25-04-2017 16:39:00
jorgo
jorgo
De ramen zijn even groot, maar bevinden zich verder uit elkaar. In de viertjes heeft één tweedeklasafdeling boven ook deze grotere afstand (die boven de eerste klasse zit), maar daar staan de stoelen verder uit elkaar en is er dus extra bagageruimte (althans in de onverbouwde versie).
Eerste klasse in de kopbakken levert dus Wandfensterplatze.

Ik zie ook niet per se welk probleem het zou oplossen: Als bijv. in Ehv de eerste klasse bij de trap zou staan is de tweede klasse daarachter extra druk. En bij gekoppelde stellen had je de eerste klasse alsnog naast elkaar.
 

25-04-2017 17:13:36
maarten83
maarten83
Ik kreeg bij virm altijd het idee dat de verhouding 1/2 klas scheef is. Overkill aan 1e klas.  

25-04-2017 17:21:35
stefanvdw
stefanvdw
En dat is bij gerenoveerde VIRM alleen maar schever geworden want daar is een hele 1e klasse coupe bijgekomen  

25-04-2017 17:25:33
michaben
michaben
Nee, er is geen hele coupé bijgekomen, één grote coupé is vervangen door twee kleinere coupés. Daarnaast waren het de zesjes die een overschot 1e klas hadden en niet de viertjes. De VIRM viertjes hadden juist de minste 1e klas van al het intercitymaterieel. Volgens mij is deze actie dus meer gericht op het gelijktrekken van de viertjes en zesjes.

Laatst bewerkt door michaben op 25-04-2017 17:26
 


25-04-2017 17:29:57
stefanvdw
stefanvdw
Jawel er is een coupe bijgekomen waar eerst dus tweede klas zat. En wat jij betoogt ('gelijktrekken ') betekent dus ook netto meer eerste klas in de virm viertjes dan voorheen.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 25-04-2017 17:30
 

25-04-2017 18:21:48
michaben
michaben
Goed lezen, ik zei dat er geen HELE coupé bijgekomen, de nieuwe 1e klas coupés op het bovendek zijn namelijk kleiner. Van de VIRMm-VI heb ik nog geen cijfers, maar op beeldmaterieel zie ik ook hier dat de blauwe streep korter is geworden. Kortom de viertjes krijgen er netto enkele 1e klaszitplaatsen bij, en bij de zesjes gaan er enkele weg, netto komt er als ik het goed heb iets minder 1e klas terug.  

25-04-2017 18:40:51
stefanvdw
stefanvdw
Doe eens even rustig joh, ga je nu serieus een definitie-discussie voeren over wat ik bedoel met een 'hele coupé'...volgens mij begrijp je best wat ik bedoel

Laatst bewerkt door stefanvdw op 25-04-2017 18:41
 

25-04-2017 18:57:09
michaben
michaben
Ik moet rustig doen? Ik leg gewoon uit dat er netto 1e klas verdwijnt doordat de coupés in het bovendek kleiner worden. Je kan ook overal problemen achter zoeken %04%  

28-04-2017 13:16:36
kleine_man
kleine_man
Het lijkt erop dat er in een viertje daadwerkelijk meer eerste klasse zit. In de oude situatie heeft een viertje in de ABv3 7 ramen 1e klasse (3 boven/4 beneden) en in de ABv6 4 ramen (allen beneden). Na revisie heeft een viertje in beide ABv's 7 ramen 1e klasse (3 boven/4 beneden).

Ik heb een gereviseerd viertje nog niet van binnen gezien, het kan zijn dat er meer tweede klasse stoelen beschikbaar zijn waardoor de verhouding 1e/2e klasse gelijkgebleven is. Wellicht dat hier iemand een lichtje op kan schijnen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

28-04-2017 13:31:28
michaben
michaben
Zoals gezegd, viertjes meer 1e klas, zesjes minder 1e klas. Bij de viertjes zijn ook meer zitplaatsen 2e klas, maar dat komt doordat er meer klapzittingen in zitten, daar had VIRM er voorheen niet zo veel van. Als het goed is zal er dan straks ook geen significant verschil meer zitten tussen 2xVIRM-VI en 3xVIRM-IV, nu verschillen beide formaties circa 80 zitplaatsen 1e/2e klasse door de scheve verhouding tussen de viertjes en zesjes.  

01-05-2017 12:23:22
abcde
abcde
Wat is de gewenste verhouding 1e / 2e klas ? Hoeveel procent van de zitplaatsen is idealiter 1e klas ?
Ik heb de indruk dat bij ICM IV het aantal zitplaatsen 1e klas ook overkill is.
 

01-05-2017 12:59:20
VIRMm1
VIRMm1
15%-25%

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 01-05-2017 13:00
 

01-05-2017 13:04:03
thom
thom
En dat zal doorgaans ook nog wel verschillen op verschillend routes.

Laatst bewerkt door thom op 01-05-2017 13:04
 

01-05-2017 14:42:06
VIRMm1
VIRMm1
In de sprintertreinen is er minder vraag naar.
Treinen naar de randstad (ICs) is veel vraag naar.
 

01-05-2017 17:23:55
michaben
michaben
Quote
VIRMm1 (ma 01 mei 2017 12:59:20 https://www.somda.nl/forum/15367/p614778/): 15%-25%

Dat is een behoorlijk ruime marge. Bij gerenoveerd intercitymaterieel (ICMm, DDZ en VIRMm) is het rond de 20% van de normale zitplaatsen, ICMm is nog wel een beetje scheef met drietjes drietjes 18% en viertjes 22%. Reken je klapzittingen mee dan zit ICM en DDZ rond de 17,5%, VIRMm heeft dan een hoger percentage omdat dit materieel nog altijd achterloopt qua hoeveelheid klapzittingen.
 

01-05-2017 17:30:03
b2py
b2py
Quote
michaben (ma 01 mei 2017 17:23:55 https://www.somda.nl/forum/15367/p614796/):
Quote
VIRMm1 (ma 01 mei 2017 12:59:20 https://www.somda.nl/forum/15367/p614778/): 15%-25%

Dat is een behoorlijk ruime marge. Bij gerenoveerd intercitymaterieel (ICMm, DDZ en VIRMm) is het rond de 20% van de normale zitplaatsen, ICMm is nog wel een beetje scheef met drietjes drietjes 18% en viertjes 22%. Reken je klapzittingen mee dan zit ICM en DDZ rond de 17,5%, VIRMm heeft dan een hoger percentage omdat dit materieel nog altijd achterloopt qua hoeveelheid klapzittingen.
Volgens mij vallen alle waardes die je noemt perfect tussen de 15-25% dus wat er mis mee is? %08%
 

01-05-2017 19:08:57
VIRMm1
VIRMm1
%02%  

01-05-2017 19:24:21
michaben
michaben
Quote
b2py (ma 01 mei 2017 17:30:03 https://www.somda.nl/forum/15367/p614797/): Volgens mij vallen alle waardes die je noemt perfect tussen de 15-25% dus wat er mis mee is? %08%

Kun je naast bijdehand doen ook lezen? Met jouw redenatie had 'tussen de 0 en 100%' een net zo correct antwoord geweest. Tussen de 15 en 25% kan meer dan 100 zitplaatsen verschillen, terwijl de werkelijke marge van DDZ en VIRMm van 19 tot 21% slechts een afwijking van circa 20 zitplaatsen kent. Overigens was de vraag wat de gewenste verhouding was, we weten wat de NS aanbied maar of dit het juiste percentage (voldoende voor alle intercitylijnen tezamen, want men gaat geen materieel per corridor samenstellen) is kan ik niet controleren. Dus als jij of iemand anders daar nog wat zinnigs over kan zeggen dan graag, inhoudelijke bijdragen worden namelijk wél gewaardeerd.
 

01-05-2017 19:34:25
b2py
b2py
Je kan twee gewenste verhoudingen nastreven, een algemene verhouding of een trajectspecifieke verhouding. Zoals eerder al is aangegeven kan traject X meer eerste klas dan traject Y vereisen dus zou je graag wat differentiatie willen hebben in de mate van eerste klas zitplaatsen. Je kan ook een landelijk moyenne aanhouden, de methode die NS momenteel aanhoudt, en daar dan zo goed mogelijk mee proberen te plannen.

Jouw stelling 'men gaat geen materieel per corridor samenstellen' kan je dus zeker ter discussie stellen, en het is niet alsof we daar nog geen ervaring mee hebben.
 

01-05-2017 19:46:08
thom
thom
Daarnaast dien je ook wat meer eerste klas te bieden, om te zorgen dat er een wat grotere zitplaats kans is.  

01-05-2017 19:52:10
michaben
michaben
Met getrokken materieel, toen het nog echt getrokken was en er op de eindpunten met een rangeerlocje rijtuigen afgehaald of bijgeplaatst konden worden, was het nog te doen om per corridor een andere verhouding te hebben. Met treinstellen is het echter een stuk complexer geworden. Wat nog relatief eenvoudig kan is maatwerk op een handjevol spitsritten: als je enkele VIRM viertjes van extra 1e klas voorziet kun je dusdanig inplannen dat deze een slag in de ochtend en een in de middag maken gekoppeld aan een zesje.

Meer dan een handjevol ritten op deze manier wordt inefficiënt, wil je echt een aparte materieelvloot per corridor dan moet er geld bij, zowel voor extra materieel als extra opstelcapaciteit en extra benodigde LM ritten. Uiteindelijk is er natuurlijk heel veel mogelijk, maar er hangt een prijskaartje aan vast.
 

01-05-2017 20:58:08
b2py
b2py
Je zou toch bijna gaan twijfelen aan het bieden van het juiste product aan de klant die daarvoor betaald.  

12-05-2017 16:39:02
aarclay
aarclay
De 9420 schijnt volgens een bericht op Twitter ook in een nieuw jasje te rijden.


Choo choo.....
 

12-05-2017 20:43:44
DDZ7504
DDZ7504
Heeft vandaag een proefrit Hlmwph-On gedaan (als 89129) en is bevestigd in meerdere spots, ook in het OD  

12-05-2017 22:29:50
Oldskool
Oldskool
Zie tijd wanneer de 1e meldingen in OD werd gedaan en Aarclay zijn tijd van melden...  

24-05-2017 14:28:45
Daan!
Daan!
VIRMm 9406 staat buiten bij Nedtrain Hlm.  

25-05-2017 05:29:54
martijn24
martijn24
VIRMm 9406 staat ondertussen nu in On.  

29-05-2017 22:38:05
SunKeeper
SunKeeper
Komen er ook nog witte pijlen op de deuren zoals bij ander materieel?

Zie hier DDZ naast VIRMm: https://www.onemorething.nl/uploads/community/956d86d92028134abe52aacf5bd36469a590bed3_57144.JPG
 

29-05-2017 22:39:33
Sully123
Sully123
foto op zijn kop. Maar denk niet dat de pijlen komen. De gele deuren geven al aan dat het deuren zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-05-2017 22:59:19
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Sully123 (ma 29 mei 2017 22:39:33 https://www.somda.nl/forum/15367/p617240/): foto op zijn kop.


Ja, dat is één of ander probleem met metadata, iPhones en Apple. Ingewikkeld verhaal.

Ik snap dat het weinig contrast biedt, witte pijlen op gele deuren, maar het uiterlijk als intercity bij alle soorten gelijk maken dacht ik dat wel een uitgangspunt is.

En mocht je de pijlen zwart op geel maken heb je zowel contrast als een eenduidig uiterlijk. Niet dezelfde kleuren, maar wel dezelfde indeling van de 'componenten' aan de buitenkant.
 

29-05-2017 23:00:34
thom
thom
Die pijlen behoorde bij het beoogde ontwerp vóór de verplichting van het deuren contrast.

Door het contrast is het een beetje achterhaald, en maakt het ontwerp alleen onnodig druk denk ik.
 

29-05-2017 23:15:42
SunKeeper
SunKeeper
Eentje heeft het wel op de kopbakken, de groene VIRM: https://www.flickr.com/photos/martijn1987/17875091224/  

29-05-2017 23:18:41
aarclay
aarclay
Als we het toch over de stickers op de deuren hebben. Ik mis wel de aanduiding dat er video-opnames worden gemaakt.


Choo choo.....
 

29-05-2017 23:42:28
SunKeeper
SunKeeper
Quote
aarclay (ma 29 mei 2017 23:18:41 https://www.somda.nl/forum/15367/p617247/): Als we het toch over de stickers op de deuren hebben. Ik mis wel de aanduiding dat er video-opnames worden gemaakt.


Evenals Wi-Fi-stickers. Of zou NS dat ondertussen als ''standaard inbegrepen'' zien?

Camera's zitten er wel in zo te lezen bij de leverancier: http://www.alphatronsecuritysystems.nl/nieuws/nieuwe-cameras-voor-virm-project-bij-nedtrain.html
 

30-05-2017 00:15:11
BusNL
BusNL
En in de trein zijn die camera's ook goed te zien bij het instappen, dus waarom dan nog stickers plakken? Kost toch alleen maar geld.  

30-05-2017 00:18:22
thom
thom
Omdat je verplicht bent iemand erop te waarschuwen, zodat als die persoon dat wil deze de keuze kan maken zijn privacy er niet door te laten schenden en deze er anders geen aanspraak op kan maken dat hij er niet voor gewaarschuwd is dat hij gefilmd word.

Laatst bewerkt door thom op 30-05-2017 00:18
 

30-05-2017 00:26:09
Sully123
Sully123
Quote
SunKeeper (ma 29 mei 2017 23:15:42 https://www.somda.nl/forum/15367/p617246/): Eentje heeft het wel op de kopbakken, de groene VIRM: https://www.flickr.com/photos/martijn1987/17875091224/


Helaas is die nog lang niet aan revisie toe. Vanaf een bepaald jaar (weet niet meer welk) is het nu een optie om de deuren contrasterend te maken. Denk ook aan de vernieuwde Thalys, de gele deuren van SLT en de Flirt. Dit wordt dus nu toegepast op de VIRMm.
 

30-05-2017 00:33:13
thom
thom
Die pijltjes zijn er op gekomen omdat dat jasje aangemeten is voor de contrast eis van de deuren, en is dus bedacht in dezelfde gedachte gang als bij DDZ.  

30-05-2017 09:04:49
DDZ7504
DDZ7504
@thom over dat waarschuwen, je gaat toch al akkoord met het gefilmd worden op het moment dat je ervoor kiest om te reizen met de trein? Iets van algemene voorwaarden? En volgens mij staat het ook op die waarschuwingsborden in de trein zelf, waar op staat wat wel en niet mag in de trein.  

30-05-2017 12:13:19
thom
thom
Jij weleens iemand voor vertrek na het kopen van zijn kaartje de hele algemene voorwaarde zien lezen?

https://www.security.nl/posting/38361/Juridische+vraag%3A+wanneer+is+cameratoezicht+toegestaan%3F Daar word wel het eea besproken in algemene zin over camerabewaking.

De borden met reisregels in de trein hangen natuurlijk pas op een plek waar je al gefilmd bent.

Laatst bewerkt door thom op 30-05-2017 12:13
 

30-05-2017 17:33:41
VIRMm1
VIRMm1
Heb jij wel eens de volledige voorwaarden gelezen van bijvoorbeeld je Android of iOS telefoon?

Dat jij (en bijna niemand) het niet doet is geen reden om het ongeldig te verklaren. Je gaat er tenslotte wel mee akkoord.

Net zoals je er ook bij NS mee akkoord gaat door gebruik te maken van de trein.


Verder wordt je tegenwoordig in elke (middel)grote stad op elke straathoek gefilmd. Daarvoor wordt je echter nergens gewaarschuwd. Dan zie ik dat als een grotere inbreuk op mijn privacy.
 

30-05-2017 18:15:35
AgentX
AgentX
In Nederland is het voldoende om er van uit te gaan dat je gebruiker/klant kennis heeft kunnen nemen van je voorwaarden, omdat je deze publiekelijk toegankelijk hebt gepubliceerd of bij het geleverde product hebt gevoegd. Dat je klant akkoord is gegaan zonder te lezen is zijn eigen verantwoordelijkheid.

NS verwijst bijvoorbeeld overal (op kaartjes, in de trein en op de website) naar de AVR-NS (Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen).

Dat je niet voor vertrek heel dat boekwerk hebt kunnen lezen is inderdaad discutabel, maar zo zij het.
 

30-05-2017 18:21:02
Diedje
Diedje
Quote
VIRMm1 (di 30 mei 2017 17:33:41 https://www.somda.nl/forum/15367/p617324/):
Verder wordt je tegenwoordig in elke (middel)grote stad op elke straathoek gefilmd. Daarvoor wordt je echter nergens gewaarschuwd. Dan zie ik dat als een grotere inbreuk op mijn privacy.


Toch zie ik met regelmaat borden hangen die je wijzen op cameratoezicht! Dus je vergelijking gaat niet helemaal op.
 

30-05-2017 22:12:29
thom
thom
Die hangen er ongetwijfeld ook echt wel, het zelfde als bijvoorbeeld de waarschuwing borden bij traject controles, die staan er om dezelfde reden van privacy.  

30-05-2017 23:37:56
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Diedje (di 30 mei 2017 18:21:02 https://www.somda.nl/forum/15367/p617334/):
Quote
VIRMm1 (di 30 mei 2017 17:33:41 https://www.somda.nl/forum/15367/p617324/):
Verder wordt je tegenwoordig in elke (middel)grote stad op elke straathoek gefilmd. Daarvoor wordt je echter nergens gewaarschuwd. Dan zie ik dat als een grotere inbreuk op mijn privacy.


Toch zie ik met regelmaat borden hangen die je wijzen op cameratoezicht! Dus je vergelijking gaat niet helemaal op.


Ze staan er af en toe, niet altijd.
Net als bij NS. SLT en DDZ heeft ze wel, VIRMm niet. Dus mijn vergelijking gaat uitstekend op.
 

31-05-2017 08:13:41
Diedje
Diedje
Nu je het genuanceerder brengt wel, in je eerste bericht staat toch echt nergens. Bovendien ga ik ervanuit dat ze wel in elke stad hangen, maar mogelijk is de locatie van de borden niet handig.  

31-05-2017 19:25:37
thom
thom
Andere optie, is het camera systeem van VIRMm alwel in gebruik, of is het alleen voor bereid en nog niet in werking ?  

31-05-2017 19:36:54
aarclay
aarclay
Na zo veel revisietijd en na een aantal maanden indienststelling mag ik toch wel verwachten dat het CCTV-systeem, zoals dat officieel heet, wel zou moeten werken.


Choo choo.....
 

31-05-2017 20:25:51
DDZ7504
DDZ7504
Quote
martijn24 (do 25 mei 2017 05:29:54 https://www.somda.nl/forum/15367/p616859/): VIRMm 9406 staat ondertussen nu in On.

Vandaag in dienst gekomen, heeft LM On-Amr gedaan, daarna 869 Amr-Asd voorop (aldus OVtijden) en rijdt nu in de 4800/5400 %06%

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 31-05-2017 20:28
 

31-05-2017 20:32:28
MetroRET
MetroRET
Dat is dan vrij knap, want ik zag hem op Haarlem als 4860.  

31-05-2017 20:37:47
DDZ7504
DDZ7504
Dan zal er wel een foutje in DVS/infoplus zitten die niet doorhad dat de 9406 toch niet meeging in de 869. 4860 was opgeheven Hn-Amr als het goed is, 9406 zal vanaf daar wel ingevallen zijn vermoed ik.  

01-06-2017 08:00:55
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (wo 31 mei 2017 19:25:37 https://www.somda.nl/forum/15367/p617422/): Andere optie, is het camera systeem van VIRMm alwel in gebruik, of is het alleen voor bereid en nog niet in werking ?

Systeem werkt.
Sterker nog, itt SLT/DDZ krijg je zelfs een melding in het diagnose systeem wanneer een camera afgedekt is.
 

08-06-2017 12:04:11
aarclay
aarclay
Dat noem ik nog eens intelligentie. Dit zal vast een nieuwere CCTV-systeem zijn dan in de overige treinen, waarbij deze detectie gedeeld wordt met het diagnose-systeem.

Stand van zaken voor wat ik zojuist verneem:
Met een grote sprong in de nummertjes is de 9469 inmiddels hlmwpl uitgerold als VIRMm-1 (zal eerst ongetwijfeld nog naar Onnen gaan) en wordt de 9407 nu de werkplaats ingeduwd voor de opknapbeurt.

Dat maakt op dit moment dat de 9401, -02, -03, -04, -05, -06, -11, -20, -69 en de 8637 al gemoderniseerd zijn.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-06-2017 12:05


Choo choo.....
 

09-06-2017 16:55:19
Daan!
Daan!
VIRMm 9469 is afgeleverd door Nedtrain Haarlem en naar Onnen gegaan. Weet iemand waarom dit stel zo vroeg is verbouwd?  


09-06-2017 17:29:21
RBNrd
RBNrd
Revisietermijn van mbvk2 8512.  

09-06-2017 17:36:46
aarclay
aarclay
Ik vermoed dus vanwege de vele bakwisselingen die plaats hebben gevonden bij de VIRM?


Choo choo.....
 

09-06-2017 17:54:20
RBNrd
RBNrd
Komt oorspronkelijk uit de 8206/9406.  

15-06-2017 16:39:26
Astraea
Astraea
Als ik mij niet vergis zijn de volgende VIRMs omgebouwd:

8637, 9401, 9402, 9403, 9404, 9405, 9406, 9411, 9420 en 9469

En in de werkplaats staan onder andere de 9407 en 9409.

Correct?

Laatst bewerkt door Astraea op 15-06-2017 16:39
 

15-06-2017 16:51:59
DDZ7504
DDZ7504
Absoluut  

15-06-2017 17:41:10
Treinfan98
Treinfan98
Quote
Astraea (do 15 jun 2017 16:39:26 https://www.somda.nl/forum/15367/p618587/):
En in de werkplaats staan onder andere de 9407 en 9409.

Correct?


9412 & 9416 staan ook binnen


Eigenaar van de website Het Treinenhoekje: www.hettreinenhoekje.nl
 

15-06-2017 19:12:31
Leo
Leo
Quote
Treinfan98 (do 15 jun 2017 17:41:10 https://www.somda.nl/forum/15367/p618598/):
Quote
Astraea (do 15 jun 2017 16:39:26 https://www.somda.nl/forum/15367/p618587/):
En in de werkplaats staan onder andere de 9407 en 9409.

Correct?


9412 & 9416 staan ook binnen


als laatste mis ik nog 9418, vorige maand aangekomen.
 

15-06-2017 22:45:49
MetroRET
MetroRET
En 9468.  

15-06-2017 23:13:05
aarclay
aarclay
Die hogere VIRM-1 ook al? Heeft dit te maken met een eerdere bakwisseling waarbij de revisietermijn dreigde te verstrijken?


Choo choo.....
 

15-06-2017 23:36:28
AgentX
AgentX
Op 9 juni in dit topic werd mogelijk al dezelfde reden genoemd.  

16-06-2017 00:50:01
VIRMm1
VIRMm1
Daarbij wordt er ook gekeken naar de algehele staat/conditie van de trein.
Veel oude virmen hebben rotte vloeren, met name in de cabines en de balkons.

Vaak wordt het dmv noodherstellingen gerepareerd maar dat kan je niet onbeperkt blijven doen.
 

16-06-2017 13:38:27
TSNL250
TSNL250
De 9413 staat inmiddels ook op het terrein van hlmwp  

16-06-2017 14:14:43
BasSNG2001
BasSNG2001
Aldus berichten in het OD van vandaag is de 9407 ook afgeleverd.


#DiscoverEU
 

25-06-2017 10:52:27
DDZ7504
DDZ7504
... en is gisteravond / vandaag in dienst gekomen.

Verder zag ik op Facebook een filmpje voorbij komem van de 9416 in reizigersdienst, deze is blijkbaar ook gereviseerd. Ik heb niets over aflevering van dit stel gelezen en hij staat ook niet op het DVS dasboard
 

25-06-2017 11:24:37
treinfan
treinfan
De 9416 staat al een tijdje in de lijst, dus die zou gewoon op de actutrein website moeten verschijnen  

25-06-2017 11:26:48
IJsbergsla
IJsbergsla
De 9416 is nog geenszins in dienst...  

25-06-2017 15:33:19
BasSNG2001
BasSNG2001
...Dus dat zal de 9406 zijn geweest, en dus ook een tikfoutje.


#DiscoverEU
 

08-07-2017 09:49:45
ToH
ToH
De 9409 staat nu (9:40) in Onnen, en zal binnenkort dus ook op de baan verschijnen.  

13-07-2017 15:58:22
ToH
ToH
9412 zag ik vandaag te Gv staan met een boel NedTrain poppetjes voorin. Deze zal ook wel klaar zijn dus  

13-07-2017 16:39:08
Rolffiej19
Rolffiej19
En de 9403 is inmiddels al een tijdje weer teruggekeerd naar Hlmwph met een waslijst aan defecten


MCN ASD
 

13-07-2017 17:20:23
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik heb tot nu toe 1 keer met een Virmm gereden, en dat was die. En er zaten idd heel veel storingen in, in verschillende categorieën.  

13-07-2017 18:32:41
VIRMm1
VIRMm1
Klopt. Grootste storingsveroorzakers zijn de toiletten (specifiek de automatische toiletdeur), het camerasysteem en het ILC systeem (Intelligent Light Control, slimme verlichting)  

13-07-2017 21:25:33
Rolffiej19
Rolffiej19
En even als toevoeging er is nog steeds geen nieuwe software voor de Virmm%05%


MCN ASD
 

13-07-2017 22:06:58
aarclay
aarclay
Hoe bedoel je? Geen nieuwe software? Het diagnose-scherm heeft ook wijzigingen gehad, zag ik. Waaronder een functie om de trein wakker (gereed) te laten maken via OBIS, zoals verwarming aan, lichten aan.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-07-2017 22:27


Choo choo.....
 

13-07-2017 22:22:12
Rolffiej19
Rolffiej19
De Virmm heeft weliswaar die diagnose uitbreiding gehad alleen moet er nog nieuwe software in komen om met de nieuwe apparatuur (toiletten verbeterde airco enzovoort) goed te communiceren nu krijg je nog de oude strorings meldingen van de "oude" virm in je scherm


MCN ASD
 

14-07-2017 03:10:28
VIRMm1
VIRMm1
Wat bedoel je met oude storingsmeldingen?
Die binnendisplays die defect zouden zijn (maar in werkelijkheid zijn afgekoppeld ivm OBIS) worden allang niet meer getoond. Of bedoel je wat anders?
 

14-07-2017 06:45:13
gvttreinen
gvttreinen
Wat ik heb vernomen, nog steeds Windows 95!  

14-07-2017 12:01:37
aarclay
aarclay
Klopt, ik heb ergens zelfs een de hele opstart-fase gefilmd. En dat duurt wel eventjes voordat de boel draaiende is na een reset. Genoeg tijd om een bakje koffie te nemen.


Choo choo.....
 

14-07-2017 12:45:59
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
VIRMm1 (vr 14 jul 2017 03:10:28 https://www.somda.nl/forum/15367/p620739/): Wat bedoel je met oude storingsmeldingen?
Die binnendisplays die defect zouden zijn (maar in werkelijkheid zijn afgekoppeld ivm OBIS) worden allang niet meer getoond. Of bedoel je wat anders?

Het zijn niet de binnendisplay storingen in iedergeval maar de Virmm toont storingen van de airco of wc`s terwijl die niet gestoord zijn dat komt omdat er nieuwere apparaten inzitten waarmee de "oude" software niet kan communiceren en dan krijg je dus allerlei onterechte meldingen


MCN ASD
 

14-07-2017 17:48:16
VIRMm1
VIRMm1
Ah op die fiets.
Draait idd nog op Windows 95 en idd dat opstarten duurt even, maar normaliter gebeurt dat maar 1x op een dag (om 2 uur 's nachts) maar het systeem is wel vele malen betrouwbaarder dan bijvoorbeeld SLT, en sneller ook in mijn ervaring. %02%

Vooral niet updaten wanneer het nog gewoon werkt. %02%
 

14-07-2017 18:01:08
Oldskool
Oldskool
Was in het begin, toen de schermen ingevoerd werden en in de rijvoorwaarden waren opgenomen, ook onbetrouwbaar  

14-07-2017 20:24:34
dennistd
dennistd
Quote
VIRMm1 (vr 14 jul 2017 17:48:16 https://www.somda.nl/forum/15367/p620787/): dat opstarten duurt even, maar normaliter gebeurt dat maar 1x op een dag (om 2 uur 's nachts)
Ik neem aan alleen bij treinen die op dat moment niet rijden of binnen 10 minuten moeten gaan rijden? Of heb je in het nachtnet te maken met plotseling rebootende boordcomputers?
 

14-07-2017 21:36:07
Amazonous
Amazonous
Quote
gvttreinen (vr 14 jul 2017 06:45:13 https://www.somda.nl/forum/15367/p620740/): Wat ik heb vernomen, nog steeds Windows 95!

Nou is dat niet zo heel vreemd bij dit soort omgevingen, Windows NT 4.0 kom ik in Duits spul nog wel eens tegen bijvoorbeeld, uit mijn hoofd o.a. de BR189's die (deels) NT4 draaien. Updaten zorgt voor zo ontzettend veel gedoe, dat het absoluut niet efficient is.

Laatst bewerkt door Amazonous op 14-07-2017 21:38
 

14-07-2017 23:24:05
VIRMm1
VIRMm1
Quote
dennistd (vr 14 jul 2017 20:24:34 https://www.somda.nl/forum/15367/p620793/):
Quote
VIRMm1 (vr 14 jul 2017 17:48:16 https://www.somda.nl/forum/15367/p620787/): dat opstarten duurt even, maar normaliter gebeurt dat maar 1x op een dag (om 2 uur 's nachts)
Ik neem aan alleen bij treinen die op dat moment niet rijden of binnen 10 minuten moeten gaan rijden? Of heb je in het nachtnet te maken met plotseling rebootende boordcomputers?


Opzich heb je dat diagnosescherm tijdens het rijden niet nodig. Het is een fijn hulpmiddel om de boel in de gaten te houden maar je kan zonder.
Onder de 40kmh schakelt het scherm normaal gesproken ook uit en is ie ook niet bruikbaar voor de mcn.
Overigens duurt zo'n reboot maar een minuut of 2, geen 10 (aarclay dikt het nogal aan)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 14-07-2017 23:25
 

14-07-2017 23:26:16
aarclay
aarclay
Quote
dennistd (vr 14 jul 2017 20:24:34 https://www.somda.nl/forum/15367/p620793/):
Quote
VIRMm1 (vr 14 jul 2017 17:48:16 https://www.somda.nl/forum/15367/p620787/): dat opstarten duurt even, maar normaliter gebeurt dat maar 1x op een dag (om 2 uur 's nachts)
Ik neem aan alleen bij treinen die op dat moment niet rijden of binnen 10 minuten moeten gaan rijden? Of heb je in het nachtnet te maken met plotseling rebootende boordcomputers?

In de VIRM zijn het enkel diagnoseschermen en geen boordcomputers heb ik mij laten vertellen. Volgens mij kan je gewoon zonder scherm op een VIRM rijden. Bij SLT en FLIRT moet je één en ander eerst bevestigen voordat die de tractie vrijgeeft. Doet het scherm het niet, dan heb je dikke pech!

En dat het een antieke Windows draait. Prima toch! Scheelt dure licenties en een hels karwij om vele componenten te testen. En verder hangt het toch niet open en bloot aan het internet. Dus een afbeelding van een ransomeware zoals je op de Duitse reisinfoschermen zag in de media, zal in de cabine niet gebeuren.

@Virmm1: Toen ik de reboot-seqence bekeek duurde het wel iets langer dan twee minuten geloof ik. Maar misschien was het systeem niet helemaal 100% goed. De machinist gaf al aan dat het systeem communcicatie-foutmeldingen had. Maar ik geloof je dat het sneller zou kunnen.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-07-2017 23:32


Choo choo.....
 

14-07-2017 23:47:18
mtlx
mtlx
Diagnosescherm is inderdaad niet verplicht op de VIRM en is ook geen vereiste voor het gereed maken voor de dienst. Remproef zal dan ouderwets genomen moeten worden op de lampjes van de remcillinders.  

15-07-2017 01:08:52
marciekemp
marciekemp
Overigens kan je bij de VIRMm het diagnose scherm ook gewoon onder de 40 gebruiken, is gelukkig aangepast tijdens de revisie.  

15-07-2017 01:21:53
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (vr 14 jul 2017 23:26:16 https://www.somda.nl/forum/15367/p620810/):
En dat het een antieke Windows draait. Prima toch! Scheelt dure licenties en een hels karwij om vele componenten te testen. En verder hangt het toch niet open en bloot aan het internet. Dus een afbeelding van een ransomeware zoals je op de Duitse reisinfoschermen zag in de media, zal in de cabine niet gebeuren.

Optimistisch, erg optimistisch %02%

Laatst bewerkt door Amazonous op 15-07-2017 01:22
 

15-07-2017 08:38:47
koekje
koekje
Dedicated systemen draaien vaak nog op 'oude' besturingssystemen. Don't fix it if it ain't broken. Voor de simpele taak die het systeem moet doen (via seriële datalijnen communiceren met apparatuur aan boord) is Windows 95 echt wel voldoende. Er zijn zelfs PIN automaten die nog op Windows 3.11 draaien.  

15-07-2017 10:34:44
Astraea
Astraea
Nadeel is er wel dat er soms gebruik wordt gemaakt van verouderde technologie die door steeds minder mensen wordt beheerst. Denk aan programmeertalen die steeds verder op de achtergrond verdwijnen. Dat probleem speelt bijvoorbeeld in de financiële wereld (en de pinautomaten) doordat al die lui met pensioen gaan nu en de kennis verdwijnt...  

15-07-2017 15:53:46
AgentX
AgentX
Bovendien is er geen systeemontwikkelaar die verantwoordelijk gehouden wil worden voor dingen die mis kunnen gaan met zo'n belangrijk nieuw ontwikkeld systeem (voor pinautomaten en andere banksystemen).  

04-08-2017 15:12:34
DDZ7504
DDZ7504
Voor de statistieken, de 9468 heeft gisteren zijn afnamerit gehad en is nu onderweg naar On voor gereedmaking reizigersdienst.  

04-08-2017 15:14:56
Daan!
Daan!
En VIRM 9423 staat in Haarlem klaar om in revisie te gaan sinds gisteren.  

26-08-2017 13:30:57
AJT
AJT
VIRMm 9418 is in dienst. Gezien in trein 3047 in het Heilooërbos. https://www.flickr.com/photos/127823979@N04/35979838024/  

26-08-2017 18:08:11
Mueslireep
Mueslireep
Hoe lang duurt zo'n revisie nou eigenlijk? Is er een lijstje met de tot nu toe gereviseerde treinstellen?  

26-08-2017 18:36:28
BusNL
BusNL
Voor zo ver ik weet zijn de 8637, 9401 t/m 9407, 9409, 9411, 9412, 9418, 9420, 9468 & 9469 gereviseerd.