16-09-2022 23:21:38 | ||
---|---|---|
yappa
|
GSM-R is de spoorse variant van het 2G-netwerk. De grote telecom providers willen dat liever gister dan vandaag afschaffen, maar voor beveiligingstoepassingen in het algemeen, en op het spoor in het bijzonder, is het nog een tijdje nodig. Waar deze verwijzing naar GSM-R vandaan komt in het persbericht is mij een raadsel, maar ik vond hem wel komisch. |
17-09-2022 10:15:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dataoverdracht is naast spraak via GSM-R nu ook van belang. ERTMS werkt ook met datacommunicatie via GSM-R dus. Dus dit krijgt ook een upgrade. Laatst bewerkt door aarclay op 17-09-2022 10:15 |
17-09-2022 13:36:09 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Volgens mij had ik dat al benoemd! Mcn Asd |
18-09-2022 21:28:52 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
In Duitsland speelt daarnaast op dit moment dat oudere GSM-R-ontvangers storing veroorzaken in de 4G-band die er direct naast ligt. Met deze ontvangers mag niet op Duitse ETCS-baanvakken gereden worden (en vanaf 2023 ook niet meer op de rest van het net.) |
19-09-2022 11:34:14 | ||
---|---|---|
thom
|
Iets wat in Nederland reeds al een paar jaar het geval was. |
19-09-2022 15:18:16 | ||
---|---|---|
DjDaan111
|
Na een tijdje VIRMs geobserveerd te hebben is mij opgevallen dat een aantal stellen een soort kapje hebben op het dak bij de stroomafnemers en een aantal niet. Ik kan er geen wijs uit maken welke stellen dit wel of niet hebben. Weet iemand waar deze voor dienen en waarom niet alle stellen deze "kapjes hebben"? |
19-09-2022 17:03:10 | ||
---|---|---|
Jelmer
|
Het valt me op dat deze laatste weken er geen VIRM's in en uit revisie zijn gemeld. |
19-09-2022 17:49:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Geen idee wat je precies bedoelt met 'kapje'. Kan je het iets duidelijker maken?
|
19-09-2022 18:11:16 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Ik denk dat er gedoeld wordt op het kleine uitstekende vlakje wat zichtbaar is op de foto van de 9407, vlak achter de voorste stroomafnemer, boven de deur (er schijnt licht op). DDZ in dienst, ik blij! |
19-09-2022 18:57:52 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Hier zie je dat kapje wat DDZ omschrijft toch ook op de 9404. Is het niet gewoon asymmetrisch? |
19-09-2022 18:59:44 1 | ||
---|---|---|
joost0224
|
Alle treinstellen hebben dit kapje, alleen zit het alleen aan 1 kant |
20-09-2022 09:26:09 | ||
---|---|---|
DjDaan111
|
Quote Interessant, ik zal er eens op gaan letten. Weet je ook wat de functie is dat het kapje? |
20-09-2022 10:10:34 | ||
---|---|---|
gose91
|
Als ik een gok mag plaatsen, loopt onder die kapjes en de bolling op het dak ertussen de hoogspanningskabel van één van de stroomafnemers naar de kast waar de stroomafnemer keuze gemaakt kan worden |
24-09-2022 14:50:20 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8719 werd op vrijdag 23-09-2022 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem afgeleverd. Het stel werd nabij Haarlem NS neergezet. Helaas stond/staat het stel zeer nadelig opgesteld. Ging/gaat voor driekwart schuil achter de daar nog altijd staande DDZ VI 7635. Zeer binnenkort dus weer terug in de reizigersdienst te verwachten. De NS VIRM2 VI 8705 is nu de volgende kandidaat. Heb em nog niet gezien bij het Revisiebedrijf. De 8705 rijdt zondag 25-09 nog in de serie 3000. Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-09-2022 09:08 |
25-09-2022 18:21:18 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote De 8705 is inmiddels de sjaak, na de 3074 heeft de 8705 ritnummer 89346 op de planning staan. Ik kan verder niet zien wat de bestemming en info van die rit is, maar ik heb een groot vermoeden. |
26-09-2022 13:54:16 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8719 reed na z'n revisie tot VIRMm op maandagochtend 26-09-2022 z'n eerste rit in de reizigersdienst. Het stel reed trein 3934 tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Aansluitend volg(d)en nog een aantal slagen tussen genoemde plaatsen. Laatst bewerkt door wyke2207 op 26-09-2022 14:03 |
26-09-2022 19:25:27 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
De lijst is weer up to date, met 8705 en 8719 verwerkt. |
27-09-2022 08:26:29 1 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote Dank je wel Bas. Mooi om dit zo te kunnen bijhouden. Geeft een duidelijk beeld. |
04-10-2022 15:00:42 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Ik kan de topic 'ontwikkelingen virm' niet vinden, dan maar hier: treinstel 9522 is voorzien van bestickering met: 'wordt dit ook jouw nieuwe werkplek, kijk op werkenbijns.nl Laatst bewerkt door GerritJan op 06-10-2022 20:47 |
04-10-2022 15:08:45 | ||
---|---|---|
mren
|
Gelukkig staat er in het echt "wordt" op. Tenminste op het treinstel dat ik vandaag bij Zaltbommel zag, geen idee of dat de 9522 was. |
04-10-2022 15:24:08 | ||
---|---|---|
diesels
|
Ik heb vandaag ook al 9512 en 9524 gehoord. Dus of het zijn meerdere stellen of er is wat verwarring... |
04-10-2022 17:48:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
9524 is bevestigd; Foto Een regulier "Ontwikkelingen VIRM" topic bestaat overigens niet, er is alleen nog een "Ontwikkelingen ongereviseerd VIRM" o.i.d.. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-10-2022 17:51 DDZ in dienst, ik blij! |
05-10-2022 17:20:07 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote 9522 klopt. Zat er vandaag in. Grote tekst op de zijkant van de mBvK1/2. |
06-10-2022 20:50:59 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Ik heb hierbij een radar gemaakt op treinposities.nl met virms met reclame, voor werving personeel, met zoal de groen virm. Mocht iemand nog meer virms weten/zien met reclame zet ik ze gerust erbij stel nummers:
9522, 9524, 9556, 9512 |
06-10-2022 22:46:16 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
9549 en 9592 met "lekker lezen" reclame op een van de middenbakken. DDZ in dienst, ik blij! |
07-10-2022 04:58:44 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote Wat heeft de 9512? |
07-10-2022 07:27:01 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Daar rijden ze toch al jaren mee??? |
07-10-2022 07:56:40 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Klopt. Wat wil je hiermee zeggen? |
07-10-2022 08:51:26 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
|
Quote Ook tekst blijkbaar. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-10-2022 11:44:39 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Quote thanks, aangepast! Ook de 9514 er bij gedaan Laatst bewerkt door GerritJan op 07-10-2022 11:46 |
07-10-2022 11:47:36 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Quote Het is ook een radar met reclame virms😃 |
07-10-2022 15:11:37 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En wat heeft dat te maken met de "Ontwikkelingen Grote revisie VIRM"? Waar dit topic over gaat??
|
07-10-2022 15:30:46 3 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Wellicht kan dit topic omgedoopt worden tot 'Ontwikkelingen VIRM', het oude topic wordt nauwelijks gebruikt maar in dit geval betreft het ontwikkelingen van zowel ongereviseerd als gereviseerd virm. |
07-10-2022 22:35:02 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Zoals hier eerder al gemeld is, er is geen algemeen ontwikkelingen VIRM topic en dit komt dan het beste uit. Om nou nog een apart VIRM topic te openen is lichtelijk overdreven. Wat @VIRMm1 zegt, dit topic omdopen is wel zo verstandig inmiddels. @GerritJan de 9514 heeft geen reclame meer. DDZ in dienst, ik blij! |
21-10-2022 19:28:25 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
NS VIRM2 VI 8701 werd op 20-10-2022 om 18:00 uur afgeleverd op Haarlem NS. Het stel werd 'gedriehoekt' nabij Haarlem NS en verdween daarna richting NS Revisiebedrijf waar het komende maandag 24-10 als volgende stel in revisie zal worden genomen.
|
24-10-2022 13:56:27 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Vanmorgen/vanmiddag, maandag 24-10-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8709 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernsering en Den Haag HS. Foto's volgen op Facebook NS V-IRM(m) Regiorunner. |
25-10-2022 09:01:26 1 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
De lijst is weer bijgewerkt, bedankt voor de info. |
25-10-2022 13:47:09 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8709 werd vanmorgen afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. Het stel ging via Haarlem NS direct door naar Alkmaar NS. Daar keert de 8709 vanmiddag terug in de reizigersdienst als trein 3038 van Alkmaar naar Den Helder. Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-10-2022 16:43 |
14-11-2022 21:15:12 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Quote
|
15-11-2022 08:19:46 1 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote Dank voor je opmerkzaamheid en het verplaatsen Bas. Een vlaag van verstandsverbijstering zullen we maar zeggen :-). Het eerstvolgende stel dat nu naar binnen komt, is de 8727. Ik verwacht komende maandag 21-11. |
16-11-2022 16:22:06 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Eerder dan verwacht werd vanmiddag, woensdag 16-11-2022, de NS VIRM3 VI 8727 al naar Haarlem NS gebracht. Zoals al aangekondigd, is de 8727 het eerstvolgende stel dat zal worden binnengenomen door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor z'n revisie tot VIRMm. Foto's van de 8727 op Haarlem NS staan op de Facebook NS VIRM Regiorunner site. |
18-11-2022 07:46:50 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8702 werd vanmorgen weer in dienst gesteld. Het stel rijdt/reed trein 820 vanuit Eindhoven naar Alkmaar. Dit samen met de NS VIRMm2 IV 9522. |
18-11-2022 13:01:37 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Ik verwerkt de info weer in de lijst, bedankt voor het doorgeven Wijnand! |
01-12-2022 09:05:12 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8709 keerde, na z'n revisie tot VIRMm2, op woensdag 30-11-2022 ten tweede male terug in de reizigersdienst. Het stel reed vanaf Eindhoven Centraal trein 847 naar Maastricht, dit samen met stel VIRMm1 IV 9416. Na eerder op 25-10-2022 te zijn afgeleverd door het NS Revisiebedrijf, werd de 8709 per diezelfde datum door een defect weer uit dienst genomen. De 8709 stond lange tijd op de Zaanstraat waarna het weer terug keerde in het NS Revisiebedrijf te Haarlem. Hier werd de 8709 hersteld van opgelopen draaistel problemen. Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-12-2022 10:43 |
01-12-2022 15:39:45 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Problemen ontstaan door de aanrijding waar het stel op 25-10 bij betrokken was, neem ik aan? |
02-12-2022 08:03:25 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote Dat moet inderdaad een gevolg zijn geweest van de opgelopen schade tijdens de aanrijding in het Heiloer bos op 25-10-2022. |
09-12-2022 11:00:36 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
NS VIRMm3 VI 8730 maakt op vrijdagochtend/middag 09-12-2022 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. |
10-12-2022 08:05:29 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Ik zie net dat op treinposities staat dat 8717 in revisie is, en 8727 niet. Ze zijn op resp. 3 en 15 november voor het laatst ingezet; kan het zijn dat 8727 voor herstel oid in Haarlem is? |
10-12-2022 10:02:53 1 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote De 8727 werd op 16-11-2022 naar Haarlem overgebracht en is sinds 17-11-2022 in revisie. De 8717 kende diverse mankementen en heeft tot 03-11-2022 gereden. Sindsdien heeft het stel bij het NS Onderhoudsbedrijf te Onnen gestaan en zou het gisteren, 09-12-2022 (in de loop van de dag), ook naar Haarlem moeten zijn gekomen voor z'n revisie tot VIRMm. Beide stellen zijn/gaan momenteel dus 'in revisie'.
|
11-12-2022 20:35:16 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRM2 VI 8717 is inmiddels (zondag 11-12-2022) binnengenomen in het NS Revisiebedrijf. Vanmorgen ook, zondag 11-12-2022, werd de NS VIRMm3 VI 8730 overgebracht van het NS Revisiebedrijf te Haarlem naar de NS lijnwerkplaats Zaanstraat te Amsterdam. Hier zal de 8730 nog worden gecontroleerd op de Airco-installatie(s). Het is aannemelijk dat de 8730 de komende week vanuit de lijnwerkplaats Zaanstraat in de reizigersdienst zal terugkeren.
Deze speciale actie bleek vandaag noodzakelijk vanwege werkzaamheden welke deze week aan de diverse sporen op het terrein van het NS Revisiebedrijf te Haarlem zullen worden uitgevoerd. E.e.a. is mede noodzakelijk door de op handen zijnde bouwwerkzaamheden welke de komende maanden zullen worden uitgevoerd op dit terrein. Door het 'verleggen' van diverse sporen/aansluitingen, zijn diverse sporen binnenkort tijdelijk niet toegankelijk. Vandaar deze actie. |
12-12-2022 11:04:00 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Bedankt voor de info, Wijnand! Dat is dan ook weer duidelijk, ik zet hem gelijk in de lijst. |
15-12-2022 09:23:10 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm3 VI 8730 keerde vandaag terug in de reizigersdienst. Het stel rijdt/reed (samen met de NS VIRMm1 VI 8638) trein 2218 tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen. De 8730 werd echter in Haarlem al weer uitgenomen. |
15-12-2022 09:54:51 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
8730 Heeft een defecte luchtveer mBv7 ;) |
15-12-2022 11:43:13 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote Het gaat de laatste tijd wel lekker met al die defecte luchtveren bij de verbouwde VIRM, heb er al meerdere voorbij zien komen. |
15-12-2022 12:19:27 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
1tje maar en dat kwam door een aanrijding, valt wel mee dus ;) |
15-12-2022 14:00:08 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote In de afgelopen weken is het zeker niet maar 1 stel geweest met een defect aan de luchtvering, heb van diverse collega's gehoord dat ze in de nacht stellen met max 40 over hebben moeten brengen ivm defecte luchtvering. Zal ook niet zeggen dat het er 10 tallen zijn, maar het valt wel op. |
31-12-2022 09:20:50 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Quote Ik heb geen inside information, maar als ik naar de historie van de afgelopen 2 weken kijk, lijkt het alsof ze in Hlmwph tijdelijk verholpen hebben zodat ie naar Onnen kon, en is ie daar gemaakt en gisteren weer terug in dienst gekomen. Nu nog 8709, die hebben ze na revisie ook nog niet veel in kunnen zetten. |
31-12-2022 10:02:50 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Quote Ik denk ook dat dit zo is Bas. Ik denk dat men dit soort onverwachte 'klussen' uitbesteed aan (in dit geval) Onnen. Daar heeft men in Hlmwph geen tijd, maar vooral ook geen ruimte voor. Daarnaast zou dit het gaande revisie-proces teveel 'in de weg' staan.
Overigens keert de 8709 als het goed is vandaag ook weer terug in de reizigersdienst. Als trein 3546 vertrek ie dan van Vl naar Shl. (gepland om 12:33 uur) na eerst als trein 303535 vanaf Ehv naar Vl te zijn gereden. (11:49 uur) Laatst bewerkt door wyke2207 op 31-12-2022 11:31, reden: toevoeging |
31-12-2022 17:27:10 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Ik zie dat je gelijk hebt, Wijnand; 8709 is inderdaad ook weer terug in dienst en zal volgens planning straks op Shl uitlopen als trein 3777. |
10-01-2023 11:30:56 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
NS VIRMm2 VI 8703 maakt op dinsdag 10-01-2023 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-01-2023 11:34 |
16-01-2023 17:54:35 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Op maandag 16 januari werd de NS VIRM2 VI 8715 afgeleverd bij het NS Revisiebedrijf. Eerder deze ochtend reed de 8715 nog trein 4527 van Ekz naar Asd. Hierna werd de 8715 naar Haarlem gebracht en daar bij het station geplaatst. In de namiddag werd de 8715 dus naar het NS Revisiebedrijf gebracht. Hiermee is tevens het laatste VIRM2 stel in revisie genomen. |
17-01-2023 17:48:33 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Staat weer in de lijst, bedankt voor de info! |
18-01-2023 17:25:58 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Vanmiddag, woensdag 18-01-2023, werd de NS VIRMm2 VI 8703 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering afgeleverd. Het stel werd bij Haarlem NS geplaatst. De 8703 zal deze week weer in de reizigersdienst terugkeren. |
19-01-2023 07:14:20 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
8703 gaat na zijn revisie vandaag ingezet worden als trein 829, vanaf Amr.
Ik haal de lijst maar wat dichterbij, om hem daarna weer te verplaatsen als we de volgende pagina hebben; bovenaan als het ff mee zit. Laatste update: 10-02-2023 ______________________VIRM2______________________
8701 6 R__ #26 8702 6 M__ #22 afgeleverd, in dienst 8703 6 M__ #24 afgeleverd, in dienst 9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst 8705 6 M__ #25 afgeleverd, in dienst 9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk 8707 6 M__ #15 afgeleverd, in dienst 9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst 8709 6 M__ #21 afgeleverd, in dienst 9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst 8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22) 9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst 8713 6 M__ #16 afgeleverd, in dienst 9514 4 M__ #10 afgeleverd, in dienst 8715 6 R__ #29 9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst 8717 6 R__ #28 9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst 8719 6 M__ #20 afgeleverd, in dienst 9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst 8721 6 M__ #18 afgeleverd, in dienst 9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst 8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst 9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst 9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst ______________________VIRM3______________________
8726 6 8727 6 R__ #27 9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst 8729 6 8730 6 M__ #23 afgeleverd, in dienst 8731 6 R__ #30 8732 6 8733 6 8734 6 8735 6 8736 6 M__ #17 afgeleverd, in dienst 8737 6 8738 6 8739 6 8740 6 8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein) 8742 6 8743 6 9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst 8745 6 8746 6 Laatst bewerkt door M-BASS op 10-02-2023 17:59 |
06-02-2023 14:16:10 1 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Op maandag 06-02-2023 maakte de NS VIRMm2 VI 8705 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS. Laatst bewerkt door wyke2207 op 06-02-2023 14:18 |
06-02-2023 15:19:10 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Aanvulling op de sloop van vijf zesde deel van treinstam 8711 (zie ook https://www.somda.nl/forum/15367/p758208/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/): |
06-02-2023 18:53:01 | ||
---|---|---|
BAKEMONO
|
Zijn er toev. foto's van de 9506 in Oostenrijk? Can I VIRM you? |
06-02-2023 19:05:18 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Ja, hier |
07-02-2023 09:37:21 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Quote Ik zet het in de lijst, bedankt voor de info (ook Wijnand) |
07-02-2023 14:44:16 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Vergeet niet de mBvk (uit de regel boven de mBv7; de mBvk heeft die dag als eerste de laatste reis per dieplader gemaakt)! |
08-02-2023 15:57:01 1 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
mbvk heb ik toegevoegd, ik ga nu alleen nog ff kijken welke het precies was. (edit:8683) 8705 is zojuist als trein 2163 terug in dienst gekomen na revisie Laatst bewerkt door M-BASS op 08-02-2023 16:01 |
08-02-2023 16:34:56 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Morgen zou de 8731 moeten binnenkomen voor revisie. |
08-02-2023 17:18:51 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Ik vond het al opvallend dat 8731 nog in dienst is vandaag, meestal is de volgende al op het terrein in Hlm als de laatst gereviseerde weer terug in dienst komt. Voordeel is wel dat ze hem niet in Mt hoeven te gaan halen, hij zou als trein 2980 uit moeten lopen in Ekz |
10-02-2023 12:45:16 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRM3 VI 8731 werd gisteren, donderdag 09-02-2023 vanuit Amsterdam naar Haarlem overgebracht en ging aansluitend gelijk door naar het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. De 8731 werd binnengenomen om vervolgens 'losgemaakt' te kunnen worden voor z'n revisie tot VIRMm3. |
11-02-2023 19:24:57 | ||
---|---|---|
Jasper-N
|
Wat spookt de 9506 in Oosterrijk uit? Laatst bewerkt door Jasper-N op 11-02-2023 19:26, reden: Gewn treinstelnummer |
11-02-2023 19:44:02 | ||
---|---|---|
ToH
|
Die spookt(e) een proef in de Klimaatkamer uit. Is naar mijn weten alweer terug in NL |
11-02-2023 19:47:30 | ||
---|---|---|
DjDaan111
|
Quote Het stel is in november 2021 weer in dienst gesteld na zijn bezoek aan Oostenrijk, is al lang terug dus. |
11-02-2023 20:48:40 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Ik vraag me dus af, waar zijn de twee blokjes voor boven de cabine bij de VIRM 2/3/4 stammen? VIRMm1 heeft deze niet... heeft het te maken met GPS, en waarom hebben alleen de series 2/3/4 dit? |
11-02-2023 22:36:04 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Kortweg toen de eerste serie IRM geleverd werd was er maar 1 antenne die stond centraal op de cabine, dus maar 1 voetje. Later kwam daar een tweede bij, welke bij de virm2/3/4 als vanaf nieuw geplaatst werd en de nieuwe series kregen dus twee voetjes. |
12-02-2023 08:37:45 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote GPS-modules zitten bij VIRM op een van de middenbakken |
15-02-2023 21:06:22 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat VIRMm2 8701 inmiddels bijna klaar is. Afleveringsproefrit zal binnenkort wel volgen, daarna indienststelling. Update: inmiddels staat het stel weer binnen. Buitenkant was in elk geval helemaal flow
Laatst bewerkt door Talbot op 15-02-2023 23:32 |
27-02-2023 10:54:35 1 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8701 maakt/maakte op maandag 27-02-2023 z'n proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS. Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-02-2023 10:56 |
01-03-2023 07:52:27 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
De NS VIRMm2 VI 8701 keerde vanmorgen als trein 2423 terug in de reizigersdienst. De 8701 vertrok om 06:35 uur vanuit Ledn en reed naar Rtd. Om 08:05 uur vertrok de 8701 als trein 527 vanuit Rtd naar Zl. Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-03-2023 11:33 |
01-03-2023 08:21:53 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Ging niet helemaal soepel met de 8701 vanochtend, stel heeft met deur problemen op Dt gestaan ;) |
01-03-2023 16:34:31 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Hij rijdt nu rond in de 600 , deurprobleem zal wel opgelost zijn. Ik pas m weer aan in de lijst. Ik begreep van Wijnand dat 8726 de volgende is, die is volgens treinposities al sinds 23-2 niet meer ingezet, dus die zou zomaar al in behandeling bij Hlmwph kunnen zijn.
Ik haal gelijk effe de lijst weer naar boven. Laatste update: 01-03-2023 ______________________VIRM2______________________
8701 6 M__ #26 afgeleverd, in dienst 8702 6 M__ #22 afgeleverd, in dienst 8703 6 M__ #24 afgeleverd, in dienst 9504 4 M__ # 2 afgeleverd, in dienst 8705 6 M__ #25 afgeleverd, in dienst 9506 4 M__ # 3 afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk 8707 6 M__ #15 afgeleverd, in dienst 9508 4 M__ # 7 afgeleverd, in dienst 8709 6 M__ #21 afgeleverd, in dienst 9510 4 M__ # 5 afgeleverd, in dienst 8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22) 9512 4 M__ # 8 afgeleverd, in dienst 8713 6 M__ #16 afgeleverd, in dienst 9514 4 M__ #10 afgeleverd, in dienst 8715 6 R__ #29 9516 4 M__ # 4 afgeleverd, in dienst 8717 6 R__ #28 9518 4 M__ # 9 afgeleverd, in dienst 8719 6 M__ #20 afgeleverd, in dienst 9520 4 M__ #12 afgeleverd, in dienst 8721 6 M__ #18 afgeleverd, in dienst 9522 4 M__ # 6 afgeleverd, in dienst 8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst 9524 4 M__ #11 afgeleverd, in dienst 9525 4 M__ #13 afgeleverd, in dienst ______________________VIRM3______________________
8726 6 R__ #31 8727 6 R__ #27 9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst 8729 6 8730 6 M__ #23 afgeleverd, in dienst 8731 6 R__ #30 8732 6 8733 6 8734 6 8735 6 8736 6 M__ #17 afgeleverd, in dienst 8737 6 8738 6 8739 6 8740 6 8741 6 M__# 0 afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein) 8742 6 8743 6 9544 4 M__ #14 afgeleverd, in dienst 8745 6 8746 6 Laatst bewerkt door M-BASS op 02-03-2023 11:00 |
01-03-2023 16:49:46 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
In het overzicht is de sloop van de helft van treinstam 8711 weer verdwenen! |
02-03-2023 11:00:58 1 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Inderdaad, hij staat er nu weer in Laatst bewerkt door M-BASS op 02-03-2023 11:01 |
08-03-2023 15:15:42 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Inderdaad Bas (en andere belangstellenden), de NS VIRM3 VI 8726 werd eind week 9-2023 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem binnen genomen voor z'n revisie tot VIRMm3 VI.
Volgende revisie-kandidaat (eind Maart 2023) naar alle waarschijnlijkheid de 8729. Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-03-2023 15:21 |
08-03-2023 15:45:34 | ||
---|---|---|
Daan!
|
8729 is correct. |
11-03-2023 08:45:24 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Weet iemand toevallig wat er met de VIRMm2 8719 getest wordt? Deze stam staat (gisteren in ieder geval) op het opstelterrein te Amersfoort Centraal, en had op de ramen van de deuren papiertjes waarop een gebodsbord stond, zo'n papier die ook voor de ICNG gebruikt wordt. |
14-03-2023 11:55:34 | ||
---|---|---|
wyke2207
|
Naar wat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, onderstaand de situatie m.b.t. de NS VIRMm2 VI 8719:
De NS VIRMm2 VI 8719 kent op het moment van dit schrijven diverse storingen/defecten. Dit is de reden dat dit stel momenteel niet rijdt. Deze verstoringen hebben een dusdanig karakter, dat er eigenlijk niet fatsoenlijk met dit stel te rijden valt. Daarnaast zal het stel tevens een aantal (jaar)beurten gegeven worden. De 8719 komt hiertoe niet naar Haarlem, maar wordt herstel/onderhoud elders opgepakt. Mogelijk Amersfoort maar is anders mogelijk ook Maastricht in beeld. Laatst bewerkt door wyke2207 op 14-03-2023 11:55 |
14-03-2023 11:58:05 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
8719, 9401 en een 95xx stel worden momenteel (met name in Amf) gebruikt voor software testen. |
14-03-2023 13:04:52 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Enig idee wat voor? Want ik neem aan dat het niet om het diagnosesysteem gaat, en zo geavanceerd is de trein ook eigenlijk niet als je kijkt naar de SLT, de Flirt of de SNG. ;-) |
14-03-2023 13:19:10 | ||
---|---|---|
ToH
|
Wellicht ombouw naar ERTMS. Dat begint ook tzt. |
14-03-2023 15:42:11 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Dat zou misschien kunnen? Maar ERTMS is niet iets van een nieuwe computer, scherm en detectie apparatuur. Het is wel wat meer werk dan dat. |
14-03-2023 15:54:03 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
@aarclay Ook de VIRM heeft gewoon een centrale computer met software, een diagnosesysteem en een boord/wal verbinding. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 14-03-2023 15:54 |
14-03-2023 22:07:11 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Alleen VIRMm2/3 heeft toch boord-wall-verbinding? Waarvoor zouden de andere VIRMs dit hebben? Obis? |
14-03-2023 22:45:33 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Alle virmen hebben dat, ten behoeve van obis maar ook voor realtime monitoring (storingen uitlezen op afstand) |
16-03-2023 10:01:22 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Die andere is de 9559 en die is vandaag bezig met wat testritjes vanaf Amf naar Dld via Zl en Dv en een slagje naar Hde. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-03-2023 10:01 |
16-03-2023 11:42:19 | ||
---|---|---|
Talbot
|
Overigens wordt de 9401 volgens mij helemaal niet gebruikt voor software testen, het ding rijdt gewoon rond namelijk. Of heb ik het fout? |