Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Concessie Heerlen - Aken (D)

Vrijdag 22 mrt 2013 - 11:42:49
iraj-smile
iraj-smile
Flickr jaritrein
Hier een pagina voor de concessie Heerlen - Aken (D),

De concessie van Euregiobahn loopt af in 2013,
Maar de NS heeft ook al voorbereidingen getroffen om deze concessie over te nemen!!

wie weet meer?

Gepland Materieel inzet: DM90 met indusi (duitse ATB)

Laatst bewerkt door sfj op Vrijdag 12 sep 2014 om 11:08:20, reden: sfj: topictitel gecorrigeerd

Vrijdag 22 mrt 2013 - 11:54:43
AlbertP
AlbertP
Moet ik dit serieus nemen of is het een vervroegde 1 aprilgrap?

Vrijdag 22 mrt 2013 - 11:56:08
daniel81
daniel81
Heb jij een betrouwbare bron?
Of ben je 9 dagen te vroeg met dit nieuws?
NS die gaat bieden op een concessie wat voor hun een dieseleiland gaat worden lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk.

Enkele berichten hierover zijn ook al te vinden in de laatste posts op www.somda.nl

Edit AlbertP had dezelfde gedachte

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 22 mrt 2013 om 11:56:32

Vrijdag 22 mrt 2013 - 11:59:38
Nelis
Nelis
Als dit waar is eet ik mijn sokken op. Buiten dat dit een dieseleiland zou worden, moeten er ook nog buffels aangepast worden voor de duitse standaarden. Want de fix voor de perronhoogte die bij bad bentheim gedaan is kan namelijk geen navolging vinden bij een lange concessie.

Laatst bewerkt door Nelis op Vrijdag 22 mrt 2013 om 17:25:22, reden: sorry dames het was voor mij ook gewoon een vroege

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 22 mrt 2013 - 12:03:14
martijn
martijn
Haha en hoe komt NS aan Wadlopers? Grap wordt steeds mooier zo

Vrijdag 22 mrt 2013 - 12:49:58
jorgo
jorgo
Wie heeft het over wadlopers?

En inderdaad ook: welke bron heeft het over DM'90?

Op zich wel goed om een nieuw draadje te maken, want het in het topic 'Via Avantis' telkens hebben over de grensovergang Herzogenrath begint me op de zenuwen te werken...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:23:48
AlbertP
AlbertP
DM'90 en de daarin ingebouwde beveiligingssystemen zijn volgensmij in het Via Avantis topic al uitgebreid besproken.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:38:11
john2
john2
Daarom is het misschien het beste dit in een topic teblijven bespreken. Al 2 topics over hetzelfde onderwerp.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 18 okt 2014 om 18:36:01, reden: typfout herstelt

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:44:48
iraj-smile
iraj-smile
Flickr jaritrein
@iedereen ik heb connecties bij nedtrain!!

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:11:43
martijn
martijn
Quote
jorgo (vr 22 mrt 2013 12:49:58 somda.nl): Wie heeft het over wadlopers?
Misschien even lezen waar ik op reageer? Aangezien ik niet quote, zal dat wel de reactie boven de mijne zijn

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:29:21
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
Nelis (vr 22 mrt 2013 11:59:38 www.somda.nl): Want de fix voor de perronhoogte die bij bad bentheim gedaan is kan namelijk geen navolging vinden bij een lange concessie.
Er is geen fix nodig bij de perrons tussen Heerlen en Aachen die al op 76cm zijn gebracht.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 15:50:50
jorgo
jorgo
Quote
martijn (vr 22 mrt 2013 14:11:43 somda.nl):
Quote
jorgo (vr 22 mrt 2013 12:49:58 somda.nl): Wie heeft het over wadlopers?
Misschien even lezen waar ik op reageer? Aangezien ik niet quote, zal dat wel de reactie boven de mijne zijn
Daar reageerde ik ook meer op, die opmerking van Nelis, eigenlijk...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 16:24:58
iraj-smile
iraj-smile
Flickr jaritrein
wat zijn de kansen dat de NS de concessie krijgt???

ik heb gehoort dat als ze DM90's gaan gebruiken ze worden onderhouden in Hengelo, dat zullen mooie overbrengingsritten worden!!!

Vrijdag 22 mrt 2013 - 16:41:44
NDS
NDS
DM90's gebruiken in Duitsland in de binnenlandse dienst kan je vergeten. Een korte pendel naar Aachen Hbf zou je misschien nog voor elkaar kunnen krijgen met aangepast DM90.

De kans dat de NS die concessie krijgt, NSR 0,0, NS Abellio,..........geen idee die winnen regelmatig behoorlijke concessies de laatste tijd in Duitsland. Maar het gedeelte van de Euregio diensten op Nederlands grondgebied is maar een klein deel van de totale consessie dus dat zal echt met Duits materieel moeten.

Dus NSR en DM90 in Duitsland, vergeet het maar, NSR en DM90 in een korte pendeldienst als korte termijn oplossing niet onmogelijk maar niet het meest voor de hand liggend naar mijn mening.

En connecties bij Nedtrain, altijd leuk maar dat wil niet per definitie zeggen dat die ook betrouwbaar zijn. Ik heb zoveel connecties bij 1 v/d busbedrijven maar daarvan is ook maar 5% echt betrouwbaar.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Vrijdag 22 mrt 2013 - 16:48:25
daniel81
daniel81
Als de verhalen kloppen, gaat het hier niet over een 'gewone' aanbesteding van een regionale lijn.
Het eindplaatje is immers een IC die in Ehv of nog westelijker begint (Gvc/Shl?) en dan via Heerlen naar Aken (en Keulen?) rijdt.
Aangezien per december de infra hiertoe niet op orde zal zijn, zal er een overgangsconstructie bedacht moeten worden. Dat kan natuurlijk met allerlei wilde constructies zoals dieselloks voorspannen op Hrl-Hz (zoals in het Via-Avantis-topic al besproken is), maar voor de hand liggender is een tijdelijke pendel Hrl-Aachen.
De concessie van de eindsituatie zal in beginsel bij NSR/NSH liggen wegens de integratie met het HRN. Vraag is dan alleen of de overgangsconcessie ook al bij NS ligt (b.v. als onderdeel van het eindplaatje). Want de opdrachtgever kan daarvoor ook een andere vervoerder inhuren, zoals DB Regio, DKB enz. Nog weer een andere mogelijkheid is dat NS al wel de concessie krijgt, maar een onderaannemer inschakelt (zoals wederom DB Regio of DKB).

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:00:19
iraj-smile
iraj-smile
Flickr jaritrein
@michiel
ik had het ook niet over DM90 in de duitse BINNENLANDSE DIENST!!! maar over dat de NS heerlen aken gaat doen... Maar wat denk jij??

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:07:58
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, maar waar hoor je dan dat ze daar DM'90 voor willen gaan gebruiken? Dat lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:32:44
NDS
NDS
Quote
iraj-smile (vr 22 mrt 2013 17:00:19 somda.nl): @michiel
ik had het ook niet over DM90 in de duitse BINNENLANDSE DIENST!!! maar over dat de NS heerlen aken gaat doen... Maar wat denk jij??
Ik denk het dus niet omdat de huidige dienst zich niet beperkt tot Heerlen-Aachen maar door gaat naar Stolberg Altstadt/Langerwehe en in het weekend naar Heimbach en dan rijd je dus wel het grootste deel binnen Duitsland en niet tot een grensstation. Daarnaast zitten er zoals ik zei meer treindiensten in die( de huidige) concessie die helemaal de grens niet overkomen. Je hebt het ook over die concessie en daarmee dus wel over de binnenlandse dienst alleen heb je dat zelf nog niet in de gaten.

Maargoed als de overige berichten lees is ook de vraag hebben we het over de Euregiobahn concessie of over de voorloper van een IC achtige treindienst.

@Bert: Ik heb de afgelopen week ook al ergens op dit forum het gebruik van DM90 voorbij horen komen mbt Heerlen-Aachen, maar wie daar mee kwam weet ik niet.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:34:12
john2
john2
Quote
daniel81 (vr 22 mrt 2013 16:48:25 www.somda.nl): Als de verhalen kloppen, gaat het hier niet over een 'gewone' aanbesteding van een regionale lijn.
Het eindplaatje is immers een IC die in Ehv of nog westelijker begint (Gvc/Shl?) en dan via Heerlen naar Aken (en Keulen?) rijdt.
Aangezien per december de infra hiertoe niet op orde zal zijn, zal er een overgangsconstructie bedacht moeten worden. Dat kan natuurlijk met allerlei wilde constructies zoals dieselloks voorspannen op Hrl-Hz (zoals in het Via-Avantis-topic al besproken is), maar voor de hand liggender is een tijdelijke pendel Hrl-Aachen.
De concessie van de eindsituatie zal in beginsel bij NSR/NSH liggen wegens de integratie met het HRN. Vraag is dan alleen of de overgangsconcessie ook al bij NS ligt (b.v. als onderdeel van het eindplaatje). Want de opdrachtgever kan daarvoor ook een andere vervoerder inhuren, zoals DB Regio, DKB enz. Nog weer een andere mogelijkheid is dat NS al wel de concessie krijgt, maar een onderaannemer inschakelt (zoals wederom DB Regio of DKB).
Eindhoven wilt ook een vebinding naar Keulen via Venlo. Dan is dit via Heerlen en Aken (naar keulen) 2 verbindingen naar Keulen. Via Heerlen naar Keulen lijken me de minste kilometers.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:35:38
broek53
broek53
Volgens mij raken we qua topic en qua spraakverwarring ernstig verstrikt geraakt in Via Avantis, de ooit gewenste IC-dienst van Nederland naar Aken en het feit dat de Euregiobahn ophoudt met het rijden van Heerlen - Aken. Ik denk dat de drie dingen volkomen los staan van elkaar.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 17:39:28
john2
john2
Quote
john2 (vr 22 mrt 2013 13:38:11 www.somda.nl): Daarom is het misschien het beste dit in een topic teblijven bespreken. Als 2 topics over hetzelfde onderwerp.
Broek53 en adminstratie, daarom zou het verstandigste zijn dat er in het topic Via Avantis verder gediscuseerd wordt. Lijkt mij zo.

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 22 mrt 2013 om 17:39:57, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 20:38:35
daniel81
daniel81
Quote
NDS (vr 22 mrt 2013 17:32:44 www.somda.nl):
Quote
iraj-smile (vr 22 mrt 2013 17:00:19 somda.nl): @michiel
ik had het ook niet over DM90 in de duitse BINNENLANDSE DIENST!!! maar over dat de NS heerlen aken gaat doen... Maar wat denk jij??
Ik denk het dus niet omdat de huidige dienst zich niet beperkt tot Heerlen-Aachen maar door gaat naar Stolberg Altstadt/Langerwehe en in het weekend naar Heimbach en dan rijd je dus wel het grootste deel binnen Duitsland en niet tot een grensstation. Daarnaast zitten er zoals ik zei meer treindiensten in die( de huidige) concessie die helemaal de grens niet overkomen. Je hebt het ook over die concessie en daarmee dus wel over de binnenlandse dienst alleen heb je dat zelf nog niet in de gaten.

Maargoed als de overige berichten lees is ook de vraag hebben we het over de Euregiobahn concessie of over de voorloper van een IC achtige treindienst.

@Bert: Ik heb de afgelopen week ook al ergens op dit forum het gebruik van DM90 voorbij horen komen mbt Heerlen-Aachen, maar wie daar mee kwam weet ik niet.

Groetjes Michiel
Het schijnt dus dat Heerlen-Aachen uit de RB 20 gehaald wordt: die gaat ieder half uur naar Alsdorf en dan via het te heropenen baanvak Alsdorf-Stolberg rondjes rijden.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 21:05:35
scooter
scooter
Op zich lijkt het me niet zo raar als er tijdelijk met NS een contract wordt afgesloten als overbrugging voor een toekomstige IC verbinding.En welk materieel zou je dan beter in zetten dan iets waar je er toch al meer al genoeg van hebt?

Vrijdag 22 mrt 2013 - 22:39:45
thom
thom
En voor DM90 is er voor indusi een inbouwvoorschrift en goedkeuring en een paar stellen die er nog overblijfselen van hebben dus dat is redelijk eenvoudig in te bouwen.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 22:43:15
sik214
sik214
Indusi was volgens mij destijds niet de enige aanpassing. Waardoor de toelating destijds zolang duurde was met name de inklapbare, extra treeplank. Die zou nu dus niet meer nodig zijn?

Vrijdag 22 mrt 2013 - 23:41:38
wadloper96
wadloper96
Er rijden toch ook DM´90 naar Duitsland? Ik was een paar maanden terug met een DM'90 van Hgl naar Bh geweest. De enigste nadeel was dat er van die speciale verhogingstrappen moesten worden geplaatst in Bh en dat duurde bij mijn trein 10 minuten maar het is wel realistisch dat er met DM'90 kan rijden want de treindienst Hgl-Bh stopt per december 2013 (proefperiode verlopen, wordt niet verlengd) en dan zijn er DM'90 met aangepaste infra die weer teruggaat naar NS of ik zie het verkeerd?

26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P

Zaterdag 23 mrt 2013 - 00:49:53
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Tot in Bh is gewoon 1500V en ATB (anders zou een 1700 daar nooit kunnen komen met de ICB). Overigens zijn de treeplanken in dit geval niet van toepassing, alle betreffende perrons zijn hoog genoeg.

Zaterdag 23 mrt 2013 - 01:22:46
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
sik214 (vr 22 mrt 2013 22:43:15 www.somda.nl): Indusi was volgens mij destijds niet de enige aanpassing. Waardoor de toelating destijds zolang duurde was met name de inklapbare, extra treeplank. Die zou nu dus niet meer nodig zijn?
Ik kan me herinneren dat het (ook) met de lichtdoorlaatbaarheid van de cabineramen te maken had. De stellen waren in het interieur ook herkenbaar aan de matte markeringen op de binnenschuifdeuren, een brandblusser op het balkon en er hing nog een mededelingenbord naast de deur van het HC-hok.

In ieder geval de 3433 reed rond 2005 nog met deze aanpassingen rond in de 7900-serie. Of ze die afwijkingen nog steeds hebben weet ik niet, ik zit niet meer zo vaak in DM90

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 10 sep 2014 - 19:29:43
Wellie
Wellie
Misschien niet het juiste topic: volgende week komt de NS directie + OR afvaardiging naar ZML (Zuid Midden Limburg) voor een mededeling aan het personeel.

Machinist NSR

Woensdag 10 sep 2014 - 19:38:05
sfj
sfj
Het Veolia personeel in Limburg ?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 12 sep 2014 - 09:40:54
abbm
abbm
Nee, het NS personeel. Zij hebben te horen gekregen dat de lijn Hrl-Ahbf ook in de Limburgse concessie komt te zitten. Dus weer een NS lijntje kwijt zijn.

Vrijdag 12 sep 2014 - 10:02:16
ZJ37
ZJ37
Dat zal afhangen van wie de concessie wint

Vrijdag 12 sep 2014 - 10:44:04
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Wie de concessie ook wint, NS in elk geval niet. Mocht Abellio winnen moet het NS-personeel ook maar net trek hebben in een overstap.

Vrijdag 12 sep 2014 - 10:58:00
ZJ37
ZJ37
Trek hebben? Alsof andere banen voor het oprapen liggen?

Vrijdag 12 sep 2014 - 11:02:19
john2
john2
Dus met andere woorden, weinig keus!

Vrijdag 12 sep 2014 - 11:50:43
marciekemp
marciekemp
En het NSR personeel zou evt ook uitgeleend kunnen worden aan Albelio, deden ze toen de ICd nog onder NSH viel ook, er werd dan oa ook personeel bij NSR gehuurd om de ICd te rijden

Vrijdag 12 sep 2014 - 12:00:47
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
ZJ37 (vr 12 sep 2014 10:58:00 www.somda.nl): Trek hebben? Alsof andere banen voor het oprapen liggen?
Bij de aanbesteding van Zwolle-Emmen was overstappen ook niet verplicht www.rtvdrenthe.nl dus waarom hier wel?

Vrijdag 12 sep 2014 - 12:05:00
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Overstappen naar een andere reizigersvervoerder betekent ook minder verdienen, dat is naast werkgelegenheid ook een belangrijke factor.

Vrijdag 12 sep 2014 - 12:30:48
john2
john2
Uit de reactie van rolandrail maak ik op dat NS een andere CAO heeft dan de regionale treinvervoerders in Nederland. Klopt deze visie? Zo ja, dan kunnen de vakbond waar de machinisten mee te maken hebben, dit toch ook proberen recht te trekken. Welke vakbond dit is?

Vrijdag 12 sep 2014 - 12:33:43
jorgo
jorgo
Als het nog 1975 was, was er ook geen liberalisering op het spoor.

Vrijdag 12 sep 2014 - 13:21:00
ZJ37
ZJ37
Quote
reisthijs (vr 12 sep 2014 12:00:47 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (vr 12 sep 2014 10:58:00 www.somda.nl): Trek hebben? Alsof andere banen voor het oprapen liggen?
Bij de aanbesteding van Zwolle-Emmen was overstappen ook niet verplicht www.rtvdrenthe.nl dus waarom hier wel?
Is ook niet verplicht, maar bij NS zal er in zo'n geval wel veel werk wegvallen omdat alleen nog de IC's gereden worden. Voor veel werknemers rest er weinig anders keus om tegen versoberde voorwaarden over te stappen. Of je moet een andere baan of een baan ergens ver van je woonplaats gaan zoeken.

M.a.w.: dit heeft altijd bijzonder veel impact op het personeel dat er nu werkt. De politiek zal dat verder worst wezen.

Vrijdag 12 sep 2014 - 13:53:54
daniel81
daniel81
Tsja alles is relatief. Als je kijkt naar de chaos die nu her en der in de zorg ontstaat, waar thuiszorgwerkgevers het voltallige personeel ontslaan vanwege de onzekerheid over het aflopen van de gedecentraliseerde aanbestedingen, dan is het bij de spoorwegen zo gek nog niet geregeld (zeg ik in alle bescheidenheid als buitenstaander)

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 12 sep 2014 om 13:54:20

Vrijdag 12 sep 2014 - 17:52:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
john2 (vr 12 sep 2014 12:30:48 somda.nl): Uit de reactie van rolandrail maak ik op dat NS een andere CAO heeft dan de regionale treinvervoerders in Nederland. Klopt deze visie? Zo ja, dan kunnen de vakbond waar de machinisten mee te maken hebben, dit toch ook proberen recht te trekken. Welke vakbond dit is?
Daar hebben de vakbonden zich niet meer voor ingespannen na het ontstaan van Noordnet, toen kwam er nog een afbouwende overgangsregeling meen ik maar daarna niet meer. Daar is ook weinig behoefte aan, er gaat weinig NS'ers over naar de nieuwe vervoerder bij aanbestedingen tot dusver, NS'ers zijn niet verplicht over te stappen naar een nieuwe vervoerder.

Vrijdag 12 sep 2014 - 17:53:14
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
daniel81 (vr 12 sep 2014 13:53:54 somda.nl): Tsja alles is relatief. Als je kijkt naar de chaos die nu her en der in de zorg ontstaat, waar thuiszorgwerkgevers het voltallige personeel ontslaan vanwege de onzekerheid over het aflopen van de gedecentraliseerde aanbestedingen, dan is het bij de spoorwegen zo gek nog niet geregeld (zeg ik in alle bescheidenheid als buitenstaander)
Inderdaad, voor een machinist is altijd werk en ontslagen komen eigenlijk alleen voor bij aanhoudend disfunctioneren.

Vrijdag 12 sep 2014 - 18:54:36
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
rolandrail (vr 12 sep 2014 17:52:17 www.somda.nl): Daar hebben de vakbonden zich niet meer voor ingespannen na het ontstaan van Noordnet, toen kwam er nog een afbouwende overgangsregeling meen ik maar daarna niet meer. Daar is ook weinig behoefte aan, er gaat weinig NS'ers over naar de nieuwe vervoerder bij aanbestedingen tot dusver, NS'ers zijn niet verplicht over te stappen naar een nieuwe vervoerder.
Wellicht dan nu een rare vraag.
Maar als men meer NS lijnen blijft verliezen en men behoud wel het zelfde aantal personeel,dan gaat dat toch ergens mank ?
Meestal werkt het zo dat als er minder werk is,dat men personeel ontslaat om te compenseren voor het feit dat men "overtollig personeel" heeft rondlopen anders in de nieuwe werk situatie.
Maar dat maakt bij NS dan niet uit en die accepteren/doen dat gewoon zo ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 12 sep 2014 - 19:04:47
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Die vraag kwam ook in mij op. Zeker omdat je ziet dat er om de haverklap honderden, zoniet duizenden banen overal en nergens worden geschrapt, terwijl het lijkt alsof je bij NS altijd zonder meer terecht kan. Hoe zit dit?

Vrijdag 12 sep 2014 - 19:06:22
koos
koos
Zal ongetwijfeld personeel uitstromen via natuurlijk verloop. Er komt dan domweg geen nieuw personeel voor in de plaats. Eenzelfde effect zie je door bezuinigingen bij de overheid.

Vrijdag 12 sep 2014 - 20:30:10
mvboetzela
mvboetzela
Het aantal gereden treinen stijgt nog steeds. Hogere frequenties (meer mcn+hc) en langere treinen (meer HC) maken dat er meer personeel nodig is. Dat zal alleen niet altijd op dezelfde standplaats zijn waar ook de verloren lijnen werden gereden en dus zal er personeel worden overgeplaatst of zelf weggaan als ze niet wil verhuizen.
En voor het indirecte personeel zijn er elke paar jaar afslankingsrondes op de kantoren waarbij er altijd weer mensen moeten vertrekken. Daar is NS veel meer een "gewoon" bedrijf.

Vrijdag 12 sep 2014 - 22:25:22
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Langere treinen? Proest...

Zaterdag 13 sep 2014 - 06:46:56
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
En nu graag weer terug on-topic.

Groet, Spiketrain

Zaterdag 13 sep 2014 - 10:44:55
Wellie
Wellie
Quote
phantom (vr 12 sep 2014 18:54:36 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (vr 12 sep 2014 17:52:17 www.somda.nl): Daar hebben de vakbonden zich niet meer voor ingespannen na het ontstaan van Noordnet, toen kwam er nog een afbouwende overgangsregeling meen ik maar daarna niet meer. Daar is ook weinig behoefte aan, er gaat weinig NS'ers over naar de nieuwe vervoerder bij aanbestedingen tot dusver, NS'ers zijn niet verplicht over te stappen naar een nieuwe vervoerder.
Wellicht dan nu een rare vraag.
Maar als men meer NS lijnen blijft verliezen en men behoud wel het zelfde aantal personeel,dan gaat dat toch ergens mank ?
Meestal werkt het zo dat als er minder werk is,dat men personeel ontslaat om te compenseren voor het feit dat men "overtollig personeel" heeft rondlopen anders in de nieuwe werk situatie.
Maar dat maakt bij NS dan niet uit en die accepteren/doen dat gewoon zo ?
Gedwongen ontslagen zullen er niet gaan vallen mocht het misgaan. NS kan altijd iedereen binnen boord houden, maar wel met ver gaande gevolgen voor de reisafstand. Mochten er mensen over zijn in Heerlen en er is werk in Eindhoven ... tja niet tof maar dan moet je gaan kiezen tussen reisafstand bij NS of een andere vervoeder + versoberde CAO (met zelf gebroken diensten zie Zwolle-Emmen).

Machinist NSR