Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
18-07-2017 23:25:41
icened
icened
Quote
AlexNL (di 18 jul 2017 23:10:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p621049/): Als er een ICR-stam komt voorrijden zou je niet zeggen dat de rijtuigen gebouwd zijn in de jaren '80, zowel van binnen als van buiten ziet het materieel er prima uit en de rijeigenschappen zijn nog altijd goed.


Zal me niet verbazen dat de Traxx + ICR na het instromen van de ICNG nog een tijdje zal worden gebruikt op het Nederlandse spoornet. Je kunt met dit treinmaterieel flexibel op HSL en/of hoofdrailnet rijden. En hoe snel kan NS de Traxx serie 186 verkopen?

Laatst bewerkt door icened op 18-07-2017 23:26
 

19-07-2017 19:30:37
roja
roja
Ik heb niets tegen ICR mat, alleen tegen al die aanpassingen daaraan.Zet ze in waar ze voor bedoeld zijn.  

19-07-2017 23:01:38
thom
thom
Dus als rijtuigen in België door regelgeving UIC sluiting met mechanische vergrendeling nodig hebben, dan zeg je doe maar niet?

Dan hadden ze ze gewoon aan de kant kunnen zetten wegens geen emplooi

Laatst bewerkt door thom op 19-07-2017 23:02
 

19-07-2017 23:14:18
maarten83
maarten83
Van oorsprong hadden ze dat.  


20-07-2017 00:43:18
thom
thom
Uiteraard, maar door de inzet van een deel van de rijtuigen te wijzigen, heeft men dat aan moeten passen, en dat bedoel ik dus, Roja noemt het allemaal onzin maar het zijn gewoon eisen waar een rijtuig aan moet voldoen, dus kun je af vragen of je overal wel een keus in hebt.  

20-07-2017 10:39:47
sjoerd
sjoerd
Inderdaad Thom. Ik heb jarenlang het beroemde matblad ontvangen van toentertijd Materieel en Werkplaatsen van NS. Dat stond maandelijks bol van de CW's, constructiewijzigingen. Was een materieelserie nog niet helemaal door de mangel van de eerste CW, dan nam men de volgende vaak al weer mee. Elk type materieel, tractie of geen tractie, is doorlopend onderhevig aan aanpassingen en verbeteringen. De eerste kondigt zich al aan als het materieel net nieuw op de baan is. Dat is niks bijzonders.  

29-07-2017 17:43:31
icened
icened
Breda is inmiddels al 4 dagen overstapstation. Maar profiteert/merkt er weinig van:

http://www.bndestem.nl/breda/internationale-trein-in-breda-drukkere-perrons-leveren-niet-meer-klanten-op~a2dfdab2/

In Zwolle merk je ook weinig van. Genoeg treinreizigers die overstappen of bij station Zwolle moeten stoppen. Maar het effect is marginaal. Het is maar wat mensen willen zoeken in een bepaalde stad. En wat de stad te bieden heeft.

Zal vanaf Osnabrück Hbf ook niet snel de stad intrekken als naar Hamburg/Berlijn wilt reizen.
 

30-07-2017 08:15:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Goh wat een verassende conclusie %08% al die "buitenlandse" reizigers zien allemaal dichte ovchipkaart poortjes en hebben niet super veel tijd voor hun overstap naar het volgende perron vind je et gek dat ze dan niet naar de winkeltjes gaan%08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 30-07-2017 08:16


MCN ASD
 

30-07-2017 10:33:14
jeanne
jeanne
Misschien terzijde, maar in mijn beleving is een station nog steeds primaire voor het reizen bedoeld en niet voor het winkelen!


Jeanne Kok
 

07-08-2017 21:37:04
icened
icened
Fietsen kunnen nu ook mee in Intercity Direct. Er werd tussen Amsterdam - Breda gebruik van gemaakt. Is ook de goede periode voor. Weet niet of in alle stammen fietsen mee kunnen.

Het ging bij station Breda een tijd prima met de serie 9200 en de serie 900. Totdat er een aanrijding gebeurde in België:

https://twitter.com/NMBS

Heb vandaag ook kunnen zien hoe goed de ERTMS werkt. Serie 900 reed snel tussen Breda - aansluiting HSL. Vlak de verbindingsspoorlijn ging de IC snel in de rem. Even later passeerde de Thalys op volle snelheid richting Rotterdam.


Lokale politici willen tijdelijke verbinding Breda - Brussel behouden:

https://www.ovpro.nl/trein/2017/08/07/bredase-politiek-pleit-voor-behoud-spoorverbinding-breda-brussel/

Lees ook over snelle verbinding naar Noord Nederland. Groningen/Leeuwarden - Breda in de toekomst?

Laatst bewerkt door icened op 07-08-2017 23:26
 

08-08-2017 06:55:50
mdeen
mdeen
Quote
icened (ma 07 aug 2017 21:37:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p622385/): Fietsen kunnen nu ook mee in Intercity Direct. Er werd tussen Amsterdam - Breda gebruik van gemaakt. Is ook de goede periode voor. Weet niet of in alle stammen fietsen mee kunnen.

Het ging bij station Breda een tijd prima met de serie 9200 en de serie 900. Totdat er een aanrijding gebeurde in België:

https://twitter.com/NMBS


Je linkt naar het algemene account van NMBS, niet naar een specifieke tweet. Wat was het probleem?
 

08-08-2017 07:41:40
smarkie
smarkie
Quote
icened (ma 07 aug 2017 21:37:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p622385/): Fietsen kunnen nu ook mee in Intercity Direct. Er werd tussen Amsterdam - Breda gebruik van gemaakt. Is ook de goede periode voor. Weet niet of in alle stammen fietsen mee kunnen.



dat het gebeurd is wat anders dan dat het is toegestaan, want fietsen zijn nog steeds niet toegestaan in de ICdirect.
deze regel vervalt pas per september a.s.
alleen in serie 1100 zijn deze toegestaan.


Mcn NS International Rtd
 

08-08-2017 16:38:37
icened
icened
Quote
mdeen (di 08 aug 2017 06:55:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p622391/):
Je linkt naar het algemene account van NMBS, niet naar een specifieke tweet. Wat was het probleem?


Zelfdoding.
 

08-08-2017 16:46:06
icened
icened
Quote
smarkie (di 08 aug 2017 07:41:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p622395/):

dat het gebeurd is wat anders dan dat het is toegestaan, want fietsen zijn nog steeds niet toegestaan in de ICdirect.
deze regel vervalt pas per september a.s.
alleen in serie 1100 zijn deze toegestaan.


De voorzieningen in die stam van de serie 900 (Schiphol - Breda 12.53 - 13.45) en de tekening op de deur v/d rijtuig zijn hetzelfde als bij de serie 1100.

Laatst bewerkt door icened op 08-08-2017 16:47
 

09-08-2017 06:53:19
mdeen
mdeen
Quote
icened (di 08 aug 2017 16:38:37 https://www.somda.nl/forum/15278/p622448/):
Quote
mdeen (di 08 aug 2017 06:55:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p622391/):
Je linkt naar het algemene account van NMBS, niet naar een specifieke tweet. Wat was het probleem?


Zelfdoding.

Dat is %04% maar ik bedoelde eigenlijk: wat was het probleem dat er in deze trein fietsen waren.
Maar als ik het nu nog een keer lees stonden beide opmerkingen eigenlijk niet met elkaar in verbinding?
 

09-08-2017 11:36:19
MasterE
MasterE
Quote
icened (di 08 aug 2017 16:46:06 https://www.somda.nl/forum/15278/p622451/):
Quote
smarkie (di 08 aug 2017 07:41:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p622395/):

dat het gebeurd is wat anders dan dat het is toegestaan, want fietsen zijn nog steeds niet toegestaan in de ICdirect.
deze regel vervalt pas per september a.s.
alleen in serie 1100 zijn deze toegestaan.


De voorzieningen in die stam van de serie 900 (Schiphol - Breda 12.53 - 13.45) en de tekening op de deur v/d rijtuig zijn hetzelfde als bij de serie 1100.


De stammen zijn inmiddels allemaal voorzien van de bagagerekken en fietsvoorziening, echter worden deze maand de stickers aangebracht en is het per 1-9 toegestaan fietsen mee te nemen in ICD. Dus het kan nu voorkomen dat je een stam treft met stickers terwijl het officieel niet is toegestaan fietsen mee te nemen. Het is aan de TM's om hier coulant mee om te gaan als er wel fietsen worden meegenomen in een reeds geschikte stam (met stickers).

Laatst bewerkt door MasterE op 09-08-2017 16:24


Mcn Asd
 

12-08-2017 16:18:59
treinfan
treinfan
Duurt het serieus enkele weken om wat stickers op te plakken in 17 rijtuigstammen? Zelfs met 1 stam per dag zou het al eerder dan 1 september af moeten kunnen zijn.

Laatst bewerkt door treinfan op 12-08-2017 16:19
 

12-08-2017 16:31:20
cuneo56
cuneo56
Je wilt toch niet dat er treinen uitvallen om die reden?  

12-08-2017 17:41:16
treinfan
treinfan
Nee, dat wil ik inderdaad niet. Juist daarom lijkt mij 1 of 2 stammen per dag niet onrealistisch.  

12-08-2017 17:49:26
AlexNL
AlexNL
Gaat het dan om stickers aanbrengen aan de binnenkant of aan de buitenkant?

Aan de binnenkant zou overdag best wel moeten kunnen, tijdens het keren in Breda of op de Meer. Aan de buitenkant wordt het wat lastiger.
 

12-08-2017 18:27:55
b2py
b2py
Dat kan je zelfs tijdens de rit doen..  

12-08-2017 20:24:06
Amazonous
Amazonous
Met de nieuwe huisregelstickers ging dat ook prima  

13-08-2017 12:18:52
phantom
phantom
Quote
AlexNL (za 12 aug 2017 17:49:26 https://www.somda.nl/forum/15278/p622805/): Gaat het dan om stickers aanbrengen aan de binnenkant of aan de buitenkant?

Aan de binnenkant zou overdag best wel moeten kunnen, tijdens het keren in Breda of op de Meer. Aan de buitenkant wordt het wat lastiger.

Er zal vast wel weer een set onbenullig regeltjes wezen dat voorkomt dat "ongetraint" personeel behoed van het plakken van een sticker op een deur of elders,stel je voor dat hij niet conform andere regeltjes op exact zoveel cm van punt x en y is geplakt dan vergaat de wereld gelijk %08% %03%
Tijdens de rit een sticker plakken is hiermee natuurlijk geheel uit den boze om exact dezelfde redenen,plus dat iemand zich kan bezeren omdat hij te gefocust bezich is met die sticker en niet met zijn normale werk


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-08-2017 20:03:25
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 17 jul 2017 22:09:56 https://www.somda.nl/forum/15278/p620949/):
Quote
icened (ma 17 jul 2017 21:58:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p620947/):
Neemt 1 keer p/u een deel van de serie 900 over,


Nee, de 9200 neemt eens per uur de 1000 over. In de uren dat de Benelux naar Den Haag rijdt zal er een aparte 1000 rijden zodat er een kwartierdienst blijft tussen Amsterdam en Rotterdam.

Als de 9200 1x/u de 900 overneemt krijg je een conflict tussen Breda en Rotterdam wanneer de 9200 naar Den Haag rijdt.


Even weer op terug komen. Morgen kunnen treinreizigers tussen Amsterdam - Brussel met de serie 1000 en de serie 9200 reizen. Bepaald geen straf want de treinreizigers zijn ondanks de overstap op Rotterdam C 30 minuten sneller in Antwerpen. Totale reistijd Amsterdam C- Brussel Zuid is 2:53 u i.p.v. 3:19 u

Blijkt dus dat de serie 1000 in het verlengde zit van de serie 9200. En dat de prognose van 2:50 u als totale reistijd behoorlijk kan kloppen. Zeker omdat de totale reistijd tussen Rotterdam C - Antwerpen ongewijzigd is als de Benelux via de HSL gaat rijden.

Tussen Breda - Noorderkempen - (Antwerpen Luchtbal?) - Antwerpen C heeft de Benelux via de HSL dan 41 minuten inclusief keertijd bij Breda.

Laatst bewerkt door icened op 13-08-2017 20:12
 

13-08-2017 20:40:34
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (zo 13 aug 2017 12:18:52 https://www.somda.nl/forum/15278/p622834/):
Er zal vast wel weer een set onbenullig regeltjes wezen dat voorkomt dat "ongetraint" personeel behoed van het plakken van een sticker op een deur of elders,stel je voor dat hij niet conform andere regeltjes op exact zoveel cm van punt x en y is geplakt dan vergaat de wereld gelijk %08% %03%
Tijdens de rit een sticker plakken is hiermee natuurlijk geheel uit den boze om exact dezelfde redenen,plus dat iemand zich kan bezeren omdat hij te gefocust bezich is met die sticker en niet met zijn normale werk


Laat ik je gerust stellen aan de binnen kant wat "simpele"zaken doen gebeurde en gebeurt nog steeds op een redelijk informele manier.
Maar het aanbrengen van stickers aan de buiten kant vereist wel wat meer aandacht, vooral een schone en droge ondergrond ( als je dat niet serieus doet krijg je zaken zoals veel Italiaans materieel laat zien helaas) . Ook zijn er veiligheids maatregelen nodig als je ( aan de buiten kant) aan het materieel wil werken. Dus dan snap je hopelijk dat zoiets bij voorkeur wordt gecombineerd met onderhouds beurten van het materieel. Het staat dan toch binnen en je kan er redelijk ongestoord even extra aan werken. Nu mag jij van die maatregelen die verhinderen om zoiets er "even tussendoor"te doen wat vinden, maar dat voorkomt b.v. dat waterslangen de watergraafsmeer samen met een trein verlaten, en dan noem ik nog maar een redelijk onschuldig voorbeeld.
 

13-08-2017 20:45:10
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 13 aug 2017 20:03:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p622848/):

Tussen Breda - Noorderkempen - (Antwerpen Luchtbal?) - Antwerpen C heeft de Benelux via de HSL dan 41 minuten inclusief keertijd bij Breda.


Breda - Antwerpen met stop in Noorderkempen is 33 minuten:

http://i.imgur.com/KTDsJp3.png
http://i.imgur.com/JjgcHHH.png

Bron: de simulator nieuwe dienstregeling NMBS (http://www.belgianrail.be/as/plan/query.exe/nn?ld=std&L=vs_sd.vs_nextperiod&date=11.12.2017&OK#focus) op de dag dat hij online kwam. Inmiddels is de 9200 via de HSL niet meer te vinden in die planner.
 

13-08-2017 21:24:05
icened
icened
April 2018 dan maar? HSL soap blijft voortduren.  

14-08-2017 18:14:28
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (zo 13 aug 2017 21:24:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p622854/): April 2018 dan maar? HSL soap blijft voortduren.


Ik ga er nog altijd vanuit dat die verbinding überhaupt nooit over de HSL gaat of zal gaan.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 14-08-2017 18:16
 

14-08-2017 18:54:28
ZJ37
ZJ37
Misschien een andere vervoerder als NS zijn 3 strikes out heeft gehad.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2017 21:02:35
DDZ7504
DDZ7504
Wiens beslissing was het om na afronding van het maken van de software een half jaar te gaan testen? Volgens mij Bombardier zelf. Dát is de huidige reden dat het nu weer uitgesteld wordt, niet direct de schuld van NS dus.


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-08-2017 21:55:18
icened
icened
Quote
Chrisdb (ma 14 aug 2017 18:14:28 https://www.somda.nl/forum/15278/p622916/):

Ik ga er nog altijd vanuit dat die verbinding überhaupt nooit over de HSL gaat of zal gaan.


Er is een voorgeschiedenis vooraf gegaan voordat werd besloten om de Benelux via de HSL te laten rijden. En NS & NMBS willen andere vervoerders niet de gelegenheid geven om in het gat te springen op de HSL Breda - Antwerpen zoals Arriva en Brainport Brussel Express. En de overheid/Ministerie van I & M willen een snellere Benelux tussen Amsterdam - Brussel.
 

14-08-2017 22:01:45
thom
thom
Quote
DDZ7504 (ma 14 aug 2017 21:02:35 https://www.somda.nl/forum/15278/p622924/): Wiens beslissing was het om na afronding van het maken van de software een half jaar te gaan testen? Volgens mij Bombardier zelf. Dát is de huidige reden dat het nu weer uitgesteld wordt, niet direct de schuld van NS dus.

En wat probeer je daar voor negatiefs in te vinden, als ze niet getest hadden had het dus in de reizigersdienst mis gegaan. Lijkt me ook niet erg handig...

Blijft wel feit dat Bombardier zoonderhand ook wel lekker aan het falen lijkt te zijn...
 

14-08-2017 22:05:21
AlexNL
AlexNL
SW9 is inmiddels in gebruik, het is NS die zes maanden voorbereidingstijd nodig heeft.  

14-08-2017 22:44:21
cuneo56
cuneo56
Het rijden met deze software heeft t.o.v. eerdere sofware changes nogal wat invloed op het rijden met de loks vertelde een Machinist me recent.
Voeg daarbij dat alle kennis nodig voor het rijden over de Belgische lijn 4 is weggezakt, misschien voor velen zelfs nieuw is.
Dan begrijp ik dat er een ruime voorbereidings tijd nodig is.
Want je wil natuurlijk niet dat je bij de start van rijden over de HSL gelijk weer voor schut staat.
Gelukkig beseft NS Int in tegenstelling tot NSR wel dat rijden over HSL met alles wat daarbij komt kijken iets meer om het lijf heeft dan over een stuk klassiek spoor.
 

14-08-2017 23:02:50
thom
thom
Waarom beseft NSI dat wel en NSR niet?
NSR rijdt toch niet over de HSL?
 

14-08-2017 23:04:33
Frontier
Frontier
ICD valt onder NSR.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-08-2017 23:11:12
thom
thom
Ahja, duidelijk  

14-08-2017 23:50:45
Amazonous
Amazonous
En de 1100 tegenwoordig  

15-08-2017 01:16:18
kiekkiek
kiekkiek
Quote
cuneo56 (ma 14 aug 2017 22:44:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p622932/):
Gelukkig beseft NS Int in tegenstelling tot NSR wel dat rijden over HSL met alles wat daarbij komt kijken iets meer om het lijf heeft dan over een stuk klassiek spoor.

Leg eens uit; Wat is daar zo ingewikkeld aan? En hoe komt dat?
 

15-08-2017 09:31:13
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (ma 14 aug 2017 21:55:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p622928/):
Quote
Chrisdb (ma 14 aug 2017 18:14:28 https://www.somda.nl/forum/15278/p622916/):

Ik ga er nog altijd vanuit dat die verbinding überhaupt nooit over de HSL gaat of zal gaan.


Er is een voorgeschiedenis vooraf gegaan voordat werd besloten om de Benelux via de HSL te laten rijden. En NS & NMBS willen andere vervoerders niet de gelegenheid geven om in het gat te springen op de HSL Breda - Antwerpen zoals Arriva en Brainport Brussel Express. En de overheid/Ministerie van I & M willen een snellere Benelux tussen Amsterdam - Brussel.


@ @icened - Yeah, die kennen we. En wij hebben die hier - en aan de overkant - al uitgebreid bediscussieerd.

@ @DDZ7504 - leuk dat je zegt dat NS niet direct schuldig is, maar moet NS dit soort situaties niet vijf tot zes stappen voor zijn? Heb ik er als reiziger iets mee te maken dat Bombardier 6 maanden testtijd nodig heeft? Overigens wel slim bedacht van Bombardier, kunnen ze wellicht de rekening nog wat opdrijven %08%

@ @kiekkiek - Over NS Int. die meer kennis heeft, die hebben nu een jaar of 10 met de HSL te maken. Eerst als Hispeed, nu als International. Ze werken met dedicated teams waardoor er ruim baan is om kennis op te bouwen. Ook schijnen de lijnen daar vele malen korter te zijn dan elders (platte organisatie). NSR werkt met allround productie-eenheden, kent meerdere managementlagen (waardoor meer bureaucratie) en voor hen is de HSL een relatief nieuwe werkstroom (3 jaar oud nu).

Overigens kom ik op de 1100 nog bij tijd en wijlen personeel van International tegen (gezellig).

Laatst bewerkt door Chrisdb op 15-08-2017 09:35
 

15-08-2017 15:27:14
aarclay
aarclay
Heeft dit nieuws over de zoektocht van de NS naar extra TRAXX-locs nog wat opgeleverd? http://www.treinenweb.nl/news/6192

Ik heb er weinig meer over vernomen? Dus ik denk dat het stevig aanpoten is met alle TRAXX-locs die er nu zijn?

En deze vloot klopt nog steeds?
45x eigendom: NS 186 001-045
12x Lease van Alpha Trains: 186 111-122
9x het uitlenen van Macquarie Rail: 186 142, 144, 148, 149, 236-240

Laatst bewerkt door aarclay op 15-08-2017 15:31


Choo choo.....
 

15-08-2017 16:17:23
Basher
Basher
Quote
aarclay (di 15 aug 2017 15:27:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p622966/): Heeft dit nieuws over de zoektocht van de NS naar extra TRAXX-locs nog wat opgeleverd? http://www.treinenweb.nl/news/6192

Ik heb er weinig meer over vernomen? Dus ik denk dat het stevig aanpoten is met alle TRAXX-locs die er nu zijn?

En deze vloot klopt nog steeds?
45x eigendom: NS 186 001-045
12x Lease van Alpha Trains: 186 111-122
9x het uitlenen van Macquarie Rail: 186 142, 144, 148, 149, 236-240


Yes that is correct with 186 236 on sub-hire to Bombardier for testing and 186 237 on sub-hire to NMBS for the Benelux Service.

No idea how the proposals for the extra TRAXX are doing and indeed, what NS want them for. With the Benelux trains going to nine cars and sandwich mode TRAXX, there are enough locomotives and enough ICRm coaches to operate all the services they want to.

Sorry for posting in English.

Iain

Laatst bewerkt door Basher op 15-08-2017 16:20
 

15-08-2017 17:15:32
jeanne
jeanne
Die vraag het ik ook al eerder be de dingen van de dag gesteld; hoe staat met de tender voor extra traxxen er voor?


Jeanne Kok
 

15-08-2017 23:02:41
wouterder
wouterder
Volgensmij mist de 186-238 nog in het lijstje.  

16-08-2017 06:12:06
nohab
nohab
Er staat 186 236-240 dus die ontbreekt niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-08-2017 09:56:51
icened
icened
66 NS Traxx en 14/12 (vanaf 2018?) NMBS Traxx locomotieven. Voorlopig genoeg Traxx locomotieven. En dat zal op den duur allemaal vervangen worden door de ICNG?  

16-08-2017 10:04:36
icened
icened
Toeslag HSL met de IC Direct deels afgeschaft:

http://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-willen-toeslagvrije-intercity-direct-daluren/
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjS0L2Fp9vVAhWFJlAKHUmLCSkQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.spoorpro.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FLocov_2017-_advies_gebruik_middelen_reizigersfonds.pdf&usg=AFQjCNHtkglLI46aPyaETMZYfdv8RwrVAg

Heb te doen met de NS conducteurs die dit moet gaan uitleggen. Lijk me enigszins onwerkbaar.

Laatst bewerkt door icened op 16-08-2017 10:13
 

16-08-2017 10:17:28
b2py
b2py
Volgens mij staat er 'willen'.

Laatst bewerkt door b2py op 16-08-2017 10:17
 

16-08-2017 14:56:54
henri1972
henri1972
Belachelijk plan naar mijn idee.
Ik vind t meer dan normaal dat er toeslag wordt gevraagd voor een snelle trein. Sterker nog: graag met een gereserveerde zitplaats erbij. Dan kan je verschil maken tussen drukke en minder drukke of rustige treinen maar nooit afschaffen. Zonder toeslag zal iedereen de ICD nemen tussen shl en rtd, ook de mensen die dat nu weigeren. Dus wie is de dupe als er toeslag afgeschaft word? Juist, de reiziger die altijd keurig heeft willen betalen voor een snellere rit!! Vergelijk het met Duitsland: de ICE voor de HSL tussen Köln en Frankfurt is altijd duurder dan de IC(E) door het Rijndal.
 

16-08-2017 18:59:25
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (wo 16 aug 2017 09:56:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p623001/): 66 NS Traxx en 14/12 (vanaf 2018?) NMBS Traxx locomotieven. Voorlopig genoeg Traxx locomotieven. En dat zal op den duur allemaal vervangen worden door de ICNG?


Tot 2025 zal er in ieder geval met Traxx+ICR naar Brussel worden gespoord, of NS daarna een internationale variant van de ICNG gaat inzetten zal afhangen van de volgende concessie en de samenwerking met de NMBS.

Mocht I&M in 2019 besluiten dat de HSL weer uit de hoofdrailnetconcessie wordt gehaald en weer apart op de markt wordt gebracht, dan kan dat alles weer op z'n kop zetten.
 

16-08-2017 20:20:02
icened
icened
Quote
AlexNL (wo 16 aug 2017 18:59:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p623034/):

Mocht I&M in 2019 besluiten dat de HSL weer uit de hoofdrailnetconcessie wordt gehaald en weer apart op de markt wordt gebracht, dan kan dat alles weer op z'n kop zetten.


In 2019 al? Wordt het dan een nieuwe concessie voor alleen HSL? Of een nieuwe concessie voor HSL + hoofdrailnet vanaf 2025? En is de nieuwe concessie weer voor 10 jaar?
 

16-08-2017 20:32:49
AlexNL
AlexNL
In 2019 is er een evaluatiemoment van de huidige concessie. Dat zal ook het moment zijn waarop I&M besluit wat ze met de HSL willen doen. Hoe dat verder vorm krijgt zal afhangen van I&M en die politieke wind die er dan waait.

Mocht NS de HSL kwijtraken dan is denk ik het meest waarschijnlijke scenario dat NS de huidige concessie uitdient, terwijl I&M ondertussen een openbare aanbesteding voorbereidt en uitvoert. Vanaf dienstregeling 2025 zou er dan een andere vervoerder op de HSL kunnen rijden.

Ik denk niet dat we hoeven te verwachten dat de HSL eerder uit de HRN-concessie wordt gehaald: een aanbesteding duurt lang en een nieuwe vervoerder heeft niet zomaar beschikking over geschikt materieel en gekwalificeerd personeel.
 

16-08-2017 20:44:59
icened
icened
Quote
henri1972 (wo 16 aug 2017 14:56:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p623024/): Belachelijk plan naar mijn idee.
Ik vind t meer dan normaal dat er toeslag wordt gevraagd voor een snelle trein. Sterker nog: graag met een gereserveerde zitplaats erbij. Dan kan je verschil maken tussen drukke en minder drukke of rustige treinen maar nooit afschaffen. Zonder toeslag zal iedereen de ICD nemen tussen shl en rtd, ook de mensen die dat nu weigeren. Dus wie is de dupe als er toeslag afgeschaft word? Juist, de reiziger die altijd keurig heeft willen betalen voor een snellere rit!! Vergelijk het met Duitsland: de ICE voor de HSL tussen K�ln en Frankfurt is altijd duurder dan de IC(E) door het Rijndal.


In de meeste landen waar de snelle treinen over de HSL rijden moet er toeslag betaald worden. Weet niet of dat ook zo is op de HSL Leuven - Luik waar de IC Oostende - Eupen rijdt.

De situatie op de Nederlandse HSL is niet helemaal te vergelijken met de situatie tussen Köln - Frankfurt. De ICE boekt maar liefst 1 uur tijdswinst t.o.v. de klassieke IC via Rijndal. Dan hebben (trein) reizigers toch wat sneller meer over om wat extra te betalen voor een HST. In Nederland wil men met de HSL IC rijden maar dan moet de toeslag redelijk laag blijven en ook enigszins kwaliteit geboden worden.

De toeslag is niet bijzonder hoog maar voor vele treinreizigers nog te hoog. Toeslag vragen voor een binnenlandse IC is in Nederland voor treinreizigers een drempel. In dit geval terecht want de kwaliteit van de IC Direct is simpelweg te laag vanwege slechte prestaties, matige comfort (geen stopcontacten, geen displays).

In Nederland kun je met de HSL IC tijdswinst maken. Maar die tijdswinst is nooit zo hoog dat vele treinreizigers massaal op de HSL Zuid IC zullen overstappen. En NS heeft daar nu nog niet voldoende HSL treinmaterieel voor.
 

16-08-2017 20:51:26
icened
icened
Quote
AlexNL (wo 16 aug 2017 20:32:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p623036/):

Ik denk niet dat we hoeven te verwachten dat de HSL eerder uit de HRN-concessie wordt gehaald: een aanbesteding duurt lang en een nieuwe vervoerder heeft niet zomaar beschikking over geschikt materieel en gekwalificeerd personeel.


Het lijk me voor de treinreizigers het beste dat de HSL verder in het hoofdrailnet geïntegreerd wordt. Eventueel met een andere vervoerder dan de NS.

Dan profiteren de meeste treinreizigers van de HSL. Nu wordt de HSL vanwege te weinig HSL materieel alleen ingezet tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven. Zie ICE/TGV in Duitsland/Frankrijk
 


16-08-2017 21:07:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
icened (wo 16 aug 2017 20:44:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p623037/):
Quote
henri1972 (wo 16 aug 2017 14:56:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p623024/): Belachelijk plan naar mijn idee.
Ik vind t meer dan normaal dat er toeslag wordt gevraagd voor een snelle trein. Sterker nog: graag met een gereserveerde zitplaats erbij. Dan kan je verschil maken tussen drukke en minder drukke of rustige treinen maar nooit afschaffen. Zonder toeslag zal iedereen de ICD nemen tussen shl en rtd, ook de mensen die dat nu weigeren. Dus wie is de dupe als er toeslag afgeschaft word? Juist, de reiziger die altijd keurig heeft willen betalen voor een snellere rit!! Vergelijk het met Duitsland: de ICE voor de HSL tussen K�ln en Frankfurt is altijd duurder dan de IC(E) door het Rijndal.


In de meeste landen waar de snelle treinen over de HSL rijden moet er toeslag betaald worden. Weet niet of dat ook zo is op de HSL Leuven - Luik waar de IC Oostende - Eupen rijdt.

(...)


Vergeet de IC Welkenraedt - Kortrijk niet In België is de HSL wél toeslagvrij overigens. Anderzijds is het wel, dat je daar maar circa een kwartiertje winst boekt via de HSL, terwijl het bij ons bijna een halfuur is.
 

16-08-2017 21:12:22
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (wo 16 aug 2017 20:51:26 https://www.somda.nl/forum/15278/p623038/):
Quote
AlexNL (wo 16 aug 2017 20:32:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p623036/):

Ik denk niet dat we hoeven te verwachten dat de HSL eerder uit de HRN-concessie wordt gehaald: een aanbesteding duurt lang en een nieuwe vervoerder heeft niet zomaar beschikking over geschikt materieel en gekwalificeerd personeel.


Het lijk me voor de treinreizigers het beste dat de HSL verder in het hoofdrailnet geïntegreerd wordt. Eventueel met een andere vervoerder dan de NS.

Dan profiteren de meeste treinreizigers van de HSL. Nu wordt de HSL vanwege te weinig HSL materieel alleen ingezet tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven. Zie ICE/TGV in Duitsland/Frankrijk


Tsja, je kunt allerlei kanten op met het HRN en de HSL. Één ding is zeker: er zijn maar weinig partijen die kunnen meedingen naar zo'n grote en complexe concessie, wat NS een gigantisch voordeel geeft (zoals Arriva in Groningen+Friesland had).

Of dat acceptabel is voor de opdrachtgever, I&M, zal afhangen van de politieke wind die er waait op het beslismoment.
 

16-08-2017 23:34:34
treinfan
treinfan
Quote
icened (wo 16 aug 2017 20:44:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p623037/): De situatie op de Nederlandse HSL is niet helemaal te vergelijken met de situatie tussen Köln - Frankfurt. De ICE boekt maar liefst 1 uur tijdswinst t.o.v. de klassieke IC via Rijndal. Dan hebben (trein) reizigers toch wat sneller meer over om wat extra te betalen voor een HST. In Nederland wil men met de HSL IC rijden maar dan moet de toeslag redelijk laag blijven en ook enigszins kwaliteit geboden worden.
Op Köln - Frankfurt scheelt het inderdaad een (ruime) factor 2 in reistijd. Op Asd-Rtd scheelt het alsnog ruim een factor 1½, daarvoor vind ik een toeslag van €2,40 niet veel gevraagd.
Quote
icened (wo 16 aug 2017 20:44:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p623037/): De toeslag is niet bijzonder hoog maar voor vele treinreizigers nog te hoog. (...)
In Nederland kun je met de HSL IC tijdswinst maken. Maar die tijdswinst is nooit zo hoog dat vele treinreizigers massaal op de HSL Zuid IC zullen overstappen. En NS heeft daar nu nog niet voldoende HSL treinmaterieel voor.
Wat is het punt dat je hier probeert te maken?
 

17-08-2017 00:48:16
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Chrisdb (di 15 aug 2017 09:31:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p622949/):
Quote
icened (ma 14 aug 2017 21:55:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p622928/):
Quote
Chrisdb (ma 14 aug 2017 18:14:28 https://www.somda.nl/forum/15278/p622916/):

Ik ga er nog altijd vanuit dat die verbinding überhaupt nooit over de HSL gaat of zal gaan.


Er is een voorgeschiedenis vooraf gegaan voordat werd besloten om de Benelux via de HSL te laten rijden. En NS & NMBS willen andere vervoerders niet de gelegenheid geven om in het gat te springen op de HSL Breda - Antwerpen zoals Arriva en Brainport Brussel Express. En de overheid/Ministerie van I & M willen een snellere Benelux tussen Amsterdam - Brussel.



@ @kiekkiek - Over NS Int. die meer kennis heeft, die hebben nu een jaar of 10 met de HSL te maken. Eerst als Hispeed, nu als International. Ze werken met dedicated teams waardoor er ruim baan is om kennis op te bouwen. Ook schijnen de lijnen daar vele malen korter te zijn dan elders (platte organisatie). NSR werkt met allround productie-eenheden, kent meerdere managementlagen (waardoor meer bureaucratie) en voor hen is de HSL een relatief nieuwe werkstroom (3 jaar oud nu).

Overigens kom ik op de 1100 nog bij tijd en wijlen personeel van International tegen (gezellig).


Nu weet ik nog niet wat er zo ingewikkeld is aan rijden op die HSL.
 

17-08-2017 01:04:44
kiekkiek
kiekkiek
Quote
henri1972 (wo 16 aug 2017 14:56:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p623024/): Belachelijk plan naar mijn idee.
Ik vind t meer dan normaal dat er toeslag wordt gevraagd voor een snelle trein. Sterker nog: graag met een gereserveerde zitplaats erbij. Dan kan je verschil maken tussen drukke en minder drukke of rustige treinen maar nooit afschaffen. Zonder toeslag zal iedereen de ICD nemen tussen shl en rtd, ook de mensen die dat nu weigeren. Dus wie is de dupe als er toeslag afgeschaft word? Juist, de reiziger die altijd keurig heeft willen betalen voor een snellere rit!! Vergelijk het met Duitsland: de ICE voor de HSL tussen K�ln en Frankfurt is altijd duurder dan de IC(E) door het Rijndal.

Inderdaad belachelijk die toeslag op snellere verbindingen, evenals dat hele gedoe met reserveringen.
Sneller ('beter') OV zou een mooi middel kunnen zijn mensen uit de vuile auto het OV in te krijgen. Dan moet je geen toeslag vragen. Beprijzen per trein is niks, want dat veroorzaakt een tariefchaos. Daluren promoten is prima, maar houd het simpel! Een duurdere spits om drukte te regeluren jaagt mensen de trein uit. Drukte vang je op door meer capaciteit. Dat doen ze in Zwitserland aardig. In Engeland jagen ze je de IC uit door exorbitante tarieven.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 17-08-2017 01:06
 

17-08-2017 07:08:48
mdeen
mdeen
Quote
Jan-Mark (wo 16 aug 2017 21:07:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p623039/):

Vergeet de IC Welkenraedt - Kortrijk niet In België is de HSL wél toeslagvrij overigens. Anderzijds is het wel, dat je daar maar circa een kwartiertje winst boekt via de HSL, terwijl het bij ons bijna een halfuur is.

Dat is wel heel erg gerekend naar je gewenste uitkomst he?
In België 22 minuten sneller (Luik - Leuven) als je de IC met de snelste IC via Landen rekent en de ICE en Thalys zijn dan nog eens 10-13 minuten sneller (Luik Brussel Zuid, maar de HST's stoppen alleen in Brussel Zuid) dan de IC via de HSL. De ICE is ook toeslagvrij dus in feite 32 minuten sneller.
In Nederland 25 minuten sneller en de Thalys is maar 6 minuten sneller.
 

17-08-2017 09:55:08
icened
icened
Quote
Quote
treinfan (wo 16 aug 2017 23:34:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p623044/): In Nederland kun je met de HSL IC tijdswinst maken. Maar die tijdswinst is nooit zo hoog dat vele treinreizigers massaal op de HSL Zuid IC zullen overstappen. En NS heeft daar nu nog niet voldoende HSL treinmaterieel voor.
Wat is het punt dat je hier probeert te maken?


De tijdswinst tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via de HSL t.o.v. de klassieke route via Den Haag HS/Haarlem is nooit zo hoog dat treinreizigers massaal op de HSL treinen gaan overstappen als er toeslag is. Tenzij de toeslag afgeschaft wordt of zo laag is dat veel treinreizigers het acceptabel vinden om de HSL treinen te nemen. De huidige E 2,40 is voor velen nog te hoog vanwege de matige kwaliteit van de IC (Direct).

Pas na instromen van de (waarschijnlijk) verbeterde en snellere ICNG zullen treinreizigers sneller overstappen op de HSL Zuid treinen als de huidige prijs van de toeslag gelijk blijft. En dan zal er meer HSL treinen zijn want de huidige Traxx + ICR zullen nog een aantal jaren mee kunnen.

Laatst bewerkt door icened op 17-08-2017 09:57
 

17-08-2017 10:02:38
icened
icened
Quote
AlexNL (wo 16 aug 2017 21:12:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p623040/):

Of dat acceptabel is voor de opdrachtgever, I&M, zal afhangen van de politieke wind die er waait op het beslismoment.


Maar hopen dat (de Minister van) I & M een goede beslissing neemt. Er was een Minister die de Intercity Max plan van tafel veegde. Daarna nam Melanie Schultz een goede beslissing door de HSL te integreren in het hoofdrailnet. In die fase zitten we nu.
 

17-08-2017 12:20:03
ricohallo
ricohallo
Quote
mdeen (do 17 aug 2017 07:08:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p623052/):
Quote
Jan-Mark (wo 16 aug 2017 21:07:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p623039/):

Vergeet de IC Welkenraedt - Kortrijk niet In België is de HSL wél toeslagvrij overigens. Anderzijds is het wel, dat je daar maar circa een kwartiertje winst boekt via de HSL, terwijl het bij ons bijna een halfuur is.

Dat is wel heel erg gerekend naar je gewenste uitkomst he?
In België 22 minuten sneller (Luik - Leuven) als je de IC met de snelste IC via Landen rekent en de ICE en Thalys zijn dan nog eens 10-13 minuten sneller (Luik Brussel Zuid, maar de HST's stoppen alleen in Brussel Zuid) dan de IC via de HSL. De ICE is ook toeslagvrij dus in feite 32 minuten sneller.
In Nederland 25 minuten sneller en de Thalys is maar 6 minuten sneller.


De ICE is in België niet toeslagvrij hoor. Daar betaal je een toeslag van maarliefst 8 euro voor een binnenlandse rit, en zelfs 12 euro in de 1e klas.
 

17-08-2017 12:25:27
mdeen
mdeen
Ow. Hoe kom ik er dan bij dat die toeslagvrij was. %03%  

17-08-2017 16:09:10
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (do 17 aug 2017 10:02:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p623059/):
Maar hopen dat (de Minister van) I & M een goede beslissing neemt. Er was een Minister die de Intercity Max plan van tafel veegde. Daarna nam Melanie Schultz een goede beslissing door de HSL te integreren in het hoofdrailnet. In die fase zitten we nu.


Ik begrijp waarom Schultz die beslissing nam, maar ik vind het nog altijd geen goede beslissing.
 

17-08-2017 17:08:11
henri1972
henri1972
Met interrail kaart betaalde ik vorige week geen ICE toeslag in België.
Is dit dan anders of gewoon gematst door de conducteur?
 

17-08-2017 17:13:07
b2py
b2py
Je hoeft voor ICE nooit toeslag/reservering te betalen als je interrailkaart geldig is met uitzondering van Frankfurt naar Parijs, München naar Parijs en Stuttgart naar Parijs.  

17-08-2017 17:22:14
henri1972
henri1972
Reserveringskosten voor de ICE betaal je gewoon hoor!! €5,90 per reservering, logische overstappen zijn daarna gratis. En ICE van München naar Paris? Dat is toch TGV?  

17-08-2017 17:26:51
b2py
b2py
"Reserveren voor gewone ICE hogesnelheidstreinen is optioneel. Reserveren is verplicht voor de ICE van Frankfurt naar Parijs, München naar Parijs en Stuttgart naar Parijs." https://www.interrail.eu/nl/treinen-europa/hogesnelheidstreinen/ice

Reservering is trouwens 4.50 euro.

Laatst bewerkt door b2py op 17-08-2017 17:27
 

17-08-2017 18:33:10
henri1972
henri1972
Ik betaal toch echt altijd €5.90 per reservering. Ook voor de IC trouwens. Ik reserveer via de DB-app.
Heb een reservering Hamburg-Duisburg voor me liggen voor as woensdag. Is een IC maar staat echt€5.90 op.
 

17-08-2017 18:59:27
mhlvdijk
mhlvdijk
Ondertussen heeft het weinig meer te maken met de ontwikkelingen van de HSL, wellicht moeten de berichten over reservering even afgesplitst worden?
Overigens betaalde ik twee weken geleden gewoon 4,50 euro p.p. per enkele reis, dus met 5,90 betaal je echt te veel lijkt mij.
 

17-08-2017 19:00:46
henri1972
henri1972
Waar heb je gereserveerd?  

17-08-2017 20:01:55
evangoor
evangoor
Nou, ik dan ook nog even: 4,50 euro is een reservering richting Duitsland tweede klasse; 5,90 euro is een reservering richting Duitsland eerste klasse. Bij DB betaal je bij een gezamenlijke boeking tot 6 personen waaronder kinderen nooit meer dan 9 euro voor de tweede klasse (er is dus voor de eerste klasse niet een gelijkwaardige regeling).

Laatst bewerkt door evangoor op 17-08-2017 20:31
 

17-08-2017 20:11:04
ZJ37
ZJ37
Een toeslag voor een trein die wel 160 km/u kan rijden, op het moment dat het meeste IC-materieel in Duitsland al 35 jaar 200 km/u reed is afgevoerd, is natuurijk erg op zijn plaats voor deze revolutionaire ontwikkeling. Vooral ook omdat de betrouwbaarheid erg hoog is en er catering en wifi aan boord is. Oh wacht...

Zonder gekheid: voor een toeslag mag je wel wat meer kwaliteit verwachten. De HSL verbinding tussen Rtd en Asd is qua reistijd natuurlijk ook aantrekkelijker gemaakt doordat de IC verbinding via Gv inmiddels bij elke boom stopt en langzamer is geworden dan de dienstregeling 1968/1969.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 17-08-2017 20:12
 

17-08-2017 20:46:17
Xander140
Xander140
Even terug te komen op het originele bericht los van toeslagen in andere landen...

Wat ik vernam van meerdere medewerkers dat zij ook de toeslag helemaal zat zijn. Zij vinden dat het product niet aansluit om een dergelijke toeslag te vragen. Vooral in de weekenden als er wordt gewerkt vinden zij het niet passend en controleren dus niet tot heel erg weinig. Neem bijvoorbeeld afgelopen weekend... Er waren werkzaamheden op de lijn Shl Rtd en dan wel volle pond toeslag vragen waar je natuurlijk je vraagtekens bij kan stellen qua service. Ook de vele vele verstoringen zijn daar een onderdeel van zoals wordt vermeld door reizigers organisaties. Dat is nog niet alles... ik heb zelf echt meerdere malen bij de klantenservice er op aangedrongen om te vermelden bij de werkzaamheden of ICD toeslag vrij is. Ze vertikken dat en het lijkt er op dat ze graag geld verdienen aan onwetende reizigers en dus als gevolg een duur kaartje op de trein moeten kopen. Ik vind dat er nu gevolg gegeven moet worden met een toeslag vrije trein op z'n minst in de daluren. De NS lijkt weinig op te hebben met feit dat ze zeer slecht presteren op deze lijn!
 

17-08-2017 21:17:25
ZJ37
ZJ37
Ik reis toch heel regelmatig met de 900 en 1100, qua controles denk ik dat je 1 op de 10 keer wordt gecontroleerd. En dan heb je het over reisjes van 30 tot 60 minuten.  

17-08-2017 21:39:06
Frontier
Frontier
Controles zijn sinds de overgang naar NSR extreem zeldzaam geworden, dat was in het Hispeed tijdperk wel anders.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2017 04:26:01
Xander140
Xander140
Is toch wel een signaal he! Personeel vind het niet te verkopen aan de reizigers.  

18-08-2017 08:51:30
IJsbergsla
IJsbergsla
Het kan ook een heel ander, meer algemeen signaal geven, maar dat valt geheel buiten het bereik van dit onderwerp.  

18-08-2017 09:51:25
bacr
bacr
En ondertussen op NOS.nl: http://nos.nl/l/2188599  

18-08-2017 10:05:36
treinfan
treinfan
"We werken er hard aan om de prestaties te verbeteren. Een uitdaging, zeker. Maar om nu al - na een halfjaar - allerlei conclusies te trekken, gaat ons te ver."
De (woordvoerder van de) NS wil dus niet na een half jaar van mislukte pogingen om 82% punctualiteit te halen, concluderen dat er meer aan gedaan moet worden om de 84% te kunnen gaan halen%03%
Ik zou haast de suggestie geven om 's nachts een pendel-ICDirect te laten rijden die geen last heeft van overig treinverkeer, enkel om de punctualiteit op te krikken%08%
 

18-08-2017 10:45:08
Xander140
Xander140
Dit typisch zo'n geval van dreigen met een andere vervoerder maar toch eigenlijk ook ergens wetende van wat zal er dan gebeuren en kan een andere vervoerder wel die eis hard maken.... Je slaat wel een flater als je een ander aan wijst en dat die ook de fout in gaat. De keuze is dus zosnel nog niet gemaakt en daar speelt de ns handig op in.

Laatst bewerkt door Xander140 op 18-08-2017 10:46
 

18-08-2017 14:05:30
lex_t
lex_t
Trenitalia heeft laatst QBuzz overgenomen. Ze hebben straks misschien ook wel bruikbare HSL treinstellen. Wie weet doen ze nog een bod...  

18-08-2017 20:14:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Kleinigheidje: het is niet Trenitalia maar Busitalia wat Qbuzz heeft overgenomen, is echter wel ook FS dochter.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-08-2017 20:34:42
icened
icened
Quote
Xander140 (vr 18 aug 2017 10:45:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p623131/): Dit typisch zo'n geval van dreigen met een andere vervoerder maar toch eigenlijk ook ergens wetende van wat zal er dan gebeuren en kan een andere vervoerder wel die eis hard maken.... Je slaat wel een flater als je een ander aan wijst en dat die ook de fout in gaat. De keuze is dus zosnel nog niet gemaakt en daar speelt de ns handig op in.


Zou het zo simpel zijn dat het probleem opgelost is door een andere vervoerder op de HSL te laten zijn? Dan hadden ze toch al eerder een andere vervoerder op de HSL kunnen laten rijden?

Heb via de NS Reisplanner de laatste tijd gezien dat er regelmatig problemen waren op de HSL zelf. Zoals onverwachte werkzaamheden tijdens een aantal uren waar geen verklaring voor werd gegeven. En dat net in de periode dat de treinreizigers behoorlijk afhankelijk waren van de IC Direct vanwege werkzaamheden met de oude Moerdijkbrug. Dus het probleem ligt niet alleen bij de NS. Maar ook bij Pro Rail en Infraspeed.

In de voortgangsrapportages is te lezen dat de Thalys ook problemen heeft op de HSL. Wel minder dan de IC Direct. Zou NS op de grond van de ervaring met de Thalys op de HSL daarom gekozen hebben voor Alstom?

Ze moeten gewoon een trein hebben die aan alle specificaties voldoet voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet. En dat zou de ICNG kunnen worden.

De ICM-M, V-IRM (-M), DDZ (ook wel wat problemen gehad), SLT rijden wel probleemloos op het klassieke hoofdrailnet. Omdat die helemaal gebouwd zijn voor het rijden op het hoofdrailnet. In tegenstelling tot de 'geïmproviseerde
HSL IC" (Traxx + ICR) die bedoeld was ter overbrugging van de V 250. De rest is geschiedenis.
 

18-08-2017 22:10:56
ZJ37
ZJ37
Quote
Xander140 (vr 18 aug 2017 10:45:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p623131/): Dit typisch zo'n geval van dreigen met een andere vervoerder maar toch eigenlijk ook ergens wetende van wat zal er dan gebeuren en kan een andere vervoerder wel die eis hard maken.... Je slaat wel een flater als je een ander aan wijst en dat die ook de fout in gaat. De keuze is dus zosnel nog niet gemaakt en daar speelt de ns handig op in.
Ik vraag me af of de politiek dat wel weet. Als er een nieuwe vervoerder komt gaat het faal-circus net zo vrolijk verder, want het zou wel een heel groot wonder zijn als er plots een vloot 100% goed functionerende treinen uit de hemel komt vallen en de HSL zelf plots geheel storingsvrij is. Bovendien vraag ik me af wat dan weer gaat gebeuren met de integratie met het HRN, zoals de serie 1100.

Maar die "we werken er hard aan" is onderhand wel een repeterend verhaal aan het worden in dit dossier. Bijna elke werkweek is het 2 of 3 spitsen hommeles op de HSL (zoals Bd-Rtd) en dat was zeker niet zo in het tijdperk toen de 1900 nog via Ddr reed.
 

19-08-2017 07:05:44
MasterE
MasterE
Dat was toen ook zo, alleen hadden er toen minder reizigers last van. Het is nu niet meer geworden!


Mcn Asd
 

19-08-2017 11:02:06
Xander140
Xander140
Ja een andere vervoerder werkt ook niet. Het is ook niet alleen de NS zijn schuld ook de beheerder van het spoor heeft een groot aandeel.  

19-08-2017 11:43:15
phantom
phantom
Het is jammer dat telkens dezelfde verwijten en beloftes door de zelfde partij worden neer gegooid en dat de politiek met een hoop bombarie loopt te dreigen maar het aanmodderen wel door laat gaan.
Ik had gehoopt en (toch nog een beetje) verwacht dat men nou eindelijk is meer ballen en daadkracht zou showen in Den Haag,helaas doen ze dat enkel naar de verkeerde kanten toe en das een ander verhaal %03%
Hoe allejezus moeilijk kan t nou zijn om met een grote hamer op tafel te meppen desnoods extra geld beschikbaar te stellen en te eisen dat de problemen met die klote HSL worden opgelost nog voor kerst ??
Welke partij dan ook die iets met die lijn vandoen heeft op de schouder tikken en eisen dat het klaar is.
Het zijn toch geen spoken die worden nagejaagd ofwel now you see me,now you don't
Kan me tenminste niet voorstellen dat men na zoveel tijd enkel weet dat er ergens wat problemen zijn maar geen idee hebben waar die problemen inzitten(HSL of treinen) en wat er aan te doen is....
Dat zou nog triester zijn %09%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-08-2017 11:52:53
b2py
b2py
Als het zo simpel zou zijn, gooi er een zak geld tegenaan en het wordt opgelost, had je dan niet verwacht dat er kleinere problemen zouden zijn?  

19-08-2017 13:38:11
hsl2017
hsl2017
Zou het afnemen van de HSL concessie begin van het einde van de NS zijn, de regering twijfelt al tijden of na 2025 de hoofdrailnet niet aan besteed moet worden en dus ook de HSL tak. En nu zo goed als zeker de VVD en CDA in een regering gaan zitten, kan dat wel eens het einde betekenen van de NS, CDA wil zelfs de NS verkopen. Maar ja de NS moddert maar wat aan op de HSL , waarom geen spoed procedure aangevraagd om toch geschikte materieel te krijgen op de HSL en op de hoofdrailnet doen ze het ook niet dendert met al die vertraging en overvolle treinen. NS moet de handdoek in de ring gooien wat betreft de HSL en vooral gaan richten op de hoofdrailnet, ok NS is bang als de HSL naar DB/Arriva gaat dat ze door willen pakken en ook na 2025 de hoofdrailnet wil afpakken. NS werd vroeger ook geleid door echte NS'ers en niet door uitgerangeerde politicus.  

19-08-2017 14:25:13
sjoerd
sjoerd
Als je al twijfelt aan een > uitgerangeerde < politicus, dan kun je ook gerust twijfelen aan wie nu of straks als politicus zich met de OV-bedrijven te moeten bemoeien. Ik heb liever dat de OV-bedrijven samen de zaken regelen en dat de nitwits zich er niet mee bemoeien. Uit zeer weinig blijkt dat de politici ook maar enigszins weten waarover het gaat. Dan hebben de OV-bedrijven alle de handen vrij.  

28-08-2017 08:36:47
icened
icened
Intercity Direct biedt weer eens uitkomst bij grote drukte. In daluren zal in september op bepaalde tijden geen HSL toeslag gevraagd worden. Niet erg duidelijk allemaal wanneer wel HSL toeslag en wanneer niet. Probeer dat eens uit te leggen aan treinreizigers.

Zien of het ook in de NS Reisplanner zal worden aangegeven wanneer er wel HSL toeslag of niet. Veel treinreizigers zullen vooral afgaan op wat ze lezen op hun app. via hun mobiele telefoon.

Laatst bewerkt door icened op 28-08-2017 08:55
 

28-08-2017 09:07:34
ZJ37
ZJ37
Benieuwd of de revolutionaire reisinfo daarmee om weet te gaan, dus dat toeslagvrije treinen niet worden aangekondigd als toeslagtrein.  

28-08-2017 09:57:28
treinfan
treinfan
Er kan in Infoplus per treinnummer één opmerking worden meegegeven. Zolang trein x alle dagen toeslagvrij is óf met toeslag, moet het kunnen in de reisinfo.  

28-08-2017 17:22:27
phantom
phantom
Nou dan enkel afwachten of er ook nog iemand is die dat daadwerkelijk nog in dat systeem gaat zetten %08%
Ik krijg soms wel is de impressie dat als iets in zulke info systemen gewijzigd moet worden en het voor "korte"duur is,dat men niet eens de moeite meer neemt om t erin te zetten.
Heb dat toevallig vorig weekend nog meegemaakt,(moest een vriend afhalen van het station)vante voren gegluurd en op een reisinfo site werd vermeld dat door ?? trein x op spoor 2b zou binnenkomen ipv spoor 1a,op de schermen stond de ongewijzigde situatie nog.
Iedereen ziet een trein aankomen vliegt erin en enkel wat oplettende reizigers (die keken naar de bestemming op de trein)merkte dat dat de verkeerde trein op het verkeerde plek was,de juiste die wat verderop stond reed ondertussen weg %03%

Laatst bewerkt door phantom op 28-08-2017 17:23


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-08-2017 23:01:25
Tijgernoot
Tijgernoot
Quote
icened (ma 28 aug 2017 08:36:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p624083/): Zien of het ook in de NS Reisplanner zal worden aangegeven wanneer er wel HSL toeslag of niet. Veel treinreizigers zullen vooral afgaan op wat ze lezen op hun app. via hun mobiele telefoon.


In de plannen van NS is het ook niet de bedoeling om de reisinformatie aan te passen, dat kost geld waarvan het nadrukkelijk de bedoeling is dat het bij de reizigers terecht komt. Er is namelijk een vast budget, als dat op is houdt ook de actie op. Uit dat budget moet zowel de compensatie aan abonneehouders en alle aanpassingen aan software en reisinformatie komen. Wat overblijft hoeven reizigers dan niet aan toeslagen te betalen. Om dit alles zo goedkoop mogelijk te doen moeten reizigers ten alle tijden hun kaart langs de toeslagzuil halen, de paal bepaalt dan op basis van het tijdstip of er een dure, goedkope of gratis toeslag op de kaart geladen wordt.
 

30-08-2017 23:09:30
ZJ37
ZJ37
Je wordt dus verplicht aan te tonen dat je niks hebt betaald anders krijg je alsnog een boete. %08%  

31-08-2017 00:19:23
AlexNL
AlexNL
Ik denk niet dat het treinpersoneel dan überhaupt nog zin heeft om boetes uit te delen...  

01-09-2017 09:06:48
icened
icened
Vanaf vandaag mag fiets mee in Intercity Direct.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl