Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Woensdag 23 mei 2018 - 00:16:53
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Als ik het me goed herinner is dat het wissel waar in elke IC die er overheen rijdt een bonk te horen is (eigen ervaring) zodat het voelt alsof er te hard overheen gereden wordt. Zou dat nu verholpen zijn?

Hallo!

Woensdag 23 mei 2018 - 08:14:45
koos
koos
Zover ik weet was er bij dat wissel geen bonk te horen. Dat hoor je in principe ook niet bij wissels met een beweegbaar puntstuk, tenzij er een voeg zit. Andere wissels bij gouda geven wel een bonk, maar dat zijn gewone wissels. De nieuwe wissels bij Gouda zelf zijn erg stil. Na verloop van enkele jaren gaan ze wel weer meer geluid maken door slijtage.

Woensdag 23 mei 2018 - 12:10:10
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Die bonk was er wel degelijk, dat wissel met 130km/h berijden was niet comfortabel, de trein kreeg een zwiep, vandaar de hoorbare bonk bij de draaistellen. Is wissel 447 nu nog steeds voor 130 km/h?

Woensdag 23 mei 2018 - 13:13:32
koos
koos
Dat wissel is nog steeds voor 130 km/h. Het is ook een hogesnelheidswissel, maar dan zonder bewegend puntstuk. De hoekverhouding is anders vanwege verlengde tongen en vast puntstuk.

Ik begrijp nu wat bedoelt wordt met de bonk. Ik dacht in eerste instantie dat het ging om het kedeng-kedeng geluid wat je bij een gewoon wissel hoort van de wielen over het puntstuk. Dat heb je namelijk niet bij een bewegend puntstuk.

Laatst bewerkt door koos op Woensdag 23 mei 2018 om 13:14:11

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 30 mei 2018 - 16:34:12
michaben
michaben
De spooraansluiting van de RET te Hlba is foetsie. Zover ik kon zien in voorbijgang ligt spoor 150a/b/c er nog maar vanaf wissel 540 afbuigend kom je in het ballast terecht.

Donderdag 31 mei 2018 - 08:40:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik neem aan dat de aansluiting aan de hoofdbaan (wissel 437A/B) en sporen 150a/b/c/ nog liggen?

Donderdag 31 mei 2018 - 16:32:58
michaben
michaben
Dat deel is nog aanwezig ja, inclusief de tumbleweed die al maanden in het stootjuk op 150c klem zit. Alleen het spoor vanaf direct na het puntstuk van wissel 540 richting de voormalige werkplaats is verdwenen, inclusief wissel 538. Het lijkt me dat de rest ook nog een keer gesaneerd zal worden, er waren plannen om hier een nieuwe weg aan te leggen waardoor spoor 150a waarschijnlijk in de weg ligt, maar men lijkt geen haast te maken met dit project. Spoor 150a zal ook niet zonder buitendienststelling te saneren zijn omdat hier nog bovenleiding aanwezig is van de voormalige verbindingsboog Rtn - Rtkw.

Donderdag 31 mei 2018 - 16:39:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ah, thnx voor de verduidelijking.

Donderdag 31 mei 2018 - 17:31:38
sjoerd
sjoerd
Het is niet te hopen dat er weer uitverkoop wordt gehouden van spoorgrond in deze hoek waardoor toekomstige ontwikkelingen zoals viersporigheid (if ever) al tevoren worden onmogelijk gemaakt.

Maandag 02 jul 2018 - 17:00:23
sjoerd
sjoerd
Op Leiden Centraal wordt de komende tijd gewerkt. Volgens dit bericht verandert er wel het één en ander:

ProRail werkt continu aan vernieuwing en verbetering van het spoor, zodat het betrouwbaar, veilig en goed berijdbaar blijft voor reizigers- en goederenvervoer. Tot en met 2020 worden er 55 wissels vervangen, 28 wissels verwijderd en zal er over een lengte van twee kilometer het spoor samen met het ballast worden vervangen.

Even nageteld: er liggen nu 80 wissels, de Engelse voor 1 geteld. En volgens Van Dale is het DE ballast.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 02 jul 2018 om 17:27:58

Maandag 02 jul 2018 - 18:31:35
ZJ37
ZJ37
"Betrouwbaar" en "28 wissels verwijderen". En dat in dezelfde zin, blijft lachen met die verhaaltjes.

Maandag 02 jul 2018 - 19:09:30
pjkleton
pjkleton
In november 2016 heb ik een notitie gemaakt van de saneringsplannen in Leiden.
Ik weet niet waar de lijst is bekend gemaakt;in dit forum of op de Mailinglist OV van Yahoo.
Op de lijst die ik toen maakte staan 20 wissels , de meesten zijn de helft van een gekoppeld paar. De meeste wissels die weg moeten liggen in het Noordelijke deel vh emplacement
Een daarvan is wsl 1089 die naar spoor 515 leidt ,dat opgebroken wordt als enige spoor in Ledn.
Het Leidsch Dagblad schreef hierover vandaag (Zie opm. daarover van mijn voorganger )
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op Maandag 02 jul 2018 om 21:34:41

Dinsdag 03 jul 2018 - 09:00:29
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 02 jul 2018 18:31:35 www.somda.nl): "Betrouwbaar" en "28 wissels verwijderen". En dat in dezelfde zin, blijft lachen met die verhaaltjes.
Nou, een station van de omvang van Leiden waar maar liefst 80 wissels liggen zonder dat het in enige vorm een knooppunt is, dat roept wel om enige bezinning en sanering.

Dinsdag 03 jul 2018 - 09:28:12
treinfan
treinfan
Het geeft wel de flexibiliteit dat er nu meer dan 12 verschillende mogelijkheden zijn om twee treinen vanaf sporen 8/9 tegelijkertijd weg te sturen richting Laa. Volgens mij had ik mij al eens volledig positief uitgelaten over de saneringsplannen van Ledn.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 03 jul 2018 - 10:33:11
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 03 jul 2018 09:00:29 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 02 jul 2018 18:31:35 www.somda.nl): "Betrouwbaar" en "28 wissels verwijderen". En dat in dezelfde zin, blijft lachen met die verhaaltjes.
Nou, een station van de omvang van Leiden waar maar liefst 80 wissels liggen zonder dat het in enige vorm een knooppunt is, dat roept wel om enige bezinning en sanering.
Aan de andere kant: heb je er nu last van? Wat weg is komt nooit meer terug...

Dinsdag 03 jul 2018 - 15:28:16
b2py
b2py
Het kost miljoenen per jaar die je niet elders kan gebruiken?

Dinsdag 03 jul 2018 - 15:30:16
ZJ37
ZJ37
Saneren is gelukkig gratis en direct terugverdiend.

Dinsdag 03 jul 2018 - 16:18:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Businzet bij totale stremming zonder uitwijkmogelijkheden is ook niet gratis en reizigersleed is helemaal onbetaalbaar.

Dinsdag 03 jul 2018 - 17:58:13
b2py
b2py
Die vervanging kost je vrijwel evenveel, en die moet hoe dan ook nu gebeuren. En waarschijnlijk nog meer uren ook, en dus businzet etc. Ben blij dat jullie niet aan de knoppen zitten, met de korte termijn gedachte.

Dinsdag 03 jul 2018 - 18:00:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Ben minder blij dat bij "jullie" de verschrikkelijke nadelen van een doorstroomstation - waarbij Leiden inderdaad anders werkt dan Utrecht of Amsterdam - nog immer niet zijn doorgedrongen... Een compleet gebrek aan langetermijngedachten.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Dinsdag 03 jul 2018 om 18:00:48

Dinsdag 03 jul 2018 - 18:11:33
b2py
b2py
Als jij 100 miljoen per jaar gegarandeerd erbij tovert voor 30 jaar wil ik wel van gedachte veranderen

Dinsdag 03 jul 2018 - 18:29:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Als jij met compleet uit de lucht gegrepen bedragen komt, wil ik nog niet per se van gedachten veranderen.

Dinsdag 03 jul 2018 - 18:49:25
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen (di 03 jul 2018 16:18:38 www.somda.nl): Businzet bij totale stremming zonder uitwijkmogelijkheden is ook niet gratis en reizigersleed is helemaal onbetaalbaar.
Uitwijkmogelijkheden blijven er genoeg in Leiden. Het enige wat verandert, is dat kruisende treinbewegingen nog steeds als kruisende treinbewegingen uitgevoerd dienen te worden. Voor niet-kruisende treinbewegingen blijven er nog meer dan 6 mogelijkheden over voor gelijktijdige aankomst en vertrek (in plaats van 12).

[Bezig met laden...]

Dinsdag 03 jul 2018 - 18:55:19
broek53
broek53
Quote
b2py (di 03 jul 2018 17:58:13 www.somda.nl): Die vervanging kost je vrijwel evenveel, en die moet hoe dan ook nu gebeuren. En waarschijnlijk nog meer uren ook, en dus businzet etc. Ben blij dat jullie niet aan de knoppen zitten, met de korte termijn gedachte.
Voorop gesteld dat ik geen voorstander ben om specifiek Leiden te houden zoals het nu is, zie ik je dezelfde fout maken die Prorail sinds Robuust Spoor vrijwel constant maakt: denken dat wissels saneren net zo duur is als vervangen. Het is een factor 2 a 3 duurder, omdat er (zeker in Leiden) een enorme stoot bovenleiding werk bij zit (ontvluchten, nieuwe draagconstructies) en een semi-nieuwbouw van de beveiliging. Het zijn projecten die neerkomen op halve nieuwbouw.
Daarom sneuvelen er de laatste maanden ook de ene na de andere sanering van wissels op kleine emplacementen en overloop wissels n zo: een op een vervangen is een stuk goedkoper.

Dinsdag 03 jul 2018 - 19:07:31
b2py
b2py
En op de lange termijn is het behoud van de wissels nog steeds goedkoper? De extra storingen die het veroorzaakt? De extra bovenleiding, erg kwetsbaar op emplacementen, die in stand gehouden moet worden? Terugverdientijd is hier geen 10 jaar maar een jaar of 40/50. En dat ProRail nu terugkrabbelt is denk ik omdat het project uitvoeren te duur is, ze hebben alleen geld voor de vervanging en nieuw voor de halve nieuwbouw. Korte termijn prima maar op de lange termijn jaag je jezelf op kosten. Vanuit life-cycle perspectief een jammere keuze.

Dinsdag 03 jul 2018 - 19:16:05
broek53
broek53
Uiteraard, vanuit het life-cycle perspectief komt uiteindelijk ook "het beste wissel is geen wissel". Terugverdientijden van een halve eeuw zijn anderzijds ook een soort zelf-illusie. Rekenkundig kan het kloppen als het hele emplacement die 50 jaar verder ongewijzigd blijft. Daarnaast is de hele boel qua wissels in ieder geval na 30 jaar opnieuw aan vervanging toe [Leiden wordt nu uitgevoerd omdat de wissels bijna allemaal vernieuwd moeten worden] en op dat moment is het cashen als je tig wissels minder hebt om te vervangen.

Dinsdag 03 jul 2018 - 19:32:10
michaben
michaben
Ledn is haast al een doorstroomstation, er liggen weliswaar een hoop wissels, maar die hebben vrijwel allemaal tot doel om tien verschillende variaties van gelijktijdigheid te bieden tussen de twee hoofdsporen per richting. Zo heb je naast de gebruikelijke gelijktijdigheid naar beide zijden van het eilandperron ook gelijktijdigheid naar hetzelfde perronspoor (de ene trein naar de a-fase en de andere naar de b-fase). Voor kerende treindiensten is Ledn nu ook al niet ingericht, komende vanaf het buitenspoor vanuit Gvc kun je nu niet eens terugkeren naar het buitenspoor richting Gvc zonder via het keerspoor te rijden.

Laatst bewerkt door michaben op Dinsdag 03 jul 2018 om 19:32:34

Woensdag 04 jul 2018 - 12:33:11
trdl85
trdl85
Quote
pjkleton (ma 02 jul 2018 19:09:30 www.somda.nl): Een daarvan is wsl 1089 die naar spoor 515 leidt ,dat opgebroken wordt als enige spoor in Ledn.
Nee hoor, niet het enige spoor, spoor 513 wordt ook opgebroken

Woensdag 04 jul 2018 - 14:29:12
pjkleton
pjkleton
Waar ligt 513 ?
Ergens aan de Warmondse kant ?
sp 511 is het verlengde van sp 10; 512 is het kopspoortje ri Merenwijk.
Peter

Woensdag 04 jul 2018 - 14:31:02
IJsbergsla
IJsbergsla
Het verlengde van spoor 512 is 513. Wordt in de praktijk nagenoeg nooit gebruikt.

Woensdag 04 jul 2018 - 15:11:31
pjkleton
pjkleton
Bedankt ,gevonden.
En daardoor kunnen wsl 1019 en 1021 A/B ook weg.
De halve Engelsman wordt dan gewoon wissel ?
Allemaal te zien bij Sporenplan .nl
Gr ,
Peter

Woensdag 04 jul 2018 - 18:59:55
treinfan
treinfan
Zie de eerdere berichten in dit topic, vanaf dit bericht: www.somda.nl en dennistd.nl voor een overzicht hoe het wordt.

[Bezig met laden...]

Woensdag 04 jul 2018 - 21:39:57
pjkleton
pjkleton
Bedankt voor je info!
Peter

Woensdag 04 jul 2018 - 21:52:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Hm, een werktrein van fatsoenlijke lengte zoals eerder dit jaar naar Gd-Apn kwamen en afgevoerd werden via Apn-Ledn kan dan dus ook niet meer op die manier. Uitwijken naar 4a als er trammelant is op 1+2 idem. Top.

Maandag 16 jul 2018 - 20:51:01
trdl85
trdl85
In de laatste versies blijft het wissel van spoor 3b richting Apn behouden

Maandag 16 jul 2018 - 21:15:13
ZJ37
ZJ37
Quote
rolandrail (wo 04 jul 2018 21:52:24 www.somda.nl): Hm, een werktrein van fatsoenlijke lengte zoals eerder dit jaar naar Gd-Apn kwamen en afgevoerd werden via Apn-Ledn kan dan dus ook niet meer op die manier. Uitwijken naar 4a als er trammelant is op 1+2 idem. Top.
Als je je BUP maar kan rijden, incidenteel spul bestaat effe niet bij saneringen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Maandag 16 jul 2018 om 21:15:35

Vrijdag 27 jul 2018 - 11:52:07
mvboetzela
mvboetzela
Dan wel geen wisselsanering, maar het nooit gebruikte spoorviaduct over de A28 bij Zeist gaat volgende maand terziele:
www.ad.nl

Vrijdag 27 jul 2018 - 13:45:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Het getuigd ook weer van journalistieke hoogstand dat artikel,1st is t een viaduct,dan een spoor tunnel en dan weer een spoorbrug
Wel gek overigens dat ze dit na zoveel jaar ineens slopen,nergens geen toekomst plan meer waarbij dit VIADUCT te gebruiken zou zijn voor een spoorlijn ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 27 jul 2018 - 13:47:36
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Als je goed kijkt met Google Maps, zul je zien dat om het viaduct alles is volgebouwd tegenwoordig, waardoor een mogelijke spoorlijn daar bouwen niet meer mogelijk is.

Al had het viaduct natuurlijk ook een andere bestemming kunnen krijgen, zoals voetgangersbrug.

Vrijdag 27 jul 2018 - 13:59:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Daarvoor heb je de naastgelegen wegviaduct (Huis ter Heideweg).

Vrijdag 27 jul 2018 - 14:03:54
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
AD:Rijkswaterstaat haalt de spoorbrug, die nooit werd gebruikt, mede weg omdat de A28 op dat punt heel smal is, om zodoende ruimte te winnen.
Dat sluit dus elke vorm van hergebruik uit.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 27 jul 2018 om 14:04:29

Dick van den Hoven

Vrijdag 27 jul 2018 - 14:12:36
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
ik was even vergeten wat gvttreinen zei, maar inderdaad ligt ook al een viaduct naast wat gebruikt wordt.

Google Maps van de brug: goo.gl

Vrijdag 27 jul 2018 - 14:58:54
sjoerd
sjoerd
De bouw van het viaduct bij Huis ter Heide is in 1967 gegund aan het Spoorwegbouwbedrijf voor een bedrag van f 293.827,20. Er waren nog vijf andere inschrijvers. Omdat de spoorweg toen nog gebruikt werd voor goederenvervoer naar Zeist, werd aan de oostzijde van het te bouwen viaduct een tijdelijke noodbaan aangelegd. Het viaduct werd dus gebouwd over een grote zandkuil. Pas veel later kwam de weg eronderdoor in aanleg. Deze werd geopend in 1985/1986. De spoorweg werd gesloten op 28 mei 1972.
Hoewel de spoorweg Bilthoven - Zeist in aanleg dubbelsporig was, behoefde de bouwer uiteraard slechts een enkelsporig viaduct te bouwen.
In 1973 was er nog correspondentie om de sporen naar de losplaats Zeist te laten liggen, inclusief de wissels in Bilthoven. Onder andere werd onderhandeld met de VAM voor een laadplaats in Huis ter Heide. De burgemeester van Zeist wilde de grond van NS graag hebben voor woningbouw. Zoals bekend is de lijn toch opgebroken. Het bouwdossier is in mijn archief beland. De rest beschrijf ik nog wel eens elders.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 27 jul 2018 om 15:08:48

Vrijdag 27 jul 2018 - 18:02:02
jeanne
jeanne
Op de morgen van 10 april 1973 is de lijn gebruikt om het Roemeense staatshoofd met de koninklijke trein op Soesterberg af te halen voor een staatsbezoek aan Nederland.
Naar verluid ontstond er na het staatsbezoek gesteggel over de kosten van het gebruik van deze lijn tussen NS en de Staat (Ministerie van Defensie?).

Jeanne Kok

Vrijdag 27 jul 2018 - 18:27:41
cuneo56
cuneo56
Merkwaardig,
vliegveld Soesterberg had toen ook nog de eigen spooraansluiting die ook wel eens voor een dergelijke rit is gebruikt

Vrijdag 27 jul 2018 - 21:16:11
thom
thom
Ja, en met de Zeister lijn kom je niet meer in de buurt dan het toenmalige station Huis ter Heide en dat ligt nogwel een stukje van de vliegbasis af en kom je niet over dat betreffende viaduct...

Daarnaast is het mij ook geen bekend verhaal, en ik heb wel wat met dat lijntje

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 27 jul 2018 om 21:19:05

Vrijdag 27 jul 2018 - 23:55:35
jeanne
jeanne
Ok

Jeanne Kok

Zaterdag 28 jul 2018 - 01:22:45
thom
thom
Ja. t'is niet dat ik je direct wil tegen spreken, maar het lijkt me wat onlogisch en heb er niet eerder wat van gehoord, dus als je wat meer over je verhaal weet ben ik er wel benieuwd naar

Zaterdag 11 aug 2018 - 12:50:27
pluisje
pluisje
En weg is het viaduct... nos.nl

Maandag 13 aug 2018 - 11:55:24
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat kan ik bevestigen; vanochtend op weg naar 't werk (niet) onderdoor gereden.

Overigens is de fraaie foto (door Sem van der Wal) bij dat artikel wel noemenswaardig. nos.nl

Maandag 13 aug 2018 - 12:03:47
thom
thom
Men had er flink de vaart in, Zaterdag rond 0400 is men begonnen met slopen en s'middags rond 1500 waren ze al bezig met de laatste pijler en het laatste stuk brugdek van pijler naar het landhoofd.

Overigens is het viaduct niet volledig van de aardbodem verdwenen, de beide landhoofden bovenaan het talud zijn ongemoeid gelaten.

Maandag 13 aug 2018 - 16:46:49
lb
lb
Flickr lb-1975
Quote
michaben (wo 30 mei 2018 16:34:12 www.somda.nl): De spooraansluiting van de RET te Hlba is foetsie. Zover ik kon zien in voorbijgang ligt spoor 150a/b/c er nog maar vanaf wissel 540 afbuigend kom je in het ballast terecht.
Dat ziet er zo uit : flic.kr maar of spoor 150 ooit nog een trein zal zien.....

Maandag 13 aug 2018 - 17:10:33
waalkade
waalkade
Niet direct spoorsanering.
Op het noordelijk deel van het perron tussen spoor 2 en 3 van Amr staat een gebouwtje leeg.
Voorheen zat hier nog iemand achter een aantal beeldschermen.

Maandag 13 aug 2018 - 19:13:22
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, daar bevond de knooppunt controller zich tezamen met rangeerders. Enkele maanden terug is de "knoop" naar Amsterdam verhuisd en de rangeerders verder weg van de opstelsporen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 13 aug 2018 - 21:04:04
mvschoon
mvschoon
Nog wat saneringen die ik hier nog niet heb zien langskomen:
De aansluiting van Whz (aan de noordwestkant) naar de Smirnoffweg is verbroken (sporen 373/374).
Het spoor van Whz richting RST is opgebroken. Er ligt nu alleen nog een klein stukje rails schuin voor het douanekantoor bij de Reeweg; het spoor op het RST-terrein ligt er ook nog.
Het spoor richting Whw is tegelijk iets opgeschoven.
Op Ps zijn de korte kopspoortjes 472 en 473 (aan de noordoostkant naast Exxon) onbereikbaar geworden doordat er een stuk uit is gesneden.
Op Bot is het spoor op het terrein van Aluchemie verdwenen, ofwel opgebroken ofwel onder het asfalt.

Dinsdag 14 aug 2018 - 07:57:06
selivio
selivio
Sporen 4 en 5 te Coevorden zijn afgelopen weekend ook naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.

Woensdag 15 aug 2018 - 14:38:30
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
ivm een toekomstvaste infra lay-out moeten de wissels 975 en 977 bij Rtz worden gesaneerd.

Woensdag 15 aug 2018 - 14:53:59
sjoerd
sjoerd
Die liggen juist ten noorden van de perrons van Stadion tussen het middenspoor van Blaak en het middenspoor naar Blaak.
Ik zie niet in wat er toekomstvast aan is om ze op te breken. Maar dat zal ik wel nooit leren begrijpen. Ze zullen inderdaad niet vaak gebruikt worden; alleen als er een tunnelbuis buiten dienst is. Maar ach, dat is bijna nooit het geval....

Woensdag 15 aug 2018 - 15:23:01
maarten83
maarten83
Met werkzaamheden en verstoringen worden die wissels vaak zat gebruikt. Je hoeft dan niet door de 40 km wissels bij Stadion. Dus in de toekomst zal dan gehele staking van de treindienst volgen.
Gaat wissel 135 op IJsselmonde ook weggehaald worden? Het kruisstuk in spoor HG is namelijk weg.

Laatst bewerkt door maarten83 op Woensdag 15 aug 2018 om 16:29:07

Woensdag 15 aug 2018 - 16:07:47
broek53
broek53
Zullen we het topic en ons spraakgebruik eens aanpassen aan wat er in werkelijkheid aan de hand is en wat taaltechnisch juist is? Je kunt geen wissel of spoor saneren, alleen opbreken, afbreken of slopen. Dat wordt althans bedoeld. In de letterlijke betekenis van saneren wordt iets gezond gemaakt, en dan zou sanering van een wissel of spoor juist betekenen dat je het beter, mooier of gezonder maakt, maar niet dat je het opruimt.

Je kunt wel een systeem o.i.d. saneren en het saneren van een spoorsituatie op een station kan betekenen dat je wissels opbreekt, zoals het saneren van het gebit ook kan inhouden dat er kiezen getrokken worden. Maar niemand zal het in zijn hoofd halen om te zeggen dat zijn kies gesaneerd is. (Behalve dan een door-en-door geindoctrineerde Prorailer misschien ).

Kortom: laten we uit deze bullshit-bingo ontsnappen en het opbreken, afbreken, slopen of opruimen noemen, maar alsjeblieft niet "sanering".

Woensdag 15 aug 2018 - 16:55:41
sjoerd
sjoerd
Quote
maarten83 (wo 15 aug 2018 15:23:01 www.somda.nl): Met werkzaamheden en verstoringen worden die wissels vaak zat gebruikt. Je hoeft dan niet door de 40 km wissels bij Stadion. Dus in de toekomst zal dan gehele staking van de treindienst volgen.
Gaat wissel 135 op IJsselmonde ook weggehaald worden? Het kruisstuk in spoor HG is namelijk weg.
Dat probeerde ik ook uit te drukken met die vier gedachtepuntjes: ook al gebeurt het niet vaak, sommige infra-delen zijn nu eenmaal vitaal bij calamiteiten. Maar er zijn lieden die niet tegen verroeste sporen kunnen.
Van de genoemde kruising (de gelijkvloerse intakking van de goederensporen naar Stadion is al meer dan een jaar geleden gemeld dat die er uit gaat. Ze waren belangrijker toen de oude Havenspoorweg nog geen vrije kruising had aan de zuidzijde.

Woensdag 15 aug 2018 - 16:57:54
sjoerd
sjoerd
@ Broek: dan moet eerst het topic maar eens een andere naam krijgen. Spoorsanering zou bijvoorbeeld railinfra(-wijzigingen) kunnen heten. Dan kunnen we ook uitbreidingen noemen.

Woensdag 15 aug 2018 - 17:42:38
jeanne
jeanne
Lijkt mij een goed idee om het eufemisme spoorsanering hier te gaan weren, daar die vlag de lading niet dekt.

Jeanne Kok

Maandag 20 aug 2018 - 16:08:06
waalkade
waalkade
In de stationstunnel van Nijmegen hangt een plakkaat met "Wat gaan we doen in Nijmegen".
Er op staat een sporenplan hoe Nm er in de toekomst uit gaat zien.
Ook te vinden op www.prorail/projecten/nijmegen .
Bij "hier".
Meest opvallend, spoor 1a gaat verdwijnen, spoor 1b wordt een kopspoor.
Een gedeelte van spoor 2 krijgt een perronwand.
Het kruis tussen spoor 1 en 2 gaat er uit, idem die tussen spoor 4 en 5.
Daarentegen, op wissels aan de noord en zuid zijde wordt niet gespaard, er komen er eerder bij.
De ontwerper is kennelijk liefhebber van getrokken treinen, kopspoortjes om kop te maken ontbreken niet.

Maandag 20 aug 2018 - 16:26:57
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Met het toenemende goederenverkeer ook via Nijmegen (nieuwe transport gestart met RFO deze week Bh-Nm-Std, 1831 staat er vandaag mee geparkeerd in Nm) vraag ik mij af of de sporen 8 en 9 nog bruikbaar blijven voor goederentreinen incl. de wissels aan de Ht zijde.verder snap ik de meerwaarde niet van het verwijderen van 1a. Je hebt daarvoor alleen maar minder mogelijkheden en meer kosten.

Maandag 20 aug 2018 - 16:33:46
waalkade
waalkade
Je zou het wachtspoor bij Rsa daarvoor geschikt kunnen maken met wat extra overloop wissels.

Maandag 20 aug 2018 - 16:58:09
umbusko
umbusko
Quote
mich (ma 20 aug 2018 16:26:57 www.somda.nl): Verder snap ik de meerwaarde niet van het verwijderen van 1a. Je hebt daarvoor alleen maar minder mogelijkheden en meer kosten.
Het enige dat ik me kan bedenken is dat men graag spoor 1a/2 bereikbaar wil hebben vanuit Ht, wat nu niet kan. Zo staat het nu inderdaad ook ingetekend op het nieuwe plaatje. 1a wordt natuurlijk vanzelf bereikbaar als je 2b bereikbaar maakt, maar misschien vindt men het dan te veel wissels of zo? Aan de perronbreedte zal het niet liggen...
Onhandig lijkt het me zeker; met name op 1b verlies je zo een hoop flexibiliteit, want je kunt er maar aan één kant uit. Leuk als er een stel defect staat en andere stellen opsluit of je een stel hebt met een defecte koppeling dat je dan dus ook niet van de andere kant kunt versterken.

Voor de duidelijkheid: hier het plaatje www.prorail.nl
Wat ik overigens niet helemaal begrijp is dat men het heeft over "extra wissels zodat perron 1 beter benut kan worden" aan de noordkant (was dat een issue dan?) maar dat je volgens de tekening van/naar perron 1 alleen van/naar het oostelijke spoor richting Ah kunt komen...

Maandag 20 aug 2018 - 17:36:03
cuneo56
cuneo56
Merkwaardig dat van het nieuwe perron maar aan een zijde naar Ht gereden kan worden. Het is handiger om kerende treinen ( IC 3000/3100 ) juist tussen de relatie Ht- Ah te behandelen, scheelt een keer kruisen.
Ook het te "vernieuwen" opstelterrein heeft slecht een verbinding naar REP waar zaken als reiniging een controles zullen blijven plaatsvinden via een (te) kort kopspoor tegen de brug aan.
De vervoerder mag dus of twee keer rijden dan wel met twee machinisten gaan werken.
En de tekst in het bolletje dat er extra wissels komen om perron 1 beter te benutten komt wel heel raar over . Momenteel kun je vanuit Ah gewoon naar spoor 1 en "straks" niet eens naar het nieuwe perronspoor 2!

Maandag 20 aug 2018 - 17:37:12
maarten83
maarten83
Ik neem aan dat vervoerders inspraak hebben.

Maandag 20 aug 2018 - 19:55:04
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Vervoerders zijn nog niet benaderd voor consultatie, terwijl het plan al klaar lijkt te zijn...

Maandag 20 aug 2018 - 19:55:32
treinfan
treinfan
Die tekening ziet er duidelijk niet echt uit als een definitief sporenplan.
@mich: dat is toch niet gek? Eerst een plan maken en daarna vragen of er nog iets gewijzigd moet worden, lijkt me beter dan vragen "wat moet er gewijzigd worden?" terwijl er nog geen plan is.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 20 aug 2018 om 19:57:16

[Bezig met laden...]

Maandag 20 aug 2018 - 19:56:59
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
waalkade (ma 20 aug 2018 16:33:46 www.somda.nl): Je zou het wachtspoor bij Rsa daarvoor geschikt kunnen maken met wat extra overloop wissels.
Nee das handig om een goederentrein te parkeren zonder bewaking en de auto van de goederentreinmachinist... Een station is bovendien handig ivm passagieren. Je moet her en der in het land een plek hebben om je trein een tijdje te kunnen laten staan ivm verschillende machinisten diensten en terminals die niet veel treinen tegelijk kunnen ontvangen danwel duitse vervoerders die niet veel treinen ineens kunnen afvoeren. Die plekken zijn al schaars.

Laatst bewerkt door mich op Maandag 20 aug 2018 om 19:58:29

Maandag 20 aug 2018 - 19:58:49
b2py
b2py
Een vervoerder consulteren die als het station gerealiseerd is er niet meer is, of nauwelijks voordeel van heeft (Zowel NS als Arriva), zouden die echt in een algemeen belang meedenken?

Maandag 20 aug 2018 - 20:04:53
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Wat wil je precies zeggen? Sporen liggen er voor de vervoerders. alle vervoerders. Dan moet je ze zo maken dat ze voor ieder gewenst gebruik zoveel mogelijk voldoen. Dat gebeurt hier niet (lijkt het op). Het is meer een Fancy PR project/een station weer hip maken dan dat je de spoor mogelijkheden verbeterd.

Maandag 20 aug 2018 - 20:07:45
b2py
b2py
Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.

Maandag 20 aug 2018 - 20:13:46
mdj
mdj
Op de Valburg CUP kan je anders behoorlijk wat goederentreinen neerzetten...

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 20 aug 2018 - 20:18:33
cuneo56
cuneo56
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 20:07:45 www.somda.nl): Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.
Maar als het beperkte aantal sporen en verbindingen daartussen het "proces" van een vervoerder bemoeilijken of bijna onmogelijk maken ben je ook niet goed bezig dunkt me.
Probeer b.v. maar eens een simpele manier te bedenken om in Utrecht een stel uit een van de sprinter diensten uit te wisselen naar herstel locatie Cartesius weg. vooral uit de 5500 / 5600 / 4700 series.

Maandag 20 aug 2018 - 20:20:06
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
mdj (ma 20 aug 2018 20:13:46 www.somda.nl): Op de Valburg CUP kan je anders behoorlijk wat goederentreinen neerzetten...
Gaat niet met een 1800. Trein rijden met een 189 kan, maar dan stijgt de prijs en wijkt de klant uit naar wegvervoer...

Maandag 20 aug 2018 - 20:21:03
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 20:07:45 www.somda.nl): Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.
Ah, ja. dan kunnen we inderdaad lekker alle goederensporen behalve de betuweroute weghalen. Prima gedachtegang.

Maandag 20 aug 2018 - 20:24:54
bart84
Moderator
bart84
Quote
mdj (ma 20 aug 2018 20:13:46 www.somda.nl): Op de Valburg CUP kan je anders behoorlijk wat goederentreinen neerzetten...
Zijn maar weinig treinen die op de route zowel CUP als Nm passeren. Als de maaslijn geëlektrificeerd is, zou dit kunnen wijzigen.

Mvg. Bart

Maandag 20 aug 2018 - 20:38:10
mdj
mdj
Quote
mich (ma 20 aug 2018 20:20:06 www.somda.nl):
Quote
mdj (ma 20 aug 2018 20:13:46 www.somda.nl): Op de Valburg CUP kan je anders behoorlijk wat goederentreinen neerzetten...
Gaat niet met een 1800. Trein rijden met een 189 kan, maar dan stijgt de prijs en wijkt de klant uit naar wegvervoer...
De vraag is of die 1800'den dan nog wel rijden. Met een te kort aan opstelruimte, zul je de infrastructuur toch echt doelmatiger inzetten. Dat doel lijkt mij logisch: in Nijmegen is dat reizigersvervoer, Valburg, Oss, Tilburg Industrie, Deventer Goederen, Oldenzaal, Almelo: Goederen, Roosendaal, Tilburg Goederen juist voor Goederen...

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 20 aug 2018 - 21:37:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
cuneo56 (ma 20 aug 2018 17:36:03 www.somda.nl): Merkwaardig dat van het nieuwe perron maar aan een zijde naar Ht gereden kan worden. Het is handiger om kerende treinen ( IC 3000/3100 ) juist tussen de relatie Ht- Ah te behandelen, scheelt een keer kruisen.
Dat kan toch ook gewoon met het getekende sporenplan: doorgaande treinen Ah-Ht via spoor 2 ri. Ah en 5 ri. Ht, heb je spoor 3 en 4 tot je beschikking voor de kerende treinen.

Het beter kunnen benutten van perron 1 (spoor 2) zal er vooral op slaan dat je het kunt gebruiken voor de doorgaande treinen zodat die volledig kruisingsvrij zijn met binnenkomende kerende treinen vanuit Ah. Dat kan nu nog maar beperkt (alleen naar spoor 4 met Ht-Ah doorgaand via 3) terwijl je in de eindsituatie twee sporen hebt voor de kopmakende treinen.
Spoor 6 (als dat al een perronspoor wordt, de tekening suggereert meer een perron langs spoor 5 met een hek aan de andere kant) zou dan vooral voor uitlopende treinen dienen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 20 aug 2018 - 23:09:07
Henk1619
Henk1619
Quote
waalkade (ma 20 aug 2018 16:33:46 www.somda.nl): Je zou het wachtspoor bij Rsa daarvoor geschikt kunnen maken met wat extra overloop wissels.
Ook zonder overloopwissels wordt dat wachtspoor in noordelijke richting af en toe als inhaalspoor gebruikt, inclusief een stuk linkerspoor rijden tot Elst.

Maar met stops van tenminste 20 min in beide richtingen in Nijmegen lijkt me dat ene spoortje geen heel houdbaar alternatief. En als je het nodig hebt om de paden rond te breien dan is langdurig opstellen ook wat problematisch.

Los daarvan is dat wachtspoor ergens anders voor bedoeld. Dus als er ooit bij werkzaamheden of stremmingen Vl-Nm-BR gereden gaat worden dan is het wel handig dat het ook beschikbaar is.

Maandag 20 aug 2018 - 23:17:24
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 19:58:49 www.somda.nl): Een vervoerder consulteren die als het station gerealiseerd is er niet meer is, of nauwelijks voordeel van heeft (Zowel NS als Arriva), zouden die echt in een algemeen belang meedenken?
Uiteraard gaat NSR dat niet meer meemaken gezien het slakkentempo dat Prorail bij dit soort verbouwingen aanneemt. Maar de partij die de volgende concessie periode daar gaat rijden vindt het vast ook wel fijn als de perronsporen niet volgeparkeerd staan met goederentreinen.

Maandag 20 aug 2018 - 23:30:30
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 20:07:45 www.somda.nl): Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.
Een beetje van dezelfde categorie als zeikende lading is belangrijker dan lading die niet kan praten. Hoeveel van dit soort puberale opmerkingen gaan er nog van die zolderkamer komen?

Spoorlijnen en emplacementen zijn ooit aangelegd om goederen te vervoeren. Reizigersvervoer was en is bijzaak die alleen bestaat bij de gratie van een gulle gever die de verliezen compenseert.

Infrabeheerders dienen gewoon te leveren wat hun klanten vragen en die klanten zijn nog altijd de vervoerders. Het enige andere waar een infrabeheerder zich druk om zou moeten maken is of de toekomstige klanten ook nog kunnen worden bediend met de infra die nu op de tekentafel ligt.

Maandag 20 aug 2018 - 23:42:49
marciekemp
marciekemp
En gelukkig zit jij niet in Den Haag oid

Dinsdag 21 aug 2018 - 00:03:05
Henk1619
Henk1619
Quote
mdj (ma 20 aug 2018 20:38:10 www.somda.nl):
Quote
mich (ma 20 aug 2018 20:20:06 www.somda.nl):
Quote
mdj (ma 20 aug 2018 20:13:46 www.somda.nl): Op de Valburg CUP kan je anders behoorlijk wat goederentreinen neerzetten...
Gaat niet met een 1800. Trein rijden met een 189 kan, maar dan stijgt de prijs en wijkt de klant uit naar wegvervoer...
De vraag is of die 1800'den dan nog wel rijden. Met een te kort aan opstelruimte, zul je de infrastructuur toch echt doelmatiger inzetten. Dat doel lijkt mij logisch: in Nijmegen is dat reizigersvervoer, Valburg, Oss, Tilburg Industrie, Deventer Goederen, Oldenzaal, Almelo: Goederen, Roosendaal, Tilburg Goederen juist voor Goederen...
1600-en kunnen nog wel een aardig tijdje mee maar dat lijkt me niet zo relevant. Goederentreinen kun je ook neerzetten in Gremberg, Kledering of Alnabru. Maar als een vervoerder Nijmegen de meest praktische plek vindt dan mag je aannemen dat dat ook de meest praktische plek is.

Er worden soms treinen elders geparkeerd omdat er in Oss en Tilburg Industrie geen plek is, in Roosendaal mag je de lange sporen alleen gebruiken als je kunt garanderen dat je er weer snel weg bent (na loc of machinistenwissel), in Almelo is er 1 lang spoor dat ook nodig is voor de normale processen en in Oldenzaal moet de loc er tegenwoordig zelfs voor blijven staan nadat de schaarse sporen iets te populair werden om treinen te parkeren...

Het emplacement in Nijmegen ligt er alleen nog maar vanwege een nog vrij recente goederenhistorie, anders was het al lang opgebroken. In Nijmegen heeft reizigers zijn eigen opstel- en verzorgingsfaciliteiten dus ook nog eens de goederensporen voor reizigerstreinen gebruiken lijkt me een heel ondoelmatig gebruik van de infrastructuur.

Dinsdag 21 aug 2018 - 08:09:37
treinfan
treinfan
ProRail verwacht dat er in 2019 8% meer goederentreinen rijden dan in het huidige kalenderjaar. Zolang ProRail nog geen extra sporen plaatst te (bijvoorbeeld) Oss en Moerdijk, zullen vervoerders blijven uitwijken naar sporen te (bijvoorbeeld) Asd en Nm om een loc om te lopen of een trein op te stellen.

Dinsdag 21 aug 2018 - 11:11:35
illyavaes
illyavaes
Quote
umbusko (ma 20 aug 2018 16:58:09 www.somda.nl): Het enige dat ik me kan bedenken is dat men graag spoor 1a/2 bereikbaar wil hebben vanuit Ht, wat nu niet kan. Zo staat het nu inderdaad ook ingetekend op het nieuwe plaatje. 1a wordt natuurlijk vanzelf bereikbaar als je 2b bereikbaar maakt, maar misschien vindt men het dan te veel wissels of zo?
Er is een railverkeerstechnisch ontwerp voor een wisselverbinding vanuit Ht naar spoor 2 om treinen Ht-Ah naar spoor 1a te krijgen, voorziene indienststelling Q4 2019:
• Er komt een kruis te liggen op de locatie van het huidige wissel 89.
• Het spoor uit Den Bosch komt uit op een nieuw te plaatsen wissel op spoor 102B.
• Sein 62 wordt verplaatst zodat dit nieuwe wissel afgedekt wordt.
• Sein 88 wordt ook verplaatst om op een doorschietlengte van 25 meter uit te komen.
• Wisseloverloop 121A/B is niet meer noodzakelijk voor de dienstregeling bij het realiseren van dit project. Daarom wordt deze wisseloverloop verwijderd. Indien het project niet doorgaat, heeft het project wel de verplichting wissel 121A/B te vernieuwen daar deze in 2019 aan vervanging toe is.
• Door het verwijderen van wisseloverloop 121A/B zijn de seinen 134 en 122 niet meer nodig. Met het verwijderen van deze seinen komen enkele GL-GL-R sturingen te vervallen.
• Sein 132 wordt in de richting van 109B verplaatst naar een afstand van 400 meter van sein 60.

De eerste bullet zegt dus dat je uit Ht NIET meer op 3 kunt komen. Hoezo, infra op dienstregeling bouwen?

Dinsdag 21 aug 2018 - 11:38:15
broek53
broek53
Voor de zekerheid: wat Illya beschrijft is een soort eerste aanpassing van Nijmegen en dat heeft met het PHS-eindplan waarover we eerder spraken, op zichzelf nog niet zoveel van doen.
Kruis aan het eind van spoor 3 in plaats van een Engelsman is een soort doorgeslagen Brexit. Men heeft naast gewone wissels een extra hekel aan Engelse wissels in hoofdsporen, waarbij het overigens zeer twijfelachtig is of je een stationsemplacement een hoofdspoor kunt noemen.

Dinsdag 21 aug 2018 - 12:09:49
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
treinfan (di 21 aug 2018 08:09:37 www.somda.nl):Zolang ProRail nog geen extra sporen plaatst te (bijvoorbeeld) Oss en Moerdijk, zullen vervoerders blijven uitwijken naar sporen te (bijvoorbeeld) Asd en Nm om een loc om te lopen of een trein op te stellen.
Op Moerdijk extra sporen plaatsen lijkt me ietwat vreemd,daar het enkel een stamlijn bevat met wat emplacementjes om goederen treinen op te delen/samen te voegen om diverse treinen bij/van hun eindbestemming te halen/te brengen.
Emplacement bij Zlw,ofwel Lage Zwaluwe uitbreiden,had gekund en was zinniger geweest,was het niet dat een paar jaar terug men daar al sporen heeft gesaneerd
Men schijnt er geen belang aan te hechten dat er steeds minder opstel ruimte is,anders had men er daar b.v. wel vanaf gebleven.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 21 aug 2018 - 12:15:11
sjoerd
sjoerd
Hekels zijn vaak irrationeel: er gaat een verhaal rond over iets naars en dan ontstaat er een soort collectieve angst.
In Nijmegen liggen liefst 11 engelsmannen in hoofdsporen, terwijl je die in dat saneringsplan (dat is wellicht echt bedoeld om te saneren!) niet meer ziet. Toch is het nut ervan iedereen duidelijk en in Nijmegen zijn liggen ze allemaal in 40 km/h gebied. De lay-out in Rotterdam CS aan de oostzijde is niet eens mogelijk zonder Engelsmannen en die zijn daar 1 : 12.
Ja: ze maken meer lawaai dan een gewoon wissel, grotendeels door de twee inwendige en twee uitwendige kruisstukken, en een schuine kruising zonder wissels erin heeft in totaal ook vier kruisstukken, dus maakt evenveel lawaai. Het scheelt wel minstens 4 tongen (bij een half Engels wissel).
De goederensporen te Nijmegen zijn voor de meeste goederentreinen allemaal te kort als wachtspoor als je naar/van Venlo gaat/komt, dus daaraan is weinig verloren.

Dinsdag 21 aug 2018 - 12:19:34
sjoerd
sjoerd
Quote
phantom (di 21 aug 2018 12:09:49 www.somda.nl):
Quote
treinfan (di 21 aug 2018 08:09:37 www.somda.nl):Zolang ProRail nog geen extra sporen plaatst te (bijvoorbeeld) Oss en Moerdijk, zullen vervoerders blijven uitwijken naar sporen te (bijvoorbeeld) Asd en Nm om een loc om te lopen of een trein op te stellen.
Op Moerdijk extra sporen plaatsen lijkt me ietwat vreemd,daar het enkel een stamlijn bevat met wat emplacementjes om goederen treinen op te delen/samen te voegen om diverse treinen bij/van hun eindbestemming te halen/te brengen.
Emplacement bij Zlw,ofwel Lage Zwaluwe uitbreiden,had gekund en was zinniger geweest,was het niet dat een paar jaar terug men daar al sporen heeft gesaneerd
Men schijnt er geen belang aan te hechten dat er steeds minder opstel ruimte is,anders had men er daar b.v. wel vanaf gebleven.
Nee hoor, in Lage Zwaluwe is niets opgebroken. Integendeel: er zijn twee wachtsporen bijgelegd aan de westzijde, en omdat het perron voor de Sprinter Breda-Dordrecht één goederenspoor kostte, is er aand e oostzijde één bijgelegd. Een paar jaar geleden zijn alle niet-beveiligde sporen beveiligd; ze hebben alle maal een aankomst-vertrekmogelijkheid en uitrijseinen gekregen.
Daar mag nog naar hartelust gerangeerd worden terwijl Roosendaal collectief al in de broek plast van loc-wisselen op dat station, laat staan van rangeren.

Dinsdag 21 aug 2018 - 16:23:46
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
phantom (di 21 aug 2018 12:09:49 www.somda.nl):
Quote
treinfan (di 21 aug 2018 08:09:37 www.somda.nl):Zolang ProRail nog geen extra sporen plaatst te (bijvoorbeeld) Oss en Moerdijk, zullen vervoerders blijven uitwijken naar sporen te (bijvoorbeeld) Asd en Nm om een loc om te lopen of een trein op te stellen.
Op Moerdijk extra sporen plaatsen lijkt me ietwat vreemd,daar het enkel een stamlijn bevat met wat emplacementjes om goederen treinen op te delen/samen te voegen om diverse treinen bij/van hun eindbestemming te halen/te brengen.
Toch ligt het in de planning om, je kan het bijna niet geloven, op emplacement Mdk een extra spoor aan te leggen....

Dinsdag 21 aug 2018 - 16:29:08
maarten83
maarten83
Is dat niet een gevolg van de groei van de haven aldaar?

Dinsdag 21 aug 2018 - 16:49:58
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Eugenlijk hoort dit hier bij www.spoorpro.nl

Dinsdag 21 aug 2018 - 16:58:57
maarten83
maarten83
Wat wordt in het artikel bedoeld met extra rijmogelijkheid op de hsl?
Zit die dan al aan de maximale capaciteit?

Laatst bewerkt door maarten83 op Dinsdag 21 aug 2018 om 17:00:06

Dinsdag 21 aug 2018 - 18:04:00
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
De 1000 gaat weer 2x/uur rijden, bovenop de 9200.

Dinsdag 21 aug 2018 - 18:45:25
b2py
b2py
Quote
Henk1619 (ma 20 aug 2018 23:30:30 www.somda.nl):
Quote
b2py (ma 20 aug 2018 20:07:45 www.somda.nl): Sporen liggen er om reizigers te vervoeren met behulp van treinen, niet om vervoerders een plezier te doen.
Een beetje van dezelfde categorie als zeikende lading is belangrijker dan lading die niet kan praten. Hoeveel van dit soort puberale opmerkingen gaan er nog van die zolderkamer komen?

Spoorlijnen en emplacementen zijn ooit aangelegd om goederen te vervoeren. Reizigersvervoer was en is bijzaak die alleen bestaat bij de gratie van een gulle gever die de verliezen compenseert.

Infrabeheerders dienen gewoon te leveren wat hun klanten vragen en die klanten zijn nog altijd de vervoerders. Het enige andere waar een infrabeheerder zich druk om zou moeten maken is of de toekomstige klanten ook nog kunnen worden bediend met de infra die nu op de tekentafel ligt.
Grappig hoe het, per abuis, ontbreken van twee woorden iemand volledig op de kost in ontploffende modus te krijgen is. De twee ontbrekende woorden '...reizigers en dozen....'

Even daarbuiten, om hoeveel goederentreinen gaat het eigenlijk dat eventueel van Nijmegen gebruik maakt, en hoeveel daarvan zouden er eventueel niet hoeven te zijn (Betuweroute)?

Dinsdag 21 aug 2018 - 22:09:38
Henk1619
Henk1619
Ik geloof je gelijk. Maar een zin later ga ik al weer twijfelen over mijn eigen geloof

Het aantal treinen die er eventueel niet hoeven te zijn omdat de vervoerder ze graag over de Betuweroute had willen laten rijden is niet te becijferen zolang er geen betrouwbare voorspelling is van het aantal onvoorziene storingen op de Betuweroute...