Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Maandag 08 jul 2019 - 09:14:44
evangoor
evangoor
Die keren dat ik deze afhandeling heb gezien vanuit de IC Berlijn was ik er blij om dat het kon. Scheelt 20-30 minuten vertraging in Bad Bentheim. En dat zal voor de IC naar Enschede niet veel anders zijn.
Ik hoop maar dat in de toekomst de Valleilijn aan het perron wacht, maar ben bang dat de Duitsers nog harder moeten gaan rijden om Amsterdam-Berlijn binnen de 5.30 uur te krijgen.

Laatst bewerkt door evangoor op Maandag 08 jul 2019 om 09:16:05

Maandag 08 jul 2019 - 10:53:15
Klaasje
Klaasje
Het rijtijdverlies voor die route ten opzichte van de normale route is al snel 2,5 minuut, als het al niet meer is. Op een station waarbij de tegenrichting genoeg mogelijkheden heeft om om stilstaande treinen heen te rijden is het echt een ontzettende onzinoverloop.

Maandag 08 jul 2019 - 11:01:31
evangoor
evangoor
Jammer alleen, dat het mij om de mee-richting ging. Het gaat hier immers om een overloop om last-minute van de richting Zwolle naar de richting Apeldoorn in te voegen. Heel handig als een IC richting Twente/Berlijn te laat is en je de Valleilijn alvast een 'vliegende' start wilt geven (ook al is die dan doelbewust 2,5 minuut langer).
Natuurlijk kan je de Valeilijn al die tijd aan het perron laten staan, maar ik ben bang dat in plaats daarvan de ICs achter de Valeilijn mogen invoegen. Met het resultaat uit mijn eerdere reactie tot gevolg. Ik geef toe: doemdenken mijnerzijds. Wellicht komt er zo'n fantastisch afhandelingsdocument.

Laatst bewerkt door evangoor op Maandag 08 jul 2019 om 11:02:04

Maandag 08 jul 2019 - 11:13:58
sjoerd
sjoerd
En zo kruipt het spoorwegnet verder terug naar de capaciteit van de vroegere klassieke beveiliging met armseinen en de tweesporigheid. Nog even en we naderen de capaciteit van voor het handbediend blokstelsel.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 08 jul 2019 - 12:25:14
treinhobby
treinhobby
Heeft de treindienstleiding van post Amersfoort hier eigenlijk ook wat over te zeggen, of wordt een sanering/ombouw van hoger hand opgelegd?

Een wisselverbinding die bijna nooit gebruikt wordt eruit halen (181a/b) of eentje die dagelijks gebruikt wordt (291a/b), maakt nogal wat verschil.

Maandag 08 jul 2019 - 14:18:11
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
treinhobby (ma 08 jul 2019 12:25:14 www.somda.nl): Heeft de treindienstleiding van post Amersfoort hier eigenlijk ook wat over te zeggen, of wordt een sanering/ombouw van hoger hand opgelegd?
dat laatste....

Maandag 08 jul 2019 - 14:45:57
broek53
broek53
Verkeersleiding als organisatie is in alle saneringen betrokken, maar inderdaad: op centraal niveau. Daar waar ook de bijsturings- en afhandelingsscenario's worden gemaakt. Dat is overigens niet anders dan bij NS(R) voor wat betreft de infra-vragen. Hoe VL en NSR hun achterban raadplegen (dus de post Amersfoort, resp. de lokale planning van Amersfoort) daarop heb ik geen zicht.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 08 jul 2019 om 14:46:21

Maandag 08 jul 2019 - 14:49:15
jeanne
jeanne
Als dit soort zaken "gewoon" eventjes door Asset Management mag/kan worden bepaald, wie is dan überhaupt instaat om het door Sjoerd beschrijven bedroevende visioen nog te voorkomen?

Jeanne Kok

Maandag 08 jul 2019 - 15:06:54
broek53
broek53
Voordat we nu helemaal in spookverhalen gaan vervallen: dit kan en wordt nooit of te nimmer door Asset Manegemnt bepaald, laat staan eventjes. Al was het maar omdat het hele proces uiteindelijk loopt via Capaciteitsontwikkeling, die standaard alle vervoerders en verkeersleiding raadpleegt. Dat de uiteindelijke beslissing ook bijna standaard een aantal van deze "steakholders" niet bevalt, is een andere zaak.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 08 jul 2019 om 15:07:17

Maandag 08 jul 2019 - 17:01:17
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Is er al een tekening openbaar met de 'gewenste' situatie ?

Maandag 08 jul 2019 - 17:05:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 15:06:54 www.somda.nl): Al was het maar omdat het hele proces uiteindelijk loopt via Capaciteitsontwikkeling, die standaard alle vervoerders en verkeersleiding raadpleegt. Dat de uiteindelijke beslissing ook bijna standaard een aantal van deze "steakholders" niet bevalt, is een andere zaak.
En dat laatste heeft dan denk ik te maken met het feit dat als vervoerders word gevraagd of ze akkoord gaan met een bepaalde sanering,en deze nee zeggen,dat men het dan toch gewoon doordrukt.
Wat voor nut heeft dat vragen dan nog als je toch je eigen zin doordramt ?
Vraag het dan ook gewoon niet meer,dat scheelt tijd om te wachten op het antwoord,correspondentie(papier en inkt),en frustratie.
Kortom dat scheelt geld en mankracht,dat kun je mooi weer aan wat anders verkwanselen

Laatst bewerkt door phantom op Maandag 08 jul 2019 om 17:08:38

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 08 jul 2019 - 17:48:49
broek53
broek53
Kennelijk weet jij hoeveel bezwaren er wel en nier gehonoreerd worden, anders kon je dit natuurlijk niet beweren.

Maandag 08 jul 2019 - 20:13:46
sigma
sigma
Quote
broek53 (za 06 jul 2019 12:20:10 www.somda.nl):Wat een nadeel kan zijn, is wel dat de inrichting ervan uitgaat dat het treinverkeer uit de richting Baarn altijd de dive-under neemt. Je kunt wel bovenlangs, maar dat is eigenlijk het vertrekspoor in de richting Baarn, en dus rijd je daar een stukje enkelspoor als je uit Baarn niet naar spoor 1, maar naar een ander perronspoor wilt.
Dit zou wel zeer onlogisch en onwenselijk zijn, omdat je hiermee een forse beperking creeërt. In alle dienstregelingsplannen heeft altijd een kerende trein (meestal IC) in Amf van/naar Hvs gezeten die niet via Amfs kan omlopen en dus op het middenperron (lees: 5A) moet keren. Spoor 5A wordt daar zelfs ook geschikter voor gemaakt. Als er straks niet gelijktijdig van/naar Hvs kan worden gereden (bijv. vertrekkende trein op 7, aankomende op 5A), dan strookt dat niet met eerdere plannen.

Op basis van de huidige dienstregeling zou dit al ongunstig zijn: zie bijvoorbeeld de 140 (V .26) en 15800 (V .31) die niet gelijktijdig zouden kunnen met een aankomst van een 1500 (A .04 op spoor 5A).

Ik heb die gelijktijdigheid eerder wel degelijk in de plannen gezien. Hoe zeker is het dat deze eruit gaat en beseft men wel welke consequentie dit heeft?

Maandag 08 jul 2019 - 23:19:40
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 17:48:49 www.somda.nl): Kennelijk weet jij hoeveel bezwaren er wel en nier gehonoreerd worden, anders kon je dit natuurlijk niet beweren.
Heel weinig, enige wat recent wel gehonoreerd is Mbt, het middenspoor daar blijft liggen (omdat Rm te kort is om kop te maken voor de gemiddelde containertrein als die uit Vl of Br niet via Hm richting Ehv e.v. kan. Alle andere bezwaren door goederenvervoerders en aannemers zijn allemaal afgewezen.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Dinsdag 09 jul 2019 - 00:21:23
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 15:06:54 www.somda.nl): Voordat we nu helemaal in spookverhalen gaan vervallen: dit kan en wordt nooit of te nimmer door Asset Manegemnt bepaald, laat staan eventjes. Al was het maar omdat het hele proces uiteindelijk loopt via Capaciteitsontwikkeling, die standaard alle vervoerders en verkeersleiding raadpleegt. Dat de uiteindelijke beslissing ook bijna standaard een aantal van deze "steakholders" niet bevalt, is een andere zaak.
Niet geheel, ook de vakdeskundigen van de betreffende regio's doen hier in mee. Dus wel degelijk AM....

Dinsdag 09 jul 2019 - 09:35:07
broek53
broek53
Zeker, maar de stelling was dat juist AM de instantie was/is die het bepaalt en doordrukt. En dat is dus niet zo.

Dinsdag 09 jul 2019 - 09:45:33
sjoerd
sjoerd
Het blijft iets typisch spoorachtigs. En dat komt mede door duistere doelstellingen en een nog duisterder bedrijfsvoering.
Het zou toch heel raar zijn als Rijkswaterstaat als beheerder van de rijkswegen zomaar afslagen afsluit omdat je er op een andere wijze ook kunt komen. En als Schiphol de talloze verbindingen tussen de start- en landingsbanen versobert. En als van de sluizen bij IJmuiden er één wordt dicht gelegd.
Iets klopt er niet.

Dinsdag 09 jul 2019 - 10:01:53
broek53
broek53
Quote
sigma (ma 08 jul 2019 20:13:46 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 06 jul 2019 12:20:10 www.somda.nl):Wat een nadeel kan zijn, is wel dat de inrichting ervan uitgaat dat het treinverkeer uit de richting Baarn altijd de dive-under neemt. Je kunt wel bovenlangs, maar dat is eigenlijk het vertrekspoor in de richting Baarn, en dus rijd je daar een stukje enkelspoor als je uit Baarn niet naar spoor 1, maar naar een ander perronspoor wilt.
Dit zou wel zeer onlogisch en onwenselijk zijn, omdat je hiermee een forse beperking creeërt. In alle dienstregelingsplannen heeft altijd een kerende trein (meestal IC) in Amf van/naar Hvs gezeten die niet via Amfs kan omlopen en dus op het middenperron (lees: 5A) moet keren. Spoor 5A wordt daar zelfs ook geschikter voor gemaakt. Als er straks niet gelijktijdig van/naar Hvs kan worden gereden (bijv. vertrekkende trein op 7, aankomende op 5A), dan strookt dat niet met eerdere plannen.

Op basis van de huidige dienstregeling zou dit al ongunstig zijn: zie bijvoorbeeld de 140 (V .26) en 15800 (V .31) die niet gelijktijdig zouden kunnen met een aankomst van een 1500 (A .04 op spoor 5A).

Ik heb die gelijktijdigheid eerder wel degelijk in de plannen gezien. Hoe zeker is het dat deze eruit gaat en beseft men wel welke consequentie dit heeft?
Ik heb het verkeerd opgeschreven. Vertrekken van 7 richting Baarn kan nog steeds gelijktijdig met binnenkomst op een lager perronspoor. De beperking zit 'm erin dat dat alleen voor spoor 7 geldt; als je van 6 of lager richting Baarn vertrekt, kun je niet meteen naar rechterspoor, maar rijd je een stukje linkerspoor tot een nieuw overloopwissel net ten zuiden van de afslag naar de dive-under. Als de 1500 dus keert op 5a, heb je daar last van in de vorm van een grote overkruisligging, bijvoorbeeld van de volgende binnenkomende 1500, die immers dezelfde route moet volgen. En de 5800 moet altijd door de dive-under, denk ik.

Dinsdag 09 jul 2019 - 10:15:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De 15800 gaat inderdaad sinds hij naar Avat rijdt altijd via de dive-under. Maar mocht 'ie daar door werkzaamheden een keer niet heen kunnen dan heb je wel een probleem om die trein in Amf te keren, want dan conflicteer je in de beschreven situatie in beide richtingen met de 1500.
Al is het dan ook weer zo dat je in een dergelijke situatie waarschijnlijk toch al iets aan de ligging van die trein moet doen om 'm op één perronspoor te kunnen laten keren (immers kruist de 15800 zichzelf op Amf)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Dinsdag 09 jul 2019 om 10:16:44

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 09 jul 2019 - 11:47:50
illyavaes
illyavaes
Quote
Klaasje (ma 08 jul 2019 10:53:15 www.somda.nl): Het rijtijdverlies voor die route ten opzichte van de normale route is al snel 2,5 minuut, als het al niet meer is. Op een station waarbij de tegenrichting genoeg mogelijkheden heeft om om stilstaande treinen heen te rijden is het echt een ontzettende onzinoverloop.
Toch heeft iemand ooit gemeend dat dit nut had en ik krijg niet de indruk dat de huidige generatie wijwetenallesbeteralshetmaarwisselslopenis veel navraagt wat de overwegingen waren en wat de gewijzigde omstandigheden zijn die de betreffende overwegingen achterhalen.
Dan hadden ze ook even kunnen navragen waarom in vredesnaam (bij een aansluiting 1,5~2km kilometer vanaf je vertrek) de overloop voor 40 km/h is gemaakt, waarom de bijbehorende groen-flikker voorafgegaan wordt door nog een groen-flikker (je buigt niet af na dat sein) en waarom het daar aan voorafgaande sein (het vertreksein van 4b) GEEL is.
En als hun conclusie is dat dat incompetent is (want had 80 gemoeten) waarom wordt dat dan niet competent gemaakt in plaats van dat hele bijsturingsscenario onmogelijk te maken ("niet nodig want we kijken er gewoon niet naar").
Als "geen geld" binnen "vernieuwingsprojecten" een argument is, dan zou men het gewoon 1-op-1 moeten vervangen. Achteruitgang in functionaliteit (hoe vermeend dom die functionaliteit dan ook is/was) is geen vernieuwing maar functiewijziging. Goed doen of niet doen.
(dit is het punt waar de gebruikelijke grote worden over "beter" en "robuuster" worden gereduceerd tot "maar dan hebben we op papier straks lagere onderhoudskosten")

Overigens, wie garandeert je dat je die "genoeg mogelijkheden [...] om om stilstaande treinen heen te rijden" wel houdt? Volgens de gebruikelijke verdeel-en-heersmethodes kunnen die ook wel weg.
Bovendien, waarom is het dan ineens geenargument meer dat er dan een ongeplande STS-nadering is? (wat qua veiligheid natuurlijk een zeer dun "argument" is en als je dat ter discussie stelt, wordt er al heel snel overgeschakeld naar "maar het is ook gewoon beter om treinen rijdend te houden" - ja, behalve voor die Valleilijntreinen en de Berlijntrein naar Apeldoorn dan, want daar zijn 2 wissels extra op de KPI wisselsloop belangrijker)

Laatst bewerkt door illyavaes op Dinsdag 09 jul 2019 om 13:05:37

Dinsdag 09 jul 2019 - 13:48:29
illyavaes
illyavaes
In december 2019 wordt het zuidelijk deel van het emplacement Ede-Wageningen buiten exploitatie genomen (als stap 0 voor Spoorzone Ede-Wageningen) om dit te kunnen verwijderen teneinde ruimte te maken voor het bouwen van het nieuwe spoor 825 en het nieuwe zijperron (samen perronspoor 5):

Wissel 175A wordt in de linksleidende stand geklemd;
Wissel 175B wordt in de linksleidende stand geklemd;
Sturing van wissel 175A/B in de rechtsleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt;
Wissel 195A wordt in de rechtsleidende stand geklemd;
Wissel 195B wordt in de rechtsleidende stand geklemd;
Sturing van wissel 195A/B in de linksleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt;
Het grendel op wissel 187 wordt spanningsloos gesteld en ligt vast in de rechtsleidende stand;
Sturing van wissel 187 in de linksleidende stand wordt in de beveiliging onmogelijk gemaakt.
Voor de genoemde wissels wordt een verhindering voor bediening (VHB) aangebracht.
Genoemde wissels worden werkwissels. De standen van de tongen dienen te worden gecontroleerd in de beveiliging. Deze wissels worden geklemd en mogen niet ontklemd worden.

Wissels 185A, 185B, 902 t/m 906, 907A, 907B en 908 worden buiten exploitatie genomen;
Stop-ontspoorblokken St187 en St189 worden buiten exploitatie genomen;
Sporen 6a, 6b, 7a, 7b, 7c, 7d, 8a, 8b, 9, 825a en 825b worden buiten exploitatie genomen.
Sein 176 op km 75.435 (spoor 825a) wordt buiten exploitatie genomen, gedoofd en voorzien van een wit kruis.
Sein 194 op km 76.069 (spoor 825a) wordt buiten exploitatie genomen, gedoofd en voorzien van een wit kruis.
Rijweginstelling vanaf sein 170 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 172 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 174 over wissel 175A rechtsleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 176 is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 194 is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 196 over wissel 195B linksleidend is niet mogelijk;
Rijweginstelling vanaf sein 198 over wissel 195B linksleidend is niet mogelijk.

Dinsdag 09 jul 2019 - 14:03:57
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
rolandrail (ma 08 jul 2019 23:19:40 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 17:48:49 www.somda.nl): Kennelijk weet jij hoeveel bezwaren er wel en nier gehonoreerd worden, anders kon je dit natuurlijk niet beweren.
Heel weinig, enige wat recent wel gehonoreerd is Mbt, het middenspoor daar blijft liggen (omdat Rm te kort is om kop te maken voor de gemiddelde containertrein als die uit Vl of Br niet via Hm richting Ehv e.v. kan. Alle andere bezwaren door goederenvervoerders en aannemers zijn allemaal afgewezen.
De stelling klopt; de reden echter niet. Dat wij met zijn allen weten dat de reden zoals door Roland beschreven correct is, door Prorail werd als reden opgevoerd dat door ProRail gekozen is voor een andere aanpak van de vervanging van de treinbeveiliging, met een fors lagere investering en dito besparingsmogelijkheid. Daarmee is de directe aanleiding voor het verwijderen van het wachtspoor verdwenen.

Woensdag 10 jul 2019 - 12:44:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Tja, openbaar toegeven dat een bezwaar gehonoreerd is kan een precedent scheppen, dat kan natuurlijk niet

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 10 jul 2019 - 15:07:19
mren
mren
Het FD meldt vandaag dat ProRail op Tenderned uitvraag heeft gedaan voor bouw opstelterrein in de Westhavens voor 20 treinen.

Woensdag 10 jul 2019 - 17:20:26
selivio
selivio
www.spoorpro.nl

Kwam het bericht ook al hier tegen idd, en deze hebben geen pay-wall

Woensdag 10 jul 2019 - 19:29:56
b2py
b2py
Quote
mren (wo 10 jul 2019 15:07:19 www.somda.nl): Het FD meldt vandaag dat ProRail op Tenderned uitvraag heeft gedaan voor bouw opstelterrein in de Westhavens voor 20 treinen.
2 of 10 rijtuigen per ‘trein’?

Woensdag 10 jul 2019 - 19:40:45
treinfan
treinfan
In het artikel van spoorpro heeft men het over 110 bakken.

[Bezig met laden...]

Donderdag 11 jul 2019 - 06:49:39
illyavaes
illyavaes
Geen enkele indicatie wat er gebeurt met het goederenvervoer aldaar...

Donderdag 11 jul 2019 - 07:12:12
rick
rick
Dan zal daar voorlopig nog geen verandering in zijn,neem ik aan.
Afgelopen weekend zag ik dat spoor 6101 bij de Nieuwe Hemweg aldaar is opgebroken wegens werkzaamheden, spoor 9251 naar de Vopak is ook verwijderd maar dat zal al eerder gedaan zijn.

Donderdag 11 jul 2019 - 07:38:22
illyavaes
illyavaes
Nog eens opnieuw naar het SpoorPro-artikel gekeken, als je goed tuurt naar het plaatje, kun je zien dat er aan de zuidkant een deel goederen blijft en de noordhelft opstelterrein (al dan niet bijgebouwd) wordt.
(de tekst suggereert eigenlijk meer vervanging, vandaar mijn behoefte aan een indicatie)

Donderdag 11 jul 2019 - 08:08:27
rick
rick
Ik had het idee dat het nieuwe opstelterrein er juist naast zou komen, maar inderdaad zou een deel van Awhv omgebouwd kunnen worden. Was er niet een plan om het terrein van de OBA voor ballastoverslag te gaan gebruiken? In dat geval zou een deel goederenemplacement moeten blijven.

Donderdag 11 jul 2019 - 08:46:58
MasterE
MasterE
Ik heb daar wel tekeningen van gezien ruim een jaar geleden, de huidige tankplaat moet verhuizen en op die hoogte komen ik dacht 7 opstelsporen in CBG en daarachter 8 sporen in NCBG met een technisch centrum en achterin een wasinstallatie. Dit is dus gebaseerd op herinneringen van het zien van tekeningen in begin 2018.

Laatst bewerkt door MasterE op Donderdag 11 jul 2019 om 08:48:07

Mcn Asd

Vrijdag 12 jul 2019 - 13:29:22
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
rick (do 11 jul 2019 08:08:27 www.somda.nl): Ik had het idee dat het nieuwe opstelterrein er juist naast zou komen, maar inderdaad zou een deel van Awhv omgebouwd kunnen worden. Was er niet een plan om het terrein van de OBA voor ballastoverslag te gaan gebruiken? In dat geval zou een deel goederenemplacement moeten blijven.
Geen plan maar een wens van Railpro. Er blijven zowiezo een aantal goederenklanten in het havengebied tenzij die ook weggepest gaan worden door de locale "groene" politiek.
Als je wat gaat graven kom je op www.tenderned.nl een document met Kenmerken tegen waar op een plattegrond te zien dat het nieuwe opstelterrein naast het goederenemplacement komt te liggen.

Laatst bewerkt door rolandrail op Vrijdag 12 jul 2019 om 13:40:40

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Maandag 15 jul 2019 - 14:42:22
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Goed nieuws!

Naar aanleiding van de zeer vele klachten heeft, voorzover ik gehoord heb, Prorail het programma "saneren 1500 wissels" on hold gezet!!

Maandag 15 jul 2019 - 15:38:12
sjoerd
sjoerd
Benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Niet zozeer met de wissels, maar wel met degenen die hun ultieme droom nu moeten opgeven.

Maandag 15 jul 2019 - 16:50:55
waalkade
waalkade
Kan windmolens gaan saneren, bij mij voor de deur staan er al 8 stil

Maandag 15 jul 2019 - 17:58:33
koos
koos
Ik ben benieuwd. Wellicht blijft het enige dubbele kruis nog even liggen. Voor begin 2020 stond namelijk wisselsanering van Blauwkapel op de agenda. Het saneren van Blauwkapel behelst het volgende:

- Opbreken van het dubbelsporige kruis (kruisende sporen: BH / BU en LC / LO)
- Opbreken wissel 1013.
- Opbreken wissels 1051 en 1053 en bijbehorend kruis. De sporen ri Hvs worden opgebroken.
- Opbreken wissels 1031 en 1033 en bijbehorend kruis.

Ook stond voor dit jaar nog op het programma:
- Hlm: Opbreken wissels 29A/B en spoor 99.

Saneren aangepast naar opbrengen. Dat is het in feite natuurlijk ook..

Laatst bewerkt door koos op Maandag 15 jul 2019 om 18:40:06

Maandag 15 jul 2019 - 18:25:34
sjoerd
sjoerd
Hoewel zeer uniek en interessant is er weinig of geen werk voor het dubbele kruis en de meeste wissels van Blauwkapel en dat geldt ook voor het VAM-spoor te Haarlem. Ik zou zeggen dat er weinig aan verloren is. Er zijn wel ernstiger zaken te melden over dit onderwerp.
Saneren betekent gezond maken. Ik stel nog maar eens voor om het hier te hebben over opbreken. En je achterdeur dichtmetselen omdat je toch altijd aan de voorzijde je huis binnenkomt, noem ik geen saneren.

Maandag 15 jul 2019 - 19:34:57
thom
thom
Genoemde wissels gaat men echt niet ineens laten liggen, waarom zou men ook aangezien het praktisch niet gebruikt word en het wel onderhouden moet worden.

Zeker het kruis vergt het nodige door dat het wel bereden word Ut-Amf en het sowieso een slijtage gevoelig geheel is...

Maandag 15 jul 2019 - 20:37:19
anton_
anton_
Quote
illyavaes (di 09 jul 2019 13:48:29 www.somda.nl): In december 2019 wordt het zuidelijk deel van het emplacement Ede-Wageningen buiten exploitatie genomen (als stap 0 voor Spoorzone Ede-Wageningen)
Ik ziet om meerdere plaatsen plannen om een non stop IC Arnhem Utrecht te laten rijden. Betekend dat over een aantal jaren er weer IC sporen worden aangelegd op de plaats van spoor 822 en 825 voor deze treinen ?

www.ad.nl

Maandag 15 jul 2019 - 21:45:20
AlbertP
AlbertP
Het plan is wel dat er een perron bij komt aan spoor 825, met een westelijker aansluitwissel (zie de vage tekening op spoorzone-ede.nl pagina 8, en de beschrijving op pagina 13). Het is alleen wat vertraagd.

822 wordt dus inderdaad opgebroken, het kaartje op pag. 12 suggereert dat spoor 1b naar het zuiden wordt opgeschoven om dit perron te kunnen verlengen richting het oosten.

Dinsdag 16 jul 2019 - 06:44:39
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
koos (ma 15 jul 2019 17:58:33 www.somda.nl): Ik ben benieuwd. Wellicht blijft het enige dubbele kruis nog even liggen. Voor begin 2020 stond namelijk wisselsanering van Blauwkapel op de agenda. Het saneren van Blauwkapel behelst het volgende:

- Opbreken van het dubbelsporige kruis (kruisende sporen: BH / BU en LC / LO)
- Opbreken wissel 1013.
- Opbreken wissels 1051 en 1053 en bijbehorend kruis. De sporen ri Hvs worden opgebroken.
- Opbreken wissels 1031 en 1033 en bijbehorend kruis.

Ook stond voor dit jaar nog op het programma:
- Hlm: Opbreken wissels 29A/B en spoor 99.

Saneren aangepast naar opbrengen. Dat is het in feite natuurlijk ook..
Deze sanering zal wel doorgaan, aangezien het contract al op de markt is. ik neem aan dat men bedoeld met saneringen die nog in de planfase zitten...

Dinsdag 16 jul 2019 - 08:51:08
illyavaes
illyavaes
Quote
AlbertP (ma 15 jul 2019 21:45:20 www.somda.nl):
822 wordt dus inderdaad opgebroken, het kaartje op pag. 12 suggereert dat spoor 1b naar het zuiden wordt opgeschoven om dit perron te kunnen verlengen richting het oosten.
De ruimte van 822 wordt vrijgehouden voor later eventueel weer terugleggen.
Spoor 4 wordt wat zuidelijker herbouwd (dus breder eilandperron), sporen 821 en 823 blijven grotendeels op de huidige plaats liggen.
Het perron van spoor 1(b) kan gewoon worden verlengd op de huidige plek en wordt 50m langer. Alleen ter hoogte van de huidige losweg (en toekomstig keerspoor) komt 821b iets zuidelijker (rechter); de aansluiting op het hoofdspoor komt wat verder richting Arnhem.
(bron: RVTO versie 4.0 d.d. 19/10/2016)

Dinsdag 16 jul 2019 - 08:54:32
illyavaes
illyavaes
Quote
sjoerd (ma 15 jul 2019 15:38:12 www.somda.nl): Benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Niet zozeer met de wissels, maar wel met degenen die hun ultieme droom nu moeten opgeven.
Nou, "on hold" gezet klinkt mij nog niet als "dood en begraven" in de oren hoor.
De cynicus in mij zegt dat men gewoon even wacht tot iedereen weer in slaap dommelt en dan gewoon verder gaat.
Ueberhaupt is mij als ProRail-er niets bekend van zoiets (niet dat zulks alles zegt hoor; alleen dingen die als juichverhaal te kaderen zijn, worden gedeeld ).

Dinsdag 16 jul 2019 - 09:29:08
sjoerd
sjoerd
Ik vrees dat juichverhalen meestal niet de waarheid weergeven. Dat er domme dingen gebeuren, met louter een kostenfactor als achtergrond, moge wel duidelijk zijn. Het is echter altijd een wisselend (!) beeld geweest. Toen alles nog veel lokaler georganiseerd was, moest de plaatselijke stationschef ook jaren zeuren voor er een extra wisseltje en/of spoortje kwam, al ging de hardst zeurende chef wel voor. Dat houdt voor de vervoerders in dat zij zich moeten verenigen en sterk maken. Nu worden ze door de infrabeheerder uit elkaar gespeeld.
Niet de beheerder van de infra, maar degenen die er gebruik van maken moeten samen bepalend zijn voor hoe het er buiten bijligt. De beheerder is dienend. Nu staat de zaak volkomen op zijn kop. Kortom: de schop in de grond.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 16 jul 2019 om 20:42:35

Dinsdag 16 jul 2019 - 17:50:23
PeterJ
PeterJ
Kostenfactor? Saneren is gratis?

Dinsdag 16 jul 2019 - 20:41:35
sjoerd
sjoerd
Och, als infra opbreken meer kost dan laten liggen, zal ProRail het toch zeker niet doen. Ik heb het over de doelstelling van ProRail om 1500 wissels op te breken. Ja, dat kost geld, maar dat zou - althans volgens de heersende gedachte bij ProRail - niet alleen veel bezuinigingen opleveren maar ook de kans op storingen verminderen.
Zoals ik naar volle overtuiging al eerder opmerkte: je achterdeur dichtmetselen omdat je toch altijd door de voordeur gaat, kan onmogelijk leiden tot bewegingsvrijheid. En die heb je toch nodig bij de dienstuitvoering.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 16 jul 2019 om 20:45:03

Dinsdag 16 jul 2019 - 21:35:37
Frontier
Frontier
Edoch kan die achterdeur dan ook niet meer gebreken gaan vertonen en onderhoud is ook niet meer nodig, zo bekrompen zal ProRail ongetwijfeld redeneren.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 16 jul 2019 - 22:04:23
cuneo56
cuneo56
Opvallend echter dat bij gebouwen de overheid eisen stelt om b.v een 2e uitgang als vluchtweg te hebben , (lees een achterdeur).
Bij het spoor doet de overheid dat dus niet, geen eisen aan of hebben van alternatieven voor de beschikbaar gestelde infra.

Dinsdag 16 jul 2019 - 23:15:43
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik geloof niet dat wissels veiligheidskritisch zijn, geen vluchtweg.
Als je je achtertuin niet gebruikt dan kan je beter je achterdeur dichtmaken

Dinsdag 16 jul 2019 - 23:34:16
cuneo56
cuneo56
Vluchtwegen is inderdaad geen goede vergelijking, maar het is toch wel merkwaardig dat de ene overheids dienst als concessie verlener eisen stelt ( punctualiteit, maximale uitval, frequentie etc.) , en een andere overheids dienst acties onderneemt die dat moeilijker maken.
Dat je een wissel naar je niet gebruikte achtertuin opbreekt is prima en begrijpelijk , maar zaken verwijderen die een alternatief bieden om bij problemen toch aan de (consessie) eisen te voldoen is dat in mijn ogen niet. ( Dat je dus je achterdeur in kan als er een boom voor je voordeur ligt)

Laatst bewerkt door cuneo56 op Dinsdag 16 jul 2019 om 23:35:31

Dinsdag 16 jul 2019 - 23:48:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik ben met je eens dat ProRail van een slecht flexibel systeem (het spoor is immers niet flexibel t.o.v. wegennet) naar een nog onflexibeler systeem gaat.

Woensdag 17 jul 2019 - 07:03:26
illyavaes
illyavaes
Quote
cuneo56 (di 16 jul 2019 23:34:16 www.somda.nl): Vluchtwegen is inderdaad geen goede vergelijking, maar het is toch wel merkwaardig dat de ene overheids dienst als concessie verlener eisen stelt ( punctualiteit, maximale uitval, frequentie etc.) , en een andere overheids dienst acties onderneemt die dat moeilijker maken.
De concessienemer heeft de laatste overheidsdienst echter alle ruimte daarvoor geboden omdat men doelbewust de eigen "logistiek" zo instak dat er effectief geen gebruik van die flexibiliteit kon worden gemaakt. En dat houdt die concessienemer ook nog steeds in stand.

Laatst bewerkt door illyavaes op Woensdag 17 jul 2019 om 07:03:47

Woensdag 17 jul 2019 - 09:37:52
sjoerd
sjoerd
Dat is juist het probleem, en de stelling is dat die werkwijze niet goed is en dat dat dus moet veranderen. Maar dan moeten de concessienemers samen optrekken. En ProRail zou zich kunnen afvragen of het als bedrijf wel zo dienstbaar is als het de radioluisteraars wordt voorgespiegeld: "Wij vernieuwen het spoor voor u". Me hoela: zonde van het geld, die spotjes. Wie zit daar op te wachten? Wie kan daar wat mee? Moeten we het minder erg gaan vinden dat we hier en daar even wat minder gemakkelijk kunnen reizen? Denk als dienstverlenend bedrijf na over dienstbaar zijn aan je eigen klanten: de concessienemers. Hoe kunnen we die zo goed mogelijk dienen met infra met mogelijkheden in plaats van - bij wijze van spreken - twee start- en landingsbanen op Schiphol en een enkele sluis bij IJmuiden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 jul 2019 - 09:52:07
illyavaes
illyavaes
Ja, dat probeer ik hier ook al jaren tussen de oren te krijgen
Maar zolang mensen nog praten over "het spoorsysteem" en "het treinproduct" en sowieso PR en cijfers belangrijk zijn dan het bestaansrecht "vervoeren van reizigers en goederen per spoor" blijft het een uphill battle...

Woensdag 17 jul 2019 - 16:50:15
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
sjoerd (wo 17 jul 2019 09:37:52 www.somda.nl): Maar dan moeten de concessienemers samen optrekken.
Dat is volgens mij al vaak genoeg gedaan/geprobeerd,ik heb in elk geval van genoeg voorbeelden gehoord waarbij pro rail iets wilde weghalen,dat concessienemers protesteerde en pro rail vervolgens het toch weghaalde.
Als je dat maar vaak genoeg als feit voor je voeten word gedonderd,dan stop je op een gegeven moment als concessienemers toch met bezwaar maken,als je bezwaar aan de kant word geveegd,dan kan je je de moeite wel besparen
De grootste verandering moet plaats vinden bij prorail,zowel in handelen als denken,maar zolang niemand ze met een dwarsligger is flink op de fikken slaat,zullen ze dat nooit gaan doen uit eigen wil.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 17 jul 2019 - 17:32:44
sjoerd
sjoerd
Het zou toch eigenlijk heel raar zijn als een bedrijf of een organisatie zichzelf niet in de schijnwerpers kan zetten?
Wij deden de ene audit na de andere, ook bij klanten of deelnemers, en de chef luisterde maar al te goed. Ik vroeg ook stagiaires gericht naar wat in onze organisatie was opgevallen. Dat wekt vertrouwen naar binnen en naar buiten.
Doe je dat niet, dan raakt elke organisatie in zichzelf gekeerd. Gevolg: de klanten balen heel snel van je, en lopen weg of je krijgt bakken kritiek.
Tja, en wat er gebeurt als je ijzebijterig doorgaat met zwakke doelstellingen en evaluaties, hoef ik niet uit te leggen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 17 jul 2019 om 19:12:54

Woensdag 17 jul 2019 - 22:17:08
thom
thom
Quote
phantom (wo 17 jul 2019 16:50:15 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (wo 17 jul 2019 09:37:52 www.somda.nl): Maar dan moeten de concessienemers samen optrekken.
Dat is volgens mij al vaak genoeg gedaan/geprobeerd,ik heb in elk geval van genoeg voorbeelden gehoord waarbij pro rail iets wilde weghalen,dat concessienemers protesteerde en pro rail vervolgens het toch weghaalde.
Als je dat maar vaak genoeg als feit voor je voeten word gedonderd,dan stop je op een gegeven moment als concessienemers toch met bezwaar maken,als je bezwaar aan de kant word geveegd,dan kan je je de moeite wel besparen
De grootste verandering moet plaats vinden bij prorail,zowel in handelen als denken,maar zolang niemand ze met een dwarsligger is flink op de fikken slaat,zullen ze dat nooit gaan doen uit eigen wil.
Laten we niet vergeten dat alles wat de vervoerders willen maar zo moet tegen elke kostprijs die er maar tegenover staat, en omgekeerd denk ik dat van de plannen waar tegen geageerd word en dat vervolgens gehonoreerd word je daar niet zoveel van zult horen...

Woensdag 17 jul 2019 - 22:51:27
sjoerd
sjoerd
Ik kan het bovenstaande niet zo goed volgen, Thom.
Bedoel je dat de "gezamenlijke" vervoerders zich niet bewust zijn van de kosten van de door hen gewenste infra? Dat mag zo zijn, maar ProRail houdt ook geen rekening met de schade die de vervoerders ondervinden door tekortschietende infra.
Conclusie: er is in wezen geen wederzijds begrip.
Dat de vervoerders niet staan te juichen als ProRail ergens iets bij het oude laat, of een verbetering aanbrengt, lijkt me wel erg veel gevraagd. Dan moet ik ook staan juichen als mijn vrouw een keer de vaatwasser inruimt? Het is maar normaal dat ProRail als dienend bedrijf naar de vervoerders luistert, en ingrijpt waar het nodig is en dat niet doet als er een overwegend bezwaar is tegen opbreken van infra. Ik zou graag zien dat het wederzijds begrip wordt versterkt. Dat lijkt me het minste. Als ProRail onderdeel wordt van een overheidsdienst kan het nog erger worden omdat de afstand tot de vervoerders dan nog veel verder toeneemt.
Het is het meest in het oog springende negatieve aspect van de opsplitsing van het spoorwegbedrijf. Doe er dan wat aan.

Donderdag 18 jul 2019 - 06:35:41
treinhobby
treinhobby
We zijn onopgemerkt weer 2 wissels dichter bij de 1500...
Wissels 3a/b bij Bnva zijn verdwenen. Staan nog wel op sporenplan.nl.

Dus mocht er eens een defecte trein staan tussen Sto en Amf, moet er gedurende ruim 22 kilometer links worden gereden...

Donderdag 18 jul 2019 - 08:01:32
kleine_man
kleine_man
Die is al een tijdje weg. Gaat kennelijk goed.

Donderdag 18 jul 2019 - 08:05:51
V64
V64
Quote
treinhobby (do 18 jul 2019 06:35:41 www.somda.nl): We zijn onopgemerkt weer 2 wissels dichter bij de 1500...
Wissels 3a/b bij Bnva zijn verdwenen. Staan nog wel op sporenplan.nl.

Dus mocht er eens een defecte trein staan tussen Sto en Amf, moet er gedurende ruim 22 kilometer links worden gereden...
Dat links rijden zal wel los lopen. Opheffen de boel is dan waarschijnlijk de beslissing.

Donderdag 18 jul 2019 - 08:57:42
illyavaes
illyavaes
Quote
treinhobby (do 18 jul 2019 06:35:41 www.somda.nl): We zijn onopgemerkt weer 2 wissels dichter bij de 1500...
Wissels 3a/b bij Bnva zijn verdwenen.
Hoezo onopgemerkt?
Zie www.somda.nl
Er werd toen beweerd dat de wissels nooit gebruikt werden, maar een treindienstleider van Amersfoort sprak dat tegen.
Helaas werd de vrijkomende ruimte niet gebruikt om een hogere snelheid op de aansluiting van de Kippenlijn mogelijk te maken...

Donderdag 18 jul 2019 - 08:59:49
illyavaes
illyavaes
Quote
V64 (do 18 jul 2019 08:05:51 www.somda.nl): Dat links rijden zal wel los lopen. Opheffen de boel is dan waarschijnlijk de beslissing.
Inderdaad. En dan zijn we weer bij het bestaansrecht van de organisatie.
Is dat "voorspelbaarheid" (een favoriete van management en communicatietypjes, of erger nog, het recent "versterkte" managementteam van communicatie) of is dat "blijven vervoeren"?
(retorische vraag...)

Donderdag 18 jul 2019 - 10:45:01
sjoerd
sjoerd
Voorspelbaarheid is prettig op het gebied van ruimtereizen, maar daar heb je het al: bij alles wat we als mensen ondernemen is niet alles voorspelbaar. Dat houdt juist in dat je je tegen zoveel mogelijk onvoorspelbaarheden moet indekken. En hoe doe je dat? Door elkaar zoveel mogelijk handelingsalternatieven te geven.
ProRail doet precies het omgekeerde: de voorspelbaarheid maximaal maken, namelijk: het kan niet meer.
Goed dat ProRail niet over ruimtereizen gaat. Dan kwam er geen één bemanning meer thuis.

Donderdag 18 jul 2019 - 12:17:27
geert
geert
Quote
illyavaes (do 18 jul 2019 08:57:42 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (do 18 jul 2019 06:35:41 www.somda.nl): We zijn onopgemerkt weer 2 wissels dichter bij de 1500...
Wissels 3a/b bij Bnva zijn verdwenen.
Hoezo onopgemerkt?
Zie www.somda.nl
Er werd toen beweerd dat de wissels nooit gebruikt werden, maar een treindienstleider van Amersfoort sprak dat tegen.
Helaas werd de vrijkomende ruimte niet gebruikt om een hogere snelheid op de aansluiting van de Kippenlijn mogelijk te maken...
Dat heeft geen enkele zin gezien de bogen bij Bnn

Donderdag 18 jul 2019 - 16:15:03
treinhobby
treinhobby
Oke, die melding wist ik niet.

Viel me nu op omdat ze met de bovenleiding bezig zijn.
In de bocht richting Stroe staan nieuwe portalen, gedeeltelijk al in gebruik.

Donderdag 18 jul 2019 - 17:00:46
broek53
broek53
Het kan zijn dat die boog deels herlegd wordt om op baanvaksnelheid gebracht te worden. Daarvan was destijds ten minste sprake toen de plannen voor de tunnel gemaakt werden die de overweg Harselaar vervangt.

Donderdag 18 jul 2019 - 18:03:27
kleine_man
kleine_man
Die boog kan niet herlegd worden, er zit sinds kort een tunnel in de weg. Ook de plaatsing van de sokkels en nieuwe portalen geven geen aanleiding om zoiets te verwachten.

Edit: "geen" toegevoegd

Donderdag 18 jul 2019 - 18:10:43
broek53
broek53
De boog zou juist herlegd kunnen worden als de tunnel er was, althans: dat was destijds de insteek van het onderzoek naar hoe breed het tunneldek zou moeten worden en hoe het zijspoor al dan niet aangesloten zou moeten worden. Wat het plan uiteindelijk is geworden, weet ik niet.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 18 jul 2019 om 18:11:43

Donderdag 18 jul 2019 - 19:35:17
marciekemp
marciekemp
De snelheid in de bocht gaat in ieder geval van 110 naar 130 maar of daarvoor de boog verlegd gaat worden durf ik niet te zeggen

Donderdag 18 jul 2019 - 20:19:03
broek53
broek53
Bij verleggen moet je ook geen half nieuw trace denken, maar lichten en schiften en verkanting verhogen. Daarbij zal hij wel een meter of zo verschuiven op sommige stukken.

Vrijdag 19 jul 2019 - 08:40:00
dionysus
dionysus
Quote
marciekemp (do 18 jul 2019 19:35:17 www.somda.nl): De snelheid in de bocht gaat in ieder geval van 110 naar 130 maar of daarvoor de boog verlegd gaat worden durf ik niet te zeggen
Alweer een tijdje geleden is de boog van Hvsp naar Hor ook verhoogd van 120 naar 130. Ik vermoed dat er toen ook iets met de verkanting is gedaan, want het spoor ligt nog steeds op dezelfde plek.

Wellicht doen ze dat hier ook, maar moeten ze daarom een wissel vervangen naar een standaard exemplaar (80 km/u wissel wordt ingeruild voor een 40 km/u wissel), om een verkanting mogelijk te maken

Let op, dit is een aanname

Vrijdag 19 jul 2019 - 09:01:34
broek53
broek53
Het wissel wordt wel vernieuwd, maar het blijft een 1:15. Heel verrassend: een meegebogen wissel, hoewel dergelijke unicaten min of meer taboe zijn. Wissel schuift een meter of 20 naar het westen en dat maakt de ruimte om de binnenboog in het hoofdspoor naar 130 km/h te kunnen lichten en schiften. De buitenboog moet overigens ook helemaal geschift worden, maar het stelt qua zijdelingse verplaatsing niet zoveel voor. Het verschuiven van het wissel gebeurt tegelijk met het opheffen van de tijdelijke overweg Harselaar (daardoor ontstaat ook de ruimte) en er gebeurt ook een en ander aan de beveiliging wat seinplaatsing betreft. Zo te zien gebeurt dat alles in het weekend van 27/28 juli.

(men zal merken dat ik heb het plan erbij heb gezocht )

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 19 jul 2019 om 09:24:33

Vrijdag 19 jul 2019 - 11:04:19
kiekkiek
kiekkiek
Je kunt ook, zij het beperkt, een boog schiften in een standaard wissel. Lijkt het bijzonder, maar is het dan niet.

Vrijdag 19 jul 2019 - 11:29:39
sjoerd
sjoerd
Schiften is alleen zijdelings verplaatsen. Lichten is alleen verticaal verplaatsen. En dan kun je nog verkanting aanbrengen, waarbij het ene been hoger gelegd wordt dan het andere. Het behoeft geen betoog dat het verkanting aanbrengen in wissels aan beperkingen onderhevig is, omdat er dan twee verschillende bogen in een wissel liggen, die in feite om een verschillende verkanting vragen.

Vrijdag 19 jul 2019 - 17:31:03
kleine_man
kleine_man
Dat verklaard waarom er 1 paal wat verder van het spoor staat.

Zaterdag 20 jul 2019 - 15:26:57
marotrans
marotrans
Quote
kleine_man (vr 19 jul 2019 17:31:03 www.somda.nl): Dat verklaard waarom er 1 paal wat verder van het spoor staat.
Even een zijsprongetje n.a.v. deze opmerking: weet iemand waarom er tussen Maarn en Driebergen sinds de verbouwing/vernieuwing over 'n lengte ter grootte van ca. 6 bovenleidingsportalen enkele masten staan, ook nog versprongen in plaats van recht tegenover elkaar?

Zaterdag 20 jul 2019 - 16:28:15
cuneo56
cuneo56
Quote
marotrans (za 20 jul 2019 15:26:57 www.somda.nl):

Even een zijsprongetje n.a.v. deze opmerking: weet iemand waarom er tussen Maarn en Driebergen sinds de verbouwing/vernieuwing over 'n lengte ter grootte van ca. 6 bovenleidingsportalen enkele masten staan, ook nog versprongen in plaats van recht tegenover elkaar?
Weet niet exact waar je bedoeld , maar er is een nieuwe overloop mogelijkheid gekomen ten oosten van de overweg in de Arnhemse Bovenweg, wat het kan verklaren en aan de westkant van die overweg krijg je de slanke wissels naar het straks 4 sporige Driebergen.

Zaterdag 20 jul 2019 - 17:08:20
Apda
Apda
Quote
kiekkiek (vr 19 jul 2019 11:04:19 www.somda.nl): Je kunt ook, zij het beperkt, een boog schiften in een standaard wissel. Lijkt het bijzonder, maar is het dan niet.
Een voorbeeld hiervan is te vinden in het onderzoeksrapport naar het treinongeluk te Brühl (Duitsland) op 6-2-2000.
In dit rapport wordt beschreven dat wissel 48 te Brühl is gemaakt van een standaard wissel (1:9, straal afbuigend spoor 300 m) waarvan het doorgaande, rechte spoor is 'gebogen' naar een straal van 11.329 m. Het afbuigende spoor kreeg daardoor een straal van 292 m en en maximum (technisch) toegelaten snelheid van 53,5 km/h. (Dit had overigens niets met de oorzaak van het ongeluk te maken.)
Doet Prorail dit soort dingen ook?

Zaterdag 20 jul 2019 - 18:10:43
kiekkiek
kiekkiek
Voor zover ik weet wel. Die 1:9 wissels te Wd bijvoorbeeld.

Zaterdag 20 jul 2019 - 18:24:43
sjoerd
sjoerd
En zoals bekend zijn de twee paar overloopwissels ten noorden van Hilversum ook in een boog gelegd. Daardoor duurde het langer tot zij vervangen waren na de ontsporing van enkele koplopers waarvan assen op twee sporen liepen door niet aanliggende tongen. Er zijn meegebogen en tegengebogen wissels. Dat is bij NS maatwerk; in Engeland bijvoorbeeld lijkt het wel of er geen standaardwissels bestaan.
Zoals ik al opmerkte: schiften is alleen het verticaal verplaatsen van spoor, waarbij de hoogteligging van beide benen gecorrigeerd wordt. En je kunt verkanting aanbrengen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 20 jul 2019 om 18:28:07

Zaterdag 20 jul 2019 - 18:48:43
Apda
Apda
Ik ben bang dat je jezelf nu tegenspreekt:
Quote
sjoerd (vr 19 jul 2019 11:29:39 www.somda.nl): Schiften is alleen zijdelings verplaatsen. Lichten is alleen verticaal verplaatsen.
Quote
sjoerd (za 20 jul 2019 18:24:43 www.somda.nl): Zoals ik al opmerkte: schiften is alleen het verticaal verplaatsen van spoor, ...

Zaterdag 20 jul 2019 - 20:39:06
marotrans
marotrans
Quote
cuneo56 (za 20 jul 2019 16:28:15 www.somda.nl):
Quote
marotrans (za 20 jul 2019 15:26:57 www.somda.nl):

Even een zijsprongetje n.a.v. deze opmerking: weet iemand waarom er tussen Maarn en Driebergen sinds de verbouwing/vernieuwing over 'n lengte ter grootte van ca. 6 bovenleidingsportalen enkele masten staan, ook nog versprongen in plaats van recht tegenover elkaar?
Weet niet exact waar je bedoeld , maar er is een nieuwe overloop mogelijkheid gekomen ten oosten van de overweg in de Arnhemse Bovenweg, wat het kan verklaren en aan de westkant van die overweg krijg je de slanke wissels naar het straks 4 sporige Driebergen.
Dat zal het dan zijn; ik ben niet thuis in de kilometrering maar via Google Maps kom ik inderdaad dan ook oostelijk van die overweg uit. Het is ook net het laatste stukje van de lijn dat je nog kunt zien vanaf de A12, westwaarts rijdend.
Bedankt voor de info!

Zaterdag 20 jul 2019 - 20:49:46
sjoerd
sjoerd
Quote
Apda (za 20 jul 2019 18:48:43 www.somda.nl): Ik ben bang dat je jezelf nu tegenspreekt:
Quote
sjoerd (vr 19 jul 2019 11:29:39 www.somda.nl): Schiften is alleen zijdelings verplaatsen. Lichten is alleen verticaal verplaatsen.
Quote
sjoerd (za 20 jul 2019 18:24:43 www.somda.nl): Zoals ik al opmerkte: schiften is alleen het verticaal verplaatsen van spoor, ...

Ja, daar heb je gelijk in! Laten we het houden op mijn eerste bijdrage! Schiften is zijdelings verplaatsen. Lichten is verticaal.

Maandag 22 jul 2019 - 08:15:56
illyavaes
illyavaes
Quote
geert (do 18 jul 2019 12:17:27 www.somda.nl):
Quote
illyavaes (do 18 jul 2019 08:57:42 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (do 18 jul 2019 06:35:41 www.somda.nl): We zijn onopgemerkt weer 2 wissels dichter bij de 1500...
Wissels 3a/b bij Bnva zijn verdwenen.
Hoezo onopgemerkt?
Zie www.somda.nl
Er werd toen beweerd dat de wissels nooit gebruikt werden, maar een treindienstleider van Amersfoort sprak dat tegen.
Helaas werd de vrijkomende ruimte niet gebruikt om een hogere snelheid op de aansluiting van de Kippenlijn mogelijk te maken...
Dat heeft geen enkele zin gezien de bogen bij Bnn
Ach, is dat zo?
Waarom stond er dan in het RVTO waarin "Maatregel 6: Saneren wisseloverloop 3A-3B te Barneveld aansluiting." stond ook tekst stond als:
"Intakken bij Barneveld aansluiting met 80 km/h vanaf de Valleilijn (maatregel BvT106) (Na controle is gebleken dat dit civiel niet mogelijke is, zie uitgangspunten)." (maatregel uit de "FIS Valleilijn, robuustheidvergrotende maatregelen") en
"Intakken bij Barneveld aansluiting met 80 km/h vanaf de Valleilijn (maatregel BvT106) wordt niet doorgevoerd. Naast het eerste stuk van de boog die niet volledig aan de eisen voldoet (zoals in het FIS omschreven en geaccepteerd is) voldoet ook de afstand tussen de wissels 7B en 9 niet voor een snelheid van 80 km/h.".
Let vooral op die laatste, de afstand tussen wissels 7B en 9 (= tegenboog). In de door slopen van 3a/b vrijkomende ruimte had je de overloop 7a/b kunnen leggen (tenminste voor 7a) zodat 7b verder van 9 af was komen te liggen.
Maar als je alleen maar focust op het slopen van wissels, dan ben je niet bezig met wat je met de vrijkomende ruimte voor wèl zinvols kunt doen.
Kennelijk vond men het dus een zinvolle (snelheidsverhogende) maatregel om met 80 te kunnen intakken, maar nu moet je nog steeds stoppen met aanzetten bij de 60 en kun je pas na de wissels verder aanzetten naar 130 (ondanks dat die wissels zelf wel 80 toelaten).

Maandag 22 jul 2019 - 17:25:09
waalkade
waalkade
Quote
koos (ma 15 jul 2019 17:58:33 www.somda.nl): Ik ben benieuwd. Wellicht blijft het enige dubbele kruis nog even liggen. Voor begin 2020 stond namelijk wisselsanering van Blauwkapel op de agenda. Het saneren van Blauwkapel behelst het volgende:

- Opbreken van het dubbelsporige kruis (kruisende sporen: BH / BU en LC / LO)
- Opbreken wissel 1013.
- Opbreken wissels 1051 en 1053 en bijbehorend kruis. De sporen ri Hvs worden opgebroken.
- Opbreken wissels 1031 en 1033 en bijbehorend kruis.

Ook stond voor dit jaar nog op het programma:
- Hlm: Opbreken wissels 29A/B en spoor 99.

Saneren aangepast naar opbrengen. Dat is het in feite natuurlijk ook..
Net nu de AVI in Amsterdam op springen staat, wellicht hebben ze dat spoor straks nog nodig.

Maandag 22 jul 2019 - 17:38:18
bart84
Moderator
bart84
Over welk spoor heb je t dan? Die in Haarlem of Blauwkapel? Of toch beide? En waarom zou dat nog nodig zijn?

Mvg. Bart

Maandag 22 jul 2019 - 17:50:16
b2py
b2py
In het citaat staat een spoor genoemd, 99 te Haarlem

Maandag 22 jul 2019 - 21:01:54
SchuurB
SchuurB
Quote
Apda (za 20 jul 2019 17:08:20 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (vr 19 jul 2019 11:04:19 www.somda.nl): Je kunt ook, zij het beperkt, een boog schiften in een standaard wissel. Lijkt het bijzonder, maar is het dan niet.
Een voorbeeld hiervan is te vinden in het onderzoeksrapport naar het treinongeluk te Brühl (Duitsland) op 6-2-2000.
In dit rapport wordt beschreven dat wissel 48 te Brühl is gemaakt van een standaard wissel (1:9, straal afbuigend spoor 300 m) waarvan het doorgaande, rechte spoor is 'gebogen' naar een straal van 11.329 m. Het afbuigende spoor kreeg daardoor een straal van 292 m en en maximum (technisch) toegelaten snelheid van 53,5 km/h. (Dit had overigens niets met de oorzaak van het ongeluk te maken.)
Doet Prorail dit soort dingen ook?
Zoals kiekkiek al zei: ja. Aanvulling: ProRail probeert dit tot het uiterste te vermijden en alleen wissels met standaardcomponenten te gebruiken. Dat is verder heel logisch maar de felheid waarmee men zich tegen dergelijke speciale constructies verzet is soms een beetje eigenaardig. Dit in schril contrast met een land als Zwitserland, waar je soms het gevoel krijgt dat ongeveer 50% van de wissels maatwerk is. Ook bij Nederlandse metro- en trambedrijven is het niet ongebruikelijk om maatwerk in te zetten als een gewoon wissel niet past.

Als ik me niet vergis is het nieuwe wissel te Bnva gebogen omdat de overgangsboog vanaf de voorzijde erin eindigt, maar het puntstuk is gewoon recht.

Voor de Duitssprekende wisselhobbyïst die meer wil weten over het buigen van wissels is er dit filmpje: www.youtube.com

Vrijdag 09 aug 2019 - 09:04:29
R1-2010
R1-2010
Op www.prorail.nl is op dit moment live het project Gooise Meren/Ndb te volgen. Extra interessant/morbide op dit moment is de live-sloop van het seinhuis bij de overweg...

Laatst bewerkt door R1-2010 op Vrijdag 09 aug 2019 om 09:05:23

Vrijdag 09 aug 2019 - 13:35:52
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
rolandrail (ma 08 jul 2019 23:19:40 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 17:48:49 www.somda.nl): Kennelijk weet jij hoeveel bezwaren er wel en nier gehonoreerd worden, anders kon je dit natuurlijk niet beweren.
Heel weinig, enige wat recent wel gehonoreerd is Mbt, het middenspoor daar blijft liggen (omdat Rm te kort is om kop te maken voor de gemiddelde containertrein als die uit Vl of Br niet via Hm richting Ehv e.v. kan. Alle andere bezwaren door goederenvervoerders en aannemers zijn allemaal afgewezen.
Mbt blijft liggen omdat de beoogde besparing bij het vervangen van de treinbeveiliging veel lager uitvalt.

Voor de rest blijft elke verwijdering (die geen functieverbetering oplevert) een afweging: wat voor ProRail / I en W een besparing op langere termijn oplevert kan voor goederenvervoerders leiden tot minder flexibiliteit en daarmee tot hogere kosten.

Vrijdag 09 aug 2019 - 15:25:32
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
R1-2010 (vr 09 aug 2019 09:04:29 www.somda.nl): Op www.prorail.nl is op dit moment live het project Gooise Meren/Ndb te volgen. Extra interessant/morbide op dit moment is de live-sloop van het seinhuis bij de overweg...
Dat maakt plaats voor nieuwe relaishuizen. Die hadden natuurlijk ook in het seinhuis opgezet kunnen worden maar "Hé, te moeilijk!"

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 15:28:14
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
hw1969 (vr 09 aug 2019 13:35:52 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (ma 08 jul 2019 23:19:40 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 08 jul 2019 17:48:49 www.somda.nl): Kennelijk weet jij hoeveel bezwaren er wel en nier gehonoreerd worden, anders kon je dit natuurlijk niet beweren.
Heel weinig, enige wat recent wel gehonoreerd is Mbt, het middenspoor daar blijft liggen (omdat Rm te kort is om kop te maken voor de gemiddelde containertrein als die uit Vl of Br niet via Hm richting Ehv e.v. kan. Alle andere bezwaren door goederenvervoerders en aannemers zijn allemaal afgewezen.
Mbt blijft liggen omdat de beoogde besparing bij het vervangen van de treinbeveiliging veel lager uitvalt.
Dat is de k.u.t. smoes van Prorail na zwaar protest van de goederenvervoerders die al niet meer kunnen kopmaken in Rm met hun treinlengtes en bij opbraak van Mbt door hadden gemoeten naar Std met alle capaciteitsproblemen op de hoofdbaan en in Std zelf van dien. Prorail zal nooit eerlijk toegeven dat ze een protest hebben gehonoreerd want dat schept een precedent.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 18:13:02
PeterJ
PeterJ
In Japan werkt dat toch allemaal prachtig dus hier vast ook. Benieuwd wanneer die gekte overslaat naar Kijfhoek, daar kan je nog heel veel wissels saneren.

Zaterdag 10 aug 2019 - 14:05:07
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Las op Facebook dat men inmiddels ook is begonnen met de voorbereidingen tot sanering te Blauwkapel.

Zaterdag 10 aug 2019 - 16:12:05
Daan!
Daan!
Volgens jaar worden op Haarlem sowieso aan de westzijde een hoop wissels vervangen. Deze liggen er 30 jaar in. Weet iemand of daar ook infrawijzigingen gaan plaatsvinden?
Het zou natuurlijk fijn zijn als de perrons aan sporen 1, 4 en 5 verlengd zouden kunnen worden.

Zaterdag 10 aug 2019 - 16:51:57
GamingTech
GamingTech
Weet iemand wanneer er nieuwe palen voor de bovenleiding komen tussen Arnhem Zuid en Elst? Ter hoogte van de Linge liggen diverse voeten voor nieuwe bovenleidingspalen.

Zaterdag 10 aug 2019 - 17:01:28
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (vr 19 jul 2019 09:01:34 www.somda.nl): Het wissel wordt wel vernieuwd, maar het blijft een 1:15. Heel verrassend: een meegebogen wissel, hoewel dergelijke unicaten min of meer taboe zijn. Wissel schuift een meter of 20 naar het westen en dat maakt de ruimte om de binnenboog in het hoofdspoor naar 130 km/h te kunnen lichten en schiften. De buitenboog moet overigens ook helemaal geschift worden, maar het stelt qua zijdelingse verplaatsing niet zoveel voor. Het verschuiven van het wissel gebeurt tegelijk met het opheffen van de tijdelijke overweg Harselaar (daardoor ontstaat ook de ruimte) en er gebeurt ook een en ander aan de beveiliging wat seinplaatsing betreft. Zo te zien gebeurt dat alles in het weekend van 27/28 juli.
Zag vanochtend uit de trein dat er te Bnv echter vlak voor de bocht aan het linker spoor nog steeds een vierkant bord met cijfer 11 staat, een 75 meter verder dan de vierkante met 13 ( rijrichting Barneveld naar Stroe , links.)
Is de bocht toch net niet helemaal goed of is iemand vergeten een bord weg te halen?
Ben er specciaal later nog even weer naar toe gegaan, maar kan evenmin een Gele 11 ontdekken.

Zaterdag 10 aug 2019 - 17:20:22
mattie
mattie
Quote
GamingTech (za 10 aug 2019 16:51:57 www.somda.nl): Weet iemand wanneer er nieuwe palen voor de bovenleiding komen tussen Arnhem Zuid en Elst? Ter hoogte van de Linge liggen diverse voeten voor nieuwe bovenleidingspalen.
Lagen er een paar weken geleden ook al.