Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
20-08-2019 21:23:13
daniel81
daniel81
Een andere merkwaardigheid hierbij is dat elders in het kader van PHS zijsporen worden aangelegd om afslaande treinen zoveel / snel mogelijk buiten de corridor te houden / krijgen (Gdm, Elst) en in Hwd dat zijspoor juist verwijderd zou worden.

20-08-2019 23:00:33
wouterder
wouterder
Quote
dennistd (di 20 aug 2019 17:08:03 www.somda.nl): (nachtelijke goederentrein even niet meegerekend)

Die is ook niet langer dan 8 ketels + loc.

20-08-2019 23:28:04
alle46
alle46
Quote
thom (di 20 aug 2019 02:29:01 www.somda.nl):
Quote
wouterder (ma 19 aug 2019 12:46:14 www.somda.nl): Voor eventuele uitwijkende goederen? BE komt tegenwoordig niet bij het station van Co door een nieuwe aansluiting verderop aan Zl kant.

En indien nodig met bv problemen met de brug van de nieuwe aansluiting kun je altijd binnen komen op 553 en de BE de trein terug trekken naar hun terminal.

Vanaf de BE zal geen trein vertrekken ri Emmen lijkt mij zo en dat maakt een wissel daar niet erg nodig die kant op.

Cargo vanuit Emmen kan altijd nog kruisen te Na of Co, daar heb je geen wachtspoor voor nodig ansich.


Dat maakt het des te merkwaardiger, immers bij de "sanering" van de oude sporen in Co dit voorjaar is dit spoor nieuw aangelegd%05%

21-08-2019 12:44:53
cuneo56
cuneo56
Quote
treinhobby (ma 19 aug 2019 19:04:00 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (za 10 aug 2019 17:01:28 www.somda.nl):
Zag vanochtend uit de trein dat er te Bnv echter vlak voor de bocht aan het linker spoor nog steeds een vierkant bord met cijfer 11 staat, een 75 meter verder dan de vierkante met 13 ( rijrichting Barneveld naar Stroe , links.)
Is de bocht toch net niet helemaal goed of is iemand vergeten een bord weg te halen?

Bordje 11 is inmiddels verwijderd.


Zojuist terugkoppeling van Prorail . "U heeft gelijk,we gaan er mee aan de slag!"

Laatst bewerkt door cuneo56 op 21-08-2019 12:45


23-08-2019 11:21:39
illyavaes
illyavaes
Lang verwacht maar dan toch nu komend: Tiel Aansluiting gaat gesloopt worden, tezamen met reeds buiten exploitatie zijnde sporen in Kesteren.
Eindsituatie bereikt week 34 van 2020.
Uit een RVTO:

Kesteren:
Nabij Kesteren worden de sporen 6, 11a (t/m km 20.481) en 12a verwijderd, inclusief de wissels die in deze sporen aanwezig zijn. Dit zijn de wissels 910 en 739A/B. Tevens moeten de stootjukken die aanwezig zijn op deze sporen ook worden weggehaald.

Tiel:
Nabij Tiel wordt de aftakking naar een industrielijn gesaneerd, dit is spoor 701 (t/m km 100.577). In dit spoor is ontspoortong ot761 aanwezig, deze zal ook verwijderd worden. Het wissel dat toegang geeft tot dit spoor (wl761) wordt verwijderd en volgens PVS dichtgebouwd. Het horizontale en verticale alignement blijft ongewijzigd.

23-08-2019 11:46:30
slifor2
slifor2
Quote
illyavaes (vr 23 aug 2019 11:21:39 www.somda.nl): Lang verwacht maar dan toch nu komend: Tiel Aansluiting gaat gesloopt worden, tezamen met reeds buiten exploitatie zijnde sporen in Kesteren.
Eindsituatie bereikt week 34 van 2020.
Uit een RVTO:

Kesteren:
Nabij Kesteren worden de sporen 6, 11a (t/m km 20.481) en 12a verwijderd, inclusief de wissels die in deze sporen aanwezig zijn. Dit zijn de wissels 910 en 739A/B. Tevens moeten de stootjukken die aanwezig zijn op deze sporen ook worden weggehaald.

Tiel:
Nabij Tiel wordt de aftakking naar een industrielijn gesaneerd, dit is spoor 701 (t/m km 100.577). In dit spoor is ontspoortong ot761 aanwezig, deze zal ook verwijderd worden. Het wissel dat toegang geeft tot dit spoor (wl761) wordt verwijderd en volgens PVS dichtgebouwd. Het horizontale en verticale alignement blijft ongewijzigd.


hmmmm, ik meen me een bovenbouw vernieuwingscontract te herinneren (uitgevoerd door Volkerrail) waarbij de zijsporen en het kruis naar Recticel vernieuwd moesten worden. Een vraag of dit wel door moest gaan vanwege het toen ook zwevende saneringsverzoek werd door Prorail terzijde gelegd. Weet niet of de vernieuwing uiteindelijk is doorgegaan, maar geeft weer aan hoe goed de linker hand van Prorail weet wat de rechter doet....

23-08-2019 12:19:39
illyavaes
illyavaes
Per 11/11/2019 komt het nieuwe emplacement Gekkengraaf tussen Horst-Sevenum en Blerick in dienst, met bijbehorende overloopmogelijkheden.
Tegelijk worden alle wissels in Hrt geklemd en onbedienbaar gemaakt.

23-08-2019 12:52:27
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
slifor2 (vr 23 aug 2019 11:46:30 www.somda.nl):
Quote
illyavaes (vr 23 aug 2019 11:21:39 www.somda.nl): Lang verwacht maar dan toch nu komend: Tiel Aansluiting gaat gesloopt worden, tezamen met reeds buiten exploitatie zijnde sporen in Kesteren.
Eindsituatie bereikt week 34 van 2020.
Uit een RVTO:

Kesteren:
Nabij Kesteren worden de sporen 6, 11a (t/m km 20.481) en 12a verwijderd, inclusief de wissels die in deze sporen aanwezig zijn. Dit zijn de wissels 910 en 739A/B. Tevens moeten de stootjukken die aanwezig zijn op deze sporen ook worden weggehaald.

Tiel:
Nabij Tiel wordt de aftakking naar een industrielijn gesaneerd, dit is spoor 701 (t/m km 100.577). In dit spoor is ontspoortong ot761 aanwezig, deze zal ook verwijderd worden. Het wissel dat toegang geeft tot dit spoor (wl761) wordt verwijderd en volgens PVS dichtgebouwd. Het horizontale en verticale alignement blijft ongewijzigd.


hmmmm, ik meen me een bovenbouw vernieuwingscontract te herinneren (uitgevoerd door Volkerrail) waarbij de zijsporen en het kruis naar Recticel vernieuwd moesten worden. Een vraag of dit wel door moest gaan vanwege het toen ook zwevende saneringsverzoek werd door Prorail terzijde gelegd. Weet niet of de vernieuwing uiteindelijk is doorgegaan, maar geeft weer aan hoe goed de linker hand van Prorail weet wat de rechter doet....

Als ik op google maps even kijk zie ik aardig wat spoorvernieuwing te Kesteren wat nu allemaal op de sloop lijst staat.. Logica %08%


MCN ASD

23-08-2019 12:58:50
rolandrail
rolandrail
Geld moet op hè anders krijgen ze telkens minder i.p.v. meer.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

23-08-2019 13:41:14
marotrans
marotrans
De glasfabriek in Tiel is onlangs gesloopt, misschien was er altijd nog hoop

Laatst bewerkt door marotrans op 23-08-2019 13:41

24-08-2019 12:34:01
Hoera63
Hoera63
Quote
Het te saneren zijspoor van Heerhugowaard wordt niet enkel gebruikt om vertraagde treinen op te vangen, maar zelfs door reguliere treinen. Compleet van het padje af.
Och, dat valt op zich wel mee. De 4800 kan ook gewoon op spoor 2 stoppen, da's het probleem niet. Het probleem zijn de kerende 800'en met vertraging (keren in Heerhugowaard), leeg materieel van en naar Alkmaar en Hoorn / Enkhuizen, in verband met het service punt van Nedtrain/NS Materieel in Alkmaar en tevens het toekomstige opstel achter station Heerhugowaard. Soms moet er gewoon even gewacht worden, en zonder derde spoor staan die treinen gewoon enorm in de weg als ze staan te keren of even een pad afwachten, zowel richting Alkmaar als Obdam. In mijn ogen een zeer onverstandig besluit, wat volgens mij veroorzaakt wordt door de nieuwe onderdoorgang voor de Zuid Tangent. De spoorwegovergang wordt namelijk een viaduct, en de gemeente koos voor een twee-sporig viaduct omdat het goedkoper zou zijn.

26-08-2019 02:46:10
b2py
b2py
Dan kan die vertraagde trein ook op het opstelterrein keren toch?

26-08-2019 22:03:25
treinhobby
treinhobby
In Hilversum zijn ze bezig met een overweg aan te leggen aan de Mussenstraat.
Dit voor de fietsers, zodat die daar nog het spoor over kunnen als de Oosterengweg wordt afgesloten en omgebouwd tot tunnel.

30-08-2019 12:37:34
slifor2
slifor2
In het kader van: goed bedacht achter een buro....

Er wordt gekeken om Venlo te veranderen. Onder andere om een spanningsluis aan te brengen tussen Venlo en Kaldenkirchen, waardoor er geen Duitse spanning meer op het emplacement zal zijn. Gelukkig zit er er een steile helling in dit traject, waardoor men bedacht heeft die spanningssluis bovenop de helling aan te leggen.

In het zelfde document een uitsnede met volgens Prorail "overbodige wissels"

Ook al zijn de kleurverschillen tussen handhaven en overbodig miniem gehouden zijn de volgende "overbodige" wissels te zien:

11A/B, 53A/B, 95A/B 199A/B, 221B, 153A/159, 205, 157A/B en 155A/B

30-08-2019 13:29:34
henri1972
henri1972
Lijkt me een "geweldig" plan. Alsof bovenaan die hellingen die goederentrein ineens op snelheid is ....
En de RE 13 dan?
Daar moet nieuw matrieel voor komen, alsof t niets kost.

30-08-2019 13:40:30
sik214
sik214
Quote
illyavaes (di 09 jul 2019 13:48:29 www.somda.nl): In december 2019 wordt het zuidelijk deel van het emplacement Ede-Wageningen buiten exploitatie genomen (als stap 0 voor Spoorzone Ede-Wageningen) om dit te kunnen verwijderen teneinde ruimte te maken voor het bouwen van het nieuwe spoor 825 en het nieuwe zijperron (samen perronspoor 5):

Wissel 175A wordt in de linksleidende stand geklemd;
Wissel 175B wordt in de linksleidende stand geklemd;
Sturing van wissel 175A/B in de rechtsleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt;
Wissel 195A wordt in de rechtsleidende stand geklemd;
Wissel 195B wordt in de rechtsleidende stand geklemd;
Sturing van wissel 195A/B in de linksleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt;
Het grendel op wissel 187 wordt spanningsloos gesteld en ligt vast in de rechtsleidende stand;
Sturing van wissel 187 in de linksleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt.
Voor de genoemde wissels wordt een verhindering voor bediening (VHB) aangebracht.
Genoemde wissels worden werkwissels. De standen van de tongen dienen te worden gecontroleerd in de beveiliging. Deze wissels worden geklemd en mogen niet ontklemd worden.

Wissels 185A, 185B, 902 t/m 906, 907A, 907B en 908 worden buiten exploitatie genomen;
Stop-ontspoorblokken St187 en St189 worden buiten exploitatie genomen;
Sporen 6a, 6b, 7a, 7b, 7c, 7d, 8a, 8b, 9, 825a en 825b worden buiten exploitatie genomen.
Sein 176 op km 75.435 (spoor 825a) wordt buiten exploitatie genomen, gedoofd en voorzien van een wit kruis.
Sein 194 op km 76.069 (spoor 825a) wordt buiten exploitatie genomen, gedoofd en voorzien van een wit kruis.
Rijweginstelling vanaf sein 170 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 172 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 174 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 176 is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 194 is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 196 over wissel 195B linksleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 198 over wissel 195B linksleidend is niet mogelijk.

Korte vraag hierover. Is bekend of een los project dit gaat doen of de PCA? Bij mijn weten is er namelijk nog geen gunning voor het project ombouw Ed te verwachten voor december.

30-08-2019 14:06:53
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (vr 30 aug 2019 12:37:34 www.somda.nl): In het zelfde document een uitsnede met volgens Prorail "overbodige wissels"

Ook al zijn de kleurverschillen tussen handhaven en overbodig miniem gehouden zijn de volgende "overbodige" wissels te zien:

11A/B, 53A/B, 95A/B 199A/B, 221B, 153A/159, 205, 157A/B en 155A/B
11A/B: Ik zie iets waarvan men herhaling lijkt te willen voorkomen%08% www.1limburg.nl
53A/B vind ik erg opvallend (ridicuul eigenlijk) voor de dienstuitvoering van de Maaslijn, die wordt nu in combinatie met 95A/B ook nog dagelijks gebruikt. Een beperking van de treinlengte naar 158 meter (als alleen spoor 4A/4B gebruikt kan worden van/naar Std) biedt ook erg weinig toekomstperspectief.

30-08-2019 14:08:32
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
slifor2 (vr 30 aug 2019 12:37:34 www.somda.nl): Ook al zijn de kleurverschillen tussen handhaven en overbodig miniem gehouden zijn de volgende "overbodige" wissels te zien:

..., 53A/B, ...


En hoe had men bedacht de 32200 uit Rm af te wikkelen, via spoor 4B? Dat geeft meteen vertraging als de 3500 te laat binnenkomt...

Edit: ik zie enige overlap met treinfan z'n bericht

Laatst bewerkt door Capt_Molo op 30-08-2019 14:09

30-08-2019 14:41:10
sjoerd
sjoerd
Er ontstaat straks een ingewikkelder situatie als de Maaslijn onder de draad komt. Ik kan me indenken dat de omschakelbaarheid van een deel van het emplacement een extra probleem vormt aan de oostzijde. Dan zal ProRail willen ontvlechten.

30-08-2019 15:29:46
slifor2
slifor2
Excuus, ik maakte een klein foutje. Lees voor 53A/B > 53B/55A en het klopt weer

30-08-2019 18:03:35
wouterder
wouterder
Lekker handig voor vervoerders die Baureihe 151, 185, vergeet ook de Alpen Express niet die hier meestal locwissel heeft en straks niet meer in Venlo kunnen komen met hun 15kV loc.

30-08-2019 18:53:46
gvttreinen
gvttreinen
Hoeft niet, een constructie als Driebergen=Zeist toepassen (NBM 750 volt kruisde met NS 1500 volt)

30-08-2019 20:48:41
sjoerd
sjoerd
Dus dat wordt een nieuwe, bijna haakse kruising van de sporen tussen Venlo en Kaldenkirchen met het spoor tussen Venlo en Tegelen? Met omschakelbare kruisstukken?

30-08-2019 23:14:47
treinhobby
treinhobby
Wellicht een idee om Spoor 1a + links naar Kaldenkirchen voorzien van Duitse spanning en de overige sporen (incl rechts richting Kaldenkirchen) voorzien van 1500 volt?
Heb je nergens een kruising en kunnen er ook wat wissels uit.
Venlo - Kaldenkirchen wordt dan een soort van enkelsporig.

Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om alleen de goederensporen te gaan voorzien van 1500 volt, zodat reizigerstreinen wel met 15kv kunnen blijven rijden.

31-08-2019 00:26:19
wouterder
wouterder
Quote
treinhobby (vr 30 aug 2019 23:14:47 www.somda.nl): Venlo - Kaldenkirchen wordt dan een soort van enkelsporig.


Er wordt nu al steen en been geklaagd dat het deels enkelsporig is op de lijn naar Monchengladbach, dan lijkt dit helemaal geen handige oplossing.

31-08-2019 00:30:59
thom
thom
Quote
treinhobby (vr 30 aug 2019 23:14:47 www.somda.nl): Wellicht een idee om Spoor 1a + links naar Kaldenkirchen voorzien van Duitse spanning en de overige sporen (incl rechts richting Kaldenkirchen) voorzien van 1500 volt?
Heb je nergens een kruising en kunnen er ook wat wissels uit.
Venlo - Kaldenkirchen wordt dan een soort van enkelsporig.

Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om alleen de goederensporen te gaan voorzien van 1500 volt, zodat reizigerstreinen wel met 15kv kunnen blijven rijden.

Ja, dan kun je dus alleen niet meer zoals nu de trein met een Nederlandse lok aanbrengen, en doorvoeren met een Duitse lok, klein detail

31-08-2019 00:37:04
PeterJ
PeterJ
Spanningssluizen op een helling hebben ze toch goede ervaring mee in Hoofddorp en Zwaluwe? Gewoon mee doorgaan dus.

Infra waarop je steeds minder kan bijsturen bevalt ook prima, dus ook doorgaan met overal wissels te slopen.

Prorail is lekker bezig.

Laatst bewerkt door PeterJ op 31-08-2019 00:37

31-08-2019 09:16:58
b2py
b2py
Quote
slifor2 (vr 30 aug 2019 12:37:34 www.somda.nl): In het kader van: goed bedacht achter een buro....

Er wordt gekeken om Venlo te veranderen. Onder andere om een spanningsluis aan te brengen tussen Venlo en Kaldenkirchen, waardoor er geen Duitse spanning meer op het emplacement zal zijn. Gelukkig zit er er een steile helling in dit traject, waardoor men bedacht heeft die spanningssluis bovenop de helling aan te leggen.

In het zelfde document een uitsnede met volgens Prorail "overbodige wissels"

Ook al zijn de kleurverschillen tussen handhaven en overbodig miniem gehouden zijn de volgende "overbodige" wissels te zien:

11A/B, 53A/B, 95A/B 199A/B, 221B, 153A/159, 205, 157A/B en 155A/B
Wat is het bezwaar om een spanningssluis niet bovenop een helling te leggen? Waar kan je hem anders neerleggen op dat traject?

31-08-2019 09:59:58
treinhobby
treinhobby
Als je ziet hoe sommige treinen naar boven kruipen, en er in de herfst zelfs opdrukdiesels werden gebruikt, is de kans groot dat je, als je de tractie moet uitschakelen en rollend onder de sluis door moet, je stil komt te staan.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-08-2019 10:51:07
waalkade
waalkade
Dat stil komen te staan gebeurt straks in November best wel weer een keer.

31-08-2019 11:07:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
b2py (za 31 aug 2019 09:16:58 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (vr 30 aug 2019 12:37:34 www.somda.nl): In het kader van: goed bedacht achter een buro....

Er wordt gekeken om Venlo te veranderen. Onder andere om een spanningsluis aan te brengen tussen Venlo en Kaldenkirchen, waardoor er geen Duitse spanning meer op het emplacement zal zijn. Gelukkig zit er er een steile helling in dit traject, waardoor men bedacht heeft die spanningssluis bovenop de helling aan te leggen.

In het zelfde document een uitsnede met volgens Prorail "overbodige wissels"

Ook al zijn de kleurverschillen tussen handhaven en overbodig miniem gehouden zijn de volgende "overbodige" wissels te zien:

11A/B, 53A/B, 95A/B 199A/B, 221B, 153A/159, 205, 157A/B en 155A/B
Wat is het bezwaar om een spanningssluis niet bovenop een helling te leggen? Waar kan je hem anders neerleggen op dat traject?
Een trein moet voor de spanningssluis de stroomafnemers neerlaten. Indien er dan nog 600 meter aan goederen bezig is met de helling is dat, zeker in de herfst, een recept tot mislukking. Zie ook de andere bijdragen. Dat ProRail zoiets serieus voorstelt met de ervaringen uit het verleden is op zijn minst opmerkelijk.

31-08-2019 11:30:17
kleine_man
kleine_man
De bovenleiding omschakelbaar maken op het punt waar de lijnen in Venlo kruizen is natuurlijk te moeilijk. Spanningsloos kan ook.

31-08-2019 11:35:48
AgentX
AgentX
Wat is er eigenlijk precies verkeerd aan de huidige configuratie in Venlo?

31-08-2019 11:57:16
AlbertP
AlbertP
De Maaslijn wordt geëlektrificeerd, en goederentreinen naar Duitsland kruisen de Maaslijn naar Roermond.

31-08-2019 13:36:16
NDS
NDS
Quote
henri1972 (vr 30 aug 2019 13:29:34 www.somda.nl): En de RE 13 dan?
Daar moet nieuw matrieel voor komen, alsof t niets kost.

Dat moest er toch al komen i.v.m. verlenging naar Eindhoven.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

31-08-2019 13:41:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
AlbertP (za 31 aug 2019 11:57:16 www.somda.nl): De Maaslijn wordt geëlektrificeerd, en goederentreinen naar Duitsland kruisen de Maaslijn naar Roermond.

Dan maken ze dat stuk toch ook gewoon schakelbaar tussen station Vl en de aansluiting naar de Maaslijn %08%


MCN ASD

31-08-2019 14:20:03
sjoerd
sjoerd
Technisch is dat geen probleem, maar hoe minder sporen erbij betrokken zijn en hoe minder wissels, des te minder voorzieningen in de bovenleiding die twee spanningen aan moeten kunnen. En dan denkt ProRail aan allerlei mogelijkheden.

31-08-2019 15:06:30
broek53
broek53
Ja, ik hoop niet dat het idee hiero ontstaat dat je dat zomaar even doet, een spanningssluis maken bedoel ik, en dan liefst ook nog zonder de Duitse instanties te benaderen en het met ze eens te worden. Er zal nog wel heel wat water door de Rijn stromen voordat dat zover is en ik betwijfel ten zeerste of het er komt. Het nijpende probleem zit 'm in de kruising van de Maaslijn met het verkeer van en naar het goederenemplacement. Er is ook wel gesuggereerd de treinen van de Maaslijn die kruising met stroomafnemers neer te laten passeren alsof het een bovenleidingloos gedeelte is. Dat gaat alleen niet op, omdat je dan wel heel zeker moet weten dat die stra's ook werkelijk neergelaten zijn. Bij een bovenleidingloos gedeelte heb je dat probleem niet (en hoeven de stra's ook niet neer), maar hier kom je een boel kruisende draden tegen.

31-08-2019 17:27:08
treinhobby
treinhobby
Als ze nou 2 spanningsstellen gaan inzetten op de Maaslijn, kunnen ze tussen Venlo en Tegelen met 15kv rijden.
Ze hebben die stellen toch ook al voor de dienst Heerlen - Aachen.

31-08-2019 20:18:43
AgentX
AgentX
Zou je niet een perron kunnen aanleggen langs een van de goederensporen, bijvoorbeeld spoor 26, en vanaf daar de 1,5kV-lijn doortrekken richting Rm? Als ik het zo zie is er aan de zuidkant van Venlo wel ruimte om de sporen zo aan te leggen dat je zonder de Duitse spanning te raken van spoor MA naar 26 kunt. Als je daar de treinen van de Maaslijn laat halteren, dan hoef je de Duitse spanning niet te kruisen. Loopbrug over de sporen (hint hint) om naar perron 26 te komen en klaar.

Zie kbrouwer.nl voor een impressie.

(Voor de mensen die willen meekijken: sporenplan.nl en www.google.nl)

Laatst bewerkt door AgentX op 31-08-2019 21:49, reden: Niet werkende link weer werkend gemaakt.

31-08-2019 21:00:00
edje
edje
Quote
DDietzen (di 20 aug 2019 17:31:53 www.somda.nl): Kan Keolis anders niet even als de wiedeweerga een extra (snel?)trein op Zp-Hgl optuigen waarmee de passeermogelijkheid te Mk regulier gebruikt wordt? Dan moet ProRail wel van heel goede huize komen om een passeerspoor dat voor het BUP noodzakelijk is, op te breken... (Afkloppen %05%)


Markelo kan in principe wel weg, maar het 2e spoor in Lochem is wel nodig voor kruisingen. Arriva moet hun lintjes voor Almelo Marienberg regelmatig naar Zutphen brengen voor onderhoud en dat gaat gewoon via Hengelo - Zutphen

31-08-2019 21:05:52
AlbertP
AlbertP
Quote
AgentX (za 31 aug 2019 20:18:43 www.somda.nl): Zie lh4.googleusercontent.com voor een impressie.


Je link geeft een HTTP 403 foutmelding. En daarnaast wil je waarschijnlijk een perron met twee zijden omdat de treinen in beide richtingen best wel kort achter elkaar langskomen (iets met planningsnormen enzo, en betrouwbaarheid).

31-08-2019 21:51:53
AgentX
AgentX
Oeps. Altijd gedoe met plaatjes hosten. Zou nu moeten werken. Nieuwe link: kbrouwer.nl

Het idee dat ik had is om een 3e perron aan de kant van het goederenemplacement te plaatsen, en dan inderdaad aan één kant of beide kanten een spoor te gebruiken voor de Maaslijn-boemel. Die sluit je dan aan de Rm'se via spoor 40 aan op spoor MA.

31-08-2019 22:38:45
dennistd
dennistd
Niet heel klantvriendelijk, eerst een tunnel van 20 sporen door moeten voor je overstap

Gewoon een omschakelbaar stukje bovenleiding lijkt me veel handiger

Laatst bewerkt door dennistd op 31-08-2019 22:39

31-08-2019 22:50:28
hw1969
hw1969
Quote
broek53 (za 31 aug 2019 15:06:30 www.somda.nl): Ja, ik hoop niet dat het idee hiero ontstaat dat je dat zomaar even doet, een spanningssluis maken bedoel ik, en dan liefst ook nog zonder de Duitse instanties te benaderen en het met ze eens te worden. Er zal nog wel heel wat water door de Rijn stromen voordat dat zover is en ik betwijfel ten zeerste of het er komt. Het nijpende probleem zit 'm in de kruising van de Maaslijn met het verkeer van en naar het goederenemplacement. Er is ook wel gesuggereerd de treinen van de Maaslijn die kruising met stroomafnemers neer te laten passeren alsof het een bovenleidingloos gedeelte is. Dat gaat alleen niet op, omdat je dan wel heel zeker moet weten dat die stra's ook werkelijk neergelaten zijn. Bij een bovenleidingloos gedeelte heb je dat probleem niet (en hoeven de stra's ook niet neer), maar hier kom je een boel kruisende draden tegen.


In Venlo zijn veel vraagstukken:
- elektrificatie van de Maaslijn (plus te zijner tijd aanlanden van goederentreinen uit Roermond met elektrische tractie)
- vervanging bovenleidingportalen Venlo - Kaldenkirchen
- vervanging omschakelbare installatie (unicaat, niet uitbreidbaar en kennis van beheer en onderhoud sterft uit)
- verlengen aantal goederensporen voor 750 m treinen
- verlengen treindienst Mönchengladbach - Venlo naar Eindhoven met bicourant materieel in 2025.

DB Netze heeft in Aachen een vergelijkbaar probleem met de omschakelinstallatie en ijvert bij Infrabel voor een spanningssluis op de vrije baan.

Oplossingen waarbij huidige kolen en geiten gespaard worden zijn er niet.

31-08-2019 22:53:48
samsam538
samsam538
Wat is het huidige elektrificatieplan van Venlo dan? Elektrificatie had al eigenlijk klaar moeten zijn (voordat het uitgesteld werd).

31-08-2019 23:12:22
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat je vraag wat onduidelijk is. Venlo is al geëlektrificeerd, zoals je ongetwijfeld weet. Behalve in de link van enkele posts geleden, is dat ook zichtbaar op sporenplan.nl.
Maar ik denk dat je ergens anders naar vraagt? Bedoel je de effecten van de elektrificatie van de Maaslijn?

31-08-2019 23:52:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Is het in Venlo niet het makkelijkst om de sporen 7 en 8 via het aansluitwissel van de sporen 9 en hoger aan te takken en de Maaslijn daar middels een dive-under onderdoor laten gaan?
Dan ben je van de kruising van de 15 kV goederensporen met de Maaslijn af en heb je alleen nog een spanningssluis voor reizigerstreinen vlak voor het station nodig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

31-08-2019 23:56:39
AgentX
AgentX
Quote
dennistd (za 31 aug 2019 22:38:45 www.somda.nl): Niet heel klantvriendelijk, eerst een tunnel van 20 sporen door moeten voor je overstap

Gewoon een omschakelbaar stukje bovenleiding lijkt me veel handiger


Ik zie geen probleem. Dat is op wel meer (grotere) stations zo.

01-09-2019 00:58:59
dennistd
dennistd
Ik zou liever zoiets zien: i.imgur.com
Enige nadeel daarvan is dat je hiermee voor reizigerstreinen uit zowel Kaldenkirchen als Tegelen een stukje enkelspoor hebt tot het station.

01-09-2019 08:41:15
mich
mich
Een spanningssluis tussen Vl en Kn is helaas niet mogelijk, je moet het hele stuk tractie kunnen geven om niet tot stilstand te komen. Een beetje goederentrein die helling op trekken is totaal onhaalbaar met een spanningssluis erin.

Laatst bewerkt door mich op 01-09-2019 08:41

01-09-2019 09:06:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dennistd (zo 01 sep 2019 00:58:59 www.somda.nl): Ik zou liever zoiets zien: i.imgur.com
Enige nadeel daarvan is dat je hiermee voor reizigerstreinen uit zowel Kaldenkirchen als Tegelen een stukje enkelspoor hebt tot het station.
Lijkt verdacht veel op het ideetje wat ik twee berichten boven het jouwe opperde. Dat stukje enkelspoor vanuit Tegelen lijkt me niet zo'n probleem: dat heb je nu al tot exact hetzelfde wissel als waar het in jouw tekening dubbelsporig wordt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

01-09-2019 10:49:17
fred67nl
fred67nl
Ik weet niet hoeveel kilometer het is van Venlo tot Kaldenkirchen en waar precies bij Kaldenkirchen de helling eindigt, maar kan je de sluis niet verplaatsen naar ongeveer 200 meter voor het inrijsein van Kaldenkrichen?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

01-09-2019 11:01:02
mich
mich
Van inrijder tot inrijder 2 km. dat hele stuk is een helling. Vlak voor de inrijder kan niet, want als die op rood staat > je moet dan remmen > heb je dan een probleem.


01-09-2019 11:40:39
treinhobby
treinhobby
Een dive-under/fly-over tussen door MA en 46 lijkt mij prima passen volgens google maps. Mis je alleen een reinigingsperron.

En anders de spanningssluis pas nà Kaldenkirchen?
Verderop is het wel vlak.
Alle doorgaande treinen moeten dan toch al 1500v aan boord hebben.
Weet alleen niet of de lokale bediening daar last van heeft, of dat dat toch al met diesel gebeurd.

01-09-2019 21:37:03
Dre
Dre
Momenteel rijdt de RE8 nog één keer per dag 's ochtends Kaldenkirchen-Köln Messe/Deutz (RE 10835) en 's middags Köln Messe/Deutz-Kaldenkirchen RE 10838). Dat rijdt met elektrisch materieel. Daarnaast vraag ik me af of de Duitsers er warm voor lopen om hun eigen Eijsden te creëren.

01-09-2019 22:10:48
cuneo56
cuneo56
Is het ook niet zo dat de meeste meersysteem loks onder de 1,5 kv
minder vermogen kunnen leveren en dat bij multiple rijden dat tevens beperkt wordt, wat onder de 15 Kv niet speelt. Zaken die niet zo handig zijn/je belasting beperken als je vanuit stilstand gelijk een helling op moet.

01-09-2019 22:59:13
mich
mich
Je kunt nooit geen max. vermogen geven vanuit stilstand met een goederentrein dus dat maakt niet uit.

01-09-2019 23:22:38
marvinkok
marvinkok
De eurobahn Flirt3 levert onder Duitse stroom idd 4x 1000pk, onder Nederlandse stroom maar 4x 700pk

02-09-2019 00:44:14
wouterder
wouterder
Quote
treinhobby (zo 01 sep 2019 11:40:39 www.somda.nl): En anders de spanningssluis pas nà Kaldenkirchen?
Verderop is het wel vlak.
Alle doorgaande treinen moeten dan toch al 1500v aan boord hebben.
Weet alleen niet of de lokale bediening daar last van heeft, of dat dat toch al met diesel gebeurd.

Dat is onzin want er zit in Kaldenkirchen ook een terminal waar ook niet-NL locs komen. Die overigens ook in Vl komen als grensstation.

02-09-2019 12:57:16
NDS
NDS
Hierbij een link naar de site over bouwwerkzaamheden aan de noordzijde van Elst met de planning voor wat het waard is.
www.spoorkruisingenelst.nl

parklingezegen.nl hier ook nog de pagina over het viaduct in het Notenlaantje tussen Elst en Arnhem.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

02-09-2019 14:06:45
Erikvd12
Erikvd12
Een van de oudste spoorbruggen in Nederland wordt vervangen: www.prorail.nl

02-09-2019 14:47:47
martijn
martijn
En ik maar denken dat een spoorbrug op zn minst rails moet bevatten... Maar als zelfs ProRail al begint om fiets-/voetgangersbruggen zo te noemen... Doen ze bij Park Lingezegen toch beter

Laatst bewerkt door martijn op 02-09-2019 14:50

02-09-2019 14:59:42
sjoerd
sjoerd
Dat komt ervan als (pers-)voorlichters niet bekend zijn met hun eigen bedrijf. En dat was nog niet zo heel erg, als zij hun leesvoer eerst maar lieten proeven door insiders.

03-09-2019 16:28:01
slifor2
slifor2
Prorail is voornemens te saneren:

Odw: wl 91a/b, 93a/b, 95, 97, 111 en 113 Daarmee verdwijnen de zijsporen met een lengte van 740m. Volgens Prorail hebben de sporen geen funktie en zijn in 2018 slechts ca. 1200 keer gebruikt.

Als alternatief wordt aangeboden: IJsselmonde, Rtd sp GA, spoor Bkla-Hmla en de Vensepolder........

Wat een geweldig plan en alternatief!!!

Laatst bewerkt door slifor2 op 03-09-2019 16:28

03-09-2019 16:29:16
treinfan
treinfan
"slechts" 1200 keer?

03-09-2019 17:18:46
maarten83
maarten83
Dat is toch al snel ruim 2 keer daags.

03-09-2019 17:22:09
b2py
b2py
Ruim? Ik vind het toch betrekkelijk weinig. Wat was het doel van 1200 keer stoppen? Vertraagde trein voorlaten?

03-09-2019 17:26:14
maarten83
maarten83
Ze voorzien dus in een behoefte. Wat voor minimum houdt ProRail aan?

03-09-2019 18:13:29
sander14
sander14
Bij werkzaamheden tussen Odw en Gd dienden de sporen afgelopen jaar nog om de 6900 om te rijden van Wd 1 naar Wd 6.

03-09-2019 18:15:51
IJsbergsla
IJsbergsla
Daarbij: de alternatieven zijn enkel wachten op de hoofdbaan. Dat is geen alternatief. Te IJsselmonde zijn de overloopwissels reeds gesaneerd dus dat is slechts in één richting te gebruiken. De soap kent nog immer geen einde!

03-09-2019 18:20:21
umbusko
umbusko
Quote
maarten83 (di 03 sep 2019 17:18:46 www.somda.nl): Dat is toch al snel ruim 2 keer daags.

Sterker nog, gemiddeld is dat meer dan 3 keer daags.

03-09-2019 19:14:12
thom
thom
Is het het daadwerkelijk gebruik van het spoor, of het aantal keer dat de wissels omgelegd zijn? Dat zou het aantal nogwel halveren.

03-09-2019 20:00:12
b2py
b2py
Hoe staat het met de goederenmaatregelen tussen Elst en Bentheim? Is daar al een beslissing over genomen? Mocht daar iets positiefs uitkomen dan snap ik wel waar het vandaan komt, goederen gaan op termijn toch allemaal via de BR.

03-09-2019 20:11:22
DDZ7504
DDZ7504
ProRail zou voornemens moeten zijn heel Gdg-Wd viersporig te maken, wil men eindelijk van die ellendelange stops van de 6900 afkomen en IC's netjes over het uur te kunnen verdelen...
Er wordt toch een grote som geld geleend om o.a. meer spoor aan te leggen?


Hallo!

03-09-2019 20:27:23
ErikvR
ErikvR
Dat gaat heel veel geld kosten gezien de zeer slappe bodemgesteldheid van dat stuk van Nederland. Veenbodem die niet stevig genoeg is dus zal je als je wil uitbreiden baar 4 sporen eerst trace stabiel genoeg moeten maken en volgens mij is de brug / viaduct bij Papekop nog 2 sporig aangelegd gezien de haakse kruising met de weg er onder. Daarnaast vinden in Papekop bouwactiviteiten vlak bij het spoor plaats.

03-09-2019 22:35:18
sjoerd
sjoerd
Het gedeelte tussen iets voorbij Oudewater Papekop en Gouda Goverwelle is in de jaren 30 versterkt. Ten zuiden van het zuidelijk spoor heeft toen een tijdelijk spoor gelegen; die berm kan zonder meer weer een spoor dragen. De noordzijde van de baan is ook versterkt, maar daarop heeft geen spoor gelegen. Voor een deel is dat een karrenspoor.
Tussen Woerden en Oudewater Papekop is de baan ook versterkt maar minder zwaar. Je kunt het verschil zien aan de breedte van de spoorbermen.
Dat er vlak naast het spoor gebouwd wordt, is een oud probleem. Maar ProRail bouwt zelf ook geluidsschermen op plekken die korte tijd later nodig zijn voor spooruitbreiding.

04-09-2019 00:02:54
ErikvR
ErikvR
Maar is viaduct Papekop nu wel of niet voorbereid op 4 sporen ? Want aansluitend daarop zou uitwijk Odw gewoon deel uitmaken van de 4-sporigeheid

04-09-2019 06:59:19
mdeen
mdeen
Quote
hw1969 (za 31 aug 2019 22:50:28 www.somda.nl):

In Venlo zijn veel vraagstukken:
- verlengen aantal goederensporen voor 750 m treinen


Bij Blerick zijn ze toch een overslagterminal aan het bouwen en "men" wil het emplacement in de stad toch weg hebben? Ik dacht dat dat daarnaartoe zou gaan verhuizen.

Quote
maarten83 (di 03 sep 2019 17:18:46 www.somda.nl): Dat is toch al snel ruim 2 keer daags.

Is dat inclusief roestrijden?

04-09-2019 08:01:52
Trainplaza
Trainplaza
Quote
broek53 (di 20 aug 2019 13:59:15 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 13:02:38 www.somda.nl):
Quote
hubertus1 (di 20 aug 2019 12:25:52 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 12:03:27 www.somda.nl):
Als de wissels verdwijnen kan de snelheid omhoog.

De wissels worden daar normaal toch niet afbuigend bereden?
Wat is dan de redenatie dat de snelheid omhoog kan met het verdwijnen?


Die wordt niet gegeven. Wel word aangegeven dat het inhaalspoor in Mk te kort is en dat "Spoor 722 als apart inhaalspoor voor vertragingen wordt niet voorzien in de handleiding bijstuurinfra". Dus als het nu wel word gebruikt gaat dat niet volgens de handleiding..... En tsja, twee wissels is twee wissels en een potentiële storing minder!!!
De snelheid over het doorgaande spoor is al 130, daar kan weinig meer aan omhoog. Tenzij men het hele baanvak 140 zou willen maken, misschien.


Keolis LINT mag niet harder dan 130

04-09-2019 08:15:01
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DDZ7504 (di 03 sep 2019 20:11:22 www.somda.nl): ProRail zou voornemens moeten zijn heel Gdg-Wd viersporig te maken, wil men eindelijk van die ellendelange stops van de 6900 afkomen en IC's netjes over het uur te kunnen verdelen...
Er wordt toch een grote som geld geleend om o.a. meer spoor aan te leggen?
Waarom viersporig, er zijn geen tussenstations?
Efficiënter zou seinverdichting en dus snellere opvolging kunnen zijn.

04-09-2019 09:27:10
treinfan
treinfan
Ook met seinverdichting is vol in conflict plannen (minder dan 1 minuut opvolgtijd) erg lastig

04-09-2019 09:27:31
edje
edje
Quote
Trainplaza (wo 04 sep 2019 08:01:52 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 20 aug 2019 13:59:15 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 13:02:38 www.somda.nl):
Quote
hubertus1 (di 20 aug 2019 12:25:52 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 12:03:27 www.somda.nl):
Als de wissels verdwijnen kan de snelheid omhoog.

De wissels worden daar normaal toch niet afbuigend bereden?
Wat is dan de redenatie dat de snelheid omhoog kan met het verdwijnen?


Die wordt niet gegeven. Wel word aangegeven dat het inhaalspoor in Mk te kort is en dat "Spoor 722 als apart inhaalspoor voor vertragingen wordt niet voorzien in de handleiding bijstuurinfra". Dus als het nu wel word gebruikt gaat dat niet volgens de handleiding..... En tsja, twee wissels is twee wissels en een potentiële storing minder!!!
De snelheid over het doorgaande spoor is al 130, daar kan weinig meer aan omhoog. Tenzij men het hele baanvak 140 zou willen maken, misschien.


Keolis LINT mag niet harder dan 130
KAN niet harder dan 120km/h

04-09-2019 10:39:46
slifor2
slifor2
Quote
gvttreinen (wo 04 sep 2019 08:15:01 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (di 03 sep 2019 20:11:22 www.somda.nl): ProRail zou voornemens moeten zijn heel Gdg-Wd viersporig te maken, wil men eindelijk van die ellendelange stops van de 6900 afkomen en IC's netjes over het uur te kunnen verdelen...
Er wordt toch een grote som geld geleend om o.a. meer spoor aan te leggen?
Waarom viersporig, er zijn geen tussenstations?
Efficiënter zou seinverdichting en dus snellere opvolging kunnen zijn.


En dat is dus ook de drijfveer van Prorail. Voor seinverdichting ligt Odw in de weg. En ach goederentreinen zijn sowiso alleen maar lastig en moeten allemaal via de BR vind Prorail.

04-09-2019 10:42:01
DDZ7504
DDZ7504
Quote
gvttreinen (wo 04 sep 2019 08:15:01 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (di 03 sep 2019 20:11:22 www.somda.nl): ProRail zou voornemens moeten zijn heel Gdg-Wd viersporig te maken, wil men eindelijk van die ellendelange stops van de 6900 afkomen en IC's netjes over het uur te kunnen verdelen...
Er wordt toch een grote som geld geleend om o.a. meer spoor aan te leggen?
Waarom viersporig, er zijn geen tussenstations?
Efficiënter zou seinverdichting en dus snellere opvolging kunnen zijn.
De 6900 staat in beide richtingen zowel Gd als Wd meerdere minuten stil om IC's en een goederenpad voor te laten. Bij viersporigheid over het gehele gedeelte Gd-Ut is dat nergens meer voor nodig, want dan rijden de IC's en sprinters niet meer over hetzelfde spoor. Vergelijkbaar met het stuk Ac-Bkl bijvoorbeeld. Daarnaast kun je op die manier dus ook naar 10 of 12 IC's per uur en eventueel meer sprinters, en gezien de grote reizigersgroei is dat geen overbodige luxe.
Daarnaast zal Gd altijd een goederenomleidingsroute bij zowel verstoringen als werkzaamheden blijven dus het spoor bomvol plannen met alleen reizigerstreinen is op zijn zachtst gezegd gewoon niet slim.


Hallo!

04-09-2019 10:47:09
ErikvR
ErikvR
leg dat de wijze koppen ( lees iet spoorkundige managers) van ProRail maar weer uit

04-09-2019 10:58:43
DDZ7504
DDZ7504
Met plezier %08%


Hallo!

04-09-2019 12:04:27
gvttreinen
gvttreinen
Stel het voor: www.prorail.nl

04-09-2019 12:05:05
slifor2
slifor2
Volgend jaar hebben we de eerste Grand-Prix in Zandvoort. NS wil daarom graag meer treinen rijden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als vervoerder zelfs graag nog wat materieel op reserve wilt hebben in Zvt.

Gelukkig heeft Prorail het antwoord: saneren wissel 255, 257a/b, en 259

04-09-2019 12:13:46
gvttreinen
gvttreinen
Je kan het ook anders zien, door weghalen van wissel 259 kan je perron 2 met 66 meter verlengen, kunnen er langere treinen staan!

04-09-2019 12:13:52
train85
train85
Kort gezegd spoor 3 gaat weg. Dan je daar geen reserve mat kwijt.

04-09-2019 12:15:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Railpromo gebruikte dat spoor meerdere keren per jaar voor het omlopen van een locomotief. Nu het bedrijf failliet is, kan direct het spoor gesaneerd worden?

04-09-2019 12:33:58
Trainplaza
Trainplaza
Quote
edje (wo 04 sep 2019 09:27:31 www.somda.nl):
Quote
Trainplaza (wo 04 sep 2019 08:01:52 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 20 aug 2019 13:59:15 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 13:02:38 www.somda.nl):
Quote
hubertus1 (di 20 aug 2019 12:25:52 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 12:03:27 www.somda.nl):
Als de wissels verdwijnen kan de snelheid omhoog.

De wissels worden daar normaal toch niet afbuigend bereden?
Wat is dan de redenatie dat de snelheid omhoog kan met het verdwijnen?


Die wordt niet gegeven. Wel word aangegeven dat het inhaalspoor in Mk te kort is en dat "Spoor 722 als apart inhaalspoor voor vertragingen wordt niet voorzien in de handleiding bijstuurinfra". Dus als het nu wel word gebruikt gaat dat niet volgens de handleiding..... En tsja, twee wissels is twee wissels en een potentiële storing minder!!!
De snelheid over het doorgaande spoor is al 130, daar kan weinig meer aan omhoog. Tenzij men het hele baanvak 140 zou willen maken, misschien.


Keolis LINT mag niet harder dan 130
KAN niet harder dan 120km/h


Die van Keolis hebben een revisie gehad, en mogen dus 130. Die van Arriva mogen inderdaad maar 120, zo heb ik het begrepen althans.

04-09-2019 13:07:36
slifor2
slifor2
Quote
gvttreinen (wo 04 sep 2019 12:13:46 www.somda.nl): Je kan het ook anders zien, door weghalen van wissel 259 kan je perron 2 met 66 meter verlengen, kunnen er langere treinen staan!


Wat dan wel weer vreemd is is de redenering van PRorail.

stelling Prorail: Enkele wissels moeten binnenkort vernieuwd worden, en het spoor word nauwelijks gebruikt. voorstel: saneren.

Klinkt in aanzet slim: 2 wissels hoeven niet te worden vernieuwd, ergo kostenbesparing. Wat er echter NIET vermeld word:
- 2 wissels zijn enkele jaren geleden volledig vernieuwd.
- spoor 3 is volledig vernieuwd
- de overweg is recent volledig vernieuwd.

Ergo: er zijn dus blijkbaar veel kosten gemaakt voor vernieuwing en de nieuwe spullen kunnen minstens 30 jaar mee. Dit alles gooien we weg om de kosten van twee nieuwe wissels te besparen???

Of in smurfentaal: We verbouwen een fraai huis, alleen enkele deuren kunnen nog even mee. Als we die dan tenslotte ook willen vernieuwen stellen we voor om het huis maar af te breken?????

Ik mag toch hopen dat er beslissers zijn die deze waanzinigge geldverspilling tegenhouden, waarmee ook funktionaliteit gehandhaafd blijft...

04-09-2019 13:09:29
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
gvttreinen (wo 04 sep 2019 12:13:46 www.somda.nl): Je kan het ook anders zien, door weghalen van wissel 259 kan je perron 2 met 66 meter verlengen, kunnen er langere treinen staan!


Het perron kan ook deels langs spoor 3 verlengd worden met 66 meter, en reserve mat kan dan op spoor 2b staan. Het enige nadeel met reserve mat op spoor 2b is de (on)bereikbaarheid van spoor 1, maar dat is nog steeds beter dan geen opstelspoor.

Laatst bewerkt door Capt_Molo op 04-09-2019 13:10

04-09-2019 13:47:56
marvinkok
marvinkok
Quote
Trainplaza (wo 04 sep 2019 12:33:58 www.somda.nl):
Quote
edje (wo 04 sep 2019 09:27:31 www.somda.nl):
Quote
Trainplaza (wo 04 sep 2019 08:01:52 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 20 aug 2019 13:59:15 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 13:02:38 www.somda.nl):
Quote
hubertus1 (di 20 aug 2019 12:25:52 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 20 aug 2019 12:03:27 www.somda.nl):
Als de wissels verdwijnen kan de snelheid omhoog.

De wissels worden daar normaal toch niet afbuigend bereden?
Wat is dan de redenatie dat de snelheid omhoog kan met het verdwijnen?


Die wordt niet gegeven. Wel word aangegeven dat het inhaalspoor in Mk te kort is en dat "Spoor 722 als apart inhaalspoor voor vertragingen wordt niet voorzien in de handleiding bijstuurinfra". Dus als het nu wel word gebruikt gaat dat niet volgens de handleiding..... En tsja, twee wissels is twee wissels en een potentiële storing minder!!!
De snelheid over het doorgaande spoor is al 130, daar kan weinig meer aan omhoog. Tenzij men het hele baanvak 140 zou willen maken, misschien.


Keolis LINT mag niet harder dan 130
KAN niet harder dan 120km/h


Die van Keolis hebben een revisie gehad, en mogen dus 130. Die van Arriva mogen inderdaad maar 120, zo heb ik het begrepen althans.

Dan heeft je bron het verkeerd, stellen zijn voor maximaal 120 toegelaten.
Die revisie (ongetwijfeld die naar Twents) heeft geen hogere maximumsnelheid opgeleverd. Anders hadden we dat echt wel gereden

04-09-2019 13:55:13
thom
thom
Quote
mdeen (wo 04 sep 2019 06:59:19 www.somda.nl):
Bij Blerick zijn ze toch een overslagterminal aan het bouwen en "men" wil het emplacement in de stad toch weg hebben? Ik dacht dat dat daarnaartoe zou gaan verhuizen.

Doorgaande treinen in Venlo, waar het emplacement voor gebruikt word, hebben natuurlijk niet veel te zoeken op een overslag terminal.

En daar al lokwisselen is ook wat onhandig

04-09-2019 13:56:09
alle46
alle46
Quote
slifor2 (wo 04 sep 2019 13:07:36 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (wo 04 sep 2019 12:13:46 www.somda.nl): Je kan het ook anders zien, door weghalen van wissel 259 kan je perron 2 met 66 meter verlengen, kunnen er langere treinen staan!


Wat dan wel weer vreemd is is de redenering van PRorail.

stelling Prorail: Enkele wissels moeten binnenkort vernieuwd worden, en het spoor word nauwelijks gebruikt. voorstel: saneren.

Klinkt in aanzet slim: 2 wissels hoeven niet te worden vernieuwd, ergo kostenbesparing. Wat er echter NIET vermeld word:
- 2 wissels zijn enkele jaren geleden volledig vernieuwd.
- spoor 3 is volledig vernieuwd
- de overweg is recent volledig vernieuwd.

Ergo: er zijn dus blijkbaar veel kosten gemaakt voor vernieuwing en de nieuwe spullen kunnen minstens 30 jaar mee. Dit alles gooien we weg om de kosten van twee nieuwe wissels te besparen???

Of in smurfentaal: We verbouwen een fraai huis, alleen enkele deuren kunnen nog even mee. Als we die dan tenslotte ook willen vernieuwen stellen we voor om het huis maar af te breken?????

Ik mag toch hopen dat er beslissers zijn die deze waanzinigge geldverspilling tegenhouden, waarmee ook funktionaliteit gehandhaafd blijft...


Dit is nu juist het tenenkrommende aspect van alle "goede" bedoelingen van Prorail. Het interesseert niet hoe lang de objecten er liggen, compleet verrot of splinternieuw, dit is de nieuwe wijsheid en zo gaan we het doen- punt. Voorbeelden heeft elke lezer van deze draad wel bij de hand.

04-09-2019 14:56:21
R1-2010
R1-2010
Op Drehscheibe is te lezen en te zien dat de IJzeren Rijn bij Roermond niet meer berijdbaar is (voor zover dat al zo was natuurlijk....)

www.drehscheibe-online.de

04-09-2019 16:00:27
marotrans
marotrans
Quote
R1-2010 (wo 04 sep 2019 14:56:21 www.somda.nl): Op Drehscheibe is te lezen en te zien dat de IJzeren Rijn bij Roermond niet meer berijdbaar is (voor zover dat al zo was natuurlijk....)

www.drehscheibe-online.de


De Bredeweg wordt met een viaduct overgestoken; unsere Deutsche Freund bedoelt de Oosttangent denk ik. Op Google Maps heb je ongeveer hetzelfde plaatje. www.google.com

Laatst bewerkt door marotrans op 04-09-2019 16:01