umbusko

| Wat is dat nou weer voor rare eis? 
Dit komt in mijn ogen wel heel erg over als bewuste en doelmatige verspilling... Ik vervang thuis mijn wasmachine ook niet volgens een bepaald tijdschema, maar ik kijk wanneer het nodig is. Is er zo'n ontwikkeling geweest in productietechnieken dat nieuwe wasmachines met de helft van de stroom afkunnen en beter wassen, dan zal ik vervanging overwegen. Heeft mijn wasmachine een defect waarvan reparatie bijna duurder is dan een nieuwe (omdat de markt helaas zo in elkaar zit), dan vervang ik hem ook. Is hij twintig jaar oud, maar prettiger in het gebruik en beter qua resultaat dan nieuwe prullen, dan vervang ik hem niet...
Door dit soort grapjes spoor je producenten juist aan om niet iets degelijks te maken, want over 10 jaar mag het toch al helemaal versleten zijn en het mag vooral niet te duur zijn, en bovendien is de vervoerder verplicht bakken vol geld kwijt, wat prima naar een betere dienstverlening had kunnen gaan. Ik denk aan die ene vroege bus, nachtbus of zelfs hele lijn die op zichzelf misschien verliesgevend is, maar wel erg prettig voor de klant (en daardoor indirect wel iets oplevert).
Ik zie hier echt weer het concept "manager" terug: van achter je bureau kun je de kwaliteit van een vloot bussen niet checken en dus maak je maar regeltjes voor iets wat totaal niet relevant is, maar wat je wel met het priemende vingertje kunt handhaven... Ik zou me als vervoerder sterk in mijn verantwoordelijkheid aangetast voelen: als men samen nou een statement maakt, ben je meteen van dat gezeur af, maar er is dan altijd toch wel iemand die te graag naar de pijpen van de managers danst...
In dit specifieke geval zou ik zeggen: van die pruttelende bussen van Veolia wil je op termijn af, omdat je de overstap naar elektrisch wil maken, maar nu functioneren ze nog prima. Als je nou meteen elektrische bussen kunt gaan bestellen, moet je iets langer van deze bussen gebruikmaken, maar dat kan, en dan heb je wel iets fatsoenlijks in de plaats ervan en ben je er veel minder geld aan kwijt. Anders duurt dat elektrisch ook weer 10 jaar, want je bestelt nu een vloot pruttelbussen die weer 10 jaar mee moeten/mogen. Tot zover de beoogde vernieuwing...  |