Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
22-05-2017 15:12:43
bacr
bacr
Waarop ik mij dan afvraag, waarom die boel dan niet, geplukt en al, een enkeltje HKS krijgt?  

22-05-2017 16:49:21
michaben
michaben
Quote
thom (ma 22 mei 2017 13:34:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p616611/): Alleen met die kant tekening dat als je genoeg geld ergens in pompt je alles weer op kunt lappen, maar praktisch al die 1700'en zijn zo geplukt om de soort genoten op de baan te houden dat een nieuwe lok mij bijna goedkoper lijkt

Maar draai je niet oorzaak en gevolg om nu? Oftewel: rijden er nu geen 1700en meer omdat ze geplukt zijn, of zijn de 1700en geplukt omdat ze toch niet meer zouden gaan rijden? Als het 1900 via de HSL plan nooit op tafel had gelegen was er nooit een noodzaak geweest de 1700 + trekduw stammen uit de roulatie te nemen en hadden ze de afgelopen drie jaar gewoon onderhoud gekregen.
 

22-05-2017 18:02:29
VIRMm1
VIRMm1
De 1700'en zijn geplukt omdat het plukken van terzijdestaande loccen goedkoper was dan het reviseren/nieuw bestellen van defecte onderdelen voor de rijdende vloot.

Dus ja, ze zijn geplukt omdat ze toch niet meer zouden gaan rijden.

En nu zijn we op een punt beland dat je eigenlijk niet meer terug kan, mocht je dat al willen (maar voor zover ik weet kampt NS momenteel niet echt met een loccen te kort)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 22-05-2017 18:03
 

22-05-2017 19:41:22
timtrein
timtrein
Nee dat lijkt me ook sterk met iets van 62 Traxx'en...
NS wil, al jaren, van gewone locgetrokken treinen af. Als de Fyra gewoon was gaan rijden dan was de hele bende allang verschroot, 1700'en incl. ICR.
 


22-05-2017 20:05:00
BGM104
BGM104
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 12:27:01 https://www.somda.nl/forum/15278/p616462/): Samengevat:
- NSR heeft domme afspraken gemaakt met NMBS over wie het verlies betaalt


Hoe dat zo gekomen is kan je lezen in het boek Dwarsligger van Marc Descheemaecker.
Quote

- Via de HSL rijden is noodzakelijk om een groter deel van de verliezen bij NMBS te parkeren

Dat kan nog wel eens tegenvallen. De HSL heffing in Belgie is nog veel hoger dan de al belachelijke hoge infraheffing op het conventionele net.
 

22-05-2017 21:19:32
AlexNL
AlexNL
De infraheffing in België hangt samen met de snelheid van het rijpad in verhouding tot de refertesnelheid van de infrastructuur, zoals allemaal valt na te lezen in de netverklaring.

Het rijpad van een Thalys is daardoor goedkoper dan dat van de Benelux (energiekosten niet meegerekend).
 

22-05-2017 21:31:12
Henk1619
Henk1619
Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): De 1700'en zijn geplukt omdat het plukken van terzijdestaande loccen goedkoper was dan het reviseren/nieuw bestellen van defecte onderdelen voor de rijdende vloot.

Dus ja, ze zijn geplukt omdat ze toch niet meer zouden gaan rijden.


Dit soort kapitaalintensieve productiemiddelen schaf je voor minimaal 30 jaar aan. Als je al na twee derde van de levensduur de helft aan de kant zet dan doe je iets behoorlijk verkeerd.

Plukken om geen vervangende onderdelen te hoeven kopen is jezelf rijk rekenen. Maar als het "bespaarde" bedrag alsnog in nieuwe onderdelen wordt gestoken dan is alles weer compleet.


Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): En nu zijn we op een punt beland dat je eigenlijk niet meer terug kan, mocht je dat al willen (maar voor zover ik weet kampt NS momenteel niet echt met een loccen te kort)


Niet meer terug kunnen klinkt alsof er alleen nog maar een hoopje schroot over is. In dat geval vraag ik me af waarom NSR die dingen als locs probeert te slijten in plaats van oud ijzer.

Al er geen loccen tekort zou zijn kan komt dat doordat een 186 overschot is aangeschaft. Aangezien NSR slechts 45 van de 186's in eigendom heeft kunnen de leaselocs retour eigenaar als die waren vervangen door 1700-en. Het is bijna niet voor te stellen maar NSR denkt zelf wel te weinig locs te hebben: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/c6402afd15bf7e3432c67e80d88b00a1/cid/1578171
 

22-05-2017 21:55:03
icened
icened
Quote
Henk1619 (ma 22 mei 2017 21:31:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p616652/):

Al er geen loccen tekort zou zijn kan komt dat doordat een 186 overschot is aangeschaft. Aangezien NSR slechts 45 van de 186's in eigendom heeft kunnen de leaselocs retour eigenaar als die waren vervangen door 1700-en. Het is bijna niet voor te stellen maar NSR denkt zelf wel te weinig locs te hebben: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/c6402afd15bf7e3432c67e80d88b00a1/cid/1578171


Was de afspraak niet dat NMBS de locomotieven regelde voor de Beneluxtrein? En NMBS had al 20 Traxx reeks 28 geleaset bij Railpool. En worden die dan ook voorzien van de goede software SR 9?

Lees dat die nieuwe NS Traxx moet kunnen rijden op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Zijn de HSL locomotieven reeks 28 en NS serie 186 volledig identiek? De vorige Beneluxtrein bestond uit een locomotief reeks 11, NS ICR en één NS ICR stuurstandrijtuig waaruit de NMBS locomotief reeks 11 bediend kon worden.

Laatst bewerkt door icened op 22-05-2017 22:21
 

22-05-2017 21:58:15
DDZ7504
DDZ7504
De Railpool locs die NMBS gaat leasen zijn voor de goederen, oftewel Lineas. De twee Railpool locs die nu nog in de Benelux dienst rijden, zijn over twee maanden uitgewisseld voor de nu nog bij Lineas rijdende 2810 en 2811. De 2802-2813 (en 2845 / 186 237) krijgen de SW9 voor de HSL sandwich (voor zover ik weet worden de Beneluxtreinen 1 NMBS en 1 NS loc per stam).

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-05-2017 21:58


DDZ in dienst, ik blij!
 

22-05-2017 22:17:00
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (ma 22 mei 2017 09:22:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p616585/): @Henk1619 echt niet elke trein rijdt storingsvrij, of wil je per direct ook de toelating van SGM, ICM en DDM-1 schrappen? Die hebben allemaal wat deurproblematiek gekend.
Zolang er enkel onterecht geen groene lamp wordt gegeven en niet andersom, zie ik geen groot veiligheidsissue.


Er is nog wel een verschil tussen een storing en een veiligheidsissue. Als het elektromagnetisch veld van de loc de deurbediening beïnvloed dan ga je richting veiligheidsissue. Natuurlijk kan dit blijken tijdens metingen in de toelatingsprocedure en dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat deze beïnvloeding resulteert in een fail safe situatie. Maar dan is er sprake van een weloverwogen keuze. Het lijkt me wat vergezocht dat NSR na jaren een al lang bekend probleem hebben ontdekt. Dus dan blijft de vraag hoe je dit over het hoofd kunt zien bij de toelating van 186, ICRm en/of de combinatie van die twee?

Laatst bewerkt door moderator op 23-05-2017 11:05, reden: Ongewenste inhoud verwijderd.
 

22-05-2017 23:07:18
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Henk1619 (ma 22 mei 2017 21:31:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p616652/):
Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): De 1700'en zijn geplukt omdat het plukken van terzijdestaande loccen goedkoper was dan het reviseren/nieuw bestellen van defecte onderdelen voor de rijdende vloot.

Dus ja, ze zijn geplukt omdat ze toch niet meer zouden gaan rijden.


Dit soort kapitaalintensieve productiemiddelen schaf je voor minimaal 30 jaar aan. Als je al na twee derde van de levensduur de helft aan de kant zet dan doe je iets behoorlijk verkeerd.

Plukken om geen vervangende onderdelen te hoeven kopen is jezelf rijk rekenen. Maar als het "bespaarde" bedrag alsnog in nieuwe onderdelen wordt gestoken dan is alles weer compleet.


Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): En nu zijn we op een punt beland dat je eigenlijk niet meer terug kan, mocht je dat al willen (maar voor zover ik weet kampt NS momenteel niet echt met een loccen te kort)


Niet meer terug kunnen klinkt alsof er alleen nog maar een hoopje schroot over is. In dat geval vraag ik me af waarom NSR die dingen als locs probeert te slijten in plaats van oud ijzer.

Al er geen loccen tekort zou zijn kan komt dat doordat een 186 overschot is aangeschaft. Aangezien NSR slechts 45 van de 186's in eigendom heeft kunnen de leaselocs retour eigenaar als die waren vervangen door 1700-en. Het is bijna niet voor te stellen maar NSR denkt zelf wel te weinig locs te hebben: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/c6402afd15bf7e3432c67e80d88b00a1/cid/1578171


De ene loc is de andere niet, dat vergeet je in je verhaal.

NSR wil graag multicourante locs (186/Traxx die HSL geschikt zijn), voor het HRN heeft NSR helemaal geen locomotieven meer nodig binnenkort (enkel DDAR/DDM wat nu nog een poosje dienst doet heeft een 1700 nodig) dus waarom meer geld dan nodig uitgeven aan locomotieven die je niet rijdend wil houden?
 

23-05-2017 01:20:49
thom
thom
Quote
Henk1619 (ma 22 mei 2017 21:31:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p616652/):
Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): De 1700'en zijn geplukt omdat het plukken van terzijdestaande loccen goedkoper was dan het reviseren/nieuw bestellen van defecte onderdelen voor de rijdende vloot.

Dus ja, ze zijn geplukt omdat ze toch niet meer zouden gaan rijden.


Dit soort kapitaalintensieve productiemiddelen schaf je voor minimaal 30 jaar aan. Als je al na twee derde van de levensduur de helft aan de kant zet dan doe je iets behoorlijk verkeerd.

Plukken om geen vervangende onderdelen te hoeven kopen is jezelf rijk rekenen. Maar als het "bespaarde" bedrag alsnog in nieuwe onderdelen wordt gestoken dan is alles weer compleet.

Dat ligt er maar aan; de 1700'en zijn zijn voor de inzet bij NSR gewoon overcompleet en achterhaald door de tijd. Voor het binnenlandse net zijn er geen rijtuigen beschikbaar en op de HSL kun je niets met de 1700.
Er is ook geen enorme markt die op die lokken zit te azen dus zijn ze gewoon overcompleet voor NSR.

De lokken compleet en wel naar de schroot sturen is helemaal onzinnig, dus als je door deze lokken te plukken je rijvaardige vloot kunt voorzien van onderdelen dan ben je altijd nog voordeliger uit.
We hebben het dan natuurlijk niet over knopjes en lampjes, maar hoofddelen van enkele tienduizenden euro's (al dan niet meer) en de waarde van die onderdelen kan best eens meer zijn dan de verkoopwaarde van zo'n lok.

Quote

Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 18:02:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p616631/): En nu zijn we op een punt beland dat je eigenlijk niet meer terug kan, mocht je dat al willen (maar voor zover ik weet kampt NS momenteel niet echt met een loccen te kort)


Niet meer terug kunnen klinkt alsof er alleen nog maar een hoopje schroot over is. In dat geval vraag ik me af waarom NSR die dingen als locs probeert te slijten in plaats van oud ijzer.


Volgens mij staan die lokken danook helemaal niet te koop....
Quote


Al er geen loccen tekort zou zijn kan komt dat doordat een 186 overschot is aangeschaft. Aangezien NSR slechts 45 van de 186's in eigendom heeft kunnen de leaselocs retour eigenaar als die waren vervangen door 1700-en. Het is bijna niet voor te stellen maar NSR denkt zelf wel te weinig locs te hebben: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/c6402afd15bf7e3432c67e80d88b00a1/cid/1578171

Volgens mij was deze tender bedoeld om lokken te voorzien voor het in sandwich rijden van de Benelux treinen, aan een 1700 heb je daarbij weinig...

Laatst bewerkt door thom op 23-05-2017 01:22
 

23-05-2017 01:57:48
Frontier
Frontier
Die tender is inderdaad bedoeld om de Benelux in sandwich te kunnen rijden, want de NMBS is natuurlijk niet gek, die gaan geen dubbel aantal locs leveren.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

23-05-2017 09:53:45
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (ma 22 mei 2017 22:17:00 https://www.somda.nl/forum/15278/p616659/):
Quote
treinfan (ma 22 mei 2017 09:22:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p616585/): @Henk1619 echt niet elke trein rijdt storingsvrij, of wil je per direct ook de toelating van SGM, ICM en DDM-1 schrappen? Die hebben allemaal wat deurproblematiek gekend.
Zolang er enkel onterecht geen groene lamp wordt gegeven en niet andersom, zie ik geen groot veiligheidsissue.


Er is nog wel een verschil tussen een storing en een veiligheidsissue. Als het elektromagnetisch veld van de loc de deurbediening beïnvloed dan ga je richting veiligheidsissue. Natuurlijk kan dit blijken tijdens metingen in de toelatingsprocedure en dan zou je tot de conclusie kunnen komen dat deze beïnvloeding resulteert in een fail safe situatie. Maar dan is er sprake van een weloverwogen keuze. Het lijkt me wat vergezocht dat NSR na jaren een al lang bekend probleem hebben ontdekt. Dus dan blijft de vraag hoe je dit over het hoofd kunt zien bij de toelating van 186, ICRm en/of de combinatie van die twee?
Bij SGM was het een lekstroom als ik mij goed heb laten informeren. Daar was het echter wel een veiligheidsissue en dat werd simpelweg opgelost door het via de portofoon te bevestigen dat de deuren waren gesloten. Storingen zoals dit treden slechts in bepaalde situaties af en toe op.

Laatst bewerkt door moderator op 23-05-2017 11:06, reden: Ongewenste inhoud verwijderd.
 

23-05-2017 11:23:46
thom
thom
Sowieso werkt het systeem hier iig prima failsafe, het geeft iig niet onterecht aan dat de deuren gesloten zijn.  

23-05-2017 21:55:51
Henk1619
Henk1619
Quote
VIRMm1 (ma 22 mei 2017 23:07:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p616664/): NSR wil graag multicourante locs (186/Traxx die HSL geschikt zijn), voor het HRN heeft NSR helemaal geen locomotieven meer nodig binnenkort (enkel DDAR/DDM wat nu nog een poosje dienst doet heeft een 1700 nodig) dus waarom meer geld dan nodig uitgeven aan locomotieven die je niet rijdend wil houden?


Die HSL-geschikte locs kun je natuurlijk ook prima vrijspelen door Ehv-Gvc weer met 1700 te rijden. Meer geld dan nodig uitgeven is precies wat er nu plaats vindt door 1700-en voortijdig aan de kant te zetten.
 

23-05-2017 22:17:51
mdj
mdj
Maar Gvc-Ehv rijdt eenmaal over de HSL. Een treindienst niet over de HSL sturen om maar locomotieven (die weer in onderhoud relatief duur zijn) bezig te houden, is ook weer geen lucratieve business. Dat ding rijdt nu eenmaal over de HSL omdat de reiziger er beter van wordt..

Locomotieven zijn een middel om dat te bereiken, geen doel op zich.

Laatst bewerkt door mdj op 23-05-2017 22:19


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-05-2017 22:19:50
thom
thom
En met sandwich combinaties rijden spaart weer een hoop rangeerpersoneel uit waar ook een aardig prijskaartje aan hangt.  

23-05-2017 22:26:33
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (ma 22 mei 2017 08:47:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p616581/): De staatsspoorbedrijven zouden zich vooral moeten richten naar de wens van de treinreizigers. Natuurlijk moet de Benelux wel zo kostendekkend mogelijk zijn.


Ieder bedrijf zou zich moeten richten op de wens van de klanten. Een staatsbedrijf kan ook niet ongelimiteerd geld toeleggen op zijn dienstverlening en de Benelux komt niet in de buurt van zo kostendekkend mogelijk zijn.


Quote
icened (ma 22 mei 2017 08:47:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p616581/): Mocht de treinreizigers meer behoefte hebben aan meer Thalys i.p.v. de Beneluxtrein dan is het prima. Moet SNCF & NMBS extra Thalys bestellen bij Alstom of andere leveranciers van HST.


Thalys groeit al jaren, in tegenstelling tot de Benelux dus ja daar blijkt meer behoefte aan te zijn.


Quote
icened (ma 22 mei 2017 08:47:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p616581/): Maar uit het verleden is wel gebleken dat het concept van 32 HST tussen Amsterdam - Brussel niet reëel was. Er was geen markt voor. Dat gaat niet gebeuren. En NMBS zal er zoal niet aan meewerken.


Nou had ik het ook niet zo bedoeld. Ik zou de hele Benelux dienst opheffen en de 8 wel rendabele slagen aan de Thalys toevoegen.
 

23-05-2017 22:32:30
thom
thom
Lekker iedereen de veel duurdere Thalys injagen, dat zal zijn vruchten wel afwerpen vrees ik...  

23-05-2017 22:42:25
Henk1619
Henk1619
Quote
mdj (di 23 mei 2017 22:17:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p616734/): Maar Gvc-Ehv rijdt eenmaal over de HSL. Een treindienst niet over de HSL sturen om maar locomotieven (die weer in onderhoud relatief duur zijn) bezig te houden, is ook weer geen lucratieve business. Dat ding rijdt nu eenmaal over de HSL omdat de reiziger er beter van wordt..


Er is geen noodzaak om Gvc-Ehv via de HSL te rijden. Er wordt ook geen IRM aan de kant gezet om Asd-Vs maar koste wat kost een stukje via de HSL te rijden. Die lijn was designed for disaster volgens het politburo van NS dus wat wordt de klant daar beter van?

Als met 1700 wordt gereden dan kan het met 1 loc per trein plaats van twee. Zolang de kosten van een 1700 niet twee keer zo veel bedragen als de 186 kan het al uit. In werkelijkheid zal de verhouding eerder andersom zijn, een 186 kost meer dan twee 1700-en.
 

23-05-2017 22:49:23
Daan!
Daan!
Je bent wel heel pessimistisch Henk. De 1100 rijdt via de HSL omdat er daarmee tijdwinst wordt geboekt en misschien ook wel om de HSL zoveel als mogelijk te integreren in het hoofdrailnet. Dat de 2200 niet via de HSL rijdt zal puur wen keuze zijn geweest over waar materieel het meest efficiënt ingezet kan worden.

Dan kun je nu de hele boel herkauwen en zeggen dat de 1700'en nog hadden moeten rijden, maar dat is gebeurd en verander je toch niet meer.
 

23-05-2017 22:57:05
AlexNL
AlexNL
De 1100 rijdt via de HSL omdat NS niet met lege handen kon aankomen na het uiteenvallen van de Fyra. De politiek eiste een "plan B", anders zou er misschien een heraanbesteding zijn gekomen.

Als de V250 na zijn indienststelling een prima trein was geweest, dan was die hele 1100 er nooit gekomen.
 

23-05-2017 22:59:40
ZJ37
ZJ37
Wat je in elk geval duidelijk kan constateren dat die 1100 verre van succesvoller is dan de 1900 via Ddr. Vertragingen en uitval van treinen omdat er persé met dat spul via de HSL gereden moet worden is qua betrouwbaarheid tot nu toe de reiziger echt niet beter van geworden.  

23-05-2017 23:01:19
Henk1619
Henk1619
Quote
Daan! (di 23 mei 2017 22:49:23 https://www.somda.nl/forum/15278/p616740/): Je bent wel heel pessimistisch Henk. De 1100 rijdt via de HSL omdat er daarmee tijdwinst wordt geboekt en misschien ook wel om de HSL zoveel als mogelijk te integreren in het hoofdrailnet. Dat de 2200 niet via de HSL rijdt zal puur wen keuze zijn geweest over waar materieel het meest efficiënt ingezet kan worden.

Dan kun je nu de hele boel herkauwen en zeggen dat de 1700'en nog hadden moeten rijden, maar dat is gebeurd en verander je toch niet meer.

Wie ben ik om te twijfelen aan de uitspraken van de grote baas van NS? Daar zal je het pessimisme moeten zoeken. En de klaagzang hier over de dienstverlening van NSR vind ik ook overdreven maar ik ben dan ook al lang geen hardcore treinreiziger meer en al helemaal niet afhankelijk van die club dus dan wordt je een stuk milder dan iemand die regelmatig wel last heeft van vertraagde of uitgevallen treinen.

Dat argument van waar materieel het meest efficiënt ingezet kan worden gaat net zo goed op voor nog lang niet afgeschreven locs. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 23-05-2017 23:02
 

23-05-2017 23:33:16
Daan!
Daan!
Je zal naar het totale kostenplaatje moeten kijken en ook daarbij de risico's die worden genomen. Het vervroegd afschrijven van een deel van de 1700'en is dan goedkoper.

Nu nog keren is velen malen duurder en risicovoller dan zo doorgaan. Die 1700'en komen het spoor niet meer op. Dat is bedrijfskundig vanuit meerdere perspectieven de beste oplossing.

Laatst bewerkt door Daan! op 23-05-2017 23:35
 

23-05-2017 23:36:40
BGM104
BGM104
Quote
Henk1619 (di 23 mei 2017 22:26:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p616736/):
Ik zou de hele Benelux dienst opheffen en de 8 wel rendabele slagen aan de Thalys toevoegen.

Daar zal Thalys niet aan meewerken, want dat is strijdig met de Thalys doelstelling van winstmaximalisatie.

Daarnaast gaat dit er om of NS een kapitalistisch bedrijf moet zijn (zoals Thalys) of een politiek/maatschappelijk bedrijf waarbij allerlei politieke prestigeprojecten worden nagestreefd zonder rekening te houden met de kosten. NS zit duidelijk in de laatste categorie. Daar mag je het mee oneens zijn maar het is aan de politiek om dat te veranderen.
 

23-05-2017 23:37:11
b2py
b2py
Quote
AlexNL (di 23 mei 2017 22:57:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p616741/): De 1100 rijdt via de HSL omdat NS niet met lege handen kon aankomen na het uiteenvallen van de Fyra. De politiek eiste een "plan B", anders zou er misschien een heraanbesteding zijn gekomen.

Als de V250 na zijn indienststelling een prima trein was geweest, dan was die hele 1100 er nooit gekomen.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, de IC Den Haag - Eindhoven - Verder zat al in ICMax plan op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Zie pagina 4-5: http://www.scribd.com/doc/142775245/NS-Reizigers-voorstel-voor-de-HSL-Zuid

Laatst bewerkt door b2py op 23-05-2017 23:37
 

24-05-2017 00:32:33
AlexNL
AlexNL
Het ICmax-plan kun je beter vergeten. Dat was een plan uit de tijd waarin NS dacht dat ze beter wisten wat VWS wilde dan VWS zelf, en waarbij ze serieus onderschat hadden hoe de verantwoordelijke minister in het dossier stond.

De HSL-concessie zoals die in 2001 is gegund stond fratsen zoals de 1100 helemaal niet toe: de rijkwijdte van de concessie was afgebakend tot de routes en frequenties van de 900, 1000, 9200 en 9300 via de HSL met als toevoegers een bediening van Breda en Den Haag.

ICR op de HSL was nooit bedoeld als langetermijnoplossing, dat het dat nu wél is is niets meer dan een noodgreep. Na instroom van de V250 zouden de ICR-rijtuigen terug gaan naar NSR, zouden de Traxx-locs retour gaan naar Alpha Trains, en zouden de Thalys en de V250 de enige treinen op de HSL zijn.

Dat was goed te zien aan de ICR-vloot: de rijtuigen die in de Benelux reden waren weliswaar opgewaardeerd naar PRIO-interieur*, maar de ICR-bakken die later aan de Fyra-vloot zijn toegevoegd (de "golden seats") hebben zo'n overhaul nooit gehad.

* Ik vond het PRIO-interieur nog altijd een veel fijnere ambiance hebben dan de regenboogkleurstelling die ze er nu in hebben gepropt, maar dat terzijde.

Laatst bewerkt door AlexNL op 24-05-2017 00:34
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-05-2017 07:45:34
b2py
b2py
Dat kan maar is het wel het plan waar de reiziger waarschijnlijk het meeste profijt van de hsl zou hebben gehad.

Edit: En dat zegt ook direct iets over hoe NS de reiziger benaderde en hoe VWS de reiziger benaderde natuurlijk.

Laatst bewerkt door b2py op 24-05-2017 08:58
 

24-05-2017 09:15:42
AlexNL
AlexNL
ICmax was - op papier tenminste - een goed plan, maar vergeet niet dat het is bedacht omdat NS een bod wilde indienen dat zó goed was dat de Nederlandse overheid niet eens meer aan aanbesteden zou denken. Reizigersbelangen speelden uiteraard een grote rol (waarom ga je anders ook beginnen over een HSL-Oost?) maar het beschermen van de positie van NS was natuurlijk ook zeer belangrijk.

Als het ICmax-plan niet zou zijn ingediend zou het bestek van de HSL-aanbesteding misschien wel veel losser zijn geweest, waardoor een partij als Arriva een vergelijkbaar bod had kunnen indienen.

Ik geef NS overigens groot gelijk dat ze het hebben geprobeerd. Ik zou het ook proberen, als ik een spoorbedrijf zou hebben.
 

24-05-2017 09:20:07
icened
icened
Wie weet komt de Intercity Max(ima) plan wel weer terug. En als je nu Max zegt denk je aan een autocoureur. Best hippe merknaam.

Zoals AlexNL al aangaf haalde Minister van Netelenbos een streep door het Intercity Max plan. Een van de vele fouten. Later had NS ongeschikt HSL materieel.

Nu zitten we in de fase dat een HSL Intercity geleverd gaat worden die zowel op de HSL en de hoofdrailnet zal gaan rijden. Minister Schultz wilde immers ook de HSL integreren in het hoofdrailnet.

En als NS vanaf 2025 voor de komende 10 - 15 jaar een nieuwe concessie krijgt voor de HSL en (een deel van) de hoofdrailnet kan het de HSL verder integreren in het hoofdrailnet. Bepaalde delen van Nederland zoals Zeeland zal dan echt profiteren van de HSL. Of NS dat vanwege commerciële redenen dat gaat doen is afwachten. Als je al ziet hoe karig de dienstverlening nu al is tussen Roosendaal - Vlissingen....
 

24-05-2017 09:36:24
AlexNL
AlexNL
Veel zal afhangen van de keuzes die het volgende kabinet maakt. Als er een christelijk-liberaal kabinet komt zou het me niet verbazen als het hoofdrailnet zoals wij dat kennen na 2025 niet eens meer bestaat, maar dat het wordt opgeknipt in een aantal kavels die aan de hoogste bieder worden geveild.

Denk aan een Intercity West Nederland (inclusief HSL), een CrossCountry, een Netwerk ZuidOost, en natuurlijk Groot Noorden

Laatst bewerkt door AlexNL op 24-05-2017 10:59
 

24-05-2017 09:43:43
icened
icened
Het wordt onderhand wel tijd dat de politiek beslissingen gaat nemen over de concessies. De huidige ontwikkeling was dat er 4 opties zijn. En welke vervoerders vanaf 2025 gebruik mogen van de HSL en/of hoofdrailnet.

Maar de politiek is nog wel eens laks. Hoopt dat ze geleerd van het Fyra debacle....

Heb wel ideeën/fantasieën over welke verbindingen via de HSL uitgevoerd kan worden. Maar de praktijk is natuurlijk wel anders...

Laatst bewerkt door icened op 24-05-2017 09:48
 

24-05-2017 17:24:52
sjoerd
sjoerd
Van de politiek is niets goeds te verwachten. Men heeft zeker niets geleerd van de FYRA-enquete, want die hield het falen van de politiek op OV-gebied vrijwel buiten beschouwing. De politiek is niet laks, maar onkundig van het regelen van goed OV en wat daarvoor nodig is.
Als de politiek er zich in het geheel niet mee zou bemoeien, zouden de OV-bedrijven rust krijgen en elkaar kunnen opzoeken om de diensten te optimaliseren.
 

24-05-2017 22:04:39
roja
roja
Ik ben het met Sjoerd helemaal eens.  

19-06-2017 14:10:22
icened
icened
Zoveelste aflevering van HSL soap:

https://www.ovpro.nl/trein/2017/06/19/snelle-treindienst-breda-antwerpen-loopt-opnieuw-vertraging-op/
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/06/16/introductie-ic-amsterdam-brussel-over-de-hsl-zuid
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven/2017/06/16/bijlage-1-brief-ns-introductie-intercity-amsterdam-brussel-over-hsl/bijlage-1-brief-ns-introductie-intercity-amsterdam-brussel-over-hsl.pdf

NS en NMBS willen hun treinpersoneel goed opleiden. Dat is natuurlijk ook wat waard. Maar als je al ziet tegen hoeveel problemen NS & NMBS al zijn aangelopen. In ieder geval een leerperiode.

Laatst bewerkt door icened op 19-06-2017 14:49
 

19-06-2017 14:45:39
ZJ37
ZJ37
Wat zou nu eigenlijk de tijdwinst zijn tussen Rtd en Atw via Bd met die lange keertijd daar?  

19-06-2017 14:54:49
icened
icened
De prognose was 2 uur en 50 minuten. Dat lijk me zeker haalbaar. IC Direct Amsterdam - Breda is al 1 uur en 8 minuten. Tussen Antwerpen C- Brussel Nationaal Luchthaven - Brussel Zuid 60 minuten. En dan tussen Antwerpen C - Noorderkempen - Breda inclusief keertijd minstens 30 minuten. Dus tijdswinst wordt minstens 25 minuten.

Je kunt je alleen afvragen wanneer ze een nieuwe rijpad kunnen maken voor de Benelux + via de HSL in 2018 op Nederlands en Belgisch spoornet.

Laatst bewerkt door icened op 19-06-2017 14:55
 

19-06-2017 15:00:19
ZJ37
ZJ37
Als dat pad er later met plak- en knipwerk tussen geprutst moet worden dan haal je daar nooit de maximale mogelijkheden uit. Ik mag hopen dat er een dienstregelingsvariant is waarbij dat pad al geïntegreerd is meegenomen en geoptimaliseerd.  

19-06-2017 15:47:05
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (ma 19 jun 2017 14:45:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p618868/): Wat zou nu eigenlijk de tijdwinst zijn tussen Rtd en Atw via Bd met die lange keertijd daar?
Er zou eigenlijk helemaal geen tijdwinst zijn tussen Rtd en Atw.
 

19-06-2017 17:14:09
phantom
phantom
Ik hou het eerder op,men roept maar is iets populairs omdat men er in alle media(zoals hier,in digitale kranten,FB enz enz) wordt geklaagd over dat men telkens maar wissels weghaalt en daarmee bij problemen echt in de problemen geraakt.
Makkelijk van prorail om dan maar is te roepen dat je meer wissels wilt neerleggen daar %08%
Dat je dr blijkbaar geen zak aan hebt in dit geval,is dan weer iets wat weinig mensen weten buiten hier en wat andere plekken om,maar het staat natuurlijk wel fraai/populair/logisch/verhelderend voor de doorsnee reiziger als je ineens genezen lijkt van je wissel weghaal woede

Laatst bewerkt door phantom op 19-06-2017 17:15


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-06-2017 10:16:31
icened
icened
Quote
reisthijs (ma 19 jun 2017 15:47:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p618871/): Er zou eigenlijk helemaal geen tijdwinst zijn tussen Rtd en Atw.


Om nog even op terug te komen. Totale tijdswinst zal 25 - 30 minuten zijn. Maar tussen Rotterdam - Antwerpen is de huidige reistijd 1 uur en 6 minuten via Roosendaal.

Tussen Antwerpen C - Noorderkempen is de reistijd 15 minuten inclusief stop bij Antwerpen Luchtbal. Reistijd tussen Rotterdam - Breda met IC Direct is 26 minuten. Blijft 25 minuten over tussen Breda - Noorderkempen. Tussen Breda - Noorderkempen (30 - 35 km) zal 160 km p/u treinmaterieel inclusief keren ongeveer 18 - 24 minuten over doen. Het zal een (zeer) kleine tijdswinst worden.

Laatst bewerkt door icened op 20-06-2017 10:22
 

20-06-2017 11:22:25
reisthijs
reisthijs
Het stond allemaal al in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2018: een half uur winst door Shl - Rtd via de HSL te rijden. Vertrektijd uit Rtd blijft vrijwel hetzelfde en Atw - Brusz geheel ongewijzigd.  

20-06-2017 11:31:59
b2py
b2py
Ook fijn voor het gros van de reizigers natuurlijk  

20-06-2017 15:10:03
roja
roja
Het is fijn reizen met de Benelux, je moet alleen geen haast hebben.  

20-06-2017 17:23:23
icened
icened
We moeten waarschijnlijk ook niet de illusie hebben dat de Benelux + een snelle Intercity gaat worden. De Beneluxtrein is vanaf 2010 de tweede toegevoegde trein tussen Amsterdam - Brussel geworden. Het heeft een andere functie gekregen.

Alleen tussen Amsterdam - Breda zal de Beneluxtrein een snelle IC zijn. Tussen Breda - Antwerpen bedient het de regio Kempen zodat treinreizigers vanaf station Noorderkempen net zo snel naar Antwerpen C of naar Breda kunnen. Die zullen waarschijnlijk ook jammer vinden dat de Beneluxtrein weer niet op hun station gaat stoppen in de dienstregeling van 2018.

Belangrijker is dat de Benelux + betrouwbaarder wordt. Dat is vele jaren een aanfluiting. Hopelijk komt Alstom wel met een betrouwbare Beneluxtrein. Als de Beneluxtrein vanaf 2025 nog rijdt tussen Brussel - Amsterdam.
 

20-06-2017 21:37:51
ZJ37
ZJ37
Tja, het streven dat het beter moet met de binnenlandse dienst op de HSL hoor ik al sinds de opening van die lijn.  

21-06-2017 08:37:32
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (di 20 jun 2017 17:23:23 https://www.somda.nl/forum/15278/p618951/): We moeten waarschijnlijk ook niet de illusie hebben dat de Benelux + een snelle Intercity gaat worden.



Dat idee heeft dan ook helemaal niemand.

Dit zouden de tijden van de 9200 zijn wanneer hij via de HSL rijdt:
Southbound: http://i.imgur.com/KTDsJp3.png
Northbound: http://i.imgur.com/JjgcHHH.png

En dan verder in het pad van een 1000. Uitgaande van de huidige dienstregeling van de 1000 betekent dat een stop van 6 minuten in Rotterdam richting Brussel, een stop van 7 minuten richting Amsterdam.

De totale reistijd Amsterdam - Brussel komt dan op 2:46/2:47.
 

21-06-2017 08:45:58
icened
icened
Keertijd van 8 minuten bij Breda. Dat is redelijk. Gaan de NMBS en NS treinmachinisten elkaar aflossen bij Breda?  

21-06-2017 09:06:49
Jan-Mark
Jan-Mark
Dat gebeurt nu al niet halverwege als ik het goed heb, dus dan lijkt me niet dat het dan opeens wel gaat gebeuren.  

21-06-2017 09:35:13
AlexNL
AlexNL
Ik heb wel ooit zulke geruchten opgevangen.  

21-06-2017 16:46:00
phantom
phantom
wellicht vallen die geruchten ook in het zelfde mapje als,dat men roept dat het beter moet met de binnenlandse dienst op de HSL.
Ofwel men roept een hoop maar er komt weinig tot niks van terecht %08%

Laatst bewerkt door phantom op 21-06-2017 16:46


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-06-2017 22:55:04
AlexNL
AlexNL
De bron van de geruchten is wel wat betrouwbaarder dan iemand die roept dat het beter moet met de binnenlandse dienst op de HSL.

Of het ook daadwerkelijk doorgezet gaat worden weet ik niet, volgens mij werd het idee niet echt warm ontvangen aan beide kanten van de grens.
 


23-06-2017 18:33:11
icened
icened
D 66 komt met een nieuw initiatief:

http://www.treinreiziger.nl/d66-shuttlebus-breda-antwerpen-moet-uitgestelde-trein-opvangen/

Tijdswinst zal volgens D 66 mogelijk 20 - 45 minuten kunnen zijn. Dat is afwachten want het autoverkeer wil in Antwerpen nog wel eens vastlopen...... Niet voor niets parkeren sommige automobilisten bij station Noorderkempen en nemen vervolgens de trein naar Antwerpen Centraal.

Bij de NS en zeker NMBS zitten ze waarschijnlijk niet op dit initiatief te wachten. Je trekt toch wat treinreizigers weg.

Desondanks een prima initiatief. Of het gaat lukken is een tweede omdat sommige partijen er minder belang bij hebben.
 

23-06-2017 19:59:24
mren
mren
Vluchtstroken op de Antwerpse ring zijn toegankelijk vooe taxi's en bussen, maar dan ben je de stad nog niet in...  

26-06-2017 22:54:17
Michael98
Michael98
Er rijdt toch al een bus van Breda naar Antwerpen v.v.: lijn 19 van Connexxion (vallend onder de concessie van Zeeland); Hulst-Antwerpen-Breda. De bus zou er volgens de dienstregeling van Connexxion 1 uur over doen van Breda Station tot Antwerpen metrostation Halewijnlaan.(En in 3 kwartier naar Antwerpen Noorderplaats). Als ik die bus wel eens zie rijden, dan zitten er nooit meer dan 10 man in die bus, dus er is plaats genoeg.  

26-06-2017 23:18:39
sjoerd
sjoerd
En die bus is veel goedkoper dan de trein.  

26-06-2017 23:42:08
AlexNL
AlexNL
Lijn 19 rijdt niet vaak, de vertrektijden uit Breda zijn 9:13, 11:13, 13:13, 15:13, 16:13, 17:13 en 19:19. Uit Antwerpen vertrekken de bussen richting Breda om 7:43, 9:43, 11:43, 13:43, 14:43, 15:43 en 17:43.

Iemand die uit het Antwerpse komt kan nét op tijd in Breda zijn voor een werkdag (aankomst rond 9:00), maar de terugweg wordt dan alweer een beetje krap. De andere kant op is het niet eens haalbaar, de eerste bus vertrekt pas na de ochtendspits.

Als er eerder bussen zouden rijden en die bussen ook zouden stoppen in Noorderkempen, zou de verbinding wellicht wat populairder worden. Vanaf Noorderkempen sta je met 20 minuten in hartje Antwerpen (aansluiting op trein, tram en bus), halte Halewijnlaan ligt een eind van het centrum af.

Halte Noorderplaats wordt niet meer bediend i.v.m. de werken voor de aanleg van de Noorderlijn.

Laatst bewerkt door AlexNL op 26-06-2017 23:42
 

27-06-2017 09:00:59
icened
icened
Dat er aanzienlijk meer treinen tussen Noorderkempen - Antwerpen rijden dan bussen tussen Breda - Antwerpen zegt al genoeg. Deze regionale bus is gewoon niet aantrekkelijk.

Kan alleen maar beter worden als de shuttletrein straks geïntegreerd wordt in de Benelux +. Wie weet dat lijn 19 opgeheven wordt. En dat extra treinreizigers uit Oost Brabant en Gelderland die nu in Roosendaal overstappen op de Benelux allemaal de Benelux + via de HSL gaan nemen. Moet de Benelux + wel betrouwbaar, snel en frequent rijden. Anders krijgen we "Fyra" toestanden tussen Breda - Antwerpen.

Laatst bewerkt door icened op 27-06-2017 09:02
 

27-06-2017 09:10:02
Michael98
Michael98
Lijn 19 rijdt in princiepe voor reizigers uit Oost-Zeeuws-Vlaanderen, dat deze eventueel andere mensen meeneemt is mooi meegenomen. Er was in het nieuws dat lijn 19 blijft rijden,ook als er treinen rijden.  

27-06-2017 14:08:33
sjoerd
sjoerd
Waar nog bijkomt dat de Breda-bus zoals hij in het diepe zuiden heet tot voor kort onderweg niet eens in Antwerpen mocht halteren. Hij mag dan niet frequent rijden; maar hij is goedkoop en nooit druk.  

27-06-2017 14:23:59
Daan!
Daan!
Kan hier niet een apart draadje voor geopend worden? Ik zie niet zo in wat busdienstregelingen met de HSL te maken hebben.  

27-06-2017 14:36:00
sjoerd
sjoerd
Lijkt me niet nodig; de discussie ontstond rond de vraag of de bus een (tijdelijk) alternatief was. Daarover is alles nu wel gezegd, lijkt me.  

27-06-2017 18:34:54
AlexNL
AlexNL
Ik vind het laten rijden van een bus eigenlijk niet eens zo'n gek voorstel, als "goedmakertje" voor de jarenlange uitstel van Breda - Antwerpen v.v.. De spoorwegen hebben al jaren beloftes gemaakt over het realiseren van die verbinding, maar hebben die tot op heden nog altijd niet kunnen nakomen.

De oorzaken hiervoor liggen weliswaar niet binnen de directe invloedssfeer van NS en NMBS, maar dat betekent niet dat ze op hun lauweren hoeven te rusten terwijl Bombardier verderknutselt aan de software. Als er elk uur een bus zou rijden van Breda naar Noorderkempen, in aansluiting op de IC600 aan Belgische zijde, dan wordt er in ieder geval een poging gedaan om eindelijk eens de beloofde verbinding te gaan bieden.

Een voorwaarde is wel dat die bus uit de (internationale) reisplanner komt, en dat treintickets worden geaccepteerd. Dit, in combinatie met de lage frequentie en de onhandige stopplaats, zorgt er in mijn ogen voor dat Lijn 19 niet drukbezet is.
 

27-06-2017 19:07:51
Klaasje
Klaasje
Het is een goedmaken die functioneel niets toevoegt op een relatie waarvan pas bij de realisatie van de uiteindelijke verbinding verwacht kan worden dat er ook echt substantieel meer reizigers gebruik van maken. Zolang omreizen via Roosendaal net zo snel is en weinig meer moeite kost zou het gek zijn om te investeren in een stroom die nauwelijks enige omvang heeft. Het is dan alleen geld uitgeven aan een doekje voor het bloeden, veel geblaat maar weinig wol.  

27-06-2017 21:01:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (di 27 jun 2017 18:34:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p619474/): Een voorwaarde is wel dat die bus uit de (internationale) reisplanner komt, en dat treintickets worden geaccepteerd. Dit, in combinatie met de lage frequentie en de onhandige stopplaats, zorgt er in mijn ogen voor dat Lijn 19 niet drukbezet is.
Wat is "niet drukbezet"... de lijn kent wel een significante hoeveelheid studentenverkeer en rijdt op bepaalde tijden niet zonder reden met gelede bussen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-06-2017 21:07:18
Chrisdb
Chrisdb
Quote
AlexNL (di 27 jun 2017 18:34:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p619474/):
De oorzaken hiervoor liggen weliswaar niet binnen de directe invloedssfeer van NS en NMBS, maar dat betekent niet dat ze op hun lauweren hoeven te rusten terwijl Bombardier verderknutselt aan de software.


Nou jij bent wel heel mild. Als destijds er fatsoenlijk HSL-materieel aangeschaft was ... juist ... die. Oorzaak ligt dus wel degelijk in de directe invloedssfeer van NS en NMBS.

Ter vergelijking: kom jij ermee weg als je gevraagd wordt door een klant een complete website te leveren met CMS en dan aan komt kachelen met Frontpage (waarvan velen weten dat dit niet browservriendelijk is) omdat het definitieve CMS op zich laat wachten? Scheve vergelijking, maar toch...

Ik zou dit (en hetgeen ontopic is) niet aan m'n klanten durven verkopen...

Laatst bewerkt door Chrisdb op 27-06-2017 21:10
 

08-07-2017 15:04:09
icened
icened
Volgens Telegraaf wil Minister Dijksma komende najaar de HSL toeslag (tijdelijk) afschaffen:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjKwv_y3fnUAhWDYVAKHXqMAuEQFggwMAI&url=https%3A%2F%2Fwww.pressreader.com%2Fnetherlands%2Fde-telegraaf%2F20170708%2F281646780171503&usg=AFQjCNGK2C9ZH7U5yzm3LvR_kBX_7IviTw

Interessant experiment. Lijk me zoal goed om HSL toeslag af te schaffen als er genoeg HSL Intercity's (ICNG) zijn want het zorgt nog steeds voor verwarring bij treinreizigers. Gaan ze de HSL toeslag dan berekenen in de prijs voor een treinrit?

En zo gauw treinreizigers weten dat ze toeslag moeten betalen stappen ze minder snel in de HSL Intercity. Tenzij er wat tegenover staat.
 

08-07-2017 15:09:28
mtlx
mtlx
Geef dan alsjeblieft een linkje naar het persbericht van NS zelf in plaats van een interpretatie daarvan door De Telegraaf.
http://nieuws.ns.nl/geld-terug-en-korting-voor-intercity-direct-reizigers-hoe-gaat-dat-in-zijn-werk/
 

08-07-2017 16:28:16
icened
icened
Dat is inderdaad beter.  

16-07-2017 17:14:09
icened
icened
NMBS compenseert uitstel van Benelux op HSL enigszins:

http://www.gva.be/cnt/blela_02971148/beneluxtrein-komt-er-nog-steeds-niet-maar-wel-betere-dienstverlening-in-station-Noorderkempen

Weer moet de regio Kempen en de stad Breda wachten op de directe IC Breda - Antwerpen.
 

17-07-2017 19:39:45
icened
icened
NMBS reeks 28 02 - 013 en NS Traxx serie 186 001 - 012 zullen beide worden van software 9.3 van Bombardier. 12 NMBS Alpha Traxx reeks 28 en 12 NS Traxx serie 186 zullen worden geformeerd met 9 NS ICR.

Zoals bekend zal de Benelux + worden geïntegreerd in de IC Direct Breda - Amsterdam. Als alles gaat zoals is beschreven in Today's Railways zal er de volgende dienstregeling zijn op de HSL Zuid (ergens) in 2018:

Thalys 9300, Thalys 9900, Eurostar 320 Amsterdam - Londen (gezamenlijk 1 keer p/u)
serie 9200 (12 keer per dag met NMBS Alpha Traxx reeks 28 met 9 NS ICR en NS Traxx serie 186)
Benelux Den Haag - Brussel (4 keer per dag)
serie 900 (1 keer p/u met 2 NS Traxx met daartussen 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR)
serie 1000 (2 keer p/u met 2 NS Traxx met daartussen 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR)
serie 1100 (2 keer p/u met 2 Traxx met daartussen 7 tweede klas ICR en 2 tweede klas ICR).

De 21 gehuurde Traxx (12 Alpha en 9 Macquire) en 33 NS Traxx zullen worden ingezet tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven.

Laatst bewerkt door icened op 17-07-2017 19:41
 

17-07-2017 20:07:09
MetroRET
MetroRET
ICR9 in de 9200 !?

En volgens mij zou de 9200 toch worden geïntegreerd met de 1000, ipv de 900, zoals jij beschrijft.
 

17-07-2017 20:22:11
broek53
broek53
Dank voor het overzicht. Het betekent onder andere ook dat de reeks 28 moet worden voorzien van centrale deurvergrendeling en -ontgrendelen en wat dies meer zij.  

17-07-2017 21:08:55
MasterE
MasterE
Dat zit er gewoon in, alleen de keuze links/rechts moet gemaakt worden.


Mcn Asd
 

17-07-2017 21:58:25
icened
icened
Quote
MetroRET (ma 17 jul 2017 20:07:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p620938/): ICR9 in de 9200 !?

En volgens mij zou de 9200 toch worden geïntegreerd met de 1000, ipv de 900, zoals jij beschrijft.


Had dat ook ergens gelezen op deze forum. Weet niet waar dat op gebaseerd was. Neem zelf weer over Today's Railways. Als het tenminste klopt.

9 ICR in de Benelux + lijk me prima. Neemt 1 keer p/u een deel van de serie 900 over, IC 15 Antwerpen - Noorderkempen en de serie 9200 tussen Antwerpen C - Brussel Zuid/Midi.
 

17-07-2017 22:02:59
mdj
mdj
Dat is ook meteen het lastige: Je presenteert dit alles als feiten en niet als jouw gedachtes hierover...

Daar gaat het dan ook fout, omdat je blijkbaar foute aannames maakt en daardoor foute informatie presenteert. En omdat je doet alsof je feiten presenteert, levert dat dus foute informatie op.

Enige bron voor ICR9 in 9200?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-07-2017 22:09:56
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (ma 17 jul 2017 21:58:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p620947/):
9 ICR in de Benelux + lijk me prima. Neemt 1 keer p/u een deel van de serie 900 over,


Nee, de 9200 neemt eens per uur de 1000 over. In de uren dat de Benelux naar Den Haag rijdt zal er een aparte 1000 rijden zodat er een kwartierdienst blijft tussen Amsterdam en Rotterdam.

Als de 9200 1x/u de 900 overneemt krijg je een conflict tussen Breda en Rotterdam wanneer de 9200 naar Den Haag rijdt.
 

17-07-2017 22:35:58
icened
icened
Quote
mdj (ma 17 jul 2017 22:02:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p620948/):

Enige bron voor ICR9 in 9200?


Laatste regels in het artikel van Today's Railways waarin wordt aangegeven dat het uitgebreid wordt naar '9 coaches'.

Laatst bewerkt door icened op 17-07-2017 22:37
 

17-07-2017 22:47:00
AlexNL
AlexNL
Heb je ook een wat meer concrete bron dan een tijdschrift? De kans is vrij groot dat de schrijver van zo'n stuk het van horen zeggen heeft, of dat hij bijvoorbeeld in de war is met de stammen van de 1100 (dat was ICR6 en is verlengd naar ICR9 om Gvc-Bd-Ehv te gaan rijden).  

17-07-2017 22:47:32
thom
thom
Link dat artikel hier even, dan is wat makkelijker  

18-07-2017 08:08:30
Tijgernoot
Tijgernoot
ICR9 gaat niet, daarvoor zijn er veel te weinig rijtuigen over. Er wordt wel geprobeerd de Benelux met ICR7 te laten rijden volgens een brief aan de reizigersverenigingen. En als er wel zoveel rijtuigen waren had NS zich wel eens mogen verantwoorden waarom er niets aan de drukte op de noordsectie in de spits gedaan wordt.

Zie http://locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf (pagina 8)
 

18-07-2017 09:18:16
mvschoon
mvschoon
Grappig dat mensen op internet vragen om een "concretere" bron dan een tijdschrift! Afijn, ik heb dat tijdschrift ook (kan het aanraden),'t is gewoon op papier en dus niet te linken. De auteur van het artikel is Carlo Hertogs, de correspondent voor België.  

18-07-2017 09:29:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Genoemde auteur is meestal goed ingevoerd, dus het is geen vaag gerucht m.i.  

18-07-2017 11:13:13
phantom
phantom
Als er idd te weinig rijtuigen zijn voor ICR 9,is er dan genoeg I6 over in Belgie ?
Wellicht dat men daarmee dan extra stammen kan vormen om ICR rijtuigen vrij te spelen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-07-2017 11:50:20
Jan-Mark
Jan-Mark
I6 is in ruime mate over in België, slechts zo'n 8 rijtuigen worden maar planmatig ingezet (2 in de 9200, en dan nog de bekende P-trein FBMZ - Luxembourg v.v. op zondag met o.a. 6 rijtuigen I6). Pas als de grote materieelwisseling op de Brussel-Luxemburg plaatsvindt, krijgen de 45 te moderniseren I6-rijtuigen er weer wat ritten bij.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 18-07-2017 11:51
 

18-07-2017 11:51:47
thom
thom
Volgens mij is een deel van de I6 in verkoop en verkocht, en een deel gaat in revisie.

Verder is het deursysteem anders, dus ik weet niet of het met I6 nu zo gaat lukken om in Sandwich te rijden, volgens mij hebben de ICR'en daar ook meer kabels voor.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2017 11:53
 

18-07-2017 17:30:23
icened
icened
Quote
Tijgernoot (di 18 jul 2017 08:08:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p620975/): ICR9 gaat niet, daarvoor zijn er veel te weinig rijtuigen over. Er wordt wel geprobeerd de Benelux met ICR7 te laten rijden volgens een brief aan de reizigersverenigingen. En als er wel zoveel rijtuigen waren had NS zich wel eens mogen verantwoorden waarom er niets aan de drukte op de noordsectie in de spits gedaan wordt.

Zie http://locov.nl/Images/Locov%202017-120876%20Besluit%20dienstregeling%202018_tcm311-383205.pdf (pagina 8)


Ben niet mee eens dat 9 ICR niet kan geformeerd als er de serie 9200 de serie 1000 12 keer per dag overneemt. Aangevuld met 4 keer per dag Den Haag - Brussel.

Vergeet niet dat nu 4 keer p/u een IC Direct rijdt tussen Amsterdam - Rotterdam. En daarnaast de Beneluxtrein tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel. Hier worden 14 stammen voor gebruikt.

Dus als de 70 tweede klas en 14 eerste klas (stuurstand) rijtuigen aangevuld worden met 12 NMBS reeks 28 afgehaald wordt tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel en daarmee de serie 1000 1 keer p/u verlengd naar Brussel zal het niet zo'n probleem zijn om een NMBS Alpha Traxx reeks 28, 9 NS ICR en NS serie 186 te formeren. De frequentie van Traxx + ICR gaat dan van 5 keer p/u naar 4 keer p/u.

Overigens is jouw bron met Locov een goede bron. Ben benieuwd of het nou 7 of 9 ICR gaat worden.

Laatst bewerkt door icened op 18-07-2017 21:56
 

18-07-2017 18:26:33
michaben
michaben
De 1000 krijgt een erg ongunstige kering met koppeling aan de Benelux en je hebt eens in de vier uur die pendel als de Benelux zo nodig naar Gv moet waardoor je nauwelijks stammen uitspaart hier (hooguit een reservestam minder). Benelux spaar je één stam uit door via de HSL te rijden. Om met één reserve AMRO en één Beneluxstam minder ICR9 samen te stellen voor de Benelux kom je als ik zo snel tel 5 A en 6 B rijtuigen te kort. Voor ICR8 heb je dan net genoeg maar moet je wel enkele B rijtuigen ombouwen tot A rijtuig.

Kortom, of men moet flink gaan snoeien in het aantal reservestammen en/of rijtuigen gaan ombouwen, of het wordt toch ICR7 zoals volgens eerdere berichten.
 

18-07-2017 18:52:50
Frontier
Frontier
Ik meen dat er ook nog een stuk of wat Apmz10 en/of Bpmz10 rijtuigen opgebokt staan omdat ze 'over' waren, lijkt me een mooie gelegenheid om daar iets mee te doen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-07-2017 20:26:40
Klaasje
Klaasje
We zien natuurlijk de grote drukte in de spitstreinen en in de Benelux is 7 bakken wellicht ook wat krap. Toch ben ik bang dat het een beetje behelpen blijft totdat de ICNG er is. Die termijn is te kort om nog erg grote investeringen te doen hoewel er wellicht toch echt iets moet gebeuren.

Wat dat betreft zou het wat meer gemixt inzetten van de bestaande stammen met 9 rijtuigen kunnen helpen met daarnaast kijken of de mix aan lengtes optimaal is. Als het nu echt niet anders kan denk ik dat ICR-6 in de 1100 in combinatie met voortreinen met ICM op de niet-HSL gedeeltes een logischer stap is dat investeren in rijtuigen die binnen vier jaar weer aan de kant gaan.
 

18-07-2017 21:25:53
thom
thom
Quote
Frontier (di 18 jul 2017 18:52:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p621023/): Ik meen dat er ook nog een stuk of wat Apmz10 en/of Bpmz10 rijtuigen opgebokt staan omdat ze 'over' waren, lijkt me een mooie gelegenheid om daar iets mee te doen.

Op de houtrakpolder stonden eerst 3opgebokte ICR'en, al een tijdje is dit er nog maar één.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2017 21:26
 

18-07-2017 21:39:59
maarten83
maarten83
Draaistellen tekort?  

18-07-2017 22:14:14
roja
roja
Het is toch al jaren behelpen met de ombouw en indeling van rijtuigen.
Ik heb de laatste jaren niets anders meegemaakt bij dat (vooruitstrevende NS Bedrijf) Helaas moet ik dat steeds weer constateren, het gaat mij ook echt aan het hard, ik zou het ook graag anders gezien hebben.
 

18-07-2017 22:27:38
maarten83
maarten83
Je zou toch denken na de sloop van de Bs rijtuigen dat er voldoende draaistellen moeten zijn.  

18-07-2017 22:36:48
timtrein
timtrein
Er zijn nog draaistellen in revisie (het ombouwprogramma van de rijtuigen is nu klaar, de reservedraaistellen nog niet)  

18-07-2017 22:40:21
thom
thom
Quote
maarten83 (di 18 jul 2017 22:27:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p621042/): Je zou toch denken na de sloop van de Bs rijtuigen dat er voldoende draaistellen moeten zijn.

Alle kopdraaistellen van de voormalig Bs'en zijn anders opgebouwd, ze zijn bijvoorbeeld voorzien van andere randapparatuur als wielflenssmering, baanruimers en spoelen voor ATB en Memor etc... Ongetwijfeld dus niet 1:1 bruikbaar.

Quote
roja (di 18 jul 2017 22:14:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p621041/): Het is toch al jaren behelpen met de ombouw en indeling van rijtuigen.
Ik heb de laatste jaren niets anders meegemaakt bij dat (vooruitstrevende NS Bedrijf) Helaas moet ik dat steeds weer constateren, het gaat mij ook echt aan het hard, ik zou het ook graag anders gezien hebben.

Nouja, met vooruitstrevend heeft het helemaal niets te maken, want het moge duidelijk zijn dat de materieelinzet van dit materieel heel anders voorzien was.

Dat de ICR'en al redelijk wat aanpassingen hebben gehad is danook puur omdat men de inzet van de rijtuigen een aantal keer heeft moeten wijzigen, waardoor andere eigenschappen benodigd waren of eisen gesteld werden.

Om maar iets te noemen, de verplichting van een deursysteem met een 'deuren dicht' terug koppeling voor inzet op de HSL, en omgekeerd in België dat de deuren mechanisch vergrendeld moeten zijn waardoor de 'klepjes' bediening weer terug gebouwd moest worden.

Al met al kun je er ervan zeggen wat je wilt, maar de ICR'en zijn voor hun leeftijd gewoon nette en moderne rijtuigen, waarvan je de leeftijd er echt niet aan af ziet, iit tot bijvoorbeeld de I6'en van de NMBS die toch een heel andere indruk geven.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2017 22:54
 

18-07-2017 22:41:39
Oldskool
Oldskool
Snijbrander erlangs en weg met die troep %08%  

18-07-2017 23:10:40
AlexNL
AlexNL
Quote
thom (di 18 jul 2017 22:40:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p621046/):

Al met al kun je er ervan zeggen wat je wilt, maar de ICR'en zijn voor hun leeftijd gewoon nette en moderne rijtuigen, waarvan je de leeftijd er echt niet aan af ziet, iit tot bijvoorbeeld de I6'en van de NMBS die toch een heel andere indruk geven.


Hier ben ik het roerend mee eens. Als er een ICR-stam komt voorrijden zou je niet zeggen dat de rijtuigen gebouwd zijn in de jaren '80, zowel van binnen als van buiten ziet het materieel er prima uit en de rijeigenschappen zijn nog altijd goed.

Over hoe de meest recente opknapbeurt is uitgevoerd valt te twisten, ik vond het PRIO-interieur aangenamer aanvoelen dan de regenbooglook die ze er nu in hebben geplakt. Maar da's een kwestie van smaak.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl