Infrawijzigingen
Forum: Algemeen - Algemeen
19-08-2016 14:44:35
phantom
phantom
Dat kan best zijn maar aan t eind van "de apk voor je gebit" ging je wel met een leeg smoel naar buiten als je niet uitkeek %08%
Men moet is stoppen met dure gladde termen verzinnen en gewoon zeggen waar t opstaat,dit is de echte naam voor wat we gaan doen en daar beginne we over x tijd mee .
(daar zal echter de vrees voor tegenwerking vanuit diverse kanten wel de boos doener zijn,want men wil geen weerstand of "foute"aandacht)
Het is in dit geval best een "heftige" naam,omdat het betekend dat je feitelijk met een sloop moker wilt gaan meppen.
Is dat in elk geval kloppend
Het is anders als je een term zoals saneren gaat gebruiken en je maakt niks gezond,maar je maakt er enkel een bende van,met mogelijkerwijs andere rand verschijnselen die op zullen duiken door wat je hebt gesaneerd.
Er klopt dus geen bal van,maar t klinkt mooi,onschuldig en lief en zo %03%

Laatst bewerkt door phantom op 19-08-2016 14:46


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

19-08-2016 15:07:38
maarten83
maarten83
Ze maken het toch gezonder. Want als je wissel weghaalt kunnen die ook geen storing meer geven.

19-08-2016 15:32:53
b2py
b2py
Saneren in de bouw betekent gewoon verwijderen trouwens

19-08-2016 15:41:50
broek53
broek53
Yep, maar dat is een symptom van dezelfde (taal)ziekte. Het gebruik van de term sanering om opbreken, uitsnijden, ontslaan en bezuinigen aan te duiden is bij mijn beste weten begonnen ten tijde van (de kabinetten) Lubbers.


19-08-2016 15:53:41
Apda
Apda
Quote
sjoerd (vr 19 aug 2016 13:29:06 www.somda.nl): En dat terwijl saneren eigenlijk betekent: gezond maken... Ze bedoelen opbreken maar dat klinkt zo heftig. Vroeger hadden sommigen bij de tandarts ook een saneringskaart en dat betekende niet tanden en kiezen trekken maar het gebit verzorgen.

Inderdaad. Als een spoor, een wissel en een hellingbaan zijn gesaneerd, dan zijn ze niet verwijderd, maar dan liggen ze er weer gezond bij, zodat ze weer jaren mee kunnen.
Wij op Somda hoeven natuurlijk niet mee te doen met de sanerings-mooipraterij. Wie 'opbreken' te heftig vindt, kan gewoon 'weghalen' of 'verwijderen' zeggen.
Overigens is het misverstand waarschijnlijk ontstaan doordat je wel een emplacement kunt saneren en daarbij enkele sporen en wissels kunt weghalen. En in de bouw kun je een wijk saneren door slechte woningen af te breken en te vervangen door nieuwbouw. Maar als je een woning hebt gesaneerd, is hij niet weg, maar dan heb je hem opgeknapt.
Zie ook www.encyclo.nl

19-08-2016 16:47:22
jor[D]1
jor[D]1
Quote
trdl85 (do 18 aug 2016 16:57:04 www.somda.nl): In Leiden gaan er 28 wissels uit, staat in het document voor 2020, maar start al in 2017. Vanaf dan gaan er gefaseerd wissels uit.

edit: waarbij een a/b wissel uiteraard voor 2 wissels telt...


Wat zou daar moeten verdwijnen?
Leiden wordt zowel normaal gesproken als bij verstoring gebruikt als eindpunt, en dan worden bijna alle sporen overgestoken.
Het weghalen van perron fases lijkt me daar ook niet echt succesvol.
Kijkende naar het sporenplan kan ik me niet echt logischer wijs bedenken hoe je op 28 zou moeten geraken. De twee kopspoortjes zouden wel vervallen. Maar als je meer weghaalt kan je al volt net zo goed alles weghalen en er een soort doorstroom idee van maken, zonder enige mogelijkheid tot keren.

19-08-2016 17:18:47
ZJ37
ZJ37
De lessen van DSSU zijn al getrokken *kuch*

19-08-2016 17:19:27
SchuurB
SchuurB
Quote
Apda (vr 19 aug 2016 15:53:41 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (vr 19 aug 2016 13:29:06 www.somda.nl): En dat terwijl saneren eigenlijk betekent: gezond maken... Ze bedoelen opbreken maar dat klinkt zo heftig. Vroeger hadden sommigen bij de tandarts ook een saneringskaart en dat betekende niet tanden en kiezen trekken maar het gebit verzorgen.

Inderdaad. Als een spoor, een wissel en een hellingbaan zijn gesaneerd, dan zijn ze niet verwijderd, maar dan liggen ze er weer gezond bij, zodat ze weer jaren mee kunnen.



In het Duits wordt het nog steeds op de juiste wijze gebruikt. Als er op DSO over een Gleissanierung gesproken wordt, dan gaat het over spoorvernieuwing en niet over Rückbau.

26-08-2016 16:10:39
gummbahla
gummbahla
Komend weekend zijn er werkzaamheden tussen Wt en Ehv. Gezien het bouwmaterieel & materiaal dat bij Gp gestationeerd staat, lijkt het er haast op dat men de sporen 673 en 674 na jaren eindelijk definitief zal verwijderen. Kan iemand dat bevestigen?

26-08-2016 17:07:37
rolandrail
rolandrail
Sporen 673 en 674 worden zowiezo binnenkort een stukje opgebroken omdat de tunnel onder het station ingekort gaat worden vanwege de sociale veiligheid. In de praktijk wordt mogelijk niet meer dan noodzakelijk opgebroken en de wissels vervangen door rechte spoorstaven.

29-08-2016 19:29:37
rolandrail
rolandrail
De wissels zijde Ehv in Gp zijn inmiddels geheel verwijderd.

03-09-2016 14:36:38
koos
koos
Op hat traject Ddr - Rtd is zijn er enkele puntstukken verwijderd van de kruizen tussen wissels 911a en 135. Dit spoor wordt gesaneerd.

03-09-2016 15:12:12
sjoerd
sjoerd
Het gaat hier om het opbreken van het dubbele kruis 1:9 om van de goederensporen van voorheen Rotterdam Zuid Goederenstation gelijkvloers over de beide sporen naar Barendrecht in te takken op de beide sporen naar Rotterdam CS, via de wachtsporen van Stadion.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-09-2016 15:15

03-09-2016 15:46:53
michaben
michaben
Ik zag inderdaad dat daar enkele maanden geleden een puntstuk was verdwenen. Bedoel je met de wachtsporen de sporen 260 en 261? Die had ik met 240 meter lengte niet echt als wachtspoor aangezien. Niet dat die sporen enig ander nut hebben, hebben deze sporen nog enige toekomst of worden deze ook gesaneerd samen het het kruis?

03-09-2016 15:58:09
sjoerd
sjoerd
De wachtsporen zijn niet voor goederenverkeer maar als vanouds voor het opstellen van reizigersmaterieel bij uitgebreid stadionvervoer. Na het opbreken van zoveel infra in den lande die niet dagelijks wordt gebruikt maar waaraan regelmatig knellend behoefte is, verbaast niets me meer, maar voor zover ik weet blijven ze liggen.

09-09-2016 13:58:53
gvttreinen
gvttreinen
In het weekeinde van 24 en 25 september is een buitendienststelling Amf - Bnc/Apd, dan wordt nl. overloopwissel 3A/B te Bnva verwijderd wat betekend dat het uitwijkspoor 603 alleen in richting Apd - Amf te gebruiken is en links rijden Bnva - Ama niet meer mogelijk is.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-09-2016 13:59

09-09-2016 14:26:18
bacr
bacr
Betekent dat ook weer een stuk capaciteits_reductie_ op een stuk spoor dat juist wel wat _uitbreiding_ op dat vlak kan gebruiken?

09-09-2016 14:51:56
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Hoezeer me de saneringen ook aan het hart gaan. Het gebruik van dit uitwijkspoor in de richting Amf - Apd en daarmee van wissel 3A/B lijkt mij nu zeer gering aangezien er na het uitwijkspoor nog een aardig stuk (zo'n 6 km) links gereden moet worden alvorens men pas bij Sto weer naar rechts kan.

Al lang blij dat het uitwijkspoor zelf niet wordt gesaneerd.

Gaan hier trouwens planmatig/regelmatig cargo's aan de kant in de richting Apd - Amf?

Laatst bewerkt door Jrodenhuis op 09-09-2016 14:53

09-09-2016 15:11:24
gvttreinen
gvttreinen
In het BUP (Basis Uur Patroon) is geen stop t.b.v. inhaling op Bnva voorzien, in andere richting is wel een stop op Sto voorzien.
Individueel per trein kan het eventueel afwijken.

09-09-2016 15:49:20
Frontier
Frontier
Bij storingen wordt o.a. de ICB nog wel eens over het linkerspoor gestuurd indien nodig, dat is er dan dus ook niet meer bij. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-09-2016 16:00:17
b2py
b2py
Dat kan toch ook nog steeds?

09-09-2016 16:04:24
Frontier
Frontier
Nu kan het in beide richtingen, als dat wissel weg is enkel nog Ama-Bnva, de andere kant op wordt dan een lastig verhaal, of je moet bij Sto al naar linkerspoor gaan...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-09-2016 16:05:11
b2py
b2py
Dan kan het toch nog steeds, alleen iets verder?

09-09-2016 16:06:32
Frontier
Frontier
Ja, maar dat komt de capaciteit natuurlijk niet ten goede.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-09-2016 16:10:14
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Dank voor toelichting

09-09-2016 16:16:49
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
b2py (vr 09 sep 2016 16:05:11 www.somda.nl): Dan kan het toch nog steeds, alleen iets verder?

Dan moet je dus al direct bij het verlaten van Apd naar links, tussen Apd en Sto (afstand 20 km) is er geen andere mogelijkheid naar het linkerspoor te gaan

Laatst bewerkt door Jrodenhuis op 09-09-2016 16:18

09-09-2016 16:21:37
b2py
b2py
Het ging toch om Bnva - Ama of is het ineens ook Apd?

09-09-2016 16:46:10
Edb3
Edb3
Quote
Frontier (vr 09 sep 2016 16:04:24 www.somda.nl): Nu kan het in beide richtingen, als dat wissel weg is enkel nog Ama-Bnva, de andere kant op wordt dan een lastig verhaal, of je moet bij Sto al naar linkerspoor gaan...
Komende vanuit Bnc kan je dus wel LSP blijven rijden tot Amf.

Laatst bewerkt door Edb3 op 09-09-2016 16:46

09-09-2016 16:52:13
Frontier
Frontier
Ja, maar hebben de ICB en goederentreinen dus niets aan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-09-2016 16:26:06
martijn
martijn
Het is niet echt spoorsanering, maar ik zag net dat in Zevenaar op het perron langs spoor 2 een hek is geplaatst. Handige uitwijkmogelijkheid als ze straks met 5 treinen per uur per richting daar stoppen.
Plaatje ter illustratie: martijnvanvulpen.nl

Laatst bewerkt door martijn op 11-09-2016 19:29

11-09-2016 17:30:38
dennistd
dennistd
Nou ja, vanuit/naar de Achterhoek zijn spoor 1 en 3 gewoon te gebruiken, maar ik vraag me wel af waar Abellio richting Arnhem straks moet gaan stoppen dan... Spoor 3 tegen alle verkeer in?

11-09-2016 17:55:27
tonnie12
tonnie12
iets waar niet over na gedacht is soms ?

Laatst bewerkt door moderator op 11-09-2016 21:29, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

11-09-2016 18:05:07
gvttreinen
gvttreinen
Gaat Abellio er wel stoppen?

11-09-2016 18:11:47
marciekemp
marciekemp
Ja Abellio gaat in Zv stoppen, maar spoor 2 voorzien van een heknis ook bij verstoringen erg handig...

11-09-2016 18:46:24
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
b2py (vr 09 sep 2016 16:21:37 www.somda.nl): Het ging toch om Bnva - Ama of is het ineens ook Apd?

Excuses haalde wat zaken door elkaar. We hadden het over linkerspoor rijden op Bnva - Ama, dat kan voor treinen uit Apd alleen door bij Sto al naar links te gaan nadat het bewuste wissel 3a/b is verwijderd.

12-09-2016 14:32:10
slifor2
slifor2
Quote
martijn (zo 11 sep 2016 16:26:06 www.somda.nl): Het is niet echt spoorsanering, maar ik zag net dat in Zevenaar op het perron langs spoor 2 een hek is geplaatst. Handige uitwijkmogelijkheid als ze straks met 5 treinen per uur per richting daar stoppen.
Plaatje ter illustratie: martijnvanvulpen.nl


superhandige actie !! eerst een hoop geld uitgeven om het perron op P76 hoogte te brengen (je ziet de ophoogstukken) en dan een hekwerk plaatsen waardoor het net gerenoveerde perron niet meer bruikbaar is, ook niet als bijsturing. En natuurlijk straks als Abellio komt weer verwijderen..... hoe hou je werk in de wereld..... diepe zucht......Prutsr......

Laatst bewerkt door slifor2 op 12-09-2016 14:32

12-09-2016 15:17:42
wimhoekema
wimhoekema
In Sk zijn de overgebleven zijsporen van het goederenemplacement, waar sinds 1984 nog wel eens werkmaterieel werd gestald, in augustus opgebroken. In plaats daarvan is een nieuw opstelspoor aangelegd. Afbraak en toch een stukje vernieuwing dus...

12-09-2016 15:42:55
daniel81
daniel81
Heeft dat misschien te maken met de geplande frequentieverhoging op Lw-Sk?

12-09-2016 15:47:51
jeanpierre
jeanpierre
Quote
slifor2 (ma 12 sep 2016 14:32:10 www.somda.nl):
Quote
martijn (zo 11 sep 2016 16:26:06 www.somda.nl): Het is niet echt spoorsanering, maar ik zag net dat in Zevenaar op het perron langs spoor 2 een hek is geplaatst. Handige uitwijkmogelijkheid als ze straks met 5 treinen per uur per richting daar stoppen.
superhandige actie !! eerst een hoop geld uitgeven om het perron op P76 hoogte te brengen (je ziet de ophoogstukken) en dan een hekwerk plaatsen waardoor het net gerenoveerde perron niet meer bruikbaar is, ook niet als bijsturing. En natuurlijk straks als Abellio komt weer verwijderen
Het hekwerk is juist (in opdracht van ProRail) geplaatst i.v.m. de komst van de RE 19, zodat de treinen niet tegenoverelkaar kunnen staan. Het perron zou te smal zijn voor de grote groepen reizigers ...

12-09-2016 16:07:55
daniel81
daniel81
In Duitsland hebben ze daar een heel handig en effectief systeem voor: in zo'n geval wordt één van beide treinen voor de inrijder stilgezet
Oh nee wacht, een trein voor een rood sein laten stoppen buiten een perron is natuurlijk levensgevaarlijk ......

12-09-2016 16:22:52
Sietse
Sietse
En zo smal is dat perron niet en bovendien staan daar nooit grote groepen reizigers. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het een probleem is als de stopper uit Ah leegloopt en tegelijkertijd de RE19 uit Emmerich dat het perron ineens overbevolkt raakt.

Vooral heel tegenstrijdig dat men tussen Ah en Ww snelheden aan verhogen is en passeersporen aan verlengen puur om de betrouwbaarheidheid te verhogen, maar tegelijkertijd worden de bijstuurmogelijkheden in Zv steeds verder verlaagd nadat vorig jaar al een cruciaal wissel gesaneerd is.

Laatst bewerkt door Sietse op 12-09-2016 16:23

12-09-2016 16:25:14
sik214
sik214
Is het niet de bedoeling de RE19 verderop alsnog langs spoor 2 te laten halteren? Waarom worden die hekken anders niet tot einde perron geplaatst??

12-09-2016 17:03:12
sjoerd
sjoerd
Wellicht om de loopafstand te vergroten?

12-09-2016 18:22:25
martijn
martijn
Haha ja denk dat dat het is. Super klantvriendelijk

Nee, die foto was uiteraard een momentopname, zo'n hek staat er nou eenmaal niet in 5 minuten.

13-09-2016 13:07:11
illyavaes
illyavaes
Quote
bacr (vr 09 sep 2016 14:26:18 www.somda.nl): Betekent dat ook weer een stuk capaciteits_reductie_ op een stuk spoor dat juist wel wat _uitbreiding_ op dat vlak kan gebruiken?

Naar verluidde was de overloop in geen jaren voor iets anders dan roestrijden gebruikt en dus "onnodig".
Ik vraag me dan af of de mensen die dat bedenken ook hun inboedelverzekering opzeggen als ze al jaren geen brand of inbraak hebben gehad...

13-09-2016 17:31:29
daniel81
daniel81
Quote
Jrodenhuis (zo 11 sep 2016 18:46:24 www.somda.nl):
Quote
b2py (vr 09 sep 2016 16:21:37 www.somda.nl): Het ging toch om Bnva - Ama of is het ineens ook Apd?

Excuses haalde wat zaken door elkaar. We hadden het over linkerspoor rijden op Bnva - Ama, dat kan voor treinen uit Apd alleen door bij Sto al naar links te gaan nadat het bewuste wissel 3a/b is verwijderd.

De gevolgen de andere kant op zijn dan veel groter: stel dat er iets defect staat op het zuidelijke spoor tussen Bnva en Sto, dan moet je dus al vanaf Amf links gaan rijden om er omheen te kunnen (of bij Bnva 'terugsteken', maar dat is ook niet bepaald ideaal)

13-09-2016 18:28:45
koos
koos
Ik moet hier toch wel om lachen. Als straks de RE19 gaat rijden, kan deze alleen op spoor 3 stoppen. Je zit hierdoor de treinen van Arriva en Breng naar Dtc in de weg. Er is ook geen mogelijkheid meer om naar spoor 1 te wisselen. Boerenverstand is écht iets uit het verleden.

Laatst bewerkt door koos op 13-09-2016 18:29

13-09-2016 20:06:08
cuneo56
cuneo56
Ik krijg steeds meer het idee dat de verantwoordelijken voor het opbreken van allerlei sporen en wisselverbindingen en ook het aanbrengen van genoemd hek in Zevenaar het spoor alleen van achter hun bureau kennen; alles rijdt altijd op tijd, er gaat niets defect en reizigers en personeel gedragen zich voorbeeldig.
Kom eens uit die stoel en ga eens een dagje op een groter station zitten!

13-09-2016 20:15:39
martijn
martijn
Of op Zevenaar

Ik heb mijn vraag over de reden van het genoemde hek (en de gevolgen voor de RE19) inmiddels 2x bij ProRail neergelegd, maar verder dan 'ik heb het uitgezet, we komen er op terug', ben ik nog niet.

13-09-2016 22:57:48
bacr
bacr
We kunnen die vraag natuurlijk ook allemaal afzonderlijk van stellen. Worden ze misschien wel wakker..

14-09-2016 05:33:27
phantom
phantom
De kans dat die wakker worden acht ik persoonlijk net zo groot als dat pasen en pinksteren op 1 dag gaan vallen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

14-09-2016 07:54:57
ZJ37
ZJ37
Bij dergelijke infra aanpassingen worden de vervoerders uiteraard altijd geconsulteerd. Het gaat mis zodra elke vervoerder o.b.v. zijn eigen plannen de nieuwe situatie beoordeelt en dat zou je kunnen voorkomen door een integrale en gezamenlijke beoordeling. Maar ik weet niet hoe dat specifiek hier is gegaan en of dat überhaupt problemen gaat opleveren.

14-09-2016 08:34:43
dh3201
dh3201
Quote
daniel81 (di 13 sep 2016 17:31:29 www.somda.nl): De gevolgen de andere kant op zijn dan veel groter: stel dat er iets defect staat op het zuidelijke spoor tussen Bnva en Sto, dan moet je dus al vanaf Amf links gaan rijden om er omheen te kunnen (of bij Bnva 'terugsteken', maar dat is ook niet bepaald ideaal)

De oplossing wordt gehele staking van het treinverkeer aldaar wegens 'een defecte trein' (of een algemenere smoes van seinstoring of zo...) %03%


Shqiperise-lopers?

14-09-2016 11:26:00
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (ma 12 sep 2016 17:03:12 www.somda.nl): Wellicht om de loopafstand te vergroten?
Juist super slim van Arriva/Breng, pak je niet zo snel de trein uit Duitsland voor een ritje naar Arnhem. Wanneer je toevallig op 1 staat en je ziet deze trein aankomen, haal je hem niet meer.
Ongeveer het gelijke trucje haalt men uit in Ah met de trein naar Tl, die zet men ook aan het einde van het perron.


14-09-2016 12:05:23
thom
thom
Er was al gezegd dat men nog bezig was met het plaatsen van het hek, en dus nog verder zal lopen als nu op de foto zichtbaar is.

23-09-2016 21:59:01
charta
charta
Quote
tonnie12 (zo 11 sep 2016 17:55:27 www.somda.nl): iets waar niet over na gedacht is soms ?

Was een beleidsbeslissing %08%

26-09-2016 08:18:47
Sietse
Sietse
Quote
thom (wo 14 sep 2016 12:05:23 www.somda.nl): Er was al gezegd dat men nog bezig was met het plaatsen van het hek, en dus nog verder zal lopen als nu op de foto zichtbaar is.


Inmiddels lijken ze klaar met het hek en er is nog genoeg ruimte overgebleven voor zowel Abellio als Arriva/Breng. Op dit moment zijn ze het perronmeubilair aan het vervangen.

26-09-2016 08:36:21
martijn
martijn
Meen je niet, het is toch niet normaal om mensen zo ver te laten lopen? (nog steeds geen antwoord van ProRail ontvangen trouwens)

26-09-2016 08:41:41
IC2000
IC2000
Quote
charta (vr 23 sep 2016 21:59:01 www.somda.nl):
Quote
tonnie12 (zo 11 sep 2016 17:55:27 www.somda.nl): iets waar niet over na gedacht is soms ?

Was een beleidsbeslissing %08%

Beleid schrijf je met dezelfde letters als Debiel
En ook hier blijkt maar weer eens dat beleid schadelijk is voor het gezond verstand.

26-09-2016 08:47:04
sik214
sik214
Spoor 28 te Almelo, kopspoor aan zuidelijke zijde, parallel aan de Parallelweg, is een stuk ingekort (gehalveerd?).

26-09-2016 10:06:36
waalkade
waalkade
Quote
Sietse (ma 26 sep 2016 08:18:47 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 14 sep 2016 12:05:23 www.somda.nl): Er was al gezegd dat men nog bezig was met het plaatsen van het hek, en dus nog verder zal lopen als nu op de foto zichtbaar is.


Inmiddels lijken ze klaar met het hek en er is nog genoeg ruimte overgebleven voor zowel Abellio als Arriva/Breng. Op dit moment zijn ze het perronmeubilair aan het vervangen.
Quote
Sietse (ma 26 sep 2016 08:18:47 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 14 sep 2016 12:05:23 www.somda.nl): Er was al gezegd dat men nog bezig was met het plaatsen van het hek, en dus nog verder zal lopen als nu op de foto zichtbaar is.


Inmiddels lijken ze klaar met het hek en er is nog genoeg ruimte overgebleven voor zowel Abellio als Arriva/Breng. Op dit moment zijn ze het perronmeubilair aan het vervangen.
Dit weekend aan de hand van de stoeptegels het hekloze deel uitgeteld, ca 85 meter blijft er over voor Abellio.
De Abellio stellen zijn 90,8 meter lang, waarbij de passagiersdeuren in de eerste en laatste bak bijna in het midden zitten.
Zou moeten passen.

03-10-2016 13:33:28
slifor2
slifor2
De zomer is voorbij, dus heeft Prorail weer wat "nuttige" saneringen bedacht:

Boxtel: saneren

spoor 701 en spoor 510B
wissel 1103/1101B,
wissel 1115A/1115b,
wissel 1157A/1161,
wissel 1193A/1193B,
wissel 1197A/1197B,
wissel 1199A/1199B
wissel 1201, waarmee het lijntje naar Veghel definief wordt losgekoppeld.

Laatst bewerkt door slifor2 op 03-10-2016 13:42

03-10-2016 13:40:14
treinfan
treinfan
1157A/B, is dat serieus?! Volgens sporenplan.nl betekent dat dat alle sprinters naar Tb via het linkerspoor moeten binnenrijden.

03-10-2016 13:41:22
slifor2
slifor2
klein foutje: 1157A/1161...... stoppers vanuit Tb kunnen dus niet meer in bijsturingsgevallen langs perronspoor 6 komen...

Laatst bewerkt door moderator op 03-10-2016 16:44, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

03-10-2016 13:44:17
Dead_Devil
Dead_Devil
Wissel 1201: Dus de heractivatie is definitief van de baan?

03-10-2016 13:54:44
AgentX
AgentX
Niets is definitief, alleen één wissel meer verwijderd van.

03-10-2016 19:16:10
timtrein
timtrein
Reactivatie is eigenlijk nooit een echt serieuze optie geweest.

03-10-2016 19:30:03
broek53
broek53
De lijn naar Veghel wordt op dezelfde manier doodgeknepen als de IJmuider lijn. Niet dat ik ook maar een kleine kans zie voor die lijn, maar ik vind het allemaal nogal laf; verschroeide-aarde-tactieken en dergelijke. Maar voor mij mogen de railicten nog jaaarenlang alle stadia van verval doorlopen, dat natuurlijk wel.

03-10-2016 20:19:48
koos
koos
Wanneer zullen de wissels rondom boxtel gesaneerd worden?

03-10-2016 20:26:37
ZJ37
ZJ37
Quote
slifor2 (ma 03 okt 2016 13:41:22 www.somda.nl): klein foutje: 1157A/1161...... stoppers vanuit Tb kunnen dus niet meer in bijsturingsgevallen langs perronspoor 6 komen...
Nee alleen via linkerspoor op spoor 7. Je weet wel, dat spoor tegen de gevaarlijke richting in en wellicht kans bij het naderen ervan op rood sein naderingen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-10-2016 20:27

04-10-2016 09:22:40
slifor2
slifor2
En de volgende sanering: Zuidbroek, wissel 21 en spoor 5

04-10-2016 09:26:05
slifor2
slifor2
Omdat het de afgelopen periode iets minder goed weer was, had Prorail afdeling saneringen weer voldoende tijd:-) dus nog maar een paar:

In "de" haven:

Waalhaven Zuid:
wsl 980 en spoor
wsl 60 en spoor 923

Pernis:
wissel 204 (Esso)
wissel 326 (Shell poort 3)

Europoort:
wissel 960 (Stenaline)

04-10-2016 10:19:18
slifor2
slifor2
Nog meer:

Leeuwarden:

spoor 25B, spoor 55B, spoor 55A word kopspoor
wissel 25A/B, 27, 39, 41A/B, 43A/B, 97A/B, 101A/B, 143A/B, 145A/B

04-10-2016 11:08:19
peterselie
peterselie
Die staan nog niet meteen op de rol toch, maar pas bij de verbouw van het station Lw?

Als ik het zo zie, dan sloop je op het emplacement precies die wissels met behoorlijk wat mogelijkheden eruit. Het opstelterrein van de NS kan dan alleen via tweemaal kopmaken bereikt worden en het gelijktijdig uitrijden van NS en Arriva kun je dan ook wel vergeten, evenals het vertrek van Arriva over spoor 19, wat een handige bijsturingsmogelijkheid kan zijn.

De hele puzzel zal wel opnieuw gelegd moeten worden wil je er iets fatsoenlijks van maken met minder wissels.

04-10-2016 12:50:32
mv
mv
Spoor 55A en 55B te Lw?!

Waar is dit op gebaseerd?!
Volgens lokale/regionale bronnen (voornamelijk overheden) is hier nog het een en ander over te beslissen ivm Project ESGL....

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 04-10-2016 12:51

05-10-2016 10:13:47
slifor2
slifor2
In Prorail documenten. spoor 55A/B word kopspoor vanaf westzijde, alleen te gebruiken door NSR

Laatst bewerkt door slifor2 op 05-10-2016 10:16

05-10-2016 10:26:56
slifor2
slifor2
Nog meer saneringen in Friesland:

Steenwijk:
spoor 411 en wissels 17 en 33
wissel 7A/7B
wissel 35A/35B

Heerenveen:
spoor 431 en wissels 87 en 101 (wissel met betonnen dwarsliggers)
wissel 83A/83B
wissel 85A/85B

Akkrum:
spoor 441 en wissel 117 en 129

Grou:
wissel 143A/143B
wissel 145A/145B (Grou word hiermee halte ipv station)

Benieuwd hoe ze dat gaan doen met een eventuele trein met problemen zonder al die sporen...... maar We hebben weer lekker gesaneerd! :-\

05-10-2016 10:31:38
martijn
martijn
Steenwijk ligt in Overijssel, maar neemt niet weg dat ze idd wel heel veel willen weghalen zodat tussen Lw en Mp keren wel heel lastig wordt. En er is nogal eens een defecte brug o.i.d....

Laatst bewerkt door martijn op 05-10-2016 10:33

05-10-2016 10:45:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (wo 05 okt 2016 10:26:56 www.somda.nl): Nog meer saneringen in Friesland:
knip
Benieuwd hoe ze dat gaan doen met een eventuele trein met problemen zonder al die sporen...... maar We hebben weer lekker gesaneerd! :-\
Ik neem aan dat de vervoerders en aannemers hierover geconsulteerd zijn dus al bijvoorbeeld een aannemertje zegt dat ze er geen belang bij hebben dan tja....

05-10-2016 11:30:48
slifor2
slifor2
Regelmatig worden bezwaren van aannemeres van tafel geveegd. Enkel bezwaren van NSR en of DBC willen nog wel eens helpen. Ooit in een overleg zei iemand van Prorail, toen het ging over verwijderen overloopwissels, bij een opmerking dat het niet handig was om de wissels weg te halen ivm onderhoudsrooster dat die wissels er niet lagen voor het onderhoud....... was overigens zo'n in ivoor omlijste pratende stropdas....

06-10-2016 21:23:44
b2py
b2py
Er is trouwens wel onderzoek gedaan naar bijstuurinfra samen door NS & ProRail, hierbij het resultaat van dat onderzoek zoals vorig jaar gepresenteerd op het CVS-Congres. www.cvs-congres.nl

06-10-2016 22:24:26
sjoerd
sjoerd
Interessant. Ik kende dit verhaal ondanks speurwerk niet, dank daarvoor. Ik ga het betrekken in een al lopende bredere studie naar spoorinfra waarbij ook buitenlandse studies zijn betrokken.

06-10-2016 22:27:41
b2py
b2py
Wat zijn je zoekcriteria want er zijn wel meer studies en die mis je nu wellicht ook. Welke brederie studie voer je nu uit?

07-10-2016 00:38:42
sjoerd
sjoerd
Ik houd me aanbevolen voor tips. Alvast dank daarvoor.

07-10-2016 09:46:15
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (do 06 okt 2016 21:23:44 www.somda.nl): Er is trouwens wel onderzoek gedaan naar bijstuurinfra samen door NS & ProRail, hierbij het resultaat van dat onderzoek zoals vorig jaar gepresenteerd op het CVS-Congres. www.cvs-congres.nl
Inderdaad aardig rapport waarin helaas wel de gevolgen van personeelsdiensten onderbelicht blijft. Je kunt 2 of 100 bijstuurwissels opnemen, zoals op de HSL, maar zolang op een nevenspoor niks mag of personeel aan de verkeerde zijde van de stremming zit, kun je een dergelijk rapport echt wel beperken tot een A4-tje.

07-10-2016 10:13:47
b2py
b2py
Je moet ergens de grens trekken van een onderzoek. Ik kan geen onderzoek naar BBT vinden, daar zal vast het een en ander aan nuttige informatie staan.

07-10-2016 10:19:35
ZJ37
ZJ37
Eens dat je kaders moet opnemen, maar het kan bij bepaalde mensen (niet in de laatste plaats bij beleidsmakers) in de organisatie bepaalde verwachtingen scheppen op basis van een rapport dat niet alle essentiële onderdelen goed belicht.

27-10-2016 09:08:36
martijn
martijn
Terwijl het perronmeubilair inmiddels staat en het stationsplein wordt aangepast, heb ik eindelijk antwoord ontvangen op mijn vraag over de reden van het hek langs spoor 2 in Zevenaar: Spoor 2 wordt pas volgend jaar gebruikt. De trein van Abellio gaat hier naar verwachting in de zomer van 2017 stoppen. In verband met de veiligheid is er nu een hekwerk geplaatst, zodat reizigers gebruik kunnen maken van het hele perron...

27-10-2016 09:42:56
AgentX
AgentX
Dat konden ze toch al?

27-10-2016 09:50:36
bacr
bacr
Zonder er aan de andere kant af te vallen, denk ik.

Zoals ik martijn lees (althans, de reactie die hij heeft ontvangen), dan vermoed ik zomaar dat dat hek volgend jaar weer weggehaald zal gaan worden....

Laatst bewerkt door bacr op 27-10-2016 09:52

27-10-2016 09:51:41
martijn
martijn
Mooi he

En de treinen van Abellio gaan er gewoon stoppen, maar dat zien we dan wel weer

27-10-2016 10:59:29
daniel81
daniel81
Dat zou nog het meest gunstige scenario zijn.
Als het op z'n Prorailiaans gaat, dan krijgt de opdrachtgever te horen dat Zv nu aan de eisen voldoet, maar dat dat niet meer het geval is als die trein er moet gaan stoppen. En dan mag de opdrachtgever dokken voor een perronverbreding / spoorverlegging dan wel een extra eilandperron aan de zuidzijde%03%

28-10-2016 09:25:20
slifor2
slifor2
Midden jaren 90 is voor heel veel miljoenen Euro's station Leiden omgebouwd. Tijd dus om weer een hoop te saneren daar! ;-/

Gesaneerd worden (ondanks bezwaren van een vervoerder)

Sporen:
- spoor 513 en 515 (waarbij tbv spoor 515 voor veel geld een zettingsvrije plaat en keermuur is gebouwd in 1992)

Wissels:

1019, 1021AB, 1027, 1029AB, 1031B, 1033B, 1035, 1037AB, 1045AB, 1051AB, 1083A-1085B, 1089, 1093AB, 1095AB en 1105AB.

Hiermee is het niet meer mogelijk rechtstreeks vanuit Apn door te rijden naar Hlm of Shl, is spoor 2 alleen nog te bereiken door vanaf Ldl lsp te rijden. handig!

28-10-2016 11:17:10
gvttreinen
gvttreinen
Ledn: guldens toen nog maar ook Ut krijgt een heel nieuw station terwijl de vorige (lappendeken) uit eind jaren `80 stamt, sterker nog....niet lang geleden is het wisselcomplex aan de noordzijde verbouwd en is nu ver-DSSU`t...over geld verspillen
Nieuwe tijden = nieuwe ideeën.

Niet van Ldl (km 29.5) maar van Ld (km 30.6) is het dubbelsporig en zou men dus van daar af links moeten rijden indien er doorgereden gaat worden.

28-10-2016 11:37:41
treinfan
treinfan
Een deel van die wissels lijken mij inderdaad overbodig met de vele wissels die in Ledn aanwezig zijn (bijv. vanaf 9a buitenom via 10b naar het binnenspoor richting Laa klinkt als een route die je toch niet wil gebruiken, dus 1105A/B kan dan inderdaad weg). Opvallender vind ik dat het dan niet meer mogelijk is om gelijke binnenkomst vanuit Laa op spoor 5a (vanaf binnenspoor) en 5b (vanaf buitenspoor) te hebben (opbreken 1045AB) of een vertrek rechtdoor vanaf 5a naar Hlm (1031B/1027) met de mogelijkheid om een (doorgaande) trein naar Shl tegelijkertijd te sturen.

28-10-2016 11:46:20
SchuurB
SchuurB
@ slifor2: Ik stel voor dat je niet meer van wisselsanering spreekt (er worden namelijk geen wissels 'gezond gemaakt' = vernieuwd) maar van opbraak.

Als de vervoerder het er niet mee eens is, hoe wordt de beslissing dan genomen? Hebben we hier ook een onafhankelijk orgaan zoals het Duitse EBA (Eisenbahn Bundesamt) en het Zwitserse BAV (Bundesagentur für Verkehr), dat de infrastructuurbeheerder het nemen van bepaalde maatregelen kan opleggen of juist verbieden?

Laatst bewerkt door SchuurB op 28-10-2016 11:46

28-10-2016 12:04:45
sjoerd
sjoerd
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er in Leiden wel erg veel gelijktijdigheden zijn ingebouwd, waar in de dienstregelingen geen behoefte aan is. Dat kan overigens ook betekenen dat de dienstregelingen wel erg rigide zijn, al zijn ze gebaseerd op de grootste vervoersbehoefte. Dan hebben de vervoerders namelijk niets te eisen.
Feit is wel dat heel veel ogenschijnlijk overbodige infra wordt opgebroken die de druk elders had kunnen verlichten. Maar ja, we houden geen rekening meer met omleidingen.
Overigens: dit pleit eens te meer voor het samenvoegen van vervoerders en infrabeheer. Het aantal kleine infra-aanpassingen, gevraagd door op de knieën liggende vervoerders, is immers niet voor niets na het uiteengaan van vervoerder(s) en infrabeheer gekelderd.

28-10-2016 12:05:46
gvttreinen
gvttreinen
Opvallend, bij Prorail spreekt nen naderukkelijk over saneren.
Uit het perspectief van 'beste wissel is geen wissel' om het spoor 'gezond' te maken (lees: storingvrij) kan je saneren dan ook begrijpen

28-10-2016 12:09:27
Jan-Mark
Jan-Mark
slifor2 Nog even een vraagje: als je wissel 1027 weghaalt, betekent dit dan dat je van 4a niet meer richting Hlm/Shl kan vertrekken? En als je wissel 1035 weghaalt kun je ook niet meer op 9a komen? Moet er naast 1033B 1033A ook niet weg? Wissel 1031 zie ik op sporenplan ook niet, is het misschien een ander wissel?

28-10-2016 12:29:48
umbusko
umbusko
Quote
sjoerd (vr 28 okt 2016 12:04:45 www.somda.nl): De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er in Leiden wel erg veel gelijktijdigheden zijn ingebouwd, waar in de dienstregelingen geen behoefte aan is. Dat kan overigens ook betekenen dat de dienstregelingen wel erg rigide zijn, al zijn ze gebaseerd op de grootste vervoersbehoefte. Dan hebben de vervoerders namelijk niets te eisen.

En die dienstregeling kan niet veranderen zodat die gelijktijdigheden opeens wél heel erg handig zijn? Er gaat 100% zeker nooit behoefte zijn aan een trein Apn-Hlm?
Het is net alsof je midden juli je winterjas weggooit omdat het toch dertig graden is en global warming en zo, om dan in december heel beteuterd te kijken als toch een nieuwe ijstijd blijkt aangebroken of je eigenlijk nooit goed begrepen had wat global warming was en je maar wat graag een warme winterjas had gehad om de vrieskou te trotseren. %03% Dat je je stoffen zakdoek de deur uitmikt, omdat je tegenwoordig overal papieren zakdoekjes kunt krijgen die de zaak veel hygiënischer maken, dat is tot daaraan toe. Echt overbodige wissels mogen er best uit.