18-09-2020 19:17:26
broek53
broek53
Quote
broek53 (14-09-2020 18:34:26):

Nog even terugkomend op de 9528 die nu als eerste VIRM2/3 in revisie zou gaan.
Kan het niet zijn dat hier enig misverstand optreedt met het in revisie gaan van de mBvk 290 8662? Die komt immers uit de 9528 en daar zal nog wel ergens het nummer 9528 op of bij genoteerd staan. Het is wel erg opvallend dat voor zowel de 9528 als voor zijn vroegere kopbak dezelfde datum van opname wordt genoemd: dan had men zich de moeite van het vooraf bakwisselen ook wel kunnen besparen.
Ik kom er vooral ook op omdat de 9528 op dit moment nog volop in dienst is en dus niet is/wordt voorbehandeld in Onnen, wat volgens mij voor de stellen die in revisie gaan, een voorwaarde is.


In de nacht van 15 op 16 september is de 9528 uitgelopen in Asd en zonder verdere omhaal (en dus zonder voorbehandeling in Onnen) naar Haarlem gegaan.

 

18-09-2020 22:37:21
aarclay
aarclay
Quote
M-BASS (18-09-2020 12:51:05):

Even vwb VIRM 2/3, had iemand daar al een lijst voor gemaakt, en is het handig om die lijst apart van VIRMm-1 te houden zodat de post niet te lang wordt?


www.somda.nl

Hier, staat wel een stukje achterin dit topic, misschien kan @Sunkeeper het even opnieuw posten zodat het actueel is, nu de modernisering ervan van start is gegaan.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2020 22:37
 

21-09-2020 14:03:24
wyke2207
wyke2207

De VIRM IV 9528 werd inderdaad gelijktijdig met de reservebak 290 8662 (ex 9528) in revisie genomen. Het stel arriveerde afgelopen woensdag 16 september bij het NS Revisiebedrijf te Haarlem. Uitruil met de mBvK1/2 8722 van de VIRM VI 8711 had dus ook later kunnen plaatsvinden maar lagen aan het eerder uitwisselen wellicht wel weer andere redenen ten grondslag.

Het valt de laatste tijd op dat stellen, alvorens deze in revisie worden genomen, niet eerst nog langs Onnen gaan.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 21-09-2020 14:21
 

21-09-2020 16:42:22
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Wat voeren ze dan in onnen dan uit?

 


22-09-2020 07:24:25
M-BASS
M-BASS
Quote
aarclay (18-09-2020 22:37:21):
Quote
M-BASS (18-09-2020 12:51:05):

Even vwb VIRM 2/3, had iemand daar al een lijst voor gemaakt, en is het handig om die lijst apart van VIRMm-1 te houden zodat de post niet te lang wordt?


www.somda.nl

Hier, staat wel een stukje achterin dit topic, misschien kan @Sunkeeper het even opnieuw posten zodat het actueel is, nu de modernisering ervan van start is gegaan.


Bedankt, ik haal hem maar even naar boven omdat Sunkeeper al ruim 2 maanden niet meer hier op bezoek geweest is, en we niet weten wanneer die er weer is.

______________________VIRM2______________________

8701 6

8702 6

8703 6

9504 4 R2

8705 6

9506 4 R3

8707 6

9508 4

8709 6

9510 4 R5

8711 6 (permanent buiten dienst na botsing Westerpark 2012)

9512 4

8713 6

9514 4 (LLIDT-stickers)

8715 6

9516 4 R4

8717 6

9518 4

8719 6

9520 4

8721 6

9522 4 R6

8723 6

9524 4

9525 4

______________________VIRM3______________________

8726 6

8727 6

9528 4 R1

8729 6

8730 6

8731 6

8732 6

8733 6

8734 6

8735 6

8736 6

8737 6

8738 6

8739 6

8740 6

8741 6 PTO-R

8742 6

8743 6

9544 4

8745 6

8746 6



Laatst bewerkt door M-BASS op 15-03-2021 16:12
 

22-09-2020 07:31:48
M-BASS
M-BASS

En de lijst van VIRM-1:

Laatste update: 11 november 2020

M = gemoderiseerd en in dienst

R = momenteel uit dienst voor revisie

# geeft volgorde van aflevering aan

9401 4 M__ # 6

9402 4 M__ # 7

9403 4 M__ # 5

9404 4 M__ # 3

9405 4 M__ # 4

9406 4 M__ # 9

9407 4 M__ #11

8608 6 M__ #36

9409 4 M__ #12

8610 6 M__ #48 (hersteld na brand schade)

9411 4 M__ # 1

9412 4 M__ #13

9413 4 M__ #17

8614 6 M__ #41

8615 6 M__ #45

9416 4 M__ #16

9417 4 M__ #18

9418 4 M__ #15

9419 4 M__ #19

9420 4 M__ # 8

8621 6 M__ #38

9422 4 M__ #20

9423 4 M__ #21

8624 6 M__ #43

9425 4 M__ #23

9426 4 M__ #24

9427 4 M__ #25

8628 6 M__ #49

---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029)

9430 4 M__ #26

9431 4 M__ #27

8632 6 M__ #52

8633 6 M__ #55

9434 4 M__ #29

8635 6 M__ #44

8636 6 M__ #54 (hersteld van defect 10-02-20)

8637 6 M__ # 2

8638 6 M__ #56

8639 6 M__ #58 (hersteld van schade na ontsporing)

8640 6 M__ #35

8641 6 M__ #59

8642 6 M__ #61

9443 4 M__ #30

8644 6 M__ #64

8645 6 M__ #66

8646 6 M__ #62

8647 6 M__ #65

8648 6 M__ #63

8649 6 M__ #68

9450 4 M__ #22

8651 6 M__ #69

8652 6 M__ #42

8653 6 M__ #71

8654 6 M__ #73

8655 6 M__ #74

8656 6 M__ #67

8657 6 M__ #72

8658 6 M__ #40

8659 6 M__ #75

8660 6 M__ #53

8661 6 M__ #46

8662 6 M__ #77

8663 6 M__ #37

8664 6 M__ #76

8665 6 M__ #78

8666 6 M__ #57

8667 6 M__ #70

9468 4 M__ #14

9469 4 M__ #10

8670 6 M__ #50

8671 6 M__ #39

8672 6 M__ #79

9473 4 M__ #28

8674 6 M__ #60

8675 6 R1

8676 6 M__ #47

9477 4 M__ #32

9478 4 M__ #34

9479 4 M__ #31

9480 4 M__ #33

8681 6 M__ #51

Mbvk 8662 R4



Laatst bewerkt door M-BASS op 11-11-2020 08:01
 

06-10-2020 11:58:18
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8665 maakt vanmorgen, dinsdag 6 oktober 2020, z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Werkplaats en Den Haag Centraal.

Begin volgende week keert de 8665 terug in de reizigersdienst.

 

07-10-2020 17:20:06
M-BASS
M-BASS

Fijn om weer te horen! Is er ook al bekend welk stel er naar binnen gaat, en of het een op een blijft gaan? Met de 8662 en 8665 die uit Hlmwph vertrokken zijn, en daarvoor in de plaats 9528 en nog een viertje, zouden ze plek hebben voor nog een viertje, gelet op het aantal bakken.

 

07-10-2020 20:51:17
279
279
Quote
wyke2207 (06-10-2020 11:58:18):

De NS VIRMm VI 8665 maakt vanmorgen, dinsdag 6 oktober 2020, z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Werkplaats en Den Haag Centraal.

Begin volgende week keert de 8665 terug in de reizigersdienst.


vandaag overgebracht naar OB Onnen.

 

12-10-2020 07:10:23
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8665 is per maandag 12-10-2020 weer teruggekeerd in de reizigersdienst. Het stel rijdt/reed trein 524 tussen Groningen (Gn) en Rotterdam (Rtd).



Laatst bewerkt door wyke2207 op 12-10-2020 07:11
 

12-10-2020 11:49:55
Jaco-VIRMm
Jaco-VIRMm

Welk treinstel uit de 2/3 serie gaat nou naar binnen omdat de revisie van de 8665 er op zit?



Laatst bewerkt door Jaco-VIRMm op 12-10-2020 11:51
 

12-10-2020 12:41:19
wyke2207
wyke2207

de NS VIRM IV 9504 wordt per 13-10-2020 door het NS Revisiebedrijf in revisie genomen voor z'n revisie tot VIRMm.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 13-10-2020 07:26
 

16-10-2020 16:03:58
Daan!
Daan!

En deze staat op het moment van schrijven met nog slechts twee bakken buiten in Haarlem.

 

16-10-2020 18:36:06
Jaco-VIRMm
Jaco-VIRMm
Quote
Daan! (16-10-2020 16:03:58):

En deze staat op het moment van schrijven met nog slechts twee bakken buiten in Haarlem.


Dan gaat het toch nog aardig vlot gezien de huidige situatie in Nederland.



Laatst bewerkt door Jaco-VIRMm op 16-10-2020 18:37
 

29-10-2020 17:45:45
M-BASS
M-BASS

VIRMm-1 8639 is na een half jaar weer terug in dienst, en wel als trein 2469 (met 8646).

 

06-11-2020 10:36:57 1
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8672 maakte op vrijdag 6 november, zijn afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedtijf en Den Haag HS. 's Middags werd het stel nabij Haarlem NS geparkeerd om 's avonds al richting het OB Onnen te vertrekken. Deze week (week 46) wordt de 8672 weer in de reizigersdienst terug verwacht.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 09-11-2020 12:06
 

11-11-2020 07:33:46
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8672 werd na z'n revisie op dinsdag 10-11-2020 weer in dienst gesteld. Het stel reed als eerste, trein 2467 tussen Lelystad en Den Haag HS.

 

11-11-2020 07:34:55
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM IV 9506 werd op maandagnacht/dinsdag (09-11-2020/10-11-2020) na het uitlopen als trein 2291 Vs-Asd (21:51-00:55 uur) naar het NS Revisiebedrijf overgebracht voor z'n revisie tot VIRMm.

 

11-11-2020 08:01:50
M-BASS
M-BASS

Beide lijsten zijn bijgewerkt met 8672 en 9506

 

12-11-2020 12:10:37
Xander140
Xander140

Er is dinsdag 17 november 12:00 op NS YouTube een NS weekly extra de presentatie van het nieuwe VIRMm interieur.

 

13-11-2020 18:35:28
RijssenRSN
RijssenRSN

Kun je uitsluiten dat het niet om DDNG gaat?

 

13-11-2020 19:15:03
DDZ7504
DDZ7504

Interieur van een geheel nieuwe trein wordt pas bepaald nadat die treinen besteld zijn, en dat laatste is nog niet het geval.




DDZ in dienst, ik blij!
 

13-11-2020 19:55:18
Daan!
Daan!

Eerste foto's stonden zelfs al ergens op LinkedIn.

 

13-11-2020 21:09:38
Xander140
Xander140
Quote
RijssenRSN (13-11-2020 18:35:28):

Kun je uitsluiten dat het niet om DDNG gaat?


Ik ging er vanuit dat het gaat om de VIRMm met serie 8700 of zit ik er dan helemaal naast?

 

14-11-2020 08:40:43
VIRMm1
VIRMm1

Gaat om de VIRM2/3 dus de 8700 serie en de lage 9500 serie.

 

14-11-2020 09:49:28
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (13-11-2020 19:55:18):

Eerste foto's stonden zelfs al ergens op LinkedIn.


Van de DDNG? In dat geval zou je wel de renders van Mecannoo bedoelen die in opdracht van NS het 'treinstel van de toekomst' hebben ontworpen. Of het is de mockup van de 'trein van de toekomst' die in een oude fabriekshal in Culemborg gepresenteerd is. De NS heeft aangegeven dat delen van de mockups gebruikt zullen worden in het DDNG-project. En mogelijk een deel in de VIRM2/3.

We gaan het dinsdag zien, maar ik verwacht niet iets wat heel erg afwijkt van het huidige VIRMm-1 interieur.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-11-2020 09:51
 

14-11-2020 09:59:39
Daan!
Daan!

In principe gewoon VIRMm1, maar wel een andere vloer, andere stoelen, ander design.

 

15-11-2020 13:13:25
martijnmet
Moderator
martijnmet

Zou dit het nieuwe uiterlijk zijn van de VIRMm2/3? Als dat zo is, is het wel een aardig spectaculaire verandering!

 

15-11-2020 14:00:44
JakeBlack
JakeBlack

Lijkt qua uiterlijk behoorlijk richting de mockup van de trein van de toekomst te gaan. Ben benieuwd wat de preview van dinsdag gaat brengen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-11-2020 14:02:50 2
train85
train85

Laten wij het tot dinsdag 12 uur afwachten, via YT kanaal van NS.

 

15-11-2020 14:43:30
aarclay
aarclay

Zou leuk zijn, echter mis ik een contrastvlak.

 

15-11-2020 14:48:02
rick
rick

Die zijn dan ook niet meer verplicht.

 

15-11-2020 15:09:10
tieske05
tieske05

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit spuuglelijk. Krijgen alle virmstellen deze kleuren of alleen de 9500-serie/VIRMm2/3? in het eerste geval zou ik dit slecht vinden, aangezien NS lijdt onder corona.

 

15-11-2020 15:10:11
aarclay
aarclay
Quote
rick (15-11-2020 14:48:02):

Die zijn dan ook niet meer verplicht.


Sinds wanneer is dat dan?

 

15-11-2020 15:11:56
aarclay
aarclay
Quote
tieske05 (15-11-2020 15:09:10):

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit spuuglelijk. Krijgen alle virmstellen deze kleuren of alleen de 9500-serie/VIRMm2/3? in het eerste geval zou ik dit slecht vinden, aangezien NS lijdt onder corona.


Wat is volgens jou het verband tussen een opknapbeurt die al jaren in voorbereiding is, en Corona?

 

15-11-2020 15:27:20
dennistd
dennistd
Quote
aarclay (15-11-2020 15:10:11):
Quote
rick (15-11-2020 14:48:02):

Die zijn dan ook niet meer verplicht.


Sinds wanneer is dat dan?


Volgens de ILenT-reactiemail hieronder sinds 2010 al niet meer: www.flickr.com



Laatst bewerkt door dennistd op 15-11-2020 15:27
 

15-11-2020 15:28:03
tieske05
tieske05

Dat NS hun centen hard nodig heeft, en een verfbeurt na de corona kan. Het uiterlijk is nu namelijk nog prima.

 

15-11-2020 15:37:44 1
mtlx
mtlx

De bakken worden (net als bij VIRMm-1 en andere revisies) volledig gestript en ontdaan van verf, zodat mogelijke defecten aan de bakken opgespoord en gerepareerd kunnen worden (zoals corrosie etc.) en daarna worden ze volledig opnieuw gespoten.
Wat voor ontwerp je op dat moment er op zet maakt natuurlijk vrij weinig uit.



Laatst bewerkt door mtlx op 15-11-2020 15:39
 

15-11-2020 17:07:26
Zabky
Zabky

Een andere goede reden kan zijn dat de NS flow (zie nieuwe ov-chipkaarten) in dit ontwerp terug komt. Het design is meer van deze tijd. Wellicht trekken ze meer reizigers met modern uitziende treinen dan hetzelfde ontwerp van de afgelopen 20 jaar.

 

15-11-2020 17:53:50
aarclay
aarclay

De 8741 als eerste PTO werd gewoon in normale VIRMm-stijl gespoten. En wat we hier zien is een kale bak, en zonder zichtbaar nummer.

Dus het is óf de opvolgende na de 8741, of een nieuw project, voor misschien een mock-up van het nieuwe DD-NG interieur in een reserve kopbak.

Of mooie Photoshop van iemand die krom ligt van het lachen.

Het blijft hier knagen... 😃

Dinsdag meer 😜



Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2020 17:56
 

15-11-2020 18:02:47
mtlx
mtlx

Het was altijd de bedoeling dat de try-out nog het oude ontwerp zou hebben. Een boel bestickering mist overigens nog.

Meer foto's: twitter.com



Laatst bewerkt door mtlx op 15-11-2020 18:07
 

15-11-2020 19:48:35 1
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote

dan hetzelfde ontwerp van de afgelopen 20 jaar.

20 jaar? De blauwe IC-strook om de ramen is al in 1972 met de verbouwde hondekoppen ingevoerd. Dus in 2022 wordt voor dit ontwerp het 50-jarig jubileum bereikt. Tijd voor iets nieuws?



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 15-11-2020 19:48
 

15-11-2020 21:09:08
DDZ7504
DDZ7504

"Never change a winning team" was het toch?




DDZ in dienst, ik blij!
 

15-11-2020 23:04:42
robert5591
robert5591
Quote
DDZ7504 (15-11-2020 21:09:08):

"Never change a winning team" was het toch?


Dan stonden Cruyff en Keizer nog in de basis



Laatst bewerkt door robert5591 op 15-11-2020 23:05
 

15-11-2020 23:50:14
DDZ7504
DDZ7504

Is dat niet meer zo dan? 😜




DDZ in dienst, ik blij!
 

16-11-2020 06:25:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (15-11-2020 17:53:50):

De 8741 als eerste PTO werd gewoon in normale VIRMm-stijl gespoten. En wat we hier zien is een kale bak, en zonder zichtbaar nummer.

Dus het is óf de opvolgende na de 8741, of een nieuw project, voor misschien een mock-up van het nieuwe DD-NG interieur in een reserve kopbak.

Of mooie Photoshop van iemand die krom ligt van het lachen.

Het blijft hier knagen... 😃

Dinsdag meer 😜


Geen photoshop. 😉??????

Dit wordt 'm echt.

 

16-11-2020 08:10:24
geert
geert
Quote
mtlx (15-11-2020 18:02:47):

Het was altijd de bedoeling dat de try-out nog het oude ontwerp zou hebben. Een boel bestickering mist overigens nog.

Meer foto's: twitter.com


Deze tweet is verwijderd.....

 

16-11-2020 08:31:02
sjoerd
sjoerd

Voordeel: we zijn nu wel op alles voorbereid. In deze tijd van het jaar zie je allerlei uiterlijke variaties... 😉

 

16-11-2020 09:30:59
sik214
sik214
Quote
dennistd (15-11-2020 15:27:20):
Quote
aarclay (15-11-2020 15:10:11):
Quote
rick (15-11-2020 14:48:02):

Die zijn dan ook niet meer verplicht.


Sinds wanneer is dat dan?


Volgens de ILenT-reactiemail hieronder sinds 2010 al niet meer: www.flickr.com


Dit gaat om het contrastvlak aan de voorzijde! Volgens mij is er wel een (nieuwe) verorderning voor zichtbaarheid van de deuren.

Daarom zijn die in het ontwerp van VIRMm meer geaccentueerd. Ook diverse GTW's kregen na levering in Nederland de deuren alsnog wit gestickerd.

 

16-11-2020 10:19:41
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (16-11-2020 06:25:38):
Quote
aarclay (15-11-2020 17:53:50):

De 8741 als eerste PTO werd gewoon in normale VIRMm-stijl gespoten. En wat we hier zien is een kale bak, en zonder zichtbaar nummer.

Dus het is óf de opvolgende na de 8741, of een nieuw project, voor misschien een mock-up van het nieuwe DD-NG interieur in een reserve kopbak.

Of mooie Photoshop van iemand die krom ligt van het lachen.

Het blijft hier knagen... 😃

Dinsdag meer 😜


Geen photoshop. 😉??????

Dit wordt 'm echt.


Dat geloof ik nu wel 😃

 

16-11-2020 11:01:50
jeanne
jeanne

Welk een onzalig idee is dit ontwerp. Het moge zo zijn dat de contrastvlakregeling niet langer van toepassing is, maar dit is wel vragen om ongelukken. Van het huidige SNG is de zichtbaarheid al niet voldoende gebleken op overwegen, zie de gebeurtenis in Hooghalen. De gele baanruimer voor deze VIRM heeft vere van voldoende contrastvlak voor een goed frontaanzicht, net als het witte biesje van het SNG. Over het hoe en wat het verdere ontwerp wil ik mij niet uitlaten maar kennelijk hebben de vormgevers (nog) niets bijgeleerd van de klap in Hooghalen.

 

16-11-2020 11:05:39
Daan!
Daan!

Maar dit ontwerp stamt natuurlijk wel van voor het ongeluk in Hooghalen.

 

16-11-2020 11:23:03
Oldskool
Oldskool

Kan wel zijn, maar er is in de tussentijd gelegenheid genoeg geweest om het e.e.a aan te passen.

 

16-11-2020 11:48:44
Daan!
Daan!

Ik denk dat je je daarin vergist. Er komt veel meer bij kijken dan op maandag bedenken hoeveel verf te bestellen en wat we eens zullen gaan doen.

 


16-11-2020 12:11:25
dennistd
dennistd
Quote
sik214 (16-11-2020 09:30:59):
Quote
dennistd (15-11-2020 15:27:20):
Quote
aarclay (15-11-2020 15:10:11):
Quote
rick (15-11-2020 14:48:02):

Die zijn dan ook niet meer verplicht.


Sinds wanneer is dat dan?


Volgens de ILenT-reactiemail hieronder sinds 2010 al niet meer: www.flickr.com


Dit gaat om het contrastvlak aan de voorzijde! Volgens mij is er wel een (nieuwe) verorderning voor zichtbaarheid van de deuren.

Daarom zijn die in het ontwerp van VIRMm meer geaccentueerd. Ook diverse GTW's kregen na levering in Nederland de deuren alsnog wit gestickerd.


Er zijn geen deuren te zien op die foto, dus misschien worden die wel rood met witte stippen? De reactie ging volgens mij echt over een contrastvlak aan de voorzijde van de trein.

 

16-11-2020 12:57:09
Henk1619
Henk1619
Quote
jeanne (16-11-2020 11:01:50):

Welk een onzalig idee is dit ontwerp. Het moge zo zijn dat de contrastvlakregeling niet langer van toepassing is, maar dit is wel vragen om ongelukken. Van het huidige SNG is de zichtbaarheid al niet voldoende gebleken op overwegen, zie de gebeurtenis in Hooghalen. De gele baanruimer voor deze VIRM heeft vere van voldoende contrastvlak voor een goed frontaanzicht, net als het witte biesje van het SNG. Over het hoe en wat het verdere ontwerp wil ik mij niet uitlaten maar kennelijk hebben de vormgevers (nog) niets bijgeleerd van de klap in Hooghalen.


Als je 30 seconden nodig hebt om veilig over te steken dan is een zichtlijn van zo'n 10 portalen noodzakelijk en dan heb je het al over een near miss als een trein exact buiten de zichtlijn was toen de weggebruiker keek. Die zichtlijn was er in Hooghalen niet dus al schilder je een trein pimpelpaars met groene stippen dan heeft het geen enkel effect.

IRM heeft overigens nog nooit voldaan aan die eisen van dat contrastvlak dus zal deze wijziging ook geen enkel effect hebben (als je gelooft in de contrastvlakken religie). Een trein valt op door zijn frontseinen en die ga je met een donkere achtergrond alleen maar beter onderscheiden.

Die contrastvlakken regeltjes waren trouwens zowiezo onzinnig. Neem bijvoorbeeld de 1618 en 1619 die enorm opvallen in welke omgeving dan ook hadden niet gemogen in die regeltjes bij gebrek aan witte of gele vlakken. Maar een compleet witte voorkant zoals bij de Arriva diesel-flirts in het noorden was volkomen legaal en totaal onzichtbaar in de mist zoals al eens hardhandig is aangetoond.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 16-11-2020 13:15
 

16-11-2020 13:44:54
thom
thom
Quote
jeanne (16-11-2020 11:01:50):

Welk een onzalig idee is dit ontwerp. Het moge zo zijn dat de contrastvlakregeling niet langer van toepassing is, maar dit is wel vragen om ongelukken. Van het huidige SNG is de zichtbaarheid al niet voldoende gebleken op overwegen, zie de gebeurtenis in Hooghalen. De gele baanruimer voor deze VIRM heeft vere van voldoende contrastvlak voor een goed frontaanzicht, net als het witte biesje van het SNG. Over het hoe en wat het verdere ontwerp wil ik mij niet uitlaten maar kennelijk hebben de vormgevers (nog) niets bijgeleerd van de klap in Hooghalen.


Misschien ook een beetje vroeg om over te oordelen al, want wie weet wat er nog aan bestickering aangebracht moet worden. Het was immers een foto van midden in het opknapproces waarbij nog niks af is natuurlijk :)

 

16-11-2020 13:58:27
broek53
broek53

Onder alle voorbehoud: de 8741 als vierwagenstel gaat op 18 november een afleveringsproefrit maken. Aflevering van Haarlem aan de testende instanties van NS, welteverstaan.

 

16-11-2020 14:34:21
Muizeneus
Muizeneus

Wel een bijzonder moment voor zo'n radicale verandering, midden in een lopend renovatieproces en op een bestaande materieelsoort

Of is dat het gevolg van een nieuwe directeur die ergens mee wil scoren.....??

 

16-11-2020 14:43:12
Jackv
Jackv
Quote
jeanne (16-11-2020 11:01:50):

Welk een onzalig idee is dit ontwerp. Het moge zo zijn dat de contrastvlakregeling niet langer van toepassing is, maar dit is wel vragen om ongelukken. Van het huidige SNG is de zichtbaarheid al niet voldoende gebleken op overwegen, zie de gebeurtenis in Hooghalen. De gele baanruimer voor deze VIRM heeft vere van voldoende contrastvlak voor een goed frontaanzicht, net als het witte biesje van het SNG. Over het hoe en wat het verdere ontwerp wil ik mij niet uitlaten maar kennelijk hebben de vormgevers (nog) niets bijgeleerd van de klap in Hooghalen.


Ik vind het juist heel gewaagd. Mag wel eens . Over het contrastvlak kan je discussiëren, maar in is Duitsland is een donker front aan de orde van de dag

 

16-11-2020 14:45:02
thom
thom

@Muizeneus;

Zo kort als dat zij directeur is, is het niet mogelijk om zoiets uitgerold te krijgen hoor ;)

Daarnaast is het wel degelijk een prima moment in het revisieproces, omdat dat nu toch aangepast is op de nieuw aan te pakken deelserie.

 

16-11-2020 15:38:41
broek53
broek53

Ter geruststelling: er is inderdaad al langer sprake van een andere kleurstelling, althans toen men net met de proef-verbouwingen bezig was, kwam al senl de vraag of er apparatuur op het dak blauw gekleurd kon worden. We lijken nu ongeveer te weten waarom.

 

16-11-2020 16:05:34
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
geert (16-11-2020 08:10:24):

Deze tweet is verwijderd.....


Dan was het iets wat in dit stadium waarschijnlijk nog niet aan de buitenwereld getoond mocht worden. Op basis hiervan is het vermoedelijk een kansrijk ontwerp, zo niet het definitieve...

 

16-11-2020 17:03:39
M-BASS
M-BASS
Quote
Henk1619 (16-11-2020 12:57:09):
Quote
jeanne (16-11-2020 11:01:50):

Welk een onzalig idee is dit ontwerp. Het moge zo zijn dat de contrastvlakregeling niet langer van toepassing is, maar dit is wel vragen om ongelukken. Van het huidige SNG is de zichtbaarheid al niet voldoende gebleken op overwegen, zie de gebeurtenis in Hooghalen. De gele baanruimer voor deze VIRM heeft vere van voldoende contrastvlak voor een goed frontaanzicht, net als het witte biesje van het SNG. Over het hoe en wat het verdere ontwerp wil ik mij niet uitlaten maar kennelijk hebben de vormgevers (nog) niets bijgeleerd van de klap in Hooghalen.


Als je 30 seconden nodig hebt om veilig over te steken dan is een zichtlijn van zo'n 10 portalen noodzakelijk en dan heb je het al over een near miss als een trein exact buiten de zichtlijn was toen de weggebruiker keek. Die zichtlijn was er in Hooghalen niet dus al schilder je een trein pimpelpaars met groene stippen dan heeft het geen enkel effect.

IRM heeft overigens nog nooit voldaan aan die eisen van dat contrastvlak dus zal deze wijziging ook geen enkel effect hebben (als je gelooft in de contrastvlakken religie). Een trein valt op door zijn frontseinen en die ga je met een donkere achtergrond alleen maar beter onderscheiden.

Die contrastvlakken regeltjes waren trouwens zowiezo onzinnig. Neem bijvoorbeeld de 1618 en 1619 die enorm opvallen in welke omgeving dan ook hadden niet gemogen in die regeltjes bij gebrek aan witte of gele vlakken. Maar een compleet witte voorkant zoals bij de Arriva diesel-flirts in het noorden was volkomen legaal en totaal onzichtbaar in de mist zoals al eens hardhandig is aangetoond.


Ik ben het echt niet altijd met je eens, maar in dit geval wel. Daarnaast vind ik die nieuwe stijl ook wel wat hebben, laat maar komen :-)

 

16-11-2020 19:30:54
jpvdveer19
jpvdveer19

Ik las pas dat in het VK de al sinds mensenheugenis bestaande verplichting van een geel voorvlak onlangs geschrapt is, mits er een derde frontsein aanwezig is.

 

16-11-2020 19:41:55
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Henk1619 (16-11-2020 12:57:09):
IRM heeft overigens nog nooit voldaan aan die eisen van dat contrastvlak dus zal deze wijziging ook geen enkel effect hebben (als je gelooft in de contrastvlakken religie). Een trein valt op door zijn frontseinen en die ga je met een donkere achtergrond alleen maar beter onderscheiden.

kiekkiek:

Een knalgele of witte voorkant valt veel meer op dan een donkere. Zeker bij zonnig en warm weer.
In Zwolle stonden geregeld E-GTW's en SNG's naast elkaar opgesteld, en die GTW viel veel en veel meer op. Naar een SNG in de zon moet je zoeken, daar doen de frontseinen helemaal niks aan, die voldoen niet.


Laatst bewerkt door kiekkiek op 16-11-2020 19:44
 

16-11-2020 19:49:07
diesels
diesels
Quote
jpvdveer19 (16-11-2020 19:30:54):

Ik las pas dat in het VK de al sinds mensenheugenis bestaande verplichting van een geel voorvlak onlangs geschrapt is, mits er een derde frontsein aanwezig is.


Het is iets gecompliceerder. Een geel front is in de UK niet meer nodig bij minimaal twee frontseinen plus drie 'marker lights', twee eindseinen en de verlichting moet voorts voldoen aan een bepaalde standaard (moderne LED verstraalverlichting).



Laatst bewerkt door diesels op 16-11-2020 19:50
 

16-11-2020 19:50:55
AlexNL
AlexNL
Quote
jpvdveer19 (16-11-2020 19:30:54):

Ik las pas dat in het VK de al sinds mensenheugenis bestaande verplichting van een geel voorvlak onlangs geschrapt is, mits er een derde frontsein aanwezig is.


Dat klopt, mits dit voldoet aan bepaalde eisen wat betreft lichtopbrengst. De Crossrailtreinen (Class 345) zijn de eerste die zonder geel front rondrijden, deze treinen hebben koplampen die fel genoeg zijn om aan de eisen te voldoen.

Bij treinstellen die later zijn afgeleverd voor andere vervoerders zijn dan vaak wel weer gele fronten aangebracht, ook als deze niet aanwezig waren op artists impressions. Britten kunnen nogal conservatief ingesteld zijn, zeker binnen het spoorwezen. 😉

 

17-11-2020 07:35:44
treinhobby
treinhobby
Quote
kiekkiek (16-11-2020 19:41:55):
Quote
Henk1619 (16-11-2020 12:57:09):
IRM heeft overigens nog nooit voldaan aan die eisen van dat contrastvlak dus zal deze wijziging ook geen enkel effect hebben (als je gelooft in de contrastvlakken religie). Een trein valt op door zijn frontseinen en die ga je met een donkere achtergrond alleen maar beter onderscheiden.

kiekkiek:

Een knalgele of witte voorkant valt veel meer op dan een donkere. Zeker bij zonnig en warm weer.
In Zwolle stonden geregeld E-GTW's en SNG's naast elkaar opgesteld, en die GTW viel veel en veel meer op. Naar een SNG in de zon moet je zoeken, daar doen de frontseinen helemaal niks aan, die voldoen niet.

De Martinair koploper kreeg juist een rode stip omdat volledig wit niet opvalt...

Maar volgens mij dwalen we wat af van de VIRMm's.

 

17-11-2020 12:11:17
Daan!
Daan!
Quote
Xander140 (12-11-2020 12:10:37):

Er is dinsdag 17 november 12:00 op NS YouTube een NS weekly extra de presentatie van het nieuwe VIRMm interieur.


Ben ik de enige die niets daarvan ziet?

 

17-11-2020 12:21:42
Rob357
Rob357

Nee, ik zie ook niets op het YouTube account van NS...

 

17-11-2020 12:36:09
Zabky
Zabky

"Technische problemen" onder de weekly van afgelopen week gepost.

 

17-11-2020 12:52:24
M-BASS
M-BASS

Hebben ze het mss doorgeschoven naar donderdag 12uur?

 

17-11-2020 12:56:05 1
Daan!
Daan!

Zabky zegt toch technische problemen.

 

17-11-2020 14:20:39
martijn
martijn

Nou het staat erop hoor mensen...: link

 

17-11-2020 14:36:14
DDZ7504
DDZ7504

Belangrijk detail over het exterieur komt naar voren in het nieuwsbericht van NS: Nieuws

"Ondanks dat het prototype pas later wordt voorzien van het nieuwe uiterlijk, geven we wel alvast een eerste indruk."

Er zal dus nog het een en ander veranderen aan het ontwerp, maar het lijkt er wel op dat de donkerblauwe IC-band hiermee gaat verdwijnen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

17-11-2020 14:40:41
Xander140
Xander140

Ziet er gaaf uit! Net even wat anders maar dan niet overdadig dus gewoon een strak en rustig interieur... Wat is de rede voor deze wijziging tenopzichte van de VIRMm1? En wordt de Virm-4 nu ook nog gedaan later? Ik dacht van wel..... maar kan zijn dat ik me vergis...

 

17-11-2020 15:57:24
thom
thom

VIRM-4 is voorlopig nog niet toe aan een revisie dus daar zal zo snel nog niets aan veranderen.

 

17-11-2020 16:08:42
diesels
diesels

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....

 

17-11-2020 16:44:58
hellfire
hellfire

Het lijkt erop dat de stoelen ongeveer even hoog zijn als de stoelen in virmm1. Ik vind dat jammer. Ik mis in virmm1, omdat ik over de rugleuningen van de stoelen voor me heen andere reisigers kan aankijken, het gevoel van privacy en geborgenheid dat ik voorheen had door de hogere rugleuningen.

Het is mogelijk dat ik me vergis door de verschillende camerahoeken van deze twee foto's, maar ik verwacht dat het ongeveer dezelfde stoelen zullen zijn.

 

17-11-2020 17:09:29
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
diesels (17-11-2020 16:08:42):

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....


In eerste instantie wel. Maar als dit aanslaat kun je je voorstellen dat uiteindelijk al het andere bestaande en nieuwe IC-materieel ook zoiets krijgt. Spoorbedrijven hebben de neiging om naar een eenvormige uitstraling te streven. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan. Nu ik dit nieuwe uiterlijk gezien heb vind ik zelfs het ICNG-uiterlijk al gedateerd overkomen.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 17-11-2020 17:09
 

17-11-2020 17:37:13
Marco
Marco
Quote
hellfire (17-11-2020 16:44:58):

Het lijkt erop dat de stoelen ongeveer even hoog zijn als de stoelen in virmm1. Ik vind dat jammer. Ik mis in virmm1, omdat ik over de rugleuningen van de stoelen voor me heen andere reisigers kan aankijken, het gevoel van privacy en geborgenheid dat ik voorheen had door de hogere rugleuningen.

[...]


Ik heb het idee dat ze wel wat hoger zijn, op jouw foto lijken ze bijna gelijk aan de 1e-klas stoelen.

Ik hoop er in ieder geval ook op, het aan kunnen kijken van medepassagiers maakt me niets uit maar op een rit van 2 uur vind ik het heel fijn om neksteun te hebben. Dat vind ik ook het grootste gemis van DDZ/VIRMm op het moment.

 

17-11-2020 18:27:17
VIRMm1
VIRMm1
Quote
jpvdveer19 (17-11-2020 17:09:29):
Quote
diesels (17-11-2020 16:08:42):

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....


In eerste instantie wel. Maar als dit aanslaat kun je je voorstellen dat uiteindelijk al het andere bestaande en nieuwe IC-materieel ook zoiets krijgt. Spoorbedrijven hebben de neiging om naar een eenvormige uitstraling te streven. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan. Nu ik dit nieuwe uiterlijk gezien heb vind ik zelfs het ICNG-uiterlijk al gedateerd overkomen.


Ook andere (nieuwe) materieelsoorten krijgen een nieuw uiterlijk. Niet enkel IC's overigens.

 

17-11-2020 18:35:50
diesels
diesels
Quote
jpvdveer19 (17-11-2020 17:09:29):
Quote
diesels (17-11-2020 16:08:42):

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....


In eerste instantie wel. Maar als dit aanslaat kun je je voorstellen dat uiteindelijk al het andere bestaande en nieuwe IC-materieel ook zoiets krijgt. Spoorbedrijven hebben de neiging om naar een eenvormige uitstraling te streven. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan. Nu ik dit nieuwe uiterlijk gezien heb vind ik zelfs het ICNG-uiterlijk al gedateerd overkomen.


Grappig, ik had precies diezelfde laatste gedachte

 

17-11-2020 18:38:28
diesels
diesels
Quote
VIRMm1 (17-11-2020 18:27:17):
Quote
jpvdveer19 (17-11-2020 17:09:29):
Quote
diesels (17-11-2020 16:08:42):

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....


In eerste instantie wel. Maar als dit aanslaat kun je je voorstellen dat uiteindelijk al het andere bestaande en nieuwe IC-materieel ook zoiets krijgt. Spoorbedrijven hebben de neiging om naar een eenvormige uitstraling te streven. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan. Nu ik dit nieuwe uiterlijk gezien heb vind ik zelfs het ICNG-uiterlijk al gedateerd overkomen.


Ook andere (nieuwe) materieelsoorten krijgen een nieuw uiterlijk. Niet enkel IC's overigens.


Maar we zijn nu bezig met de aflevering van voorlopig de laatste Sprinters. Dat zou dan moeten betekenen dat er vroegtijdig omgeschilderd gaat worden. Of moeten we dan denken aan de modernisering van Sprinters, want nog even weg is natuurlijk....?



Laatst bewerkt door diesels op 17-11-2020 18:39
 

17-11-2020 18:49:42
jpvdveer19
jpvdveer19

Sprinters hebben al een nieuw uiterlijk sinds er vanaf het NS-geel is afgestapt, dus ik denk dat deze discussie daar minder snel zal spelen. Maar het zou me niet verbazen als, afgezien van ICM/ICR, al het IC-materieel uiteindelijk een nieuwe kleurstelling zal krijgen op basis van het nieuwe VIRM-ontwerp.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 17-11-2020 19:44
 

17-11-2020 18:50:48
VIRMm1
VIRMm1
Quote
diesels (17-11-2020 18:38:28):
Quote
VIRMm1 (17-11-2020 18:27:17):
Quote
jpvdveer19 (17-11-2020 17:09:29):
Quote
diesels (17-11-2020 16:08:42):

Dus uiteindelijk komen maar 45 stellen in deze kleur, en als de 8741 niet alsnog wordt omgeschilderd zelfs maar 44....


In eerste instantie wel. Maar als dit aanslaat kun je je voorstellen dat uiteindelijk al het andere bestaande en nieuwe IC-materieel ook zoiets krijgt. Spoorbedrijven hebben de neiging om naar een eenvormige uitstraling te streven. Maar daar zal wel wat tijd overheen gaan. Nu ik dit nieuwe uiterlijk gezien heb vind ik zelfs het ICNG-uiterlijk al gedateerd overkomen.


Ook andere (nieuwe) materieelsoorten krijgen een nieuw uiterlijk. Niet enkel IC's overigens.


Maar we zijn nu bezig met de aflevering van voorlopig de laatste Sprinters. Dat zou dan moeten betekenen dat er vroegtijdig omgeschilderd gaat worden. Of moeten we dan denken aan de modernisering van Sprinters, want nog even weg is natuurlijk....?


De eerste SLT's zijn nu zo'n 13 jaar oud en grote revisies vinden meestal plaats tussen het 15e en 20e levensjaar...

 

17-11-2020 19:56:41
jpvdveer19
jpvdveer19

Zie de poll op deze pagina - een duidelijk positieve reactie (53% positief, 21% negatief, rest neutraal/weet niet).

www.treinreiziger.nl



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 17-11-2020 19:57
 

17-11-2020 20:04:44
Daan!
Daan!

Alleen is de poll niet respresentatief denk ik voor het gross wat met de trein reist. Maar goed, we weten wel wat treinliefhebbers er van vinden.



Laatst bewerkt door Daan! op 17-11-2020 20:05
 

17-11-2020 23:12:22
Wilson91
Wilson91

Iemand enig idee of de 9514 de boekentrein zal blijven ?

 

17-11-2020 23:30:01
DDZ7504
DDZ7504

Ga er maar vanuit van niet, dan kan het alleen maar meevallen 😉




DDZ in dienst, ik blij!
 

18-11-2020 01:07:37
blauwe-spr
blauwe-spr

Ergens doet het enorm grote NS logo mij denken aan de serie 1300 (in de gele kleurstelling, niet de geel/grijze kleurstelling) welke ook een enorm NS logo hadden. In mijn mening is dat mooi, maar over smaak valt natuurlijk te twisten.

 

18-11-2020 10:38:28
Jackv
Jackv

De PTO Virm 2/3 ( 8741 als viertje) is as we speak op proefrit. Let op: deze heeft de normale kleuren! Rit ging iig ri Ledn , verdere route en tijden onbekend. DEUVM!

 

18-11-2020 14:30:32
phantom
phantom

Een vraag van een leek,PTO Virm ?

Wat is dat ?

 

18-11-2020 14:41:19
michaben
michaben

Pre-Try-Out, een term die slecht Nederlands sprekende 'managers' gebruiken om aan te geven dat het een proefopstelling is die nog niet definitief is.

 

18-11-2020 17:55:46
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Jackv (18-11-2020 10:38:28):

De PTO Virm 2/3 ( 8741 als viertje) is as we speak op proefrit. Let op: deze heeft de normale kleuren! Rit ging iig ri Ledn , verdere route en tijden onbekend. DEUVM!


Uit nieuwsgierigheid aangezien ik geen beelden heb gezien: Normale VIRM kleuren of normale VIRMm kleuren?




DDZ in dienst, ik blij!
 

18-11-2020 18:00:16
Daan!
Daan!

VIRMm1. Baan benedenlangs dus.

 

18-11-2020 18:03:10
robert5591
robert5591

Goed engels is het ook niet echt

 

18-11-2020 19:30:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
michaben (18-11-2020 14:41:19):

Pre-Try-Out, een term die slecht Nederlands sprekende 'managers' gebruiken om aan te geven dat het een proefopstelling is die nog niet definitief is.


Definitief is ie wel, het is meer om te kijken hoe het bouwproces het beste ingericht kan gaan worden en om te kijken waar bijvoorbeeld de monteurs tegenaan lopen bij het opbouwen van de trein.

 

18-11-2020 20:01:15
aarclay
aarclay

Feitelijk zou je nu de titel PTO nu kunnen schrappen, het bouwproces is inmiddels afgerond.