16-03-2023 13:27:55
VIRMm1
VIRMm1

Ah, dan zal het wel klaar zijn inmiddels. Vorige week gingen ook daar dezelfde briefjes op de deuren en in de cabine nl.

 

16-03-2023 19:32:01
tieske05
tieske05

Ik zag vandaag op Amf de 8719 en 9426 gecombineerd. Rond 14.20u vertrokken ze in de richting van Bokkeduinen/Baarn. Beide stellen hadden bij elke deur een blaadje met "Testtrein"

 

17-03-2023 08:13:56 2
M-BASS
M-BASS

Wellicht is 9401 geruild met 9426; 9401 stond begin deze week al in ehv, voordat die vanaf woensdag weer ingezet is, terwijl 9426 vanaf zaterdag niet meer in dienst is geweest.



Laatst bewerkt door M-BASS op 27-06-2023 20:31
 

17-03-2023 10:45:54
Talbot
Talbot

verplaatst naar volgende pagina



Laatst bewerkt door Talbot op 07-06-2023 17:54
 


17-03-2023 14:35:08
ToH
ToH

Ben benieuwd of en welke kleur de neus van de Groene VIRM wordt. Die is net een andere tint geel dan de andere VIRMs.

 

17-03-2023 18:54:56
jmv
jmv
Quote
Talbot (17-03-2023 10:45:54):

Omdat ik niet weet waar deze lijst thuis hoort, plaats ik m maar hier:
NS is momenteel bezig met het aanpassen van de fronten van de VIRMm1, 2, 3 en 4 ( 2 en 3 tijdens de revisie). Daarom heb ik besloten een lijstje te maken en bij te houden voor gele fronten bij het VIRMm1 en VIRM4. VIRM2/3 laat ik er bewust uit gezien er al een lijst bestaat met revisies. Hier de lijst:

<knip>


Dank je voor deze lijst. De 9547 tot en met 9549 ontbreken nog. Hiervan heeft in elk geval de 9549 de nieuwe gele fronten.

 

17-03-2023 20:01:36 1
Talbot
Talbot

Oh oops, ik heb de lijst met ChatGPT gegenereerd, misschien ligt het daaraan.... zal de lijst gelijk ff updaten, dank voor je reactie!

 

17-03-2023 23:03:40 1
jor[D]1
jor[D]1

Stop daar dan maar gelijk mee.. chatgpt kan dit soort dingen (en heel veel andere zaken) niet. NS flow was bijvoorbeeld een programeer taal volgens chatgpt, en het kwam compleet met een programma voorbeeld in deze on the fly bedachte taal.

 

18-03-2023 11:47:32
Talbot
Talbot

ChatGPT kan dit soort dingen wel hoor. Gewoon vragen een lijst te genereren met nummer 9547 tot 9597, een getal per regel, en je hebt je lijst. Uiteraard check ik m wel dubbel, maar die drie had ik even gemist.

Maar om weer terug te komen op de revisie van de VIRM2/3 stellen: welk stel is de volgende die klaar is? En, op basis waarvan wordt de volgorde van revisie bepaald?



Laatst bewerkt door Talbot op 18-03-2023 11:48
 

18-03-2023 22:53:05
Talbot
Talbot

9571 heeft vandaag zn gele fronten gekregen. Ik heb m verwerkt in de lijst.

 

19-03-2023 09:34:15
thom
thom
Quote
Talbot (18-03-2023 11:47:32):

ChatGPT kan dit soort dingen wel hoor. Gewoon vragen een lijst te genereren met nummer 9547 tot 9597, een getal per regel, en je hebt je lijst. Uiteraard check ik m wel dubbel, maar die drie had ik even gemist.

Maar om weer terug te komen op de revisie van de VIRM2/3 stellen: welk stel is de volgende die klaar is? En, op basis waarvan wordt de volgorde van revisie bepaald?


Lijkt mij even in Excel een kolommetje getallen uittrekken toch wat simpeler en doeltreffender :p

 

20-03-2023 08:07:02
wyke2207
wyke2207

Bij de revisie van het VIRM1 materieel, paste men de volgende volgorde toe:

De laagste mBvK1/2 bak van een stel gaf de revisie-volgorde aan. Als je dit terug kijkt, zul je zien dat dit grotendeels klopt. Uitzonderingen daargelaten, wanneer een bepaald stel heel slecht bleek te zijn. Eerst werden alle 4tjes gereviseerd waarna alle 6jes. Het kon dus voorkomen dat een oudere mBvK1/2 bak nog niet werd gereviseerd, wanneer deze deel uitmaakte van een 6je.

Bij het VIRM2 en VIRM3 materieel heeft men deze volgorde losgelaten (zo blijkt). Wel werden weer eerste alle 4tjes gereviseerd waarna nu alle 6jes. Ik ben er nog niet achter wat momenteel de volgorde bepaalt. Het zou de ABv3/4 bak van een stel kunnen zijn, maar gaat dit ook weer niet helemaal op. Ook hier zal een rol spelen dat 'stellen die echt slecht zijn' voorrang krijgen. Zo werd de VIRMm3 VI 8736 eerder in revisie genomen dan aanvankelijk de bedoeling was.

De huidig gekozen (revisie)volgorde zou ook te maken kunnen hebben met het aantal gereden kilometers van de diverse stellen.

Tenslotte rijdt vandaag (maandag 20-03) de VIRMm3 VI 8727 waarschijnlijk z'n afleverings-proefrit en komt komende week de NS VIRM3 VI 8729 naar Haarlem voor z'n revisie.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 20-03-2023 15:34
 

21-03-2023 12:00:59
Talbot
Talbot
Quote
wyke2207 (20-03-2023 08:07:02):

Bij de revisie van het VIRM1 materieel, paste men de volgende volgorde toe:

De laagste mBvK1/2 bak van een stel gaf de revisie-volgorde aan. Als je dit terug kijkt, zul je zien dat dit grotendeels klopt. Uitzonderingen daargelaten, wanneer een bepaald stel heel slecht bleek te zijn. Eerst werden alle 4tjes gereviseerd waarna alle 6jes. Het kon dus voorkomen dat een oudere mBvK1/2 bak nog niet werd gereviseerd, wanneer deze deel uitmaakte van een 6je.

Bij het VIRM2 en VIRM3 materieel heeft men deze volgorde losgelaten (zo blijkt). Wel werden weer eerste alle 4tjes gereviseerd waarna nu alle 6jes. Ik ben er nog niet achter wat momenteel de volgorde bepaalt. Het zou de ABv3/4 bak van een stel kunnen zijn, maar gaat dit ook weer niet helemaal op. Ook hier zal een rol spelen dat 'stellen die echt slecht zijn' voorrang krijgen. Zo werd de VIRMm3 VI 8736 eerder in revisie genomen dan aanvankelijk de bedoeling was.

De huidig gekozen (revisie)volgorde zou ook te maken kunnen hebben met het aantal gereden kilometers van de diverse stellen.

Tenslotte rijdt vandaag (maandag 20-03) de VIRMm3 VI 8727 waarschijnlijk z'n afleverings-proefrit en komt komende week de NS VIRM3 VI 8729 naar Haarlem voor z'n revisie.


Aha, dank voor de info! Maar ik vraag me dan wel af, waarom er telkens een nieuw stel naar Haarlem gaat op het moment dat er een klaar is. De 8715, 8717 en 8726 staan al in Haarlem, waarom moet de 8729 daar dan al heen?

 

21-03-2023 12:13:04 1
mren
mren

Omdat er meerdere stellen tegelijk onder handen worden genomen en ze in verschillende fases van het project zitten. Als stel 1 wordt gestript, wordt stel 2 bijvoorbeeld voorzien van verse kabels terwijl in stel 3 het interieur wordt geplaatst. Verschillende teams met hun eigen specialisme kunnen zo repeterende arbeid verrichten wat efficiënter is.

 

21-03-2023 17:07:07
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8727 maakte op dnsdagmiddag 21-03-2023 nogmaals een proefrit, Nu tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Leiden Centraal. Tijdens de proefrit van maandag bleek nog een storing aan het stel welke inmiddels werd verholpen waarna nogmaals werd proefgereden.

Inmiddels is de 8727 vrijgegeven en zal deze worden afgeleverd op Haarlem NS. De 8727 zal zeer binnenkort weer in de reizigersdienst worden opgenomen.

 

22-03-2023 10:04:33
Talbot
Talbot

de NS VIRMm2 8719 is inmiddels ook weer terug in de reizigersdienst. Zag m vanochtend wegrijden uit Utrecht Centraal. Is terug in dienst sinds afgelopen maandag 20 maart.

 

22-03-2023 11:15:36
MetroRET
MetroRET

Hij zat afgelopen zaterdag, achter de 625 aan over de Veluwe te plakken, ongetwijfeld onderweg naar Onnen.

 

22-03-2023 16:16:22
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8727 is op woensdagmiddag 22-03-2023 als trein 2167 tussen Haarlem en Den Haag Centraal ingezet. Daarmee is de 8727 na z'n revisie weer in de Reizigersdienst teruggekeerd.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 22-03-2023 18:31
 

22-03-2023 20:23:48
M-BASS
M-BASS

Ik zag net ook (op treinposities) dat 8727 weer in dienst is, ik pas de lijst weer aan.

 

23-03-2023 21:10:40
Talbot
Talbot

Inmiddels heeft VIRM-4 9582 ook een geel gemaakte front. Ik heb de lijst bijgewerkt.

 

24-03-2023 07:42:26
vrijgezel
vrijgezel

Ook treinstam 9577 kan toegevoegd worden aan het lijstje vergroot geel front.

 

24-03-2023 09:02:17
Talbot
Talbot
Quote
vrijgezel (24-03-2023 07:42:26):

Ook treinstam 9577 kan toegevoegd worden aan het lijstje vergroot geel front.


Dankjewel! Ik heb de lijst bijgewerkt.

 

24-03-2023 11:23:48
tieske05
tieske05

Ik zag gistermiddag in Amf de 8662 met blaadjes "testtrein" op elke deur... Nogsteeds niemand die weet wat er zoveel getest wordt de laatste tijd in Amf?

 

24-03-2023 20:03:58
VIRMm1
VIRMm1

Zoals ik eerder al schreef, nieuwe software voor diagnose (en specifieker, een nieuwe centrale computer waar die software op draait).

Ook 9559 en 9426 doen mee aan dat programma.

 

26-03-2023 23:41:03
Talbot
Talbot

Als ik het goed begrepen heb is NS VIRM3 8729 de volgende VIRM die in revisie gaat. 28 maart zou die in revisie gaan. Daarmee is dan ook de hele serie 872x en 952x een VIRMm...

 

28-03-2023 09:24:01
Talbot
Talbot

Vandaag wordt de NS VIRM3 8729 binnen genomen in Haarlem voor zn revisie tot VIRMm3 8729. Weet iemand toevallig of deze vandaag nog een rit in de reizigersdienst rijdt of dat deze leeg naar Hlm gaat? En als ie leeg gaat, wanneer zou hij ongeveer van Asd moeten vertrekken (waar ie voor het laatst gesignaleerd is)?

 

28-03-2023 10:13:08
tieske05
tieske05
Quote
Talbot (28-03-2023 09:24:01):

Vandaag wordt de NS VIRM3 8729 binnen genomen in Haarlem voor zn revisie tot VIRMm3 8729. Weet iemand toevallig of deze vandaag nog een rit in de reizigersdienst rijdt of dat deze leeg naar Hlm gaat? En als ie leeg gaat, wanneer zou hij ongeveer van Asd moeten vertrekken (waar ie voor het laatst gesignaleerd is)?


Is gisteren geëindigd in Amsterdam, en er staat geen rit gepland aldus treinposities.nl. Als ik een gok mag doen gaat deze dus LM naar Haarlem.

 

28-03-2023 10:25:03
Talbot
Talbot
Quote
tieske05 (28-03-2023 10:13:08):
Quote
Talbot (28-03-2023 09:24:01):

Vandaag wordt de NS VIRM3 8729 binnen genomen in Haarlem voor zn revisie tot VIRMm3 8729. Weet iemand toevallig of deze vandaag nog een rit in de reizigersdienst rijdt of dat deze leeg naar Hlm gaat? En als ie leeg gaat, wanneer zou hij ongeveer van Asd moeten vertrekken (waar ie voor het laatst gesignaleerd is)?


Is gisteren geëindigd in Amsterdam, en er staat geen rit gepland aldus treinposities.nl. Als ik een gok mag doen gaat deze dus LM naar Haarlem.


Dat denk ik ook. Ben benieuwd wanneer die vertrekt naar Haarlem dan, misschien kan ik m nog een laatste keer als VIRM3 spotten ๐Ÿ˜œ

 

28-03-2023 10:29:51 3
mren
mren

Gewoon net als vroeger: ga de hele dag in Halfweg staan en hij komt vanzelf een keertje voorbij.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-03-2023 10:39:41
Daan!
Daan!

De 8729 stond vanochtend al op het terrein van Haarlem.

 

29-03-2023 20:43:25
Talbot
Talbot
Quote
VIRMm1 (24-03-2023 20:03:58):

Zoals ik eerder al schreef, nieuwe software voor diagnose (en specifieker, een nieuwe centrale computer waar die software op draait).

Ook 9559 en 9426 doen mee aan dat programma.


Inmiddels lijkt er ook een VIRMm2 mee te doen aan dit programma, er stond een viertje bij Amf met dezelfde papiertjes op de deuren (niet instappen). Ik heb het treinstelnummer niet goed kunnen zien, maar op basis van data van Treinposities vermoed ik dat het hier gaat om de 9528, deze is vrijwel een week niet meer ingezet.

 

30-03-2023 08:20:12
VIRMm1
VIRMm1

Bijna goed, 9506

 

30-03-2023 14:51:20
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (24-03-2023 20:03:58):

Zoals ik eerder al schreef, nieuwe software voor diagnose (en specifieker, een nieuwe centrale computer waar die software op draait).

Ook 9559 en 9426 doen mee aan dat programma.


Interessante ontwikkelingen. Maar een poosje geleden werd de op Windows/DOS gebaseerde software van het diagnosesysteem toch op een virtuele manier (via Linux) gedraaid? Maar nu gaat het om een compleet nieuwe bouw van die software die ze nu uittesten? En is dit al een vooruitblik op de inbouw van ETCS, waarbij die software straks daarvoor op de schop moet?

 

30-03-2023 17:31:46
treinhobby
treinhobby

De 8662 en 9596 op 30/3 ook beide met A4'tjes op de deuren gezien in Amf.

 

30-03-2023 18:05:39
Sanderbin
Sanderbin

De 9506 was vandaag ook met de papiertjes op de deuren bij Amf

 

30-03-2023 18:32:56
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (30-03-2023 14:51:20):
Quote
VIRMm1 (24-03-2023 20:03:58):

Zoals ik eerder al schreef, nieuwe software voor diagnose (en specifieker, een nieuwe centrale computer waar die software op draait).

Ook 9559 en 9426 doen mee aan dat programma.


Interessante ontwikkelingen. Maar een poosje geleden werd de op Windows/DOS gebaseerde software van het diagnosesysteem toch op een virtuele manier (via Linux) gedraaid? Maar nu gaat het om een compleet nieuwe bouw van die software die ze nu uittesten? En is dit al een vooruitblik op de inbouw van ETCS, waarbij die software straks daarvoor op de schop moet?


Ik weet niet veel van ERTMS, maar de computer van de VIRM dient eigenlijk alleen voor diagnose en niet voor bediening. Ik denk dus (maar weet niet zeker) dat het niet veel met ERTMS te maken heeft.

 

31-03-2023 11:17:54
Talbot
Talbot

Welke VIRM is de volgende VIRMm2/3 die uit revisie komt? Gezien de data denk ik de 8717. Weet iemand ook welke VIRM er als volgende aan de beurt is voor de revisie?

 

01-04-2023 09:24:11 1
wyke2207
wyke2207
Quote
Talbot (31-03-2023 11:17:54):

Welke VIRM is de volgende VIRMm2/3 die uit revisie komt? Gezien de data denk ik de 8717. Weet iemand ook welke VIRM er als volgende aan de beurt is voor de revisie?


De volgorde waarop de VIRM's naar binnen gaan, is ook de volgorde waarop ze uiteindelijk weer naar buiten komen.๐Ÿ˜‰

Dit betekent dat deze volgorde zal zijn:

8717 - 8715 - 8731 - 8726 - 8729

De eerstvolgende VIRM3 VI voor revisie is (naar verwachting) de 8739. Deze zal met ca. 2-3 weken naar het Revisiebedrijf komen.

 

02-04-2023 16:30:35
Talbot
Talbot
Quote
wyke2207 (01-04-2023 09:24:11):
Quote
Talbot (31-03-2023 11:17:54):

Welke VIRM is de volgende VIRMm2/3 die uit revisie komt? Gezien de data denk ik de 8717. Weet iemand ook welke VIRM er als volgende aan de beurt is voor de revisie?


De volgorde waarop de VIRM's naar binnen gaan, is ook de volgorde waarop ze uiteindelijk weer naar buiten komen.๐Ÿ˜‰

Dit betekent dat deze volgorde zal zijn:

8717 - 8715 - 8731 - 8726 - 8729

De eerstvolgende VIRM3 VI voor revisie is (naar verwachting) de 8739. Deze zal met ca. 2-3 weken naar het Revisiebedrijf komen.


Aha, top, goed om te weten. Dankjewel voor de informatie!

 

03-04-2023 12:00:32 1
bacr
bacr

@wyke2207 is sowieso degene die in dit topic de meeste en meest betrouwbare info geeft over de VIRM-revisie.

 

04-04-2023 09:11:01
wyke2207
wyke2207

Dank je wel @bacr. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met deze VIRM-serie te maken heeft. Ben daar eigenlijk mee begonnen sinds de revisie van VIRM1. Ik zag toen met regelmaat zulke mooie stellen uit revisie komen, dat ik geprobeerd heb om er zoveel mogelijk te gaan scoren. Dat gaat natuurlijk niet zonder een stukje hulp, maar wil graag juiste informatie doorgeven. Tot op heden lukt dat aardig.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 04-04-2023 09:11
 

04-04-2023 09:14:45
Talbot
Talbot
Quote
wyke2207 (04-04-2023 09:11:01):

Dank je wel @bacr. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met deze VIRM-serie te maken heeft. Ben daar eigenlijk mee begonnen sinds de revisie van VIRM1. Ik zag toen met regelmaat zulke mooie stellen uit revisie komen, dat ik geprobeerd heb om er zoveel mogelijk te gaan scoren. Dat gaat natuurlijk niet zonder een stukje hulp, maar wil graag juiste informatie doorgeven. Tot op heden lukt dat aardig.


Zelf probeer ik dat nu ook, zo snel mogelijk na revisie spotten. Mijn record staat op dezelfde dag als indienststelling. Ben je altijd zeer dankbaar voor alle info die je geeft!

 

05-04-2023 08:09:24
wyke2207
wyke2207
Quote
Talbot (04-04-2023 09:14:45):
Quote
wyke2207 (04-04-2023 09:11:01):

Dank je wel @bacr. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met deze VIRM-serie te maken heeft. Ben daar eigenlijk mee begonnen sinds de revisie van VIRM1. Ik zag toen met regelmaat zulke mooie stellen uit revisie komen, dat ik geprobeerd heb om er zoveel mogelijk te gaan scoren. Dat gaat natuurlijk niet zonder een stukje hulp, maar wil graag juiste informatie doorgeven. Tot op heden lukt dat aardig.


Zelf probeer ik dat nu ook, zo snel mogelijk na revisie spotten. Mijn record staat op dezelfde dag als indienststelling. Ben je altijd zeer dankbaar voor alle info die je geeft!


Ook hier: 'graag gedaan. Hoop hier nog lang mee door te kunnen gaan'.

 

06-04-2023 09:27:38
Talbot
Talbot

NS VIRM-4 9555, 9574, 9580, 9583 en 9589 hebben een gelere front gekregen, ik heb de lijst bijgewerkt. Als mijn informatie klopt, zijn er nog 6 VIRM-4 stellen over die nog een volledig grijze front hebben.

Ik zag dat de 9594 een PTO wordt voor de revisie van de VIRM-4 naar VIRMm4, dus die heb ik ook even in het lijstje verwerkt. Ik zal nog een lijstje maken met alle VIRM-4 treinstellen voor wanneer de stellen daadwerkelijk in revisie gaan.



Laatst bewerkt door Talbot op 08-04-2023 12:56
 

08-04-2023 22:02:50
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8717 maakte op vrijdag 07-04-2023 z'n afleveringsproefrit. Dit keer werd gereden tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Leiden Centraal. E.e.a. door de stremming van het baanvak Leiden Centraal - Den Haag Mariahoeve. Als alles doorgaat dan wordt de 8717 op dinsdag 11-04-2023 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf.

Door omstandigheden dit keer (nog) geen foto's.

De eerstvolgende VIRM3 VI voor revisie is (naar verwachting) de 8739. Als het goed is komt deze op maandag 17-04 naar het NS Revisiebedrijf om daar per dinsdag 18-04 in revisie te worden genomen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-04-2023 22:14
 

08-04-2023 22:04:38
wyke2207
wyke2207
Quote

Ik zag dat de 9594 een PTO wordt voor de revisie van de VIRM-4 naar VIRMm4, dus die heb ik ook even in het lijstje verwerkt. Ik zal nog een lijstje maken met alle VIRM-4 treinstellen voor wanneer de stellen daadwerkelijk in revisie gaan.




Laatst bewerkt door wyke2207 op 09-04-2023 08:55
 

08-04-2023 22:19:35
Daan!
Daan!

VIRM4 gaat pas in 2026 in revisie.

Eerst komt VIRM1 nog binnen voor laagspanning.
Daarnaast loopt ETCS. Daarvan komt VIRM4 als eerste binnen (ongemoderniseerd), vervolgens krijgt VIRM1 ETCS en dan VIRM2/3.

 

08-04-2023 22:33:00 1
VIRMm1
VIRMm1

9594 is volgens mij een PTO voor ETCS en niet voor modernisatie

 

10-04-2023 19:55:58
Talbot
Talbot

VIRM-4 9585 heeft inmiddels ook een geel front gekregen. Gaat hard...

 

12-04-2023 16:25:21
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (08-04-2023 22:33:00):

9594 is volgens mij een PTO voor ETCS en niet voor modernisatie


Beide, althans: het stel staat in de Zaanstraat om zich te laten bekijken door hen die ETCS ooit willen gaan inbouwen, en begin mei gaat het stel daar Haarlem om als eerste gedemonteerd te worden ter voorbereiding op de renovatie. Eerst wordt daar de hele bekabeling er zorgvuldig uit gehaald, omdat die bij VIRM4 (net als bij VIRM2/3) helemaal vervangen moet worden.

 

13-04-2023 18:25:17
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8717 werd op donderdagmiddag 13-04-2023 na z'n revisie afgeleverd op Haarlem NS. Het stel wordt binnenkort weer in de reizigersdienst terug verwacht.

 

14-04-2023 06:23:38
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8717 is als trein 302410 tussen Leiden Centraal en Schiphol, vanmorgen, vrijdag 14-04-2023, teruggekeerd in de reizigersdienst.

 

14-04-2023 14:06:38
M-BASS
M-BASS

Ik werk de lijst weer even bij.

 

14-04-2023 20:50:39
Talbot
Talbot

VIRM-4 9553 heeft inmiddels ook een gele front aangemeten gekregen. Ik heb mijn lijst bijgewerkt. We houden nu 5 VIRM-4 stammen over met een grijze front, waarvan een in ieder geval voorlopig niet wordt ingezet.

Vandaag is de 8717 voor het eerst in de reizigersdienst als VIRMm2. Dit ging niet zonder problemen: te Utrecht Centraal had de stam als trein 3549 een storing. Eentje waarvoor zelfs de stuurtafel open gehaald werd...

Daarnaast viel het me op dat uit in elk geval de 9593 en 9506 de briefjes met testtrein verdwenen zijn. Zijn de testen met deze treinstammen voorbij?



Laatst bewerkt door Talbot op 14-04-2023 20:51
 


14-04-2023 21:52:01
broek53
broek53
Quote
broek53 (12-04-2023 16:25:21):
Quote
VIRMm1 (08-04-2023 22:33:00):

9594 is volgens mij een PTO voor ETCS en niet voor modernisatie


Beide, althans: het stel staat in de Zaanstraat om zich te laten bekijken door hen die ETCS ooit willen gaan inbouwen, en begin mei gaat het stel daar Haarlem om als eerste gedemonteerd te worden ter voorbereiding op de renovatie. Eerst wordt daar de hele bekabeling er zorgvuldig uit gehaald, omdat die bij VIRM4 (net als bij VIRM2/3) helemaal vervangen moet worden.


Het wordt niet de 9594 die naar Hlm zal gaan voor dat bedradingsonderzoek, maar een nader aan te wijzen andere VIRM-4.

In Hlm staat al een tijd de 8739 voor onderzoek naar het vervangen van de bedrading van VIRM-1. Dat gaat dan over alle bedrading van de ABv6 en mBv7 en later aangebrachte bedrading in de overige bakken.

 

14-04-2023 22:03:13
M-BASS
M-BASS

Dat moet 8639 zijn, Broek. 8739 is vandaag nog in dienst, en zal waarschijnlijk als volgende stel in revisie gaan.

 

14-04-2023 22:40:29 1
broek53
broek53

Ja, klopt. Sterker: ik ben vanmiddag zelfs nog door de 8739 (die op gereviseerde draaistellen staat) naar huis gebracht !



Laatst bewerkt door broek53 op 14-04-2023 22:41
 

15-04-2023 13:11:18
treinfande
treinfande

De 9550 heeft inmiddels ook een gele neus, zojuist bij Rotterdam Centraal gezien.



Laatst bewerkt door treinfande op 15-04-2023 13:11
 

15-04-2023 13:13:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Talbot (14-04-2023 20:50:39):

VIRM-4 9553 heeft inmiddels ook een gele front aangemeten gekregen. Ik heb mijn lijst bijgewerkt. We houden nu 5 VIRM-4 stammen over met een grijze front, waarvan een in ieder geval voorlopig niet wordt ingezet.

Vandaag is de 8717 voor het eerst in de reizigersdienst als VIRMm2. Dit ging niet zonder problemen: te Utrecht Centraal had de stam als trein 3549 een storing. Eentje waarvoor zelfs de stuurtafel open gehaald werd...

Daarnaast viel het me op dat uit in elk geval de 9593 en 9506 de briefjes met testtrein verdwenen zijn. Zijn de testen met deze treinstammen voorbij?


Klopt ze rouleren met die stellen waarmee ze testen ;)

 

15-04-2023 13:14:45
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (14-04-2023 21:52:01):

In Hlm staat al een tijd de 8739 voor onderzoek naar het vervangen van de bedrading van VIRM-1. Dat gaat dan over alle bedrading van de ABv6 en mBv7 en later aangebrachte bedrading in de overige bakken.


Nou sterker nog, de 8639 is PTO (pre-tryout). De laagspanningsvervanging start na modernisering van VIRM2/3.

 

15-04-2023 13:17:47
treinfande
treinfande
Quote
treinfande (15-04-2023 13:11:18):

De 9550 heeft inmiddels ook een gele neus, zojuist bij Rotterdam Centraal gezien.


En de 9560 ook, die heb ik zojuist als trein 2249 op Schiedam Centrum gezien.



Laatst bewerkt door treinfande op 15-04-2023 13:19
 

15-04-2023 16:09:28
Talbot
Talbot
Quote
treinfande (15-04-2023 13:17:47):
Quote
treinfande (15-04-2023 13:11:18):

De 9550 heeft inmiddels ook een gele neus, zojuist bij Rotterdam Centraal gezien.


En de 9560 ook, die heb ik zojuist als trein 2249 op Schiedam Centrum gezien.


Dank voor het melden, ik heb de lijst bijgewerkt. Alleen de 9556 en 9568 blijven dan nog over.

 

15-04-2023 20:14:23
wyke2207
wyke2207
Quote
wyke2207 (08-04-2023 22:02:50):

De NS VIRMm2 VI 8717 maakte op vrijdag 07-04-2023 z'n afleveringsproefrit. Dit keer werd gereden tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Leiden Centraal. E.e.a. door de stremming van het baanvak Leiden Centraal - Den Haag Mariahoeve. Als alles doorgaat dan wordt de 8717 op dinsdag 11-04-2023 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf.

Door omstandigheden dit keer (nog) geen foto's.

De eerstvolgende VIRM3 VI voor revisie is (naar verwachting) de 8739. Als het goed is komt deze op maandag 17-04 naar het NS Revisiebedrijf om daar per dinsdag 18-04 in revisie te worden genomen.


De NS VIRM3 VI 8739, het eerstvolgende te reviseren VIRM3 VI stel, komt na beeindiging van z'n dienst op zondag 16-04-2023 al naar Haarlem. Zo kan men het stel al op maandagochtend 17-04-2023 naar binnen halen. Men heeft dit bewust zo gepland omdat de sporen aan de Amsterdamsevaart-zijde bij het NS Revisiebedrijf, de komende week buiten dienst zijn en er dan geen bakken meer 'binnen' kunnen worden genomen d.m.v. de 'kraan' waarmee men dit normaal gewend is te doen. Dit dient anders zonodig via de 'uit' en opbouwsporen in de hal (sporen 5 en 6 in gebouw 25) te gebeuren. Men wint met deze nu geplande actie 2 dagen met de opname van het stel.

 

16-04-2023 11:20:19
ToH
ToH
Quote
Talbot (15-04-2023 16:09:28):
Quote
treinfande (15-04-2023 13:17:47):
Quote
treinfande (15-04-2023 13:11:18):

De 9550 heeft inmiddels ook een gele neus, zojuist bij Rotterdam Centraal gezien.


En de 9560 ook, die heb ik zojuist als trein 2249 op Schiedam Centrum gezien.


Dank voor het melden, ik heb de lijst bijgewerkt. Alleen de 9556 en 9568 blijven dan nog over.


Waar ik dan nogmaals de vraag stel: wat doen ze met de 9556? Krijgt die een apart kleurtje op de neus (zijn geel is een andere tint geel dan de andere VIRMs) of blijft deze met deze neus rondrijden tot rivisie en eventuele wijziging naar "normale" VIRM kleuren?



Laatst bewerkt door ToH op 16-04-2023 11:20
 

16-04-2023 16:05:50
Talbot
Talbot
Quote
ToH (16-04-2023 11:20:19):
Quote
Talbot (15-04-2023 16:09:28):
Quote
treinfande (15-04-2023 13:17:47):
Quote
treinfande (15-04-2023 13:11:18):

De 9550 heeft inmiddels ook een gele neus, zojuist bij Rotterdam Centraal gezien.


En de 9560 ook, die heb ik zojuist als trein 2249 op Schiedam Centrum gezien.


Dank voor het melden, ik heb de lijst bijgewerkt. Alleen de 9556 en 9568 blijven dan nog over.


Waar ik dan nogmaals de vraag stel: wat doen ze met de 9556? Krijgt die een apart kleurtje op de neus (zijn geel is een andere tint geel dan de andere VIRMs) of blijft deze met deze neus rondrijden tot rivisie en eventuele wijziging naar "normale" VIRM kleuren?


Ik vind zijn kleur geel wel meer opvallen dan de andere VIRMs. Ben ook wel benieuwd.

 

17-04-2023 08:17:16
wyke2207
wyke2207
Quote
wyke2207 (15-04-2023 20:14:23):
Quote
wyke2207 (08-04-2023 22:02:50):

De NS VIRMm2 VI 8717 maakte op vrijdag 07-04-2023 z'n afleveringsproefrit. Dit keer werd gereden tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Leiden Centraal. E.e.a. door de stremming van het baanvak Leiden Centraal - Den Haag Mariahoeve. Als alles doorgaat dan wordt de 8717 op dinsdag 11-04-2023 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf.

Door omstandigheden dit keer (nog) geen foto's.

De eerstvolgende VIRM3 VI voor revisie is (naar verwachting) de 8739. Als het goed is komt deze op maandag 17-04 naar het NS Revisiebedrijf om daar per dinsdag 18-04 in revisie te worden genomen.


De NS VIRM3 VI 8739, het eerstvolgende te reviseren VIRM3 VI stel, komt na beeindiging van z'n dienst op zondag 16-04-2023 al naar Haarlem. Zo kan men het stel al op maandagochtend 17-04-2023 naar binnen halen. Men heeft dit bewust zo gepland omdat de sporen aan de Amsterdamsevaart-zijde bij het NS Revisiebedrijf, de komende week buiten dienst zijn en er dan geen bakken meer 'binnen' kunnen worden genomen d.m.v. de 'kraan' waarmee men dit normaal gewend is te doen. Dit dient anders zonodig via de 'uit' en opbouwsporen in de hal (sporen 5 en 6 in gebouw 25) te gebeuren. Men wint met deze nu geplande actie 2 dagen met de opname van het stel.


Blijkbaar toch anders gegaan dan verwacht. Da 8739 rijdt ook vanmorgen nog in de serie 3900. We wachten het verder af.

 

17-04-2023 14:36:07
Talbot
Talbot

De NS VIRM3 8739 is vanmiddag, 17 april 2023, rond 12:50 binnen genomen bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor z’n revisie tot VIRMm3 8739.



Laatst bewerkt door Talbot op 17-04-2023 15:37
 

17-04-2023 16:50:54
M-BASS
M-BASS

Weer bijgewerkt in de lijst. Er zal wel een stel te weinig zijn geweest vanmorgen; het omwisselen ging overigens ook niet echt soepel (303936 reed niet vanaf Asd, evenals de 3953 tussen Ekz- Asd).

 

22-04-2023 15:45:30
Talbot
Talbot

Weet iemand al wat over de volgende te reviseren VIRM (misschien @wyke2207)?

 

22-04-2023 15:47:07
Daan!
Daan!

Ik heb gehoord dat de volgende een zesje wordt en er hetzelfde uit gaat zien als de 8701.

 

24-04-2023 01:02:37
M-BASS
M-BASS

De volgende die naar binnen gaat voor revisie zou 8732 moeten zijn.

 

24-04-2023 10:45:41
broek53
broek53
Quote
broek53 (14-04-2023 21:52:01):
Quote
broek53 (12-04-2023 16:25:21):
Quote
VIRMm1 (08-04-2023 22:33:00):

9594 is volgens mij een PTO voor ETCS en niet voor modernisatie


Beide, althans: het stel staat in de Zaanstraat om zich te laten bekijken door hen die ETCS ooit willen gaan inbouwen, en begin mei gaat het stel daar Haarlem om als eerste gedemonteerd te worden ter voorbereiding op de renovatie. Eerst wordt daar de hele bekabeling er zorgvuldig uit gehaald, omdat die bij VIRM4 (net als bij VIRM2/3) helemaal vervangen moet worden.


Het wordt niet de 9594 die naar Hlm zal gaan voor dat bedradingsonderzoek, maar een nader aan te wijzen andere VIRM-4.


Order en tegenorder:
Het jongste bericht is dat het toch de 9594 zal worden die volgende week van de Zaanstraat naar Haarlem zal verhuizen voor demontage en bedradingsonderzoek.

 

25-04-2023 08:37:32
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (24-04-2023 01:02:37):

De volgende die naar binnen gaat voor revisie zou 8732 moeten zijn.


Waarschijnlijk zal de NS VIRM3 VI 8732 op donderdag 11 mei door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering in revisie worden genomen voor z'n revisie tot VIRMm3 VI 8732.

 

25-04-2023 14:39:18 1
Talbot
Talbot
Quote
wyke2207 (25-04-2023 08:37:32):
Quote
M-BASS (24-04-2023 01:02:37):

De volgende die naar binnen gaat voor revisie zou 8732 moeten zijn.


Waarschijnlijk zal de NS VIRM3 VI 8732 op donderdag 11 mei door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering in revisie worden genomen voor z'n revisie tot VIRMm3 VI 8732.


Top, Dank @M-BASS en @wyke2207!

 

02-05-2023 08:23:56 1
wyke2207
wyke2207
Quote
Talbot (25-04-2023 14:39:18):
Quote
wyke2207 (25-04-2023 08:37:32):
Quote
M-BASS (24-04-2023 01:02:37):

De volgende die naar binnen gaat voor revisie zou 8732 moeten zijn.


Waarschijnlijk zal de NS VIRM3 VI 8732 op donderdag 11 mei door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering in revisie worden genomen voor z'n revisie tot VIRMm3 VI 8732.


Top, Dank @M-BASS en @wyke2207!


Er is een wijziging in de revisievolgorde opgetreden. Niet de NS VIRM3 VI 8732, maar de NS VIRM3 VI 8737 zal nu het eerstvolgende stel zijn dat in revisie wordt genomen tot NS VIRMm3 VI 8737. De 8737 zal per 12-05-2023 in revisie worden genomen door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. E.e.a. houdt verband met het feit dat de bedrading van de batterijlader van de 8737 zo slecht is, dat men dit treinstel niet meer in de reizigersdienst wil inzetten. De 8737 zal daarom ook niet zelfstandig naar Haarlem komen, maar zal worden gesleept. De 8737 reed op 20-04-2023 zijn vooralsnog laatste rit in de reizigersdienst. Het stel reed toen als trein 2247 van Vs naar Asd waar het om 13:57 uur uit liep. Het stel dat na de 8737 aan de beurt is voor z'n revisie tot VIRMm3 zou dan de 8732 moeten zijn mits zich in de tussentijd niet een ander 'slecht' stel aandient.

 

08-05-2023 07:33:46
wyke2207
wyke2207
Quote
broek53 (24-04-2023 10:45:41):
Quote
broek53 (14-04-2023 21:52:01):
Quote
broek53 (12-04-2023 16:25:21):
Quote
VIRMm1 (08-04-2023 22:33:00):

9594 is volgens mij een PTO voor ETCS en niet voor modernisatie


Beide, althans: het stel staat in de Zaanstraat om zich te laten bekijken door hen die ETCS ooit willen gaan inbouwen, en begin mei gaat het stel daar Haarlem om als eerste gedemonteerd te worden ter voorbereiding op de renovatie. Eerst wordt daar de hele bekabeling er zorgvuldig uit gehaald, omdat die bij VIRM4 (net als bij VIRM2/3) helemaal vervangen moet worden.


Het wordt niet de 9594 die naar Hlm zal gaan voor dat bedradingsonderzoek, maar een nader aan te wijzen andere VIRM-4.


Order en tegenorder:
Het jongste bericht is dat het toch de 9594 zal worden die volgende week van de Zaanstraat naar Haarlem zal verhuizen voor demontage en bedradingsonderzoek.


Het PTO stel NS VIRM4 IV 9594 staat sinds donderdag 04-05-2023, op het terrein van het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering in Haarlem.

Ook het eerstvolgend te reviseren VIRM3 VI stel, de 8737, werd gisteren, zondag 07-05-2023, al naar Haarlem gesleept. Eerder werd de verwachting uitgesproken dat de 8737 pas a.s. donderdag 11-05-2023 in Haarlem zou arriveren maar werd dit moment, zoals inmiddels gebleken is, vervroegd.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-05-2023 13:24
 

08-05-2023 13:35:36
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8715 maakte op donderdag 04-05-2023 zijn afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. De 8715 wordt naar verwachting op dinsdag 09-05-2023 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-05-2023 13:36
 

09-05-2023 12:24:56
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2 VI 8715 werd op dinsdagochtend 09-05-2023 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. Het stel werd op Haarlem NS geplaatst. Vandaag of morgen dus weer aan te treffen in de reizigersdienst. Met de revisie van dit stel, hebben nu alle VIRMm2 stellen hun revisie ondergaan.

 

09-05-2023 15:29:45
wyke2207
wyke2207
Quote
wyke2207 (09-05-2023 12:24:56):

NS VIRMm2 VI 8715 werd op dinsdagochtend 09-05-2023 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. Het stel werd op Haarlem NS geplaatst. Vandaag of morgen dus weer aan te treffen in de reizigersdienst. Met de revisie van dit stel, hebben nu alle VIRMm2 stellen hun revisie ondergaan.


De 8715 zal (na z'n revisie) vanmiddag (09-05) starten als trein 2165 tussen Asd en Gvc. Aansluitend zal het stel terugkeren als trein 2154 tussen Gvc en Asd. Daarmee is het stel dan per vandaag gelijk weer teruggekeerd in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 09-05-2023 15:30
 

09-05-2023 18:20:15
M-BASS
M-BASS

Ik pas de lijst gelijk weer even aan, bedankt voor de info!

 

11-05-2023 08:14:41
Talbot
Talbot

Weet iemand wat er aan de hand is met VIRM3 8734? Deze stam is al ruim een maand niet meer ingezet...

 

22-05-2023 18:50:21 1
wyke2207
wyke2207
Quote
Talbot (11-05-2023 08:14:41):

Weet iemand wat er aan de hand is met VIRM3 8734? Deze stam is al ruim een maand niet meer ingezet...


De VIRM3 VI 8734 staat al een tijdje buiten dienst. 42 dagen nu. Het stel staat op de Zaanstraat ivm testen in voorbereiding op het project 160km/u.... remvoeringen inslijten. Eerdaags zal er worden proefgereden op de Hanzelijn. Wanneer weet ik helaas niet. De 8734 wordt niet eerder in revisie genomen. De eerstvolgende kandidaat daartoe, is de NS VIRM3 VI 8732 die op 7 juni in revisie zal worden genomen.

 

23-05-2023 15:23:36
bacr
bacr
Quote
wyke2207 (22-05-2023 18:50:21):
[...] Het stel staat op de Zaanstraat ivm testen in voorbereiding op het project 160km/u.... remvoeringen inslijten. Eerdaags zal er worden proefgereden op de Hanzelijn. [...].

Dat 'project 160 km/u', betekent dat : tot nu toe rijden de stellen regulier max 140 Kmh en ze gaan mogelijk worden ingezet voor 160 Kmh?

 

23-05-2023 15:28:26
treinfan
treinfan

Dat betekent: op dit moment mogen de stellen maximaal 140 km/h, en men wil dat graag weer omhoogbrengen naar maximaal 160 km/h, zodat dat na inbouw ERTMS ook gebruikt kan worden.

 

30-05-2023 14:20:52
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8731 maakte op dinsdag 30-05-2023 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. Het stel wordt waarschijnlijk morgen, woensdag 31-05-2023, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf en keert dan aansluitend weer terug in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 30-05-2023 14:36
 

02-06-2023 23:16:47
wyke2207
wyke2207

Met 2 dagen 'vertraging' werd op vrijdag 02-06-2023 dan alsnog de NS VIRMm3 VI 8731 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering afgeleverd. Het stel werd nabij Haarlem NS geplaatst in afwachting van de dingen die komen gaan. 's Avonds om ca 22:15 uur stond het stel er nog steeds,

 

04-06-2023 15:45:11
MetroRET
MetroRET

VIRMm 8731 komt in dienst als 303054 vanaf Amr.



Laatst bewerkt door MetroRET op 04-06-2023 16:47
 

04-06-2023 16:14:11
Talbot
Talbot

NS VIRMm3 8731 zal vandaag, 4 juni 2023, 303054 van Alkmaar (17:49) naar Den Helder (18:26). Daarmee is het stel teruggekeerd in de reizigersdienst.

 

04-06-2023 16:38:26
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat meldt MetroRET reeds in het bericht erboven.

 

04-06-2023 16:48:09
MetroRET
MetroRET

Wel even aangepast van 703054 naar 303054 ๐Ÿ˜ƒ.

 

04-06-2023 17:04:36
M-BASS
M-BASS

Dat heeft even geduurd voor 8731 weer in dienst genomen werd, maar ik pas de lijst weer even aan.

 

04-06-2023 18:50:28
aarclay
aarclay
Quote
M-BASS (04-06-2023 17:04:36):

Dat heeft even geduurd voor 8731 weer in dienst genomen werd, maar ik pas de lijst weer even aan.


En? Zitten alle stoelen er in? ๐Ÿ˜ƒ



Laatst bewerkt door aarclay op 04-06-2023 18:50
 

04-06-2023 19:58:11
peterc
peterc
Quote
aarclay (04-06-2023 18:50:28):
Quote
M-BASS (04-06-2023 17:04:36):

Dat heeft even geduurd voor 8731 weer in dienst genomen werd, maar ik pas de lijst weer even aan.


En? Zitten alle stoelen er in? ๐Ÿ˜ƒ


Geen 8731 in trein 303054



Laatst bewerkt door peterc op 04-06-2023 20:04
 

04-06-2023 20:06:17
Talbot
Talbot

De 303054 werd uiteindelijk door de 8707 gereden, ik vermoed vanwege de systeemstoring. Ben benieuwd wanneer de 8731 in dienst komt.



Laatst bewerkt door Talbot op 04-06-2023 20:06
 

05-06-2023 08:04:49
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8731 keerde vanmorgen, maandag 05-06-2023, terug in de reizigersdienst. Het stel reed trein 3927 tussen Ekz en Hn.

 

05-06-2023 14:41:33
Daan!
Daan!

9469 is weer afgeleverd na zijn schadeherstel. Dit stel had een aanrijding met een bus gehad in Bergen op Zoom.

 

05-06-2023 20:48:32
Talbot
Talbot

NS VIRMm1 9469 rijd vanavond, 5 juni 2023, trein 2987 van Amsterdam Centraal (23:10) naar Eindhoven Centraal (00:28). De 9469 is hiermee teruggekeerd in de reizigersdienst.

Edit: toch uit de geplande omloop gehaald. We wachten af



Laatst bewerkt door Talbot op 05-06-2023 20:52
 

07-06-2023 09:08:40
M-BASS
M-BASS
Quote
aarclay (04-06-2023 18:50:28):
Quote
M-BASS (04-06-2023 17:04:36):

Dat heeft even geduurd voor 8731 weer in dienst genomen werd, maar ik pas de lijst weer even aan.


En? Zitten alle stoelen er in? ๐Ÿ˜ƒ


Zou er uit zien als dat niet het geval was met een vers gereviseerd stel ;-)
Stel 8732 is volgens de digitale bronnen tegen negen uur uit trein 2222 gezet in Hlm, kan ie gelijk naar Hlmwph.

 

07-06-2023 13:14:44
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat is precies wat de 8732 ook gaat doen ;)

 

07-06-2023 13:36:10
Talbot
Talbot

Het viel me vanochtend op dat treinstam 9468 een VIRM2/3 kopbak heeft. Iemand die weet waar deze kopbak vandaan komt en waarom deze kopbak in de 9468 zit?