Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
22-10-2010 10:52:55
Damian
Damian
Het gaat slecht met de V250:

Het enige toegelaten onderdeel van de V250 is nog steeds de stroomafnemer.

-Ruitenwissers werken slecht en wissen over een te klein oppervlak
-Bij regen in combinatie met hoge snelheid is het zicht voor de machinist minimaal
-Klimaatbeheersing werkt nog steeds niet waardoor er zeer hoge tempraturen ontstaan in cabine
-Beeldschermen in cabine zijn zeer slecht te lezen
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt

Maw, je kunt gerust zeggen dat de veiligheid in geding is gekomen. En dan gaat het alleen nog maar over de belangrijkste zaken in de cabine.

V250 treinstel nummer 5 is inmiddels aangekomen en gelijk terzijde gesteld in de Watergraafsmeer.

De ontheffing om met de V250 te mogen rijden verloopt op 31 december van dit jaar.
 

22-10-2010 11:59:08
mark
mark
Quote
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt
Daar ging mijn koffie... hogesnelheidsmaterieel anno 2010 %08%
 

22-10-2010 13:14:47
treintim
treintim
Quote
Damian: Het gaat slecht met de V250:


Kan dit project ook nog mislukken? Dat NSH de stekker eruit trekt bijvoorbeeld, of is het daar nu te laat voor? In elk geval moet er toch tegen deze problemen wat te doen zijn..
 

22-10-2010 13:32:06
aarclay
aarclay
Quote
Damian: De ontheffing om met de V250 te mogen rijden verloopt op 31 december van dit jaar.

En kan die ontheffing makkelijk weer opnieuw worden aangevraagd, gezien het stel verre van veilig te noemen is tijdens de proefritten? Of gaat dit weer een vertraging opleveren zodat eind 2011 ook al niet meer gehaald kan worden om hem in de dienst in te zetten?


Choo choo.....
 


22-10-2010 13:32:23
mdeen
mdeen
Het ligt er maar net aan wat in het contract met Ansaldo staat.

Het contract met de overheid is duidelijk: HSA hoeft pas een normale dienst te rijden als er voldoende materieel voorhanden is. De staat ziet af van een dwangsom om HSA hier eerder toe te dwingen omdat dat waarschijnlijk toch nutteloos is (materieel tover je niet uit een hoge hoed), dus HSA kan consessietechnisch met Ansaldo blijven doormodderen tot wij een ons wegen.

Het contract met Ansaldo is natuurlijk niet bekend. De minister heeft al een keer gezegd dat "HSA niet ’in de positie is een claim te kunnen leggen’. ". De kamer zou in 2008 vertrouwelijk geïnformeerd zijn over de inhoud van het contract.

Als de HSA niet in de positie is om een claim te leggen dan betekent dat dat er doorgemodderd wordt. Dat je in het ergste geval tot 2023 geen V250's hebt (erg onwaarschijnlijk, ik denk dat als je dat voor de rechter laat komen, de rechter Ansaldo al gauw tot iets veroordeeld).
Misschien dat je een situatie gaat krijgen als in Denemarken, waar de levering van de IC4 9 jaar uit zal lopen en de DSB ze zelf zal afbouwen.
Maar de vraag is dus of HSA iets kan afdwingen bij Ansaldo.

Koffiedik kijken dus.
 

22-10-2010 13:33:26
maurits
maurits
Dit had men dus al kunnen zien aankomen toen de stellen besteld werden, AnsaldoTilburg staat bekend om haar late levering en beroerde bouwkwaliteit, de voorbeelden daarvan zijn talloos.

Het zou me niks verbazen als DB haar ICE-dienst naar London eerder heeft rijden dan dat NS Hispeed de V250 volledig in dienst heeft.

Laatst bewerkt door maurits op 22-10-2010 13:34


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-10-2010 13:38:47
Damian
Damian
Quote
mdeen: (materieel tover je niet uit een hoge hoed)


Als de treinen ergens anders besteld waren hadden ze allang gereden op de HSL.
De Italianen waren goedkoper, met alle gevolgen van dien.
 

22-10-2010 13:46:50
mren
mren
Quote
mdeen: Het ligt er maar net aan wat in het contract met Ansaldo staat.



Als er een wanprestatie wordt geleverd, kan gewoon volgens Nederlands recht het contract ontbonden worden.

Quote
aarclay:
Quote
Damian: De ontheffing om met de V250 te mogen rijden verloopt op 31 december van dit jaar.

En kan die ontheffing makkelijk weer opnieuw worden aangevraagd, gezien het stel verre van veilig te noemen is tijdens de proefritten?

Dat 'verre van veilig' lijkt me behoorlijk overdreven. Dat niet alles meteen goed is, moge wel duidelijk zijn, maar die Italianen zijn niet helemaal amateurs natuurlijk.
 

22-10-2010 13:54:30
mdeen
mdeen
Quote
maurits: AnsaldoTilburg



Misschien dat dat de naam wordt voor de doorstart als AnsaldoBreda failliet gaat
 

22-10-2010 13:57:55
maxime
maxime
@ mren: Een dodeman werkbaar houden met een stuk hout van de Blokker lijkt mij toch niet het toppunt van veiligheid. Slecht leesbare schermen icm met slecht zicht bij regen betekent overigens dat een machinist op een V250 zich aardig blind zal voelen. Cabinesignalering gaat immers via de schermen en op de HSL zijn er geen seinen om op terug te grijpen. Op het gewone net, waar wel seinen staan, is het met slecht weer nog niet je-van-het lijkt me.

Tot slot nog over die klimaatbeheersing: die moet echt in orde zijn om ICE toestanden te voorkomen in de zomer.;) Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat een machinist het niet trekt door de warmte en dat zonder werkende dodeman.

Laatst bewerkt door maxime op 22-10-2010 13:58
 

22-10-2010 14:46:52
Damian
Damian
Quote
mren: Dat 'verre van veilig' lijkt me behoorlijk overdreven.


Jouw opmerking vind ik behoorlijk overdreven. Er kan hier maar 1 conclusie getrokken worden: de boel is niet veilig.

Ik verwacht natuurlijk wel dat de ontheffing na 31 dec gewoon gegeven gaat worden. Want het algemeen belang+de centen zijn belangrijker dan de veiligheid.
IVW en Prorail maken graag uitzonderingen. Stavoren gevallen worden op de koop toegenomen.
 

22-10-2010 15:28:42
yappa
yappa
Quote
mark:
Quote
-Om de dodeman werkbaar te houden wordt een stuk hout van de Blokker gebruikt
Daar ging mijn koffie... hogesnelheidsmaterieel anno 2010 %08%


Maar dat wisten wij toch al lang???

http://www.youtube.com/watch?v=jJfuqc4GLeA : vanaf 0:45.

En wat is nu uiteindelijk de moraal van het verhaal......
 

22-10-2010 16:14:41
kleine_man
kleine_man
Quote
Damian:
Quote
mdeen: (materieel tover je niet uit een hoge hoed)


Als de treinen ergens anders besteld waren hadden ze allang gereden op de HSL.
De Italianen waren goedkoper, met alle gevolgen van dien.


Nope, er was maar 1 reden om voor Ansaldo te gaan. Men wilde een design stelletje van een gerenomeerde ontwerper. Deze had zich exclusief aan 1 automerk gekoppeld waar Ansaldo een dochteronderneming van is.
 

22-10-2010 16:26:21
Stefanovic
Stefanovic
Ik ken deze specifieke aanbesteding niet hoor maarre.. Wat jij roept kán wettelijk helemaal niet in een aanbesteding.
Je kiest de afnemer op basis van prijs (goedkoopste) of de economisch meest voordelige. Met die laatste kun je zaken als kwaliteit, referenties, ervaring en vragen.

Maar je kunt daarin niet eisen dat de afnemer dat ding door Pinifarina (of hoe je het ook schrijft) laat ontwerpen. Dat druist in tegen het aanbestedingsbeginsel van gelijke kansen voor aanbieders.
 

22-10-2010 16:36:17
bjornl
bjornl
Quote
mdeen: De staat ziet af van een dwangsom om HSA hier eerder toe te dwingen omdat dat waarschijnlijk toch nutteloos is (materieel tover je niet uit een hoge hoed)
Ik had begrepen vooral omdat uiteindelijk niemand er wat mee opschiet als HSA failliet gaat.
 

22-10-2010 16:44:39
mren
mren
Quote
Stefanovic:
Maar je kunt daarin niet eisen dat de afnemer dat ding door Pinifarina (of hoe je het ook schrijft) laat ontwerpen. Dat druist in tegen het aanbestedingsbeginsel van gelijke kansen voor aanbieders.

Je kan echter wel een preselectie op ontwerp maken.

Maar -belangrijker- deze aanbestedingsregels die je nu aanhaalt gelden alleen voor overheidsaanbestedingen en HSA is een private partij.
 

22-10-2010 17:08:59
2296
2296
Quote
Damian: Het gaat slecht met de V250:
V250 treinstel nummer 5 is inmiddels aangekomen en gelijk terzijde gesteld in de Watergraafsmeer.


Ook deze is verre dan af. Ook hier moet nog de nodige uurtjes aan gesleuteld worden voordat men er zelfstandig mee kan rijden. Meer zeg ik niet over dat treinstel.

Laatst bewerkt door 2296 op 22-10-2010 17:09
 

22-10-2010 17:11:09
rick
rick
Quote
Damian: Ik verwacht natuurlijk wel dat de ontheffing na 31 dec gewoon gegeven gaat worden. Want het algemeen belang+de centen zijn belangrijker dan de veiligheid.
IVW en Prorail maken graag uitzonderingen. Stavoren gevallen worden op de koop toegenomen.
Als het nou over de normale dienst met reizigers ging zou ik zeggen dat je een punt hebt, maar voor de proefritten niet. Nu is het nog mogelijk om de zaken die niet voldoen aan te passen en is een ontheffing dus wel terecht.
 

22-10-2010 20:01:19
mich
mich
slecht zicht en slecht afleesbare schermen zijn niet veilig, maar vlak een niet werkende klimaatinstallatie niet uit. Achter zo'n voorruit wordt het al snel zo warm dat je als machinist last krijgt van concentratieverlies.  

22-10-2010 21:14:53
broek53
broek53
Quote
Damian:
Quote
mren: Dat 'verre van veilig' lijkt me behoorlijk overdreven.


Jouw opmerking vind ik behoorlijk overdreven. Er kan hier maar 1 conclusie getrokken worden: de boel is niet veilig.

Ik verwacht natuurlijk wel dat de ontheffing na 31 dec gewoon gegeven gaat worden. Want het algemeen belang+de centen zijn belangrijker dan de veiligheid.
IVW en Prorail maken graag uitzonderingen. Stavoren gevallen worden op de koop toegenomen.
Voor de meer onbedorven lezers van dit forum: dit zijn geen feiten, noch lijken ze erop. Het is dus eigenlijk laster.
Vergelijkingen met Stavoren slaan he=le=maal nergens op. En a priori is dit nu net een van de weinige zaken waarin de opsplitsing van het spoorbedrijf "goed" werkt. Prorail en IVW hebben maling aan financiële belangen van vervoerders, zoals menig tot razernij gedreven goederenvervoerder en leasemaatschappij die locs toegelaten wilde hebben, zal kunnen beamen.
 

22-10-2010 23:35:29
AlexNL
AlexNL
Ik verwacht niet dat na 31/12 zomaar opnieuw een toelating wordt verleend. De eerste V250 is over een paar dagen immers al anderhalf jaar in ons land (de eerste kwam op 28/04/2009 de grens over). Na 20 maanden zou je toch wel verwachten dat de toelating in zoverre is afgerond dat de stellen klaar zijn voor inzet - dat is tenminste wat je zou kunnen verwachten.

In de laatste uitgave van Alstom's maandelijke videobulletin 360 (te vinden op http://cdn.streamlike.com/hosting/alstom2/home.php?med_id=3570c8cf9db08f88&lng=all) gaat er een stukje over het toelatingsproces voor treinen. Hierin laat men in het kort zien hoe het er bij de toelating van de AGV aan toe gaat, en dat het naar verwachting 18 maanden duurt om de AGV, die volledig klaar is qua ontwerp, toegelaten te krijgen in Italië.

Ik vind dat AnsaldoBreda genoeg tijd gehad heeft. Als ze 31/12 niet halen om dat stel toegelaten te krijgen (ik denk niet dat dat gaat lukken gezien de eerdere post hier) dan kunnen ze er net zo goed mee stoppen. Ik geef HSA / NS Hispeed ook groot gelijk als ze het dan voor de rechter brengen vanwege wanprestaties. Hoe lang is AnsaldoBreda nu al bezig met het bouwen van die V250? 5 jaar ofzo?
 

22-10-2010 23:55:01
mren
mren
Het lijkt mij -als buitenstaander- dat ze echt wel enige objectieve criteria hebben voor toelating anders dan 'duurt lang'...  

23-10-2010 02:15:53
thom
thom
Quote
maxime: @ mren: Een dodeman werkbaar houden met een stuk hout van de Blokker lijkt mij toch niet het toppunt van veiligheid.


Ten eerste verkoopt de Blokker geen hout, en ten tweede oordeel je nu ergens over waar je géén details van weet.
Als er bv een plankje hout onder ligt voor de betere ondersteuning van de voet van een Mcn hebben we het nergens over op gebied van veiligheid, ik verwacht echt geen balken hout die een dodemanspendaal op de vloer drukken ofzo
Dodeman is tegenwoordig allemaal intermiderend uitgevoed.

Quote

Tot slot nog over die klimaatbeheersing: die moet echt in orde zijn om ICE toestanden te voorkomen in de zomer.;) Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat een machinist het niet trekt door de warmte en dat zonder werkende dodeman.

Dat "zonder werkende dodeman" verzin je nu ter plekke want dát heeft niemand gezegd, dus dat is geen argument...

Laatst bewerkt door thom op 23-10-2010 02:17
 

23-10-2010 09:28:08
NDS
NDS
Aangezien dit zo eindeloos lijkt te worden zou het mooi zijn als een andere vervoer op het idee komt wel goed werkend materieel te bestellen en er ook te gaan rijden, volgens de europeese regelgeving mag dat sinds 1-1-2010.
Ik weet dat de nederlandse overheid en de NS en HSA er waarschijnlijk anders over denken, maar ook die kunnen als het er op aankomt niet onder de europeese regelgeving uit%08%.

Concurentie in het lange afstands vervoer kan zeker in dit geval geen kwaad anders hebben we over 5 jaar nog een HSL die de snelheid van een regionale trein word bereden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-10-2010 09:34:17
MasterE
MasterE
Helaas gaat dit niet NS-Hispeed is de enige die over de HSL mag.
DB wil ook graag een ICE laten rijden van Asd-London, maar die moet dan in Nederland over het gewone spoor.

Mcn Asd.
 

23-10-2010 09:42:05
NDS
NDS
Nee dat is door Nederland opgelegd maar niet conform de europeese regelgeving sinds 1-1-2010 als je dat als vervoerder aanvecht win je dat 100% zeker, mag de markt voor lange afstands verkeer moet verplicht opgesteld worden dit geld ook voor onze HSL Zuid.

Zelfde geld dus ook voor het kernnet.

Ps; daarom mag de DB dus ook dingen als Frankfurt-Londen gaan doen en dat mag in Nederland via de HSL net als in de rest van Europa

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 23-10-2010 09:43


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-10-2010 09:44:57
MasterE
MasterE
Volgens mij heeft NS Hi-speed de concessie gewonnen op de HSL.
zie ook http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961

Mcn Asd.

Laatst bewerkt door MasterE op 23-10-2010 09:48
 

23-10-2010 10:07:57
treinfan
treinfan
volgens mij heeft de NS ook de concessie op het hoofdrailnet en daar rijden ook af en toe reizigerstreinen van andere vervoerders  

23-10-2010 10:19:45
NDS
NDS
Quote
MasterE: Volgens mij heeft NS Hi-speed de concessie gewonnen op de HSL.
zie ook http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961

Mcn Asd.

Zoals ik al zei ook wat er over de HSL in de link staat is gelul naar mijn mening want lange afstands markt is open en dus mag je niet via aanbesteding een bedrijf het alleen recht geven op een lijn. Maar prima hoor geloof wat je geloven wilt, maar als vervoerder zou ik er wel een rechtzaakje en materieel bestelling aan durven te wagen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-10-2010 10:20:12
vdgrail
vdgrail
Het is, dacht ik(!), zo dat er wel treinen van andere vervoerders over de HSL-Zuid mogen rijden, maar ze mogen niet binnen de Nederlandse grenzen personen vervoeren. Dus er mogen geen tickets Rotterdam-Amsterdam (bijv.) worden verkocht. Dus het is toegestaan als het maar vervoer naar het buitenland is. De concessie is alleen maar binnen de Nederlandse grenzen geldig, opzich.  

23-10-2010 10:21:01
maurits
maurits
Quote
MasterE: Helaas gaat dit niet NS-Hispeed is de enige die over de HSL mag.
DB wil ook graag een ICE laten rijden van Asd-London, maar die moet dan in Nederland over het gewone spoor.

Mcn Asd.


Helaas, u gaat niet door voor de koelkast Het internationale reizigersvervoer is geliberaliseerd en iedere vervoerder die aam de toelatingseisen voldoet en geschikt materieel heeft mag internationaal reizigersvervoer over de HSL uitvoeren. De enige "beperking" is dat je geen binnenlandse reizigers mag meenemen, daar heeft NS Hispeed het alleenrecht op. En de internationale vervoerder betaalt dezelfde hoge gebruikersvergoeding als NS Hispeed.

Het lijkt me persoonlijk ook vrij zot om de HSL dicht te gooien voor andere vervoerders. De lijn heeft miljarden aan belastinggeld gekost en er wordt een paar jaar na opening, buiten de Thalys, nog vrijwel niet fatsoenlijk op gereden. Dat NS Hispeed nattigheid begint te voelen omdat de levering van de V250 zo dramatisch verloopt is hun eigen probleem. Als een andere vervoerder eerder haar zaken op orde heeft dan lijkt me dat een voorbeeld van gezonde marktwerking.

Laatst bewerkt door maurits op 23-10-2010 10:28


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-10-2010 10:26:50
NDS
NDS
Quote
Het is, dacht ik(!), zo dat er wel treinen van andere vervoerders over de HSL-Zuid mogen rijden, maar ze mogen niet binnen de Nederlandse grenzen personen vervoeren. Dus er mogen geen tickets Rotterdam-Amsterdam (bijv.) worden verkocht. Dus het is toegestaan als het maar vervoer naar het buitenland is. De concessie is alleen maar binnen de Nederlandse grenzen geldig, opzich.

Ja tot 1-1-2010 kan dat goed de situatie zijn geweest zoals dat toen in veel landen zo was, daar heeft de EU dus een eind aan gemaakt met nieuwe wetgeving die stelt dat ieder land verplicht zijn spoorweg net moet open stellen voor alle vervoerders in het lange afstands verkeer.

Daardoor werkt bijvoorbeeld de SNCF aan plannen voor binnenlandse Duitse TGV diensten en ziet de DB zijn kans schoon om een tegen aanval in te zetten. Daarnaast waren er ook ver gevorderde plannen van een andere vervoerder om meerdere keren per dag Köln-Hamburg v.v. te gaan rijden, alleen dat plan daar heb ik al lange tijd niks meer van gehoord.

Nederland heeft zich al jaren in een rare positie geplaatst met het kernnet en de HSL en heeft uiteraard weinig zin dat op te geven maar dat zullen ze vanzelf wel moeten.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 23-10-2010 10:30


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-10-2010 10:38:21
Damian
Damian
Quote
broek53: Voor de meer onbedorven lezers van dit forum: dit zijn geen feiten, noch lijken ze erop. Het is dus eigenlijk laster.


Laster? Als jij even via een PB jouw e-mail adres geeft zal ik je een officieel schrijven laten zien over de punten die ik in deze topic benoem.
 

23-10-2010 10:50:19
Apda
Apda
Quote
http://infoeuropa.sliven.bg/eu_fact_sheets/policies/transport/article_7263_nl.htm: Onder de overeenkomst over het tweede spoorweginfrastructuurpakket viel een verklaring van het Europees Parlement en de Raad van ministers dat het de bedoeling was om de markt voor het internationale reizigersvervoer per spoor vanaf 2010 open te stellen. De noodzakelijke rechtsgrondslagen voor deze marktopenstelling zijn gecreëerd bij Richtlijn 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 in het kader van de vaststelling van het zogeheten derde spoorwegpakket. De openstelling van de markt voor internationale personenvervoerdiensten tot 1 januari 2010 omvat tevens het recht om passagiers te vervoeren tussen willekeurige stations op het traject van een internationale vervoerdienst — ook tussen stations in een en dezelfde lidstaat. In bepaalde omstandigheden kan dit recht evenwel door de lidstaten worden ingeperkt.
 

23-10-2010 14:07:37
maxime
maxime
Quote
thom:
Quote
maxime: @ mren: Een dodeman werkbaar houden met een stuk hout van de Blokker lijkt mij toch niet het toppunt van veiligheid.


Ten eerste verkoopt de Blokker geen hout, en ten tweede oordeel je nu ergens over waar je géén details van weet.
Als er bv een plankje hout onder ligt voor de betere ondersteuning van de voet van een Mcn hebben we het nergens over op gebied van veiligheid, ik verwacht echt geen balken hout die een dodemanspendaal op de vloer drukken ofzo
Dodeman is tegenwoordig allemaal intermiderend uitgevoed.

Quote

Tot slot nog over die klimaatbeheersing: die moet echt in orde zijn om ICE toestanden te voorkomen in de zomer.;) Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat een machinist het niet trekt door de warmte en dat zonder werkende dodeman.

Dat "zonder werkende dodeman" verzin je nu ter plekke want dát heeft niemand gezegd, dus dat is geen argument...


Beste Thom, kijk eens naar het eerste bericht van dit topic. Daar staat namelijk waar ik me op baseer. Daarnaast geeft Damian enkele berichten boven dit bericht aan als reactie op Broek53, dat hij dit uit een officieel schrijven heeft.

En wat dat hout van de Blokker betreft....dat is symbolisch bedoeld, dus niet op slakken zout leggen. Voor mijn part komt het bij de Gamma, Fix-it, Karwei of Praxis vandaan, maar zoveel maakt dat toch niet uit?

Laatst bewerkt door maxime op 23-10-2010 14:09
 

23-10-2010 15:00:47
steelwheel
steelwheel
De zaken genoemd in bovenstaand bericht zijn van toepassing op TESTITTEN met V250 treinstellen die sowieso retour AB gaan. Met name het cabine klimaat voor de proefritmachinisten. De cabine is nu in een "experimentele" staat, vandaar dat er wat zaken in orde moesten worden gemaakt om volgens arbo regels een normale werkomgeving te creëren.

Houtblokjes van de Blokker??? Nee dit zijn tijdelijke ventilatoren geweest van de Blokker om het zomers wat aangenamer te maken daar de clima nog niet was ingebouwd.

VGB loop inderdaad tot eind dec, Daarna moet deze gewoon op nieuw worden aangevraagd. Daar is niets vreemds aan.

Enige nuance in de berichtgeving dus..

W. V250 mcn
 

23-10-2010 15:02:50
steelwheel
steelwheel
300km/h tussen Asd Shl Rtd Bd is gewoon onzin. Als je net 300 rijdt kan je al weer in de remmen. 250 is een goed gemiddelde.  

23-10-2010 15:04:35
rick
rick
Quote
Damian:
Quote
broek53: Voor de meer onbedorven lezers van dit forum: dit zijn geen feiten, noch lijken ze erop. Het is dus eigenlijk laster.


Laster? Als jij even via een PB jouw e-mail adres geeft zal ik je een officieel schrijven laten zien over de punten die ik in deze topic benoem.

Dat zal je best hebben, maar je opmerking "Want het algemeen belang+de centen zijn belangrijker dan de veiligheid. IVW en Prorail maken graag uitzonderingen. Stavoren gevallen worden op de koop toegenomen." is natuurlijk wel laster.
 

23-10-2010 19:27:07
kleine_man
kleine_man
Quote
NDS: Nee dat is door Nederland opgelegd maar niet conform de europeese regelgeving sinds 1-1-2010 als je dat als vervoerder aanvecht win je dat 100% zeker, mag de markt voor lange afstands verkeer moet verplicht opgesteld worden dit geld ook voor onze HSL Zuid.

Zelfde geld dus ook voor het kernnet.

Ps; daarom mag de DB dus ook dingen als Frankfurt-Londen gaan doen en dat mag in Nederland via de HSL net als in de rest van Europa

Groetjes Michiel


Er is wel een klein addertje met verschrikkelijke grote gevolgen onder het gras . De dienst die je aanbied moet grensoverschrijdend zijn. Verder is er nog wat getouwtrek over definitie van diensten. --> Oeps, dat stond er al. Had ik nog niet gezien

Volgens mij krijg je problemen als je via de HSL ook diensten Amsterdam-Brussel-Parijs gaat aanbieden.

Maar dit heeft niets met het HSL-materieel te maken. Om hem weer terug te krijgen. Ik heb ergens begrepen dat AnsaldoBreda een bepaalde periode heeft om die stellen af te leveren NADAT de HSL VOLLEDIG in dienst is gekomen. De HSL is momenteel nog niet VOLLEDIG in dienst, dus Ansaldo heeft nog even . Wat het criterium voor VOLLEDIG is, weet ik helaas niet (Iets met ETCS L2??). Kortom AnsaldoBreda voelt zich nog niet gedwongen om die stellen met spoed af te leveren.

Laatst bewerkt door kleine_man op 23-10-2010 19:52
 

23-10-2010 19:51:18
AlexNL
AlexNL
Quote
kleine_man:
Ik heb ergens begrepen dat AnsaldoBreda een bepaalde periode heeft om die stellen af te leveren NADAT de HSL VOLLEDIG in dienst is gekomen. De HSL is momenteel nog niet VOLLEDIG in dienst, dus Ansaldo heeft nog even . Wat het criterium voor VOLLEDIG is, weet ik helaas niet (Iets met ETCS L2??). Kortom AnsaldoBreda voelt zich nog niet gedwongen om die stellen met spoed af te leveren.


De HSL is opgeleverd in december 2008, de eerste V250 is geleverd in april 2009. Dat de noordsectie momenteel op ERTMS Level 1 functioneert ligt niet aan de baaninfra, maar aan de treinen (de Traxx-locs) die L2 nog niet ondersteunen. Toen Fyra nog niet in het weekend reed stond de baan in het weekend vaak in L2.

AnsaldoBreda heeft aan de voorwaarde voldaan om binnen 9 maanden een stel geleverd te hebben. Kennelijk stond er in de voorwaarden niet dat dit stel klaar voor reizigersvervoer moet zijn.
 

23-10-2010 20:51:31
nohab
nohab
Er is nog niks aan HSA geleverd, dus of AnsaldoBreda aan die voorwwarde heeft voldaan weet ik nog niet.  

23-10-2010 21:03:33
robert55
robert55
Quote
mren: Maar -belangrijker- deze aanbestedingsregels die je nu aanhaalt gelden alleen voor overheidsaanbestedingen en HSA is een private partij.


Volgens mij klopt dat niet. Er zijn enkele sectoren waar ook niet-overheidsbedrijven Europees moeten aanbesteden en openbaar vervoer hoort daar bij. Vergelijk de recente bestelling van Siemens Velaro's door Eurostar: daar is een Europese aanbesteding aan vooraf gegaan.

Overigens is het wat makkelijk om [sommigen doen dat] een slechte uitkomst aan het Europees aanbesteden toe te schrijven: als een opdrachtgever een goed bestek opstelt, kom je uit bij het product dat het beste aan je technische en commerciële eisen voldoet.

In een ander bericht schreef iemand iets over een gang naar de rechter. Als er iets lang duurt en lastig is, is het dat wel. De bewijslast ligt bij de eisende partij - in dit geval zou dat dus HSA [en NMBS] moeten zijn; die moet bewijzen dat Ansaldo de overeenkomst niet nakomt. Reken maar op minstens een jaar. Als ik het goed heb is de oplossing in Denemarken ook niet in de rechtszaal gevonden.
 

23-10-2010 22:41:19
AlexNL
AlexNL
In Denemarken dreigde men met een annulering van de complete order en werd er een ultimatum gesteld, en zelfs dat werd door AnsaldoBreda niet gehaald. Omdat de Denen inzagen dat een juridische procedure lang duurt, AnsaldoBreda in die tijd waarschijnlijk niet verder bouwt, en dat men dan na al die jaren nog steeds geen treinen heeft is er uiteindelijk een akkoord bereikt waarin AnsaldoBreda een deel van de som terugbetaalt aan DSB, en dat DSB zelf de afwerking van de nog te leveren treinen voor hun rekening neemt. DSB hoopt dat ze in 2013 alle IC4's hebben. Ondertussen heeft DSB bij Bombardier ook een order geplaatst voor rijtuigen.

HSA/NMBS zouden naar de rechter kunnen stappen, maar ook dat zal betekenen dat AnsaldoBreda waarschijnlijk niet verder bouwt gedurende de looptijd van het juridisch proces, wat maanden kan duren. Uiteindelijk heeft HSA dan alsnog geen treinen, en zal er een nieuwe aanbesteding moeten plaatsvinden - waarbij het best mogelijk is dat AnsaldoBreda opnieuw als beste uit de bus komt. Hoe dan ook zal het neerkomen op jaren vertraging en een verspilling van enorm veel geld. Aan blijven modderen met AnsaldoBreda kan wel eens goedkoper zijn.

Quote
nohab: Er is nog niks aan HSA geleverd, dus of AnsaldoBreda aan die voorwwarde heeft voldaan weet ik nog niet.

Ik weet de precieze voorwaarde ook niet. Als er stond "uiterst 9 maanden na oplevering van de HSL-Zuid dient er minstens één treinstel in Nederland te zijn" dan heeft AnsaldoBreda zich strict aan die voorwaarde gehouden. Als er "...te zijn wat is toegelaten voor passagiersvervoer aan hoge snelheid in zowel Nederland als België, aan een snelheid van maximaal 250 km/h" is het duidelijk een ander verhaal.

Juridisch een heel geharrewar, dat zeker. Maar aanbestedingen en contracten draaien juist om al dit geharrewar, helaas.

Laatst bewerkt door AlexNL op 23-10-2010 22:43
 

24-10-2010 10:07:40
Somda
Somda
ik baal hier echt heel erg van,we hadden allang met de v250 stellen moeten rijden, we hadden beter bij alstom of siemens kunnen bestellen, dat eurostar de ice heeft gekozen is wel n goede optie, maar de sefiro van bombardier zou ook een goede optie kunnen zijn %02%  

24-10-2010 10:11:29
nohab
nohab
Behalve waarom je geen hoofdletters gebruikt zou ik graag willen weten wat een Sefiro is. Google geeft geen uitkomst.  

24-10-2010 11:01:08
Somda
Somda
Kijk maar eens even op de site van bombardier, Het zefiro koprijtug stond ook op innotrans in berlijn, Het is nog n studiemodel maar wel erg mooi  

24-10-2010 11:03:40
kevinevers
kevinevers
Dit dus: http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/high-speed-trains/zefiro?docID=0901260d80020ea2  

24-10-2010 13:12:57
thom
thom
Ohja, een andere trein waar nog nooit een compleet stel van gebouwd is

Laatst bewerkt door thom op 24-10-2010 13:13
 

24-10-2010 15:30:34
nohab
nohab
Zefiro met een z dus.  

24-10-2010 18:15:14
Somda
Somda
Ja ik zat ff niet op te letten,Maar we waren bij de v250 gebleven,  

24-10-2010 18:22:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Om op de V250 terug te komen: d'r stond er rond 17.15 uur eentje in de tuin te Rtd...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-10-2010 20:00:06
103 220-0
103 220-0
Quote
thom: Ohja, een andere trein waar nog nooit een compleet stel van gebouwd is
Ga dan maar 'ns in China kijken.
 

24-10-2010 21:43:33
thom
thom
En dat staat notabene in de link die men gaf, excuus :  

25-10-2010 09:34:24
mdeen
mdeen
Quote
bjornl:
Quote
mdeen: De staat ziet af van een dwangsom om HSA hier eerder toe te dwingen omdat dat waarschijnlijk toch nutteloos is (materieel tover je niet uit een hoge hoed)
Ik had begrepen vooral omdat uiteindelijk niemand er wat mee opschiet als HSA failliet gaat.

Ik denk dat de DB heel snel in dat gat zal springen en een goede reizigersdienst kan aanbieden. Ik denk zelfs dat als HSA nu de concessie ontnomen wordt, de DB eerder zal rijden dan wanneer HSA door blijft modderen.

IMHO zal de reiziger er wel wat mee opschieten als HSA failliet gaat of de concessie ontnomen wordt.
 


25-10-2010 09:39:59
smarkie
smarkie
stond op spoor EA, dit is een van de 3 hsl sporen te rtd


Mcn NS International Rtd
 

25-10-2010 11:54:57
nohab
nohab
Quote
mdeen: Ik denk zelfs dat als HSA nu de concessie ontnomen wordt, de DB eerder zal rijden dan wanneer HSA door blijft modderen.
Ik denk dat de minister nog liever een been af laat zetten dan dat die HSA de concessie voor de HSL gaat ontnemen.
 

25-10-2010 12:20:47
aarclay
aarclay
Toch blijf ik het wel frappant vinden dat er al 5 V250'jes gebouwd zijn (een 6e en een 7e zal al in voorbereiding zijn vermoed ik) waarbij er nog een hoop problemen naar voren komen.

Een proefbedrijf voer je toch niet uit met zoveel treinen? Dan moeten allen V250'jes weer aangepast worden aan de dodeman (van 'dat stuk hout van de Blokker'), het ruitewisoppervlak etc....

Of is de seriebouw al begonnen soms?


Choo choo.....
 

25-10-2010 13:22:00
103 220-0
103 220-0
Je zegt dat er hoop problemen naar voren komt. Waarop baseer je dat? Kun je de problemen benoemen of is het alleen maar een vermoeden, omdat het spul van een leverancier komt met kwalijke reputatie? En mocht er sprake zijn van problemen, wie zegt dan dat de producent daarvoor verantwoordelijk is?  

25-10-2010 14:38:46
MasterE
MasterE
Als er problemen zijn met de stellen is dit altijd het probleem van de leverancier. Als je iets koopt moet het gewoon werken, alles valt nu nog onder de garantie net als bij SLT.

Mcn Asd.
 

25-10-2010 14:57:12
103 220-0
103 220-0
Ben ik niet met je eens. Als de leverancier onjuiste specificaties krijgt kan hem dat niet worden aangerekend.

Neemt niet weg dat ik de zogenaamde problemen weleens benoemd wil zien. Men heeft mij met feiten nog niet kunnen overtuigen dat de V250 een slecht product is door de schuld van de fabrikant.
 

25-10-2010 16:54:40
lw-o
lw-o
zie voorbeeld perronhoogtes gtw's in t noorden:p  

25-10-2010 16:55:25
Onno
Onno
Quote
steelwheel: De zaken genoemd in bovenstaand bericht zijn van toepassing op TESTITTEN met V250 treinstellen die sowieso retour AB gaan. Met name het cabine klimaat voor de proefritmachinisten. De cabine is nu in een "experimentele" staat, vandaar dat er wat zaken in orde moesten worden gemaakt om volgens arbo regels een normale werkomgeving te creëren.

Houtblokjes van de Blokker??? Nee dit zijn tijdelijke ventilatoren geweest van de Blokker om het zomers wat aangenamer te maken daar de clima nog niet was ingebouwd.

VGB loop inderdaad tot eind dec, Daarna moet deze gewoon op nieuw worden aangevraagd. Daar is niets vreemds aan.

Enige nuance in de berichtgeving dus..

W. V250 mcn


Fijn dat iemand reageert met kennis uit de eerste hand. Kunt u ons dan misschien vertellen hoe het testproces verloopt? Mee- dan wel tegenvallers? Zijn bovengenoemde problemen niet van toepassing op de stellen die al in Nederland zijn en niet retour Italië gaan? En: binnen welke termijn kunnen we goedkeuring verwachten?

Laatst bewerkt door Onno op 25-10-2010 16:57
 

25-10-2010 18:35:44
kleine_man
kleine_man
Quote
nohab:
Quote
mdeen: Ik denk zelfs dat als HSA nu de concessie ontnomen wordt, de DB eerder zal rijden dan wanneer HSA door blijft modderen.
Ik denk dat de minister nog liever een been af laat zetten dan dat die HSA de concessie voor de HSL gaat ontnemen.


Dan moet er een duidelijke wanprestatie geleverd worden. Hoewel de dienst niet optimaal is, momenteel rijden er door de weeks 2 treinen per uur.

Die Zefiro is vorig jaar (of 2 jaar terug) nog gepresenteerd als nieuwe AVG. Op het moment van bestellen bestond die dus nog niet. HSA kon er dus ook niet voor kiezen.

Ik vraag mij echt af of je die Valero of Zefiro inderdaad wel zo snel geleverd en in dienst gesteld zou zijn. Siemens is in Krefeld nog bezig om stellen te bouwen.

Kennelijk is het collectief geheugen in de in dienst stelling van de 1600, IRM, VIRM, Thalys en ICE vergeten. Deze waren ook niet "zomaar" in dienst genomen.
 

25-10-2010 18:42:28
aarclay
aarclay
Quote
103 220-0: Je zegt dat er hoop problemen naar voren komt. Waarop baseer je dat? [..]?

Lees dit topic eens door.;)
Daar komen een hoop problemen van de V250 naar voren.
Het zijn dan geen officiële bronnen, maar gezien ik steeds meer klachten hoor van mensen uit mijn omgeving die werken aan de V250 kan ik me zeker aansluiten bij hen...

Laatst bewerkt door aarclay op 25-10-2010 18:42


Choo choo.....
 

25-10-2010 20:55:17
103 220-0
103 220-0
Ik dus niet. Ik lees hier teveel 'ik hoorde dat' en 'ik denk dat'. Daarnaast zijn de meningen over zowel het treinstel als de bouwer erg gekleurd - al voordat de eerste schroef werd aangedraaid was het bij voorbaat al helemaal niks. Ik heb nog nooit uit officiële bron vernomen dat we hier met een wanproduct hebben te maken. Pas als dat zo is sluit ik me bij de meerderheid aan, maar vooralsnog heb ik daartoe geen reden.  

30-10-2010 10:01:19
Somda
Somda
Even over de thalys, zijn alle stellen al gerenoveerd, de laatste was de pba 4535 die uit de werkplaats in lille is gekomen, eind september, ik hou n lijst bij van de renovatie en de pba 4532 en 4533 zijn volgens mij nog niet klaar of staan nog in lille wpl  

30-10-2010 13:28:16
jmv
jmv
De 4532 is in elk geval al wel klaar. Als de 4535 al is afgeleverd, resteert alleen nog de 4538 als onverbouwd stel. Zie ook hier: http://forums.photos-de-trains.net/viewtopic.php?f=47&t=18291 (alleen Franstalig, tweede bericht in dit draadje)  

30-10-2010 18:14:32
Somda
Somda
De 4535 is nog niet afgeleverd, alsmede de 4533, de 4538 is nu in de renovatie en wordt als laatste thalys nieuwe stijl geleverd %02%  

30-10-2010 22:25:25
TheKnitter
TheKnitter
Zou je in ieder geval wat betere interpunctie(leestekens etc kunnen gebruiken? Je bericht voor je laatste bericht hier is slecht te lezen...  

15-11-2010 18:18:02
TheKnitter
TheKnitter
Uit het OD:
Quote
daniel81: Als ik het goed begrijp is er sprake van drie verschillende zaken:
1) BR 186 kan niet sneller dan 160.
2) Software van BR 186 kan nog niet functioneren op baanvakken waar baanvaksnelheid 250 is (ongetwijfeld niet de juiste formulering, maar daar komt het ongeveer op neer)
3) ICRm kan er niet zo goed tegen als een tegentrein >250 rijdt.

1) los je pas op met de V250, 2) kun je oplossen met de door TheKnitter genoemde softwarewijziging en als 3) het probleem is, zal Thalys vooralsnog genoegen moeten nemen met 250 ipv 300

Even één reactie met details (van mij):
BR 186 kan 160 km/h en is toegelaten, eveneens als de Fyra prio rijtuigen.
Software van de BR 186 bezit een softwareversie 6 die met ECTS lvl 1 kan functioneren. Hierdoor kan de beveiliging niet lvl 2 krijgen, tenzij de BR 186 softwareversie 7 krijgt. Hiermee zijn testen, maar wanneer het rond is?
Dus pas als de BR 186 software versie 7 heeft in de locs voor de HSL én er ge-upgrade word naar ECTS level 2, dan mag Thalys daar 300 km/h. Niet eerder, Thalys rijdt daar nu dus 160 km/h omdat ECTS lvl 1 maar 160 km/h toelaat.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-11-2010 18:19
 

15-11-2010 20:31:43
nohab
nohab
En dat laatste is niet omdat het technisch niet mogelijk is om onder level 1 300 km/h te rijden, maar omdat IVW dat zo bepaald heeft.  

16-11-2010 23:52:01
mfwv
mfwv
Afgelopen zondag 14 november 2010 rond 23:30 stond de 4881 voor testritten op Rotterdam Centraal.

http://img717.imageshack.us/img717/6540/hsl1.jpg
http://img200.imageshack.us/img200/7374/hsl2.jpg
http://img225.imageshack.us/img225/9562/hsl3.jpg
 

19-11-2010 22:03:47
jmv
jmv
Quote
ollie: De 4535 is nog niet afgeleverd, alsmede de 4533, de 4538 is nu in de renovatie en wordt als laatste thalys nieuwe stijl geleverd
Inmiddels is de 4533 ook afgeleverd na modernisering in Hellemmes.
 

20-11-2010 09:48:33
Somda
Somda
Dank je,ik zal het in mn lijst zetten %02%%02%
Alstom heeft weer n nieuwe trein speedelia,voor europa
 

02-12-2010 02:46:30
Rolffiej19
Rolffiej19
186 112 rijd als het goed is vanaf vandaag met fyra logo`s rond  

02-12-2010 08:05:40
WesselE
WesselE
De 186 112 is vannacht in opzending meegegaan met een unit-cargo naar Keulen Gremberg.


'Okeh'
 

02-12-2010 08:27:48
maxime
maxime
Ah, jammer! Maare, met welke reden is de loc het land uit?  

02-12-2010 12:09:32
broek53
broek53
Voor herstel van brandschade retour naar Kassel.  

02-12-2010 13:30:31
2296
2296
Schijnt een gatje in het dak te zitten. Ook binnen in de lok rook het niet echt goed. Lok is goed stuk.  

02-12-2010 16:25:21
maxime
maxime
Klinkt niet goed. Waar en wanneer mocht de loc deze schade oplopen?

Beetje raar ook dat de loc bestickerd wordt, terwijl hij defect is.
 

02-12-2010 16:28:53
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ik weet het niet zeker maar volgens mij is het de loc die laatst (zondag?) op Gv stond te roken


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

02-12-2010 16:40:51
broek53
broek53
Kan ik niet tegenspreken, maar erg waarschijnlijk is het niet, omdat het geen Benelux-loc is, maar een Fyra-loc.  

02-12-2010 16:44:31
maxime
maxime
De loc te Gv was volgens mij een diesel en als ik het me goed herinner de 6411. Dus de 186 112 zou het ergens anders te heet moeten hebben gekregen.  

02-12-2010 16:45:14
2296
2296
Quote
maxime: Beetje raar ook dat de loc bestickerd wordt, terwijl hij defect is.

Het is een proef uitvoering die sticker. Lok stond toch in de werkplaats (OB-HSA). En dan heb je daar alle tijd voor. Als ik het goed heb is dit in het begin van week 47 geweest dat er stickers op kwamen.

@ Jeffrenzo, nee lok staat al enige tijd defect.

Laatst bewerkt door 2296 op 02-12-2010 21:47, reden: Week aanbrengen stickers
 

02-12-2010 16:59:51
treinfan
treinfan
Quote
Rolffiej19: 186 112 rijd als het goed is vanaf vandaag met fyra logo`s rond
En met die logo's was deze ook gezien in de door WesselE genoemde unitcargo. Reclame in het buitenland dus
 

08-12-2010 22:18:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Citaat uit een ander topic:
Quote
jeanne: Bij het programma 3Sat is aandacht besteed aan de spoorwegen en het klimaat. het een en ander is te zien op http://www.3sat.de/mediathek/mediathek.php?obj=22090&mode=play waarin we ook nog iets tegenkomen wat ons bekent voor komt.


In dit filmpje is ook de V250 in de klimaatkamer van Wenen te zijn, schijnbaar werkt er meer dan de pantograaf.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-12-2010 23:39:37
AlexNL
AlexNL
Dat iets het doet betekent niet automatisch dat iets het ook goed en volgens voorschriften doet  

27-12-2010 21:42:54
Somda
Somda
Hoe staat het met de toelating van de v250 voor volgend jaar, ik neem aan dat ze in april kunnen gaan rijden, als de fyra naar breda gaat rijden,of worden dat de huidige getrokken fyra treinen  

27-12-2010 21:44:40
jordydl1
jordydl1
zullen voorlopig gewoon getrokken rijtuigjes worden  

27-12-2010 22:11:56
metrofan
metrofan
Als de fyra in april naar Bd kan rijden. Tot nu toe zijn alle deadlines uitgesteld...

Laatst bewerkt door metrofan op 27-12-2010 22:12


Kijk ook eens op www.fotobos.net
 

27-12-2010 22:14:01
sm@rkie
sm@rkie
als de planning klopt, komen ze begin volgend jaar in de fyra binnenrollen. het is dan goed mogelijk dat er op eens een slag met een v250 wordt gereden ipv een traxx. maar er gaan ook verhalen dat ze (zodra er genoeg) zijn ingestroomd ri de benelux over de hsl gaan omdat de NMBS alleen die treinen wil toelaten via lijn4.

heb diverse data gehoord maar mag er niets over zeggen, in eerste instantie is het vanaf 4-4-11 een traxx met rijtuigen
 

29-12-2010 10:23:24
Somda
Somda
Is de v250 al in belgie toegelaten, ik weet van n v250 mcn dat de belgen nog volop aan het testen zijn, staat er ook een v250 in vorst wpl, of staan de geleverde stellen op de wgm. gaan er nog stellen retour pisoia voor afbouw stel 06 staat nog steeds zonder interieur  

29-12-2010 10:32:54
broek53
broek53
De V250 is noch in België, noch in Nederland toegelaten. Als dat wel gebeurd is, gaat bij mijn weten alleen de 4806 retour Italië voor het interieur. Of er op het moment een stel in België is, weet ik niet. De rest staat op de Watergraafsmeer vreselijk in de weg te staan, en als het een beetje wil staan er straks een paar van op de Dijksgracht.  

29-12-2010 10:49:57
MDDM
MDDM
Er staat er nu 2 onder de draad uit. 1 op spoor 3302 en 1 op 3304. En er staat achterop op 334 en 335 nog 2 stellen weg te roesten en in de weg te staan.

Laatst bewerkt door MDDM op 29-12-2010 10:51


Gr Joop mcn Lls
 

29-12-2010 11:18:35
Somda
Somda
We zijn al anderhalf jaar bezig met testen, en er is nog steeds niets toegelaten. 6 nieuwe treinen en de rest nog in Italië, de leverancier zou zich moeten schamen. NS Hispeed had beter bij Alstom of Bombardier kunnen bestellen. De nieuwe Speedelia is wel erg mooi

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-12-2010 12:33, reden: Interpunctie en benodigde hoofdletters!
 

29-12-2010 12:07:36
broek53
broek53
Jawel, vast waar, maar die discussie gaan we hopelijk nu niet voor de -tigste keer voeren hiero?  

29-12-2010 12:18:00
MDDM
MDDM
Quote
ollie: We zijn al anderhalf jaar bezig met testen
Zit je ook in het test team dan?
Quote
ollie: ns hispeed had beter bij alstom of bombardier kunnen bestellen de nieuwe speedelia is wel erg mooi
Dat is een kwestie van smaak en niet echt een onderbouwde reactie. En zoals Broek53 al gezegd heeft. Die discussie heeft de revue al een paar keer gepasseerd.


Gr Joop mcn Lls
 

29-12-2010 13:00:49
janltv
janltv
Quote
MDDM: Er staat er nu 2 onder de draad uit. 1 op spoor 3302 en 1 op 3304. En er staat achterop op 334 en 335 nog 2 stellen weg te roesten en in de weg te staan.


Zo in de weg staan ze niet, er wordt geregeld mee getest, zowel op de hsl, als op conventioneel spoor. Daarnaast heb ik vernomen dat toelating er nu aan zit te komen omdat de stellen het redelijk goed doen.
 

29-12-2010 13:06:58
broek53
broek53
Ze staan capacitair op de Wgm gruwelijk in de weg. Dat kunnen de stellen niet helepen, maar er is nu eenmaal bij de capaciteitstoedeling geen rekening gehouden met 5 x 200 meter trein die niet voor de dienstuitvoering bestemd is. Vandaar ook de wens er een paar op de Dgr weg te zetten.  

29-12-2010 13:26:11
cuneo56
cuneo56
Zou ook wel leuk staan naast de TEE.
Er wordt zover ik dat mee heb gekregenook maar door 3 stellen gereden / getest. De 4801,4806 en 4881, de rest niet.
En zolang er geen officiële toelatings testen beginnen staan ze "gewoon"in de weg. Pas als het type is toegelaten wordt het interessant om de rest te gaan gebruiken( toelatings rit van elk stel , opleiding en instructie etc etc.)
Ciao.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl