Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
08-08-2009 09:02:04
broek53
broek53
Neen, hij rijdt di, wo, do en vr proefritten op Helmond - Blerick, komt daartoe op di uit de Wgm, gaat vr na afloop terug en de tussenliggende nachten overnacht hij in Ehv.  

12-08-2009 18:48:22
JeroeNL
JeroeNL
En hier zijn foto's van de testritten van vandaag!
http://www.flickr.com/photos/arnold50/
 

13-08-2009 20:03:14
rob1
rob1
Op 25 en 27 augustus zal de Fyra iedere dag tweemaal Amsterdam-Rotterdam v.v. rijden over de HSL-Zuid (met 160 km/u), met passagiers. Mensen die zich al een tijd geleden aanmeldden via NS HiSpeed konden zich vandaag inschrijven om mee te gaan met één van deze ritten. Ik ben één van de gelukkigen die op 25 augustus een slag mag maken (%02%), zijn er nog meer Somda'ers die zich voor deze actie hadden aangemeld?!  

13-08-2009 20:28:46
rudolfph
rudolfph
Ik heb de aanbieding ook gekregen, maar ik heb me nog niet aangemeld. Ik vraag me namelijk af of deze ritten met de echte Fyra gereden worden, of met de Traxx-combinaties?  


13-08-2009 20:40:01
rob1
rob1
Ik heb ook getwijfeld, maar dit quote ik even uit het eerste 'uitnodigingsmailtje':
Quote
"Fyra, de snelste verbinding tussen Amsterdam – Schiphol - Rotterdam gaat rijden per 7 september a.s.! U heeft op onze website aangegeven interesse te hebben in een gratis ticket voor de HSL-Zuid. Daarom nodigen wij u uit om als een van de eersten het gemak en de snelheid van NS Hispeed te ervaren! Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!"
Ze hebben het over Fyra, maar of dat het 'product' of de 'trein' is, dat was ook mij onbekend. Desalniettemin kon ik zo'n kans natuurlijk niet laten liggen. Uit het 'bevestigingsmailtje' quote ik het volgende:
Quote
"Hartelijk dank voor uw interesse. Zoals u weet gaat NS HiSpeed vanaf 7 september 2009 over de hogesnelheidslijn rijden met Fyra. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen, voert NS HiSpeed een aantal testritten uit. [...] Op 25 en 27 augustus 2009 rijdt FYRA twee keer retour van Amsterdam naar Rotterdam, via Schiphol."
Dus ik mag aannemen dat er met de Fyra gereden zal worden. Zeker weten doe ik het niet, we zullen zien! Of weet iemand toevallig meer?

Laatst bewerkt door rob1 op 13-08-2009 20:41
 

13-08-2009 20:51:15
luytjes
luytjes
Fyra is het product van de treinen Asd-Bd/Brusz over de HSL, ongeacht met welk materieel het wordt gereden. Op de Priostammen staat immers ook de naam Fyra, verwerkt in de kleurstelling.

Laatst bewerkt door luytjes op 13-08-2009 20:51
 

13-08-2009 20:57:14
berkel73
berkel73
Quote
rob1: Dus ik mag aannemen dat er met de Fyra gereden zal worden.

Het lijkt me niet dat als er nog proefritten met de 'echte' Fyra worden gereden, dat er al (test)reizigers mee mogen worden vervoerd (áls er al stoelen in zitten). Ik zou er gewoon vanuit gaan dat het een Traxx-setje is.
 

13-08-2009 21:07:14
rob1
rob1
Daar heb je een punt. Desalniettemin: ik heb er zin in! %02% Toch m'n eerste ervaring met de HSL-Zuid!  

13-08-2009 23:35:54
davidov08
davidov08
Ik geloof niet dat de V250 een bruikbaar interieur heeft. Hoogstwaarschijnlijk is ze nog niet eens gecertificeerd voor publiek vervoer (dus alleen voor bekwaam testpersoneel). Daarbij, het wordt duidelijk vermeld dat het een promotie is voor de dienst die in september '09 van start gaat, en die DRGL is immers ook zonder Albatros.

Hoe dan ook, ik ben ook uitgenodigd, uit m'n bevestigingsmail voor de rit van 27 aug (middag) kan ik opmaken dat de rit 43/42 minuten duurt (asd-rtd/rtd-asd): dat is de rijtijd bij 160kmh, niet bij 250kmh. Dus nog een argument voor Traxx + Prio.

Uit de mail:

Heenreis:
14:45 Amsterdam Centraal - 15:28 Rotterdam Centraal

Terugreis:
16:00 Rotterdam Centraal - 16:42 Amsterdam Centraal
 

14-08-2009 08:43:18
rudolfph
rudolfph
Ja, maar was het niet zo dat zolang die Traxx'en op het traject rijden, 160 km/u de maximum snelheid is voor al het materieel? Dit vanwege ERTMS-level nummer zoveel.

Laatst bewerkt door rudolfph op 14-08-2009 08:43
 

14-08-2009 08:54:18
broek53
broek53
Traxxen kunnen rijden op Level 1 en omdat Traxxen 160 kunnen, vindt IVW dat Level 1 max 160 km/h is (we moeten wel even de volgorde der dingen goed houden). Maar de baanapparatuur van de HSL Zuid werkt ook prima op Level 2, zodat materieel (Thalys en hopelijk de Fyra) met treinapparatuur die wèl goed werkt op hun maximumsnelheid kunnen rijden.
De complicatie is dat de baanapparatuur voor de hele HSL (althans: het hele noordelijke deel of het hele zuidelijke deel) geen gemengd bedrijf toelaat. Zolang er dus Traxxen rijden op Level 1, moet het andere materieel ook op Level 1 rijden - waarvan IVW vindt dat dan de maximumsnelheid 160 km/h is.
 

14-08-2009 10:21:54
davidov08
davidov08
^^ Juist daarom. Het leek mij niet dat ze voor een publiek testritje even switchen naar Level 2. Is Level 2 (wel of niet icm hoge snelheid) van de V250 uberhaupt al eens getest op de HSL-zuid? En met de V250 160kmh gaan rijden is ook een beetje zonde  

14-08-2009 11:14:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
level 2 is natuurlijk wel getest op het 2e gedeelte lijkte me (met de testritten met de Thalys). Hoe het zit op het noordelijk deel weet ik zo 1,2,3 niet.  

14-08-2009 11:53:19
idolaat
idolaat
In de mail die ik kreeg stond duidelijk dat er 160 gereden gaat worden. Is gewoon een soort proefbedrijf voor er in september echt gereden gaat worden. Ze gaan zelfs mensen vragen om via internet te boeken om te testen of dat echt werkt. Daarna krijg je die kosten weer van Hispeed vergeod.  

14-08-2009 12:00:31
stefanuzz
stefanuzz
Omdat er duidelijk bij staat dat het om een marktonderzoek gaat, lijkt het me dat ze juist willen testen hoe men reageert op het interieur van de V250. Anders hadden ze dat allang gedaan bij de vorige testritten met echte reizigers?  

14-08-2009 12:18:03
rogier
rogier
Quote
rob1: zijn er nog meer Somda'ers die zich voor deze actie hadden aangemeld?!
Ja, de ochtendrit op de donderdag.
 

14-08-2009 12:21:58
thom
thom
Quote
stefanuzz: Omdat er duidelijk bij staat dat het om een marktonderzoek gaat, lijkt het me dat ze juist willen testen hoe men reageert op het interieur van de V250. Anders hadden ze dat allang gedaan bij de vorige testritten met echte reizigers?

En als er in die V250 zoals gezegd nou geen interieur inzit ...?
 

14-08-2009 13:20:39
jordydl1
jordydl1
waren er niet 2 V250ers in nederland???
voor zover ik begrepen had zat er in het 2e stel wel interieur.
 

14-08-2009 13:26:00
broek53
broek53
Dat laatste is waar. Maar luister nu eens: de V250 is nog niet eens toegelaten tot het gewone verkeer, laat staan tot de HSL, laat staan met reizigers. Ze zijn zelfs nog niet eens van een vervoerder die reizigersvervoer mag verrichten (i.c. Hispeed), want ze zijn nog niet overgedragen. En dat gebeurt echt heus werkelijk niet alsnog voor 24 augustus (van het jaar 2009 althans).  

08-09-2009 15:31:26
stefanuzz
stefanuzz
Ten behoeve van betere herkenbaarheid hebben ze kennelijk nog wat extra stickertjes geplakt http://media.nu.nl/m/m1dz0t8ae5id.jpg (Bron foto: Argazkigintza / Nufoto.nl)  

08-09-2009 17:17:52
treinfreak
treinfreak
Ja klopt.
Ze zaten er ook al op tijdens de feesttrein zondag


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

08-09-2009 20:28:41
willemb
willemb
De HSL-ritten staan zo te zien nog niet in de doorkomststaten van Rtd, Shl en Asd. Komen die er wel in?  

08-09-2009 20:46:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Sterker nog: de hele dienstregeling staat nog niet in Somda


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-09-2009 00:33:51
aarclay
aarclay
Quote
rob1: Op 25 en 27 augustus zal de Fyra iedere dag tweemaal Amsterdam-Rotterdam v.v. rijden over de HSL-Zuid (met 160 km/u), met passagiers. Mensen die zich al een tijd geleden aanmeldden via NS HiSpeed konden zich vandaag inschrijven om mee te gaan met één van deze ritten. Ik ben één van de gelukkigen die op 25 augustus een slag mag maken (%02%), zijn er nog meer Somda'ers die zich voor deze actie hadden aangemeld?!

Ik, maar ik heb nooit een bevestigingsmail gehad.
Wel een enquete op het laatst, over hoe mijn reis is verlopen ...

Maar ik hoop eind deze maand kennis te maken met de HSL.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-09-2009 00:36


Choo choo.....
 

12-09-2009 01:22:01
Rob...
Rob...
Vraagje over de PRIO-stammen: De Bs'n zullen binnen niet al te lange termijn toch terzijde moeten vanwege het verstrijken van het revisietermijn? Zouden B 206 en B 208 van het NS ICRm niet gebruikt gaan worden samen met de B-rijtuigen uit de twaalfde stam om deze rijtuigen te compenseren? Of kunnen ze de terzijdestelling uitstellen totdat de V250's gaan rijden?  

12-09-2009 01:36:36
treintim
treintim
Quote
Rob...: De Bs'n zullen binnen niet al te lange termijn toch terzijde moeten vanwege het verstrijken van het revisietermijn?


Maximaal april volgend jaar heb ik Broek53 horen zeggen op dit forum, het BD-stellen kán dus nog een flinke tijd duren..

De hele Beneluxdienst lijkt me trouwens toch echt een keer opgedoekt te gaan worden, maar zover is het gelukkig nog niet, van een jaartal ofzo heb ik ook nog niks onthouden.

Maar net als het opvangen van de capaciteit van de BD te stellen stuurstandrijtuigen, heb ik zoiets, we zien het dan die tijd wel, ik denk dat zoiets zich nog moeilijk laat voorspellen.

Laatst bewerkt door treintim op 12-09-2009 01:39
 

12-09-2009 09:16:35
broek53
broek53
Wat de B 206 en 208 betreft, heb je gelijk: dat zijn er twee die al heel lang gereserveerd en aangepast zijn. Voor zover er een probleem is, zit het 'm erin dat die twaalfde stam bestaat. De 3 (PRIO-)B's die in die twaalfde stam zitten, zijn de eindrijtuigen van evenzovele Priostammen die aan de kant stonden omdat er nog Bs-en reden. Anders gezegd: getalsmatig zijn er, samen met de 206 en 208, genoeg rijtuigen om 11 Prio-stammen te vormen. De 12e stam is een extraatje om de Beneluxdienst goed te laten verlopen (net als de NMBS-stam, die - overigens feitelijk onterecht- de 13e stam wordt genoemd). Zolang de 12e stam puur in de Beneluxdienst loopt, kun je er eigenlijk alle rijtuigen inzetten die je wilt, als ze maar buurland-geschikt zijn. Kortom: met vier buurland-B's zou het gered zijn. Maar dat moeten wel B's zijn waarvan de deuren nog/weer handmatig geopend kunnen worden...  

14-09-2009 00:08:31
Rob...
Rob...
Dan maar hopen dat NS-Hispeed zo leuk is om van de 12e stam dan een volledig blauwe stam te maken, en de PRIO-rijtuigen bij de andere 11 te voegen. Maar de V250 die nu al in Nederland is, en dan bedoel ik niet de proto, maar die andere (ben even de nummers kwijt), wanneer zou die in dienst kunnen? is dienstregeling 2010 mogelijk? In dat geval zou je namelijk 1 TRAXX fyra stam over kunnen hevelen naar de Benelux, zodat de blauwe stam terug kan naar NS. Maar niemand heeft dus een idee waarom B206 en B208 nog niet bij NS HiSpeed zijn? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de storingsgevoelige Bs'n liever buiten dienst gaan, ook al is dat misschien niet meer zo'n issue nu de serie 11 van de NMBS geen tractie meer levert  

14-09-2009 00:41:42
broek53
broek53
Aan het begin van de drgl 2010 komt er zeker geen V250 in dienst, maar wie weet in de loop van het jaar. Hispeed is niet leuk, maar zal vast en zeker een stam met gewone ICR bij elkaar houden, al was het maar omdat die blauw is en een ander interieur heeft. Daarnaast is het een stam die alleen in de Beneluxdienst kan, omdat er geen "eindrijtuigen" in komen te zitten. Eindrijtuigen zijn de B's die aan kop en staart van een Prio-stam zitten en enkele extra voorzieningen aan boord hebben, waaronder de overgangsapparatuur van de centrale deurvergrendeling tussen de rijtuigen en de Traxx, die onderling zeer verschillend zijn.
De Prio-rijtuigen die nu in de 12e stam zitten, zijn van die eindrijtuigen. Als de Bs-en buiten dienst gaan, zijn zij de vervangers ervan en daarmee verdwijnen zij meteen uit die 12e stam. Dat zal het moment zijn waarop Hispeed bij NS moet gaan bedelen om de 206 en 208, en nog twee B-rijtuigen.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-09-2009 00:42
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2009 18:51:37
Rob...
Rob...
Ok bedankt voor die informatie, moet eerlijk zeggen dat ik geen idee had van het bestaan van "eindrijtuigen" Maar NS Hispeed moet dan toch nog om 4 rijtuigen bedelen + de 206 en 208? immers zijn de 3 prio-rijtuigen met de 206 en 208 nodig voor de andere stammen, en moet de bs daar ook vervangen worden, toch? En nog vervelender, heeft iemand een lijstje met welke rijtuigen "eindrijtuigen" zijn? Uit mijn eigen spots en materieelsamenstelling ben ik alvast tot t volgende lijstje gekomen: er zouden er dan 22 aanwezig moeten zijn: 401,402,403,405,407?,411,413,414,415,416,418,422,546,548,571,573,575,583,585. Ik kom er nog 3 of 4 te kort! wie kan mij helpen?  

14-09-2009 20:46:26
martijnham
martijnham
Rob... misschien is dit dan een mooi moment om lid te worden van de NVBS. Dan ontvang je onder andere het tijdschrift Op de Rails. In het septembernummer staat deel 1 van een artikel over de ontwikkelingen rondom de ICR-rijtuigen na 2001. En ik maak me sterk dat deel 2 geen aandacht gaat besteden aan de Prio-rijtuigen  

14-09-2009 23:19:51
janltv
janltv
Die eindrijtuigen van groot belang voor de HSL stammen. Die moeten rijden met de groene lamp deuren dicht, omdat dit voor de HSL-baan een vereiste op eht gebied van veiligheid is. Daarom denk ik dat die twaalfde stam wel uit elkaar gehaald zal worden en de overige stammen gecompleteerd worden. En gezien de eerdere testen met de Traxx'en aan de zuidkant en met level 2, vermoed ik dat binnen niet al te lange tijd de 9200 gewoon via de HSL gaat worden geleidt. Of de serie 1000 wordt naar Breda verlengd.  

14-09-2009 23:56:13
bjornl
bjornl
Volgens de oorspronkelijke plannen komt er een serie 900 Asd-Bd naast, en niet in plaats van, de serie 1000 Asd-Rtd.  

15-09-2009 13:42:45
treintim
treintim
Quote
janltv: En gezien de eerdere testen met de Traxx'en aan de zuidkant en met level 2, vermoed ik dat binnen niet al te lange tijd de 9200 gewoon via de HSL gaat worden geleidt.


Wie tussen de letters doorleest in dit artikel http://www.treinreiziger.nl/actueel/roosendaal_krijgt_mogelijk_intercity_naar_charleroi ziet opeens medio april staan... Dat zou idd. wel een snel einde betekenen voor de Beneluxdienst over de oude lijn.

Laatst bewerkt door treintim op 15-09-2009 13:43
 

15-09-2009 14:19:26
bjornl
bjornl
Nou, "tussen de letters door"... het is gewoon de eerste zin van het artikel: "Vanaf medio april zal de Benelux (Amsterdam - Brussel) gaan rijden via de HSL-Zuid."  

17-09-2009 09:33:45
davidov08
davidov08
Zal op datzelfde moment ook in de noordtak van de HSL geswiched (kunnen) worden naar Level 2 (zodat Thalys daar >160 kan rijden)?

Klein nieuwsberichtje; Ter gelegenheid van het uitbreiden en versnellen van de Thalys dienst is stel 4307 te Paris door 4 graffitikunstenaars in 3.15 uur (reistijd naar Asd en Keulen) beschilderd.
 

17-09-2009 09:43:49
broek53
broek53
Quote
davidov08: Zal op datzelfde moment ook in de noordtak van de HSL geswiched (kunnen) worden naar Level 2 (zodat Thalys daar >160 kan rijden)?
Volgens een ketenredenering moet dat wel. Als de BNL via de zuidsectie van de HSL gaat rijden, kan dat alleen als de Traxxen op Level 2 kunnen rijden - omdat daar immers de Thalys al op Level 2 rijdt. Als de Traxxen op level 2 kunnen, kunnen ze dat ook op de noordsectie van de HSL, en als de noordsectie op Level 2 staat, kunnen de Thalys daar op Level 2 300 km/h rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-09-2009 09:44
 

17-09-2009 23:24:16
dh3201
dh3201
Switchen tussen Level 1 en Level 2 op onze HSL kan vooralsnog alleen als het hele traject leeg is.


Shqiperise-lopers?
 

18-09-2009 00:18:02
bjornl
bjornl
Dat doet niets af aan de redenering. Als Thalys 300 gaat rijden vanaf Rtd én BNL gaat over de HSL dán moeten de TRAXXen met lvl 2 overweg kunnen voor het deel na Rtd en kan dus ook het noordelijk deel naar lvl 2, omdat alles wat er overheen komt (Thalys en TRAXX) met lvl 2 overweg kan.  

18-09-2009 20:33:41
AlbertP
AlbertP
Lvl 2 werkt geloof ik nog niet helemaal goed, en heeft de traxx dat wel? Het is nl de 160 km/h variant, die lvl 2 niet nodig heeft want met 1 kan 160 worden gereden.  

18-09-2009 20:45:14
Jeffrenzo
Jeffrenzo
lvl 2 werkt wel, alleen kan de traxx er niet mee omgaan. voor de thalys werkt het wel gewoon. er kan alleen niet naar lvl 2 opgeschaald worden zolang de traxxen er niet op kunnen rijden


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

19-09-2009 08:48:02
bjornl
bjornl
En... we hebben een voortgangsrapportage! http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20098404_tcm195-262969.pdf
Quote
Vooralsnog is het streven van HSA dat vanaf april 2010 een ISA certificaat Level 2
beschikbaar zal zijn voor het Traxx-materieel. Nog onbekend is wanneer er een
inzetcertificaat beschikbaar komt waardoor de TRAXX met passagiers onder Level
2 kan gaan rijden.
HSA heeft procedures in gang gezet waardoor de toelating van de TRAXX in België
kan worden bewerkstelligd. Hiertoe wordt nauw samengewerkt met de NMBS en
Infrabel.

Er wordt dus wel degelijk gewerkt aan het laten rijden van TRAXX onder lvl 2.
Quote
De Ansaldo-Breda V250 heeft inmiddels een aantal testen afgewerkt
op Nederlandse bodem. De testen hadden betrekking op de integrale werking van
de treinsystemen. Daarbij heeft de trein van AnsaldoBreda tijdens snelheidstesten
op het HSL-tracé een snelheid van 278 km/uur bereikt. ERTMS-testen hebben
met de V250 nog niet plaatsgevonden. HSA is nog in overleg met de leverancier
om te komen tot een harde planning. Vooralsnog wordt de geleidelijke instroom
van de V250 voorzien vanaf medio 2010.

Er staat nog meer interessants in over geluidsoverlast, beveiliging en tunnelveiligheid, dus een aanrader om even door te lezen!
 

20-09-2009 11:30:44
janltv
janltv
Dat klopt niet helemaal. Van level 2 naar 1 moeten alle treinen stil staan en mogen er geen rijwegen zijn ingesteld en van level 1 naar 2 moet de baan inderdaad vrij zijn.
Quote
dh3201: Switchen tussen Level 1 en Level 2 op onze HSL kan vooralsnog alleen als het hele traject leeg is.
 

20-09-2009 13:11:23
AlbertP
AlbertP
Als de Traxx level 2 rijdt, kan de Thalys over de HSL gaan rijden. Had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.  

20-09-2009 15:08:41
davidov08
davidov08
^^ Kleine correctie, dan kan Thalys ook op Asd-Rtd 300km/h rijden (iets van 6-8 minuten tijdwinst, waardoor Asd-Paris ca. 3:09 wordt).

Over de HSL gaat ie immers al op 13 december, alleen max. 160 tussen Asd-Rtd (op de HSL, dus niet langs Gv, gewoon onder Level 1) en 300 van Rtd naar Antwerpen(op Level 2, omdat Traxx daar niet komt).
 

20-09-2009 15:12:46
AlbertP
AlbertP
Ja dat is waar.  

20-09-2009 16:23:44
davidov08
davidov08
Uit het door bjornl geplaatste voortgangsrapport:


Tot het moment dat het materieel is omgebouwd, zal in elk geval voor twee
overgangen naar het bestaande spoor (op de noordelijke sectie) de snelheid
gereduceerd worden van 130 km/u naar 90 km/u. Dit heeft beperkte gevolgen
voor de rijtijd. Voor de overige drie punten (zuidelijke sectie) is ontheffing van
deze snelheidsbeperking bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat aangevraagd.


Ik hoop het echt, want waarom zegt iets mij dat IVW in staat is om de Thalys 3x af te laten remmen tot 90km/h?
 

31-01-2010 13:38:12
giuseppe
giuseppe
Foto van de 3e? V250 op drehscheibe online
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4654307
 

31-01-2010 15:17:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Die doet er dan wel erg lang over, geplande aankomst in Nederland was geloof ik vrijdagavond?

edit: eens kijken bij de buren helpt: http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=5&t=4698&start=40. Stel 4802 dus, vrijdag rond half 11 langs Utzl (--> Wgm) %02%.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-01-2010 15:39
 

31-01-2010 16:16:58
Jeffrenzo
Jeffrenzo
mmm, volgens mij ziet deze er (iets) beter uit dan (een van) de 2 andere (die hadden voor bij de "motorkap" allemaal schroef gaten zoals deze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Fyra-V250-Den_Haag.jpg) omdat die beter bereikbaar moesten zijn voor aanpassingen


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

31-01-2010 17:06:20
Daan!
Daan!
lekker al die sneeuw in zijn open bek.%09%  

02-02-2010 16:08:03
aarclay
aarclay
Hm, ik ben bezig met een overzicht voor mijn nieuwe site met alle zo goed als treinstellen.

Ik heb nu dus (datum in: MM-DD-JJJJ):

Nummer Aangekomen op:
4802 - 2009-05-12
4806 - 2009-04-28

Maar welke is nou laatst binnengekomen. Ik hoor dat dat de 4802 is, maar die was toch al eerder binnengekomen?
Wel raar dat de nummering ook niet echt op volgorde is?

Hoe zit dit nou eigenlijk?


Choo choo.....
 

02-02-2010 16:14:55
timtrein
timtrein
De 4801 was toch de tweede? En nu de 4802 als derde?
(ik weet het niet precies meer, volg het niet echt)

Laatst bewerkt door timtrein op 02-02-2010 19:32
 

02-02-2010 18:17:12
keesje
keesje
Klinkt niet erg logisch. Waarom nou niet eerst de 4801 en dan de 4802, etc.?  


02-02-2010 19:31:27
timtrein
timtrein
De 4801 is volgens mij het stel dat eerst deels op Innotrans was, en in Velim, en etc. Een teststel dus. Dat geldt ook voor de 4802. Ook dat is/was een nog incompleet teststel. Of was dat hetzelfde stel?

De 4806 is wel compleet en is het stel dat al tijden in gebruik is hier.

Waarom dat niet in nummervolgorde gaat? Moet je even in je beste Italiaans vragen via tel +39 0573 3701

Laatst bewerkt door timtrein op 02-02-2010 19:33
 

02-02-2010 20:18:42
jordydl1
jordydl1
was het niet andersom ?
4806 was hier als eerst (is zonder nummers het land in gekomen).
en dat is juist het stel met alleen testinterieur, lijkt me een beetje onlogisch om met een volledig stel met interieur te gaan testen als je daar een stel met enkel testmaterieel a=voor aangeleverd hebt gekregen
daarna volgde de andere 2 waar voor zover ik geinformeerd ben wel interieur in zit.

Laatst bewerkt door jordydl1 op 02-02-2010 20:20, reden: toevoeging
 

02-02-2010 20:29:43
broek53
broek53
Je hebt helemaal gelijk. Daarom is het ook de 4806: als deze uitgetest is, gaat hij terug naar Italië voor interieurinbouw en wordt daarna als zesde stel geleverd (althans: zo is het destijds bedacht).

Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2010 20:30
 

02-02-2010 20:30:42
keesje
keesje
Prangende vraag is en blijft: zal het spul gaan rijden ingaande december 2010...  

02-02-2010 23:11:08
timtrein
timtrein
Dat is zeker een interessante! Nog een maand of 10 op de teller, dus het zou mogelijk moeten zijn, als er met de toelating tenminste niet al te veel gelazer komt. Het HSL-hoofdstuk is echter zo bijzonder dat ik vrees dat niemand er iets zinnigs over durft te zeggen
Wat doen de 4801+4802 nu eigenlijk? (behalve stilstaan op de Meer). Heeft de eerste al gereden, of alleen de 4806?
 

03-02-2010 07:47:38
pescher.c
pescher.c
De 4801 stond afgelopen zondag met een dun laagje sneeuw op de neus op station Noorderkempen

Laatst bewerkt door pescher.c op 03-02-2010 07:48
 

03-02-2010 11:40:31
Railprutse
Railprutse
Quote
jordydl1: was het niet andersom ?
Nee..
 

03-02-2010 12:07:01
broek53
broek53
Wel.  

03-02-2010 12:14:41
103 220-0
103 220-0
Nee, was de 4806. Reed 's nachts proefritten op Lijn 4.

(sorry, vergeten pescher.c te kwoten)

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 03-02-2010 12:15
 

03-02-2010 13:40:21
giuseppe
giuseppe
Maar als die 2 stellen al klaar staan zouden de 4801 en 4802 al vrij binnenkort de pendel Amsterdam-Rotterdam kunnen gaan rijden. Of zie ik dat weer te simpel?  

03-02-2010 14:08:45
broek53
broek53
Jawel, want voor alleen de AmRo van heden zijn al drie stellen nodig. Maar belangrijker is uiteraard dat de V250 nog wacht op de type-toelating, waarvoor de 4806 zo ijverig aan het proefrijden is. Voor die tijd komt er uiteraard geen stel in de reizigersdienst. En neemt Hispeed ook geen stellen over; de nu aanwezige stellen zijn allemaal nog gewoon voor rekening en risico van Ansaldo.  

18-02-2010 22:38:43
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zojuist lees ik dat de NS een schadeclaim neer gaat leggen van 60 miljoen in verband met de vertraagde levering van de V250.

Bron: http://www.z24.nl/bedrijven/transport_vervoer/artikel_122063.z24/NS_claimen_60_miljoen_voor_late_levering_trein.html
 

03-03-2010 13:10:36
aarclay
aarclay
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article5866232.ece/Weer-nachtelijke-testritten-van-de-HSL

NS Hispeed gaat de komende nachten weer testritten uitvoeren op het hogesnelheidsspoor. De ritten zijn nodig om later dit jaar toestemming te kunnen krijgen om de oude Traxx-locomotieven samen met de nieuwe, snelle V250 van AnsaldoBreda te laten rijden.

Samen te laten rijden? Hoezo dat?


Choo choo.....
 

03-03-2010 13:15:24
bjornl
bjornl
Omdat niet alle V250's in één keer in dienst gesteld worden?  

03-03-2010 13:25:20
broek53
broek53
De OUDE Traxx-locomotieven, het zal je gezegd worden... Het zal vast wel weer gaan om testen van "die ouwe beestjes" op Level 2 in de beveiliging. Level 2 van de baanbeveiliging is immers nodig om de Fyra (en de Thalys!) op volle krecht te kunnen laten rijden.  

03-03-2010 13:25:22
maurits
maurits
Traxx locomotieven samen met de V250 Dus ze rijden gekoppeld Oooh, ze gaan alvast testen hoe ze een defecte V250 moeten afslepen met een Traxx %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-03-2010 14:10:37
rharmsen
rharmsen
lol@maurits
denk echter zelf dat broek53 meer in de richting zit.

Ze gaan vast testen of de beveiliging goed gaat als er V250 en Traxx door elkaar op het spoor gaat.
 

03-03-2010 18:18:18
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53: De OUDE Traxx-locomotieven, het zal je gezegd worden...
Haha ja inderdaad, als je dingen uit 2006 al oud noemt...

Wat betreft de shuttle Amsterdam - Rotterdam... in principe zou je al afkunnen met 2 stellen, aangezien je geen locwissel meer hoeft te doen. Je bent dan alleen wel heel erg de pineut, mocht 1 van de 2 stellen kapotgaan.
 

03-03-2010 19:27:12
john563
john563
oke, zie dat wat ik nu ga vertellen n og niet bekent is, met ingang van de zomer dienstregeling word er een dienst gesteld amsterdam breda met 13 zeswagen stammetjes ICR barbie over de HSL, hiervoor worden 6 bakken aangepast in haarlem op dit moment.  

03-03-2010 23:14:19
timtrein
timtrein
Dat betekent dat de Benelux in zijn huidige vorm niet meer rijdt? Of gaat die na kopmaken in Bd alsnog naar Belgenland?  

03-03-2010 23:26:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik denk eerder dat het een uitbreiding gaat worden van de AmRo shuttle, alleen vraag ik me af waar dat extra materieel dan vandaan gaat komen...  

03-03-2010 23:26:33
broek53
broek53
@ timtrein: Nee, dat betekent het niet. De Benelux blijft gewoon rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-03-2010 23:27
 

03-03-2010 23:27:21
janltv
janltv
Quote
john563: oke, zie dat wat ik nu ga vertellen n og niet bekent is, met ingang van de zomer dienstregeling word er een dienst gesteld amsterdam breda met 13 zeswagen stammetjes ICR barbie over de HSL, hiervoor worden 6 bakken aangepast in haarlem op dit moment.


Dit verhaal is nonsens. De aftakkingen Breda worden voorlopig nog niet planmatig gebruikt. Wat wel op stapel staat is het omleiden van de 9200 via de HSL. Dit stond op de rol voor medio 2010, maar zoals het zich laat aanzien wordt dit met ingang van de nieuwe dienstregeling in December. Verder is het afwachten op het leveren van voldoende V250 stellen voordat er voldoende mat is voor een Breda shuttle.
 

04-03-2010 19:02:02
john563
john563
Oke dan zijn we bij nedtrain schijnbaar leugenaar, doe ik morgen net of ze erniet staan oke.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-03-2010 19:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

04-03-2010 19:38:26
timtrein
timtrein
Die 13e stam zal er heus wel komen, maar daar zullen dan wel andere plannen mee zijn.  

04-03-2010 22:28:54
john563
john563
.
Quote
timtrein: Die 13e stam zal er heus wel komen, maar daar zullen dan wel andere plannen mee zijn.
lees nog eens goed wat ik schrijf 13 stammetjes van 6 en niet 8 of 10. En er staat duidelijk bij geschikt maken voor de dienst over de HSL tussen amsterdam en breda, heb ik uit officieel documentatie. Deze extra bakken worden geschikt gemaakt als eindrijtuig. Moet er zelf aan werken.e.d. En gaan medio mei rijden, voor de benelux word een extra stam belgen gehuurd.

Laatst bewerkt door john563 op 04-03-2010 22:33
 

04-03-2010 22:58:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Ben ik inderdaad mee eens, en wat betreft de reactie van janltv... ik weet niet waar het op slaat, maar dat spoor ligt toch echt al jaren buiten gebruik en dat moet nu toch echt benut worden, aangezien de fyra tot nu toe altijd leeg heeft gereden. (Met uitzondering van vanmorgen %05% De fyra die tegen 8:00 uit Shl vertrok was vandaag zonder toeslag i.v.m. de storing tussen Shl - Ledn. Hij was zo ver ik zag uit de bus te Hfd goed vol! Nog nooit meegemaakt! ).

Verder ga ik er inderdaad vanuit dat John563 de waarheid spreekt aangezien dit wel erg overtuigend over komt... maargoed, we zien het wel allemaal gebeuren...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 04-03-2010 22:59


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-03-2010 23:34:44
broek53
broek53
Zoals gebruikelijk heeft iedereen een beetje gelijk. Ik weet het allerfijnste er ook niet van EN het zaakje zal zich nog wel verder ontwikkelen, maar er is een Plan en dat is zo concreet dat Haarlem al aan het sleutelen is geslagen . Dat plan moet leiden tot het shuffelen van het huidige rijtuigenbestand tot 13 stammen van 6 rijtuigen, zoals john aangeeft, maar zover is het nog niet. 13 stammen die HSL-geschikt zijn, moeten 26 eindrijtuigen hebben. Vandaar de eerste actie nu: de vier huidige Fyra-stammen zijn verkort tot 6 rijtuigen en de 4 vrijgekomen B-rijtuigen zijn naar Hlm om eindrijtuigen te worden. Deze week is verder de huidige "twaalfde beneluxstam" 4980 uit elkaar gehaald, waarvan de nog blauwe 2A's + BD naar Hlm gaan voor Prio-verbouw. Die twaalfde stam wordt in de dienst vervangen door de tweede Belgische I10/I6-stam. De komende weken moeten, zover ik ingelicht ben, trouwens ook alle Prio-rijtuigen nog een keertje naar Hlm voor een aantal wijzigingen.  

04-03-2010 23:38:37
janltv
janltv
Quote
john563: Oke dan zijn we bij nedtrain schijnbaar leugenaar, doe ik morgen net of ze erniet staan oke.


Ik zeg niet dat jullie leugenaars zijn, maar mijn bronnen binnen NSHS hebben het nog lang niet over een Breda shuttle. Ook omdat de reizigers aantallen in de 9200 aanmerkelijk hoger zullen zijn dan in een trein naar Breda. Dat er eindrijtuigen worden bijgemaakt lijkt me logisch, er zijn inderdaad 13 stammen nodig voor de HSL. 4 voor de AmRo shuttle en 9 voor de 9200 serie.
 

04-03-2010 23:45:17
dh3201
dh3201
Quote
broek53: Ik weet het allerfijnste er ook niet van EN het zaakje zal zich nog wel verder ontwikkelen, maar er is een Plan en dat is zo concreet dat Haarlem al aan het sleutelen is geslagen . Dat plan moet leiden tot het shuffelen van het huidige rijtuigenbestand tot 13 stammen van 6 rijtuigen, zoals john aangeeft, maar zover is het nog niet. 13 stammen die HSL-geschikt zijn, moeten 26 eindrijtuigen hebben. Vandaar de eerste actie nu: de vier huidige Fyra-stammen zijn verkort tot 6 rijtuigen en de 4 vrijgekomen B-rijtuigen zijn naar Hlm om eindrijtuigen te worden.

Van de eens zo mooi aansluitende kleurstelling blijft nu niets meer over nu er een rijtuig tussenuitgehaald is? Of wordt de bestickering ook weer aangepast zodat het weer klopt?


Shqiperise-lopers?
 

05-03-2010 12:09:28
broek53
broek53
Beschildering: voorlopig vast niet, want er moet nogal wat geschoven worden met rijtuigen.
De twaalfde stam waarover ik in het vorige bericht sprak, is inmiddels uit elkaar gehaald en de "blauwe" rijtuigen ervan zag ik gisteren en vanmorgen apart staan om van de Meer naar Haarlem gebracht te worden.
 

05-03-2010 13:36:39
treintim
treintim
Dus dat zou nog wel eens interessant kunnen worden met geel/blauwe ICR-rijtuigen over de HSL heen? Of wat ze er anders mee willen doen..

Laatst bewerkt door treintim op 05-03-2010 13:37
 

05-03-2010 14:37:45
broek53
broek53
Ze worden juist verder ge-Prio-od en zover ik weet daarbij ook geschilderd. De rijtuigen zijn inmiddels naar Hlm (zie OD). Binnen afzienbare tijd volgen nog de beroemde B's 206 en 208 (geel/blauw, ook al voorbewerkt, maar tot nu toe in de binnenlandse dienst gebleven).

Laatst bewerkt door broek53 op 05-03-2010 15:35
 

05-03-2010 22:45:56
TheKnitter
TheKnitter
Wat is de reden dat er nu extra Prio-stammen gevormd worden?
Duurt de levering met de V250'jes nog langer, of zit ik helemaal verkeerd?
 

05-03-2010 23:21:34
daniel81
daniel81
Quote
rharmsen: Ze gaan vast testen of de beveiliging goed gaat als er V250 en Traxx door elkaar op het spoor gaat.
Dat laatste zou nu typisch een bewijs zijn dat de beveiliging NIET goed is
 

06-03-2010 01:32:51
smarkie
smarkie
ze gaan de noordtak in etcs level 2 schakelen en kijken of er dan en 300kmh (thalys) en 160kmh (fyra v160)treinen kunnen gaan rijden. dit is namelijk een rijtijd winst voor de thalys en maakt het straks ook mogelijk voor de v250 om hier 250kmh te rijden


Mcn NS International Rtd
 

06-03-2010 01:40:53
ruysdael
ruysdael
Is er eigenlijk al een idee over welke rijtuigen de Bs-en gaan vervangen? Of gaat NSHS er vanuit dat met het rijden over de HSL (+ fikse toeslag) er minder gebruik gemaakt zal worden van Benelux-verbinding, waardoor men het dan ook met 6-rijtuigstammen af kan?

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-03-2010 01:41
 

06-03-2010 08:07:20
broek53
broek53
Uit het feit dat het plan voorziet in 13 stammen van 6 rijtuigen, mag je dat afleiden ja.  

06-03-2010 15:32:24
AlbertP
AlbertP
De internationale reizigers zullen misschien wel blijven, omdat ze met toeslag een snellere en rechtstreekse trein krijgen. De binnenlandse reizigers die de Benelux nemen, zullen waarschijnlijk hierna de Oude Lijn gaan gebruiken. Misschien een idee om dan de 2100-en die tot Ddr rijden, door te trekken naar Rsd. Dan is er een mooiere overstap op de 12100, dan nu met de Benelux.  

06-03-2010 16:42:13
smarkie
smarkie
tis volgens mij de bedoeling om straks de gehele 2100 serie ri Vs te laten rijden, aangezien het pad van de benelux dan vervalt


Mcn NS International Rtd
 

06-03-2010 18:10:32
ruysdael
ruysdael
En bovendien vervalt de 12100 dan ook, aangezien de 2100 gaat stopperen tussen Rsd en Vs.  

06-03-2010 22:00:44
daniel81
daniel81
Quote
maccerr:Of gaat NSHS er vanuit dat met het rijden over de HSL (+ fikse toeslag) er minder gebruik gemaakt zal worden van Benelux-verbinding, waardoor men het dan ook met 6-rijtuigstammen af kan?

Nee, dat zie jij helemaal verkeerd Als straks de Thalys met 300 km/h over de HSL kan rijden, is dat zo'n aantrekkelijk alternatief, dat veel minder mensen behoefte hebben aan een trein met een oude locomotief ervoor die niet sneller gaat dan 160 km/h
Nee, serieus: ik denk dat het 'm er vooral in zit dat voor binnenlandse reizen de Benelux binnen NL straks nog weinig toevoegt en dus best wat korter kan.
 

06-03-2010 22:34:02
ruysdael
ruysdael
Ja, ik kan er wel inkomen. Feit is wel dat het nu belachelijk weinig is, zo'n 3600-stam in een Randstedelijke verbinding.  

06-03-2010 23:42:53
AlexNL
AlexNL
De binnenlandse reizigers (naar Vlissingen) gaan er alleen wel flink op achteruit. De 2100 gaat namelijk via Haarlem rijden, en stopt op meer plekken, en gaat als stoptrein rijden tussen Rsd en Vs. Dat is zo een half uur tijdsverlies...  

07-03-2010 00:04:07
Rob...
Rob...
Quote
broek53: Ze worden juist verder ge-Prio-od en zover ik weet daarbij ook geschilderd. De rijtuigen zijn inmiddels naar Hlm (zie OD). Binnen afzienbare tijd volgen nog de beroemde B's 206 en 208 (geel/blauw, ook al voorbewerkt, maar tot nu toe in de binnenlandse dienst gebleven).




Afgelopen donderdagavond stonden ze inderdaad klaar voor vertrek, los, in Maastricht. Is het al bekend wat NSR met het (grote) overschot aan A-rijtuigen gaat doen?
 

07-03-2010 09:35:28
rogier
rogier
Quote
AlexNL: De binnenlandse reizigers (naar Vlissingen) gaan er alleen wel flink op achteruit. De 2100 gaat namelijk via Haarlem rijden, en stopt op meer plekken, en gaat als stoptrein rijden tussen Rsd en Vs. Dat is zo een half uur tijdsverlies...
Hetgeen precies de bedoeling is, dat noemt men nou flankerend beleid...
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl