28-12-2015 17:44:22
VIRMm1
VIRMm1
Voor zover ik weet is er bij de nieuwe virm besturingstechnisch niet veel veranderd maar het diagnosesysteem is uitgebreider geworden. Of dat fouten gaat geven met een andere virm weet ik niet.  

28-12-2015 18:58:54
pjkleton
pjkleton
Normaal is het toch altijd zo geweest, dat gereviseerd materieel altijd nog gekoppeld kan worden met niet gerevieseerd materieel?
Anders zou je een tweedeling krijgen binnen een type materieel.
groeten ,Peter
 

28-12-2015 19:01:48
bart84
Moderator
bart84
Bij SGM ging dat toch ook niet goed. Of vergis ik me?


Mvg. Bart
 

28-12-2015 19:27:56
thom
thom
Quote
PimTH (ma 28 dec 2015 16:24:28 https://www.somda.nl/forum/15367/p563783/): Dat met de SGM hing toen ook samen met het vervuilen van de remolie.

Treinen hebben geen remolie maar werken pneumatisch.

Probleem was dat de luchtleidingen vervuild waren met compressor olie, en daardoor allemaal gespoeld zijn om ze weer schoon te krijgen.
 


28-12-2015 20:45:09
broek53
broek53
Om precies te zijn: de vervuiling van de remleidingen van de oude Sprinters met olie. De gereviseerde stellen waren op dat punt helemaal gereinigd en dat wilde men zo houden 😷  

29-12-2015 22:34:55
RBNrd
RBNrd
Hoever is men met de revisie van de 8637? Deze zou worden gebruikt als proto van een 6 wagenstel.

Laatst bewerkt door RBNrd op 29-12-2015 22:35
 

29-12-2015 23:24:01
jordy94
jordy94
Quote
daniel81 (di 22 dec 2015 17:44:26 https://www.somda.nl/forum/15367/p563315/): De revisie is uitgesteld om in 2016 voldoende capaciteit te kunnen bieden
http://nieuws.ns.nl/ns-neemt-extra-maatregelen-tegen-te-drukke-treinen en dan onderaan klikken op de brief; p 6)

De 94xx serie kan echt niet meer.. Ik snap niet dat die dingen nog kunnen rijden. Zo'n groot verlies zijn die treinstellen ook niet.. Hoeveel rijden er momenteel nog van rond?
 

29-12-2015 23:37:16
Frontier
Frontier
Als frequent bezoeker van deze site zou je toch moeten weten dat élke niet beschikbare stoel momenteel een groot verlies is.

Quote
RBNrd (di 29 dec 2015 22:34:55 https://www.somda.nl/forum/15367/p563920/): Hoever is men met de revisie van de 8637? Deze zou worden gebruikt als proto van een 6 wagenstel.

De meerderheid van de 8637 staat inmiddels al vele maanden buiten te Hlmwph, dus erg opschieten zal het wel niet vermoed ik zo.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-12-2015 04:25:44
VIRMm1
VIRMm1
Weet iemand toevallig ook of de 9411 (en de rest van de gereviseerde virmen) omgenummerd gaan worden? Of blijven de treinen gewoon hun huidige nummers behouden?  

30-12-2015 09:25:31
reisthijs
reisthijs
Als VIRMm gewoon gekoppeld gaat rijden met de ongemoderniseerde versies is omnummeren overbodig. (Dat gebeurde bij ICMm bijv ook niet)  

30-12-2015 22:35:21
timtrein
timtrein
Ik mag hopen dat ze eens ophouden met die vernummeringswaanzin bij een revisie.  

31-12-2015 08:46:19
aarclay
aarclay
Als de samenstellingen drastisch veranderen, dán kan ik me de vernummering zeker indenken, om doublures te voorkomen.

Bij VIRMm-1 veranderen samenstellingen naar mijn weten niet.

Waarom het bij SGMm wel gebeurdde was best opmerkelijk 😉.
 

31-12-2015 09:58:41
Daan!
Daan!
Waarschijnlijk omdat SGM en SGMm niet met elkaar mochten rijden vanwege de remolie. Dat dat in de praktijk niet gebeurde is een ander verhaal.  

31-12-2015 10:09:50
reisthijs
reisthijs
Is dat reden genoeg voor een vernummering?!
Waarschijnlijker is dan (hier al eerder genoemd) de commercie: SGM mocht niet in Sprinter-diensten rijden, dat was voorbehouden aan SGMm (en later SLT).
 

31-12-2015 15:45:14 1
broek53
broek53
Zo'n vernummering regel je niet even op een achternamiddag. Hij was dus al gemaakt toen de renovatie nog maar net begonnen was. Er waren verschillende redenen om dat te willen: de commerciële in verband met het nieuwe "product" en een technische omdat SGMm van choppersturing was voorzien en de stellen daardoor de oudjes zouden gaan meesleuren of opduwen. Dat laatste is uiteindelijk voorkomen door tijdelijk de choppersturing langzamer af te stellen, maar toen kwamen de vervuilde remleidingen in beeld. Hoe dan ook was het prettig dat je in een oogopslag kon zien wat een verbouwd en wat een oud stel was. Datzelfde principe is ook bij het DDZ-project gehanteerd.  

04-01-2016 14:34:57
lex_t
lex_t
In het FNV-magazine een sneak preview:
http://www.fnv-magazine.nl/201504#!/in-beeld
 

04-01-2016 15:26:51
jordy94
jordy94
Eindelijk wat nieuws te lezen! Overigens wel jammer dat het dezelfde stoelen zijn (op de breedte na vermoed ik, of het gangpad is smaller?), een leuning in het midden had gewenst geweest. De stoelen zitten op zich lekker, maar niet tegen de rugleuning omdat ze zo laag zijn, daar hoor ik meer mensen over klagen. Beste bevalt naar mijn mening de stoelen van ICM/ICR, maar die zijn weer te breed voor de smalle VIRMs.

Laatst bewerkt door jordy94 op 04-01-2016 15:35
 

04-01-2016 16:21:42
BasSNG2001
BasSNG2001
De stoelen doen mij denken aan de DDZ-stoelen.


#DiscoverEU
 

04-01-2016 16:27:50
Daan!
Daan!
Dat zijn ook gewoon dezelfde stoelen.

Wie weet wat dat zwarte blokje is bovenaan rechts naast de deuren?

Van een verhoging van de kop lijkt totaal geen sprake. Opvallend, want dit zou de trein veel zuiniger maken.

Laatst bewerkt door Daan! op 04-01-2016 16:28
 

04-01-2016 16:35:13
jordy94
jordy94
Quote
BasSNG2001 (ma 04 jan 2016 16:21:42 https://www.somda.nl/forum/15367/p564278/): De stoelen doen mij denken aan de DDZ-stoelen.


Ik vergat inderdaad in mijn bericht DDZ te vermelden.

Dat blokje lijkt op een (tijdelijke) sticker. Al bij al ziet er wel erg mooi uit zeg! We kennen DDZ al, maar als je dit met de huidige 86xx en 94xx vergelijkt is het een wereld van verschil, wow!

Laatst bewerkt door jordy94 op 04-01-2016 16:36
 

04-01-2016 16:54:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Daan! (ma 04 jan 2016 16:27:50 https://www.somda.nl/forum/15367/p564280/):
Van een verhoging van de kop lijkt totaal geen sprake. Opvallend, want dit zou de trein veel zuiniger maken.


Daar gebeurd ook niks mee, dat is aerodynamisch genoeg, het gaat om de open vlakken/inkeping van de voormalige plaats van de stroomafnemer op de kopbakken thv het 2e balkon. Daar gaat het juist om en ook alleen dat gedeelte zal worden aangepast.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-01-2016 20:24:36
jordy94
jordy94
Ook opvallend dat onderin alleen maar vis-à-vis opstelling is te zien.. In DDZ is het voornamelijk coach-opstelling. Of zullen ze de stoelindeling van 8700/9500 VIRMs aanhouden, alleen dan net andersom: Onder vis-à-vis, boven coach-opstelling?  

04-01-2016 21:33:12
jor[D]1
jor[D]1
Quote
jordy94 (ma 04 jan 2016 20:24:36 https://www.somda.nl/forum/15367/p564317/): Ook opvallend dat onderin alleen maar vis-à-vis opstelling is te zien.. In DDZ is het voornamelijk coach-opstelling. Of zullen ze de stoelindeling van 8700/9500 VIRMs aanhouden, alleen dan net andersom: Onder vis-à-vis, boven coach-opstelling?


Of ik moet in de war zijn, maar dat is toch met opzet zo gekozen. (ook bij DDZ) Boven coach en beneden vis-á-vis. Met de gedachten boven rust en werken en beneden meer voor conversatie en gezelligheid. Coach nodigt iets minder snel uit tot een gesprek.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 04-01-2016 21:33
 

04-01-2016 22:42:06
jordy94
jordy94
In DDZ heb je boven en beneden zo'n 80% coachopstelling. Beneden is er misschien iets meer vis-à-vis.. Maar zeker niet zoveel als we kunnen zien op de foto van VIRM1..

Laatst bewerkt door jordy94 op 04-01-2016 22:42
 

04-01-2016 23:52:16
Mueslireep
Mueslireep
Misschien proberen ze het dit keer meer te forceren. Ben zelf nog steeds niet echt voorstander van dat je beneden moet zitten om te praten.
Zorgt voor alleen maar meer onduidelijkheid... Laat ze eerst de stilte-coupe maar duidelijker aangeven.

Heeft iemand trouwens enig idee wanneer deze trein in dienst komt? En wanneer worden de andere virm's opgeknapt? Het duurt al zo lang... Heb het idee dat het bij DDZ vlotter ging.
 

05-01-2016 03:16:36
M-BASS
M-BASS
Het gaat nog wat langer duren ook, een van de maatregelen om materieeltekort aan te pakken is uitstel van de grote revisie van de virm.  

07-01-2016 10:53:05
Pim530
Pim530
Quote
Klaasje (do 07 jan 2016 09:56:42 https://www.somda.nl/forum/15367/p564668/): Samen controleren voelt veiliger dus dan zit je samen op een treinstel.


Je zit ook met meerdere mensen op de trein om de veiligheid bij de vertrekprocedure bij een lange trein te garanderen, daarvoor moet je je uiteraard verspreiden, zeker in bochten.
 

07-01-2016 11:21:42
timtrein
timtrein
*Verslikt zich*
Heeft iemand dat weleens gezien??
 

07-01-2016 11:33:57
cuneo56
cuneo56
Ja.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2016 13:02:30
sjoerd
sjoerd
We nemen aan dat Pim bedoelt: indien het perron gebogen is, zodat je je best moet doen om de andere HC te zien. Overigens heet een bocht bij het spoor een boog.  

07-01-2016 14:47:20
Klaasje
Klaasje
Situaties waarbij dat voorkomt en dat het vanuit het midden van de trein niet te overzien is komen zo weinig voor dat je daar niet echt vanuit kan gaan.  

07-01-2016 15:02:03
b2py
b2py
En er hangen dan toch ook schermen in het midden? Castricum heeft die bijvoorbeeld  

07-01-2016 20:45:52
moderator
Moderator
moderator
Even wat berichten verwijderd. Modereren is voorbehouden aan het beheer! Over de vertrekprocedure hebben we een topic: https://www.somda.nl/forum/9416/Vertrekprocedure/ . Hier bij het VIRMm blijven a.u.b..


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

09-01-2016 05:10:58
moderator
Moderator
moderator
De discussie over de ventilatie van VIRMm is afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/17663/Ventilatie+in+VIRMm/
Hier graag concrete ontwikkelingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-02-2016 07:40:24
Daan!
Daan!
Nfl vertelde mij dat de 9411 eergisteren een frisse neus heeft gehaald op het terrein van Hlmwpl. Om de deuren schijnt een blauwe omlijsting te zitten.  

20-02-2016 21:23:23
Cowley
Cowley
Heb enkele inmiddels 2 keer in een gereviseerde VIRM gereden maar wat mij opviel was dat de blauwe band gewoon zoals vanouds bovenlangs was geschilderd. Ik was nog in veronderstelling dat deze onderlangs aangebracht zou worden. Ik heb verder hier op het forum er niks over gevonden dat men mogelijk van dit idee afgestapt was.

Laatst bewerkt door Cowley op 20-02-2016 21:29
 

20-02-2016 21:27:26
broek53
broek53
Er zijn nog geen gereviseerde VIRM's, dus je hebt in iets anders gezeten.  

20-02-2016 21:32:00
Cowley
Cowley
Je hebt gelijk, het was een VIRM 4. Ik dacht dat dat de gereviseerde was.  

28-02-2016 17:09:49 1
ToH
ToH
Ook hier maar even plaatsen:

Nu ik mijn eigen foto's van de VIRMm eens bekijk, die ik dat het koersdisplay hetzelfde gebleven is. (Zoals we die kennen op DDZ). Best apart dat er geen LED-display wordt geplaatst, zoals we zien bij de 9547+.
 

28-02-2016 17:42:35
Daan!
Daan!
Vind het ook best vreemd, maar voor de volledigheid; wat kan zo'n LED-display meer dan de huidige/wat zijn de voordelen?  

28-02-2016 17:51:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Die LED-displays hebben als groot voordeel een veel betere leesbaarheid bij ongunstige lichtval (immers, de LEDs zijn veel feller). Gezien VIRM al niet echt uitblinkt in hoeveelheid displays aan de buitenkant van de trein is dat wel gunstig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-02-2016 21:05:31
thom
thom
Volgens mij zijn de huidige display's ook LED, alleen van een wat oudere generatie.  

28-02-2016 21:55:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, om precies te zijn is de oude generatie nog "seven-segment display" (hetzij aangepast om letters te vormen ipv cijfers) en de nieuwe "dot-matrix". Beiden zijn op basis van LED.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 28-02-2016 21:57


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-02-2016 22:07:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Heel zeker dat die oude displays op LED-basis zijn? Zo erg ver was die technologie in de jaren '90 immers nu ook weer niet. En het ziet er op 't oog veel meer als LCD-display uit.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-02-2016 22:17:04
dlm4yjp
dlm4yjp
LED bestaat al jaren, alleen niet in de dot-matrix vorm.
LCD (1936) is overigens later uitgevonden dan LED (1927).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-02-2016 23:11:54
Daan!
Daan!
Oké dus de technologie is verder.
Ik vraag me af wat de afwegingen zijn geweest om het niet te doen. Deze stellen moeten straks 15 jaar mee. Dat betekent dat we in 2031 nog met die technologie rijden.

Daarnaast hebben we straks dus stellen waarvan we op zes bakken maar twee displays hebben. Hadden dat er niet gewoon zes kunnen worden met desnoods nog één op het front?

Zoveel extra mag dat niet kosten toch? Stel gaat toch kaal tot het casco.

Laatst bewerkt door Daan! op 28-02-2016 23:15
 

28-02-2016 23:16:18
TSNL250
TSNL250
Misschien stond dat niet in de eisen van NS. Een argument voor het behouden van de displays is de duurzaamheid. Waarom weggooien als het nog "voldoet".  

28-02-2016 23:19:25
thom
thom
Een argument om zoiets niet te doen is natuurlijk gewoon het financiele plaatje.

Zo'n display is weinig standaard en zal duswel maatwerk zijn en dan moet je eens rekenen over hoeveel displays je het hebt met de hele vloot VIRM....
 

28-02-2016 23:33:31
Daan!
Daan!
Als je in absolute getallen rekent is het veel. Maar het kan waarschijnlijk relatief goedkoop door de revisie. Krijg je dus nog wat korting vanwege de grote van de aankoop.

En dan moet je ook kijken wat het dus relatief meer kost op het totale project. OBIS is er ook gekomen. Dat waren ook een hoop schermpjes. Bovendien geeft NS ook geld uit aan onnodige dingen, maar goed dat terzijde.
 

28-02-2016 23:37:33
VIRMm1
VIRMm1
Ze worden iig niet meer nieuw gemaakt. Wanneer defect worden ze gereviseerd/opgeknapt indien mogelijk. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alles LED wordt, maar pas als de oude 'op' zijn.

Overigens zijn de nieuwe LED en de oude LCD / CCFL (waarbij een TL buis als achtergrond verlichting wordt gebruikt. Daarom tonen de displays soms helemaal niks, dan is de TL defect)
 

28-02-2016 23:54:24
AgentX
AgentX
Ter info: bij de revisie van DDAR naar DDZ zijn ook de koersborden (die volgens mij net als in VIRM ook met TL werken) niet vervangen.  

29-02-2016 10:43:19
VIRMm1
VIRMm1
Zijn ook precies dezelfde als die van VIRM. Bij permanent defect worden ze gewisseld voor de nieuwe LED variant.

De bedoeling is om eerst bij virm alles langzaam maar zeker led te maken. DDZ blijft voorlopig nog even LCD.


Bij virm zie je overigens al een hoop treinen met aan de ene zijde LCD en aan de andere LED.
 

01-04-2016 17:50:14
aarclay
aarclay
De eerste foto die wat meer van het uiterlijk laat zien, is inmiddels op Twitter verschenen:
https://twitter.com/74rk/status/715832069507702784

Gezien hij op de draaistellen staat, lijkt het mij aannemelijk dat het niet lang meer gaat duren voordat hij een proefrit gaat maken?


Choo choo.....
 

02-04-2016 01:33:48
thom
thom
Nouja, zo aannemelijk is dat niet, ze kunnen nogwel vanalles moeten meten en testen etc, wat misshien juist pas gaat als er weer draaistellen onderzitten  


02-04-2016 11:52:30
Daan!
Daan!
Opvallend dat het nummer in het midden van de bak blijft staan. Ik had verwacht dat hier de lijn van al het andere materieel gevolgd zou worden en dat het in klein lettertype op de kopbak kwam te staan.  

02-04-2016 12:40:47
himym
himym
Mogelijk omdat de ABv3/4 hier leidend is voor het stelnummer, bij (kop)bakwisselingen zou je weer moeten krabben.  

02-04-2016 12:52:51
dvwijngaar
dvwijngaar
Is de eerste klas in de Abv3/4 ook verplaatst van beneden naar boven om zo meer plaatsen in de werk zone aan te bieden en meer stoelen achter elkaar?  

02-04-2016 13:38:05
VIRMm1
VIRMm1
Quote
himym (za 02 apr 2016 12:40:47 https://www.somda.nl/forum/15367/p573677/): Mogelijk omdat de ABv3/4 hier leidend is voor het stelnummer, bij (kop)bakwisselingen zou je weer moeten krabben.


Ik had begrepen dat ook op de koppen onder de cabine deuren ook de nummers zouden komen, zoals bij iedere treinserie inmiddels gebruikelijk is
 

02-04-2016 19:24:21
Jelmer
Jelmer
ik ben wel blij met die grote nummers kan je tenminste op afstand lezen  

02-04-2016 20:47:42
110573
110573
Had het persoonlijk logischer gevonden als ze de ABv6 als naamgever hadden genomen. Die zit in elke stam en dan hadden ze de ABv3/4 en ABv5 misschien gelijk kunnen trekken. Dat zou handig kunnen zijn bij bakwisselingen. Of zijn die technisch heel verschillend?  

02-04-2016 21:09:29
vrijgezel
vrijgezel
Uit een ander topic (is via de zoekfunctie ook terug te vinden ):
https://www.somda.nl/forum/15549/p402813/Ontwikkelingen+ongereviseerd+VIRM/

De ABv3/4 heeft dus een compressor (bij IRM1/2/3 aan de "B-kant"; IRM(deelserie)4 aan de "A-kant"). De ABv5 is 'technisch-functieloos' en kan zonder problemen uitgenomen worden terwijl de rest van de stam gewoon kan blijven functioneren. Is nog een overblijfsel uit de tijd dat IRM nog niet verlengd was en er dus toen sprake was van driedelige [8200] en vierdelige [8400] treinstammen. Het verschil zat hem in het al dan niet aanwezig zijn van de ABv5.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 02-04-2016 21:10
 

03-04-2016 00:41:28
VIRMm1
VIRMm1
ABv3/4 bevat inderdaad de compressor en de centrale aansturing van de deuren. Zonder de ABv3/4 werkt de virm niet. Zelfde geld voor de abv6 uiteraard. Enkel de mbv7 en abv5 hebben "geen functie", zonder die kun je ook prima rijden (wat tegenwoordig het feitelijke verschil is tussen een 4 en een 6 wagen stel.)  

03-04-2016 09:10:36
koekje
koekje
https://pbs.twimg.com/media/Ce8ldFIWAAEJMWo.jpg  

03-04-2016 09:14:24
gose91
gose91
Dat kleine stukje geel op de linker (mBvk?) moet er echt nog wel bij hoor! Dan wil ik wel aan dat design gaan wennen

Laatst bewerkt door gose91 op 03-04-2016 09:15
 

24-04-2016 16:08:15
aarclay
aarclay
Zojuist merkte ik dat de 9411 inmiddels ook al weer zichtbaar op de GPS-radar is. Dat maakt het spotten straks weer een stukje makkelijker. Nu wachten totdat de eerste proefritten gaan rijden....


Choo choo.....
 

24-04-2016 18:04:17
AJT
AJT
Hij moet eerst nog naar Oostenrijk  

24-04-2016 18:22:54
ToH
ToH
Want?  

24-04-2016 18:32:24
sfj
Klimaatkamer lijkt me dan?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-04-2016 18:56:18
AJT
AJT
Jazeker, dat was ook zo bij ICM. Oeps, dat was ik vergeten te melden  

24-04-2016 19:32:02
Roy
Roy
Hij gaat vast per spoor naar Oostenrijk. Kunnen we dat volgen via die gps. %02%  

24-04-2016 20:17:36
aarclay
aarclay
Ik geef het een kleine kans, gezien het spul gesleept zal worden.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2016 20:18


Choo choo.....
 

24-04-2016 20:40:31
PimTH
PimTH
Maar de Plan V's naar de Hrp werden ook gesleept en waren te volgen per GPS.  

24-04-2016 20:50:34
sfj
Duurt gewoon even voordat de batterij leeg is. Terug naar de ontwikkelingen maar weer?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-04-2016 23:23:08
broek53
broek53
Waarom zou een VIRM-1 weer naar de Klimakammer moeten? Airco hebben ze al en volgens mij verandert er technisch niets dat in extreme kou of hitte getest moet worden.  

25-04-2016 00:21:47
AgentX
AgentX
Dan is dus de vraag waarom hij naar Oostenrijk gaat, volgens @AJT.  

25-04-2016 08:16:49
Pim530
Pim530
Nou ja, een nieuw (verbeterd) aircosysteem zou niet verkeerd zijn natuurlijk. Misschien dat de temperatuur per halve bak dan niet meer tien graden hoeft te verschillen gedurende de hoogzomer.  

25-04-2016 08:50:09
broek53
broek53
Sure, maar er zit nu eenmaal geen andere airco in en dan hoef je dat dus niet te testen. Maar misschien is er een andere reden om naar de Klimakammer te gaan?  

25-04-2016 10:22:20
thom
thom
Quote
Pim530 (ma 25 apr 2016 08:16:49 https://www.somda.nl/forum/15367/p576123/): Nou ja, een nieuw (verbeterd) aircosysteem zou niet verkeerd zijn natuurlijk. Misschien dat de temperatuur per halve bak dan niet meer tien graden hoeft te verschillen gedurende de hoogzomer.

Dat ligt eerder aan de bijhorende regeling die dan blijkbaar de weg kwijt is, dan aan het airco systeem, zelf...
 

25-04-2016 18:31:07
gose91
gose91
Er is veel gerommeld in de airco van VIRM in de afgelopen jaren om maar te voorkomen dat bij >21 graden het halve park niet mocht rijden vanwege defecte airco's. Mogelijk is er tijdens de revisie een en ander nog doorgevoerd of is alles netjes afgewerkt en wil men gewoon zeker weten dat ze nu beter kunnen presteren?  

08-05-2016 08:53:14
Leo
Leo
Quote
aarclay (zo 24 apr 2016 16:08:15 https://www.somda.nl/forum/15367/p576088/): Zojuist merkte ik dat de 9411 inmiddels ook al weer zichtbaar op de GPS-radar is. Dat maakt het spotten straks weer een stukje makkelijker. Nu wachten totdat de eerste proefritten gaan rijden....


Op treinradar stond gisteren de 9411 nog bij Hlmwph, naast de hoofdrijbaan (wilde vandaag ff checken) maar nu zegt GPS dat hij in Gn staat, kan iemand dit bevestigen?
 

08-05-2016 12:47:01
spurt2244
spurt2244
Rond 12u30 in Groningen gekeken. De 9411 is niet in Groningen.  

08-05-2016 12:54:35
Astraea
Astraea
De 9411 heeft ook voor het laatst een GPS signaal afgegeven op 3 mei tegen 23:55 uur. Grote kans dat hij inmiddels al langere tijd weer elders is.

Laatst bewerkt door Astraea op 08-05-2016 12:55
 

08-05-2016 14:08:19
Rick99
Rick99
Van een nfl begrepen dat de 9411 weer bij Hlmwph staat.  

08-05-2016 14:14:05
Daan!
Daan!
Weer. Dus hij is er wel geweest?  

08-05-2016 14:18:26
Rick99
Rick99
Geen idee. Hij staat daar, meer is er niet gezegd.  

08-05-2016 14:19:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat ding heeft nog geen meter buiten de werkplaats gereden dus zal wel een foutje zijn


MCN ASD
 

08-05-2016 14:35:31
Daan!
Daan!
Precies. Leek me al zo onwaarschijnlijk, aangezien niemand het stel gezien heeft. Dus iedereen kan weer doorlopen.  

08-05-2016 20:41:43
Jelmer
Jelmer
het is wel raar, want de 9411 staat volgense treinenradar.nl inderdaad in Groningen. Bij de HWP Haarlem zie ik de 8637, 9473 en de 9524 staan.  

08-05-2016 20:45:01
sfj
Het stel is de werkplaats nog niet uit geweest, dus hier weer terug naar de ontwikkelingen nu.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-05-2016 12:31:39
daniel81
daniel81
Iedereen begint hier nu over airco's, klimaatkamer enz, maar als ik het goed lees is dat alleen vanwege de aanname van iemand dat-ie daarnaartoe moet 'omdat ICMm dat ook moest'. Zolang we niet van een insider horen dat er daadwerkelijk een stel naar Wenen gaat, heeft het niet heel veel zin daarover door te speculeren  

14-05-2016 09:46:43
Daan!
Daan!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=831555590284045&substory_index=0&id=268960009876942

Nou daar istie.....
 

14-05-2016 12:34:11
ChielB.
ChielB.
Snap niet waar die drang vandaan komt om die blauwe baan onderlangs te laten lopen. Klopt totaal niet met de vorm van de trein.  

14-05-2016 12:46:55
alle46
alle46
Sterker nog. Het gewoon lelijk en totaal fantasieloos.  

14-05-2016 13:00:44
train85
train85
NS houdt er geen enkele procent rekening mee dat hobbyisten het wel of niet mooi vinden. Dus wat men er ook van vind de trein komt er en als er een aantal in dienst zijn spreekt men er niet meer over. Het gaat er om dat de reiziger comfortabel en veilig naar zijn of haar bestemming gebracht kan worden. Welke kleur de trein ook heeft. Misschien moet je is gaan solliciteren bij een bedrijf die treinen ontwerpt.  

14-05-2016 13:05:28
michaben
michaben
Als het de NS niet boeit of de trein er fraai uit ziet, waarom heeft men dan überhaupt nog een kleurstelling en waarom past men kunst toe in het interieur? Precies: omdat het men het belang van een goede uitstraling wel degelijk snapt Dat het nu niet zo fraai is zal eerder komen omdat er op het laatste moment nieuwe eisen bij kwamen en men geen compleet nieuw ontwerp wilde maken.  

14-05-2016 13:09:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
train85 (za 14 mei 2016 13:00:44 https://www.somda.nl/forum/15367/p578329/): Het gaat er om dat de reiziger comfortabel en veilig naar zijn of haar bestemming gebracht kan worden.
Mwoh, als ze dat gewild hadden zouden ze er geen DDZ-type stoelen in gezet hebben. Ze leken met de deelseries VIRM-3 en 4 nou juist door te hebben dat zulke dunne zittinkjes niet echt geschikt zijn voor langere afstanden, maar nu zetten ze die er alsnog in.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-05-2016 13:24:59
Pim530
Pim530
Ik vind een DDZ stoel anders stukken comfortabeler zitten dan een IRM 2-4 stoel.  

14-05-2016 14:07:47
train85
train85
Quote
daniel_ddr (za 14 mei 2016 13:09:06 https://www.somda.nl/forum/15367/p578335/):
Quote
train85 (za 14 mei 2016 13:00:44 https://www.somda.nl/forum/15367/p578329/): Het gaat er om dat de reiziger comfortabel en veilig naar zijn of haar bestemming gebracht kan worden.
Mwoh, als ze dat gewild hadden zouden ze er geen DDZ-type stoelen in gezet hebben. Ze leken met de deelseries VIRM-3 en 4 nou juist door te hebben dat zulke dunne zittinkjes niet echt geschikt zijn voor langere afstanden, maar nu zetten ze die er alsnog in.
Naar mijn mening zit een DDZ 1e klas stoel beter dan bij de eerste generaties VIRM.
 

14-05-2016 14:24:18
alle46
alle46
Van stoelen kun je nog zeggen, dat ze een commercieel belang dienen, nl houdbaarheid, reinigbaar, hufterproef enz.
Het uiterlijk van de trein kan een wervende werking uitstralen. Wat nu gebeurt is een beetje klooien met jaren 70 kleuren.

Laatst bewerkt door alle46 op 14-05-2016 20:43
 

14-05-2016 14:51:56
Daan!
Daan!
Wat hier is gebeurd is dat men koppig heeft vastgehouden aan het DDZ-design terwijl dat helemaal niet op dit materieel past. VIRM heeft namelijk een omhooglopende kop. Door de blauwe baan benedenlangs te laten lopen wordt de hangbuikzwijn veel groter. Daarnaast speelt ook mee dat VIRM geen rechte zijwand heeft en volgens mij een korte afstand tussen de deuren. Dat laatste vergroot alweer het hangbuikzwijneffect.

Het design van de deuren zijn ook het gevolg van koppig vasthouden aan DDZ-design. Immers moest de blauwe baan over de deuren lopen net als DDZ, maar nu moest de deur contrasterend worden en dus ontstond deze oplossing. Had NS de banen niet meer laten verspringen, maar puur om de ramen laten lopen, hadden de deuren geheel in een andere kleur gespoten kunnen worden.