Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
07-03-2010 13:19:00
AlbertP
AlbertP
Om de mensen in de HSL te krijgen. Het gaat om niets anders dan geld.  

07-03-2010 13:44:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar moeten ze echter weer niet teveel succes mee hebben, dan zijn die zeswagenstammetjes weer te kort


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-03-2010 14:00:03
AlbertP
AlbertP
Tegen die tijd zullen er wel (achtdelige) V250's rijden. Ik bedoel: het duurt nog tot Sint Juttemis.  

07-03-2010 20:10:16
AlexNL
AlexNL
Quote
rogier: Hetgeen precies de bedoeling is, dat noemt men nou flankerend beleid...
Ik noem het moedwillig reizigers pesten.
 


07-03-2010 20:47:23
kleine_man
kleine_man
Dit is direct het gevolg van een in mijn ogen idiote beslissing om de HSL als aparte lijn te gaan exploiteren ipv het in het "kernnet" te houden. Dan was er veel meer mogelijk geweest.  

07-03-2010 20:53:15
mren
mren
Eens. Hoewel het an sich niet onmogelijk is om NSH materieel als doorgaande trein te laten rijden onder de vlag van NSR. Beetje zoals Syntus die voor CXX rijdt of NoordNed die Lw-Gn voor NSR reed.

Dus NSH over de HSL vanuit Paris en Anvers over Breda door naar Eindhoven bijvoorbeeld.
 

07-03-2010 21:26:49
keesje
keesje
Quote
AlbertPool: Om de mensen in de HSL te krijgen. Het gaat om niets anders dan geld.


Reizigers uit Shl hebben weinig keus meer richting Rtd: of de veel snellere HSL of met de 2600 via Gvc reizen. En wil je een rechtstreekse trein via Gv dan kun je nog met de 5700/5000.

Een reiziger die dus niet veel langer onderweg wilt zijn (de keus is immers: of heel snel of heel langzaam) mag dus kiezen.
 

07-03-2010 21:31:26
mdj
mdj
5700 tot Hoofddorp, 13900 stopper Asd-Shl-Gvc en 5000 Gvc-Bd/Ddr. 5700/5000 is ook geen alternatief meer...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-03-2010 21:36:34
keesje
keesje
In 2011 nog niet als het goed is.  

07-03-2010 21:59:19
mdj
mdj
Dat zou toch ingaan als de hele HSL rijdt? Of haal ik weer eens dingen door elkaar?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-03-2010 22:32:44
MasterE
MasterE
Alle wijzigingen op de oude lijn worden tegelijkertijd ingevoerd.

Dordrecht-Roosendaal-Vlissingen
Op zijn vroegst de 2de helft van 2010, zal de huidige Beneluxtrein vervangen worden door een Fyratrein tussen Amsterdam en Brussel. Deze rijdt dan dus niet meer via de Oude Lijn maar via de HSL-Zuid, en stopt dan niet meer in Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal.

Voor de dienstregeling op de Oude lijn en de Schiphollijn verandert er dan verder nog weinig. Wel zal de dienstregeling tussen Dordrecht, Roosendaal en Vlissingen worden aangepast. De IC Amsterdam - Dordrecht wordt doorgetrokken naar Vlissingen, waardoor er een halfuurdienst ontstaat tussen Amsterdam en Vlissingen, voorlopig nog via Schiphol, totdat de hele dienstregeling op de "oude lijn" wordt aangepast. Tussen Roosendaal en Vlissingen zullen de Intercity's op alle stations gaan stoppen, de aparte stoptrein vervalt.

Wijzigingen bij volledig ingebruikname HSL-Zuid
Pas wanneer de HSL-Zuid volledig in gebruik genomen is zal de dienstregeling op de Oude Lijn en Schiphollijn grondig aangepast worden. Hiervoor moeten minimaal vier treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, waarvan minimaal 2 treinen per uur doorrijden naar Breda[4]. De verwachting is dat dit pas na 2010 gaat gebeuren[4]. De volgende wijzigingen worden dan doorgevoerd:

Oude Lijn en Schiphollijn
De doorgaande verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag HS vervalt. Voortaan rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag HS en Rotterdam, en vier keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Den Haag Centraal: 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Groningen/Leeuwarden (serie 700), 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Berlijn (serie 140/240) of Den Haag C - Schiphol - Enschede (serie 1600) en tweemaal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C (serie 2600). Het oorspronkelijke idee om de internationale treinserie 140/240 alvast in december 2009 (voorlopig zonder stop in Leiden) naar Den Haag door te trekken, heeft men laten varen. De serie 2600 rijdt net zoals nu door als stoptrein naar Amsterdam Centraal en zal extra stoppen te Hoofddorp. De Intercity's van/naar Rotterdam geven in Leiden Centraal aansluiting op de Intercity's naar/van Schiphol.
De Intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen, serie 2100, gaat rijden via Haarlem in plaats van via Schiphol. Deze serie zal extra gaan stoppen te Amsterdam Sloterdijk, Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Hierdoor verschuiven de vertrektijden vanaf Rotterdam Centraal naar Vlissingen en vanaf Vlissingen tot Rotterdam met 6 tot 7 minuten.
De sneltrein Amsterdam Centraal - Haarlem - Dordrecht (- Breda), serie 2200, wordt een Intercity. 's Avonds vanaf 22.00 uur zal deze starten/eindigen te Leiden Centraal in plaats van Amsterdam Centraal. Deze treinserie start/eindigt te Dordrecht en stopt niet meer te Rotterdam Lombardijen.
De stoptrein Leiden - Dordrecht zal gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Dordrecht en 1 maal per uur - tijdens de spits 2 maal per uur - doorrijden naar en van Breda. De tijden tussen Dordrecht en Breda worden aangepast, zodat er te Breda aansluiting ontstaat op de intercity naar en van Zwolle. Na ca. 20.00 uur, vanaf Dordrecht na 21.00 uur, wordt deze trein ingekort tot het traject Dordrecht - Breda. De laatste trein uit Breda blijft wel doorrijden naar Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Dordrecht vormt deze trein samen met de treinen serie 5100 tot ca 20.00 uur een kwartierdienst.
De Stoptrein (Amsterdam Centraal -) Haarlem - Den Haag Centraal, serie 6300, zal in de spits niet meer starten/eindigen te Amsterdam Centraal. Bovendien vervalt te Leiden Centraal de aansluiting op de serie 2100. Van maandag t/m vrijdag vormt deze trein samen met de stoptrein naar Amsterdam Centraal via Schiphol en verder richting Almere tussen Den Haag Centraal en Leiden een kwartierdienst.

Noord-Holland
De Sneltrein Hoorn - Haarlem - Den Haag Centraal, serie 3400, zal ingekort worden tot Hoorn - Haarlem.
De Intercity Amsterdam Centraal - Zandvoort aan Zee, serie 5400, zal omgezet worden in een stoptrein, wat praktisch gezien betekent dat de trein ook gaat stoppen op station Haarlem Spaarnwoude.

Flevo- en Gooilijn
De Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Hoofddorp, serie 3900, zal starten/eindigen te Amsterdam Centraal in plaats van Hoofddorp.
De Sprinter Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal (serie 4600), zal in Amsterdam worden gekoppeld aan de nieuwe stoptrein Amsterdam Centraal - Schiphol - Leiden (- Den Haag Centraal), serie 13900.
De Stoptrein Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal, serie 5700, zal starten/eindigen te Hoofddorp in plaats van Leiden Centraal.

Mcn Asd.
 

08-03-2010 09:38:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Van de stammen 4973, 4974 en 4982 zijn de rijtuigen 406, 412 en 421 er uit gehaald. Deze stammen werden in de nieuwe samenstelling gisteren al ingezet in het vervangende Benelux vervoer. De nieuwe samenstellingen zijn uiteraard te vinden in de materieelsamenstellingen.  

08-03-2010 15:13:58
Onno
Onno
Is er nou al iets bekend over de Ansaldo-stellen? De derde is in het land en hoe verloopt de goedkeuring (zowel in Nederland als in België)? Zijn er problemen en zo ja welke? En wat is nu het voorgenomen aflevertempo?  

08-03-2010 15:22:38
broek53
broek53
Ansaldo doet daarover naar buiten toe geen mededelingen en al helemaal niet meer nu NS een vertragingsclaim heeft gelegd. Uit het feit dat Hispeed bezig is om het Traxx+Prio-park zo in te richten dat er zowel de Breda-shuttle als de Benelux (over de HSL) mee gereden kan worden, zegt wat mij betreft wel genoeg over hoe Hispeed er tegenaan kijkt.  

08-03-2010 16:54:41
Joff-10242
Joff-10242
Quote
Montse: Is er nou al iets bekend over de Ansaldo-stellen? De derde is in het land en hoe verloopt de goedkeuring (zowel in Nederland als in België)? Zijn er problemen en zo ja welke? En wat is nu het voorgenomen aflevertempo?

NS Hispeed: wees verstandig, koop Velaro's, ik vroeg me af: is er al bekend hoe die Ansaldo-stellen er van binnen uitzien? (Interieur)
 

08-03-2010 17:08:02
broek53
broek53
Ze zullen hun spaarvarkentje wel even stukslaan, ja.  

20-03-2010 17:42:37
aarclay
aarclay
Nee, dat is bij mij niet bekend. Wel is er bekend hoe de stoelen eruit gaan zien:

Eerste klas: http://www.spoortechniek.nl/joomla/images/files/468-9.jpg
Tweede klas: http://www.spoortechniek.nl/joomla/images/files/468-10.jpg

Schijnt dat er één van de drie stellen dus zo goed al leeg is van binnen. Welke dat is, geen idee? Ik vermoed de 4806, gezien het hoge nummer.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-03-2010 18:08


Choo choo.....
 

20-03-2010 21:29:28
train85
train85
4806 is leeg en de 4801 is met stoelen en tafeltjes enz.  

20-03-2010 22:20:31
aarclay
aarclay
En de 4802 heeft dus proefapparatuur i.p.v interieur? Of ook al interieur?

Ik dacht overigens dat het interieur welke in de 4801 er in Italië in zou worden gebouwd?


Choo choo.....
 

20-03-2010 23:26:41
broek53
broek53
Ja, dat is het ook. Hij is compleet uit Italië gekomen. Net als de 4802. De enige zonder interieur is de 4806 en dat is dan ook de enige die de uitgebreide proefritten rijdt vanwege de toelating.  

21-03-2010 10:57:11
giuseppe
giuseppe
Maar er wordt dan wel goed beveiligd, in al die tijd zijn er nog geen foto's verschenen van het interieur.  

21-03-2010 11:31:04
hsl
hsl
Op internet heb ik wel een foto gevonden. Even al het platic wegdenken en je krijgt een idee. 1e klas van de 4802. http://farm3.static.flickr.com/2752/4343193874_a9edb22838_o.jpg  

21-03-2010 16:53:18
cuneo56
cuneo56
Dat stel heet trouwens tegenwoordig( of altijd al?) de 4881.
Hoe wat of waarom is een .(voor mij tenminste).
Ciao.
 

21-03-2010 17:02:19
hsl
hsl
Misschien een van de drie die naar de NMBS gaan? de ns ICE's zijn ook afwijkend genummerd.  

21-03-2010 23:24:38
aarclay
aarclay
Hè? Waar haal je dat nummer vandaan?


Choo choo.....
 

22-03-2010 00:46:15
ruysdael
ruysdael
Die nummering sluit in elk geval wel beter aan op de prio-stammen, scheelt maar een 100-tal  

22-03-2010 12:53:42
broek53
broek53
Quote
cuneo56: Dat stel heet trouwens tegenwoordig( of altijd al?) de 4881.
Hoe wat of waarom is een (voor mij tenminste).
Het wordt het eerste stel van de NMBS.
 

18-05-2010 22:50:36
Joey666
Joey666
Las nou op treinreiziger dat er een twintigste V250 bij komt.

Zie http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/minister_eurlings:_extra_treinstel_voor_bediening_brussel_-_breda_-_den_haag-142553

Voordat het zover is, zal het een poos duren voordat de v250 gaan rijden.
 

20-05-2010 17:29:19
janltv
janltv
Wel een hele poos want uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat alle 3 de stellen retour afzender gaan, omdat het enige dat werk fatsoenlijk werkt de stroomafnemer is. Wordt het dus toch een IC4 (DSB) drama?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-05-2010 18:44:21
bahnrunner
bahnrunner
Rond 10:00 vanmorgen zag ik een HSA 186 te Whz rijden -> Rtd, volgends mij komen die HSA 186ers daar nooit misschien iemand een idee?  

20-05-2010 19:24:09
john563
john563
Quote
janltv: Wel een hele poos want uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat alle 3 de stellen retour afzender gaan, omdat het enige dat werk fatsoenlijk werkt de stroomafnemer is. Wordt het dus toch een IC4 (DSB) drama?
Heb ook wat uit de eerste hand, en wat er loos is is echt niet zo best, persoonlijk zou ik zeggen bonjour met die troep en koop bijvoorbeeld AGV stellen.
 

20-05-2010 19:27:14
timtrein
timtrein
Geloof dat ik ergens las dat er een HSA 186 een soort van proefritten op de Betuweroute rijdt (186 116 of 117?)  

20-05-2010 19:39:14
Lucchese
Lucchese
Ik denk dat dit is om ETCS(?) level 2 te testen. Zodat de HSL tussen Rtd en Shl naar level 2 kan.  

20-05-2010 20:17:32
WesselE
WesselE
Quote
timtrein: Geloof dat ik ergens las dat er een HSA 186 een soort van proefritten op de Betuweroute rijdt (186 116 of 117?)
Het is de 186 115. Deze loc is gehuurd door Bombardier om proefritten te doen op zowel de Betuweroute als de Havenlijn. Deze ritten zijn voornamelijk bedoeld voor het testen van BR186 op de Betuweroute (= level 2) (want na 1,5 jaar werkt het nog steeds voor geen meter...). Als het op de BR werkt, zal het op de HSL ook werken.

Laatst bewerkt door WesselE op 20-05-2010 20:17


'Okeh'
 

20-05-2010 20:57:52
broek53
broek53
Neen, was dat maar waar. Het is ook niet logisch op zichzelf; als men Level 2 wil testen, ligt daar het hele zuidelijek deel van de HSL Zuid voor open.  

20-05-2010 21:11:33
AlexNL
AlexNL
Het probleem op de HSL-Zuid is dat daar ook Thalyssen rijden. Als op de HSL-Zuid zo'n Traxx-loc stilvalt, onder Level 2, is treinverkeer in één richting in ieder geval gestoord. Ik denk niet dat Bombardier, noch NS Hispeed, daarop zitten te wachten - de ellende met de Thalys en Fyra is al erg genoeg, tenslotte.

Ik vraag me wel af wat er allemaal mis is met de 3 V250's die nu in ons land zijn. Mocht het zo zijn dat de 3 machines die er nu zijn, terugmoeten naar Italië, dan kunnen er wel andere komen (na de nodige aanpassingen door AnsaldoBreda), maar dan moet het hele toelatingstraject van voor af aan beginnen lijkt me zo? Het eerste stel is al een jaar geleden geleverd o.i.d., een volgend traject zal niet sneller gaan verwacht ik.

Wat ik me dus afvraag, is of we de voorgestelde planning nog wel gaan halen... mochten de V250's echt niet deugen, dan denk ik dat dit het einde van het hele HSL-verhaal zal inhouden m.u.v. Thalys. NS Hispeed moet namelijk wél voor de concessie gaan betalen, of er nou treinen rijden of niet.
 

20-05-2010 21:22:45
broek53
broek53
Quote
AlexNL: Het probleem op de HSL-Zuid is dat daar ook Thalyssen rijden. Als op de HSL-Zuid zo'n Traxx-loc stilvalt, onder Level 2, is treinverkeer in één richting in ieder geval gestoord. Ik denk niet dat Bombardier, noch NS Hispeed, daarop zitten te wachten - de ellende met de Thalys en Fyra is al erg genoeg, tenslotte.
Als dat het probleem zou zijn, denk ik niet dat Keyrail toestemming geeft om te experimenteren op de Havenlijn en dan vervolgens de hele goederendienst te blokkeren. Me dunkt dat hu prioriteit wel ergens anders ligt. Nog afgezien van het feit dat de baanapparatuur van een andere fabrikant is, en dat maakt nogal het een en ander uit.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-05-2010 21:23
 

20-05-2010 21:28:59
AlexNL
AlexNL
Klopt. Maar ik denk dat Keyrail akkoord is gegaan met een bepaalde vergoeding indien het mis zou gaan. Het is vervelend als een cargotrein stilstaat, het is vervelender als er 3 Thalyssen met 900 man erin + een hoop man op de perrons stilstaat. Of wil jij zeggen dat cargo belangrijker is dan mensen?%02%  

20-05-2010 21:36:40
broek53
broek53
Dat is holle retoriek in deze tijd dat elek instantie zijn eigen belang verdedigt. En als dat nu net ergens het geval zal zijn, is dat bij Keyrail. Maar anderzijds ga ik er niet over lopen kijven, want we weten het allebein niet zeker.  

20-05-2010 21:47:27
AlexNL
AlexNL
Mee eens. Bovendien gaat het dan wel erg offtopic ten aanzien van de V250's, Thalyssen, ICE's (en Traxxjes).

Hoeveel dagen heeft de V250 totnutoe nou echt ritjes gemaakt, en hoeveel dagen heeft hij stilgestaan? Het zou me niet verbazen als het een 20/80-verhouding is...
 

20-05-2010 21:49:43
WesselE
WesselE
Quote
Het is vervelend als een cargotrein stilstaat, het is vervelender als er 3 Thalyssen met 900 man erin + een hoop man op de perrons stilstaat. Of wil jij zeggen dat cargo belangrijker is dan mensen?
Het is zeker wel belangrijk dat goederentreinen ook op tijd rijden, ik kan zo verschillende voorbeelden van treinen noemen die eigenlijk niet te laat kunnen rijden. Dat een locje in storing valt op de Betuweroute is niet zo erg, er zijn verschillende overloopmogelijkheden die bij de minste of geringste storing enthousiast gebruikt worden!


'Okeh'
 

22-05-2010 16:06:33
Onno
Onno
W.b. de hierboven gesignaleerde problemen met de V250: alles goed en wel, en zonder bronnen te noemen, maar over welke problemen hebben we het precies? En in hoeverre begint NS Hispeed zich nu zorgen te maken?

Laatst bewerkt door Onno op 22-05-2010 16:07
 

29-05-2010 00:17:43
tgvfan
tgvfan
Tijd voor een enkeltje Katwolde denk ik. Het kan ook anders....

http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/caf-unveils-oaris-high-speed-train-concept.html

Wat is ie moi hè....
 

29-05-2010 22:14:00
john563
john563
Quote
Montse: W.b. de hierboven gesignaleerde problemen met de V250: alles goed en wel, en zonder bronnen te noemen, maar over welke problemen hebben we het precies? En in hoeverre begint NS Hispeed zich nu zorgen te maken?
Bij Nedtrain weten we meer maar mogen daar niet zomaar mee naar buiten komen, maar ga er maar vanuit dat er niet veel van deugd.

Nog zo'n stom verhaal, toegevoegde remblokken op de ICR veroorzaakt meer herrie op de HSL, dan moet je bedenken waarom zitten deze erop, die zijn bijgeplaatst omdat de ICR meer herrie maakten, en helemaal toen ze door de schiphol tunnel gingen rijden, oorzaak slechte retourstroom dat veroorzaakte putjes op de wielen en laten die nu juist dat gierende geluid veroorzaken, dit kun je ook merken als ze langzaam rijden, dan wil zo'n rijtuig wel eens gonzen, een keertje stevig remmen waarbij de toegevoegde blokken aanslaan en hup het is weer beter.Daarom zijn later de toegevoegde blokken bijgeplaatst.
 

01-06-2010 22:35:43
hsl
hsl
Nachtelijke testritten op de hsl met een V250 zijn op de site van prorail wel vaker te lezen. Dit keer ook met twee gekoppelde treinstellen.

In de nacht van woensdag 2 op donderdag 3 juni en in de nacht van donderdag 3 op vrijdag 4 juni worden de testritten gereden met twee gekoppelde treinstellen van het type V250 - AnsaldoBreda. http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/HSLZuid/Pages/Nieuws.aspx#news4

Nog eerder niet gezien of over gelezen dat ze gekoppelde gereden hebben.
 

02-06-2010 17:07:31
rjz222
rjz222
Hmm... Vreemd dat er eerst over "het zuidelijke deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Breda " wordt gesproken en er vervolgens vier keer staat:

Tracé: Schiphol-Rotterdam

Hoe krijgen ze dat voor elkaar%08%?
Inderdaad grappig dat ze met twee gekoppelde stellen gaan testen!

Laatst bewerkt door rjz222 op 02-06-2010 17:08
 

15-06-2010 19:33:37
hsl
hsl
In de komende periode wordt het testprogramma op de Hogesnelheidslijn (HSL) verder geïntensiveerd. Tussen de uitvoering van de commerciële dienstregeling door worden nu ook overdag extra testritten gereden met de V250 van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, het treintype dat in de toekomst onder de productnaam Fyra gaat rijden op de HSL. De maximale snelheid van de V250 kan daarbij oplopen tot maximaal 250 km/u. Tijdens deze testen worden diverse technische aspecten en procedures getest, daarnaast wordt gekeken naar de combinatie van het rijden met deze treinen en de Thalystreinen op bijvoorbeeld het zuidelijke deel van de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens.


Dinsdag 15 juni 08.00 uur - 23.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Woensdag 16 juni 08.00 uur - 23.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Donderdag 17 op vrijdag 18 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam
Vrijdag 18 op zaterdag 19 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam
Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Zaterdag 19 op zondag 20 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Maandag 21 juni 08.00 uur - 23.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Dinsdag 22 juni 08.00 uur - 23.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Woensdag 23 juni 08.00 uur - 23.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Donderdag 24 op vrijdag 25 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam
Vrijdag 25 op zaterdag 26 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam
23.00 uur - 07.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Zaterdag 26 op zondag 27 juni 23.00 uur - 07.00 uur Schiphol–Rotterdam
23.00 uur - 07.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Zondag 27 op maandag 28 juni 23.00 uur - 07.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens

Bron: Prorail http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/HSLZuid/Pages/Nieuws.aspx#news1
 

15-06-2010 21:34:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Plaats deze er dan ook bij, de TRAXX locjes gaan ook aan de slag:

Dag en/of nacht Tijd Tracé
Dinsdag 15 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Woensdag 16 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Donderdag 17 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Vrijdag 18 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens

Maandag 21 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Dinsdag 22 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Woensdag 23 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Donderdag 24 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens
Vrijdag 25 juni 08.00 uur - 15.00 uur Rotterdam–Breda/Belgische Grens


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-06-2010 22:33:44
hsl
hsl
Als ik het goed begrijp is er weer een V250 opweg naar ons land. Dat begrijp ik uit deze foto's uit Laives in noord-Italie.

http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709867206/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709224473/sizes/o/ http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709868060/sizes/l/in/photostream/ http://www.flickr.com/photos/mauroobb/4709223597/in/photostream/

En door Trento http://www.flickr.com/photos/42260186@N05/4708932919/sizes/l/

Laatst bewerkt door hsl op 17-06-2010 22:55
 

17-06-2010 23:27:48
aarclay
aarclay
Misschien gaat hij wel eerst naar de testbaan?


Choo choo.....
 

18-06-2010 00:06:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Zou heel goed kunnen, maar ligt eraan wat de afspraken zijn, voor hetzelfde geld gaat hij meteen door omdat hier toch al een hoop AnsaldoBreda mensen zijn, dus ik zou mooi bij de grens gaan wachten de komende dagen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-06-2010 16:26:17
Jeffrenzo
Jeffrenzo
zijn er nou eigenlijk al filmpjes van dat ding terwijl die snel (250 of iets in die richting) rijd?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

20-06-2010 14:25:30
aarclay
aarclay
Waar kan hij nu nog 250 rijden, behalve op de testbaan in Velim waarschijnlijk?
De HSL is er nog niet voor gemaakt.... (moet hoger ERTMS level hebben, dacht ik)


Choo choo.....
 

20-06-2010 14:36:10
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op het zuidelijke deel van de HSL rijdt de Thalys 300. De lagere snelheid op het noordelijke deel heeft er mee te maken dat de TRAXX'n daar op level 1 rijden en dan heeft IVW (?) gezegd dat de vmax = 160.  


20-06-2010 14:43:57
nohab
nohab
Het is nog bizarder: de Traxxen kunnen niet harder dan 160, hun ETCS is niet toegelaten voor level 2 en moeten dus onder level 1 rijden en daarom heeft IVW verordonneerd dat er onder level 1 niet harder dan 160 km/ mag worden gereden. Gevolg daar weer van is dat de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam ook niet harder rijdt. Natuurlijk is de hele lijn aangelegd voor 300 km/h. Dat dat op het noordelijke deel niet gedaan wordt is iets anders.  

20-06-2010 20:41:54
AlbertP
AlbertP
Het zit nog anders: Traxx gaat level 2 toegelaten worden. 1 kan niet werken met treinen met verschillende maximumsnelheden, dus zodra Traxx op level 2 mag rijden, wordt level 2 op de lijn gebruikt. Dan gaat de Thalys 300 rijden.  

20-06-2010 21:38:22
jeanne
jeanne
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar je zou dat volgens mijn bescheiden mening anders op moeten schrijven. Er mag onder level 1 niet sneller dan 160 km/h gereden worden, maar er mag ook met materieel worden gereden dat slechts 100 km/h kan rijden!

Laatst bewerkt door jeanne op 20-06-2010 21:43
 

20-06-2010 21:53:37
nohab
nohab
Quote
AlbertPool: 1 kan niet werken met treinen met verschillende maximumsnelheden
Is dat echt zo? Dat heb ik nog nooit gehoord, ook niet van de deskundigen.
 

20-06-2010 21:55:02
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
aarclay: Waar kan hij nu nog 250 rijden, behalve op de testbaan in Velim waarschijnlijk?
De HSL is er nog niet voor gemaakt.... (moet hoger ERTMS level hebben, dacht ik)


nou hij rijd overdag test op het zuidelijke deel (op maandag en dinsdag ofzo) en er staat op de prorail site dat de snelheid kan oplopen tot 250 km/h.

maar ik ga morgen zijn naar Zlw denk ik om wat te filmen, dus misschien dat ik hem dan zelf kan filmen (met hopelijk 250 of iets in die richting)


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

20-06-2010 22:07:58
broek53
broek53
Quote
nohab:
Quote
AlbertPool: 1 kan niet werken met treinen met verschillende maximumsnelheden
Is dat echt zo? Dat heb ik nog nooit gehoord, ook niet van de deskundigen.
Nee, dat is ook niet zo. Wat Albert ongetwijfeld bedoelt, is dat de ERTMS/ETCS op de HSL-Zuid niet kan omgaan met treinen die op verschillende levels rijden. M.a.w.: op de HSL rijden de treinen ofwel allemaal op level 1, ofwel op level 2. En aangezien de Traxx nog niet op level 2 mag, moet hij wel op level 1 - en omdat de installatie van de HS Zuid (in dit geval alleen het noordelijke deel) dus op level 1 moet staan, kan de Thalys niet anders dan ook op level 1 rijden.
De verwarring met de 160 km/h komt hoogstwaarschijnlijk doordat IVW vindt dat er met de ERTMS op level 1 maximaal 160 km/h gereden mag worden. Die opvatting is nergens op gestoeld en ook tamelijk onwetenschappelijk, maar hij komt van oorsprong van het ordinaire feit dat Traxx en ICR toch niet harder van 160 km/h kunnen. Daarom is er verder niet diep over nagedacht wat je nu echt aan snelheid zou kunnen rijden met ERTMS op level 1.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-06-2010 22:09
 

20-06-2010 22:41:08
maurits
maurits
Het is dus alsof er tussen Wd en Ut goederentreinen en reizigerstreinen rijden onder ATB-EG, maar omdat de goederentreinen niet harder mogen dan 100 km/h, zouden de reizigerstreinen ook niet harder dan 100 k/h mogen. Wat een zot gedoe zeg....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-06-2010 22:49:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat komt wel ergens vandaan, namelijk met een bepaalde samenwerking van veiligheidssystemen. Meer info: http://www.ertms.com/2007v2/what_levels.html


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-06-2010 23:05:21
broek53
broek53
Quote
maurits: Het is dus alsof er tussen Wd en Ut goederentreinen en reizigerstreinen rijden onder ATB-EG, maar omdat de goederentreinen niet harder mogen dan 100 km/h, zouden de reizigerstreinen ook niet harder dan 100 k/h mogen. Wat een zot gedoe zeg....
Jawel. Er is geen technische reden om op level 1 maar 160 km/h te mogen, dat is wat IVW in Nederland vindt. Zover mij bekend, vindt men dat omdat er bij level 1 ook seinen langs de baan waargenomen moeten worden. Waarom dat bij 200 km/h of een andere snelheid niet zou kunnen, is niet duidelijk.
 

20-06-2010 23:11:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het opleidingsniveau van de machinisten, in duitsland zijn dat soort opleidingen veel zwaarder maar rijden ze wél 200km/u mét seinen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-06-2010 23:27:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Dit vind ik even raar nu ik die website heb bezocht:
ERTMS ECTS level 1 zou een aanvulling zijn van het reguliere spoor en heeft nogsteeds seinen nodig, de HSL heeft dit niet, dus vanwaar die Level 1? %03%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-06-2010 00:05:27
daniel
daniel
Quote
dlm4yjp: Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het opleidingsniveau van de machinisten, in duitsland zijn dat soort opleidingen veel zwaarder maar rijden ze wél 200km/u mét seinen.
Dat is niet helemaal waar. Bij snelheden boven de 160 km/u is het in Duitsland ook verplicht om met LZB (= cabinesignalering) te rijden. Dat er wel seinen langs de baan staan heeft puur te maken met het feit dat het traject ook gebruikt moet kunnen worden door materieel dat niet is uitgerust met LZB (er is ook gewoon PZB/Indusi aanwezig).
 

21-06-2010 00:46:43
cuneo56
cuneo56
Quote
dlm4yjp: Dit vind ik even raar nu ik die website heb bezocht:
ERTMS ECTS level 1 zou een aanvulling zijn van het reguliere spoor en heeft nogsteeds seinen nodig, de HSL heeft dit niet, dus vanwaar die Level 1? %03%


De schets op die website is ook maar zeer versimpeld.
Grootste verschil tussen level 1 en 2 van ETCS is de wijze van overdracht van de Informatie tussen baan en trein v.v.( Level 1: Balises, level 2 GSM-R + balises) Seinen zijn bij Level 1 niet nodig;wat je wel nodig hebt ( en formeel een sein is) is een manier om de Mcn te laten weten of een balise een rijopdracht (MA= Movement Autorisation) bevat. in Nl en B gebruikt men daarvoor een witte lamp, maar dat zou ook met een groen of geel tonend sein kunnen natuurlijk.
Verder even belangrijk om te weten is dat in Nl op de HSL zuid ETCS level 1 is aangelegd als een Back-up voor problemen met/onder ETCS level 2. Dat deze momenteel tijdelijk "vast"wordt gebruikt i.v.m. (nog) niet gecertificeerds ETCS level 2 vooor de loks type 186 op de noord sectie staat daar los van.Ook het begrenzen van de V max tot 160 in NL onder ETCS level 1 staat los van ontwerp ETCS en het ingezette materieel.
Ciao.
 

21-06-2010 02:07:58
dlm4yjp
dlm4yjp
@ cuneo56:
Aha, maakt het een stuk duidelijker, bedankt voor de info

@ daniel:
Het Duitse systeem leek in het filmpje van ECTS level 1 erg op elkaar, omdat beide cabinesignalering hebben én seinen. Dus vandaar de verwarring over de Vmax op de HSL onder lvl 1 omstandigheden


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-06-2010 09:18:46
mdeen
mdeen
De enige verklaring die ik ooit gehoord heb waarom IVW vindt dat je niet harder dan 160 km/h mag rijden onder L1 is omdat de communicatie alleen bij balises plaatsvindt. IVW zou het te onveilig vinden om 250/300 te rijden en "slechts" elke kilometer (of hoe ver de balises ook uit elkaar liggen) met de wal te communiceren.
Voor als er een calamiteit is.

Zaragoza - Huesca (Spaanse AVE) is bijvoorbeeld ERTMS L1 waar gewoon 300 km/h gereden wordt.
 

21-06-2010 18:52:37
Jeffrenzo
Jeffrenzo
vandaag ff naar Zlw geweest om te filmen, en het duurde even, want eerst kwam die nog langzaam voorbij, maar uiteindelijk kwam die met een beetje vaart voorbij http://www.youtube.com/watch?v=jyHkiRhL4Ts

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 21-06-2010 18:53, reden: Spelfoutjes


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

07-07-2010 16:53:15
aarclay
aarclay
Is er trouwens al wat meer bekend over de vierde V250 die in NL gearriveerd is sidns enkele weken?
Enig nummertje misschien, en misschien zelfs wat informatie of hij zo goed als 'af' is?


Choo choo.....
 

07-07-2010 19:35:42
2296
2296
Als ik het goed heb gezien is dit de 4882. Stel is na aankomst in de Wgm niet meer van zijn plek af geweest.  

07-07-2010 20:20:41
aarclay
aarclay
Het stel voor België dus? Die hadden toch andere nummering?


Choo choo.....
 

07-07-2010 20:41:46
smarkie
smarkie
ja klopt de nederlandse treinen hebben 48xx en de belgische 488x


Mcn NS International Rtd
 

07-07-2010 20:50:57
smarkie
smarkie
Quote
hsl: Als ik het goed begrijp is er weer een V250 opweg naar ons land. Dat begrijp ik uit deze foto's uit Laives in noord-Italie.

het 5de stel gaat eerst naar de klimaatkamer in wenen, voordat deze naar nederland komt


Mcn NS International Rtd
 

08-07-2010 15:22:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Gaan ze de neus daar wat laten krimpen? %08%
Maar on-topic: zijn ze wel aardig laat mee, volgensmij heeft dit meer het idee van: de droge was op de drooglijn hangen.
Voor hetzelfde geld word er een groot gebrek ontdekt en dan kun je 5 stellen naar de schroot sturen...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-07-2010 15:58:52
broek53
broek53
Naar de schroot omdat er in de Klimakammer iets ontdekt wordt? Kom nou.  

08-07-2010 16:40:01
dlm4yjp
dlm4yjp
misschien beetje overdreven, maar ik denk dat mijn punt wel duidelijk is?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-07-2010 17:29:33
Railprutse
Railprutse
Jaaa: Quatsch! %08%
Overigen, het Rij komfort van de Fyra trein (V 250) is zeer goed. Nu nog de Toelating...

Laatst bewerkt door Railprutse op 08-07-2010 17:30
 

08-07-2010 19:12:24
mdj
mdj
En nu moet hij het nog doen.. Elders in het topic stond iets van dat het enige is was het betrouwbaar doet, het knopje van het bedienen van de pantograaf is...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-07-2010 21:24:43
AlexNL
AlexNL
Nou nou, dat is ook weer overdreven. Naar het schijnt zijn de stroomafnemer en de ATB-installatie als goed bevonden, maar waren er wel serieuze problemen met de uitschuifbare treeplank in België - op het moment dat dat ding bijvoorbeeld door een storing uitschuift is de trein daar buiten profiel.

Ook zou er iets verkeerd zijn begrepen m.b.t. de boogstralen, maar zou dat geen gevolgen hebben voor de verdere toelating, alleen maar voor de gigantisch lelijke bakovergangen.

Ik heb verder nog geen ervaring met de V250, ik heb 'm een paar keer in het wild gezien maar daar hield het dan ook wel mee op. Uit filmpjes heb ik wel op kunnen maken dat hij een beetje als een ICE klinkt.
 

08-07-2010 22:59:47
broek53
broek53
Quote
mdj: En nu moet hij het nog doen.. Elders in het topic stond iets van dat het enige is was het betrouwbaar doet, het knopje van het bedienen van de pantograaf is...
ja, als we alle kletspraat gaan geloven die hier neergekwakt wordt, dan kunnen we nog wel even. Ik ga de V250 allerminst verdedigen hier, maar een kind kan begrijpen dat een stel dat regelmatig met 250 km/h langs komt suizen, toch wel iets meer moet hebben dat het goed doet. Iemand al een stremming vernomen omdat er een V250 op de baan stilstond, bijvoorbeeld?
 

09-07-2010 05:39:36
janltv
janltv
Nou, ik heb zo nu en dan wel eens wat van doen met de testritten op de HSL en dat gaat niet geheel vlekkeloos.  

09-07-2010 06:07:30
nohab
nohab
Daar zijn het ook testritten voor.  

09-07-2010 08:53:23
bjornl
bjornl
Quote
janltv: Nou, ik heb zo nu en dan wel eens wat van doen met de testritten op de HSL en dat gaat niet geheel vlekkeloos.

Idem met SLT, maar dat is nou ook niet bepaald bij een sloper voor de deur gezet.
 

09-07-2010 11:40:56
broek53
broek53
Quote
janltv: Nou, ik heb zo nu en dan wel eens wat van doen met de testritten op de HSL en dat gaat niet geheel vlekkeloos.
Om mijzelf te herhalen: ik ga de V250 niet verdedigen (al was het maar omdat ik er verder niets vanaf weet), laat staan vertellen dat het allemaal fantastisch gaat - en misschien wordt het wel nooit wat met die dingen - maar het is gewoon objectief vast te stellen dat ze het in ieder geval zodanig doen dat ze niet elk moment stranden. Ik ben een tamelijk groot tegenstander van borrelpraat, namelijk.
 

09-07-2010 13:29:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik denk dat het ook meer een imagoprobleem is dan dat er werkelijk wat is.
denk aan:
-problemen (levering) ansaldobreda
-vormgeving (gewoon wennen)
-problemen HSL (vertragingen, ECTS problemen, lawaai)

terwijl ik zelf inderdaad nog weinig/geen èchte storingen heb waargenomen.
Dat langzaam rijden klopt: onderdeel van de test. (rijden met gestoorde tractie).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-07-2010 22:19:59
lekbrug
lekbrug
Ach, over 4 jaar rijdt de `Eend-Met-Lelijke-Bek' als een trein.
Zelfde ICT-aanloopproblemen als met SLT.
Zoiets duurt 2-3 jaar en dan werkt het.
Over 30 jaar is het het meest betrouwbare materieel.
Plan V8-V12 (in de winter van 1977/1978 toen het allernieuwste) was ook onbetrouwbaar en MAT46 was zowat het enigste wat toen reed en zelfs kon remmen zonder luchtdruk vanwege de schijfremmen.
NS krijgt veel kritiek, maar doet het wat materieelkeuze betreft uitstekend, op langere termijn gezien. Echt 1e Klasse!


SGdm!
 

18-07-2010 22:30:03
TheKnitter
TheKnitter
Quote
lekbrug: Over 30 jaar is het het meest betrouwbare materieel.

Ja, omdat ze dan niks beters meer hebben
 

18-07-2010 22:54:41
mren
mren
Quote
lekbrug:
NS krijgt veel kritiek, maar doet het wat materieelkeuze betreft uitstekend, op langere termijn gezien.


Punt is dat op de langere termijn niemand al dat detailgeneuzel meer weet. Al dat gejank om die Noord/Zuidlijn in Amsterdam nu ook, als dat ding er straks 15 jaar ligt, hoor je er geen mens meer over. Betuweroute waarschijnlijk idem.
En niemand die dan nog wakker ligt van een miljardje uit het verleden. Don't cry over spilt milk.
 

19-07-2010 23:02:57
thom
thom
Quote
lekbrug:
Plan V8-V12 (in de winter van 1977/1978 toen het allernieuwste) was ook onbetrouwbaar en MAT46 was zowat het enigste wat toen reed en zelfs kon remmen zonder luchtdruk vanwege de schijfremmen.


Wheu

Hoe denk je dat die schijfremmen aangestuurd worden
 

20-07-2010 18:13:31
timtrein
timtrein
Mat'46 met schijfremmen? Ik dacht dat alleen Mat'36 dat had (en de nieuwste deelseries Plan V op de loopdraaistellen)  

14-08-2010 22:04:14
thom
thom
Laat om erop terug te komen maar wel intressant, mat '46 had idd géén schijfremmen maar was gewoon voorzien van een blokkenrem op de wielbanden.

Mat'36, zoals Tim al zei, had wel schijfremmen evenals de postrijtuigen Pec.
Schijven zaten hierbij aan dezijkanten van de wielen en van beide kanten "knepen" daar twee remvoeringen tegenaan.

Mat'34 had weer wat anders, die was voorzien van trommelremmen, kleine trommels met daar tegenaan drukkend remschoenen met remvoeringen.

Rest van het andere materieel toen had eigenlijk allemaal blokkenremmen, tot de Victors met Schijfremmen kwamen...
 

14-08-2010 23:31:32
Jeffrenzo
Jeffrenzo
om gelijk amar weer wat meer ontopic te komen, ik zag vandaga toevallig dit op de prorail site:
Stichting ‘Stop geluidsoverlast HSL’ stapt naar de rechter
Aangepast: 12 augustus 2010

Stichting 'Stop Geluidsoverlast HSL' uit Berkel en Rodenrijs heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat, HSA, ProRail en Thalys gedaagd om voor de rechter te verschijnen. Volgens de stichting blijkt op basis van een rapport van DCMR dat de geluidsruimte voor 2010 op is. Ook is de stichting van mening dat de beloofde lagere geluidsnormen moeten worden gehonoreerd. De stichting eist de onmiddellijke stopzetting van de Traxx-locomotieven met rijtuigen. Het kortgeding dient op 3 september.

bron: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/HSLZuid/Pages/Nieuws.aspx

Ik woon in Zoetermeer en als ik ga skeeleren (express langs de HSL) merk ik wel dat de traxx + prio meer lawaai maakt dan de thalys. maar om nou te eisen dat ze stoppen met rijden, dat vind ik een beetje overdreven gezeur.
Maar ja als je je er eenmaal aan ergert blijf je het ook horen.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

15-08-2010 01:25:47
AlexNL
AlexNL
Wat als deze stichting dat wint? Dat zou volgens mij een zware klap zijn voor HSA, omdat ze dan zowel niet meer met de huidige Asd-Rtd-shuttle mogen rijden, maar ook geen integraal proefbedrijf meer mogen doen voor Asd-Bd.

Maargoed, regels zijn regels en als de beschikbare geluidscapaciteit al verbruikt is moet men zich daar ook aan houden...
 

15-08-2010 09:00:56
maxime
maxime
Men daagt dus niet alleen HSA voor de rechter maar ook Thalys? Als beide bedrijven nu al een rijverbod op krijgen gelegd vanwege geluidsnormen dan kun je een succesvolle HSL wel vergeten. De frequenties op de HSL zouden volgens de plannen nog omhoog gaan...

Wat is eigenlijk de grootste bron van het lawaai? De Traxx-lok of de Prio-rijtuigen? Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat het vooral de Prio's zijn bij 160 km/h.
 

15-08-2010 10:33:51
maurits
maurits
Het zou vooral door de Prio's komen, om het opruwen van de wielbanden te voorkomen is de toegevoegde blokkenrem al buiten dienst gesteld.

Nu vormt de open onderkant van ICR ook een mooie klankkast boven de betonnen baan van de HSL, misschien zijn een paar schortplaten een goed idee? Mij viel vorige week in het NSM op dat de SR10 van die mooie schortplaten heeft. Men zou als test natuurlijk eerst het geluid van een Traxx+SR10 kunnen meten en daarna het geluid van een Traxx+Prio-ICR.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-08-2010 13:58:41
thom
thom
Er zit wel meer verschil in die SR10 tov de normale ICR'en, dus ik denk dat niet echt vergelijkbaar zou zijn...  

16-08-2010 17:02:52
treinfreak
treinfreak
Volgens mij zit er ook onder het SR10 rijtuig een dieselagregaat en een airco unit vandaar die schortplaten.
Wat mij trouwens opvalt is dat de V250 aanzienlijk minder geluid produceert als ik hem voorbij zie komen over de HSL bij Lage Zwaluwe.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel dB een V250 maakt.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

11-10-2010 17:50:46
Somda
Somda
er is weer n fyra op weg vanuit wenen naar de wgm stel 4805 %02%%02%  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl