur vindt, kan je voor minder dan €5,- er een in China bestellen waarmee de meeste telefoons 5 keer op te laden zijn voordat het accupack zelf opgeladen hoeft te worden
 

18-09-2014 19:02:11
kleine_man
kleine_man
De vraag is nog fundamenteler. Waarom durft de NS hierin geen standpunt in te nemen.

In een vorige functie maakte ik zo'n 60.000 km per jaar, met de trein. Zo had ik mijn kantoor in mijn tas, had draadloos internet via een speciale token. Ik kan mij de behoefte van stroom onderweg goed voorstellen. Ik stond wel eens met een lege laptop of telefoon.

Vanaf volgend jaar zal ik in mijn huidige functie meer moeten gaan reizen. Er wordt bediscuseerd of ik een smartphone of tablet krijg. Mijn stroombehoefte zal dan ook gaan toenemen.
 

18-09-2014 21:10:19
Coryza
Coryza
De stopcontacten is mijn belangrijkste reden waarom ik voor een Weekendvrij 1ste-klas koos....  

18-09-2014 21:59:11
Frontier
Frontier
Quote
dh3201 (do 18 sep 2014 18:14:22 https://www.somda.nl/forum/15367/p508670/): Ik zat laatst nog bij een collega in zijn nieuwe Audi. Daar zat ook geen stopcontact in. Dus zelfs de nieuwe auto's voldoen anno 2014 niet aan de basisbehoeften %08%.

Bij het overgrote merendeel van alle autoritten zitten mensen alleen in hun auto en hebben dan andere taken, zoals het besturen van de auto bijvoorbeeld. In de trein heb je tijd voor andere zaken, zodoende is er daar ook grotere behoefte aan stopcontacten en in een auto niet. Overigens gaat je vergelijking verder ook nog mank, want er zit in een auto wel een sigarettenaansteker, daarmee kun je indien gewenst wel kleine apparaten van stroom voorzien, zoals een telefoon.

Quote
sjoerd (do 18 sep 2014 18:49:49 https://www.somda.nl/forum/15367/p508679/): Maar je hebt ook geen stopcontact in de klas, in de collegezaal, in de winkel, in het restaurant, in de kroeg, op het terras, in de bus, in de tram, op de wc, in de bioscoop, in de schouwburg, en nu zou er in de trein wel een moeten zijn en liefst vier per hokje anders hebben er drie geen stopcontact.

In de klas en in collegezalen is het ook in opkomst want ook daar is er steeds meer vraag naar, aangezien steeds meer onderwijs digitaal gaat en je zeker in beroeps - en universitaire onderwijs eigenlijk al niet meer zonder laptop kunt. Het is slechts een kwestie van tijd, dan is iedere leerplek voorzien van stopcontact en internetaansluiting/wifi.

Wat betreft restaurants, zij die alleen 's avonds geopend zijn waarschijnlijk niet nee, want dan komen mensen doorgaans voor hun plezier, maar je bezoekt zeker nooit restaurants die ook overdag geopend zijn en gericht zijn op de zakelijke klanten? Heb het echt al tig keren gezien dat mensen vragen naar een tafel bij een stopcontact voor hun laptop of iets dergelijks.

In de bus en in de tram zijn de gemaakte reizen over het algemeen kort, dus dan is er minder behoefte, hetzelfde geldt voor stoptreinen. In bussen die langeafstandsreizen maken naar het buitenland zou het bijvoorbeeld wel weer een waardevolle toevoeging zijn.

Op het toilet zit je doorgaans ook maar kort, ook dan heeft een stopcontact weinig tot geen toegevoegde waarde. Er zijn wel mensen die lang op het toilet zitten, maar dat gebeurt meestal thuis en daar kun je indien je dat nodig vind uiteraard een stopcontact plaatsen. Wel zie je vaak op bijvoorbeeld luchthavens dat er stopcontacten aanwezig zijn, en daar is er ook meer vraag naar, dan zijn er mensen die na hun lange vlucht even zich willen scheren, tanden poetsen, haar föhnen, etc...

Ik krijg sterk de indruk dat men hier op het forum een belangrijk punt vergeet, de meeste mensen zitten NIET voor hun plezier in de trein! Dit in tegenstelling tot treinfetishisten (zo, betere term? %08%) zoals hier op het forum, die doorgaans plezier beleven aan hun treinreis en inderdaad veel naar buiten zullen kijken. Maar mensen die niets met treinen hebben zitten niet voor hun lol in de trein, het is louter een vervoermiddel van A naar B die bij voorkeur zo kort mogelijk moet duren en zo aangenaam mogelijk moet verlopen, zodoende zijn stopcontacten dus een waardevolle toevoeging die voor een aanzienlijk deel van de reizigers wel degelijk de reis zouden veraangenamen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-09-2014 22:14:27
sjoerd
sjoerd
Kijk, dat is tenminste een goede bijdrage aan de discussie. Dank, Frontier. Ik denk dat je een goed onderscheid maakt tussen de verschillende soorten reizigers en de behoeften.
Ik hoop dat we er in de toekomst meer aandacht aan blijven schenken dat je een keus hebt over hoe je je leven inricht. Leren keizen is thans geen onderwerp. Je hoeft niet aan alles wat mogelijk is mee te doen. Maar ik snap dat sommigen niet kunnen wachten tot ze een chip-on-line ingeplant kunnen krijgen. Dan loopt de boel straks op wat je smorgens eet.%03%

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-09-2014 23:41
 

18-09-2014 22:54:28
Coryza
Coryza
Btw. Als men zo graag hun apparaten kan gebruiken, er bestaan ook gewoon externe opladers/accus die je kunt meenemen om je mobiel aan op te laden  

18-09-2014 23:50:32
dennistd
dennistd
Quote
sjoerd (do 18 sep 2014 18:49:49 https://www.somda.nl/forum/15367/p508679/):
Maar je hebt ook geen stopcontact [..] in de bus
Hier in Twente hebben alle nieuwe bussen stopcontacten, dus dat is geen argument
 

19-09-2014 09:02:55
sjoerd
sjoerd
Mwah, ik begin echt wereldvreemd te raken. Of toch niet...Ik hoop dat ik het nog meemaak dat je van die petjes met zonnepanelen kunt dragen. Het zal ongetwijfeld nog gekker worden.
Enfin, deze discussie woedt ongetwijfeld ook in het VIRM-revisiekamp. %02%
 

19-09-2014 10:14:28
nougo
nougo
Wel of geen stopcontact, al dan niet als USB aansluiting en wel of geen Wifi. Het zijn allemaal *randzaken* naast het primaire reisdoel: veilig, vlot, punctueel en in een schone omgeving vervoerd te worden. Het is een afglijdende schaal in die zin dat de waan van de dag regeert en er snel gescoord kan worden. Politici die over dit soort zaken kamervragen durven te stellen, andere politici die het als speerpunt van de nieuwe al dan niet regionale of lokale) concessies bombarderen en allemaal leidt het af van het hoofddoel.

En ja, natuurlijk is het prettig om een lege laptop of telefoon aan te kunnen koppelen. Maar het zijn uiteindelijk bijzaken voor zowel reiziger als vervoerder.

- USB wil je als groot vervoerder helemaal niet aan beginnen. Het is te gevoelig, niet hufterproof voor die 18 jaar dat het mee moet gaan. 1 kauwgummetje erin gefrot en je moet het vervangen. Dat wil je als vervoerder helemaal niet.

- De ontstane discussie over het wifisignaal. Het knijpen van streamingdiensten of het blokkeren van streamingdiensten dat niet mag omdat je als zogenaamd provider dan de mediawet of mediavrijheid zou aantasten : Daar wordt je als vervoerder toch helemaal krankjorum van.

Als ik NS was had ik die wifivoorzieningen al lang eruit gekieperd. Dat is niet leuk, maar die centen kunnen beter geïnvesteerd worden om alle primaire spullenboelen een grotere betrouwbaarheid te geven. Of doneren aan Prorail als investering in de infra. Zodat een reisje van Maastricht naar Eindhoven 15 minuten sneller kan..%03%

Laatst bewerkt door nougo op 19-09-2014 10:15
 

19-09-2014 10:19:21
john2
john2
Sjoerd geeft enkele topic hoger aan dat er ook geen stopcontact is in een klas, collegezaal, winkel, restaurant, kroeg en terras. Hoewel ik Sjoerds reden begrijp dat men in deze locaties geen internet benodigd of een mobiel oplaad. Moet men dan bijvoorbeeld stofzuigen met stofzuiger die op een accu werkt? En in een klas of collegezaal heeft het digitale gebeuren toch ook toegeslagen. En hiervoor heeft men ook stroom nodig via een stopcontact.  

19-09-2014 10:52:59
reisthijs
reisthijs
Opvallend dat hier het zelfde soort argumenten langskomt als eerder in de toilettendiscussie (niet nodig op korte afstanden, de metro heeft er ook geen enz.).
Ook hier geldt dat je de argumenten ook om zou kunnen draaien: juist omdat er op veel plekken geen mogelijkheid is om apparaten op te laden, zou het handig zijn als het in de trein wel kan.

Ondertussen kan je ook gewoon uit het raam kijken of een boek lezen.

Quote
Frontier (do 18 sep 2014 21:59:11 https://www.somda.nl/forum/15374/p508706/): Op het toilet zit je doorgaans ook maar kort, ook dan heeft een stopcontact weinig tot geen toegevoegde waarde. Er zijn wel mensen die lang op het toilet zitten, maar dat gebeurt meestal thuis en daar kun je indien je dat nodig vind uiteraard een stopcontact plaatsen. Wel zie je vaak op bijvoorbeeld luchthavens dat er stopcontacten aanwezig zijn, en daar is er ook meer vraag naar, dan zijn er mensen die na hun lange vlucht even zich willen scheren, tanden poetsen, haar föhnen, etc...
Ook in veel treinen zijn de toiletten om deze reden voorzien van stopcontacten.
 

19-09-2014 11:00:31
john2
john2
Kijk veel liever door een treinraam naar buiten waar we langskomen en voor andere treinen te spotten. Computeren en een boek lezen kan ik ook thuis doen. Kan me wel voorstellen dat mensen die voor hun werk op reis zijn in de trein willen werken en hiervoor graag een stopcontact willen hebben en dan de trein boven de auto verkiezen. In de auto ben je aan de accu van een computer gebonden die je dan weer op moet laden.  

19-09-2014 14:36:53
bloemkool
bloemkool
Er zijn genoeg auto's met USB-aansluitingen
Mij lukt het met intensief fotograferen en muziek luisteren en wat internetten om aan het eind van de dag nog accucapaciteit over te hebben in mijn telefoon.
 

19-09-2014 18:27:52
sjoerd
sjoerd
Na de armleuningen, asbakken (inmiddels weer weg), toiletten, jashaakjes, reisinfoschermen, leeslampjes, zonneschermpjes en stopcontacten zullen we overal onze catering kunnen doen door de aanwezigheid van een microwave, een schoenpoetsconsole, een beeldscherm in elke rugleuning met film- en nieuwskeuze. Wel fijn allemaal want dan kunnen de ramen vervallen.
Sorry, maar ik hoor totaal geen echte argumenten voorbij komen waar de grens ligt in waar een vervoerder nog voor moet zorgen. Mij lijkt dat vervoer de primaire taak is.
En ja, er zijn ook stopcontacten in collegezalen, maar ik ken veel studenten die gewoon dagelijks zorgen dat hun laptop is opgeladen. Ik kom op scholen waar de leerlingen dagelijks met I-pads werken en net als ik zorgen zij vandaag dat de boel morgen weer werkt. Kortom: dat hoeft niet overal te kunnen.
Wie kan nu eens helder maken waar de vervoerder de streep mag trekken.
 

19-09-2014 21:20:12
AgentX
AgentX
Quote
reisthijs (19-09-2014 10:52:59):
Opvallend dat hier het zelfde soort argumenten langskomt als eerder in de toilettendiscussie (niet nodig op korte afstanden, de metro heeft er ook geen enz.).


Toch kloppen die argumenten in mijn ogen niet. Hoewel stroomgebruik, in casu voor het opladen van elektrische apparatuur, denk ik gemiddeld net zo vaak voorkomt (zeg een à twee keer per dag), geldt voor een toiletbezoek een piek-dal-systeem, terwijl het gebruik van stroom gemiddeld langer duurt.

Korte uitleg: je moet nodig naar de wc, dus je gaat voor een "kleine boodschap". Na niet meer dan twee minuten kun je weer een paar uur zonder toilet. Het opladen van een elektrisch apparaat, bijvoorbeeld een telefoon of laptop, duurt langer. Immers kun je met twee minuten aan de stroom niet ineens weer uren zonder stroom.

Verder t.a.v. primaire behoeften: je zou je ook nog eens kunnen afvragen of een stopcontact niet ook een primaire behoefte bij het reizen is geworden, net als optijd aankomen etc. Geloof mij, maar ik denk dat veel mensen uit deze moderne wereld daarmee instemmen.

Voor zowel stopcontacten als toiletten is wat te zeggen...
 

19-09-2014 21:45:29
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (vr 19 sep 2014 18:27:52 https://www.somda.nl/forum/15374/p508843/):

Wie kan nu eens helder maken waar de vervoerder de streep mag trekken.


Dat lijkt me eigenlijk heel simpel: daar waar de concessieverlener danwel de vervoerder de grens wil trekken. Technische onmogelijkheden daargelaten natuurlijk, als het technisch niet mogelijk is om het gevraagde te implementeren houdt het snel op.

Als een concessieverlener eist dat iedere trein is voorzien van een informatiesysteem in tekst en beeld, dan is het aan de vervoerder om daarvoor te zorgen. Als de vervoerder denkt dat hij zijn reizigers blij maakt met de aanwezigheid van stopcontacten of magnetronovens, dan is het aan de vervoerder om dat in te bouwen in het rollend materieel.

Je kunt zeggen "Maar dat hoort helemaal niet bij de core business van het vervoerder zijn, namelijk mensen vervoeren" dan heb je daar op zich wel een punt in. Echter, die aanvullende diensten (magnetron, stopcontact, reisinfo, ...) zorgen er wel voor dat het kernproduct aantrekkelijker wordt. Veel treinreizigers zijn gewoontedieren, zij reizen 4 a 5 dagen per week langs hetzelfde traject en hebben het uitzicht na een paar ritten wel gezien.

Mijn stamtraject is al meer dan een jaar Breda - Den Haag. De gebruikelijke route via Delft ken ik inmiddels helemaal van buiten, ik kijk daar niet meer naar buiten maar naar het beeldscherm voor m'n neus, al is het maar om wat te lezen op Somda. Reis ik echter via een andere route zoals via Gouda, via RET-lijn E, desnoods via Den Bosch of de MerwedeLingeLijn, dan kijk ik veel meer naar buiten omdat het een voor mij nieuwe route is.