Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Ontwikkelingen Grote revisie VIRM

Woensdag 17 sep 2014 - 18:48:18
sfj
sfj
Vandaag kwam een bericht uit dat de revisie van irm van start gaat.
www.treinreiziger.nl

Het lijkt me voor het overzicht een mooi moment om daar een apart topic over te starten. Dan houden we die informatie gericht bij elkaar. Ik zal dit bericht nog aanvullen met links naar eerder geplaatste informatie! Meld de moderator als je daar aan een bijdrage kan leveren.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 02 mrt 2018 om 07:05:42

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 17 sep 2014 - 19:41:26
Lovers83
Lovers83
Het eerste klas klapzitje blijft hilarisch...

"Alhoewel de treinen comfortabeler worden, krijgen de treinen in de 2e klas nog geen stopcontact..."

Dat is echt een gemiste kans, hoor

Woensdag 17 sep 2014 - 20:20:53
Ovindel
Ovindel
"In de 2e klas komt slechts zo'n 10 procent van de zitplaatsen in een stiltecoupe, dus er blijft ook boven de mogelijkheid om te praten"
En er is al zo weinig plek waar je nog rustig kan zitten. Kunnen ze niet gewoon de 1e klas halveren en daar 2e klas stiltecoupés in bouwen? Ik heb nog nooit meegemaakt dat überhaupt 50% van de 1e klas plaatsen bezet was. In het buitenland is het ook een stuk minder, waarom hier dan niet?

Wat betreft die stopcontacten moet ik hiervan bijna huilen: "Alhoewel de treinen comfortabeler worden, krijgen de treinen in de 2e klas nog geen stopcontact. Dat is wel een wens van de Tweede Kamer, maar NS wijst naar lopend onderzoek op dit punt. In de 1e klas krijgen de vernieuwde treinen wel een stopcontact, want ook die is er nog niet."
Ik wordt echt moe van NS die niet gewoon denkt van 'laten we iets doen om service te bieden' en dan maar van die politieke antwoorden geeft.

Ook kan ik uit de tekst opmaken dat de planning is dat in 2038 de laatste VIRM(3?) aan de kant gaat. Er staat namelijk dat het project in 2020 is afgerond en de treinen na de revisie weer 18 jaar zouden moeten meekunnen.

Woensdag 17 sep 2014 - 20:29:38
train85
train85
Heb jij weleens de 1e klas in de spitsuren gezien? In de daluren zijn ze meestal vrij daar ben ik het met je eens. Er is nog steeds veel behoefte aan 1e klas vooral in de spitsuren.
Maar mooi dat kinderen in de gerenoveerde VIRM boven kunnen zitten en lawaai kunnen maken. Deze treinen verdienen ook betere zittingen en renovatie.

www.mat64.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 sep 2014 - 20:53:57
Daan!
Daan!
Welke treinserie is dat dan? Ik reis vaak van Driehuis naar Utrecht. Zowel in de sprinter als in de intercity heeft de eerste klas meer zitplaats dan dat er vraag naar is. Dan heb ik het dus over de 4800, 2100, 2200, 3000 en 800.

Ik blijf me verbazen dat NS vasthoud aan het concept werken/lezen boven en gezellig praten beneden. Als reiziger wil ik gewoon op een fatsoenlijke manier, het liefst met zitplek vervoerd worden. 99/100 mensen is niet lid van zo'n enquête die NS af en toe schijnt te houden, laatst staan dat ze al weten dat het er is. Ik zie wel eens mensen klagen op twitter dat het boven in de DDZ niet stil is, maar ten eerste is dat al geen verplichting op de stiltezone na en die mensen die dus niet stil zijn hebben er helemaal geen idee van dat ze boven in zo'n werkzone zitten volgens mij. Die letten simpelweg niet op stickertjes. Een kleine groep heeft maling aan al die stickers op de ramen.

Ik denk dan ook niet dat je een online enquête moeten houden, maar je zou op doordeweekse dagen eens moeten peilen in treinen wat mensen belangrijk vinden. Dan komt daar hoogstwaarschijnlijk uit dat mensen comfortabel naar hun bestemming willen, dus op een stoel in schone trein.

Het lijkt mij niet dat daar dan uitkomt dat ze rustig willen werken. Als ze dat al willen, lukt dat heel vaak wel, omdat het meestal al stil is in de coupé, ongeacht stiltecoupé of niet. Als ik om me heen kijk in de trein reist verreweg het merendeel namelijk alleen. Die mensen voeren dus al geen uitgebreide gesprekken met elkaar. Andersom op de beneden verdieping zie ik hetzelfde. Daar is nou nooit een gezellige boel waar iedereen met elkaar praat, tenzij mensen met meer dan één persoon reist. Ik reis zo goed als altijd in de spits en zie iedereen doodstil opgepropt op die lounchebank zitten of ernaast staan, maar niet met elkaar praten.

Ik ben ook van mening dat als je rustig wil werken, daar de eerste klas gewoon voor is. Daar zijn stopcontacten, ook al zouden die misschien ook in de tweede klasse moet komen, is het rustiger en zit toch een ander/rustiger publiek.

Laatst bewerkt door Daan! op Woensdag 17 sep 2014 om 20:54:13

Woensdag 17 sep 2014 - 21:11:39
rick
rick
Quote
Ovindel (wo 17 sep 2014 20:20:53 www.somda.nl): "Ook kan ik uit de tekst opmaken dat de planning is dat in 2038 de laatste VIRM(3?) aan de kant gaat. Er staat namelijk dat het project in 2020 is afgerond en de treinen na de revisie weer 18 jaar zouden moeten meekunnen.
Als je het leest zie je dat dat er niet staat. De 81 stellen van de eerste serie moeten nog 18 jaar meegaan (maar dat is een NS planning en dat zal dus wel iets langer worden...) badat ze opgeknapt zijn. De laatste zijn gereed in 2020 waarna de tweede en derde serie IRM volgen.

Woensdag 17 sep 2014 - 21:17:02
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
En welke mBvk staat er nu half gestript in de werkplaats bij NedTrain? Ik gok op mBvk 8651, en ABv3/4 8029 als ik de materieelsamenstellingen op Somda bekijk?

Choo choo.....

Woensdag 17 sep 2014 - 21:26:36
Daan!
Daan!
Wat ik ook raar vind is dat de blauwe baan ook bij de VIRM benedenlangs gaat lopen. Dat is toch geen gezicht. Het oogt lomp en komt ook niet overeen met VIRM-2/3/4.

Woensdag 17 sep 2014 - 21:27:17
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
Daan! (wo 17 sep 2014 20:53:57 www.somda.nl): Welke treinserie is dat dan? Ik reis vaak van Driehuis naar Utrecht.
De Noordoost naar Den Haag had 's morgens vaker een drukkere 1e klas dan de 2e. Ik ben vaker op het stuk Amf-Ut 2e klas gaan zitten omdat de 1e behoorlijk vol was. Had ik in de 2e nog een vierzitter voor mezelf. Hoe het nu is, na opening van de Hanzelijn weet ik niet. Ik hoef gelukkig niet meer te werken.

Dick van den Hoven

Woensdag 17 sep 2014 - 21:35:53
niels25
niels25
Ze zijn begonnen met (proto) stel 9411, de gestripte mBvk is de 8522 in ieder geval welke nu bij Nedtrain binnen staat.

Laatst bewerkt door niels25 op Woensdag 17 sep 2014 om 21:44:35

Woensdag 17 sep 2014 - 21:39:44
Ovindel
Ovindel
Quote
Daan! (wo 17 sep 2014 21:26:36 somda.nl): Wat ik ook raar vind is dat de blauwe baan ook bij de VIRM benedenlangs gaat lopen. Dat is toch geen gezicht. Het oogt lomp en komt ook niet overeen met VIRM-2/3/4.
Als ik dit stukje uit het artikel uit de openingspost erbij pak, dan zie ik er ergens nog wel een logica in:
"We hebben hiervoor gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat de benedenverdieping in het algemeen minder rustig is. Dat komt omdat mensen vooral onderlangs door de trein heen lopen."
Ik denk dat ze willen benadrukken dat de bovenverdieping juist is voor stilte en om te werken door het een soort van af te zonderen. Jammer dat de zin die daarna komt (die van de slechts 10% zitplaatsen) het weer tegenspreekt.

Maar ik betwijfel sowieso of het veranderen van de blauwe baan aan de buitenkant echt iets zal gaan doen aan het gedrag van mensen in de trein.

Woensdag 17 sep 2014 - 21:53:13
Daan!
Daan!
Quote
Ovindel (wo 17 sep 2014 21:39:44 somda.nl):
Quote
Daan! (wo 17 sep 2014 21:26:36 somda.nl): Wat ik ook raar vind is dat de blauwe baan ook bij de VIRM benedenlangs gaat lopen. Dat is toch geen gezicht. Het oogt lomp en komt ook niet overeen met VIRM-2/3/4.
Als ik dit stukje uit het artikel uit de openingspost erbij pak, dan zie ik er ergens nog wel een logica in:
"We hebben hiervoor gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat de benedenverdieping in het algemeen minder rustig is. Dat komt omdat mensen vooral onderlangs door de trein heen lopen."
Ik denk dat ze willen benadrukken dat de bovenverdieping juist is voor stilte en om te werken door het een soort van af te zonderen. Jammer dat de zin die daarna komt (die van de slechts 10% zitplaatsen) het weer tegenspreekt.
.
Daar zit ook absoluut logica in, maar mijn punt is ook niet dat de werkzone beneden moet en de social zone boven, maar dat we van al die zones af moeten. Een reiziger wil namelijk gewoon comfortabel en het liefst zittend van A naar B worden vervoerd. Daar heeft die blauwe baan aan de buitenkant overigens niets mee te maken.
Quote
Ovindel (wo 17 sep 2014 21:39:44 somda.nl):
Maar ik betwijfel sowieso of het veranderen van de blauwe baan aan de buitenkant echt iets zal gaan doen aan het gedrag van mensen in de trein.
.
Die blauwe baan heeft ook niets van doen met het gedrag van de mensen. Ik zeg alleen dat ik het geen smoel vind. Ten eerste past bovenlangs sowieso beter bij de andere generaties VIRM. Die hebben ze namelijk ook bovenlangs.
Ten tweede is de kopvorm zo ontworpen dat de vouwen in de kop, die aan de zijkant de knik vormen in de bakken, ook omhoog lopen. Het is raar om de bestickering daar dan totaal tegendraads in te laten gaan.
Ten derde oogt naar boven sneller. Vergelijk het met auto's. De onderste raamlijn loopt van voor naar achter altijd omhoog. Doe je het andersom krijg je zo'n aardappelzak idee zoals DDZ nu heeft als je schuin van voren tegen de BVk aankijkt.

Woensdag 17 sep 2014 - 21:55:56
Duitje
Duitje
De verandering van de blauwe baan is gewoon een kwestie van gewenning Over een paar jaar weet je niet beter.

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Woensdag 17 sep 2014 - 22:29:41
Mark-1981
Mark-1981
Ik las in het artikel op www.treinreiziger.nl ook dat de rolstoeltoegankelijkheid wordt verbeterd. Weet iemand hoe de twee balkons met speciale ruimte voor mindervaliden eruit komen te zien?

Woensdag 17 sep 2014 - 22:32:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Persoonlijk vind ik de blauwe banen op VIRM/DDZ fantasieloos opgebracht, waarschijnlijk bedacht door een ingenieur i.p.v. een vormgever
Het had m.i. wat frivoler mogen zijn, spelen met grijs/blauw en gele banen rond ramen en deuren.

Donderdag 18 sep 2014 - 01:44:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
Daan! (wo 17 sep 2014 21:26:36 www.somda.nl): Wat ik ook raar vind is dat de blauwe baan ook bij de VIRM benedenlangs gaat lopen. Dat is toch geen gezicht. Het oogt lomp en komt ook niet overeen met VIRM-2/3/4.
Je weet hopelijk toch wel dat alle V-IRM's zo worden uiteindelijk?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 18 sep 2014 - 07:09:25
Daan!
Daan!
Quote
dlm4yjp (do 18 sep 2014 01:44:13 somda.nl):
Quote
Daan! (wo 17 sep 2014 21:26:36 www.somda.nl): Wat ik ook raar vind is dat de blauwe baan ook bij de VIRM benedenlangs gaat lopen. Dat is toch geen gezicht. Het oogt lomp en komt ook niet overeen met VIRM-2/3/4.
Je weet hopelijk toch wel dat alle V-IRM's zo worden uiteindelijk?
VIRM 4 is sowieso nog even niet aan de beurt en de andere duren ook nog wel even. Ik begreep via Twitter dat er bij de presentatie ook een hoop rumoer over was.

Wat betreft de smartphonediscussie, telefoon Xperia Z2, heb ik er dus wel één die het de hele dag doet en bij intensief gebruik heb ik 's avonds nog 20% batterij. Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je voor treinen die tot 2038 mee moeten, stopcontacten in de trein inbouwt.

Laatst bewerkt door sfj op Donderdag 18 sep 2014 om 07:21:32, reden: quote dlm4yjp gefixed

Donderdag 18 sep 2014 - 08:19:33
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Even tussendoor, er was een topic over VIRMm. Misschien moeten deze samengevoegd worden?

Donderdag 18 sep 2014 - 14:15:56
sfj
sfj
Dat topic is getraceerd. Dit is twee jaar geleden samengevoegd met het VIRM topic. Het nu nog afsplitsen lijkt me niet zinnig omdat daarmee een andere discussie van gaten wordt voorzien.
Inhoudelijke info hieruit zoals links, informatieve tekst zullen we nog overnemen naar dit topic. Dit is echter een aanzienlijke klus die ik nu niet even tussendoor kan doen.
Dank aan @hellfire voor het speurwerk!

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 18 sep 2014 - 16:20:34
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dat snap ik. Maak het jezelf vooral niet te druk. Bedankt in ieder geval.

Donderdag 18 sep 2014 - 21:36:01
qj7141
qj7141
Wat ik nog niet hier heb gelezen is dat de ruimte die nu wordt ingenomen door de - inmiddels overbodige - liftschacht voor de railcatering ten dele wordt omgebouwd als bagageruimte. Alleen toegankelijk en goed zichtbaar vanuit de coupé.

Donderdag 18 sep 2014 - 21:37:03
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dan krijg je op het balkon dus een extra zitplaats erbij, op de plek waar nu de liftdeur zit.

Choo choo.....

Vrijdag 19 sep 2014 - 01:04:22
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Andere vraag, is er een specifieke reden dat de 9411 is gekozen voor als prototype in plaats van de actieve 9401?

Choo choo.....

Vrijdag 19 sep 2014 - 05:12:35
lex_t
lex_t
Iis een reden om m NIET te nemen?

Vrijdag 19 sep 2014 - 07:25:59
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
De discussie over stopcontacten is afgesplitst naar somda.nl

Groet, Spiketrain

Vrijdag 19 sep 2014 - 08:12:21
sik214
sik214
Quote
aarclay (vr 19 sep 2014 01:04:22 www.somda.nl): Andere vraag, is er een specifieke reden dat de 9411 is gekozen voor als prototype in plaats van de actieve 9401?
De 9401 heeft de koprijtuigen 290 8571 en 290 8658, deze zijn een stukje jonger dan de koprijtuigen van de 9411 (290 8521 en 290 8522).
Mogelijk spelen gerealiseerde bakkilometers ook mee, de 9401 heeft een tijd aan de kant gestaan i.v.m. de brandschade.

Vrijdag 19 sep 2014 - 09:09:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In het artikel (metro) wordt gesproken over aerodynamische aanpassingen, wat moet ik hier bij voorstellen.

Vrijdag 19 sep 2014 - 09:21:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Daar werd tijdens een persbijeenkomst in Haarlem woensdag ook over gesproken. Hoewel ik het niet helemaal heb begrepen krijg ik de indruk dat het gaat om het dak, dat kennelijk een iets andere vorm krijgt.

Vrijdag 19 sep 2014 - 09:23:11
sfj
sfj
Sowieso worden net als bij DD-AR naar DDZ de gaten op het dak waar de stroomafnemers zaten (en bij dd-ar nooit gezeten hebben) dicht gemaakt.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 19 sep 2014 - 09:45:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nahjah, gaten... inkepingen is een mooier woord. Maar inderdaad, dat is de enige aanpassing.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 21 sep 2014 - 14:31:26
Duitje
Duitje
Dit artikel heb ik nog niet voorbij zien komen:
www.nrcq.nl

Zo te zien krijg je op de plaats van de lift een ruimte om je bagage kwijt te kunnen

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Zondag 21 sep 2014 - 14:43:08
thom
thom
Dat laatste stond ookal in het bericht van de openingspost

Zondag 21 sep 2014 - 14:54:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
klopt, en wie goed heeft opgelet in Hlm heeft ook de mock-up van het nieuwe toilet gezien: heel verstandig gedaan, er komt een urinoir in.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 21 sep 2014 - 17:56:21
Lovers83
Lovers83
Bijnaam Wesp? Die heb ik nog nooit gehoord:-S Ik dacht dat het Bizon was.

Zondag 21 sep 2014 - 19:07:09
kleine_man
kleine_man
Alleen jammer dat er tussen de trappen een klapzitting komt. Dit was nu zo'n mooie plek je vouwfiets neer te zetten.

Voor wat betreft de kleur aan de buitenkant: De NS maakt het spotters erg makkelijk om de ongerevisserde en gereviseerde stellen op kilometers afstand uit elkaar te houden.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 21 sep 2014 - 19:54:45
Lovers83
Lovers83
Meer ruimte voor bagage is altijd prima, maar ik heb eerlijk zo mijn twijfels voor die bagagekast in de coupe, met name dat er een deurtje voor zit. Tis handiger om daar gewoon open rekken erin te zetten. Scheelt je echt een hoop handelingen...

Zondag 21 sep 2014 - 21:29:59
treinfan
treinfan
Quote
Lovers83 (zo 21 sep 2014 17:56:21 somda.nl): Bijnaam Wesp? Die heb ik nog nooit gehoord:-S Ik dacht dat het Bizon was.
Vroegâh toen ik een kleuter was kende ik die naam al Via google vind ik oa een nieuwsbericht uit 1994 met deze bijnaam: www.anp-archief.nl

[Bezig met laden...]

Zondag 21 sep 2014 - 21:33:12
Rob...
Rob...
In Haarlem stonden dit weekend meerdere bakken VIRM binnen. De volgende baknummers of UIC-nummers heb ik genoteerd:

8011 (ABv3/4 9411)
8522 (mbvk 1/2 9411)
8305 (ABv 6 9411)
8029 (ABv3/4 8629)
4901087 (mbvk 1/2....)
onbekende tussenbak, net geverfd
complete VIRM-4,nummers onbekend
Deels gestript VIRM 1/2/3, nummer onbekend
Twee bakken virm (buiten)


Ik kan de vetgedrukte bakken niet achterhalen. Weet iemand welke stammen/bakken dit zijn en wat de reden is dat deze bakken er staan?

Zondag 21 sep 2014 - 22:47:09
Ovindel
Ovindel
De gestripte bakken zijn van de 9411, dat nummer stond ook op een van de bakken. De opgebokte VIRM tussenbak die achter wat kraampjes stond (tegenover de hotdogtent) zou daar ook van moeten zijn want daar stonden wat borden bij met info over VIRMm.

Borden bij Nedtrain Haarlem (met het +'je kan je inzoomen):
Algemeen bord: i1112.photobucket.com
Technische details: i1112.photobucket.com
Interieur: i1112.photobucket.com & i1112.photobucket.com
Exterieur en VIRMm logo: i1112.photobucket.com
Dakafdekking (was opgehangen aan bak van 9411): i1112.photobucket.com

Donderdag 02 okt 2014 - 09:12:48
ChielB.
ChielB.
De bulten op de daken van de kopbakken zouden toch worden doorgetrokken tot over de cabine? Is volgens mij ook te zien op de onderstaande link van het exterieur.

Vrijdag 20 mrt 2015 - 17:04:31
tonnie12
tonnie12
hoe zijn de ontwikkelingen omtrent het eerste te reviseren virm treinstel ? hoe ver is men hiermee ?

Dinsdag 19 mei 2015 - 13:33:54
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Volgens Facebook is van een onbekende kopbak de buitenkant al geschilderd, en de binnenkant volledig gestript, en mogelijk zelfs al voorbereid voor het nieuwe interieur.

fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 19 mei 2015 om 13:34:57

Choo choo.....

Dinsdag 19 mei 2015 - 18:36:44
moderator
Moderator
moderator
De meningen over de kleurstelling van VIRMm zijn verplaatst naar Ditjes & Datjes: somda.nl Hier alleen feitelijke ontwikkelingen a.u.b..

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Zaterdag 06 jun 2015 - 22:20:36
TSNL250
TSNL250
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCEExhibexUwEjbu8d3TxJvg Flickr https://www.flickr.com/photos/133256015@N05/
Hier een foto van de binnenkant van een rijtuig uit VIRM 9411 op 03-06-15. flic.kr

Zaterdag 06 jun 2015 - 23:39:10
jordy94
jordy94
Apart de groene vloerbedekking?

Zaterdag 06 jun 2015 - 23:54:03
broek53
broek53
Hopen maar dat dat niet de echte, zichtbare vloerbedekking is. Elke lichte kleur is de afgelopen decennia uiteindelijk vervangen moeten worden.

Zondag 07 jun 2015 - 00:07:42
thom
thom
Lijkt alsof er aan de randen ducktape zit en daarmee zou het gewoon een beschermlaag kunnen zijn voor de eronder liggende linoleum laag.

Zondag 07 jun 2015 - 14:18:19
maigoda
maigoda
Het lijkt me eerder dat dat groen een onderlaag is. Een trein-vloer is niet simpel staal met linoleum er op. Bij mat'64 boven de motordraaistellen bestaat de vloer ook uit 7 lagen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 07 jun 2015 om 14:20:42

Zondag 07 jun 2015 - 15:56:23
Roy
Roy
Als het ducktape is zou het wel heel recht geplakt zijn.

Ik heb even ingezoemd, rechts tussen de groene laag en de aluminiumkleurige strip zit een bruine strook, het lijkt erop of dit randje de eigenlijke vloer is en de groene laag inderdaad een beschermlaag is.

Zondag 07 jun 2015 - 17:21:31
TSNL250
TSNL250
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCEExhibexUwEjbu8d3TxJvg Flickr https://www.flickr.com/photos/133256015@N05/
Onder de groene mat ligt de echte vloer. Deze is hetzelfde als bij DDZ

Zondag 07 jun 2015 - 19:19:19
jordy94
jordy94
Bedankt! Jammer, vind die vaak al te smerig voor woorden bij DDZ. Maar snap het wel, het ziet er moderner uit.

Laatst bewerkt door jordy94 op Zondag 07 jun 2015 om 19:19:47

Zondag 07 jun 2015 - 19:41:40
TSNL250
TSNL250
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCEExhibexUwEjbu8d3TxJvg Flickr https://www.flickr.com/photos/133256015@N05/
Gelukkig ligt er boven een donkere vloer. De vloeren zijn trouwens gemaakt bij Forbo in Krommenie.

Zondag 07 jun 2015 - 22:17:45
thom
thom
Da's al jaren de huisleverancier in Linoleum, maar niet zo gek gezien hun marktaandeel

Maandag 08 jun 2015 - 09:38:12
lex_t
lex_t
Quote
thom (zo 07 jun 2015 22:17:45 www.somda.nl): Da's al jaren de huisleverancier in Linoleum, maar niet zo gek gezien hun marktaandeel
Moeten dat soort opdrachten niet aanbesteed worden?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 08 jun 2015 - 10:15:34
daniel81
daniel81
Voor zover ik weet is Nedtrain een geheel commercieel bedrijf en heeft het daarom niet de aanbestedingsplicht die overheden wel hebben.
Ook zou het kunnen dat men een langdurig raamcontract heeft gesloten.

Zaterdag 15 aug 2015 - 13:02:01
DutchFL
DutchFL
Is de eerste virmm nog niet klaar?

Zaterdag 15 aug 2015 - 13:18:43
thom
thom
Dan had dat hier vast al wel gemeld geweest, dus trek je conclusie

Zaterdag 15 aug 2015 - 13:50:39
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote uit link eerste bericht:
Quote
Nadat de eerste twee treinstellen in 2016 in de reizigersdienst komen, start de serieproductie.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 15 aug 2015 - 14:50:26
VIRMm1
VIRMm1
Van de eerste mbvk is het interieur inmiddels ingericht. Deze is haast niet te onderscheiden van DDZ

Zondag 04 okt 2015 - 22:55:38
jordy94
jordy94
Is het ondertussen duidelijk of de nieuwe VIRM's voorzien worden van stopcontacten in de 2e klas? Dit lijkt mij wel een must voor de komende 15 jaar. Zeker als je uitgaat van de nieuwe Sprinter, worden wel voorzien van stopcontacten en/of USB poorten. Het lijkt mij nogal onlogisch als een Sprinter wel stroom krijgt en een Intercity niet..

Zondag 04 okt 2015 - 23:13:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Uiteraard komt dat erin, volgensmij komt er zelfs nog voor DDZ zo'n modificatie er aan (meende een tijd terug een document er van voorbij te hebben zien komen).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 05 okt 2015 - 13:51:17
VIRMm1
VIRMm1
Waarom ben je zo zeker met je 'uiteraard' ?
Het komt er namelijk helemaal niet in, is ook nooit de planning geweest, omdat de apparatuur (lees: statische omzetters) helemaal niet is ingericht om zulke stromen te verdelen voor het 230V net.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog een PowerPointje van nedtrain over de VIRMm1 met daarin de grootste wijzigingen, stopcontacten of usb poorten staan daar niet in.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Maandag 05 okt 2015 om 13:52:21

Maandag 05 okt 2015 - 14:18:44
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Daarmee zou bovendien de aantrekkelijkheid van de eerste klasse ook verder sneuvelen.

Maandag 05 okt 2015 - 14:48:17
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Was er niet zoiets als een belofte aan de kamer dat er in alle treinen een stopcontact zou komen in zowel 1e als 2e klas? Zie anders de logica niet om in de nieuwe sprinter (SNG) wel stopcontacten in zowel 1e als 2e klas aan te bieden...

Maandag 05 okt 2015 - 16:44:39
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
O ja, dat zou nog wel eens goed kunnen. Als het dan echt technisch onmogelijk is, valt te hopen dat dat alleen voor nieuw aan te schaffen materieel geldt.

Maandag 05 okt 2015 - 17:12:49
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Dat geldt alleen voor nieuwe treinen. www.treinreiziger.nl

Maandag 05 okt 2015 - 17:21:36
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Nou is het compleet vernieuwen van een trein toch bijna de helft van een nieuwe.. afijn.. we zullen het er maar mee moeten doen..

Maandag 05 okt 2015 - 17:29:37
Frontier
Frontier
Quote
Pim530 (ma 05 okt 2015 16:44:39 www.somda.nl): Als het dan echt technisch onmogelijk is
Technisch is niets onmogelijk, er zouden ook gewoon andere statische omzetters ingebouwd kunnen worden, maar aannemelijk zit er ergens in de keten een boekhouder die dat tot op heden tegenhoudt.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 05 okt 2015 - 17:34:57
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Als men dat bij de aanvang van het project (hoeveel jaar geleden?) niet als zinvol heeft bevonden (door het management, natuurlijk niet door een boekhouder) dan zit het er ook niet in. Dat ga je in dit stadium natuurlijk niet meer toevoegen, dan moet je de hele elektrische installatie opnieuw engineeren...

Maandag 05 okt 2015 - 18:07:40
Lovers83
Lovers83
Als er in alle treinen mobieltjes, laptops, tablets en allerlei electronisch speelgoed aangesloten kan worden, trekt dat naast de tractie bij elkaar opgeteld ook wel aardig vermogen/stroom. Er moet natuurlijk eerst onderzocht worden of het infra en de treintechniek van VIRM dit wel aankan.

Maandag 05 okt 2015 - 19:07:43
thom
thom
De infra gaat daar weinig van merken hoor, op de 1800 Volt prik op de waslijn

De truc is natuurlijk dat je in een nieuw te bouwen trein veel makkelijker een grotere of extra statische omzetter in het ontwerp kunt plaatsen dan dat je daar in een bestaande trein een plek voor moet vinden.
Je bent dan toch afhankelijk van bestaande voedingspunten en moet maar net ergens de ruimte over hebben nog, en over algemeen heb je die niet veel over...

Maandag 05 okt 2015 - 19:15:19
Frontier
Frontier
Wat ruimte betreft, bij VIRM heb je nog de ruimte die ooit bedoeld was voor inbouw van apparatuur ten behoeve van 25kV, en we weten allemaal dat dat toch nooit meer zal gaan gebeuren.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 05 okt 2015 - 19:19:07
thom
thom
Heeft men daar inmiddels al niet anders of OBIS oid in gefreubeld?

Maandag 05 okt 2015 - 19:21:24
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Die 'ruimte voor 25kV transformator' was de benedenverdieping van een bak.

Maandag 05 okt 2015 - 20:58:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
De hele benedenverdieping?

Maandag 05 okt 2015 - 21:29:13
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Een deel lijkt me. Ik vermoed dat het de mBvk1 of mBvk2 is die daarvoor geschikt is gemaakt. Aan elke zijde een transformator voor 1800v of 25kV.
Am I right?

Choo choo.....

Maandag 05 okt 2015 - 21:31:39
sfj
sfj
Nee, de tussenbak die bij de verlenging de stroomafnemers heeft gekregen is constructief voorbereid op zware apparatuur.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 05 okt 2015 - 22:05:40
gose91
gose91
Quote
Frontier (ma 05 okt 2015 17:29:37 somda.nl):
Quote
Pim530 (ma 05 okt 2015 16:44:39 www.somda.nl): Als het dan echt technisch onmogelijk is
Technisch is niets onmogelijk, er zouden ook gewoon andere statische omzetters ingebouwd kunnen worden, maar aannemelijk zit er ergens in de keten een boekhouder die dat tot op heden tegenhoudt.
De eerste klas van ICR wordt gevoed uit een 24V= naar 230V~ omvormer. Of dat praktisch mogelijk is in VIRM qua aansluitingen weet ik niet, maar allicht is er ergens nog wel plek voor een apparaat ter grootte van een paar ordners op een rij.

Maandag 05 okt 2015 - 22:14:25
thom
thom
ICR heeft natuurlijk elk rijtuig een eigen omzetter 1800 > 24 volt, een VIRM heeft er volgens mij maar 1 per treinstel die 1800 > 100 volt doet.

Aangezien die ICR ook maar 1 bak hoeft te voeden aan stopcontacten kan ik me voorstellen dat dat prima binnen de overcapaciteit van die omzetter valt.

Bij VIRM zou die ene omzetter dan gelijk voor 6 bakken de stopcontacten erbij krijgen en ik kan me voorstellen dat dan niet meer binnen de overcapaciteit valt.

Dinsdag 06 okt 2015 - 10:44:00
VIRMm1
VIRMm1
Virm heeft per 2 bakken een omzetten die van 1800 naar resp 230 en 110 volt gaat.
Oftewel een 4 heeft er 2 en een 6 heeft er 3.

Het grootste probleem is dat er op dat 230 en 110 volt net heel veel essentiële apparatuur zit aangesloten. Wanneer er dan dus heel veel laptops aan worden gesloten trek je alles leeg, beveiligingen zullen aanspreken en je trein staat stil.
Nu bestaat er dus ook weer zoiets als preferent en non preferent net, wat er op neer komt dat de aller belangrijkste dingen apart geschakeld zitten van de "luxe" dingen, maar toch is het wel fijn als onderweg de verlichting brand, de deuren open gaan en de toiletten werken (welke op het non preferente net zitten, net als in de nieuwste virm serie de stopcontacten in de 1e klas)

Maandag 19 okt 2015 - 07:52:46
VIRMm1
VIRMm1
De eerste mbvk is inmiddels klaar en is Officieel overgedragen aan NS.
De eerste abv3/4 nadert ook voltooiing.

Maandag 09 nov 2015 - 17:10:16
DVR
DVR
Hoi ben benieuwd wat je bedoelt met de 1e mBvk is officieel overgedragen aan NS.
Wat hebben ze hieraan. Denk dat er voor dat er van een officiële overdracht sprake kan zijn toch eerst met een compleet treinstel met goed gevolg de nodige toelatingsritten etc. gereden moeten worden.

Maandag 09 nov 2015 - 17:16:58
meestertje
meestertje
VIRMm1 bedoelt dat deze bak aan NS is overgedragen ter beoordeling. Het zijn de eerste bakken, een soort proto-types, en er kunnen dus nog wat dingen aangepast worden als men dit nodig acht.

meestertje

Maandag 09 nov 2015 - 17:22:47
DVR
DVR
Ik wil je er toch op wijzen dat ten tijde van de beoordeling ook de door VIRMm1 vermelde aangeboden mBvk2 niet compleet af was en er dan ook alleen sprake van een tussentijdse schouw. Dus nogmaals er was geen sprake van een officiële overdracht.

Maandag 09 nov 2015 - 19:55:44
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Even een vraag uit interesse. Zijn er ook aanpassingen die plaatsvinden in de cabine van de VIRMm-1?

Choo choo.....

Maandag 09 nov 2015 - 20:26:08
moderator
Moderator
moderator
Twee berichten die niks met de grote revisie te maken hebben verplaatst naar het od van vandaag waar een dergelijke melding thuishoort.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Dinsdag 10 nov 2015 - 08:10:58
Mat64Rens
Mat64Rens
@aarclay, nee, geen aanpassingen.

Dinsdag 10 nov 2015 - 19:38:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ho ho, niet gaan liegen!
De airco van de gamma gaat eruit

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 10 nov 2015 - 19:41:46
nedtrain25
nedtrain25
Die airco's zijn er al een paar jaar uit hoor

Dinsdag 10 nov 2015 - 19:43:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Hmmz, ik rij echt al te lang auto dus

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 10 nov 2015 - 19:45:41
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Oh, dacht dat ik pasgeleden zo'n 'koelkast' nog tegenkwam in een VIRM-cabine? Of ik kan me vergissen, of de verwijdering loopt nog?

VIRM-4 is in ieder geval vrijgesteld van deze kasten.

Choo choo.....

Dinsdag 10 nov 2015 - 19:56:12
nedtrain25
nedtrain25
Nee hoor zit nergens meer in

Dinsdag 10 nov 2015 - 20:02:45
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ah, oke dan.

Choo choo.....

Maandag 30 nov 2015 - 21:27:32
Lovers83
Lovers83
Met betrekking tot de vermeende dashcams, link: www.spoorpro.nl
Quote
De camera’s komen standaard op de nieuwe treinen die de komende jaren aan NS worden geleverd. Het huidige materieel wordt tijdens de revisie met de camera’s uitgerust...
Dus ook voor VIRMm

Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

Dinsdag 22 dec 2015 - 17:44:26
daniel81
daniel81
De revisie is uitgesteld om in 2016 voldoende capaciteit te kunnen bieden
nieuws.ns.nl en dan onderaan klikken op de brief; p 6)

Maandag 28 dec 2015 - 11:28:12
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Wie weet wat momenteel de status van 380 8029 is, rtg is prototype interieurrevisie.

57 jaar OV-fotografie.

Maandag 28 dec 2015 - 14:19:43
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Gezien de revisie voor de 9411 zo goed al klaar zal zijn ben ik benieuwd of deze alsnog in dienst wordt gesteld, waarbij de rest van de modernisering dus wordt uitgesteld.

In ieder geval is er dan één extra treinstel bij de NS met +/- 390 zitplaatsen, wat meteen ook een opvallende is. Of is het uit bepaalde overwegingen niet slim om een enkele gemoderniseerde op het spoor te houden (vanwege koppelen, onderhoud etc..)?

Choo choo.....

Maandag 28 dec 2015 - 15:40:23
cuneo56
cuneo56
Bij mijn weten wordt er niets aan de tractie aansturing veranderd en luchtdrogers hebben ze al, dus eigenlijk geen bezwaar om wel en niet gemoderniseerd door elkaar te gebruiken.

Maandag 28 dec 2015 - 16:18:26
daniel81
daniel81
Tenzij de commercie-afdeling daar anders over denkt natuurlijk. Was destijds bij de sprinters wel zo, maar daar hing het ook samen met de introductie van de sprinterformule. Bij ICMm was het dan weer geen bezwaar.
Sowieso lijkt het me praktisch om het eerste stel uitgebreid in de reizigersdienst te beproeven voordat de rest aangepakt wordt.

Maandag 28 dec 2015 - 16:24:28
PimTH
PimTH
Flickr 124886297@N02
Dat met de SGM hing toen ook samen met het vervuilen van de remolie.