Concessie Limburg 2016-2031
Forum: Algemeen - Algemeen
26-12-2015 20:28:42
broek53
broek53
Mocht Arriva nog geen nieuw materieel hebben, dan zal er wel een clubje SGM blijven rijden als NS wil verhuren. Of daarom gedwongen wordt, ik geloof dat dat ook nog kan.

26-12-2015 20:55:22
ZJ37
ZJ37
Ook als daardoor tekorten ontstaan op het HRN?

26-12-2015 21:45:54
thom
thom
Is dat misschien zelfs niet nog opgenomen in het contract?

26-12-2015 21:55:06
cuneo56
cuneo56
Bij overgang van een concessie ,moet de vertrekkende partij aan een soepele overgang meewerken. Dus ook zonodig met materieel.
In hoeverre de "kleine lettertjes" bij eigen tekorten een ontsnappingsclausule kunnen zijn mogen de afdelingen juridische zaken uitzoeken.
Maar in principe zou er dan bij NSR weer genoeg materieel moeten zijn, DDM rijdt weer, de eerste Flirts zijn in dienst en van Gouda - Alphen komen ook een paar stellen vrij en verder zou serie 1900 met ICR/Traxx moeten rijden.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-12-2015 22:44:39
broek53
broek53
Sowieso kan er geen tekort op het HRN ontstaan als het materieel "gewoon" in Zuid-Limburg blijft. Hooguit blijft het tekort even groot als NS het zelf gemaakt heeft.

09-03-2016 19:06:10
treinlim
treinlim
Hallo allemaal

Vroeg mij af of er iemand binnen Somda nieuws heeft wat betreft de rechtzaak bij het CBb. Of Arriva al definitief treinen heeft besteld bij Stadler aangezien deze uitspraak nogal een impact kan hebben en het toch wel tijd word.

Groet uit Limburg.

09-03-2016 19:36:31
reisthijs
reisthijs
Dat gaat nog wel even duren, de zaak dient pas op 26 april...

14-04-2016 10:27:47
treinlim
treinlim
Vandaag heeft de provincie Limburg een persconferentie in het provinciehuis samen met Veolia en Arriva. Zouden het ergens eens over zijn geworden waardoor de rechtzaak niet voorkomt.

Zie link:www.1limburg.nl

Treinlim

14-04-2016 16:21:18
jorgo
jorgo
Mooi, ben benieuwd. Misschien mogen we dan binnenkort eindelijk weten met welk aanbod aan bus- en treindiensten we vanaf december in Limburg worden bediend. Voor enkele dorpen dreigt namelijk afsluiting van het ov, als er niet méér is geboden dan de minimumvereisten van de Provincie. In de planning voor burgers, bedrijven en scholen weet je dat het beste zsm...

Daarbij is het natuurlijk ook interessant wat Abellio in de planning had staan, maar ik verwacht niet dat we daar inzage in krijgen.

14-04-2016 17:37:31
wouter15
wouter15
Veolia trekt beroep in tegen Limburgse OV-gunning

Veolia Transport heeft de beroepsprocedure ingetrokken tegen de gunning door de Provincie Limburg van de concessie openbaar vervoer aan Arriva. Hiermee zijn tijdrovende juridische procedures van de baan waardoor een naadloze overgang naar de nieuwe trein- en busvervoerder voor de reiziger in december van dit jaar is verzekerd.

Gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg Patrick van der Broeck is blij met het besluit van Veolia. “Er is nu duidelijkheid voor alle partijen. Dit levert een tijdswinst op van minimaal 3 maanden. Arriva kan doorgaan met de voorbereidingen en aanschaf van nieuw materieel. De overgang van personeel van Veolia naar Arriva kan zorgvuldig geregeld worden. Wij kunnen verder met de projecten Digitale Reisinformatiesystemen en OV-overstappunten. En Veolia, die in Limburg vanaf dag een van de huidige concessie het positieve verschil heeft gemaakt voor onze reizigers, kan de kwaliteit tot aan de laatste dag toe continueren.”

Lees verder op www.limburg.nl

14-04-2016 17:53:35
daniel81
daniel81
Quote
wouter15 (do 14 apr 2016 17:37:31 www.somda.nl): En Veolia, die in Limburg vanaf dag een van de huidige concessie het positieve verschil heeft gemaakt voor onze reizigers, kan de kwaliteit tot aan de laatste dag toe continueren.”


Vanaf dag 1 Een gedeputeerde met een slecht geheugen of eentje die nog nooit zelf heeft meegereisd (in elk geval niet op dag 1 %02%)

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-04-2016 17:53

14-04-2016 17:56:22
Dennis1977
Dennis1977
Dat leest zo lekker weg in de geschreven media. De werkelijkheid is soms wat weerbarstiger!

14-04-2016 18:03:18
daniel81
daniel81
In dit geval zal het ongetwijfeld niet liggen aan de media maar aan de onwetende politicus die nog even wat goodwill wil kweken (ze moeten immers nog een paar maanden met Veolia verder....)

14-04-2016 21:28:08
thom
thom
t'Ging best heerlijk met die DH's toen, ahum

14-04-2016 21:56:23
stefanvw14
stefanvw14
En ook met de truc met het weghalen van de gloednieuwe VDL bussen uit de Limburgse concessie en deze vervangen door afgereden bussen uit de verloren busconcessie in West-Brabant.

Ik weet dat dit een beetje off-topic is, maar toch hierop scoorde Veolia niet bepaald hoog.


Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

14-04-2016 22:32:24
waalkade
waalkade
Quote
daniel81 (do 14 apr 2016 17:53:35 www.somda.nl):
Quote
wouter15 (do 14 apr 2016 17:37:31 www.somda.nl): En Veolia, die in Limburg vanaf dag een van de huidige concessie het positieve verschil heeft gemaakt voor onze reizigers, kan de kwaliteit tot aan de laatste dag toe continueren.”


Vanaf dag 1 Een gedeputeerde met een slecht geheugen of eentje die nog nooit zelf heeft meegereisd (in elk geval niet op dag 1 %02%)
Ik dus wel en je hebben mij tot nu toe ondanks dat NS de DM 90's terugtrok, nog nooit laten staan.

15-04-2016 07:16:56
mdeen
mdeen
Maar vond je de Wadlopers wel een positief verschil? %02%
En blijkbaar heb je geluk gehad. Er vielen regelmatig treinen uit, vertraging was aan de orde van de dag en vrije zitplaatsen waren er vooral in de daluren.

15-04-2016 07:32:16
maarten83
maarten83
Quote
stefanvw14 (do 14 apr 2016 21:56:23 www.somda.nl): En ook met de truc met het weghalen van de gloednieuwe VDL bussen uit de Limburgse concessie en deze vervangen door afgereden bussen uit de verloren busconcessie in West-Brabant.

Ik weet dat dit een beetje off-topic is, maar toch hierop scoorde Veolia niet bepaald hoog.


Off topic. Die VDL bussen rijden nu hun rondjes in consessie HWGO. Prima bussen om in te zitten. Beter dan de bussen die arriva deed inzetten.

15-04-2016 07:46:18
martijn
martijn
Quote
mdeen (vr 15 apr 2016 07:16:56 www.somda.nl): Maar vond je de Wadlopers wel een positief verschil? %02%
En blijkbaar heb je geluk gehad. Er vielen regelmatig treinen uit, vertraging was aan de orde van de dag en vrije zitplaatsen waren er vooral in de daluren.

De vervallen stop in Blerick ten tijde van de Wadlopers was natuurlijk ook niet echt een verbetering voor iedereen

15-04-2016 07:51:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat de nieuwe concessie betreft: op OVNL kwam een bericht langs dat er mogelijk Lint´jes ingezet gaan worden op de Maaslijn tussen start concessie en afronding elektrificatie.
Hiertoe zouden er binnenkort een aantal vanuit de loods in Amersfoort naar Duitsland gaan om opgeknapt te worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

15-04-2016 09:19:54
jorgo
jorgo
www.limburger.nl meldt vandaag:
www.limburger.nl

Quote
Arriva (...) belooft dat in december alle nieuwe bussen en treinen klaar zijn voor de Limburgse klus. Al is ‘nieuw’ een relatief begrip. De zestien dieseltreinen van Veolia op de Maaslijn, neemt Arriva over tot de elektrificatie van die lijn is afgerond in 2020. De treinen worden gestript en in nieuwe stijl opgebouwd. Zo zullen de gehate driezitsbanken verdwijnen, verzekert directeur Hettinga. Het bedrijf huurt nog zeven extra treinen in om de drukte in de spits op te vangen.
In totaal moeten er 34 nieuwe treinen komen. Die worden nu door treinenbouwer Stadler in Hongarije, Polen en Zwitserland gefabriceerd.

En ze zijn volgens Hettinga dus gegarandeerd op tijd klaar. De eerste wordt in juni geleverd.


Hoop dat die interieurvernieuwing ook voor de Heuvellandstellen geldt.

15-04-2016 09:26:50
jbt
jbt
Als ik het goed heb begrepen - maar ik kan er helemaal naast zitten - gaan er op de Heuvellandlijn en op Rm - Mtr en Std - Hrl vanaf 1 december a.s. FLIRT-3 treinstellen rijden. Dit zou wel heel ambitieus van Arriva zijn.

15-04-2016 09:35:35
jorgo
jorgo
We kennen wat betreft concrete dienstregelingen én materieelinzet nog niet meer informatie dan wat er in het PvE staat, en daarin werd inzet van de E-GTW's verplicht gesteld. Men mag er van uitgaan dat die gegeven de waarschijnlijk overeenkomstige materieelbehoefte weer op de Heuvellandlijn terecht komen, althans tot het multicourante verhaal gaat spelen. Over de overige behoefte (ter grootte van de 6800/6900) komen er FLIRTs.

15-04-2016 10:14:16
daniel81
daniel81
Nou nee, door de ombouw van 3+2 naar 2+2 ga je natuurlijk de nodige zitplaatsen verliezen
Als je de praktijk bij NS ziet, waar per wijzigingsblad de materieeltypen per treinserie kunnen verschillen, zou ik er niet vanuit gaan dat Arriva de materieelinzet in dit stadium al helemaal dichtgetimmerd heeft.

15-04-2016 10:18:01
nougo
nougo
Quote
jbt (vr 15 apr 2016 09:26:50 www.somda.nl): vanaf 1 december a.s. FLIRT-3 treinstellen rijden. Dit zou wel heel ambitieus van Arriva zijn.


Waarom abitieus ? Ze liften heerlijk mee op het toelatingscircus dat nu aan de gang is bij NSR en haar dochters.

15-04-2016 10:36:37
hw1969
hw1969
Het "toelatingscircus" is een verantwoordelijkheid van Stadler. Er is geen sprake van meeliften met concurrerende vervoerders.

15-04-2016 10:40:33
nougo
nougo
Het lijkt hier af en toe ook meer een sport om iets te vinden in de manier waarop iemand het opschrijft dan dat men de info lijkt te waarderen.... Maar goed dan: "Arriva lift mee op het toelatingscircus *van en door Stadler* dat nu aan de gang is met de stellen van NSR en haar dochter

Laatst bewerkt door nougo op 15-04-2016 10:41

15-04-2016 10:45:23
Daan!
Daan!
We houden het nou eenmaal graag bij de feiten.

15-04-2016 14:38:10
yappa
yappa
En het is een feit dat het best heel ambitieus is om de inzet van nieuwe treinen aan te kondigen per 1 december, als je concessie pas gaat lopen op 11 december.

15-04-2016 15:41:29
daniel81
daniel81
Nou dat niet eens zozeer, in het moederland van Arriva is het heel gebruikelijk dat (het materieel van) de nieuwe vervoerder al voor de ingangsdatum van de concessie in z'n nieuwe werkgebied dienst doet, soms zelfs al maanden van tevoren.
Ik vind het eerder ambitieus dat treinstellen die nu besteld worden, al in december beschikbaar zijn. NSR dat ook per december met Flirts wil gaan rijden heeft ze al zo'n beetje een jaar geleden besteld en dát vond men al snel. En dan heeft de toelating er nog eens niets mee te maken want dat gebeurt met de Abelliostellen.

15-04-2016 17:41:30
reisthijs
reisthijs
Arriva gaat rijden per 11 december, van eerder beginnen is geen sprake, en waar is gezegd dat die treinen nu pas besteld worden?

15-04-2016 21:14:12
timtrein
timtrein
De (formele of informele) bestelling van de Stadler-stellen voor Arriva Limburg is allang de deur uit, dat is ook in de recente berichten in de media te lezen.

15-04-2016 23:06:25
waalkade
waalkade
Quote
martijn (vr 15 apr 2016 07:46:18 www.somda.nl):
Quote
mdeen (vr 15 apr 2016 07:16:56 www.somda.nl): Maar vond je de Wadlopers wel een positief verschil? %02%
En blijkbaar heb je geluk gehad. Er vielen regelmatig treinen uit, vertraging was aan de orde van de dag en vrije zitplaatsen waren er vooral in de daluren.

De vervallen stop in Blerick ten tijde van de Wadlopers was natuurlijk ook niet echt een verbetering voor iedereen
Maar daarna is het aantal gebruikers te Br t.o.v. de NS tijd wel verveelvoudigd%08%

16-04-2016 01:51:27
ruud.h
ruud.h
Ik heb gelezen op facebook dat de eerste treinen in Juni al hier heen komen kan iemand dit bevestigen


ruud.h

16-04-2016 08:29:29
BasSNG2001
BasSNG2001
Klik --> www.limburger.nl


#DiscoverEU

16-04-2016 18:49:58
thom
thom
Leuk dat ze daar schrijven dat Veolia "eieren voor hun geld koos" terwijl je dan later leest dat Veolia hun prestatie beloning overgemaakt krijgt terwijl dat nou niet bepaald terecht is...

Wat dat betreft interpreteert de Telegraaf het bijna beter;
www.telegraaf.nl

16-04-2016 19:48:58
ZJ37
ZJ37
Afkoopsommen, oprotpremies voor frauderende bestuursleden, bonussen, ... Ja de reizigers profiteren volop mee.

16-04-2016 21:25:45
broek53
broek53
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?

17-04-2016 11:36:14
thom
thom
Allemaal geld wat wat het OV kost, maar niet tbv de reizigers terecht komt.

17-04-2016 19:23:37
broek53
broek53
Neen en dacht je anders van wel? Geloof het maar niet.

17-04-2016 19:55:21
Daan!
Daan!
Ligt eraan hoe je anders definieert.

18-04-2016 18:17:29
mich
mich
De diesel GTW krijgen dus een make over. Om dat op te vangen en daarna extra capaciteit te leveren worden er 7 diesel treinstellen tijdelijk gehuurd. Dat wordt dan Lint.

18-04-2016 20:02:40
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
mich (ma 18 apr 2016 18:17:29 www.somda.nl): De diesel GTW krijgen dus een make over. Om dat op te vangen en daarna extra capaciteit te leveren worden er 7 diesel treinstellen tijdelijk gehuurd. Dat wordt dan Lint.


DM90 ook een optie? of is die gezien de consessie uitgesloten?

18-04-2016 20:05:05
thom
thom
Waarom een trein met onhandige hoge vloer huren, als je ook met een lage vloer kunt huren?

18-04-2016 20:12:22
Dead_Devil
Dead_Devil
Klopt niet over na gedacht

18-04-2016 21:29:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Dead_Devil (ma 18 apr 2016 20:02:40 www.somda.nl): DM90 ook een optie? of is die gezien de consessie uitgesloten?
Dat heeft de provincie heel handig uitgesloten door dieselmaterieel van een bouwjaar na 2000 te eisen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

13-06-2016 13:23:37
wouter15
wouter15
Op een ander forum las ik dat Arriva 6 LINT treinen (26 t/m 30 + 32) heeft gehuurd van NS Financial Services.

13-06-2016 13:27:07
martijn
martijn
Was ook wel op dit forum te lezen: www.somda.nl het zijn er overigens 7, de 25 mag ook meedoen.

13-06-2016 14:02:59
wouterder
wouterder
Volgensmij krijgen ze allemaal eerst een kleine revisie, voordat ze in dienst komen.

Iig de 26 en 28 zijn laatst richting Alstom in Duitsland gegaan.

13-06-2016 14:05:21
martijn
martijn
Nou ja, laatst. Een dikke maand geleden. Maar dat staat allemaal in datzelfde topic

13-06-2016 14:13:19
wouterder
wouterder
Maar ik ben nog wel benieuwd naar: is dit een tijdelijke of permanente oplossing van Arriva?

13-06-2016 14:47:22
WesselE
WesselE
Quote
martijn (ma 13 jun 2016 14:05:21 www.somda.nl): Nou ja, laatst. Een dikke maand geleden. Maar dat staat allemaal in datzelfde topic
Tijdelijk, totdat er bovenleiding hangt tussen Nm en Rm en er Flirts kunnen gaan rijden.


'Okeh'

21-07-2016 22:21:10
wouter15
wouter15
Verschillende mensen worden vervolgt voor de fraude in Limburg: m.ovpro.nl

13-08-2016 10:45:45
kbrandsma
kbrandsma
Sweco (voormalig Grontmij) heeft vorige maand opdracht gekregen voor het maken van het ontwerp voor de elektrificatie van de Maaslijn.

Zie: www.sweco.nl


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2016 15:28:02
treinlim
treinlim
Mooi om te zien dat er nu eindelijk langzaam iets gaat gebeuren (wel nog achter de schermen).

15-08-2016 09:27:13
daniel81
daniel81
Deze stap betekent dat er achter de schermen al heel veel gebeurd is namelijk de politieke besluitvorming en de bijbehorende zoektocht naar geld.

15-08-2016 10:12:01
treinlim
treinlim
Zoektocht naar geld is al afgesloten dit is namelijk al begroot binnen rijk en de provincies limburg Brabant en Gelderland. Bedoelde ook het exacte ontwerp en volgorde van aanpak over de komende werkzaamheden (vanaf 2017) is alleen jammer dat je daar als buitenstaander bijna tot niets van te zien krijgt.

06-09-2016 09:15:29
ZJ37
ZJ37
Weer nieuws over de Limburg-soap: www.treinenweb.nl

Benieuwd of hierbij nu de individuele hoofdrolspelers worden berecht of dat het bedrijf met indirect de achterban vervolgens de klos is.

06-09-2016 09:55:57
jorgo
jorgo
Arriva behoudt namen op de GTW's, de portretten verdwijnen.
www.limburger.nl

27-09-2016 22:50:30
wouter15
wouter15
Arriva en CNV Vakmensen liggen niet helemaal in een lijn als het gaat over de overgang van het personeel van Veolia naar Arriva: www.ovpro.nl

21-10-2016 11:23:43
wouter15
wouter15
Abellio vond het bod voor de concessie Limburg eigenlijk te risicovol: www.ovpro.nl

10-11-2016 10:22:18
jorgo
jorgo
"Op zondag 11, 18 en 25 december 2016 biedt vervoerder Arriva als welkomstaanbod gratis openbaar vervoer in heel Limburg aan."
www.maastrichtbereikbaar.nl

Dit wordt vermeld ihkv Magisch Maastricht, ergens anders heb ik het nog niet gezien, maar ik lees dan ook niet alles. Wat betreft Magisch Maastricht:
Er komen in de weekenden van Magisch Maastricht 2-eurokaartjes vanuit diverse regionale bestemmingen. Dit initiatief wordt enigszins vertroebeld door de overgang van Veolia/NS naar Arriva, maar hier staat het uitgewerkt: www.maastrichtbereikbaar.nl en items onderaan.

11-11-2016 06:57:17
mdeen
mdeen
Beide pagina's doen het niet.

De laatste is hier te vinden:
www.maastrichtbereikbaar.nl

Laatst bewerkt door mdeen op 11-11-2016 06:59

11-11-2016 09:25:06
jorgo
jorgo
Ok, die hebben ze dan gister uit de lucht gehaald. Sowieso wordt lijn 100 vanaf de nieuwe dienstregeling lijn 10.
Er was via mijn laatste link een pagina met info over de Veolia/NS periode en over de Arriva periode van Magisch Maastricht, waarbij als ik het goed las het 2-eurokaartje eerst bij Veolia en NS geldt en na de wisseling alleen bij Arriva, en de IC tussen Std en Mt dus niet meer gebruikt kan worden. Maar misschien was de info voorbarig (ook t.a.v. de gratis weekenden?).

06-12-2016 09:32:26
jorgo
jorgo
Arriva zelf meldt nu ook de actie van de gratis zondagen:
www.arriva.nl

08-12-2016 10:38:12
jorgo
jorgo
Hier kun je je kaartje halen: www.arriva.nl

07-02-2017 07:32:38
Jan-Mark
Jan-Mark
Intussen is er wat meer bekend geworden over de aanstaande elektrificatie van de Maaslijn, deze zou per 1-1-2021 gereed moeten zijn. Op de website www.demaaslijn.nl kan men wat informatie vinden over de aanpassingen hieromtrent. Een greep hieruit:

- Extra dubbelspoor tussen Rv en Sm, ten noorden van Ck en Bmr en ten zuiden van Vlb en Vry. (Bedoelt men bij de vier stations een constructie à la Nvd met een doorgetrokken stuk dubbelspoor i.p.v. alleen bij het station, of loopt het dubbelspoor bij deze stations door tot aan de eerstvolgende kruisingsmogelijkheid?)
- Bij Rv, Ltm en Mmlh zou de bocht wat verruimd moeten worden.
- Bij een flink aantal van de 63 overwegen worden er aanpassingen gedaan, er zullen ook enkele overwegen verdwijnen. Dit zijn de overwegen bij de Rayerveldweg (Beesel), Vierpaardjes (Venlo, hier *wil men graag* een tunnel bouwen), particuliere overweg (Vry, alternatief is de Rosmolenweg), Roland (Castenray), Boddenbroek (Oirlo, deze twee overwegen moeten vervangen worden door één gezamenlijke overweg bij km 60.100),
- Men wil het derde spoor verwijderen bij Ck (!)
- Verder wil men station Grubbenvorst gaan bouwen
- Er worden 9 OS's gebouwd (Mmlh, Ck, Bmr, Vlb, Oirlo, Melderslo, Tg, Rv en Sm).

Aanvullingen/verbeteringen zijn welkom!

07-02-2017 08:55:24
hw1969
hw1969
Quote
Jan-Mark (di 07 feb 2017 07:32:38

- Extra dubbelspoor tussen Rv en Sm, ten noorden van Ck en Bmr en ten zuiden van Vlb en Vry. (Bedoelt men bij de vier stations een constructie à la Nvd met een doorgetrokken stuk dubbelspoor i.p.v. alleen bij het station, of loopt het dubbelspoor bij deze stations door tot aan de eerstvolgende kruisingsmogelijkheid?)



Dubbelspoor Reuver-Swalmen compleet, Cuijk tot aan oprit Maasbrug (ongeveer), ten zuiden van Venray een kilometer of 5 en ten zuiden van Vierlingsbeek een kleine 2 kilometer. Dat alles om kruisingen te verschuiven om Grubbenvorst in te passen, om robuustheid te winnen en reistijden te verbeteren.

07-02-2017 11:28:36
broek53
broek53
Grappig is dat je aan de spoorverdubbelingen ziet hoe de versnelling over de Maaslijn rolt. Tijden en kruisen bij Venlo liggen kennelijk vast - en dan krijg je een lange verdubbeling zuid van Venray, kortere zuid van Vlb en dan verdubbeling noord van Cuijk.

07-02-2017 15:34:48
tonnie12
tonnie12
Quote
Jan-Mark (di 07 feb 2017 07:32:38 www.somda.nl): Intussen is er wat meer bekend geworden over de aanstaande elektrificatie van de Maaslijn, deze zou per 1-1-2021 gereed moeten zijn. Op de website www.demaaslijn.nl kan men wat informatie vinden over de aanpassingen hieromtrent. Een greep hieruit:

- Extra dubbelspoor tussen Rv en Sm, ten noorden van Ck en Bmr en ten zuiden van Vlb en Vry. (Bedoelt men bij de vier stations een constructie à la Nvd met een doorgetrokken stuk dubbelspoor i.p.v. alleen bij het station, of loopt het dubbelspoor bij deze stations door tot aan de eerstvolgende kruisingsmogelijkheid?)
- Bij Rv, Ltm en Mmlh zou de bocht wat verruimd moeten worden.
- Bij een flink aantal van de 63 overwegen worden er aanpassingen gedaan, er zullen ook enkele overwegen verdwijnen. Dit zijn de overwegen bij de Rayerveldweg (Beesel), Vierpaardjes (Venlo, hier *wil men graag* een tunnel bouwen), particuliere overweg (Vry, alternatief is de Rosmolenweg), Roland (Castenray), Boddenbroek (Oirlo, deze twee overwegen moeten vervangen worden door één gezamenlijke overweg bij km 60.100),
- Men wil het derde spoor verwijderen bij Ck (!)
- Verder wil men station Grubbenvorst gaan bouwen
- Er worden 9 OS's gebouwd (Mmlh, Ck, Bmr, Vlb, Oirlo, Melderslo, Tg, Rv en Sm).

Aanvullingen/verbeteringen zijn welkom!
OS ? wat bedoeld men hiermee ?

07-02-2017 15:37:44
sjoerd
sjoerd
OS is een Onderstation voor de voeding van de bovenleiding.

07-02-2017 15:40:18
wilcot
wilcot
De tunnel op de vierpaardjes is zo goed als rond. Nu is de voorwaarde dat de mensen die geklaagd hebben hun huis uit moeten en het bedrijventerrein verdwijnt ivm de tunnel. De klagers komen dus op straat te staan.

08-02-2017 07:28:44
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (di 07 feb 2017 11:28:36 www.somda.nl): Grappig is dat je aan de spoorverdubbelingen ziet hoe de versnelling over de Maaslijn rolt. Tijden en kruisen bij Venlo liggen kennelijk vast - en dan krijg je een lange verdubbeling zuid van Venray, kortere zuid van Vlb en dan verdubbeling noord van Cuijk.

Zou men er dan van uitgaan dat het dubbelspoor bij Ltm of Mlo voldoende is om eventueel een kwartiersdiete kunnen rijden?

En een beetje gerelateerd: Er is ook overeenstemming om de fietsoverweg Heierhoeve (Blerick - Horst-Sevenum) te vervangen door een tunnel:
www.1limburg.nl
Dit omdat er meer sporen gaan komen vanwege de geplande spoorterminal bij Tradeport Noord. Met pasen moet de nieuwe tunnel al ingeschoven worden.

09-02-2017 07:58:46
mdeen
mdeen
Quote
Jan-Mark (di 07 feb 2017 07:32:38 www.somda.nl):
Op de website www.demaaslijn.nl kan men wat informatie vinden over de aanpassingen hieromtrent. Een greep hieruit:

[...]

- Men wil het derde spoor verwijderen bij Ck (!)


Dat maakt het onmogelijk een 32400 te rijden zoals Veolia deed? Arriva verwacht geen capaciteitsproblemen, ook niet na ombouw van de GTW's naar 2+2?

En van die website:
Quote
Op sommige stukken tussen Venray en Blerick neemt de maximale treinsnelheid toe van 100 km/u naar 140 km/u.

Het is daar nu toch al 125 (door ATB-NG beperkt tot 120)? Bedoelen ze niet "tussen Venlo en Roermond"?
En waarom niet naar 160? ATB-NG laat dat gewoon toe.

Laatst bewerkt door mdeen op 09-02-2017 08:06

09-02-2017 11:50:59
sjoerd
sjoerd
Op zich ben ik ook wel voor snelheidsverhoging als dat nut heeft, en als het materieel het kan. Maar: dan moeten alle overwegen worden aangepast qua aankondigingssecties en dat zijn er nog al wat op deze lijn. Als je 160 wilt rijden, wil je het liefste geen overwegen.

09-02-2017 12:01:16
mdeen
mdeen
Dat moet je sowieso als je naar 140 gaat (vooral "van 100 naar 140" wat niet klopt).
En dat geldt ook voor het stuk Venlo-Roermond waar de baanvaksnelheid nu 100 is. Blijft dat dan zo? En als je het gaat veranderen dan kun je het beter naar 160 veranderen.

De FLIRTen kunnen zonder probleem 160 rijden.

09-02-2017 13:27:40
nougo
nougo
Even de zaken scheiden:

De onderbouw / bovenbouw seinplaatsing etc zodanig maken dat toekomstig 160 kan, akkoord.
De 160 onder ATB gaan rijden is geen projectprobleem maar een probleem van regelgeving /besluiten binnen de EU. Die discussie is al vaak genoeg voorbij gekomen. Het is in dat geval ETCS, of 140 !

09-02-2017 13:49:30
yappa
yappa
Als we de zaken scheiden, moeten we dat wel goed doen.

160 km/h rijden onder ATB EG (via code 147) is getoetst en in strijd met EU-regelgeving die het verbiedt om nieuwe kenmerken toe te voegen aan bestaande klasse-B systeem (ATB EG).

160 km/h rijden onder ATB NG is onderdeel van de bestaande specificaties, en mag (voor wat betreft EU-richtlijnen) op trajecten waar al ATB NG ligt gewoon worden toegepast.

Laatst bewerkt door yappa op 09-02-2017 13:50

09-02-2017 16:31:39
sjoerd
sjoerd
Er wordt voorbijgegaan aan de essentie van mijn bericht: dat je geen overwegen wilt in een spoorweg die geschikt is voor 160 km/h. Er is voor proefbedrijf een uitzondering gemaakt voor een deel van Venlo - Eindhoven, maar op de andere lijnen geschikt voor 160 zijn geen overwegen. En die zijn er op de Maaslijn dus erg veel.
Voor de opwaardering van de Maaslijn worden daarnaast enkele bogen verruimd en dat is niet voor niks: die zijn veelal geschikt voor slechts 100 of 125 km/h. In enkele gevallen zijn sommige bogen bij de installatie van de CVL in 1960 al verruimd en ook zijn een aantal wissels toen vervangen door 1 : 12 zodat je kon binnenkomen met 60 km/h. Dus 160 km/h veroorzaakt revoluties in de dorpjes.

09-02-2017 21:09:47
mdeen
mdeen
Ja, net zoals die "pasop sneltrein" bordjes zeker. Oh, oh, wat zijn ze in Limburg weer achterlijk.
En wat zijn ze in Nederland weer regelneverig. In Duitsland rijden ze gewoon 160, ook met overwegen.

09-02-2017 22:45:04
thom
thom
Wat is de winst eigenlijk die je bereikt tussen al die stationnetjes met 160?

09-02-2017 23:40:39
sjoerd
sjoerd
Quote
mdeen (do 09 feb 2017 21:09:47 www.somda.nl): Ja, net zoals die "pasop sneltrein" bordjes zeker. Oh, oh, wat zijn ze in Limburg weer achterlijk.
En wat zijn ze in Nederland weer regelneverig. In Duitsland rijden ze gewoon 160, ook met overwegen.

Ik heb niet de minste behoefte om welk landsdeel dan ook achter te stellen en vind ook beslist niet dat er landsdelen achtergesteld worden; die hebben immers de omgevingen die in de zogenaamd bevoorrechte Randstad node worden gemist. Ik gaf alleen aan wat de landelijke richtlijn is ten aanzien van het rijden met 160 km/h. En voor die richtlijn is ook wel iets te zeggen.

09-02-2017 23:46:24
umbusko
umbusko
Quote
thom (do 09 feb 2017 22:45:04 www.somda.nl): Wat is de winst eigenlijk die je bereikt tussen al die stationnetjes met 160?


Ik denk dat je echte winst kunt behalen als er weer iets sneltreinachtigs terugkomt. Maar welke snelheden en welke stukken dubbelspoor dan nodig zijn, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3.

En ik kan me ook best wel voorstellen dat ook een tijdswinst van een paar minuten op Vl-Rm bijvoorbeeld nuttig is, omdat je dan misschien zowel in Vl als in Rm een comfortabele aansluiting op/van IC's kunt bieden. Nu past het allemaal net, maar als je met die IC's gaat schuiven (boven Ehv immers 6x/u i.p.v. 4x/u) wil je misschien iets sneller zijn. Maar met 140 en extra dubbelspoor kan dat misschien ook al wel.

10-02-2017 07:04:25
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (do 09 feb 2017 23:40:39 www.somda.nl):
Quote
mdeen (do 09 feb 2017 21:09:47 www.somda.nl): Ja, net zoals die "pasop sneltrein" bordjes zeker. Oh, oh, wat zijn ze in Limburg weer achterlijk.
En wat zijn ze in Nederland weer regelneverig. In Duitsland rijden ze gewoon 160, ook met overwegen.

Ik heb niet de minste behoefte om welk landsdeel dan ook achter te stellen en vind ook beslist niet dat er landsdelen achtergesteld worden; die hebben immers de omgevingen die in de zogenaamd bevoorrechte Randstad node worden gemist. Ik gaf alleen aan wat de landelijke richtlijn is ten aanzien van het rijden met 160 km/h. En voor die richtlijn is ook wel iets te zeggen.

Je zegt dat 160 km/h "revoluties veroorzaakt in die dorpjes". Ik kan dat alleen maar lezen in kaders als "de koeien geven geen melk meer als er zo'n hels gevaarte langs komt". Waarom zou het rijden van 160 km/h in godsnaam revoluties veroorzaken.

En ik zie eerlijk gezegd geen merites in die richtlijn. Die is er alleen maar "omdat we het altijd zo deden", een verdere verdieping zit daar niet achter (anders dan "oeh, sneller is gevaarlijker!"). Maar met dat soort gedachten (en Dalfsen in het achterhoofd) moet je dus overal op zicht gaan rijden.

10-02-2017 11:47:17
sjoerd
sjoerd
Voor alle duidelijkheid: ik bedoel met die revolutie dat alle overwegen op de Maaslijn tunnels of viaducten moeten worden of zullen worden opgeheven. Dat zijn stevige ingrepen in de over het algemeen erg landelijke omgeving.
En wat je opmerking over "het altijd zo gedaan hebben betreft": ik houd helemaal niet van vasthouden aan oude gewoonten, waar dan ook. Maar om nu tegen hoge kosten iets te maken dat weinig extra gaat opleveren en de omgeving grote schade toebrengt, dat lijkt me niet erg aan te bevelen. Zeker niet in het prachtige Maasland.

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-02-2017 11:47

10-02-2017 12:07:53
treinfan
treinfan
Het idee is dan ook om de overwegen te laten liggen bij opwaardering naar 160 km/h, dan heb je die tunnels en viaducten niet nodig.

10-02-2017 15:24:47
gvttreinen
gvttreinen
...ik mis de smiley, dat meen je niet, dat zal de veiligheidstaliban absoluut afkeuren!
160 gelijkvloers is Gevaarlijk, zelfs 80, 40 of 10 km/h is vreselijk gevaarlijk

10-02-2017 16:58:48
ZJ37
ZJ37
En 160 levert tussen Vry en Vlb misschien wel een paar seconden tijdswinst op.

11-02-2017 19:48:09
AlbertP
AlbertP
Quote
hw1969 (di 07 feb 2017 08:55:24 www.somda.nl):
Dubbelspoor Reuver-Swalmen compleet, Cuijk tot aan oprit Maasbrug (ongeveer), ten zuiden van Venray een kilometer of 5 en ten zuiden van Vierlingsbeek een kleine 2 kilometer.

In het geval van Vry lijkt het dat het dubbelspoor tot aan Mlo gaat komen. Het staat er niet letterlijk maar ook de kaart laat dit zien.

12-02-2017 01:01:10
waalkade
waalkade
Op de ontwerp tekeningen van het nieuwe station Grubbenvorst zie ik dubbelspoor.
Daar ligt toch nu nog enkelspoor.
Ik ben benieuwd of de oude plannen voor een station Cuijk Noord weer actueel worden.

12-02-2017 10:11:48
Chrisdb
Chrisdb
Ook ik snap niet waarom 160 km/h een revolutie veroorzaakt.
Nou ja, er is wellicht wel een revolutie: vooruitgang.

De betreffende post las ik vooral als 'we willen niet vooruit maar willen het zoals vroeger houden'.

Wat betreft achterstelling: ik ben zelf een 'Hollander' (getogen 020, later op de Veluwe gewoond) die al enige tijd in Zuid-Limburg woont. Nee ik zie geen achterstelling, maar wel aanpassing aan de situatie. Limburg krimpt, de Randstad dijt uit. Dus.

Ja, ik zie wel een bepaalde spanning tussen Boven en Onder Rivirië, maar da's gezonde spanning. Houd ons scherp Zou ook niet zonder die spanning willen!

Laatst bewerkt door Chrisdb op 12-02-2017 10:13

12-02-2017 10:31:45
Berk24
Berk24
Quote
waalkade (zo 12 feb 2017 01:01:10 www.somda.nl): Op de ontwerp tekeningen van het nieuwe station Grubbenvorst zie ik dubbelspoor.
Daar ligt toch nu nog enkelspoor.
Ik ben benieuwd of de oude plannen voor een station Cuijk Noord weer actueel worden.

Cuijk Noord is onzinnig. Een dorp van 20.000 inwoners heeft geen twee stations nodig en bovendien zorgt het alleen maar voor oponthoud voor reizigers naar Boxmeer, Venray en Venlo. Doe dan een station in Belfeld, kun je gelijk de bus opheffen, zonder dat reizigers erop achteruit gaan.

07-04-2017 15:41:30
treinlim
treinlim
De limburger stelt dat Arriva ander materieel wil inzetten op de maaslijn vanaf de zomer. Iemand met meer weet hierover.

"Arriva wil extra materieel inzetten op de Maaslijn. Dat kan pas na de zomer omdat het materieel eerst gekeurd moet worden"

www.limburger.nl

07-04-2017 15:53:02
marciekemp
marciekemp
Heb een vermoeden dat het om Talent stellen van DB gaat

07-04-2017 17:01:33
AJT
AJT
Dat wat er nu in Hrl rijdt, kan maar 120 km/u

07-04-2017 17:16:59
Berk24
Berk24
Maximumsnelheid op de Maaslijn is 125 km/h, dat maakt die 5km/h echt geen verschil. Echter worden de Talent-stellen die eerder op Heerlen-Stolberg reden ingezet op de ringlijn van Aachen, dus er zijn waarschijnlijk geen Talents beschikbaar. Wat wel beschikbaar materieel is, is DM'90 of BR628. Echter bieden deze treinstellen geen gelijkvloerse instap en moet op de BR628 ATB worden geïnstalleerd. Ik weet niet of het niet bieden van een gelijkvloerse instap een probleem is, anders is DM90 een goede kandidaat.

07-04-2017 17:39:49
Diedje
Diedje
Al betwijfel ik of er na de komende zomer al voldoende rijvaardige DM'90 stellen beschikbaar zijn.. aangezien Zl - Es en Zl - Kp pas in december overgaan naar Syntus en de overige wat ik begrepen heb bijna geheel gestript zijn..

07-04-2017 17:40:17
reisthijs
reisthijs
De provincie heeft strenge eisen, ook voor tijdelijk materieel, het moet sowieso een gelijkvloerse instap hebben.

07-04-2017 17:42:41
Diedje
Diedje
Ze zouden ook nog materieel uit het noorden of de Achterhoek kunnen aanrukken.. Arriva had toch ook treinen beschikbaar om te verhuren aan NS..

Laatst bewerkt door Diedje op 07-04-2017 17:44

07-04-2017 17:46:14
marciekemp
marciekemp
Achterhoek zeer zeker niet, daar is geen materieel meer over, en ook materieel uit het noorden is nou niet bepaald over.

Daarnaast was het al voor ingang van deze concessie de wens van Arriva om met Talent stellen te gaan rijden, alleen zouden die niet optijd toegelaten en omgebouwd kunnen worden, maar DB had nog stellen over die Arriva graag wou gaan inzetten.