Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Dinsdag 21 aug 2018 - 22:22:48
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (di 21 aug 2018 12:09:49 www.somda.nl):
Op Moerdijk extra sporen plaatsen lijkt me ietwat vreemd,daar het enkel een stamlijn bevat met wat emplacementjes om goederen treinen op te delen/samen te voegen om diverse treinen bij/van hun eindbestemming te halen/te brengen.
Die beredenering kan ik niet helemaal volgen. Er wordt nu capaciteit geleend bij CCT en het havenbedrijf maar dat is niet oneindig mogelijk. Als CCT bijvoorbeeld meer treinen gaat behandelen dan is de uitwijkmogelijkheid verdwenen en moet er tegelijk nog meer capaciteit worden gevonden.

Woensdag 22 aug 2018 - 08:41:47
b2py
b2py
Het aantal storingen rondom Nijmegen is ook niet te becijferen dus valt mooi tegen elkaar weg. Hoeveel goederentreinen gaan er door Nijmegen?

Woensdag 22 aug 2018 - 09:27:46
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Dus mogen nuttige sporen in Nijmegen opgebroken worden? En wat als de BR plat ligt? Ik zie het al gebeuren...

Het lijkt er op dat je vergeten bent wat er eergisteren is gebeurd.

Laatst bewerkt door Korte_Naam op Woensdag 22 aug 2018 om 09:33:21

Woensdag 22 aug 2018 - 09:55:26
Daan!
Daan!
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:58:57 www.somda.nl): Wat wordt in het artikel bedoeld met extra rijmogelijkheid op de hsl?
Zit die dan al aan de maximale capaciteit?
De HSL zit niet zozeer aan zijn maximale capaciteit. Het grootste probleem is de Schipholtunnel.

En inderdaad, de 9200 gaat volgend jaar los liggen van de 1000. Daardoor rijden er tussen Bd-Rtd 5 treinen per uur en tussen Rtd-Asd 5 treinen per uur. Dit laatste geldt niet wanneer de 9200 begint en eindigt in Breda.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 22 aug 2018 - 10:04:43
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Ik denk dat goederenvervoerders de vlag uit steken als de goederensporen in Nijmegen verdwijnen! want daardoor heeft Prorail geen mogelijkheden meer om goederentreinen aan de kant te zetten. Met de huidige BUP paden moeten cargo's zowel in Ah als Nm voor 15-30 minutn aan de kant. Dus gevolg van verdwijnen goederensporen is opheffen van een paar van die nutteloze NSR treinen.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 22 aug 2018 om 12:20:17, reden: Bericht in strijd met regel 4.

Woensdag 22 aug 2018 - 11:40:42
treinfan
treinfan
Quote
phantom (di 21 aug 2018 12:09:49 www.somda.nl):
Op Moerdijk extra sporen plaatsen lijkt me ietwat vreemd,daar het enkel een stamlijn bevat met wat emplacementjes om goederen treinen op te delen/samen te voegen om diverse treinen bij/van hun eindbestemming te halen/te brengen.
Ja, er zijn juist sporen tekort doordat er slechts een paar kleine emplacementen liggen. Er rijden (doordeweeks) zo'n 8 treinen per dag naar Moerdijk, en de bijbehorende 8 treinen terug. Verschillende bedrijven in Moerdijk zien graag meer treinen, maar krijgen soms toch een binnenschip bij gebrek aan spoorcapaciteit.

[Bezig met laden...]

Woensdag 22 aug 2018 - 12:26:49
moderator
Moderator
moderator
Dit topic is vanaf vandaag hernoemd naar "Infrawijzigingen", omdat de titel 'spoorsanering' de inhoud niet volledig dekt.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Woensdag 22 aug 2018 - 12:31:40
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
slifor2 (di 21 aug 2018 16:23:46 www.somda.nl):
Toch ligt het in de planning om, je kan het bijna niet geloven, op emplacement Mdk een extra spoor aan te leggen....
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:29:08 www.somda.nl): Is dat niet een gevolg van de groei van de haven aldaar?
Ja dat klopt,de afgelopen jaren is Industrie terrein Mdk behoorlijk gegroeid,ook qua spoor vervoer.
Aan de "overkant" van het huidige industrie terrein is ook al een stuk terrein bouwrijp gemaakt voor zeg maar Industrie terrein Moerdijk 2.
En als het goed is,zouden ook daar wat bedrijven interesse hebben in spoorvervoer,waarbij dan van Mdk 1 het laatste stukje naar Mdk 2 met vrachtwagens moet worden gereden.

Het extra spoor is dus feitelijk capacteits uitbreiding,zodat men meer goederen treinen kan opstellen.
En dat bedoelde ik dus ook,REIZIGERS treinen daar opstellen lijkt me wat vreemd
Dat telt even zo goed voor een doorgaande goederen trein,die stel je als je logisch nadenkt ook niet op in Mdk,om daar te wachten op ruimte op de vrije baan.

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 22 aug 2018 om 12:36:47

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 22 aug 2018 - 15:34:34
waalkade
waalkade
Quote
cuneo56 (ma 20 aug 2018 20:18:33 www.somda.nl):
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 20:07:45 www.somda.nl): Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.
Maar als het beperkte aantal sporen en verbindingen daartussen het "proces" van een vervoerder bemoeilijken of bijna onmogelijk maken ben je ook niet goed bezig dunkt me.
Probeer b.v. maar eens een simpele manier te bedenken om in Utrecht een stel uit een van de sprinter diensten uit te wisselen naar herstel locatie Cartesius weg. vooral uit de 5500 / 5600 / 4700 series.
Straks in Nm ook zoiets.
Vanaf het nieuw te maken opstelterrein naast de sporen ri Ht naar het bestaande opstelterrein (NmRep).
Eerst naar het kopspoor 116, daarna terugsteken naar NmRep.
Ik ben benieuwd hoe de bewoners van de nieuwe wijk naast spoor 116 hierop gaan reageren.

Woensdag 22 aug 2018 - 17:21:52
sjoerd
sjoerd
Die weten dat ze naast een spoorwegterrein gaan wonen dat nota bene in gebruik is. Het is eerder zot dat gemeentes de boel zo dicht (laten) plempen met woonbouwsels.
In de nu nog lege spoorkuil aan de noordoostzijde zou ook een revisiebedrijf komen. Hoe staat het daarmee?

Woensdag 22 aug 2018 - 18:26:01
b2py
b2py
Quote
Korte_Naam (wo 22 aug 2018 09:27:46 www.somda.nl): Dus mogen nuttige sporen in Nijmegen opgebroken worden? En wat als de BR plat ligt? Ik zie het al gebeuren...

Het lijkt er op dat je vergeten bent wat er eergisteren is gebeurd.
Ik weet nog steeds niet om hoeveel goederentreinen het gaat dat van Nijmegen gebruik maakt. We maken enorm veel heisa over 'goederen kunnen er geen gebruik van maken bla bla' maar hoeveel hinder is daar nou echt van? En kan het ook echt niet niet?

Woensdag 22 aug 2018 - 23:19:56
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Vast ingelegd komt er snachts e.e.a. zonder stop door Nm, overdag (6-24) ma t/m vr één cargo van DBC die een stop in Nm heeft rg Ht en op zondag een cargo van Lineas idem dito.
LTE naar/van Tbi rijdt zonder vaste drgl en meestal via Esta-BR-Mbtwaz, zelden via Nm.

Bovenstaande treinen van DBC en Lineas zouden dat in theorie ook kunnen doen maar ik heb niet gekeken of er een conflict is met andere treinen wat ongewenst flink schuiven met de hele drgl als gevolg zou kunnen hebben.

Blijft over het spotvervoer naar Oss. Geen enkele vaste rijdag, aanvoertijdstip of min of meer herhaalde dienstregeling drgl ongeacht de vervoerder (o.a. DBC, LTE, RTB, IRP en RFO). RFO is de enige die nog wel eens wil overstaan in Nm, de andere vervoerders doen dat praktisch niet. Komt deels ook door aanvoer via Vl (vooral DBC en RTB).

Oss heeft twee opstel/overgavesporen, op Oelz kan een 3e trein zijn op dat moment. Met optimale afstemming (al dan niet mede aangestuurd door de klant OOC in Oelz) met de aan de grens overnemende vervoerders zou overstaan in Nm niet nodig moeten zijn. Alleen is die afstemming met onze oosterburen domweg gewoon ruk, kansloze communicatie en bijsturen zonder overleg en inlichten van de Nederlandse collage's is daar de oorzaak van.

Kortom, in de ideale situatie is een goederenwachtspoor in Nm niet nodig.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 22 aug 2018 - 23:36:53
sjoerd
sjoerd
Infra dient zo te zijn ingericht dat er nog iets kan als er niets anders meer kan. Het wegknippen van ogenschijnlijke franje is als het niet in huis hebben van smeltzekeringen (stoppen), geen plaksetje omdat je onlekbare banden hebt, geen benzine in je tank omdat je op gas rijdt, en precies 7 onderbroeken hebben omdat je toch elke week wast. Hopelijk dringt dat nog eens door. En ja, dat kost wel iets, maar het levert ook veel op als het nodig is.

Donderdag 23 aug 2018 - 08:33:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij een betere BUP pad zou de stop in Nm kunnen vervallen, nu moeten de treinen ri Ah zo`n 50 minuten, ri Ht zo`n 20 minuten aan de kant gaan.
Dit komt ondermeer doordat er maar 1 cargopad per uur tussen Ht en Ah is en het andere pad alleen tussen Ebtwa en Ah voor verkeer van/naar BR bedoeld is.
Een dubbelsporige brug over de Maas zou ook helpen.

Donderdag 23 aug 2018 - 17:49:47
b2py
b2py
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Vast ingelegd komt er snachts e.e.a. zonder stop door Nm, overdag (6-24) ma t/m vr één cargo van DBC die een stop in Nm heeft rg Ht en op zondag een cargo van Lineas idem dito.
LTE naar/van Tbi rijdt zonder vaste drgl en meestal via Esta-BR-Mbtwaz, zelden via Nm.

Bovenstaande treinen van DBC en Lineas zouden dat in theorie ook kunnen doen maar ik heb niet gekeken of er een conflict is met andere treinen wat ongewenst flink schuiven met de hele drgl als gevolg zou kunnen hebben.

Blijft over het spotvervoer naar Oss. Geen enkele vaste rijdag, aanvoertijdstip of min of meer herhaalde dienstregeling drgl ongeacht de vervoerder (o.a. DBC, LTE, RTB, IRP en RFO). RFO is de enige die nog wel eens wil overstaan in Nm, de andere vervoerders doen dat praktisch niet. Komt deels ook door aanvoer via Vl (vooral DBC en RTB).

Oss heeft twee opstel/overgavesporen, op Oelz kan een 3e trein zijn op dat moment. Met optimale afstemming (al dan niet mede aangestuurd door de klant OOC in Oelz) met de aan de grens overnemende vervoerders zou overstaan in Nm niet nodig moeten zijn. Alleen is die afstemming met onze oosterburen domweg gewoon ruk, kansloze communicatie en bijsturen zonder overleg en inlichten van de Nederlandse collage's is daar de oorzaak van.

Kortom, in de ideale situatie is een goederenwachtspoor in Nm niet nodig.
Dat moet wel in de marges weg te plannen zijn, prima ontwerp dus.

Donderdag 23 aug 2018 - 20:57:15
IJsbergsla
IJsbergsla
Kortom: bij een verstoring stort het als een kaartenhuis in elkaar.
En het bericht van Sjoerd negeer je maar volledig? Ik vraag me af in hoeveel landen ze deze aanpak ook succesvol hanteren.

Donderdag 23 aug 2018 - 21:39:20
b2py
b2py
Tsja, wat smeltzekeringen zijn van een andere orde investeringen dan wissels, spoor etc. Laten we niet vergeten he, het budget voor spoor daalt en daalt. Dit is daar onder andere een direct gevolg van, als er meer middelen zijn hadden ze ongetwijfeld meer neergelegd maar als meer budget niet beschikbaar is kan je wel meer willen maar niet meer krijgen.

Donderdag 23 aug 2018 - 22:25:18
Apda
Apda
Quote
b2py (do 23 aug 2018 21:39:20 www.somda.nl): het budget voor spoor daalt en daalt.
"ProRail stevent dit jaar af op bijna 1,4 miljard euro aan uitgaven voor bouw en onderhoud. Dat maakte de spoorbeheerder maandag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Vorig jaar werd 1,3 miljard gespendeerd."
2016: 1,28 miljard
2015: 1,19 miljard

Donderdag 23 aug 2018 - 22:49:29
sjoerd
sjoerd
@ B2py: De betekenis van wat ik beweer, is dat het wegknippen van ogenschijnlijke franje niet wijs is. En zoals we zien aan de toenemende budgetten voor ProRail zou je je kunnen afvragen of het geld doelmatig wordt besteed als we in eveneens toenemende mate een tekort aan rails hebben, zoals deze week uitgebreid in het nieuws was. Daarnaast kun je je de doelmatigheid afvragen van een nog steeds heel centraal gericht railbeleid: het versterken van de bekende drukke en al dichtgebouwde corridors, terwijl er een wereld is te winnen als andere, stillere corridors juist zouden worden uitgebouwd en daardoor beter benut kunnen worden.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 23 aug 2018 om 22:49:58

Donderdag 23 aug 2018 - 23:01:42
Henk1619
Henk1619
Als er een gebrek is aan geld bij Prorail dan weet ik nog wel een hele simpele manier om te bezuinigen op een hele berg wissels: het opbreken van de aansluitingen op de Betuweroute bij Meteren en Elst scheelt maar liefst 40 wissels en een paar kilometer spoor. Als er fatsoenlijke paden worden uitgegeven dan zijn zowel Ut-Ed-Ah-Em als Ht-Nm-Ah sneller dan de omwegen via de Betuweroute.

Vrijdag 24 aug 2018 - 00:21:39
Henk1619
Henk1619
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Vast ingelegd komt er snachts e.e.a. zonder stop door Nm, overdag (6-24) ma t/m vr één cargo van DBC die een stop in Nm heeft rg Ht en op zondag een cargo van Lineas idem dito.
LTE naar/van Tbi rijdt zonder vaste drgl en meestal via Esta-BR-Mbtwaz, zelden via Nm.
LTE rijdt vaker via Ut dan via BR. En zelden via Nm is ook niet helemaal de juiste omschrijving.

Wat je vergeet te vertellen is dat er regelmatig treinen bij werkzaamheden via Nm rijden en door de stops die Gerard hierboven al heeft genoemd zul je hoe dan ook twee sporen achter de hand moeten houden.

Prorail lijkt ook met de moed der wanhoop te willen aantonen dat zonder Nm kan, iedereen zo veel mogelijk om proberen te laten rijden via de Betuweroute, als je toch perse via Nm wil standaard 50 min laten wachten ipv
20 min, nadat in Rsa aan de kant met een stuk linkerspoor rijden blijkbaar toch niet zo heel praktisch bleek te zijn kreeg je ineens paden met in O aan de kant...
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Bovenstaande treinen van DBC en Lineas zouden dat in theorie ook kunnen doen maar ik heb niet gekeken of er een conflict is met andere treinen wat ongewenst flink schuiven met de hele drgl als gevolg zou kunnen hebben.
Vreemde benadering, het ligt veel meer voor de hand om de treinen die Ah-BR-Ht rijden via Nm te plannen.
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Oss heeft twee opstel/overgavesporen, op Oelz kan een 3e trein zijn op dat moment.
Wisselen te Oelz ipv O levert een berg extra rangeerwerk op:
- op het omloopspoor langs N329 past maar een halve trein dus de rest moet je in stukken langs de Waalkade zetten.
- je moet daarna een trein gaan halen op het station en de helft afhaken op de stamlijn om het wissel over te kunnen (moet per definitie) en het eerste deel bij OOC plaatsen
- het restant in stukken langs de Waalkade zetten
- de vertrekwagens langs de Waalkade bij elkaar harken, op de stamlijn zetten, het deel van het omloopspoor er tegen zetten en dan naar het station

Ja het kan, maar handig is het niet.
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Met optimale afstemming (al dan niet mede aangestuurd door de klant OOC in Oelz) met de aan de grens overnemende vervoerders zou overstaan in Nm niet nodig moeten zijn. Alleen is die afstemming met onze oosterburen domweg gewoon ruk, kansloze communicatie en bijsturen zonder overleg en inlichten van de Nederlandse collage's is daar de oorzaak van.
Dat is een ongemak waardoor een reeds gepland vertrek in de soep loopt. Je moet eerst maar eens zien te organiseren dat zo'n trein exact na lossing ook kan worden weggereden aan de andere kant van de grens.
Quote
rolandrail (wo 22 aug 2018 23:19:56 www.somda.nl): Kortom, in de ideale situatie is een goederenwachtspoor in Nm niet nodig.
Met die redenering had je op basis van momentopnames ook wel de emplacementen in Wt en Rm kunnen opbreken. En als dat was gebeurd dan zou Prorail in wilde paniek nu extra sporen in Std aan neerleggen zijn.

En dan was in O, Tbi en Odz ook alles weggehaald en vervolgens heraangelegd.

Vrijdag 24 aug 2018 - 08:58:22
sjoerd
sjoerd
Quote
Henk1619 (do 23 aug 2018 23:01:42 www.somda.nl): Als er een gebrek is aan geld bij Prorail dan weet ik nog wel een hele simpele manier om te bezuinigen op een hele berg wissels: het opbreken van de aansluitingen op de Betuweroute bij Meteren en Elst scheelt maar liefst 40 wissels en een paar kilometer spoor. Als er fatsoenlijke paden worden uitgegeven dan zijn zowel Ut-Ed-Ah-Em als Ht-Nm-Ah sneller dan de omwegen via de Betuweroute.
Je hebt het over snelle en trage routes. Maar je weet vast ook wel dat er meer redenen zijn om een trein een bepaalde route te geven, nog afgezien van de gebruikerskosten per kilometer. Zo zijn er hier en daar geluids- en veiligheidsnormen die ProRail nu eenmaal niet kan negeren. Die kunnen een trein naar een andere route dwingen. Voor de vervoerder is dat misschien niet handig.
Als je 40 wissels opbreekt, haal je allerlei omrijdmogelijkheden weg zodat de kans dat je helemaal geen kant meer op kunt (wat al regelmatig zo is) steeds groter wordt.
Ja, ik weet dat sommige bogen en wissels niet of uiterst zelden gebruikt worden. Er is geen geldgebrek bij ProRail, al zou meer ook niet vervelend zijn. Maar het is de vraag of het goed verdeeld wordt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 24 aug 2018 om 09:04:18

Vrijdag 24 aug 2018 - 09:02:01
sjoerd
sjoerd
Het spoornet nadert de grens van de slechts 7 onderbroeken omdat je toch wekelijks wast. De franje is al goeddeels weg. Bij calamiteiten of onderhoud is er al nauwelijks uitwijk meer mogelijk. Ook incidenteel treinverkeer kan er niet meer tussendoor. Het blijft nodig om hier en daar aan de kant te kunnen, ook al zou dat normaal niet hoeven.

Vrijdag 24 aug 2018 - 09:08:36
Klaasje
Klaasje
Goederentreinen vormen nou eenmaal de grootste risico- en overlastveroorzakers voor de omgeving van het spoor. Die probeert men uit zoveel mogelijk bebouwde kommen weg te halen door via de Betuweroute te rijden. Als het niet via de klassieke route hoeft moet je gewoon via de BR. Daar zit een stukje wensdenken in, dat klopt, maar het is wel een tactiek om goederenvervoer én reizigersvervoer op een infrastructuurkosteneffectieve en overlasteffectieve wijze te faciliteren. Dat dit voor vervoerders niet altijd optimaal is, is dan onderdeel van de afweging die gemaakt is.

Vrijdag 24 aug 2018 - 12:29:08
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Klaasje (vr 24 aug 2018 09:08:36 www.somda.nl): Goederentreinen vormen nou eenmaal de grootste risico- en overlastveroorzakers voor de omgeving van het spoor. Die probeert men uit zoveel mogelijk bebouwde kommen weg te halen door via de Betuweroute te rijden. Als het niet via de klassieke route hoeft moet je gewoon via de BR.
Tegelijkertijd zijn het ook de treinen die goed zijn voor de werkgelegenheid en economie,en niet te vergeten broodnodig om te zorgen dat de maatschappij kan blijven draaien en we kunnen doen elke dag wat we doen. Zaken zoals je auto rijden of een nieuwe kopen,je boodschappen enz enz

En zolang de kortse weg van A naar B voor een trein over het klassieke net is en het tarief voor gebruik van de BR hoger ligt,zal men dus altijd proberen de kortste weg te pakken.
Logisch want dat kost een vervoerder in allerlei opzichten minder.

Niet te vergeten,als er werkzaamheden op de BR zijn,dan is het toch handig als je nog flexibele backup route's hebt waarop je kan rijden.
En met het beleid van weghalen van wissels en uitwijk sporen zoals men nu doet,is de flexibiliteit van je backup routes vergelijkbaar met een blok beton.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 24 aug 2018 - 15:32:20
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Mensen laten we gewoon ophouden met zeuren; b2py wil graag gelijk en dan geven we hem dat toch? We rijden alleen met reizigerstreinen want goederentreinen zijn irrelevant. Goederen kunnen makkelijk via de Rijn per schip......

www.omroepgelderland.nl

Vrijdag 24 aug 2018 - 18:07:59
b2py
b2py
Quote
slifor2 (vr 24 aug 2018 15:32:20 www.somda.nl): Mensen laten we gewoon ophouden met zeuren; b2py wil graag gelijk en dan geven we hem dat toch? We rijden alleen met reizigerstreinen want goederentreinen zijn irrelevant. Goederen kunnen makkelijk via de Rijn per schip......

www.omroepgelderland.nl
Ben ik de enige die gelijk wil op dit forum ja? Dan snap ik alle discussies hier niet.

Heel simpel, er is een dedicated goederenspoorlijn die stations mijdt, centra van dorpen en steden mijdt en daardoor veiliger maakt en voorziet in heel veel capaciteit voor treinen die elders schaars is. Het gaat om serieus 10 goederentreinen per week he, 10. Geen 100.

Vrijdag 24 aug 2018 - 18:25:07
IJsbergsla
IJsbergsla
Heel simpel, er is een dedicated spoorbeheerder die niet plotsklaps infra zou mogen verwijderen als dat nog in gebruik is omdat het goedkoper is. Het gaat namelijk om 10 goederentreinen per week he, 10. Niet 1.

Vrijdag 24 aug 2018 - 18:53:10
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
b2py (vr 24 aug 2018 18:07:59 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (vr 24 aug 2018 15:32:20 www.somda.nl): Mensen laten we gewoon ophouden met zeuren; b2py wil graag gelijk en dan geven we hem dat toch? We rijden alleen met reizigerstreinen want goederentreinen zijn irrelevant. Goederen kunnen makkelijk via de Rijn per schip......

www.omroepgelderland.nl
Ben ik de enige die gelijk wil op dit forum ja? Dan snap ik alle discussies hier niet.

Heel simpel, er is een dedicated goederenspoorlijn die stations mijdt, centra van dorpen en steden mijdt en daardoor veiliger maakt en voorziet in heel veel capaciteit voor treinen die elders schaars is. Het gaat om serieus 10 goederentreinen per week he, 10. Geen 100.
En die Betuweroute is zeg maar de snelweg. Dus als jij voortaan naar huis gaat mag je wel over de snelweg, maar niet de afslag nemen die je wilt naar welk dorp jij woont, want je rijdt maar over de snelweg, hoe jij thuiskomt zoek je zelf maar uit......

Aan mensen met dit soort koppige denkpatronen gaat dit land kapot...

Vrijdag 24 aug 2018 - 19:28:33
b2py
b2py
De snelweg heeft voldoende op- en afritten, evenals de BetuweRoute. Sterker nog, volgens mij bouwen ze er nog 2 bij

Laatst bewerkt door b2py op Vrijdag 24 aug 2018 om 19:29:18

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:08:19
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (vr 24 aug 2018 08:58:22 www.somda.nl): Als je 40 wissels opbreekt, haal je allerlei omrijdmogelijkheden weg zodat de kans dat je helemaal geen kant meer op kunt (wat al regelmatig zo is) steeds groter wordt.
Die mogen van mij ook best blijven liggen. Ik wilde alleen maar aangeven dat daar meer te halen valt dan in Nm, tenzij je daar natuurlijk een halte langs de vrije baan van zou willen maken.

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:26:24
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (vr 24 aug 2018 09:08:36 www.somda.nl): Goederentreinen vormen nou eenmaal de grootste risico- en overlastveroorzakers voor de omgeving van het spoor.
Zullen we maar gewoon bij de feiten blijven? Deze eeuw zijn er meer brokken gemaakt door reizigerstreinen dan door goederentreinen. Bij de paar honderd doden als gevolg van aanrijdingen per jaar zijn ook grotendeels reizigerstreinen betrokken. En per richting 10 reizigerstreinen levert vele malen meer overlast op dan twee goederentreinen.
Quote
Klaasje (vr 24 aug 2018 09:08:36 www.somda.nl): Die probeert men uit zoveel mogelijk bebouwde kommen weg te halen door via de Betuweroute te rijden. Als het niet via de klassieke route hoeft moet je gewoon via de BR.
Want Duitse levens tellen niet? Als je je eigen argumenten serieus neemt moet je er voor pleiten om alles via de Brabantroute te sturen want daar wonen minder mensen langs dan via Betuweroute-Ruhrgebied...

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:27:47
JothamvW
JothamvW
Centra van dorpen vermijden door de Betuweroute? Als Velpenaar weet ik dat ze hier gewoon 's nachts (en soms overdag) voorbij knallen hoor...

En voorzien in capaciteit? Er is nu al letterlijk geen capaciteit tussen Arnhem en Elst.

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:38:00
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (vr 24 aug 2018 18:07:59 www.somda.nl): Heel simpel, er is een dedicated goederenspoorlijn die stations mijdt, centra van dorpen en steden mijdt en daardoor veiliger
Waardoor het spoorproduct zich vervolgens uit de markt prijst en de klanten uitwijken naar minder veilige binnenvaartschepen. Misschien moet je eens op een landkaart kijken. De Rijn, Maas, Waal en IJssel lopen dwars door talloze steden in ons land...

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:45:19
b2py
b2py
Kan me nauwelijks voorstellen dat een dedicated lijn jezelf uit de markt prijzen is, zie ook bijvoorbeeld de HSL. Enorme groei voor Thalys richting Parijs en Brussel.

Vrijdag 24 aug 2018 - 22:55:24
maarten83
maarten83
Quote
Henk1619 (vr 24 aug 2018 22:38:00 www.somda.nl):
Quote
b2py (vr 24 aug 2018 18:07:59 www.somda.nl): Heel simpel, er is een dedicated goederenspoorlijn die stations mijdt, centra van dorpen en steden mijdt en daardoor veiliger
Waardoor het spoorproduct zich vervolgens uit de markt prijst en de klanten uitwijken naar minder veilige binnenvaartschepen. Misschien moet je eens op een landkaart kijken. De Rijn, Maas, Waal en IJssel lopen dwars door talloze steden in ons land...
Gezien de huidige waterstanden zou dat eigenlijk voor extra railvervoer moeten zorgen, rijden er nu extra treinen i.v.m. De lage waterstand in de Rijn. Dan is het wel makkelijk als je meerdere spoorroutes hebt.

Vrijdag 24 aug 2018 - 23:05:35
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (vr 24 aug 2018 22:45:19 www.somda.nl): Kan me nauwelijks voorstellen dat een dedicated lijn jezelf uit de markt prijzen is, zie ook bijvoorbeeld de HSL. Enorme groei voor Thalys richting Parijs en Brussel.
Een dedicated lijn an sich misschien niet maar op de Prorail manier wel degelijk. De dure meerspanningslocs met een incourant beveiligingssysteem en bijbehorende regelgeving zorgen daar wel voor.

Het had natuurlijk ook een enorm succesnummer kunnen worden als de Betuweroute was voorzien van 15 kV zonder 1500 V eilanden, Indusi en Duitse seinen, voertaal en regelgeving. Maar ja dan moet je wel eerst begrijpen hoe je de markt kunt helpen...

Laatst bewerkt door Henk1619 op Vrijdag 24 aug 2018 om 23:06:16

Vrijdag 24 aug 2018 - 23:14:28
sjoerd
sjoerd
@ Henk: ik wil je best volgen maar het lukt me niet altijd.
Meer ongelukjes door reizigerstreinen dan door goederentreinen. Tja. Daar ging het eigenlijk niet over. Maar dat is ook wel logisch want er rijden naar verhouding veel meer reizigerstreinen.
Daar is het grote spoor ook mee begonnen: met reizigerstreinen. Pas later kwamen daar goederen bij, eerst achter de reizigerstreinen gehaakt. Al eerder was er smalspoor, bijvoorbeeld in mijnen, waar kolenhondjes op werden voortgeduwd. Maar dat was geen echte spoorweg.
Inderdaad is scheepvaart minder veilig, en bovendien zwaar vervuilend want wat er al niet in de scheepsolie wordt verstookt is verschrikkelijk. En inderdaad liggen de kanalen en rivieren vlakbij onze woonbuurten.
Kortom: soms klopt je verhaal, maar soms kan ik het niet volgen. Bij de feiten blijven: oké. Dat zien we hier graag.
En dan maar weer terug naar het topic: infrawijzigingen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 24 aug 2018 om 23:15:57

Vrijdag 24 aug 2018 - 23:47:50
Henk1619
Henk1619
Nee, het ging hier inderdaad niet over ongelukjes door reizigerstreinen. Totdat ineens iemand ging beweren dat goederentreinen toch wel het allergevaarlijkste gebruikers van het spoor zouden zijn. Nou niet dus.

Wie zich er eens wil verdiepen in de geschiedenis van spoorwegen:
en.wikipedia.org

Prima plan om maar weer terug on topic te gaan: infravernietiging

Zaterdag 25 aug 2018 - 09:39:46
sjoerd
sjoerd
Engeland is wel op meer punten een uitzondering , maar ik ga hier toch maar uit van Nederland. En voor spoorweginfra-historie doe ik graag zelf onderzoek in archieven. En daarmee zijn we terug on topic: infrawijzigingen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 25 aug 2018 om 09:40:58

Zaterdag 25 aug 2018 - 12:07:49
waalkade
waalkade
Hoe staat het nu met Heerlen de Kissel?
Gaat het dicht?

Zaterdag 25 aug 2018 - 21:01:16
daniel81
daniel81
Quote
Henk1619 (vr 24 aug 2018 23:05:35 www.somda.nl): Een dedicated lijn an sich misschien niet maar op de Prorail manier wel degelijk. De dure meerspanningslocs met een incourant beveiligingssysteem en bijbehorende regelgeving zorgen daar wel voor.
Even off-topic: Zijn de dingen die jij noemt niet juist het gevolg van het feit dat de Betuweroute NIET volgens de Prorail manier is aangelegd? Prorail is immers pas later daar beheerder geworden....

Zondag 26 aug 2018 - 13:43:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
www.spoorpro.nl

prorail heeft heel de tijd een vinger in de pap gehad,ze kregen immers de opdracht voor de bouw ervan
Het hoe en waarom over beveiliging vind je er ook in.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 26 aug 2018 - 14:11:49
qj7141
qj7141
Quote
phantom (zo 26 aug 2018 13:43:34 www.somda.nl): www.spoorpro.nl

prorail heeft heel de tijd een vinger in de pap gehad,ze kregen immers de opdracht voor de bouw ervan
Het hoe en waarom over beveiliging vind je er ook in.
Helaas is dit soort informatie op internet niet (altijd) betrouwbaar.
Prorail is ontstaan in 2005, toen was de Betuweroute praktisch klaar.

Maandag 27 aug 2018 - 22:05:56
Henk1619
Henk1619
Het is nou ook niet echt zo dat Prorail een buitenstaander was die wat oude NS onderdelen heeft gekocht waar toevallig nog wat lijken in de kast lagen. Prorail is gewoon een nieuwe fancy naam voor een hand vol infra gerelateerde oude NS onderdelen. Dezelfde organisatie en dezelfde mensen maar met nieuw briefpapier, oude wijn in nieuwe zakken dus.

Maandag 27 aug 2018 - 22:08:28
Henk1619
Henk1619
Quote
waalkade (za 25 aug 2018 12:07:49 www.somda.nl): Hoe staat het nu met Heerlen de Kissel?
Gaat het dicht?
Waarom zou je dat verwachten? Die halte is toch net nieuw dus waarom zou die worden gesloten?

Maandag 27 aug 2018 - 22:22:04
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (za 25 aug 2018 09:39:46 www.somda.nl): Engeland is wel op meer punten een uitzondering , maar ik ga hier toch maar uit van Nederland. En voor spoorweginfra-historie doe ik graag zelf onderzoek in archieven. En daarmee zijn we terug on topic: infrawijzigingen.
Zo werkt het in de hele wereld dus een land waar de businesscase leunt op winst maken met het vervoeren van reizigers zou pas een uitzondering zijn. In de archieven is vast wel terug te vinden dat de eerste plannen voor spoorwegen in ons land voortvloeiden uit de wens om de zeehavens een verbinding over land te geven met Duitsland, voor goederenvervoer wel te verstaan.

Maandag 27 aug 2018 - 23:24:34
sjoerd
sjoerd
Tja, dat van die grenzen zal ik niet geheel ontkennen, maar wie de lay-out van Amsterdam d'Eenhonderd Roe en Haarlem van 1839 bekijkt, zal daar nog geen goederensporen op zien. De toenmalige NRS verbond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Arnhem met het Duitse net en reed aanvankelijk ook alleen reizigerstreinen. De havensporen voor de goederen volgden echt later. Ik zal dat eens opzoeken voor de gein.

Dinsdag 28 aug 2018 - 09:47:31
thom
thom
Nouja, dat je helemaal naar 1839 toe moet om je gelijk te halen is al tot daaraan toe, maar dat geeft niemand 175 jaar later meer rechten op het spoor dan een ander heeft...

Daarnaast heeft het weinig meer te maken met de wijzigingen in de tijd waarin we nu leven en het topic voor bedoeld is

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 28 aug 2018 om 09:50:39

Dinsdag 28 aug 2018 - 10:00:15
Klaasje
Klaasje
Quote
Henk1619 (ma 27 aug 2018 22:08:28 www.somda.nl):
Quote
waalkade (za 25 aug 2018 12:07:49 www.somda.nl): Hoe staat het nu met Heerlen de Kissel?
Gaat het dicht?
Waarom zou je dat verwachten? Die halte is toch net nieuw dus waarom zou die worden gesloten?
De dienstregeling op Heerlen-Aachen past niet heel lekker als de trein Aachen-Heerlen-Maastricht-Luik gaat rijden. Een mogelijke oplossing is sluiting van het station welke toch al niet heel gunstig in het netwerk ligt.

Dinsdag 28 aug 2018 - 13:20:05
Ht
Ht
www.limburger.nl

Hierbij een link, althans van al een halfjaar geleden, maar de provincie wil het sluiten vanwege te geringe aantal reizigers.

Dinsdag 28 aug 2018 - 14:14:19
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (di 28 aug 2018 09:47:31 www.somda.nl): Nouja, dat je helemaal naar 1839 toe moet om je gelijk te halen is al tot daaraan toe, maar dat geeft niemand 175 jaar later meer rechten op het spoor dan een ander heeft...
Daarnaast heeft het weinig meer te maken met de wijzigingen in de tijd waarin we nu leven en het topic voor bedoeld is
Helemaal mee eens. Niet dat het van mij moet om zover terug te gaan als tot 1839, maar als er over het begin van het Nederlandse spoor onwaarheden worden geopperd, reageer ik daar op. En inderdaad geeft het prille begin absoluut niet meer rechten op het rijden van reizigerstreinen of goederentreinen. Ik zie ze liefst allebei in groten getale!

Dinsdag 28 aug 2018 - 22:28:39
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (di 28 aug 2018 10:00:15 www.somda.nl): De dienstregeling op Heerlen-Aachen past niet heel lekker als de trein Aachen-Heerlen-Maastricht-Luik gaat rijden. Een mogelijke oplossing is sluiting van het station welke toch al niet heel gunstig in het netwerk ligt.
Quote
Ht (di 28 aug 2018 13:20:05 www.somda.nl): www.limburger.nl

Hierbij een link, althans van al een halfjaar geleden, maar de provincie wil het sluiten vanwege te geringe aantal reizigers.
Waarvoor dank. Wel een opmerkelijke ontwikkeling om een halte te openen waar blijkbaar niemand op zat te wachten en die niet eens past in de toekomstplannen.

Dinsdag 28 aug 2018 - 22:36:19
daniel81
daniel81
Tsja dat soort haltes zijn er helaas teveel. Hopelijk volgt Overijssel met het lef om Ese te sluiten
En de toekomstplannen in het Limburgse hebben in de loop der tijd nogal wat wijzigingen ondergaan dus dat ze daar niet helemaal op voorbereid waren kun je ze niet kwalijk nemen ….

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 28 aug 2018 - 23:37:57
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (ma 27 aug 2018 23:24:34 www.somda.nl): Tja, dat van die grenzen zal ik niet geheel ontkennen, maar wie de lay-out van Amsterdam d'Eenhonderd Roe en Haarlem van 1839 bekijkt, zal daar nog geen goederensporen op zien. De toenmalige NRS verbond Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Arnhem met het Duitse net en reed aanvankelijk ook alleen reizigerstreinen. De havensporen voor de goederen volgden echt later. Ik zal dat eens opzoeken voor de gein.
Ik ben er van overtuigd dat je geen onzin loopt te tikken maar dat is niet het volledige verhaal.

De NRS lijn van Amsterdam naar Duitsland is toch echt gebouwd om ons land een goede concurrentiepositie te geven in de strijd met Belgie die de haven van Antwerpen ook van een ijzeren weg naar het Duitse achterland gaf. Geen onterechte gedachte want onze zuiderburen waren daarmee eerder klaar en als gevolg daarvan kreeg de overslag in de haven van Amsterdam een forse tik.

De eerste poging om de lijn aan te leggen flopte doordat niemand geld wilde steken in een onvoldoende uitgewerkt plan. Daarna moest de overheid de kar trekken en ging het wederom niet door vanwege populisme in de politiek. Pas bij poging drie was er voldoende draagvlak. Wat de afgelopen eeuwen overal ter wereld veelvuldig is aangetoond is bemoeizucht van de staat doorgaans uitmond in een puinhoop. Dus werd de NRS lijn aangelegd met een spoorbreedte die niet aansloot bij die van de oosterburen, duurde het nog vele jaren voordat overeenstemming werd bereikt over vervolg van de lijn naar Oberhausen en was de havenlijn naar de Doklaan bij de opening van het eerste baanvak tot Utrecht ook nog niet klaar. Niet heel verbazingwekkend dus dat er weinig anders rest dan naar te beginnen met wat reizigerstreintjes. Pas nadat het NRS net was omgespoord en aangesloten op het Duitse kwam het goederenvervoer goed van de grond.

De HIJSM was door het geklungel bij de NRS lijn uiteindelijk de pionier. Alleen was de eerste concessie een beetje afgescheept worden met een lijn van niks naar nergens, van een herberg buiten Amsterdam naar bijna in Haarlem parallel aan een belangrijke waterweg over korte afstand. Niet echt ingrediënten om heel veel goederenvervoer te verwachten. Voor de oprichters van de spoorwegmaatschappij was het ook slechts een openingszet in het schaakspel om een verbinding te creëren tussen de belangrijkste handelscentra van ons land.

Laatst bewerkt door Henk1619 op Dinsdag 28 aug 2018 om 23:41:09

Woensdag 29 aug 2018 - 13:47:32
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
b2py (vr 24 aug 2018 19:28:33 www.somda.nl): De snelweg heeft voldoende op- en afritten, evenals de BetuweRoute. Sterker nog, volgens mij bouwen ze er nog 2 bij
Leg jij mij eens uit, wat moet ik in godesnaam met de betuweroute met bestemmingen als Std, O, Co, Bvhc, Tbi, Sloe, enz?
Accepteer nu eens dat niet alles via de Betuweroute kan, en je dat ook niet moet willen. Goederentreinen passen prima tussen ic's en stoptreinen door. Ze zitten kwa snelheid precies ertussenin namelijk. Dus waarom zou je heel veel geld uitgeven aan het weghalen van de paar resterende goederensporen door het land waarmee de goederenvervoerders nog net (met moeite en goede planning) treinen naar de bovengenoemde bestemmingen kunnen rijden?

Laat staat dat er ruimte is voor groei?

Nogmaals, alles op de vrachtwagen dan maar?

Dinsdag 04 sep 2018 - 15:53:23
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Afgelopen weekend is dan toch het wissel in de hoofdbaan van voormalig Gzvea geheel verwijderd. Grappig genoeg lijkt het erop dst het oude tracé gesnoeid hebben om bij het spoorhek te kunnen komen.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Dinsdag 04 sep 2018 - 19:19:01
tjabbe73
tjabbe73
De spullen die vrijkwamen zijn in veiligheid gebracht...

Woensdag 05 sep 2018 - 12:35:23
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hoeveel is er nu dan nog over van die lijn/aansluiting ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 05 sep 2018 - 16:31:42
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nog een paar meter spoor in het bospaadje parallel aan het spoor. En als je goed zoekt zie je nog wat spoorstaaf onder het asfalt van de provinciale weg uitsteken. En de spoorpoort in het hek is er ook nog.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 12 sep 2018 - 21:00:49
6501
6501
Gisteren 11.09.2018 is spoor 53a, 51 en 52 opgebroken vandaag gevolgd door spoor 50 en het verlengde daarvan (heet ook53/53a) in Gn.
Daarmee is er geen zichtbare herinnering meer over aan de voormalige NTM-sporen richting Peize, Roden, Leek-Drachten

Donderdag 13 sep 2018 - 08:23:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik geloof dat je bedoeld:
Kopspoortjes 51 en 52 opgebroken
NTM spoor 50a (vanaf ovw Paterswoldseweg?)
NTM spoor 50b en in het verlengde ervan (over wissel 902) kopspoor 53.
Wissels 902, 903 en 904.
Ligt spoor 50 tussen wissel 17 (in de hoofdbaan) en overweg Paterswoldseweg er nog?

Donderdag 13 sep 2018 - 08:49:30
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
Henk1619 (ma 27 aug 2018 22:08:28 www.somda.nl):
Quote
waalkade (za 25 aug 2018 12:07:49 www.somda.nl): Hoe staat het nu met Heerlen de Kissel?
Gaat het dicht?
Waarom zou je dat verwachten? Die halte is toch net nieuw dus waarom zou die worden gesloten?
Het baanvak wordt dubbelsporig. Dat maakt dat er door de provincie een afweging gemaakt moet worden: investeren in een tweede perron inclusief faciliteiten of sluiten.
Voor zover mij bekend neigt men naar het tweede.

Donderdag 13 sep 2018 - 10:55:27
6501
6501
Quote
gvttreinen (do 13 sep 2018 08:23:27 www.somda.nl): Ik geloof dat je bedoeld:
Kopspoortjes 51 en 52 opgebroken
NTM spoor 50a (vanaf ovw Paterswoldseweg?)
NTM spoor 50b en in het verlengde ervan (over wissel 902) kopspoor 53.
Wissels 902, 903 en 904.
Ligt spoor 50 tussen wissel 17 (in de hoofdbaan) en overweg Paterswoldseweg er nog?
....ik doe het uit mijn blonde 'blote hoofd' ik heb geen schematische tekeningen om in te zien.....zal het visualiseren.

Spoor 50 vanuit station Gn tot en met de overweg Paterwoldseweg ligt er nog en het spoor welke ligt 'in overweg' Peizerweg ligt er nog....de rest foetsie.
Voor jou beleving (waar het exact begint moet ik naar gissen, heb er wel een mening over) het spoorgedeelte aan de westzijde van de overweg Peizerweg heette spoor 53a tot aan stootjuk ongeveer 300mtr verder

Donderdag 13 sep 2018 - 11:10:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens vigerende OBE (en BVS/WVK) heet dat spoor juist 50b en het kopspoortje oostelijk van wissel 902 53.

Maar, de aansluiting komt terug althans, in het project ESGL (Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden) zal het vml NTM emplacement idd verdwijnen, overweg Paterswoldseweg vervangen door een tunnel en aan de westzijde ervan een nieuw aansluitwissel en zijspoortje 50, zo`n 350 meter lang en eindigt voor ovw Peizerweg.
Geplande indienststelling, oktober 2019.

Donderdag 13 sep 2018 - 15:30:37
Edb3
Edb3
dan rijst de vraag waarom dat spoor dan terugkeert na verbouwing van de omgeving.... of wordt het nu ook nog regelmatig gebruikt als bijv. keerspoor?

Donderdag 13 sep 2018 - 20:03:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Of om werkmat weg te zetten?

Donderdag 13 sep 2018 - 20:49:32
6501
6501
Quote
Edb3 (do 13 sep 2018 15:30:37 www.somda.nl): dan rijst de vraag waarom dat spoor dan terugkeert na verbouwing van de omgeving.... of wordt het nu ook nog regelmatig gebruikt als bijv. keerspoor?
Nu wordt spoor 50a (volgens GVT...voor mij 50) gebruikt om kop te maken met enkele stellen GTW en sp 810 (hoofdspoor ri Rd/Dz) voor dubbele stellen. Na de verbouwing (lees: overweg vervangen door dive-under) zal alleen sp 50 de functie krijgen om als keerspoor te fungeren voor GTW-stel (-len).

Laatst bewerkt door 6501 op Donderdag 13 sep 2018 om 20:51:50

Vrijdag 14 sep 2018 - 12:03:58
Edb3
Edb3
ah, helder. Dank!

Vrijdag 28 sep 2018 - 07:56:46
waalkade
waalkade
Ter vervanging van sein 18 (met koeiekop) en 20 in Nm zijn nieuwe afgekruisde seinen (zonder koeiekop) geplaatst.
Circa 50 meter meer ri Nmh t.h.v. ongeveer het hartstuk van wissel 17.
Ik neem aan dat wissel 17 om voorheen naar Kleve te komen hiermede verdwijnt.

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 28 sep 2018 om 07:58:28

Vrijdag 05 okt 2018 - 13:00:29
koos
koos
Er zijn op dit moment werkzaamheden tussen dt en sdm. Om precies te zijn: wisselstraat te sdm.

Tussen dhs en sdm liggen op de sporen richting hvh nieuwe complete voorgefabriceerde wissels (gewone en engelsmannen). Het lijkt er daarom op dat de wissels bij sdm 1:1 vervangen worden. Ik dacht juist dat de wisselstraat te sdm er uit zou gaan omwille van snelheidsverhoging?

Vrijdag 05 okt 2018 - 13:28:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tja, da`s een ander project (PHS Gv - Dt - Rtd) met een ander potje en de indienststelling is pas rond 2022.
Als die wissels echt aan vervanging toe zijn dan moet het zo, niet economisch misschien hoewel je later wel een deel kan terugverdienen door hergebruik ervan.

Vrijdag 05 okt 2018 - 13:40:51
treinfan
treinfan
Nee, er waren inderdaad plannen om Schiedam Centrum 2-sporig aan te sluiten in de richting van Delft en daarbij ook een boel geld uit te geven om de spoorboog iets te verruimen(!), omdat de wissels te Schiedam toch vervangen moesten worden. Het idee was dat dat enkele seconden tijdwinst zou opleveren in de dienstregeling.
De infrastructuuraanpassingen zouden uiteraard ook weer extra kosten betekenen voor de aanpassingen die per 2022 in dienst moeten komen (4-sporen Dt-Sdm), dus gelukkig is er ergens een heldere geest opgestaan en wordt alles dus 1-op-1 vervangen in Sdm.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 05 okt 2018 - 16:49:34
michaben
michaben
Helder? De huidige infra lijkt me ongeschikt voor de PHS dienstregeling vanwege de trage wissels en ontbreken van gelijktijdigheid, dus een één op één vervanging betekent dat je het over 4 jaar opnieuw moet vervangen door hogesnelheidswissels in een nieuwe layout.

Vrijdag 05 okt 2018 - 17:07:42
treinfan
treinfan
Ja, eenmaal aanpassingen doorvoeren lijkt me beter dan de boel nu veranderen én de boel in 2022 veranderen (inclusief aanpassingen baanlichaam die nu dan nodig zouden zijn en weer hersteld zouden moeten worden in 2022!).
Met 2 sporen tussen Sdm en Dtz krijg je toch geen gelijktijdigheden, dus voor 2022 is er nauwelijks winst te behalen. In 2022 hoeven er ook geen hogesnelheidswissels te liggen: alle perronsporen hebben een eigen spoor naar Dtz, enkel voor uitvoegend verkeer naar Vdgvch moeten er genoeg wissels liggen.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 05 okt 2018 - 17:16:45
michaben
michaben
Het lijkt me anders wel fijn om gelijktijdigheid te hebben met je tegenligger, en die is er nu ook niet vanaf de sporen 1-2-3 Met de huidige layout heb je effectief één spoor richting Dt en drie sporen richting Rtd, want je kan niet vanaf Sdm sp3 richting Dt zonder kort via het tegenspoor te gaan, en dat is niet echt handig met straks 14 treinen per uur.

Als de wissels echt einde levensduur zijn lijkt het me een stuk efficiënter en goedkoper om er tijdelijk recht spoor voor terug te leggen en over enkele jaren de nieuwe layout aan te leggen.

Laatst bewerkt door michaben op Vrijdag 05 okt 2018 om 17:17:17

Vrijdag 05 okt 2018 - 17:25:20
sjoerd
sjoerd
Ook bij het inbouwen van recht spoor (wat nog minder mogelijkheden biedt), moet de beveiliging worden gewijzigd. Sporen met automatisch blokstelsel en stationssporen zijn principieel anders beveiligd.

Vrijdag 05 okt 2018 - 17:59:03
michaben
michaben
De afwezigheid van wissels betekent niet dat er automatisch automatische seinen moeten komen. Volgens mij zijn de seinen bij de voormalige verbindingsboog van Rtd naar de Hofpleinlijn ook nog bediend. Sterker nog, is niet heel Rtd - Sdm / Rtng bediend gebied? Dus ook de stukken waar geen wissels liggen?

Er zal wel wat gedaan moeten worden in de beveiliging uiteraard, maar technisch zou het een kleine ingreep moeten zijn, men heeft een tijdje terug ook tijdelijk enkele wissels verwijderd bij Hvs na de ontsporing. Zal meer papierwerk dan technisch werk zijn.

Vrijdag 05 okt 2018 - 19:11:15
broek53
broek53
Ja, in de beveiligingswereld heet dat het ophangen van een wissel, en in de relaistechniek gebeurt dat dan ook met stroppen. Bij het helemaal verwijderen van een wissel is dat meer dan bij het permanent vastleggen van een wissel, maar op zichzelf is het betrekkelijk standaard. Je moet de relais zodanig stroppen dat de beveiliging "denkt" dat er (nog) een wissel ligt dat in 1 stand in de controle ligt en dat niet naar de andere stand gestuurd kan worden. Verder moet er iets aan de spoorisolatie gedaan worden (buiten), anders gaat het met de secties niet goed.

Vrijdag 05 okt 2018 - 19:49:03
maarten83
maarten83
Quote
michaben (vr 05 okt 2018 17:16:45 www.somda.nl): Het lijkt me anders wel fijn om gelijktijdigheid te hebben met je tegenligger, en die is er nu ook niet vanaf de sporen 1-2-3 Met de huidige layout heb je effectief één spoor richting Dt en drie sporen richting Rtd, want je kan niet vanaf Sdm sp3 richting Dt zonder kort via het tegenspoor te gaan, en dat is niet echt handig met straks 14 treinen per uur.

Als de wissels echt einde levensduur zijn lijkt het me een stuk efficiënter en goedkoper om er tijdelijk recht spoor voor terug te leggen en over enkele jaren de nieuwe layout aan te leggen.
En de gelijktijdigheid die er in die buurt nog was bij Dhsa is met het 1 sporig worden van de Wspl verwijderd een aantal jaar geleden.

Vrijdag 05 okt 2018 - 19:58:33
b2py
b2py
@michaben, als de overheid dan wat eerder beslist dat een project uitgevoerd mag worden dan februari dit jaar kan je nog je best doen om een vervanging uit te stellen. Dan is het gewoon te laat.

Vrijdag 05 okt 2018 - 20:14:33
michaben
michaben
Tracébesluit waarin staat dat deze wissels het veld moeten ruimen stamt al uit 2016. Dat er recent een discussie gaande is over een andere variant is een ander verhaal, die discussie loopt trouwens ook nog. Maar het is al jaren bekend dat deze wissels in ieder geval niet 1-op-1 vervangen moeten worden.

Laatst bewerkt door michaben op Vrijdag 05 okt 2018 om 20:15:05

Vrijdag 05 okt 2018 - 23:54:10
treinfan
treinfan
Volgens mij staat dat nog juist niet vast, want in 2016 was er nog geen definitief akkoord voor welk plan dan ook voor Dt-Sdm.
Het enige wat vaststaat is dat er minimaal één wissel bij zal moeten komen om 4 sporen aan te sluiten richting Dt en een verbinding naar Vdgvch te hebben. Er kunnen inderdaad wissels weggehaald worden die men niet nodig acht.
Als je nu wissels weghaalt, heb je enkel veel minder flexibiliteit in de uitvoering van de dienstregeling. Dat kan veel beter in een goed doordacht plan waarbij ook rekening gehouden wordt met aanpassingen te Dhs en Rtd.

Vrijdag 05 okt 2018 - 23:59:45
maarten83
maarten83
Plus nog wat aanpassingen aan het emplacement van Rtd. Zeker nu spoor 1 er niet meer is in Rtd.

Zaterdag 06 okt 2018 - 09:21:16
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (vr 05 okt 2018 20:14:33 www.somda.nl): Tracébesluit waarin staat dat deze wissels het veld moeten ruimen stamt al uit 2016. Dat er recent een discussie gaande is over een andere variant is een ander verhaal, die discussie loopt trouwens ook nog. Maar het is al jaren bekend dat deze wissels in ieder geval niet 1-op-1 vervangen moeten worden.
Een tracebesluit gaat niet over de details van de infra. Als er wissels getekend staan, wil dat niet zeggen dat ze er straks liggen en als ze er niet in staan wil dat niet zeggen dat ze er niet zullen komen. Een TB regelt de ruimtelijke inpassing van de viersporigheid en de gevolgen voor de omgeving voor wat het milieu betreft (geluid, aanzicht, fijnstof, enz.), waterhuishouding, verkeer, en nog wel wat zaken.
Bovendien kunnen de gegevens over de details van de vereiste infra na de aanleg dan nog niet bekend zijn.

Zaterdag 06 okt 2018 - 09:26:25
michaben
michaben
Het saneren van deze wissels wordt expliciet genoemd in het tracébesluit. En dat is nogal logisch ook, want dat hangt direct samen met de aspecten die je noemt, in bijzonder geluid. De wissels worden gesaneerd voor een snelheidsverhoging, en dat levert immers meer geluid op.

Zaterdag 06 okt 2018 - 09:46:50
sjoerd
sjoerd
Dat klopt allemaal maar hoe het er straks buiten uitziet hangt niet af van het TB. Er staat wel van alles in het TB over geluid en daarom ook over de geluidsschermen. Dat staat tot op de laatste meter beschreven. En ook waar de duikers moeten komen en hoeveel capaciteit die moeten hebben voor de waterhuishouding.

Zondag 07 okt 2018 - 13:40:34
ToH
ToH
Op Zlr is dit weekend een nieuwe spoorwegovergang verschenen. Dit voor het bouwverkeer wat de komende tijd aan de slag gaat op het rangeerterrein. Ik ben niet helemaal thuis in de overwegen, maar zo te zien gaat dit om een type ALI-B die spoor 36 kruist. De machinist zal de overweg moeten bedienen.

twitter.com

Zondag 07 okt 2018 - 18:17:39
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ali B
Dan denk ik toch eerder aan de rapper....

Maandag 08 okt 2018 - 11:29:35
sjoerd
sjoerd
Officieel een Automatische Licht-Installatie met Boom dus. Nou ja, met twee bomen, denk ik dan. De term roept het beeld op dat de installatie door de trein wordt geactiveerd en niet door de machinist of door de rangeerder. Er bestaan namelijk ook Hali's en die moeten door iemand worden ingeschakeld, waarna het verlaten van de overwegsectie voldoende is om de installatie uit te schakelen.

Maandag 08 okt 2018 - 12:32:23
marciekemp
marciekemp
En toch moet deze installatie door de mcn zelf geactiveerd worden als ik de foto's goed heb gezien

Maandag 08 okt 2018 - 13:21:28
sjoerd
sjoerd
Ik denk inderdaad ook dat er op Rgs geen spoorlengte is voor een aanrijdsectie, en dat het dus een Hali zal zijn. We wachten op nieuws.
Benieuwd of de mcn daarvoor wel in de ballast mag stappen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 08 okt 2018 om 13:23:28

Maandag 08 okt 2018 - 14:47:28
marvinkok
marvinkok
De overweg dient idd door de machinist (na toestemming trdl ncbg) bedient te worden.

Maandag 08 okt 2018 - 17:27:47
selivio
selivio
Jup(en vanmorgen wou dat vanaf de RGS kant al even niet, maar da's inmiddels gefixd).

Daarnaast over RGS gesproken, sporen 35 t/m 38 zijn/worden nu opgebroken en op die plek komt de weg tbv afvoeren zand van RGS. Tegelijkertijd is(uiteraard) ook het 2de deel van RGS afgesloten(spoor B7 en hoger) wat als eerst gesaneerd en opnieuw opgebouwd gaat worden.

Maandag 08 okt 2018 - 21:38:27
jeanne
jeanne
SporenplanOnline is al actueel!

Jeanne Kok

Zaterdag 13 okt 2018 - 03:23:30
jochem
jochem
De overweg op RGS zorgt overigens vaak meermaals per dag voor storingen en de daarbij komende vertragingen in het (vaak enorm krap en complex geplande) rangeerproces, en incidenteel problemen bij het planmatig aanvullen van treinen 'onder de kap'. Hopelijk kinderziektes, maar de Zwolse Knoco's trekken zich inmiddels al te vaak de haren uit het hoofd om dat ding.

Zaterdag 13 okt 2018 - 09:45:20
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat soort overwegen heb je in de Westhaven en Houtrakpolder ook. Die doen het al sinds ze er liggen af en toe niet. Wordt al jarenlang gemeld, er veranderd niets. Overweg in de Radarweg gaat spontaan open na sluiten, Overweg in de Dortmuiden, Basisweg en die voor de HCT terminal zijn met regelmaat niet thuis en sluiten dan niet.

Zondag 14 okt 2018 - 12:23:21
R1-2010
R1-2010
Volgens www.prorail.nl gaat spoor 523 en wissel 313 in Ommen verdwijnen als gevolg van de aanleg van een nieuw zijperron.

Maandag 15 okt 2018 - 00:44:11
waalkade
waalkade
Dit weekend zijn er tussen Nm en Ck flink wat ES lassen verdwenen.
Bij een overweg in Nijmegen lagen er ongeveer 15 op een mooie stapel.
Daarentegen zijn er assentellers bij gekomen, zo te zien van Thales.

Dinsdag 16 okt 2018 - 12:29:03
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Prorail is weer voornemens enkele wissels te saneren:

Betreft te Gz: wsl 1A/B en wsl 29A/B
Deze wissels komen naast de al geplande sanering van spoor 1. Hiermee word Gz een halte aan de vrije baan. Prorail acht voor de bijsturing voldoende mogelijkheden in Bd en Tb......