17-12-2021 07:32:24
Daan!
Daan!

Niet nu. Over de revisie van VIRM4 is nog niets officieels bekend.

 

17-12-2021 09:13:16
DDZ7504
DDZ7504
Quote
seinhuis (17-12-2021 06:27:25):

Wordt de 9592 (lekker lezen) ook gereviseerd?


De 9549 en 9592 (beiden van stickers voorzien) zijn onderdeel van de VIRM-4 serie, die (als het al zou gebeuren) pas over een aantal jaar gereviseerd zal worden. Men is nu bezig met deelserie VIRM-2/3.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 17-12-2021 09:13


DDZ in dienst, ik blij!
 

17-12-2021 09:25:03
wyke2207
wyke2207
Quote
DDZ7504 (17-12-2021 09:13:16):
Quote
seinhuis (17-12-2021 06:27:25):

Wordt de 9592 (lekker lezen) ook gereviseerd?


De 9549 en 9592 (beiden van stickers voorzien) zijn onderdeel van de VIRM-4 serie, die (als het al zou gebeuren) pas over een aantal jaar gereviseerd zal worden. Men is nu bezig met deelserie VIRM-2/3.


Als dit al gebeurd, dan zal dit niet eerder plaatsvinden dan vanaf medio- tot eind 2024.

 

17-12-2021 09:37:33
AJT
AJT

Waarom niet in 2028? Dan is de serie pas 20 jaar oud

 


17-12-2021 15:43:41
VIRMm1
VIRMm1

De VIRM 4 serie behoeft natuurlijk nog geen grote revisie, al is het maar om het feit dat ie al in de huidige huisstijl rondrijdt (2e klas blauw, 1e klas rood).

Geplande revisies zijn dus vooral technisch en niet zozeer optisch.

 

19-12-2021 21:39:33
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9514 werd op zondagavond 19-12-2021 naar Haarlem NS gereden en zal naar alle waarschijnlijkheid m.i.v. maandag 20-12-2021 weer in de reizigersdienst terugkeren.

 

20-12-2021 07:33:46
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9514 begint/begon zijn eerste dienst op maandagmorgen 20-12-2021 (samen met de NS VIRMm1 IV 9469) als trein 2133 tussen Asd en Gvc.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 20-12-2021 07:55
 

20-12-2021 10:41:02
Muizeneus
Muizeneus
Quote
AJT (17-12-2021 09:37:33):

Waarom niet in 2028? Dan is de serie pas 20 jaar oud


Ze zouden het naarvoren kunnen trekken omdat de werkplaats er nu toch al op is ingericht. Om dezelfde reden is de revisie van VIRM 2/3 ook naarvoren getrokken

 

05-01-2022 16:05:23
wyke2207
wyke2207

Vandaag, woensdag 05-01-2022, maakte de NS VIRMm2/3 VI 8741 z'n eerste testritten als VIRMm2/3 VI stel. Het stel reed 2 slagen van Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering (Hlmwph) naar Den Haag HS (Gv).



Laatst bewerkt door wyke2207 op 05-01-2022 16:06
 

17-01-2022 12:56:11
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8741 werd vanmorgen, maandag 17 januari 2022, vanaf het NS Revisiebedrijf naar Haarlem NS gereden. Van daaruit is het stel niet veel later begonnen aan zijn reis naar het NS Onderhoudsbedrijf Onnen. Hier zullen nog afrondende werkzaamheden aan de 8741 worden gepleegd alvorens het stel terug zal keren in de reizigersdienst.

De 8741 verbleef van 01-10-2018 in het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Tussentijds werd de 8741 al wel gebruikt voor de toelatingtests voor de VIRMm IV 2/3 stellen. Het stel kwam toen tijdelijk als VIRMm3 IV stel op de baan.

 

17-01-2022 13:26:57
VIRMm1
VIRMm1

In welke kleurstelling rijdt die trein nu? Eerder was die nl in de VIRM1 kleurstelling

 

17-01-2022 13:55:15 1
Daan!
Daan!

Nog steeds VIRMm1. Zal een bijzonder geval worden dus.

 

18-01-2022 11:02:36
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2/3 IV 9524 maakt vanmorgen, dinsdag 18 januari 2022, zijn afleverings proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.

 

18-01-2022 13:40:54
DjDaan111
DjDaan111

Krijgt de 8741 ooit wel nog de Flow kleurstelling of blijft de VIRMm1 kleurstelling?

 

18-01-2022 13:51:43
Rolffiej19
Rolffiej19

Ga er maar van uit dat die deze kleurstelling blijft houden, tenzij NS in de verre toekomst nog andere ideeën heeft ;)

 

22-01-2022 03:38:21
M-BASS
M-BASS
Quote
wyke2207 (18-01-2022 11:02:36):

NS VIRMm2/3 IV 9524 maakt vanmorgen, dinsdag 18 januari 2022, zijn afleverings proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.


Hij staat gepland om vandaag als trein 2927 weer terug in dienst te komen

 

25-01-2022 14:57:14
wyke2207
wyke2207

Vandaag, dinsdag 25-01-2022, werd de NS VIRM3 VI 8736 als volgende VIRM stel in revisie genomen. Dit was niet naar verwachting. Eigenlijk zou de VIRM2 VI 8721 nu 'aan de beurt' zijn geweest. Een paar weken geleden kwam de 8736 vanuit het NS OB Onnen met een probleem naar Haarlem. Daarnaast zou het stel ook worden behandeld i.h.k.v. het Obis project in de Lijnwerkplaats Amsterdam Zaanstraat. Laatstgenoemde werkzaamheden werden nu in het Haarlemse NS Revisiebedrijf uitgevoerd om het stel aansluitend gelijk in revisie te kunnen nemen. De 8736 reed op 25-11-2021 z'n laatste rit in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-01-2022 15:15
 

25-01-2022 19:30:51
aarclay
aarclay

Wat voor OBIS project staat er op de planning? Een update van de apparatuur?

 

25-01-2022 21:31:45
VIRMm1
VIRMm1

Ja

 

26-01-2022 14:46:15
aarclay
aarclay

Nog wat spannends? Of meer techniek updates?

 

07-02-2022 14:19:08
M-BASS
M-BASS

Het lijkt er op dat stel 8741 eindelijk weer terugkeert in de reizigersdienst; het stel staat gepland voor trein 2473, en waarschijnlijk daarna 3768

 

07-02-2022 16:02:42 1
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm2 IV 9520 maakte vandaag zijn afleverings-proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Gouda!!

De voormalige afleverings-proefritten vanaf Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering naar Den Haag HS via Leiden worden (vanaf heden) niet meer gevolgd als gevolg van o.a. de 10 minuten Dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Arnhem via Den Haag HS en Leiden Centraal. Als gevolg hiervan komt het te vaak voor dat 'ander railvervoer' deze dienstregeling parten speelt.

Vandaar dat men nu een nieuwe route verkozen heeft voor het afnemen van afleverings-proefritten van VIRMm materieel. De route voert van Hlm --> Asd --> Asb--> Bkl naar Gd en vervolgens weer terug naar Hlm. Men legt deze route eenmaal af. Men heeft op deze route voldoende gelegenheid om een VIRMm stel aan alle noodzakelijke tests te onderwerpen.

 

07-02-2022 20:35:26
T-Twente
T-Twente
Quote
M-BASS (07-02-2022 14:19:08):

Het lijkt er op dat stel 8741 eindelijk weer terugkeert in de reizigersdienst; het stel staat gepland voor trein 2473, en waarschijnlijk daarna 3768


Dit stel heeft nog van buiten het VIRMm1 jasje, binnen is die compleet een Flow VIRM. Ben beniewd wanneer ze de buitenkant ook vervangen.



Laatst bewerkt door T-Twente op 07-02-2022 20:46
 

07-02-2022 20:45:32
marciekemp
marciekemp
Quote
T-Twente (07-02-2022 20:35:26):
Quote
M-BASS (07-02-2022 14:19:08):

Het lijkt er op dat stel 8741 eindelijk weer terugkeert in de reizigersdienst; het stel staat gepland voor trein 2473, en waarschijnlijk daarna 3768


Dit stel heeft nog van buiten het VIRMm1 jasje, binnen is die compleet een Flow VIRM. Ben beniewd hoelang ze de buitenkant ook vervangen.


Het antwoord daarop is simpel, dit stel blijft deze kleurstelling houden



Laatst bewerkt door marciekemp op 07-02-2022 20:46
 

07-02-2022 22:59:47
aarclay
aarclay

Zeg nooit 'nooit', maar het staat niet op de planning. 😜

Ik heb wel vaker gezien dat er onverwacht toch een aanpassing plaatsvond aan materieel.

Maar een specialty mag er ook wel zijn. 😃

 

08-02-2022 17:29:48
timtrein
timtrein

NS heeft momenteel ook niet echt geld over he 🤨 dus dat ze dit soort zinloze kosten niet maken lijkt me meer dan terecht.

 

08-02-2022 17:37:13
AgentX
AgentX

Begrijpelijk, maar waarom hebben ze dan wel bij de andere gerenoveerde stellen de buitenkant aangepakt?

 

08-02-2022 17:48:17
thom
thom

Je moet ergens beginnen, en daar moest de buitenkant tochal gedaan worden.


Dit stel is gewoon in behandeling geweest tijdens het besluit en was al af, en dan kost het dubbel om dat dan nog maar een keer te doen.

 

08-02-2022 18:00:59
treinhobby
treinhobby

Wel opvallend dat deze dan wel binnen het 'flow' design heeft. Je zou verwachten dat die ontwerpen bij elkaar horen.

Had dan ook meer verwacht dat dit stel binnenin een 'normale' VIRMm1 zou zijn.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2022 18:29:00
NDS
NDS

Binnen en buiten staan los van elkaar, binnen zouden de stellen van begin af aan al afwijken van VIRM1.

Een goede vriend van mij heeft de hoop( ontwikkelings)werk voor en aan dat stel gedaan m.b.t. de aanleg van het 5v en 230V net voor de reizigers.

Groetjes Michiel

 

08-02-2022 18:36:00
DDZ7504
DDZ7504

Ik heb ook het idee dat de beslissing om VIRMm 2/3 aan de buitenkant de Flow-kleurstelling te geven pas gemaakt werd toen de 8741 al als viertje toelatingsritten rondreed. Mogelijk was daarbij het interieur ook nog niet afgemaakt, gezien er toch nog twee bakken misten. Het stel was gewoon in de op dat moment meest recente kleuren gezet wat betreft de buitenkant en dat nu weer updaten kost alleen maar geld.




DDZ in dienst, ik blij!
 

08-02-2022 18:41:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinhobby (08-02-2022 18:00:59):

Wel opvallend dat deze dan wel binnen het 'flow' design heeft. Je zou verwachten dat die ontwerpen bij elkaar horen.

Had dan ook meer verwacht dat dit stel binnenin een 'normale' VIRMm1 zou zijn.


Nee, dan gaat ie technisch afwijken van de rest wat het onderhoud en herstel alleen maar moeilijker en duurder maakt.

Dat de buitenkant afwijkt maakt niemand, op wat leden van dit forum na, ook maar iets uit. Voor de reiziger is het gewoon een vernieuwde dubbeldekker met stopcontacten, en dat is wat telt.

 

08-02-2022 18:56:19
Daan!
Daan!

Maar dan had je ook de hele Flow-kleurstelling niet hoeven introduceren.

 

08-02-2022 19:01:50
DDZ7504
DDZ7504

Het idee van de Flow-kleurstelling is dat op lange termijn (lees: minstens 20 jaar) alle treinen dezelfde kleuren zouden moeten krijgen. En de eerste treinen die hierin mee zijn genomen, zijn VIRMm 2/3 (en Vectron). Als (VIRM4 en) SLT de lange termijn revisie krijgen (en daarna FLIRT en SNG ook), krijgen die waarschijnlijk ook Flow.




DDZ in dienst, ik blij!
 

08-02-2022 20:30:55 3
T-Twente
T-Twente

Ach, we zien wel wat de toekomst in petto heeft. Nu nog even genieten van deze VIRMm1.5 😉

 

09-02-2022 07:50:41
martijn
martijn

Het is geen VIRM 1, maar eentje uit de 2/3-serie he 😉

 

09-02-2022 10:21:03
aarclay
aarclay

Ik denk dat je het als versie moet lezen. 😉

 

09-02-2022 10:23:46
martijn
martijn

Maar dan zou die nog verder gemoderniseerd moeten zijn dan de rest van de serie. Volgens mij is het eerder een VIRMm 0,5

 

09-02-2022 11:05:58
DDZ7504
DDZ7504

De grap die T-Twente maakt slaat op dat het een VIRMm2/3 is in VIRMm1 kleurstelling, die dus tussen de 1 en 2/3 in zit. Dan kom je op 1.5




DDZ in dienst, ik blij!
 

09-02-2022 11:44:28
martijn
martijn

Nou vooruit 😉

 

10-02-2022 08:19:40
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9520 werd op woensdag 09-02-2022 door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering afgeleverd. Waarschijnlijk per ingaande donderdag 10-02-2022 weer terug in de reizigersdienst.

 

10-02-2022 10:11:45
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9520 start vandaag als trein 2255 VS-ASD samen met de NS VIRMm1 IV 9420. De 9520 zal in HLM worden samengevoegd met de 9420 en zullen de stellen samen richting ASD gaan.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-02-2022 10:52
 

11-02-2022 10:34:53
M-BASS
M-BASS

Ik pas de lijst weer aan. Staat 8721 nog steeds gepland als volgende?

 

11-02-2022 11:57:19
Daan!
Daan!

Nee 9525 en dan de 9544. Dan zijn alle viertjes gemoderniseerd.

 

12-02-2022 08:35:29
M-BASS
M-BASS

Gepland voor binnen nemen Daan ;-)
De volgorde van afleveren is gelijk aan de volgorde van binnen nemen gebleken, met soms een uitzondering.

 

12-02-2022 10:19:44
wyke2207
wyke2207

De eerstvolgende zou nu de 8721 moeten zijn Bas. Alhoewel je het maar nooit weet. Verrassingen houden ons alert :-)

 

23-02-2022 11:00:36 2
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9525 maakt vandaag zijn afleverings proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Gouda. E.e.a via Breukelen.

 

23-02-2022 14:49:44
VIRMm1
VIRMm1

NS heeft via haar interne kanalen bekend gemaakt om toch de VIRM4 nog te gaan reviseren. Het eerste treinstel wordt dit jaar nog binnen genomen.

 

23-02-2022 15:12:31
Daan!
Daan!

Maar was het ook al de bedoeling dit extern te communiceren?

En pre-tryout komt pas in september 2023 binnen.



Laatst bewerkt door Daan! op 23-02-2022 15:14
 

23-02-2022 16:46:30
rick
rick

Hoezo toch nog?

 

23-02-2022 17:56:49
VIRMm1
VIRMm1

Omdat dit eerder niet het plan was.

 

23-02-2022 18:09:21
aarclay
aarclay

Ik denk dat publieke communicatie en details misschien niet lang zullen duren. Aanstaande vrijdag maakt het bedrijf de jaarcijfers bekend, wat vaak gepaard gaat met interessante nieuwtjes.

 

23-02-2022 18:14:36
rick
rick
Quote
VIRMm1 (23-02-2022 17:56:49):

Omdat dit eerder niet het plan was.


Ik vond het wel te verwachten dat deze serie een revisie zou krijgen na de eerdere deelseries.

 

23-02-2022 18:47:28
Daan!
Daan!

VIRM4 wijkt op een aantal punten weer af t.o.v. VIRM1/2/3. Het is, weliswaar net als de andere deelseries VIRM, niet voorzien van een gelijkvloerse instap. Het is wel de bedoeling dat het na een revisie weer 15-18 jaar mee gaat. Terwijl als de eerste VIRMm4 van de band rolt er ook DDNG (onderweg) is.

 


23-02-2022 19:15:46
MasterE
MasterE

Voordat DDNG er is zijn we minimaal 5 jaar verder.




Mcn Asd
 

23-02-2022 19:19:15
Daan!
Daan!

En wanneer rolt de eerste VIRMm4 van de band?

 

23-02-2022 19:44:25
Zabky
Zabky
2025 werd genoemd.


Laatst bewerkt door Zabky op 23-02-2022 19:44
 

24-02-2022 07:26:11
MetroRET
MetroRET

nieuws.ns.nl

 

24-02-2022 08:49:14
treinjr
treinjr
Quote
MasterE (23-02-2022 19:15:46):

Voordat DDNG er is zijn we minimaal 5 jaar verder.


DDNG?

 

24-02-2022 09:00:27
Daan!
Daan!

google DDNG

 

24-02-2022 09:00:47
treinjr
treinjr
Quote
Daan! (24-02-2022 09:00:27):

google DDNG


Top dankjewel

 

24-02-2022 09:01:29
Daan!
Daan!
Quote
MasterE (23-02-2022 19:15:46):

Voordat DDNG er is zijn we minimaal 5 jaar verder.


Precies, maar daarom had er gekozen kunnen worden om VIRM4 een kleine revisie te geven zodat het tot 2030 mee kan in huidige staat om het dan vervolgens af te voeren.

 

24-02-2022 09:36:26
MasterE
MasterE

Afvoeren?

Er zit overigens 2 jaar tussen de afronding van VIRMm 2/3 (2024) en start VIRM 4 (2026) afvoer gaat dus echt niet gebeuren voor 2040.




Mcn Asd
 

24-02-2022 09:55:07
Daan!
Daan!

VIRMm1 zei dat VIRMm4 toch gereviseerd gaat worden. Toen vroeg Rick waarom "toch"?
Vervolgens werd gezegd dat het niet altijd zeker is geweest dat VIRM4 gemoderniseerd zou worden.
Dus daar vul ik op aan dat er een scenario is waarvoor nu gekozen is: moderniseren. Aan de andere kant was het ook een optie geweest om VIRM4 een kleine revisie te geven en ze rond 2030 af te voeren en te vervangen voor DDNG.

Hopelijk is het zo duidelijk.

 

24-02-2022 10:19:27
VIRMm1
VIRMm1

Oorspronkelijk was het plan om 'm enkel een technische revisie te geven en geen cosmetische. Dat laatste gaat nu dus toch gebeuren.

Vervroegd afvoeren is geen sprake van geweest.

 

24-02-2022 11:09:18
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (23-02-2022 14:49:44):

NS heeft via haar interne kanalen bekend gemaakt om toch de VIRM4 nog te gaan reviseren. Het eerste treinstel wordt dit jaar nog binnen genomen.


Als ik de berichtgeving hoor, dan denk ik eerder dat ze dit jaar een VIRM-4 voor een periode enkel nader gaan bekijken als voorbereiding voor de modernisering. Zoals gezegd is zal de eerste in het najaar van 2023 de werkplaats in gaan voor prototype modernisering.

 

25-02-2022 16:41:13
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm2 IV 9525 werd vanmiddag, vrijdag 25 februari 2022, afgeleverd. E.e.a. na z'n revisie tot VIRMm. Het stel werd nabij Haarlem NS geplaatst.

 

25-02-2022 17:12:19
M-BASS
M-BASS

Ik werk weer even de lijst bij, bedankt voor de info Wijnand

 

26-02-2022 07:27:19
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen, Zaterdag 26-02-2022 is de VIRMm2 IV 9525 begonnen als (sprinter) trein 4614 tussen Asd en Gvc.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-02-2022 09:45
 

26-02-2022 08:44:06
MetroRET
MetroRET

Check ervan bij vertrek uit Gvc als 4633, met al een behoorlijke hoeveelheid alternatieve verf aan de achterkant rijrichting rechts.

Zal in Asd uitgewisseld worden; 14633 met SNG.

 

26-02-2022 08:55:28
Daan!
Daan!

Dus dat zou hij afgelopen nacht in Haarlem moeten hebben opgelopen?

 

26-02-2022 09:57:32
wyke2207
wyke2207

Ik was hier al een beetje bang voor toen ik em gisterenavond rond 22:00 uur nog zag staan nabij Haarlem. Was eerder met de 9524 ook al het geval. Ook van vrijdag op zaterdag. Zonde weer!! Haarlem is berucht als het gaat om het volkladden met graffiti van treinstellen.

 

27-02-2022 07:06:46
M-BASS
M-BASS

Misschien kunnen ze afgeleverde stellen dan beter met de 2200 meegeven richting Asd, en hem daar laten staan zolang ze hem niet nodig hebben. Het is zonde als een vers gereviseerd stel al meteen alternatieve kleurstelling heeft.



Laatst bewerkt door M-BASS op 27-02-2022 07:07
 

27-02-2022 17:45:29
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM2 VI 8721 is de eerstvolgende te reviseren VIRM2/3 VI. Het stel staat op zondag 27-02-2022 nabij Haarlem NS in afwachting van het binnen nemen in het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. Het stel stond aanvankelijk nog in Onnen en is zaterdag 26-02-2022 naar Haarlem gekomen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 27-02-2022 17:45
 

01-03-2022 09:24:39
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM2 VI 8721 is per maandag 28-02-2022 in revisie genomen.

 

08-03-2022 08:13:49
treinjr
treinjr

Weet iemand wat er met de 9512 aan de hand is? Hij staat al bijna een maand in Roosendaal.




Treinspotten is leuk
 

08-03-2022 13:19:44
Rolffiej19
Rolffiej19

Moet naar de kuilwielenbank en heeft problemen met de toilletten(moet naar werkplaats haarlem daarvoor)

 

09-03-2022 13:38:04
wyke2207
wyke2207
De NS VIRMm2 IV 9512 staat inmiddels op het terrein van het NS Revisiebedrijf te Haarlem voor het herstel van genoemde problemen.
Quote
Rolffiej19 (08-03-2022 13:19:44):

Moet naar de kuilwielenbank en heeft problemen met de toilletten(moet naar werkplaats haarlem daarvoor)


 

15-03-2022 11:21:44
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 IV 9544 maakt op dinsdagochtend/middag 15-03-2022 zijn afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering (via Haarlem NS) en Gouda NS. Het stel vertrokom ca. 10:50 uur vanaf Haarlem NS.

 

16-03-2022 14:56:39
M-BASS
M-BASS

Dat is dan het laatste 4 wagenstel van de VIRMm 2/3 serie, het begint op te schieten

 

16-03-2022 16:16:32
treinjr
treinjr

Weet iemand wat er met de 8741 aan de hand is? Staat al meer dan twee weken stil.

 

16-03-2022 16:18:41
WM
WM

Jazeker, stel heeft in de periode dat hij als try-out stel in Haarlem gestaan heeft de nodige CW's misgelopen en deze worden nu in het OB Onnen ingehaald.

 

17-03-2022 18:18:44
treinjr
treinjr

Wat zijn cw's?

 

17-03-2022 18:22:23
Ysbergsla
Ysbergsla

Constructiewijzigingen.

 

17-03-2022 18:23:55 1
treinjr
treinjr
Quote
Ysbergsla (17-03-2022 18:22:23):

Constructiewijzigingen.


Top dankje

 

19-03-2022 14:11:51
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 IV 9544 werd vanmiddag, zaterdag 19-03-2022, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Het stel staat bij Haarlem NS wachtend op z'n in dienst stelling.

 

19-03-2022 20:34:31
bacr
bacr
Quote
wyke2207 (19-03-2022 14:11:51):

NS VIRMm3 IV 9544 werd vanmiddag, zaterdag 19-03-2022, afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering te Haarlem. Het stel staat bij Haarlem NS wachtend op z'n in dienst stelling.


Mogelijk dus weer alternatief gekleurd.....

 

20-03-2022 07:41:15
treinjr
treinjr

Ns VIRMm2/3 9544 maakt zijn eerste rondje vanaf Hlm naar Amsterdam centraal als ic 2126.



Laatst bewerkt door treinjr op 20-03-2022 07:44
 

25-03-2022 08:02:00
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 24 Maart 2022 werd de NS VIRMm2 VI 8723 binnengenomen in het NS Revisiebedrijf voor z'n revisie tot VIRMm.

 

26-03-2022 07:57:36
M-BASS
M-BASS

Ik werk hem weer bij. 8707 zal binnenkort wel gaan test rijden, anders komen ze ruimte te kort met het 5e stel op de plaats.

 

26-03-2022 08:19:52
Daan!
Daan!

Er stond donderdag binnen een geheel gekoppelde zesje aan elkaar. Dus dat zal aankomende week echt wel gaan gebeuren.

 

30-03-2022 10:31:30
M-BASS
M-BASS

Ik ben al even niet meer in de buurt van Haarlem geweest, dus bedankt voor de info die bevestigd wat ik al schreef, Daan. Wijnand zal wellicht meer weten welke dag het wordt.

 

01-04-2022 14:28:33
aarclay
aarclay

Ik heb op Facebook vernomen dat de 8701 en de 9592 voorzien zijn van een verbeterd diagnosesysteem, en dat ze (eindelijk?) afgestapt zijn van het trage Windows 95?
Kan iemand dit bevestigen?

Lijkt mij een grote operatie, vanwege de vele sensoren in de trein en de toelatingen, maar wel een mooie stap voorwaarts in de toekomst.



Laatst bewerkt door aarclay op 01-04-2022 14:43
 

01-04-2022 14:38:19
mtlx
mtlx

Windows 95 zat alleen op de mini-computer die in de cabines aanwezig was. Het was niet zo dat de hele boordcomputer op Windows 95 draaide. Op die PC stond puur een applicatie die alle info vanuit de werkelijke boordcomputer op kon halen en die info kon tonen.

Dat scherm met de geïntegreerde mini-computer wordt inderdaad vervangen door een nieuw scherm met een nieuwe mini-computer, met een linux variant waarop (als ik het goed heb begrepen) de huidige applicatie gevirtualiseerd draait.

Er zit later nog een grote wijziging aan te komen met een volledig nieuwe applicatie en dan gaat ook de boordcomputer op de schop (ik meen ook vanwege de ETCS inbouw), maar voor nu verandert er dus voor de machinist niets, behalve dat deze dan - mocht de computer in de cabine opnieuw opstarten - niet meer het Windows 95 logo te zien krijgt. De computer is ook niet essentieel voor de operatie. De treinen zijn zonder die computer afgeleverd en kunnen ook nog steeds zonder die computer prima rijden. Het is alleen wat onhandig met bijvoorbeeld een rembeproeving, omdat er weer ouderwets buiten gekeken moet worden in plaats van dat op het scherm alle benodigde info staat.



Laatst bewerkt door mtlx op 01-04-2022 14:42
 

01-04-2022 14:53:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aarclay (01-04-2022 14:28:33):

Ik heb op Facebook vernomen dat de 8701 en de 9592 voorzien zijn van een verbeterd diagnosesysteem, en dat ze (eindelijk?) afgestapt zijn van het trage Windows 95?
Kan iemand dit bevestigen?

Lijkt mij een grote operatie, vanwege de vele sensoren in de trein en de toelatingen, maar wel een mooie stap voorwaarts in de toekomst.


9592 Heeft dat inderdaad (heb ik van de week al mee gereden).




MCN ASD
 

14-04-2022 11:41:44
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 14-04-2022, maakte de NS VIRMm2 VI 8707 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Leiden Centraal.

 

18-04-2022 14:50:12
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer bijgewerkt. Ik zag op FB een foto van mbvk2 van stel 8713 voorbij komen, de volgende om af te leveren. Dat schiet dus al aardig op.

8632 is al een tijdje buiten dienst, weet iemand er meer van?



Laatst bewerkt door M-BASS op 18-04-2022 16:30
 

18-04-2022 18:47:58
treinjr
treinjr
Quote
M-BASS (18-04-2022 14:50:12):

De lijst is weer bijgewerkt. Ik zag op FB een foto van mbvk2 van stel 8713 voorbij komen, de volgende om af te leveren. Dat schiet dus al aardig op.

8632 is al een tijdje buiten dienst, weet iemand er meer van?


En ook de 8741 staat zo'n beetje al heel lang uit dienst.

 

18-04-2022 18:49:25
treinjr
treinjr
Quote
M-BASS (18-04-2022 14:50:12):

De lijst is weer bijgewerkt. Ik zag op FB een foto van mbvk2 van stel 8713 voorbij komen, de volgende om af te leveren. Dat schiet dus al aardig op.

8632 is al een tijdje buiten dienst, weet iemand er meer van?


Defect geraakt toender tijd in Dv is toen niet meer in dienst gekomen ik denk vanwege de schade die te groot was.

 

18-04-2022 18:52:16
Rolffiej19
Rolffiej19

Van die 8741 heb je hierboven al antwoord op gehad he ;) verder staat de 8632 aan de kant ivm roestvorming in het remsysteem (is water in gekomen)