20-02-2018 20:56:38
bart84
Moderator
bart84
Dummy bericht.


Mvg. Bart
 

21-02-2018 16:12:47
M-BASS
M-BASS
Mooi, alle posts zijn weer zichtbaar! 9479 is vandaag overgebracht naar Onnen voor indienststelling, terwijl 8621 nog steeds in dienst is; wellicht is 8635 ertussen gekomen n.a.v. het brandje op shl; die was eigenlijk pas als 19e (20e als je 8637 meetelt) aan de beurt?

Laatst bewerkt door M-BASS op 21-02-2018 16:14
 

26-02-2018 07:03:01
M-BASS
M-BASS
9479 is gisteren vanuit Onnen naar Arnhem gebracht, en is vandaag weer in dienst gekomen en rijdt nu als 3016. Stel 8621 staat weer in Onnen, die zal later deze week wel naar Haarlem komen voor de revisie komen.
Weet iemand wat er met 9450 is? Ik weet dat die eerst in Onnen stond en daarna naar Haarlem is gegaan (ik zag hem staan op 31
Januari), maar daarna geen spots en hij is ook niet te vinden op de digitale bronnen.

Laatst bewerkt door M-BASS op 26-02-2018 07:03
 

26-02-2018 07:30:53
Daan!
Daan!
Die heb ik vorige week nog op Haarlem Neutraal zien staan. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar in principe is hij daar nog.  


26-02-2018 12:52:31
Rolffiej19
Rolffiej19
9450 heeft Hoogspanning gehad op het 110v net dat moet herstelt en onderzocht worden


MCN ASD
 

26-02-2018 13:00:53
aarclay
aarclay
Niet best. Hoe kan zoiets gebeuren?


Choo choo.....
 

26-02-2018 13:47:49
SunKeeper
SunKeeper
Voor de huidige recentste status revisie, zie hier > https://www.somda.nl/forum/15367/p645781/Ontwikkelingen+Grote+revisie+VIRM/

Laatst bewerkt door SunKeeper op 19-03-2018 21:28
 

26-02-2018 14:36:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Stel 8635 staat er voorlopig enkel voor herstel. Stel 8633 gaat ooit wel een keer van Onnen naar Haarlem - oorspronkelijk had dat 18 februari moeten gebeuren - en lijkt dan wel na herstel gereviseerd te worden.  

26-02-2018 16:51:50
M-BASS
M-BASS
Ik weet niet hoe groot de schade is aan 8635, maar als het alleen het interieur is dat er met revisie uitgaat dan kunnen ze de onderdelen die uit een revisiestel komen, er in zetten. Dat ze het stel toch herstellen voordat 8635 in revisie gaat, lijkt er op te duiden dat de schade niet heel groot is.

Quote
Rolffiej19 (ma 26 feb 2018 12:52:31 https://www.somda.nl/forum/15367/p642192/): 9450 heeft Hoogspanning gehad op het 110v net dat moet herstelt en onderzocht worden


Oeps, gevalletje van foutje bedankt? Dan zal er ook wel eea kapot zijn, dus dat zal nog wel ff duren denk ik.

Laatst bewerkt door M-BASS op 26-02-2018 16:52
 

27-02-2018 08:07:06
broek53
broek53
Uiterst welingelichte kringen berichten dat de kortsluiting in de 9450 is veroorzaakt doordat de condenswaterafvoer van de kasten op het dak verstopt zaten. Overslag via het water dus. Er is ook een actie uitgevoerd bij alle VIRM-en om al die afvoerpijpjes zonodig te ontstoppen.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-02-2018 08:07
 

28-02-2018 09:26:46
M-BASS
M-BASS
Bedankt voor de toelichting, Broek53.

Overigens is de 8621 maar weer ingezet, hij rijdt nu als 3022. Materieeltekort misschien?

Laatst bewerkt door M-BASS op 28-02-2018 09:28
 

28-02-2018 14:48:56
Hoera63
Hoera63
De 8637, de eerste en vooralsnog enige VIRMm-6, staat al een paar weken op Onnen. Weet iemand toevallig waarom?  

28-02-2018 16:18:56
wyke2207
wyke2207
De VIRMm 9477 maakte vanmorgen/vanmiddag zijn afname proefrit vanaf Haarlem naar Den Haag HS. Het stel legde dit traject als gebruikelijk weer 2 keer af. Na de eerste slag maakte het stel kop op Haarlem Goederen. Inmiddels staat de 9477 weer op het terrein van de NS Werkplaats te Haarlem. Op Leiden Centraal maakte ik 8 foto's van de 9477. Deze staan op de Facebook-site NS V-IRM(m) Regiorunner.  

28-02-2018 16:30:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Stel 8637 staat niet continu op Onnen, maar moet er bijkans elke week heen met allerhande defecten. Het valt te hopen dat de overige gereviseerde stellen niet net zo worden.  

28-02-2018 16:46:00
VIRMm1
VIRMm1
Vooral heel veel problemen met de toiletten.  

28-02-2018 21:44:02
thom
thom
Quote
Hoera63 (wo 28 feb 2018 14:48:56 https://www.somda.nl/forum/15367/p642318/): De 8637, de eerste en vooralsnog enige VIRMm-6, staat al een paar weken op Onnen. Weet iemand toevallig waarom?

Nieuwe bouwserie?
 

01-03-2018 06:53:54
Michael98
Michael98
De 8700/9500 serie worden ook gemoderniseerd. https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steekt-half-miljard-in-vernieuwing-dubbeldekkers.html  

01-03-2018 07:58:24
SunKeeper
SunKeeper
Daar wel stopcontacten tweede klas volgens het artikel. Ik benieuwd of dat echt zo gaat zijn.  

01-03-2018 08:27:10
umbusko
umbusko
Alleen 9500-laag neem ik aan. Men heeft het over 45 stellen, en dat is precies waar ik op uitkom als ik VIRM-2 + VIRM-3 optel (= 8700 + 9500 laag). En 9500-hoog is natuurlijk nog betrekkelijk nieuw.  

01-03-2018 08:33:22
SunKeeper
SunKeeper
Klopt, 9547-9597 is pas eind 2008/begin 2009 in dienst gekomen, die kunnen met de huidige staat nog ongeveer tien jaar mee.  

01-03-2018 09:28:02
jordy94
jordy94
Quote
SunKeeper (do 01 mrt 2018 07:58:24 https://www.somda.nl/forum/15367/p642361/): Daar wel stopcontacten tweede klas volgens het artikel. Ik benieuwd of dat echt zo gaat zijn.

Dat was het gene dat mij ook direct opviel.. Ik heb een vermoeden dat dit onjuist is.
 

01-03-2018 09:52:53
icened
icened
NS gaat verder met moderniseren V-IRM:

https://nos.nl/artikel/2219977-ns-steekt-half-miljard-in-vernieuwing-dubbeldekkers.html

Het schijnt de V-IRM vanaf 2000 te zijn. Goede zaak dat NS de wat minder oude V-IRM ook gaat moderniseren.
 

01-03-2018 09:59:45
martijn
martijn
Daar gaat het inderdaad al 5 berichten over, incl dezelfde link  

01-03-2018 10:01:32
aarclay
aarclay
Quote
jordy94 (do 01 mrt 2018 09:28:02 https://www.somda.nl/forum/15367/p642371/):
Quote
SunKeeper (do 01 mrt 2018 07:58:24 https://www.somda.nl/forum/15367/p642361/): Daar wel stopcontacten tweede klas volgens het artikel. Ik benieuwd of dat echt zo gaat zijn.

Dat was het gene dat mij ook direct opviel.. Ik heb een vermoeden dat dit onjuist is.

De NS meldt zelf in een nieuwsbericht (http://nieuws.ns.nl/ns-moderniseert-nog-eens-45-dubbeldekkers/) dat dat het wel waar is:
"oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas"

En ik vind dit zeker terecht. Eind 2013 stemde een meerderheid van de Tweede Kamer al om deze voorziening verplicht in te bouwen in nieuw of te moderniseren materieel. Volgens mij is deze wet doorgevoerd. Maar ik meen dat destijds de ontwerpprocedure van de VIRM-1 destijds al behoorlijk vergevorderd was toen deze verplichting werd gesteld, waardoor het niet meegenomen kon worden. Correct me if i'm wrong, maar het lijkt mij wel plausibel.


Choo choo.....
 

01-03-2018 13:28:23
VIRMm1
VIRMm1
't zal er vooral om gaan dat die trein daar technisch helemaal niet geschikt voor is nu.

Er is geen omvormer om 230v wisselspanning te creëeren dus dit zal allemaal ontworpen moeten worden nog.
 

01-03-2018 13:36:12
aarclay
aarclay
De DDZ en VIRMm-1 hebben in de eerste klas gewoon stopcontacten. Ik neem aan dat je dus een zwaardere omvormer bedoelt om ook de 2e klas ervan te voorzien?

Het spreekt verder voor sich dat er een hoop extra spanningskabels moeten worden aangelegd naar de stoelen, wat alleen te doen is als de boel grondig open wordt gehaald, zoals bij de aanstaande revisie.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-03-2018 13:39


Choo choo.....
 

01-03-2018 13:36:27
gvttreinen
gvttreinen
Titel topic wijzigen in VIRM ipv VIRM1 omdat 2 & 3 nu worden besproken?  

01-03-2018 14:01:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (do 01 mrt 2018 13:36:12 https://www.somda.nl/forum/15367/p642417/): De DDZ en VIRMm-1 hebben in de eerste klas gewoon stopcontacten. Ik neem aan dat je dus een zwaardere omvormer bedoelt om ook de 2e klas ervan te voorzien?

Het spreekt verder voor sich dat er een hoop extra spanningskabels moeten worden aangelegd naar de stoelen, wat alleen te doen is als de boel grondig open wordt gehaald, zoals bij de aanstaande revisie.


Als ik me niet vergis komt bij de VIRM in de eerste klas de voeding uit de klimaat omvormer. Die is niet gemaakt om 25 laptops tegelijk te voeden.
 

01-03-2018 14:21:38
aarclay
aarclay
Maar bij de revisie van VIRM 2/3 kan dat technische ontwerp toch wel weer herzien worden lijkt me?


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2018 14:48:05
sik214
sik214
Quote
umbusko (do 01 mrt 2018 08:27:10 https://www.somda.nl/forum/15367/p642363/): Alleen 9500-laag neem ik aan. Men heeft het over 45 stellen, en dat is precies waar ik op uitkom als ik VIRM-2 + VIRM-3 optel (= 8700 + 9500 laag). En 9500-hoog is natuurlijk nog betrekkelijk nieuw.
De stammen met de 380 8101 t/m 380 8146. Bij deze dus zeker dat er geen vervanging/herstel van de 8711 komt.
 

01-03-2018 15:00:08
SunKeeper
SunKeeper
Eerder werd wel gesproken over een extra stam die mogelijk nog samengesteld kan worden. (9429?)

Want als we heel erg precies worden %08% heeft de NS bij VIRM-1 wel een getal van 81 genoemd. > http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-gemoderniseerde-dubbeldekker-virm-gereed/

Terwijl er maar 80 ''op de baan'' zijn. OF de 8728 moet als VIRM-1 gezien worden en komt er toch nog een 9511/8711 terug op de baan.

Maar goed, voorlopig speculaas.
 

01-03-2018 15:07:17
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (do 01 mrt 2018 14:21:38 https://www.somda.nl/forum/15367/p642423/): Maar bij de revisie van VIRM 2/3 kan dat technische ontwerp toch wel weer herzien worden lijkt me?


Uiteraard. Een nieuw systeem inbouwen is eenvoudiger bij revisie dan achteraf.
Het kost een lieve duit maar de reiziger anno 2018 vind een stopcontact ontzettend belangrijk in de trein.
 

01-03-2018 17:39:25
M-BASS
M-BASS
Quote
SunKeeper (do 01 mrt 2018 15:00:08 https://www.somda.nl/forum/15367/p642429/): Eerder werd wel gesproken over een extra stam die mogelijk nog samengesteld kan worden. (9429?)

Want als we heel erg precies worden %08% heeft de NS bij VIRM-1 wel een getal van 81 genoemd. > http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-gemoderniseerde-dubbeldekker-virm-gereed/

Terwijl er maar 80 ''op de baan'' zijn. OF de 8728 moet als VIRM-1 gezien worden en komt er toch nog een 9511/8711 terug op de baan.

Maar goed, voorlopig speculaas.


8728 is feitelijk 8629, alleen zit er een abv3/4 in van 8728, waardoor de stam ook zo heet. Omdat de abv3/4 van 8629 hersteld is van de schade, lijkt het me logisch dat 8629 weer terug komt. Voor wat betreft 8728 zelf, zou het best kunnen dat het zal bestaan uit de overgebleven bakken die nu aan de kant staan (en dan 9528 worden).

Laatst bewerkt door M-BASS op 01-03-2018 17:41
 

01-03-2018 17:52:53
DingeZ
DingeZ
Ik vermoed dat 'oplaadvoorziening' niet voor niets gekozen is als woord. Waarschijnlijk wordt het dan alleen USB-poorten in de tweede klas.  

01-03-2018 18:07:44
Frontier
Frontier
Quote
VIRMm1 (do 01 mrt 2018 15:07:17 https://www.somda.nl/forum/15367/p642431/): Het kost een lieve duit maar de reiziger anno 2018 vind een stopcontact ontzettend belangrijk in de trein.

Ja, gek he? %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-03-2018 18:35:21
phantom
phantom
Ik persoonlijk snap niet waarom het een verplichting moet zijn om een stopcontact in een trein te hebben.

Wie is er ooit overleden als er ergens geen stopcontact aanwezig was,niemand toch ? %03%

Dat vooral de jongelui van tegenwoordig bijna een verlamming krijgen als ze geen telefoon in de hand hebben om te "chatten" of een lege batterij hebben.
Dat is een tik van die jongelui,alsof t basis behoefte is om te overleven,dat je een mobiel moet hebben die vol is en overal internet/wifi heeft. %03%

Vroeger(ja klinkt afgezaagd) was die eis/noodzaak van een stopcontact/wifi in het ov er ook niet,omdat die verrekte mobiel niet werd behandelt als iemand zn "hart" en daardoor altijd moest werken en vol moest zijn.

Waarom is dat nu dan wel een eis,wat is er buiten een noodgeval om,nu zo belangrijk dat dat stopcontact/wifi voor die mobiel nu wel een eis moet zijn ?
(trouwens lege batterij van mobiel is simpel te ondervangen,voor je opreis gaat,thuis opladen %08% )

Wie verder "eist" nu dat een stopcontact/wifi in een ov middel een verplicht iets is ?
Een zakenman wellicht om dingen onderweg te doen die je dan op de zaak niet meer hoeft te doen ?
(ook dat is geen reden omdat stopcontact of wifi te eisen,t is gemak als het er is,maar geen basis behoefte om te overleven)

In hoeveel ov bussen en trams/metro's en taxi's zit nu een stopcontact en in hoeveel wifi ?
In vrij weinig/bijna niks.
Is het dan de volgende stap om dat daar dan ook maar te eisen ?
Ik persoonlijk nogmaals vind het redelijk doorgeslagen dat men zulke dingen (bijna) eist in ov.
Maar daarin ben ik dan wellicht ouderwets.

Verwacht NS overigens dit ooit terug te verdienen al die extra voorzieningen ?
Of hoe behandelt men deze kosten post voor deze en toekomstige upgrade's van treinen ?
Gaat zo'n upgrade invloed hebben op de prijs van een ritje met de trein,ofwel zal dit door tariefsverhoging geprobeerd worden terug te halen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-03-2018 18:45:16
Marco
Marco
Quote
phantom (do 01 mrt 2018 18:35:21 https://www.somda.nl/forum/15367/p642461/):
[...]
In hoeveel ov bussen en trams/metro's en taxi's zit nu een stopcontact en in hoeveel wifi ?
In vrij weinig/bijna niks.
[..]

Verwacht NS overigens dit ooit terug te verdienen al die extra voorzieningen ?
Of hoe behandelt men deze kosten post voor deze en toekomstige upgrade's van treinen ?
[...]

Het is natuurlijk wel goed voor de concurrentiepositie ten opzichte van de auto, en dat is waar de NS hun geld mee moet verdienen. In de trein kan je de hele tijd een serie kijken op bijvoorbeeld een tablet als je zou willen, en er is blijkbaar vraag naar. Als de NS daarmee reizigers kan trekken, waarom niet? Dan verdient het zich ook terug. Ik denk dat het een klein deel van de kosten van een stoel is. Sowieso is materieel niet de grootste kostenpost van de NS, dat is personeel.

Overigens zitten in ieder geval in bijvoorbeeld de belangerijke bussen in de regio Groningen ook wifi.
 

01-03-2018 19:01:08
gvttreinen
gvttreinen
Zoiets heet service, kost wel wat maar scoor je beter bij de klanten.
Overigens loopt de NS hiermee wel een stap achter want inmiddels is er draadloos opladen
 

01-03-2018 19:14:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
phantom (do 01 mrt 2018 18:35:21 https://www.somda.nl/forum/15367/p642461/): (trouwens lege batterij van mobiel is simpel te ondervangen,voor je opreis gaat,thuis opladen %08% )
Dat valt nog tegen, de tegenwoordige smartphones van de duurdere merken hebben een accu die het met moeite een dag volhoudt. Al zijn ze er wel die er langer mee doen, heb ik zelf m'n toestel op uitgezocht.

Quote
In hoeveel ov bussen en trams/metro's en taxi's zit nu een stopcontact en in hoeveel wifi ?
In vrij weinig/bijna niks.
Daar vergis je je toch behoorlijk in. In vrijwel alle bussen die de afgelopen paar jaar bij concessiewissels zijn ingestroomd zitten USB-poorten om telefoons op te laden. Geen echt stopcontact nee, maar in een bus zit ook niet gauw iemand op een laptop te werken.
Wifi was al eerder best veel voorkomend en zit bij Arriva en Keolis in alle bussen en bij Connexxion in de nieuwere. Maargoed, ook daadwerkelijk werkende wifi in de bus is zeldzamer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-03-2018 19:30:55
29Thomas10
29Thomas10
Quote
phantom (do 01 mrt 2018 18:35:21 https://www.somda.nl/forum/15367/p642461/):
Dat vooral de jongelui van tegenwoordig bijna een verlamming krijgen als ze geen telefoon in de hand hebben om te "chatten" of een lege batterij hebben.
Dat is een tik van die jongelui,alsof t basis behoefte is om te overleven,dat je een mobiel moet hebben die vol is en overal internet/wifi heeft. %03%




Ook dit gaat niet op. Deze discussie heb ik vaker in de trein gehad. Met het nieuwe leenstelsel gaat de jongelui niet snel meer op kamers, moeten verder reizen terwijl de druk van scholen blijft toenemen, waardoor studeren in de trein toeneemt.

Ik reis zelf dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug naar mijn studie. Mijn telefoon wordt intensief in de trein gebruikt om te studeren (!). Ook vaak genoeg de laptop of een boek.

Zonder de stopcontacten wordt het al een stuk lastiger om ook een volle laptop te hebben in de collegezaal (waar geen stopcontacten zijn).

Ook bij treinstoringen (en minimaal 2 uur extra reistijd door het omreizen) zijn de stopcontacten een goede uitkomst om toch de hele reis te kunnen blijven studeren.

De tijd verandert en NS biedt aan, waar vraag naar is. Op zich een positieve zet.

(PS, wandcontactdoos is het juiste woord om correct te blijven)
 

01-03-2018 19:41:34
Amazonous
Amazonous
Verder haalt het weer een tegenargument weg om steeds meer informatie enkel via de Reisplanner-apps aan te bieden. Wifi in de trein en op stations lost het "ja maar ik heb geen databundel"-probleem (op papier) op, opladen in de trein lost "ja maar m'n telefoon is leeg" in een deel van de gevallen (op papier) op.

Het verschil tussen theorie en praktijk hoef ik u vast niet uit te leggen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 01-03-2018 19:41
 

01-03-2018 19:42:37
martijn
martijn
Ik weet niet met welke treinen Phantom reist, maar ik zie eigenlijk alleen mensen die het stempel jongelui al decennia niet meer verdienen van de wandcontactdozen en usb-poorten in het OV gebruikmaken.  

01-03-2018 20:05:05
marvinkok
marvinkok
Maar... Wat is er mis met een power bank? Als je per se je telefoon de hele dag nodig hebt, dan zorg je toch gewoon dat je zo'n ding mee hebt? Voor een laptop is dat lastiger uiteraard...  

01-03-2018 20:16:35
SunKeeper
SunKeeper
Maar die powerbank moet ook weer opgeladen worden.%02%

Quote
29Thomas10 (do 01 mrt 2018 19:30:55 https://www.somda.nl/forum/15367/p642481/): (PS, wandcontactdoos is het juiste woord om correct te blijven)


Toch niet hoor %08% het zit in het stoelframe, niet in de wand, dus stoelframecontactdoos.
 

01-03-2018 20:34:11
VIRMm1
VIRMm1
Ik heb persoonlijk altijd een power bank mee. Neemt net zoveel ruimte in als een complete oplader, en het verschil is dat je niet afhankelijk bent van locatie.


Ik reis best vaak met de trein maar ik zie reizigers eigenlijk maar amper gebruik maken van de stopcontacten die aanwezig zijn in de huidige treinen.
 

01-03-2018 21:02:19
jordy94
jordy94
Quote
Frontier (do 01 mrt 2018 18:07:44 https://www.somda.nl/forum/15367/p642459/):
Quote
VIRMm1 (do 01 mrt 2018 15:07:17 https://www.somda.nl/forum/15367/p642431/): Het kost een lieve duit maar de reiziger anno 2018 vind een stopcontact ontzettend belangrijk in de trein.

Ja, gek he? %03%

Ja, en dit wisten ze ook al toen ze de eerste generatie VIRM aanpakte..
 

01-03-2018 22:04:27
VIRMm1
VIRMm1
Ja, en nogmaals, daar moet een geheel nieuw systeem voor ontworpen worden.
Technisch is dat niet zomaar gedaan.
Het is niet net als in je huis: even wat extra draden trekken vanuit de meterkast en klaar.
 

01-03-2018 22:21:32
Frontier
Frontier
Quote
VIRMm1 (do 01 mrt 2018 22:04:27 https://www.somda.nl/forum/15367/p642515/): Ja, en nogmaals, daar moet een geheel nieuw systeem voor ontworpen worden.
Technisch is dat niet zomaar gedaan.
Het is niet net als in je huis: even wat extra draden trekken vanuit de meterkast en klaar.

Dat beweert ook niemand, maar het is ook niet technisch buitengewoon ingewikkeld of extreem kostbaar. Als je toch al een hele revisie uitstippelt is het relatief gezien een peulenschil om ook meteen even een geschikte omvormer erbij te ontwerpen. Overal verschijnen stopcontacten en/of USB-poorten, in vliegtuigen, bussen, scholen, etablissementen, omdat firma's graag zien dat klanten alles online of via apps regelen. NS is daar geen uitzondering op, dus zorg dan ook voor de benodigde voorzieningen, waar stopcontacten onder vallen. En dan niet alleen voor de elite en het eigen personeel in de eerste klas, maar voor iedereen, dus ook in de tweede klas.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-03-2018 22:26:20
tonnie12
tonnie12
Laat men hier maar niet mopperen, wij zijn door en door verwend hiermee in het O.V. kom maar eens in het buitenland dan is zoiets nog verre van normaal zoals hier in dit kikkerlandje.  

02-03-2018 06:17:20
29Thomas10
29Thomas10
Quote
tonnie12 (do 01 mrt 2018 22:26:20 https://www.somda.nl/forum/15367/p642523/): Laat men hier maar niet mopperen, wij zijn door en door verwend hiermee in het O.V. kom maar eens in het buitenland dan is zoiets nog verre van normaal zoals hier in dit kikkerlandje.


In Duitsland heb ik redelijk veel treinen gezien die uitgerust waren met een stopcontact. Regionale vervoerders zoals Enno en Westfahlenbahn bieden het aan. IC materiaal van DB biedt het ook aan, al weet ik dit niet van al het beschikbare materiaal.
 

02-03-2018 12:58:44
abcde
abcde
Quote
aarclay (do 01 mrt 2018 13:36:12 https://www.somda.nl/forum/15367/p642417/): De DDZ en VIRMm-1 hebben in de eerste klas gewoon stopcontacten....

Onlangs zat ik in een VIRMm 1e klas, maar kon nergens het stopcontact vinden. Wie kan me helpen waar deze stopcontacten zitten in de VIRMm 1e klas ?
 

02-03-2018 13:20:07
mtlx
mtlx
In de stoelpoot.  

02-03-2018 13:21:30
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
abcde (vr 02 mrt 2018 12:58:44 https://www.somda.nl/forum/15367/p642629/):
Quote
aarclay (do 01 mrt 2018 13:36:12 https://www.somda.nl/forum/15367/p642417/): De DDZ en VIRMm-1 hebben in de eerste klas gewoon stopcontacten....

Onlangs zat ik in een VIRMm 1e klas, maar kon nergens het stopcontact vinden. Wie kan me helpen waar deze stopcontacten zitten in de VIRMm 1e klas ?
Tussen de stoelen aan de dubbelzits kant.


Groet, Spiketrain
 

02-03-2018 15:30:03
DVR
DVR
Quote
Frontier (do 01 mrt 2018 22:21:32 https://www.somda.nl/forum/15367/p642517/):
Quote
VIRMm1 (do 01 mrt 2018 22:04:27 https://www.somda.nl/forum/15367/p642515/): Ja, en nogmaals, daar moet een geheel nieuw systeem voor ontworpen worden.
Technisch is dat niet zomaar gedaan.
Het is niet net als in je huis: even wat extra draden trekken vanuit de meterkast en klaar.

Dat beweert ook niemand, maar het is ook niet technisch buitengewoon ingewikkeld of extreem kostbaar. Als je toch al een hele revisie uitstippelt is het relatief gezien een peulenschil om ook meteen even een geschikte omvormer erbij te ontwerpen. Overal verschijnen stopcontacten en/of USB-poorten, in vliegtuigen, bussen, scholen, etablissementen, omdat firma's graag zien dat klanten alles online of via apps regelen. NS is daar geen uitzondering op, dus zorg dan ook voor de benodigde voorzieningen, waar stopcontacten onder vallen. En dan niet alleen voor de elite en het eigen personeel in de eerste klas, maar voor iedereen, dus ook in de tweede klas.


De aanwezige LS voorziening in de VIRM1-2-3 is niet voldoende om alle stoelen van een stopcontact te voorzien. De in VIRMm1 geplaatst stopcontacten worden niet zoals eerder in dit forum gemeld door de klimaatomvormer maar vanuit het restvermogen van de in ieder rijtuig aanwezige RIS omvormer gevoed. Een omvormer met meer vermogen is inderdaad vrij eenvoudig te plaatsen maar als ook de voeding van deze omvormer aan het eind van zijn vermogen zit doemt het volgende probleem al weer op. Ook dit is op te lossen maar aan iedere oplossing hangt navenant een behoorlijk prijskaartje.
 


02-03-2018 19:17:40
aarclay
aarclay
RIS-omvormer? Bedoel je de spanningsapparatuur voor de OBIS?


Choo choo.....
 

02-03-2018 19:25:32
Frontier
Frontier
Quote
DVR (vr 02 mrt 2018 15:30:03 https://www.somda.nl/forum/15367/p642643/): De aanwezige LS voorziening in de VIRM1-2-3 is niet voldoende om alle stoelen van een stopcontact te voorzien. De in VIRMm1 geplaatst stopcontacten worden niet zoals eerder in dit forum gemeld door de klimaatomvormer maar vanuit het restvermogen van de in ieder rijtuig aanwezige RIS omvormer gevoed. Een omvormer met meer vermogen is inderdaad vrij eenvoudig te plaatsen maar als ook de voeding van deze omvormer aan het eind van zijn vermogen zit doemt het volgende probleem al weer op. Ook dit is op te lossen maar aan iedere oplossing hangt navenant een behoorlijk prijskaartje.

Ah ja, het was ook vrij naïef om te denken dat men eens een stapje harder zou lopen voor de klant zonder dat daar direct iets voor terug vloeit. Lang leve de 5,5=voldoende mentaliteit.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-03-2018 20:50:30
mtlx
mtlx
Een stukje harder lopen? De VIRM2/3 krijgt een volledig nieuw ontworpen boordnet, alleen om die tweede klas ook van voeding te kunnen voorzien. Je gaat niet tijdens een lopend productieproces nog zoiets ingrijpends wijzigen. Hooguit ga je kijken of nadat de productie is afgerond er een retrofit kan komen voor de VIRM1 met dezelfde wijzigingen, maar aangezien het om verschillende deelseries gaat, is de kans groot dat zelfs dat niet zomaar gaat.  

03-03-2018 10:10:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Frontier (vr 02 mrt 2018 19:25:32 https://www.somda.nl/forum/15367/p642687/):
Quote
DVR (vr 02 mrt 2018 15:30:03 https://www.somda.nl/forum/15367/p642643/): De aanwezige LS voorziening in de VIRM1-2-3 is niet voldoende om alle stoelen van een stopcontact te voorzien. De in VIRMm1 geplaatst stopcontacten worden niet zoals eerder in dit forum gemeld door de klimaatomvormer maar vanuit het restvermogen van de in ieder rijtuig aanwezige RIS omvormer gevoed. Een omvormer met meer vermogen is inderdaad vrij eenvoudig te plaatsen maar als ook de voeding van deze omvormer aan het eind van zijn vermogen zit doemt het volgende probleem al weer op. Ook dit is op te lossen maar aan iedere oplossing hangt navenant een behoorlijk prijskaartje.

Ah ja, het was ook vrij naïef om te denken dat men eens een stapje harder zou lopen voor de klant zonder dat daar direct iets voor terug vloeit. Lang leve de 5,5=voldoende mentaliteit.


Een stapje harder lopen? Dat is dus echt niet waar dit om gaat hé. De virm is nooit ontworpen om zoveel stroom te leveren. Bij de VIRM 4 komt de stroom uit de klimaat omvormer, bij de VIRMm1 uit de Obis omvormer. Allemaal noodgrepen omdat het oorspronkelijke energienet er nooit voor gemaakt is. Om de hele trein van wcd's of usb poorten te voorzien is er echt een hele ingrijpende wijziging nodig in het complete net. Dat heeft niks met 'een stapje harder lopen' te maken maar wel met een enorme kostenpost voor iets wat naar verhouding niet zo veel gewaardeerd wordt.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-03-2018 10:11
 

03-03-2018 16:16:04
huibz
huibz
Worden deze 45 stellen nu eindelijk zodanig aangepast dat zelfstandig reizende mensen met een fysieke beperking ook mee kunnen? Of moeten die nog eens 15 tot 20 jaar wachten?  

03-03-2018 18:13:34
JellevdHam
JellevdHam
Ik ben het er mee eens dat dit een goede zaak zou zijn, helaas zie ik niet in hoe dit zou moeten. De vloerhoogte van VIRM is nou eenmaal hoger dan de perronhoogte. Als je de hele constructie en draaistellen wilt gaan wijzigen kun je beter nieuw treinen bouwen. Enige oplossing die ik zou kunnen bedenken is een soort van uitschuifbare trede zoals je soms in bussen ziet maar daar zou ook al een enorme constructiewijziging voor moeten komen. Goed idee maar onmogelijk.  

03-03-2018 18:41:39
mren
mren
Waar een (voldoende grote) wil is, is een weg. SM'90 had al zo'n systeem en dat zat niet echt in de weg voor andere reizigers.  

03-03-2018 18:48:21
Frontier
Frontier
Of je zou ergens, á la de Belgische M6, ergens een aparte deur kunnen maken en binnenin de vloer aldaar aanpassen. Kost je wel het een en ander aan reguliere zitplaatsen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-03-2018 18:52:01
BasSNG2001
BasSNG2001
Met als kanttekening dat de zijwand van de M6 rechtop staat, en bij VIRM niet. De spleet tussen trein en perron die hierbij ontstaat lijkt me niet wenselijk en de vloerhoogte past niet bij onze perrons. Een eventuele hellingbaan wordt of te steil of neemt de hele vloer in beslag.


#DiscoverEU
 

03-03-2018 18:58:33
sjoerd
sjoerd
Tja, het klinkt wat pedant, en dat is niet zo bedoeld, maar er rijden over een paar jaar overal in het land Sprinters met een vloer op perronhoogte. Het is minder comfortabel dan een Intercity maar je kunt dan van elk station naar elk station. We lopen op dit punt internationaal al behoorlijk voor met bijna overal al in het land lage-vloer bussen en trams. Dat is dan in 20 jaar toch al bereikt.  

03-03-2018 19:02:48
daniel_ddr
daniel_ddr
En hoe kom je dan in Anna Poulowna?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-03-2018 20:17:37
DDietzen
DDietzen
SNG in de 3000 en hoppa, opgelost %02%  

03-03-2018 20:31:58
AlexNL
AlexNL
Quote
VIRMm1 (do 01 mrt 2018 20:34:11 https://www.somda.nl/forum/15367/p642499/):

Ik reis best vaak met de trein maar ik zie reizigers eigenlijk maar amper gebruik maken van de stopcontacten die aanwezig zijn in de huidige treinen.

Ik reis ook regelmatig met de trein en ik zie mensen die stopcontacten toch echt wel gebruiken. Zelf gebruik ik ze ook, maar alleen als m'n accu al enigszins leeg is of als ik een lange reis voor de boeg heb.

Een paar maanden terug heb ik de Eurocity van Kopenhagen naar Hamburg gebruikt, die IC3's zijn voorzien van stopcontacten en daar was ik best wel blij mee.
 

03-03-2018 22:28:03
VIRMm1
VIRMm1
Quote
huibz (za 03 mrt 2018 16:16:04 https://www.somda.nl/forum/15367/p642811/): Worden deze 45 stellen nu eindelijk zodanig aangepast dat zelfstandig reizende mensen met een fysieke beperking ook mee kunnen? Of moeten die nog eens 15 tot 20 jaar wachten?


Als mindervalide reiziger zul je dan toch nog altijd een brug moeten bestellen.

Van te voren weet je nooit wat voor trein er voor je neus komt. Is het überhaupt een VIRM? En als het al een VIRM is, is het dan een van die 45?

Geen enkele reiziger gaat die gok nemen. En gelegenheidsreizigers in rolstoelen zijn er niet. En die zullen er ook niet komen totdat het hele materieelpark van de NS het zelfstandig reizen van rolstoelers mogelijk maakt.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-03-2018 22:28
 

04-03-2018 08:22:32
reisthijs
reisthijs
Hoezo weet je dat niet van te voren, dat staat tegenwoordig toch in de app? Daar zou dan alleen nog aangeven moeten worden of een trein rolstoeltoegankelijk is.

In 2030 moet al het materieel zelfstandig toegankelijk zijn, tegen die tijd zal er dus iets aanpast moeten worden, bij alle VIRMs.

Laatst bewerkt door reisthijs op 04-03-2018 08:23
 

04-03-2018 08:48:59
IJsbergsla
IJsbergsla
Een uur van tevoren, dat is tamelijk optimistisch als er dan vervolgens nog een brug besteld moet worden.  

04-03-2018 13:18:36
phantom
phantom
Quote
reisthijs (zo 04 mrt 2018 08:22:32 https://www.somda.nl/forum/15367/p642891/): Daar zou dan alleen nog aangeven moeten worden of een trein rolstoeltoegankelijk is.


Is dat de gebruikte term ?
Aanzich is dat dan best vreemd,want elke trein kan een rolstoel hebben,de deur openingen zijn groot genoeg.

Hoelang van te voren moet iemand met een rolstoel eigenlijk een brug bestellen( is dat echt een uur ?),en staan die op elk station ?
Klinkt wellicht als een domme vraag,maar ik moet bekennen dat ik er nooit echt op gelet heb.

Als het i.d.d. zo is als thijs zegt,dat elke trein toegankelijk moet zijn voor rolstoelers,dan vraag ik me af waarom men nu dan al niet iets voorbereid bij de virm stellen om dat mogelijk te maken.
Of is het zo dat men tegen die tijd virm eruit aan het mikken is en er daarom niks aan word gewijzigd ?

Laatst bewerkt door phantom op 04-03-2018 13:19


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-03-2018 13:36:45
jeanne
jeanne
Quote
huibz (za 03 mrt 2018 16:16:04 https://www.somda.nl/forum/15367/p642811/): Worden deze 45 stellen nu eindelijk zodanig aangepast dat zelfstandig reizende mensen met een fysieke beperking ook mee kunnen? Of moeten die nog eens 15 tot 20 jaar wachten?


Je kan deze zaak natuurlijk bij https://www.mensenrechten.nl/ aanhangig maken of gewoon een direct (proef)proces beginnen om te kijken waar de randen van de mogelijkheden liggen in deze situatie in het kader van VN-verdrag Handicap dat op 4 juli 2016 voor Nederland in werking trad. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-mensen-met-een-handicap/positie-mensen-met-een-beperking-verbeteren-vn-verdrag-handicap
Een juridische toetsing kan ook zeer interessant zijn. Dat kost natuurlijk een paar lieve centen maar misschien is crowdfunding hier wel een optie.

Iets dergelijks gebeurt nu ook in Zwitserland met de nieuwe Twindexx materieel van de SBB. Het blijkt dat alle wetten, regels en normen (TSI etc.) toch niet een helemaal sluitende oplossing bieden om zelfstandig te kunnen reizen in het kader van VN-verdrag Handicap.


Jeanne Kok
 

04-03-2018 13:46:56
AlexNL
AlexNL
Quote
reisthijs (zo 04 mrt 2018 08:22:32 https://www.somda.nl/forum/15367/p642891/):

In 2030 moet al het materieel zelfstandig toegankelijk zijn, tegen die tijd zal er dus iets aanpast moeten worden, bij alle VIRMs.

Voor VIRM is een uitzondering gemaakt.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2012/03/30/motie-toegankelijkheid-aptroot-bashir

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-03-2018 13:47
 

04-03-2018 13:52:41
thom
thom
Tegen die tijd is het ook helemaal niet lonend om VIRM daarvoor aan te passen, en al helemaal niet zo uitgebreid met een nieuwe aangepaste entree deur die de hele bakconstructie zal beinvloeden.  

04-03-2018 15:15:50
M-BASS
M-BASS
VIRMm 9477 is vandaag overgebracht (als trein 89113) van Haarlem naar Onnen, om klaar gemaakt te worden voor indienststelling.

Laatst bewerkt door M-BASS op 04-03-2018 15:16
 

04-03-2018 23:50:45
reisthijs
reisthijs
Quote
phantom (zo 04 mrt 2018 13:18:36 https://www.somda.nl/forum/15367/p642962/):
Quote
reisthijs (zo 04 mrt 2018 08:22:32 https://www.somda.nl/forum/15367/p642891/): Daar zou dan alleen nog aangeven moeten worden of een trein rolstoeltoegankelijk is.


Is dat de gebruikte term ?
Aanzich is dat dan best vreemd,want elke trein kan een rolstoel hebben,de deur openingen zijn groot genoeg.
Er wordt nog geen term gebruikt voor wat ik bedoel. Er wordt in de reisinformatie nog geen onderscheid gemaakt in treinen die geheel zelfstandig, of alleen met hulp toegankelijk zijn voor reizigers in een rolstoel.

Als VIRM inderdaad niet aangepast wordt, is het wel belangrijk dat er duidelijk welke treinen er wel zelfstandig toegankelijk zijn.
 

05-03-2018 00:17:42
SunKeeper
SunKeeper
Quote
thom (zo 04 mrt 2018 13:52:41 https://www.somda.nl/forum/15367/p642972/): Tegen die tijd is het ook helemaal niet lonend om VIRM daarvoor aan te passen, en al helemaal niet zo uitgebreid met een nieuwe aangepaste entree deur die de hele bakconstructie zal beinvloeden.


Je kunt dan beter een nieuwe tussenbak laten bouwen, ben je nog goedkoper denk ik. Opnieuw toelaten moet in beide gevallen.

En VIRM eruit voor 2030, benieuwd welk vervangend materieel je daar voor wil inzetten. Dan kun je wel alvast beginnen met 600 ICNG stellen bijbouwen.%08%
 

05-03-2018 01:02:01
Frontier
Frontier
Nieuwe tussenbak zou nog best aardig, maar dan wel ter vervanging van een van de huidige tussenbakken, anders is VIRM helemaal niet meer vooruit te branden. %08%

Laatst bewerkt door Frontier op 05-03-2018 01:05


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-03-2018 06:58:34
AlexNL
AlexNL
Een nieuwe tussenbak laten bouwen is onderzocht, zie het document waar ik naar linkte.  

05-03-2018 07:30:09
VIRMm1
VIRMm1
Blijkbaar wordt dat niet gelezen.

Kosten van aanpassen VIRM zijn ongeveer 500 miljoen euro, met risico's dat het niet uitvoerbaar is.
Nieuwe toegankelijke bakken worden verwacht 800 miljoen te kosten.

Omdat de beoogde doelgroep te klein is wordt hiervoor "vrijstelling" gegeven.
 

05-03-2018 08:57:35
cuneo56
cuneo56
En misschien heeft de juridische afdeling wel aangegeven dat niet voldoen aan de regels weliswaar mogelijk een boete oplevert, maar dat die slechts een fractie van de kosten van ombouw zal bedragen.

Het OV moet toch commercieel zijn!
 

05-03-2018 09:33:26
sjoerd
sjoerd
Quote
Frontier (ma 05 mrt 2018 01:02:01 https://www.somda.nl/forum/15367/p643084/): Nieuwe tussenbak zou nog best aardig, maar dan wel ter vervanging van een van de huidige tussenbakken, anders is VIRM helemaal niet meer vooruit te branden. %08%

Wellicht is een extra drieassige motorpack voor extra tractie met rolstoelafdelinkje nog een optie...%03% Het lijkt ook wel of de tractie met de jaren terugloopt. Of is dit energiezuinig rijden 2.0?
 

05-03-2018 10:41:08
daniel81
daniel81
Quote
jeanne (zo 04 mrt 2018 13:36:45 https://www.somda.nl/forum/15367/p642968/):
Iets dergelijks gebeurt nu ook in Zwitserland met de nieuwe Twindexx materieel van de SBB. Het blijkt dat alle wetten, regels en normen (TSI etc.) toch niet een helemaal sluitende oplossing bieden om zelfstandig te kunnen reizen in het kader van VN-verdrag Handicap.

Afgelopen week bezocht ik een NVBS-bijeenkomst over de Rhätische Bahn. Alle stations worden daar helemaal omgebouwd om rolstoeltoegankelijk te worden, terwijl die naar mijn idee met name gebruikt worden door bergwandelaars. Dan ben ik heel benieuwd welke aanpassingen ze aan al die bergpaadjes gaan doen
 

05-03-2018 12:33:41
SunKeeper
SunKeeper
Alle bergen gewoon egaliseren.%02%

Quote
sjoerd (ma 05 mrt 2018 09:33:26 https://www.somda.nl/forum/15367/p643186/): Het lijkt ook wel of de tractie met de jaren terugloopt. Of is dit energiezuinig rijden 2.0?


De rails is vaker glad denk ik. De wielen draaien prima, alleen vaak een stuk sneller dan de trein rijdt.%08%
 

05-03-2018 12:51:21
Marco
Marco
Quote
sjoerd (ma 05 mrt 2018 09:33:26 https://www.somda.nl/forum/15367/p643186/):
Quote
Frontier (ma 05 mrt 2018 01:02:01 https://www.somda.nl/forum/15367/p643084/): Nieuwe tussenbak zou nog best aardig, maar dan wel ter vervanging van een van de huidige tussenbakken, anders is VIRM helemaal niet meer vooruit te branden. %08%

Wellicht is een extra drieassige motorpack voor extra tractie met rolstoelafdelinkje nog een optie...%03% Het lijkt ook wel of de tractie met de jaren terugloopt. Of is dit energiezuinig rijden 2.0?

Mat 54: 1360/210 = 6,5 kW/ton
Plan V: 580/86 = 6,7 kW/ton
VIRM-4: 1608/237 = 6,8 kW/ton
VIRM-6: 2412/352 = 6,9 kW/ton
Alle data komt van Wikipedia. ICM is wel sneller, met ~8.7 kW/ton voor een drietje.
 

05-03-2018 14:41:44
aarclay
aarclay
Over de stopcontacten in de VIRM 2/3, is inmiddels duidelijk dat deze ingebouwd worden in een nieuw te ontwerpen boordnet:

-------------
Inmiddels heb ik meer informatie voor jullie. In de eerste serie gereviseerde treinen zit geen stopcontact in de tweede klas. De voeding voor de eerste klas wordt afgetapt uit een voeding van het klimaat, maar die kan er niet meer stopcontacten bij hebben. Om de tweede klas te voeden, moet het zogeheten 'boordnet' opnieuw ingericht worden. Dat is een lang ontwerpproces. Toen werd besloten dat de tweede klas stopcontacten zou moeten krijgen, was het helaas te laat om dit voor de eerste serie mee te nemen in het ontwerp. De nu te reviseren 45 stellen worden er wel van voorzien. Of de eerste serie nog wordt voorzien van stopcontacten is nog niet duidelijk helaas.

Bron: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/ns-moderniseert-nog-eens-45-dubbeldekkers-45889/index2.html#post307292
-----------------


Choo choo.....
 

05-03-2018 15:01:01
sjoerd
sjoerd
@Marco: dank voor je zoek- en rekenwerk. Dat is de theorie. Feit is dat je meestal te vroeg aankomt met ICM en vertraging oploopt of het er niet uitgereden krijgt met VIRM. Theorie en praktijk vergelijkend: ander rijgedrag inoefenen. Of zie ik dat verkeerd? De sporen zijn toch niet altijd glad?  

05-03-2018 15:08:35
jeanne
jeanne
Quote
daniel81 (ma 05 mrt 2018 10:41:08 https://www.somda.nl/forum/15367/p643222/): Afgelopen week bezocht ik een NVBS-bijeenkomst over de Rhätische Bahn. Alle stations worden daar helemaal omgebouwd om rolstoeltoegankelijk te worden, terwijl die naar mijn idee met name gebruikt worden door bergwandelaars. Dan ben ik heel benieuwd welke aanpassingen ze aan al die bergpaadjes gaan doen


Ja en anderzijds staan er ook haltes op verdwijnen, omdat de verbouwingskosten niet opwegen tegen het gebruik dat er van bepaalde haltes gemaakt wordt, o.a. op de voormalige BN.


Jeanne Kok
 

05-03-2018 18:12:45
bacr
bacr
BN als in BerNina Bahn?  

05-03-2018 18:24:48
cuneo56
cuneo56
Bern - Neuenburg
( ook wel Neuchatel geheten)
 

05-03-2018 18:47:30
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (ma 05 mrt 2018 08:57:35 https://www.somda.nl/forum/15367/p643172/): En misschien heeft de juridische afdeling wel aangegeven dat niet voldoen aan de regels weliswaar mogelijk een boete oplevert, maar dat die slechts een fractie van de kosten van ombouw zal bedragen.

Het OV moet toch commercieel zijn!


Spoorwegmaterieel gaat decennia mee, je kunt nu wel gloednieuwe tussenbakken bouwen maar als je de rest van de trein na 10 jaar aan de kant zet omdat het afgeschreven is hou je een reeks tussenbakken over waar je niks meer aan hebt.

Dat is zonde van het geld, van die miljoenen euro's kun je tenslotte ook extra ICNG kopen. Of een ICNG-Dosto laten ontwikkelen ter vervanging van het VIRM.
 

07-03-2018 22:51:00
Michael98
Michael98
Quote
SunKeeper (do 01 mrt 2018 15:00:08 https://www.somda.nl/forum/15367/p642429/): Eerder werd wel gesproken over een extra stam die mogelijk nog samengesteld kan worden. (9429?)

Want als we heel erg precies worden %08% heeft de NS bij VIRM-1 wel een getal van 81 genoemd. > http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-gemoderniseerde-dubbeldekker-virm-gereed/

Terwijl er maar 80 ''op de baan'' zijn. OF de 8728 moet als VIRM-1 gezien worden en komt er toch nog een 9511/8711 terug op de baan.

Maar goed, voorlopig speculaas.
Nu ik het jaarverslag aan het doornemen ben zie ik dat er daar wordt gesproken over 80 treinstellen en 415 bakken
 

11-03-2018 18:33:09
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Hoera63 (wo 28 feb 2018 14:48:56 https://www.somda.nl/forum/15367/p642318/): De 8637, de eerste en vooralsnog enige VIRMm-6, staat al een paar weken op Onnen. Weet iemand toevallig waarom?


Vandaag is dit stel actief in treinserie 800, ik kreeg ook een spot door van een NFL, deze meldde mij dat momenteel alle toiletten normaal werken.
Hopelijk blijft het zo, want specifiek in dit stel schijnen er vreemde dingen gebeurd te zijn, vooral dat het toilet zichzelf aan het bedienen was, deur open en dicht en uit het niets ineens doorspoelen e.d.
 

11-03-2018 18:39:55
VIRMm1
VIRMm1
Quote
SunKeeper (zo 11 mrt 2018 18:33:09 https://www.somda.nl/forum/15367/p644359/):
Quote
Hoera63 (wo 28 feb 2018 14:48:56 https://www.somda.nl/forum/15367/p642318/): De 8637, de eerste en vooralsnog enige VIRMm-6, staat al een paar weken op Onnen. Weet iemand toevallig waarom?


Vandaag is dit stel actief in treinserie 800, ik kreeg ook een spot door van een NFL, deze meldde mij dat momenteel alle toiletten normaal werken.
Hopelijk blijft het zo, want specifiek in dit stel schijnen er vreemde dingen gebeurd te zijn, vooral dat het toilet zichzelf aan het bedienen was, deur open en dicht en uit het niets ineens doorspoelen e.d.


Toiletten die zichzelf doorspoelen gebeurt in vrijwel alle 'bio' treinen. Dit om verstoppingen te voorkomen.

De 9411 en de 8637 waren de eerste met dit type toiletten en deze 2 treinen zijn niet geheel toevallig ook de grootste probleem VIRMmen die er rijden.
 

12-03-2018 07:44:03
M-BASS
M-BASS
Na een week camperen in Onnen is 9477 vandaag in dienst gekomen, het stel rijdt op dit moment trein 2429.  

12-03-2018 12:36:42
SunKeeper
SunKeeper
Aangepast.

Is de 8621 ondertussen al richting zijn revisie? Ik lees er elders nog niets over.
 

12-03-2018 17:48:30
thom
thom
Die staat nu op Ut CS, dus die staat iig nog niet voor de deur bij het revisie bedrijf  

12-03-2018 18:13:54
M-BASS
M-BASS
9478 is vanaf vandaag weer op de radar verschenen.

Quote
SunKeeper (ma 12 mrt 2018 12:36:42 https://www.somda.nl/forum/15367/p644439/): Aangepast.

Is de 8621 ondertussen al richting zijn revisie? Ik lees er elders nog niets over.


Die rijdt inderdaad nog steeds rond. Ik heb een sterk vermoeden dat 8663 hem ingehaald heeft. 8663 staat nog op de radar bij hlmwph, maar fysiek staat hij niet meer waar de radar hem aangeeft (ik verwacht dat ie al binnen staat). Echter weet ik niet waarom 8663 dan eerder zou zijn dan 8621.

Laatst bewerkt door M-BASS op 12-03-2018 18:14
 

13-03-2018 08:40:22
wyke2207
wyke2207
Op maandag 12-03-2018 verscheen de NS VIRMm1 9478 weer op de radar. Het stel staat op het terrein van de NS Werkplaats te Haarlem. De 9478 lijkt de 9480, die eerder in revisie ging, te hebben ingehaald. Dit laatste stel is nog niet op de radar te zien.  

14-03-2018 08:53:15
DDietzen
DDietzen
Weet niet of het alweer oud nieuws is, maar volgens een NFL is de 9480 opgeknapt en staat klaar om afgeleverd te worden. Inmiddels ook op de radar verschenen, op de werkplaats in Haarlem.

Laatst bewerkt door DDietzen op 14-03-2018 08:55