Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
13-08-2018 15:32:06
icened
icened
Standaard aanduiding voor treindiensten in het forum of standaard aanduiding van NS is blijkbaar verschillend. Zie je hoe belangrijk goede communicatie naar treinreizigers is. Deze discussie op het forum is inderdaad niet belangrijk.  

13-08-2018 15:34:58
Daan!
Daan!
Gebeurt niet planmatig omdat het normtechnisch niet past  

13-08-2018 17:09:51
thom
thom
Inderdaad Jeanne, want Icened maakt er dus 'Intercity Direct International' van, wat nergens zo geschreven word in het reisadvies waar ie zelf als bewijst mee komt....  

14-08-2018 11:43:13
phantom
phantom
Quote
cuneo56 (ma 13 aug 2018 12:58:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p676289/): Zowel voor de Intercity direct als de Benelux moet door binnenlandse reizigers die tussen Schiphol en Rotterdam reizen ( en omgekeerd) een toeslag betaald worden.
Internationale reizigers mogen zonder toeslag met IC direct mee.
Aan deze regeling is niets veranderd sinds de Benelux ook over de HSL rijdt.

In een bepaalde visie zou je wel kunnen stellen dat in het grenstarief al een soort van toeslag zit verwerkt.

Ik denk dat het voor binnenlandse reizigers ook een krom argument is dat men voor een stukje hsl nu toeslag gaat/moet betalen,terwijl men dit niet hoefde toen de bnl nog via de oude route reed.
Voor hun is rails,rails,en die trein is op wat kleurverandering na ook voor hun nog steeds t zelfde.
Wat rechtvaardigt voor hun dan die extra toeslag ?

Hoe zit dat eigenlijk met reizigers die vanuit Rtd dat IC direct ++ extra dinges nemen en richting Atw reizen,betalen die dan geen extra toeslag ?
Als dat dan namelijk weer niet extra toeslag heeft dan is de vergelijking voor reizigers helemaal krom.
Dan is t stukje HSL spoor tussen Rtd en Schiphol meer bijzonder(van goud) dan t stuk HSL van Rtd naar Atw %03%
(suc6 met dat verklaren zonder dat iemand zich belazert voelt)

Laatst bewerkt door phantom op 14-08-2018 11:44


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


14-08-2018 11:47:21
nohab
nohab
Het zou pas krom zijn als er voor de ene trein op de HSL wel toeslag betaald moet worden, terwijl voor de andere trein die er net zo lang over doet en met hetzelfde materieel rijdt geen toeslag betaald zou hoeven worden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-08-2018 11:50:40
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
phantom (di 14 aug 2018 11:43:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p676415/):
Wat rechtvaardigt voor hun dan die extra toeslag ?


Minder reistijd

Quote
phantom (di 14 aug 2018 11:43:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p676415/):
Hoe zit dat eigenlijk met reizigers die vanuit Rtd dat IC direct ++ extra dinges nemen en richting Atw reizen,betalen die dan geen extra toeslag ?



Als je hier de Benelux bedoeld en daadwerkelijk naar Antwerpen reist (en niet Breda): die toeslag zit dan verwerkt in het treinticket naar Antwerpen (o.a. grens"toeslag")
 

14-08-2018 13:32:11
thom
thom
Voor binnenlandse reizen dus een toeslag, voor Internationale zit het in de ritprijs verwerkt. Wat is het punt nu?  

14-08-2018 14:13:26
Amazonous
Amazonous
Vervoerder ligt aan de databron, in Infoplus is het gewoon een 'NS Intercity direct' en is er geen verschil met de 900/1000.  

14-08-2018 15:24:02
MasterE
MasterE
Quote
thom (ma 13 aug 2018 17:09:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p676340/): Inderdaad Jeanne, want Icened maakt er dus 'Intercity Direct International' van, wat nergens zo geschreven word in het reisadvies waar ie zelf als bewijst mee komt....


Dat heeft Icened niet verzonnen, zo staat de trein gewoon in de reisplanner.


Mcn Asd
 

14-08-2018 16:25:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Er staat nota bene op de vorige pagina geëxpliceerd dat dat niet het geval is...  

14-08-2018 20:05:42
JoepDDZ
JoepDDZ
En toch heeft de reisplanner het over een "NS International Intercity direct"

https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?aankomst=Brussel-Zuid%2FMidi&aankomsttype=treinstation&vertrek=Amsterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&type=vertrek&tijd=2018-08-14T20:04&hash=-1168860409
 

14-08-2018 20:19:56
thom
thom
Kanonne %09%


NS Internationaal - Intercity Direct staat er zoals gezegd, geen Intercity Direct International wat er van gemaakt werd door Icened...

Laatst bewerkt door thom op 14-08-2018 20:21
 

14-08-2018 23:08:40
jeanne
jeanne
Pas je een beetje op jezelf Thom.


Jeanne Kok
 

14-08-2018 23:15:09
thom
thom
Jawel hoor %08%

Laatst bewerkt door thom op 14-08-2018 23:15
 

14-08-2018 23:37:04
MasterE
MasterE
Om volledig te zijn er staat:

NS International Intercity direct


Mcn Asd
 

15-08-2018 00:49:41
DDietzen
DDietzen
Maar om even wat kolen op het vuur te gooien (ook al rijdt het beestje elektrisch tegenwoordig): de diensten van/naar Gv heten slechts 'NS International Intercity'. %05%  

15-08-2018 05:49:45
henri1972
henri1972
Die rijden ook niet via de hsl Rtd-Shl hè? Dus geen toeslag nodig.  

15-08-2018 06:55:46
mdeen
mdeen
Dat er mensen serieus woorden maken van dat een paar woordjes in een andere volgorde staan... Sorry hoor, maar waar gaat dit over. Als je niet begrijpt dat NS intercity direct international hetzelfde kan betekenen als NS international intercity direct dan moet je toch eerder bij jezelf zijn.  

15-08-2018 09:18:48
sjoerd
sjoerd
Het gaat niet om ons, de kenners, maar om de gemiddelde treinreiziger. En trouwens, als wij er al 20 posts aan kunnen besteden, is er nog aardig wat onduidelijkheid.  

15-08-2018 17:41:12
AgentX
AgentX
Toch had ik er in mijn vorige post volgens mij al 100% duidelijkheid over gegeven. Is er nu nog steeds verwarring over?? %03%  

16-08-2018 11:00:25
moderator
Moderator
moderator
De discussie over de naam van een trein is hierbij afgelopen. Terug naar het de ontwikkelingen van de HSL.

Laatst bewerkt door moderator op 16-08-2018 11:01


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

26-08-2018 15:02:11
icened
icened
Aantal treinreizigers via de HSL blijft groeien:

https://www.nu.nl/binnenland/5431844/ns-vreest-extra-volle-treinen-amsterdam-nieuwe-metrolijn.html

De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is met 19 procent de snelst groeiende verbinding. De drukste trein wordt per direct uitgebreid van zes naar negen rijtuigen. Vanaf december breidt NS hier ook het aantal treinen uit van vier naar vijf per uur.

Lees vaak slechte berichten over de HSL. De punctualiteitscijfers dalen weer. Er zal eerst weer een upgrade van de Traxx locomotieven komen. En de verwachting is dat de betrouwbaarheid van de Traxx weer eventjes minder wordt.

Maar vele treinreizigers vinden de Intercity Direct steeds aantrekkelijker. Geeft wel aan dat de HSL Schiphol - Rotterdam aantrekkelijk is. Belooft wat voor de toekomst. %02%

Laatst bewerkt door icened op 26-08-2018 15:03
 

26-08-2018 15:10:04
b2py
b2py
19% in welke periode?  

26-08-2018 15:33:35
icened
icened
Als nu.nl die bron eens onderbouwde.  

26-08-2018 16:35:37
michaben
michaben
Als de NS die bron eens onderbouwde, nu.nl heeft gewoon (zoals elke moderne journalist) braaf het persbericht van de NS overgenomen zonder vragen te stellen.

Laatst bewerkt door michaben op 26-08-2018 16:36
 

26-08-2018 20:51:11
icened
icened
Deze krantenartikel is ook niet compleet:

https://www.ad.nl/rotterdam/intercity-direct-naar-schiphol-gaat-vaker-rijden~a9566090/
 

29-09-2018 17:53:29
icened
icened
HSL wordt nog niet verbeterd:

https://www.treinreiziger.nl/ns-jammer-hsl-nog-wordt-verbeterd/

- NS en ProRail hebben voorgesteld om het bestaande beveiligingssysteem ERTMS op de HSL-Zuid te upgraden naar de nieuwe versie van ERTMS, die ook op het reguliere spoor wordt uitgerold.

Is het voor Alstom eenvoudiger om de nieuwe ERTMS versie te installeren i.p.v. de huidige ERTMS versie?
- En tot slot willen NS en ProRail twee spanningssluizen vernieuwen en verplaatsen. Welke spanningssluizen zijn dat? Volgens een aantal op deze site zal dat niet het geval bij de spanningssluizen bij Zevenbergse Hoek.
 

29-09-2018 21:13:27
Oldskool
Oldskool
Uit het AD https://www.ad.nl/politiek/ns-topman-laakt-hsl-aanpak-kabinet-teleurstellende-sinterklaas~ab9d6c36/ :
Quote
NS en ProRail hebben eerder al voorgesteld het spoorveiligheidssysteem ERTMS te verbeteren op de snelle HSL-Zuid. Daarnaast moet dit systeem er zo snel mogelijk komen op het normale spoor bij Rotterdam, waar ook snelle treinen rijden.
Is toch net even anders geciteerd/geschreven dan wat door treinreiziger.nl is overgenomen.
 

29-09-2018 21:30:09
icened
icened
Ze willen ERTMS gewoon uitrollen zoals gepland:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS9eu0a9bGGgA0iM0AopQ;_ylu=X3oDMTByMWk2OWNtBGNvbG8DaXIyBHBvcwMyBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1538277935/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.spoorpro.nl%2fspoorbouw%2f2018%2f05%2f30%2fkosten-uitrol-ertms-hoger-dan-verwacht-programmabeslissing-uitgesteld%2f/RK=2/RS=hw7ef.FJBHRceCzohGpz1v_eH4A-

Jammer dat ze geen dual signalling tussen Amsterdam C - opstelterrein Hoofddorp, tunnel Rotterdam Noord - Barendrecht, Zevenbergse Hoek - Breda en Breda - aansluiting HSL willen aanleggen. Of ERTMS eerder aanleggen op deze spoortrajecten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-03-2019 22:12:24
icened
icened
Nieuw rapport over HSL:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl

Veel is bekend. Maar er zijn een aantal nieuwe dingen over vervoer op lange termijn.
 

12-03-2019 22:27:03
Jorrit
Jorrit
Jammer dat de upgrade van ERTMS BL2 naar BL3 niet zonder langdurige buitendienststelling kan plaatsvinden. Enig idee waardoor dit komt?  

13-03-2019 00:29:36
aarclay
aarclay
Quote
icened (ma 11 mrt 2019 22:12:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p701479/): Nieuw rapport over HSL:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl

Veel is bekend. Maar er zijn een aantal nieuwe dingen over vervoer op lange termijn.

Hij is niet zo heel nieuw meer hoor, als hij uit september vorig jaar komt.


Choo choo.....
 

13-03-2019 01:24:38
AlexNL
AlexNL
Quote
Jorrit (di 12 mrt 2019 22:27:03 https://www.somda.nl/forum/15278/p701545/): Jammer dat de upgrade van ERTMS BL2 naar BL3 niet zonder langdurige buitendienststelling kan plaatsvinden. Enig idee waardoor dit komt?

Ik vermoed dat de RBC's fysiek vervangen moeten worden, en dat er ook te velde het nodige moet worden aangepast (verplaatsen/toevoegen bakens). Dat zijn wijzigingen die je niet kunt doen zonder de baan buiten dienst te nemen, en wanneer het eenmaal gedaan is moet er uitvoerig getest worden of alles functioneert.

Op 7 september 2009 gingen de eerste treinen met reizigers rijden over het Nederlandse deel van de HSL (de 1000), de jaren daarvoor waren er al veel testritten. De gebruikte hardware zal dus minstens 12 jaar oud zijn. Upgraden naar een compleet nieuwe 'ETCS-versie' kan best inhouden dat de destijds gebruikte hardware niet meer toereikend is en vervangen moet worden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 13-03-2019 01:30
 

03-04-2019 19:36:59
icened
icened
ProRail wil af van contract Infraspeed:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiA44jutrThAhVFThoKHR77AzIQxfQBMAB6BAgFEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.cobouw.nl%2Finfra%2Fnieuws%2F2019%2F04%2Fbam-en-siemens-hebben-prorail-in-de-tang-met-wurgcontract-hsl-101271473&usg=AOvVaw1EFQepYAOWuLJ5wzhxZxve

Pro Rail had de leiding over de aanleg van de Hanzelijn met onder - en bovenbouw (HanzaRail Team). Dat verliep prima. Maar de overheid zette ProRail buitenspel bij de aanleg van de HSL.

ProRail wil modernste versie van ERTMS op HSL. Las dat op Hanzelijn ERTMS level 2 2.3.0. D geïnstalleerd is. Inmiddels ook niet de modernste versie van ERTMS/ECTS. En wil Pro Rail de spanningssluizen bij Hoofddorp en Zevenbergse Hoek aanpakken.
 

03-04-2019 21:23:17
b2py
b2py
Dat hebben ze al jaren afgekondigd, dit is meer het contractuele aspect tussen Overheid en aannemer, maar hier een niet Google link: https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2019/04/bam-en-siemens-hebben-prorail-in-de-tang-met-wurgcontract-hsl-101271473  

28-10-2019 14:17:10
icened
icened
Voortgangsrapportage HSL deel 42:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/10/10/42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

In de voortgangsrapportage meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het aantal zettingen bij Schuilingervliet en Rijpwetering verder is toegenomen, waardoor de kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan toenemen.

De details over de hoogte van die kostenoverschrijdingen ontbreken, meldt de ADR. Ook voorstellen om het aantal overschrijdingen en de kosten daarvan te beperken zijn niet in de rapportage opgenomen, constateert de dienst

Lees op bladzijde 7 dit:

Testlab ERTMS
-------------
Het ERTMS-testlab versnelt de introductie van nieuw/ aangepast materieel op de HSL. De realisatie van het testlab is nagenoeg afgerond. Naar verwachting zal de
leverancier van de ICNG het testlab dit najaar in gebruik nemen.

Wat wordt bedoeld met testlab?
 

28-10-2019 14:22:16
aarclay
aarclay
Google meldt dit:
http://www.tribase.nl/projecten/tribase-richt-nieuw-datacenter-ertms-testlab-in-voor-railcenter-amersfoort


Choo choo.....
 

28-10-2019 14:30:59
icened
icened
Bedankt Aarclay. Opleiding van treinmachinisten is ook belangrijk. Herinner me een bericht van NS treinmachinisten die op de HSL Zuid ingewerkt wilde worden door ervaren Traxx treinmachinisten. Want de NS vatte de opleiding van treinmachinisten volgens NS treinmachinisten te licht op.  

28-10-2019 14:42:45
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (ma 28 okt 2019 14:22:16 https://www.somda.nl/forum/15278/p714642/): Google meldt dit:
http://www.tribase.nl/projecten/tribase-richt-nieuw-datacenter-ertms-testlab-in-voor-railcenter-amersfoort

Die Windows 2000-omgeving links onderin zichtbaar maakt me wel erg gelukkig overigens %08%


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

20-10-2020 12:00:37
michaben
michaben

In november dit jaar gaat de HSL tussen Rotterdam en Breda 12 dagen lang dicht, zover ik begrijp worden er in deze periode windschermen geplaatst op de Moerdijkbrug? De 1100, 9100 en 9300 zullen via Dordrecht gaan rijden terwijl de 900 en 9200 ingekort worden

 

20-10-2020 12:50:37
mtlx
mtlx

Ik weet niet of het doorgaat, maar er is ook een tijdje sprake geweest van de aanleg van een mobiel netwerk in de tunnels tijdens die periode. Maar aangezien dat ook al een paar keer is uitgesteld durf ik niet met zekerheid te zeggen of het deze keer nu wel werkelijk gaat gebeuren.

 

20-10-2020 13:43:54
Daan!
Daan!
Quote
michaben (20-10-2020 12:00:37):

In november dit jaar gaat de HSL tussen Rotterdam en Breda 12 dagen lang dicht, zover ik begrijp worden er in deze periode windschermen geplaatst op de Moerdijkbrug? De 1100, 9100 en 9300 zullen via Dordrecht gaan rijden terwijl de 900 en 9200 ingekort worden


9200 ingekort tot?

 

20-10-2020 14:05:05
Wievank
Wievank

Bd - Brusz, zoals gebruikelijk

 

20-10-2020 14:26:05
michaben
michaben
Quote
mtlx (20-10-2020 12:50:37):

Ik weet niet of het doorgaat, maar er is ook een tijdje sprake geweest van de aanleg van een mobiel netwerk in de tunnels tijdens die periode. Maar aangezien dat ook al een paar keer is uitgesteld durf ik niet met zekerheid te zeggen of het deze keer nu wel werkelijk gaat gebeuren.


Vanaf donderdag 12 november 18:00 t/m zondag 15 november is er wel een hele grote buitendienststelling ten zuiden van Rotterdam, dan zijn alle tunnels gesloten, dus niet alleen de HSL maar ook de tunnel bij Blaak en Barendrecht. Er rijdt dan helemaal niets, zelfs Thalys en Eurostar zijn dan opgeheven.

 

20-10-2020 14:36:35
geert
geert

Geen omleiding Bd-Ht-Ut-Asd? Slordig.

En goederenvekeer? Ligt dat dan ook plat rond Barendrecht?

 

20-10-2020 14:44:44
michaben
michaben

Geen omleiding nee, wat ik in de reisinformatie zie mogen reizigers via de Oude Lijn naar Sdm, dan met de snelbus naar Zwd, met de 6600 naar Bd en vanaf daar de 9200 naar Brusz pakken. NS houdt het voorlopig op 'kijk voort voor uw vertrek op de reisplanner'.



Laatst bewerkt door michaben op 20-10-2020 14:45
 

20-10-2020 17:23:17
henri1972
henri1972

Dat wordt dus per KLM naar Brussel ;)

 

20-10-2020 20:33:13
michaben
michaben

De nieuwe voortgangsrapportage is trouwens ook uit zie ik: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/16/voortgangsrapportage-43-hogesnelheidslijn-zuid

Hierin wordt bevestigd dat in november windschermen geplaatst worden tijdens de buitendienststelling. Daarnaast zou er een pilot plaatsvinden om de zetting van de betonbaan te herstellen, de fundering zakt namelijk nog altijd te snel.

 

20-10-2020 21:33:23
icened200
icened200
Quote
michaben (20-10-2020 20:33:13):

De nieuwe voortgangsrapportage is trouwens ook uit zie ik: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/16/voortgangsrapportage-43-hogesnelheidslijn-zuid

Hierin wordt bevestigd dat in november windschermen geplaatst worden tijdens de buitendienststelling. Daarnaast zou er een pilot plaatsvinden om de zetting van de betonbaan te herstellen, de fundering zakt namelijk nog altijd te snel.


Las dit interessante quote op blz. 9:

Extra schakeling in spanningssluis Spanning-aarde rijden (kortsluiting) is een belangrijke oorzaak van de lange duur van strandingen in de spanningssluizen. Door een extra schakeling in alle spanningssluizen op de HSL aan te brengen, wordt de kans op het maken van spanning-aarde verkleind. Als gevolg van de Corona-crisis kon de benodigde expertise niet naar Nederland komen, daarom is de realisatie van deze maatregel vertraagd. Een nieuwe planning volgt dit najaar.

Een verbeterpunt op de HSL baan zelf. En ICNG schijnt meer geschikt te zijn voor het rijden op de HSL omdat het grotendeels automatisch omschakelt als het in spanningssluizen rijdt. Hopelijk vanaf 2022 een hogere punctualiteit.

 

21-10-2020 14:25:47
phantom
phantom
Quote
michaben (20-10-2020 20:33:13):

De nieuwe voortgangsrapportage is trouwens ook uit zie ik: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/16/voortgangsrapportage-43-hogesnelheidslijn-zuid

Hierin wordt bevestigd dat in november windschermen geplaatst worden tijdens de buitendienststelling. Daarnaast zou er een pilot plaatsvinden om de zetting van de betonbaan te herstellen, de fundering zakt namelijk nog altijd te snel.


Over windschermen word in link niet gesproken,wel over die verzakkingen die ze willen aanpakken in november:

www.pzc.nl

Ben benieuwd of dat dat gaat helpen.

 

21-10-2020 14:46:19
michaben
michaben

Het staat er anders letterlijk 😉

Windschermen op de HSL-Zuid
Realisatie is gepland in november 2020.

 

21-10-2020 16:27:09
sjoerd
sjoerd

Tja, hier en daar is de bodem slap, en de kennis daarover is niet overal meer aanwezig. Hoe dat mis kan gaan, weten we inmiddels. De Hoekse Waard een nieuw gebied voor het spoor? Niet echt, want ook de toenmalige RTM had hier lange tramlijnen liggen die voortdurend werden onderstopt. Maar die kennis is ook niet meer beschikbaar en zou ook nauwelijks van pas komen.

Grondboringen leveren vaak info over die ene plek, en het is ondoenlijk om elke meter waaronder een zinkgat kan liggen, in kaart te brengen. Dan wordt er gewerkt met aannames en wordt een soort gemiddelde bepaald. En dat kan plaatselijk onvoldoende blijken te zijn.

De HSL is grotendeels onderheid met dunne palen die de vaste ondergrond beslist niet halen, maar wel enige stabiliteit bieden.

 

22-10-2020 00:11:09
seinhuis
seinhuis
Quote
sjoerd (21-10-2020 16:27:09):

Grondboringen leveren vaak info over die ene plek, en het is ondoenlijk om elke meter waaronder een zinkgat kan liggen, in kaart te brengen. Dan wordt er gewerkt met aannames en wordt een soort gemiddelde bepaald. En dat kan plaatselijk onvoldoende blijken te zijn.


Daarom wordt tegenwoordig met satelliet beelden gewerkt. Aan de hand van de kaart van de TU Delft kan je op de meter nakeuring zien waar de bodem zakt. (De site is niet mobiel vriendelijk, dus het is aan te raden om een PC te gebruiken).

Ik ga vanuit dat hiernaar gekeken wordt voor het aanleggen van een spoorlijn

 

22-10-2020 06:21:33
BVisser
BVisser

Leuk bedacht, maar het geeft geen inzicht in de bodemopbouw. Die is nou net bepalend voor de te verwachten zetting.

 


22-10-2020 08:13:37
broek53
broek53

Het werkt volgens de lijnen die sjoerd schetst, is mijn ervaring. Na het Zwolle - Kampen - debacle is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de bodemgesteldheden en naar de baanstabiliteit van de lijn Groningen - Nieuweschans, omdat het plan was daar ook integraal de snelheid te verhogen naar 130 of 140 km/h. Op basis van wat men daar met 'steekproeven" op regelmatige afstanden vond, is besloten zo lang mogelijk van een paar deeltrajecten weg te blijven. De dienstregelingmodellen die sindsdien voor de lijn ontwikkeld worden, rekenen met versnelling van Groningen - Zuidbroek en Scheemda - Winschoten, maar niet met de rest. En voordat er daadwerkelijk tot snelheidsverhoging wordt overgegaan, wordt een meer gedetailleerd onderzoek uitgevoerd.

 

22-10-2020 09:14:07
sjoerd
sjoerd

En dat, terwijl Zuidbroek - Winschoten tot in WO II dubbelspoor had. De opritten aan weerszijden van de brug ten oosten van Zuidbroek, zijn later aangelegd omdat de brug is verhoogd. Maar aan de rest van het baanvak kun je nog zien dat er een tweede spoor heeft gelegen. Toch is de ondergrond er te zwak voor dubbelspoor.

Terug maar naar de HSL.

 

22-10-2020 09:22:33
broek53
broek53

Nog 1 opmerking over het noorden: Scheemda - Winschoten is een van de baanvakken waar de snelheid wel verhoogd lijkt te kunnen worden zonder zwaar ingrijpen in de bodem en in het kader van de Wunderline staat dit baanvak op de rol voor.... dubbelsporigheid!
Zuidbroek - Scheemda ligt inderdaad enigszins in de blubber.



Laatst bewerkt door broek53 op 22-10-2020 09:23
 

13-11-2020 09:55:50 1
bond
bond
Quote
michaben (21-10-2020 14:46:19):

Het staat er anders letterlijk 😉

Windschermen op de HSL-Zuid
Realisatie is gepland in november 2020.


Plaatje en praatje van ProRail over het plaatsen van windschermen op de derde Moerdijkbrug.

 

13-11-2020 11:31:03
sjoerd
sjoerd

De vrees die een reageerder op die site uit, dat die windschermen snel onder de alternatieve beschildering zitten, is onterecht. Je kunt er niet eens bij.

De wind- en geluidsschermen langs de HSL hier in het zuiden zijn zeker aan de spoorzijde knoeivrij, en zodra het er op zit aan de buitenzijde, wordt het verwijderd. Daar kunnen Rijkswaterstaat en NS/ProRail nog wat van leren. Hun schermen en daardoor de omgeving zijn niet alleen vies van de verf maar ook van de normale vervuiling. Er is in de jaren dat ze er staan, vrijwel niets aan gedaan.

 

13-11-2020 11:57:42
bond
bond

Die reactie staat niet op de site van ProRail maar op Treinreiziger.



Laatst bewerkt door bond op 13-11-2020 11:58
 

13-11-2020 13:34:54
sjoerd
sjoerd

Dank voor de aanvulling. Excuses.

 

28-02-2021 01:32:46
seinhuis
seinhuis

ProRail heeft internet aangelegd in de tunnel tussen Rotterdam en Breda, dit met samenwerking met KPN, T-Mobile en Vodafone.

Andere tunnels op HSL worden ook voorzin van 3/4G netwerk.

AD premium artikel



Laatst bewerkt door seinhuis op 28-02-2021 01:35
 

28-02-2021 10:43:46
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt dit betreft de tunnel oude maas en is gerealiseerd tijdens de buitendienststelling van de HSL voor het plaatsen van de windschermen.

 

28-02-2021 13:56:53
aarclay
aarclay

Jep, het verbetere mobiele telefoonbereik is in de Tunnel Oude Maas.

In de Tunnel Dordtsche Kil is dit nog niet aangelegd, dus een volledige dekking tussen Breda en Rotterdam is er nog niet.

Het zou wel mooi zijn als dit nog voor de inzet van de ICNG gaat gebeuren, want eindelijk is er dan WiFi.

 

01-03-2021 11:47:11
icened200
icened200
Quote
aarclay (28-02-2021 13:56:53):

Jep, het verbetere mobiele telefoonbereik is in de Tunnel Oude Maas.

In de Tunnel Dordtsche Kil is dit nog niet aangelegd, dus een volledige dekking tussen Breda en Rotterdam is er nog niet.

Het zou wel mooi zijn als dit nog voor de inzet van de ICNG gaat gebeuren, want eindelijk is er dan WiFi.


Wifi in ICNG komt af van Nomad Digital. Overgenomen door Alstom:

www.chroniclelive.co.uk

 

01-03-2021 11:49:08
thom
thom

De link die je gemaakt hebt, leidt naar deze pagina op Somda :p

 

16-12-2022 19:27:46
icened200
icened200

Nieuwe tegenvaller HSL:

www.prorail.nl

Hoop dat het voor de dienstregeling niet teveel een olievlek wordt. En dat net met de nieuwe dienstregeling.

 

18-12-2022 19:19:30 1
zigzag
zigzag

Dat vinden wij vooral voor reizigers erg vervelend, maar de veiligheid op het spoor heeft ten alle tijden prioriteit.

Nu pas ontwerpfouten ontdekken is niet de prioriteit bij veiligheid hebben. En dan zijn er nog negen andere constructies op het HSL-traject die ook op deze foute manier ontworpen en gebouwd zijn. 82,1% was al belachelijk laag als streven, door al het andere amateurisme van prorail en de spoorgebuikers. Dit is geen HSL-traject, dit is een grote opeenstapeling van gebrek aan verantwoordelijheid nemen.

 

18-12-2022 19:47:45
Henk1619
Henk1619

Dat lijkt me lichtelijk overdreven. Je kunt zoeken naar een ontwerpfout tot je een ons weegt zonder hem ooit te ontdekken. Maar als je ineens een schade constateert die er niet had kunnen zijn dan is het een stuk eenvoudiger om terug te redeneren naar de oorzaak.

Wat is het verantwoordelijke alternatief? Wachten tot in alle constructies de scheuren staan of totdat er een trein met 300 km/h ontspoort?

 

18-12-2022 20:33:05
jor[D]1
jor[D]1

ach de ontwerpfout in de nelson madela brug in zoetermeer is pas na 30j gevonden..

 

19-12-2022 17:12:53
phantom
phantom

Maar is dat daadwerkelijk een fout in het ontwerp,of in de constructie van het papieren ontwerp ??
Daar zit enig verschil in 😉

Dezelfde vraag is te stellen bij wat er nu op de HSL gebeurt> is het een fout in het ontwerp of heeft men de boel fout geconstrueerd ?
Daar ben ik dan persoonlijk best benieuwd naar.

 

19-12-2022 19:49:46
AlexNL
AlexNL

Contractueel kan dit ook nog wel interessant worden: zitten de ontdekte defecten in de onderbouw die is gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat, of zit het in de bovenbouw waarvoor Infraspeed het ontwerp heeft gedaan? En wie draait er op voor schadeherstel?

 

25-07-2023 17:37:03
icened200
icened200

Snelheidsbeperking HSL duurt langer:

www.prorail.nl

 

25-07-2023 18:09:05
Rsb
Rsb

En met een beetje pech komen er nog een aantal bij.

 

25-07-2023 18:59:02
icened200
icened200
Quote
Rsb (25-07-2023 18:09:05):

En met een beetje pech komen er nog een aantal bij.


Zijn de fouten door één van de bouwcombinaties HSL gemaakt?

zoek.officielebekendmakingen.nl

 

25-07-2023 19:13:00
anton_
anton_
Quote
icened200 (25-07-2023 17:37:03):

Snelheidsbeperking HSL duurt langer:

www.prorail.nl


Maar het goede nieuws is dat er eind dit jaar 160 ipv. 80 gereden mag worden.

 

25-07-2023 22:34:28
Rsb
Rsb
Quote
icened200 (25-07-2023 18:59:02):
Quote
Rsb (25-07-2023 18:09:05):

En met een beetje pech komen er nog een aantal bij.


Zijn de fouten door één van de bouwcombinaties HSL gemaakt?

zoek.officielebekendmakingen.nl


Dat weet ik niet. Echter zijn er 9 soortgelijke viaducten, zie de quote van Prorail

In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden.

 

25-07-2023 23:12:30
icened200
icened200
Quote
Rsb (25-07-2023 22:34:28):
Quote
icened200 (25-07-2023 18:59:02):
Quote
Rsb (25-07-2023 18:09:05):

En met een beetje pech komen er nog een aantal bij.


Zijn de fouten door één van de bouwcombinaties HSL gemaakt?

zoek.officielebekendmakingen.nl


Dat weet ik niet. Echter zijn er 9 soortgelijke viaducten, zie de quote van Prorail

In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden.


Dat stukje tussen de Aquaduct en Groene Hart tunnel met 160 km p/u i.p.v. 250 - 300 km p/u is te overzien.

Maar als op meer gedeeltes snelheidsbeperkingen zullen komen zullen ze de aankomst tijden in de dienstregeling moeten aanpassen.

Hoe dan ook een aanfluiting. Destijds speelden de bouwcombinaties een spelletje met de overheid om veel geld te krijgen. En dan deze wanprestatie.

 

26-07-2023 08:42:19
b2py
b2py
Quote
anton_ (25-07-2023 19:13:00):
Quote
icened200 (25-07-2023 17:37:03):

Snelheidsbeperking HSL duurt langer:

www.prorail.nl


Maar het goede nieuws is dat er eind dit jaar 160 ipv. 80 gereden mag worden.


Dat is niet wat er staat, dat is wat ze verwachten. En de laatste tijd komen die verwachtingen van ProRail nogal niet uit.

 

26-07-2023 09:30:56
icened200
icened200
Quote
b2py (26-07-2023 08:42:19):
Quote
anton_ (25-07-2023 19:13:00):
Quote
icened200 (25-07-2023 17:37:03):

Snelheidsbeperking HSL duurt langer:

www.prorail.nl


Maar het goede nieuws is dat er eind dit jaar 160 ipv. 80 gereden mag worden.


Dat is niet wat er staat, dat is wat ze verwachten. En de laatste tijd komen die verwachtingen van ProRail nogal niet uit.


Ook dat nog.

 

26-07-2023 17:40:38
phantom
phantom

Tussen verwachting en werkelijkheid zit nogal een gat.
Bovendien als men straks op dat ene stukje 160 zou mogen gaan rijden ipv 80,en op andere soortgelijke plekken word de 160 naar b.v. 80 gezet,dan word je er nog helemaal niks wijzer van.

 

27-07-2023 12:28:27 1
Karel1969
Karel1969
Quote
icened200 (25-07-2023 23:12:30):
Quote
Rsb (25-07-2023 22:34:28):
Quote
icened200 (25-07-2023 18:59:02):
Quote
Rsb (25-07-2023 18:09:05):

En met een beetje pech komen er nog een aantal bij.


Zijn de fouten door één van de bouwcombinaties HSL gemaakt?

zoek.officielebekendmakingen.nl


Dat weet ik niet. Echter zijn er 9 soortgelijke viaducten, zie de quote van Prorail

In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden.


Dat stukje tussen de Aquaduct en Groene Hart tunnel met 160 km p/u i.p.v. 250 - 300 km p/u is te overzien.

Maar als op meer gedeeltes snelheidsbeperkingen zullen komen zullen ze de aankomst tijden in de dienstregeling moeten aanpassen.

Hoe dan ook een aanfluiting. Destijds speelden de bouwcombinaties een spelletje met de overheid om veel geld te krijgen. En dan deze wanprestatie.


De effecten zie je er nu al dagelijks van.

De 9200 komt vaak net te laat te Rtd aan en komt dan in het pad van de 1100 terecht die op zijn beurt ook weer te laat vertrekt. Of de 1100 vertrekt wel op tijd en de 9200 gaat met minimaal +6 verder naar Bd.

 

25-01-2024 20:38:24 1
MennoSBB
MennoSBB

De problemen blijken nog groter te zijn dan gedacht.

"Minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam"

Persbericht Prorail

'Uit de Quickscan blijkt dat de constructie van 5 kunstwerken niet sterk genoeg is om 160 km/u te blijven rijden. De HSL-kunstwerken werden destijds gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij de bouw van de 10 viaducten blijken constructiefouten te zijn gemaakt."

In december werd er nog medegedeeld dat de snelheid op het ene viaduct waar de eerste problemen werden geconstateerd snel verhoogd kon worden naar 160 km/u. Nu is er in feite een snelheidsheidbeperking van 120 km/u op de hele lijn ten noorden van de Groene Hart Tunnel.

 

25-01-2024 20:52:40
zigzag
zigzag
Quote
b2py (26-07-2023 08:42:19):
Quote
anton_ (25-07-2023 19:13:00):

Maar het goede nieuws is dat er eind dit jaar 160 ipv. 80 gereden mag worden.


Dat is niet wat er staat, dat is wat ze verwachten. En de laatste tijd komen die verwachtingen van ProRail nogal niet uit.


Wat Prorail dan ook vandaag bekend heeft gemaakt: voorlopig mag er niet eens 160 gereden worden omdat het te onveilig is. De snelheid is voor die locaties verlaagd naar 120. Voor onbepaalde tijd, omdat ze geen prognose willen geven. Met als gevolg dat niet met de volledige dienstregeling gereden kan worden, wat bovenop het probleem komt dat de treinen die wel rijden dus grote delen niet eens de bedoelde 300 kunnen halen (voor zover daar al materieel voor was). Noem de term HSL maar gerust een afkorting voor Heel Slechte Levering. Het traject kost miljarden gemeenschapsgeld en zelfs na 15 jaar gaat er nog nauwelijks met hoge snelheid reizigersvervoer overheen door de hoge onbetrouwbaarheid van de spoorbeheerders als de vervoersdiensten. En voor die slechte service moeten reizigers ook nog extra betalen. Er mag inmiddels toch wel verwacht worden dat ook hier een grondig onderzoek komt naar wie hier verantwoordelijkheid in heeft, hoe dat zo heeft kunnen gebeuren en hoe incompetent men is dat het nog veel langer gaat duren. Als dit voorzieningen voor snelwegen of tegen overstroming waren geweest dan hadden er allang koppen gerold en kosten op verantwoordelijken in plaats van de reizigers verhaald.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam

 

25-01-2024 21:01:57
icened200
icened200
Quote
zigzag (25-01-2024 20:52:40):
Quote
b2py (26-07-2023 08:42:19):
Quote
anton_ (25-07-2023 19:13:00):

Maar het goede nieuws is dat er eind dit jaar 160 ipv. 80 gereden mag worden.


Dat is niet wat er staat, dat is wat ze verwachten. En de laatste tijd komen die verwachtingen van ProRail nogal niet uit.


Wat Prorail dan ook vandaag bekend heeft gemaakt: voorlopig mag er niet eens 160 gereden worden omdat het te onveilig is. De snelheid is voor die locaties verlaagd naar 120. Voor onbepaalde tijd, omdat ze geen prognose willen geven. Met als gevolg dat niet met de volledige dienstregeling gereden kan worden, wat bovenop het probleem komt dat de treinen die wel rijden dus grote delen niet eens de bedoelde 300 kunnen halen (voor zover daar al materieel voor was). Noem de term HSL maar gerust een afkorting voor Heel Slechte Levering. Het traject kost miljarden gemeenschapsgeld en zelfs na 15 jaar gaat er nog nauwelijks met hoge snelheid reizigersvervoer overheen door de hoge onbetrouwbaarheid van de spoorbeheerders als de vervoersdiensten. En voor die slechte service moeten reizigers ook nog extra betalen. Er mag inmiddels toch wel verwacht worden dat ook hier een grondig onderzoek komt naar wie hier verantwoordelijkheid in heeft, hoe dat zo heeft kunnen gebeuren en hoe incompetent men is dat het nog veel langer gaat duren. Als dit voorzieningen voor snelwegen of tegen overstroming waren geweest dan hadden er allang koppen gerold en kosten op verantwoordelijken in plaats van de reizigers verhaald.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam


Frequentie van Intercity Direct omlaag? Laten ze dan vooral ICNG inzetten met 200 km p/u en lagere aslast:

www.rtlnieuws.nl

 

25-01-2024 21:21:35
rogierdegr
rogierdegr

Laat de treinen maar Rotterdam beginnen en verleng de treinen tussen Amsterdam - Den Haag en Rotterdam maximaal en sluit het noordelijk deel van de HSL totdat de bouwfouten herstelt zijn. Nu doorrijden betekent meer schade en verder moeten ook andere aanpassingen gedaan mbt de aardebaan op sommige plaatsen.

 

25-01-2024 21:41:46
MennoSBB
MennoSBB
Quote
icened200 (25-01-2024 21:02:42)

Frequentie van Intercity Direct omlaag? Laten ze dan vooral ICNG inzetten met 200 km p/u en lagere aslast:

www.rtlnieuws.nl


Dat is zelfs met de ICNG nu te gevaarlijk. Het probleem is ook niet veroorzaakt door te zware treinen, het zijn de constructiefouten in de bruggen/viaducten waardoor de scheuren zijn ontstaan.

Hopelijk komt er snel een oplossing, zelfs als het een complete vervanging van de viaducten en bruggen zou betekenen. Mogelijk kunnen ze eerst met een externe constructie verstevigd worden voordat er een definitieve oplossing komt.

Het is uiteindelijk wel bizar hoeveel er mis kan gaan met betrekking tot deze spoorlijn, het is echt te triest voor woorden.

 

25-01-2024 21:43:09
Kamehameha
Kamehameha

Vandaag was de 1000 serie opgeheven door deze HSL toestanden. Volgens NS duurt het tot minstens 2.00 uur vannacht. Ik mag aannemen dat dit dus nog verlengd gaat worden?

 

25-01-2024 21:57:12
icened200
icened200
Quote
rogierdegr (25-01-2024 21:21:35):

Laat de treinen maar Rotterdam beginnen en verleng de treinen tussen Amsterdam - Den Haag en Rotterdam maximaal en sluit het noordelijk deel van de HSL totdat de bouwfouten herstelt zijn. Nu doorrijden betekent meer schade en verder moeten ook andere aanpassingen gedaan mbt de aardebaan op sommige plaatsen.


Mee eens. Maar hoe denk de politiek/financiers erover?

Vrees het volgende debacle.

 

25-01-2024 22:30:01
train85
train85
Quote
Kamehameha (25-01-2024 21:43:09):

Vandaag was de 1000 serie opgeheven door deze HSL toestanden. Volgens NS duurt het tot minstens 2.00 uur vannacht. Ik mag aannemen dat dit dus nog verlengd gaat worden?


Zeker. Misschien aantal dagen of zelfs weken/maanden.

 

25-01-2024 23:42:49
serial
serial
Quote
train85 (25-01-2024 22:30:01):
Quote
Kamehameha (25-01-2024 21:43:09):

Vandaag was de 1000 serie opgeheven door deze HSL toestanden. Volgens NS duurt het tot minstens 2.00 uur vannacht. Ik mag aannemen dat dit dus nog verlengd gaat worden?


Zeker. Misschien aantal dagen of zelfs weken/maanden.


Reken er maar niet op dat er voor eind van het jaar een tijdelijke fix is. Als een simpele verzaking al weken duurt op het gewone spoor.

Of ben ik nu heel zwart/wit

Ik maak mij vooral veel zorgen over de drukte op de lijn vlissingen - amsterdam, van verlengde treinen is daar veelal al geen sprake. En met het wegvallen van HSL verbindingen gaan deze treinen uitpuilen.

Ook vraag ik mij af of zo heel erg per direct ingrijpen wellicht ook voorkomen had kunnen worden door er een weekje langer over te slapen en alvast een lijstje mogelijke oplossingen te hebben, en een aannemer die het kan uitvoeren.

 

25-01-2024 23:46:22 1
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MennoSBB (25-01-2024 21:41:46):
Quote
icened200 (25-01-2024 21:02:42)

Frequentie van Intercity Direct omlaag? Laten ze dan vooral ICNG inzetten met 200 km p/u en lagere aslast:

www.rtlnieuws.nl


Dat is zelfs met de ICNG nu te gevaarlijk. Het probleem is ook niet veroorzaakt door te zware treinen, het zijn de constructiefouten in de bruggen/viaducten waardoor de scheuren zijn ontstaan.

Hopelijk komt er snel een oplossing, zelfs als het een complete vervanging van de viaducten en bruggen zou betekenen. Mogelijk kunnen ze eerst met een externe constructie verstevigd worden voordat er een definitieve oplossing komt.

Het is uiteindelijk wel bizar hoeveel er mis kan gaan met betrekking tot deze spoorlijn, het is echt te triest voor woorden.

Ze hadden die hele klere bende tig jaren geleden al meteen moeten vervangen toen ze erachter kwamen dat die scheuren er waren, nee dan gaan we eerst even een onderzoek naar doen, dan passen we de snelheid aan naar 160, vervolgens doen we nog wat monitoren net zo lang tot dat het nog erger wordt, ohh shit...hop terug naar 40 want het is heel gevaarlijk, dan gaan we voor de verandering weer is een onderzoekje doen en vooral monitoren, nou het kan wel weer naar 80, en na maanden lang monitoren uiteraard he goh het wordt toch erger wat vreemd. wat een puinzooi maken zowel Prorail als Infraspeed er hier van zeg.

Voor al die tijd dat ze onderzoeken gedaan hebben had de boel al lang en breed weer op orde kunnen zijn en nog voor de helft van het geld waarschijnlijk ook dan wat het ze nu gaat kosten.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 25-01-2024 23:50
 

26-01-2024 09:20:05
DingeZ
DingeZ

De impact blijft vooralsnog beperkt tot het imperken van de 900 naar 1x/uur. De 1000 en het internationale verkeer rijdt wel normaal. Als ik naar de GPS-data kijk is het verschil met de situatie hiervoor dat nu tussen de TSB bij Rijpwetering en Hfd niet harder dan 120km/h gereden wordt i.p.v. 160km/h. Dat levert ca. 1 min extra reistijd op. Een ICNG die stipt op tijd uit Shl vertrekt en relatief strak aan de snelheid houdt kan Rtd net op tijd halen.

 

26-01-2024 11:47:47 2
broek53
broek53

De staatssecretaris weet het beter: zij zegt dat er niet minder treinen over de HSL hoeven te rijden, alleen wat langzamer. Mooi dat ze fungeert als degene die ziet dat de keizer geen kleren aanheeft en inpliceert nu dus dat (haar eigen) ProRail enigszins uit de nek klestst.



Laatst bewerkt door broek53 op 26-01-2024 11:48
 

26-01-2024 11:53:48
mtlx
mtlx

Alleen gisteren reden er minder treinen op de HSL. Vandaag is het weer normaal (buiten de uitval door te weinig materieel om).

De snelheidsbeperking is één blok opgeschoven, waardoor treinen weer met normale snelheid de HSL op kunnen. Hierdoor is de extra vertraging ten opzichte van de eerdere situatie met een snelheidsbeperking van 160 km/u hooguit enkele minuten en kan alles gewoon rijden.



Laatst bewerkt door mtlx op 26-01-2024 11:54
 

26-01-2024 15:09:09
Dionysusnu
Dionysusnu

In een artikel van het Parool zegt een woordvoerder van NS dat treinen gisteren met aanwijzingen moesten rijden, en dus te weinig capaciteit om dat voor 4x/u + internationalen te doen. En dat vandaag de TSB in ETCS zit, dus dat er geen aanwijzingen meer nodig zijn. Wellicht dat dat laatste mogelijk werd dankzij het opschuiven?

 

26-01-2024 15:19:01 2
mtlx
mtlx

Gisteren zat ook de snelheidsbeperking al in ETCS. Alleen in het begin dus een blok eerder. Echter betekende dat, dat het laatste normale sein al de snelheidsbeperking moest opleggen, wat niet mogelijk is voor dat sein (dat kan geen 'geel 12' opleggen). Daarom toonde dat sein geel, en kwamen alle treinen dus voor het eerste SMB tot stilstand, om vervolgens kruipend door de spanningssluis te moeten.

Dat werd gelukkig een paar uur later aangepast, door de TSR een blok later in te laten gaan. Daardoor kon men weer met normale snelheid de HSL op.

 

26-01-2024 17:01:26
phantom
phantom
Quote
Rolffiej19 (25-01-2024 23:46:22):

Ze hadden die hele klere bende tig jaren geleden al meteen moeten vervangen toen ze erachter kwamen dat die scheuren er waren, nee dan gaan we eerst even een onderzoek naar doen, dan passen we de snelheid aan naar 160, vervolgens doen we nog wat monitoren net zo lang tot dat het nog erger wordt, ohh shit...hop terug naar 40 want het is heel gevaarlijk, dan gaan we voor de verandering weer is een onderzoekje doen en vooral monitoren, nou het kan wel weer naar 80, en na maanden lang monitoren uiteraard he goh het wordt toch erger wat vreemd. wat een puinzooi maken zowel Prorail als Infraspeed er hier van zeg.

Voor al die tijd dat ze onderzoeken gedaan hebben had de boel al lang en breed weer op orde kunnen zijn en nog voor de helft van het geld waarschijnlijk ook dan wat het ze nu gaat kosten.


Ik ben het wat het dit betreft voor een groot deel met je eens.
De problemen die jaren terug al aan het licht kwamen op 1 plek,door fouten in de constructie,daar had men bij kunnen bedenken dat dat op den duur zou gaan gelden voor een groot deel van de HSL.
Dat men zowel voor de problemen als voor het feit wegkeek/en er niet meer direct op ging zitten en kennelijk wilde ontkennen dat het niet op meer plekken zou gaan gebeuren is op z'n fraaist gezegd,een flater en aanfluiting.
Natuurlijk zal er iets onderzocht moeten worden,maar je kan me niet wijsmaken dat tussen het moment dat de 1ste scheuren en gebreken zich openbaarde en men begon met onderzoeken,en nu,dat er niks werkbaars uit gekomen is om deze problemen op te lossen.
Als er tussen melding 1+openbaring van de problemen en de start van onderzoeken en nu nog altijd geen oplossing is gevonden die werkbaar is,dan is zelfs de ambtenarij nog sneller dan onderzoeksbureau's en andere betrokken partijen.
Lijkt me dat dat geen compliment is.

Als er goed geinformeerde mensen zijn die kunnen uitleggen waarom dit debacle groter mocht worden en schijnbaar jaren later nog geen oplossing heeft gehad,ik ben er zeer benieuwd naar.
Ben altijd nieuwsgierig naar dat soort dingen,dat helpt mensen dingen begrijpen,of we het daarna snappen is vers 2 ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 26-01-2024 17:02
 

26-01-2024 17:09:44
MasterE
MasterE

Ik denk dat er vast wel bekend is wat er aan gedaan kan/moet worden en dat gaat vast en zeker heel veel kosten en met buitendienststellingen gepaard. Grootste vraag die beantwoord moet worden is m.i. wie het gaat betalen.




Mcn Asd
 

26-01-2024 17:19:01
sjoerd
sjoerd

Men lijkt het nu over beschadigde viaducten te hebben, terwijl er voorheen sprake was van een stuk baan op niveau dat daar licht onderheid is, en waarvan bekend werd dat het enkele centimeters verzakt was. Gaat het nu om (meedere) kunstwerken (dus viaducten, duikers, overkluizingen en/of tunnels) of om baangedeelten waarvan de licht onderheide baan niet stabiel genoeg is? Of wellicht om beide?

De licht onderheide baan was destijds iets nieuws, en de bodem in Het Groene Hart is op sommige plaatsen onvoorstelbaar zompig, maar viaducten en zo bouwen we al zo lang er beton is en zolang we palen kunnen heien van 20 m lengte. Wie weet nog wat meer over wat er nu echt aan het scheuren is of verzakt?

Het persbericht lijkt over viaducten te spreken. Maar ja, persberichten... 🙁



Laatst bewerkt door sjoerd op 26-01-2024 17:21
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl