Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
28-03-2018 19:55:29
roja
roja
Bij mij stond het Benelux rijden altijd hoog in het vaandel, maar door de loop van de jaren, werd de reistijd alleen maar langer en er werden steeds minder stations aangedaan. Ik blijf altijd een positief reiziger, maar ben zeer benieuw hoe het na 9 april 2018 verloopt.  

28-03-2018 20:25:02
SunKeeper
SunKeeper
Quote
broek53 (wo 28 mrt 2018 18:37:06 https://www.somda.nl/forum/15278/p647204/): Hoe wil je de oude route in leven houden, dan?


Treinpaden gereserveerd houden.%08%

Kunnen we nog steeds extra moeilijk blijven doen met al die onmogelijke kruisende bewegingen die onmogelijk zijn in Rsd omdat al die onzichtbare treinen daar in de weg rijden.%02%

Laatst bewerkt door SunKeeper op 28-03-2018 20:25
 

28-03-2018 20:55:20
AlexNL
AlexNL
Treinpaden mag je alleen reserveren als je ze ook gebruikt...  

28-03-2018 21:09:00
icened
icened
Quote
roja (wo 28 mrt 2018 19:55:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p647225/): Bij mij stond het Benelux rijden altijd hoog in het vaandel, maar door de loop van de jaren, werd de reistijd alleen maar langer en er werden steeds minder stations aangedaan. Ik blijf altijd een positief reiziger, maar ben zeer benieuw hoe het na 9 april 2018 verloopt.


Ben ook benieuwd na 9 april 2018 tot eind 2024. Zien wat voor ontwikkelingen er kunnen komen. Deze verbinding is politiek bepaald. Niet omdat treinreizigers deze verbinding het liefst willen hebben.
 


28-03-2018 21:14:46
mren
mren
Quote
AlexNL (wo 28 mrt 2018 20:55:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p647240/): Treinpaden mag je alleen reserveren als je ze ook gebruikt...

Op Schiphol worden ze ook gewoon afgenomen als de vervoerder niet >80% gebruikt heeft.
 

28-03-2018 21:27:00
cuneo56
cuneo56
He? , er komt maar een vervoerder op schiphol, dus die zit enkel zichzelf eventueel in weg.

( of bedoel je soms geen treinpaden , maar slots voor vliegtuigen)
 

28-03-2018 21:32:21
pjkleton
pjkleton
Met alle commotie over dienstregeling ,rijtijden en zo ,vraag ik me af ,of iemand wel is opgevallen dat de Benelux stilletjes van de Oude Lijn is afgegaan (Mat. was nodig voor de proefritten op de HSL )en er per 9 April helemaal niet meer op komt ?
Groeten ,
Peter ,die deze trein toch wel een beetje mist als treinspotter..
 

28-03-2018 21:57:40
michaben
michaben
Dan moet je vroeger opstaan, 's ochtends vroeg rijden ze er nog wel en dat blijft ook zo vanaf 9 april En op zondag 8 april gaan ook de wat latere treinen 9220 en 9224 nog eenmalig van Schiphol naar Den Haag rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 28-03-2018 21:58
 

28-03-2018 22:29:50
ZJ37
ZJ37
Men heeft nu toch ook een paar maanden kunnen oefenen? Zou wel treurig zijn dat na het testbedrijf de boel geregeld in het honderd gaat lopen.  

28-03-2018 22:51:34
pjkleton
pjkleton
Ja ,dat wist ik wel ,maar dat is natuurlijk niets meer vergeleken met een jaartje geleden.%04%
Peter
 

28-03-2018 22:58:27
SunKeeper
SunKeeper
Quote
ZJ37 (wo 28 mrt 2018 22:29:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p647276/): Men heeft nu toch ook een paar maanden kunnen oefenen? Zou wel treurig zijn dat na het testbedrijf de boel geregeld in het honderd gaat lopen.


Nu werd ineens het argument gebruikt dat het drukker wordt op de HSL, omdat de Eurostar-ritten worden uitgebreid.
 

28-03-2018 23:49:10
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (wo 28 mrt 2018 22:29:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p647276/): Men heeft nu toch ook een paar maanden kunnen oefenen? Zou wel treurig zijn dat na het testbedrijf de boel geregeld in het honderd gaat lopen.

Met Fyra V250 heeft men zelfs jaren kunnen oefenen... en toch liep de boel daarmee geregeld in het honderd.

Ik vermoed dat we de eerste paar weken vooral tussen Breda en Antwerpen toch wel wat problemen kunnen gaan verwachten. HSL4 is voor veel personeel "nieuwe" infrastructuur die toch weer net anders is dan HSL-Zuid en in 8 minuten kopmaken in Breda - met passagiers - is toch weer anders dan in 20 minuten in Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.
 

28-03-2018 23:58:33
DDietzen
DDietzen
Misschien hadden we dat personeel maar moeten laten oefenen met snel kopmaken door de 1100 te verlengen tot Vl... Die kering zou max 9 minuten worden  

29-03-2018 09:27:03
icened
icened
Quote
AlexNL (wo 28 mrt 2018 23:49:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p647294/):
Quote
ZJ37 (wo 28 mrt 2018 22:29:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p647276/): Men heeft nu toch ook een paar maanden kunnen oefenen? Zou wel treurig zijn dat na het testbedrijf de boel geregeld in het honderd gaat lopen.

Met Fyra V250 heeft men zelfs jaren kunnen oefenen... en toch liep de boel daarmee geregeld in het honderd.

Ik vermoed dat we de eerste paar weken vooral tussen Breda en Antwerpen toch wel wat problemen kunnen gaan verwachten. HSL4 is voor veel personeel "nieuwe" infrastructuur die toch weer net anders is dan HSL-Zuid en in 8 minuten kopmaken in Breda - met passagiers - is toch weer anders dan in 20 minuten in Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.


In de HSL geschiedenis is gebleken dat onervarenheid van personeel met de HSL ook een factor is geweest. Dat is een les die uit het verleden is geleerd. Goede voorbereiding is belangrijk.

DB voert de ICE 4 met zijn personeel ook heel geleidelijk in.
 

29-03-2018 12:20:29
smarkie
smarkie
Quote
AlexNL (wo 28 mrt 2018 23:49:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p647294/):

Ik vermoed dat we de eerste paar weken vooral tussen Breda en Antwerpen toch wel wat problemen kunnen gaan verwachten. HSL4 is voor veel personeel "nieuwe" infrastructuur die toch weer net anders is dan HSL-Zuid en in 8 minuten kopmaken in Breda - met passagiers - is toch weer anders dan in 20 minuten in Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.

zoveel anders is lijn4 niet hoor voor machinisten. er zijn niet voor niets proef- en testdiensten gepland tm 8 april.
het kopmaken kan een dingetje worden, zeker als je 8 minuten plant en de berekeningen aantonen dat het voor een sw6 minimaal 9 minuten moet zijn om om te kunnen bouwen. (maar in een ideale wereld kan alles natuurlijk )
dan tellen we het extra rijtuig voor het gemak maar ff niet mee.


Mcn NS International Rtd
 

29-03-2018 12:41:19
dennistd
dennistd
Ik neem toch aan dat er in Bd een machinistenwissel gepland wordt?  

29-03-2018 13:14:18
smarkie
smarkie
nee geen machinistenwissel


Mcn NS International Rtd
 

29-03-2018 13:37:04
MasterE
MasterE
Quote
smarkie (do 29 mrt 2018 12:20:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p647414/):
Quote
AlexNL (wo 28 mrt 2018 23:49:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p647294/):

Ik vermoed dat we de eerste paar weken vooral tussen Breda en Antwerpen toch wel wat problemen kunnen gaan verwachten. HSL4 is voor veel personeel "nieuwe" infrastructuur die toch weer net anders is dan HSL-Zuid en in 8 minuten kopmaken in Breda - met passagiers - is toch weer anders dan in 20 minuten in Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.

zoveel anders is lijn4 niet hoor voor machinisten. er zijn niet voor niets proef- en testdiensten gepland tm 8 april.
het kopmaken kan een dingetje worden, zeker als je 8 minuten plant en de berekeningen aantonen dat het voor een sw6 minimaal 9 minuten moet zijn om om te kunnen bouwen. (maar in een ideale wereld kan alles natuurlijk )
dan tellen we het extra rijtuig voor het gemak maar ff niet mee.


9 minuten, wat ga je dan allemaal doen?


Mcn Asd
 

29-03-2018 13:45:16
smarkie
smarkie
9 minuten is het getal wat logistiek aan het ombouwen van een sw6 meegeeft.
dus gewoon afbreken, teruglopen en weer opbouwen en vertrek gereed maken.
en ja je kunt nu gaan roepen dat red je makkelijk, dat zal ook vast, maar de normtijden zijn er niet voor niets

Laatst bewerkt door smarkie op 29-03-2018 13:46


Mcn NS International Rtd
 

29-03-2018 13:51:27
MasterE
MasterE
Dat bedoel ik ook zeker niet, ik begrijp alleen de normtijd niet, maar die komt vast ergens vandaan.
Geen enkele trein heeft namelijk deze normtijd, het gemiddelde ligt op 360 seconde.


Mcn Asd
 

29-03-2018 13:52:21
Frontier
Frontier
Quote
smarkie (do 29 mrt 2018 13:45:16 https://www.somda.nl/forum/15278/p647453/): en ja je kunt nu gaan roepen dat red je makkelijk, dat zal ook vast, maar de normtijden zijn er niet voor niets

Dus als er geen normtijden bestonden zou het geen enkel probleem vormen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-03-2018 13:54:44
MasterE
MasterE
Dat is dan weer de wereld op z’n kop.


Mcn Asd
 

29-03-2018 14:27:01
smarkie
smarkie
Quote
MasterE (do 29 mrt 2018 13:51:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p647456/): Dat bedoel ik ook zeker niet, ik begrijp alleen de normtijd niet, maar die komt vast ergens vandaan.
Geen enkele trein heeft namelijk deze normtijd, het gemiddelde ligt op 360 seconde.

4 min looptijd en 5 min afbreken en opbouwen loccen....
deze normtijd is gelijk aan een icd bijvoorbeeld, dus "geen enkele trein" gaat niet echt op hier


Mcn NS International Rtd
 

29-03-2018 14:33:31
henri1972
henri1972
Waar komt die normtijden vandaan?
In Duitsland kan kopmaken bv in 4 minuten. EC 117 doet dat bv in Stuttgart. Trein heeft 9 bakken en een 101 als loc.
 

29-03-2018 14:42:55
daniel81
daniel81
Quote
smarkie (do 29 mrt 2018 14:27:01 https://www.somda.nl/forum/15278/p647471/):
Quote
MasterE (do 29 mrt 2018 13:51:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p647456/): Dat bedoel ik ook zeker niet, ik begrijp alleen de normtijd niet, maar die komt vast ergens vandaan.
Geen enkele trein heeft namelijk deze normtijd, het gemiddelde ligt op 360 seconde.

4 min looptijd en 5 min afbreken en opbouwen loccen....
deze normtijd is gelijk aan een icd bijvoorbeeld, dus "geen enkele trein" gaat niet echt op hier


Dan meet NS wel met twee maten: 4 minuten looptijd voor een iniministukje op voor een machinist op hetzelfde perron, terwijl men van reizigers verwacht dat ze in diezelfde vier minuten naar de andere kant van een station kunnen lopen en intussen ook nog kunnen omchecken
 

29-03-2018 15:15:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Daarnaast zijn er wel degelijk meer treinen met een Isidoor-keernorm boven de zes minuten, met name bij langere samenstellingen.  

29-03-2018 15:16:53
qj7141
qj7141
Leuk, die Isidoor!  

29-03-2018 15:17:52
AlexNL
AlexNL
Quote
henri1972 (do 29 mrt 2018 14:33:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p647474/): Waar komt die normtijden vandaan?
In Duitsland kan kopmaken bv in 4 minuten. EC 117 doet dat bv in Stuttgart. Trein heeft 9 bakken en een 101 als loc.

Dat is dan wel met een machinistenwissel?

Laatst bewerkt door AlexNL op 29-03-2018 15:18
 

29-03-2018 16:09:28
ZJ37
ZJ37
Inderdaad goede toevoeging. Met machinistenwissel kan er ook volgens de normen veel sneller worden gekeerd omdat dan de looptijd niet geldt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-03-2018 16:12:53
brun
brun
Maar dan heeft EC 117 een tweede loc aan de andere kant of een stuurstandrijtuig, neem ik aan? In 4 minuten kopmaken, dat is echt bizar snel.  

29-03-2018 16:44:28
gvttreinen
gvttreinen
Tjonge, in tijd van automatisering denk je dat alles veel sneller kan maar het lijkt of je met een stoomlok sneller kopmaakt dan met zo'n computerspelletje  

29-03-2018 17:19:21
mtlx
mtlx
Quote
brun (do 29 mrt 2018 16:12:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p647549/): Maar dan heeft EC 117 een tweede loc aan de andere kant of een stuurstandrijtuig, neem ik aan? In 4 minuten kopmaken, dat is echt bizar snel.

In 4 minuten kopmaken bizar snel? In minder dan 3 minuten heb je een SW6 volledig in je eentje gekeerd, inclusief vereiste beproevingen. Met een minuutje meer een SW9.
Maar dan moet je wel behoorlijk doorlopen en mag er niks mis gaan.
 

29-03-2018 18:38:00
brun
brun
Quote
mtlx (do 29 mrt 2018 17:19:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p647582/):
Quote
brun (do 29 mrt 2018 16:12:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p647549/): Maar dan heeft EC 117 een tweede loc aan de andere kant of een stuurstandrijtuig, neem ik aan? In 4 minuten kopmaken, dat is echt bizar snel.

In 4 minuten kopmaken bizar snel? In minder dan 3 minuten heb je een SW6 volledig in je eentje gekeerd, inclusief vereiste beproevingen. Met een minuutje meer een SW9.
Maar dan moet je wel behoorlijk doorlopen en mag er niks mis gaan.


Ik bedoelde het kopmaken met die (getrokken) Eurocity.

Maar net even gezocht, die EC heeft een stuurstandrijtuig. Ja, dan kan het snel, als er aan de andere kant van het perron een tweede machinist klaarstaat.

In Stuttgart red je het niet in 4 minuten als je dat in je eentje moet doen. Perron is veel te druk en te smal.
 

29-03-2018 18:39:08
cuneo56
cuneo56
Het lijkt allemaal veel te lang als reiziger natuurlijk, maar met de rijdende computers die lokomotieven tegenwoordig zijn is het spreekwoord : "haastige spoed is zelden goed" zeker van toepassing  

29-03-2018 22:05:53
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
mtlx (do 29 mrt 2018 17:19:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p647582/):
Quote
brun (do 29 mrt 2018 16:12:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p647549/): Maar dan heeft EC 117 een tweede loc aan de andere kant of een stuurstandrijtuig, neem ik aan? In 4 minuten kopmaken, dat is echt bizar snel.

In 4 minuten kopmaken bizar snel? In minder dan 3 minuten heb je een SW6 volledig in je eentje gekeerd, inclusief vereiste beproevingen. Met een minuutje meer een SW9.
Maar dan moet je wel behoorlijk doorlopen en mag er niks mis gaan.


Lichtelijk OT, maar waarom kost SW9 één minuut extra in vergelijking met SW6?
 

29-03-2018 22:06:47
Frontier
Frontier
Drie rijtuigen verder lopen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-03-2018 22:09:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
brun (do 29 mrt 2018 16:12:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p647549/): In 4 minuten kopmaken, dat is echt bizar snel.
Lichtelijk off-topic, maar de (1)1700 heeft geruime tijd in 4 minuten kopgemaakt op Utrecht Centraal. Wel met personeelswissel dan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-03-2018 22:18:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
Frontier (do 29 mrt 2018 22:06:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p647651/): Drie rijtuigen verder lopen.


Oh laat maar, zat ff met verschillende softwareversies in mijn hoofd, maar dat werd hier niet bedoeld
 

06-04-2018 11:52:10
train85
train85
https://www.nu.nl/binnenland/5209286/intercity-direct-wordt-euro-goedkoper-in-daluren.html

ICd wordt 1 euro goedkoper in Daluren.
 

06-04-2018 17:13:19
icened
icened
Goede zaak. NS is eindelijk goed bezig. De tarief van de toeslag is in verhouding met de kwaliteit van de huidige HSL materieel in de dal - en spitsuren.

Maar natuurlijk kan zoals al is weergegeven is een keerzijde hebben. Niet iedereen kan een zitplaats hebben. Was of is het nog een regel dat iedereen een zitplaats in de HSL Intercity (Direct) moet hebben?

Citaat:

Als het haalbaar is, wil NS later alle Intercity Direct-treinen van een zevende rijtuig voorzien. Zowel de technische aspecten als de kosten worden nog onderzocht.

Hebben dan nog reserve? En kunnen ze het volhouden tot 2021?
 

06-04-2018 18:56:30
gose91
gose91
Stammen zullen worden opgebroken. Door de Benelux over de HSL en de tombola aan treinen die elkaar overneemt op 1000 en 9200 (verder geen verstand van) kunnen er stammen verlengd worden. Dan komt het aantal traxx op reserve ook weer op een werkbaar peil.  

06-04-2018 19:25:22
MetroRET
MetroRET
En dat zal slechts voor een half jaar zijn dat de 9200 de plek van de 1000 inneemt op de HSL.
Dus dat kan aannemelijk niet de bron zijn van de rijtuigen.
 

07-04-2018 03:07:22
AlexNL
AlexNL
Dus dan gaan ze nu treinen verlengen, om ze eind dit jaar weer in te korten om zo weer genoeg stammen te kunnen vormen voor 900, 1000, 1100 en 9200?

Of gaat de 1100 rijtuigen moeten inleveren om de rest te verlengen?
 

07-04-2018 09:41:47
ZJ37
ZJ37
Dat laatste mag ik toch niet hopen. Enkele 1100-en hebben in de ochtendspits nu al onvoldoende capaciteit, denk aan 1123 tussen Tb en Ehv bijvoorbeeld.  

07-04-2018 11:03:42
VIRMm1
VIRMm1
Ach, zolang die ritten dagelijks uitvallen heb je genoeg rijtuigen om de rest te verlengen %08%

Een kortere 1100 zou an sich niet zo'n probleem zijn, alleen zou de 3600 dan op een degelijke lengte moeten rijden en zou er een extra IC tussen Tb en Ehv moeten komen.

Of een extra IC Bd - Tb - Ehv. Dan kun je de 1100 met 7 rijtuigen rijden.
 

07-04-2018 11:35:56
sjoerd
sjoerd
Of je trekt de 2300 door en je maakt IC Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven. Dat zal toch wel ooit gebeuren, maar als ook de Sprinter Eindhoven - Tilburg Universiteit wordt doorgetrokken naar Breda, komen alle 12 (als ik even schat) overwegen zeker 30 min. dicht te liggen met 9 reizigerstreinen per uur per richting plus nog wat goederentreinen en wat ongeregeld spul. Dat zal dus nog wel even duren.  

07-04-2018 15:48:57
icened
icened
Quote
VIRMm1 (za 07 apr 2018 11:03:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p649462/): Ach, zolang die ritten dagelijks uitvallen heb je genoeg rijtuigen om de rest te verlengen %08%

Een kortere 1100 zou an sich niet zo'n probleem zijn, alleen zou de 3600 dan op een degelijke lengte moeten rijden en zou er een extra IC tussen Tb en Ehv moeten komen.

Of een extra IC Bd - Tb - Ehv. Dan kun je de 1100 met 7 rijtuigen rijden.


Dezelfde manier als begin 2017. En dan weer met ICM-M tussen Bd - Tb - Ehv. De ICM-M rijdt nu toch al volledig op de serie 3600.

Heb al een aantal keren een negendelige ICM-M gezien. Kan dat op alle stations tussen Zwolle - Roosendaal?

Laatst bewerkt door icened op 07-04-2018 15:50
 

07-04-2018 15:51:41
AlexNL
AlexNL
Ik zag dat de dagstatistieken van IC Defect nu getoond worden per treinserie ipv per uur, ik weet niet of dit blijvend is?

https://twitter.com/ICDefect/status/982438211476774912
 

07-04-2018 15:55:00
icened
icened
Niet bijzonder slecht als de ICD tussen ruim 80% - 90% of meer op tijd rijdt. Zien of dat zo blijft.

Betere dag statistieken als voorheen.
 

27-04-2018 19:32:58
icened
icened
De ICD Amsterdam - Breda keerde bij Amsterdam C onder de kap. Goede ontwikkeling. Maar waarom gebeurde/gebeurt dit niet vaker? Omdat de serie 1000 voor een groot deel van de dag niet reed?  

27-04-2018 19:54:02
AlexNL
AlexNL
Werkzaamheden op de Wgm geloof ik.  

28-04-2018 09:29:45
MasterE
MasterE
Quote
icened (vr 27 apr 2018 19:32:58 https://www.somda.nl/forum/15278/p654386/): De ICD Amsterdam - Breda keerde bij Amsterdam C onder de kap. Goede ontwikkeling. Maar waarom gebeurde/gebeurt dit niet vaker? Omdat de serie 1000 voor een groot deel van de dag niet reed?


De 1000 keerde altijd onder de kap.


Mcn Asd
 

13-07-2018 10:37:07
ZJ37
ZJ37
http://www.at5.nl/artikelen/184278/'Explosie van klachten over hogesnelheidslijn' Die quotes van de woordvoerder zijn weer prachtig: "ritten moeten nog ingroeien". Wat?!?!

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-07-2018 10:38
 

13-07-2018 10:59:29
MasterE
MasterE
Nieuwe software,toevoeging van Benelux en een handje nieuw opgeleide Mcn.


Mcn Asd
 


13-07-2018 11:17:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Spijtig dat de woordvoerder niet specificeert wat die goede dagen dan inhouden; vallen er dan slechts zes treinen uit?  

13-07-2018 12:19:53
mich
mich
Quote
MasterE (vr 13 jul 2018 10:59:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p670391/): Nieuwe software,toevoeging van Benelux en een handje nieuw opgeleide Mcn.


Het is ook zo ontzettend moeilijk he... Als we dat in het goederenvervoer ook eens zo zouden doen, nieuw transport naar een terminal en dan zeggen nee we komen vandaag niet onze locomotief en machinist moeten nog wennen
 

13-07-2018 14:46:34
MasterE
MasterE
Gelukkig blijven er ook genoeg goederentreinen steken onderweg, komen niet of veel te laat aan!
Maar daar hoor je niemand over. Containers klagen niet!

Ik zeg overigens niet dat het goed is wat er gebeurt, ik geef slechts een aantal oorzaken.


Mcn Asd
 

13-07-2018 15:08:32
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: goed is het niet maar in elk proces gaan dingen mis. Anders kon je de interne en externe keuringsdiensten wel afschaffen. 50 jaar geleden stond ik in de vakantie aan een machine yoghurt- en slagroombekers te maken om mijn studieschuld te beperken. Daarvan werden er ook regelmatig hele series afgekeurd. Daar zou natuurlijk geen klant iets van merken. In die tijd deed ik ook vakantiewerk bij de AMRO-bank en Van Lanschot Bankiers, en daar werden dagelijks boekhoudkundige fouten ontdekt en hersteld. Merkte ook niemand wat van. In mijn onderwijstijd zakten er ook leerlingen. En nee, dat alles was niet allemaal mijn schuld.
Er zijn wel eens schepen gezonken die te water werden gelaten. En dichterbij: sommige locseries kwamen net uit de werkplaats, stonden er of gingen erheen.
Je moet onder ogen kunnen zien dat Murphy op de loer ligt, oftewel: de boterhamwet. De besmeerde kant valt altijd als eerste op de grond.
Slechts waar de inzet van de mens zelf faalt, komt verwijtbaarheid om de hoek kijken.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-07-2018 15:10
 

13-07-2018 16:18:22
thom
thom
Quote
MasterE (vr 13 jul 2018 14:46:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p670457/): Gelukkig blijven er ook genoeg goederentreinen steken onderweg, komen niet of veel te laat aan!
Maar daar hoor je niemand over. Containers klagen niet!

Ik zeg overigens niet dat het goed is wat er gebeurt, ik geef slechts een aantal oorzaken.

Containers niet, verladers en klanten wel hoor

Laatst bewerkt door thom op 13-07-2018 16:18
 

13-07-2018 17:52:27
ZJ37
ZJ37
Het "we werken er hard aan" en de "tijdelijk problemen" hoor je elk half jaar wel opnieuw uit de mond van een woordvoerder en zo klets je alle jaren met problemen wel aan elkaar.  

13-07-2018 22:32:31
Michael98
Michael98
Quote
sjoerd (vr 13 jul 2018 15:08:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p670460/): Inderdaad: goed is het niet maar in elk proces gaan dingen mis. Anders kon je de interne en externe keuringsdiensten wel afschaffen. 50 jaar geleden stond ik in de vakantie aan een machine yoghurt- en slagroombekers te maken om mijn studieschuld te beperken. Daarvan werden er ook regelmatig hele series afgekeurd. Daar zou natuurlijk geen klant iets van merken. In die tijd deed ik ook vakantiewerk bij de AMRO-bank en Van Lanschot Bankiers, en daar werden dagelijks boekhoudkundige fouten ontdekt en hersteld. Merkte ook niemand wat van. In mijn onderwijstijd zakten er ook leerlingen. En nee, dat alles was niet allemaal mijn schuld.
Er zijn wel eens schepen gezonken die te water werden gelaten. En dichterbij: sommige locseries kwamen net uit de werkplaats, stonden er of gingen erheen.
Je moet onder ogen kunnen zien dat Murphy op de loer ligt, oftewel: de boterhamwet. De besmeerde kant valt altijd als eerste op de grond.
Slechts waar de inzet van de mens zelf faalt, komt verwijtbaarheid om de hoek kijken.
Van grote bedrijven mag denk ik wel worden verwacht dat zij de processen voldoende beheersen. Als je bij de Shell staat en er is geen benzine, dan wordt je toch ook kwaad? Dat het in de beginfase nog niet helemaal vlekkeloos loopt, oke, maar na jaren met Traxx is dit nog verre van het paradepaartje van de nationale maatschappij. Als men naar de uitval van vandaag kijkt, lijkt mij niet dat ze de boel beheersen in de vorm van onder controle hebben.
Of gaat NS pas actie ondernemen zodra de politiek haar zegje erover heeft gedaan mbt uitval. Als bedrijf zijnde moet je naar mijn mening altijd streven naar het beste voor je klanten, in dit geval de reizigers.
 

13-07-2018 22:37:38
daniel81
daniel81
En wat daar nog bijkomt is dat Rover en Locov op voorhand NS hebben gewaarschuwd voor onbetrouwbaarheid van de dienstuitvoering, met het verzoek 'liever niet over de HSL dan onbetrouwbaar over de HSL' en over het achter de hand houden van alternatieven. Dat eerste was politiek niet haalbaar, maar NS geeft er aan de buitenwacht ook geen enkele blijk van dat ze serieus werk maken van achtervang. Zeker in het geval van de 1100 is HSL-rijden geen leuk extraatje, het is de 1 op 1 vervanger van de voorheen prima functionerende 1900.  

13-07-2018 22:45:21
sjoerd
sjoerd
Mijn idee is dat die acties ook wel ingezet zijn, al ben ik geen insider binnen NS. Het is echter roeien met de riemen die je hebt. Die riemen zijn zoals algemeen bekend: kwetsbare techniek door acht maal overschakelen in beveiliging en spanning in een gehele omloop Amsterdam - Breda, gewenning personeel, grote afhankelijkheid van beschikbare infra gewone railnet in Nederland, dito problemen in België, en nog wel wat kleinere zaken. Dat weten we hier allemaal. Toch?
Op de achtergrond een overheid die van toeten noch blazen weet en een zwaar overtrokken en overspannen concessiebeleid.%04%
Ook NS is een groot bedrijf, en er zullen wel werkgroepen zijn en ideeënbussen en wat al niet, maar de kwetsbaarheid blijft.
En hopen op betrouwbaarder materieel ICNG is natuurlijk leuk maar daarmee is niet alle hierboven beschreven ellende opgelost. Sterker nog: daarvan blijft het grootste deel bestaan.%03%
 

13-07-2018 23:21:10
mtlx
mtlx
Er lopen een werkelijk enorm absurde hoop aan acties, maar tegelijkertijd zijn een heleboel dingen ook weer niet van de ene op de andere dag geregeld.
Ook wordt er door zowel NS als ProRail tegen muren opgelopen voor wat betreft aanpassingen aan de infrastructuur, hoewel er nu eindelijk wat geld is vrijgemaakt om een paar kleine dingen aan te passen.
Qua materieel lopen er ook een heleboel verbeterpunten, maar probleem bij elk van die punten is dat je die stuk voor stuk moet doen en het effect moet gaan testen. Dat kost heel veel tijd.
Eind dit jaar zouden geloof ik de stoot- en trekwerkrevisie afgerond moeten zijn, net als de aanpassingen aan het elektrische pakket van de ICR rijtuigen, waardoor er weer een piepklein beetje meer ademruimte is in de beschikbaarheid.
Daarnaast spelen er nu twee dingen: personeel moet wennen aan de bediening van software 9.4 en er is, ondanks alle tests, toch nog een fout ontdekt in één van de modules van de loc die opgelost moet worden en met een volgende softwareupdate verholpen moet zijn.
Die eerste (foutieve bediening) zorgt voor opheffingen en vertragingen, die laatste hopelijk alleen tot vertraging. Die fout heeft tot gevolg dat de software in die specifieke module in een loop terecht komt, waardoor dus een fout gegenereerd wordt en ETCS een system failure geeft. Kwestie van opnieuw opstarten en je bent weer ready-to-go binnen 5 à 10 minuten, afhankelijk van de machinist en de plek van stilstand %08%
En daarnaast heb je uiteraard ook gewoon de reguliere problemen die elke trein kan tegenkomen, lopend van technische problemen tot problemen veroorzaakt door derden.
 

13-07-2018 23:24:16
thom
thom
Daarnaast staat de persvoorlichter ook mijlenver vanaf de werkvloer en heeft die echt geen idee van wat er daadwerkelijk allemaal gebeurd en speelt, en moet die zijn verhaaltje ook maar baseren op wat nog over blijft van alle uitleg over de oplossingen na meerdere lagen aan mensen en managers...  

14-07-2018 00:55:07
Frontier
Frontier
Quote
mich (vr 13 jul 2018 12:19:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p670418/): Het is ook zo ontzettend moeilijk he... Als we dat in het goederenvervoer ook eens zo zouden doen, nieuw transport naar een terminal en dan zeggen nee we komen vandaag niet onze locomotief en machinist moeten nog wennen

Iedere andere firma zou spoedig op de fles gaan ja als het z'n klanten net zo zou behandelen als de NS doet. Edoch kom je er helaas gemakkelijk mee weg als je een soort van monopoliepositie hebt, dat weet NS, maar dat weet Ziggo bijvoorbeeld ook, om maar 'ns een voorbeeld te geven van een firma die z'n klanten óók met grote regelmaat schaamteloos schoffeert.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-07-2018 15:22:53
Chrisdb
Chrisdb
Krijg bijna zin om zelf te beginnen als spoorvervoerder.

De toestanden op de HSL zijn bijna lachwekkend terwijl de HSL het paradepaardje van Nederland had moeten worden.

En dan heb ik het niet over de liggende palet-businesscase, daar worden mijn twijfels alleen maar groter door.

(Het mooie van Hispeed tot 2013 was dat ze overigens een heel platte organisatie hadden. Dus ja, sinds de samenvoeging met Reizigers hebben we daar ook piramidevervoer oftewel alle lagen managers die zich overal tegenaan moeten bemoeien)

Laatst bewerkt door Chrisdb op 14-07-2018 15:24
 

14-07-2018 15:42:50
Daan!
Daan!
Quote
Chrisdb (za 14 jul 2018 15:22:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p670661/): Krijg bijna zin om zelf te beginnen als spoorvervoerder.



Ja, want dan heb je al deze problemen niet?

Quote
Chrisdb (za 14 jul 2018 15:22:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p670661/):
De toestanden op de HSL zijn bijna lachwekkend terwijl de HSL het paradepaardje van Nederland had moeten worden.



Oké, de prestaties zijn nu niet optimaal, maar er rijden wel vier binnenlandse treinen per uur en één Thalys per uur overheen aangevuld met twee keer per dag een Eurostar. Later dit jaar komt de IC Brussel apart te liggen en komt er dus nog meer aanbod. Dat is hard nodig, want de reizigersvraag is op dit moment heel groot.

Quote
Chrisdb (za 14 jul 2018 15:22:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p670661/):
(Het mooie van Hispeed tot 2013 was dat ze overigens een heel platte organisatie hadden. Dus ja, sinds de samenvoeging met Reizigers hebben we daar ook piramidevervoer oftewel alle lagen managers die zich overal tegenaan moeten bemoeien)


En weet je ook wat voor effect dit heeft op de prestaties?
 

14-07-2018 19:35:41
ZJ37
ZJ37
In ieder geval wel op de prestaties op het niet-HSL-deel Bd-Ehv dat bol staat van fors te late treinen en uitval van treinen, mede als gevolg van gedoe op de HSL. Als er nou ook eens een bijsturing was die wat vervangend treinen zorgde, maar dat gebeurt ook maar eens op de 275 keer. Met regelmaat echt hopeloos en niemand in Brabant die erom heeft gevraagd.  

14-07-2018 23:11:21
sjoerd
sjoerd
Dat gedoe op de HSL heb ik enkele bijdragen terug nog maar eens op een rij gezet in de vorm van de feiten. Iedereen mag best een mening hebben, maar de feiten liegen er echt niet om. Hetzelfde gemopper over Zwolle - Kampen maar ook daar wordt geroeid met de riemen die de exploitanten hebben. Wie duidelijk kan maken dat er professionals falen door achter hun bureau vandaan aanwijsbaar domme dingen te doen inzake de HSL-diensten, mag dat melden.
En laten we het dan niet over de politiek hebben; dat daar gefaald is, wisten we al.
 

15-07-2018 12:01:34
phantom
phantom
Wat maakt het voor reizigers uit of dat hun trein niet komt door een fout vanachter een bureau of doordat er voor de zoveelste keer weer een defect aan "hun" trein is.
De trein is er niet/of veels te laat,dan is t enkel NS die hun "in de kou" laat staan,en zo moet t ook zijn,en zo denk ik er ook over.
NS mag zelf intern uitvogelen waarom die trein er niet was op tijd,ik wil gewoon die trein om mn reis te maken.
En net als zwolle kampen en de grensoverschrijdende lijn vanaf hengelo is het de exploitant die iets belooft en dat niet waarmaakt(in elk geval nu niet),dus is er recht op klagen.
(en maar hopen dat men t ooit nog is lukt om de beloftes waar te maken)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-07-2018 12:34:34
sjoerd
sjoerd
Waar het om gaat is dat we wel eens denken dat het leven volmaakt is te krijgen en dat wij allemaal zo perfect zijn dat we dat wel kunnen regelen. Welnu, die verschijnselen en die mensen bestaan niet. En wat ook uit het oog wordt verloren is dat we nu eenmaal nog niet naar Mars kunnen omdat onze raketten het nog niet kunnen, dat we nog geen genderneutrale baby's kunnen krijgen, we nog geen oplossing hebben voor Alzheimer, dat we fouten maken in examens en dat de dienst op de HSL voorlopig nog niet geheel op orde zal zijn. Vreemde vergelijkingen? Nee hoor, gewoon een eigenschap van alle zaken: perfectie bestaat alleen in theorie.
Ik mag hopen dat iedereen gewoon zijn stinkende best doet, dat wel.%02%
 

15-07-2018 13:11:32
umbusko
umbusko
Quote
sjoerd (zo 15 jul 2018 12:34:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p670802/): Waar het om gaat is dat we wel eens denken dat het leven volmaakt is te krijgen en dat wij allemaal zo perfect zijn dat we dat wel kunnen regelen.

Wat ik altijd heel cru vind is dat NS altijd doet alsof dat inderdaad zo is (en anderen ook hoor). Een aansluiting die niet een halve minuut kan wachten, waardoor je onnodig +30 oploopt. Als een automaat/paaltje het niet doet eerst een boete uitschrijven, die je daarna terug kunt vragen. Dat soort dingen. Daar vraag je heel veel begrip van de (betalende) reiziger, die haast dankbaar mag zijn als hij zijn reis zonder problemen mag maken. Dat bij omroepberichten over vertragingen geen excuses worden omgeroepen is ook symptomatisch.
In mijn ervaring werkt dit averechts: na een tijdje is het begrip op. Ik wil er best begrip voor hebben dat mijn trein +2 oploopt, maar dat die aansluiting voor mijn neus wegrijdt, daar ben ik nog steeds boos om. Of ja, verontwaardigd.
Bij deze HSL-soap ook: we moeten het allemaal maar snappen.

Hoe anders was dat nog niet zo lang geleden in Slowakije, toen we eens met een stoptrein bijna 30 minuten (!) gewacht hebben op een vertraagde andere stoptrein, midden op de dag. Het resultaat was hetzelfde, +30, en dat is vervelend, maar het gevoel heel anders; want het liep inderdaad niet perfect maar men durfde dat toe te geven en er werd heel veel moeite gedaan om het zo goed mogelijk op te lossen. Voor die +30 kan ik al heel veel meer begrip opbrengen.
 

15-07-2018 13:43:09
Daan!
Daan!
Op sommige trajecten is het zo vol, dat seconden vertraging, uiteindelijk leidt tot meerdere minuten vertraging. Dan kun je een keus maken om treinen af en toe te gaan vast houden, maar daar is heel lastig op te sturen. Welke trein ga je wel vasthouden en welke niet. Dat is onbegonnen werk.  

15-07-2018 14:21:56
umbusko
umbusko
Ja, dat is het standaardantwoord. Maar je gaat me echt niet kunnen wijsmaken dat de 3684 in Ht niet een minuutje kan wachten. Er is daar niks wat hij in de weg zit tot in Nm, en daar heeft hij er drie. Het is helemaal geen onbegonnen werk: je kijkt gewoon of het kan of niet.
Dat is nou net mijn punt: als er een rolstoel mee moet, het geregend heeft en het lastig wegkomen is, de pet van de conducteur anders staat, [vul nog zes redenen in], rijden we met +1 en is het niet erg. Als de aansluitende %05% trein van NS vertraagd is, is +1 een halsmisdrijf. En dat moet de reiziger maar begrijpen. %03%

En ik snap heus dat het soms anders ligt. Om maar een voorbeeld te noemen: als je uit Rm te laat vertrekt richting Nm, kom je te laat in Rv voor de kruising en heeft de tegentrein geen aansluiting meer in Rm. Of je moet zodanig vertraagd zijn dat je de kruising naar Sm verlegt (en dan moet er geen cargo in de weg zitten); plus het werkt op de hele rit door op het enkelspoor. Daar snap ik het veel beter dat er niet gewacht wordt.

Maar dat een rit Ht-Ah laat op de avond niet een minuutje kan wachten, omdat het in de spits te vol is op een willekeurig ander traject en het dus "onbegonnen werk" zou zijn; daar kan ik echt geen begrip voor opbrengen. Je mag van een bedrijf dat als voornaamste taak heeft reizigers te vervoeren wel een béétje maatwerk verwachten. Toch?
 

15-07-2018 14:47:29
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Daan! (zo 15 jul 2018 13:43:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p670829/): Op sommige trajecten is het zo vol, dat seconden vertraging, uiteindelijk leidt tot meerdere minuten vertraging. Dan kun je een keus maken om treinen af en toe te gaan vast houden, maar daar is heel lastig op te sturen. Welke trein ga je wel vasthouden en welke niet. Dat is onbegonnen werk.

Je kunt zo aan het werk als woordvoerder en je aansluiten bij de club van systeemdenkers. Wat een onzin, er zit speling in de dienstregeling, er zijn opvolgtijden enz. Dat alles zorgt ervoor dat kleine vertragingen of vervroegingen niet direct in een chaos uitmonden. Waarom zou je die speling niet gebruiken om eens een minuutje te wachten? Gewoon omdat het kan én past!
Dagelijks rijden er tientallen treinen met een kleine plus en toch stort het hele plan niet in. Mooi toch?

Laatst bewerkt door kiekkiek op 16-07-2018 00:50
 

15-07-2018 16:07:45
broek53
broek53
Quote
Daan! (zo 15 jul 2018 13:43:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p670829/): Op sommige trajecten is het zo vol, dat seconden vertraging, uiteindelijk leidt tot meerdere minuten vertraging. Dan kun je een keus maken om treinen af en toe te gaan vast houden, maar daar is heel lastig op te sturen. Welke trein ga je wel vasthouden en welke niet. Dat is onbegonnen werk.
Propagandistische kletspraat, die helaas op het punt staat door die onwetende schatten die het reizend publiek vormen, geloofd te gaan worden. Noem mij 1 baanvak waar seconden vertraging uiteindelijk opgezwiept worden tot minuten vertraging en ik meld het ogenblikkelijk aan de planningsnormenpolitie. Het is volstrekt onmogelijk namelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2018 21:16
 

15-07-2018 16:50:05
chris24
chris24
Quote
sjoerd (za 14 jul 2018 23:11:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p670715/): Dat gedoe op de HSL heb ik enkele bijdragen terug nog maar eens op een rij gezet in de vorm van de feiten. Iedereen mag best een mening hebben, maar de feiten liegen er echt niet om. Hetzelfde gemopper over Zwolle - Kampen maar ook daar wordt geroeid met de riemen die de exploitanten hebben. Wie duidelijk kan maken dat er professionals falen door achter hun bureau vandaan aanwijsbaar domme dingen te doen inzake de HSL-diensten, mag dat melden.
En laten we het dan niet over de politiek hebben; dat daar gefaald is, wisten we al.
Dat komt omdat de politiek tegen alle adviezen in. In de drivers seat is gaan zitten.
 

15-07-2018 22:41:06
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (zo 15 jul 2018 16:07:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p670844/): Noem mij 1 baanvak waar seconden vertraging uiteindelijk opgezweept worden tot minuten vertraging en Ik meld hetogenblikkelik aann de planningsnormenpolitie. Het is volstrekt onmogelijk namelijk.
Ik kan je er wel een paar noemen waar een op tijd rijdende goederentrein minuten vertraging veroorzaakt. Vertel het nummer maar niet, van mij hoeft er niet gebeld te worden%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 15-07-2018 22:42
 

16-07-2018 10:02:24
hw1969
hw1969
Een van de misverstanden is dat rijdend personeel denkt dat vertrekpunctualiteit heilig is, terwijl de KPI aankomstpunctualiteit veel zwaarder weegt in de relatie Ministerie I en W NSR.  

16-07-2018 11:17:37
sjoerd
sjoerd
Dan moeten we een kastje uitvinden dat de seconden aftelt waarbinnen je moet aankomen. Aan dat kastje op het perron dat de seconden aftelt tot vertrektijd hebben we dus niks.
Ergo: de nadruk werd naar het treinpersoneel toe juist erg op de vertrekpunctualiteit gelegd. Over aankomstpunctualiteit heb ik zelfs niemand horen spreken. Het zou dus zomaar kunnen dat die afko's KPI I en W en NSR daar niet erg duidelijk in zijn geweest en dat ProRail daarom het verkeerde kastje heeft gemaakt. Bijzonder weer.%03%
 

16-07-2018 11:40:13
mtlx
mtlx
De afteller heeft weinig met de punctualiteit te maken, maar is bedoeld voor het korter dicht liggen van de overweg er achter.

Overigens wordt er naar personeel juist ook gehamerd op aankomstpunctualiteit volgens de DINT norm, dus maximaal 30 seconden te vroeg of te laat.
 

16-07-2018 11:52:15
broek53
broek53
Quote
sjoerd (ma 16 jul 2018 11:17:37 https://www.somda.nl/forum/15278/p671003/): Dan moeten we een kastje uitvinden dat de seconden aftelt waarbinnen je moet aankomen. Aan dat kastje op het perron dat de seconden aftelt tot vertrektijd hebben we dus niks.
Ergo: de nadruk werd naar het treinpersoneel toe juist erg op de vertrekpunctualiteit gelegd. Over aankomstpunctualiteit heb ik zelfs niemand horen spreken. Het zou dus zomaar kunnen dat die afko's KPI I en W en NSR daar niet erg duidelijk in zijn geweest en dat ProRail daarom het verkeerde kastje heeft gemaakt. Bijzonder weer.%03%
Het kastje dat de seconden aftelt tot vertrektijd, telt de seconden niet af tot vertrektijd maar de seconden totdat het vertrekseinlicht zal gaan branden (omdat het betreffende sein uit de stand stop komt omdat de achterliggende overweg lang genoeg aankondigt). Met punctualiteit heeft dat op zichzelf niets te maken. Dat het bij de proef in Hilversum zo werkt, komt omdat het hier bediende uitrijseinen betreft en er van de gelegenheid gebruik is gemaakt de stationnementstimers zo af te stellen dat het sein precies op vertrektijd veilig komt. Bijgevolg telt een afteller bij een trein die op tijd is, dan ook af naar de vertrektijd toe; maar dat is bijvangst en een andere kwestie (namelijk het tegenhouden van het domme ARI).

PS: ik zie dat we wel heel ver van de HSL-ontwikkelingen zijn afgedwaald

Laatst bewerkt door broek53 op 16-07-2018 12:01
 

11-08-2018 21:32:14
icened
icened
Weer eens met de IC Direct gereisd. Wat was de bezettingsgraad van de nationale ICD laag. Maar de bezettingsgraad van IC Direct International daarentegen was zeer hoog. Een aantal reizigers moeten in de gangpad staan of zitten.

Zie je hoe lastig is het voor NS dat ze de samenstelling niet flexibel kunnen verlengen of verkorten. Erg efficiënt is het niet qua bezettingsgraad. Met de vijfdelige of achtdelige ICNG of een combinatie zal het voor NS een stuk efficiënter worden met de bezettingsgraad.

Laatst bewerkt door icened op 11-08-2018 21:33
 

11-08-2018 22:21:30
timtrein
timtrein
IC Direct International? Is dat de Benelux-nieuwe stijl?  

12-08-2018 00:29:08
icened
icened
Nee. Oude wijn in nieuwe zakken. Het grote verschil is dat de Beneluxtrein via de HSL rijdt en is geïntegreerd is in de IC Direct.

Zien of de marketingnaam Intercity Direct gehandhaafd blijft als de NS Coradia IC vanaf de HSL meer het hoofdrailnet gaat oprijden vanaf de HSL Rotterdam - Schiphol. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.
 

12-08-2018 06:29:00
MetroRET
MetroRET
En dat terwijl de ritten die vanaf/naar/via Den Haag rijden als normale Intercity worden gepresenteerd.  

12-08-2018 08:11:24
mtlx
mtlx
De IC Brussel heet alleen ICD van/naar Amsterdam om de melding van de toeslag op de schermen te krijgen.  

12-08-2018 09:34:30
treinfan
treinfan
Nee, die melding kan er bij elke treinserie opgezet worden. De tarieven die NS naar reizigers communiceert, zegt dat er voor "IC Direct tussen Schiphol en Rotterdam" toeslag moet worden betaald en niet voor de reguliere intercity. Als men toeslag wil vangen, moet de IC Brussel dus ook een IC Direct zijn.  

12-08-2018 13:33:24
phantom
phantom
Laat ze 1st maar is op tijd rijden/überhaupt rijden voor je toeslagen gaat vragen.
Wat een geldklopperij,een treindienst al jaren via het "oude spoor" rijd nu ineens door een gedeeltelijke naamsverandering willen uitbaten met extra toeslag %03%
Maar we jagen zo de reizigers niet de trein uit hoor.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-08-2018 13:47:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Hoe vol denk je dat de Beneluxtreinen worden indien er geen toeslag gevraagd wordt? Je bent uiteraard bekend met de huidige capaciteitsproblemen in de spitsen.  

12-08-2018 13:51:46
michaben
michaben
Quote
phantom (zo 12 aug 2018 13:33:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p676157/): Wat een geldklopperij,een treindienst al jaren via het "oude spoor" rijd nu ineens door een gedeeltelijke naamsverandering willen uitbaten met extra toeslag

Onzin, internationale reizigers betalen geen toeslag. Men heeft alleen een ander systeem van kaartjes, waarbij mensen die vroeg boeken korting krijgen en mensen die op het laatste moment een kaartje kopen iets duurder uit zijn. Maar die korting bij vroeg boeken is dusdanig dat Asd - Atw goedkoper is dan Asd - Bd voltarief. Dus hoezo uitbuiten?
 

12-08-2018 14:55:44
icened
icened
Voordeel van Early Bird tarief. Wie vroeg boekt profiteert.  

13-08-2018 11:59:10
thom
thom
Quote
icened (zo 12 aug 2018 00:29:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p676070/): Nee. Oude wijn in nieuwe zakken. Het grote verschil is dat de Beneluxtrein via de HSL rijdt en is geïntegreerd is in de IC Direct.

Zien of de marketingnaam Intercity Direct gehandhaafd blijft als de NS Coradia IC vanaf de HSL meer het hoofdrailnet gaat oprijden vanaf de HSL Rotterdam - Schiphol. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

Maar waar haal je de naam "Intercity Direct International" vandaan, want het gebruik van die naam kom ik niet tegen?
 

13-08-2018 12:45:59
phantom
phantom
Quote
michaben (zo 12 aug 2018 13:51:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p676163/):
Onzin, internationale reizigers betalen geen toeslag.

Ijsbergsla onder je denkt daar toch anders over.
En Treinfan is degene die zegt dat de ic/oude Benelux die over die oude lijn reed en nu deels over de hsl,door naamsverandering een trein word met extra toeslag.
Dus of ik snap t niet meer of ergens bij jullie is r minstens 1 die t niet meer snapt.
Wie t weet en nog duidelijk/begrijpelijk kan maken ook,die is van harte welkom %02%

Laatst bewerkt door phantom op 13-08-2018 12:47


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-08-2018 12:58:33
cuneo56
cuneo56
Zowel voor de Intercity direct als de Benelux moet door binnenlandse reizigers die tussen Schiphol en Rotterdam reizen ( en omgekeerd) een toeslag betaald worden.
Internationale reizigers mogen zonder toeslag met IC direct mee.
Aan deze regeling is niets veranderd sinds de Benelux ook over de HSL rijdt.

In een bepaalde visie zou je wel kunnen stellen dat in het grenstarief al een soort van toeslag zit verwerkt.
 

13-08-2018 13:21:43
reisthijs
reisthijs
Juist omdat die regeling niet is veranderd wordt de Benelux, als deze tussen Schiphol en Rotterdam via de HSL rijdt, tegenwoordig in de reisinformatie (o.a. de reisplanner) 'NS International Intercity direct' genoemd. Zodat het voor binnenlandse reizigers duidelijk is dat ze toeslag moeten betalen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 13-08-2018 13:27
 

13-08-2018 14:03:51
AgentX
AgentX
Quote
thom (ma 13 aug 2018 11:59:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p676271/):
Quote
icened (zo 12 aug 2018 00:29:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p676070/): Nee. Oude wijn in nieuwe zakken. Het grote verschil is dat de Beneluxtrein via de HSL rijdt en is geïntegreerd is in de IC Direct.

Zien of de marketingnaam Intercity Direct gehandhaafd blijft als de NS Coradia IC vanaf de HSL meer het hoofdrailnet gaat oprijden vanaf de HSL Rotterdam - Schiphol. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

Maar waar haal je de naam "Intercity Direct International" vandaan, want het gebruik van die naam kom ik niet tegen?


Wellicht haalt icened de naam van de vervoerder en de naam van het product door elkaar.

De binnenlandse HSL-trein heet Intercity direct, door NS.
De buitenlandse HSL-trein heet Intercity direct, door NS International.

Op de borden verschijnen ze dus respectievelijk als NS Intercity direct en NS International Intercity direct. Wat mij betreft zijn dat de enige juiste officiele namen.
 

13-08-2018 14:39:06
icened
icened
Quote
Quote
AgentX (ma 13 aug 2018 14:03:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p676307/):
Maar waar haal je de naam "Intercity Direct International" vandaan, want het gebruik van die naam kom ik niet tegen?


Wellicht haalt icened de naam van de vervoerder en de naam van het product door elkaar.

De binnenlandse HSL-trein heet Intercity direct, door NS.
De buitenlandse HSL-trein heet Intercity direct, door NS International.

Op de borden verschijnen ze dus respectievelijk als NS Intercity direct en NS International Intercity direct. Wat mij betreft zijn dat de enige juiste officiele namen.



Van NS Reisplanner:
-------------------

15:22

Amsterdam Centraal
Spoor 14a

trein

NS International Intercity direct
richting Brussel-Zuid/Midi

18:15

Brussel-Zuid/Midi
Uitstapzijde onbekend

€ 46,80
Dit tarief is afhankelijk van de beschikbaarheid. Check www.nsinternational.nl.

Deze reis naar Brussel-Zuid/Midi boekt u bij NS International.

Dit lezen treinreizigers op hun app/internet. Als dit voor ons al lastig is. Hoe lastig moet het voor treinreizigers zijn..... Zeker degene die weinig met de trein reizen. Tot op de dag vandaag moet het nog steeds uitgelegd waarom er tussen HSL Rotterdam - Schiphol toeslag betaald moet worden. En dan heb je ook een nationale en internationale IC Direct/Beneluxtrein.

Laat de communicatieafdeling NS maar eens goed nadenken hoe het straks zal gaan als de ICNG de Traxx + ICR gaat vervangen. Gewoon de marketingnaam Intercity Direct tussen Rotterdam - Schiphol vervangen door de marketingnaam IC 200? Zeker als het bijvoorbeeld tussen Rotterdam - Schiphol - Almere gaat rijden.

Laatst bewerkt door icened op 13-08-2018 14:50
 

13-08-2018 14:53:35
jeanne
jeanne
Nog even een opmerking bij de term "Intercity Direct International".

Terwijl de overgrote meerderheid van de schrijvers zich van de standaard aanduidingen voor treindiensten of materieeltypen bediend in het forum, is er hier een enkeling die daar toch wat anders over denk en rustig zijn of haar een eigen aanduidingen creëert. Dat roept dan weer de nodige vragen op met vervolgens een onnodige discussie waar we het over hebben. Deze discussie is wat mij betreft om niets.


Jeanne Kok
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl