Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
01-02-2017 11:02:45
broek53
broek53
Echt hogesnelheid kun je op 1500V niet rijden, ofwel je bent op die afstanden hier al bijna op je bestemming voordat het zover is. Dat het hogensnelheid moest worden, was een prestigezaak ("anders worden we het Jutland van het noorden", aldus Smit-Kroes). NS zat daar in eerste instantie niet op te wachten en had alleen belang bij wat nu het noordelijk deel is als ontlasting van de Oude Lijn. Dat zou dan ook een geode oplossing geweest zijn: dat noordelijke deel een klassiek baanvak, maar met de mogelijkheid 200 km/h te rijden of zo (al la de Hanzelijn) en het zuidelijk deel van de HSL ook werkelijk HSL.  

01-02-2017 11:16:27
Rolffiej19
Rolffiej19
De 186-120 en de 186-027 zijn inmiddels appart genomen voor onderzoek de trein was gestrand door een verbroken RBC verbinding maar goed dan zou de HSL toch in level 1 gezet kunnen worden en weg ben je maar dat zal wel te simpel gedacht zijn%08%


MCN ASD
 

01-02-2017 11:49:09
bacr
bacr
RBC-verbinding?
Kan de HSL qua beveiliging dan handmatig vanuit een VL-post naar andere niveaus van beveiliging worden geschakeld, of doel je erop dat er in de loc op een ander niveau wordt overgegaan?
 

01-02-2017 12:02:34
Rolffiej19
Rolffiej19
RBC verbinding ja dat heeft een trein op de hsl nodig om te kunnen rijden onder level-2 mocht die wegvallen dan kan de baan vanuit de VL-post omgeschakeld worden naar level 1 alleen moeten dan wel alle treinen stil staan op de Hsl


MCN ASD
 


01-02-2017 12:27:25
Diedje
Diedje
Lijkt me niet al te lastig bij een verstoring dat alle treinen stil staan...  

01-02-2017 13:45:53
lex_t
lex_t
pfff wat zou ombouw naar 1500V en ATB kosten? Los van de onwil om dit te doen?  

01-02-2017 13:54:14
broek53
broek53
Een heleboel, vrees ik. Het komt voor bovenleiding neer op her-elektrificeren. ATB suggereert ook een complete beveiliging met lichtsein en dat zou ik dan maar niet doen, waar men ondertussen bezig is alom ERTMS in te bouwen.  

01-02-2017 14:27:51
DingeZ
DingeZ
Het contactverlies met het RBC was de oorzaak van het stilvallen van de ICd op 31 januari bij Rtd , maar doordat de achterste loc niet wilde opstarten kwam de trein ook niet meer weg. Vervolgens lukte het niet om te koppelen met de hulploc, waardoor de trein niet kon worden weggeslepen.

Laatst bewerkt door moderator op 03-02-2017 22:23
 

01-02-2017 14:28:44
VIRMm1
VIRMm1
Waarom zou het koppelen met een hulploc niet lukken?

We hebben het hier niet over treinen met een automatische koppeling...
 

01-02-2017 14:48:29
sjoerd
sjoerd
Quote
lex_t (wo 01 feb 2017 13:45:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p606519/): pfff wat zou ombouw naar 1500V en ATB kosten? Los van de onwil om dit te doen?

Het kan natuurlijk geen kwaad om je eens te verdiepen in de historie rond de aanleg van de HSL-zuid die uitstekend beschreven staat in onder meer Op de Rails. En dan heb je de flauwekul die de mening heeft gevormd van de politiek en de media er niet bij. Zoals elke beslissing die op zeker moment valt, en zeker ook beslissingen als over de HSL-zuid, kleven er voor- en nadelen aan, terwijl technische problemen dan nog niet kunnen worden overzien. Als je de inrichting van je eigen huis bekijkt zul je ook zien dat je, toen je besloot hoe je het ging doen, nog niet wist wat je te wachten stond, met alle nadelen van dien. En dat geldt ook voor je schoolkeuze, je carrière, je gezin (if), je vriendschappen en ga zo maar door. Dat is geen excuus voor de narigheid op de HSL, maar een volstrekt logisch gevolg van kiezen.
 

01-02-2017 14:49:33
noof
noof
Het bericht van Thrnt2009 hierboven vat het goed samen, ook de tractie van de hulploc klapte er enige malen uit. Toen werd eerst overgegaan op evacuatie alvorens later de trein de tunnel weer uit zien te krijgen.  

01-02-2017 14:51:19
lex_t
lex_t
Je sleept toch met een diesel lijkt me?  

01-02-2017 14:52:46
Frontier
Frontier
Quote
DingeZ (wo 01 feb 2017 14:27:51 https://www.somda.nl/forum/19012/p606526/): maar doordat de achterste loc niet wilde opstarten kwam de trein ook niet meer weg.

Dan koppel je die achterste loc af en laat je die achter? Dan hoeven de reizigers tenminste minder lang te wachten, de hulploc kan zich vervolgens over de achtergebleven loc bekommeren.

Quote
lex_t (wo 01 feb 2017 14:51:19 https://www.somda.nl/forum/19012/p606531/): Je sleept toch met een diesel lijkt me?

Die heeft NS al jaren niet meer. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-02-2017 14:57:35
renew40
renew40
Sleepgereed moet genoeg zijn toch om de loc als ballast mee te gaan nemen!
Maar zal wel weer een samenloop van uiterste zijn geweest op een zeer ongelukkige plek op de hsl.
 

01-02-2017 15:42:45
ZJ37
ZJ37
En dan lijkt de besluiteloosheid en/of het gedimdam over wel of niet evacueren ook de kop op te hebben gespeeld (kan er uit ervaring boeken over volschrijven). Het hoeft toch geen 2 uur te duren voor je je reizigers de trein uit hebt?  

01-02-2017 15:49:25
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
noof (wo 01 feb 2017 14:49:33 https://www.somda.nl/forum/19012/p606530/): Het bericht van Thrnt2009 hierboven vat het goed samen, ook de tractie van de hulploc klapte er enige malen uit. Toen werd eerst overgegaan op evacuatie alvorens later de trein de tunnel weer uit zien te krijgen.


Dan volgt hier de ontknoping.
Het was niet dat het koppelen niet lukte, hier wat meer duidelijkheid waarom het wegslepen niet lukte: de rolbewaking van de wegsleeploc sprak telkens aan omdat er pas na het lossen tractie gegeven kan worden en in de tussentijd de trein alweer een aantal meter naar achteren was gerold. Ook met de functie voor het vertrekken met een 'hellingproef' (om het even in lekentermen te houden) functioneerde niet voldoende, omdat de helling te steil was.
Gisterenavond is daarom uiteindelijk de trein de helling afgeduwd verder de tunnel in, waardoor de trein weer vlak kwam te staan en is dus op die manier de tunnel uitgesleept.
Het was dus niet dat de loc niet voldoende kracht had, maar puur het afschakelen van de tractie en remmen door de rolbewaking.
 

01-02-2017 15:50:44
vdgrail
vdgrail
Even terug naar gisteren. Rond tien over 5 rijdt de vertraagde 1154 voorbij Barendrecht en schiet in een snelremming thv aansluiting Havenspoorlijn/aansluiting HSL bij Rlb. Ik zat in die trein. De trein was dus al ver voorbij de spanningssluis. Maar zal wel enige tijd zonder tractie doorgerold zijn. Het viel mij op bij de aansluiting op de HSL bij Prinsenbeek dat er een vrij lange tijd geen tractie is. Meerdere malen is de lok opnieuw opgebouwd en gereset. Maar dit leverde geen tractie op. De remmen werden wel een aantal keer gelost waardoor de trein een paar meter terug de dive-under in rolde. De storing kon niet verholpen worden waardoor de trein afgesleept moest worden. Pas om 18:30u kon de trein afgesleept worden met de - zo blijkt - 186001. Inmiddels was ProRail al opgeroepen met twee busjes en een touringcar om de trein zo nodig te evacueren, getuige hun aanwezigheid bij de noodtrap aan de Bergambachtstraat. Het personeel was overigens vrij summier in informatie verstrekking en praten met reizigers.

Begin van januari was ik ook de gelukkige bij het stranden van een IC direct vanuit Schiphol naar Rotterdam in de avondspits. Daar kwam de trein na een snelremming stil te staan op de fly-over bij Hoofddorp. Het probleem was het verlies van contact met de baan (oftewel de beveiliging). Na meermaals resetten en opnieuw opbouwen van de trein werd gesproken over het afslepen. De oorzaak werd ook nog gezocht in de rijtuigen. Uiteindelijke werd er een oplossing gevonden in het uitschakelen van de achterop lopende lok. Die veroorzaakte blijkbaar de storing waardoor er geen contact met de baan gelegd kon worden. Het personeel was overigens radeloos en was er wel een beetje klaar mee.

Mijn vermoeden [speculaas aan] is dus dat het sandwich bedrijf van de traxx wordt verstoord door de periode spanningsloos rijden, met een storing en dus een snelremming als gevolg. De Traxx lijkt dus in storing te schieten bij sandwich-bedrijf. Een treinstel als Thalys functioneert als 1 systeem, terwijl bij de Sandwich sprake is van twee kapiteins op 1 schip. [Speculaas uit]

Ik zou er dan dus voor kiezen om de achterop lopende lok in opzending mee te nemen en niet actief te houden.
 

01-02-2017 15:58:21
broek53
broek53
Nadeel: dan moet de snelheid omlaag en dat is nu bij uitstek op de HSL niet de bedoeling.  

01-02-2017 16:01:32
Frontier
Frontier
En die rolbewaking kan niet uitgeschakeld worden in zo'n geval?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-02-2017 16:30:40
Marco
Marco
Quote
lex_t (wo 01 feb 2017 14:51:19 https://www.somda.nl/forum/19012/p606531/): Je sleept toch met een diesel lijkt me?


Mag je überhaupt nog met een diesel een stilstaande trein een helling omhoog slepen in een tunnel? Ik kan me herinneren dat dat verboden was in de tunnel bij Barendrecht, sinds die schuimparty.

Laatst bewerkt door Marco op 01-02-2017 16:31
 

01-02-2017 16:52:55
Oldskool
Oldskool
Quote
Frontier (wo 01 feb 2017 16:01:32 https://www.somda.nl/forum/19012/p606546/): En die rolbewaking kan niet uitgeschakeld worden in zo'n geval?
Zit in de ATB.
 

01-02-2017 17:04:33
Frontier
Frontier
Dan kan het dus uit? Aangezien ATB ook uit kan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-02-2017 17:20:33
mich
mich
Die bewakingen in de Traxx zijn veel strenger (tot een factor 10) dan in ander materieel, zoals een 189. Daardoor kun je met een traxx bv. niet goed iets een tunnel uit trekken, maar ook een dodemantest pakt hij niet en een goederentrein aankoppelen gaat alleen met een work-around.(treinrem afsluiten).  

01-02-2017 17:22:24
icened
icened
Quote
vdgrail (wo 01 feb 2017 15:50:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p606544/): Een treinstel als Thalys functioneert als 1 systeem, terwijl bij de Sandwich sprake is van twee kapiteins op 1 schip. .


Eigenlijk is die IC Direct een 'provisorische' Intercity die bestaat uit twee delen. Uit nood geboren zoals iedereen weet. Helaas zaten ook andere factoren tegen. Herinner me dat Bombardier beloofd had dat ze wel locomotieven konden leveren die met ERTMS overweg konden. Inmiddels weten we dat Bombardier met ERTMS niet op de eerste plaats staat qua betrouwbaarheid.

Kan bijna niet anders dat de nieuwe Coradia Intercity betrouwbaarder wordt want die gaat ook functioneren als 1 systeem. En een leverancier die een goede reputatie met ERTMS heeft. Ben benieuwd wat voor pantograaf de IC-NG zal krijgen vanwege het vele omschakelen met stroomsystemen? En zal het 2 of 4 pantografen krijgen?
 

01-02-2017 17:28:23
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 01 feb 2017 15:58:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p606545/): Nadeel: dan moet de snelheid omlaag en dat is nu bij uitstek op de HSL niet de bedoeling.

Nadeel 2: de bewegende delen van de Traxx slijten te snel in sleepbedrijf.
 

01-02-2017 17:28:53
kiekkiek
kiekkiek
Hoe doen ze dat in de bergen dan met die Traxx locs?  

01-02-2017 20:38:06
BGM104
BGM104
Quote
lex_t (wo 01 feb 2017 14:51:19 https://www.somda.nl/forum/19012/p606531/): Je sleept toch met een diesel lijkt me?

Diesellocs zijn niet toegelaten op de HSL.
 

01-02-2017 20:41:49
jeanne
jeanne
Niet dat ik het draadje van de HSL wil ontregelen %08% met Zwitsers nieuws, maar het wil daar met de toelating van Bombadiers Twindexx voor de SBB niet erg vlotten. Naar verluid zou dit ook met de ERTMS te maken hebben. Niet voor niets zijn ooit twee Traxxen richting Zwitserland gereist. Uit kringen die daar in de periferie van dit project werkzaam zijn werd mij duidelijk dat het programmeren van ERTMS een job is dit door slechts weinige gedaan wordt en dat dit ook nog eens een "on the job" gebeuren is. Bovendien werd mij duidelijk gemaakt dat deze "deskundigen" er lustig op los transfereren tussen de verschillende concerns al naar hun behoeften. Dit klink mij in ieder geval niet erg gezond, in de zin van de continuïteit van diverse projecten. Misschien was dat ook wel de redenen dat de BAV (Zwitserse Inspectie) de tijdelijke toelating van diverse series Traxxen voor de Gotthard route in eerste instantie niet wilde continueren?

Laatst bewerkt door jeanne op 01-02-2017 20:42


Jeanne Kok
 

01-02-2017 21:18:15
icened
icened
Hebben concerns als Bombardier, Alstom, Hitachi enz. niet hun eigen mensen voor ERTMS? Of begrijp ik bovenstaande reactie verkeerd?

In ieder geval zijn de Traxx nu eindelijk wel toegestaan voor het rijden op de Gotthardspoorlijn & Gotthard(basis)tunnel.

Laatst bewerkt door icened op 01-02-2017 21:18
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-02-2017 22:27:29
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
Frontier (wo 01 feb 2017 16:01:32 https://www.somda.nl/forum/19012/p606546/): En die rolbewaking kan niet uitgeschakeld worden in zo'n geval?


Ja die beveiligingen kunnen uitgeschakeld worden, maar dan zet je ALLES uit en rij je zonder ATB/ERTMS. En dat mag weer niet met mensjes aan boord.
Dat is later ook gedaan, de trein is de tunnel ingerold tot aan het SMB na de spanningssluis, daar alles uitgeschakeld en zonder problemen naar boven gereden.
Als dat op de helling gebeurt was had de hulploc het ook gewoon voor elkaar gekregen om weg te komen.
Overigens is het nog een raadsel waarom de beide Traxxen van die trein weigerden om de pantografen nog op te doen, dat was het eigenlijke euvel, de rest gevolg en samenloop

Laatst bewerkt door Trhnt2009 op 01-02-2017 22:28
 

01-02-2017 22:38:42
timtrein
timtrein
Quote
Trhnt2009 (wo 01 feb 2017 15:49:25 https://www.somda.nl/forum/19012/p606543/):
Het was niet dat het koppelen niet lukte, hier wat meer duidelijkheid waarom het wegslepen niet lukte: de rolbewaking van de wegsleeploc sprak telkens aan omdat er pas na het lossen tractie gegeven kan worden en in de tussentijd de trein alweer een aantal meter naar achteren was gerold. Ook met de functie voor het vertrekken met een 'hellingproef' (om het even in lekentermen te houden) functioneerde niet voldoende, omdat de helling te steil was.
Gisterenavond is daarom uiteindelijk de trein de helling afgeduwd verder de tunnel in, waardoor de trein weer vlak kwam te staan en is dus op die manier de tunnel uitgesleept.
En dat hadden ze niet direct kunnen bedenken? Ze hadden 'm toch gelijk tot onderin kunnen terugzetten en dan vertrekken...
 

01-02-2017 23:35:44
Frontier
Frontier
Quote
Trhnt2009 (wo 01 feb 2017 22:27:29 https://www.somda.nl/forum/19012/p606569/): Ja die beveiligingen kunnen uitgeschakeld worden, maar dan zet je ALLES uit en rij je zonder ATB/ERTMS. En dat mag weer niet met mensjes aan boord.
Dat is later ook gedaan, de trein is de tunnel ingerold tot aan het SMB na de spanningssluis, daar alles uitgeschakeld en zonder problemen naar boven gereden.


Dus samengevat: aanvankelijk was het regeltjesneuken belangrijker dan het lot van de reizigers, en pas toen het werkelijk schrijnend begon te worden breekt nood ineens wet? Het spijt me wel, maar ik vind het een uiterst treurige gang van zaken.

In zo'n geval moet je onmiddellijk poep hebben aan de regels. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dergelijke hinderlijke beveiligingen in zulke situaties onmiddellijk uitschakelt. Zorg eerst dat je zo snel mogelijk weer onderweg bent, dan kun je die ongein daarna wel weer 'ns aanzetten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-02-2017 00:05:14
treinfan
treinfan
Quote
BGM104 (wo 01 feb 2017 20:38:06 https://www.somda.nl/forum/19012/p606561/):
Quote
lex_t (wo 01 feb 2017 14:51:19 https://www.somda.nl/forum/19012/p606531/): Je sleept toch met een diesel lijkt me?

Diesellocs zijn niet toegelaten op de HSL.
Waarom worden er dan bij werkzaamheden (en vroeger wel eens bij afslepen) specifiek G1206'en met ERTMS gebruikt? Als ze toch niet zouden zijn toegelaten, zou dat niets uitmaken.
 

02-02-2017 00:55:47
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
Frontier (wo 01 feb 2017 23:35:44 https://www.somda.nl/forum/19012/p606572/):
Quote
Trhnt2009 (wo 01 feb 2017 22:27:29 https://www.somda.nl/forum/19012/p606569/): Ja die beveiligingen kunnen uitgeschakeld worden, maar dan zet je ALLES uit en rij je zonder ATB/ERTMS. En dat mag weer niet met mensjes aan boord.
Dat is later ook gedaan, de trein is de tunnel ingerold tot aan het SMB na de spanningssluis, daar alles uitgeschakeld en zonder problemen naar boven gereden.


Dus samengevat: aanvankelijk was het regeltjesneuken belangrijker dan het lot van de reizigers, en pas toen het werkelijk schrijnend begon te worden breekt nood ineens wet? Het spijt me wel, maar ik vind het een uiterst treurige gang van zaken.

In zo'n geval moet je onmiddellijk poep hebben aan de regels. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dergelijke hinderlijke beveiligingen in zulke situaties onmiddellijk uitschakelt. Zorg eerst dat je zo snel mogelijk weer onderweg bent, dan kun je die ongein daarna wel weer 'ns aanzetten.


Nee het was op dat moment geen regeltjes neuken, die regeltjes zijn er niet voor niets. ALS het misgaat gaat de betreffende machinist volledig op zijn bakkes. Misschien ben ik te braaf, maar een rood licht is blijven staan, ook midden op de hei als er van geen enkele kant iets nadert.
En als je goed meegelezen hebt, die trein deed helemaal niets meer, en een voor jouw mening teveel aanwezige beveiligingen ter bescherming van het geen we vervoeren uitschakelen is een doodzonde, ook als dit een hulploc betreft die daardoor de trein de helling niet op krijgt. Er had gewoon minder geprobeerd moeten worden en eerder geëvacueerd.
En de betreffende machinist heeft gedaan wat hij kon, net als de collega die kwam slepen. Maar zolang er maar 1 passagier in die trein zit geeft niemand toestemming dat ding feitelijk ongecontroleerd die helling af te laten rollen. Dat had ook de machinist die het overkwam niet gelukt, die trein staat als een baksteen zo vast als de pantografen niet meer op willen, en dan in allerhande verzegelde kastjes te gaan zitten omdat je je passagiers naar Amsterdam wilt brengen............hmmmm dag baan dag hypotheek.
Rijden zonder ATB is al heiligschennis met allerhande rompslomp en beperkingen, maar rijden zonder ERTMS is een doodzonde want je bent gewoon van de radar.
En nee ik ben niet pro NS, ik ben pro regels die er gemaakt zijn om een proces veilig te laten verlopen. Dat er het nodige schort aan die protocollen, oké, dat kan verbeterd worden. Dus zoals ik al zei, eerder evacueren en dan aanmodderen om dat materieel te bergen. Er is in dit geval niet een nood breekt wet toepassing gedaan, dat was pas na de evacuatie, er is precies gedaan wat er voorgeschreven is. Dit was een duur leermomentje door allerhande "Wet van Murphey" samenlopende omstandigheden

@Treinfan,
Bij werkzaamheden gelden er andere regels, dan is een traject buiten bedrijf en werken beveiligingen niet meer, dan mag er dieselmaterieel, wat dan weer speciaal is toegelaten, de HSL op, maar niet tijdens reizigers bedrijf of afsleep acties.
 

02-02-2017 01:58:46
Frontier
Frontier
Goed, wellicht zie ik dingen over het hoofd dus help me even. Wat is er zo LE-VENS-GE-VAAR-LIJK aan:
-in de wegsleeploc 'ALLES' uitzetten en aankoppelen.
-indien nodig in de andere locs ook 'ALLES' uitzetten.
-vervolgens met een gangetje van 40 zonder ERTMS terug te sukkelen richting Rtd.
-bij Rhsla de ATB weer aanzetten en vervolgens Rtd binnenrijden.
-in Rtd de reizigers laten uitstappen.

Bovenstaande lijkt me heel redelijk voor alle partijen (degene die de mcn toestemming geeft tot 'ALLES' uitzetten, de mcn zelf, de treindienstleider, etc.) om in een geval van een gestrande trein in mee te gaan? Want het is werkelijk van de zotten dat kennelijk het volgen van de protocollen en evacuatie de voorkeur heeft. Evacueren doe je als er een levensgevaarlijke situatie is, zoals brand en dergelijke, niet bij wissewasjes als dit.

We hebben het hier wel over de reizigers waar alles ten koste van gaat en die met alle hinder en vertraging opgescheept worden. De reizigers, alias de betalende klanten, die ervoor zorgen dat jij (en tevens alle andere betrokkenen) überhaupt een baan hebt en je hypotheek kunt betalen.

Laatst bewerkt door Frontier op 02-02-2017 02:07


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-02-2017 11:41:14
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Trhnt2009 (do 02 feb 2017 00:55:47 https://www.somda.nl/forum/19012/p606574/):
Rijden zonder ATB is al heiligschennis met allerhande rompslomp en beperkingen, maar rijden zonder ERTMS is een doodzonde want je bent gewoon van de radar.
En nee ik ben niet pro NS, ik ben pro regels die er gemaakt zijn om een proces veilig te laten verlopen.


Zonder ATB rijden is in bepaalde gevallen gewoon toegestaan, dus zeker geen heiligschennis.
En hoezo gewoon van de radar? Je bent voor de treindienstleider gewoon zichtbaar en die kan je dan toch de tunnel uitpraten?!?
En natuurlijk zijn regels nodig om e.e.a. veilig te laten verlopen. Maar regels hebben ook een doel en daar wordt voor het gemak nogal eens aan voorbij gegaan. In dit soort gevallen is gevoel voor de juiste maat vaak ver te zoeken.
 

02-02-2017 11:59:29
treinfan
treinfan
Zit er bij ERTMS dan ook treindetectie in de baan? Als er om wat voor reden dan ook een locomotief achterblijft op de HSL, wil je niet dat de ERTMS daarvan uitstaat. Dan krijg je dat er de volgende dag een trein met 160 km/h ineens vol in de remmen moet, omdat er nog een loc in de weg staat.

@Trhnt volgens mij werken de beveiligingssystemen nog wel gewoon bij werkzaamheden. Anders hadden er wel locs zonder ERTMS ingezet kunnen worden.

Als ik het zo bekijk, was het handiger geweest als de sleeploc aan de andere kant was gaan staan: niet aankoppelen, maar er tegenaan parkeren met de rem erop. Van de gestrande trein vervolgens in een paar keer de buffers laten inveren (rolbeveiliging zal wel in werking treden), tot de trein niet meer rolt. Dan zou daarna de hellingstart wel moeten werken
 

02-02-2017 12:01:31
kiekkiek
kiekkiek
ETCS level 1 en 2 hebben gewoon baangebonden detectie.  

02-02-2017 12:06:25
cuneo56
cuneo56
Bij ETCS level 1 en 2 is en moet er detectie aanwezig zijn.
Pas bij level 3 is dit niet meer nodig , hier bepaalt de trein dat deze in tact is waar deze zich bevindt.
Omdat die positie bepaling o.a plaatsvindt met GPS signalering en dit een Amerikaans systeem is zou met de nieuwe Amerikaanse President en zijn America First credo wel eens een probleem kunnen ontstaan
 

02-02-2017 12:09:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Assentellers ja verder even over dat afslepen in 9 van de 10 gevallen bepalen de mensen die er bijkomen wachtdienst techniek enzovoort en die zeggen ook helaas niet zomaar zet alles maar uit en rij maar verder zonder ERTMS...


MCN ASD
 

02-02-2017 12:21:26
Apda
Apda
Quote
cuneo56 (do 02 feb 2017 12:06:25 https://www.somda.nl/forum/19012/p606600/): ... Omdat die positie bepaling o.a plaatsvindt met GPS signalering en dit een Amerikaans systeem is zou met de nieuwe Amerikaanse President en zijn America First credo wel eens een probleem kunnen ontstaan

Het alternatief voor het Amerikaanse GPS - het Europese Galileo - is sinds kort operationeel en wordt de komende jaren verder verbeterd. nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem)
(Klikbare link gaat in Somda niet goed door de ")" aan het eind van de URL.)
 

02-02-2017 12:56:29
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
treinfan (do 02 feb 2017 11:59:29 https://www.somda.nl/forum/19012/p606598/): Zit er bij ERTMS dan ook treindetectie in de baan? Als er om wat voor reden dan ook een locomotief achterblijft op de HSL, wil je niet dat de ERTMS daarvan uitstaat. Dan krijg je dat er de volgende dag een trein met 160 km/h ineens vol in de remmen moet, omdat er nog een loc in de weg staat.

@Trhnt volgens mij werken de beveiligingssystemen nog wel gewoon bij werkzaamheden. Anders hadden er wel locs zonder ERTMS ingezet kunnen worden.

Als ik het zo bekijk, was het handiger geweest als de sleeploc aan de andere kant was gaan staan: niet aankoppelen, maar er tegenaan parkeren met de rem erop. Van de gestrande trein vervolgens in een paar keer de buffers laten inveren (rolbeveiliging zal wel in werking treden), tot de trein niet meer rolt. Dan zou daarna de hellingstart wel moeten werken


Ja gelukkig wel, anders zou een achtergebleven rijtuig ook niet opgemerkt worden.

Nou bij mijn weten niet, nou weet ik gelukkig echt niet alles en ga ik dat voor HSL en Betuweroute is navragen.

Nee ook dan had de hellingstart niet gewerkt, de helling is te steil en de bijna 600 ton gaat rollen voor er tractie gegeven kan worden.
Een Traxx geeft pas tractie als de remmen gelost zijn, dus op die helling gaat die trein ook achterwaarts aan de haal en zal de loc hem niet kunnen opdrukken omdat de rolbeveiliging aanspreekt en de trein geremd wordt waardoor er geen tractie meer kan worden gegeven.
Hieronder een relaas van het voorval.

Ik ben er zelf verder niet bij geweest, maar ik zal een poging doen om uit te leggen wat er volgens mij, als ik de machinisten die betrokken waren bij de evacuatie en het wegslepen goed heb begrepen, is gebeurd. De machinist van de trein zelf heb ik echter niet gesproken, dus wat er nu helemaal precies mis was met die trein weet ik ook niet.

Vanaf Rotterdam ga je van ATB naar Level 1 en daarna naar Level 2. ATB naar Level 1 ging goed, dus de trein reed verder de HSL op. Echter de verbinding met het RBC kwam niet tot stand, dus bij de overschakeling naar Level 2, werd een snelremming ingezet waardoor de trein half in de spanningssluis tot stilstand kwam.
Normale gang van zaken is in dat geval te proberen om handmatig verbinding te krijgen. Lukt dat ook niet, dan kan je altijd nog de loc een reset geven (er zijn nog meer dingen die je kan doen, maar dit is even summier de basis). In hoeverre het weer gelukt is om toch weer verbinding te krijgen, is mij niet helemaal duidelijk.
Er was nu echter sprake van een ander probleem. Omdat de trein al de spanningssluis in gereden was, waren de stroomafnemers naar beneden. Naar wat ik heb begrepen lukte het niet meer om deze op te zetten, zelfs niet na resetten.
Wat er allemaal precies is geprobeerd om dat probleem te verhelpen weet ik niet. Uiteindelijk was de conclusie in ieder geval dat het niet meer zou lukken om de trein binnen afzienbare tijd aan de praat te krijgen. Op dat moment is besloten om de hulploc in te zetten om de trein weer terug te slepen naar Rotterdam.
Echter was die op dat moment al druk bezig met het wegslepen van een andere gestrande trein (geen idee wat daar precies mis mee was), dus het duurde even voor de loc naar de trein werd gestuurd.
Nog altijd stond de trein half in de tunnel en dus op de helling.
Inmiddels was ook de Algemeen Leider van ProRail/InfraSpeed aangekomen/geïnformeerd. Zodra een trein langer dan 20 minuten stil staat op de HSL, loopt elke beslissing via deze Algemeen Leider.
Die persoon neemt beslissingen over elke actie en voor elke meter die gereden wordt, moet je toestemming krijgen van de Algemeen Leider, voordat je überhaupt met de treindienstleider in overleg kan over de beweging of rijweg. Wat dat betreft ben je als treinpersoneel dus vanaf dat moment aan handen en voeten gebonden.
Hoe dan ook, de hulploc kwam die kant op, werd aangekoppeld en daarna werd geprobeerd om de trein weg te trekken.
De Traxx heeft echter dus een interessante optie genaamd rolbewaking. Als je een rijrichting kiest, en je rolt de andere kant op, dan grijpt de loc na een aantal meter automatisch in om te voorkomen dat je achteruit door een rood sein rolt. Heel erg praktisch.
Een andere interessante feature is de tractieblokkering. Zolang je aan het remmen bent, kan je geen tractie geven. Logisch an sich, je wilt altijd de veilige kant op gaan. Dus je moet de remmen lossen en dan kan je pas tractie geven.
Om op lichte hellingen dan toch nog op te kunnen trekken heeft de Traxx een aanzetbegrenzing. Dit voorkomt het terugrollen bij het lossen van de rem. De betreffende helling is echter zodanig steil dat het gewicht van de trein (591 ton totaal) de trein toch nog naar beneden getrokken werd en de rolbewaking (feature 1) aansprak en er automatisch dus een remming werd ingezet. Op dat moment werd dus automatisch ook de tractie afgeschakeld (feature 2). Dat werkte dus niet.
Voor de beeldvorming: om zonder tractie door de spanningssluis de helling op te komen moet met een trein minimaal 50 km/u gereden worden, volgens de detailbeschrijving van het tracé (bron: InfraSpeed).
De tweede poging was op een iets andere manier. De machinist probeerde om de indirecte rem te lossen en met de directe locrem de trein toch nog op z'n plek te houden (met enkel de directe rem er op kan je wél tractie geven tot een bepaalde snelheid, daarna wordt je alsnog weer stilgezet met een noodremming).
Die rem kan echter maar 122t remmen, dus voor enkel een losse loc werkt dat prima, maar voor een trein van net geen 600t wordt dat een ander verhaal. Het resultaat was hetzelfde: de rolbewaking sprak aan en de tractie werd automatisch afgeschakeld.
Omdat de reizigers al veel te lang vast zaten is toen besloten om de reizigers eerst te evacueren voor er andere dingen geprobeerd zouden worden.
Toen de reizigers geëvacueerd waren, heeft men simpelweg de trein inderdaad even de heuvel af laten rollen en met alle beveiligingen uitgeschakeld de trein de tunnel uitgesleept zonder verdere problemen.


Dit voorval was een samenloop van, en nu zijn er dan ook de beperkingen van de moderne beveiligingen op de Traxxen aan het licht gekomen. Aldoende leert men helaas. En na dit relaas sluit ik dit onderwerp af. We kunnen er alleen van leren, niets meer aan veranderen helaas.
 

02-02-2017 13:45:05
rolandrail
rolandrail
Volgens de onregelmatighedenstaat vond de vervoerder het niet nodig een evacuatietrein te sturen ondanks verzoek van de Algemeen Leider. Hopelijk wordt er echt van geleerd...  

02-02-2017 14:22:23
treinfan
treinfan
Quote
Trhnt2009 (do 02 feb 2017 12:56:29 https://www.somda.nl/forum/19012/p606603/): Nee ook dan had de hellingstart niet gewerkt, de helling is te steil en de bijna 600 ton gaat rollen voor er tractie gegeven kan worden.
Een Traxx geeft pas tractie als de remmen gelost zijn, dus op die helling gaat die trein ook achterwaarts aan de haal en zal de loc hem niet kunnen opdrukken omdat de rolbeveiliging aanspreekt en de trein geremd wordt waardoor er geen tractie meer kan worden gegeven.
Hieronder een relaas van het voorval.
Bij de situatie die ik beschreef, hoeft de hulploc geen tractie te geven, enkel de trein die er tegenaan geparkeerd staat, stil te houden. Je hebt dan zeker wel een paar keer last van de rolbewaking in de reizigerstrein.
Quote
De Traxx heeft echter dus een interessante optie genaamd rolbewaking. Als je een rijrichting kiest, en je rolt de andere kant op, dan grijpt de loc na een aantal meter automatisch in om te voorkomen dat je achteruit door een rood sein rolt. Heel erg praktisch.
Een andere interessante feature is de tractieblokkering. Zolang je aan het remmen bent, kan je geen tractie geven. Logisch an sich, je wilt altijd de veilige kant op gaan. Dus je moet de remmen lossen en dan kan je pas tractie geven.
Is het niet mogelijk de rijrichting in de andere richting te kiezen tijdens stilstand?
 

02-02-2017 15:07:43
cuneo56
cuneo56
Quote
rolandrail (do 02 feb 2017 13:45:05 https://www.somda.nl/forum/19012/p606604/): Volgens de onregelmatighedenstaat vond de vervoerder het niet nodig een evacuatietrein te sturen ondanks verzoek van de Algemeen Leider. Hopelijk wordt er echt van geleerd...

Merkwaardig , want dat is niet zo vrijblijvend en loopt dit bij NSR toch beter dan bij andere vervoerders.
Maar aan de andere kant, ik kan me de terughoudendheid om een trein bewust in een spanningssluis neer te zetten best wel voorstellen.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-02-2017 15:08
 

02-02-2017 15:19:14
Trhnt2009
Trhnt2009
@Rolandrail:
Ik hoop het echt, mss helpen de Kamervragen nog een beetje mee

@Treinfan:
Nee ook dat werkt niet, een losse loc die zals jij suggereert kan "maar" 122 Ton stilhouden, die trein weegt "Slechts 469 Ton meer". Dus platte kanten en onderaan de helling...........%03%

Die laatste ontgaat me een beetje, maar ja je kunt in de bediende cabine rijrichting kiezen, maar welk nut heeft dat in dit geval?
Geremd, als buffer of als duwloc blijkt men kansloos met 591 ton aan trein op zo'n helling, als je tenminste een Traxx 186 met al z'n beveiligingen als reddingsloc gebruikt.

@cuneo56:
Ik denk dat dat niet eens zo de zorg was, men zat nog aan de schakelbare 1500V= zijde, ik denk dat men toch onbewust al met die helling in z'n maag zat om daar weer weg te komen me die evacuatie trein.
 

02-02-2017 15:33:24
treinfan
treinfan
Als die loc dat gewicht niet tegen kan houden, werkt dat inderdaad niet.
Als de rolbeveiliging maar in 1 richting werkt (dat lijk ik te begrijpen uit jouw tekst) en je kan de rijrichting de andere kant op kiezen, kan je gewoon met de trein terugrijden (helling af). Terug lijkt me beter dan nog langer stilstaan.
 

02-02-2017 15:38:17
mtlx
mtlx
Ondanks dat het allebei in de eenheid t wordt uitgedrukt, kan je die niet 1 op 1 pakken in dit soort situaties (geremd gewicht versus treingewicht). Die 122t is het remvermogen of het geremde gewicht van de losse loc tijdens het rijden in de R stand. Ik meende dat dit vaste berekeningswaardes zijn (het gewicht waarmee een bepaalde remvertraging optreed bij het bedienen van de remkraan tijdens het rijden met een bepaalde snelheid). Je kan dus niet zomaar zeggen dat bij stilstand de loc de trein niet tegen zou kunnen houden. Sterker nog: die directe rem van de Traxx is behoorlijk krachtig en met een sandwichconfiguratie houd je de trein zelfs op een behoorlijke helling nog op z'n plek. Alleen in dit geval was de helling dus schijnbaar te steil.
Op een vlak spoor zal je zelfs met enkel de directe rem uiteindelijk een goederentrein tot stilstand kunnen brengen, maar de remweg daarvan is veel te lang.

Maar iemand die meer verstand heeft van hoe men tot die waardes komt kan mij ongetwijfeld verbeteren en/of aanvullen.

Edit: uiteraard kan men in dit soort situaties ook gewoon een opdrukloc gebruiken. Maar omdat je half in de spanningssluis staat denk ik dat zoiets praktisch een lastige situatie zou zijn.

De rolbewaking werkt uiteraard beide kanten om bij de Traxx. Echter is beneden de spanningssluis en daarachter weer een SMB. Je moet bij zo'n situatie dus heel erg uitkijken dat je niet of in de spanningssluis strandt, of een STS aan je broek krijgt.
Ik kan mij goed voorstellen dat men daarom eerst de reizigers er uit wilde hebben, vom te voorkomen dat deze nóg langer vast zouden zitten als het daarmee mis zou gaan.

Laatst bewerkt door mtlx op 02-02-2017 16:03
 

02-02-2017 15:53:17
Trhnt2009
Trhnt2009
Quote
treinfan (do 02 feb 2017 15:33:24 https://www.somda.nl/forum/19012/p606618/): Als die loc dat gewicht niet tegen kan houden, werkt dat inderdaad niet.
Als de rolbeveiliging maar in 1 richting werkt (dat lijk ik te begrijpen uit jouw tekst) en je kan de rijrichting de andere kant op kiezen, kan je gewoon met de trein terugrijden (helling af). Terug lijkt me beter dan nog langer stilstaan.


Aha, nu ben je duidelijker %02%
Die rolbeveiliging werkt twee richtingen op MAAR!!!! Alleen in de tegengestelde richting dan de gekozen rijrichting...... Snap ie m nog?
Het werkt dus zo, je wilt vooruit wegrijden, maar je rolt zoals in dit geval nu ook, achteruit dan zegt de rolbeveiliging Hèèèè da kan niet en remt, omdat je anders de helling afrolt.
Dat laatste is zoals je ook hebt kunnen lezen gedaan, maar dat mag pas als de passagiers van boord zijn. Dit soort acties zijn "Not Done" met passagiers.

Zeg en dan nog even over de beveiliging:
Dit komt bij een spoor aannemer vandaan.

Naar mijn weten is het gewoon hetzelfde als bij ATB spoor... De HSL heeft geen wacht/zijsporen dus de werktreinen staan voor het buitendienst nemen nog in ATB gebied. De treindienstleider neemt daarna het (ERTMS) baanvak buitendienst en schakelt de beveiliging uit of bezet (geen idee wat het precies is) dit wordt dan teruggemeld naar de LWB'er die ziet trouwens op een tablet welk gebied de TRDL bd heeft genomen, en hij geeft daarna toestemming aan de werktrein dat hij het buitendienst gestelde gebied binnen mag rijden.
Ze rijden gewoon het ATB gebied uit en rijden daarna op zicht met een BBD'er erbij die een instructie heeft waar de maximum snelheid op staat en de route tot de werkplek.
Bij buitendienststellingen in ATB gebied worden namelijk ZKL geplaatst zodat de ATB altijd bezet geeft en daar rijden ze ook gewoon tot een maximum van 40km/u.

Een werktrein heeft alleen de juiste detectie nodig bij transport over indienstzijnd spoor.

Laatst bewerkt door moderator op 03-02-2017 22:29
 

02-02-2017 22:52:32
thom
thom
Quote
broek53 (wo 01 feb 2017 13:54:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p606521/): Een heleboel, vrees ik. Het komt voor bovenleiding neer op her-elektrificeren. ATB suggereert ook een complete beveiliging met lichtsein en dat zou ik dan maar niet doen, waar men ondertussen bezig is alom ERTMS in te bouwen.

En 'even' geen treinverkeer in de ombouw periode...

Quote
icened (wo 01 feb 2017 17:22:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p606553/):
Quote
vdgrail (wo 01 feb 2017 15:50:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p606544/): Een treinstel als Thalys functioneert als 1 systeem, terwijl bij de Sandwich sprake is van twee kapiteins op 1 schip. .


Eigenlijk is die IC Direct een 'provisorische' Intercity die bestaat uit twee delen. Uit nood geboren zoals iedereen weet. Helaas zaten ook andere factoren tegen. Herinner me dat Bombardier beloofd had dat ze wel locomotieven konden leveren die met ERTMS overweg konden. Inmiddels weten we dat Bombardier met ERTMS niet op de eerste plaats staat qua betrouwbaarheid.

Kan bijna niet anders dat de nieuwe Coradia Intercity betrouwbaarder wordt want die gaat ook functioneren als 1 systeem. En een leverancier die een goede reputatie met ERTMS heeft. Ben benieuwd wat voor pantograaf de IC-NG zal krijgen vanwege het vele omschakelen met stroomsystemen? En zal het 2 of 4 pantografen krijgen?

Het leuke is dat zo'n Thalys eigenlijk gewoon twee lokken met rijtuigen is, dus of je zo kunt stellen dat dat één systeem is betwijfel ik een beetje.

Feitelijk geldt dat bv ook voor een VIRM, daar heeft ook elke kopbak zijn eigen ATB-installtie en meerdere tractie installatie's in één treinstel.
Voor ICNG zal dat niet veel anders zijn, zelfs met het idee dat je gewoon een tweede stel kunt combineren.

Laatst bewerkt door thom op 02-02-2017 23:02
 

02-02-2017 23:29:10
reisthijs
reisthijs
Het leuke is dat alle voorbeelden die je noemt van begin af aan zijn ontworpen om als één systeem te functioneren.

De IC Direct is een willekeurig samenvoegsel van wat toevallig voorhanden was (ICR) met wat snel verkrijgbaar was (Traxx'en).
 

03-02-2017 00:23:24
jeanne
jeanne
Ja en nee, het Fröbelwerk bij NS Traxxen staat/stond Bombardier nadrukkelijk ook voor ogen bij hun eigen Twindexx oplossing.

@icened: Natuurlijk hebben al die bedrijven hun eigen specialisten, maar ze maken ook gebruik van mensen die "on the Job" werken voor specifieke projecten werken.


Jeanne Kok
 

03-02-2017 00:43:22
thom
thom
Quote
reisthijs (do 02 feb 2017 23:29:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p606682/): Het leuke is dat alle voorbeelden die je noemt van begin af aan zijn ontworpen om als één systeem te functioneren.

De IC Direct is een willekeurig samenvoegsel van wat toevallig voorhanden was (ICR) met wat snel verkrijgbaar was (Traxx'en).

Die ICR'en melden wat over het gesloten zijn van hun deuren, maar verder spelen die niet echt een rol voor de Traxx'en lijkt me.

Daarnaast lijkt me dat die Traxx'en vanuit hun originele alwel een multiple modus kennen en het samenwerken van de ERMTS installatie's van de loccen onderling lijkt me dan weer niks verschillends dan bijvoorbeeld bij een Thalys.

Maar terugkomend op het voorval van van de week, daar lijkt me het sandwich rijden nou niet direct een oorzaak van.
 

03-02-2017 01:11:11
aarclay
aarclay
Quote
Chrisdb (wo 01 feb 2017 08:22:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p606493/):
Quote
icened (di 31 jan 2017 21:15:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p606446/):
@icened, aan wat voor loc zat je te denken? Alle TRAXX-locs zijn zo'n beetje wel in gebruik in de 900, 1000, 1100 en 9200. Een 1600 of 1700 vreet geen 25 kV en de dieseltjes zijn (grotendeels) naar de goederenvervoerders.


Niet moeilijk doen: Dan zou ik gewoon in Rotterdam en Breda een wegsleep 6400-loc neerzetten. Geen gedoe met 25kV, zijn voorzien van ERTMS als het nodig is.

Zelfde principe als bij de Kanaaltunnel waar ook aan elke kant een of enkelen staan. En hé... was dat ook geen 6400-loc?

Zit je alleen wel weer met het branddetectie-systeem in de tunnels...

Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2017 01:12


Choo choo.....
 


03-02-2017 01:14:09
thom
thom
Ja, en wat denk je dat het kost om twee lokken neer te zetten, incl personeel?

Dat gaat hem niet worden hoor...
 

03-02-2017 11:02:44
phantom
phantom
Quote
broek53 (wo 01 feb 2017 11:02:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p606502/):
Echt hogesnelheid kun je op 1500V niet rijden,
("anders worden we het Jutland van het noorden", aldus Smit-Kroes).


Dat vermoeden had ik al,maar is de combi zoals deze nu is uitgerolt zn geld wel waard,voor wat er gebruik van maakt ??
Nu zijn we de clown van t noorden,een spoorweg maatschappij die uit elkaar vallende Italiaanse treinen koopt vanwege een door zichzelf opgelegde verplichting in het contract,terwijl de halve wereld riep doe het niet.
Een spoorwegmaatschappij die een HSL heeft maar behalve buitenlandse gasten(thalys)zelf niet in staat is om high speed erop te rijden.

En zoals al eerder aangegeven een spoorweg maatschappij die een combi op een HSL uitrolt waarmee het dus blijkbaar zo is dat het meer ellende dan gemak oplevert.

Quote
BGM104 (wo 01 feb 2017 17:28:23 https://www.somda.nl/forum/15278/p606555/):
Quote
broek53 (wo 01 feb 2017 15:58:21 https://www.somda.nl/forum/15278/p606545/): Nadeel: dan moet de snelheid omlaag en dat is nu bij uitstek op de HSL niet de bedoeling.

Nadeel 2: de bewegende delen van de Traxx slijten te snel in sleepbedrijf.


En die volg ik niet,hoe kunnen bewegende onderdelen van een loc sneller slijten als je die in opzending meeneemt ?
Dan zou er verschil zitten in het rijden van 160 km/p uur gesleept ten overstaan van 160 rijden op eigen kracht,die vind ik vreemd over komen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-02-2017 12:11:43
kiekkiek
kiekkiek
Die loc slijt ook niet harder. Het probleem zit in het remvermogen van de trein. Dat is bij een gesleepte loc onvoldoende om 160 km/u te rijden. Bij slepen werkt de ED rem niet.  

03-02-2017 12:14:42
thom
thom
Dat een lok gesleept wat harder slijt kan best, het is iets heel anders of jouw tractie motor je assen aandrijft, of je assen je tractie motor bijvoorbeeld...  

03-02-2017 12:17:39
MasterE
MasterE
Onder ERTMS heeft het remvermogen geen invloed op de Vmax, je krijgt alleen een langere remcurve aangeboden.

Daarbij mag de ED-rem sowieso niet worden meegeteld.

Laatst bewerkt door MasterE op 03-02-2017 12:18


Mcn Asd
 

03-02-2017 14:15:04
dh3201
dh3201
Hoe gaat het omschakelijk bij de sluizen bij zowel thalys als bij Traxx in trek+duw?
Bij de op het net gevonden foto's van Thalys'en op de HSL zie ik maar één stroomafnemer op staan. Dus de tweede motorwagen wordt via interne leidingen gevoed en zullen lijkt me samen gelijkertijd omgeschakeld worden.
Maar hoe gaat het proces bij twee Traxx'en (met een zooi ICR's ertussen)?

Ik weet niet hoevaak er een dubbele thalys rijdt in Nederland en of die wel/soms/nooit problemen bij de sluizen hebben (of hebben gehad).


Shqiperise-lopers?
 

03-02-2017 14:39:55
treinfan
treinfan
Quote
thom (vr 03 feb 2017 01:14:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p606693/): Ja, en wat denk je dat het kost om twee lokken neer te zetten, incl personeel?
Ik vermoed dat tweedehands 6400'en goedkoper zijn dan fabrieksnieuwe 186'ers en reservepersoneel heeft NS al. Enige kosten die de NS hoeft te maken zijn dus aanschaf van 2 6400'en en de opleidingskosten voor de machinisten van standplaats Rtd.
 

03-02-2017 15:05:13
maarten83
maarten83
En als je geluk hebt hebben die machinisten al eens een 6400 opleiding gehad. Een opfris cursus lijkt me dan voldoende en goedkoper.  

03-02-2017 16:08:20
icened
icened
Quote
dh3201 (vr 03 feb 2017 14:15:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p606743/): Hoe gaat het omschakelijk bij de sluizen bij zowel thalys als bij Traxx in trek+duw?
Bij de op het net gevonden foto's van Thalys'en op de HSL zie ik maar één stroomafnemer op staan. .


Op deze filmpje zie je hoe het gaat:

https://www.youtube.com/watch?v=Yb3vIoTtvpQ

De pantograaf is ook een onderdeel die van belang is. De Thalys pantograaf met een veer is berekend op hoge snelheden en omschakelen. De pantograaf van een Traxx (goederen)locomotief is meer voor langzamere snelheden.
 

03-02-2017 17:09:53
thom
thom
Quote
treinfan (vr 03 feb 2017 14:39:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p606749/):
Quote
thom (vr 03 feb 2017 01:14:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p606693/): Ja, en wat denk je dat het kost om twee lokken neer te zetten, incl personeel?
Ik vermoed dat tweedehands 6400'en goedkoper zijn dan fabrieksnieuwe 186'ers en reservepersoneel heeft NS al. Enige kosten die de NS hoeft te maken zijn dus aanschaf van 2 6400'en en de opleidingskosten voor de machinisten van standplaats Rtd.

Lekker allemaal mensen opleiden die volgens 0 rijuren maken en geen ervaring opdoen. Dat zal zeker helpen bij een incident.

Daarnaast is die 186'er gewoon 1 uit de hele serie en kent elke machinist die loccen zonder extra opleiding nodig te hebben. Idem geldt natuurlijk voor het onderhoud en je kunt die lok zo uitwisselen met elk andere uit de serie.

Daarnaast denk ik dat een 6400 nog zat zal kosten, commercieel gezien is het nog steeds een interessante lok in het goederenvervoer.
 

04-02-2017 15:35:09
gvttreinen
gvttreinen
Als Prorail nou een paar 6400'n overneemt, in Porail kleuren spuit (yak) en een aantal Incidenten Bestrijdings (IB) nensen een mcn opleiding laten volgen.
Voor DBC maakt zo'n verkoop niets uit want Prorail zal de loks heus niet commercieel inzetten en mss als tegenprestatie de IB mcn diensten laten draaien bij DBC of dagelijks schouwritjes over HSL.
Lok(s) stallen te Rtd vanwaar de HSL in twee richtingen bereden kan worden.
Voordeel van diesel ipv electrisch is dat men natuurlijk onafhankelijk van bovenleidingstoringen kan rijden.
 

04-02-2017 21:26:20
thom
thom
Goed idee, misschien moet Prorail ook hulploccen klaar zetten voor, noem eens wat, Zwolle - Kampen %08%  

04-02-2017 21:31:42
Frontier
Frontier
Want daar stranden dikwijls treinen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-02-2017 23:01:01
pjkleton
pjkleton
Kan die stroomloze omschakelsectie niet verplaatst worden ,zodat hij boven een (Vrijwel ) vlak lopend spoor ligt ?
Dus het 1500 V deel door laten lopen voorbij de helling ? %08%
Peter,( die de plaatselijke situatie daar niet kent)
 

05-02-2017 11:54:47
phantom
phantom
Quote
gvttreinen (za 04 feb 2017 15:35:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p606851/): Als Prorail nou een paar 6400'n overneemt, in Porail kleuren spuit (yak)

Had men een paar jaar terug nou niet die 6400/6500en weer teug gespoten in G/G dan had je al 5 locs gehad in die kleuren.
Er waren er namelijk 5 die ook mee reden in erts/kolen treinen als trio,toen was het optrekken van zo'n trein op bv station Ddr muziek in de oren %02%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-02-2017 12:10:11
phantom
phantom
Quote
icened (zo 05 feb 2017 09:03:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p606913/):
[...]

phantom: De reden dat de overheid en de NS toeslag vragen voor de HSL Rotterdam - Schiphol is dat de huidige aantal Traxx + ICR niet het vervoersaanbod aan kunnen als er geen toeslag was op de HSL Rotterdam - Schiphol.

Waarom zouden ze immers tussen Rotterdam - Breda de toeslag wel hebben afgeschaft? Afgezien van de geringe 9 minuten tijdwinst.


De toeslag voorkomt dus een beter bezette "nieuwe versie" beneluxtrein.
Verbaast me eerlijk gezegd dat "de reiziger" hier nog niet over is gevallen,de oude Benelux met 1100en ervoor reden zonder toeslag het hele traject.
(die moet dan ook wel goed/ruim qua materieel aantallen hebben gezeten)
Nu is er de HSL,die is in 2en geknipt,het ene deel is met toeslag,het andere deel is zonder extra toeslag%03%
Buiten het feit om dat die maatregel dus reizigers aantallen drukt,omdat er te weinig materieel is om die extra reizigers op te vangen,rest nog de vraag,waar gaat het geld van die toeslag heen ?
Is die toeslag er omdat nieuwe coradia materieel te kopen,voor onderhoud aan de HSL,of was het voor de "aanschaf" van de traxx locs ?
Qua design zal het wel gaan lijken op een bestaand kleuren schema van NS,als ze tenminste willen doorzetten met hun visie dat de bepaalde kleurenschema's het uiterlijk onderscheid maken van welk soort trein het is.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:05, reden: quote toegevoegd voor afsplitsing
 

05-02-2017 12:13:54
b2py
b2py
Waar staat dat je als reiziger van Asd/Shl naar België toeslag moet betalen?  

05-02-2017 12:22:23
rick
rick
Prorail en Railpro zijn verschillende bedrijven. Het waren er trouwens maar vier.  

05-02-2017 12:41:52
mtlx
mtlx
Reizigers met een internationaal ticket hebben nog nooit toeslag hoeven te betalen over de HSL (dus als zij met de icd reizen) en dat zal, voor zover ik weet, ook niet gaan gebeuren.

Laatst bewerkt door mtlx op 05-02-2017 12:42
 

05-02-2017 12:57:27
icened
icened
Quote
mtlx (zo 05 feb 2017 12:41:52 https://www.somda.nl/forum/15040/p606935/): Reizigers met een internationaal ticket hebben nog nooit toeslag hoeven te betalen over de HSL (dus als zij met de icd reizen) en dat zal, voor zover ik weet, ook niet gaan gebeuren.


Zou het niet praktisch zijn als ze dezelfde werkwijze blijven aanhouden als wat ze nu doen? Internationale treinreizigers vanaf Amsterdam/Schiphol hoeven geen toeslag te betalen. En nationale treinreizigers tussen Amsterdam - Rotterdam/Breda betalen wel toeslag.

Maar hoe valt dat de controleren? Heeft NMBS ook incheck/uitcheck paaltjes? En kunnen internationale treinreizigers altijd aantonen dat ze naar Noorderkempen/Antwerpen C/Mechelen/Brussel reizen?
 

05-02-2017 13:02:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Heel simpel toch, internationale reizigers hebben een papieren kaartje nog (of een E-ticket op hun telefoon ofzo) terwijl de binnenlandse veelal een chipkaart zullen hebben (of een binnenlands papieren kaartje)

Maarja, eigenlijk betaal je als binnenlandse reiziger een toeslag op toeslag: je reist via de HSL immers al minder kilometers, maar betaald wel voor de route via Haarlem.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-02-2017 13:03:42
icened
icened
Quote
phantom (zo 05 feb 2017 12:10:11 https://www.somda.nl/forum/15040/p606925/): De toeslag voorkomt dus een beter bezette "nieuwe versie" beneluxtrein.
Verbaast me eerlijk gezegd dat "de reiziger" hier nog niet over is gevallen,de oude Benelux met 1100en ervoor reden zonder toeslag het hele traject.
(die moet dan ook wel goed/ruim qua materieel aantallen hebben gezeten)
Nu is er de HSL,die is in 2en geknipt,het ene deel is met toeslag,het andere deel is zonder extra toeslag%03%
Buiten het feit om dat die maatregel dus reizigers aantallen drukt,omdat er te weinig materieel is om die extra reizigers op te vangen,rest nog de vraag,waar gaat het geld van die toeslag heen ?
Is die toeslag er omdat nieuwe coradia materieel te kopen,voor onderhoud aan de HSL,of was het voor de "aanschaf" van de traxx locs ?
Qua design zal het wel gaan lijken op een bestaand kleuren schema van NS,als ze tenminste willen doorzetten met hun visie dat de bepaalde kleurenschema's het uiterlijk onderscheid maken van welk soort trein het is.


De Benelux wordt vooral gebruikt door internationale treinreizigers. En die hoeven geen toeslag te betalen voor de Traxx + ICR op HSL Schiphol - Rotterdam (ICD/Benelux+). De Intercity Direct wordt regelmatig gebruikt door internationale treinreizigers. Zeker als de Benelux + niet kan rijden tussen Amsterdam - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Roosendaal.

Waar het geld van die toeslag heengaat? Geen idee? Maar je hebt een punt als zou blijken dat de NS zichzelf hiermee verrijkt (suggestie)i.p.v. te investeren nieuwe treinmaterieel/andere factoren.
 

05-02-2017 13:05:14
icened
icened
Quote
daniel_ddr (zo 05 feb 2017 13:02:03 https://www.somda.nl/forum/15040/p606939/): Heel simpel toch, internationale reizigers hebben een papieren kaartje nog (of een E-ticket op hun telefoon ofzo) terwijl de binnenlandse veelal een chipkaart zullen hebben (of een binnenlands papieren kaartje)

Maarja, eigenlijk betaal je als binnenlandse reiziger een toeslag op toeslag: je reist via de HSL immers al minder kilometers, maar betaald wel voor de route via Haarlem.


Zoal een goed argument om dan de toeslag af te schaffen. Het is daarna de vraag hoe de vervoersstromen tussen Amsterdam - Rotterdam gaan wijzigen.
 

05-02-2017 15:35:01
MasterE
MasterE
Quote

Maarja, eigenlijk betaal je als binnenlandse reiziger een toeslag op toeslag: je reist via de HSL immers al minder kilometers, maar betaald wel voor de route via Haarlem.


Maar ja, je bent wel een half uur eerder op je bestemming!


Mcn Asd
 

05-02-2017 16:54:59
AlexNL
AlexNL
Het geld van die toeslag wordt gebruikt om de concessie mee te betalen. De Nederlandse staat wil nou eenmaal geld verdienen aan de dure infrastructuur, en NS was zo gek om nog altijd fors boven de marktwaarde te willen betalen.  

05-02-2017 17:31:04
icened
icened
Quote
AlexNL (zo 05 feb 2017 16:54:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p606962/): Het geld van die toeslag wordt gebruikt om de concessie mee te betalen. De Nederlandse staat wil nou eenmaal geld verdienen aan de dure infrastructuur, en NS was zo gek om nog altijd fors boven de marktwaarde te willen betalen.


Leuk. %07% Eerst 11 miljard aan belastinggeld vragen aan belastingbetalers. Waar o.a. treinreizigers onder vallen. En dan gaat de vervoerder NS ook belastinggeld vragen aan treinreizigers. Zo worden we wel geplukt.

Als voldoende Coradia IC instroomt lijk me redelijk dat de toeslag afgeschaft wordt want

- dan zal de HSL beter benut worden. Dat is in het belang van de overheid
- dan kunnen treinreizigers beter profiteren van de HSL. En dan zal de duur betaalde HSL ook ten goede komen van de belastingbetalers.
- dan kan de Oude Lijn & Schiphollijn enigszins ontlast worden. Toch zal deze spoorlijnen druk bereden blijven want tussen Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag, Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag en Den Haag - Rotterdam is ook een forse vervoersmarkt.

Laatst bewerkt door icened op 05-02-2017 17:32
 

05-02-2017 17:56:32
Klaasje
Klaasje
Let op: Die elf miljard is een volkomen uit de lucht gegrepen bedrag tijdens de FYRA-enquete:

Er is 7 miljard uitgegeven aan de HSL
Daarvan zou de helft terugbetaald worden door concessiegelden
De opbrengsten daarvan zijn tijdelijk lager (dat is bij die 7 miljard opgeteld)
En NS is geld kwijt geweest aan die V250 die aan de kant kwam te staan (Het geld wat NS daar in potentie mee kon verliezen is daar weer bij opgeteld).

Om een lang verhaal kort te maken: Er is minder verdiend aan de HSL dan voorspeld maar alsnog is er voor 7 miljard een lijn met veel mogelijkheden aangelegd.
 

05-02-2017 17:56:38
b2py
b2py
Die 11 miljard is ook onzin, maar dat terzijde  

05-02-2017 18:47:02
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 05 feb 2017 17:31:04 https://www.somda.nl/forum/15040/p606964/):

Leuk. %07% Eerst 11 miljard aan belastinggeld vragen aan belastingbetalers. Waar o.a. treinreizigers onder vallen. En dan gaat de vervoerder NS ook belastinggeld vragen aan treinreizigers. Zo worden we wel geplukt.



Voor de HSL geldt dus het principe "de gebruiker betaalt", reizigers betalen zelf mee aan het sneller op hun bestemming komen. Dat is niet per definitie "oneerlijk" of "plukken".

Het geld van de toeslagen vloeit terug naar het ministerie van I&M waarmee zij weer andere zaken kunnen financieren, zoals een spoorverdubbeling, een nieuw station, of een uitbreiding van het wegennet.
 

05-02-2017 19:15:23
sjoerd
sjoerd
@icened: zullen we dat maar aan de vervoerder overlaten? We hebben met zijn allen (lees: de door ons gekozen politiek) een vrije vervoersmarkt gewild en nu we die hebben voelen we ons door zakelijk rekenen geplukt? Vreemd. Eigenlijk mogen we ons met die vrije ondernemers niet bemoeien. Ik bepaal immers als ondernemer ook graag mijn eigen tarieven.
Nou ja, velen hier (en ik erbij) waren over de vrije vervoersmarkt niet zo geestdriftig. En ook niet over de vrije energiemarkt en de vrije postmarkt, maar dat terzijde. Het is er allemaal alleen maar duurder op geworden en van echte concurrentie is geen sprake. Ik moet nu vier postbodes betalen die door de straat rennen, en heb voortdurend last van dure langs de deur wervende energieleveranciers. En ik heb vijf OV-chipkaarten op zak.
 

05-02-2017 20:55:17
phantom
phantom
Quote
b2py (zo 05 feb 2017 12:13:54 https://www.somda.nl/forum/15040/p606927/): Waar staat dat je als reiziger van Asd/Shl naar Belgi� toeslag moet betalen?


Quote
icened (zo 05 feb 2017 09:03:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p606913/):
phantom: De reden dat de overheid en de NS toeslag vragen voor de HSL Rotterdam - Schiphol is dat de huidige aantal Traxx + ICR niet het vervoersaanbod aan kunnen als er geen toeslag was op de HSL Rotterdam - Schiphol.



Daar word dus deels in elk geval toeslag gevraagd als ik het goed lees

Quote
AlexNL (zo 05 feb 2017 16:54:59 https://www.somda.nl/forum/15040/p606962/): Het geld van die toeslag wordt gebruikt om de concessie mee te betalen. De Nederlandse staat wil nou eenmaal geld verdienen aan de dure infrastructuur, en NS was zo gek om nog altijd fors boven de marktwaarde te willen betalen.

Dan betaal je als nederlandse reiziger dus 2x om met die trein over dat traject te mogen reizen.
1st je kaartje en eroverheen je toeslag,terwijl de belg(of welke buitenlander ook) dat niet betaald.
Je reist minder kilometers met dat ding,je deel in de slijtage/onderhoud van zowel de hsl als de trein is veel minder,maar je betaald wel dubbel.
Ja die is echt logisch.
Dat NS iets koopt ver boven de waarde mag men dus met alles extra incasseren over de rug van de nederlandse treinreizger,maar we discrimeren niet %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-02-2017 00:03:04
thom
thom
Quote
Frontier (za 04 feb 2017 21:31:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p606894/): Want daar stranden dikwijls treinen?

Nee, maar afslepen van treinen lijkt me sowieso geen taak van Prorail als spoorbeheerder, en waarom daar wel en elders dan niet, waar ga je die grens leggen?
 

06-02-2017 02:53:14
Frontier
Frontier
Omdat het op de HSL bovengemiddeld vaak voorkomt wellicht?

En verder zou het afslepen van treinen wel degelijk een taak van ProRail kunnen zijn, zij hebben immers als taak een baanvak zo snel mogelijk weer open te hebben, NSR is namelijk zoals je weet niet de enige gebruiker van de HSL.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-02-2017 09:56:18
icened
icened
Nieuwe ontwikkelingen die zijdelings te maken heeft met nieuwe IC:

http://www.telegraaf.nl/reportage/27568703/___Tot_zeker_2020_drama_op_spoor___.html

Hogere frequentie met hetzelfde aantal IC + Sprinters? Kunnen ze beter niet wachten met PHS?

Laten ze eerst de IC-NG instromen op de serie 1000 en daarna 900. De vrijgekomen Traxx + ICR kan dan worden ingezet tussen Amsterdam - Vlissingen. De serie 2200 kan dan worden ingekort tot Dordrecht. De vrijgekomen V-IRM-M tussen Dordrecht - Vlissingen kan dan worden ingezet tussen Amsterdam/Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Limburg.

Verminder/los je het tekort aan IC op en zijn de provincie Zeeland, gemeente Roosendaal en Dordrecht ook tevreden.

http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-30578.01%20Bijlage%201%20Adviesaanvraag%20dienstregeling%202018_tcm311-381390.pdf

Laatst bewerkt door icened op 06-02-2017 10:14
 

06-02-2017 10:07:47
bacr
bacr
achter de betaal/registratiemuur %04%  

06-02-2017 10:55:00
treinfan
treinfan
Quote
phantom (zo 05 feb 2017 20:55:17 https://www.somda.nl/forum/15040/p606977/):
Quote
b2py (zo 05 feb 2017 12:13:54 https://www.somda.nl/forum/15040/p606927/): Waar staat dat je als reiziger van Asd/Shl naar Belgi� toeslag moet betalen?


Quote
icened (zo 05 feb 2017 09:03:08 https://www.somda.nl/forum/15040/p606913/):
phantom: De reden dat de overheid en de NS toeslag vragen voor de HSL Rotterdam - Schiphol is dat de huidige aantal Traxx + ICR niet het vervoersaanbod aan kunnen als er geen toeslag was op de HSL Rotterdam - Schiphol.



Daar word dus deels in elk geval toeslag gevraagd als ik het goed lees

Wat snap je niet aan het woord internationaal?
 

06-02-2017 11:45:39
roja
roja
Dit heeft helemaal niets met de HSL te maken.
Vervoerder moet zijn mond houden over te kort aan materieel, hebben ze aan zich zelf te danken, in plaats van dat geklungel en geld verslingerende FYRA gedoe, had men zijn hersens moeten gebruiken en direct ALSTOM treinstellen moeten aanschaffen , zodat we nu comfortabel over de HSL kunnen rijden.Reizigers zijn al jaren bedrogen.
 

06-02-2017 11:50:57
phantom
phantom
Quote
Quote
treinfan (ma 06 feb 2017 10:55:00)

Wat snap je niet aan het woord internationaal?


Dat ik het wel snap,maar jij dat niet hebt gelezen,kan ik ook niet helpen.
Even mezelf quoten

Quote
phantom (zo 05 feb 2017 20:55)
Dan betaal je als nederlandse reiziger dus 2x om met die trein over dat traject te mogen reizen.
1st je kaartje en eroverheen je toeslag,terwijl de belg(of welke buitenlander ook) dat niet betaald.
Je reist minder kilometers met dat ding,je deel in de slijtage/onderhoud van zowel de hsl als de trein is veel minder,maar je betaald wel dubbel.
Ja die is echt logisch.
Dat NS iets koopt ver boven de waarde mag men dus met alles extra incasseren over de rug van de nederlandse treinreizger,maar we discrimeren niet %03%


Zoals je kunt lezen snap ik de definitie wel,maar de gang van zaken komt me (laat ik het netjes zeggen) vreemd over %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-02-2017 11:57:12
R1-2010
R1-2010
Quote
roja (ma 06 feb 2017 11:45:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p607039/): Dit heeft helemaal niets met de HSL te maken.
Vervoerder moet zijn mond houden over te kort aan materieel, hebben ze aan zich zelf te danken, in plaats van dat geklungel en geld verslingerende FYRA gedoe, had men zijn hersens moeten gebruiken en direct ALSTOM treinstellen moeten aanschaffen , zodat we nu comfortabel over de HSL kunnen rijden.Reizigers zijn al jaren bedrogen.


Hou daar nou toch eens over op man. Die treinen zijn 15 jaar geleden besteld, het heeft geen enkele zin meer om daar continu op terug te komen. Als NS toen wist wat ze nu wist hadden ze ongetwijfeld anders gehandeld, maar niemand had toen een glazen bol, dus zo zeker dat de Alstom stellen (het waren trouwens locs met dubbeldeksrijtuigen die Alstom aanbood) het wel goed hadden gedaan weet ook jij niet.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:13
 

06-02-2017 12:07:00
thom
thom
Het is hier al tig keer uitgelegd, maar sommige lieden hebben kennelijk gewoon geen zin om de waarheid van het verhaal in te zien en mopperen er dan nog maar een keer weer vrolijk op los...  

06-02-2017 12:18:12
dennistd
dennistd
Volgens mij is er hier wat spraakverwarring over 'internationaal ticket'. Daar wordt mee bedoeld dat het een grensoverschrijdend ticket is. Dat kan dus Asd-Brussel zijn, maar ook Antwerpen-Shl. Het maakt dat niet uit of dat een kaartje gekocht is bij NS (International of Reizigers) of bij de NMBS.  

06-02-2017 12:24:52
mdeen
mdeen
Quote
bacr (ma 06 feb 2017 10:07:47 https://www.somda.nl/forum/15040/p607027/): achter de betaal/registratiemuur %04%

https://www.google.com/search?q=Tot_zeker_2020_drama_op_spoor&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=N1uYWIi1OaTOgAa2jJmQCg#q=Tot+zeker+2020+drama+op+spoor

En dan een van de linkjes pakken. De tweede werkt bij mij.
Vaak werkt het door de titel in google te plakken, sommige sites zien dat het van google af komt en accepteren dat doorlinken wel, anders is het ergens anders wel eens te vinden.

En tekort aan materieel komt niet direkt door meer treinen rijden. Als je meer treinen rijdt kun je bestaande treinen inkorten. Tekort aan materieel komt door reizigersgroei.
Hoe die twee parameters invloed hebben op de vulling van treinen is nog een beetje koffiedik kijken, maar als je van (stel) een 800 met 10 bakken + een 3500 met 6 bakken naar een 800 met 6, 3500 met 6 en 3900 met 4 bakken gaat, dan heb je evenveel zitplaatsen.

En er stroomt toch al met flinke snelheid stoptreinmaterieel in? Dat kan toch ook materieel vrijmaken voor andere treinen?

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:08
 

06-02-2017 13:30:46
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Frontier (ma 06 feb 2017 02:53:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p607003/): Omdat het op de HSL bovengemiddeld vaak voorkomt wellicht?

En verder zou het afslepen van treinen wel degelijk een taak van ProRail kunnen zijn, zij hebben immers als taak een baanvak zo snel mogelijk weer open te hebben, NSR is namelijk zoals je weet niet de enige gebruiker van de HSL.


Voor zover ik weet vallen NS Int./Thalys Nederland onder NSR dus feitelijk is NSR wel de enige gebruiker...

Of NS Int./Thalys Nederland zijn ineens buiten geschopt bij NSR?
 

06-02-2017 13:36:44
roja
roja
Quote
R1-2010 (ma 06 feb 2017 11:57:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p607041/):
Quote
roja (ma 06 feb 2017 11:45:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p607039/): Dit heeft helemaal niets met de HSL te maken.
Vervoerder moet zijn mond houden over te kort aan materieel, hebben ze aan zich zelf te danken, in plaats van dat geklungel en geld verslingerende FYRA gedoe, had men zijn hersens moeten gebruiken en direct ALSTOM treinstellen moeten aanschaffen , zodat we nu comfortabel over de HSL kunnen rijden.Reizigers zijn al jaren bedrogen.


Hou daar nou toch eens over op man. Die treinen zijn 15 jaar geleden besteld, het heeft geen enkele zin meer om daar continu op terug te komen. Als NS toen wist wat ze nu wist hadden ze ongetwijfeld anders gehandeld, maar niemand had toen een glazen bol, dus zo zeker dat de Alstom stellen (het waren trouwens locs met dubbeldeksrijtuigen die Alstom aanbood) het wel goed hadden gedaan weet ook jij niet.


Dit is geen gemopper, maar als je de waarheid niet onder ogen wil zien waar het echt om gaat.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:17
 

06-02-2017 13:38:03
roja
roja
Spoorweg bedrijf schiet aan allen kanten te kort.  

06-02-2017 14:08:14
thom
thom
Hou er alsjeblieft mee op als je toch alleen je eigen visie wilt zien, het voegt hier niet zoveel meer toe hoor...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl