Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Woensdag 04 sep 2019 - 16:18:19
waalkade
waalkade
Quote
train85 (wo 04 sep 2019 12:13:52 www.somda.nl): Kort gezegd spoor 3 gaat weg. Dan je daar geen reserve mat kwijt.
Zo lang is spoor 3 toch niet?
Een loc stallen zou wel passen.
Een voordeel lijkt me wel de afname van het geluid vanwege minder wissels.

Woensdag 04 sep 2019 - 17:33:30
PeterJ
PeterJ
Weegt Prorail wel eens af wat de impact is van al die wisselsaneringen, vooral bij verstoorde situaties die men dacht nooit meer te hebben?

Woensdag 04 sep 2019 - 17:42:34
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
andere afdeling, die zoeken het maar uit....

Woensdag 04 sep 2019 - 18:03:36
treinfan
treinfan
Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.

[Bezig met laden...]

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 04 sep 2019 - 18:07:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@waalkade; 181 meter tussen de seintjes.

Woensdag 04 sep 2019 - 18:52:15
sjoerd
sjoerd
Quote
treinfan (wo 04 sep 2019 18:03:36 www.somda.nl): Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.
Die sporen liggen ten noorden van de HSA-werkplaats en takken dichtbij Asdm aan op de sporen naar CS. Het zou dan ook gaan om de toeleidende sporen 3301 t/m 3305. Waarvoor werden die tot nu toe gewoonlijk gebruikt?
Op Google Maps zie ik er wat oude meuk op staan...

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 04 sep 2019 om 18:54:08

Woensdag 04 sep 2019 - 19:07:12
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ja, opstellen overmatig ICR en in de juiste seizoenen rijtuigen Alpen Express/AST.

Woensdag 04 sep 2019 - 19:09:00
sjoerd
sjoerd
Quote
slifor2 (wo 04 sep 2019 12:05:05 www.somda.nl): Volgend jaar hebben we de eerste Grand-Prix in Zandvoort. NS wil daarom graag meer treinen rijden. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als vervoerder zelfs graag nog wat materieel op reserve wilt hebben in Zvt.
Gelukkig heeft Prorail het antwoord: saneren wissel 255, 257a/b, en 259
Wat ook nog kan is een nieuwe halte Circuit aanleggen ten oosten van de overweg Van Lennepweg. Er is plaats genoeg voor twee brede zijperrons, en een buscircuit is denkbaar aan de noordzijde om zonder de stad te belasten (maar dat wil men vast niet!) iedereen op en van het circuit te krijgen. Treinen door laten rijden naar de drie keersporen 1, 2 en 3 van Zandvoort. Ooit lagen er vijf sporen naast elkaar ter hoogte van spoor 3, dus daar is wellicht nog ruimte voor een extra keerspoor. Moeten er wel wat wissels bij.

Woensdag 04 sep 2019 - 21:19:02
treinhobby
treinhobby
Quote
R1-2010 (wo 04 sep 2019 14:56:21 www.somda.nl): Op Drehscheibe is te lezen en te zien dat de IJzeren Rijn bij Roermond niet meer berijdbaar is (voor zover dat al zo was natuurlijk....)

www.drehscheibe-online.de
Dat is na de wisselsaneringen de volgende stap...
Zo heb je geen overwegstoringen meer. Gewoon het spoor weghalen.

Woensdag 04 sep 2019 - 21:34:43
thom
thom
Quote
waalkade (wo 04 sep 2019 16:18:19 www.somda.nl):
Quote
train85 (wo 04 sep 2019 12:13:52 www.somda.nl): Kort gezegd spoor 3 gaat weg. Dan je daar geen reserve mat kwijt.
Zo lang is spoor 3 toch niet?
Een loc stallen zou wel passen.
Een voordeel lijkt me wel de afname van het geluid vanwege minder wissels.
Daar past wel meer dan alleen een losse lok.
Quote
treinfan (wo 04 sep 2019 18:03:36 www.somda.nl): Nog niet langs zien komen: sporen 3306 en 3307 (plus toeleidende sporen) te Wgm worden voorzien van bovenleiding.
Dat niet alleen, de sporen zijn volledig opgebroken en worden op een verschoven locatie terug gebouwd en ik meen dat er ook nog een spoor naast kwam te liggen.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 04 sep 2019 om 21:36:17

Woensdag 04 sep 2019 - 22:26:39
broek53
broek53
Ja, het worden opstel- en behandelsporen. Van oorsprong (bij de aanleg van de Wgm en de HSL-loods) zijn het infra-sporen, maar als zodanig werden ze uiterst zelden of nooit gebruikt. En bij het chronische ruimtegebrek op de Wgm is dus besloten daar een stukje opstelruimte voor reizigersmaterieel van te maken. Project is al een paar maanden geleden begonnen, overigens.

Donderdag 05 sep 2019 - 16:54:31
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Op 20-09-2019 22:00 uur wordt de overweg Stationsweg in Deventer Colmschate definitief afgesloten en opgeheven.
Wat ik me afvroeg is of daarmee ook de stop/door schakeling van Deventer Colmschate vervalt.
Dat zou namelijk voor de 7000 richting Almelo best kunnen schelen, die staat vaak, zeker in de stille uren, gewoon een poos te niksen omdat het tijdrelais nog niet is afgelopen.

Prorail heeft altijd strak vastgehouden aan het opheffen van de overweg Stationsweg en het enige wat ik kan verzinnen dat dat is vanwege de stop/door schakeling.

Dick van den Hoven

Donderdag 05 sep 2019 - 16:57:10
sjoerd
sjoerd
Er is naar ik meen wel beleid dat er geen overweg meer achter een perron mag liggen in nieuwe situaties. Was er niet pas ergens een nieuwe halte afgewezen omdat er dan een overweg achter zou liggen?

Donderdag 05 sep 2019 - 17:24:04
daniel81
daniel81
Dat was Hoogkerk toch?

Donderdag 05 sep 2019 - 17:25:35
henri1972
henri1972
Neem aan dat die stop-door vervalt.
Bij een vergelijkbare situatie op Klp verviel ook de stop-door ri Ah omdat de overweg na het station was vervallen.

Donderdag 05 sep 2019 - 17:30:03
broek53
broek53
@ sjoerd: Dat laatste weet ik niet, maar wel dat er inmiddels wel het een en ander gezigzagd wordt om de aankondiging van overwegen buiten perrons te laten vallen. Voor stoppende treinen wordt her en der af en toe ook een Verkorte Aankondiging gerealiseerd, zodat deze treinen feitelijk niet meer in de aankondiging halteren (omdat ze vanuit stilstand vertrekken, kan de aankondigingsweg korter zijn). In zo'n geval blijft de stop/doorschakeling wel bestaan, om zeker te zijn dat een trein ook werkelijk vanuit stilstand komt. De extra variant daarbovenop is een verkorte aankondiging met behulp van snelheidsonderdrukking (voor de stoppende treinen uiteraard). Het oudste voorbeeld daarvan is Baarn (overweg Torenlaan) en een recentere Bunnik.

@ Dick: de stop/doorschakeling voor Colmschate is uit de beveiliging gehaald, maar zit om de een of andere reden nog wel in procesleiding en de plansystemen - aldus het BVS. Maar in de praktijk haalt het dus niets uit of een rijweg met stop bediend wordt, want de beveiliging reageert daar niet op. P503 is daarmee een gewoon P-sein en zal normaliter dus altijd veilig staan.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 05 sep 2019 om 17:30:24

Donderdag 05 sep 2019 - 18:29:43
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (do 05 sep 2019 17:24:04 www.somda.nl): Dat was Hoogkerk toch?
Ja, dat was Hoogkerk, maar die halte zal er op termijn toch wel komen. Er wordt daar straks een hele stadswijk gebouwd. De draaibrug zal wel blijven, maar die hoeft niet uurlijks open, en als de overweg drukker wordt, komt er toch wel een onderdoorgang. Dat is dus uitstel, geen afstel, en het bespaarde geld kon meteen een andere pot in.

Donderdag 05 sep 2019 - 18:47:06
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
broek53 (do 05 sep 2019 17:30:03 www.somda.nl):@ Dick: de stop/doorschakeling voor Colmschate is uit de beveiliging gehaald, maar zit om de een of andere reden nog wel in procesleiding en de plansystemen - aldus het BVS. Maar in de praktijk haalt het dus niets uit of een rijweg met stop bediend wordt, want de beveiliging reageert daar niet op. P503 is daarmee een gewoon P-sein en zal normaliter dus altijd veilig staan.
Heel erg bedankt voor het antwoord.

Dick van den Hoven

Donderdag 05 sep 2019 - 20:25:08
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (do 05 sep 2019 16:57:10 www.somda.nl): Er is naar ik meen wel beleid dat er geen overweg meer achter een perron mag liggen in nieuwe situaties. Was er niet pas ergens een nieuwe halte afgewezen omdat er dan een overweg achter zou liggen?
Wat is trouwens de motivatie erachter? Ik kan me 2 dingen voorstellen: Risico van doorschietende treinen bv bij gladde sporen, of risico op reizigers die nog over de gesloten overweg gaan in een poging de voor vertrek gereedstaande trein nog te halen?
Echter voor deze beide gevallen biest de oplossing die @broek53 beschrijft geen soelaas, dus er zal vast nog een derde reden zijn...

Donderdag 05 sep 2019 - 21:55:53
sjoerd
sjoerd
Een halte in de aankondigingssecties van een overweg geeft hoe dan ook extra apparatuur, een extra sein en extra bedieningshandelingen (stop/door, nu weliswaar meestal door ARI met de trein meegezonden), en inderdaad de kans dat er iets misgaat. Een overweg na een perron geeft vaak extra halteringstijd omdat de trein moet wachten tot de overweg dicht is, en het sein uit de stand stop komt.
En dan heb ik het nog niet over gladde sporen en doorschietgevaar.
Nu staat bij Hoogkerk toch een sein voor de brug, maar dat sein staat dan te kort voor de brug (na het perron en voor de overweg, waarachter meteen de brug) om voldoende doorschietruimte voor de brug te hebben... En ja, daar kun je iets voor bedenken, maar je kunt het ook vermijden.

Donderdag 05 sep 2019 - 21:57:30
broek53
broek53
Eigenlijk moet dat hoofdstuk 41 worden van mijn nog helemaal te schrijven fel-realistische roman "Het spoor teloor", maar hier dan vast een voorsmaak.
Overwegen met de aankondiging langs een perron liggen relatief lang dicht, lang dicht betekent dat mensen gaan oversteken en zigzaggen. Ergens is het een jaar of vijf geleden fout gegaan in een aantal hoofden en nu heet een overweg waar dat gebeurt een minder veilige overweg (die stumpers die zigzaggen kunnen er immers niets aan doen). En "minder veilig" moet bestreden worden, zoals wij immers weten. Dat betekent overigens niet dat die overwegen allemaal acuut moeten verdwijnen (zo erg is het nou ook weer niet), maar begonnen is met het introduceren van het verbod om nog aankondigingen bij nieuwbouw of wijzigingen langs een perron aan te leggen.

Daarnaast loopt al een tijd het programma Landelijke Verbetering Overwegen waarin soms ook getracht wordt iets aan dergelijke relatief lange aankondigingen te doen. Daar is de eerder genoemde Verkorte Aankondiging tot bloei aan het komen (die zijn soms mogelijk voor overwegen die wat verder van het station af liggen) en uit dat programma is ook de Afteller tot Vertrek voortgekomen, die we op somda ook al eens behandeld hebben. Die verkort de tijd tussen sluiten van een overweg en het berijden van de overweg door de trein met 12 tot 15 seconden.
Van die dingen dus.

Donderdag 05 sep 2019 - 22:25:30
cuneo56
cuneo56
Wat ik me in dit kader weleens afvraag is of dat het streven naar veiligere overwegen ook een minder veilig gedrag in de hand heeft gewerkt? Ik bedoel door vroeger onbewaakte (technische term) overwegen van een bewaking te voorzien (lees er een AKI van te maken) hierdoor de weggebruiker minder gewend raakte om onbewaakte overwegen tegen te komen. Evenzo heeft het vervangen van AKI,s door AHOB,s een soortgelijke ontwenning tot gevolg ( oh de bomen zijn nog niet omlaag , dus ik kan er nog wel over), en dat als gedachte bij nadering van een AKI ! De stelling is dus dat het streven naar veiligere overwegen zelf onveiliger gedrag van weggebruikers heeft veroorzaakt !

Donderdag 05 sep 2019 - 22:47:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het wordt wel erg offtopic, maar tegenwoordig wordt de telefoon steeds smarter en de mensen steeds minder smart... dat gecombineerd met de grote drukte maakt dat ik wel snap dat "men" wat meer risicomijdend werkt. Tenslotte is het op het spoor ook drukker en elke aanrijding kost toch wel tot een paar uur geen treinverkeer...

Donderdag 05 sep 2019 - 23:01:32
sjoerd
sjoerd
Kan inderdaad wel zijn dat wat je ook doet, een overweg met technische middelen uiteindelijk langzaam minder veilig wordt, en dat je steeds meer moet doen om een nieuw veiligheidsniveau te bereiken. Het zou best eens kunnen kloppen dat naarmate we meer doen, we steeds sneller minder succes gaan hebben.
Aan de andere kant zijn er vaak genoeg voorbeelden van hoe ellendig het mis kan gaan op een overweg om te weten dat je eigen gedrag er een belangrijke rol in speelt.
En ten slotte krijgen we het met maatregelen nooit of te nimmer voor elkaar dat er nooit iets meer mis zal gaan. Het is een deel van elk gedrag dat er fouten worden gemaakt en dat er slachtoffers zullen vallen. En op je krent blijven zitten is ook gevaarlijk.

Vrijdag 06 sep 2019 - 07:53:38
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
cuneo56 (do 05 sep 2019 22:25:30 www.somda.nl): Wat ik me in dit kader weleens afvraag is of dat het streven naar veiligere overwegen ook een minder veilig gedrag in de hand heeft gewerkt? Ik bedoel door vroeger onbewaakte (technische term) overwegen van een bewaking te voorzien (lees er een AKI van te maken) hierdoor de weggebruiker minder gewend raakte om onbewaakte overwegen tegen te komen. Evenzo heeft het vervangen van AKI,s door AHOB,s een soortgelijke ontwenning tot gevolg ( oh de bomen zijn nog niet omlaag , dus ik kan er nog wel over), en dat als gedachte bij nadering van een AKI ! De stelling is dus dat het streven naar veiligere overwegen zelf onveiliger gedrag van weggebruikers heeft veroorzaakt !
Klinkt zeker plausibel, maar vergeet niet dat indertijd de AKI de meest gevaarlijke overweg was. En de slachtoffers op een AKI vaak mensen direct uit de buurt van die AKI. Wat er namelijk gaat spelen, is dat mensen de dienstregeling in hun hoofd krijgen en dan min of meer onbewust daarop reageren. Vaker betroffen aanrijdingen op AKI's treinen, die vertraagd waren of treinen, die niet in de normale dienstregeling waren opgenomen.
Ik ben in ieder geval blij dat de AKI's verdwenen zijn, nu de NABO's nog

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 06 sep 2019 om 07:54:30

Dick van den Hoven

Maandag 09 sep 2019 - 09:18:44
cuneo56
cuneo56
Bij het passeren van het vernieuwde opstelterrein op het oude Zwolle RGS viel me op dat een deel van de sporen tegen de hoofdbaan aan de IJssel zijde kennelijk niet van bovenleiding wordt voorzien.
Nu rijden er in de omgeving van Zwolle niet zoveel diesel stellen meer, dus wat kan daarvoor de reden zijn?
Langdurige opstelling van nieuw of oud materieel soms?

Maandag 09 sep 2019 - 09:21:39
ToH
ToH
Materieel bestemd voor spoorwegaannemers, als ik het zo goed zeg. Dat lijkt mij een rits RailPro-wagens o.i.d..

Maandag 09 sep 2019 - 16:46:17
selivio
selivio
Sporen toegewezen aan aannemers inderdaad. Zijn als het goed is ook 2 RIPs(railinzetplaatsen voor inzetten van materieel zoals KROLs) geplaatst.

Maandag 09 sep 2019 - 18:05:32
cuneo56
cuneo56
Dank voor de Info.

Woensdag 11 sep 2019 - 07:44:01
seinhuis
seinhuis
Spoor 4 en 9 Gd gaan weg

www.ad.nl

Woensdag 11 sep 2019 - 08:03:34
PeterJ
PeterJ
Daar zou toch nog veel meer gaan verdwijnen?

Woensdag 11 sep 2019 - 11:29:23
thom
thom
Dit heeft een voordeel voor de reizigers, om nou in de krant te melden dat wisseltje Y en X opgebroken word zit de gemiddelde reiziger niet op te wachten.

Woensdag 11 sep 2019 - 13:41:50
sjoerd
sjoerd
Thom: ik zie het weer positief: de reizigers zullen blij zijn dat er wat meer ruimte komt op het perron. En ProRail laat zien dat het menens is met meer ruimte op de perrons en het wegnemen van valrisico in de twee spoorbakken van nooit gebruikte sporen.

Woensdag 11 sep 2019 - 20:32:23
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
seinhuis (wo 11 sep 2019 07:44:01 www.somda.nl): Spoor 4 en 9 Gd gaan weg

www.ad.nl
Was een paar maanden geleden al bekend gemaakt toch?

Hallo!

Donderdag 19 sep 2019 - 08:41:43
sjoerd
sjoerd
In de Miljoenennota komt onder meer geld vrij voor infraprojecten:
"Daarnaast krijgt Tilburg een extra perron en spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer." zo staat er te lezen.
Dat het derde perron er komt, is al lang duidelijk, maar wat te denken van "spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer"? Bedoelt men de verlenging van enkele sporen op Tbge? Of komt er eindelijk een vierde spoor tussen Tb en Tba? Of is er extra spoor nodig bij De Loven? Wie weet meer?

Donderdag 19 sep 2019 - 10:45:04
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 08:41:43 www.somda.nl): In de Miljoenennota komt onder meer geld vrij voor infraprojecten:
"Daarnaast krijgt Tilburg een extra perron en spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer." zo staat er te lezen.
Dat het derde perron er komt, is al lang duidelijk
Sterker nog: het ligt er al!

Donderdag 19 sep 2019 - 11:15:45
sjoerd
sjoerd
Naar mijn laatste waarneming ligt er geen derde perron maar een deel van de recent gemaakte onderdoorgang naar de noordelijke uitgang.

Donderdag 19 sep 2019 - 12:16:30
treinfan
treinfan
Het zal wel wijzen op het verwijderen van 1 (of waren het er 2?) spoor te Tbge om een ander spoor iets te verlengen.

Donderdag 19 sep 2019 - 13:20:48
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 11:15:45 www.somda.nl): Naar mijn laatste waarneming ligt er geen derde perron maar een deel van de recent gemaakte onderdoorgang naar de noordelijke uitgang.
Joh, maar als je daar aan beide kanten een eindje bij aan legt dan heb je een volwaardig perron.

Donderdag 19 sep 2019 - 14:05:13
sjoerd
sjoerd
Dat moet toch echt nog helemaal aangelegd worden. Er is nog niks, alleen die onderdoorgang. De trappen, perronmeubilair, een overkapping, een wachtkamer, en ga zo maar door. Ook de infra is nog niet aangepast.
Een interessante vraag is of er weer een vierde spoor komt van Tb naar Tba, zoals het vroeger ook is geweest, en waardoor treinen naar en van Ht op de sporen 3 en 4 behandeld zullen kunnen worden. De aansluiting bij de brug over het Wilhelminakanaal zou dan geheel kunnen vervallen en zou dan ten westen van Tb te komen te liggen. Een vrije kruising met onderdoorgang zal alleen met veel moeite kunnen worden gemaakt ter hoogte van het voormalige goederenstation. Het baanlichaam en de (onderbouw van de) viaducten, alsmede de landhoofden van de kanaalbruggen zijn er alle nog steeds voor geschikt, en van de vroegere uithaalsporen zijn de liggers over de viaducten blijven liggen.
Dus als er geld komt, spits ik de oren.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 19 sep 2019 om 14:11:26

Donderdag 19 sep 2019 - 14:22:37
Klaasje
Klaasje
Vooralsnog wordt het emplacement van Tilburg alleen maar aangepast om met 80 km/h de regulier gebruikte sporen te kunnen bereiken. Daarbij worden de sporen 3/4 gebruikt voor treinen richting Breda.

Donderdag 19 sep 2019 - 15:57:21
sjoerd
sjoerd
Dan komt er van Ehv uit een toegang tot spoor 3 voor 80 km/h, en komt spoor 2 beschikbaar voor de richting Den Bosch en voor spoor 4 met 80 eruit naar Breda?

Donderdag 19 sep 2019 - 21:05:16
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 14:05:13 www.somda.nl): Dat moet toch echt nog helemaal aangelegd worden. Er is nog niks, alleen die onderdoorgang. De trappen, perronmeubilair, een overkapping, een wachtkamer, en ga zo maar door. Ook de infra is nog niet aangepast.
Een interessante vraag is of er weer een vierde spoor komt van Tb naar Tba, zoals het vroeger ook is geweest, en waardoor treinen naar en van Ht op de sporen 3 en 4 behandeld zullen kunnen worden. De aansluiting bij de brug over het Wilhelminakanaal zou dan geheel kunnen vervallen en zou dan ten westen van Tb te komen te liggen. Een vrije kruising met onderdoorgang zal alleen met veel moeite kunnen worden gemaakt ter hoogte van het voormalige goederenstation. Het baanlichaam en de (onderbouw van de) viaducten, alsmede de landhoofden van de kanaalbruggen zijn er alle nog steeds voor geschikt, en van de vroegere uithaalsporen zijn de liggers over de viaducten blijven liggen.
Dus als er geld komt, spits ik de oren.
Ik heb wel eens zitten broeden op een vrije kruising aan de oostkant van Tb, tussen viaduct NS-plein en Ringbaan oost. En dan bedoel ik met een spoor aan de zuidzijde meteen na viaduct NS-plein omlaag (tot op niveau 0), onder de andere sporen door en vlak voor Ringbaan Oost omhoog aan de noordzijde naar niveau 1 en dan afbuigen naar Tbi/Ht. Volgens mij zou dat moeten kunnen, er liggen daar geen andere onderdoorgangen. Maar misschien zijn er simpeler oplossingen

Laatst bewerkt door R1-2010 op Donderdag 19 sep 2019 om 21:06:48

Donderdag 19 sep 2019 - 22:07:07
jordibont
jordibont
De brug over het Wilhelminakanaal, direct ten westen van Tba moet men voor een viersporigheid aanpassen. Simpele oplossing: laat dat aanpassen achterwege en maak een brug+ flyover voor het spoor vanaf Boxtel naar het nieuwe vierde spoor. Dan liggen de sporen richting Ht in het midden en is alles kruisingsvrij.

Donderdag 19 sep 2019 - 22:30:47
sjoerd
sjoerd
Die aanpassing vraagt alleen een vierde hoofdoverspanning; de landhoofden zijn zoals voorheen nog geschikt voor vier sporen.
Maar een oplossing als bij Den Bosch Noord is niet zo handig. Ik heb dan wel mijn grote twijfels over de geluidsniveau's als men nog verder de hoogte in gaat dan nu, en vooral over de helling voor zware goederentreinen aan de oostzijde.
Een onderdoorgang aan de westzijde, komende uit Breda, zoals bijvoorbeeld in Arnhem, is haalbaar door uit te buigen ter plaatse van de voormalige losplaatsen en dan al meteen te richten op spoor 3. Een soort voorsorteren. Dan blijft alles verder zoals het is. Maar dit is allemaal luchtfietserij.

Vrijdag 20 sep 2019 - 13:25:21
waalkade
waalkade
Ik heb ook nog wel een wens.
Wissel 405 bij Esta vervangen door een 80 km/h exemplaar.
Nu moet men komende vanuit Est ri Tl tractie geven, uit laten rollen en opnieuw tractie geven na het wissel 405.
Wissels 401 en 403 zou ook mooi zijn, maar dan moet men ook de bovenleiding aanpassen.
Eventueel haalt men bij de aansluiting dan bij de BR wat weg.
Een echte oplossing, een derde spoor daar ter plaatse, zal wel altijd een wensdroom blijven.

Vrijdag 20 sep 2019 - 13:44:31
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Idd vreemd dat te Esta zowel 405 als 401/403 1:9`s zijn (Vmax 40 km/h)...echte capaciteitsvreters.
Nu moet de stopper van Est naar Tl het hele stuk naar Esta (ruim 1 km) 40 km/h rijden.
Beter zou inderdaad slankere exemplaren zijn.

Vrijdag 20 sep 2019 - 20:24:39
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (do 19 sep 2019 22:30:47 www.somda.nl): Die aanpassing vraagt alleen een vierde hoofdoverspanning; de landhoofden zijn zoals voorheen nog geschikt voor vier sporen.
Maar een oplossing als bij Den Bosch Noord is niet zo handig. Ik heb dan wel mijn grote twijfels over de geluidsniveau's als men nog verder de hoogte in gaat dan nu, en vooral over de helling voor zware goederentreinen aan de oostzijde.
Een onderdoorgang aan de westzijde, komende uit Breda, zoals bijvoorbeeld in Arnhem, is haalbaar door uit te buigen ter plaatse van de voormalige losplaatsen en dan al meteen te richten op spoor 3. Een soort voorsorteren. Dan blijft alles verder zoals het is. Maar dit is allemaal luchtfietserij.
Daar is sinds de bouw van het stadspark geen ruimte meer voor...

Zaterdag 21 sep 2019 - 11:29:46
VIRMm1
VIRMm1
Quote
jordibont (do 19 sep 2019 22:07:07 www.somda.nl): De brug over het Wilhelminakanaal, direct ten westen van Tba moet men voor een viersporigheid aanpassen. Simpele oplossing: laat dat aanpassen achterwege en maak een brug+ flyover voor het spoor vanaf Boxtel naar het nieuwe vierde spoor. Dan liggen de sporen richting Ht in het midden en is alles kruisingsvrij.
Bij het Wilhelminakanaal is ruimte voor 4 sporen.
Het viaduct over de Ringbaan Oost is helaas niet geschikt voor 4 sporen. Bij NS plein dan weer wel.

Zaterdag 21 sep 2019 - 17:07:18
sjoerd
sjoerd
Nou ja, dat lijkt zo. Toen er nog vier sporen lagen, was het viaduct over de Ringbaan Oost met gemetselde landhoofden er ook al. Het is nu naar huidige begrippen te laag en er rijden ondanks de talrijke waarschuwingsborden en lampen herhaaldelijk vrachtauto's tegenaan.
Toen er wissels kwamen bij de brug omdat er na WO II maar drie sporen kwamen (ik zal nog nagaan wanneer dat precies gebeurde) moest er ruimte gemaakt worden in de bogen naar de brug over het Wilhelminakanaal voor rechtstanden in verband met de wissels 1 : 15. Daardoor lijkt de ruimte op de landhoofden onvoldoende; de sporen schoven elk iets op. Dat is te zien op Streetview, als je van onder naar de landhoofden kijkt. De ruimte tussen de sporen is opgevuld met zeer brede tussenliggers.
Echter: bij de eventuele heraanleg van een vierde spoor tussen Tb en Tba moet dit viaduct toch vervangen worden omdat het te laag is, en omdat de spoorafstand naar huidige begrippen te klein is, en omdat het in de omgeving teveel geluidshinder geeft.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 21 sep 2019 om 17:56:35