Concessie Limburg 2016-2031
Forum: Algemeen - Algemeen
12-02-2015 11:46:12
jeanne
jeanne
Ja... Ja, maar pas op, daar speelt ook nog zo iets als wat er zich voor of achter de bühne afspeelt!


Jeanne Kok

12-02-2015 11:52:27
nougo
nougo
Ik wil best een eind mee met het idee dat er binnen de concerns van NS en Abellio een paar dagen stevig met elkaar is gediscussieerd over hoe die tender binnen te halen. Echter:

De complottheorie die hier geschetst wordt die zie ik niet zo. NSR heeft heel handig ingespeeld op de toekomst door invoering van de 3500 ten zuiden van Eindhoven zodat die paden zeg maar "gereserveerd" kunnen blijven worden. Dat zou elke club doen die voorsorteert op de toekomst en dat kenmerkt gezonde bedrijfsvoering. Sterker nog: Als Inwoner van Maastricht ben ik er in de treinrelatie tot Sittard en verder in twee stappen (2007 splitsing 800 serie in Sittard, en 2013, doortrekken 3500 met overstap op 6800) zonder meer op vooruit gegaan in vergelijking met 10 jaar geleden.

En kan iemand mij dan eens een voorbeeld geven van hetgeen binnen de relatie Abellio en NSR dan anders kan worden geregeld aan de dienstregeling dan binnen een relatie van bijvoorbeeld Veolia - NS ?

12-02-2015 11:59:41
jeanne
jeanne
Ik bedoelde niet zo zeer de relatie tussen NS en Abellio als wel die met de andere vervoerders. Die is voor of achter de bühne uit politieke redenen anders.


Jeanne Kok

12-02-2015 12:01:54
broek53
broek53
Punt is dat er geen relatie Veolia - NSR is, in ieder geval geen goede.
Wat je beter semi-intern kunt regelen is bijvoorbeeld de spooropstelling van Heerlen en Sittard, waar je met schuiven de overstaprelaties en tijden kunt beïnvloeden (en daarmee de overstaptijden en dus de dienstregeling) en de noodzakelijke kruisende bewegingen op de integraal afgewogen voordeligste plaats kunt leggen.
Dat werk echt heel anders dan dat twee maatschappijen hun op het oog keiharde capaciteitsclaims neerleggen en ProRail met Poolse (in dit geval Limburgse) Landdagen er nog een beetje chocolade van moet zien te maken.


12-02-2015 12:14:36
visscher
visscher
Quote
ZJ37 (do 12 feb 2015 11:29:11 somda.nl): Vergeet niet dat je als één maatschappij ook een beter integrale dienstregeling kan ontwikkelen. T.b.v. de aanbesteding in Limburg moest worden uitgegaan van de liggingen van de Intercity's als in 2014. Dit is uiteraard voor eind 2016 een irreële uitgangspunt omdat naar verwachting het HRN geheel om gaat en dus ook in Limburg.

In hoeverre is dienstregeling 2016 relevant als je bij het maken van je aanbesteding wordt gedwongen met die van 2014 te rekenen. Ik zie dan ook niet welke voordelen Albellio hier kan halen tov Arriva of Veolia. In de uiteindelijke invoering van de dienstregeling wel, maar nu tijdens de aanbesteding niet.

12-02-2015 12:18:40
illyavaes
illyavaes
Quote
bnv (wo 11 feb 2015 13:42:07 www.somda.nl): Dat laatste: dat zal zeker in de aanbesteding verwerkt zijn, mar wat is het verschil tussen aankoop van materieel bij een leverancier en leasen via NFLS?

Goh, bestaat de Noord-Friesche Locaalspoorwegmaatschappij nog?

12-02-2015 12:24:53
ZJ37
ZJ37
De politiek denkt dat het op die manier beter geregeld kan worden, misschien tegen beter weten in.

Stel, in het geval dat Arriva gewonnen zou hebben. Ze zijn daarbij uitgegaan van een integraal trein- en busplaatje voor Limburg op basis van de liggingen van de IC's in 2014. NS schopt de IC's in 2017 eventjes om (mede afgedwongen door de politiek gevraagde veranderingen op het HRN) en daarmee ook het hele Arriva-plaatje. Het beoogde regionale plaatje kan daardoor ineens veel duurder uitvallen doordat bijvoorbeeld ingecalculeerde keringen niet meer gehaald worden of aansluitingen gaan verloren omdat Arriva zich vast wilt houden aan die ingecalculeerde keringen (die weer invloed hebben op de benodigde hoeveelheid materieel!).

Anderzijds kan het ook ten koste gaan van de kwaliteit van het HRN. IC's die overal lang moeten inwachten om op de juiste ligging in Limburg te 'landen' en daarmee het regionale plaatje een plezier te doen. De vervoerders moeten met ProRail maar het beste ervan maken, met elk hun eigen opdrachtgevers en belangen. Alsof reizigers exact dezelfde belangen hebben, niet dus.

12-02-2015 12:27:19
ZJ37
ZJ37
Quote
visscher (do 12 feb 2015 12:14:36 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 12 feb 2015 11:29:11 somda.nl): Vergeet niet dat je als één maatschappij ook een beter integrale dienstregeling kan ontwikkelen. T.b.v. de aanbesteding in Limburg moest worden uitgegaan van de liggingen van de Intercity's als in 2014. Dit is uiteraard voor eind 2016 een irreële uitgangspunt omdat naar verwachting het HRN geheel om gaat en dus ook in Limburg.

In hoeverre is dienstregeling 2016 relevant als je bij het maken van je aanbesteding wordt gedwongen met die van 2014 te rekenen. Ik zie dan ook niet welke voordelen Albellio hier kan halen tov Arriva of Veolia. In de uiteindelijke invoering van de dienstregeling wel, maar nu tijdens de aanbesteding niet.
Dat is een uitgangspunt dat de provincie Limburg hanteerde.

Verschil is dat NS natuurlijk wel een beeld heeft voor 2017 en wat daarmee de mogelijkheden zijn voor Limburg. Duidelijk mag zijn dat keuzes in een landelijk netwerk ook de mogelijkheden bepalen voor Limburg. Arriva kan dat inzicht niet hebben en moet dus maar afwachten wat 2017 hen zou brengen, met alle gevolgen van dien.

12-02-2015 12:29:27
dh3201
dh3201
Andersom had Arriva in de relatie met Aachen beter kunnen inspelen op de dienstregeling van moeder Deutsche Bahn.

Ik weet niet hoe de situatie nu is, maar vroeger was Aachen voor Limburg belangrijker dan Eindhoven en verder.


Shqiperise-lopers?

12-02-2015 12:52:51
nougo
nougo
Quote
visscher (do 12 feb 2015 12:14:36 www.somda.nl):
In hoeverre is dienstregeling 2016 relevant als je bij het maken van je aanbesteding wordt gedwongen met die van 2014 te rekenen. Ik zie dan ook niet welke voordelen Albellio hier kan halen tov Arriva of Veolia. In de uiteindelijke invoering van de dienstregeling wel, maar nu tijdens de aanbesteding niet.


Dat was mijn punt. In de aanbesteding zie ik dat ook niet zo.

Quote
broek53 (do 12 feb 2015 12:01:54 www.somda.nl):
Wat je beter semi-intern kunt regelen is bijvoorbeeld de spooropstelling van Heerlen en Sittard, waar je met schuiven de overstaprelaties en tijden kunt beïnvloeden (en daarmee de overstaptijden en dus de dienstregeling) en de noodzakelijke kruisende bewegingen op de integraal afgewogen voordeligste plaats kunt leggen.



Dat begrijp ik dan weer wel. Maar dat vind pas plaats in de uitwerking van de dienstregeling en ik zie niet zo hoe dat in het voortraject van de aanbesteding zelf van invloed is. Daarin moest de ligging van de IC's als Star uitgangspunt worden genomen. Dat in die spooropstelling behoorlijk wat te halen valt staat buiten kijf. IK zie de doldwaze stoptreinen Mt - Mtr in de ligging 5-25 dan ook snel aangepakt worden waarbij er wèl 1 aansluit op de 800.

In ieder geval dank voor jullie input !

Laatst bewerkt door nougo op 12-02-2015 12:53

12-02-2015 13:53:18
jbt
jbt
Quote
dh3201 (do 12 feb 2015 12:29:27 www.somda.nl): Ik weet niet hoe de situatie nu is, maar vroeger was Aachen voor Limburg belangrijker dan Eindhoven en verder.


Voor Roermond in ieder geval niet. Daar (hier) is Eindhoven en verder zeker vele malen belangrijker dan Aachen (en zelfs dan Maastricht en Heerlen). Trouwens kun je Limburg moeilijk als één beschouwen. De (vervoers)behoefte in Midden en Noord Limburg is heel anders dan in Zuid Limburg. Vergeet niet dat de afstand van Eijsden tot Mook vergelijkbaar is met die van Den Helder naar Rotterdam. Midden- en vooral Noord Limburg is veel sterker op Eindhoven gericht (in allerlei opzichten).

Laatst bewerkt door jbt op 12-02-2015 15:54

12-02-2015 14:02:21
waalkade
waalkade
Echt ideaal zijn de aansluitingen in Nm nu niet tussen de NS en Veolia.
Ben nieuwsgierig wat ze daar aan gaan doen.
Ook nieuwsgierig ben ik wat Gelderland nu gaat doen.
Op de Maaslijn stelt het stuk Rm - Vry eigenlijk niets voor. NSR zou daar een uursdienst rijden buiten de spitsen.
Daarentegen is het stuk Boxmeer - Zevenaar een stuk drukker en zou daar een kwartiers dienst niet gek zijn.
Ik zie wel mogelijkheden om een en ander uit te ruilen tussen de diverse maatschappijen.

12-02-2015 15:04:48
Ovindel
Ovindel
Van en naar Maastricht gaan er in elk geval ook dagelijks enorme stromen forenzen (waaronder vele studenten) in de richting Ehv en verder. Van alle treinen in Limburg heb ik het idee dat de IC's van Mt naar het noorden het drukst zijn.

12-02-2015 15:06:30
sjoerd
sjoerd
@ Dingez: Dus reizigers zijn niet gebaat bij een betere dienstverlening?

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-02-2015 15:12

12-02-2015 15:17:35
sjoerd
sjoerd
@jb": Ik reageerde slechts op het vermeende complotdenken en op de krokodillentranen die worden gehuild bij het niet winnen van Veolia. Het beeld dat ik schets is vooral eenvoudig, niet perse somber. Ik wil, zoals bekend, niets liever dan een eenvoudig systeem waar de reiziger bij gebaat is. Onder het motto: Het is absurd en extreem duur dat er vier postbodes door de straat rennen terwijl er een het werk gemakkelijk kan doen (....).

12-02-2015 15:52:33
daniel81
daniel81
Quote
DingeZ (do 12 feb 2015 11:32:48 www.somda.nl): Dat is nu juist het punt. De andere vervoerders voelen zich gedupeerd omdat Abellio ene betere dienstverlening kan regelen, maar voor de reizigers is dat helemaal geen punt. Reizigers gaan nog steeds vóór marktwerking.


Quote
sjoerd (do 12 feb 2015 15:06:30 www.somda.nl): @ Dingez: Dus reizigers zijn niet gebaat bij een betere dienstverlening?


Uiteraard wél. Dingez bedoelt ongetwijfeld de 'marktwerking zoals Veolia en Arriva dat voor ogen hebben'. Waarin er dus geen voordeel aanwezig is voor een bedrijf dat dichter bij NS staat. Dat ze zelf ook deel uitmaken van grote Duitse resp Franse bedrijven en dat hun zusters zoals DB-Regio daarvan ook volop profiteren vergeten ze gemakshalve dan eventjes.

12-02-2015 18:26:33
DingeZ
DingeZ
Inderdaad. Het gaat me erom dat Veolia en Arriva zeuren dat NS een oneerlijk voordeel heeft ten op zichten van hen, markttechnisch gezien, maar als het voor de reiziger beter is vind ik dat belangrijker. Dienstverlening is belangrijker dan of het markttechnisch en juridisch helemaal eerlijk is.

12-02-2015 18:53:15
sjoerd
sjoerd
Zijn we het daarover eens, Dingez!

05-03-2015 10:27:31
j.jager
j.jager
www.ovpro.nl

05-03-2015 13:38:59
Ovindel
Ovindel
En daar begint het vertragings- en geldverspillingsfeest weer...

05-03-2015 14:11:25
Wellie
Wellie
Op 12 maart worden op de standplaatsen Maastricht en Heerlen bijeenkomsten gepland door NSR m.b.t de aanbesteding. Over de inhoud van de bijeenkomsten wordt zeer geheimzinnig met geen woord over geroerd %03%


Machinist NSR

05-03-2015 17:19:55
edje
edje
Logisch, dat is om speculaties te voorkomen.

05-03-2015 19:17:56
Klaasje
Klaasje
Dat is dus supernaïef want die speculaties zijn er toch wel.

06-03-2015 09:24:22
jbt
jbt
Quote
j.jager (do 05 mrt 2015 10:27:31 www.somda.nl): www.ovpro.nl


Tja. Als ik de voorbeelden lees waarop NS het speelveld niet gelijk zou hebben gehouden en die voorbeelden zouden waar zijn, kan ik mij iets bij de bedenkingen van Arriva en Veolia voorstellen. Niet voor niets heeft de Duitse kartelautoriteit verboden dat DB-dochter Arriva in Duitsland nog meedoet aan OV-aanbestedingen, juist omdat het speelveld niet gelijk werd gehouden (hoewel de macht van DB in Duitsland groter lijkt dan van de NS in Nederland). Wat nu gebeurt vind ik wel een interessante ontwikkeling in het gehele verhaal. De kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal een meer gedegen onderzoek hebben kunnen (gewoon meer tijd en ruimte) doen dan destijds de voorzingenrechter, rechtsprekend in kort geding.

Laatst bewerkt door jbt op 06-03-2015 09:24

06-03-2015 09:33:23
daniel81
daniel81
Quote
jbt (vr 06 mrt 2015 09:24:22 www.somda.nl):
Quote
j.jager (do 05 mrt 2015 10:27:31 www.somda.nl): www.ovpro.nl


Niet voor niets heeft de Duitse kartelautoriteit verboden dat DB-dochter Arriva in Duitsland nog meedoet aan OV-aanbestedingen, juist omdat het speelveld niet gelijk werd gehouden (hoewel de macht van DB in Duitsland groter lijkt dan van de NS in Nederland).


eeuhm DB Regio biedt wel overal mee en dat zit dichterbij de grote machtige DB dan Arrviva.... De reden dat Arriva in Duitsland z'n activiteiten moest verkopen was voor zover ik weet simpelweg omdat anders in één klap het gezamenlijke marktaandeel (DB Regio + Arriva) veel te groot was geworden.

Op zich is het principieel inderdaad vreemd dat NS Stations ook het beheer heeft over stations die aan de contractspoorlijnen liggen. En dat overigens niet alleen vanwege financiële redenen, ook omdat je daarmee direct aan de bureaucratie van NS vastzit (en niet b.v. eigenhandig een extra bankje op een station kunt plaatsen als dat nodig is)
Maar of de andere bieders er financieel nu werkelijk zoveel nadeel bij hebben .... het gaat om zo'n megacontract dat het plaatsen van een paar chippaaltjes daarbij toch volledig in het niet valt?
Daarbij; de Veoliapaaltjes staan er, plak er een andere sticker op en klaar is kees toch?

06-03-2015 09:46:23
sjoerd
sjoerd
We moeten oppassen met ons vertrouwen in overheidsinstellingen als waakhonden, Kamers van Koophandel, Waterschappen en zo nog vele meer. Ze zitten er enkel voor hun eigen belang en kijken niet over de grens. Daar zijn ze ook niet voor, maar dat maakt dat we ook die instanties kritisch moeten volgen.
Hun beslissingen zijn zelden vatbaar voor rechterlijke procedures, ze kunnen zomaar boetes opleggen aan burgers en bedrijven, en kunnen niet op democratische wijze gevolgd worden. Sommige wekken de schijn door verkiezingen, maar de kandidaten zijn niet voor niets behartigers van zekere belangen. Blijf dus (zeer) kritisch.

06-03-2015 10:40:09
ZJ37
ZJ37
Hier meer over de rechtszaken die natuurlijk te verwachten waren: www.nu.nl

06-03-2015 10:59:15
sjoerd
sjoerd
Daar heb je het al. En als ik nu het idee had dat de Autoriteit Consument en Markt mijn belangen als burger en in dit geval reiziger echt zou behartigen???
Het opleggen van boetes voor handelingen van bedrijven in een systeem dat de overheid zelf zo nodig wilde, is een sterk voorbeeld van BOTER op je hoofd. Het gedaagde bedrijf (in dit geval Abellio) doet er goed aan om de ACM aan te klagen en alvast de dubbele boete in het vooruitzicht te stellen.
ACM moet maar eens uitleggen in wiens belang een concurrerend bedrijf een boete wordt opgelegd. Vloeit dat geld terug naar het OV en dus naar de gebruikers? Of wordt het in feite van de gebruikers van het OV afgepakt?

06-03-2015 11:55:25
SchuurB
SchuurB
Dus de andere vervoerders zijn meer geld kwijt aan het opstellen van chipkaartpalen...? Zou dat werkelijk zo veel geld zijn dat dat het verschil tussen winnen en verliezen uitgemaakt zou hebben?

Dit even naast het feit dat er niemand zit te wachten op meerdere chipkaartpalen voor hetzelfde traject.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-03-2015 12:00:38
ZJ37
ZJ37
Die chipkaartpalen zijn misschien nog wel goedkoper dan al die rechtszaken, het is maar waar je je geld aan uit wilt geven.

06-03-2015 12:12:28
SchuurB
SchuurB
Ik zou aan beide geen geld uitgeven.

Ik zou als vervoerder zorgen dat je reizigers gewoon de NS-palen kunnen gebruiken en dat TLS achteraf de gelden verdeeld. Misschien loop je een keer een duizendje of twee per maand mis (of loopt juist NS die mis), maar als je systeem betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is wordt dat wel gecompenseerd door toenemende reizigersaantallen (voor beide partijen).

Misschien is dat wel de reden dat Abellio zo weinig geld kwijt is voor chippalen: misschien maken ze wel gebruik van de NS-palen en hoeven er geen nieuwe geplaats te worden. Persoonlijk zou ik dat een uitstekende zet vinden.

06-03-2015 12:21:45
daniel81
daniel81
Klein detail: het grootste deel van de huidige palen is van Veolia %06%

06-03-2015 12:27:20
waalkade
waalkade
En die mogen van mij de schroothoop op.

06-03-2015 13:52:08
SchuurB
SchuurB
@Daniel: o ja, dus je zult er sowieso een aantal moeten plaatsen. Maar op de nu 100% NSR-stations hoeven geen nieuwe te komen, dat moet schelen.

09-03-2015 07:24:12
dvdhoven
dvdhoven
Volgens de Volkskrant is er toch geen sprake van machtsmisbruik door NS: www.volkskrant.nl
Daarmee wordt de positie van Veolia en Arriva bepaald niet sterker.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 09-03-2015 07:24


Dick van den Hoven

09-03-2015 13:08:13
thom
thom
NS had ook wel stom geweest als ze dat hadden gedaan, het risico dat zoiets uitkomt en daarmee de consessie weer zouden kwijtraken is ontzettend groot.

09-03-2015 14:51:22
b2py
b2py
ACM heeft ook gereageerd: www.acm.nl

09-03-2015 15:52:38
ZJ37
ZJ37
Gelukkig is al dat geneuzel en gedoe in het belang van de reizigers... %03%

09-03-2015 16:24:12
rob_ehv
rob_ehv
Quote
dvdhoven (ma 09 mrt 2015 07:24:12 www.somda.nl): Volgens de Volkskrant is er toch geen sprake van machtsmisbruik door NS: www.volkskrant.nl
Daarmee wordt de positie van Veolia en Arriva bepaald niet sterker.
www.nu.nl


robq

09-03-2015 17:45:38
jbt
jbt
Kortom: er is te vroeg 'gejuicht'. Laten we maar het definitieve besluit van de ACM afwachten.

09-03-2015 22:15:46
thom
thom
www.acm.nl

Maar wat het nu exact in gaat houden...

12-03-2015 07:40:33
sik214
sik214
De antwoorden/ het rapport zouden al in bezit van de Telegraaf zijn. Voor wat dat waard is, maar het geeft misschien wel een hele andere wending aan het verhaal.
www.telegraaf.nl

13-03-2015 08:33:39
sjoerd
sjoerd
Hedenmorgen weet ook BN De Stem te melden dat de NS de concurrentie heeft benadeeld, volgens de waakhond ACM. Aan de details te zien gaat het nergens over. Maar dat wisten we al.

13-03-2015 09:43:21
ZJ37
ZJ37
De verliezers moeten toch iets verzinnen om de boel te rekken. Allemaal in het belang van...

13-03-2015 11:56:59
thom
thom
Quote
sjoerd (vr 13 mrt 2015 08:33:39 somda.nl): Hedenmorgen weet ook BN De Stem te melden dat de NS de concurrentie heeft benadeeld, volgens de waakhond ACM. Aan de details te zien gaat het nergens over. Maar dat wisten we al.

Linkje?

13-03-2015 13:53:52
sjoerd
sjoerd
Linkje kan ik niet geven, stond hedenmorgen in De (papieren) Stem. Het zal ongetwijfeld digitaal verschijnen onder de kop Nieuws van deze site.

17-03-2015 11:17:55
john2
john2
Hier een link van de Veolia website. www.veolia-transport.nl Het gaat om het statement Veolia Transport over besluit ACM. Dit gaat over de aanbestedingsprocedure voor de concessie in Limburg. Dat Veolia Transport toch gelijk heeft, dat er iets niet goed is gegaan tijdens de aanbestedingsprocedure.

27-03-2015 20:21:27
wouter15
wouter15
NS naar rechter om besluit ACM

27 maart 2015

De NS gaat naar de rechter om een besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan te vechten. De ACM oordeelde enkele weken terug dat de NS bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg de Spoorwegwet heeft overtreden.

De NS is het daar niet mee eens en heeft daarom een kort geding aangespannen.

De ACM kreeg klachten van Veolia, een concurrent van de NS. Volgens Veolia wil de NS servicebalies niet delen en vraagt het spoorbedrijf in Limburg te hoge prijzen voor bijvoorbeeld kaartautomaten, chippalen en pauzelokalen.

NS-dochter Abellio won onlangs de aanbesteding en mag vanaf 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen.

Lees verder op: www.nu.nl

Laatst bewerkt door wouter15 op 27-03-2015 20:23

28-04-2015 14:29:51
martijn
martijn
En weer een nieuwe wending in de Limburgse concessiesoap: Schandaal rond ov-aanbesteding Limburg nos.nl

Laatst bewerkt door martijn op 28-04-2015 14:30

28-04-2015 14:38:12
john2
john2
Heeft of kan dit consequenties hebben in het concessie besluit dat Abellio concessie heeft gekregen? Dat als Veolia naar de rechter stapt dit zwaar wordt meegewogen door een rechter? Weet niet of een rechter kan beslissen of de aanbesteding opnieuw moeten worden gedaan of de concessie aan Veolia gunt.

28-04-2015 14:49:03
b2py
b2py
Veolia zal sowieso nooit winnen omdat die een ongeldig bod had gedaan. Hooguit Arriva zou er met de buit vandoor kunnen gaan.

28-04-2015 14:49:09
ZJ37
ZJ37
john2: Waarom zou het dan aan Veolia gegund moeten worden? Kan ook net zo goed Arriva zijn. Overigens was Veolia te duur.

Het is wel onvoorstelbaar dat een paar van zulke pipo's een gigantische bom kunnen leggen onder zo'n grote aanbesteding.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-04-2015 14:49

28-04-2015 14:54:30
reisthijs
reisthijs
NS-persbericht: www.ns.nl

Quote
NS heeft de Provincie Limburg op de hoogte gesteld van de onregelmatigheden en daarbij aangegeven de gevolgen te zullen aanvaarden. Een eventueel besluit van de Provincie Limburg om Abellio Limburg uit te sluiten van de aanbesteding zal door NS volledig worden gerespecteerd

28-04-2015 15:05:03
john2
john2
Quote
ZJ37 (di 28 apr 2015 14:49:09 www.somda.nl): john2: Waarom zou het dan aan Veolia gegund moeten worden? Kan ook net zo goed Arriva zijn. Overigens was Veolia te duur.

Het is wel onvoorstelbaar dat een paar van zulke pipo's een gigantische bom kunnen leggen onder zo'n grote aanbesteding.

Omdat Veolia nu al bepaalde lijnen in Limburg in beheer heeft. Maar als Veolia in de aanbesteding een te hoog bod heeft gedaan, dan houd het voor Veolia op. Kan natuurlijk ook een andere regionale vervoerder zijn.


28-04-2015 15:11:23
daniel81
daniel81
John2, je eerste gedachte was zo gek nog niet; het zou niet de eerste keer zijn dat er een (tijdelijke) concessie gegund wordt aan de zittende vervoerder, in afwachting van een nieuwe aanbesteding. In NL nog niet eerder vertoond, maar in Engeland gebeurt dit met de regelmaat van de klok.

28-04-2015 15:20:30
mdj
mdj
Zie eerde dit topic.. Veolia wilt heel graag een tijdelijke concessie rijden. Tegen de hoofdprijs, uiteraard.


Bij twijfel: gebruik beton.

28-04-2015 15:33:48
ZJ37
ZJ37
In dat geval snap ik john2 uiteraard wel en lijkt het logisch dat Veolia de concessie wat langer uitdient.

28-04-2015 16:00:14
daniel81
daniel81
Waarbij ik mezelf overigens meteen moet corrigeren, want het is wél eerder in NL vertoond, namelijk na de mislukte aanbesteding Zl-Kpn (geen enkele inschrijver, daarom rijdt NSR er nu ook op zo'n tijdelijke constructie). Ook op de Valleilijn was er aanvankelijk geen enkele inschrijver maar volgens mij is CXX daar toch op het oorspronkelijk bedachte moment gaan rijden.

28-04-2015 16:21:55
daniel_ddr
daniel_ddr
In het bus/tramvervoer zijn er wel meer trouwens. Regio Utrecht is zelfs twee keer verlengd en ook nog een keer opnieuw aanbesteed als gevolg van een aangevochten gunning.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

28-04-2015 17:07:15
sjoerd
sjoerd
Wat een gezeur. En al die advocaten en rechters maar tijd verspillen en geld opstrijken. Als ik een vervoersbedrijf was zou ik er mee stoppen en pannenkoeken gaan bakken. Ze maken het elkaar lastig om een habbekrats. Rap mee stoppen op straffe van een fikse boete.

28-04-2015 17:09:34
thom
thom
Quote
daniel81 (di 28 apr 2015 15:11:23 www.somda.nl): John2, je eerste gedachte was zo gek nog niet; het zou niet de eerste keer zijn dat er een (tijdelijke) concessie gegund wordt aan de zittende vervoerder, in afwachting van een nieuwe aanbesteding. In NL nog niet eerder vertoond, maar in Engeland gebeurt dit met de regelmaat van de klok.

In NL is dat ookaleens gebeurd destijds met de bus consessie in Utrecht, doordat de consessie een paar keer mislukte heeft Connexxion nog een paar jaar langer rond gereden.

Overigens lijkt Veolia me ook niet helemaal smetteloos in dit verhaal, als een medewerker van hun informatie verspreid waar hem niet toegestaan is.

Laatst bewerkt door thom op 28-04-2015 17:12

28-04-2015 17:14:25
ZJ37
ZJ37
Nou in Brabant kunnen ze er ook wat van hoor. Rekenfoutjes... Het is al tweemaal mis gegaan daar. Allemaal ten behoeve van de reizigers natuurlijk.

28-04-2015 17:56:00
mich
mich
Quote
sjoerd (di 28 apr 2015 17:07:15 www.somda.nl): Wat een gezeur. En al die advocaten en rechters maar tijd verspillen en geld opstrijken. Als ik een vervoersbedrijf was zou ik er mee stoppen en pannenkoeken gaan bakken. Ze maken het elkaar lastig om een habbekrats. Rap mee stoppen op straffe van een fikse boete.


Ik ben voor %08%

28-04-2015 18:14:33
ZJ37
ZJ37
Moet er wel eerst een eerlijk aanbestedingstraject komen over wie de naturel pannenkoeken mag bakken en wie de kaaspannenkoeken. %08%

28-04-2015 18:42:30
ZJ37
ZJ37
Ik zie meneer Kaktus alweer voor me: "de volgende roooonde"! www.nu.nl

28-04-2015 19:03:22
NSR-fan
NSR-fan
Raakt NS / Abellio de concessie Limburg hierdoor kwijt, dan komen er mooi wat Flirt stellen beschikbaar om bv SGM te vervangen....
Zo heeft elk nadeel ook een voordeel

28-04-2015 19:11:33
timtrein
timtrein
De Flirts voor Limburg zijn bij mijn weten nog niet besteld.

28-04-2015 19:27:07
zugchef
zugchef
Lijkt me ook niet slim, want Limburg is slechts voorlopig gegund en nog lange niet definitief.

28-04-2015 20:24:14
Daniel1
Daniel1
....En zoals al zo vaak gezegd zijn de reeds door NS bestelde Flirts NIET voor Limburg....


Favo materieel: ICM

28-04-2015 20:29:40
thom
thom
Nee, maar Abelio was voornemens om óók Flirts te bestellen dus het ging ook niet over de NSR Flirts hier

28-04-2015 21:00:58
bloemkool
bloemkool
Quote
sjoerd (di 28 apr 2015 17:07:15 www.somda.nl): Wat een gezeur. En al die advocaten en rechters maar tijd verspillen en geld opstrijken.

Even wat voorzichtiger formuleren; rechters strijken geen geld op...Ik vind dat een onnodige insinuatie dat de rechterlijke macht voor het grote geld gaat.

Rechters krijgen het hooguit drukker dan ze het al hebben

On-topic: ik betreur het dat er kennelijk gerommeld is.

28-04-2015 21:13:13
nougo
nougo
"NS schorst de Abellio / Qbuzz directeuren en geeft aan alle consequenties mbt de uitslag te aanvaarden. Aldus de pers"

Dat vind ik opvallend. En allemaal iets te gemakkelijk. Na alle moeite en risico's die ze genomen hebben is het mij iets te kort door de bocht dat ze de concessie al bijna niet meer willen om maar schone handen te hebben. Dat klopt niet. Komt men er wellicht achter dat men te goedkoop heeft ingeschreven ? Of, beter gesteld, de exploitatie die is beloofd niet voor de aanneemsom kan worden waargemaakt ?

Verbaasde groeten,

Laatst bewerkt door nougo op 28-04-2015 21:13

28-04-2015 21:28:54
broek53
broek53
Over insinuaties gesproken...

28-04-2015 21:34:38
yappa
yappa
Ik verbaas me ook over de timing.
- gister: wij stappen naar de rechter omdat de ACM ons de concessie dreigt af te pakken, maar
- vandaag: als de provincie ons de concessie afneemt, gaan we daar bij voorbaat mee akkoord...

Ik snap het niet meer.

28-04-2015 21:38:27
daniel81
daniel81
Eeuh een maand en een dag

28-04-2015 22:49:01
Lovers83
Lovers83
Wederom een puinzooi met aanbestedingen voor de zoveelste keer. %07% Zullen we de concessie maar aan de ZLSM gunnen? Naar iig een bedrijf wat echt de klant dient

Laatst bewerkt door Lovers83 op 28-04-2015 22:54

28-04-2015 23:21:10
bloemkool
bloemkool
Voor zover ik weet stond de ZLSM pas geleden het water aan de lippen.

28-04-2015 23:35:26
Lovers83
Lovers83
Hihi...Hoeveel subsidie kreeg je van de provincie ook alweer als gegunde vervoerder? Reden genoeg om mee te dingen. %08%


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

28-04-2015 23:42:47
thom
thom
Zullen we het een beetje zinnig houden hier?

29-04-2015 00:22:26
wilcot
wilcot
En tot slot van het verhaal via wordt er weer de duppe van dit verhaal. De reiziger en uiteindelijk de belastingbetaler. De 100% aandeelhouder moet zich maar eens achter de oren krabben.

29-04-2015 00:26:44
thom
thom
Het is nog maar de vraag wat, en welke gevolgen dit exact heeft, dus dat is wel een beetje voorbarig om dat nual te roepen...

29-04-2015 09:24:50
bloemkool
bloemkool
Ik vind het juist beter dat het lek nu al boven tafel is, maar of de reiziger beter af is als een ander dan Abellio de concessie mag uitvoeren weet ik niet.

29-04-2015 10:51:49
DingeZ
DingeZ
Dat is voor mij het grote struikelpunt, als de hele aanbesteding opnieuw gedaan wordt is dat alleen in het belang van Veolia en Arriva, absoluut niet het belang van de reiziger.

Laatst bewerkt door DingeZ op 29-04-2015 10:52

29-04-2015 11:00:58
ZJ37
ZJ37
Dat geldt voor aanbesteden in het algemeen al zo. Achter de ruggen van de reizigers wordt volop gefraudeerd, geruzied, gesmeten met geld en pas dan is het monopolie... pardon, de concurrentie in het OV voor de reizigers een feit.

29-04-2015 12:04:57
Lovers83
Lovers83
In het onderzoeksrapport www.ns.nl wordt vermeldt dat er kennelijk informatie is doorspeeld over o.a. 'Gegevens m.b.t. problemen van de Stadler treinen van Veolia'.

Iemand enig idee wat voor problemen dit kunnen zijn


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

29-04-2015 12:16:15
mich
mich
Ja, maar die mag ik als ex veolia medewerker niet hier plaatsen van de ex veolia directie.

Bij Arriva echter zijn er veel problemen met de motoren. Vooral de generatie met dezelfde motoren als de Veolia stellen.

29-04-2015 12:51:28
mren
mren
Quote
bloemkool (wo 29 apr 2015 09:24:50 www.somda.nl): Ik vind het juist beter dat het lek nu al boven tafel is, maar of de reiziger beter af is als een ander dan Abellio de concessie mag uitvoeren weet ik niet.

Als het goed is niet omdat het beste aanbod reeds heeft gewonnen.

Overigens kan Abellio enkel worden uitgesloten indien fraude expliciet in de aanbestedingsvoorwaarden staat gemeld als reden voor intrekking concessie. Áls dat wel zo is, zijn er drie opties:
1. Fraude is niet dusdanig groot dat Abellio de concessie gewoon mag behouden
2. Abellio wordt uitgesloten en Arriva mag als nummer 2 rijden
3. Er komt een nieuwe aanbesteding.

Abellio zal hopen op scenario 1, Arriva op 2 en Veolia op 3.

Laatst bewerkt door mren op 29-04-2015 12:53

29-04-2015 13:12:10
ZJ37
ZJ37
Dat zou wat zijn dat een duurdere vervoerder automatisch de klus mag klaren omdat andere partijen gesjoemeld hebben. Wie krijgt dan de rekening gepresenteerd? Die immer profiterende reiziger?

29-04-2015 13:16:52
mren
mren
Zijn de km-tarieven niet door de provincie voorgeschreven?

29-04-2015 13:24:10
ZJ37
ZJ37
Natuurlijk, totdat de provincie zoals bij Veolia weer centjes erbij moet doen omdat de vervoerder het niet kan rooien. En waar doet de provincie dat dan weer van? Geld uit een geldboom?

29-04-2015 14:38:24
mren
mren
Stel dan NS daar nog had gedieseld dan hadden de reizigers net zo goed moeten dokken. Vestzak, broekzak.

29-04-2015 15:20:37
daniel81
daniel81
Ja en nee. Wij dokken nu met z'n allen ook voor de aanbestedingsprocedures zelf en die zijn niet goedkoop, zeker niet omdat elke gunning standaard aangevochten wordt. De reiziger wil best de mcn en de HC betalen, maar niet de advocaat en de jurist.

29-04-2015 15:46:14
hellfire
hellfire
Quote
mren (wo 29 apr 2015 14:38:24 somda.nl): Stel dan NS daar nog had gedieseld dan hadden de reizigers net zo goed moeten dokken.

Nou, dat is een beetje te kort door de bocht. Het verschil tussen de NS-tijd en de Veolia-tijd, is dat tegenwoordig Veolia geld krijgt voor de concessie. Dus: in plaats van enkel de reizigers, betalen nu alle burgers mee.

Laatst bewerkt door hellfire op 29-04-2015 15:46

29-04-2015 15:58:02
mren
mren
Dat is nu net niet waar: alleen de burgers van Limburg betalen mee.

De besparing van NS door het niet meer 'gratis' aanbieden van verlieslatende stoptreindiensten vloeit via dividend weer in de staatskas.

29-04-2015 16:27:39
daniel81
daniel81
Dat verhaal klopt volgens mij ook niet: naar mijn weten betaalt NSR voor de concessie HRN. Daarvan maken de Limburgse stoptreinen geen deel meer uit. Ik mag aannemen dat de verminderde exploitatiekosten in Limburg opgeteld zijn op de HRN-concessie. (oftewel dat als NSR die stopdiensten wél binnen de HRN-concessie had moeten rijden, de HRN-concessie goedkoper was geweest omdat de NS dan het restant 'in natura' zou hebben betaald)

Laatst bewerkt door daniel81 op 29-04-2015 16:28

29-04-2015 18:01:49
abbm
abbm
Het doek valt helaas voor Abellio en Concessie Limburg!

De provincie Limburg verscheurt het contract met de in opspraak geraakte vervoerder Abellio. Die kan dus fluiten naar het Limburgse openbaar vervoer 2016-2031.

Meer: www.1limburg.nl

29-04-2015 18:11:14
ricohallo
ricohallo
Aha, alles in het belang van de reiziger dus...

29-04-2015 18:15:27
mren
mren
Ik weet niet of men bij heraanbesteding (dus volledig nieuw traject) zo eenvoudig Abellio buiten de deur kan houden...

29-04-2015 18:24:02
daniel81
daniel81
Je zit dan wel met het praktische probleem dat Abellio die voorkennis al wel heeft, die kunnen ze niet verwijderen bij een nieuwe aanbesteding.
Voor zover het gaat om concrete documenten kun je ze nog delen met alle inschrijvers, maar als het gaat om een mens die op allerlei momenten allerlei dingen heeft gezegd, dan is dat niet te traceren, bundelen en openbaar te maken.

Wat dat betreft lijkt de meest zinvolle oplossing mij nu om te gunnen aan de nummer 2 Arriva.
Tenzij, tenzij natuurlijk blijkt dat dat bod van Veolia bewust gesaboteerd is door de infiltrant en daardoor buiten de regels viel.....

29-04-2015 18:26:00
thom
thom
Ik vraag me eigenlijk af wat voor informatie afkomstig van de huidige concessie nou zo intressant kan zijn dat je daar op voorhand de nieuwe concessie mee zou kunnen winnen...