Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Concessie Limburg 2016-2031

Vrijdag 22 mei 2015 - 23:25:09
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar 140 kon dus niet met de dieseldrieën, dus werd het uiteindelijk het drietreinenmodel.

Zaterdag 23 mei 2015 - 12:10:06
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (vr 22 mei 2015 11:32:51 somda.nl):

Maar bv een reis Zp-Mt duurt momenteel een half uur langer dan tijdens het hier verguisde drietreinenmodel
20-30 minuten, afhankelijk van wanneer je vertrekt. Maar dit gold voor alle doorgaande reizigers. Nijmegen - Roermond was 15 minuten sneller dan nu.

Ik zal niks nieuws vertellen als ik zeg dat de Maaslijn gewoon wordt beperkt door de lage maximum snelheid (zelfs maar 100 km/h tussen Venlo en Roermond) en de vastliggende kruisingspunten. Het zegt denk ik genoeg dat Nijmegen - Roermond via de Maaslijn maar 10 minuten sneller is dan via Den Bosch, terwijl via Den Bosch 47 km langer is en je in Den Bosch ook nog eens 10 minuten overstaptijd hebt.
Daarom is het ook heel erg interessant om de lijn te elektrificeren, versnellen en meer dubbelspoor aan te leggen.

Zaterdag 23 mei 2015 - 12:11:57
mdeen
mdeen
In ander nieuws: Veolia doet aangifte tegen de oud-directeur die bij Abellio informatie heeft gelekt.

Zie nos.nl

Zaterdag 23 mei 2015 - 14:06:01
john2
john2
Veolia wil NS spion laten opdraaien voor schade. Bron 1limburg. www.1limburg.nl Veolia doet aangifte tegen oud directeur om spionage. Bron AD.
www.ad.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 23 mei 2015 - 15:32:48
ZJ37
ZJ37
In het belang van de reizigers moeten we deze soap natuurlijk ook zo lang mogelijk levende houden.

Zaterdag 23 mei 2015 - 15:39:35
Klaasje
Klaasje
Mag me toch even openlijk afvragen wat het nut is als een en dezelfde forumgebruiker om de paar posts hetzelfde meldt zonder verder iets aan de discussie toe te voegen. Kan iemand mij helpen?

Zondag 24 mei 2015 - 08:25:17
mdeen
mdeen
Dinsdag principeaccoord over aanbesteding:
www.1limburg.nl

Pas in de tweede helft van juni hakt het [provinciebestuur] definitief de knoop door nadat een aantal betrokken partijen er haar mening over heeft kunnen geven. Volgens een woordvoerder wordt voor die tijd geen informatie verstrekt.

Zondag 24 mei 2015 - 11:50:15
john2
john2
In de link die mdeen heeft geplaats van 1limburg staat dat de provincie Gelderland ook een mening zou kunnen geven. Vanwege het stuk Nijmegen - Cuijk, vanwege het principe besluit. En de provincie Noord Brabant dan? Noord Brabant zou dan ook een mening kunnen geven, vanwege het feit dat de Maaslijn ook door Noord Brabant loopt met stations.

Zondag 24 mei 2015 - 13:48:04
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (za 23 mei 2015 15:39:35 somda.nl): Mag me toch even openlijk afvragen wat het nut is als een en dezelfde forumgebruiker om de paar posts hetzelfde meldt zonder verder iets aan de discussie toe te voegen. Kan iemand mij helpen?
Misschien kan ik je helpen? Het geeft alleen maar aan dat die vervoerders telkens met van alles en nog wat bezig zijn, behalve met het belang van de reizigers. Althans, ik kan er weinig anders van maken.

Zondag 24 mei 2015 - 13:58:40
mdeen
mdeen
De provincie Noord-Brabant heeft bij de allereerste aanbesteding (die nu door Veolia gedaan wordt) de zeggenschap van het Brabantse deel al overgedragen aan de provincie Limburg en wil er ook geen geld voor ter beschikking stellen. Ik neem aan dat hun standpunt voor wat betreft de Maaslijn niet gewijzigd is (ze zien wel in dat er een treindienst moet zijn maar vinden het niet belangrijk voor het vervoer binnen Brabant).
De provincie Gelderland daarentegen ziet het Gelderse deel wel als "hun" concessie en geeft er geld voor, maar onderling is afgesproken dat Limburg de regie voert.

Zondag 24 mei 2015 - 14:50:48
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Beetje goedkoop van Noord Brabant, wel de lusten maar niet de lasten.

Zondag 24 mei 2015 - 17:17:08
john2
john2
Of zegt het provincie bestuur van Noord Brabant, de Maaslijn ligt in een uithoek van onze provincie waarmee zij niet zo veel baat mee hebben. Geen directe aansluitingen met de andere spoorlijnen in Noord Brabant.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 25 mei 2015 om 10:43:20, reden: typ fout herstelt

Zondag 24 mei 2015 - 22:59:18
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (zo 24 mei 2015 14:50:48 somda.nl): Beetje goedkoop van Noord Brabant, wel de lusten maar niet de lasten.
Nou ja, in feite ook niet de lusten. Als er namelijk winst gemaakt wordt, kan alleen de provincie Limburg dat afromen en de provincie Brabant niet. Het enige wat je in feite kunt stellen: de provincie Brabant heeft er geen omkijken naar.
Groetjes,
Emiel

Zondag 24 mei 2015 - 23:03:13
ZJ37
ZJ37
De provincie Brabant zal zijn handen ook niet opnieuw willen branden waarin het al een aantal malen in heeft uitgeblonken: aanbestedingen verknoeien (rekenfoutjes, daar soort zaken)...

Maandag 25 mei 2015 - 00:50:56
AlexNL
AlexNL
Quote
john2 (zo 24 mei 2015 17:17:08 www.somda.nl): Of zegt het provincie bestuur van Noord Brabant, de Maaslijn ligt in een uithoek van onze provincie waarmee wij niet zo veel baat mee hebben. Geen directe aansluitingen met de andere spoorlijnen in Noord Brabant.
Het gaat om 3 stations in Brabant die allemaal aan een spoorlijn liggen tussen Gelderland en Limburg. In mijn optiek prima dat NB heeft besloten dat Limburg verantwoordelijk mag zijn voor dit traject, dat scheelt weer een overlegniveau.

Maandag 25 mei 2015 - 13:38:56
thom
thom
Quote
maigoda (zo 24 mei 2015 22:59:18 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (zo 24 mei 2015 14:50:48 somda.nl): Beetje goedkoop van Noord Brabant, wel de lusten maar niet de lasten.
Nou ja, in feite ook niet de lusten. Als er namelijk winst gemaakt wordt, kan alleen de provincie Limburg dat afromen en de provincie Brabant niet. Het enige wat je in feite kunt stellen: de provincie Brabant heeft er geen omkijken naar.
Groetjes,
Emiel
Je zou ook kunnen de ken om de lusten van de Brabantse reizigers, daar gaat het uiteindelijk om toch...

Maandag 25 mei 2015 - 14:58:10
ZJ37
ZJ37
Dat mag je niet te vaak zeggen
Het zou wel erg overdreven zijn dat elke provincie zijn eigen zegje zou moeten doen over elke kilometer dat een concessie dat ietsje grensoverschrijdend is. Laat de provincie waartoe de concessie voor het grootste deel toe behoort dan maar de regie voeren.

Maandag 25 mei 2015 - 17:02:11
kleine_man
kleine_man
Zolang het om de centen gaat, zal dat noooooooiiiiiiiiit gebeuren.

Kijk maar naar de 2 concessies over 1 lijn, tussen Dtc en Ah. Dan hebben we het alleen over bestuursregios, nog niet eens over provinciën.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 25 mei 2015 - 18:03:44
Dre
Dre
Dat probleem heeft zichzelf al opgelost door het einde van de WGR+-taak van de Stadregio. Inmiddels is de provincie Gelderland voor alles verantwoordelijk (net als bijvoorbeeld de Provincie Overijssel sinds 1 januari verantwoordelijk is voor het OV in Twente).

In feitte hadden de WGR+-besturen overigens dezelfde functie als de provincies op het gebied van OV.

Maandag 01 jun 2015 - 16:14:21
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
De keuze zou inmiddels al gemaakt zijn, voor Arriva: www.1limburg.nl

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 01 jun 2015 - 16:48:12
mren
mren
Dan begint dinsdag de nieuwe Alcateltermijn waarbij in ieder geval Veolia een rechtszaak zal beginnen. Abellio zal dat niet doen, maar kan wel kans maken indien fraude niet als uitsluitingsgrond in de aanbesteding is opgenomen.

Maandag 01 jun 2015 - 17:14:13
nougo
nougo
Al met al stuit het mij als inwoner van Limburg toch zwaar tegen de borst dat het vervoer voor de komende 15 jaar in Limburg niet wordt wat het had kunnen zijn.

En dat geeft reden tot nadenken binnen de gehele landelijke en lokale politieke arena over het al dan niet zinvol zijn van deze gunning en de aanbestedingen van ov in haar geheel.

Maandag 01 jun 2015 - 17:14:41
ZJ37
ZJ37
Het zal mij benieuwen hoe deze soap inderdaad wordt voortgezet en ook of Abellio nog bezwaar gaat maken. Veolia zal de boel wel willen rekken om nog minstens een jaartje door te kunnen rijden, uiteraard tegen een goede vergoeding.

In het belang van de reiziger (ja sorry, daar is hij weer) blijft het wel raar dat zomaar nummer twee de concessie krijgt, dus blijkbaar een vervoerder die duurder is of een minder product heeft te bieden. Alleen maar omdat iemand zijn mond voorbij praat...

Maandag 01 jun 2015 - 17:38:46
daniel81
daniel81
Tsja de primaire reactie van de provincie was 'schande, we moeten Abellio straffen' maar feitelijk wordt nu de reiziger gestraft.
De Provincie had zich er ook buiten kunnen houden en het straffen van Abellio aan een rechter kunnen overlaten.

Maandag 01 jun 2015 - 17:49:39
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Helemaal eens met twee voorgaande berichten. Abellio straffen door middel van een (fikse) boete zou mijn inziens een stuk logischer zijn. Dan blijft de reiziger in ieder geval buiten schot.

Maandag 01 jun 2015 - 17:55:18
mren
mren
Dan had de provincie een rechtszaak moeten aanspannen en duidelijk hun belang en geleden nadeel kunnen aantonen. En wat de morele kant van deze zaak ook is, ik bezie -van een afstandje- geen schade/nadeel voor de provincie.

Maandag 01 jun 2015 - 18:00:25
daniel81
daniel81
Ik ken het Wetboek van Strafrecht niet uit mijn hoofd maar naar mijn idee zou zo'n rechtzaak niet aangespannen moeten worden door de provincie, maar door het bestolen Veolia.

Maandag 01 jun 2015 - 18:06:26
mkns
mkns
Als het om een strafrechtelijke zaak moet gaan, dan is dat aan het OM om dat te onderzoeken. Een benadeelde partij moet dan aangifte doen. Anders gaat het om een civiel rechterlijke zaak.

Laatst bewerkt door mkns op Maandag 01 jun 2015 om 18:08:15

Maandag 01 jun 2015 - 18:14:00
mren
mren
Quote
daniel81 (ma 01 jun 2015 18:00:25 www.somda.nl): Ik ken het Wetboek van Strafrecht niet uit mijn hoofd maar naar mijn idee zou zo'n rechtzaak niet aangespannen moeten worden door de provincie, maar door het bestolen Veolia.
Ook dan is het lastig om Veolia als benadeelde partij te zijn, want die waren reeds uitgesloten en hebben dus geen belang (meer).

Maandag 01 jun 2015 - 18:16:06
thom
thom
Dus was er niks aan de hand?

Nee, Arriva zou zichzelf ook benadeeld kunnen bestempelen omdat hun ingeschreven hebben zonder de info die Veolia en Abelio dus in dit geval in bezit hadden, waarvan je dus weer af kan vragen hoe interessant die info is aangezien Veolia er ook weinig winst uitgehaald heeft....

Laatst bewerkt door thom op Maandag 01 jun 2015 om 18:17:02

Maandag 01 jun 2015 - 18:23:04
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
110573 (ma 01 jun 2015 17:49:39 www.somda.nl): Helemaal eens met twee voorgaande berichten. Abellio straffen door middel van een (fikse) boete zou mijn inziens een stuk logischer zijn. Dan blijft de reiziger in ieder geval buiten schot.
Waar hebben we dat eerder gehoord, NS dat een bod deed dat te mooi was om waar te zijn? En hoe geweldig waren de reizigers af toen puntje uiteindelijk bij paaltje kwam?

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 01 jun 2015 - 18:25:20
thom
thom
Teneerste heeft Abelio ingeschreven en niet NS...

En daarnaast is nergens gezegd dat het bod te mooi voor woorden zou zijn of onrealistisch, er is alleen op niet-bedoelde manier informatie gewonnen...

Maandag 01 jun 2015 - 18:44:43
daniel81
daniel81
Wat Rogier waarschijnlijk bedoelt is dat Abellio's bod zó rooskleurig was t.o.v. Arriva dat - mochten ze de concessie wél gekregen hebben - ze die waarschijnlijk niet waar hadden kunnen maken
(waar ik zelf overigens geen mening over heb)

Maandag 01 jun 2015 - 18:50:16
broek53
broek53
Dat bedoelt hij ongetwijfeld. Het is overigens in het geheel geen issue hier, natuurlijk.

Maandag 01 jun 2015 - 18:55:56
V64
V64
Ik denk dat hij refereert aan een eerdere gebeurtenis toen NS een bod deed dat te mooi was om waar te zijn. Op parlementair niveau dezer dagen volop in de belangstelling.

Maandag 01 jun 2015 - 19:15:53
john2
john2
Arriva gaat wellicht openbaar in Limburg verzorgen. Bron website: L1.
www.l1.nl

Maandag 01 jun 2015 - 19:26:46
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Lees even 10 berichten naar boven, daar stond het ook al

Maandag 01 jun 2015 - 19:33:46
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
V64 (ma 01 jun 2015 18:55:56 www.somda.nl): Ik denk dat hij refereert aan een eerdere gebeurtenis toen NS een bod deed dat te mooi was om waar te zijn. Op parlementair niveau dezer dagen volop in de belangstelling.
Precies. De buit moest kost wat kost binnengehaald worden. Als het contract eenmaal getekend is en de champagne gezakt dan komen de lijken vanzelf wel een keer uit de kast.
Maar uiteraard zal dat bij deze kwestie niet aan de orde zijn geweest, aangezien iedereen NS kent als een buitengewoon integer en betrouwbaar bedrijf.
Daarbij wel aangetekend dat er meerdere vervoerders zijn die spelletjes spelen. Denk aan Veolia, dat de concessie Limburg binnenhaalde met een mooi bod (halfuursdiensten op zaterdagen en zondag op rustige lijnen), maar vervolgens het handje moest gaan ophouden bij de provincie.

Reiziger met hoofdletter R......

Maandag 01 jun 2015 - 20:18:47
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 01 jun 2015 18:44:43 somda.nl): Wat Rogier waarschijnlijk bedoelt is dat Abellio's bod zó rooskleurig was t.o.v. Arriva dat - mochten ze de concessie wél gekregen hebben - ze die waarschijnlijk niet waar hadden kunnen maken
(waar ik zelf overigens geen mening over heb)
Een leuke gedachte, maar waar baseer je dan op dat dat hier daadwerkelijk het geval zou zijn?
Het lijkt me een uitspraak die je wel moet onderbouwen, en niet "Omdat NS het eerder gedaan heeft, zal Abelio dat ookwel doen..."

Laatst bewerkt door thom op Maandag 01 jun 2015 om 20:20:33

Dinsdag 02 jun 2015 - 10:07:38
daniel81
daniel81
Ik parafraseerde slechts Rogier, met de aanvullende mededeling dat ik er persoonlijk geen mening over heb
Rogier zelf heeft hierboven extra argumenten gegeven, aan jou en mij de keus of we daarmee instemmen

Dinsdag 02 jun 2015 - 11:17:41
jorgo
jorgo
www.1limburg.nl

Arriva gaat als de Maaslijn geëlektrificeerd is doorgaand Maastricht-Nijmegen rijden, als we De Limburger mogen geloven. Ook een verder nutteloze verbinding tussen Luik en Aken via Valkenburg wordt voorgesteld. Uit de rest van de regels lees ik vooral een schraler aanbod t.o.v. abellio ("minder treinen en bussen") en een minder innovatieve bediening van de gebieden met minder vraag. Kennelijk heeft de krant inzicht in beide offertes.

Dinsdag 02 jun 2015 - 11:42:18
hellfire
hellfire
Toch mooi hoe dat gaat:

- Veolia wint de concessie voor de maaslijn en de heuvellandlijn.
- Veolia blijkt te laag te hebben ingeschreven en houdt de hand omhoog.
- Abellio wint de concessie voor Limburg en een stukje Gelderland met informatie van een oud-Veolia-directeur
- Abellio heeft misschien te laag ingeschreven.

Klinkt als complottheorie, maar vervolgens las ik het volgende:
Quote
1limburg (www.1limburg.nl): Ze kreeg vertrouwelijke informatie van (oud-) Veolia-directeur René de Beer.
Dit is nieuw voor me. Ik wist voorheen nog niet wie de betreffende directeur was. (Dat interesseerde me net te weinig om het na te zoeken.) De bovenstaande naam verrast mij niet. Ik ken hem nog van zijn tijd voor Veolia en toen was hij al bijzonder goed in het winnen van concessies.

Als provincie Limburg vandaag besluit om de concessie te gunnen aan Arriva, dan denk ik, in tegenstelling tot vele anderen hier, dat dit wél in het belang is van de reiziger. Als Abellio inderdaad te laag heeft ingeschreven, dan zijn lege beloftes het enige wat de reiziger krijgt. Dan heeft Arriva ingeschreven met een bod dat beter uitvoerbaar is dan dat van Abellio. Het zegt wellicht al voldoende dat Veolia een te hoog bod heeft gedaan: zij weten inmiddels beter dan te laag in te schrijven en ze kennen de huidige markt.

Dinsdag 02 jun 2015 - 11:46:14
hellfire
hellfire
Quote
jorgo (di 02 jun 2015 11:17:41 somda.nl): Ook een verder nutteloze verbinding tussen Luik en Aken via Valkenburg wordt voorgesteld.
Een rechtstreekse verbinding tussen Luik en Aken zal niet veel volk trekken. Er rijden al een rechtstreekse treinen tussen beide steden via een kortere route. Echter, deeltrajecten Maastricht-Luik, Maastricht-Heerlen en Heerlen-Aken zijn wel zinnig. Dat men dit uitvoert als een doorgaande trein tussen beide eindpunten is een exploitatiekeuze. Ik zou de verbinding daarom zeker niet als nutteloos bestempelen.

Dinsdag 02 jun 2015 - 12:07:28
ZJ37
ZJ37
Quote
jorgo (di 02 jun 2015 11:17:41 www.somda.nl): www.1limburg.nl

Arriva gaat als de Maaslijn geëlektrificeerd is doorgaand Maastricht-Nijmegen rijden, als we De Limburger mogen geloven. Ook een verder nutteloze verbinding tussen Luik en Aken via Valkenburg wordt voorgesteld. Uit de rest van de regels lees ik vooral een schraler aanbod t.o.v. abellio ("minder treinen en bussen") en een minder innovatieve bediening van de gebieden met minder vraag. Kennelijk heeft de krant inzicht in beide offertes.
Het zal hier waarschijnlijk gaan om een halfuursdienst met sneltreinen Mt-Hrl waarvan het ene half uur doorgaat naar Aken en het andere half uur afkomstig is uit Luik.

Dinsdag 02 jun 2015 - 12:10:58
ZJ37
ZJ37
Quote
hellfire (di 02 jun 2015 11:42:18 www.somda.nl): Als provincie Limburg vandaag besluit om de concessie te gunnen aan Arriva, dan denk ik, in tegenstelling tot vele anderen hier, dat dit wél in het belang is van de reiziger. Als Abellio inderdaad te laag heeft ingeschreven, dan zijn lege beloftes het enige wat de reiziger krijgt. Dan heeft Arriva ingeschreven met een bod dat beter uitvoerbaar is dan dat van Abellio. Het zegt wellicht al voldoende dat Veolia een te hoog bod heeft gedaan: zij weten inmiddels beter dan te laag in te schrijven en ze kennen de huidige markt.
Ik lach me al een ongeluk als iedereen ingecheckt en wel op het perron staat in Rm voor vervoerder A en dat blijkt dat ineens vervoerder B eerder gaat vertrekken naar Std. Met de hele meute rennen en dringen bij de schaarse paaltjes om voor de juiste vervoerder weer in te checken. Wat een gemak is die concurrentie toch voor de reizigers...

Dinsdag 02 jun 2015 - 12:19:01
john2
john2
Quote
SleutelMan (ma 01 jun 2015 19:26:46 www.somda.nl): Lees even 10 berichten naar boven, daar stond het ook al
Dank voor de info. Even niet goed opgelet.

Dinsdag 02 jun 2015 - 12:40:32
nougo
nougo
Quote
hellfire (di 02 jun 2015 11:42:18 somda.nl): Als Abellio inderdaad te laag heeft ingeschreven, dan zijn lege beloftes het enige wat de reiziger krijgt. Dan heeft Arriva ingeschreven met een bod dat beter uitvoerbaar is dan dat van Abellio. Het zegt wellicht al voldoende dat Veolia een te hoog bod heeft gedaan: zij weten inmiddels beter dan te laag in te schrijven en ze kennen de huidige markt.
Ik begrijp dat standpunt. Maar:
- het principiële verschil tov HSA is wel dat de partijen hier geld ontvangen voor de dienst en bij de HSA er betaald moest worden.
- partijen moeten gewoon de diensten conform contract aanbieden. Punt ! Het niet voldoen daaraan betekent dat er boetes worden uitgedeeld. In welke mate en hoe sterk de aanbestedende partij daarin staat is afhankelijk van de kwaliteit van het contract en de mensen die dat bewaken. Niet van de goedheid van diegene die gegund heeft gekregen. (Dat denken zou naïef zijn).
- Nog steeds blijft gelden dat voor de centen die provincie beschikbaar stelt (lees belastinggeld / Essent gelden) de dienstverlening op papier, en bij correcte navolging van de zaken die op papier staan, ook in de praktijk lager uitvalt dan bij diegene die de hoogste score had. (Hier Abellio)

Laatst bewerkt door nougo op Dinsdag 02 jun 2015 om 12:42:05

Dinsdag 02 jun 2015 - 13:17:07
jorgo
jorgo
Ik merk dat er hier inmiddels bijna van uit wordt gegaan dat abellio te veel beloofd heeft in zijn bod (en daarom wellicht zelfs blij is met het schandaal of er zelfs voor gezorgd heeft). Dat is nergens officieel, of door informed sources, gezegd en ook onwaarschijnlijk. Hieromtrent zijn we toch zelf onze bron aan het worden. De inhoud van de diverse offertes is bij mijn weten nergens gepubliceerd.

De meerwaarde in kwaliteit of kwantiteit die abellio ten opzichte van Arriva in de strijd heeft gegooid, kan ook betaalbaar/haalbaar zijn door bijvoorbeeld combinatievoordelen die het NS-concern in verhouding tot Arriva kan bieden in onderhoud of exploitatie. Of men is tevreden met een kleinere winstmarge in ruil voor het feitelijke strategische alleenrecht in Limburg.

Beide motivaties waren niet alleen in het voordeel van NS/abellio maar ook in het voordeel van de reiziger geweest.

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 02 jun 2015 om 13:19:38

Dinsdag 02 jun 2015 - 13:18:52
daniel81
daniel81
@nougo:
punt 1: Dat maakt geen verschil. In beide gevallen gaat het om prognoses van (exploitatie)kosten en (ticket)opbrengsten, waarbij de bijdrage aan/van het Rijk de enige zekere variabele is.
punt 2: Zo heet wordt die soep niet gegeten. Overheid en vervoerder zijn 15 jaar tot elkaar veroordeeld en als ze dan al direct op ramkoers gaan zitten wordt dat 15 jaar moeizaam samenwerken. Beide hebben belang bij een goede relatie. B
punt 3: Dat is zeker waar. Vraag is dus wat de provincie uiteindelijk extra betaalt: de winst van Arriva, de inefficiëntie of gewoon de realistische kostprijs van het aangeboden vervoer. Dat zullen we nooit exact weten

Dinsdag 02 jun 2015 - 13:59:38
mren
mren
Quote
nougo (di 02 jun 2015 12:40:32 www.somda.nl):
Quote
hellfire (di 02 jun 2015 11:42:18 somda.nl): Als Abellio inderdaad te laag heeft ingeschreven, dan zijn lege beloftes het enige wat de reiziger krijgt. Dan heeft Arriva ingeschreven met een bod dat beter uitvoerbaar is dan dat van Abellio. Het zegt wellicht al voldoende dat Veolia een te hoog bod heeft gedaan: zij weten inmiddels beter dan te laag in te schrijven en ze kennen de huidige markt.
Ik begrijp dat standpunt. Maar:
- het principiële verschil tov HSA is wel dat de partijen hier geld ontvangen voor de dienst en bij de HSA er betaald moest worden.
Dat is irrelevant. Onrealistisch hoge of lage inschrijvingen mogen -mits onderbouwd- terzijde worden geschoven.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 02 jun 2015 om 14:03:05

Dinsdag 02 jun 2015 - 15:14:51
ZJ37
ZJ37
Voorbeterov is ook verheugd om de tweede keus het OV te laten uitvoeren in Limburg. voorbeterov.nl

Beetje vreemde stelling voor een reizigersclub als je je bedenkt dat kennelijk niet de vervoerder met het beste bod, maar de vervoerder met een minder bod de hemel in te prijzen. Zeker als je niet beargumenteert waarom dat zoveel meer beter is voor de reizigers, maar dat "louter" (ik praat het niet goed, maar dat staat los van het product voor de reizigers) spionage voldoende is om 15 jaar lang een andere vervoerder het werk te laten doen. Dikke pech voor de reizigers, maar de reizigersbelangenclubs vinden het prima. Misschien anti-NS?

Dinsdag 02 jun 2015 - 15:15:56
jorgo
jorgo
Nogal. Maar dat terzijde.

Dinsdag 02 jun 2015 - 15:16:05
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
We weten allemaal dat Rikus anti-NS is

Dinsdag 02 jun 2015 - 15:19:55
jorgo
jorgo
www.limburg.nl

Officieel bericht van de Provincie Limburg: "Provincie kiest voor Arriva."

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 02 jun 2015 om 15:23:14

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 02 jun 2015 - 15:22:33
mren
mren
Ik herhaal het nog maar eens: tot de Alcateltermijn verstreken is, is er nog helemaal niets definitief.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 02 jun 2015 om 15:22:48

Dinsdag 02 jun 2015 - 15:40:46
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 02 jun 2015 12:10:58 somda.nl): Ik lach me al een ongeluk als iedereen ingecheckt en wel op het perron staat in Rm voor vervoerder A en dat blijkt dat ineens vervoerder B eerder gaat vertrekken naar Std. Met de hele meute rennen en dringen bij de schaarse paaltjes om voor de juiste vervoerder weer in te checken. Wat een gemak is die concurrentie toch voor de reizigers...
Dat probleem heb je nu al bij een krappe overstap van de ene vervoerder naar de andere. In Rm heb je dan nog het bijkomend probleem dat je van spoor 1 naar spoor 3 moet.
Maar met de huidige apps zie je toch op tijd of een aansluitende trein vertraagd is? Ik hoop dat de provincie ook eisen heeft gesteld aan de reizigersinformatie in de trein.

Dinsdag 02 jun 2015 - 16:32:51
umbusko
umbusko
Ook dat geeft lang niet altijd uitsluitsel. In Rm weet je het nooit helemaal zeker: de ene keer wacht de 6800 op een vertraagde 800, de andere keer mag de 6800 als eerste weg naar Std en kan de 800 er met wat pech achteraan hobbelen.
Bij +5 is er meestal niets aan de hand, maar bij +10 is het altijd gokken. Bovendien willen vertragingen ook nog wel eens veranderen. Want staat +10 nou voor +8 of +12? Wordt het +5, dan mag de 800 opeens toch eerst weg, terwijl de 6800 zonder + aangekondigd stond, maar wordt het opeens +15 of +20, dan gaat vaak toch de 6800 eerder weg. Gooi daar nog eens omroepberichten bij die toch niet blijken te kloppen en de doorsnee reiziger weet het niet, de doorgewinterde reiziger kan een beredeneerde gok wagen.
En straks wil Arriva natuurlijk niet wachten op NS en krijg je ook nog eens de situatie van Veolia nu: zonder fluitende en kijkende HC weet je pas zeker dat je te laat bent op het moment dat de treeplanken inschuiven (en dan ben je ook echt te laat): feest!

En over die rechtstreekse verbinding Mt-Nm: graag (zeg ik als wekelijkse reiziger Mt-Nm), maar ik ben nu al huiverig over het materieel (Rm-Nm in een GTW is al veel te lang) en over de reistijd. Hoe groot is de kans dat (met concessie hoofdrailnet bij NS) die verbinding tussen Mt en Rm géén stoptrein wordt? Anders krijg je hetzelfde als Ehv-Nm nu: wel een rechtstreekse verbinding, maar nauwelijks een directe reiziger omdat een overstap in Ht 20 min. scheelt. Hoogstens wie de charme van een Plan V inziet neemt de rechtstreekse stoptrein

Dinsdag 02 jun 2015 - 18:50:16
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (di 02 jun 2015 15:14:51 www.somda.nl): Voorbeterov is ook verheugd om de tweede keus het OV te laten uitvoeren in Limburg. voorbeterov.nl

Beetje vreemde stelling voor een reizigersclub als je je bedenkt dat kennelijk niet de vervoerder met het beste bod, maar de vervoerder met een minder bod de hemel in te prijzen. Zeker als je niet beargumenteert waarom dat zoveel meer beter is voor de reizigers, maar dat "louter" (ik praat het niet goed, maar dat staat los van het product voor de reizigers) spionage voldoende is om 15 jaar lang een andere vervoerder het werk te laten doen. Dikke pech voor de reizigers, maar de reizigersbelangenclubs vinden het prima. Misschien anti-NS?
Ik denk dat je het moet lezen als "VBOV is blij dat de provincie de knoop heeft doorgehakt om direct te gunnen in plaats van een moeizame heraanbesteding en weggooien van veel geld" en niet als "VBOV is blij dat het geen NS wordt".

Dinsdag 02 jun 2015 - 19:54:04
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af wat de toon van de tekst geweest zou zijn als nummer 2 Abellio het ging overnemen van nummer 1 Arriva.

Dinsdag 02 jun 2015 - 20:20:08
ZJ37
ZJ37
Mooi stukje: www.limburger.nl

Dinsdag 02 jun 2015 - 20:50:48
thom
thom
Quote
AlexNL (di 02 jun 2015 18:50:16 somda.nl):
Ik denk dat je het moet lezen als "VBOV is blij dat de provincie de knoop heeft doorgehakt om direct te gunnen in plaats van een moeizame heraanbesteding en weggooien van veel geld" en niet als "VBOV is blij dat het geen NS wordt".
Dat lees ik toch niet op hun website;
Quote
Arriva was met zijn inschrijving als tweede geëindigd, maar de winnende inschrijving, door Qbuzz/Abellio, bleek met hulp van fraude door bedrijfsspionage tot stand te zijn gekomen. Om die reden had Voor Beter OV er meermalen op aangedrongen, Qbuzz/Abellio de deur te wijzen.
En dat hele 'spionage verhaal' lijkt me voor het belang van de reiziger irrelevant, en het buiten sluiten daardoor zorgt dus zeker niet 'voor beter OV'...

Daarnaast kun je je ook nog afvragen, of het niet beschikbaar zijn van bepaalde informatie wel zo handig is, als met die informatie een nieuwe aanbesteding beter en goedkoper opgezet kan worden....

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 02 jun 2015 om 20:56:12

Woensdag 03 jun 2015 - 06:51:46
mdeen
mdeen
Quote
umbusko (di 02 jun 2015 16:32:51 somda.nl):

En over die rechtstreekse verbinding Mt-Nm: graag (zeg ik als wekelijkse reiziger Mt-Nm), maar ik ben nu al huiverig over het materieel (Rm-Nm in een GTW is al veel te lang) en over de reistijd. Hoe groot is de kans dat (met concessie hoofdrailnet bij NS) die verbinding tussen Mt en Rm géén stoptrein wordt? Anders krijg je hetzelfde als Ehv-Nm nu: wel een rechtstreekse verbinding, maar nauwelijks een directe reiziger omdat een overstap in Ht 20 min. scheelt. Hoogstens wie de charme van een Plan V inziet neemt de rechtstreekse stoptrein
Je kunt er van uit gaan voor dat dienst Mt-Nm de huidige Maaslijn aan de stoptrein wordt gekoppeld. Ga er maar niet van uit dat de Maaslijn als intercity of sneltrein doorrijdt. Dat zou ook in de knel komen met de concessie van NS.
En of het nog komt tot een sneltrein op de Maaslijn daar twijfel ik ook hard aan. Dan wil ik eerst eens zien wat voor dienstregeling je kunt maken met het huidige spoor elektrisch en als de Maaslijn naar 140 km/h gebracht zou worden.

Welk materieel Arriva gaat bestellen is volgens mij nog niet duidelijk, maar veel verschil in zitkwaliteit bij de SLT's, Desiro's en FLIRTen van het huidige treinlandschap is er niet.
En als je met de Eurobahn naar Duitsland gaat kun je ook 3 uur in een FLIRT zitten.

Woensdag 03 jun 2015 - 06:57:50
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 02 jun 2015 20:20:08 somda.nl): Mooi stukje: www.limburger.nl
Ik vind het vooral een klaagstukje. De laatste zin zet wel de toon: "Zijn het uiteindelijk toch weer de Duitsers die winnen. "
Ja, en? Hoezo "weer"? Waar heeft Arriva ook op (volgens de toon van het verhaal, slinkse wijze) een concessie gewonnen?
Doet NS niet precies hetzelfde met de HSL-concessie? Veel te hoog inschrijven, niet leveren, uiteindelijk de concessie wel mogen rijden maar nog altijd niet leveren wat beloofd is, en vooral: geen toegevoegde waarde (wat betreft de internationale verbinding) voor de klant leveren?

Nee, dat het Arriva is geworden daar hoef je echt niet principieel tegen te zijn.

Woensdag 03 jun 2015 - 07:48:02
ZJ37
ZJ37
Heeft NS meegedaan dan? Volgens mij was het Abellio.

Woensdag 03 jun 2015 - 07:54:42
broek53
broek53
Eens dat het nergens op slaat dat het op een of andere manier erg zou zijn dat Arriva de concessie gaat rijden en eens dat het de enige partij lijkt te zijn met schone handen in dezen.
Volslagen oneens met de aanhoudende vergelijking met het HSL 'drama'. Los van het feit dat we 15 jaar verder zijn en niets of niemand meer dezelfde is als toen, is het een geheel andere situatie. Om te beginnen honderd keer overzichtelijker, ten tweede een maatschappij (Abellio) die al op zeer grote schaal in deze business succesvol opereert en het belangrijkste: het gaat niet om het kopen van een concessie waarvan men vervolgens zelf wat moet zien te maken. Ik vind het dus buiten de orde om Abellio op voorhand en zonder een snipper bewijs verdacht te maken en daarom Arriva op het schild te hijsen.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 03 jun 2015 om 07:55:34

Woensdag 03 jun 2015 - 09:07:52
mdeen
mdeen
Nee, ik doel op het idee dat Arriva deze concessie op slinkse wijze zou hebben gehaald en dat list en bedrog iets zou zijn waar alleen Arriva zich aan schuldig maakt.
Nu wil ik ook niet zeggen dat de HSL-concessie door list en bedrog bij NS is gekomen, maar ik vind het hele spel rond die concessie een stuk onfrisser dan wat er nu in Limburg gebeurt.

Woensdag 03 jun 2015 - 09:22:24
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Laten we twee dingen niet vergeten:
1. Abellio had gewoon de beste inschrijving, beter dan Arriva. Als de 'lekkage' niet aan het licht was gekomen, dan had Abellio de concessie en had Arriva het nakijken. Arriva heeft dus niet op 'slinkse' wijze deze concessie binnengehaald, maar is gewoon de lachende derde 'hond', die er met het been vandoor gaat.
2. Er is degelijk een link tussen deze concessie en het gedoe rondom de HSL, al ligt die al weer een tijdje achter ons. Bij de ondergang van NS-Hispeed heeft NS de concessie op de HSL mogen houden, mits zij zou instemmen dat de sprinterdiensten Rm - Mtr en Std - Hrl op het hoofdrailnet in de aanbesteding zouden worden betrokken. Dit laatste aspect lees ik heel weinig terug in de tegenwoordige berichtgeving (schijnt kennelijk al weer vergeten te zijn).

Woensdag 03 jun 2015 - 09:26:06
ZJ37
ZJ37
De vakbond roert zich nu ook in dit verhaal: www.nu.nl

Woensdag 03 jun 2015 - 11:27:28
john2
john2
ACM: NS benadeelde Veolia bij aanbesteding OV Limburg. Bron website ovpro.nl.
www.ovpro.nl

Woensdag 03 jun 2015 - 11:33:08
ZJ37
ZJ37
Ik hoop dat Broek53 de ontwikkelingen kan bijbenen voor zijn boek!

Woensdag 03 jun 2015 - 12:51:15
umbusko
umbusko
Quote
mdeen (wo 03 jun 2015 06:51:46 somda.nl):
Je kunt er van uit gaan voor dat dienst Mt-Nm de huidige Maaslijn aan de stoptrein wordt gekoppeld. Ga er maar niet van uit dat de Maaslijn als intercity of sneltrein doorrijdt. Dat zou ook in de knel komen met de concessie van NS.
En of het nog komt tot een sneltrein op de Maaslijn daar twijfel ik ook hard aan. Dan wil ik eerst eens zien wat voor dienstregeling je kunt maken met het huidige spoor elektrisch en als de Maaslijn naar 140 km/h gebracht zou worden.

Welk materieel Arriva gaat bestellen is volgens mij nog niet duidelijk, maar veel verschil in zitkwaliteit bij de SLT's, Desiro's en FLIRTen van het huidige treinlandschap is er niet.
En als je met de Eurobahn naar Duitsland gaat kun je ook 3 uur in een FLIRT zitten.
Tsja, ideaal zou natuurlijk zijn Intercitywaardig materieel en een Intercity/Sneltreinachtig iets Mt-Std-Rm-Rv-Vl-Vry-Bmr-Nm (of iets in die trant). Maar daarop hopen zou wel erg naïef zijn. En ja, 3 uur in een FLIRT zitten kan inderdaad en heeft mijn voorkeur ook totaal niet. Helaas lijkt mijn idee van een comfortabele trein zelden te matchen met de ideeën van spoorbedrijven over een zo kostenefficiënt mogelijke trein. Daarom ben ik juist zo bang voor dat soort toestanden.

Maar wat er ook gaat gebeuren, directe verbinding Mt-Nm klinkt wel heel leuk, maar het hangt er maar vanaf hoe dat wordt ingevuld (áls het al wordt ingevuld) of het nog iets meer dan een leuk reclamepraatje oplevert. Ik vrees het ergste.

Woensdag 03 jun 2015 - 15:52:59
daniel81
daniel81
De Provincie had in zijn bestek wel uitvoerige comforteisen opgesteld, o.a. over de beenruimte, en ook de 3+2 opstelling is niet meer toegestaan als ik het mij goed herinner.
Maar over de rechtstreekse verbinding Nm-Mt: als NS z'n huidige drgl houdt, betekent dat, dat Arriva ergens ingehaald moet gaan worden door de IC. Dus zal de IC sneller zijn. Enige remedie kan nog zijn dat Arriva de drgl op de Maaslijn een kwartier opschuift, dan kom je (vanuit Nm) net ná de 800 in Rm binnen en kun je wel in Mt zijn voordat de volgende 800 er is.
Je hebt dan vanuit Nm het voordeel dat je kunt blijven zitten, maar je reistijd zal per saldo ongeveer even lang zijn.

Donderdag 04 jun 2015 - 09:32:44
hellfire
hellfire
Quote
mdeen (wo 03 jun 2015 06:57:50 somda.nl):
Quote
ZJ37 (di 02 jun 2015 20:20:08 somda.nl): Mooi stukje: www.limburger.nl
Ik vind het vooral een klaagstukje. De laatste zin zet wel de toon: "Zijn het uiteindelijk toch weer de Duitsers die winnen. "
Ja, en? Hoezo "weer"? Waar heeft Arriva ook op (volgens de toon van het verhaal, slinkse wijze) een concessie gewonnen?
Ach, het is maar een opiniestukje uit een krant. Misschien kijken de auteurs wat te veel voetbal. Lekker boeiend, hier op Internet is het vele malen erger. Voor écht geneuzel raad ik aan om een willekeurige nieuwssite te openen en de reacties op berichten te lezen.
Quote
ZJ37 (di 02 jun 2015 12:10:58 somda.nl): Ik lach me al een ongeluk als iedereen ingecheckt en wel op het perron staat in Rm voor vervoerder A en dat blijkt dat ineens vervoerder B eerder gaat vertrekken naar Std. Met de hele meute rennen en dringen bij de schaarse paaltjes om voor de juiste vervoerder weer in te checken. Wat een gemak is die concurrentie toch voor de reizigers...
Je haalt twee dingen door elkaar. De concurrentie is niet het probleem. De manier waarop de OV-chipkaart is geïmplementeerd is het probleem. Papieren kaartjes hebben dat probleem niet.

Donderdag 04 jun 2015 - 09:39:26
ZJ37
ZJ37
Nee daarom, mooie oplossing die papieren kaartjes. Mijn zegen heb je.

Donderdag 04 jun 2015 - 10:00:53
Klaasje
Klaasje
En in feite is een chipkaart ook niet het probleem. De papierwinkel die erachter zit is het probleem.

Donderdag 04 jun 2015 - 14:22:00
mren
mren
NRC Handelsblad van vanmiddag zal melden dat behalve Veolia (late reactie over kosten gebruik stations) ook Arriva werd gedupeerd en wel door NSFSC waar Arriva aan heeft geklopt voor materieel: Pikanter is de wijze waarop Arriva werd gedwarsboomd. Uit e-mails blijkt dat NS-medewerkers een Arriva-bestelling voor treinstellen bij het leasebedrijf van NS zagen aankomen. Ze speelden het door naar dochter Abellio. Van NS naar Abellio: „Ik vroeg mij af of wij uit concurrentieoverwegingen dan nog deze stellen aan Arriva willen aanbieden.” Dit alles met medeweten van de NS-top, concludeert de ACM.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 04 jun 2015 om 14:24:57

Donderdag 04 jun 2015 - 14:39:18
Klaasje
Klaasje
Dat is niet de bedoeling nee.. Dat er her en der wat gepraat wordt en zo dingen doorlekken voorkom je niet. Maar moedwillig een concurrent blokkeren is gewoon echt niet de bedoeling.

Donderdag 04 jun 2015 - 14:50:01
mren
mren
Het wordt me nu ook duidelijk waarom NS met alle geweld (tot aan de rechter toe) publicatie van het ACM-rapport tegen wilde gaan.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 04 jun 2015 om 14:50:13

Donderdag 04 jun 2015 - 15:15:27
nougo
nougo
Ik vind en vond een heleboel van de aanbesteding maar juist inzake verhuur van dat materieel vraag ik me af waarom NS met al haar dochters intern roomser dan de paus zou moeten zijn. Ik bedoel... Noem mij dan maar eens een bedrijf dat dat wel zou doen. Daarbij. Welk materieel heeft NSFSC dat voldoet aan de eisen van de concessie en niet door NSR benodigd is ? Bij mijn weten helemaal geen.

Laatst bewerkt door nougo op Donderdag 04 jun 2015 om 15:18:17

Donderdag 04 jun 2015 - 15:21:30
mren
mren
Ik vermoed -maar heb ACM-rapport nog niet gelezen, als het daar überhaupt al en detail in staat- dat Arriva met het leasen van materieel een deel van de onzekerheid elders belegt. Zo hebben ze een vast maandbedrag terwijl leasebedrijf zorgt voor aanwezigheid voldoende stellen (bv. na aanrijding) en het materieel 'terugneemt' na afloop concessie.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 04 jun 2015 om 15:46:52

Donderdag 04 jun 2015 - 15:26:00
ZJ37
ZJ37
Het klinkt zo onnozel, concurrenten moeten helpen. Alsof bakker Janssen reclame gaat maken voor bakker Pietersen die 3 panden verderop zit.

Donderdag 04 jun 2015 - 15:26:27
nougo
nougo
Ah, Op die manier. Dus dat nieuw te bestellen materieel door Arriva ook wordt onder gebracht bij NSFSC. Tsja, maar ook in dat geval ga je je concurrent toch niet in het zadel helpen.

Laatst bewerkt door nougo op Donderdag 04 jun 2015 om 15:27:30

Donderdag 04 jun 2015 - 15:35:57
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Materieel behoort van een derden partij te zijn zoals het in GB gebeurd, iedere vervoerder kan er naar hartelust stellen leasen.

Donderdag 04 jun 2015 - 15:49:01
mren
mren
Quote
nougo (do 04 jun 2015 15:26:27 www.somda.nl): Ah, Op die manier. Dus dat nieuw te bestellen materieel door Arriva ook wordt onder gebracht bij NSFSC. Tsja, maar ook in dat geval ga je je concurrent toch niet in het zadel helpen.
Dan kan een legitieme reden zijn om het niet te doen. Maar een uitvraag van Arriva kan wel iets zeggen over welke stellen in welke hoeveelheden Arriva in wil gaan zetten en dat doorgeven aan Abellio is dan een stap te ver.

Bij banken zijn bijvoorbeeld ook strikte 'Chinese muren' tussen afdelingen die beleggen en afdelingen die klanten informeren over hun beleggingen.

Donderdag 04 jun 2015 - 16:26:25
daniel81
daniel81
Quote
nougo (do 04 jun 2015 15:15:27 somda.nl): Daarbij. Welk materieel heeft NSFSC dat voldoet aan de eisen van de concessie en niet door NSR benodigd is ? Bij mijn weten helemaal geen.
Abellio had in z'n aanbieding staan dat er tot de elektrificatie van de Maaslijn naast de huidige Veliossen extra Linten zouden worden ingezet. Dat moet wel gaan om de Linten die NSFSC in de aanbieding heeft, andere zijn in NL niet toegelaten.
Dus die truc had Abellio wellicht bij Arriva afgekeken, en mogelijk (maar nu ga ik op speculaas over) betekent dat ook dat Arriva die Linten dus niet kreeg van NSFSC, daarom iets anders heeft moeten bedenken om aan voldoende capaciteit te komen en mede daarom een veel duurdere inschrijving heeft moeten doen.

Donderdag 04 jun 2015 - 17:32:47
thom
thom
Nee, maar NSFS is nergens tot verhuur of lease verplicht, en bij de concurrent daarom gaan vragen en daarna roepen dat ze info van je hadden is ook wat naïef denk ik....

Donderdag 04 jun 2015 - 18:23:07
mich
mich
Flickr 77593728@N08
NSFS is ook geen concurrent, maar de enige partij met NL toegelaten materieel wat geschikt is voor tijdelijke inzet. Een monopoly positie. Door de eisen van de provincie zal zowel Veolia als Arriva bij NSFS gevraagd hebben naar een x aantal Lint treinstellen. Deze informatie behoor je als bedrijf niet door te spelen aan Abellio. Zie het voorbeeld in het bankwezen. Als Abellio weet hoeveel Linten Veolia en Arriva willen gebruiken voor de nieuwe concessie kan iedereen + 1 tellen en een beter bod doen...

Donderdag 04 jun 2015 - 21:00:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Nou is hier in de OV-wereld eigenlijk niks nieuws aan hoor, dat elkaar dwarsbomen door de diverse bedrijven. Uit het busvervoer ken ik bv. de situatie in de regio Dordrecht rond 2003 waar Arriva zelfs museaal materieel in moest zetten omdat concurrent Connexxion geen moderner materieel dat ze uit recent verloren concessies over hadden wilde verhuren.
En er zijn ook de nodige situaties geweest waar bij concessiewisselingen zelfs de tafels en stoelen in de vestigingen vervangen moesten worden omdat de concurrent ze niet af wilde staan

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 04 jun 2015 - 21:44:52
daniel81
daniel81
Dan zijn er dus twee vragen:
1) Zijn NSFS en Abellio verplicht zich strikt van elkaar gescheiden te houden?
2) Geldt de positie van NSFS als monopolie? Letterlijk genomen niet, er zijn immers meer leasemaatschappijen van spoorwegmaterieel, plus dat ook leasen geen must is. Maar praktisch gezien is NSFS wel de enige die geschikt materieel dat op korte termijn inzetbaar is, kan leveren.
Moet je om NSFS heen, dan kom je op óf de bestelling van nieuw materieel, óf het toegelaten krijgen van tweedehands materieel van elders of je mag je behelpen met Traxxen en G1206 met rijtuigen)

Donderdag 04 jun 2015 - 22:27:53
AlexNL
AlexNL
Mocht NSFSC zelfstandig besluiten om Arriva en Veolia niet te helpen, dan is dat te verdedigen. Informatie doorspelen aan Abellio om deze zo in het zadel te helpen, is dan wel weer iets heel anders.

Vrijdag 05 jun 2015 - 11:27:46
sjoerd
sjoerd
Interessant en misschien ook veelzeggend dat er geen politicus, geen beleidspersoon, geen enkele bedrijf, en tot nu toe ook nog vrijwel geen buitenstaander is die vraagtekens stelt bij het gehele concessiesysteem. Want sinds we dat hebben gebeurt er bij ongeveer elke concessie iets heel smerigs of wordt door de concessieverlener gerommeld. Vooral in Den Bosch en Maastricht weten ze goed hoe dat moet. En er staat een lange rij materieel in de mottenballen dat goed bruikbaar is en waarvoor we met zijn allen al hebben betaald.
Of hebben we het hier gewoon over de scherpe concurrentie van een eeuw terug en moeten we niet zeuren omdat dit er nu eenmaal allemaal bij hoort?

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 05 jun 2015 om 11:29:16

Vrijdag 05 jun 2015 - 11:36:52
wilcot
wilcot
Gewoon de Duitse manier van sommige deelstaten hanteren. Concessiehouder koopt/huurt het materieel en de uitvoerder betaald voor het gebruik. Zo blijft het materieel behouden en dient men het alleen up to date te houden. ( recente voorbeelden is Sh)

Vrijdag 05 jun 2015 - 12:56:35
thom
thom
Gebeurd in NL ook met de busconcessie in Utrecht.

Vrijdag 05 jun 2015 - 13:20:10
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 05 jun 2015 11:27:46 somda.nl):

En er staat een lange rij materieel in de mottenballen dat goed bruikbaar is en waarvoor we met zijn allen al hebben betaald.
Dat komt omdat a) Nederlands materieel niet erg inzetbaar is in het buitenland en b) NSFS gewoon niet wil leasen aan anderen dan NS en als ze het doen dan vragen ze de hoofdprijs. Dat zie je dus ook weer met dat rapport van de ACM.
Op die manier is het echt niet vreemd dat er een hele vloot DM'90 werkloos aan de kant staat. Als je ze niet wil verhuren voor een redelijke prijs dan krijg je geen gegadigden.

Overigens is NSFS echt niet de enige partij waar je materieel bij kunt leasen. Veolia heeft hun materieel ondergebracht bij Railpool. Het lijkt me sterk dat Railpool geen zaken zou willen doen met Arriva, sterker nog: Arriva heeft weinig andere keus dan zaken te doen met Railpool, of ze moeten direkt volledig nieuw materieel bestellen.
En misschien wil Alpha Trains ook wel in de Nederlandse markt stappen.

Vrijdag 05 jun 2015 - 13:52:24
daniel81
daniel81
Voor nieuw materieel is het ook helemaal geen probleem. Het gaat nu (waarschijnlijk) om bestaand materieel dat op korte termijn beschikbaar moet zijn. Dat materieel heeft railpool en MRCE niet, met de uitzonderingen die ik een paar posts hierboven beschreef.

Om Sjoerd even te volgen: de Provincie had ook zelf bij NSFS kunnen informeren naar het leasen van de Linten om ze vervolgens aan een vervoerder ter beschikking te stellen. Weliswaar had NSFS dan ook de hoofdprijs kunnen vragen, maar bij de provincie Limburg als enige gegadigde is dat niet verstandig omdat je dan zeker weet dat je niks vangt voor materieel dat staat weg te rotten.

Vrijdag 05 jun 2015 - 14:24:38
mren
mren
Nu.nl meldt 'uit bronnen bij het overleg' dat Huges opstapt vandaag.
www.nrc.nl

Laatst bewerkt door mren op Vrijdag 05 jun 2015 om 14:25:51

Vrijdag 05 jun 2015 - 14:28:24
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
wilcot (vr 05 jun 2015 11:36:52 www.somda.nl): Gewoon de Duitse manier van sommige deelstaten hanteren. Concessiehouder koopt/huurt het materieel en de uitvoerder betaald voor het gebruik. Zo blijft het materieel behouden en dient men het alleen up to date te houden. ( recente voorbeelden is Sh)
Andere variant is die van de VRR. De (beoogde) exploitant besteld het materieel en de concessieverlener koopt het terug van de exploitant en leashed het vervolgens aan de exploitant.

Dick van den Hoven

Vrijdag 05 jun 2015 - 14:32:25
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (vr 05 jun 2015 14:24:38 www.somda.nl): Nu.nl meldt 'uit bronnen bij het overleg' dat Huges opstapt vandaag.
www.nrc.nl
Het was net ook al op RTL nieuws. De vraag was nog of hij vrijwillig opstapt, of gedwongen wordt en wie gaan er nog meer.......

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Vrijdag 05 jun 2015 - 14:35:25
kleine_man
kleine_man
Quote
dvdhoven (vr 05 jun 2015 14:28:24 www.somda.nl):
Quote
wilcot (vr 05 jun 2015 11:36:52 www.somda.nl): Gewoon de Duitse manier van sommige deelstaten hanteren. Concessiehouder koopt/huurt het materieel en de uitvoerder betaald voor het gebruik. Zo blijft het materieel behouden en dient men het alleen up to date te houden. ( recente voorbeelden is Sh)
Andere variant is die van de VRR. De (beoogde) exploitant besteld het materieel en de concessieverlener koopt het terug van de exploitant en leashed het vervolgens aan de exploitant.
Waarbij de concessiehouder verplicht is om aan bepaalde tarieven mee te doen, bijv het Ländertarief, SWT en Ferntarief.

In Nederland zijn alle tarieven concessie-afhankelijk en is er totaal geen sprake van tariefsintegratie.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Vrijdag 05 jun 2015 - 14:41:51
Daan!
Daan!
Huges stapt op! Vers van de pers.