Concessie Limburg 2016-2031
Forum: Algemeen - Algemeen
05-06-2015 15:07:43
Bert13
Bert13
De pers vijf berichten hieronder was toch echt een kwartier verser  

05-06-2015 15:31:52
Daan!
Daan!
Ja klopt, want ik had niet op verzenden geklikt.  

05-06-2015 17:46:20
sjoerd
sjoerd
Ja, was al bekend, maar soms kan ik toch niet blij zijn, al is het niet helemaal netjes gegaan. Ra, ra, hoe komt dat.  

05-06-2015 18:03:25
thom
thom
Quote
mdeen (vr 05 jun 2015 13:20:10 https://www.somda.nl/forum/15314/p541375/):
Quote
sjoerd (vr 05 jun 2015 11:27:46 https://www.somda.nl/forum/15314/p541354/):

En er staat een lange rij materieel in de mottenballen dat goed bruikbaar is en waarvoor we met zijn allen al hebben betaald.

Dat komt omdat a) Nederlands materieel niet erg inzetbaar is in het buitenland en b) NSFS gewoon niet wil leasen aan anderen dan NS en als ze het doen dan vragen ze de hoofdprijs. Dat zie je dus ook weer met dat rapport van de ACM.
Op die manier is het echt niet vreemd dat er een hele vloot DM'90 werkloos aan de kant staat. Als je ze niet wil verhuren voor een redelijke prijs dan krijg je geen gegadigden.

D'r zijn volgens mij ook nog weinig tot géén concessies waar een hoge instap, zoals bij DM90, nog toegestaan is...
 


05-06-2015 18:06:41
sjoerd
sjoerd
Klopt, Thom. En een lage instap is best handig. Maar je kunt ook tegen de concessieverlener zeggen dat je nu eenmaal rijdt met treinen die ronde wielen hebben, stoelen in plaats van banken en tja, een wat hogere vloer. Je kunt wel van alles vragen, de burger betaalt toch wel. Daar zit toch iets schandaligs in. En we pikken het ook nog, dat goede spullen in de tuin staan te verroesten.  

05-06-2015 18:08:10
thom
thom
Ik denk als je dat tegen de concessie verlener zegt, dat die gelijk begint te wijzen naar de boeteclausules in het contract omdat dat natuurlijk niet de afspraak was...  

05-06-2015 18:47:22
sjoerd
sjoerd
Daarom moet je van tevoren zeggen wat je van plan bent. Een beetje ondernemer is immers zelf baas. Dat is al een stuk beter dan nu, want nu laten alle partijen zich verrassen over wat er wel en niet gaat gebeuren en hoe het betaald wordt. Er ze plegen list en bedrog om op de eerste rang te zitten. Geldverslindend, onbetrouwbaar en het systeem maakt van prima vaklui maffiosi.  

06-06-2015 08:48:05
ZJ37
ZJ37
Volgende stap is de implementatie. Arriva is bij de aanbesteding uitgegaan van een dienstregeling uit 2014. Op basis daarvan is een regionaal plaatje ontwikkeld waar natuurlijk ook bepaalde kosten voor de productiemiddelen (materieel, personeel) aan hangen. In 2017 gaat zeer waarschijnlijk het HRN helemaal om en dat betekent in elk geval dat het beoogde en beloofde regionale plaatje niet kan worden toegepast. Benieuwd hoeveel gedoe daar straks weer over komt...

Laatst bewerkt door ZJ37 op 06-06-2015 08:48
 

06-06-2015 13:21:05
john2
john2
NS topman speelde vragen van Veolia over OV concessie door aan Abellio. http://www.ovpro.nl/management/2015/06/05/ns-topman-speelde-vertrouwelijke-informatie-door-bij-limburgse-ov-concessie/ Bron website ovpro.

Laatst bewerkt door john2 op 06-06-2015 14:08, reden: Typfout herstelt
 

06-06-2015 14:03:56
Bert13
Bert13
Je bedoelt van Veolia aan Abellio, niet aan henzelf Maar dit is hieronder al uitgebreid besproken.  

06-06-2015 14:10:07
john2
john2
Met excuus, typefout herstelt. Met goede bedoeling een artikel geplaats.

Laatst bewerkt door john2 op 06-06-2015 14:11, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

08-06-2015 19:29:28
aarclay
aarclay
En er wordt voor de FLIRT van Stadtler gekozen, en wel met 36 treinen, waarvan een aantal omgebouwd worden om over de Grens in België te kunnen rijden.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/maastricht_krijgt_rechtstreekse_trein_naar_aken_en_nijmegen-147040

Benieuwd waarom er geen GTW is gekozen?


Choo choo.....
 

08-06-2015 19:40:23
dennistd
dennistd
GTW wordt volgens mij niet meer aangeboden. Die is vervangen door de FLIRT en de diesel-FLIRT (met daarin gewoon een motorwagen dus).  

08-06-2015 19:42:11
mich
mich
GTW is eigenlijk te krap voor de Maaslijn.  

08-06-2015 19:49:49
aarclay
aarclay
Leg eens uit? Als deze geëlektrificeerd wordt kunnen treinen toch sneller optrekken met ruimere paden tot gevolg? Of je nou FLIRT laat raden zal toch geen verschil maken?

Laatst bewerkt door moderator op 08-06-2015 19:59, reden: Svp voorgaande bericht tbv leesbaarheid niet quote


Choo choo.....
 

08-06-2015 19:52:22
broek53
broek53
Quote
aarclay (ma 08 jun 2015 19:29:28 https://www.somda.nl/forum/15314/p541779/): En er wordt voor de FLIRT van Stadtler gekozen, en wel met 36 treinen, waarvan een aantal omgebouwd worden om over de Grens in België te kunnen rijden.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/maastricht_krijgt_rechtstreekse_trein_naar_aken_en_nijmegen-147040
Dat is in ieder geval niet anders dan Abellio gedaan zou hebben - al weet ik niet of die er ook 36 op het oog had.
Nu wordt de vraag weer actueel of Stadler dat kan leveren en wanneer. Zeker nu NS er eind 2016 58 geleverd krijgt waarvoor Stadler alle zeilen al moet bijzetten.
 

08-06-2015 19:54:10
timtrein
timtrein
Flirt en GTW zijn andere treinen, dus het kan best dat Flirt geschikter is voor de Maaslijn.
En Arriva zal heus vóór de aanbesteding ook al eens een telefoontje naar Stadler hebben gepleegd...
 

08-06-2015 19:56:26
kleine_man
kleine_man
Volgens mij is het FLIRT concept zo modulair dat pas in een vrij laat stadium nog wijzigingen doorgevoerd kunnen worden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-06-2015 19:58:09
mich
mich
Quote
aarclay (ma 08 jun 2015 19:49:49 https://www.somda.nl/forum/15314/p541787/):
Quote
mich (ma 08 jun 2015 19:42:11 https://www.somda.nl/forum/15314/p541783/): GTW is eigenlijk te krap voor de Maaslijn.

Leg eens uit? Als deze geëlektrificeerd wordt kunnen treinen toch sneller optrekken met ruimere paden tot gevolg? Of je nou FLIRT laat raden zal toch geen verschil maken?


Een bakje GTW is eigenlijk een halve bak. Je hebt dus heel veel bakken GTW nodig voor de maaslijn(een van de drukste enkelsporige lijnen in NL). Dan is Flirt wat beter aan de maat.
 

08-06-2015 20:17:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers trouwens, hier de perspresentatie van Arriva: http://www.ovinnederland.nl/upload/Presentatie_Arriva_Limburg.pdf


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-06-2015 20:22:48
didam2009
didam2009
Arriva had ook voor de Kiss kunnen kiezen dat is de dubbeldeks uitvoering van de flirt


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

08-06-2015 20:24:39
mich
mich
Zo druk is het nou ook weer niet in Limburg.

Je hebt in de spits op de maaslijn ongeveer 6 conventionele en 8-9 bakken GTW nodig om de reizigers goed te vervoeren. In Zuid limburg is dat minder.
 

08-06-2015 21:18:51
mdj
mdj
Voor 2-3 van de 6 composities?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-06-2015 21:20:24
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 19:52:22 https://www.somda.nl/forum/15314/p541789/):
Quote
aarclay (ma 08 jun 2015 19:29:28 https://www.somda.nl/forum/15314/p541779/): En er wordt voor de FLIRT van Stadtler gekozen, en wel met 36 treinen, waarvan een aantal omgebouwd worden om over de Grens in België te kunnen rijden.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/maastricht_krijgt_rechtstreekse_trein_naar_aken_en_nijmegen-147040
Dat is in ieder geval niet anders dan Abellio gedaan zou hebben - al weet ik niet of die er ook 36 op het oog had.
Nu wordt de vraag weer actueel of Stadler dat kan leveren en wanneer. Zeker nu NS er eind 2016 58 geleverd krijgt waarvoor Stadler alle zeilen al moet bijzetten.


Het juninummer van "Eisenbahn Osterreich" weet te melden dat Stadler naarstig op zoek is naar productiemogelijkheden voor deze 58 NS stellen door deze mogelijk (mede) te laten bouwen in de filiaalbedrijven in Polen en Hongarije.

Daarnaast lijkt het mij haast onmogelijk dat Arriva die 36 stellen al in december 2016 beschikbaar heeft. Het persbericht heeft het over de aanschaf van 36 stellen "gedurende de looptijd". Dat wijst al een beetje in die richting.
Waar gaat Arriva vanaf december 2016 dan mee rijden? Met die GTW'tjes van Veolia die nu rijden tussen Mt en Hrl, maar verder? Of moet er van NS gehuurd worden. Zo ja, wat dan?
Met de GTW dieseltjes van Veolia zullen ze wel door blijven karren totdat de electrificatie klaar is.
 

08-06-2015 22:32:02
Ovindel
Ovindel
Het lijkt me sowieso merkwaardig om de GTW's nu al af te rangeren, ze zijn volgens mij prima te gebruiken in aanvulling met de FLIRT's. GTW's zouden prima kunnen blijven volstaan voor de stoptreinen in Zuid-Limburg, met name dan de lijnen HLZ (Mtr - Krd) en HLN (Hrl - Krd). Voor de (verlengde) Maaslijn Nm - Mt en voor de 'LIMAX' (Luik -) Mt - Hrl (- Ahbf) lijken mij FLIRTS weer beter geschikt vanwege de hogere capaciteit en beter comfort op de langere afstand.

Wat betreft tijdelijk materieel voor de Maaslijn moet denk ik gedacht worden aan ex-Syntus LINT treinstellen die Veolia nu van NSFCS heeft gehuurd. (https://www.flickr.com/photos/hvaneupen/15676871482/)
 

08-06-2015 22:38:24
bnv
bnv
Ja, voor Mt-Hrl. kan ik mij wel voorstellen dat de GTW'tjes zullen blijven, maar ik bedoel: wat komt er op Mt-Randwijck-Sittard-Roermond en Sittard-Heerlen vanaf december 2016, waar nu NS rijdt met Plan V en SGM, en de Arriva FLIRTS er nog niet zullen zijn.  

08-06-2015 22:53:42
mren
mren
Huidige exploitanten zijn gehouden aan het voorzien van een ordentelijke overgang. Dat Veolia hun GTW's voor leuk bedrag aan Arriva overdoet ligt voor de hand, maar de plan V's van NS zullen dat niet halen. Dan zou verhuur van SGM voor de hand liggen, hoeveel het een prachtkans is om -in geval van materieelgebrek bij NS- DM'90 te leveren.  

08-06-2015 23:04:08
bart84
Moderator
bart84
NS zitten zelf niet echt ruim in het materieel. Verhuren van SGM lijkt me dat niet echt een optie (DDM-1 komt niet voor niets terug). Lint en DM90 zou meer voor de hand liggen.

Beetje of topic. Als NS zo weinig materieel hebben, dan kunnen zelf toch ook Lint en DM90 inzetten. Helaas zal dat dieselen wel duurder zijn dan elektrisch.


Mvg. Bart
 

08-06-2015 23:24:40
broek53
broek53
Ook wat OT: het DM '90 dat nu aan de kant staat, moet behoorlijk gereviseerd worden voordat het kan worden ingezet.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-06-2015 23:29:57
thom
thom
Krap in het materieel, is iets anders dan dat er daadwerkelijk materieel te kort is...

En dieselmaterieel inzetten is een klus ansich, aangezien er niet overal tankplaatsen zijn, milieuvergunningen en opgeleid personeel etc...
 

09-06-2015 00:08:41
mich
mich
Tanken kun je daar nog wel, maar DM'90 mag niet volgens de eisen van de provincie.  

09-06-2015 00:14:53
maigoda
maigoda
Quote
bart84 (ma 08 jun 2015 23:04:08 https://www.somda.nl/forum/15314/p541824/): NS zitten zelf niet echt ruim in het materieel. Verhuren van SGM lijkt me dat niet echt een optie (DDM-1 komt niet voor niets terug). Lint en DM90 zou meer voor de hand liggen.

Beetje of topic. Als NS zo weinig materieel hebben, dan kunnen zelf toch ook Lint en DM90 inzetten. Helaas zal dat dieselen wel duurder zijn dan elektrisch.

Als er dezelfde rijtijden voor Rm-Mtr van kracht blijven, ga je dat met DM'90 echt niet halen. Met mat'64 moet je al flink doortrappen om niet in de plus in Mt aan te komen vanaf Rm.
Groetjes,
Emiel
 

09-06-2015 00:23:15
broek53
broek53
De rijtijden is iets dat Arriva zelf in de hand heeft. Dienstregeling maken met rijtijden van materieel dat je gaat gebruiken is sowieso een vereiste.  

09-06-2015 00:33:55
reisthijs
reisthijs
Quote
bnv (ma 08 jun 2015 21:20:24 https://www.somda.nl/forum/15314/p541806/): Daarnaast lijkt het mij haast onmogelijk dat Arriva die 36 stellen al in december 2016 beschikbaar heeft. Het persbericht heeft het over de aanschaf van 36 stellen "gedurende de looptijd". Dat wijst al een beetje in die richting.
Het wijst er gewoon op dat een groot deel van het nieuwe materieel sowieso een paar jaar later pas nodig is (ivm de elektrificatieplannen).

In december 2016 is er alleen nieuw materieel nodig voor Rm - Mtr en Std - Hrl. De E-GTW's moet Arriva verplicht overnemen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 09-06-2015 00:34
 

09-06-2015 01:27:52
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (di 09 jun 2015 00:23:15 https://www.somda.nl/forum/15314/p541829/): De rijtijden is iets dat Arriva zelf in de hand heeft. Dienstregeling maken met rijtijden van materieel dat je gaat gebruiken is sowieso een vereiste.

Mee eens. Maar als je daardoor vervolgens rijtijden moet gaan aanhouden die conflicteren met de HRN-dienstregeling en/of bup-paden, dan heb je een uitdaging.
Groetjes,
Emiel
 

09-06-2015 05:55:23
ZJ37
ZJ37
Daar heeft Veolia nog wel ervaring mee toen het met Wadlopers moest gaan rijden op de Maaslijn. Blijft alleen vreemd, dat wetende, dat de dienstregeling helemaal niet meer werd aangepast terwijl er nog tijd genoeg was om dat te doen.  

09-06-2015 08:02:09
mdeen
mdeen
Quote
mich (ma 08 jun 2015 19:58:09 https://www.somda.nl/forum/15314/p541793/):

Een bakje GTW is eigenlijk een halve bak. Je hebt dus heel veel bakken GTW nodig voor de maaslijn(een van de drukste enkelsporige lijnen in NL). Dan is Flirt wat beter aan de maat.

Wat maakt het uit hoeveel bakken je nodig hebt? SLT heeft ook kortere bakken dan Plan-V, maar is er daardoor minder zitplaatsen?

Een GTW van Arriva (2+2 opstelling) heeft 2,64 tot 3,07 zitplaatsen per strekkende meter, een FLIRT heeft er 2,76 tot 3,11, afhankelijk van de uitvoering en aantal bakken.
 

09-06-2015 09:11:28
nougo
nougo
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 19:52:22 https://www.somda.nl/forum/15314/p541789/): Dat is in ieder geval niet anders dan Abellio gedaan zou hebben - al weet ik niet of die er ook 36 op het oog had.



Abellio bood gedurende de looptijd van het contract 40 treinstellen Flirt en 260 bussen aan in haar offerte. Arriva biedt 36 stellen Flirt en 226 bussen aan.

Laatst bewerkt door nougo op 09-06-2015 09:11
 

09-06-2015 09:19:35
bnv
bnv
Quote
thom (ma 08 jun 2015 23:29:57 https://www.somda.nl/forum/15314/p541826/): Krap in het materieel, is iets anders dan dat er daadwerkelijk materieel te kort is...

En dieselmaterieel inzetten is een klus ansich, aangezien er niet overal tankplaatsen zijn, milieuvergunningen en opgeleid personeel etc...


We hebben het over december 2016, het moment dat de concessie in gaat. Op dat moment moet NS 58 FLIRTS ter beschikking hebben, aldus hetgeen met Stadler is overeengekomen.
Materieel zat, zou je dan zeggen. Plan V is er dan niet meer, de DDAR kunnen nog wel even vanaf 2017 mee en we krijgen ook nog 11 stuks DDM 1. De argumenten, gebruikt voor de aanschaf van de FLIRTS mogen dan wel geldig zijn, er blijft nog genoeg over om voor ARRIVA even vriendelijk te zijn en hen tijdelijk wat te gunnen. Wat dan ook. ARRIVA beweert dat men die houding naar NS in ieder geval zal aannemen. (wat is er anders dan op 1500 V kan rijden en toelating heeft?).

Als NS eind 2016 zoveel stellen er bij krijgen is DDM 1 dan eigenlijk nog wel nodig? Als de FLIRTS al vanaf begin 2016 in dienst komen, betekent dat minstens een stel per week! (58 stellen aan het eind van 2016).
Taak voor de nieuwe CEO van NS om daar mogelijk iets over te zeggen?
 

09-06-2015 09:28:27
broek53
broek53
Die laatste vraag hebben we ons wel vaker gesteld, maar dat staat buiten dit topic. Zolang we ten minste geloven dat een deel van de 58 Flirts heus echt werkelijk niet door Abellio Limburg zouden zijn ingezet...

Laatst bewerkt door broek53 op 09-06-2015 09:28
 

09-06-2015 10:04:25
ZJ37
ZJ37
Quote
nougo (di 09 jun 2015 09:11:28 https://www.somda.nl/forum/15314/p541857/):
Quote
broek53 (ma 08 jun 2015 19:52:22 https://www.somda.nl/forum/15314/p541789/): Dat is in ieder geval niet anders dan Abellio gedaan zou hebben - al weet ik niet of die er ook 36 op het oog had.



Abellio bood gedurende de looptijd van het contract 40 treinstellen Flirt en 260 bussen aan in haar offerte. Arriva biedt 36 stellen Flirt en 226 bussen aan.
En de huidige vloot bussen van Veolia zijn allemaal alweer afgeschreven?
 

09-06-2015 10:37:15
nougo
nougo
Bedrijfseconomisch voor Veolia wel, naar ik mag aannemen. Maar als je met je vraag bedoelt of die bussen technisch zijn afgeschreven dan is het antwoord daarop eenvoudig. Natuurlijk niet. Veolia, of de dochter / firma waar de bussen zijn ondergebracht, zal voor de bussen een ander inzetgebied kiezen of verkopen.

En om je volgende vraag maar voor te zijn: Inderdaad is het resultaat hiervan een inefficient gebruik van de productiemiddelen en daarmee het onderliggende kostenplaatje. Maar daar wordt op dit moment niet op gestuurd. Vernieuwend, modern, dynamisch, comfortabel en milieuvriendelijk zijn de winnende slogans in aanbestedingsland.

Laatst bewerkt door nougo op 09-06-2015 10:38
 

09-06-2015 10:57:34
ZJ37
ZJ37
Vanmiddag is er een debat over de aanbesteding Limburg: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/kamer_bespreekt_ns_debacle_in_limburg_1_917614?localLinksEnabled=false
Benieuwd of de discussie over de nut, noodzaak en effect van marktwerking/aanbesteden dan ook aan bod komt.
 

09-06-2015 11:04:49
Klaasje
Klaasje
Waarschijnlijk alleen door SP en dat is wat jammer omdat SP het vaak op zo'n manier speelt dat het niet serieus genomen wordt.  

09-06-2015 11:15:17
daniel81
daniel81
Ik hoop dat het debat vooral constructief zal zijn: 'hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen' in plaats van moddergooien naar Dijsselbloem danwel Mansveld. Het laatste is in Den Haag vaak favoriet omdat het politieke doelen dient, maar de reiziger (en de belastingbetaler) heeft het meeste aan een constructieve oplossing.  

09-06-2015 11:30:26
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat het een soort bouwfraudesituatie is..

Ik denk dat men bij NS niet heel goed door had dat het echt fout was en kan het makkelijk binnen die organisatie dat dat soort dingen ook onopzettelijk ergens terecht komen. Wat eigenlijk echt fout is dat er mensen zijn geweest die hun straatje hebben proberen schoon te vegen.

Wat er nu echt beter kan is bijvoorbeeld dat alles via de provincie gespeeld wordt. Vragen worden dus geanonimiseerd voor ze bij NSFC en NS stations terecht komen. Dat lijkt mij ook een logische manier om hier mee om te gaan aangezien er dan meteen een gelijk speelveld wordt gecreëerd.

Ik ben niet zo'n voorstander van NS het recht op tenderen ontzeggen of NSFC en NS stations losknippen van de rest. Al is het maar omdat het niet echt iets oplost en het de toch al weinig geïntegreerde sector verder fragmenteert.
 

09-06-2015 11:33:13
umbusko
umbusko
Quote
nougo (di 09 jun 2015 10:37:15 https://www.somda.nl/forum/15314/p541877/): Vernieuwend, modern, dynamisch, comfortabel en milieuvriendelijk zijn de winnende slogans in aanbestedingsland.


Nou, ik vind die ene elektrische bus die in Maastricht op de 4 rijdt erg vernieuwend, modern, dynamisch, comfortabel en milieuvriendelijk.
Maar dat is het nadeel van pakketjes van een aantal jaar, of dat nou 15 jaar is of iets anders: voor Veolia is het nu natuurlijk niet aantrekkelijk om dit soort vernieuwingen als elektrische bussen nog verder te gaan ontwikkelen tot eind volgend jaar.
De volgende vervoerder heeft nu weer allerlei vernieuwingen beloofd om de concessie binnen te kunnen halen en hoeft er dan alleen nog voor te zorgen dat hij in het begin zijn beloftes nakomt, zich tussendoor niet al te impopulair maakt en aan het einde weer populair (of: tactisch slim) is, zodat hij de volgende concessie ook weer binnen kan halen (of niet natuurlijk, als hij daar geen trek in heeft).
Zonde, lijkt mij, dat echte vernieuwingen/verbeteringen maar eens in de 15 jaar echt een kans krijgen en aan het einde van zo'n periode juist afgeremd worden... Maar misschien zie ik dat verkeerd, dan hoor ik het graag!
 

09-06-2015 11:44:27
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 10:57:34 https://www.somda.nl/forum/15314/p541879/): Vanmiddag is er een debat over de aanbesteding Limburg: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/kamer_bespreekt_ns_debacle_in_limburg_1_917614?localLinksEnabled=false
Benieuwd of de discussie over de nut, noodzaak en effect van marktwerking/aanbesteden dan ook aan bod komt.
Goh, decentraliseer de overheid het regionale OV gaan ze er alsnog mee bemoeien, doen ze dat ook maar met de PGB e.d.
 

09-06-2015 11:46:08
Daan!
Daan!
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 10:57:34 https://www.somda.nl/forum/15314/p541879/): Vanmiddag is er een debat over de aanbesteding Limburg: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/kamer_bespreekt_ns_debacle_in_limburg_1_917614?localLinksEnabled=false
Benieuwd of de discussie over de nut, noodzaak en effect van marktwerking/aanbesteden dan ook aan bod komt.


Schijnt volgens http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2015A01588 tot nader orde uitgesteld te zijn ivm pleanaire agenda.
 

09-06-2015 11:53:14
john2
john2
Quote
mich (ma 08 jun 2015 19:58:09 https://www.somda.nl/forum/15314/p541793/):
Quote
aarclay (ma 08 jun 2015 19:49:49 https://www.somda.nl/forum/15314/p541787/):
Quote
mich (ma 08 jun 2015 19:42:11 https://www.somda.nl/forum/15314/p541783/): GTW is eigenlijk te krap voor de Maaslijn.

Leg eens uit? Als deze geëlektrificeerd wordt kunnen treinen toch sneller optrekken met ruimere paden tot gevolg? Of je nou FLIRT laat raden zal toch geen verschil maken?


Een bakje GTW is eigenlijk een halve bak. Je hebt dus heel veel bakken GTW nodig voor de maaslijn(een van de drukste enkelsporige lijnen in NL). Dan is Flirt wat beter aan de maat.

Arriva wil tussen Nijmegen en Venlo een kwartier dienst gaan onderhouden. Als het enkelsporig traject van de Maaslijn al een de drukste enkelsporige lijnen is, hoe wil men dan een kwartier dienst gaan opzetten?
 

09-06-2015 11:59:27
daniel81
daniel81
Hij bedoelt dat het één van de drukste enkelsporige baanvakken is qua reizigersaantallen. Daarvoor kan een kwartierdienst juist een handige oplossing zijn%02%

Maar een kwartierdienst op een enkelsporig baanvak is inderdaad een uitdaging qua dienstregelingontwerp. Je hebt dan om de 7 minuten een passeerplek nodig, en tussen Vry en Br is dat niet het geval.
Tussen Nm en Vry is de kwartierdienst er nu al in de spits, ik schat zo in dat Arriva heeft aangeboden dit ook in de daluren te rijden en de kwartierdienst tot Vl uitbreidt zodra de gewenste spoorverdubbeling gerealiseerd is.
 

09-06-2015 12:00:15
thom
thom
Quote
mich (di 09 jun 2015 00:08:41 https://www.somda.nl/forum/15314/p541827/): Tanken kun je daar nog wel, maar DM'90 mag niet volgens de eisen van de provincie.

Mijn reactie was bedoeld op Bart84 dat NS ookwel even wat linten en DM90 in kon zetten zodat ze materieel naar Arriva konden doorschuiven.
 

09-06-2015 12:42:49
NDS
NDS
Quote
daniel81 (di 09 jun 2015 11:59:27 https://www.somda.nl/forum/15314/p541901/): Hij bedoelt dat het één van de drukste enkelsporige baanvakken is qua reizigersaantallen. Daarvoor kan een kwartierdienst juist een handige oplossing zijn%02%

Maar een kwartierdienst op een enkelsporig baanvak is inderdaad een uitdaging qua dienstregelingontwerp. Je hebt dan om de 7 minuten een passeerplek nodig, en tussen Vry en Br is dat niet het geval.
Tussen Nm en Vry is de kwartierdienst er nu al in de spits, ik schat zo in dat Arriva heeft aangeboden dit ook in de daluren te rijden en de kwartierdienst tot Vl uitbreidt zodra de gewenste spoorverdubbeling gerealiseerd is.

Tussen Vry en Br heb je iedere 6,5km een kruisings mogelijkheid, dus daarvoor hoef je 4 treinen per uur niet te laten. Misschien dat je dan niet precies in 15min ligging kan rijden maar dat lijkt me ook niet echt spannend. Op Vl kan je spoor 6 nog benutten om te keren dus ook daarvoor hoef je het niet te laten lijkt mij zo.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

09-06-2015 12:43:16
john2
john2
Quote
daniel81 (di 09 jun 2015 11:59:27 https://www.somda.nl/forum/15314/p541901/): Hij bedoelt dat het één van de drukste enkelsporige baanvakken is qua reizigersaantallen. Daarvoor kan een kwartierdienst juist een handige oplossing zijn%02%

Maar een kwartierdienst op een enkelsporig baanvak is inderdaad een uitdaging qua dienstregelingontwerp. Je hebt dan om de 7 minuten een passeerplek nodig, en tussen Vry en Br is dat niet het geval.
Tussen Nm en Vry is de kwartierdienst er nu al in de spits, ik schat zo in dat Arriva heeft aangeboden dit ook in de daluren te rijden en de kwartierdienst tot Vl uitbreidt zodra de gewenste spoorverdubbeling gerealiseerd is.

Als er om de 7 minuten een passeerplek moet zijn vanwege een kwartierdienst dan kan men beter direct alles dubbel sporig maken.
 


09-06-2015 12:51:02
kleine_man
kleine_man
Quote
umbusko (di 09 jun 2015 11:33:13 https://www.somda.nl/forum/15314/p541891/):
Quote
nougo (di 09 jun 2015 10:37:15 https://www.somda.nl/forum/15314/p541877/): Vernieuwend, modern, dynamisch, comfortabel en milieuvriendelijk zijn de winnende slogans in aanbestedingsland.


Nou, ik vind die ene elektrische bus die in Maastricht op de 4 rijdt erg vernieuwend, modern, dynamisch, comfortabel en milieuvriendelijk.
Maar dat is het nadeel van pakketjes van een aantal jaar, of dat nou 15 jaar is of iets anders: voor Veolia is het nu natuurlijk niet aantrekkelijk om dit soort vernieuwingen als elektrische bussen nog verder te gaan ontwikkelen tot eind volgend jaar.
De volgende vervoerder heeft nu weer allerlei vernieuwingen beloofd om de concessie binnen te kunnen halen en hoeft er dan alleen nog voor te zorgen dat hij in het begin zijn beloftes nakomt, zich tussendoor niet al te impopulair maakt en aan het einde weer populair (of: tactisch slim) is, zodat hij de volgende concessie ook weer binnen kan halen (of niet natuurlijk, als hij daar geen trek in heeft).
Zonde, lijkt mij, dat echte vernieuwingen/verbeteringen maar eens in de 15 jaar echt een kans krijgen en aan het einde van zo'n periode juist afgeremd worden... Maar misschien zie ik dat verkeerd, dan hoor ik het graag!


Dit speelt in Duitsland ook heel erg.

De gemiddelde leeftijd van de materieelvloot is in 10 jaar met 15 jaar gedaald. Dit komt vooral door de afvoer van de oude Bn-wagens (Silberlingen) en By-wagens (Halberstadters). Ook de afvoer van lokomotieven BR218, BR225 en V90 heeft voor een verjonging gezorgd. Maar dit komt voort uit een soort van natuurlijk verloop, het materieel komt voornamelijk uit de jaren '60 en '70.

Waar men meer over valt is dat bijv de 628 en 420'ers nu massaal buitendienst gaan terwijl deze nog geen 30 jaar oud zijn. Ook de TALENT heeft zijn langste tijd gehad, die is nog geen 20 jaar oud.

Echter de LINT'en, TALENT'en, FLIRT'en zijn niet ontwikkeld om 40 jaar mee te kunnen gaan. We zitten momenteel in een periode waarin technieken zich razend snel ontwikkelen en steeds energie zuiniger worden en productietechnieken steeds duurzamer worden.
Verder is de hele maatschappelijke ontwikkeling dat "vernieuwd" moet worden.

Waarom accepteren we wel dat een auto ongeveer 15 jaar mee gaat en een trein niet?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-06-2015 12:58:44
ZJ37
ZJ37
Quote
john2 (di 09 jun 2015 12:43:16 https://www.somda.nl/forum/15314/p541912/):
Quote
daniel81 (di 09 jun 2015 11:59:27 https://www.somda.nl/forum/15314/p541901/): Hij bedoelt dat het één van de drukste enkelsporige baanvakken is qua reizigersaantallen. Daarvoor kan een kwartierdienst juist een handige oplossing zijn%02%

Maar een kwartierdienst op een enkelsporig baanvak is inderdaad een uitdaging qua dienstregelingontwerp. Je hebt dan om de 7 minuten een passeerplek nodig, en tussen Vry en Br is dat niet het geval.
Tussen Nm en Vry is de kwartierdienst er nu al in de spits, ik schat zo in dat Arriva heeft aangeboden dit ook in de daluren te rijden en de kwartierdienst tot Vl uitbreidt zodra de gewenste spoorverdubbeling gerealiseerd is.

Als er om de 7 minuten een passeerplek moet zijn vanwege een kwartierdienst dan kan men beter direct alles dubbel sporig maken.
Die passeerplekken zijn er dus zal een eventuele verdere verdubbeling van de lijn in dat geval alleen bijdragen tot extra rubuustheid. Bij volledige verdubbeling kun je alles uit te kast halen met snel- en stoptreinen, dan wordt het pas echt interessant.
 

09-06-2015 13:01:18
john2
john2
Zeker interessant als Arriva een treindienst wil opzetten tussen Maastricht - Nijmegen v.v.  

09-06-2015 13:12:00
sjoerd
sjoerd
De passeerplekken, zijnde de voormalige stations Meerlo-Tienraij en Lottum hebben wissels 1 : 9 en langs het inhaalspoor laaggeplaatste seinen, en inhalen en stoppen waar je anders niet stopt is ook geen aantrekkelijke optie. Er zal dus toch wel iets verbouwd moeten worden. Terwijl het talud voor het tweede spoor er grotendeels ligt. ProRail kan dan ook al weer vier wissels weghalen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-06-2015 13:12
 

09-06-2015 13:37:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
john2 (di 09 jun 2015 11:53:14 https://www.somda.nl/forum/15314/p541898/): Arriva wil tussen Nijmegen en Venlo een kwartier dienst gaan onderhouden. Als het enkelsporig traject van de Maaslijn al een de drukste enkelsporige lijnen is, hoe wil men dan een kwartier dienst gaan opzetten?
Op het kaartje dat in de perspresentatie staat die ik eerder linkte is te zien dat ze dat "slechts" tussen Nm en Vry willen bieden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-06-2015 13:54:05
waalkade
waalkade
Hoe staat het eigenlijk met Grubbenvorst?
Daar wilde de provincie toch ook treinen laten stoppen.

Laatst bewerkt door waalkade op 09-06-2015 13:54
 

09-06-2015 15:51:29
daniel81
daniel81
Klopt, ingebruikname is gepland in 2020
Zie o.a. http://www.dorpsraadgrubbenvorst.nl/nieuws/168-informatieavond-station-grubbenvorst-greenport
 

09-06-2015 18:33:19
timtrein
timtrein
Het collectief geheugen is geloof ik even vergeten dat NS nog een stuk of 20 Plan V's heeft die in 2016 nog kunnen blijven doorrijden. Mooie reservevloot om effe aan Arriva te verhuren toch, indien nodig? Al ga ik er vanuit dat Arriva gewoon genoeg Stadler-stelletjes heeft om in december 2016 mee te gaan rijden.  

09-06-2015 18:59:52
bart84
Moderator
bart84
Als de NS genoeg materieel hebben, dan was t geen probleem. Echter valt dat niet te rijmen met de terugkomst van DDM-1 en een aankoop van nieuw materieel zonder aanbesteding, omdat er een tekort is.


Mvg. Bart
 

09-06-2015 22:37:39
Lovers83
Lovers83
Daarbij komt bij dat MAT ook niet meer aan de eisen voldoet die zijn gesteld voor deze concessie. Leuk idee, maar nope...  

09-06-2015 22:46:05
mren
mren
Ik denk dat het een illusie is om te veronderstellen dat vanaf dag 1 al het materieel aan de gestelde eisen voldoet. Hiervoor is in vrijwel elke procedure de tijd tussen definitieve gunning en ingangsdatum aan de krappe kant.  

09-06-2015 22:58:41
timtrein
timtrein
De provincie kan natuurlijk ook voor vervangend busvervoer kiezen  

09-06-2015 23:09:29
ZJ37
ZJ37
Quote
Lovers83 (di 09 jun 2015 22:37:39 https://www.somda.nl/forum/15314/p542000/): Daarbij komt bij dat MAT ook niet meer aan de eisen voldoet die zijn gesteld voor deze concessie. Leuk idee, maar nope...
Nou, de Wadlopertjes voldeden ook niet aan de concessie 10 jaar geleden.
 

10-06-2015 06:51:23
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 09 jun 2015 10:04:25 https://www.somda.nl/forum/15314/p541868/):
Quote
nougo (di 09 jun 2015 09:11:28 https://www.somda.nl/forum/15314/p541857/):

Abellio bood gedurende de looptijd van het contract 40 treinstellen Flirt en 260 bussen aan in haar offerte. Arriva biedt 36 stellen Flirt en 226 bussen aan.
En de huidige vloot bussen van Veolia zijn allemaal alweer afgeschreven?

Niet noodzakelijk, maar de concessieeisen stellen dat 80% van de bussen bij aanvang van de concessie niet ouder mogen zijn dan 6 maanden. De rest mag niet ouder zijn dan 5 jaar. Verder mag een bus tijdens de concessie niet ouder zijn dan 10 jaar, dus Arriva zal tussentijds ook bussen moeten vervangen. Die mogen dan maximaal 3 jaar oud zijn.

Veolia heeft halverwege de looptijd van de huidige concessie ook nieuwe bussen aangeschaft en rijdt op dit moment met een aantal non-branded bussen rond waarvan ik aanneem dat ze gehuurd/geleased zijn.
De bussen die Veolia in 2006 heeft aangeschaft zullen voor de concessieeisen sowieso al te oud zijn (10 jaar), maar een deel van de bussen die Veolia tussentijds heeft aangeschaft zou waarschijnlijk wel overgenomen kunnen worden.
 

10-06-2015 08:03:06
umbusko
umbusko
Wat is dat nou weer voor rare eis? %03%
Dit komt in mijn ogen wel heel erg over als bewuste en doelmatige verspilling... Ik vervang thuis mijn wasmachine ook niet volgens een bepaald tijdschema, maar ik kijk wanneer het nodig is. Is er zo'n ontwikkeling geweest in productietechnieken dat nieuwe wasmachines met de helft van de stroom afkunnen en beter wassen, dan zal ik vervanging overwegen. Heeft mijn wasmachine een defect waarvan reparatie bijna duurder is dan een nieuwe (omdat de markt helaas zo in elkaar zit), dan vervang ik hem ook. Is hij twintig jaar oud, maar prettiger in het gebruik en beter qua resultaat dan nieuwe prullen, dan vervang ik hem niet...
Door dit soort grapjes spoor je producenten juist aan om niet iets degelijks te maken, want over 10 jaar mag het toch al helemaal versleten zijn en het mag vooral niet te duur zijn, en bovendien is de vervoerder verplicht bakken vol geld kwijt, wat prima naar een betere dienstverlening had kunnen gaan. Ik denk aan die ene vroege bus, nachtbus of zelfs hele lijn die op zichzelf misschien verliesgevend is, maar wel erg prettig voor de klant (en daardoor indirect wel iets oplevert).
Ik zie hier echt weer het concept "manager" terug: van achter je bureau kun je de kwaliteit van een vloot bussen niet checken en dus maak je maar regeltjes voor iets wat totaal niet relevant is, maar wat je wel met het priemende vingertje kunt handhaven... Ik zou me als vervoerder sterk in mijn verantwoordelijkheid aangetast voelen: als men samen nou een statement maakt, ben je meteen van dat gezeur af, maar er is dan altijd toch wel iemand die te graag naar de pijpen van de managers danst...

In dit specifieke geval zou ik zeggen: van die pruttelende bussen van Veolia wil je op termijn af, omdat je de overstap naar elektrisch wil maken, maar nu functioneren ze nog prima. Als je nou meteen elektrische bussen kunt gaan bestellen, moet je iets langer van deze bussen gebruikmaken, maar dat kan, en dan heb je wel iets fatsoenlijks in de plaats ervan en ben je er veel minder geld aan kwijt. Anders duurt dat elektrisch ook weer 10 jaar, want je bestelt nu een vloot pruttelbussen die weer 10 jaar mee moeten/mogen. Tot zover de beoogde vernieuwing...
 

10-06-2015 08:32:55
mdeen
mdeen
Wat is de normale levensduur van een bus?
In mijn ogen waren toen ik met de bus begon te reizen (1991, begin OVS-jaarkaart) de bussen ook nog uit de jaren 60, maar de laatste MB200's blijken nog in 1988 gemaakt.

De (lokaal geliefde) ZO 6661 en 6662 waren toen 13 jaar oud en toch echt wel tegen het einde van de economische levensduur. Ik denk dat veel MB200's een stuk nieuwe waren.

Een deel van de eis is dan wel leeftijd, maar ook uitstootcategorie zit in de concessieeisen. De nieuwe bussen moeten verplicht Euro-VI zijn, en ik neem voetstoots aan dat de huidige Veolia bussen dat niet zijn.

Laatst bewerkt door mdeen op 10-06-2015 09:09
 

10-06-2015 09:07:27
jbt
jbt
Quote
umbusko (wo 10 jun 2015 08:03:06 https://www.somda.nl/forum/15314/p542020/): (...) Ik zou me als vervoerder sterk in mijn verantwoordelijkheid aangetast voelen: als men samen nou een statement maakt, ben je meteen van dat gezeur af, maar er is dan altijd toch wel iemand die te graag naar de pijpen van de managers danst (...)


Zo werkt het in aanbestedingsland niet. Wat een of meerdere inschrijvers wel hadden kunnen doen, maar kennelijk niet gedaan hebben, is al in de fase van de inlichtingen (dus na het bekend maken van de opdracht, maar voor het doen van de inschrijvingen), maken van bezwaar tegen deze 'bussen-leeftijd-eis'. Dat mag zelfs van professionele inschrijvers worden verwacht. Het achteraf klagen over eisen wordt - althans werd - veelal als te laat aangemerkt. De jurisprudentie is overigens de laatste tijd op dit terrein iets terughoudender aan het worden.
 

10-06-2015 09:10:50
rolandrail
rolandrail
Quote
umbusko (wo 10 jun 2015 08:03:06 https://www.somda.nl/forum/15314/p542020/): Wat is dat nou weer voor rare eis? %03% Dit komt in mijn ogen wel heel erg over als bewuste en doelmatige verspilling...
Die verspilling is heel normaal in bussenland. In Utrecht zijn zodoende zelfs bussen van 7 jaar oud verkocht naar het buitenland.
 

10-06-2015 09:17:44
ZJ37
ZJ37
En tegelijk wordt het beter (dat zal dan wel met steeds die nieuwe bussen en treinen) en vooral ook goedkoper voor de reizigers (dat ik hiermee niet echt kan rijmen).  

10-06-2015 10:05:44
rolandrail
rolandrail
Die kapitaalvernietiging moet ergens afgerekend worden dus blijkbaar wordt die toch ingecalculeerd door een partij.  

10-06-2015 10:19:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat bussen betreft: die worden tegenwoordig zelfs al gebouwd op de kortere afschrijvingstermijn die gehanteerd wordt als gevolg van het hele concessiecircus. Al zijn er ook weer de nodige gebieden die met een maximaal gemiddelde leeftijd werken waardoor het volstaat om slechts een deel van de vloot te vervangen en verder wat jongere tweedehandsjes uit andere gebieden door te schuiven.

Maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon raar dat er nogsteeds zo gehamerd wordt op nieuw materieel in de eisen. Dat was leuk tijdens de eerste aanbestedingsronde toen er nog materieel van 20 jaar oud uit kon stromen, maar nu moet je blij zijn als je de 6 jaar haalt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2015 11:37:30
jorgo
jorgo
Hier het artikel dat gister (9/6/15) in Dagblad De Limburger stond.

Busreizigers zijn kennelijk minder goed af dan bij abellio (jammer). Treinreizigers zijn beter af, die kunnen weer naar Kerkrade West straks. Het zal ongetwijfeld gewoon de oude spoorlijn zijn. Die paar kilometer spoorlijn worden nu door de ZLSM gebruikt en maken of maakten ook onderdeel uit van het Via-Aventisplan.

http://www.limburger.nl/article/20150609/REGIONIEUWS01/150609698/1056

Helaas staat itt de papieren krant de artist impression van de Flirt er niet bij maar die staat vast ergens anders ook.

Laatst bewerkt door jorgo op 10-06-2015 11:49
 

10-06-2015 12:07:53
mdeen
mdeen
Hoe gedetailleerd was de artist impression? Gaan ze nog iets leuks doen met de kleurstelling? Wit met geel en blauw bijvoorbeeld? En dan de kop van de bekende Nederlander natuurlijk in rood.  

10-06-2015 12:22:58
jorgo
jorgo
Het was dezelfde als die in bovenstaande link naar treinreiziger.nl, zie ik nu (een ingeshopte in Maastricht en een zijaanzicht).
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/maastricht_krijgt_rechtstreekse_trein_naar_aken_en_nijmegen-147040

Als de weergave met één deur per bak klopt, vrees ik voor behoud van de huidige problemen met doorstroom in de spits. Met name in de bak met het toilet is de doorstroom belabberd rondom dat toilet. Staanplaatsen zijn daar ook slecht, je kunt je niet goed vasthouden. De klapzitjes die men dan maar gebruikt, zou men in de spits beter vrij kunnen houden. De bakindeling en -inrichting behoort tot de grootste ergernissen van enkele kennissen die dagelijks in de spits op een deel van de Heuvellandlijn onderweg zijn.
 

10-06-2015 12:47:19
john2
john2
Quote
jorgo (wo 10 jun 2015 11:37:30 https://www.somda.nl/forum/15314/p542056/): Hier het artikel dat gister (9/6/15) in Dagblad De Limburger stond.

Busreizigers zijn kennelijk minder goed af dan bij abellio (jammer). Treinreizigers zijn beter af, die kunnen weer naar Kerkrade West straks. Het zal ongetwijfeld gewoon de oude spoorlijn zijn. Die paar kilometer spoorlijn worden nu door de ZLSM gebruikt en maken of maakten ook onderdeel uit van het Via-Aventisplan.

http://www.limburger.nl/article/20150609/REGIONIEUWS01/150609698/1056

Helaas staat itt de papieren krant de artist impression van de Flirt er niet bij maar die staat vast ergens anders ook.

Dan zal er in Kerkrade West, Spekholzerheide, wel weer aan een kant van het perron een spoor moeten worden aangelegd. Toen Kerkrade West ontsloten is van het openbare spoor zijn er daar veel sporen opengebroken, onder andere ook een perronspoor. De andere sporen waren sporen voor de mijn, ik dacht voor de Willem Sophia.
 

10-06-2015 13:30:46
jbt
jbt
Rijden naar Kerkrade West moet welhaast gevolgen gaan krijgen voor de ZLSM.  

10-06-2015 13:37:50
ZJ37
ZJ37
Waarom? Voor de treindienst van Arriva moet er in elk geval een keervoorziening komen te Kerkrade West. Als de dienstregeling zodanig is dat er daar kort gekeerd wordt dan valt er wel een stomertje tussendoor te plannen naar Krd en v.v.  

10-06-2015 13:46:06
broek53
broek53
Eerst maar eens het baanvak weer zien te ontfutselen aan de ZLSM, lijkt mij. Zover ik weet, is die de eigenaar.  

10-06-2015 13:47:44
john2
john2
Daarom ook mijn opmerking boven jbt voor een tweede perron spoor in Kerkrade West. Kan een kopspoortje zijn, wellicht handiger om er een doorgaand spoor van te maken, dan heeft Arriva en de ZLSM hier profijt van.  

10-06-2015 13:51:45
ZJ37
ZJ37
Misschien wil de ZLSM helemaal geen concurrentie op het spoor tussen Krd en Krdw. %08%  

10-06-2015 14:16:58
maarten83
maarten83
Quote
broek53 (wo 10 jun 2015 13:46:06 https://www.somda.nl/forum/15314/p542073/): Eerst maar eens het baanvak weer zien te ontfutselen aan de ZLSM, lijkt mij. Zover ik weet, is die de eigenaar.


Is dat onlangs niet naar de provincie overgegaan vanwege de financiele problemen bij de ZLSM?
 

10-06-2015 14:18:12
mdj
mdj
Is de provincie niet tegenwoordig eigenaar van het spoor, als onderdeel van een reddingsplan van de ZLSM?

Edit: Wat mijn naamgenoot dus zegt.

Laatst bewerkt door mdj op 10-06-2015 14:18


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-06-2015 14:20:08
john2
john2
Arriva belooft grenzeloos openbaar vervoer in Limburg en banen voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. http://www.ovpro.nl/trein/2015/06/09/arriva-belooft-vervoer-over-de-grens-in-limburg/ Bron website ovpro.  

10-06-2015 16:00:57
gvttreinen
gvttreinen
Op de oude plek van Krdw (waar nu de ZLSM halte ligt) is weinig ruimte voor een tweede spoor en daarnaast moeten de Arrivatreinen steeds overweg 'Plein' over...niet handig.
Aan de oostzijde van de overweg is nog wel ruimte voor een extra (kop)spoor
 

10-06-2015 16:45:48
mdj
mdj
Ik vermoed dat jij, Gvttreinen, het hebt over ZLSM station Kerkrade West. Dat is het ZLSM-perron aan de andere kant van de overweg op het zijspoortje bij Kerkrade Centrum.

Arriva heeft het met Kerkrade West het over het zeer oude station Kerkrade West, dat beter/anders bekent staat als Spekholzerheide.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-06-2015 16:48:07
Diedje
Diedje
Lijkt me dan ook een mooiere naam om aan het eventuele station toe te kennen dan Kerkrade West.. Spekholzerheide klinkt tenminste nog iets  

10-06-2015 16:55:46
gvttreinen
gvttreinen
@mdj; nee hoor, wel over station Kerkrade West (ex Spekholzerheide), overweg 'Plein' ligt ook daar!  

10-06-2015 17:45:23
sjoerd
sjoerd
Daar staan wel wat bomen maar het gehele ooit meer dan 20-sporige emplacement ligt klaar voor het plan.  

10-06-2015 17:58:33
mich
mich
Daar zijn inmiddels flat's op gezet. Maar ruimte is er nog wel.  

10-06-2015 18:13:33
sjoerd
sjoerd
Niet gemerkt, de stiekemerds ; op googlemaps zag het er nog heel rooskleurig uit!  

10-06-2015 18:30:27
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, NS Vastgoed heeft daar aardig verdiend met grondverkoop hoewel de grondsanering zou niet goedkoop zijn geweest.  

10-06-2015 18:46:15
umbusko
umbusko
Quote
jbt (wo 10 jun 2015 09:07:27 https://www.somda.nl/forum/15314/p542029/):
Quote
umbusko (wo 10 jun 2015 08:03:06 https://www.somda.nl/forum/15314/p542020/): (...) Ik zou me als vervoerder sterk in mijn verantwoordelijkheid aangetast voelen: als men samen nou een statement maakt, ben je meteen van dat gezeur af, maar er is dan altijd toch wel iemand die te graag naar de pijpen van de managers danst (...)


Zo werkt het in aanbestedingsland niet. Wat een of meerdere inschrijvers wel hadden kunnen doen, maar kennelijk niet gedaan hebben, is al in de fase van de inlichtingen (dus na het bekend maken van de opdracht, maar voor het doen van de inschrijvingen), maken van bezwaar tegen deze 'bussen-leeftijd-eis'. Dat mag zelfs van professionele inschrijvers worden verwacht. Het achteraf klagen over eisen wordt - althans werd - veelal als te laat aangemerkt. De jurisprudentie is overigens de laatste tijd op dit terrein iets terughoudender aan het worden.


Dat was eigenlijk ook precies waar ik op doelde. Ik weet het nu pas, maar dat ligt puur aan mij; die vervoerders wisten het natuurlijk veel eerder (en hadden toen dus dat statement moeten maken).
 

10-06-2015 18:54:46
mren
mren
Het punt is vooral (vermoed ik) dat men kwalitatief goede bussen wil hebben. Echter is comfort tamelijk subjectief en dus lastig in te bedden in gunning- en contractfase. Leeftijd daarentegen zijn heerlijke getallen waar gemiddelden van te berekenen zijn.

(Uiteraard vinden aanbestedende partijen dit ten onrechte, want juist architectenselecties zijn in hoge mate subjectief, maar als je dit goed aanpakt is een blinde beoordeling door een team best mogelijk)
 

10-06-2015 19:28:35
giuseppe
giuseppe
Kerkrade west lijkt me niet een heel logisch eindstation, zo veel verder is Simpelveld niet. Overigens het overzichtskaartje koppelt beide stoptreinen aan Kerkrade, 4x uur Heerlen-Kerkrade lijkt me wel wat overkill (als het al past)  

10-06-2015 20:47:47
nougo
nougo
Quote
gvttreinen (wo 10 jun 2015 18:30:27 https://www.somda.nl/forum/15314/p542138/): Klopt, NS Vastgoed heeft daar aardig verdiend met grondverkoop hoewel de grondsanering zou niet goedkoop zijn geweest.


Het was inderdaad:
- Niet goedkoop om te saneren;
- Na sanering waardeloos aangevuld waardoor de heistelling (avegaar) stond te dansen in de bouwput;
- Opvallend te te zien hoe daar (op peperdure grond als gevolg van saneren) appartementen werden gebouwd terwijl elders in Spekholzerheide je tegenwoordig een kanon kunt af schieten zonder dat iemand 112 belt. Ofwel: het is 1 van de meest krimpende deelgemeente van zuid oost Limburg. Dat daar dan weer een treindienst naar toe gaat vind ik zacht gezegd.... een uitdaging.

Laatst bewerkt door nougo op 10-06-2015 20:48
 

10-06-2015 23:03:56
timtrein
timtrein
Ik ben benieuwd op wat voor termijn de trein door zal rijden naar Kerkrade West. De ZLSM heeft net haar station Kerkrade vernieuwd en de provincie mag niet zomaar OV op de spoorlijn laten rijden zonder grote financiële vergoeding. Zal wel een langetermijnverhaal worden...