16-09-2022 23:21:38
yappa
yappa

GSM-R is de spoorse variant van het 2G-netwerk. De grote telecom providers willen dat liever gister dan vandaag afschaffen, maar voor beveiligingstoepassingen in het algemeen, en op het spoor in het bijzonder, is het nog een tijdje nodig.
Over enkele jaren kan de opvolger, FRMCS als een slice van het 5G-netwerk op het spoor in gebruik worden genomen, maar zover is die techniek nog niet.

Waar deze verwijzing naar GSM-R vandaan komt in het persbericht is mij een raadsel, maar ik vond hem wel komisch.

 

17-09-2022 10:15:01
aarclay
aarclay

Dataoverdracht is naast spraak via GSM-R nu ook van belang. ERTMS werkt ook met datacommunicatie via GSM-R dus. Dus dit krijgt ook een upgrade.



Laatst bewerkt door aarclay op 17-09-2022 10:15
 

17-09-2022 13:36:09
MasterE
MasterE

Volgens mij had ik dat al benoemd!




Mcn Asd
 

18-09-2022 21:28:52
AlbertP
AlbertP

In Duitsland speelt daarnaast op dit moment dat oudere GSM-R-ontvangers storing veroorzaken in de 4G-band die er direct naast ligt. Met deze ontvangers mag niet op Duitse ETCS-baanvakken gereden worden (en vanaf 2023 ook niet meer op de rest van het net.)

 


19-09-2022 11:34:14
thom
thom

Iets wat in Nederland reeds al een paar jaar het geval was.

 

19-09-2022 15:18:16
DjDaan111
DjDaan111

Na een tijdje VIRMs geobserveerd te hebben is mij opgevallen dat een aantal stellen een soort kapje hebben op het dak bij de stroomafnemers en een aantal niet. Ik kan er geen wijs uit maken welke stellen dit wel of niet hebben.

Weet iemand waar deze voor dienen en waarom niet alle stellen deze "kapjes hebben"?

Voorbeeld van een VIRM met kapje en zonder.

 

19-09-2022 17:03:10
Jelmer
Jelmer

Het valt me op dat deze laatste weken er geen VIRM's in en uit revisie zijn gemeld.

 

19-09-2022 17:49:28
treinhobby
treinhobby
Quote
DjDaan111 (19-09-2022 15:18:16):

Na een tijdje VIRMs geobserveerd te hebben is mij opgevallen dat een aantal stellen een soort kapje hebben op het dak bij de stroomafnemers en een aantal niet. Ik kan er geen wijs uit maken welke stellen dit wel of niet hebben.

Weet iemand waar deze voor dienen en waarom niet alle stellen deze "kapjes hebben"?

Voorbeeld van een VIRM met kapje en zonder.


Geen idee wat je precies bedoelt met 'kapje'.

Kan je het iets duidelijker maken?

 

19-09-2022 18:11:16
DDZ7504
DDZ7504
Quote
treinhobby (19-09-2022 17:49:28):
Quote
DjDaan111 (19-09-2022 15:18:16):

Na een tijdje VIRMs geobserveerd te hebben is mij opgevallen dat een aantal stellen een soort kapje hebben op het dak bij de stroomafnemers en een aantal niet. Ik kan er geen wijs uit maken welke stellen dit wel of niet hebben.

Weet iemand waar deze voor dienen en waarom niet alle stellen deze "kapjes hebben"?

Voorbeeld van een VIRM met kapje en zonder.


Geen idee wat je precies bedoelt met 'kapje'.

Kan je het iets duidelijker maken?


Ik denk dat er gedoeld wordt op het kleine uitstekende vlakje wat zichtbaar is op de foto van de 9407, vlak achter de voorste stroomafnemer, boven de deur (er schijnt licht op).




DDZ in dienst, ik blij!
 

19-09-2022 18:57:52
Dionysusnu
Dionysusnu

Hier zie je dat kapje wat DDZ omschrijft toch ook op de 9404. Is het niet gewoon asymmetrisch?

 

19-09-2022 18:59:44 1
joost0224
joost0224

Alle treinstellen hebben dit kapje, alleen zit het alleen aan 1 kant

 

20-09-2022 09:26:09
DjDaan111
DjDaan111
Quote
joost0224 (19-09-2022 18:59:44):

Alle treinstellen hebben dit kapje, alleen zit het alleen aan 1 kant


Interessant, ik zal er eens op gaan letten. Weet je ook wat de functie is dat het kapje?

 

20-09-2022 10:10:34
gose91
gose91

Als ik een gok mag plaatsen, loopt onder die kapjes en de bolling op het dak ertussen de hoogspanningskabel van één van de stroomafnemers naar de kast waar de stroomafnemer keuze gemaakt kan worden

 

24-09-2022 14:50:20
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8719 werd op vrijdag 23-09-2022 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem afgeleverd. Het stel werd nabij Haarlem NS neergezet. Helaas stond/staat het stel zeer nadelig opgesteld. Ging/gaat voor driekwart schuil achter de daar nog altijd staande DDZ VI 7635. Zeer binnenkort dus weer terug in de reizigersdienst te verwachten. De NS VIRM2 VI 8705 is nu de volgende kandidaat. Heb em nog niet gezien bij het Revisiebedrijf. De 8705 rijdt zondag 25-09 nog in de serie 3000.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-09-2022 09:08
 

25-09-2022 18:21:18
tieske05
tieske05
Quote
wyke2207 (24-09-2022 14:50:20):

De NS VIRMm2 VI 8719 werd op vrijdag 23-09-2022 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem afgeleverd. Het stel werd nabij Haarlem NS neergezet. Helaas stond/staat het stel zeer nadelig opgesteld. Ging/gaat voor driekwart schuil achter de daar nog altijd staande DDZ VI 7635. Zeer binnenkort dus weer terug in de reizigersdienst te verwachten. De NS VIRM2 VI 8705 is nu de volgende kandidaat. Heb em nog niet gezien bij het Revisiebedrijf. De 8705 rijdt zondag 25-09 nog in de serie 3000.


De 8705 is inmiddels de sjaak, na de 3074 heeft de 8705 ritnummer 89346 op de planning staan. Ik kan verder niet zien wat de bestemming en info van die rit is, maar ik heb een groot vermoeden.

 

26-09-2022 13:54:16
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8719 reed na z'n revisie tot VIRMm op maandagochtend 26-09-2022 z'n eerste rit in de reizigersdienst. Het stel reed trein 3934 tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Aansluitend volg(d)en nog een aantal slagen tussen genoemde plaatsen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-09-2022 14:03
 

26-09-2022 19:25:27
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer up to date, met 8705 en 8719 verwerkt.

 

27-09-2022 08:26:29 1
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (26-09-2022 19:25:27):

De lijst is weer up to date, met 8705 en 8719 verwerkt.


Dank je wel Bas. Mooi om dit zo te kunnen bijhouden. Geeft een duidelijk beeld.

 

04-10-2022 15:00:42
GerritJan
GerritJan

Ik kan de topic 'ontwikkelingen virm' niet vinden, dan maar hier: treinstel 9522 is voorzien van bestickering met: 'wordt dit ook jouw nieuwe werkplek, kijk op werkenbijns.nl



Laatst bewerkt door GerritJan op 06-10-2022 20:47
 

04-10-2022 15:08:45
mren
mren

Gelukkig staat er in het echt "wordt" op. Tenminste op het treinstel dat ik vandaag bij Zaltbommel zag, geen idee of dat de 9522 was.

 

04-10-2022 15:24:08
diesels
diesels

Ik heb vandaag ook al 9512 en 9524 gehoord. Dus of het zijn meerdere stellen of er is wat verwarring...

 

04-10-2022 17:48:37
DDZ7504
DDZ7504

9524 is bevestigd; Foto

Een regulier "Ontwikkelingen VIRM" topic bestaat overigens niet, er is alleen nog een "Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM" o.i.d..



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-10-2022 17:51


DDZ in dienst, ik blij!
 

05-10-2022 17:20:07
wyke2207
wyke2207
Quote
mren (04-10-2022 15:08:45):

Gelukkig staat er in het echt "wordt" op. Tenminste op het treinstel dat ik vandaag bij Zaltbommel zag, geen idee of dat de 9522 was.


9522 klopt. Zat er vandaag in. Grote tekst op de zijkant van de mBvK1/2.

 

06-10-2022 20:50:59
GerritJan
GerritJan

Ik heb hierbij een radar gemaakt op treinposities.nl met virms met reclame, voor werving personeel, met zoal de groen virm. Mocht iemand nog meer virms weten/zien met reclame zet ik ze gerust erbij

stel nummers:

9522, 9524, 9556, 9512

treinposities.nl

 

06-10-2022 22:46:16
DDZ7504
DDZ7504

9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken.




DDZ in dienst, ik blij!
 

07-10-2022 04:58:44
Daan!
Daan!
Quote
GerritJan (06-10-2022 20:50:59):

Ik heb hierbij een radar gemaakt op treinposities.nl met virms met reclame, voor werving personeel, met zoal de groen virm. Mocht iemand nog meer virms weten/zien met reclame zet ik ze gerust erbij

stel nummers:

9522, 9524, 9556, 9512

treinposities.nl


Wat heeft de 9512?

 

07-10-2022 07:27:01
treinhobby
treinhobby
Quote
DDZ7504 (06-10-2022 22:46:16):

9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken.


Daar rijden ze toch al jaren mee???

 

07-10-2022 07:56:40
pascalgerr
pascalgerr
Quote
treinhobby (07-10-2022 07:27:01):
Quote
DDZ7504 (06-10-2022 22:46:16):

9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken.


Daar rijden ze toch al jaren mee???


Klopt. Wat wil je hiermee zeggen?

 

07-10-2022 08:51:26
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
Daan! (07-10-2022 04:58:44):
Quote
GerritJan (06-10-2022 20:50:59):

Ik heb hierbij een radar gemaakt op treinposities.nl met virms met reclame, voor werving personeel, met zoal de groen virm. Mocht iemand nog meer virms weten/zien met reclame zet ik ze gerust erbij

stel nummers:

9522, 9524, 9556, 9512

treinposities.nl


Wat heeft de 9512?


Ook tekst blijkbaar.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-10-2022 11:44:39
GerritJan
GerritJan
Quote
DDZ7504 (06-10-2022 22:46:16):

9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken.


thanks, aangepast! Ook de 9514 er bij gedaan



Laatst bewerkt door GerritJan op 07-10-2022 11:46
 

07-10-2022 11:47:36
GerritJan
GerritJan
Quote
treinhobby (07-10-2022 07:27:01):
Quote
DDZ7504 (06-10-2022 22:46:16):

9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken.


Daar rijden ze toch al jaren mee???


Het is ook een radar met reclame virms😃

 

07-10-2022 15:11:37 1
treinhobby
treinhobby

En wat heeft dat te maken met de "Ontwikkelingen Grote revisie VIRM"?

Waar dit topic over gaat??

 

07-10-2022 15:30:46 3
VIRMm1
VIRMm1

Wellicht kan dit topic omgedoopt worden tot 'Ontwikkelingen VIRM', het oude topic wordt nauwelijks gebruikt maar in dit geval betreft het ontwikkelingen van zowel ongereviseerd als gereviseerd virm.

 

07-10-2022 22:35:02
DDZ7504
DDZ7504
Quote
treinhobby (07-10-2022 15:11:37):

En wat heeft dat te maken met de "Ontwikkelingen Grote revisie VIRM"?

Waar dit topic over gaat??


Zoals hier eerder al gemeld is, er is geen algemeen ontwikkelingen VIRM topic en dit komt dan het beste uit. Om nou nog een apart VIRM topic te openen is lichtelijk overdreven. Wat @VIRMm1 zegt, dit topic omdopen is wel zo verstandig inmiddels.
En als je denkt dat een bericht toch niet thuishoort in een topic, kun je beter het bericht melden dan zelf reageren 😉

@GerritJan de 9514 heeft geen reclame meer.




DDZ in dienst, ik blij!
 

21-10-2022 19:28:25
wyke2207
wyke2207

NS VIRM2 VI 8701 werd op 20-10-2022 om 18:00 uur afgeleverd op Haarlem NS. Het stel werd 'gedriehoekt' nabij Haarlem NS en verdween daarna richting NS Revisiebedrijf waar het komende maandag 24-10 als volgende stel in revisie zal worden genomen.

 

24-10-2022 13:56:27
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen/vanmiddag, maandag 24-10-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8709 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernsering en Den Haag HS. Foto's volgen op Facebook NS V-IRM(m) Regiorunner.

 

25-10-2022 09:01:26 1
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer bijgewerkt, bedankt voor de info.

 

25-10-2022 13:47:09
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8709 werd vanmorgen afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. Het stel ging via Haarlem NS direct door naar Alkmaar NS. Daar keert de 8709 vanmiddag terug in de reizigersdienst als trein 3038 van Alkmaar naar Den Helder.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-10-2022 16:43
 

14-11-2022 21:15:12
M-BASS
M-BASS
Quote
wyke2207 (14-11-2022 17:19:11):

Vanmiddag, maandag 14-11-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8702 z'n afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



ik kwam deze tegen in het ongereviseerde VIRM draadje, maar die hoort hier thuis. Welk stel gaat als volgende naar binnen?

 

15-11-2022 08:19:46 1
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (14-11-2022 21:15:12):
Quote
wyke2207 (14-11-2022 17:19:11):

Vanmiddag, maandag 14-11-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8702 z'n afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



ik kwam deze tegen in het ongereviseerde VIRM draadje, maar die hoort hier thuis. Welk stel gaat als volgende naar binnen?


Dank voor je opmerkzaamheid en het verplaatsen Bas. Een vlaag van verstandsverbijstering zullen we maar zeggen :-). Het eerstvolgende stel dat nu naar binnen komt, is de 8727. Ik verwacht komende maandag 21-11.

 

16-11-2022 16:22:06
wyke2207
wyke2207

Eerder dan verwacht werd vanmiddag, woensdag 16-11-2022, de NS VIRM3 VI 8727 al naar Haarlem NS gebracht. Zoals al aangekondigd, is de 8727 het eerstvolgende stel dat zal worden binnengenomen door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor z'n revisie tot VIRMm.

Foto's van de 8727 op Haarlem NS staan op de Facebook NS VIRM Regiorunner site.

 

18-11-2022 07:46:50
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8702 werd vanmorgen weer in dienst gesteld. Het stel rijdt/reed trein 820 vanuit Eindhoven naar Alkmaar. Dit samen met de NS VIRMm2 IV 9522.

 

18-11-2022 13:01:37
M-BASS
M-BASS

Ik verwerkt de info weer in de lijst, bedankt voor het doorgeven Wijnand!

 

01-12-2022 09:05:12
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8709 keerde, na z'n revisie tot VIRMm2, op woensdag 30-11-2022 ten tweede male terug in de reizigersdienst. Het stel reed vanaf Eindhoven Centraal trein 847 naar Maastricht, dit samen met stel VIRMm1 IV 9416. Na eerder op 25-10-2022 te zijn afgeleverd door het NS Revisiebedrijf, werd de 8709 per diezelfde datum door een defect weer uit dienst genomen. De 8709 stond lange tijd op de Zaanstraat waarna het weer terug keerde in het NS Revisiebedrijf te Haarlem. Hier werd de 8709 hersteld van opgelopen draaistel problemen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-12-2022 10:43
 

01-12-2022 15:39:45
M-BASS
M-BASS

Problemen ontstaan door de aanrijding waar het stel op 25-10 bij betrokken was, neem ik aan?

 

02-12-2022 08:03:25
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (01-12-2022 15:39:45):

Problemen ontstaan door de aanrijding waar het stel op 25-10 bij betrokken was, neem ik aan?


Dat moet inderdaad een gevolg zijn geweest van de opgelopen schade tijdens de aanrijding in het Heiloer bos op 25-10-2022.

 

09-12-2022 11:00:36
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8730 maakt op vrijdagochtend/middag 09-12-2022 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS.

 

10-12-2022 08:05:29
M-BASS
M-BASS

Ik zie net dat op treinposities staat dat 8717 in revisie is, en 8727 niet. Ze zijn op resp. 3 en 15 november voor het laatst ingezet; kan het zijn dat 8727 voor herstel oid in Haarlem is?

 

10-12-2022 10:02:53 1
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (10-12-2022 08:05:29):

Ik zie net dat op treinposities staat dat 8717 in revisie is, en 8727 niet. Ze zijn op resp. 3 en 15 november voor het laatst ingezet; kan het zijn dat 8727 voor herstel oid in Haarlem is?


De 8727 werd op 16-11-2022 naar Haarlem overgebracht en is sinds 17-11-2022 in revisie. De 8717 kende diverse mankementen en heeft tot 03-11-2022 gereden. Sindsdien heeft het stel bij het NS Onderhoudsbedrijf te Onnen gestaan en zou het gisteren, 09-12-2022 (in de loop van de dag), ook naar Haarlem moeten zijn gekomen voor z'n revisie tot VIRMm. Beide stellen zijn/gaan momenteel dus 'in revisie'.

 

11-12-2022 20:35:16
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM2 VI 8717 is inmiddels (zondag 11-12-2022) binnengenomen in het NS Revisiebedrijf. Vanmorgen ook, zondag 11-12-2022, werd de NS VIRMm3 VI 8730 overgebracht van het NS Revisiebedrijf te Haarlem naar de NS lijnwerkplaats Zaanstraat te Amsterdam. Hier zal de 8730 nog worden gecontroleerd op de Airco-installatie(s). Het is aannemelijk dat de 8730 de komende week vanuit de lijnwerkplaats Zaanstraat in de reizigersdienst zal terugkeren.

Deze speciale actie bleek vandaag noodzakelijk vanwege werkzaamheden welke deze week aan de diverse sporen op het terrein van het NS Revisiebedrijf te Haarlem zullen worden uitgevoerd. E.e.a. is mede noodzakelijk door de op handen zijnde bouwwerkzaamheden welke de komende maanden zullen worden uitgevoerd op dit terrein. Door het 'verleggen' van diverse sporen/aansluitingen, zijn diverse sporen binnenkort tijdelijk niet toegankelijk. Vandaar deze actie.

 

12-12-2022 11:04:00
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info, Wijnand! Dat is dan ook weer duidelijk, ik zet hem gelijk in de lijst.

 

15-12-2022 09:23:10
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8730 keerde vandaag terug in de reizigersdienst. Het stel rijdt/reed (samen met de NS VIRMm1 VI 8638) trein 2218 tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen. De 8730 werd echter in Haarlem al weer uitgenomen.

 

15-12-2022 09:54:51
Rolffiej19
Rolffiej19

8730 Heeft een defecte luchtveer mBv7 ;)

 

15-12-2022 11:43:13
marciekemp
marciekemp
Quote
Rolffiej19 (15-12-2022 09:54:51):

8730 Heeft een defecte luchtveer mBv7 ;)


Het gaat de laatste tijd wel lekker met al die defecte luchtveren bij de verbouwde VIRM, heb er al meerdere voorbij zien komen.

 


15-12-2022 12:19:27
Rolffiej19
Rolffiej19

1tje maar en dat kwam door een aanrijding, valt wel mee dus ;)

 

15-12-2022 14:00:08
marciekemp
marciekemp
Quote
Rolffiej19 (15-12-2022 12:19:27):

1tje maar en dat kwam door een aanrijding, valt wel mee dus ;)


In de afgelopen weken is het zeker niet maar 1 stel geweest met een defect aan de luchtvering, heb van diverse collega's gehoord dat ze in de nacht stellen met max 40 over hebben moeten brengen ivm defecte luchtvering.

Zal ook niet zeggen dat het er 10 tallen zijn, maar het valt wel op.

 

31-12-2022 09:20:50
M-BASS
M-BASS
Quote
Rolffiej19 (15-12-2022 09:54:51):

8730 Heeft een defecte luchtveer mBv7 ;)


Ik heb geen inside information, maar als ik naar de historie van de afgelopen 2 weken kijk, lijkt het alsof ze in Hlmwph tijdelijk verholpen hebben zodat ie naar Onnen kon, en is ie daar gemaakt en gisteren weer terug in dienst gekomen.

Nu nog 8709, die hebben ze na revisie ook nog niet veel in kunnen zetten.

 

31-12-2022 10:02:50
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (31-12-2022 09:20:50):
Quote
Rolffiej19 (15-12-2022 09:54:51):

8730 Heeft een defecte luchtveer mBv7 ;)


Ik heb geen inside information, maar als ik naar de historie van de afgelopen 2 weken kijk, lijkt het alsof ze in Hlmwph tijdelijk verholpen hebben zodat ie naar Onnen kon, en is ie daar gemaakt en gisteren weer terug in dienst gekomen.

Nu nog 8709, die hebben ze na revisie ook nog niet veel in kunnen zetten.


Ik denk ook dat dit zo is Bas. Ik denk dat men dit soort onverwachte 'klussen' uitbesteed aan (in dit geval) Onnen. Daar heeft men in Hlmwph geen tijd, maar vooral ook geen ruimte voor. Daarnaast zou dit het gaande revisie-proces teveel 'in de weg' staan.

Overigens keert de 8709 als het goed is vandaag ook weer terug in de reizigersdienst. Als trein 3546 vertrek ie dan van Vl naar Shl. (gepland om 12:33 uur) na eerst als trein 303535 vanaf Ehv naar Vl te zijn gereden. (11:49 uur)



Laatst bewerkt door wyke2207 op 31-12-2022 11:31, reden: toevoeging
 

31-12-2022 17:27:10
M-BASS
M-BASS

Ik zie dat je gelijk hebt, Wijnand; 8709 is inderdaad ook weer terug in dienst en zal volgens planning straks op Shl uitlopen als trein 3777.

 

10-01-2023 11:30:56
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2 VI 8703 maakt op dinsdag 10-01-2023 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-01-2023 11:34
 

16-01-2023 17:54:35
wyke2207
wyke2207

Op maandag 16 januari werd de NS VIRM2 VI 8715 afgeleverd bij het NS Revisiebedrijf. Eerder deze ochtend reed de 8715 nog trein 4527 van Ekz naar Asd. Hierna werd de 8715 naar Haarlem gebracht en daar bij het station geplaatst. In de namiddag werd de 8715 dus naar het NS Revisiebedrijf gebracht. Hiermee is tevens het laatste VIRM2 stel in revisie genomen.

 

17-01-2023 17:48:33
M-BASS
M-BASS

Staat weer in de lijst, bedankt voor de info!

 

18-01-2023 17:25:58
wyke2207
wyke2207

Vanmiddag, woensdag 18-01-2023, werd de NS VIRMm2 VI 8703 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering afgeleverd. Het stel werd bij Haarlem NS geplaatst. De 8703 zal deze week weer in de reizigersdienst terugkeren.

 

19-01-2023 07:14:20
M-BASS
M-BASS

8703 gaat na zijn revisie vandaag ingezet worden als trein 829, vanaf Amr.

Ik haal de lijst maar wat dichterbij, om hem daarna weer te verplaatsen als we de volgende pagina hebben; bovenaan als het ff mee zit.

Laatste update: 10-02-2023

______________________VIRM2______________________

8701 6 R__ #26

8702 6 M__ #22 afgeleverd, in dienst

8703 6 M__ #24 afgeleverd, in dienst

9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst

8705 6 M__ #25 afgeleverd, in dienst

9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk

8707 6 M__ #15 afgeleverd, in dienst

9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst

8709 6 M__ #21 afgeleverd, in dienst

9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst

8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22)

9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst

8713 6 M__ #16 afgeleverd, in dienst

9514 4 M__ #10 afgeleverd, in dienst

8715 6 R__ #29

9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst

8717 6 R__ #28

9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst

8719 6 M__ #20 afgeleverd, in dienst

9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst

8721 6 M__ #18 afgeleverd, in dienst

9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst

8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst

9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst

9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst

______________________VIRM3______________________

8726 6

8727 6 R__ #27

9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst

8729 6

8730 6 M__ #23 afgeleverd, in dienst

8731 6 R__ #30

8732 6

8733 6

8734 6

8735 6

8736 6 M__ #17 afgeleverd, in dienst

8737 6

8738 6

8739 6

8740 6

8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein)

8742 6

8743 6

9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst

8745 6

8746 6



Laatst bewerkt door M-BASS op 10-02-2023 17:59
 

06-02-2023 14:16:10 1
wyke2207
wyke2207

Op maandag 06-02-2023 maakte de NS VIRMm2 VI 8705 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 06-02-2023 14:18
 

06-02-2023 15:19:10
vrijgezel
vrijgezel
Quote
M-BASS (19-01-2023 07:14:20):

8703 gaat na zijn revisie vandaag ingezet worden als trein 829, vanaf Amr.

Ik haal de lijst maar wat dichterbij, om hem daarna weer te verplaatsen als we de volgende pagina hebben; bovenaan als het ff mee zit.

Laatste update: 19-01-2023

______________________VIRM2______________________

8701 6 R__ #26

8702 6 M__ #22 afgeleverd, in dienst

8703 6 M__ #24 afgeleverd, in dienst

9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst

8705 6 R__ #25

9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk

8707 6 M__ #15 afgeleverd, in dienst

9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst

8709 6 M__ #21 afgeleverd, in dienst

9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst

8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 & abv3/4 juni 2022)

9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst

8713 6 M__ #16 afgeleverd, in dienst

9514 4 M__ #10 afgeleverd, in dienst

8715 6 R__ #29

9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst

8717 6 R__ #28

9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst

8719 6 M__ #20 afgeleverd, in dienst

9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst

8721 6 M__ #18 afgeleverd, in dienst

9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst

8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst

9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst

9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst

______________________VIRM3______________________

8726 6

8727 6 R__ #27

9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst

8729 6

8730 6 M__ #23 afgeleverd, in dienst

8731 6

8732 6

8733 6

8734 6

8735 6

8736 6 M__ #17 afgeleverd, in dienst

8737 6

8738 6

8739 6

8740 6

8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein)

8742 6

8743 6

9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst

8745 6

8746 6


Aanvulling op de sloop van vijf zesde deel van treinstam 8711 (zie ook https://www.somda.nl/forum/15367/p758208/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/):
op 4 07 '22 gingen in deze opgesomde volgorde de rijtuigbakken van de 8711: mBvk (die met de plat gedrukte kop) 8711;
mBv7 8711;
ABv5 8711
[De achteroplopende mBvk ten tijde van de frontale aanrijding bij Westerpark met de 2658 was nog herstelbaar en heeft daarmee de 9528 gecompleteerd (en ook al een revisie achter de rug).]

 

06-02-2023 18:53:01
BAKEMONO
BAKEMONO

Zijn er toev. foto's van de 9506 in Oostenrijk?




Can I VIRM you?
 

06-02-2023 19:05:18
DDZ7504
DDZ7504

Ja, hier

 

07-02-2023 09:37:21
M-BASS
M-BASS
Quote
vrijgezel (06-02-2023 15:19:10):

Aanvulling op de sloop van vijf zesde deel van treinstam 8711 (zie ook https://www.somda.nl/forum/15367/p758208/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/):
op 4 07 '22 gingen in deze opgesomde volgorde de rijtuigbakken van de 8711: mBvk (die met de plat gedrukte kop) 8711;
mBv7 8711;
ABv5 8711
[De achteroplopende mBvk ten tijde van de frontale aanrijding bij Westerpark met de 2658 was nog herstelbaar en heeft daarmee de 9528 gecompleteerd (en ook al een revisie achter de rug).]


Ik zet het in de lijst, bedankt voor de info (ook Wijnand)

 

07-02-2023 14:44:16
vrijgezel
vrijgezel

Vergeet niet de mBvk (uit de regel boven de mBv7; de mBvk heeft die dag als eerste de laatste reis per dieplader gemaakt)!

 

08-02-2023 15:57:01 1
M-BASS
M-BASS

mbvk heb ik toegevoegd, ik ga nu alleen nog ff kijken welke het precies was. (edit:8683)

8705 is zojuist als trein 2163 terug in dienst gekomen na revisie



Laatst bewerkt door M-BASS op 08-02-2023 16:01
 

08-02-2023 16:34:56
Daan!
Daan!

Morgen zou de 8731 moeten binnenkomen voor revisie.

 

08-02-2023 17:18:51
M-BASS
M-BASS

Ik vond het al opvallend dat 8731 nog in dienst is vandaag, meestal is de volgende al op het terrein in Hlm als de laatst gereviseerde weer terug in dienst komt. Voordeel is wel dat ze hem niet in Mt hoeven te gaan halen, hij zou als trein 2980 uit moeten lopen in Ekz

 

10-02-2023 12:45:16
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM3 VI 8731 werd gisteren, donderdag 09-02-2023 vanuit Amsterdam naar Haarlem overgebracht en ging aansluitend gelijk door naar het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. De 8731 werd binnengenomen om vervolgens 'losgemaakt' te kunnen worden voor z'n revisie tot VIRMm3.

 

11-02-2023 19:24:57
Jasper-N
Jasper-N

Wat spookt de 9506 in Oosterrijk uit?



Laatst bewerkt door Jasper-N op 11-02-2023 19:26, reden: Gewn treinstelnummer
 

11-02-2023 19:44:02
ToH
ToH

Die spookt(e) een proef in de Klimaatkamer uit. Is naar mijn weten alweer terug in NL

 

11-02-2023 19:47:30
DjDaan111
DjDaan111
Quote
ToH (11-02-2023 19:44:02):

Die spookt(e) een proef in de Klimaatkamer uit. Is naar mijn weten alweer terug in NL


Het stel is in november 2021 weer in dienst gesteld na zijn bezoek aan Oostenrijk, is al lang terug dus.

 

11-02-2023 20:48:40
Talbot
Talbot

Ik vraag me dus af, waar zijn de twee blokjes voor boven de cabine bij de VIRM 2/3/4 stammen? VIRMm1 heeft deze niet... heeft het te maken met GPS, en waarom hebben alleen de series 2/3/4 dit?

 

11-02-2023 22:36:04
jor[D]1
jor[D]1

www.somda.nl

Kortweg toen de eerste serie IRM geleverd werd was er maar 1 antenne die stond centraal op de cabine, dus maar 1 voetje. Later kwam daar een tweede bij, welke bij de virm2/3/4 als vanaf nieuw geplaatst werd en de nieuwe series kregen dus twee voetjes.

 

12-02-2023 08:37:45
treinfan
treinfan
Quote
Talbot (11-02-2023 20:48:40):

Ik vraag me dus af, waar zijn de twee blokjes voor boven de cabine bij de VIRM 2/3/4 stammen? VIRMm1 heeft deze niet... heeft het te maken met GPS, en waarom hebben alleen de series 2/3/4 dit?


GPS-modules zitten bij VIRM op een van de middenbakken

 

15-02-2023 21:06:22
Talbot
Talbot

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat VIRMm2 8701 inmiddels bijna klaar is. Afleveringsproefrit zal binnenkort wel volgen, daarna indienststelling.

Update: inmiddels staat het stel weer binnen. Buitenkant was in elk geval helemaal flow



Laatst bewerkt door Talbot op 15-02-2023 23:32
 

27-02-2023 10:54:35 1
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8701 maakt/maakte op maandag 27-02-2023 z'n proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-02-2023 10:56
 

01-03-2023 07:52:27
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 VI 8701 keerde vanmorgen als trein 2423 terug in de reizigersdienst. De 8701 vertrok om 06:35 uur vanuit Ledn en reed naar Rtd. Om 08:05 uur vertrok de 8701 als trein 527 vanuit Rtd naar Zl.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-03-2023 11:33
 

01-03-2023 08:21:53
Rolffiej19
Rolffiej19

Ging niet helemaal soepel met de 8701 vanochtend, stel heeft met deur problemen op Dt gestaan ;)

 

01-03-2023 16:34:31
M-BASS
M-BASS

Hij rijdt nu rond in de 600 , deurprobleem zal wel opgelost zijn. Ik pas m weer aan in de lijst.

Ik begreep van Wijnand dat 8726 de volgende is, die is volgens treinposities al sinds 23-2 niet meer ingezet, dus die zou zomaar al in behandeling bij Hlmwph kunnen zijn.

Ik haal gelijk effe de lijst weer naar boven.

Laatste update: 01-03-2023

______________________VIRM2______________________

8701 6 M__ #26 afgeleverd, in dienst

8702 6 M__ #22 afgeleverd, in dienst

8703 6 M__ #24 afgeleverd, in dienst

9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst

8705 6 M__ #25 afgeleverd, in dienst

9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk

8707 6 M__ #15 afgeleverd, in dienst

9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst

8709 6 M__ #21 afgeleverd, in dienst

9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst

8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22)

9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst

8713 6 M__ #16 afgeleverd, in dienst

9514 4 M__ #10 afgeleverd, in dienst

8715 6 R__ #29

9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst

8717 6 R__ #28

9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst

8719 6 M__ #20 afgeleverd, in dienst

9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst

8721 6 M__ #18 afgeleverd, in dienst

9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst

8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst

9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst

9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst

______________________VIRM3______________________

8726 6 R__ #31

8727 6 R__ #27

9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst

8729 6

8730 6 M__ #23 afgeleverd, in dienst

8731 6 R__ #30

8732 6

8733 6

8734 6

8735 6

8736 6 M__ #17 afgeleverd, in dienst

8737 6

8738 6

8739 6

8740 6

8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein)

8742 6

8743 6

9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst

8745 6

8746 6



Laatst bewerkt door M-BASS op 02-03-2023 11:00
 

01-03-2023 16:49:46
vrijgezel
vrijgezel

In het overzicht is de sloop van de helft van treinstam 8711 weer verdwenen!

8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22)

 

02-03-2023 11:00:58 1
M-BASS
M-BASS

Inderdaad, hij staat er nu weer in



Laatst bewerkt door M-BASS op 02-03-2023 11:01
 

08-03-2023 15:15:42
wyke2207
wyke2207

Inderdaad Bas (en andere belangstellenden), de NS VIRM3 VI 8726 werd eind week 9-2023 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem binnen genomen voor z'n revisie tot VIRMm3 VI.

Volgende revisie-kandidaat (eind Maart 2023) naar alle waarschijnlijkheid de 8729.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-03-2023 15:21
 

08-03-2023 15:45:34
Daan!
Daan!

8729 is correct.

 

11-03-2023 08:45:24
Talbot
Talbot

Weet iemand toevallig wat er met de VIRMm2 8719 getest wordt? Deze stam staat (gisteren in ieder geval) op het opstelterrein te Amersfoort Centraal, en had op de ramen van de deuren papiertjes waarop een gebodsbord stond, zo'n papier die ook voor de ICNG gebruikt wordt.

 

14-03-2023 11:55:34
wyke2207
wyke2207

Naar wat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, onderstaand de situatie m.b.t. de NS VIRMm2 VI 8719:

De NS VIRMm2 VI 8719 kent op het moment van dit schrijven diverse storingen/defecten. Dit is de reden dat dit stel momenteel niet rijdt. Deze verstoringen hebben een dusdanig karakter, dat er eigenlijk niet fatsoenlijk met dit stel te rijden valt. Daarnaast zal het stel tevens een aantal (jaar)beurten gegeven worden. De 8719 komt hiertoe niet naar Haarlem, maar wordt herstel/onderhoud elders opgepakt. Mogelijk Amersfoort maar is anders mogelijk ook Maastricht in beeld.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 14-03-2023 11:55
 

14-03-2023 11:58:05
VIRMm1
VIRMm1

8719, 9401 en een 95xx stel worden momenteel (met name in Amf) gebruikt voor software testen.

 

14-03-2023 13:04:52
aarclay
aarclay

Enig idee wat voor? Want ik neem aan dat het niet om het diagnosesysteem gaat, en zo geavanceerd is de trein ook eigenlijk niet als je kijkt naar de SLT, de Flirt of de SNG. ;-)

 

14-03-2023 13:19:10
ToH
ToH

Wellicht ombouw naar ERTMS. Dat begint ook tzt.

 

14-03-2023 15:42:11
aarclay
aarclay
Quote
ToH (14-03-2023 13:19:10):

Wellicht ombouw naar ERTMS. Dat begint ook tzt.


Dat zou misschien kunnen? Maar ERTMS is niet iets van een nieuwe computer, scherm en detectie apparatuur.

Het is wel wat meer werk dan dat.

 

14-03-2023 15:54:03
VIRMm1
VIRMm1

@aarclay Ook de VIRM heeft gewoon een centrale computer met software, een diagnosesysteem en een boord/wal verbinding.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 14-03-2023 15:54
 

14-03-2023 22:07:11
Daan!
Daan!

Alleen VIRMm2/3 heeft toch boord-wall-verbinding?

Waarvoor zouden de andere VIRMs dit hebben? Obis?

 

14-03-2023 22:45:33
VIRMm1
VIRMm1

Alle virmen hebben dat, ten behoeve van obis maar ook voor realtime monitoring (storingen uitlezen op afstand)

 

16-03-2023 10:01:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
VIRMm1 (14-03-2023 11:58:05):

8719, 9401 en een 95xx stel worden momenteel (met name in Amf) gebruikt voor software testen.


Die andere is de 9559 en die is vandaag bezig met wat testritjes vanaf Amf naar Dld via Zl en Dv en een slagje naar Hde.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-03-2023 10:01
 

16-03-2023 11:42:19
Talbot
Talbot

Overigens wordt de 9401 volgens mij helemaal niet gebruikt voor software testen, het ding rijdt gewoon rond namelijk. Of heb ik het fout?