03-06-2021 13:17:15 1
M-BASS
M-BASS
Quote
Edb3 (02-06-2021 16:50:41):

Er zijn er drie gereed, iig 9528 en 9516 komen maandag in dienst (a.s. vr uit de werkplaaats)


De eerste 3 zouden 9528, 9504 en 9506 moeten zijn. 9516 was te zien in het filmpje, die is nog niet helemaal af. Dat zal een week of 2 zijn voordat die klaar is, en zou volgens de volgorde van binnenneming ook nummer 4 zijn.

Ik haal de lijst alvast naar boven nu hij mooi bovenaan de pagina kan staan, en er volgende week updates toegevoegd kunnen worden.

Laatste update: 26-01-2022

______________________VIRM2______________________

8701 6

8702 6

8703 6

9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst

8705 6

9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen

8707 6 M__ #15 afgeleverd,

9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst

8709 6

9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst

8711 6 (permanent buiten dienst na botsing Westerpark 2012)

9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst

8713 6 R__ #16

9514 4 M__ #10 afgeleverd

8715 6

9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst

8717 6

9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst

8719 6

9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst

8721 6 R__ #18

9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst

8723 6 R__ #19

9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst

9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst

______________________VIRM3______________________

8726 6

8727 6

9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst

8729 6

8730 6

8731 6

8732 6

8733 6

8734 6

8735 6

8736 6 R__ #17

8737 6

8738 6

8739 6

8740 6

8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein)

8742 6

8743 6

9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst

8745 6

8746 6



Laatst bewerkt door M-BASS op 18-04-2022 16:22
 

03-06-2021 15:49:27 1
aarclay
aarclay

Voor de liefhebbers die de tekening ervan willen:

Vierdelig
Zesdelig

Afbeelding komt uit de NS API na wat spelen met de URL's.

 

07-06-2021 13:33:36 1
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm23 IV 9528 zal vanmiddag om 16:19 uur als trein 3952 vanaf Amsterdam Centraal richting Enkhuizen vertrekken. Aankomst te Enkhuizen is om 17:22 uur.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 07-06-2021 13:34
 

07-06-2021 17:50:03
M-BASS
M-BASS

9528 staat ook gepland voor trein 3969, 3962 en 2979. Lijst is aangepast, bedankt voor de info Wyke2207

 


07-06-2021 18:50:34
MasterE
MasterE

En aansluitend de 2992 om uit te lopen in Ehv, maar dat is gewoon de omloop waar het stel nu in zit.




Mcn Asd
 

16-06-2021 15:20:19
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2/3 IV 9504 maakte vanmiddag, woensdag 16-06-2021, z'n afleverings-proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.

 

16-06-2021 21:18:03
wyke2207
wyke2207

Woensdagavond 16-06 vertrok de NS VIRMm2/3 IV 9504 om 19:35 uur vanaf Haarlem NS richting Onnen. O.a. voor het ondergaan van klimaatmetingen aldaar.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 17-06-2021 08:19
 

17-06-2021 09:41:10
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer bijgewerkt, bedankt voor de info Wyke2207.

 

17-06-2021 11:59:11
wyke2207
wyke2207

Geen dank Bas. Kleine correctie op de lijst: R7 = 9508, R8= 9512.

 

17-06-2021 19:09:22
M-BASS
M-BASS

Je hebt gelijk, ik heb hem aangepast. Op FB zag ik dat 9518 gepland staat om a.s. zondag naar Haarlem te gaan, die heb ik er maar gelijk bij gezet.



Laatst bewerkt door M-BASS op 17-06-2021 19:10
 

20-06-2021 11:14:45
MetroRET
MetroRET

VIRMm 9504 staat gepland voor zijn eerste reizigersdienst, de 2155.

 

20-06-2021 15:07:25 1
pascalgerr
pascalgerr

Korte persoonlijke review van de VIRMm2:

Stoelen zitten voor geen meter (vind NS Flirt stoelen nog beter en zachter zitten). Voor de rest zijn de plankjes tussen de stoelen waarin de stopcontacten en USB poorten zijn verwerkt fijn om je telefoon op te leggen tijdens het laden. Interieur is wel mooi vormgegeven met veel aandacht voor detail en veel minimalistische decoratie. De Stiltecoupé stickers die in het dubbelglas zelf zijn verwerkt vind ik ook een mooi detail.

 

20-06-2021 17:19:13
Gast
Gast
Quote
pascalgerr (20-06-2021 15:07:25):

Korte persoonlijke review van de VIRMm2:

Stoelen zitten voor geen meter (vind NS Flirt stoelen nog beter en zachter zitten). Voor de rest zijn de plankjes tussen de stoelen waarin de stopcontacten en USB poorten zijn verwerkt fijn om je telefoon op te leggen tijdens het laden. Interieur is wel mooi vormgegeven met veel aandacht voor detail en veel minimalistische decoratie. De Stiltecoupé stickers die in het dubbelglas zelf zijn verwerkt vind ik ook een mooi detail.


Kan mr herinneren dat er een paar jaar terug in een fabriekshal bij Geldermalsen een proef werd gedaan met 2 soorten stoelen en opstellingen, 1tje daarvan was zwaar ruk en 1 was prima, eens kijken of ik de foto's daarvan nog heb zodat ik kan kijken of het diezelfde opstelling js

 

21-06-2021 18:46:17
mren
mren
Quote
pascalgerr (20-06-2021 15:07:25):

De Stiltecoupé stickers die in het dubbelglas zelf zijn verwerkt vind ik ook een mooi detail.


Net als in VIRM-4 zodat de stickers niet meer leesbaar zijn als het donker is buiten?

 

21-06-2021 22:02:31
henri1972
henri1972

De 1e klasse is in ieder geval opgeheven. Nou ja, die is er nog wel maar precies dezelfde stoelen als in de 2e klasse alleen een ander kleurtje. Alleen de prijs is anders ....

 

21-06-2021 22:44:01
mvschoon
mvschoon

Foto's in de laatste Rail Magazine laten anders nogal wat verschillen zien: hoofdsteunen, armleuningen en ook de rugleuning ziet er echt heel anders uit... O, en nog een detail, 1 + 2 i.p.v. 2 + 2, kortom, ik deel je conclusie niet.



Laatst bewerkt door mvschoon op 21-06-2021 22:46
 

21-06-2021 22:56:30
sjoerd
sjoerd

Ieders zit is weer anders. Dat blijkt uit een uitgebreide keuze bij de woonwinkels, waar frappant genoeg veel mensen toch kiezen voor een onzitbaar meubel, terwijl er iets comfortabelers te koop was.

Maar wat de trein betreft: onze lichaamslengtes, gewichten en posturen verschillen zodanig, dat elke zetel voor sommigen onprettig is, voor anderen het ultieme zitgenot. Die discussie is al tig keer gevoerd. Gek he, dat er kennelijk geen zitgemiddelde bestaat...😉

 

21-06-2021 23:09:02
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mvschoon (21-06-2021 22:44:01):

Foto's in de laatste Rail Magazine laten anders nogal wat verschillen zien: hoofdsteunen, armleuningen en ook de rugleuning ziet er echt heel anders uit... O, en nog een detail, 1 + 2 i.p.v. 2 + 2, kortom, ik deel je conclusie niet.


Quote van nfl: "Op het patroontje en de hoofdsteun na is het precies dezelfde zitting" en qua daadwerkelijk zitcomfort dus geen verbetering. Ze zien er anders uit, maar voelen dus exact hetzelfde.

 

22-06-2021 08:07:10
wyke2207
wyke2207

Op Maandag 21-06-2021 is de NS VIRM IV 9518 gearriveerd bij het NS Revisiebedrijf in Haarlem voor z'n revisie tot VIRMm IV.

 

25-06-2021 18:11:37
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2/3 IV 9504 en 9528 worden momenteel veel ingezet voor het uitvoeren van geluidmetingen. Dit gebeurt tussen het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem en Maastricht NS. Dat is de reden dat ze de laatste dagen niet in de reizigersdienst zijn aan te treffen.

 

25-06-2021 20:09:53
Pim530
Pim530

@DDZ7504: Dat is niet mijn ervaring, al dacht ik het bij het zien van de foto's eerst ook. De 1e klas stoel zit heel anders, het is een beetje een ICE-achtige stoel. De 2e klas stoel lijkt daar wat mij betreft niet op. Of de 1e daarmee ook daadwerkelijk beter zit dan de 2e, daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen :)

 

26-06-2021 10:58:52
Xander140
Xander140
Quote
wyke2207 (25-06-2021 18:11:37):

De NS VIRMm2/3 IV 9504 en 9528 worden momenteel veel ingezet voor het uitvoeren van geluidmetingen. Dit gebeurt tussen het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem en Maastricht NS. Dat is de reden dat ze de laatste dagen niet in de reizigersdienst zijn aan te treffen.


De 9504 staat voor vanmiddag gepland in trein 846 aldus treinposities tussen Ehv en Amr



Laatst bewerkt door Xander140 op 26-06-2021 10:59
 

26-06-2021 16:27:09
M-BASS
M-BASS

En daarna mag stel 9504 nog verder als 861 en 2974



Laatst bewerkt door M-BASS op 26-06-2021 21:13
 

08-07-2021 13:40:59
aarclay
aarclay

De derde VIRMm 2/3 met rugnummer 9506 maakt vandaag z'n afname-proefrit tussen Hlmwpl en Gv. Dus die zien we zeer binnenkort ook in de dienst.

Voor wie FB heeft: www.facebook.com



Laatst bewerkt door aarclay op 08-07-2021 13:41
 

12-07-2021 18:56:53
wyke2207
wyke2207

NS VIRM2 IV 9514, lekker lezen doe je in de trein, wordt deze week, donderdag 15-07-2021, in Haarlem verwacht voor z'n revisie tot VIRMm2. Vrijdag 16-07-2021 wordt het stel in behandeling genomen. Daarmee verdwijnt een markant treinstel van het net.

 

13-07-2021 15:44:44
seinhuis
seinhuis
Quote
wyke2207 (12-07-2021 18:56:53):

NS VIRM2 IV 9514, lekker lezen doe je in de trein, wordt deze week, donderdag 15-07-2021, in Haarlem verwacht voor z'n revisie tot VIRMm2. Vrijdag 16-07-2021 wordt het stel in behandeling genomen. Daarmee verdwijnt een markant treinstel van het net.


Dat vind Seinhuis niet leuk.

 

13-07-2021 18:44:45 9
broek53
broek53

Misschien helpt het als ik onthul dat je in het gemiddelde andere treinstel ook lekker kunt lezen ;-) ?

 

15-07-2021 09:46:47
aarclay
aarclay

Ik heb van iemand gehoord dat het urinoir in 9422 buiten dienst gesteld is. Het lijkt erop dat dit definitief is omdat deze voorzien is van metalen platen over de opvangbak en op de plek waar de spoelknop zat. Bij de presentatie van de VIRMm 2/3 werd al bekend dat het urinoir al zorgde voor een hoop rotzooi.



Laatst bewerkt door aarclay op 15-07-2021 09:47
 

15-07-2021 10:00:45
mtlx
mtlx

Alle urinoirs worden buiten dienst gesteld in de komende weken.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2021 10:15:50
hellfire
hellfire
Quote
aarclay (15-07-2021 09:46:47):

Ik heb van iemand gehoord dat het urinoir in 9422 buiten dienst gesteld is. Het lijkt erop dat dit definitief is omdat deze voorzien is van metalen platen over de opvangbak en op de plek waar de spoelknop zat. Bij de presentatie van de VIRMm 2/3 werd al bekend dat het urinoir al zorgde voor een hoop rotzooi.


Ik gebruik niet vaak de wc in de trein, maar gisteren in de 9420 toevallig wel. Het was het rolstoeltoegankelijke toilet en ik vroeg me inderdaad al af waar die schuine metalen plaat naast de deur voor was.

Overigens was de properheid van die ruimte niet om over naar huis te schrijven, maar dat is een andere discussie 👎

 

15-07-2021 11:50:28
AgentX
AgentX

Urinoirs in treinen? Is dat iets wat ik heb gemist, of is dat een proef geweest?

 

15-07-2021 12:24:22
martijn
martijn

Je hebt iets gemist waarschijnlijk, want ze zijn tot voor kort bij de modernisering van elke VIRM geplaatst.

En als je een beetje rondgoogled kom je de perspresentatie uit augustus 2016 wel tegen incl. alle overgetypte persberichten in de verschillende media.



Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 12:28
 

15-07-2021 13:30:02
DDZ7504
DDZ7504

Deze passage vind ik wel mooi, en zeer toepasselijk;

Een schamele 4,1 kreeg het (oude) treintoilet in het onderzoek van de TU Delft. Volgens Molenbroek kan de urinoir-trein een 7,5 halen. ,,Mits het goed wordt schoongehouden, anders is het zo weer een 5."

AD.nl

 

15-07-2021 13:48:29
pascalgerr
pascalgerr

Wat is het voordeel van het verwijderen van een urinioir? Dat reizigers in de schommelige trein op de bril plassen in plaats van op de rand van het urinoir?

 

15-07-2021 13:55:02
martijn
martijn

Zo verwoordt projectmanager Mo Ben Salah van NS Treinmodernisering in Haarlem van NS het in de verschillende artikelen over het verwijderen/weglaten van het urinoir: ‘Omdat mannen niet goed mikken komt er plas op de wanden van het toilet terecht, naast het urinoir. Dat levert hogere schoonmaakkosten op, maar ook het onderhoud wordt duurder. De vloeren zijn bestand tegen urine, de toiletwanden niet.’



Laatst bewerkt door martijn op 15-07-2021 13:55
 

15-07-2021 14:20:43
michaben
michaben

Als je zo makkelijk een urinoir kan missen is het urinoir niet goed ontworpen als je het mij vraagt.

 

15-07-2021 15:09:39
treinfan
treinfan

Het valt mij op dat de heer Molenbroek niets zegt over de plaatsing van het toilet. Een toilet halverwege de bak geplaatst zal minder schokkerig bewegen bij wissels dan de huidige toiletten boven de draaistellen.

 

15-07-2021 15:39:39 1
AgentX
AgentX

Kom op zeg. Het heeft met laksheid is van de treinreizende mannen te maken. Smerige, ondergezeken toiletten is al decennia een probleem, niet enkel in bewegende treinen maar ook op andere openbare plekken zoals langs snelwegen, die staan toch echt stil. Het heeft mijns inziens weinig met de komst van urinoirs te maken.

Als je een toilet of urinoir zo makkelijk mist moet je eens bij jezelf nagaan of je niet gewoon moet gaan zitten, denk ik zo.

 

15-07-2021 15:46:12
AlbertP
AlbertP

Klopt uiteraard, maar alsnog kan de NS een experiment doen met welke inrichting van de ruimte de schoonmaakkosten het minst zijn. Het was me alleen eerder niet duidelijk dat het een experiment was, dus ik begrijp dat mensen verrast zijn door de plotselinge verwijdering.

 

15-07-2021 16:47:15
vrijgezel
vrijgezel

Even een zijtakje over die urinoir: het (inmiddels weer verlaten idee over die urinoirs) is niet nieuw; in de vieren Mat'46 zat ook een urinoir, nl. in de A bak!

 

15-07-2021 17:19:29 1
thom
thom

En ook toen was dat niet nieuw, er waren ook blokkendozen van voorzien.

 

27-07-2021 14:11:00
aarclay
aarclay

Het zal vast niemand ontgaan zijn dat er inmiddels 2 bakken van de 9506 onderweg zijn naar de klimaatkamer van Wenen.

Toch benieuwd:
- Waarom 2 bakken?
- En waarom nu pas terwijl de VIRM-2/3 al opgeleverd is?

Ik kan een gokje wagen en dat ze misschien wat met HEPA-filters willen gaan testen/beproeven?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-07-2021 14:16
 

27-07-2021 14:28:57
broek53
broek53

Waarom twee bakken: weet ik niet zeker, maar kennelijk is het genoeg om een tussenrijtuig en een kop/motorrijtuig te testen. Proto 8741 is al getest in een tot klimaathal geïnmproviseerde "straat" in Onnen en qua klimaat in orde bevonden, maar die hal was niet goed genoeg op temperatuur te houden. Men wil het toch zeker weten en vandaar alsnog de gang naar Wenen voor een test aan de officiële normeringen. (Misschien krijgt men dan nog ergens een stempeltje op of zo ;-))

 

27-07-2021 16:31:10
vrijgezel
vrijgezel

Technisch zijn treinstammen IRM 2 tweetjes (in geval van een IRM IV), resp. 3 tweetjes (in geval van een IRM VI), zijn het dat er per treinstam maar één snelschakelaar is (in de ABv 6) en één compressor (onder de ABv 3/4).
Dus voor de (statische) testen zijn een koprijtuig en de ABv 6 voldoende. Als er eventueel lucht nodig is kan dat zonodig met een "externe" compressor geleverd worden.

 

27-07-2021 19:00:10
rob46
rob46

Naar Wenen zijn vertrokken: mBvk2 290 8674+ABv3/4 380 8106.

 

28-07-2021 06:10:57
M-BASS
M-BASS

Ik pas 9506 ff aan in de lijst

 

28-07-2021 17:50:02
wyke2207
wyke2207

En....... als de plannen niet opnieuw zijn gewijzigd, dan gaat de 9516 a.s. vrjdag 30-07-2021 proefrijden.

 

31-07-2021 18:06:48
wyke2207
wyke2207

Inderdaad heeft de 9516 proefgereden op vrijdag 30-07-2021. Het stel wordt op dinsdag 03-08-2021 afgeleverd (zo is de bedoeling).

 

01-08-2021 09:30:28
kleine_man
kleine_man

Heb ik goed gezien dat de ABv6 op de beneden verdieping geheel 2e klasse is? Wat is de reden voor deze afwijking?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-08-2021 10:04:58
mtlx
mtlx

Geen afwijking. De verhouding 1e/2e klasse wordt teruggebracht in het voordeel van de 2e klas bij de VIRM 2/3.

 

01-08-2021 21:32:38
henri1972
henri1972

NS doet er al jaren van alles aan om de 1e klasse reiziger de trein uit te jagen. Bij de huidige VIRM revisie wordt dit keurig voortgezet.

 

01-08-2021 21:52:30
DDZ7504
DDZ7504

Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat een vicieuse cirkel is? Er wordt ook eerste klasse uit treinen gehaald omdát er minder reizigers zijn die bereid zijn om te betalen voor eerste klasse.

 

02-08-2021 00:07:07 1
broek53
broek53

Het is nogal betrekkelijk . De zeswagenstellen hebben met 6 afdelingen relatief veel eerste klasse en dat wordt nu teruggebracht naar 5. De viertjes hadden er van oorsprong 3, dat is bij de revisie van VIRM-1 min of meer per ongeluk 4 afdelingen geworden en daarmee veel te veel. Dat gaat nu dus terug naar 3.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-08-2021 00:08
 

02-08-2021 05:21:15
henri1972
henri1972
Quote
DDZ7504 (01-08-2021 21:52:30):

Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat een vicieuse cirkel is? Er wordt ook eerste klasse uit treinen gehaald omdát er minder reizigers zijn die bereid zijn om te betalen voor eerste klasse.


En is dat misschien dan toevallig een gevolg van het gevolgde beleid? De laatste "fatsoenlijke" 1e klasse in stoptreinmatrieel zat eigenlijk in DDAR, en daar was de stoelopstelling al 2+2 ipv 2+1. SLT, Flirt en SNG stoelen zijn op de kleur na hetzelfde als in de 2e klasse, zelfs geen extra beenruimte.

Dan krijg je dus mensen die hier niet meer extra voor willen betalen, heel gek ....

 


02-08-2021 09:05:21
jor[D]1
jor[D]1

Zal eerder zijn dat werkgevers en overheid minder eerste klasse abbonementen verstrekken.

 

05-08-2021 08:55:08
wyke2207
wyke2207
Quote
wyke2207 (31-07-2021 18:06:48):

Inderdaad heeft de 9516 proefgereden op vrijdag 30-07-2021. Het stel wordt op dinsdag 03-08-2021 afgeleverd (zo is de bedoeling).


NS VIRM2/3 IV 9516 is op woensdag 04-08-2021 (samen met de NS VIRM4 IV 9582) vanuit Haarlem vertrokken naar het NS Onderhoudsbedrijf Maastricht. De 9516 zal spoedig weer in de reizigersdienst zijn aan te treffen.

 

06-08-2021 17:18:10
MetroRET
MetroRET

VIRMm 9516 start vanavond als IC 2980 zijn rijdende dienst.

 

06-08-2021 22:40:00
ronald
ronald

De inzet van stel 9516 lijkt niet te zijn doorgegaan.

Volgens treinpositie's zou namelijk stel 9525 in trein 2980 zijn vertrokken.

 

07-08-2021 10:17:03
aarclay
aarclay

Vandaag is die wel gestart in de 826, volg 'm ook hier.

 

09-08-2021 05:46:06
M-BASS
M-BASS

Ik zag 9516 ook als 826 door ehv rijden afgelopen zaterdag, dus ik pas de lijst weer aan. 9510 is de volgende die er aan komt met een paar weken.

 

10-08-2021 15:11:03
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (02-08-2021 00:07:07):

Het is nogal betrekkelijk . De zeswagenstellen hebben met 6 afdelingen relatief veel eerste klasse en dat wordt nu teruggebracht naar 5. De viertjes hadden er van oorsprong 3, dat is bij de revisie van VIRM-1 min of meer per ongeluk 4 afdelingen geworden en daarmee veel te veel. Dat gaat nu dus terug naar 3.


Wat er wel veranderd is zag ik vanochtend dat er eerst 2 beneden en 1 boven afdeling 1e klas was en dat het nu 2 boven en 1 beneden afdeling 1e is geworden.

 

10-08-2021 17:42:43
broek53
broek53

Ja, in de ABv6 is nu alleen boven een 1e klasse.



Laatst bewerkt door broek53 op 10-08-2021 17:43
 

11-08-2021 18:11:12
kleine_man
kleine_man

Krijgen de al verbouwde stellen ook nog deze aanpaasing?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

12-08-2021 07:24:29
wyke2207
wyke2207

NS VIRM2/3 IV 9524 wordt na afloop van z'n inzet vandaag, donderdag 12 augustus en thans nog rijdend in de serie 2200, voor z'n revisie tot VIRMm2/3 verwacht bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. De 9524 zal daar op vrijdag 13 augustus worden binnengenomen.

 

13-08-2021 10:50:42
wyke2207
wyke2207

NS VIRM 2/3 IV 9524 is inmiddels gearriveerd in het NS Revisiebedrijf te Haarlem.

 

01-09-2021 15:33:40
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2/3 IV 9510 maakte op woensdag 1 september z'n afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-09-2021 15:34
 

06-09-2021 08:36:32
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2/3 IV 9510 werd op vrijdag 03-09-2021 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd en nabij Haarlem NS geplaatst. Op zaterdagavond 04-09-2021 werd de 9510 weer ingezet in de reizigersdienst. De 9510 reed, samen met de VIRMm1 IV 9468, trein 2978 tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen.

 

13-09-2021 08:30:37
wyke2207
wyke2207

NS VIRM2/3 IV 9520 wordt vandaag, maandag 13 september, verwacht bij het NS Revisiebedrijf voor z'n revisie tot VIRMm2/3.

Nadien resteren er dan nog 2 VIRM2/3 IV stellen welke hun revisie moeten gaan krijgen. Deze zullen op later tijdstip in volgorde worden binnen genomen. Dit zijn de NS VIRM2/3 IV 9525 en NS VIRM2/3 IV 9544.

 

13-09-2021 16:29:09
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer bijgewerkt, bedankt voor de info

 

25-09-2021 12:00:02
DDZ7504
DDZ7504

De gereviseerde 9522 is gisteren (24 september) gezien tijdens de afleveringsproefrit; Foto

 

25-09-2021 16:09:12
MetroRET
MetroRET

Start vandaag in de 2169.

 

26-09-2021 14:48:05
M-BASS
M-BASS

En weer toegevoegd

 

03-10-2021 11:51:01
wyke2207
wyke2207

De volgende kandidaat voor het ondergaan van z'n grote revisie, is de NS VIRM2 IV 9525. De 9525 komt op maandag 4 oktober naar Haarlem om per dinsdag 5 oktober in revisie te worden genomen tot VIRMm2. De 9525 is echter na 17 september al niet meer op de radar verschenen. De gemelde rit van 27 september werd al door een ander stel gereden. Misschien is de 9525 derhalve al in Haarlem.

 

05-10-2021 22:39:07
cuneo56
cuneo56

Gezien een melding op facebook, zijn de beide testbakken weer op de terugweg van Wenen naar Nederland ( tenminste ik neem aan dat er geen andere bestemming voor is)

 

06-10-2021 09:19:03
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM2 IV 9525 werd gisteren, dinsdag 5 oktober 2021, overgebracht van Maastricht naar Haarlem. Daar is de 9525 door het NS Revisiebedrijf binnengenomen voor z'n revisie tot VIRMm.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 06-10-2021 09:19
 

19-10-2021 21:11:53
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2/3 IV 9508 maakte vandaag zijn afleverings proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. In de namiddag werd de 9508 bij Häarlem NS geplaatst. Het stel kan vanaf vanavond of morgen weer in de reizigersdienst worden aangetroffen.

 

20-10-2021 12:59:28
MetroRET
MetroRET

Start vandaag zijn dienst als 4548.

 

20-10-2021 13:00:09
wyke2207
wyke2207

De 9508 zal vanmiddag, na z'n revisie, weer z'n eerste rit in de reizigersdienst gaan maken. De 9508 zal trein 4548 rijden tussen Asd en Ekz. Vervolgens rijdt het stel trein 3965 tussen Ekz en Hrl.

 

20-10-2021 20:47:12
M-BASS
M-BASS

Dan werk ik 9508 weer even bij in de lijst. Dan zal 9544 binnenkort als laatste 4tje naar Haarlem gaan, en dan zijn de 6jes aan de beurt. Weet iemand hoe het met het testen (voor toelating van de zesjes) van 8741 staat?

 

22-10-2021 10:13:53
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8741 staat nog in het NS Revisiebedrijf en is men er daar nog druk mee. Laatste bericht hierover was van 19-10-2021. Toelatings-proefritten zouden vanaf einde dit jaar gaan plaatsvinden. Ik heb daarbij week 51 horen noemen. De laatst te reviseren VIRM3 IV, de 9544, komt a.s. maandag 25-10-2021 naar Haarlem en wordt a.s. dinsdag 26-10-2021 in revisie genomen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 22-10-2021 10:38
 

26-10-2021 08:15:30
wyke2207
wyke2207

NS VIRM3 IV 9544 is gisterenavond, maandag 25-10-2021 in Haarlem gearriveerd en wordt per vandaag, dinsdag 26-10-2021, in revisie genomen.

 

26-10-2021 18:27:08
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info Wyke2207, ik heb 9544 ook in de lijst aangepast. Is er ook al iets bekend over de volgorde van de 6jes?

 

29-10-2021 10:31:01
wyke2207
wyke2207

Er wordt gestart met de VIRM3 VI 8707. Deze komt waarschijnlijk op 15-11 naar het Revisiebedrijf en gaat dan op 16-11 in revisie.

 

04-11-2021 10:37:01
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen, donderdagochtend 04-11-2021, maakt de NS VIRMm2 IV 9512 z'n afname-proefrit tussen HlmWph (NS Revisiebedrijf) en Gv Den Haag Hollands Spoor).



Laatst bewerkt door wyke2207 op 06-11-2021 08:14
 

05-11-2021 17:52:38
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info weer! Het lijkt wat sneller te gaan nu, met revisie. Heb je ook enig idee waarom 8707, en niet bijvoorbeeld 8701?

 

05-11-2021 18:44:21
sjoerd
sjoerd

De vorige revisiedatum is vaak leidend, maar defecten en de innerlijke en uiterlijke toestand (bijvoorbeeld brand, vandalisme) alsmede de voorraad vervangingsmateriaal kunnen ook een rol spelen. Het gaat meestal niet in nummervolgorde.

Dan zouden de lage nummers van de SGM(m)-stellen nu ook al gesloopt zijn, en de hogere nummers allemaal in dienst. Maar zo gaat het niet. Bovendien heb je binnen een materieeltype ook altijd brekebeentjes (die vaker defecten of slijtage hebben, getordeerd zijn of meer roesten) en uitblinkers (die sneller optrekken, beter in de lak zitten, en zelden defecten vertonen).

 

06-11-2021 08:21:18
wyke2207
wyke2207
Quote
sjoerd (05-11-2021 18:44:21):

De vorige revisiedatum is vaak leidend, maar defecten en de innerlijke en uiterlijke toestand (bijvoorbeeld brand, vandalisme) alsmede de voorraad vervangingsmateriaal kunnen ook een rol spelen. Het gaat meestal niet in nummervolgorde.

Dan zouden de lage nummers van de SGM(m)-stellen nu ook al gesloopt zijn, en de hogere nummers allemaal in dienst. Maar zo gaat het niet. Bovendien heb je binnen een materieeltype ook altijd brekebeentjes (die vaker defecten of slijtage hebben, getordeerd zijn of meer roesten) en uitblinkers (die sneller optrekken, beter in de lak zitten, en zelden defecten vertonen).


Ken zelf ook niet echt een oorzaak, maar lijkt datgene dat Sjoerd stelt, inderdaad een reden. Tot voor kort leek men de volgorde aan te houden van de nummering van één der mBvK1/2 bakken (van laag naar hoog) maar lijkt dit principe inmiddels ook losgelaten. Het zal dan inderdaad afhangen van de staat waarin een stel verkeert.

 

10-11-2021 17:16:06
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2 IV 9512 werd vanmiddag afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Kort daarop werd het stel richting Asd gebracht en maakt inmiddels z'n eerste rit als trein 3061 tussen Asd en Nm. Dit samen met NS VIRMm1 VI 8639.

 

11-11-2021 13:40:06
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de uitleg Sjoerd & Wyke.

Stel 8624 was betrokken bij een overwegbotsing, bijna 2 maanden geleden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het niet mogelijk was om het stel met mbvk 8662 weer te herstellen.

 

14-11-2021 10:27:41 2
wyke2207
wyke2207

Het tijdelijk plaatsen van de reserve mBvK 8662 had natuurlijk een mogelijkheid geweest. Deze bak had men dan moeten ophalen uit Amersfoort (waar ie meen ik sinds z'n oplevering als VIRMm verblijft). Toch heb ik het idee dat men deze bak 'achter de hand houdt' voor het plaatsen in een bestaande stam wanneer de aanvankelijke mBvK in zo'n situatie onherstelbaar beschadigd lijkt of de kosten te reparatie een zodanige vorm aannemen dat herstel niet meer loont. Toevallig kwam ik eergisteren nog langs het NS Revisiebedrijf en zag daar de 5 onbeschadigde bakken van de VIRMm1 VI 8624 buiten staan. De beschadigde mBvK is al weer een tijdje in behandeling voor herstel. Klaarblijkelijk wacht men nu dus op het moment dat dit herstel is afgerond. De schade aan deze bak leek fors doch niet onherstelbaar (naar wat ik een tijdje geleden zag).

 

16-11-2021 12:29:31 1
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM2 VI 8707 wordt per dinsdag 16-11-2021 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering in revisie genomen voor z'n revisie tot VIRMm2 VI 8707. Hiermee is de 8707, na de 8741, het 2e VIRM2/3 VI stel dat deze revisie zal ondergaan.

 

16-11-2021 15:28:32
wyke2207
wyke2207

Uiteindelijk is de NS VIRMm2 IV 9506 dan vandaag, dinsdag 16-11-2021, weer (voor de 2e keer) in dienst gesteld. E.e.a. na het Klimaatkamer-avontuur in Wenen. Het stel rijdt trein 852 en is vanmiddag op Eindhoven NS gecombineerd met de NS VIRMm1 IV 9427. De Combinatie rijdt richting Schagen.

 

24-11-2021 11:42:36
wyke2207
wyke2207

Op woensdag 24-11-2021 maakt(e) de NS VIRMm2 IV 9518 z'n afleverings-proefrit tussen NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem en Den Haag HS.

 

02-12-2021 13:47:50
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2 IV 9518 werd vanmiddag, donderdag 2 december 2021, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Het stel stond vrij kort te Haarlem NS en zou weldra weer in de Rezigersdienst terugkeren. Er bleek nog het e.e.a. aan 'nawerk' aan het stel te zijn verricht.

De 9518 werd al vrij snel weggehaald en rijdt vanmiddag reeds z'n eerste rit in de reizigersdienst. Het stel rijdt (samen met de VIRMm1 IV 9403) trein 3559 van Schiphol naar Venlo (vertrek om 16:19 uur vanaf Schiphol)



Laatst bewerkt door wyke2207 op 02-12-2021 16:26
 

02-12-2021 16:50:32
pascalgerr
pascalgerr
Quote
wyke2207 (02-12-2021 13:47:50):

NS VIRMm2 IV 9518 werd vanmiddag, donderdag 2 december 2021, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Het stel stond vrij kort te Haarlem NS en zou weldra weer in de Rezigersdienst terugkeren. Er bleek nog het e.e.a. aan 'nawerk' aan het stel te zijn verricht.

De 9518 werd al vrij snel weggehaald en rijdt vanmiddag reeds z'n eerste rit in de reizigersdienst. Het stel rijdt (samen met de VIRMm1 IV 9403) trein 3559 van Schiphol naar Venlo (vertrek om 16:19 uur vanaf Schiphol)


Kwam er net iets te laat achter dat hij niet op de 3100 zou rijden. Was er speciaal voor naar Db gereisd vanaf Ahp



Laatst bewerkt door pascalgerr op 02-12-2021 16:50
 

02-12-2021 19:20:38
M-BASS
M-BASS

Wijzigingen zijn weer verwerkt in de lijst. Is er ook al bekend wie de volgende patient is?

 

03-12-2021 08:35:26
wyke2207
wyke2207

De volgende kandidaat voor oplevering is de NS VIRMm2 IV 9514. De eerstvolgende kandidaat om in revisie te worden genomen, zal de NS VIRM2 VI 8713 zijn.

 

03-12-2021 08:41:30
wyke2207
wyke2207
Quote
pascalgerr (02-12-2021 16:50:32):
Quote
wyke2207 (02-12-2021 13:47:50):

NS VIRMm2 IV 9518 werd vanmiddag, donderdag 2 december 2021, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Het stel stond vrij kort te Haarlem NS en zou weldra weer in de Rezigersdienst terugkeren. Er bleek nog het e.e.a. aan 'nawerk' aan het stel te zijn verricht.

De 9518 werd al vrij snel weggehaald en rijdt vanmiddag reeds z'n eerste rit in de reizigersdienst. Het stel rijdt (samen met de VIRMm1 IV 9403) trein 3559 van Schiphol naar Venlo (vertrek om 16:19 uur vanaf Schiphol)


Kwam er net iets te laat achter dat hij niet op de 3100 zou rijden. Was er speciaal voor naar Db gereisd vanaf Ahp


Dat is jammer inderdaad. Vrij kort voor vertrek werd de aanvankelijk doorgegeven inzet als trein 3159 plots gewijzigd in trein 3559.

 

15-12-2021 14:18:05
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen/vanmiddag, woensdag 15-12-2021, maakte de NS VIRMm2 IV 9514 z'n conditie (afleverings)proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.

 

17-12-2021 06:27:25
seinhuis
seinhuis

Wordt de 9592 (lekker lezen) ook gereviseerd?