Concessie Limburg 2016-2031
Forum: Algemeen - Algemeen
20-04-2014 13:28:12
thom
thom
Nee, da's waar, maar het ging mij erom dat het niet per definitie Veolia hoeft te zijn  

20-04-2014 13:53:27
kleine_man
kleine_man
Bombardier levert nu een serie af, de Omneo.

Bouw 1 enkeldeks tussen segment als DE en je kan rijden waar en hoe je dat wilt. Dit scheelt wel in de aanschaf kosten.

Iedereen blij!


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-04-2014 16:00:37
mich
mich
Nee geen bombardier! Vrijdag nog mee stilgestaan.  

20-04-2014 21:01:06
thom
thom
Ja, van elke fabrikant gaat weleens wat stuk en dat lijkt me niet zo relevant om hier in deze discussie te voeren...  


21-04-2014 18:20:36
giuseppe
giuseppe
Quote
scooter (zo 20 apr 2014 00:44:37 https://www.somda.nl/forum/14676/p492113/): En de provincie heeft weer wat.Wie gaat voor al die meerkosten opdraaien?
http://www.limburger.nl/article/20140419/REGIONIEUWS06/140418855/1055#Provincie:_speciale_treinen_op_Heuvellandlijn
Aken sowieso wel met de sneltrein Aken - Maastricht. En de 3000V zal denk ik niet heel meerkost zijn, en het is ook nog eens de bedoeling dat voor het eind van de concessie Luik ook bediend gaat worden.

Laatst bewerkt door giuseppe op 21-04-2014 20:16
 

21-04-2014 18:24:37
thom
thom
D'r zal ookwel wat Belgische beveiliging in moeten dan, dat telt ook wel mee in de meerkosten en het toelaten in België.  

21-04-2014 18:42:10
john2
john2
Ben me aan het afvragen waarom de beveiliging niet uniform overal hetzelfde kan zijn. Heb je het gezeik van meerkosten ook niet, dat er verschillende soorten beveiliging in een trein gebouwd moet worden en dan maal x treinen die per dag dan v.v. moeten rijden.  

21-04-2014 18:43:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Daar ga je met ERTMS natuurlijk wel heen, maar daar zijn we (nog) niet.

Ondanks dat de gedachte mooi is zien veel overheden nog steeds het nut er niet van in (meerkosten die voor nationale dienst niet veel helpt in een aantal gevallen en tegelijkertijd ook een mooi manier om andere maatschappijen buiten de deur te houden). ERTMS in heel Europa op alle spoorlijnen gaat nog wel eventjes duren denk ik (denk aan tientallen jaren0.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 21-04-2014 18:45
 

21-04-2014 18:59:54
john2
john2
Dus dan ook een politiek spelletje.  

21-04-2014 20:17:53
giuseppe
giuseppe
Het mooie is dat de heuvellandlijn een testbaanvak voor ERTMS was, maar dat is volgens mij gewoon weer weggehaald.

Laatst bewerkt door giuseppe op 21-04-2014 20:19
 

21-04-2014 21:12:47
sfj
Check, dat was alleen een klein stukje. Tot Valkenburg.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-04-2014 10:03:53
john2
john2
Van Maastricht uit gezien of vanaf Heerlen uit gezien naar Valkenburg?  

22-04-2014 10:35:01
jeanne
jeanne
Zal wel verwijderd zijn, net als dat andere stukje tussen Steenwijk en Heerenveen.


Jeanne Kok
 

22-04-2014 12:05:04
sfj
Quote
john2 (di 22 apr 2014 10:03:53 https://www.somda.nl/forum/14676/p492218/): Van Maastricht uit gezien of vanaf Heerlen uit gezien naar Valkenburg?

Vanuit Maastricht was dat, maar al best weer een tijdje geleden ik geloof rond 2004.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-04-2014 12:29:59
waalkade
waalkade
Quote
SleutelMan (ma 21 apr 2014 18:43:24 https://www.somda.nl/forum/14676/p492183/): Daar ga je met ERTMS natuurlijk wel heen, maar daar zijn we (nog) niet.

Ondanks dat de gedachte mooi is zien veel overheden nog steeds het nut er niet van in (meerkosten die voor nationale dienst niet veel helpt in een aantal gevallen en tegelijkertijd ook een mooi manier om andere maatschappijen buiten de deur te houden). ERTMS in heel Europa op alle spoorlijnen gaat nog wel eventjes duren denk ik (denk aan tientallen jaren0.
Op nieuwe treinen is ERMTS overigens al een aantal jaren verplicht.
Zeker in dit geval omdat hier geen strikt lokale inzet verwacht wordt.
 

23-04-2014 07:15:55
mdeen
mdeen
Quote
waalkade (di 22 apr 2014 12:29:59 https://www.somda.nl/forum/14676/p492228/):
Op nieuwe treinen is ERMTS overigens al een aantal jaren verplicht.
Zeker in dit geval omdat hier geen strikt lokale inzet verwacht wordt.

Waar staat die verplichting beschreven? Ik vraag dat namelijk omdat in de nota railmap 3.0 (van 11 april 2014) staat dat Mansveld nog in regelgeving moet vastleggen wanneer bestaand en nieuw materieel van ERTMS voorzien moet zijn.

Dat zegt mij dat er op dit moment nog geen verplichting van inbouw van ERTMS bestaat en dat de bedoeling is om een jaar aan te geven wanneer materieel voorzien moet zijn van ERTMS, niet om een jaar aan te geven wanneer nieuw materieel bij aankoop al ERTMS moet hebben.
 

23-04-2014 09:54:52
daniel81
daniel81
Volgens mij geldt die verplichting niet voor nieuwe treinen, maar voor nieuwe baanvakken.  

23-04-2014 11:29:37
thom
thom
Inbouw in het materieel lijkt het me de verantwoording van de vervoerder die dat afhankelijk van het inzetgebied zal inbouwen.

Een stel wat nooit van zijn stamlijn afkomt zoals bv bij Veolia en CXX ga je natuurlijk niet voorzien van ERMTS als die dat nooit zal gebruiken...
 

08-05-2014 21:56:16
gummbahla
gummbahla
Het is al enige tijd bekend, maar Abellio gaat - bij hoge uitzondering - inderdaad meebieden op de concessie Zuid-Limburg: http://www.limburger.nl/article/20140425/REGIONIEUWS01/140429277/1008  

09-05-2014 08:11:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat hebben ze ook al gedaan bij Gd - Apn, dus volgens mij wordt dat steeds meer de maat. Maar goed, das lichtelijk offtopic.

Ik vraag me dan wel af of er (indien Abellio de aanbesteding zou winnen) nog een materieelpool wordt gedeeld met moeder NS of dat er toch apart materieel wordt aangeschaft (hangt denk ik wel af van de eisen van de provincie of bijvoorbeeld SLT wel of niet toegestaan zal zijn).
 

09-05-2014 09:12:06
jorgo
jorgo
Zoals ik het concept PvE lees is SLT te oud. Jaja!
SNG zou een ander verhaal zijn, maar daaromtrent is het de laatste tijd stil, geen idee of dat op tijd beschikbaar zou zijn.

Hoe dan ook moeten de E-GTW's worden overgenomen. Die voorzien in de volledige dienst op de Heuvellandlijn. Zolang de 6800/6900 niet in de concessie komen en de dienst naar Aken niet elektrisch wordt, is er geen extra materieel nodig.

Zouden de 6800 en 6900 bij de concessie komen dan is er nieuw mat nodig en mogen de GTW's ook daar mogen worden ingezet (bijv. omdat de naar Aken door te trekken Heuvellandsneltrein nieuw multicourant materieel vereist). Dan nog is er materieel tekort, waardoor SNG of een ander type moet worden ingeschakeld (hoe dan ook: nieuwe stellen).

In dat opzicht is het voor Abellio dezelfde situatie als voor andere kandidaten en is het of en wanneer van de decentralisatie van de 6800/6900 nog voor alle partijen redelijk onduidelijk.
 

09-05-2014 11:21:35
john2
john2
Hoe zit het dan met de diesel GTW's op de Maaslijn? Dit moet dan toch ook worden overgenomen, ook al loop de Maaslijn een stukje over grondgebied van Gelderland en Noord Brabant.  

09-05-2014 11:43:17
jeanne
jeanne
Op zich is het vermakelijk hoe PvE's tot stand komen en de eisen die daar in gesteld worden. Het SLT zou in principe met wat aanpassingen (o.a. een toilet) passend en voldoende moeten zijn, maar nee het mag niet. Dus moet er weer iets nieuws komen. Dan kunnen de provincies, die toch zuinig met hun geld om moet gaan, het gewetensvol over de balk gooien bij een aanbesteding. Hoe krom is dat?


Jeanne Kok
 

09-05-2014 11:43:35
jorgo
jorgo
@ john2

Nee die niet. Kan met eigenaarschap te maken hebben, de twee types hebben niet dezelfde eigenaar.
Ze mogen overigens wel ingezet worden, als tijdelijke vloot tot de Maaslijn geelektificeerd is, onder bepaalde voorwaarden.
Zie het concept PvE pagina 90-96 en verwijzingen naar elders.

Laatst bewerkt door jorgo op 09-05-2014 11:43
 

09-05-2014 12:24:09
jorgo
jorgo
Uit het Ontwerp PvE, pagina 94
Quote

D.4.31 Iedere Trein is voorzien van één in omvang beperkte 1e klasse afdeling. Deze 1e klasse afdeling onderscheidt zich wat betreft kwaliteit, geboden ruimte, kleur, zitcomfort en materiaalgebruik van de 2e klasse. Tevens dient deze 1e klasse afdeling minimaal voorzien te zijn van:
- een ruimere steek dan in de 2e klas en een bredere stoel;
- ...



Ik betwijfel of de Provincie in de gaten heeft, dat de huidige eerste klasse in Veoliatreinen geen ruimere steek bezit dan de tweede klasse. Ze zullen dan wel een uitzondering maken voor de verplicht over te nemen E-GTW's, maar creëren zo bij voorbaat onderscheid in het materieel!

Overigens werd steek vroeger gedefinieerd als de ruimte tussen twee stoelen. Van voorkant zitting tot voorkant zitting werd deze dus nogal afhankelijk van de diepte van de zitting: hoe kleiner de zitting, hoe groter de steek. Aangezien dat contraproductief is voor het comfort, is de afstand stuit reiziger-stuit reiziger eigenlijk bruikbaarder.

Bovendien leidde dit er juist toe dat bij materieel waarbij de stoelen in beide klasses op dezelfde positie geplaatst waren, zoals onverbouwd ICR, de steek in de eerste klasse juist kleiner was dan de tweede, want die stoelen waren dieper. En dat was natuurlijk niet erg.

'Steek' is echter in het PvE verder niet gedefinieerd en 'ruimere steek' ook niet, waardoor een paar milimeter zou volstaan, of de toepassing van een weliswaar bredere doch minder diepe stoel.

Een glazen tussendeur was overigens ook wel een prettige eis geweest.
 

15-06-2014 13:49:43
Ovindel
Ovindel
Volgens dit bericht is de elektrificatie van de Maaslijn definitief: http://www.ovmagazine.nl/2014/06/elektrificatie-maaslijn-definitief/

Overigens ben ik van mening dat de Maaslijn in dit geval het beste ook dubbelsporig kan worden gemaakt (zijn ook plannen voor) en bij het hoofdnet kan worden gestopt. Je kan dan bv. intercity's Mt - Zl via Nm gaan rijden, wat een enorm tijdverschil zou moeten opleveren t.o.v. via Ut rijden.

Laatst bewerkt door Ovindel op 15-06-2014 14:11
 

15-06-2014 16:51:48
john2
john2
Als ik het goed heb is er met bruggen al rekening gehouden met verdubbeling van de Maaslijn.  

15-06-2014 17:30:27
sjoerd
sjoerd
Ik zeg het nog maar eens: alle door de Staat aangelegde spoorwegen zijn aangelegd met een tracebreedte en onderbouw geschikt voor dubbelspoor. Op de meeste Staatslijnen is het tweede spoor in de loop van de jaren ook aangelegd; in een enkel geval meteen, in een aantal gevallen nog steeds niet. Dus ook de tracees van (Maastricht -) Roermond - Venlo en die van Nijmegen - Venlo zijn dubbelsporig aangelegd. Alleen is het tweede spoor er tot nu toe niet gekomen, afgezien uiteraard van de delen Maastricht - Roermond, Nijmegen - Mook en Blerick - Venlo. De dubbelsporige onderbouw hield onder meer in dat de baanbreedte voldoende was voor twee sporen (niet noodzakelijkerwijze ook het talud) en dat de onderbouw van bruggen (landhoofden en pijlers) en de duikers geschikt waren voor twee sporen. Hier en daar zijn daar kleine stukken van afgesnoept voor andere doeleinden. Op grote delen van de genoemde spoorwegen is het bij wijze van spreken een kwestie van grind storten en spoorbouwen. Daarna kan Prorail naar hartelust wissels gaan verwijderen.%02%%04%  

15-06-2014 21:13:44
gvttreinen
gvttreinen
Ik vrees dat er grond welke eens bestemd was voor het tweede spoor inmiddels aan NS Vastgoed (thans Stations) is toebedeeld en die is zijn overbodige gronden aan het afstoten....

Onder het huidige concessiegebeuren zal een doorgaande IC Zl - Mt via de Maaslijn onrealistisch zijn.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-06-2014 21:27:25
jeanne
jeanne
Behalve dat z'n IC verbinding behoorlijk korter (sneller) is, vraag ik mij af of er ook een echte vervoervraag is tussen de beide plaatsen Zl en Mt?


Jeanne Kok
 

15-06-2014 21:34:37
dvdhoven
dvdhoven
Er is ooit in het verleden een verbinding Zl - Rm of Mt geweest en meer recent herinner ik mij nog de Valkenburg Expres Zl - Vk met plan U.
Maar of dat nog maatgevend is voor nu, is een andere vraag.


Dick van den Hoven
 

15-06-2014 21:59:50
jeanne
jeanne
De diesel Valkenburg Expressen waren in de laatste tijd ook niet meer zo goed bezet als dat in het verdere verleden wel was.


Jeanne Kok
 

15-06-2014 23:24:06
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (zo 15 jun 2014 21:13:44 https://www.somda.nl/forum/14676/p497695/): Ik vrees dat er grond welke eens bestemd was voor het tweede spoor inmiddels aan NS Vastgoed (thans Stations) is toebedeeld en die is zijn overbodige gronden aan het afstoten.....

Nee hoor, wees gerust. Die grond is nog steeds beschikbaar. De grenzen staan ook gewoon op de tekeningen. Zoals ik al opmerkte zijn hier en daar stukjes afgesnoept voor andere doeleinden, maar dat is relatief erg weinig. Er is niets op gebouwd. Uiteraard staan er wel vaak relaiskasten in de weg en moet juist daarvoor soms grond worden verworven. Ook zitten er op slechts enkele plekken smalle stukken in het trace, dat op de meeste lijnen overigens tussen de 15 en 40 meter breed is. Soms moet grond bijgekocht worden voor een spoorsloot, geluidsscherm, leiding- of kabelwerk of voor het plaatsen van bovenleidingmasten.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-06-2014 23:29
 

16-06-2014 00:19:53
bnv
bnv
Quote
dvdhoven (zo 15 jun 2014 21:34:37 https://www.somda.nl/forum/14676/p497700/): Er is ooit in het verleden een verbinding Zl - Rm of Mt geweest en meer recent herinner ik mij nog de Valkenburg Expres Zl - Vk met plan U.
Maar of dat nog maatgevend is voor nu, is een andere vraag.


Maar dat, doorgaande verbinding Zl-Rm, was in de tijd voor de electrificatie in 1953 van Zl-Ah. Andere omstandigheden dan nadien.
 

16-06-2014 09:00:31
broek53
broek53
Elektrificatie en spoorverdubbeling voor intercity's is in beeld geweest als alternatief voor de aanleg van delen van de omstreden A73. Nu die er inmiddels ligt, is het pleit wat een intercityverbinding betreft, definitief verloren denk ik.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-06-2014 09:01
 

16-06-2014 09:04:19
mdeen
mdeen
Het zal me benieuwen of ze dan met die elektricifactie ook de snelheid op Vl - Rm aanpakken. Die is nu 100.  

16-06-2014 09:23:24
jbt
jbt
Wellicht geen Intercity naar Zl (en ook geen trein van Rm naar Es, zoals in de jaren vijftig van de vorige eeuw), maar wellicht wel een doorgaande trein Mt - Nm, ook passend in de Limburgse vervoersconcessie 2016 - 2031, als inderdaad de sprinters Mt - Rm daar onderdeel van gaan vormen (wat bij mijn weten toch nog altijd de bedoeling is, nietwaar?)  

16-06-2014 10:09:45
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (zo 15 jun 2014 23:24:06 https://www.somda.nl/forum/14676/p497718/):
Quote
gvttreinen (zo 15 jun 2014 21:13:44 https://www.somda.nl/forum/14676/p497695/): Ik vrees dat er grond welke eens bestemd was voor het tweede spoor inmiddels aan NS Vastgoed (thans Stations) is toebedeeld en die is zijn overbodige gronden aan het afstoten.....

Nee hoor, wees gerust. Die grond is nog steeds beschikbaar. De grenzen staan ook gewoon op de tekeningen. Zoals ik al opmerkte zijn hier en daar stukjes afgesnoept voor andere doeleinden, maar dat is relatief erg weinig. Er is niets op gebouwd. Uiteraard staan er wel vaak relaiskasten in de weg en moet juist daarvoor soms grond worden verworven. Ook zitten er op slechts enkele plekken smalle stukken in het trace, dat op de meeste lijnen overigens tussen de 15 en 40 meter breed is. Soms moet grond bijgekocht worden voor een spoorsloot, geluidsscherm, leiding- of kabelwerk of voor het plaatsen van bovenleidingmasten.
Heb net even gekeken maar ruimte voor het tweede spoor was aan de westzijde (tussen Nm en Vl) en daar ligt de 'Prorail'grens nu op 7 meter vanaf hart spoor...de rest was aan NS vastgoed toebedeeld en die heeft het netjes kunnen verkopen aan andere partijen.
Wil je tot spoorverdubbeling overgaan dan zal je die grond weer opnieuw moeten kopen, er is voor dubbelspoor totaal een strook van zo`n 15 meter nodig maar wil je het bestaande spoor houden en het tweede spoor aan de westzijde aanleggen dan moet je toch nog ruim 2.60 meter grond aankopen.
Met de verdeling van gronden tussen NS Vastgoed en Railinfratrust (Prorail is de beheerder ervan) in het kader van de splitsing Infra en Exploitatie, heeft men absoluut geen rekening gehouden met de oude wensen voor b.v. een tweede spoor.

Electrificatie en verdubbeling is dus niet alleen een kwestie van palen slaan en een tweede spoor neerleggen, ook gronden kopen/onteigenen hoort er bij en dat zal een eventuele verdubbeling duurder maken.
 

16-06-2014 10:11:33
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 16 jun 2014 09:00:31 https://www.somda.nl/forum/14676/p497737/): Elektrificatie en spoorverdubbeling voor intercity's is in beeld geweest als alternatief voor de aanleg van delen van de omstreden A73. Nu die er inmiddels ligt, is het pleit wat een intercityverbinding betreft, definitief verloren denk ik.


De besluitvorming omtrent de A73 is intussen al heel wat jaren geleden. Veranderend denken en waardeoordeel sindsdien kunnen wonderen doen voor wat betreft infrastructuur (zoals we nu ervaren) en wellicht exploitatie. We zullen zien.
 

16-06-2014 10:17:28
bnv
bnv
Quote
Quote
Nee hoor, wees gerust. Die grond is nog steeds beschikbaar. De grenzen staan ook gewoon op de tekeningen. Zoals ik al opmerkte zijn hier en daar stukjes afgesnoept voor andere doeleinden, maar dat is relatief erg weinig. Er is niets op gebouwd. Uiteraard staan er wel vaak relaiskasten in de weg en moet juist daarvoor soms grond worden verworven. Ook zitten er op slechts enkele plekken smalle stukken in het trace, dat op de meeste lijnen overigens tussen de 15 en 40 meter breed is. Soms moet grond bijgekocht worden voor een spoorsloot, geluidsscherm, leiding- of kabelwerk of voor het plaatsen van bovenleidingmasten.
Heb net even gekeken maar ruimte voor het tweede spoor was aan de westzijde (tussen Nm en Vl) en daar ligt de 'Prorail'grens nu op 7 meter vanaf hart spoor...de rest was aan NS vastgoed toebedeeld en die heeft het netjes kunnen verkopen aan andere partijen.
Wil je tot spoorverdubbeling overgaan dan zal je die grond weer opnieuw moeten kopen, er is voor dubbelspoor totaal een strook van zo`n 15 meter nodig maar wil je het bestaande spoor houden en het tweede spoor aan de westzijde aanleggen dan moet je toch nog ruim 2.60 meter grond aankopen.
Met de verdeling van gronden tussen NS Vastgoed en Railinfratrust (Prorail is de beheerder ervan) in het kader van de splitsing Infra en Exploitatie, heeft men absoluut geen rekening gehouden met de oude wensen voor b.v. een tweede spoor.

Electrificatie en verdubbeling is dus niet alleen een kwestie van palen slaan en een tweede spoor neerleggen, ook gronden kopen/onteigenen hoort er bij en dat zal een eventuele verdubbeling duurder maken.


Dat is natuurlijk waar maar ik neem dat men slim genoeg geweest is dat men daar rekening mee heeft gehouden met het totaal te investeren bedrag dat nu bij elkaar wordr gezocht. Zou vreemd zijn als men voor dergelijke onaangename verrassingen zou komen te staan.
 

16-06-2014 16:35:42
sjoerd
sjoerd
Op de laatste editie van de originele lijntekeningen (2011) is het volgende te zien:
- Roermond - Venlo spoor ligt ten westen van de as; de ruimte voor tweede spoor aan de oostzijde is nog volledig aanwezig;
- Mook - Venray: huidige spoor ligt ten oosten van de as; ruimte voor tweede spoor niet overal (meer) aanwezig, bijv. door boogverruiming.
- Venray - Meerlo-Tienray: spoor ligt ten westen van de as; ruimte voor tweede spoor aan de oostzijde vrijwel geheel aanwezig.
- Meerlo-Tienray - Blerick: spoor ligt ten oosten van de as; ruimte voor tweede spoor vrijwel geheel aanwezig; uithaalspoor Blerick ligt ter plaatse van tweede spoor; dit kan worden omgebouwd.
Ik heb geen recenter materiaal om 100% zekerheid te bieden. Vrijwel altijd moet toch grond worden bijgekocht voor schermen, hekken, kasten, masten en dergelijke.

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-06-2014 16:57
 

01-07-2014 23:44:48
ZJ37
ZJ37
Discussie over wel of niet meedoen van Abellio aan de aanbesteding van de concessie Limburg: http://www.ovpro.nl/bus/2014/06/27/reiziger-dupe-van-ongelijk-speelveld-ov-concessie-limburg/

Opmerkelijk is de rol van CDA-er De Rouwe die wel erg pro andere vervoerder is met de opmerking: “Het is niet de bedoeling dat NS het geld dat zij verdient met een winstgevende treindienst in Amsterdam, inzet om laag in te schrijven op een regionale concessie om zo haar concurrenten uit de markt te drukken.”

Het OV moest toch goedkoper? Grijp je kans, zou ik zeggen... Het gaat kennelijk nu ineens niet meer over goedkoop OV.
 

02-07-2014 00:31:16
dennistd
dennistd
Dus Abellio mag niet meedoen als dochter van NS, maar Arriva mag als dochter van het nog veel grotere en machtigere DB wel gewoon meedoen? En had Veolia niet ook banden met SNCF, net als Syntus en Connexxion? Op die manier hou je alleen EBS nog over volgens mij, maar die zit weer niet in de treinen.  

02-07-2014 02:35:02
Ovindel
Ovindel
We kunnen ook de Chinezen vragen, die doen het blijkbaar goed bij de metro in Stockholm en gaan binnenkort ook IC's rijden in Zweden: http://nl.wikipedia.org/wiki/MTR_Corporation#MTR_in_het_buitenland  

02-07-2014 06:57:56
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 01 jul 2014 23:44:48 https://www.somda.nl/forum/14676/p499774/): Discussie over wel of niet meedoen van Abellio aan de aanbesteding van de concessie Limburg: http://www.ovpro.nl/bus/2014/06/27/reiziger-dupe-van-ongelijk-speelveld-ov-concessie-limburg/

Opmerkelijk is de rol van CDA-er De Rouwe die wel erg pro andere vervoerder is met de opmerking: “Het is niet de bedoeling dat NS het geld dat zij verdient met een winstgevende treindienst in Amsterdam, inzet om laag in te schrijven op een regionale concessie om zo haar concurrenten uit de markt te drukken.”

Het OV moest toch goedkoper? Grijp je kans, zou ik zeggen... Het gaat kennelijk nu ineens niet meer over goedkoop OV.

Het is een beetje tegenstrijdig natuurlijk, maar de vrees is dat NS zich dan weer in een monopoliepositie weet te manoevreren. Dus dat NS door laag in te schrijven de andere vervoerders permanent van de Nederlandse markt weet te verwijderen, en dan op de lange termijn de enige inschrijver wordt en dus voor elke prijs een aanbesteding kan winnen.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat NS in staat is zo'n langetermijnstrategie te ontwikkelen. Als die al valide is.
 

02-07-2014 09:41:40
sjoerd
sjoerd
Ik denk dat ze die visie wel kunnen ontwikkelen, maar kennelijk is het land nog niet zo ver dat men tot het inzicht komt dat die visie zo gek nog niet is. Dan zijn we straks ook af van die vier postbodes die hier met verschillende uniformpjes door de straat rennen, en ook van die geldverslindende marketing van vervelende energieverkopers. De laatste krabben zich al achter de oren, want al 100.000 huishoudens in dit landje wekken hun eigen stroom op. Versnippering ten top, maar efficient en goedkoop, dat kan onmogelijk kloppen. Straks heeft iedereen zijn eigen treinstel en dan hebben we de wegen niet meer nodig. Of hebben we al zoiets??  

02-07-2014 13:20:32
ZJ37
ZJ37
Inschrijven op een regionale concessie doe je mag ik aannemen op basis van een efficiënte treindienst. Normaal gesproken wordt dat bepaald door de ligging van de IC's en in 2017 is dat volstrekt onzeker vanwege PHS en de 1900 die via de HSL rijdt. Tel daar alle doorstroomstations bij op die veranderingen helemaal onmogelijk maken en de onzekerheid is compleet voor wie wilt inschrijven.

Dat NS voorkennis heeft is natuurlijk juist, maar hierdoor kan wel het meest optimale plaatje worden ontwikkeld: voor de vervoerder en ook voor de reizigers. Veel politieke figuren snappen dat niet of willen het niet snappen omdat ze kennelijk andere belangen hebben. Of mag ik dat niet hardop concluderen?
 

02-07-2014 13:27:29
sjoerd
sjoerd
Graag zelfs. Ik houd wel van out of the box redeneren en daarmee allerlei drogredenen en politieke flauwekul ontmaskeren. De meeste beleidsbeslissingen, waar dan ook, worden immers niet genomen op grond van feiten maar op grond van meningen en (verborgen) persoonlijke belangen.  

02-07-2014 14:19:31
maigoda
maigoda
Quote
mdeen (wo 02 jul 2014 06:57:56 https://www.somda.nl/forum/14676/p499791/):
Het is een beetje tegenstrijdig natuurlijk, maar de vrees is dat NS zich dan weer in een monopoliepositie weet te manoevreren. Dus dat NS door laag in te schrijven de andere vervoerders permanent van de Nederlandse markt weet te verwijderen, en dan op de lange termijn de enige inschrijver wordt en dus voor elke prijs een aanbesteding kan winnen.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat NS in staat is zo'n langetermijnstrategie te ontwikkelen. Als die al valide is.

Ik vraag me af of er in deze wel sprake is van een monopolypositie. De vervoerder die de consessie binnen weet te halen, rijdt in opdracht van de Provincie en volgens het pakket van eisen in de consessie. En of er nou een logo van NS, Arriva, Connexxion of Veolia op de trein geplakt zit, maakt daarin geen verschil. Het enige waar de Provincie zich werkelijk druk over zou moeten maken is dat er niet teveel geld bij moet en dat de afspraken in de consessie nageleefd worden.

Volgens mij was dit ook de reden dat er in het noorden van het land geen aanbesteding volgde voor de stoptreindienst Zl-Gn en Zl-Lw. NSR betaalde deze diensten uit eigen zak (dat heet in de volksmond ook wel "gratis"). Bij een aanbesteding had de provincie moeten bijbetalen.

Tot slot zit ik me nog te bedenken dat het hier gaat om een openbare aanbesteding. Ik ben dan reuze benieuwd op welke juridische gronden ze een partij menen te kunnen uitsluiten. Zou het echt gedaan worden op basis van "Abellio is eigendom van een monomolist", dan kunnen Arriva, Connexxion en Veolia ook afgeschreven worden als deelnemer. Andere onzin-redenen of mogelijke non-argumenten met een eventuele juridische waarde om NS uit te sluiten zie ik zo snel niet.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 02-07-2014 14:20
 

02-07-2014 14:48:55
MCNAlkmaar
Ach let maar op. Als de ene vervoerder de concessie wint, gaat de ander in beroep en omgekeerd. Wordt nog wel een lange strijd.


De groeten uit Schagen
 

02-07-2014 15:09:30
Ovindel
Ovindel
Quote
maigoda (wo 02 jul 2014 14:19:31 https://www.somda.nl/forum/14676/p499834/): Volgens mij was dit ook de reden dat er in het noorden van het land geen aanbesteding volgde voor de stoptreindienst Zl-Gn en Zl-Lw. NSR betaalde deze diensten uit eigen zak (dat heet in de volksmond ook wel "gratis"). Bij een aanbesteding had de provincie moeten bijbetalen.

Dan mogen ze de stoptreinen Std - Mt en Std - Hrl ook wel uit de aanbesteding halen in Limburg, NS rijdt ze tenslotte 'gratis'. En ja, er wordt nu met oud materieel gereden maar NS heeft toch duidelijk aangegeven dat vanaf 2018 de nieuwe sprinters komen en Plan V aan de kant gaat?

Laatst bewerkt door Ovindel op 02-07-2014 15:10
 

02-07-2014 16:05:45
treinjoop
treinjoop
Ik vraag me sterk af mocht Abellio de concessie winnen ze gebruik gaan maken van nieuw NS materieel. Het lijkt mij eerder dat er net als voor Gd - Apn een serie Flirt3 treinstellen wordt besteld of iets dergelijks. Abellio mag dan wel een dochter van NS zijn, het betekent niet dat Abellio met NS treinstellen kan gaan rijden. Arriva en DB wisselen in principe ook geen materieel uit.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

02-07-2014 16:23:45
broek53
broek53
Neen, maar een paar stellen bijbestellen voor Abellio is uiteraard heel goed mogelijk.  

02-07-2014 16:44:05
ZJ37
ZJ37
Quote
sjoerd (wo 02 jul 2014 13:27:29 https://www.somda.nl/forum/14676/p499826/): Graag zelfs. Ik houd wel van out of the box redeneren en daarmee allerlei drogredenen en politieke flauwekul ontmaskeren. De meeste beleidsbeslissingen, waar dan ook, worden immers niet genomen op grond van feiten maar op grond van meningen en (verborgen) persoonlijke belangen.
NS kan met een landelijk herontwerp toewerken naar een efficiënt IC netwerk, inclusief een efficiënt regionaal netwerk in het zuiden. Helemaal in het belang van de reizigers die het verder geen fluit interesseert tot welke vervoerder ze zijn overgeleverd.

Als diverse belangen gaan botsen dan is dat per definitie in het nadeel van de vervoerders en van de reizigers. Altijd!
 


02-07-2014 16:51:44
thom
thom
Ik denk dat een aantal politici stellig het idee hebben dat het allemaal maar beter wordt als er maar iemand anders dan NS de dienst uitvoert, en verder helemaal niet inhoudelijk meer nadenkt...  

02-07-2014 16:55:21
ZJ37
ZJ37
Het hoeft niet perse een NS te zijn, zolang je het maar bij 1 vervoerder houdt. De wensen van Limburg kunnen zelfs al lastig zijn om nog fatsoenlijk cargotreinen te kunnen laten rijden tussen Std en Fvs, maar wie maakt het wat uit?  

02-07-2014 19:58:36
kbrandsma
kbrandsma
Quote
ZJ37 (di 01 jul 2014 23:44:48 https://www.somda.nl/forum/14676/p499774/): Discussie over wel of niet meedoen van Abellio aan de aanbesteding van de concessie Limburg: http://www.ovpro.nl/bus/2014/06/27/reiziger-dupe-van-ongelijk-speelveld-ov-concessie-limburg/
(...)
Het OV moest toch goedkoper? Grijp je kans, zou ik zeggen... Het gaat kennelijk nu ineens niet meer over goedkoop OV.

Precies.
De nadelen van een ongelijk speelveld zijn wellicht kleiner dan de voordelen. De reiziger zou bij optimale overstapmogelijkheden juist voordeel kunnen hebben bij dit zogenaamd "ongelijk" speelveld. Bovendien, in Duitsland bied de landelijke vervoerder ook mee met concessies, onder dezelfde (vanuit Europa opgelegde) aanbestedingsregels.

Wanneer het belang van een (onder alle voorwaarden) gelijk speelveld belangrijker is dan het belang van de reiziger, dan ben ik benieuwd wat dit in de toekomst nog gaat opleveren. Om een gelijk speelveld te creëren moet een provincie bijvoorbeeld bij elke nieuwe concessie nieuw materieel eisen, omdat de zittende vervoerder (indien eigendom is van het huidige materieel) anders een voordeel heeft bij de aanbesteding wanneer bestaand materieel ook mag worden hergebruikt. Om dit te voorkomen moeten provincies een gescheiden aanbesteding organiseren: Een voor levering materieel, en een voor uitvoering dienst. Tot op heden is dit in Nederland bij treindiensten nog niet in praktijk gebracht.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 02-07-2014 19:59
 

03-07-2014 10:45:57
daniel81
daniel81
Quote
maigoda (wo 02 jul 2014 14:19:31 https://www.somda.nl/forum/14676/p499834/):Tot slot zit ik me nog te bedenken dat het hier gaat om een openbare aanbesteding. Ik ben dan reuze benieuwd op welke juridische gronden ze een partij menen te kunnen uitsluiten. Zou het echt gedaan worden op basis van "Abellio is eigendom van een monomolist", dan kunnen Arriva, Connexxion en Veolia ook afgeschreven worden als deelnemer. Andere onzin-redenen of mogelijke non-argumenten met een eventuele juridische waarde om NS uit te sluiten zie ik zo snel niet.
Groetjes,
Emiel

Het enige dat je nog kunt verzinnen is dat bedrijven niet meer dan x% van de markt in handen mogen hebben. Als ik even terugdenk aan de privatisering van het busvervoer: daar is het marktaandeel van de toenmalig grootste vervoerder (CXX) toen kunstmatig onder de 50% gebracht.
 

03-07-2014 10:55:42
ZJ37
ZJ37
Het zijn allemaal regels omdat blijkbaar om wat voor reden dan ook meerdere vervoerders actief moeten zijn. Niet dat het de reizigers verder wat uitmaakt, behalve dat ze zijn veroordeeld tot elke keer extra in- en uitchecken met hun OV chipkaart.  

03-07-2014 12:34:49
Ovindel
Ovindel
....en de extra instapkosten die met dat extra in- en uitchecken ook meteen worden afgeschreven.  

03-07-2014 13:25:09
jbt
jbt
Aanbesteden is een, de NMa is twee. In dat laatste zit - lijkt mij - het probleem als Abelio gaat meedingen op Nederlands Openbaar vervoer. Volgens mij is dit ook de reden dat Arriva (DB-dochter) in Duitsland diensten moest afstaan, of meer op afstand van DB werd gezet.
Overigens, dat de stopdiensten Rm - Mtr en Std - Hrl in de concessie zitten, is een politieke beslissing geweest van een aantal jaren geleden rondom een hogesnelheidslijn/trein-debacle. Hierbij speelt ook er bij mee dat NS zich met hand en tand heeft verzet tegen uitbreiding van de concessie tussen Rm en Wt. Eigenlijk wel jammer, want die stoptrein gaat niet door, bijgevolg er ook geen stations in Haelen en Baexem komen.

Laatst bewerkt door jbt op 03-07-2014 13:25
 

03-07-2014 14:07:08
ZJ37
ZJ37
Als die stations er moesten komen dan had de provincie Limburg dat heus wel opgenomen in het pakket van eisen. Bovendien is het de vraag of Haelen en/of Baexem dan tot het HRN behoort of tot een regionale concessie.  

03-07-2014 14:35:11
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (do 03 jul 2014 10:45:57 https://www.somda.nl/forum/14676/p499921/):
Het enige dat je nog kunt verzinnen is dat bedrijven niet meer dan x% van de markt in handen mogen hebben. Als ik even terugdenk aan de privatisering van het busvervoer: daar is het marktaandeel van de toenmalig grootste vervoerder (CXX) toen kunstmatig onder de 50% gebracht.

Voor de aanbesteding van Gouda-Alphen a/d Rijn was dat in elk geval geen argument. Die is binnengehaald door Abellio en er is geen enkele andere vervoerder van gaan stuiteren van protest.
Groetjes,
Emiel
 

03-07-2014 14:54:16
ZJ37
ZJ37
Terwijl juist hier sprake is van een lijn die helemaal los ligt van het HRN. Overigens zal bij het niet tijdig gereed komen van de kruisingsmogelijkheid te Gdwg, wel gebruik moeten worden gemaakt van het hoofdspoor Gd-Mda om zo rijdend te kunnen kruisen t.h.v. Hgwbr/Gwbr.  

03-07-2014 16:27:11
MasterE
MasterE
Quote
maigoda (do 03 jul 2014 14:35:11 https://www.somda.nl/forum/14676/p499957/):
Quote
daniel81 (do 03 jul 2014 10:45:57 https://www.somda.nl/forum/14676/p499921/):
Het enige dat je nog kunt verzinnen is dat bedrijven niet meer dan x% van de markt in handen mogen hebben. Als ik even terugdenk aan de privatisering van het busvervoer: daar is het marktaandeel van de toenmalig grootste vervoerder (CXX) toen kunstmatig onder de 50% gebracht.

Voor de aanbesteding van Gouda-Alphen a/d Rijn was dat in elk geval geen argument. Die is binnengehaald door Abellio en er is geen enkele andere vervoerder van gaan stuiteren van protest.
Groetjes,
Emiel


NS heeft deze concessie "gewonnen" en niet Abellio!
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wint_concessie_gouda_en_alphen_met_meer_treinen-146138


Mcn Asd
 

03-07-2014 16:38:56
reisthijs
reisthijs
NS in combinatie met Abellio, zoals te lezen is in het bericht waarnaar je linkt.

Quote
ZJ37 (do 03 jul 2014 14:07:08 https://www.somda.nl/forum/14676/p499954/): Als die stations er moesten komen dan had de provincie Limburg dat heus wel opgenomen in het pakket van eisen. Bovendien is het de vraag of Haelen en/of Baexem dan tot het HRN behoort of tot een regionale concessie.
Als die stations niet tot de regionale concessie behoren kan de bediening daarvan ook niet opgenomen zijn in het pakket van eisen.
 

03-07-2014 17:00:00
gvttreinen
gvttreinen
En alles in het belang van de reizigers....not dus!  

03-07-2014 17:01:39
jbt
jbt
Quote
ZJ37 (do 03 jul 2014 14:07:08 https://www.somda.nl/forum/14676/p499954/): Als die stations er moesten komen dan had de provincie Limburg dat heus wel opgenomen in het pakket van eisen. Bovendien is het de vraag of Haelen en/of Baexem dan tot het HRN behoort of tot een regionale concessie.

De Provincie wilde wel, maar 'Den Haag' heeft het tegengehouden. In wezen behoort Rm - Wt tot het HRN, net zozeer als Rm - Mt en Std - Hrl, alleen worden - als 'sanctie' voor HSL/HST-perikelen van een tijdje terug - de bestaande Limburgse stoptreinen onderdeel van de concessie. De NS ziet dat niet graag uitgebreid met Rm - Wt, immers concurrentie voor de (huidige) treinseries 800 en 3500. Nogmaals, jammer voor Haelen en Baexem.
 

03-07-2014 17:17:37
reisthijs
reisthijs
Over de stations Haelen en Baexem is het laatste woord nog niet gezegd, NS wil er misschien wel gaan stoppen.
http://www.dichtbij.nl/roermond/regio/artikel/3531958/ns-onderzoekt-mogelijkheid-stations-baexem-en-haelen.aspx
 

03-07-2014 18:14:39
maigoda
maigoda
Quote
MasterE (do 03 jul 2014 16:27:11 https://www.somda.nl/forum/14676/p499970/):
Quote
maigoda (do 03 jul 2014 14:35:11 https://www.somda.nl/forum/14676/p499957/):
Quote
daniel81 (do 03 jul 2014 10:45:57 https://www.somda.nl/forum/14676/p499921/):
Het enige dat je nog kunt verzinnen is dat bedrijven niet meer dan x% van de markt in handen mogen hebben. Als ik even terugdenk aan de privatisering van het busvervoer: daar is het marktaandeel van de toenmalig grootste vervoerder (CXX) toen kunstmatig onder de 50% gebracht.

Voor de aanbesteding van Gouda-Alphen a/d Rijn was dat in elk geval geen argument. Die is binnengehaald door Abellio en er is geen enkele andere vervoerder van gaan stuiteren van protest.
Groetjes,
Emiel


NS heeft deze concessie "gewonnen" en niet Abellio!
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wint_concessie_gouda_en_alphen_met_meer_treinen-146138

Dat maakt ten aanzien van wat ik stel over een X-aantal marktaandeel uiteraard niets uit. Feit is dat een vervoerder met meer dan 50% marktaandeel de consessie binnensleept en er is geen enkele (kleine) vervoerder daar amok over maakt. Dus waarom zou dat in Limburg dan wel een probleem moeten zijn.
Groetjes,
Emiel
 

04-07-2014 06:44:50
mdeen
mdeen
Quote
jbt (do 03 jul 2014 17:01:39 https://www.somda.nl/forum/14676/p499978/):
De Provincie wilde wel, maar 'Den Haag' heeft het tegengehouden. In wezen behoort Rm - Wt tot het HRN, net zozeer als Rm - Mt en Std - Hrl, alleen worden - als 'sanctie' voor HSL/HST-perikelen van een tijdje terug - de bestaande Limburgse stoptreinen onderdeel van de concessie. De NS ziet dat niet graag uitgebreid met Rm - Wt, immers concurrentie voor de (huidige) treinseries 800 en 3500. Nogmaals, jammer voor Haelen en Baexem.

En ziedaar een argument voor aanbestedingen. Het is toch van de gekke dat een vervoerder een uitbreiding van de treindienst zou blokkeren omdat het zichzelf dan concurrentie aandoet?
Exact hetzelfde als wat NS/NS-Hispeed heeft gedaan met de invoering van de Fyra.
 

04-07-2014 08:51:34
sjoerd
sjoerd
Volgens mij geef je zelf een feit aan dat je eigen redenering op losse schroeven zet: Fyra was in feite ook een uitbreiding van aangeboden diensten, en was ook wel degelijk een stukje interne concurrentie. Kortom: derhalve geen pleit om aan te besteden, integendeel. Als aanbesteden (in welke vorm dan ook)een echt wapen zou zijn, zou het in het gehele land wemelen van de concurrerende aanvragen voor treindiensten en zouden er ook meer worden uitgevoerd. Voorlopig zie ik alleen busdiensten ontstaan (DB) die een markt zoeken die door de spoorbedrijven niet interessant genoeg gevonden wordt.

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-07-2014 10:02
 

04-07-2014 09:42:46
mdeen
mdeen
Ik zie niet waar mijn redenatie niet klopt. NS komt met de Fyra en schrapt om zichzelf geen concurrentie aan te doen de Benelux.

Je hebt gelijk, dat is niet exact dezelfde situatie als hier, want hier is het: NS wil geen stoptrein omdat dat concurrentie met de IC zou aangaan.

Maar toch vind ik dat hetzelfde: het een niet doen omdat dat concurrentie voor de ander is.

Dat er dan niet verder wordt nagedacht en dat het misschien extra reizigers zou kunnen opleveren vind ik een beetje kortzichtig. Natuurlijk moet je kijken of het rendabel is, niet dat je 1 of 2 instappers per dag hebt, maar geef dan dat argument in plaats van "we doen het niet omdat het concurrentie met de bestaande IC aangaat".

Het is extra doorzichtig omdat NS dan opeens wel onderzoek wil doen naar een IC over de Maaslijn. Ja, gunst, want dan doen ze niet zichzelf concurrentie aan met de stoptrein, want die is van Veolia.

Laatst bewerkt door mdeen op 04-07-2014 09:43
 

04-07-2014 10:26:12
daniel81
daniel81
Quote
mdeen (vr 04 jul 2014 06:44:50 https://www.somda.nl/forum/14676/p500048/):
Quote
jbt (do 03 jul 2014 17:01:39 https://www.somda.nl/forum/14676/p499978/):
De Provincie wilde wel, maar 'Den Haag' heeft het tegengehouden. In wezen behoort Rm - Wt tot het HRN, net zozeer als Rm - Mt en Std - Hrl, alleen worden - als 'sanctie' voor HSL/HST-perikelen van een tijdje terug - de bestaande Limburgse stoptreinen onderdeel van de concessie. De NS ziet dat niet graag uitgebreid met Rm - Wt, immers concurrentie voor de (huidige) treinseries 800 en 3500. Nogmaals, jammer voor Haelen en Baexem.

En ziedaar een argument voor aanbestedingen. Het is toch van de gekke dat een vervoerder een uitbreiding van de treindienst zou blokkeren omdat het zichzelf dan concurrentie aandoet?
Exact hetzelfde als wat NS/NS-Hispeed heeft gedaan met de invoering van de Fyra.

Dit voorval heeft niets te maken met aanbesteden, maar met regionaliseren (twee zaken die wel vaker door elkaar gehaald worden). Opdrachtgever BV Nederland heeft geen behoefte aan Haelen en Baexem. De Provincie wel, maar die heeft hier dus niks over te zeggen.
 

04-07-2014 10:34:11
reisthijs
reisthijs
En, nogmaals, NS wil best in Haelen en Baexem gaan stoppen, als dat fincancieel haalbaar is.  

04-07-2014 11:37:24
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (vr 04 jul 2014 10:26:12 https://www.somda.nl/forum/14676/p500084/): Dit voorval heeft niets te maken met aanbesteden, maar met regionaliseren (twee zaken die wel vaker door elkaar gehaald worden). Opdrachtgever BV Nederland heeft geen behoefte aan Haelen en Baexem. De Provincie wel, maar die heeft hier dus niks over te zeggen.

Als dat klopt, dan zouden er nog wel meer haltes nooit zijn aangelegd en stops niet ingelegd in Limburg zoals Heerlen Woonboulevard en Heerlen De Kissel. Kennelijk hebben ook gemeentes een rol, alsmede de bereidheid van vervoerders. Dat is echt niet alleen boze broer Den Haag. Die hoor ik wel vaker noemen in het oosten en noorden en zuiden maar dat kan men nergens op baseren.
 

04-07-2014 13:07:36
daniel81
daniel81
Uiteraard hebben gemeentes ook een rol. En die zitten nou eenmaal dichter bij het provinciehuis dan bij Den Haag.
Waarbij Den Haag niet per sé een boze broer is, het kan ook een ontnuchterend realiteitsfilter zijn. Ik ben dan niet zo heel bekend in het Limburgse, maar een halte als Heerlen Woonboulevard zal buiten 2e Paasdag amper klanten trekken en er staat daar wel elk half uur een trein in beide richtingen stil, met extra slijtage, energieverlies, en langere reisduur voor de reizigers tot gevolg.

Mijn punt is gewoon dat het bedienen van extra haltes in beginsel een zaak is voor de opdrachtgever. En die zal een vervoerder dus opdragen er te stoppen.
Wat daarbij wel meespeelt, en daarin hebben jullie weer gelijk, is dat lobby in Den Haag sterker overkomt als ook de vervoerders meelobbyen, en daarin zijn de Arriva's en Veolia's vaak ambitieuzer dan NSR
(hoewel in dit specifieke geval ik er niks van geloof dat de regionale vervoerders ontzettend veel potentieel zien in Haelen en Baexem, maar dat het voor hen vooral een strategische zet is om met geld van de provincie meer in het HRN te infiltreren, precies wat NSR dus logischerwijs niet wil).
 

04-07-2014 14:03:20
jbt
jbt
Met een slimme busaansluiting en goede parkeerontsluiting en verder een goede aansluiting in Weert op de Intercity naar Eindhoven en verder, zouden de stations in Haelen en Baexem - lijkt mij - wel rendabel te exploiteren moeten zijn. Heythuysen en veel andere plaatsen aan de westoever van de Maas (grote gedeeltes van de gemeente Leudal en (in mindere mate) Peel en Maas, naar schatting zo'n 30.000 tot 35.000 mensen), zijn voor spoor OV op Roermond en Venlo aangewezen. Vanwege de tijdrovende omweg wordt daarom veelvuldig naar alternatieven gezocht (of die tijdrovende omweg - vaak een half tot een heel uur om weer, maar dan in een trein, door je eigen woonplaats te rijden - voor lief genomen.  

15-08-2014 11:39:15
kbrandsma
kbrandsma
En weer een artikel over het moeten terugterekken van Abellio uit de Limburgse aanbesteding. http://www.ovpro.nl/column-2/2014/08/15/abellio-moet-zich-terugtrekken-uit-limburgse-aanbesteding/

Abellio zal echt niet uit eigen beweging de inschrijving naast zich neerleggen. Daarvoor is de omvang van de concessie veel te groot. En omdat er, zoals in het artikel wordt geschreven, geen wettelijk verbod is voor NS en aanverwante bedrijven, kan de provincie Limburg Abellio binnen de wettelijke regels ook niet uitsluiten.

Bovendien zit men met gunning aan Abellio waarschijnlijk voor een dubbeltje op de eerste rang (zie voorbeeld HTM in artikel), dus het is (op financieel gebied) voor de provincie Limburg niet gunstig om Abellio uit te sluiten (nog los van eventuele rechtzaken bij uitsluiting).
 

15-08-2014 12:10:57
ZJ37
ZJ37
De concurrenten zien de bui al lang hangen dat de NS voordelen kan halen uit voorkennis en daarom ook veel goedkoper kan inschrijven. Bovendien kan NS met die voorkennis ook o.b.v. een dienstregeling een zo ideaal plaatje voor Limburg bedenken, iets wat de andere vervoerders dus niet kunnen.

In plaats van dat deze situatie wordt aangegrepen om er optimale voordelen uit te halen voor de reizigers, krijg ik meer en meer het idee dat de belangen heel ergens anders zitten. Niet in de laatste plaats bij aandeelhouders en dergelijke.

Veel argumenten die al die vogels aandragen zijn drogredenen (Het grote NS mag niet meedoen, maar dat Arriva een dochter van DB is wordt nooit genoemd). Meneer de Rouwe (policitus en belanghebbende bij Arriva) spant daarmee kortgeleden wel de kroon: "Het kan toch niet zo zijn dat NS goedkoop inschrijft uit de winst van de IC's". Ben ik nou gek, maar het MOEST toch goedkoper???
 

15-08-2014 12:13:51
mich
mich
Inderdaad net alsof Arriva geen voordeel heeft in de financiering met DB erachter.  

15-08-2014 12:22:11
ZJ37
ZJ37
Rover vond er onlangs ook al wat van. Opmerkelijk dat een consumenten organisatie zich ook uitspreekt over partijen die wel of niet mee zouden moeten doen. Zeker met flauwekulredenen. http://www.rover.nl/actueel/blogs/803-limburg-niet-naar-ns  

15-08-2014 13:04:26
broek53
broek53
Jawel, bevooroordeelder geleuter heb ik zelden mogen aanschouwen. Rover past zich aan bij de politiek van heden: het gaat om beelden en om emoties, niet om feitelijkheden.
Overigens is een van de weinige voordelen van het aanbesteden nu net dat je als opdrachtgever exact kunt voorschrijven wat er geboden moet worden aan treindiensten en welke stations er bediend moet worden.
 

15-08-2014 13:08:10
thom
thom
Quote
mich (vr 15 aug 2014 12:13:51 https://www.somda.nl/forum/14676/p504569/): Inderdaad net alsof Arriva geen voordeel heeft in de financiering met DB erachter.

Destijds net het lage landen en Fyra avindtuur wist men niet hoe hard ze dat moesten roepen want zij hadden de ervaring wel in huis door hun grote broer.
En nu klagen dat een ander zo'n grote broer heeft...
 

15-08-2014 13:24:01
ZJ37
ZJ37
En als Arriva het HRN zou verzorgen? Zou Arriva dan wel mee mogen doen volgens dezelfde personen?  

15-08-2014 13:51:21
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 15 aug 2014 13:04:26 https://www.somda.nl/forum/14676/p504576/): Jawel, bevooroordeelder geleuter heb ik zelden mogen aanschouwen. Rover past zich aan bij de politiek van heden: het gaat om beelden en om emoties, niet om feitelijkheden.
Overigens is een van de weinige voordelen van het aanbesteden nu net dat je als opdrachtgever exact kunt voorschrijven wat er geboden moet worden aan treindiensten en welke stations er bediend moet worden.
En een paar dagen later vindt die meneer van Rover dat NS wel op de goede weg is, met de directeur voorop. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/rover:_ns_topman_zet_reiziger_daadwerkelijk_centraal-146427

Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-08-2014 13:51
 

15-08-2014 14:20:24
lex_t
lex_t
Quote
scooter (zo 20 apr 2014 00:44:37 https://www.somda.nl/forum/14676/p492113/): En de provincie heeft weer wat.


*"Dieseltreintje" mompelt*
 

15-08-2014 16:06:11
maigoda
maigoda
Quote
ZJ37 (vr 15 aug 2014 13:24:01 https://www.somda.nl/forum/14676/p504579/): En als Arriva het HRN zou verzorgen? Zou Arriva dan wel mee mogen doen volgens dezelfde personen?

Met de belangenverstrengeling tussen de politiek en Arriva in het achterhoofd zou ik als antwoord verwachten: ja. Want zouden ze op zo'n moment niet gewoon zeggen: door de ervaring kan Arriva het goedkoper aanbieden en dat is toch goed voor de reizigers?
Groetjes,
Emiel
 

16-08-2014 05:16:32
AlexNL
AlexNL
Quote
mich (vr 15 aug 2014 12:13:51 https://www.somda.nl/forum/14676/p504569/): Inderdaad net alsof Arriva geen voordeel heeft in de financiering met DB erachter.


Het punt van Rover en de oud Veolia-topman is dat NS haar terrein kan uitbreiden door de concessie-Limburg te winnen, maar dat de FMN-vervoerders die mogelijkheid niet hebben omdat het HRN potdicht zit en exclusief gegund wordt aan NSR. Daar kan ik het eigenlijk wel mee eens zijn.
 

16-08-2014 05:33:39
Ovindel
Ovindel
Maar dan zouden alle 'HRN' diensten in Duitsland toch ook aanbesteed moeten worden? Volgens mij is het daar toch voornamelijk DB Fernverkehr die daar wat betreft langeafstandsvervoer de meeste reizigers meepikt, die zeldzame 'privaat-IC'. Is toch geen vergelijking met alle treinen die DB rijdt en daar besteden ze het ook niet aan. Wat ik overigens logisch vind.  

16-08-2014 08:18:05
evangoor
evangoor
Lange afstandsvervoer in Duitsland is vrij. Daar bestaat geen HRN, althans als je het consessiedeel bedoeld. Iedereen die wil mag rijden. Ook over de weg. Gebeurd beide trouwens. DB (en de andere vervoerders ook) rijdt dit dus voor eigen rekening en risico. Alleen het regionaal verkeer wordt, net al hier, door de overheid in opdracht gegeven aan de 'beste' aanbieder.

Laatst bewerkt door evangoor op 16-08-2014 08:19
 

16-08-2014 09:11:29
dvdhoven
dvdhoven
Waarbij overheid in dit verband een erg ruim begrip is. Beter gezegd het regionale vervoer is een zaak van de Bundesländer. En elk Bundesland doet dat weer op zijn eigen manier. De één houdt alles centraal zoals Niedersachsen, de ander decentraliseert het, zoals Nordrhein Westfalen. Daar was het zelfs zo'n lappendeken, dat men het toch wat aan het centraliseren is gegaan. Maar nog steeds zie je vaak meerdere aanbesteders voor één gebied. Kijk maar eens op een Flirt in Bentheim of een Talent in Enschede. In NRW is wel een grappig feit dat samenwerkingsverbanden van de vervoerders zijn gemuteerd tot aanbesteders van het vervoer, zoals het VRR en het VRS.


Dick van den Hoven
 

16-08-2014 17:41:42
maigoda
maigoda
Quote
AlexNL (za 16 aug 2014 05:16:32 https://www.somda.nl/forum/14676/p504667/):
Quote
mich (vr 15 aug 2014 12:13:51 https://www.somda.nl/forum/14676/p504569/): Inderdaad net alsof Arriva geen voordeel heeft in de financiering met DB erachter.


Het punt van Rover en de oud Veolia-topman is dat NS haar terrein kan uitbreiden door de concessie-Limburg te winnen, maar dat de FMN-vervoerders die mogelijkheid niet hebben omdat het HRN potdicht zit en exclusief gegund wordt aan NSR. Daar kan ik het eigenlijk wel mee eens zijn.

Maar daar staat dan weer tegenover dat het HRN niet werd aanbesteed. De HRN-concessie mocht binnen de huidige regels onderhands gegund worden en politiek Den Haag heeft bepaald dat NSR die krijgt. De concessie in Limburg is een provinciale aangelegenheid waar met geen mogelijkheid een vervoerder juridisch is uit te sluiten. Dus wat hier precies "oneerlijk" aan is, heeft nog geen politicus, Rover-medewerker of welke oud-topman dan ook met steekhoudende argumenten weten te onderbouwen. Ik zou zeggen: welkom in de wereld van de aanbestedingen.

Mijns inziens is het met deze aanbesteding redelijk eenvoudig: "de provincie bepaald de eisen, de vervoerder dient het uit te voeren tegen zo laag mogelijke kosten". En welk logo er dan op de treinen staat, is feitelijk een futiliteit. Maar uitgerekend dat futiliteitje is hetgeen waar iedereen zich zo druk maakt.
Groetjes,
Emiel
 

16-08-2014 18:03:32
Ovindel
Ovindel
Ik betwijfel of Arriva zich wel zou kunnen vinden in een 'Breng-oplossing'. Dus een merknaam voor al het OV in Limburg en geen logo's van de vervoerders erop.

Laatst bewerkt door Ovindel op 16-08-2014 18:04, reden: taalfoutje
 

16-08-2014 21:49:54
maigoda
maigoda
Als dat een eis is van de provincie, heeft Arriva slechts twee mogelijkheden: zich erbij neerleggen of niet meebieden.
Groetjes,
Emiel
 

16-08-2014 22:18:32
mren
mren
De busconcessie tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen (geen idee hoe ze die hebben genoemd) rijdt Arriva ook in de rode huisstijl van de provincie Brabant.  

17-08-2014 02:06:18
AlexNL
AlexNL
Quote
maigoda (za 16 aug 2014 17:41:42 https://www.somda.nl/forum/14676/p504751/):
Maar daar staat dan weer tegenover dat het HRN niet werd aanbesteed. De HRN-concessie mocht binnen de huidige regels onderhands gegund worden en politiek Den Haag heeft bepaald dat NSR die krijgt. De concessie in Limburg is een provinciale aangelegenheid waar met geen mogelijkheid een vervoerder juridisch is uit te sluiten. Dus wat hier precies "oneerlijk" aan is, heeft nog geen politicus, Rover-medewerker of welke oud-topman dan ook met steekhoudende argumenten weten te onderbouwen. Ik zou zeggen: welkom in de wereld van de aanbestedingen.


Klopt, maar dat is wel waar onder andere Jan Zaaijer en ROVER zich nu druk over maken.

NS krijgt de mogelijkheid om te bieden op het vervoer in de hele provincie Limburg (inclusief trein), maar omgekeerd is het niet mogelijk dat Veolia een bod uitbrengt op het sprintervervoer tussen Hoofddorp en Almere omdat dit nu eenmaal bij het beschermde HRN hoort. Op zich kan ik wel begrijpen dat mensen dat krom vinden.

[offtopic]
Het zou pas echt krom worden als de klacht van Keolis/SNCF zou komen, want juist die markt wordt echt beschermd door de Franse overheid. Franse regio's hebben weliswaar de vrijheid om te bepalen welke treindiensten er worden aangeboden en met welke kleurstelling, maar ze zijn verplicht om bij SNCF in te kopen. Daar zijn niet alle regio's even blij mee... [/offtopic]
Quote

Mijns inziens is het met deze aanbesteding redelijk eenvoudig: "de provincie bepaald de eisen, de vervoerder dient het uit te voeren tegen zo laag mogelijke kosten". En welk logo er dan op de treinen staat, is feitelijk een futiliteit. Maar uitgerekend dat futiliteitje is hetgeen waar iedereen zich zo druk maakt.
Groetjes,
Emiel


Mee eens. Uiteindelijk gaat het om de 'beste deal' voor de belastingbetaler en het beste aanbod voor de reiziger. Als NS volgens de gunningscriteria een beter aanbod kan brengen dan één van de andere partijen dan is het volledig terecht als de dienst ook daadwerkelijk naar NS gaat.

Quote
mren (za 16 aug 2014 22:18:32 https://www.somda.nl/forum/14676/p504771/): De busconcessie tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen (geen idee hoe ze die hebben genoemd) rijdt Arriva ook in de rode huisstijl van de provincie Brabant.


En dat geldt ook voor de rest van de Brabantconcessie: het heeft een eigen huisstijl en er is slechts een klein plekje voor het logo van de vervoerder die de dienst uitvoert. Mocht de provincie Limburg ook zoiets willen, dan kunnen ze dit in de concessie eisen. Biedingen die niet voldoen aan deze eisen kunnen dan gewoonweg terzijde worden geschoven als zijnde 'voldoet niet aan de voorwaarden'.
 

17-08-2014 07:36:42
dvdhoven
dvdhoven
Arriva rijdt de Vechtdal concessie ook in de Vechtdal kleuren/huisstijl. Er staat wel ergens Arriva op de stellen.
En verder zal geen vervoerder afhaken op de jas. Vervoerders zijn in deze net kameleons. U vraagt, wij draaien of beter trekken de jas aan, die u wenst aan.
Ook de grote DB doet dat. Na de laatste aanbesteding rijden in/rond Leipzig DB Regio treinen in zilverkleur rond.
En natuurlijk hangt er een prijskaartje aan de jas. Dat moge duidelijk zijn.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-08-2014 15:00


Dick van den Hoven
 

17-08-2014 23:40:47
maigoda
maigoda
Quote
AlexNL (zo 17 aug 2014 02:06:18 https://www.somda.nl/forum/14676/p504782/): NS krijgt de mogelijkheid om te bieden op het vervoer in de hele provincie Limburg (inclusief trein), maar omgekeerd is het niet mogelijk dat Veolia een bod uitbrengt op het sprintervervoer tussen Hoofddorp en Almere omdat dit nu eenmaal bij het beschermde HRN hoort. Op zich kan ik wel begrijpen dat mensen dat krom vinden.

Dat men het krom vindt, snap ik. Maar dat geldt wel meer voor dingen die op democratische en juridisch zuivere manier zijn ingesteld. Daarom vind ik het ook geen redelijke vergelijking. Er zijn wel meer zaken die onderhands gegund (lees: niet aanbesteed) zijn. En wordt dat betreffende bedrijf dan ook elders geweerd? Een aanbesteding is altijd openbaar en uitsluiting op basis van "als een bedrijf elders een onderhandse gunning heeft, mag het niet meebieden" is mijns inziens niet mogelijk.
Groetjes,
Emiel
 

18-08-2014 01:05:43
AlexNL
AlexNL
Quote
maigoda (zo 17 aug 2014 23:40:47 https://www.somda.nl/forum/14676/p504860/):

Een aanbesteding is altijd openbaar en uitsluiting op basis van "als een bedrijf elders een onderhandse gunning heeft, mag het niet meebieden" is mijns inziens niet mogelijk.



Of zo'n uitsluiting juridisch wel of niet mogelijk is laat ik in het midden, het zou voor de aanbestedende overheid gewoon niet uit moeten maken. Zolang de bussen en treinen maar blijven rijden...